Betrokken jongeren

Wie zegt dat jongeren niet meer betrokken zijn? In vond in mijn box een mailtje van de werkgroep ‘Voor Iedereen’ uit Weert.

Vier jongeren van begin 20 zijn al enkele jaren bezig met verschillende acties rond de kerst. Zo herverdelen ze kerstpakketen, organiseren een Kerstavond voor eenzamen en met alles wat overblijft na hun acties rijden ze naar het azielzoekerscentrum in Baexem om ook daar mensen een leuke kerst te bezorgen. Mooie initiatieven!

Woon je in de omgeving en heb je nog een kerstpakket waar je niets mee doet, dan weten zij er raad mee!

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 16 december 2005 :: 13.03 uur

28 Comments

28 reacties

  1. Nooit beweert!Goede actie!, helaas krijg ik geen kerst pakket.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — vrijdag 16 december 2005 @ 13.17 uur

  2. Een prachtig voorbeeld van het feit dat mensen op vrijwillige basis tot hele mooie dingen in staat zijn. Daar is dus geen overheidsdwang voor nodig, die uiteindelijk alleen maar contra-productief werkt.

    Reactie door HenriOsewoudt — vrijdag 16 december 2005 @ 13.48 uur

  3. Dat jongeren niet meer betrokken zouden zijn, is een hardnekkig misverstand onder met name babyboomers. De ‘harde kern’ van de babyboomers is van mening dat hun generatie het actievoeren uitgevonden heeft. Deze groep definieert actievoeren ruwweg als ‘met spandoeken de straat op gaan’. Omdat zij destijds (way back in de jaren 60) in de meerderheid waren, zette dit ook wel zoden aan de dijk. De huidige generatie jongeren moet het met veel minder mensen, maar met meer middelen doen. En daar slagen we goed in, want het grootste deel van het internet is door mijn generatie (ik ben 30) en door de generaties na mij volgetikt en daar zit genoeg idealisme bij (bezoek bijvoorbeeld eens: http://geopinie.web-log.nl/log/). Maar ja, volgens veel babyboomers is dat geen actievoeren en blijkt daar geen betrokkenheid uit, want het voldoet niet aan hun bekrompen definitie van actie. Ook als er uit protest sites worden platgelegd (zoals de site van het pentagon een tijd terug) kun je er donder op zeggen dat er ‘onbetrokken’ patatgeneratie- of generatie NIX-jongeren achter de knoppen zitten. Ophouden met dat gezeur dus.

    Reactie door Dirk — vrijdag 16 december 2005 @ 14.03 uur

  4. Vrijwillig is altijd zonder dwang, Henri

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — vrijdag 16 december 2005 @ 14.59 uur

  5. Ik ben 64 jaar maar van mij zul je niet horen dat de jongeren niet actiebereid zijn.Ik zie in mijn omgeving best wel jongeren die veel doen aan actie’s.Het hoeft niet altijd op politiek vlak te liggen om actie te voeren,zie wat er in Weert gebeurd!Een paar van deze jongeren helpen óók mee aan politieke actie’s trouwens.
    Ook niet alle babyboomers zijn bereid actie te voeren.Inderdaad ophouden met dat gezeur over jongeren!!

    Reactie door Diny — vrijdag 16 december 2005 @ 15.30 uur

  6. Betokken jongeren -betrokken mensen in het algemeen- zijn er volgens mij véél meer dan zichtbaar. Hoeft volgens mij ook altijd niet zichtbaar te zijn. De mensen of dieren waar ze het voor doen merken het, en dáár gaat het om. Volgens mij hoeft dat ook altijd niet politiek gemotiveerd te zijn ofzo, en kan het ook vaak anoniem zijn.
    Deze mensen laten in elk geval wel heel duidelijk zien dat “de mens” misschien niet perfect, maar toch in wezen wèl goed is. Ook de jeugd, en dat geeft hoop.
    Zonder deze betrokken mensen, waren er veel meer betrokken gezichten.

    Reactie door Jan Nijman — vrijdag 16 december 2005 @ 16.20 uur

  7. Een klein gebaar is zoveel meer waard dan een groot en duur kado.
    Als mensen nou eens minder waarde aan geld en spullen gaan hechten en meer waarde aan de medemens…
    Er zijn zoveel mensen helemaal alleen, terwijl we met zo velen zijn… en dit dus eigenlijk niet zou hoeven.

    Volgens mij zijn er veel jongeren die wat doen voor andere, maar worden alleen maar overschreeuwt door de groep die het niet doet en maar rondhangt…

    Reactie door Patrick — vrijdag 16 december 2005 @ 16.41 uur

  8. @7, Patrick

    Overschreeuwt de groep baldadige jongeren de jeugd die -op wat voor manier dan ook- goed bezig is?
    Of laat TV en pers deze groep veel vaker zien? Wat de baldadige groep weer aandacht geeft, en dus min of meer beloont.
    Overigens, telkens wanneer ik verneem dat er mensen sympatiek bezig zijn, moet ik denken aan een spreuk die één van de nonnen op mijn lagere school boven de deur van “haar” klaslokaal had gehangen.
    De zachtmoedigen zullen de aarde beërven.

    Reactie door Jan Nijman — vrijdag 16 december 2005 @ 16.52 uur

  9. Jan Nijman, daar heb je helemaal gelijk in, de groep “hangjongeren” die schreeuwen krijgen ook meer aandacht, en degene die wel met redelijke normen en waarde naar andere toe leven krijgen vaak die aandacht niet, maar die doen het natuurlijk ook niet om die aandacht te krijgen, dus ergens is dat ook wel logisch toch?

    Als je echt iets voor een ander doet, verlang je niet naar een “beloning” maar doe je dit omdat je het zelf wilt en omdat je het fijn vindt wat voor een ander te kunnen betekenen…

    Reactie door Patrick — vrijdag 16 december 2005 @ 16.57 uur

  10. @9, Patrick

    Klopt als een bus, wat je zegt.
    Ik bedoel ‘t ook meer als kritiek op alle aandacht die de “hangjongeren” krijgen.
    Daardoor ontstaat volgens mij een scheef beeld.

    Reactie door Jan Nijman — vrijdag 16 december 2005 @ 17.03 uur

  11. Jan Nijman,

    Inderdaad, in dat stuk heb je wel gelijk, de hangjongeren zouden minder aandacht moeten krijgen. Maar de jongeren die wel goed werk doen zitten vaak niet te wachten aandacht… ze doen het daar immers niet om. In ieder geval degene die ik ken…

    Reactie door Patrick — vrijdag 16 december 2005 @ 17.05 uur

  12. Er zijn genoeg jongeren die zich in willen zetten. Het grote probleem is echter dat vrijwel niemand naar hen luistert. De politiek ziet hen als lastig en werkt de boel vaak tegen. Dat is zonde, want als je naar hen luistert en kijkt wat voor ideeen ze hebben zou er bijvoorbeeld veel eerder een oplossing kunnen komen voor bijvoorbeeld overlast en dergelijke.

    De politiek in veel gemeenten is star en niet flexibel. Men denkt te vaak alles beter te weten dan de doelgroep zelf. Een gemiste kans dus.

    Reactie door DJ Digital — vrijdag 16 december 2005 @ 17.17 uur

  13. Gelukkig nemen veel jongeren zelf het initiatief in plaats van te wachten op die starre mallemolen uit de politiek. Doen is immers veel effectiever dan zeggen…

    Reactie door DJ Digital — vrijdag 16 december 2005 @ 17.20 uur

  14. Er moet juist wel geluisterd worden naar jongeren, daar die vaak een frisse inbreng hebben in zowel politieke als sociale kwestie’s, gelukkig zie je steeds meer jongeren (en jongeren-opbouwerkers) die zich in willen zetten voor een betere samenleving. Ook ik heb toendertijd (toen ik het financieël wat ruimer had)jaarlijks mijn eigen kerstpakket weggeven aan een alleenstaande oma van 85 die het niet breed had. Maar voor mij gold toen ook al, samen zullen we alles eerlijk delen. Ik een fijne kerst een ander ook…dus prima actie van deze jongeren!!

    Reactie door pien — vrijdag 16 december 2005 @ 17.29 uur

  15. @ pien, geluisterd worden is altijd oke, maar overdreven (media)aandacht voor dingen die eigenlijk als normaal beschouwd zouden moeten worden is iets anders… dat is in ieder geval wat ik er mee bedoel.

    Reactie door Patrick — vrijdag 16 december 2005 @ 17.34 uur

  16. @Patrick, dat klopt ook eigenlijk wel, ik leerde van jongs af aan het spreekwoord: Wat je rechterhand geeft mag je linkerhand niet weten…

    Reactie door pien — vrijdag 16 december 2005 @ 17.50 uur

  17. @ pien

    … :) helemaal mee eens…

    Reactie door Patrick — vrijdag 16 december 2005 @ 17.58 uur

  18. Beste Jan marijnissen,

    Ik weet niet of het nog gaat komen op je log een debat over de kwestie PRDV partij..lijkt mij trouwens wel een zeer leuk en enerverende discussie worden, dus ik zou zeggen kop het er maar in.

    Reactie door pien — vrijdag 16 december 2005 @ 18.43 uur

  19. Van hele lieve vrienden kreeg ik gisteren een enorm kerstpakket, vol met heerlijke dingen. Zoveel, dat ik dit wil delen en ik heb Clara Sies gemaild hierover. Uit mijn eigen voorraad heb ik er wat bijgedaan en nu heb ik een Lidl-tas vol. En dan nog houd ik meer dan voldoende over voor mijzelf. Er iets niets leukers dan delen en dan worden niet alleen anderen blij, maar ook jijzelf. Ging het daar niet gewoon om?

    Reactie door L.M. Lembeck — zaterdag 17 december 2005 @ 11.32 uur

  20. Nu wij allemaal wat ouder zijn geworden, vergeten wij hoe wij vroeger waren.
    Hangjongeren hangen al eeuwen rond.
    De kleding en de snelheid is veranderd, verdeeld in groepen.
    Groepen met foute gedachtem en groepen met goede bedoelingen.
    De kerst gedachte uitdragen is een goede bedoeling.
    Maar de procenten zijn altijd een minderheid van de groep jongeren.

    Reactie door ik weer — zaterdag 17 december 2005 @ 15.44 uur

  21. Helemaal geweldig!! Toch erg jammer dat in zo`n rijk land als Nederland het geld in de verkeerde handen zit. Veel vrijwilligers zouden gewoonweg betaald moeten worden..Ook ik heb vrijwilligerswerk gedaan. Ik deed dit ook echt voor niets. Toch bekruipt mij het idee dat dit niet eerlijk is. Waarom krijgt iemand die alleen maar bezig is met papieren wel betaald en iemand die een luisterend oor biedt niet? Is luiteren niet veel moeilijker? Is het zorgen voor een fijn leven niet veel belangrijker?

    Reactie door cynthia — zondag 18 december 2005 @ 15.41 uur

  22. @ Beste Cynthia,

    Als vrijwilligers-werk betaald zou moeten worden heet dat ook géén vrijwilligerswerk meer, ik ben het eens met sommige posten in het vrijwilligerswerk maar sommige banen kunnen wel betaalde werkzaamheden zijn (al is het op minimum basisloon of reïntergratie projecten) Ik heb b.v. een betaalde baan, en daarnaast zet ik mij in binnen de SP (Gemeente) vraag daar niets voor …doe dat uit liefde voor het goede doel, opdat ik niet wil dat rijker steeds rijker worden en de arme mensen steeds armer, en er sociale aspecten worden ontnomen binnen de armere sociale klasse…Dit moet met liefde gedaan worden en zonder enig zelfbelang …..

    Reactie door pien — zondag 18 december 2005 @ 19.41 uur

  23. OP zich sympathiek.
    Maar die paar jongeren tegenover de rest van dat verwende spul makat nog geen zomer.

    Reactie door Klaas — maandag 19 december 2005 @ 13.18 uur

  24. @Klaas, Verwend spul, wij? De generaties die worden aangeduid met ‘jongeren’ krijgen minder lang minder studiefinanciering, moeten langer werken en meer belasting betalen om de vergrijzing te dekken en toch brengen we het op om -om maar iets te noemen- in onze schaarse vrije tijd het internet vol te tikken en als dank daarvoor worden we afgeschilderd als een verwend stel lamzakken. Kortom, we hebben en een slechte naam en we mogen het vuile werk opknappen. Dus, een beetje respect alsjeblieft. We kunnen d’r ook gewoon mee kappen. Emigreren naar een land waar de vergrijzingsproblemen minder spelen. Voorlopig kies ik voor solidariteit, maar als ik bij voortduring op deze wijze wordt weggezet, verandert dat misschien nog eens. Om met Javier Guzman te spreken: ‘wij betalen straks jullie oude dag, dus fok ons nou niet op!’

    Reactie door Dirk — maandag 19 december 2005 @ 17.41 uur

  25. Als politicus sta ik regelmatig voor de spiegel. Ik walg van het idee dat mensen mijn ideeen niet willen horen. Ik schreeuw steeds harder, zeker als ik het idee heb dat er niet geluisterd word. Nog geen reactie, niemand wil mijn horen.

    Ow, shit, ik had oordopjes ingedaan omdat ik veel wilde zeggen maar niets wilde horen. Ik hoorde dus de goede en de slechte reacties niet! is dat effe balen (ha ha ha, van Balen, collega van me). Ik wil oordopjes hebben die me laten horen wat ik wil horen en die me niet laat horen wat ik niet wil horen.

    ik sta nog steeds voor de spiegel, ik weet niet eens meer wie ik ben. Ik weet enkelt nog maar wat ik iedereen wil laten horen, maar ze luisteren niet. Snotverdikie, ik krijg helemaal geen kerstpakket, daar verdien ik teveel voor. Mijn werkgever vind klaarblijkelijk dat ik genoeg ontvang voor alles dat ik toch al verkloot.

    Ik wil ook best mijn kerstpakket weggeven, alleen ik krijg er dus geen. Bovendien! wat krijg ik er voor terug? Ik zou hem alleen geven als ik er iets voor terug krijg, anders doe ik het niet.

    Alleen als mijn vrienden in de kamer me iets terug geven kan je van mij een kerstpakket krijgen en anders heb je pech.

    Bovendien is dat binnen mijn werk een standaard regel, je geeft iets om er iets voor terug te krijgen. En als iemand je ooit iets belooft en het vervolgens niet doet, dan is de standaard regel…. TERUG PAKKEN DIE LUL, tongetje uitsteken, gekke bek, middelvingertje erbij, ZO HOORT HET IN MIJN WERK!

    EUH, EUH, waar hadden we het ook al weer over? Het zorgstelsel toch? Of ging het nou over die stomme kerstpakketten? Nou, ik weet het allemaal niet meer hoor.

    Wil nog wel graag iedereen een fijne en warme kerst toewensen hoor. Teminste…. als ik er iets voor tergug krijg dan he, dat was de standaard regel.

    met vriendelijke groet,

    Meneer Hoogevorst.

    Reactie door Hoogevorst — maandag 19 december 2005 @ 19.59 uur

  26. @Klaas, wie bedoel je met verwend spul? Hopelijk toch niet de jongeren die met minder studiebeurs minder lang mogen studeren en langer door moeten werken en die straks (of nu) jouw oude dag gaan betalen? Als je die jongeren op het oog hebt, zou een beetje respect geen kwaad kunnen. Anders kunnen we beter ophouden om voor een stelletje verzuurde azijnpissers premie te betalen en meteen emigreren naar landen waar de vergrijzingsproblematiek een minder groot probleem is.

    Reactie door Dirk — maandag 19 december 2005 @ 20.11 uur

  27. Excuus voor de doublure. Ik was mijn eerdere reactie kwijt, maar hij staat er dus weer.

    Reactie door Dirk — maandag 19 december 2005 @ 20.14 uur

  28. HOi pien, ook ik heb vrijwilligerswerk gedaan en ik ga me actief inzetten voor de sp en dat waarschijnlijk ook binnen een gemeente.Ook ik doe vrijwilligerswerk omdat ik dit wil en omdat ik baal van het grote verschil tussen rijk en arm..Toch wilde ik even zeggen dat het niet altijd deugt! Voordat iemand mij een egoist of geldwolf gaat noemen…groeten van Cynthia

    Reactie door cynthia — woensdag 21 december 2005 @ 20.56 uur