Geef leraar en ouder meer macht!

Onderstaande opinie van SP-Tweede Kamerlid Fenna Vergeer, verscheen vandaag in BN/ De Stem

De Wet Medezeggenschap Scholen (WMS) wordt een fopspeen met een vies smaakje. Leraren, ouders en leerlingen zijn niet te benijden, nu zij moeten adviseren en meebeslissen over de problemen die de minister bij de scholen over de schutting kiepert.

Alsof we nog niet genoeg onderwijsvernieuwing hebben gehad – denk aan de basisvorming, tweede fase, studiehuis, het vmbo, Weer samen naar school en de ‘rugzakjes’ – staat momenteel een herziening van de basisvorming voor de deur.

Elke keer moeten de leraren zich de veranderingen (vaak in hun vrije tijd) eigen maken. Bovendien ontbreken de middelen voor bijscholing en nieuw lesmateriaal. Nu er aanhoudend geldgebrek is, mag de medezeggenschapsraad meepraten over het verdelen van de pijn.

Sinds de invoering van de zogeheten lumpsum, waarbij de school een krap budget krijgt en zelf verantwoordelijk is voor de verdeling, zwellen de klachten van docenten aan. Hun vak en beroepseer wordt hen ontnomen: ze zijn geen menselijk kapitaal meer, maar een kostenpost. En daarmee dus een bezuinigingspost.

Sindsdien zien we dat er minder geld naar leraren gaat en meer naar overhead, administratie en reclame. De roep om bescherming van het personeelsbudget en verkleining van klassengrootte wordt steeds sterker. Niet zozeer van schoolbesturen en management, maar des te meer van leraren, onderwijsondersteunend personeel en ouders.

Zorgt de nieuwe Wet Medezeggenschap Scholen (WMS) die het kabinet wil invoeren ervoor dat er meer leraren komen? Dat de onderwijzers bijscholing krijgen, in plaats van het management? Kunnen ouders en onderwijzers kiezen voor betere leslokalen in plaats van ruimere directiekamers? Met het voorstel dat er nu ligt, komt de medezeggenschapsraad aan die vraag niet eens toe. Die moet eerst bevechten dat er überhaupt geld komt om zijn werk te kunnen doen. Als dat gevecht wordt gewonnen, begint de strijd om begrijpelijke informatie van de directie. Dat is geen sinecure voor relatieve leken. Er moet daarom een standaardmodel worden ontwikkeld van de begroting en de verantwoording ervoor om boekhoudkundige trucs uit te sluiten. Scholen moeten er niet onderuit kunnen om duidelijk te presenteren wat ze willen bereiken, hoe ze dat denken te doen en wat het gaat kosten.

De terugtrekkende overheid laat gaten vallen in de democratisering van het onderwijs. Vroeger kon een Tweede-Kamerlid kritische vragen stellen. Nu kan de minister zeggen: daar ga ik niet over, dat is de verantwoordelijkheid van de schoolbesturen. Dat zal in de toekomst nog veel vaker gebeuren. Wie beschermt de belangen van ouders, docenten en leerlingen?

Tegenover het afnemen van de parlementaire controle op de besteding van belastinggeld moet minstens staan dat de mensen voor de klas instemmingsbevoegdheid krijgen. Vooral over het meerjarig financieel beleid van het schoolbestuur, inclusief de beloningen, de managementkosten, de bonussen en bouwplannen. Nu de politiek de scholen vrijlaat, moeten ouders en leraren het bestuur kunnen terugfluiten als dat te veel geld besteedt aan overhead en marketing en niet aan het onderwijs.

Als het kabinet de ouders en leerlingen wil helpen, betaalt het schoolboeken via de lumpsum, schaft het de ouderbijdrage af en compenseert die, maakt het sponsors overbodig en garandeert het de schooltijden. Maar helaas moeten de ouders zelf de boekenprijzen omlaag onderhandelen, toezien op sponsoring, bij andere ouders bedelen om een extra bijdrage en bij een lerarentekort beslissen over een vierdaagse schoolweek.

Het is voor de minister reuze makkelijk om te zeggen: schoolboeken te duur? Ouders hebben ingestemd. Ouderbijdrage te hoog? Bepalen de ouders. Sponsors nodig om computers te kunnen betalen? Succes met de werving, scheelt mij weer geld. Kinderen op vrijdag thuis door lerarentekort? De ouders zijn vrij om een andere dag uit te kiezen.

Ik benijd ze niet, die docenten en ouders.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

dinsdag 13 december 2005 :: 15.00 uur

17 Comments

17 reacties

  1. Ja, Jan ook daar gaat het groter worden van de tweedeling gewoon door!Ik ken school die naast de zg. vrijwillige bijdrage(want zie er maar eens onder uit te komen, zonder dat je nagekeken wordt op schoolplein)ook nog een inkomensafhankelijke bijdrage vragen voor ICT, ik weet dat daar zelfs een leerkracht uit betaald is!Notabene een bijzondere school!!Uiteraard in goede buurt!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 13 december 2005 @ 18.07 uur

  2. Leuk he, eigen verantwoordelijkheid maar wel aan alle regels voldoen, dus bakken papier!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 13 december 2005 @ 18.12 uur

  3. Dit is toch niets nieuws onder de zon?
    Het hele principe van dit kabinet, trouwens ook al van vorige kabinetten is zoveel mogelijk afschuiven.
    Eerst zich overal mee bemoeien, er een zootje van maken en zodra het niet meer te overzien is, afschuiven.
    Alleen bakt dit kabinet ze wel héél erg bruin.

    Reactie door anja — dinsdag 13 december 2005 @ 19.01 uur

  4. schoolbesturen zijn gewoon projectontwikkelaars die zijn alleen maar bezig met bouwen .om de leraren en ouders in sommige wijken meer zeggenschap te geven .is ook niet altijd wenselijk .een vak als maatschappijleer zou mijn inziens zo wie zo al verplicht moeten worden .

    bouwen

    Reactie door ,texas, henkie — dinsdag 13 december 2005 @ 20.59 uur

  5. Het is een slimme truc natuurlijk. Want wie zitten er in de GMR? Dat zijn ouders en leerkrachten die in de avonduren het bestuur moeten controleren op hun financiële zaken en gevoerde beleid. Hoe krijg je in zo’n sterk wisselende club mensen (geen accountants) elke steen boven water als je de indruk hebt dat er teveel geld naar het bestuur gaat? Moet je hoogstpersoonlijk de bonnetjes gaan nakijken? Ik hoop met heel mijn hart dat alle besturen hun stinkende best doen om de gelden daar te krijgen waar ze voor bedoeld zijn. Als je pech hebt als scholen dan wordt dat een hele strijd waar je als ouders en leerkrachten dan voldoende energie en lef voor moet hebben om dat aan te gaan. Met een beetje massel zit er een billenbijter in de GMR die de anderen voldoende weet te motiveren. Ik heb er een hard hoofd in.

    Reactie door Alie Dekker — dinsdag 13 december 2005 @ 23.32 uur

  6. De “vrijwillige” ouderbijdrage rijst op sommige scholen de pan uit.En wat moeten de ouders daaraan doen?Goed rondkijken of er in de buurt een goedkopere school is want er zijn echt grote verschillen.Bovendien is de bijdrage niet zo vrijwillig want als je niet betaalt valt je kind buiten de boot.Het moest niet mogelijk kunnen zijn!
    Texas Henkie,je hebt helemaal gelijk wb de lessen maatschappijleer,volgens datgene wat ik van mijn kleinkinderen hoor wordt dat helemaal niet meer gegeven.Het zou naar mijn idee kunnen bijdragen aan meer begrip voor elkaar.Scholen kunnen daar veel aan doen!

    Reactie door Diny — dinsdag 13 december 2005 @ 23.49 uur

  7. Eerlijk gezegd; wie zou er nog voor dat eens zo’n mooi vak nog kiezen!? Dit kabinet maakt het zelfs voor de leerlingen de moeite waard om te gaan spijbelen en ik geef ze nog geen ongelijk ook.

    een ex-leerkracht.

    Reactie door Elsa.de.Leeuwin — dinsdag 13 december 2005 @ 23.52 uur

  8. Even wat tussen door;
    Belgische Minister zegt de waarheid, maar jammer, ook, tja, een SORRY!

    Belgische vicepremier betreurt uitlatingen
    13 december 2005, 23:25:46

    BRUSSEL (ANP) – De Belgische minister Freya Van den Bossche heeft dinsdagavond laten weten dat haar kritische uitlatingen over enkele Nederlandse kabinetsleden kwetsen. Ze had die dus beter achterwege kunnen laten, stelt ze.

    Wel zegt ze dat ze achter de inhoudelijke kritiek op het Nederlandse sociaal en economisch beleid blijft staan. De minister had in het tijdschrift Vrij Nederland het beleid van premier Balkenende hardvochtig genoemd.

    Van den Bossche hekelt in het kerstnummer van het weekblad de kleinburgerlijkheid van de Nederlandse bewindslieden. ,,Hebben jullie in jullie kranten soms personeelsadvertenties staan met: als je niet stijf, truttig en kleinburgerlijk bent, kom je niet in aanmerking voor een ministerspost?”, vraagt de SP.A-politica zich hardop af.

    Eerder ontstond ruzie tussen de buurlanden nadat de Belgische minister De Gucht (Buitenlandse Zaken) premier Balkenende in een interview ,,een mix van Harry Potter en brave stijfburgerlijkheid” had genoemd. Nederland accepteerde dat niet en eiste excuses, die er ook kwamen.

    Van den Bossche laat zich nu in Vrij Nederland, dat woensdag verschijnt, weinig vleiend uit over een aantal Nederlandse collega’s. Zoals: ,,Is Gerrit Zalm pas 53 jaar? Hij ziet er veel ouder uit.” Of: ,,Balkenende is 49? Zou je niet zeggen. Die droeg op zijn negentiende waarschijnlijk al zo’n gestreept pak.”

    Reacties

    Minister Zalm (Financiën) kreeg de berichten over het interview dinsdag tijdens een debat in de Eerste Kamer voorgelegd en ,,heeft er hartelijk om gelachen”, aldus een woordvoerster van Zalm. ,,Hij vindt het een goede Belgenmop en kijkt er naar uit om het gehele interview te lezen.” Minister Bot (Buitenlandse Zaken) liet in een reactie weten niet op deze ,,oprispingen” te willen reageren. ,,Dit is niet het niveau waarop wij wensen te discussiëren.” Premier Balkenende wilde niet reageren.

    De Belgische vicepremier gebruikt ook stevige taal wanneer ze het Nederlandse kabinetsbeleid beschouwt. Ze betitelt het als ,,hardvochtig”. ,,Er ontstaat een maatschappij van winnaars waarbij anderen uit de boot vallen. Zo’n tweedeling van de samenleving wijzen wij in België af”, aldus Van den Bossche. ,,Ik begrijp niet dat Balkenende het zo doet. Die man wil zeker niet worden herkozen als minister-president.”

    Ze vindt dat Nederland te veel bezuinigt. ,,Het is een verkeerd soort zuinigheid, die consumenten ertoe aanzet hun geld op te potten in plaats van uit te geven. Daardoor komen winkeliers in de problemen”, zegt Van den Bossche, die behalve vicepremier ook minister van Begroting en Consumentenzaken is. ,,Wat ik bij jullie zie is dat WAO’ers naar de bijstand worden overgeheveld in plaats van dat ze werk krijgen aangeboden. Zo los je het probleem van het financieringstekort nooit op. Dat los je alleen op als meer mensen aan de slag gaan.

    Reactie door Elsa.de.Leeuwin — woensdag 14 december 2005 @ 0.02 uur

  9. Hoera voor de duizendpoot leerkracht!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — woensdag 14 december 2005 @ 0.36 uur

  10. Het enige dat je een kind hoeft te leren is voor zichzelf te kunnen denken. Vanaf dat punt kan het zich alles zelf eigen maken wat hij interessant acht.

    De oude griekse academia zouden weer heringevoerd moeten worden.

    Reactie door Toine — woensdag 14 december 2005 @ 1.12 uur

  11. @8 Elsa,

    Die Freya vd Bossche is echt een héle slimme, die zouden we in Nederland er best bij kunnen hebben.
    Het is jammer dat ze wéér wat inmoet binden, maar ze slaat de spijker wèl op zijn kop.
    De wantoestanden die in nederland aan de gang zijn met hetzorgstelsel, die zal je in België niet tegenkomen, hier is de zorg vanuit de overheid geregelt, voor iedereen gelijk. Zo ook het onderwijs.

    Als ik de kwaliteit van onderwijs bekijk en vergelijk in Nederland met België, kan Nederland hier nog een puntje aan zuigen.
    De scholen hier zijn ook niet van de ouderbijdragen afhankelijk.
    Er wordt boekengeld betaald en voor ieder uitje wat er wordt geörganiseerd krijg je thuis een briefje wat precies de kosten zijn.
    Dus soms een klein bedragje bij betalen voor het vertier van de kinderen.
    De rest van onderwijs is hier allemaal voor rekening van de overheid.
    Tot 18 jaar. Elke afwezigheid van een kind moet schriftelijk verantwoord worden, dus spijbelen géén kans. Ziek? Doktersbriefje inleveren.
    Het klinkt allemaal heel streng, maar werkt wèl.

    Reactie door anja — woensdag 14 december 2005 @ 9.00 uur

  12. Aanvulling 11 Anja: Als frequente België-bezoeker weet ik dat ook de sociale woningbouw in België goed is geregeld.

    Geen jaarlijkse woekerstijgingen van huur omdat de overheid de exploitatie in de hand heeft, en niet corporaties zoals hier. (corporatief is een beheervorm trouwens die in Italië door Mussolini werd bedacht en ingevoerd)
    Zelfs de particuliere verhuur is er zeer toegankelijk, geen wachttijden, en in vergelijking met Nederland relatief lage huren. Dat komt deels doordat de Belgen nauwelijks geen sloopneigingen hebben.
    Studenten hoeven nergens lang te zoeken en worden er nergens uitgebuit, ook al omdat de studentenhuisvesting er vanuit de universiteiten zeer goed verzorgd is, er
    zijn goede mensa’s en zelfs zijn er crèches
    voor jonge ouders.

    Reactie door C.Tilyx — woensdag 14 december 2005 @ 11.39 uur

  13. Liberalisme lijkt me meer van toepassing, Sonja.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — woensdag 14 december 2005 @ 12.38 uur

  14. He, Sonja’s reactie is weg!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — woensdag 14 december 2005 @ 13.16 uur

  15. Wat is macht?
    zonder antwoord van Jan is dit vraag,leeg.

    Reactie door gaf — woensdag 14 december 2005 @ 16.41 uur

  16. Waarom is mijn reactie weg??? :schrik:
    Ik reageerde gewoon op 12 C.Tilyx!

    Reactie door Sonja — donderdag 15 december 2005 @ 15.06 uur

  17. world cup draw…

    throttled Samoan Augustan brewing,herded odds calculator http://odds-calculator.extra-sport-betting.com/

    Trackback door world cup draw — zaterdag 20 mei 2006 @ 13.55 uur