De paus waarschuwt

“In de hedendaagse consumptiemaatschappij lijdt deze tijd van het jaar helaas tot een soort commerciële vervuiling die de werkelijke geest dreigt te veranderen”, aldus de paus tijdens het wekelijkse Angelusgebed.

Volgens Benedictus zou Kerstmis moeten worden gekenmerkt door sobere vieringen.

(bron: RTL)

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zondag 11 december 2005 :: 16.29 uur

55 Comments

55 reacties

  1. Wat een onzin!

    Reactie door Jansonius — zondag 11 december 2005 @ 17.37 uur

  2. Daar heeft hij gelijk in. Het is ook onvoorstelbaar dat er in Nederland, ondanks alle geluiden die ook op deze website te horen zijn, jaar op jaar weer nieuwe verkooprecords gebroken worden. Dit jaar is daarop geen uitzondering.

    Groeten,

    Reactie door Enrico — zondag 11 december 2005 @ 17.44 uur

  3. Ach, de paus. Ik denk dat iedereen het voor zichzelf moet uitmaken hoe ie de kerstdagen doorbrengt. Als je het sober wilt doen, prima en veel sucses. Ik maak er iets gezelligs van. Lekker eten en een paar glaasjes extra achterover slaan. Heerlijk gewoon.

    Reactie door Ray Hughes — zondag 11 december 2005 @ 18.05 uur

  4. Jammer dat hij een heleboel andere in de kou laat staan met kerst en daarbuiten!
    Zou hij een boterhammetje eten met de kerst?

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zondag 11 december 2005 @ 18.05 uur

  5. Zou de paus het rijke roomse leven niet eens wat soberder maken, is een dure poppenkast die het hele jaar doorgaat.

    Reactie door schoenmaker — zondag 11 december 2005 @ 18.15 uur

  6. Foei, Schoenmaker, het geloof is een serieuze zaak, zelfs politiek, dus poppenkast????
    Oh, ik zie het in je hebt gelijk, beide zijn poppenkast!
    Het is aan toehoorders om het te vertalen naar de werkelijkheid.
    Zo langzamerhand is het allebei treurspel

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zondag 11 december 2005 @ 18.21 uur

  7. Dat is één van de weinige keren dat ik het met de paus eens ben. Laat de mensen met kerst maar eens gaan nadenken over hoe slecht vele mensen op de wereld het hebben…

    Reactie door Thijs — zondag 11 december 2005 @ 18.22 uur

  8. Alleen met kerst, Thijs?

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zondag 11 december 2005 @ 18.25 uur

  9. @Sabineke van Schie-Pleines,
    Tsjah, beter alleen met kerst dan nooit hé.

    Reactie door Thijs — zondag 11 december 2005 @ 18.26 uur

  10. “Volgens Benedictus zou Kerstmis moeten worden gekenmerkt door sobere vieringen.”

    Gelukkig voor de paus helpt deze regering daar aan wel een handje mee.

    En als het ff mee zit voor hem is Europa binnen tien jaar helemaal versobert. En elke paus weet gaat het slecht met de mensen gaan ze goed naar de kerken.
    Bidden dat het beter mag komen en dromen van een rijk gevulde hemel.

    Laat die naar de hel lopen…

    Reactie door rommel — zondag 11 december 2005 @ 18.41 uur

  11. Ja hoor echt verschrikkelijk al die extra aankopen in de december-maand. De economie zou er nog ‘ns van kunnen gaan groeien als het zo doorgaat!

    Reactie door HenriOsewoudt — zondag 11 december 2005 @ 19.02 uur

  12. Tja, volgens Benedictus. En wie is hij dan wel? Wil hij voor mij uitmaken hoe ik kerstfeest moet vieren? Inderdaad Rommel, laat ie naar de hel lopen. Laat ie zich maar inspannen voor meer condooms naar de wereldlanden. Doet ie ten minste nog WAT nuttigs op deze planeet.

    Reactie door Ray Hughes — zondag 11 december 2005 @ 19.31 uur

  13. Ik ben al lang geleden afgestapt van het met cadeau’s overladen vreet feest. Het heeft voor mij geen toegevoegde waarde meer.
    De gezelligheid is toch wel het belangrijkste element in de kerstviering en dat is niet te kijgen door veel geld uit te geven.
    Natuurlijk komt er dan eten op tafel, maar extra luxe zal dit niet zijn.
    Wat mij betreft mag er hutspot op het menu staan. We worden de beste servetten en tafelkleden uit de kast getrokken.
    Noorse zalm, dure wijnen en al dit toestanden kopen we dus al jaren niet meer.

    Cadeau’s geven we alleen aan Kinderen en ouders (blijven er nog genoeg over).

    Reactie door alexander — zondag 11 december 2005 @ 19.34 uur

  14. Als jij ze dom houdt, houd ik ze arm.

    Reactie door h.hiensch — zondag 11 december 2005 @ 20.25 uur

  15. Straks komen de polen hier ook de kerken vullen.

    Reactie door schoenmaker — zondag 11 december 2005 @ 20.36 uur

  16. Ik vind die paus maar een frikandel van niks,
    geloof vervuild de geest meestal ook.

    Maar hij heeft op dit punt wel wat gelijk, met die commerciele troep, maar die zobere boel gaat mij wat te ver.

    alexander (13),

    Helemaal met je eens.

    Zal hier wel weer eens een waardelose kerst worden met barbecuen :(. Er gaat niks boven een voedzame maaltijd met aardappelen en groente.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zondag 11 december 2005 @ 21.26 uur

  17. Mensen moeten helemaal zelf weten hoe ze én of ze het kerstfeest vieren.

    Die Benedictus is het niet eens waard om hier ingehaald te worden!

    Reactie door Mvdeun — zondag 11 december 2005 @ 21.29 uur

  18. Waar bemoeit die paus zich mee. Eerst plakt de kerk een Christelijk etiket op een duizenden jaren oud feest. En dan zegt de grote baas ook nog eens hoe dat feest van anderen gevierd moet worden.

    Kerstmis is het oorspronkelijk lichtfeest (al veel meer dan 200 jaar lichtjes in de bomen), dat de terugkeer van het licht viert. Het symboliseert een betere toekomst. Moeten we dan van de paus in duisternis leven. Ik wil het licht zien. En hoop op een betere wereld alhoewel het niet altijd even mooi er aan toe gaat.

    De paus zou de armoede de wereld uit kunnen helpen door geboortebeperking te prediken: iedereen met celibaat (van rubber). In China heeft het geholpen, zo een harde ingreep is in veel landen hard nodig.

    Reactie door Drob — zondag 11 december 2005 @ 21.56 uur

  19. pardon, “veel meer dan 200″ moet “veel meer dan 2000″ zijn.

    Reactie door Drob — zondag 11 december 2005 @ 22.00 uur

  20. CDA en VVD vinden dat ook, maar zij denken dat het helen jaar kerstmis is.

    Reactie door Jofel — zondag 11 december 2005 @ 22.29 uur

  21. Pausen hebben de gewoonte open deuren in te trappen, waar iedereen het mee eens kan zijn. Moeten we daar als SP dan ook nog aandacht aan besteden?
    Aad Sweep

    Reactie door Aad Sweep — maandag 12 december 2005 @ 0.10 uur

  22. makkelijk zeggen door een paus,
    leuk optrekje,echt heel sober,ja een echte christen,zittend tussen al de rijkdommen,echt de bijbel goed gelezen.
    het lijkt bush/balken,einde wel,we moeten soberder gaan leven,hup een landje hier,hup een hely,hup een kruisraketje hup 30%,hup mijn uitkering van 126,000-naar 134,000.
    hij zal wel ook een droom hebben gehad.ook de zelfde god als bush??

    un gezeggende kers, en gulukkig neiw jear,
    ene bedank veur die bluumen.

    wiiijjjjnnn

    Reactie door ad — maandag 12 december 2005 @ 1.11 uur

  23. @22
    Maar Ad toch, nu ál in hogere sferen?

    Reactie door anja — maandag 12 december 2005 @ 9.11 uur

  24. Iedereen moet voor zich zelf maar uitmaken hoe ze Kerst vieren.
    Voor mij persoonlijk maakt het niets uit. Ik heb het standpunt ingenomen, als je er de rest van het jaar niets van bakt, hebben die 2 dagen met kerst óók géén énig nut.
    Gedraag je gewoon het hele jaar door, wees sociaal en verdraagzaam naar elkaar toe, voor zover dat in je vermogen ligt natuurlijk.(soms wat moeilijker en soms wat makkelijker)
    Het zelfde als met naar de kerk gaan, ga je nooit, waarom dan met kerst wel?
    Vind dat wat hypocriet.
    Naar de kerk met Kerst alleen voor het Kerstgevoel?
    Nou nee, gaat er bij mij niet in.
    En een vreet/zuipfeest of hutspot, voor mijn part snert, dat is ieders eigen verantwoordelijkheid.
    Ik houd het voor mijzelf normaal, voor de kinderen wat extra’s. Maar dit alleen omdat ik dit jaar met Kerst 25 jaar getrouwd ben.
    Allemaal een gezegende Kerst gewenst.
    Anja

    Reactie door anja — maandag 12 december 2005 @ 9.21 uur

  25. De Paus moet zich bij de leer van het katholieke geloof houden,Hij heeft er niets mee te maken, hoe de mensen hun Kerst vieren. Voor mij persoonlijk is het een gewone dag,zonder extraatjes.Mensen die er een uitbundig feest van maken,moeten dat zelf weten.

    Reactie door JE. Mulder — maandag 12 december 2005 @ 9.53 uur

  26. anja :-)
    25 jaar toe maar.met de zelfde man :-)

    en in hogere zweren/sferen,dat ben ik het hele jaar :-).

    en ik ben het helemaal met je eens nooit naar de kerk,dan met kerst ook niet.
    alhoewel als je het hele jaar gaat,dan wordt het ook zo’n sleur.
    vroeger, mocht ik kiezen of zondagsschool,
    of een 7 op raport gewone school,1 maal raden wat er gebeurde.
    nee geen zondags school.
    eigelijk als je het goed bekijkt ben ik opgegroeit met het iede,dat de kerk een bedrijging is,voor mij altands :-)

    nou op naar de volgende 25 jaar,anja

    wiiijjjn

    Reactie door ad — maandag 12 december 2005 @ 11.40 uur

  27. Och,

    Het Vaticaan heeft wel meer vreemde idee-en.

    Ik ga op mijn werk van de ene reorganisatie na de andere fusie.
    Mijn pensioengerechtigde leeftijd wordt omhoog getrokken.
    Nu heb ik vorige week gelezen in de Volkskrant dat het Vaticaan ook nog eens het Hiernamaals gaat reorganiseren…
    Ben je dood, krijg je nog steeds geen rust.

    Reactie door Gekke Gerrit — maandag 12 december 2005 @ 12.38 uur

  28. Och ja, de homohater uit Rome orakelt weer eens wat.
    Het midwinterfeest, in Groningen heet ‘t nog altijd Midwinter, is het feest van het licht, Door de Cristenen is dit ingepikt, want ‘t feest is al veel ouder.
    Het lichtfeest mag best wel uitbundig gevierd worden. En ook zònder afbeelding van een goddelijke geboorte.
    Is het trouwens niet juist het Christendom dat de afbeelding van goden verbiedt?
    De hoofdpaap heeft overigens wel gelijk dat het tegenwoordig vooral een feest voor de handelaars is, maar dat zijn àlle feesten geworden.
    Laat alsjeblieft iedereen die een feest wil vieren deze dagen dat op z’n eigen manier doen. En in vrede!

    Reactie door Jan Nijman — maandag 12 december 2005 @ 12.48 uur

  29. @26 ad,

    Ja, al 25 jaar bij de zelfde, ik ben zo’n trouwe hond. 8)
    Zo te lezen uit jouw stukje heb jij nog keuze gehad in je jeugd.
    Heeft ook zijn voordelen lijkt me zo. 8)

    Ik moest 2x op zondag neer de kerk, daarna nog naar de zondagsschool. :(

    Op maandag naar de catechesatie en op de woensdagmiddag naar de gereformeerde knutselclub. :(

    Niet te vergeten ik zat natuurlijk in die tijd ook op een school MET DEN BIJBEL!!!

    Nee hoor, met mij is alles goed gekomen met die poepfijne gereformeerde opvoeding.

    Ik verdomde het als enige om midden in de winter met kniekousjes aan en een rokje naar de kerk te gaan.
    Dat werd dus een lange broek.

    Familieschandaal!

    Géén belijdenis gedaan, zàg tevéél dingen die niet klopten met elkaar.
    Ik mocht op zondag niets.
    Niet fietsen, niet zwemmen, (al vielen de mussen van de hitte dood neer) geen ijsje mogen kopen, niet borduren etc., want de leus was bij ons thuis een zondagssteek, houdt géén week.
    Daar ging ik met mijn dwarse kop tegen in.
    Zondagswerk is IJZERSTERK!!

    Gevolg van dit alles is dat ik van God en gebod géén éne moer meer moet hebben.

    Op zondag huichelachtig in de kerk zitten, terwijl je er door de week niets van bakt en alles en iedereen over de tong ging, dat begon trouwens al, zodra ze weer uit de kerk waren, (want de dominé zijn preken waren ook niet streng genoeg) dat ging er bij mij niet in.
    Ben dan ook het zwarte schaap in de familie.

    Op mijn 21e heb ik mijn spullen gepakt, omdat het thuis niet meer uit te houden was in de EO-sfeer. (op kamers gegaan)

    Alweer een FAMILIESCHANDAAL!!!!!!!!!

    Mijn vriendjes werden allemaal afgekeurd, voor mij was er géén één goed genoeg.
    Probleem was eigenlijk (ik ben de jongste van 7) dat ze als de dood waren om samen te blijven.
    Empthy nest syndroom.

    Kort daarop heb ik mijn man leren kennen, van huis uit Katholiek, maar deed er niet veel aan.

    Commentaar van mijn moeder: 2 geloven op één kussen, daar slaapt de duivel tussen, waarop ik dan weer zei, ik heb hem nog niet zien liggen. (ooit ogen als schoteltjes groot gezien?)

    Heb dus als énige een man getrouwd die niet van hetzelfde geloof is, we zijn ook niet in de kerk getrouwd, (alwéér FAMILIE SCHANDAAL) hebben onze kinderen niet laten dopen, maar proberen ze de “echte” waarden van het leven mee te geven.
    Laten de keus aan hen.

    Je zou eens moeten weten hoe vaak ik hiervoor op het matje geroepen ben (door mijn moeder) want dat was de fanatiekste,
    wanneer mijn jongens eens gedoopt werden.
    DE BIJBEL was haar huwelijkskado.
    En dan nog alle kinderbijbels die per post werden toegestuurd.

    Vind dat mijn kinderen zelf de keus moeten maken en de vrijheid moeten hebben om te kiezen.

    Een geloof er in drammen, pakt volgens mij alleen maar verkeerd uit. Ontdek van alles en behoudt het goede.

    Wijjjjjjjjjjjjjjnnnnnnnnnnnn!!!!!!!!!!!!

    Reactie door anja — maandag 12 december 2005 @ 14.07 uur

  30. @27

    Gerrit, dat is toch om GEK van te worden?

    Reactie door anja — maandag 12 december 2005 @ 14.10 uur

  31. Tja, Ik heb me laten vertellen dat de kerstman een uitvinding is van Coca Cola en dan weet je het wel…

    De commercie heeft de bedoeling van dit familiegebeuren danig weten te ontaarden in een materialistisch orgasme.

    Reactie door ReneR — maandag 12 december 2005 @ 14.50 uur

  32. Op zich heeft hij wel gelijk, maar uit zijn mond kan ik dat dus niet hebben.
    Zeker niet voor waar hij voor staat met dat homofobe gedoe.
    Laat hij eens wat doen aan dat stel kinderverkrachters in zijn kerk i.p.v. homosexuelen te pesten.
    Kerst is voor mij het feest van het licht. De dagen worden weer langer.

    Reactie door Klaas — maandag 12 december 2005 @ 15.06 uur

  33. @ReneR
    Heeft de commercie ons daartoe gedwongen?

    Ga je naar de gevangenis als je er niet aan mee doet?

    De commercie speelt alleen maar in op de wensen van de consument, blijkbaar wil de consument lichtjes, kado’s en dikbuikige kerstmannen.

    Reactie door HenriOsewoudt — maandag 12 december 2005 @ 15.16 uur

  34. @32, HenriOsewoudt

    Nee je gaat niet naar de gevangenis. De commercie heeft veel geraffineerdere maniertjes om mensen te manipuleren. In die zin is “de vrije mens” in de kapitalistische wereld een sprookje. Of een liberale leugen.
    “Wensen van de consument” worden door een samenspel van allerhande psychlogische factoren gecreëerd. Bewust. Die zijn niet aangeboren aanwezig ofzo. Dwang bestaat niet alleen door repressie, of heb jij nooit aandrang gekregen om te gaan plassen als je een kraan of fontijn hoorde lopen.

    Reactie door Jan Nijman — maandag 12 december 2005 @ 17.18 uur

  35. @33 Henri O.
    Niet gedwongen nee, maar het wordt wèl OPGEDRONGEN.
    ————
    TOT VERVELENDS TOE! Hier kun je dus niet spreken van wensen van de consument, het is gewóón opdringerig gedrag van de commercie.

    @34 Jan,

    Je slaat de spijker op zijn kop.
    Als ik de kraan hoor lopen, moet ik geheid richting pléé. Hélaas geen gein, het zij zo! En het is niet eens psychologisch, kun je nagaan. De commercie verdient niet veel aan me gelukkig wat dat betreft.
    Maar já, ligt er nog wat meer te koop in de winkel voor Henri. 8)

    Reactie door anja — maandag 12 december 2005 @ 17.42 uur

  36. hamburger,,hamburger 2 sec?
    midden in de film
    gegarandeert dat je trek krijgt.

    maar heb je het over onzin reclame,
    neem dan de afslank pil/thee van george huppelepup,
    het wordt zelfs verkocht in centraal afrika,eeuu,pling,toedeloe,

    Reactie door ad — maandag 12 december 2005 @ 18.43 uur

  37. @36 ad,

    Wat is dat toch met jou? Het is over achten, heb je nu nog niet gegeten?
    Kom op jóh, Mac is nog open, ga wat lekkers halen en bordje leeg eten hè!
    Smakelijk. 8)

    Reactie door anja — maandag 12 december 2005 @ 20.11 uur

  38. De Paus denkt ook dat ie belangrijk is!

    Reactie door Ray Hughes — maandag 12 december 2005 @ 20.12 uur

  39. @35, Anja
    En zo zijn er nog een paar. Lachen werkt aanstekelijk. De slappe lach helemaal.
    Gapen is ook besmettelijk. En zien eten doet eten zegt men.
    Zo werkt de reclame. Het geld dat we verdienen moet immers zo snel mogelijk weer om naar “de ecomonie”
    Dat van die fontijn is lollig bedoeld. Mijn ex-schoonouders hadden een vijver met fontijn, da’s pas ellende ‘s nachts.

    Reactie door Jan Nijman — maandag 12 december 2005 @ 20.40 uur

  40. Wat een anti-christen taal hier.
    Ik ben ook geen pausfan, maar wanneer hij dit zegt zit daar zeker veel in.
    Waar is de socialistische anti-overconsumptie gedachte?!
    Je kunt denken over het katholieke geloof en de kerk wat je wilt, maar enige nuance in deze lijkt mij wel op zijn plaats.

    Reactie door Naomi — maandag 12 december 2005 @ 23.07 uur

  41. @38 Naomi,

    Beter lezen, dan merk je vanzelf dat het niet zo anti christelijk is wat er allemaal wordt geschreven.
    Tussen de regels doorlezen.

    Reactie door anja — maandag 12 december 2005 @ 23.26 uur

  42. 29
    hooo een hele geschiedenis :-)
    gelukkig was het zo niet bij mij.
    maar vast gefeliesieteert (die 7 was niet voor taal zoals je kunt zien, ha)
    met je 25 jaren :-)

    Reactie door ad — dinsdag 13 december 2005 @ 0.46 uur

  43. Het valt voor de Paus te hopen dat hij wél het verschil kent tussen “lijden” en “leiden”! :)

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 13 december 2005 @ 3.48 uur

  44. @anja

    Ik heb ook een jeugd waarin de kerk en het geloof een grote rol speelde. Vanaf mijn 12e ben ik niet meer op zondag naar de kerk gegaan. Gelukkig hadden mijn oudere broers en zussen zich al vrijgevochten zodat ik dat niet meer hoefde. Betekende wel dat de schijnheilige broer met de erfenis ervandoor ging… Maar goed tekort kom ik niets. Anti-christelijk ben ik niet, maar ik heb wel wat tegen mensen die pretenderen de waarheid in pacht te hebben, of dat nu een gelovige of stalinist is…

    Kerstmis is inderdaad voor velen een consumptie feest. Wat niets meer te maken heeft met het christelijke geloof of met het voor-christelijke zonnewende feest.
    Dat laatste was trowens ook een vreet-festijn…

    Reactie door Gekke Gerrit — dinsdag 13 december 2005 @ 7.46 uur

  45. @42 Gekke Gerrit,
    Helaas heb ik als jongste van de 7 in mijn uppie me vrijgevochten. De rest wat daar boven zat hobbelde allemaal braaf mee.
    Maar já, zoals je al gelezen hebt, ben toch nog goed techt gekomen.
    Heb ook de overtuiging dat je je in het normale leven, het hele jaar door, menselijk moet gedragen en niet alleen met Kerst.
    Trouwens ik zal ook van een erfenis niets zien, daar zorgt de familie wel voor, maar zit er ook niet op te wachten, laat ze de boel maar lekker verdelen. ;)

    En als er mensen zijn die zich vol willen vréten en zuipen, doen ze dat toch lekker, het is hun lijf en hoofd de volgende dag.
    Hebben ze ook eens een huisdier. (vette kater)
    Fijne kerst gewenst alvast.

    @40 ad,

    Wat maakt het uit jòh, een 7 of een 3.
    t’Zijn maar cijfertjes toch?
    Wat er veel méér toedoet of je als mens goed bent. :P
    Mijn oudste zoon heeft dyslectie, (is misschien bij jou wel een onderkend probleem) maar heeft een goed karakter en staat stevig in zijn schoenen.
    Vind ik persoonlijk véél meer waard als een goed punt voor Nederlands.

    Ook jij vast een fijne kerst en niet tevéél hamburgers hè?

    Reactie door anja — dinsdag 13 december 2005 @ 8.52 uur

  46. #33 HenriOsewoudt

    Ik krijg net zo’n beroerd gevoel bij het woord consument, als bij het woord de kiezer. Politici veinzen ook vaak te weten wat de kiezer wil. Maar handelen ze er ook naar…

    Ik kijk nu naar de modebranch. Daar aan de top zitten slechts een paar zogenaamde creatievelingen, die schijnen te weten wat wij deze zomer willen dragen. Dit terwijl ik graag ooit weer eens een nieuwe spijkerjas wil hebben met voering, is deze nergens meer te koop, want ..

    Het is niet meer in de mode. En dit is je reinste kolder van die consumptiemaatschappij. Nee, een ander beslist wel even wat ik leuk ga vinden het komende jaar, alsof het nog gekker en nog duurder moet worden. Want dat is toch vaak de doelstelling. het verbreken van verkoop en omzetcijfers. Bekijk de kerstbomen van de laatste tijd in winkels en thuis. Je ziet nauwelijks nog meer een stukje boom. Het hangt meer vol met de meest walgelijke kitch wat ze vanuit China hebben kunnen importeren.

    Reactie door ReneR — woensdag 14 december 2005 @ 1.28 uur

  47. @46 Renee,

    Coca cola kermis? :P

    Reactie door anja — woensdag 14 december 2005 @ 9.04 uur

  48. Tja, en dan te bedenken dat ze begonnen zijn met één ezel daar in Vaticaanstad.

    Reactie door hac — woensdag 14 december 2005 @ 17.07 uur

  49. @48 Hac

    Ja, dat heet nu vooruitgang. :D

    Reactie door anja — woensdag 14 december 2005 @ 17.22 uur

  50. Voor een goed begrip van nr. 43: zie de eerste regel van het citaat van de Paus (bovenaan)! :)

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 14 december 2005 @ 19.14 uur

  51. @50 Olav,

    Ik had hem al door bij het lezen van @43, maar hij is evengoed scherp opgemerkt.

    Reactie door anja — woensdag 14 december 2005 @ 19.26 uur

  52. …Maar wie waarschuwt de paus?

    Reactie door Boudewijn — donderdag 15 december 2005 @ 14.58 uur

  53. Die pausen zouden zich wat meer moeten gedragen als Jezus in vroegere tijden !
    In eenvoud gekleed en zich tussen mensen bevindend .

    Loop hij met kerst op straat om de arme , dakloze en zieke bij te staan ?

    Reactie door fred — zaterdag 17 december 2005 @ 16.05 uur

  54. Ik vind dat ieder maar voor zichzelf moet doen en laten tijdens de Kerst : Echter van een zekere soberheid gaar je echter niet dood !Je kan er goed door relativeren en daarmee medeleven vergaren met zwakkere in de samenleving .
    Maar heb dit gedrag wel het hele jaar !

    Reactie door fred — zaterdag 17 december 2005 @ 16.15 uur

  55. Tsja mensen, volgens mij wil de paus ons helemaal niet opleggen hoe hij wil dat wij kerst vieren. De reclamestroom is overweldigend en hij is bang voor overmatig materialisme. De nadruk moet op vriendschap en gezelligheid liggen en niet op die nieuwe breedbeeld tv. Voor dit signaal ben ik de paus dankbaar.

    Reactie door Joris — donderdag 22 december 2005 @ 11.45 uur