Staking bij VOS Logistics

Bij VOS Logistics is een wilde staking uitgebroken. Op dit log heb ik VOS Logistics al vaker aangehaald als voorbeeld van een bedrijf dat geen Nederlandse chauffeurs meer in dienst neemt. De SP heeft een tijdje geleden een meldpunt ‘oneerlijke concurrentie’, als gevolg van de liberaliseringen binnen de EU, geopend.

Chauffeurs van het internationale transportbedrijf Vos Logistics van de vestiging in het Friese Surhuisterveen zijn zondag met een wilde staking begonnen. Ze voeren actie, omdat hun werkgever goedkopere rijders uit Oost-Europa zou inzetten, terwijl vaste medewerkers hun baan kwijt dreigen te raken.

Dat stelde een woordvoerster van vakbond FNV Bondgenoten zondag. De vakbond neemt de staking niet over, maar sluit niet uit dat de actie overslaat naar de negentien andere vestigingen van Vos Logistics. Bij het bedrijf werken 1500 tot 2000 mensen. (zie verder de Telegraaf)

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 12 december 2005 :: 12.23 uur

84 Comments

84 reacties

  1. Vakbond was voor dienstenrichtlijn!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zondag 11 december 2005 @ 17.31 uur

  2. Wat ? De bond staat niet achter zijn leden ?
    Is de FNV soms voor poolse chaffeurs ?

    Reactie door fred — zondag 11 december 2005 @ 17.45 uur

  3. Ik kan dit niet rijmen met het beleid dat de overheid hier voert.
    Wel de Polen binnen halen omdat ze goedkoper zijn en meteen anderen het land uit gooien die hier zijn (vaak van wege politieke redenen) voor een beetje humanischere manier van leven.
    Vind persoonlijk de staking van de chauffeurs dan ook zéér terecht.
    Als Polen bij de EU wil of komt, wil toch niet zeggen dat ze massaal naar Nederland moeten komen om de banen van de Nederlanders over te nemen omdat ze goedkoper zijn.
    En als dit wel het geval mocht zijn, behoren ze het loon betaald te krijgen wat de Nederlandse chauffeurs ook krijgen.
    Dus niet profiteren Vos Logistics.
    Neem je Nederlandse chauffeurs weer in dienst, zo niet moet dit afgestraft worden en als het niet anders kan, dan maar met stakingen.
    Nederlandse chauffeurs van Vos Logistics, mijn zegen hebben jullie.
    Niets geen goedkope oostblok-krachten, maar dezelfde salariëring, zo niet, plat leggen die hap!

    Reactie door anja — zondag 11 december 2005 @ 17.52 uur

  4. Europa is voor de dienstenrchtlijn, vandaar Anja!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zondag 11 december 2005 @ 18.07 uur

  5. Het is maar zelden dat de bond doen wat de leden willen.
    Achterkamertjes onderhandelingen en daarna de leden pressen om akkoord te gaan.
    Dat de bond hier niet achter staan, en de staking niet overnemen is een schandaal.
    Maar ze plegen al een paar jaar verraad aan hun leden.
    Chauffeurs houd vast en laat de bond stikken.

    Reactie door Jofel — zondag 11 december 2005 @ 18.09 uur

  6. @4 Sabineke,

    Toch blijft het hartstikke krom in mijn ogen.

    Reactie door anja — zondag 11 december 2005 @ 18.13 uur

  7. Dat is de wereld helaas steeds meer, in mijn ogen, ik snap er niet veel meer van!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zondag 11 december 2005 @ 18.24 uur

  8. Al eerder stelde de heer Verhagen dat hij
    het wel eens even kwam bekijken in Oss en
    ik heb daar toen op gereageerd door te stellen dat mevrouw Marijnissen in de gemeenteraad zittend best haar eigen ‘woord
    je’ te kunnen doen, want dat kon “Oss” toch
    niet alleen af! Remember? Bericht van toen
    gewist blijkt mij nu, dus wat is er dan nu
    feitelijk hét nieuws?

    Reactie door Madelief — zondag 11 december 2005 @ 18.37 uur

  9. Het is werkelijk niet te geloven die werkgelegenheids markt van dit huidige kabinet.
    Kan ze de Nederlandse werknemers niet uitzuigen dan maar de goedkope oostblok-krachten. Een SCHANDE is het.
    Zo ook bij een championbedrijf, waarvan de naam door de werknemers stil wordt gehouden, omdat ze bang zijn om ontslagen te worden. Voor jou 3 Polen die wel dag en nacht willen werken.

    Reactie door Elsa.de.Leeuwin — zondag 11 december 2005 @ 18.44 uur

  10. Kun je met een rijbewijs verkregen bij een pakje poolse boter toch die nederlanders met hun hoge rijbewijs opleidingseisen, mooi te kakken zetten.

    en al dat gezeik over die verkeersdoden dan,is dat hier niet van belang?

    Wedden dat die polen alles doen wat verboden is, ze hebben zogenaamd toch geen geld voor bekeuringen.

    Reactie door Jansonius — zondag 11 december 2005 @ 18.58 uur

  11. De gemoederen eerst flink verhitten als het daarna uit de hand loopt en de chauffeurs het bijltje erbij neergooien ze in de steek laten?

    Van de vakbond moet je het de laatste jaren niet meer hebben!

    Raar dat er zo weinig jongeren georganiseerd zijn?

    Reactie door hanri — zondag 11 december 2005 @ 19.38 uur

  12. “De chauffeurs zeggen dat dat komt omdat het werk wordt overgenomen door rijders uit voormalig Oost-Duitsland. Die zouden worden ingehuurd via een Duits uitzendbureau.”

    (bron: telegraaf)

    Dan doe je er geen ruk aan, het is namelijk gewoon toegestaan een duits uitzendbureau in te huren, of het netje is een 2de.

    Begrijpelijk is daarintegen het wel, want als Vos het niet doet dan huurt de opdrachtgever wel een duits bedrijf in om zijn/haar goederen te vervoeren.

    Schildersbedrijven, bouwbedrijven etc etc doen het ook al hoor, personeel inhuren via duitse uitzendbureau’s

    Reactie door Ronald — zondag 11 december 2005 @ 19.40 uur

  13. SOLIDARNOSC!

    Nou, ik ben bang van niet.

    Reactie door hanri — zondag 11 december 2005 @ 19.43 uur

  14. #12

    En wat dacht je dat boeren en tuinders al 2 decennia doen?

    Reactie door hanri — zondag 11 december 2005 @ 19.44 uur

  15. Nu weten wij wat europese eenwording inhoud. Wie waren er voor en wie waren er tegen? De FNV heeft zich uit de sloffen gelopen, om hun leden wijs te maken dat het zo gemakkelijk is, over de grens een kopje koffie te kopen met de zelde munt, nu wordt de FNV met de zelfde munt terug betaald. Lang leve de globalisering, wat denk je van scheepsladingen vol met bouwvakkers uit India dan kunnen er eindelijk weer goedkope huizen verhuurd worden, stellen de werkgevers. Marx waar blijf je? Je bent nu lang genoeg weggeweest. Wij worden bedreigd door het kapitaal.

    Reactie door h.hiensch — zondag 11 december 2005 @ 20.20 uur

  16. tsja die vakbonden toch ?ben benieuwd of de nederlandse werknemer nog eens wakker word .plat met die handel hier . en we moeten van de term WILDE ACTIES af als de bonden hun keutel intrekken en hun leden besodemieteren .kom je voor je rechten op en dat is EEN NORMALE ACTIE !!!!

    Reactie door ,texas, henkie — zondag 11 december 2005 @ 21.40 uur

  17. Brandweer, vervoer….

    Komt er dan toch schot in?

    Nationale staking?

    Reactie door Johan Smeets — zondag 11 december 2005 @ 21.47 uur

  18. Als Vos geen Polen aanneemt, doet zijn concurrent het wel, en kunnen de 1500 medewerkers van Vos binnen afzienbare tijd steun gaan trekken.

    Reactie door Hans — zondag 11 december 2005 @ 23.32 uur

  19. dan hebben ze de tijd om ventielen door te gaan prikken,
    kijken hoe lang een bedrijf dat vol houd.
    een kat in het nauw gaat terregt leuke dingen doen.

    Reactie door ad — maandag 12 december 2005 @ 0.06 uur

  20. Ik hoop dat ze ook goed resultaat kunnen boeken, net als de brandweer!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — maandag 12 december 2005 @ 0.50 uur

  21. Kenmerkend voor brandweerlieden en chauffeurs is, dat hun beroepsgroepen een nog hoge mate van verbondenheid onder elkaar kent. En daardoor ook solidariteit,
    die tot sucses leidt.
    En bovenal, het zijn geen watjes.

    Reactie door Alex — maandag 12 december 2005 @ 10.21 uur

  22. Stakingen bij Vos worden uitgebreid. PRIMA, doorgaan jongens en veel sterkte.

    Reactie door anja — maandag 12 december 2005 @ 10.23 uur

  23. Ik heb begrepen dat Vos weer zwaar aan het reorganiseren is en van het idee van Oos-Europese vrachtwagenchauffeurs af wil. Ze kosten uiteindelijk meer dan dat er aan loonkosten wordt gedrukt. Over de hele linie veroorzaken ze veel meer schade aan zowel lading als vrachtwagen en er valt op laad en los plaatsen niet met ze te coomuniceren, omdat ze vaak geen woord engels spreken. De plannen zijn nu meer Duitsers in dienst te nemen, nog altijd goedkoper dan Nederlanders overigens.

    Reactie door kaatje — maandag 12 december 2005 @ 11.43 uur

  24. Wat een schrijnend gebrek aan internationale solidariteit!
    Deze Poolse arme sloebers proberen gewoon wat te verdienen om zich zo te ontworstelen aan de armoe thuis.
    Terecht dat de FNV de staking niet steunt!
    Geld voor de SP soms het “eigen volk eerst”?

    Reactie door Grimaldi — maandag 12 december 2005 @ 13.00 uur

  25. Grimaldi,

    Lees je eerst even in, er is hierover al heel veel gezegd bij andere topics over hetzelfde onderwerp. Het probleem is dan ook niet de Polen, maar de uitbuitende werkgevers. Buitenlandse arbeidskrachten, prima, maar wel volgens de Nederlandse voorwaarden, dus met hetzelfde salaris.

    Reactie door kaatje — maandag 12 december 2005 @ 13.16 uur

  26. @25 Kaatje,

    Goed zo!

    Reactie door anja — maandag 12 december 2005 @ 13.23 uur

  27. Waar bijven de winsten die uitgespaard worden doordat de transport tarieven verlaagd worden ?
    Ik zie de producten niet goedkoper worden…

    Reactie door alexander — maandag 12 december 2005 @ 13.26 uur

  28. winsten = kosten

    Reactie door alexander — maandag 12 december 2005 @ 13.27 uur

  29. Is het bij al die wereldverbeteraars hier al opgekomen dat dat bedrijf misschien Polen aanneemt omdat ze bereid zijn hard te werken voor een in hun ogen goed salaris? En dat veel Poolse gezinnen en kindertjes daar erg blij mee zijn? Misschien wel zo blij dat ze produkten bij onze bedrijven gaan kopen?

    Solidariteit houdt blijkbaar op bij Hazeldonk.

    Reactie door HenriOsewoudt — maandag 12 december 2005 @ 13.44 uur

  30. En hoe noemt het FNV deze actie? een wilde staking. Deze chauffeurs komen op voor hun belangen dat is niet wild maar rechtvaardig. Het geroep van gelijk loon voor gelijk werk gaat weer eens niet op bij het FNV. De transportbranche heeft een mooie escape de vrachtauto kan je de rit ook buiten Nederland laten beginnen en TLN weet dit en wil deze praktijken dan ook “legaliseren” in hun CAO. Het wordt tijd dat vrachtvervoer door Nederlandse maatschappijen met niet door Nederlandse CAO-betaalden besmet verklaard wordt.
    Hulde voor de workingclass van Vos nu de anderen het goede voorbeeld volgen.

    Reactie door Harm Groenendijk — maandag 12 december 2005 @ 13.59 uur

  31. En dan gaat Grimaldi later lopen roepen dat die werkschuwe in de uitkeringen aan gepakt moeten worden.
    Salaris van de pool gaat naar Polen,de werkgever strijkt meer op,en het Nederlandse volk kan meer belasting betalen om dat iemand weer onnodig in de ww of bijstand komt.
    Dus gelijk salaris naar de maatstaven van Nederland.
    Of heb jij een baantje Grimaldi waar je geen gevaar loop.
    Een beetje miezerig uit spraak.

    Reactie door Jofel — maandag 12 december 2005 @ 14.05 uur

  32. Zou Vos Logistics met die goedkope chauffeurs ook eens willen denken aan de veiligheid op de weg? De A15 tussen Spijkenisse en Rotterdam wordt regelmatig onveilig gemaakt door scheurende / kantelende vrachtwagens…….. Nederlandse chauffeurs moeten een waslijst aan opleidingen volgen, voor ze ook maar iets mogen doen. Je maakt mij niet wijs dat dat voor die polen ook geldt.

    Reactie door Erik van Donk — maandag 12 december 2005 @ 14.10 uur

  33. Als de leden anders willen dan het FNV dan noemen ze dat wild.
    Als de leden hun bek houden en doen wat de FNV bonzen willen dan is dat niet wild.
    Dus brandweermannen en de chauffeurs is vrij lopend wild.
    Wat van het FNV betreft ,door de werkgever afgeschoten mag worden.

    Reactie door Jofel — maandag 12 december 2005 @ 14.12 uur

  34. Reactie van Grimaldi — maandag 12 december 2005 @ 13.00

    Ja en daarna schelden op dat werkschuwe tuig in de WW of bijstand.
    Miezerige uitspraak Grimaldi.

    Reactie door Jofel — maandag 12 december 2005 @ 14.15 uur

  35. @1, Sabineke
    Nee hoor, het FNV was juist tegen de dienstenrichtlijn (bolkesteiyn-maatregel). Ik ben nog meegeweest naar Brussel om te demonstreren.
    Poolse chauffeurs vind ik helemaal niet erg, maar dan volgens dezelfde voorwaarden als andere chauffeurs.
    Werkgevers gebruiken Polen hier om de arbeidsvoorwaarden naar beneden te halen.
    Polen worden dus misbruikt, en dat is in feite mensenhandel.
    De chauffeurs hebben GROOT gelijk! En hopelijk evenveel succes als onze brandweer.
    Grimaldi, @24 begrijpt het niet. Maar het complete verhaal zal nog wel niet tot Monaco doorgedrongen zijn.

    Reactie door Jan Nijman — maandag 12 december 2005 @ 14.22 uur

  36. Als de Dienstenrichtlijn bepaalt wat Neder-
    land moet doen en mw Kroes hier orde op za-
    ken komt stellen met een strafmaat boven-
    dien had de VVD haar beter hier kunnen hou-
    den om te hélpen zórgen dat het niet tot de
    escalatie hoeven komen van de thans door de
    omroepen te betalen 150 miljoen EURO !!
    Een traject helpen uitstippelen met bijv.
    een beter Verkeer en Waterstaat, zou evt. de Staat ook miljarden bespaard kunnen heb-
    ben: die diénende liefde, desnoods op de
    achtergrond, is er voor volk en vaderland
    dus niet van gekomen en dan nu de broodnijd
    voor chauffeurs ! Vind je dat nu gék, als
    we in aanmerking nemen dat er teveel mensen
    op Europa ‘gokken’ en wij onze allerlei
    werkgelegenheid laten ontnemen en evengoed
    van mening zijn, dat we een ‘voorbeeld’-
    funktie zouden kunnen bekleden….volstrekte hoogmoedswaanzin en
    vooral ‘in de top’! Zich verwijderen van het volk en denken de elite te kunnen uit-
    hangen: diep- en diep-tragisch !
    Wat we onszelf aan schouderklopjes geven is
    een vorm van autosuggestie van de bovenste
    plank, die poreus door ‘houtrot’ met één
    pink in tweeën is te slaan.
    Wie héél goed nadenkt weet dat de afgelopen
    jaren veel besluiten genomen zijn die aller
    minst gerekend kunnen worden als zijnde
    democratisch tot stand gekomen!
    Voorlopig is het Kabinet aan het ‘dealen’,
    alsof het om een spelletje kwartetten gaat,
    blamage pur sang!
    VOS heeft wat op met het ‘gezegde’ rond
    zijn naam, terwijl je zou verwachten dat
    die geloochenstraft zou worden, dus niet !

    Reactie door Madelief — maandag 12 december 2005 @ 14.36 uur

  37. Jofel, types als Grimaldi vinden dan ongetwijfeld dat de Nederlandse chauffeur ook maar voor e.678,= per maand moet gaan werken. Van dat bedrag betaalt hij/zij nog net huur, maar om maar iets lulligs als eten en een ziektekostenverzekering te noemen, is er dan niet meer bij. Ik word hoe langer hoe kwader om dit soort types.

    Reactie door kaatje — maandag 12 december 2005 @ 14.41 uur

  38. Zoveelste oproep aan de SP:

    Het wordt tijd om een eigen vakbond op te richten!!

    Reactie door ReneR — maandag 12 december 2005 @ 14.42 uur

  39. Vind ik ook ReneeR. De vakbond van binnenuit veranderen lukt gewoon niet als het altijd hetzelfde clubje mensen is dat de topposities krijgt. Mensen als Niek Stam zijn er gewoon te weinig. Het goede voorbeeld is al gegeven door “reizigers” als tegenhanger van Rover.

    Reactie door kaatje — maandag 12 december 2005 @ 14.48 uur

  40. Misschien wordt het tijd om te beseffen waarom de Oost-blokken bij de EU zijn gekomen. Op dit moment kan een Europese inwoner het wel vergeten om voor het vak vrachtwagenchauffer te kiezen.
    Nou is het niet het grote probleem dat Polen op Nederlandse vrachtwagens rijden, maar de fraude van transportbedrijven (sorry, maar ik zie dit echt als legale fraude).
    Een Poolse vrachtwagenchauffer wordt door de vestiging van (bijv.) Voss in Polen in dienst genomen om vervolgens in West-Europa te gaan rijden onder Poolse arbeidsvoorwaarden. Het gevolg is dat een Poolse chauffer 1000 euro verdient voor internationale ritten in tegenstelling tot een Nederlandse chauffer die 3000 euro krijgt. Een Poolse chauffer krijgt dus éénderde van het salaris van een Nederlandse chauffer en moet daar zelfs harder voor werken. De Nederlandse chauffers kunnen op deze wijze niet concurreren met Poolse chauffers. Het wordt helemaal erg als er straks Tsjechische, Roemeense, Hongaarse etc voor in de plaats komen, die doen het zelfs voor 500 euro voor internationale ritten.
    Ik heb van kennissen vernomen dat Voss logistics zelfs al anderhalve jaar geen Nederlandse chauffers in dienst neemt en de chauffers met een tijdelijk contract ontslaat om daarvoor Poolse chauffers in dienst voor te nemen.
    Nou, zijn er ook nadelen verbonden aan het te werk stellen van Polen. Één van de nadelen zoals ik heb vernomen van chauffers is het stelen van alles wat los en vast zit door Poolse chauffers en hun ongemanierdheid, het te makkelijk verkrijgen van het grootrijbewijs in Polen, waardoor er veel Polen bij ongelukken zijn betrokken. Transportbedrijven weten dat, maar door dat Polen voor een derde (en straks Hongaarse chauffers voor een zesde) nemen zij deze nadelen voor lief.
    Vandaag de transportbedrijven, morgen andere takken van het bedrijfsleven. Ik vrees dart het niet hierbij blijft. Maar, ja de Nederlander vind het best zolang hij zelf gen slachtoffer is. Zo sprak ik laatst een chauffer die bij Voss werkt die tegen mij zei: “Het heeft ook zijn voordelen, die Poolse chauffers, want ik ben nou bijna altijd in het weekend thuis. Voorheen moest ik ook wel eens in het weekend werken”

    Reactie door Joop — maandag 12 december 2005 @ 15.38 uur

  41. Er wordt hier veel gesproken over “Polen”.
    Het gaat hier echter niet zozeer om Polen als wel om chauffers uit oost-Europa, – hetgeen niet hetzelfde is.

    Niet alle transportbedrijven werken met deze chauffeurs. Er zijn ook bedrijven die hun Poolse chauffeurs hebben ontslagen, omdat ze te duur zijn – (ze veroorzaken n.l. heel veel schade).

    De oneerlijkheid van het systeem zit in de loonsverschillen binnen de EU. Dit wordt pas opgelost, wanneer er voor de hele EU dezelfde loonregeling komt.

    Maar . . . . voor we dat voor elkaar zouden kunnen krijgen, moet er nog heel wat gebeuren.

    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — maandag 12 december 2005 @ 15.44 uur

  42. Nee maar wat lees ik nu,zijn jullie het nu wel eens over de staking en beleid van Vos.

    Toen ik een tijd geleden dit kenbaar maakten werd ik zowat voor racist uit gemaakt,ik lulde maar wat,en zie nu.
    Ineens klopt het wel allemaal,hulde voor de meehuilers.

    Ps Zal nu wel weer een ip ban krijgen

    Reactie door Anton — maandag 12 december 2005 @ 15.50 uur

  43. @33 & @34,
    ReneR en Kaatje

    Tijd voor een eigen bond, of tijd om in het FNV het klassebewustzijn een beetje op te peppen?
    Het klopt wanneer iemand stelt dat het FNV al heel lang als een voorraad klap- en stemvee van de PvdA wordt gebruikt.
    Wanneer je wel eens bij bondsvergaderingen bent, kom je erachter dat de strijdbereidheid onder de “gewone” leden best wel groot is. Maar die moet wel georganiseerd worden. Wanneer je met een te klein groepje bent, is dit lastig. Strijdbaarheid wordt dan door bepaalde bobo’s de kop ingedrukt. Daar zijn ze best wel geslepen in. Ze durven niet, het lijkt wel of ze bang zijn om iets te winnen.
    Ik ben benieuwd wat de SP doet met de enquêteresultaten van de enquête die onlangs gehouden is. Daar werd ook gevraagd of je lid bent van een bond, van welke en of je iets in die bond wil doen.
    Mij lijkt het beter om de strijdbaarheid in een bestaande bond te organiseren, dan een nieuwe bond op te richten, die lange tijd marginaal zijn zal. De strijbaarheid is er wel bij de leden, maar moet gewoon eens een keertje georganiseerd worden.
    Het is volgens mij verkeerd om meer vakbonden te hebben, die worden dan weer tegen elkaar uitgespeeld. Bovendien een “linkse bond” als de OVB, bestaat die nog wel? Ik hoor er al lang niets meer van.
    In ieder geval is het tijd om iets te doen. Met òf zonder het FNV.

    @36, Anton
    Het gaat hier vooral om verslechtering van arbeidsvoorwaarden. Niet om het feit dat Vos de onderbetaalde chauffeurs dit keer uit Polen haalt. In plaats van Polen zouden het ook Limburgers of Rotterdammers wezen kunnen, maar die zullen volgens dezelfde rechten behandeld worden als degenen waar Vos vanaf wil. Het is een kwestie van arbeidersrechten, NIET van nationaliteit.

    Reactie door Jan Nijman — maandag 12 december 2005 @ 17.06 uur

  44. Tja Jan, om een held van Oss te blijven moet jouw collega-held Wim af en toe wat harde noten kraken. Meegaan met de tijd heet dat. Wees blij dat het hoofdkantoor in Oss blijft, chauffeurs zijn hier al lang te duur!

    Reactie door Mirakelman — maandag 12 december 2005 @ 17.35 uur

  45. #36 T’ is een mirakel man!
    Heeft Jan ff mazzal! :P

    Reactie door anja — maandag 12 december 2005 @ 17.45 uur

  46. Gelijk werk, gelijk salaris?

    Krijgen die polen dan hier ook een uitkering als ze ontslagen worden?

    zelfs al krijgen die polen een gelijkwaardig salaris, dan nog is die werkgever een stuk goedkoper uit omdat hun brutto/netto een stuk gunstiger is vanwege het niet hoeve n betalen van sociale premie’s e.d.

    of zie ik dat nu verkeerd?

    Reactie door Ronald — maandag 12 december 2005 @ 19.29 uur

  47. @35,vakbondsbestuur was voor, rest was verdeeld en uiteindelijk is men toen toch naar Brussel gegegaan, ook doordat de andere bonden(en wederom Frankrijk)er geen heil in zagen!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — maandag 12 december 2005 @ 19.42 uur

  48. @Sabineke,

    ik persoonlijk denk dat de vakbond’s besturen voor die richtlijn zijn maar niet vanwege de voordelen van de werknemers maar meer vanwege een ‘geheime’ agenda.

    Ik denk ook niet dat ze voor zijn vanwege de werkgevers, ik denk dat ze voor zijn om de werknemers van nederland onder druk van het poolse ‘gevaar’ te verenigen, een gevaarlijke manier van zieltjes winnen denk ik dus.

    Vakbonden bestaan bij de gratie van een gezamelijke ‘vijand’, zonder een ‘vijand’ verliest een vakbond zijn bestaansrecht.

    Door al het gepolder in Nederland verliezen vakbonden langzaam aan hun bestaansrecht, werkgevers (uitzondering daar gelaten) beseffen steeds vaker dat (goede) werknemers een aanwinst zijn (bindingspremie’s etc zijn steeds eerder regel dan uitzondering).

    Dus wat beter dan het poolse ‘gevaar’ om hun bestaansrecht te garanderen.

    De nekslag voor de vakbonden zal een dus bond zijn die uit werknemers EN werkgevers bestaat.

    Dus die poolse werknemers komen de vakbonden dus geheel niet ongelegen.

    wat dat aangaat was het Gilde systeem van vroeger een veel beter systeem, want dat bestond uit zowel werknemers als werkgevers en daar kwam niks tussen, ook geen overheid.

    just my 2 cents

    Reactie door Ronald — maandag 12 december 2005 @ 19.59 uur

  49. @47
    Dat laat dus zien dat de leden van de bond belangrijker zijn dan de bobo’s. En verstandiger.

    Reactie door Jan Nijman — maandag 12 december 2005 @ 20.03 uur

  50. @48, Ronald

    Lees ik ‘t verkeerd, of schrijf jij het verkeerd.
    “De nekslag voor de bonden zal een bond zijn die uit werkgevers EN wernemers bestaat.”
    “Wat dat aangaat was het gildensysteem veel beter, want dat bestond uit zowel werkgevers als wernemers en daar kwam niks tussen, ook geen overheid.”
    Eerst beweer je het éne en dan het àndere.
    Wat bedoel je nu precies?
    Volgens mij was een gilde iets nogal anders als een vakbond. Overigens ook in een maatschappij die totaal anders was als de tegenwoordige. Gilden bestonden in de feodale tijd in de steden, waren ook stedelijk georganiseerd, door de vrije burgers uit een bepaalde beroepsgroep, daarbinnen regelden ze de opleiding en ook de loopbanen van de mensen in dat beroep. En ze garandeerden de kwaliteit van wat ze maakten en de vaardigheden van de werkers. De stedelijke overheden werden ook door ge gildes bepaald. Een landelijke overheid was er toen nog niet echt. En gildes waren beslist niet landelijk georganiseerd.
    Vakbonde zijn organisaties van arbeiders om betere arbeidsomstandigheden af te dwingen van de bazen. Vakbonden zijn een klasse-organisatie, gilden waren een beroepsorganisatie. Vakbonden zijn meestal nationaal georganiseerd, vaak zelfs internationaal.
    Daarom heb je volkomen gelijk dat het ‘t einde van de vakbonden betekenen zou, wanneer die arbeiders èn bazen zou organiseren. In het FNV van tegenwoordig heeft het daar soms de schijn van. Ik hoop dat hier ook “schijn bedriegt” geldt.

    Reactie door Jan Nijman — maandag 12 december 2005 @ 20.28 uur

  51. voor de strijdbare lezers. http://www.demaatisvol.nl

    Reactie door ,texas, henkie — maandag 12 december 2005 @ 20.40 uur

  52. @Jan Nijman, ik bedoel het zo, als de werknemers en werkgevers zich in een bond verenigen is dat de nekslag voor de huidige soort vakbonden.

    Het gilde systeem is daarin veel beter dat zowel werkgevers en werknemers daarin verenigd waren en zodoende hun eigen bedrijfstak beschermen vanwege hun gezamelijke belangen.

    een vakbond kijkt alleen (in theorie) naar de belangen van de werknemers en de werkgevers bonden kijken alleen naar de belangen van de werkgevers (logisch)

    een gezamelijke bond kijkt in principe alleen naar de ‘gevaren’ die hun bedrijfstak bedreigt en veel minder naar de onderlinge verschillen.

    In het huidige systeem heeft de overheid de eigenlijke macht, als ze de werknemers onder druk willen zetten dan steunen ze het VNO-NCW in het polderoverleg, als ze de werkgevers onder druk willen zetten dan steunen ze de Vakbonden in het polder overleg.

    Dit geeft de overheid een ongelovelijke macht, daardoor krijgt de overheid bijna altijd haar zin en zijn de vak- en werkgevers bonden eigenlijk papieren tijgers.

    Reactie door Ronald — maandag 12 december 2005 @ 20.47 uur

  53. De bonden snappen dit ook en daarom gaan ze zelfs zover dat de bonden om het hardst proberen hun leden in het kabinet te krijgen, voorbeelden te over.

    De Geus,
    Kok,
    etc etc

    Komt lekker geloofwaardig over als vandaag de geus (of kok) als vertegenwoordiger van een bond aan de polder tafel schuift om hun belangen te verdedigen om vervolgens na de verkiezingen als overheid aan die tafel te zitten om de belangen van de overheid te verdedigen.

    Reactie door Ronald — maandag 12 december 2005 @ 20.51 uur

  54. Speciaal voor Anja en maffe Jopie.(Verdonk)

    Je maakt een grote fout Anja. Als het waar is dat Pim Fortuyn zich vergrepen heeft aan minderjarige kinderen, kun jij niet alle rechtse aanhangers beschuldigen, want zo zeg je het wel. Als bijvoorbeeld Wouter Bos zich vergrepen zou hebben aan minderjarige kinderen, dan kun je toch ook niet Jan Marijnissen over één kam scheren met links. Nee Anja, niet zo’n slimme zet van je!

    Ben trouwens blij dat ik geen fan was van Fortuyn.

    Reactie door Ray Huyhes — maandag 12 december 2005 @ 21.13 uur

  55. @52+53, Ronald

    Dan snap ik wat je bedoelt.
    Kok en de Geus heb ik echte nooit als spreekbuis van de arbeidersklasse gezien.
    Het polderen heeft inderdaad een bond opgeleverd die er niet meer voor de arbeiders is. Dat is wat ik veranderen wil. Ik zie een vakbond het graagst als een organisatie van arbeiders die samen een vuist maken om verbeteringen af te dwingen.
    Niet door te vergaderen, maar door de strijd aan te gaan.
    De soort bond die jij voor ogen hebt -een corporatieve bond- lijkt mij niet echt zinvol. Ik zie mijzelf niet met mijn baas en managers om tafel zitten om voor de belangen van “onze” sector op te komen. In de eerste plaats spreek ik hun taal niet, en in de tweede plaats zullen daar een aantal mensen zich pas echt bij de baas inlikken. Dàt wordt pas polderen!

    Reactie door Jan Nijman — maandag 12 december 2005 @ 21.17 uur

  56. Ach, die Bonden schreeuwen alleen maar zo hard mogelijk, om maar zoveel mogelijk leden te krijgen. Maar iets doen, nee.

    Reactie door Ray Huyhes — maandag 12 december 2005 @ 21.24 uur

  57. @45 Ray
    Jouw (ja een w) nick mag dan straal betekenen, maar ik zie géén enkel verband met het onderwerp hier. Wil je je vetes daar uitvechten waar je ze begonnen bent?
    Anders ga ik misschien wel denken dat dat straal niet van “lichtstraal” maar vam “lamstraal” komt.

    Reactie door Jan Nijman — maandag 12 december 2005 @ 21.28 uur

  58. @57

    Dat moet 54 zijn. Maar dat had je vast al gezien.
    Peter R. wil alleen maar een discussie op gang brengen die nergens over gaat. Pim was ook maar een gewoon mens. Het enigste dat bewezen is, is dat er bij de veiligheidsdiensten een stel sukkels zit, dat liever gluurt als gevaarlijke dingen doet “in het landsbelang”. Dat van dat gluren is al een halve eeuw een publiek geheim. Dus in feite is er niets onthuld door Peter R. Toch? Off Topic gaan is best wel erg besmettelijk trouwens.

    Reactie door Jan Nijman — maandag 12 december 2005 @ 21.38 uur

  59. Werknemers van het internationale transportbedrijf Vos in Surhuisterveen en de tankdivisie in Veendam zijn weer aan het werk gegaan, nadat hun eisen waren ingewilligd.

    “Ik ben heel erg tevreden”, reageert vakbondsbestuurder Leo Benjamins. “De wilde staking heeft ertoe geleid dat alle eisen zijn ingewilligd. Dat hebben we zwart op wit.”

    Chauffeurs van het Friese internationaal transportbedrijf Vos kwamen zondagavond in actie, omdat zij niet langer accepteerden dat Oost Europese chauffeurs op hun wagens werden gezet. Benjamins: “Vaste chauffeurs werden tot zogenoemde springers gedegradeerd. Dat houdt in dat je eigen wagen wordt afgepakt. Een ergere vernedering bestaat er niet voor een loonchauffeur.”

    Is dit geen schandaal voor het FNV,zeg die vent dat hij nog tevreden is.
    Heeft zijn mensen laten vallen als een baksteen,en steek zich zelf veren in de ******

    Reactie door Jofel — maandag 12 december 2005 @ 23.01 uur

  60. @53 Ray Hughes,

    Snap niet wat deze reactie hier te zoeken heeft.
    Volgens mij zit je hier op het verkeerde onderwerp.
    Wel even kijken waar je reageert graag.

    Reactie door anja — maandag 12 december 2005 @ 23.17 uur

  61. @52 2n 54, ik vind heel dat polderen een ramp en volgens mij kost het heel veel geld, al die overlegjes en kamertjes gesprekken!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — maandag 12 december 2005 @ 23.46 uur

  62. Nog even ter verduidelijking, t.a.v. die vakbonden, het is begonnen met het tekenen van het Lissabonaccoord en daarvan uit is de dienstenrichtlijn onstaan.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 13 december 2005 @ 2.56 uur

  63. Het merchanderen met personeel is niets nieuws, in de vijftiger jaren is het al begonnen op de zeevaart, op de kustvaart b.v werden Hollanders ontslagen en werd er
    o.a. Spaans personeel aangenomen,want die
    hoefde minder te verdienen PLUS dat zij veel brood en sla aten wat natuurlijk lekker goedkoop was, deze Asoziekte is later uigebreid , grotere rederijen namen
    ook “vreemd” personeel aan HAL/NEDLLOYD/
    ETC. Ook toen deed de vakbond
    voor zeevarende weinig of niets (Joop Berghout)en nu….PRATEN ze wel maar ze ZEGGEN en DOEN niets!!!
    Ja,je zou zeggen dan moet er toch een andere vakbond komen??
    Ik wens de mensen van Vos en anderen
    veel,heel veel,geluk.

    Reactie door Jh.de Wit — dinsdag 13 december 2005 @ 11.00 uur

  64. JH.de Wit, ook dat heeft te maken met het lissabonaccord, toen is men gegaan voor vrije handel promoten, zonder de consequenties te overzien!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 13 december 2005 @ 13.16 uur

  65. Sabineke.
    Volgens mij was er toen nog geen sprake van een Lissabonaccoord.
    Er was toen nog maar net sprake van een KSG / Benelux.
    Was Lissabon toen niet een dictatuur!!
    Heb ik het mis,dan weet ik zeker dat ik iets van je hoor!
    Tot lees en groet

    Reactie door Jh.de Wit — dinsdag 13 december 2005 @ 13.34 uur

  66. Ik zie op de FNV site staan.
    Voordelige zorgverzekering word lid.
    Dat geef wel aan de totale ontsporing van de vakbonden.
    Daar had moeten staan wij laten u nooit vallen word lid.

    Reactie door Jofel — dinsdag 13 december 2005 @ 14.45 uur

  67. Kan zijn, Jh. de Wit, ik ben geen expert op dit gebied, heb met FNV debat meegedaan op internet en ben toen wat wijzer geworden maar het is vast op te zoeken via google(heerlijk zo’n wereldwijde bron, maar het neemt wel veel tijd)

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 13 december 2005 @ 15.00 uur

  68. @66, Jofel
    Dat had er staan moeten,maar dan zouden ze wèl een potje liegen. Helaas.

    @64, Jh. de Wit
    Dat klopt, maar er worden hier dingen door de war gehaald. Wat tijd betreft. Portugal was tot in de 70er jaren een militaire dictatuur. De Lissabonaccoorden zijn een generatie jonger. De accoorden zijn volgens mij even verwerpelijk als de dictatuur van destijds, want die accoorden leiden tot een “bolkesteijn-dictatuur”.

    Reactie door Jan Nijman — dinsdag 13 december 2005 @ 15.49 uur

  69. 66. en dan nog via Menzis ook. Mijn fysio heeft al gezegd geen contract met hen te gaan afsluiten, omdat ze tot op het bot uitgebuit wordt. Leuk zo ‘n verzekering waar je niks aan hebt.

    Reactie door kaatje — dinsdag 13 december 2005 @ 15.50 uur

  70. @Jan Nijman, zo denk ik er ook over!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 13 december 2005 @ 15.54 uur

  71. Dat homofobe land Polen.
    Stonden we daar op te wachten.
    Al die voormalige oostblok landen zijn er alleen maar bij gekomen onder druk van het bedrijfsleven. Hebben we ooit iets kunnen kiezen in de EU m.b.t. tot toetreding net zoals bij Turkije.
    Goedkope lonen en fabrieken plaatsen naar dat soort hongerloon landen.
    Zelfde met China. En wij allemaal maar goedkope producten kopen. We vernietigen onze eigen idustrie en doen er lekker aan mee, todat we zelf van die hongerlonen hebben zijn we weer interessant worden voor het bedrijfsleven.

    Reactie door Klaas — dinsdag 13 december 2005 @ 16.06 uur

  72. Klaas, de mens is altijd zijn eigen ondergang geweest, helaas schijnen we niet te willen leren!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 13 december 2005 @ 16.10 uur

  73. Ik zelf ben geen chauffeur,
    als jeugd toekomst heeft dan moet je wel je diploma halen zeg mijnheer De Boer je chauffeurdiploma gehaald en ADNR ook gehaald. Want zonder diploma kom nergens aan de slag. Heb alles dan ben een eens te duur, via omweg zeg de baas ik zet een pool er op. want die is goedkoper heeft die pool ook zijn diploma’s. Ik zelf kom van de binnevaart dat zelfde laken en pak
    ik ken een bedijf dat buitenlanders heeft aanboord en zitten een maand aanboord dan gaan een maand naar huis ze nemen auto mee
    en zijn er gemiddeld buitenlanders 1800 mensen in de binnenvaart aan het werk. ik zelf loop ook thuis want wij waren te duur. Er werden via luxemburg contract anderen mensen aan het werk gesteld. Het is al eerder begonnen 1985 evenredigvrachtverdeling Lady Kroes Granaria Affaire en zei is begonnen met om streden betuweroute 1989.Liberale hebben meer verziekt dan om gebouwd ja voor de bazen met de BONUS die zijn het beste af.

    Reactie door AAD C — dinsdag 13 december 2005 @ 21.01 uur

  74. de bourgeoise bond met aandeel op de beurs,Is
    niet jouw bond.Punt
    Illusie is

    Reactie door gaf — woensdag 14 december 2005 @ 16.54 uur

  75. beurs is illusie,capitalism ook

    Reactie door gaf — woensdag 14 december 2005 @ 16.55 uur

  76. Welke definitie hanteren jullie eigenlijk voor de term “oneerlijke concurrentie”?

    Reactie door geldwolfje — donderdag 15 december 2005 @ 21.38 uur

  77. En wat gebeurt er met de ontslagen chauffeurs :aanmelden bij het CWI en weer solliciteren als chaufeur voor een baan met een lager salaris ,dan wat een Pool verdient ?

    Ja dat mechanisme begrijpen de bonden natuurlijk niet ?
    Dit is natuurlijk precies de doelstelling van de EU : alle verworvenheden van de arbeider afnemen : Je zet een dure en goekope arbeider tegenover elkaar !
    En zolang de nederlander maar braaf toekijkt ,ziet hij dat elke keer dat hij belazert wordt en daarmee zij loyaliteit met zijn werkgever totaal verliest !
    De oproep is dan ook : zeg je lidmaatschap met de bond massaal op en richt een nieuwe bond op !Om weer echte acties te voeren tegen dit Hoerenbeleid

    Reactie door fred — zaterdag 17 december 2005 @ 15.16 uur

  78. Klaarblijkelijk heben de Polen geen eigen creativiteit en doorzettings vermogen om hun land op te bouwen !
    En komen zijn met grote getalen gewoon naar Nederland via goedkope busverbindingen ,zoals de EUROlijns .voor nog geen 100 euro ben je er !

    Bovendien hebben zij een paar eeuwen angst ,dat het hek weer dicht valt .( denk maar aan de vele overheersingen door omringende landen )

    Reactie door fred — zaterdag 17 december 2005 @ 15.28 uur

  79. goed zo VOS ga zo door!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Reactie door Derky!! — dinsdag 20 december 2005 @ 11.00 uur

  80. Het FNV steunt steeds meer mensen die niet werken, die illigaal in ons land zijn, goedkope buitenlandse arbeidskrachten etc. De Nederlandse politiek is al jaren niet meer gericht op onze eigen arbeidsmarkt. De Nederlandse politiek houdt zich al jaren bezig met onze export bedrijven. Wij kunnen steeds meer belasting betalen om Den Haag te laten (dis)functionerenen. Nederland wordt wakker ga de straat op laat van je horen, kleine bedrijven en gewone werknemers kunnen niet meer op tegen de gevaarlijke macht uit Den Haag. Wij mogen alleen maar betalen en onze mond houden! Stel een daad!!! Ook de 2.5 miljoen ambtenaren moeten wij te eten houden, en de 2.5 miljoen mensen die een uitkering hebben. Lang leve de goedkope buitenlandse arbeidskracht.

    Reactie door Willy — zondag 8 januari 2006 @ 11.30 uur

  81. Ik vind dat polen hier niet moeten werken

    Reactie door niels — woensdag 11 januari 2006 @ 15.09 uur

  82. Niels, als Friesland 600 km. van Noord Brabant vandaan zou liggen, mochten de Friezen hier dan ook niet werken? Waar ben je bang voor? Of moet ik vragen waarom denk je dat jij beter bent? Omdat je hier woont en niet ergens anders?

    Reactie door Peter Bijvelds — vrijdag 3 februari 2006 @ 11.16 uur

  83. Ik snapniet dat Jan Marijnissen zich bemoeit met de staking van Zwanenburg worsten in Oss. De fabriek wordt TE DUUR t.o.v. buitenland. Om concurrenerend te blijven willen ze fabrieken samenvoegen met fabrieken in Oosten vh land. DUS: GEEN VERLIES ARBEIDSPLAATSEN !!! Echter Jan vind: STAKEN. En dus moet de fabriek zometeen mensen ontslaan, en naar het buitenland verhuizen. dus: VERLIES ARBEIDSPLAATSEN. Wie snapt dit niet? Wie denkt dat alles maar betaalbaar blijft als we geen werkgevers meer ghebben in Nederland?????

    Reactie door Yvonne — zaterdag 9 december 2006 @ 17.04 uur

  84. als ze in den haag niet zoveel opmaken ,kunnen de nederlanders ook voor minder aan de slag.
    Maar zolang wij het geruzie en debatjes over hakkefietjes moeten betalen ,is ons uurloon de minpool in het nederlands beleid ,

    Reactie door blommers — woensdag 31 oktober 2007 @ 14.16 uur