Bos’ nuances

Bos’ nuances moeten achterban geruststellen

Sdu – Overheidsinformatie, 3 januari 2006

PvdA-leider Bos houdt wel degelijk de optie open voor een links kabinet met SP en GroenLinks. ‘Er moet heel wat met het CDA gebeuren voordat wij met die partij kunnen regeren’, stelde hij zijn eerdere flirt met de christen-democraten gisteren bij.

In De Telegraaf van afgelopen zaterdag zei Bos nog dat hij in zijn ogen een tweepartijenkabinet ‘het ideale model vindt’. Politiek Den Haag maakte uit deze woorden op dat de sociaal-democraat aanstuurt op een regering met het CDA, aangezien met één andere partij zo goed als onmogelijk een regering gevormd kan worden.

Bovendien zette Bos zijn toenadering tot het CDA wel heel openlijk kracht bij door op te merken dat SP en GroenLinks ‘niet bepaald vriendelijk zijn voor het bedrijfsleven’. Hij voegde daar fijntjes aan toe dat zijn linkse bondgenoten ‘de belastingen veel te makkelijk omhoog gooien, te ontspannen omgaan met veiligheid en terrorisme en – wat betreft GroenLinks – te rooskleurig over migratie en integratie denken’.

Om eventueel gemor in de achterban te smoren, nuanceerden de PvdA-spindoctors de woorden van Bos door te stellen dat hun partijleider ‘niet explicíet aangeeft’ een regering met het CDA boven een links kabinet te verkiezen. Ook ontvingen de PvdA-Kamerleden maandag een mail met de mededeling dat Bos’ woorden niet uitgelegd mogen worden als het afschrijven van een linkse coalitie.

Tevens benadrukte Bos’ woordvoerder dat het ‘ongelukkige’ interview met de PvdA-voorman zeker niet geïnterpreteerd moet worden als ‘lonken naar het CDA’. Tot opluchting van PvdA’er Depla, die het CDA allesbehalve de ideale partner vindt om mee te regeren. ‘Zolang de club van Balkenende en De Geus aan de macht is, zie ík het in ieder geval niet zitten’, verwoordde deze de opinie van zijn collega-Kamerleden.

Geschrokken door de uitwerking van zijn woorden in De Telegraaf, liet Bos zelf vandaag in de Volkskrant doorschemeren ‘nu voor geen enkele partij te kiezen’. ‘De kiezers begrijpen best dat coalitievorming pas na de verkiezingen aan de orde is’, ontkrachtte hij zijn eerdere uitlatingen. ‘Met wie wij ook in zee gaan: er komt in elk geval een heel ander beleid. Wij gaan geen verwaterd Balkenende-beleid voeren.’ Wel blijft hij bij zijn kritiek op de linkse partijen, ‘maar die verschillen zijn niet bij voorbaat onoverkomelijk’.

Die laatste nuancering ten gunste van de kleine linkse partijen viel in goede aarde bij de Jonge Socialisten. Volgens voorzitter Zandvliet van de jongerenorganisatie van de PvdA moeten de inhoudelijke verschillen met de linkse partijen juist worden gezien als winst voor de democratie. ‘Niemand zit te wachten op een eenheidsworst in de politiek.’

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

dinsdag 03 januari 2006 :: 15.23 uur

131 Comments

131 reacties

  1. Uiteraard zijn er verschillen tussen deze (SP,Groen Links,PVDA) deze partijen, maar die zullen best op te lossen te zijn….Maar ik snap niet helemaal dat Dhr. W.Bos nu ineens afziet van geheul met de vijand (CDA) daar zijn opmerkingen daarover toch duidelijk waren. En nu ineens terugkomen op zijn mening/uitspraken…???? MIJ TE VAAG allemaal (dit riekt naar weer een verkiezings-trucje)Hij zag/voelde de boze bui al hangen zullen we maar denken…want dit gaat hem stemmen kosten en leden binnen zijn partij en wel aan de SP hihaho!!

    Reactie door pien — dinsdag 3 januari 2006 @ 15.41 uur

  2. Tja, wat moeten we hier nu weer mee?
    Is hij door de achterban teruggefloten?
    We wachten op verdere ontwikkeling binnen de verkeizingsstrijd hoe een en ander verder nog wordt vervolgd.

    Ik vraag me persoonlijk af of hij wel op de goede plaats zit?

    Glibberen doet hij wel, in mijn ogen.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 3 januari 2006 @ 15.42 uur

  3. Tja, het is weer eens zover. “Zo was het (nou ook weer) niet bedoeld”…..

    Voor mij blijft staan dat de PvdA -met Bos voorop- niet erg betrouwbaar is en draaikonterig gedrag vertoont. Ik heb het idee dat Bos (misschien per ongeluk) gezegd heeft wat hij echt denkt, maar nu terugschrikt voor de consequenties.
    In elk geval is het goed om te proberen een linkse coalitie te vormen, als die getalsmatig mogelijk is, en zeker zal dan oook de SP concessies moeten doen. Maar er zijn grenzen! Als de SP belangrijke beginselen verloochent (gelijkwaardigheid, solidariteit, e.d.) door al te veel in te leveren, verliest ze niet alleen haar geloofwaardigheid maar ook een groot deel van haar leden en aanhang. Daarvan ben ik sterk overtuigd. Dus het zal uiterst secuur manoeuvreren zijn!
    Gezien de opstelling van Wouter Bos ben ik, nog meer als ooit tevoren, uiterst sceptisch over de kansen van een linkse caolitie.

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 3 januari 2006 @ 15.43 uur

  4. laf als je niet duidelijk bent in de politiek.maar ja wat verwacht je van een salonsocialist.die zal nooit kleur bekennen
    hein

    Reactie door hein — dinsdag 3 januari 2006 @ 15.45 uur

  5. die bos is niet te vertrouwen eerst rechts dan links en als hij gewonnen heeft weer rechts .wouter bos liegt en bedriegt alles en iedereen om de volgende minister president te worden zijn shell verleden is ook niet echt vertrouwend wekkend maar bovenal bos is een carrieere politicus, een machtbeluste geld politicus.de pvda zou er goed aan doe hem te dumpen het is een trojaans paard. die het linkse gedachtengoed net zo makkelijk omruild voor het rechtse als het meneer zo uitkomt.

    Reactie door berty — dinsdag 3 januari 2006 @ 15.49 uur

  6. Ehm…natuurlijk geen CAO-litie (noch po-litie), maar coalitie. :)

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 3 januari 2006 @ 15.51 uur

  7. “Geschrokken door de uitwerking van zijn woorden in De Telegraaf, liet Bos zelf …”

    Geschrokken? Kom Wouter Bos, je denkt toch niet dat we daar in trappen.

    Bos kennende is het eigenlijk heel voorspelbaar. Hij wil iedereen te vriend houden, hij wil regeren met het CDA en de PvdA profileren als een linkse partij. Dus moet hij nadat hij het CDA een snoepje heeft gegeven, nu ook de linkse partijen een snoepje geven.

    Maar misschien kan men in deze context beter spreken van een zuurtje…

    Reactie door Nathan — dinsdag 3 januari 2006 @ 15.52 uur

  8. Een opportunist ten voeten uit, zo de wind waait, waait zijn kontje.

    Reactie door e.krul — dinsdag 3 januari 2006 @ 15.55 uur

  9. Ik denk dat het zo langzamer hand iedereen wel duidelijk is, wie Wouter Bos is.

    Je zal wel wijzer wezen om nog op de PVDA te stemmen.

    Reactie door e.krul — dinsdag 3 januari 2006 @ 15.57 uur

  10. Ach we zijn het al een beetje gewend zullen we maar zeggen binnen de uitspraken van onze huidige kabinet ( en W.Bos doet er nog een schepje bovenop) “ze” zeggen van alles… maar krabbelen zich daarna achter de oren, en denken ik zit toch wel stevig in het zadel, ik zit mijn huidige kabinets-periode wel uit…(terwijl ze eigenlijk allang zonder “gouden handdruk” of wachtgeldregeling) de GROTE bekende LAAN uit hadden moeten gaan!

    Reactie door pien — dinsdag 3 januari 2006 @ 16.00 uur

  11. Woutertje, Woutertje toch.

    Wat zal het zijn? Politiek is een lange termijn visie. Iedereen kan zich nog voor de geest halen, hoe Wouter en Maxim het 75% eens waren. Die 25% haalt de CDA nu binnen en na 2007 haalt de PVDA die 75% binnen. Ik denk dat Jan met zijn kleine pet het gelag betaalt.

    Reactie door h.hiensch — dinsdag 3 januari 2006 @ 16.03 uur

  12. Sjonge jonge, ik ben geswitched van de PvdA naar de SP een tijd geleden en wat ik dan vooral belangrijk vond was de manier van campagne voeren, moet je polariseren en kant kiezen, of moet je alle opties openhouden. Dat ik nu dus voor de meer kleurrijke, meer uitgesproken versie van sociaal democratie heb gekozen is duidelijk. Maar ik keek toch met een beetje afgunst naar die mooie midden positie van de pvda, wanneer er onvrede is kunnen ze met open armen alle zwevende kiezers aan zich binden en binnen no time van 23 zetels terug komen en nu weer rond de 50 schommelen. Maar dan is het natuurlijk wel zaak dat je NOOIT kiest, dat is dan de tactiek, geen kant kiezen, ook niet de kant van het CDA natuurlijk. Echt waar, ik begrijp hier helemaal geen zak meer van. Hoe kan Bos nu deze uitspraken doen dacht ik en jawel hoor, nu moet er genuanceerd worden. Nu moeten de eigenlijke principes weer naar voren worden geschoven, maar hoe geloofwaardig is dat? Dit zijn Bos z’n principes helemaal niet, dit zijn als je het mij vraagt verwaterde lessen van Wim Kok en zijn “ideologie is niet meer”. Maar helemaal begrepen heeft Bos het niet, hij staat er in elk geval niet achter. Drie netten vangen meer dan één, maar helaas, we hebben er nu nog maar twee over. Stemmen op Bos om te hopen op socialer beleid, zo is nu wel duidelijk, is vergeefse moeite… zonde van je stem.

    Reactie door Bart van Berkel — dinsdag 3 januari 2006 @ 16.07 uur

  13. @ H.Hiensch, U vergat het volgende toe te voegen…

    Woutertje,Woutertje, geniepig verkiezingsfraude kaboutertje

    Reactie door pien — dinsdag 3 januari 2006 @ 16.08 uur

  14. SP en Groenlinks moeten zich daar niks van aantrekken, gewoon van je eigen kracht uit blijven gaan Jan!

    Reactie door Steven — dinsdag 3 januari 2006 @ 16.08 uur

  15. De ironie is wel nog steeds dat de PvdA hoog scoort, maarliefst 1/3 van de bevolking zou op de PvdA stemmen. Misschien zegt dit niet zoveel over de PvdA, maar eerder over het cynisme dat onder de bevolking heerst.

    Dat Bos voor CDA zou kiezen was al behoorlijk voorspelbaar en nu hij zijn “slip of the tongue” heeft gehad moet iedereen toch beter weten.

    Laten we dus niet dagdromen over een “links” kabinet met deze PvdA, laten we inzetten op het ontmaskeren van de leugens van Bos. Met deze partij valt niet socialistisch te regeren!

    (overigens is GroenLinks net zo’n triest verhaal, maar dat terzijde)

    Reactie door Emil Jacobs — dinsdag 3 januari 2006 @ 16.09 uur

  16. Meneer Bos is al evenzeer gehecht aan het regeringspluche als CDA, VVD en D66. Men zit graag op de stoel. Dat lijkt het doel. Over de inhoud gaan we later wel nadenken: Eerst op de stoel zitten, he? meneer Bos?
    Gelukkig denken SP-ers meer aan de inhoud en minder aan het pluche.

    Reactie door Henk van Steenis — dinsdag 3 januari 2006 @ 16.13 uur

  17. Een manipulator is schijnheilig en wil alleen maar zijn doel bereiken.
    Gebruikt en misbruikt hiervoor de situatie.

    Reactie door Jofel — dinsdag 3 januari 2006 @ 16.24 uur

  18. Verstaan ze dat nu onder netwerken??

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 3 januari 2006 @ 16.26 uur

  19. @ Henk van Steenis,

    Goed gezien hoor…maar wij weten als (alle) SP gezinden toch dat het blauwe pluche alleen weggelegd is voor SP- mensen die alles op alles zetten zonder enig zelfzuchtigheid of eigen belang, maar eerder voor een betere samenleving zonder armoede,geweld,zelfverrijking etc. gaan. Houdt u zich net zoals ik maar vast aan het spreekwoord: Wie goed doet wie goed ontmoet.

    Reactie door pien — dinsdag 3 januari 2006 @ 16.29 uur

  20. Ik denk dat de vrijage van Bos met het CDA een doordachte actie is geweest. Op deze plek is een links meerderheidskabinet misschien wel een logische en gewenste zaak maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen. Door de optie met het CDA heel nadrukkelijk open te houden neemt hij deels de wind uit de zeilen van de zwartkijkers die een links kabinet als spookbeeld proberen neer te zetten. Er zijn volgens mij bovendien ook veel stemmers aan de rechterzijde die het eigenlijk helemaal gehad hebben met dit kabinet maar die waarschijnlijk toch nog aan boord zullen blijven als het linkse kabinet te vanzelfsprekend zou zijn.
    Tevens heeft Bos hiermee naar de linkerzijde een signaal afgegeven dat niet alle linkse stokpaardjes haalbaar zullen zijn bij toekomstige onderhandelingen voor een linkse coalitie.
    Kortom ik denk dat hij het zeer bijdehand speelt.

    Reactie door twijfelaar — dinsdag 3 januari 2006 @ 16.30 uur

  21. Vraag: waar liggen de nuances dan bij Bos?

    Reactie door e.krul — dinsdag 3 januari 2006 @ 16.32 uur

  22. @twijfelaar,

    Mijn zus stemde jaren lang VVD, maar ziet nu de gruwelen van dit huidige kabinet, en zoals ik al eerder heb gemeld die gaat SP stemmen… ondanks haar dure koophuis en de luxe waarin zij en haar gezin zich bevinden….

    Reactie door pien — dinsdag 3 januari 2006 @ 16.38 uur

  23. @20, Twijfelaar,
    Het is maar wat je bij de hand noemt!
    Ik noem het koste wat kost willen!En ja dan ga je afvragen hoe ernstig neemt hij de agenda punten van eigen partij en /of is hij door anderen binnen partij teruggevloten?

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 3 januari 2006 @ 16.42 uur

  24. Ik ben verdomme al de hele dag de zorgverzekeraar aan het bellen.
    De Euro’s vliegen van mijn bankrekening.
    Omgezet ben met ons tweeën al 500 Euro kwijt nou maar zien dat we de centen terug krijgen.
    De banken (snappen) er ook niks van want die heeft al over mijn uitkering van de lijfrente polis van december 2005 de zorgtoeslag af getrokken.

    Reactie door Jofel — dinsdag 3 januari 2006 @ 16.45 uur

  25. Bos moet maar doen wat ie niet kan laten…als de SP maar zichzelf blijft.

    Reactie door H.A. Weidema — dinsdag 3 januari 2006 @ 16.45 uur

  26. Laatste nieuws al vernomen door nieuwe zorgstelsel gaan massa mensen er nu jaarlijks dus flink op achteruit.

    Van uitkeringsgerechtigde tot ambtenaar.

    Ha die wonderlijke Hoogervorst…straks verzuipt ie nog in zijn eigen brei.

    Reactie door e.krul — dinsdag 3 januari 2006 @ 16.50 uur

  27. Wat een loser is die Boskabouter zeg! Hij is zo bang om een standpunt in te nemen. Wat Kok al verpest heeft bij de PVDA, daar doet Bos nu nog een schepje bovenop. Deze “grijze” partij is nodig toe aan een naamswijziging! Bos is een opportunist ten voeten uit. Een kleine machtswellusteling is het. En pas op: met zo’n instelling als hij heeft, kan hij nog wel eens gevaarlijker zijn dan Balkenende!

    Reactie door Monique — dinsdag 3 januari 2006 @ 16.50 uur

  28. We hebben momenteel buikspreekpop J.P.Balkenende van G.Zalm.!
    En we krijgen straks een buikspreekpop van W.Kok.?

    Reactie door leen — dinsdag 3 januari 2006 @ 16.56 uur

  29. 27 Monigue

    Dat is wel een heel raar boskaboutertje op jou log!

    Monique

    Reactie door e.krul — dinsdag 3 januari 2006 @ 16.59 uur

  30. De zorgtoeslag..daar heb ik het al maanden geleden over gehad, en heb toen gewaarschuwd dat je jezelf van die zogenaamde toeslagen niets moest voortstellen dat is gewone en “verkapte” zogenaamde teruggave!! Zelfs bejaarden krijgen maar 23 euroootjes terug terwijl ze nu 60 euro meer moeten betalen…dus ik wist het al!!! Ik ben van de 84 euro naar de 202 euro( 2pers. en géén TOP verzekering) gegaan, kortom oplichters dit huidige kabinet, en helaas ik zit met mijn 16/20 uur erbij werken ook in het bestaans minimum en dat noemen ze dus ook tweeverdieners?? Laten we die mensen dus nog maar ff harder aanpakken denkt dit kabinet…nou ik weet al wat ik ga doen dit jaar…mijn kinderen zullen niets te kort komen dit jaar en de rest van mijn omgeving niet….

    Reactie door pien — dinsdag 3 januari 2006 @ 17.03 uur

  31. Een vraag voor Monique @27

    Hoe zie jij een nieuw kabinet? Als je zo’n afkeer hebt van de pvda en zijn voorman lijkt het mij haast toe dat het nooit goed kan komen met wat voor coalitie dan ook.

    Reactie door twijfelaar — dinsdag 3 januari 2006 @ 17.14 uur

  32. het gaat harstikke goed!!! bos probeerd de s.p uit de tent te lokken met deze spelletjes .de s.p (jan )reageerd niet .kei goed .bos moet ruim voor de verkiezingen kleur bekennen met wie hij verder wil zo niet exit p.v.d.a. natuurlijk zullen we door de p.v.d.a. gemanipuleerde pers en vakbonden .tegen de verkiezingen hun propaganda nederland in strooien .maar daar trapt niemand in .de eu campagna heeft geleerd dat als het partij programma goed uigelegd word de p.v.d.a. geen kans maakt OP NAAR 2007 VOTE ROOD!!!!!

    Reactie door ,texas, henkie — dinsdag 3 januari 2006 @ 17.18 uur

  33. Ik ben nog niet vergeten dat Wouter Bos heeft afgehaakt bij de laatste kabinetsformatie omdat hij het niet eens kon worden met het CDA. En dan nu wel met het CDA in zee willen stappen?. Is het CDA dan plots van mening veranderd? Nee, natuurlijk niet. Vervolgens vandaag het verhaal weer nuanceren.

    Reactie door E.I.M Steur — dinsdag 3 januari 2006 @ 17.19 uur

  34. Een alternatief voor dit kabinetsbeleid is alleen maar door LINKS neer te zetten!
    Zorgen zijn daarbij niet alleen over de uitspraken van Bos (linkse koers voor de PVDA is alleen maar mogelijk met een andere lijsttrekker); maar de zorgen nemen bij mij ook toe wat betreft GROEN LINKS, als ik de uitspraken van Femke Halsema lees!!

    Daarom doorgan met het bewerken van de “linkse” partijen door de SP, pas dan kan een ECHT LINKS ALTERNATIEF het daglicht gaan zien.

    Jan Marijnissen c.s. ga door en mijn steun heb je volop!!

    Reactie door Bernd Zwart — dinsdag 3 januari 2006 @ 17.22 uur

  35. 33 Steur

    Je hebt het deur Steur,

    De enige nuance in het Bos is dat de wind ongenuanceerd alle kanten op waait, tussen het dichte gebladerte van de bomen, die veel wind vangen, stof doet opwaaien, maar schier snel verdwijnt in de verte van vergetelheid.

    Reactie door e.krul — dinsdag 3 januari 2006 @ 17.27 uur

  36. Tjonge, jonge jonge !
    Als we aan een kamerbreed rood tapijt moeten gaan knopen is het waarschijnlijk
    niet handig te denken dat de SP in z’n up
    een ganglopertje tot een goed einde weet
    te brengen, laat staan een tráplopertje !
    De roeden vast uitdelen spreekt niet van ‘n
    hartelijk warm welkom ter linker zijde. o
    bereiken we hoogstens dat de SP zichzelf
    naar beneden halen gaat met een wel erg
    benauwd partijpolitiek gericht oog op de
    samenleving, en we moeten het juist brééd
    zien aan te pakken en over verschillen zijn
    uitgepraat vóór 1 maart a.s. Het moet ons
    toch gaan om het gróte geheel, waarin rood
    van vermiljoen tot scharlaken en tomaten
    en kersen rood schakeringen zijn, die je elk met een eigen inbreng nog steeds ROOD
    kunt laten zijn!
    Duidelijk nogmaals: het CDA WILDE niet met
    de PvdA, danook zelf maar zien wat er van
    komt kan Wouter terécht gedacht hebben en
    daar houd ik het op en bij.
    Nog steeds reken ik op verrassingen en zeg
    dan: eind goed, al goed !
    Haal dan alle onversneden intervieuws boven
    tafel, draai ze af als dat zou kunnen en
    vel dan opnieuw een oordeel, niet eerder!
    Bij zoveel agressie hier, is de kans nog
    groot dat we alsnog met een gedeelte van de
    huidige coalitie in een Kabinet terecht
    komen! Zitten we dáár dan op te wachten,
    nee toch?
    Verwelkom nou toch onze mede ‘rode’, hier en daar iets anders over denkend, nu op een
    vriendelijke uitnodigende toon.
    Zijn ‘twijfelende aanhang’ komt anders heus
    niet de SP versterken: aanvoegende wijs zo
    wel zo correct zijn! Denk nou toch even
    door en houd het niet bij commentatoren
    maar voornamelijk zijn eigen uitspraken en
    ambities gedragen door zijn eigen ‘linker’-
    aanhang ! Niet dát benauwde mensen, dat
    lijkt nog veel meer op het oude behoudende
    Calvinisme van vroeger, zoals ik het hier-
    boven nu ervaar! Probeer nu beide partijen
    er bovenuit te tillen, individueel bereiken
    beiden niets, zelfs niet met GL of CU erbij.
    Als jullie hier gelijk krijgen kom ik toe-
    geven dat ik er radicaal naast zit met mijn
    voorgevoel en dat zal me meer spijten dan
    me lief is, niet om het moeten toegeven,
    maar omdat dan ook in mijn ogen de PvdA
    gekélderd zou zijn en nog slechts wankel op de benen zou staan! Zij hebben nog wel
    een aantal ‘commissarissen’ van formaat
    achter de hand en dat kan lang niet elke
    partij zeggen.
    Fijne avond allemaal !

    Reactie door Madelief — dinsdag 3 januari 2006 @ 17.33 uur

  37. Feit is natuurlijk wel dat het om een artikel in de Telegraaf gaat, die er bekend om staat nogal “creatief” met de koppen om te gaan ;-)
    Op zich vond ik het artikel niet echt schokkend te noemen, maar het is voor de kiezer wel zo lekker als meneer Bos zich wat duidelijker gaat positioneren, immers: ruim zestig procent van de pvda-leden is zonder meer voorstander van een linkse coalitie ( kan intussen nog een véél hoger percentage zijn. het gaat om cijfers van een half jaar terug….) en een regering met hetzij het CDA, hetzij de VVD is de doodklap voor de sociale rechtsstaat voorzover die al niet naar de knoppen geholpen is….

    Reactie door Opa-Buiswater — dinsdag 3 januari 2006 @ 17.34 uur

  38. Correctie: nu gaat het me even om de inhoud
    en neem de grammaticale oneffenheden even
    voor lief, made in a speed way, so sorry!
    M’n kippetje moet niet verbranden, dan had
    de haan haar beter onder zijn hoede kunnen
    houden, maar ik had ‘r zo lekker
    gemarijnisseerd!!, met veel rood, en heel
    pittig, maar niet zo Thai, dat de tranen
    me in de ogen springen: ‘héb ik éven voor
    háár?’ Eet smakelijk allemaal !

    Reactie door Madelief — dinsdag 3 januari 2006 @ 17.40 uur

  39. 35. Och Eleonora hoewel ik het niet met je
    eens ben ‘inhoudelijk’ heb je je mening
    SCHITTEREND WEERGEGEVEN, prachtig!
    Ga je meer zó schrijven of ben je vandaag
    geïnspireerd door iets speciaals: ik vind
    het echt prachtige proza!
    Gekruld van buiten, gekruld van binnen:
    je zégje met gezóngen zinnen !
    We moeten doorgaan…tot het einde van de
    strijd…we moéten doorgaan ! Groetjes!

    Reactie door Madelief — dinsdag 3 januari 2006 @ 17.46 uur

  40. @ Krul (35):

    The answer is blowing in the wind…..
    (Bob Dylan).

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 3 januari 2006 @ 17.46 uur

  41. De sorry-cultuur gaat gewoon zijn gang, het is een trent geworden,en we lopen zoals gewoonlijk weer allemaal achter elkaar aan.

    Maar ondanks alles moeten we het openhouden. Je kunt wel over principes praten maar je moet wel bedenken wat het voor nederlanders en vooral de armen en laagstbetaalden onder ons betekent als het CDA in de regering komt cq blijft. De compromissen zullen dan een heel andere aard krijgen en slechter zijn voor de mensen. Dus ondanks alles blijft het doel het beste te willen voor de bevolking en dat is indien nodig toch een samenwerking met de PvdA in het belang van de mensen, daar doe je het toch ook voor.

    Bovendien vind ik dat de SP bij voldoende draagkracht af moet van het imago van enkel tegensprekers en moeten we ons toch ook meer positief profileren naar buiten toe, zeggen waar we voor zijn en uitleggen waarom.

    Reactie door Henny — dinsdag 3 januari 2006 @ 17.52 uur

  42. @ Madelief (36):

    Citaat: “Verwelkom nou toch onze mede ‘rode’, hier en daar iets anders over denkend,…”

    Je bedoelt die boskoubouter met die oud-rose puntmuts? We moeten niet in sprookjes geloven!

    We moeten REALISTISCH zijn. Niet aan luchtfietserij doen. Ik sluit de mogelijkheid van een linkse coalitie nog niet helemaal uit, maar de kans daarop is uiterst klein. Leuker kunnen we het niet maken, mensen….

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 3 januari 2006 @ 17.52 uur

  43. P.S.: “boskoubouter” is geen verschrijving. :)

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 3 januari 2006 @ 17.55 uur

  44. Ik wordt strontziek van Bos en zijn gedraai.
    Bos geilt op CDA, dat weet toch iedereen. Misschien mag GL meedoen en de rol van D66 overnemen

    Reactie door alexander — dinsdag 3 januari 2006 @ 18.27 uur

  45. Hier volgt een extra bericht. (off topic)

    Inmiddels, 3 januari zijn er enorme problemen ontstaan m.b.t. de nieuwe zorgverzekering.
    Huisartsen, apothekers en fysiotherapeuten kunnen hun rekeningen niet declareren bij de verzekeringsmaatschappijen omdat deze hun zaakjes nog niet op orde hebben. De huisartsen missen daardoor 50% van hun inkomen. Al maanden geleden is dit probleem aangekaart maar het ministerie reageert niet.

    Tot zover deze ingelaste uitzending.

    Reactie door Gandalf — dinsdag 3 januari 2006 @ 19.06 uur

  46. 39 Madelief

    Ik geniet even van de sporadische uurtjes dat mijn hart min af meer een normaal ritme aanneemt,de afgelopen weken heb ik mij dag in dag uit met boezemfibrillerend hart en al staande weten te houden.

    Nu genieten, straks is het weer mis voor uren of dagen, waarop ik nauwlijks dene voet voor dandere kan zetten.

    Misschien toch enige werking te verwachten van de nieuwe medicatie, we wachten af met ,nog, kloppend hart.

    Reactie door e.krul — dinsdag 3 januari 2006 @ 19.20 uur

  47. Paars 3 zal het wel worden. Er komt geen links kabinet. En maar goed ook.

    Reactie door Ann Coulter — dinsdag 3 januari 2006 @ 19.45 uur

  48. henny(41)de sp moet van het imago van enkel tegensprekers af .met alle rspect maar volgens mij loop je al een tijdje achter ?

    Reactie door ,texas, henkie — dinsdag 3 januari 2006 @ 20.01 uur

  49. Wellicht is het zinnig als de PvdA eens uitkijkt naar een andere lijsttrekker. Ik waag ook te betwijfelen dat de huidige zetelwinst van de PvdA vooral aan Bos is toe te schrijven. Ik denk eerder dat de PvdA gewoon een voor de hand liggend alternatief is voor veel kiezers.

    Reactie door J3roen — dinsdag 3 januari 2006 @ 20.13 uur

  50. @47, Ann Coulter,

    Komt er geen links kabinet? Dat zullen we nog wel eens zien!

    Reactie door J3roen — dinsdag 3 januari 2006 @ 20.14 uur

  51. @48, Texas Henkie,

    Henny is een paar jaartjes op pad geweest denk ik….

    Reactie door J3roen — dinsdag 3 januari 2006 @ 20.16 uur

  52. @21 krul

    Door al dat gedraai is Woutertje even de weg kwijt.
    Hij is nu zoekende tussen de bomen in het bos. (naar zijn nuances)
    Ja ‘t valt niet mee om de juiste weg te vinden zonder een kruimelspoor.

    Zie dat barbie zich er ook weer tegen aan bemoeit.
    Tickets naar Amerika uitverkocht? ;)
    Je kunt altijd nog de boot nemen, maar mis hem niet, want met al die onzin die je hier uitktaamt verspil je tijd en ben je niet snel genoeg op plaats van bestemming voor je fotosessie.

    Reactie door Anja — dinsdag 3 januari 2006 @ 20.36 uur

  53. @52 moet zijn uitkraamt natuurlijk.

    Reactie door Anja — dinsdag 3 januari 2006 @ 20.37 uur

  54. Wouter Bos wil zoveel mogelijk stemmen voor de PvdA. Om dat te bereiken is het een goede zet om meerdere ijzers in het vuur te houden. Wanneer hij zich ronduit uitspreekt voor een linkse coalitie zijn er weer veel potentiële PvdA-stemmers die afhaken en toch maar op een rechtsere partij gaan stemmen. Dit zijn de mensen, die veel te verliezen (denken te ) hebben bij een linkse regering, nl de iets beter verdienenden (>1,5 keer modaal). Samen met de verstokte CDA-ers (oudere confessionele kiezers) en de vaste VVD-kern kunnen zij een meerderheid van PvdA, SP en Groen Links voorkomen. Ik denk dat het de tactiek is van Wouter Bos om te laten zien dat alle opties open zijn en dat zal hem de meeste stemmen opleveren. Hij heeft ook gelijk dat de drie linkse partijen samen meer zetels zullen halen als ze apart de verkiezingen ingaan dan samen met een programma voor een links regeerakkoord. Mocht er bij de verkiezingen inderdaad een linkse meerderheid zijn dan geloof ik dat Wouter Bos daarvoor kiest. Dat zal wel veel water in de SP-wijn betekenen ben ik bang !

    Reactie door simbro — dinsdag 3 januari 2006 @ 20.46 uur

  55. @47 hihaho our Ann Coulter she’s back again, what a blame… never hurt from here before, get lost your old selvice lady, We never espect you at all on this site here…anywhere…

    Reactie door pien — dinsdag 3 januari 2006 @ 21.04 uur

  56. Als JPB CDA aanvoerder blijft is samengaan met de PvdA helemaal niet zo vanzelfsprekend. Bos is al eens zwaar op z’n bek gegaan met het CDA van JPB. Daar heeft hij niet veel van geleerd. Als Bos niet plechtig belooft en vastlegt dat hij de “verworvenheden” van dit kabinet in stand houdt, dan haakt JPB af en komt Bos in z’n roze hemd te staan. Daarom is het zaak dat het ook zonder het CDA kan, dus over links. Bos wedt op het verkeerde paard als hij links wil uitsluiten en doet dat dan ook niet. Er moet “dreiging” zijn dat het CDA buiten de deur gehouden KAN worden en dat links aan, mede door het CDA totstand gekomen, afbraak kan gaan knagen. Een linkse coalitie zonder PvdA is geen politieke realiteit, dus overig links moet niet naar uitsluiting van de PvdA willen streven, hoogstens naar “degradatie” van Bos binnen de partij. Een betere MP zal daar nog wel voor te vinden zijn, denk ik. Concessies zullen, in welke constellatie dan ook, toch gedaan moeten worden. Als die concessies maar niet leiden tot een (verkapte) prolongatie van het huidige beleid van die neo-christoliberale opportunisten. Want dan zijn verkiezingen eigenlijk al niet meer nodig. De VVD en D66 noem ik niet eens meer, die moeten zeker voor 2 x 4 jaar naar de oppositiebanken, waar de stoelen trouwens dezelfde bekleding hebben!
    Ergo conclusio: alles moet erop gericht zijn “links” te versterken, al hoef je het daarvoor niet met álles eens te zijn. Denk dan maar aan nóg eens 4 jaar afbraak ! Zag trouwens dat het positieve vertrouwen in de financiële toekomst bij de “welgestelden” TWEE keer zo groot was als bij de minder bedeelden. Hoe zou dat toch komen?

    Reactie door william — dinsdag 3 januari 2006 @ 21.07 uur

  57. @55 Pien,

    Het is echt lachen met die trien, kijk maar eens op het stuk provocateur Zalm.
    Ga eerst even piesen, anders doe je het in broek.

    Veel plezier gewenst.

    Reactie door Anja — dinsdag 3 januari 2006 @ 21.27 uur

  58. @55, 57, Pien & Anja,

    Inderdaad, zorg ook dat je niet even een slokkie koffie neemt terwijl je die bocht aan het lezen bent, want je spuugt het spontaan over je keyboard heen…

    Reactie door J3roen — dinsdag 3 januari 2006 @ 21.32 uur

  59. @55, 57, Pien & Anja,

    Inderdaad, zorg ook dat je niet even een slokkie koffie neemt terwijl je die bocht aan het lezen bent, want je spuugt het spontaan over je keyboard heen…

    Reactie door J3roen — dinsdag 3 januari 2006 @ 21.34 uur

  60. Sorry, ééntje is natuurlijk wel duidelijk :)

    Reactie door J3roen — dinsdag 3 januari 2006 @ 21.35 uur

  61. Bos is een draaikonterige flapdrol. Maar dat is misschien maar goed ook, anders zou de PvdA het straks (zeker) voor het kiezen hebben om aan een meerderheid te komen. Zou me namelijk niet verbazen als dit geklungel van Bos de PvdA stemmen kost ten gunste van (GroenLinks en) SP.

    Reactie door Gerbert — dinsdag 3 januari 2006 @ 22.14 uur

  62. Wat mij betreft glibbert de SP net zo hard. Getuige de ‘peilinkjes’ hier t.a.v. de Heere.

    Reactie door Sonja — dinsdag 3 januari 2006 @ 22.37 uur

  63. @62, Sonja, ik vat ‘m even niet?

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 3 januari 2006 @ 22.47 uur

  64. Ann Coulter:’Paars 3 zal het wel worden. Er komt geen links kabinet. En maar goed ook.’

    Hoe weet jij dat het goed is dat er geen links kabinet komt? Hebben we nog bijna nooit gehad. Voor het laatst in de jaren 70.

    Reactie door Steven — dinsdag 3 januari 2006 @ 22.47 uur

  65. @sonja de Heere?? Sorry heb hem nog niet mogen aanschouwen, de liefde zit in het armoedebeleid, omgaan met je naasten, geweldloos optreden, etc. etc. vrijwilligerwerk,mantelzorg, en noem maar op mijn zetel is al bevestigd hoor “als” het zo is en dat geld voor menige SP-er en getuige van wat er mis is. Denk Je dat het anders gaat dan….???

    Reactie door pien — dinsdag 3 januari 2006 @ 22.47 uur

  66. De SP moet zich op het CDA richten, want er kan wel een linkse meerderheid komen in 2007, maar als PvdA en het CDA ook een meerderheid kunnen vormen ligt dat het meeste voor de hand. Het CDA moet dus zo min mogelijk zetels krijgen in 2007, en anders ook.

    Reactie door Steven — dinsdag 3 januari 2006 @ 22.52 uur

  67. En Bosje spitte ijverig verder aan zijn eigen graf, laat maar schuiven die gast.

    Reactie door Johan Smeets — dinsdag 3 januari 2006 @ 23.08 uur

  68. Ik ben ook niet blij dat Bos zich zo richt(te) op het CDA, maar aan de andere kant is het natuurlijk niet gezond als de PvdA alleen maar zo mogen regeren met SP. Ik bedoel het zijn wel twee verschillende partijen, en anders hadden ze wel kunnen gaan fuseren.

    Reactie door Karin — dinsdag 3 januari 2006 @ 23.16 uur

  69. Ik denk dat Ann gelijk heeft, en misschien is het maar goed ook, de PvdA zou de SP tot allerhande compromissen dwingen en meeslepen in haar val.

    Reactie door Eric — dinsdag 3 januari 2006 @ 23.20 uur

  70. @69 Eric,

    Denk niet dat de SP zo naïef is om zich ten koste van de eigen idealen, zich mee laat slepen door de PVDA.
    Daar heeft de SP nèt iets te veel ruggegraat voor, wat je van menig andere partij niet kunt zeggen.

    Reactie door Anja — dinsdag 3 januari 2006 @ 23.33 uur

  71. Makkie, SP wordt grootst, GL groter, PvdA groot. Conclusie (mits Nederlandse kiezers eindelijk wakker zijn geschud) : PvdA mag misschien meedoen met SP en GL indien deze samen geen meerderheid halen.

    Reactie door Gerritweethet — woensdag 4 januari 2006 @ 2.10 uur

  72. 27 Monique, heeft kennelijk een genitaliën
    syndroom te pakken en zoals zij over de
    PvdA en het CDA praat komt zij van wélke
    site en zijde hier binnen?
    In ieder geval kun je zelf wel voor de toe
    komst vergeten dat Wouter Bos toenadering
    van jou ‘op deze manier’ wel zou appreci-
    eren. Op je logje, lijk je nogal wat ínha-lig en er zijn zoveel vrouwtjes die niet
    krijgen wat ze graag zouden willen hebben..
    Je voorkeur voor het leven onder de gordel
    heb je overduidelijk kenbaar gemaakt en met
    politiek dus niéts meer van doen: daar hang
    je je frustraties aan op. Ik zou zeggen:
    zoek een andere kapstok en laat ons niet
    meer geïnteresseerd zijn in jouw dwangneu-
    rose en vulgaire plaatjes.
    Met deze performance heb je jezelf ten voeten uit ‘getékend’, niét fijngevoelig en
    smaakloos daar waar het om de politiek gaat
    en lijkt te herleiden tot mensen die of hun
    middelvinger opsteken of een vinger in de
    keel stoppen en vertoon je dan vooral in
    dié kringen, zij hebben mogelijk nog wat
    voor je in de ‘aanbieding’ en hebben er
    slag van, vooral zó doorgaan !
    Zindelijk denken bereiken de meesten pas als ze echt volwassen zijn !
    IK kán dit geen ‘politiek grapje’noemen!

    Reactie door Madelief — woensdag 4 januari 2006 @ 3.08 uur

  73. Pien, I expect several persons hier to
    link themselves to identities they would
    like to have. In fact I expect Ann to be
    a boy as she seems to be unable to talk to
    us here as over there, might be “linkesoep”
    so therefore it seems to be of no use to
    answer her (?), who could be a ‘him’, on
    the various remarks.
    Ann Coulter lijkt geen kans voorbij te willen laten gaan zichzelf te exebitioneren, of degene die zich met haar
    wil identificeren en misschien wel haar
    site misbruikt, wie zal het zeggen?
    Ik ben gewaarschuwd voor mensen die zich
    op die manier een 2e web-paspoort aanmeten, aanmatigen, maar zelf ken ik de
    truc nog niet en of dat strafbaar is weet
    ik ook (nog) niet! Komt tijd, komt…feit!

    Reactie door Madelief — woensdag 4 januari 2006 @ 3.23 uur

  74. Ik als ex SPer vind het niet erg slim van Wouter Bos wanneer hij kiest voor een coalitie PvdA, SP & Groen Links, en waarom niet?, zult u denken?
    Ik kies liever voor een PvdA CDA colalitie, en waarom?: zult u denken!
    Nou kijk, Wouter Bos heeft het al zelf aangegeven,.
    Qua veiligheid (moslim-terrorisme en crimminaliteit)en de verhoging van de belastingen vindt ik dat Wouter bos gelijk heeft.
    Het lijkt wel of de SP de Jihad steunt, en dan durft Meuldijk de Koninklijke Marechaussee van rascisme te beschuldigen, als zou men alleen, de negroide medemens op Schiphol contolleren en geeen blanke, kan zij dat bewijzen, let wel ik ben geen rascist en ook geen anti-moslim, wat mij betreft hebben alle bevolkingsgroepen binnen onze landsgrenzen de zelfde rechten, maar ook de zelfde plichten.
    Maar ik dwaal nu af, terug koment op mijn betoog, vindt ik het CDA niet zo sociaal meer als voor het CDA-tijdperk van Lubbers, bij hem is immers de Neoliberale invloeden van uit deVS via het Verenigd Koningkrijk binnen geslopen, en dat met de breede steun van de VVD, die dit altijd al heeft gewilt.
    Nee, geef mij Wouter Bos zijn Pvda maar, de PvdA is sinds het aantreden van Balkenende heel wat van hun oude fouten gaan nadenken, wat ik wel steun is de geleidelijke hypotheekaftrek, hoe wel ik zelf een eigenhuis bezit met mijn partner, maar dan moet men ook de huursubsidie afschaffen, en foute Immams het land uit trappen.

    Reactie door J.bruin — woensdag 4 januari 2006 @ 3.27 uur

  75. 12 Bas van Berkel je draaft weer door, maar
    doe dat nu maar op je tweewieler, of met
    je naamgenoot op blz. 4 in Google, met je
    naamgenoot ! Jij zult die Bas vermoedelijk
    niet zijn, want wat zou je vanuit België
    hier in hemelsnaam in de politiek willen
    zoeken, of fiéts je ook graag over de gren-
    zen? Zoekt wielrenner Bas zijn eigen naam
    in Google, komt hij JOU hiér tegen: wel
    eens aan gedácht? Probeer dus wel een ori-
    gineel alias te vinden, die niet aan andere
    persónen verbonden is die het er mogelijk
    wel oneens mee kunnen zijn.
    Als je Piet Bakker of Jan Klasen zou heten
    had je je vermoedelijk ook onderscheiden
    door een ‘gebruiksartikel’ hier te intro-
    duceren ipv op de grote hoop gegooid te worden van duizenden dezélfde namen.
    Ook jij schijnt je dus niet te kunnen uit-
    spreken binnen de eigen politieke voorkeurs
    partij, jammer toch?

    Reactie door Madelief — woensdag 4 januari 2006 @ 3.35 uur

  76. Dank zij het sucsses van Groen Links en de SP is Balkenende winnaargeworden tijdens de laatste verkiezingen, als jullie SPers en die flapdrollen van Groen Links nou in 2007 op PvdA stemmen heeft dit huidige kabinet het na kijken , liever PvdA met 78 zetels als 2 stoorzenders als SP & GL die een ultra liberaal-consrvatief kabinet mogelijk maakt om de meerderheid van de PvdA te dwarsbomen.
    Pvda is dan ook niet alles, maaar beter dan dat ultra-neoliberaal zooitje dat bejaarden en armen besteelt dat het huidige kabinet is.

    Reactie door J.bruin — woensdag 4 januari 2006 @ 3.41 uur

  77. 42 Olav (36), wat ben je nu toch pessimistisch…..
    We kunnen het wél leuker maken en het is
    maar wat we willen, net als met een nieuw
    kooktoestel: een hete lucht oven en een
    keramische plaat, lekker warm houden en
    minder aangekoekte pannen en bakvormen.
    Wáár gaan we naar toewerken Olav en op wél-
    ke manier: that’s the question, whether we
    like it, less or not ! Not me, but we !
    De SP heeft vast nog wel dienaren die zich
    tijdelijk kunnen omscholen tot een goede
    ‘ouderling’ of ‘pastorale medewerker van
    gezag’. Wie hem dan nu de boskabouter wil-
    len noemen, zien straks dat hij mogelijk ‘n
    tweede naam nog ergens in de familie heeft:
    Paulus en daar zou hij dan uitstekende
    bindingen mee moeten hebben en van een der-
    gelijke zijde krijgt hij zéker support!
    We moeten de huidige roeispanen niet tegen
    de wal te pletter slaan als het slootje in
    eens wel heel erg smal lijkt te worden.
    Ik gok op een toekomstige parel in een echte oester, niet realistisch misschien
    volgens jouw gedachtengang, maar voor doem
    denken moeten we eigenlijk géén ruimte la-
    ten. Wat mén zégt, bedénkt men zélf, maar
    wat men wil is een kwestie van willen DOEN,
    of men moet toegeven níét te willen!Groet,

    Reactie door Madelief — woensdag 4 januari 2006 @ 4.42 uur

  78. Eleonora, jou had ik hierboven al een be-
    richt gezonden, maar zag nadien, dat het
    niet in beeld verscheen. Iets waar jijzelf
    meen ik, Lydia en nu gisteren ook Gandalf
    af en toe mee te maken kreeg, lastig maar
    ‘t is niet anders.
    Wat je overkomt is niet gering en naar ik
    hoop met goede medicijnen wél onder de knie
    te krijgen, als ik bedenk dat je daarmee
    mogelijk spontaan bent overvallen in een
    mogelijk héél kwetsbare periode in jouw
    fysieke leven. Op dié manier of wat er ken-
    nelijk ook bestaat met dat zelfde klachten-
    patroon, wordt er in mijn omgeving iemand
    uiteindelijk binnen 2 maanden 90 jaar en
    zelf houd ik me vast aan, hoewel grotendeels mogelijk toch geérfd, mijn pa
    dan maar 65 werd en mijn ma toch nog een
    85plusser en haar vriendin ook met ang.pect. 88, dus probeer ik optimistisch
    te blijven. Zodra een medicijnenritme goed
    is aangeslagen en dat duurt in het begin wel weken, kan er ook een stabiliteit ont-
    staan, maar doorgaans moet je jezélf aan-
    passen, want alleen medicijnen doen het
    niet voor jou of mij en al die anderen.

    Angsten kunnen bijverschijnselen van medi-
    cijnen zijn en nóóit voel je je hart kloppen, maar zodra je er iets aan gaat
    mankeren, vóél je élke klóp en kun je de
    óverslagen téllen. Bij jou stel ik me dan
    nog een roetsj voor alsof je een trap op-
    holt of eraf en dan ook dénkt: hé voel ik
    zo meteen nog iets, of niets?

    Als je het nog maar kort meemaakt, maar ook
    bijv. een jaar geleden: je hebt écht tijd
    nodig om aan deze veranderingen te wennen
    en moet dus niet alleen in beweging blijven
    maar vooral op momenten dat het jou goed
    uitkomt. Mij leerde het bij een eenvoudig
    uitstapje, een dag ervoor absoluut rust te
    houden en de dag erna helemaal vrij om uit
    te rusten. Moet je een ‘doe-en-doorjakkeren
    type’ zijn is dat een réuze opgave. Behalve
    dat moéten spanningen verméden worden en je
    laconieke commentaar hier lijkt erop dat je
    de eerste ‘aanpassing’ al gevonden lijkt te
    hebben. Je kwaadmaken heeft geen zin en zal
    veel te veel energie vergen, en ontspannen
    ……
    -al zou je hier dag en nacht zitten om te
    relaxen middels Google etc.- om van het ‘in
    angst wakker worden’ mét daarbij kennelijk
    behorend een ritme waar-je-niét-goed van
    wordt, en tevens de voelbare schrik om het
    verschijnsel zélf in n.b. je nachtrust,…
    is dus gewoon NOODZAAK !

    ‘k Hoop dat je geen trappen hoeft te lopen
    of boodschappen tillen en wat hulp krijgen
    kan, maar ‘uit’(?) het vak zouden er nog
    wat bekenden (?) kunnen zijn, of mede
    huisgenoten? Kálm blijven is een enorme op-
    gave en ik weet dat het nu moeilijk voor je
    is om mee te vechten voor het nationaal be
    lang.

    Geijverd op veel verschillende terreinen
    heb ik geijverd voor bijv. Plavix en het
    kort geding van Hans H. tegen hem aangespannen door de Ver.v.Cardi, zal a.s.
    vrijdag de 6e z’n beslag krijgen en zo zal
    ik achter de schermen, nu ik weer wat kan
    al is het bij emoties ook met een bibber-
    hand vanwege een schildklierafwijking die
    ook met med. wordt behandeld, weer verder
    volop kunnen ijveren voor medicijnvergoe-
    ding, maar ik hoop dat cardiologen nu kun-
    nen duidelijk maken, één deed het al, dat
    menige patiënt dit niet meer kan met derge
    lijke klachten, of uberhaupt nog na vertel-
    len. Ineens slik je dan, zoals ook ik, 7
    pillen over de dag verdeeld, om het zaakje
    aan de gang te houden, dan zou een ingreep
    of operatie mogelijk zijn, maar ga je ‘kapot’ aan de spanningen omdat zoveel
    medicijnen, ook niet ten dele door de pa-
    tiënt zélf betaald kunnen worden. Die denkt
    daarvoor verzékerd te zijn en krijgt dat
    dan bij het eerste contrôlebezoek na be-
    handeling te horen. DAT moet absoluut niet
    meer mogen voorkomen. Laat men dan bijv.
    zeggen dat er maar paracetamol gebruikt moet worden, slecht bij langdurig gebruik,
    maar net als alcohol, wél bloedverdunnend.

    Houd je voor Eleonora dat nu de ‘gezonde
    medemens’ zich moreel verplicht moet voelen het voor de ‘hulp behoevenden’ te
    gaan overnemen en ik tracht weer een rondje
    met hen mee te doen, maar ook álles op z’n
    tijd, waarbij je laten afleiden de meest
    plezierige oplossing is en een laconieke
    instelling, maar ook dat is niet altijd even gemakkelijk, merkte ik !
    Zeker weten dat we het prettig vinden als
    je wat zou kunnen vertellen over het verloop van e.e.a. en waarin voor jou de begeleiding wordt voorzien om te kunnen houden wat je hébt !
    Niet piekeren, dus dichten en schrijven!
    Vooral ook zélf op temperatuur blijven, zo-
    wel koude als warmte mogen niet te veel
    energie vergen en is een ‘constante’ook
    heel belangrijk.
    Met koude ga je vermoedelijk niet de straat op, maar anders met een shawl vóór
    je mond, allemaal vreemd om dát aan te moe-
    ten leren, maar doe het toch maar, sterkte
    en hÁrtelijke groetjes.

    Reactie door Madelief — woensdag 4 januari 2006 @ 5.33 uur

  79. PvdA +CDA kan ,zoals het er nu voorstaat, een zeer krappe meerderheid vormen. PvdA +SP +Gr.Links kan eenzelfde krappe meerderheid vormen.Bos kan GEEN partij kiezen.Hij moet de verkiezingen afwachten en dan pas zien,welke mogelijkheden er zijn.

    Reactie door JE. Mulder — woensdag 4 januari 2006 @ 5.58 uur

  80. #15 Ja, heb je em door??

    Ik heb altijd ook al geroepen, dat we keihard de confrontatie maar moeten aangaan, want de SP klimt wel in zetels, maar zal op deze wijze altijd bij die PvdA achterblijven.

    Ontmaskeren en elimineren die handel middels keiharde debatten met dit stel liberaal-kapitalistische kwezels!!! Voor je het weet zitten we weer met Balkenende opgescheept.

    Het is tijd voor de revolutie

    Reactie door ReneR — woensdag 4 januari 2006 @ 9.05 uur

  81. 79 Dan moet hij zeker niet van die domme uit spraken doen,de hele PVDA is gewoon een flapdrollen partij, ik heb een mail naar deze flapdrol gestuurd en ge vraagt,
    Wouter Bos Is het waar dat je coalitie met het CDA wil? zo ja ik heb mijn hele leven (61 jaar ben ik) PVDA gestemd,maar als jullie met het CDA samen gaan hoop ik dat met mij minstens 10 zetels van de PVDA naar de SP gaan, want met een partij die ik dan zie als landverraders en als verraders van het socialisme wil ik niks meer mee te maken hebben dus gaat mijn stem naar de SP en naar ik hoop velen met mij.Dus hier bij is mijn antwoord, als De PVDA en CDA een nieuwe regering gaat vormen dan is mijn wens voor het nieuwe jaar dat de PVDA samen met Wouter Bos naar de kloten mag gaan en dat het kabinet PVDA-CDA snel zal komen te vallen.
    Groeten een echte socialist die op de SP gaat stemmen, en zeer teleur is gesteld door de houding van de PVDA.Hier zal ik nooit geen antwoord op krijgen neem ik aan, maar ik hoop wel dat vele met mij op een echte socialistiese partij gaan stemmen.

    Reactie door A.Hoeder — woensdag 4 januari 2006 @ 9.29 uur

  82. Politiek is voor ‘n groot deel tactiek. Het grootste belang, na de beschamende vertoning van dit rechtse kabinet, is ‘n linkse meerderheid in de Tweede Kamer. Zou de PvdA bij de volgende verkiezingen de grootste partij worden en ‘n coalitie aangaan met het CDA, dan zou het wel ‘ns zo kunnen zijn dat het dat CDA dwingt tot ‘n socialer beleid en anders met de linkse kant van de Tweede Kamer toch ‘n meerderheid in stemmen voor zo’n beleid bijeen krijgt.

    Reactie door Boudewijn Pleines — woensdag 4 januari 2006 @ 9.54 uur

  83. laatst gewijzigd: 04-01-2006 06:13

    ‘ZORGPREMIE AL IN 2007 BOVEN 100 EURO’

    Volgend jaar al zal de zorgpremie een stuk hoger worden.

    100 euro
    Dat zegt directeur Bontje van Zorgverzekeraars Nederland bij BNR Nieuwsradio. Hij denkt dat de premie in 2007 boven de 100 euro komt. Hij zegt nu al een enorme prijzenslag te zien tussen de zorgverzekeraars.

    Reserves
    “Er zijn zorgverzekeraars die hun reserves inzetten, er zijn zorgverzekeraars die onder de kostprijs zitten, en dat kun je niet lang volhouden.” Volgens Bontje kunnen zorgverzekeraars daarom al binnen korte tijd niet meer om een fikse premieverhoging heen.

    © RTLNieuws.nl

    Lijkt me duidelijk dat Bos voor het CDA kiest … Zijn ook van die draaikonten en in dit geval soort zoekt soort !

    Wimpie

    Reactie door Wimpie — woensdag 4 januari 2006 @ 10.01 uur

  84. 78 Madelief

    Bedankt voor je reactie.

    Mijn energieverdeling had ik al na jaren goed in de hand, maar mijn hart leeft zo zijn eigen leven, heb daar weinig tot geen invloed op, alleen nog meer tempo wegnemen.

    Met bloedverdunners en medicatie, misschien te verhelpen, we zullen zien er zijn nog tal van onderzoeken gaande.

    Groet,

    Eleonora

    Reactie door e.krul — woensdag 4 januari 2006 @ 10.36 uur

  85. (80)he.he daar zat ik op te wachten.inderdaad keiharde debatten .en niet van die vraag en andwoord spelletjes .in die kwisjes die door p.v.d.a. journalisten geleid worden .zoals clairy polak,mingele,witteman,kockelmam.en noem de hele rotte kliek maar op .de eu campagne heeft bewezen dat we het kunnen .maar dan moeten ook die ruim 44000 s.p keeltjes het verhaal op straat vertellen ? dus uit die luie stoel !!

    Reactie door ,texas, henkie — woensdag 4 januari 2006 @ 10.39 uur

  86. @72 Madelief

    Heb ook eens een kijkje genomen op de pornosite van monique.
    Knap je niet van op, zeker niet op een nuchtere maag.
    Vraag me trouwens af, of die afbeelding van Wouter Bos zomaar kan.
    Lijkt mij van niet.

    Maar dat deze miep niet helemaal fris bezig is en een probleem heeft ben ik met je eens. Te walgelijk voor woorden.

    Reactie door Anja — woensdag 4 januari 2006 @ 10.52 uur

  87. @Jan, leuk nieuwe cartoonplaatje:mag het een onsje meer zijn!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — woensdag 4 januari 2006 @ 11.29 uur

  88. Wat wil Wouter Bos nu eigenlijk?

    Een ding is nu wel zeker WOUTER BOS is een DRAAIKONT die alleen maar macht wil en de BAAS wil zijn.

    De PVDA heeft lang genoeg MACHT gehad en geregeerd. Wat hebben ze ervan terecht gebracht.

    Nee beste mensen laat je niet bedriegen en stem SP.

    Reactie door SP stemmer — woensdag 4 januari 2006 @ 11.30 uur

  89. 86 Ja Anja, vandaar dat ik er nadrukkelijk
    op afging en Eleonora, ook al voorzichtig
    wees op het merkwaardige kaboutertje, waar-
    van ik vind dat Wouter het kan laten weg-
    halen. Ook met een zwartwit tekening zou ik
    het genant vinden op die manier in de
    schijnwerpers gezet te worden en overtreft
    alle vormen van onfatsoenlijkheid.
    Inderdaad, voor mijn gevoel ook:
    porno in de politiek, kan wat mij betreft
    een politiebezoekje opleveren, daar is zo
    onopvallend mogelijk ‘plassen in het open-
    baar’ niéts bij!
    Dat is dus weer een voorbeeld dat mensen
    hun grenzen niet kennen bij een mogelijke
    ‘vrije meningsuiting’.
    Zelfs een politieke tekenaar verlaagt zich
    nooit tot een dergelijk nivo.

    Reactie door Madelief — woensdag 4 januari 2006 @ 11.30 uur

  90. Er zijn linkse partijen die de hiaten van het nieuwe zorgstelsel willen terug draaien. Ik heb onze vriend Hoogervorst horen vertellen dat aan dit stelsel jaren gewerkt is, dat moet dan ook tijdens de paarse kabinetjes geweest zijn. Snappen jullie nu waarom Woutertje zijn heil zoekt bij het CDA, of zie ik het verkeerd.

    Reactie door h.hiensch — woensdag 4 januari 2006 @ 11.38 uur

  91. @90, h.hiench,
    Zou kunnen.Maar Dhr.Bos heeft ook al zijn reactie daar over genuanceerd, dus afwachten maar.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — woensdag 4 januari 2006 @ 11.57 uur

  92. Wouter Bos wil gewoon maar één ding:premier worden en wel zo lang mogelijk.MACHT ???

    Na den Uyl is het socialisme langzaam maar zeker verdwenen in de PvdA.

    Reactie door Diny — woensdag 4 januari 2006 @ 12.25 uur

  93. 90. H. Hiensch, stel je nu eens voor dat
    op hoofdopunten een beleid is uitgewerkt,
    dat niét de instemming had van Wouter Bos,
    maar geacht werd een puur economisch plaatje te maken, dan is hem mogelijk een
    ‘wacht voor zijn lippen’ gezet, zo niet is
    hij er later door anderen van overtuigd dat
    hij zijn zienswijze moest bijstellen. Dat
    heeft hij duidelijk al vorig jaar in het
    openbaar gedaan. Wat zal het hem kriebelen
    dat hij ook destijds ten departemente een
    geheimhoudingsplicht diende na te komen.
    Mond houden is dan beter, dan hem nu voor-
    tijdig open te doen. Volgens mij wacht hij
    zijn beurt af en léérde van de loop der ge
    schiedenis en gebeurtenissen, ook recent!
    Hebben wij nog politiek geduld genoeg om
    een partij zelf eerst z’n congressen te la-
    ten afhandelen? Daarna is er récht van spre
    ken en de mogelijkheid tot het openlijk kun
    nen bijsturen van de richting, waarbij
    rechtsomkeert de enige oplossing kan zijn
    om van een doodlopende weg af te raken!
    Kijk naar de praktijk:
    naar LINKS voorsorteren in het verkeer be-
    tekent ook dat er 3 spiegels grondig beke-
    ken moeten worden, alvorens een ruk aan het
    stuur te geven, zelfs nog de verplichting
    over je l i n k e r schouder nog even voor
    zekerheid achterom KIJKEN!
    Laat een politieke tekenaar daar nu eens
    ‘n leuk plaatje van maken.
    Wouter heeft dan nog een voordeel en mogelijk ook jarenlang ervaring in ‘links’
    rijden en gezién dat ‘rechts’ denken hem
    ongelukken kan opleveren.
    Kijk ik gun hem zeker het voordeel van ie-
    ders twijfel en wacht tot hij aan zet is..
    trouwens ik ben toe aan een potje dámmen,
    en, afgesproken (?) vooraf, méérslag gaat
    voor. Tja zo leerde ik het als kleintje van
    mijn pa, áchterin er een paar laten stáán
    en de zijkanten (van het bord) bezét hou-
    den en later leerde ik van een ‘expert’dat
    ik volgens een driehoeksysteem nog veel
    meer kans van slagen zou hebben! Ai, ai, ai
    en dat bléék waar. De ‘expert’, ‘n kampi-
    oene ergens, vroeg me naar mijn leerboek,
    maar ja…die lag al jaren op Zorgvlied !
    Wat een spelletje al niet vermag hé?
    ‘t Lijkt wel politiek !

    Reactie door Madelief — woensdag 4 januari 2006 @ 12.26 uur

  94. 93 Madelief, Ann Coulter is werkelijkheid een amerikaanse, republikeinse persoonlijkheid, schrijfster en kritisch commentatort. Dus niet dezelfde Ann Coulter als die hier post.

    Reactie door Don Solaris — woensdag 4 januari 2006 @ 13.28 uur

  95. @94,
    Joh, echt?

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — woensdag 4 januari 2006 @ 14.54 uur

  96. @93 Madelief

    Mijn vader was ook een groot liefhebber van dammen, hij zag zelfs kans, toen hij in het verpleeghuis lag, om van mij te winnen.
    Maar ja, ik houd niet van spelletjes, dat is mijn zwakke zijde. Realpolitiek is mij streven, recht voor zijn raap zonder omwegen want daar word je zo ontzettend moe van. Waarom moest zonodig in 1946 de SDAP omgezet worden naar de PvdA, ik weet, het is lang geleden maar toen is ook het gewone volk verlaten en hebben de regenten en dirigenten met een universiteits opleiding zich genesteld in die partij, die men de laatste decennia’s verschillende kwalificaties heeft toegekend zoals de Partij van de Afgang/ Armoede /Asocialen enz. Erg vervelend, maar helaas het was en is niet anders.

    Groetjes Old Henk.

    Reactie door h.hiensch — woensdag 4 januari 2006 @ 14.59 uur

  97. Typisch PvdA!

    En typisch de zogenaamd charismatische leider met de vriendelijke glimlach. Hij kraait nu al victorie. Hopelijk vergaat het lachen hem en zijn onbestemde, onduidelijke en met alle winden meehuilende partij nog.

    Ik zou een regering CDA/D66/SP eerder zien zitten dan wat voor coalitie met de PvdA ook.

    Groeten,

    Reactie door Enrico — woensdag 4 januari 2006 @ 15.42 uur

  98. 95) A whitty saying proves nothing.

    Reactie door Don Solaris — woensdag 4 januari 2006 @ 15.44 uur

  99. Bos heeft allerlei nuttige doeleinden, zoals eikenhouten meubeltjes, papier, brandhout, verbergen van lijken, wandelingen, verstoppertje spelen, tjilpende vogels, knorrende everzwijnen, miauwende lynxen, blije kabouters, zingende elfen en wroetende wormen. Alleen geen politiek. Wanneer een stelletje bij eengeraapte bomen, politiek aspiraties beginnen te krijgen, moet de fik er wat mij betreft maar in…

    Reactie door Vaagheidssyndroom — woensdag 4 januari 2006 @ 16.09 uur

  100. @97, Enricootje,

    Hoewel ik een CDA/SP/D66 coalitie niet zie zitten, vind ik het jofel dat je de SP inmiddels enig krediet geeft!

    Reactie door J3roen — woensdag 4 januari 2006 @ 16.15 uur

  101. @98, Dank dat u het gevat vindt, ik hoefde niets te bewijzen volgens mij.
    Dat ik door heb dat 1 en 1 niet altijd 2 is, dat klopt.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — woensdag 4 januari 2006 @ 16.48 uur

  102. 101) U bent er wel een van het laatste woord.

    Reactie door Don Solaris — woensdag 4 januari 2006 @ 17.06 uur

  103. ik kan jammer genoeg niet snel typen.
    maar na die achterlijke uitspraak van wouter bos .een vraag gesteld op de website van de p.v.d.a.was eerlijk gezegd nogal gepeperd.vanmiddag bericht terug gehad.beetje van hij had het zo niet bedoelt.maar ik begrijp niet ik heb daar al eens meer een vraag gesteld en nooit antwoord gekregen.dus waarom nu wel.
    ik wilde vraag en ant
    woord graag hier plaatsen maar dat lukt mij niet.maar in feite snap ik eigenlijk niet waarom ik nu wel antwoord op mijn vraag heb gehad.terwijl vorige vragen altijd normale vragen waren.van mijn zijn zij denk ik niet geschrokken.maar hoeveel van reacties zoals die van mij hebben zij gekregen dat weten alleen zij.maar als zij zo reageren moe
    ten het er erg veel geweest zijn
    hein

    Reactie door hein — woensdag 4 januari 2006 @ 17.33 uur

  104. Heb die Wouter altijd al een slettebak gevonden….

    Reactie door Madelijne Pleines — woensdag 4 januari 2006 @ 17.39 uur

  105. @ Madelief (77):

    Omdat ik de mogelijkheid van een linkse coalitie niet uitsluit, zie ik mijzelf niet als pessimistisch. En natuurlijk vertrouw ik erop dat de SP weer flink vooruit zal gaan wat betreft het aantal gemeenteraads- en Kamerzetels. Dat is op zichzelf al goed nieuws.
    Maar ik waarschuw (al vrij lange tijd overigens) voor al te zonnige verhalen over de mogelijkeden van een links kabinet. Als hierop alles wordt ingezet zal de ontgoocheling groot zijn als het toch niet blijkt te lukken. Bij een realistische inschatting van de kansen kan de SP zich dan snel herpakken. En dat zal hard nodig zijn!
    Verder waarschuw ik ervoor, dat de SP niet belangrijke uitgangspunten mag verloochenen. En daarvoor ben ik echt bevreesd, als de partij te veel op dat ene doel gefixeerd raakt. (Om dezelfde redenen vind ik dat de SP moet opassen voor te veel fixatie op het aantal leden, wat ten koste kan gaan van de politieke inhoud).

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 4 januari 2006 @ 18.11 uur

  106. @103. Correctie: sletteNbak?

    Reactie door Boudewijn Pleines — woensdag 4 januari 2006 @ 18.16 uur

  107. @A Hoeder 81

    Ja goed zo, alleen op deze wijze veranderd er eindelijk wat hier in Nederland.

    Reactie door ReneR — woensdag 4 januari 2006 @ 18.36 uur

  108. #86 Madelief

    Nou kom toch Madelief. Dit is een pure vorm van satire, want Bos is gewoon een dikke lul. Eigenlijk had het een slappe lul moeten zijn. Of eentje, die vanuit de hoogte ineens naar rechts zit te zwenken.

    Een afwijking naar rechts haha.

    Reactie door ReneR — woensdag 4 januari 2006 @ 18.45 uur

  109. #104 Olaf Meijer.

    QUOTE:

    “(Om dezelfde redenen vind ik dat de SP moet opassen voor te veel fixatie op het aantal leden, wat ten koste kan gaan van de politieke inhoud).”

    Ja dan weet ik een voor jouw goeie oplossing van dit probleem.
    Ondertussen als het ledenaantal nog meer gaat stijgen; (want bij de PvdA zijn ze het ook zat nietwaar?) Dan zeg JIJ je lidmaatschap maar op en hopelijk samen met nog een aantal gasten, die er net zo over denken als jij. Zo houden we de boel inhoudelijk dan weer politiek zuiver hè!??

    Reactie door ReneR — woensdag 4 januari 2006 @ 18.51 uur

  110. 106…zou best kunnen, beiden denk ik….

    XXXX

    Reactie door Madelijne Pleines — woensdag 4 januari 2006 @ 20.57 uur

  111. Hij voegde daar fijntjes aan toe dat zijn linkse bondgenoten ‘de belastingen veel te makkelijk omhoog gooien, te ontspannen omgaan met veiligheid en terrorisme en – wat betreft GroenLinks – te rooskleurig over migratie en integratie denken’.

    Ik moet toegeven, dat Bos hierin gewoon gelijk heeft!!!

    Reactie door Janmaat — woensdag 4 januari 2006 @ 21.11 uur

  112. Wouter bos: waaiboom draaikont machtspelletjes onduidelijkheid. te vroeg pieken mag deze enkele (kerst)boom met driekoningen ook de deur uit

    Reactie door jelle — woensdag 4 januari 2006 @ 21.17 uur

  113. En hier willen jullie mee regeren? Wordt een zeer koude kermis, jongens. :D

    Laat deze windvaan toch lekker over aan het CDA, die kunnen daar waarschijnlijk wel mee omgaan. Ik heb alle vertrouwen in Maxime Verhagen.

    Reactie door Ann Coulter — woensdag 4 januari 2006 @ 21.23 uur

  114. @Dan zie ik meer in Rouwvoet

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — woensdag 4 januari 2006 @ 21.33 uur

  115. @ 100

    J3roen,

    Ho, ho. Niet te enthousiast, he? Ik heb altijd meer respect voor de SP gehad dan voor PvdA, D66 en GroenLinks samen.

    Waarom? Omdat SP´ers duidelijk ergens voor staan, met principes. Dat ik het er niet vaak mee eens ben is irrelevant.

    SP´ers mekkeren m.i. minder over triviale kwesties als GroenLinks en ze zijn betrouwbaarder dan de meewaaiers van de PvdA.

    Ik zou zeggen: allemaal in het geweer om zoveel mogelijk PvdA-vrienden naar de SP te halen. (Naar de VVD of CDA duwen mag natuurlijk ook!)

    Groeten,

    Reactie door Enrico — woensdag 4 januari 2006 @ 21.39 uur

  116. olav(105)helemaal mee eens .we moeten kritisch op ons zelf blijven .hoe graag ook ik een links kabinet wil .maar niet ten koste van de doelstellingen van mijn kluppie.

    Reactie door ,texas, henkie — woensdag 4 januari 2006 @ 21.54 uur

  117. 95, Sabineke, goeie grap ! Don leest niet
    alles even secuur, bleek me al eerder en
    zelf propageer ik al veel langer, eerst
    maar eens te zien wat er achter al die
    ‘rode’facades schuilt, schimt of scharrelt,
    want dat maakt commentaar soms al snel over
    bodig of uiterst dubieus in de vormgeving.
    Vandaag is deze figuur ernaar op zoek hoe
    het CDA bij ons in de peiling ligt, maar
    een Maxime die ‘dwars’ in zijn bankje gaat
    zitten giechelen en kletsen, pal achter de
    interruptietelefoon, is voor mij in zijn
    houding dan al helemaal géén voorbeeld,
    maar vertoont weinig respect t.a.v. zijn
    collega’s-sprekers vóór het oog van de
    natie, later op die dag van de Beschouwingen werden de aanwezigen dan ook
    terecht tot enig ordelijk gedrag gemaand.
    Verhágen verhógen? Verheug me op z’n ver-
    trek en let op zijn lichaamsgedrag !

    Reactie door Madelief — woensdag 4 januari 2006 @ 22.09 uur

  118. Ja Old Henk, je helpt me er daardoor aan
    herinneren, dat de PvdA er dan nu een
    feestje van hún 60 jarig bestaan aan kan
    gaan wijden! Misschien is dan NU de béste
    oplossing om die partij ook met een nieuwe
    partijnáám te vereren in een sámen gaan met
    anderen en die uitdaging aan te gaan !
    Zijn boek heb ik niet gelezen ! Had dat dan
    de teneur van einde oefening, einde van zijn politieke loopbaan? Nee toch?
    Maar inderdaad men komt daar vast met nieuwe initiatieven dit jaar !
    Ik loop niet met mijn hoofd in de wolken,
    maar wanhopen doe ik zeker ook nog niet !
    In een diep dal gezeten, doet mensen pas
    beseffen dat ze er uit willen en zullen
    andere kansen aangrijpen, zoniet dan is
    het afgelopen met bomen planten en zal
    het park van mijn dromen niet gaan bestaan.

    Reactie door Madelief — woensdag 4 januari 2006 @ 22.17 uur

  119. @117, ik heb het ook niet zo met hem, Madelief, te glad!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — woensdag 4 januari 2006 @ 22.32 uur

  120. 105 Olav. Zeker met je laatste zin ben ik
    het roerend eens. Ook ik zit niet te wachten op infiltratie van grote groepen
    ándersdenkenden, die letterlijk en figuur-
    lijk niét te herkennen zijn en zich al über
    haupt niet wezenlijk met de doelstellingen
    van de SP willen identificeren: daar schiet
    geen enkele partij trouwens mee op ! Maar
    hoe onderken en ondervang je dat dan naar
    jouw mening, behalve dat men bij stemming
    wil gaan dwarsliggen?
    Als André ook kans ziet zijn partij te
    vergroten met de juiste mensen en zich
    zou willen voegen in een gemeenschappelijk
    platform waarbinnen men kan kiezen, dan is
    er mogelijk toch een draagvlak om e.e.a. te
    doen bundelen en dat zou mogelijk moeten
    zijn. Nogmaals elkaar in het grote geheel
    kwijtraken en verliezen is wat NU voor-
    komen moet worden. Verwarring die hier van
    buitenaf getracht wordt te brengen is iets
    waar we gewoon niet op moeten reageren !
    Voorbeeld: wat Rene ‘satire’noemt, vind ik
    gewoon buitengewoon misplaatst, smerig en
    ondersmaats! Komt men niet verder dan al-
    leen maar werken in béélden onder de gordel
    dan stel ik mijn eigen visie als norm en
    laat me niet luid lachend meedelen dat IK
    dan feitelijk mijn mening zou moeten her-
    zien! Smaakloze vertoningen ga ik dus niet
    tot ‘cultuur’ verheffen !Integendeel !
    Wat die politieke bewogenheid hier soms te
    weeg brengt is véél en ik kan een eind mee
    gaan, maar heus ik vind dat er grenzen zijn
    en hoe je dan daarop nieuwe leden zou moe-
    ten selecteren? Dáár ben ik nog niet uit!
    Fijne avond verder !

    Reactie door Madelief — woensdag 4 januari 2006 @ 22.37 uur

  121. Madelief

    Je draaft teveel door. Er is hier niemand die zegt, dat we dergelijke uitingen tot cultuur moeten verheffen. Maar over het begrip kunst of smaak, daar valt niet over te twisten. Ik vind het griezelig, als de S.P. daar zijn leden op zou willen gaan selekteren!!

    Maar wie ben jij eigenlijk dan om dat zo te stellen. Natuurlijk heb jij je eigen recht om je grenzen te stellen. Maar dat kun je niet voorkauwen aan de rest. Ik heb trouwens in musea veel voorbeelden gezien, waar verdomd moeilijk de scheidslijn nog te vinden is tussen pornografie en kunst. Als de S.P. aan de macht komt met Madelief als minister van W.V.C. dan wordt zeker het 1 en ander verwijderd van de muur en verboden, omdat het niet past bij de S.P.?

    Reactie door ReneR — donderdag 5 januari 2006 @ 9.33 uur

  122. Nee, Henny is niet een tijdje op pad geweest en weet dat de partij duidelijk maakt waar zij voor is.

    Maar waar het mij om gaat is dat in zeer korte ontmoetingen met de media vooral dat tegen naar buiten komt.
    Ik begrijp zeer goed dat als je niet meer tijd krijgt het moeilijk is het goed voor het voetlicht te krijgen.
    Ik vind wel, en dat mogen jullie niet met mij eens zijn, dat je dat beeld niet moet versterken maar proberen het te ontkrachten.

    De rede daarvoor is m.i. om de steeds weer roepende oppositie de middelen uit handen te slaan.

    Bovendien ben ik van mening dat principes zeer belangrijk zijn maar vraag ik me ook af wat er gebeurt met de mensen in de armoedewinkels na 2007, waar eenieder steeds zegt voor op te komen, indien er weer een coalitie komt van CDA en PvdA zonder de SP.

    Die mensen kunnen namelijk van principes niet leven.
    Dat ik me hiervoor het een en ander afvraag over het doel en de middelen is dacht ik mijn goed recht.
    Ieder individu is m.i. verplicht hierover na te denken ook binnen de SP.

    Ik ben daarom niet minder SP-er maar ik voel me ook aan die groep verplicht niet alleen hun verhalen aan te horen maar mede zorg te dragen voor oplossingen.

    Daarbij doe ik hier niet anders dan mijn gedachten daarover met jullie te delen en reacties op te roepen.

    De reactie van die is even weggeweest, daar kan ik niet zoveel mee.
    Het gaat daarbij vanuit welk perspectief je kijkt.

    Reactie door Henny — donderdag 5 januari 2006 @ 9.40 uur

  123. @115 Enrico

    Hoezo, de PvdA duwen naar rechts richting CDA en VVD? Zij kunnen niet verder naar rechts dan passeren zij alle rechtse partijen. Sinds Kok verkondigde dat zij zich van hun ideologische veren ontdaan hebben is het een neo-liberale partij geworden zonder inhoud, een enkeling niet wetende wat er met die partij gebeurd is roept nog dat het een socialistische partij is, heeft vroeger de klok horen luiden en zoekt zich te pletter naar de ideologie. Waarom is die partij sinds Kok en Melkert met de staart tussen hun benen afgedropen zijn zo stil geworden. Op partij congressen trekken zij nog hun bek open en een ieder dronk een glas en alles bleef zoals het was.

    Reactie door h.hiensch — donderdag 5 januari 2006 @ 11.06 uur

  124. @ ReneR (109):

    Zoals gewoonlijk lees je slecht ten gevolge van vooringenomenheid.

    Mijn tekst luidt: “de SP moet oppassen voor te veel fixatie op het aantal leden, wat ten koste kan gaan van de politieke inhoud.”
    Er staat dus: “oppassen voor”, “TE VEEL fixatie”, “ten koste KAN gaan”. En er staat dus niet: “de SP moet haar ledental NIET vergroten”, laat staan “om haar politiek zuiver te houden”.

    Je onthult dus meer over je zelf dan over mij.

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 5 januari 2006 @ 11.22 uur

  125. Wouter Bos de man die eerst geen premier wilde worden en nu ineens wel. De man die plotselling met gespierde taal komt richting het afbraak kabinet. Zo zeg…

    En wat doet hij vervolgens? Hij doet een huwelijksaanzoek richting een partij die hard meewerkt aan de afbraak, het CDA. De partij waarbij alleen de letter A overblijft van A-sociaal.

    Alsof één mesteek in de rug nog niet genoeg is geweest. Wat een schijtert zeg! Oh, a.u.b. CDA wilt u met mij regeren? Als er één partij is die je gedegen moet wantrouwen dan is het wel het CDA!

    Er is een christelijk alternatief. Die Christen als hoofdthema heeft en de Christus die zij volgen was een stuk socialer dan het CDA ooit zal kunnen zijn!

    Ja, ik heb het over de Christen Unie. En waarom ook niet, want in eerste instantie Christen maar in tweede instantie sociaal, edoch niet socialistisch. En dat men daarvoor staat is toch duidelijk inmiddels.

    Dus als alle ware Christenen nou op hun gaan stemmen. En de progressiven op de partijen die het beste bij hun aansluit. Dan is er een breed draagvlak voor een progressief sociale coalitie, met een breed maatschappelijk draagvlak.

    De SP heeft al een bewezen dat er wel degelijk een begrotingsalternatief mogelijk is. Dus zal meneer Bos zich daar wel eens openlijk over uit mogen spreken. In plaats van weer te flirten met de verkeerde partijen.

    Heeft de PVDA dan niets geleerd?

    Ja, maar dan gaan mensen rechtser stemmen die normaal misschien PVDA zouden stemmen. Nou en! Weer een verkeerde focus.

    Er zijn meestal zo rond de 30% van de kiesgerechtigden die niet gaan stemmen. Daaronder zitten ook heel veel mensen die er juist goed aan zouden doen om links te stemmen.

    Laat meneer Bos zich daar eens op richten in plaats van de rechtse PVDA’ers te vriend te houden. Voor die mensen is er al een andere partij.

    Wil hij echt graag premier worden? Laat hij dan eens open en eerlijk voor een progressive koers kiezen!

    Want ik denk dat progressief Nederland klaar staat om het roer om te gooien.

    Denk na, denk zelf.

    Reactie door Vrijdenker — donderdag 5 januari 2006 @ 11.47 uur

  126. Jammer, dat sommigen niet doorhebben dat een duidelijke keuze van Bos voor een linkse coalitie nu betekent,dat links weer geen meerderheid gaat halen in de verkiezingen van 2007. Wat denk je dat rechts Nederland, met de reactionaire, VVD-gezinde, kapitalistische Telegraaf voorop (die helaas vast ook door veel van de bezoekers van deze site gelezen wordt)gaat doen in dat geval ? Er wordt dan een enorme hetze ontketend tegen alles wat links is en alles zal uit de kast worden gehaald om iedereen angst aan te jagen met onsympathieke maatregelen die een linkse regering dan gaat nemen ! En veel mensen zullen dat geloven en toch maar weer op CDA, VVD, D66 gaan stemmen, zodat die linkse meerderheid er weer niet komt !
    Met een PvdA die alle mogelijkheden open laat zullen meer ‘gematigde’ mensen op de PvdA stemmen, terwijl SP en GL winnen aan linkse PvdA-ers. Dus, Wouter, gewoon doorgaan en in ieder geval de schjn op houden dat je alle kanten op kan.

    Reactie door simbro — donderdag 5 januari 2006 @ 20.40 uur

  127. 108 en 121 ReneR en wie ben jij dan wel, dat wat ik onder de gordel gelinkt zie aan
    politiek en ónder de maat vind in een
    ‘politieke communicatie’ met jóú samen als
    PURE SATIRE zou moeten beschouwen: niks
    daarvan!
    Hoe grappig zou jij het vinden als ik jouw
    personage zou laten verbeelden,( als Minister van W.V.C. hoe bedénk je het
    trouwens, iets voor vákmensen) in een bui-
    tengewone ‘pose’ in contrahouding opgesteld met de meest besproken politica
    van het afgelopen kwartaal. Dat plaatje bijv.jouw ‘wedergeboorte te noemen’, nadat
    je mogelijk in ’69 werd geboren als zij dat
    nog in haar kraam te pas meende te kunnen zien komen?? Jijzélf het kleinste politieke ‘kruipertje’? Fijntjes? Satire?
    Wat men trouwens aan kunst weet te etale-
    ren heeft inderdaad ook zijn grenzen en
    vertel mij maar eens wie er allemaal met
    naam en toenaam poseerden voor schilderijen
    en beeldhouwwerken! Ik ken er verschillende
    die dat de buitenwereld nooit hebben laten
    weten en zo kan kunst overdraagbaar toch
    heel mooi en neutraal zijn.
    Overigens zijn er zat afkortingen voor SP
    te vinden, zoals Sociale Participatie, daar
    zou m.i. inderdaad Sexuele Protestanten niet geëigend voor zijn of Schaamdelen
    Prutsers. Ieder web dat zich verlaagt de
    politiek op die manier te willen illustre-
    ren zal er dan ook geen enkele moeite mee
    hebben zich als nudist te vertonen in de
    grootste winkelstraten van de grootste
    steden. In jouw gedachtengang verkleden
    de cultuur- en kunstminnenden zich dus moge
    lijk het liefst in de P.C. Hooftstraat en
    verhullen mogelijk daar zo geraffineerd
    mogelijk hun persoonlijke wensdromen afge-
    wisseld met het bezoeken van een galerietje
    of is dat je teveel satire?
    Lees eens een boekje van dr Spock of prof.
    Waterink en zoek bij “nijd” toegespitst op
    je eigen kunne ! Zorg trouwens dat je niet
    op de tocht komt te staan bij ál die eta-
    lages, étagères…..én….ethici !
    Mij óverblúf je niet,….’kom nou toch’!

    Reactie door Madelief — vrijdag 6 januari 2006 @ 8.54 uur

  128. In navolging van Frans Timmermans, Tweede-kamerlid[pvda]heeft ook WouterBos ”kleur’
    bekent.Het is duidelijk,Wouter wilt straks met het cda regeren, tenminste als het zover komt, het kan ook zijn dat hij buiten de waard rekent.Ik vraag me af, hoe denkt de linkervleugel hierover?
    Vaak hoor je de leden van de Pvda zeggen dat ze socialistisch zijn, dan moeten ze er ook voor uit komen en naar handelen.De rechtervleugel zal wel tevreden zijn.

    Reactie door Ben Tarici — vrijdag 6 januari 2006 @ 10.44 uur

  129. @ 126

    Het leuke van veel linkse programma´s is juist dat ze de mensen van alles beloven en met een beetje mazzel nog geven ook!

    Daarom krijgt elke rechtse regering een slecht imago: puinruimen na de storm.

    Groeten,

    Reactie door Enrico — vrijdag 6 januari 2006 @ 20.28 uur

  130. @129.
    Hé, Enrico!

    ?

    Reactie door Boudewijn Pleines — zaterdag 7 januari 2006 @ 11.23 uur

  131. Nog iemand de behoefte gevoeld om na 5 mnd
    nog iets aan zijn inzichten en meningen te
    willen wijzigen of eraan toe te voegen?
    Nee? Ik wel: héél interessant kan het toch
    nog worden, alsnog en zo lang gaat dát niet
    meer duren.
    Voor Madelief valt er geen ‘rookgordijn’op
    te trekken, die zou het wel eens omver kun-
    nen blazen, want ze lééft nog steeds!
    De bibliotheek hier heeft intussen belang-
    rijke naslagwerken toegankelijk weten te
    houden, behoudes kleine wijzigingen, maar
    die zijn elders geregistreerd. Geen betere
    voorlichting dan volledige voorlichting!

    Reactie door Madelief — maandag 5 juni 2006 @ 1.03 uur