Zembla over armoede

‘Regeringsbeleid creëert eilanden van armoede’

De groei van de armoede tijdens het kabinet-Balkenende staat op gespannen voet met ‘de sociale rechtvaardigheid’ en ‘is in strijd met de christelijk-sociale leer’. Dat zegt de Rotterdamse bisschop Van Luyn donderdagavond 5 januari in het tv-programma ZEMBLA. ‘Als we dit niet corrigeren, dan ontstaat er geen samenleving, maar een archipel van samenlevingen, waarbij we eilanden overhouden van armoede en uitsluiting.’

Van Es, directeur van Intrum Justitia, het grootste incassobureau van Nederland, signaleert in ZEMBLA eveneens een groeiend aandeel van allochtonen in de betalingsachterstanden. Volgens hem is het huidige armoedebeleid ‘dansen op een vulkaan’. Op dit moment leven al 400.000 gezinnen in een problematische schuldsituatie volgens Van Es. ‘Alle nieuwe regels zoals zorg- en huurtoeslag zullen er aan bijdragen dat in deze groepen komend jaar nog hardere klappen gaan vallen.’

Was vanavond te zien bij Zembla (VARA/NPS, N 3)

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

donderdag 05 januari 2006 :: 22.43 uur

175 Comments

175 reacties

  1. interessant, ik heb het gemist, de volgende keer is het misschien een goed idee om dit op tijd te melden…

    Overigens heeft die Rotterdamse bisschop Van Luyn gelijk. De samenleving was al ontwricht en nu is het een hoogervorstbende

    Reactie door Jory — donderdag 5 januari 2006 @ 22.53 uur

  2. @ 1

    hoogervorstbende…

    goh nou moet ik toch in eens denken aan die boeken van pietje bell… de bende van de zwarte hand… *zou nu best wel eens de (vast en zeker) goedgevulde koelkast van hoogervorst willen plunderen, in een mooie kartonnen doos bij een gezin dat ongetwijfeld zonder eten zit voor de deur droppen, en dan als extra kadootje met zwarte merkstift een mooie zwarte hand op de hoogervorstkoelkast achterlaten :P

    Reactie door Patrick — donderdag 5 januari 2006 @ 23.00 uur

  3. Misschien is de JSF, ondanks de prijs, op termijn toch onontkoombaar…. om supersnel voedselpakketten boven Nederland uit te kunnen werpen.

    Reactie door Sjoerd Hogebrink — donderdag 5 januari 2006 @ 23.10 uur

  4. Jan, ik heb het ook gezien, die staatsecretaris, wat een plurk!!
    Bah, Bah, Bah!!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 5 januari 2006 @ 23.25 uur

  5. Heb de bewuste uitzending ook bekeken.
    Opvallend vond ik dat de staatssecretaris op de indringende vragen van de ondervrager heel star bij zijn standpunt bleef dat het armoedeprobleem in Nederland opgelost kan worden door het creeeren van werk.
    Het huidige kabinet wil gewoon niet zien dat er een structureel armoedeprobleem is in dit land en dat daardoor complete groepen worden uitgesloten van deelname aan de samenleving.
    Schrijnend vond ik ook de mevrouw die was gaan winkelen in een speciale supermarkt voor de minder bedeelden en nog 22 euro had voor de hele week. Je had haar vermoeide en wanhopige gezicht eens moeten zien.
    Da’s Nederland 2006.
    Maar ja we mogen niet meer klagen en zeuren van Jan Peter en Beatrix!
    Met de beste wensen nog…

    Reactie door Erik — donderdag 5 januari 2006 @ 23.32 uur

  6. …wil ik nog aan toevoegen dat ik enorm respekt kan opbrengen voor die 71 jarige vrijwilliger die 5 dagen in de week bezig was voor de voedselbank-distributie.
    Mijn handen jeuken om nog deze week een handje mee te gaan helpen in mijn eigen woonplaats. (Sittard) Misschien ook een tip voor anderen op deze weblog.

    Reactie door Erik — donderdag 5 januari 2006 @ 23.42 uur

  7. @2 het schijnt een koude winter te worden :D

    Reactie door Jory — donderdag 5 januari 2006 @ 23.47 uur

  8. Waarom moeten wij per se samenleven? Wat is er mis met een gesegregeerde samenleving?

    Reactie door liberaal — donderdag 5 januari 2006 @ 23.48 uur

  9. Als de armoede in Nederland groeit, groeit natuurlijk ook het aandeel van de allochtonen in de armoede.
    Om dat in te zien, hoef je geen directeur
    van een incassobureau te zijn.

    Er is echter ook een groeiend aandeel van de allochtonen die het steeds beter hebben. Kijk maar eens rond in de
    Albert Heijn. Enkele jaren geleden zag je daar geen enkele allochtoon, die gingen allemaal naar Dirk van de Broek.
    Nu zie je er wel heel veel hun boodschappen daar doen, wat betekent dat er ook een heleboel zijn, die het steeds beter hebben.

    Ook zie je dat ze steeds vaker een huis kopen, in plaats van huren, en dat doe je niet als je op de grens van de armoede leeft.

    Neemt niet weg dat veel mensen die in Nederland wonen het nu heel moeilijk hebben. En daar zal toch iets aan gedaan moeten worden!!

    Reactie door engine 54 — donderdag 5 januari 2006 @ 23.49 uur

  10. ik had het er vandaag nog met mijn moeder over. armoede creeert onrust in de zamenleving. onrust creeert onveiligheid iets waar dit cabinet erg wil bestrijden ons gevoel van onveiligheid. ga dan niet de takken af hakken maar begin bij de wortels van de ellende.

    Reactie door dj — donderdag 5 januari 2006 @ 23.49 uur

  11. Er was ook nog een interessante discussie te zien bij Rondom Tien vanavond.
    Er werd de vraag geopperd of er niet te veel geklaagd werd in Nederland.
    In het begin van het programma werd er een wijze opmerking gemaakt over de Ik- cultuur in relatie tot de verzuring van de samenleving. Het is de laatste jaren inderdaad steeds meer ieder voor zich geworden. We voelen ons minder verantwoordelijk voor een ander en meer voor onszelf. Dat is wat de regering de afgelopen jaren bedoelde met die spreuk van ‘Eigen verantwoordelijkheid’.
    Zo een maatschappij komt vroeg of laat ( ik denk eerder vroeg) zichzelf tegen, want uiteindelijk valt de zaak als los zand uit elkaar als dit zo doorgaat.
    DUS. KEER HET TIJ!! Veel tijd hebben we niet meer voordat het uit de klauwen gaat lopen. Of willen we dat misschien met zijn alle zo graag ????

    Reactie door Erik — vrijdag 6 januari 2006 @ 0.04 uur

  12. Eigenlijk niets nieuws meer…. het kokerdenken in denhaag wordt bewust instand gehouden door dit kabinet,…. zodat deze kliek in 2007 hun onwaar(dig)heid laten zien door beloften te doen die ze nu naar de prullebak verwijzen…..

    Reactie door chrisinactie — vrijdag 6 januari 2006 @ 0.07 uur

  13. Geachte Jan,
    Ik heb het ook al aangegeven op de site van Agnes Kant.
    Ik heb een idee..
    Laat Nederland stemmen voor of tegen het nieuwe zorgstelsel!!
    Laten we per post allemaal stembiljetten krijgen, en dat moeten we verplicht invullen.
    Gewoon naar de stembus gaan, en kiezen maar.
    Is men tegen het zorgstelsel, dan gaan we terug naar het oude systeem.

    Reactie door Nicole Halmans — vrijdag 6 januari 2006 @ 0.10 uur

  14. Het zorgstelsel maakt veel mensen nog verder in de armoede namelijk!

    Reactie door Nicole Halmans — vrijdag 6 januari 2006 @ 0.11 uur

  15. #8: Segregatie= afzondering van een deel van de bevolking of van een bepaald ras.
    Er is alles mis met een gesegregeerde samenleving, want we willen niet nog meer Mohammed B’tjes en Samir A’tjes. Toch?

    Reactie door Erik Peters — vrijdag 6 januari 2006 @ 0.11 uur

  16. In Rondom Tien vanavond aflevering “zeurend Nederland”,
    wie kent niet het gezegde van het beroemde halflege glas…positief gezien is het ook halfvol, jaja, pas deze metafoor ook eens toe op je toch al schaars gevulde portemonnnee…kijken of je dit ook positief kan blijven zien.

    Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 6 januari 2006 @ 0.14 uur

  17. Inderdaad, er bestaat niet zoiets als halfvol of halfleeg. Je zegt toch ook niet: Het gras is half groen en de lucht is half grijs?

    Reactie door Erik Peters — vrijdag 6 januari 2006 @ 0.17 uur

  18. @Erik, eens! Maar regering zou op die manier ook eens naar zichzelf dienen te kijken!
    Ze roepen en blaten dat we eigenverantwoording moeten nemen, zij dus ook!
    Volgens mij doen ze het erom, zodat iedereen zich uit de naad op vrijwillige basis gaat werken en dan kan men dus zeggen er hoeft geen geld bij er kan nog meer teruggestort worden in overheidstekort!
    Lekker hoor eigen straatje schoonpoetsen maar ondertussen het land verzuipen met slechte zorg, slecht milieu en slechte huizen en slecht onderwijs!

    Grrrr, ik ben ze zo zat!!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — vrijdag 6 januari 2006 @ 0.19 uur

  19. Globalisering is het institutionaliseren van armoede en moderne slavernij (werkende armen)

    nederlands motto van de rijken:
    “wat zit je nou te klagen, ik heb het goed”

    Helaas probeerde het zembla programa een link te leggen tussen allochtoon zijn en het slechter hebben dan arme autochtonen. Dit is de misinformatie die het ware gezicht van zembla laat zien, het aansturen op een verdeel en heers politiek tussen allochtonen en autochtonen. Dit is het probleem dus NIET!! misselijk hoe se proberen armen tegen elkaar uit te spelen… BAH bAH BAH!

    Het probleem is ARMOEDE bij de hele onderkant van de samenleving door toedoen van de elite agenda voor privatisering, vrijhandel en globalisering.

    Reactie door Toine — vrijdag 6 januari 2006 @ 0.20 uur

  20. Ja, Toine je hebt gelijk.
    Het gaat niet om allochtoon of autochtoon m.b.t. armoede. Het gaat om kansrijk of kansarm. En dat loopt door alle bevolkingsgroepen heen.

    Reactie door Erik Peters — vrijdag 6 januari 2006 @ 0.25 uur

  21. Er zijn gewoon bevolkingsgroepen die niet slechts kansárm zijn, ze zijn evident kanslóós!
    Dit dient *** eens door Den Haag erkend te worden.
    En niet weggeluld met werk werk werk!
    Als je die staatssecretaris van Hoof ook weer hoorde confabuleren, dan zakt je broek toch af!
    En maar zeggen “het blijft op de agenda staan”, ja ik geloof hem meteen.
    Dat is nu juist het probleem als je quasi-oplossingen blijft uitbraken.

    Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 6 januari 2006 @ 1.01 uur

  22. @ 20

    Helemaal mee eens.

    Reactie door Ed Sorrento — vrijdag 6 januari 2006 @ 2.14 uur

  23. Hoe kansrijk ben je. Vraag en aanbod markt bepaalt veel. Voorbeeld. In 1974 kostte nieuwbouwwoning 70.000 gulden en in 1978 was dat 170.000 gulden met hypotheekrente van 8 a 10 %. Nu kost die woning euri 210.000 ofwel 460.000 gulden. Begin daar maar eens mee. Wentel in vermogen of ploeter in bijna armoede.
    Toine, Erik helemaal gelijk. Nieuw beleid door SP/GL met forse herverdeling dan maar ? Truste allemaal.

    Reactie door Gerritweethet — vrijdag 6 januari 2006 @ 2.20 uur

  24. Inderdaad gerritweethet, mijn vriend en ik hebben net een starterswoning gekocht voor 189.000 euri, dat is dus in oude guldens vet over de 400.000, dat wordt lekker in stand gehouden door gemeenten en projectontwikkelaars die elkaar de bal toe spelen. Wie worden hier de dupe van? Wij allemaal. Er wordt een belachelijke zeepbel in stand gehouden, die zal ontploffen. Op grond van die belachelijke grondinkosten krijgen gemeenten steeds minder vanuit de overheid en worden gedwongen nog meer uit de grondopbrengsten te gaan halen, dit zal desastreuze gevolgen hebben, dat kan een kind uitleggen. Schijnbaar is het de bedoeling om de onderkant van de maatschappij volledig kapot te laten gaan, een andere verklaring heb ik er echt niet meer voor.
    ReneeR, tijd voor de revolutie!!

    Reactie door kaatje — vrijdag 6 januari 2006 @ 2.55 uur

  25. Uitstekend programma… Zembla.
    Nova Zembla… het zou mooi zijn wanneer we types die de titel medemens verspeeld hebben (zoals Van Hoof) daarheen zouden kunnen verbannen.
    “Er is geen armoede in Nederland, er is alleen te weinig werkgelegenheid…”.
    Twee voorstellen:
    Ten eerste zou er een nieuwe publieksprijs moeten komen… de ‘gouden’ oogkleppen…
    en ten tweede zou ik Van Hoof er dan voor willen nomineren.
    Driewerf BAH voor die man !

    Reactie door Heraclitus — vrijdag 6 januari 2006 @ 4.52 uur

  26. Wij hebben er van wakker geleden gisteravond. Niet zo erg maar de armoede is wel heel erg. Het gaat nog veel erger worden in de komende jaar met alle WAO die weer goed gekuurt worden om te werken en met de nieuwe verzekering kosten er bij. Voor hopen mensen zitten ze heel dicht bij om niet meer geld over te hebben voor het eten.

    En wat doet al die armoede met de kinderen? en met hoe zij ontwikkelen? Je moet er niet aan denken… of juist wel…..

    Reactie door Paula — vrijdag 6 januari 2006 @ 8.38 uur

  27. ik heb het gezien, en ik voelde me door die staatssecretaris beledigd. de norm is 820 zegt men, nou ik heb 705,en de huur is 350, armoede bestaat echt, alleen die man ziet dat natuurlijk nooit. is er ook een voedselbank in groningen? ik had wel enorm ontzag voor die 71jarige chauffeur. Hulde.

    Reactie door Mitsai — vrijdag 6 januari 2006 @ 9.14 uur

  28. Jullie hebben volgens mij ALLEMAAL (behalve Liberaal)gelijk. Zeker de stelling van Toine.
    Maar het is ook zo dat de “armoede” langzaam maar zeker doorkruipt richting modaal. Deze groep heeft ook fors moeten inleveren en daardoor ook aan het eind van de maand een lege portemonnee of wéér rood staan op de bank. Oorzaak ( uit eigen ervaring ) is de bijna halvering van het inkomen door de euro, jazeker! Daaroverheen lastenverzwaring door gemeentelijke heffingen, energie en zorgkosten. Ook de kosten voor onderwijs rijzen de pan uit en worden voor deze inkomensgroep niet gecompenseerd. Huren stijgen percentueel.
    Nee, naar de voedselbank hoeven wij niet, het is gewoon de supermarkt. Medelijden hoeft ook niet. Er zijn gezinnen die het veel slechter hebben. Wat ik het ergste vind is dat de kinderen van deze mensen zo tekort gedaan wordt. Een sportclub of lidmaatschap is ook ontzettend duur geworden. En dat is de prijs die we betalen door dit beleid van eigen verantwoordelijkheid. Er is al eerder gesproken hier over werkende armen.

    Om verandering te brengen in de verzanding van de maatschappij op sociaal gebied moet er veel meer subsidie gegeven worden aan onderwijs, sport en spel met als doel: niet met dat geld de accommodatie op te leuken o.i.d. maar de kosten voor het lidmaatschap drastisch naar beneden brengen. Dan snijd het mes aan 3 kanten. Toename van gemeenschapszin en deelname aan sociaal verkeer door de jeugd. En de solidariteit neemt toe. Maak desnoods dergelijke lidmaatschappen inkomensafhankelijk. Want nu is die weg voor een groot deel van de Nederlanders afgesloten.
    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — vrijdag 6 januari 2006 @ 9.21 uur

  29. Dit bevestigd dat wat al bekend was. Het kabinet sloopt de samenleving.

    De rijken worden rijker, ten koste van een hele grote groep mensen die armer worden.

    En die laatste groep wordt steeds groter dankzij Balkenende en Zalm, oftewel het CDA en de VVD.

    Het wordt echt tijd voor een progressief beleid. Des te eerder des te beter!

    Denk na, denk zelf

    Reactie door Vrijdenker — vrijdag 6 januari 2006 @ 9.42 uur

  30. Naar aanleiding van deze documentaire wil ik een aantal zaken kwijt: Het is een schande dat een Turk die hier al 20 jaar woont nog geen fatsoenlijk Nederlands spreekt.
    Als je als buitenlander een aantal jaren hebt gewerkt in Nederland, heb je geen volledige AOW opgebouwd. Dat heeft een gemiddelde Nederlander met een pensioengat ook niet. Oplossing zou zijn terug te keren naar Turkije.
    De staatssecretaris heeft last van HBO+-blindheid. Ingewikkelde regelingen helpen niet de armoede bij de (dommere) onderkant van de samenleving op te lossen.

    Reactie door Mazzer — vrijdag 6 januari 2006 @ 10.19 uur

  31. armoe zaaiers in nederland hebben een negatief zelfbeeld en geen trots. ze laten zich afzeiken bij keuringsartsen,reintegratie bedrijven,gemeentelijke sociale diensten.aan armoede ontkomen kan alleen door er tegen te vechten .zowel tegen dit asociale kabinets beleid en werkgevers .doe je mond open en vecht voor je rechten .moet daarvoor de knuppel van opa van de zolder dan moet dat maar .

    Reactie door ,texas, henkie — vrijdag 6 januari 2006 @ 10.28 uur

  32. Naar mijn mening zou er na het zoveelste programma en publicitiet over de ernstige wantoestanden in Nederland, meteen een kabinets crisis uit moeten rollen.
    Hetland is dadelijk als niet nu al in crisis.

    Het gaat mijn verstand te boven dat
    dit kabinet tot 2007 door zou mogen/kunnen regeren.
    Ik heb zoals velen mijn steentje bijgedragen door lid te worden van de SP.
    Wat kan er nog meer om het tij te keren?
    Kan de oppositie geen crisis forceren?

    Reactie door MONA — vrijdag 6 januari 2006 @ 10.36 uur

  33. Eindelijk weer een bisschop die zich durft uit te spreken, ik zie dat graag.

    Als is het maar een stem uit de grote machtige kerk die zijn mond houdt, een stem daar wordt je al blij van.

    8
    Waarom moeten wij per se samenleven? Wat is er mis met een gesegregeerde samenleving?

    Reactie van liberaal — donderdag 5 januari 2006

    Wat er mis is is dat er zulke figuren als jij rondlopen in dit land die slechts vol van zich zelf zijn, verziekte ego`s die het ontbreekt aan inlevingsvermogen en enige vorm van mededogen, psychopatisch karaktertrek.

    Schaamte is er in het geheel niet bij en enige vorm van berouw, dat is een gevaar voor de samenleving.

    Reactie door e.krul — vrijdag 6 januari 2006 @ 10.46 uur

  34. 32 Mona

    Zo als je de afgelopen jaren hebt kunnen zien, ziet dit kabinet niets als een crisis als het dit volk betreft.

    Zij verkeren namelijk constant in crisisberaad en waar het omgaat is: dit kabinet mag niet vallen…, we zullen doorvoeren wat wij willen…, slachtoffers van ons beleidt moeten wij in deze de rug toekeren…, laat u niet verleiden door gevoelens van mededogen…, zeg elke dag voor de spiegel: ik doe het geweldig, ik ben een goed bestuurder, ik bedenk grandioze oplossingen, ik breng ze op goede wijze tot uitvoer, ik vertegenwoordig een goed functionerend kabinet, ik ben een goed mens, ik mag er zijn…laten we medogenloos en zonder dralen de eindstreep halen!

    God bless de queen, die ook niet van zeuren houdt!

    Reactie door e.krul — vrijdag 6 januari 2006 @ 10.55 uur

  35. 25 Heraclitis

    Maak er maar “koemest oogkleppen” van!

    Reactie door e.krul — vrijdag 6 januari 2006 @ 10.59 uur

  36. Mij ontgaat even wat die “dommere” onderkant te betekenen heeft. Is het voor die kant niet zo erg, of krijgen de dommen wat ze verdienen, of moeten dommen niet zeuren hadden ze maar niet dom moeten zijn. Nou ja, ik weet het niet, dit in tegenstelling tot de schrijver die weet er kennelijk alles.
    Dat een Turk na 20 jaar niet “fatsoenlijk” Nederlands spreekt is zoiets als een Nederlander die na 20 jaar in Spanje gewoond te hebben niet verder komt dan Si, No. De één wordt genoemd de ander niet.
    Staatssecretaris v. Hoof ( een VVD’er op Sociale Zaken, je vráágt er toch om!) heeft niet alleen last van HBO+- (?) blindheid, hij snapt er helemaal geen r..t van en kakelt braaf zijn baasjes na. Een kind, zelfs een dom kind, voelt aan dat we met dit soort kwezels niet verder komen. Maar een VVD’er die toegeeft dat 10% van de NL bevolking op of rond de armoedegrens leeft terwijl de tig keer modalen er nog steeds beter van worden, die zou impliciet het failliet van het regeringsbeleid moet toegeven. En dat zal niet gebeuren.

    Reactie door william — vrijdag 6 januari 2006 @ 11.06 uur

  37. 30@mazzer
    Zou je hetgeen je hier schrijft; geen Nederlands sprekende dommere onderkant willen gaan vertellen in een theehuis, of ga je net als de staatssec. alleen naar gemeentehuizen inplaats van met de mensen te spreken die het aangaan.

    Reactie door leen — vrijdag 6 januari 2006 @ 11.12 uur

  38. @32 Mona, “Kan de oppositie geen crisis forceren?”
    Kunnen wel maar willen niet. Zolang de PVDA onder auspiciën van W. Bos grootse toekomstplannen heeft met CDA, zal dit niet gebeuren, helaas. Deze regering + PVDA houdt Nederland in een wurggreep.
    Het zou mij niets verwonderen als er tijdens de kabinetsformatie van deze regering bij de “onderhandelingen” tussen Balkenende en Bos door Balkenende is gezegd: “Wouter, geef ons 4 jaar en daarna kom jij aan de beurt. Ik sta nergens meer van te kijken.

    Reactie door Gandalf — vrijdag 6 januari 2006 @ 11.13 uur

  39. 41

    Alles duidt er op de de regering er bewust op aanstuurt om wat onder de maat is tot de bedelstaf te brengen, daarna wordt men gedwongen tot werken met behoudt van uitkering. Het ligt helemaal in de bedoeling om te frustreren.

    Van een kale kip kun je niks meer plukken, je kunt ze nog wel tot dwangarbeider maken, dus zorgen ze er voor dat wat net boven de maat is ook een kale kip wordt.

    Op de een of andere manier is dit goedkoper en men wordt van voor tot achter gecontroleerd en in een dwangbuis gedwongen.

    Leve deze regering zullen zij die wel genoeg hebben om van te leven roepen, want hen is het koninkrijk Nederland.

    Reactie van e.krul — donderdag 5 januari 2006 @

    Ik kan het alleen maar blijven herhalen dit dit bovenstande ons toekomst beeld moet worden, welk dubble agenda de VVD CDA heeft, dat weet waarschijnlk Bolkestein heel goed…de gruwelrichtlijn is magisch voor ze geworden.

    Reactie door e.krul — vrijdag 6 januari 2006 @ 11.14 uur

  40. 30 Leen

    Bij (dommer) moeten we waarschijnlijk lezen hoe de regering hen bekijkt.

    Het volk is al dom, dus het kan nog veel dommer.

    Reactie door e.krul — vrijdag 6 januari 2006 @ 11.17 uur

  41. Goedemorgen allemaal !

    Zoals Gandalf al hebben de meesten van jullie het inderdaadbij het rechte eind wat betreft de toenemende armoede en het falende, vooral verzwarende en verergerende neoliberale rechts beleid van de regering.

    Er valt me hier wel één ding op : We roepen allemaal dat het niet deugd en dat het anders moet, en meestal ook helemaal terecht. Wat me daarbij in het oog springt is dat het in de meeste gevallen ook bij roepen blijft en dat de actiebereidheid daar vaak bij achterblijft.

    Dit is op zich wel begrijpelijk gezien de gevoerde politiek. Dreigende en betuttellende uitspraken vanuit de regering komen helaas nogal vaak voor. Wat moeten de mensen doen als ze als gevolg van gevoerde acties beboet of ontslagen worden ? Iemand op straat schoppen als werkgever is tegenwoordig doodsimpel en het sociale vangnet ? Welk sociale vangnet?

    Deze risico’s lopen we inderdaad als we niet bereid zijn om als collectief onze mond open te doen en dit zootje onder druk te zetten. Kleine acties lopen eenvoudigweg meer risico om afgstraft te worden.

    Als we serieus genomen willen worden door kabinet en co. lukt dit alleen als we dit massaal doen, maar dan ook echt massaal. 200000 man op het museumplein lijkt geen indruk te maken, er zijn dan volgens B-II dan nog steeds 1580000 mensen die het wel eens zijn met het beleid dus wat zeuren we dan ? Kortzichtig maar waar, zo wordt er geredeneerd. Zo was de bijeenkomst voor actie Noodrem leuk, maar het groepje was zo klein dat het afgedaan wordt als een stuiptrekkimg door het kabinet.

    Willen we wat bereiken dan moet het massaal, zoniet worden we niet serieus genomen door het neoliberale kluppie. En aangezien we geen terroristen zijn staan we dan met onze bek vol tanden.

    Er wordt vaak geroepen : Jan, doe er wat aan en dat is leuk maar wij als SP kunnen de oorlog niet alleen winnen en dus zou het goed zijn om ons zo massaal mogelijk te organiseren. Het is prima als organisaties als de SP daarin een soort sturende taak hebben maar alleen met initiatieven vanuit de bevolking kunnen we een massale opstand bereiken. Mensen die het voortouw nemen dus. Alleen dan kunnen we als bevolking een vuist maken tegen dit zootje. Alleen op die manier kan het land plat en geven we een duidelijke boodschap af. Ze kunnen moeilijk de hele beroepsbevolking in een keer op straat donderen.
    WIE IS BEREID OM MEDE HET VOORTOUW TE NEMEN ?????

    Een revolutie pleeg je alleen massaal !

    Reactie door Danny — vrijdag 6 januari 2006 @ 11.38 uur

  42. Nou Danny Hood lijkt me een mooie naam om een revolutie te beginnen, Robin is dood, Danny leeft!

    Reactie door e.krul — vrijdag 6 januari 2006 @ 11.42 uur

  43. Is het mogenlijk dat het beleid van dit kabinet er op gericht is, dat de dommere onderkant eerder overlijd als gevolg van schaamte over hun financiele huishoudboekje.

    Reactie door leen — vrijdag 6 januari 2006 @ 11.42 uur

  44. @41 E.Krul
    Ja ik leef. Ik weiger me over te geven aan de stuiptrekkingen van het kabinet. Ik zou zelf best mede het voortouw willen nemen maar niemand kan het alleen. Dus roept U maar !

    We laten ons door een stelletje rechtse brallers toch zeker niet vertellen dat we alleen maar roepen en niet doen en niet met alternatieven komen ?

    Breed maatschappelijk verzet !

    Reactie door Danny — vrijdag 6 januari 2006 @ 11.48 uur

  45. #19
    Helemaal mee eens. Het leek wel of de autochtonen en allochtonen tegen elkaar uitgespeeld werden. Weer het oude liedje.
    En die van Hoof is een verschrikkelijke klootzak.

    Reactie door Sprut — vrijdag 6 januari 2006 @ 11.55 uur

  46. Ik ben er voor gaan zitten met een fles wiskey naast mij, een restant oliebollen, diverse zoutjes en worstjes, stukjes kaas en nog meer lekkernijen. Daar ik ervan overtuigd ben, dat armoede betrekkelijk is, vind ik dat onze staatssecretaris zich politiek zich prima gehouden heeft. Zijn stelling is werk, werk, en nog eens werk, maar nu hebben wij met onze regeringsmaatjes een probleem is werk ook niet betrekkelijk.
    Gerrit Zalm.

    Reactie door h.hiensch — vrijdag 6 januari 2006 @ 12.05 uur

  47. 43 Leen

    Ja de arme kant van Nederland overlijdt inderdaad eerder.

    Het is al gebleken dat Nederlanderlanders niet de hoogste leeftijdsgrens meer bereiken, dat neemt niet weg dat we toch langer moeten doorwerken, want dat komt de economie ten goede.

    Wat dit voor de arme tak van Nederland betekent laat zich natuurlijk raden.

    Je moet het economisch zien, dat scheelt een hap op de AOW en de gezondheidszorgkosten.

    functioneel beleid heet dit.

    Reactie door e.krul — vrijdag 6 januari 2006 @ 12.06 uur

  48. Ik denk dat het grootste probleem is dat veel Nederlanders het nogwel (redelijk)goed gaat. De kritische massa om een omwenteling te forceren is dus niet aanwezig. Daarbij staat de Nederlander historisch gezien niet te boek als een revelutionair. In de tweede wereldoorlog werd dit toch weer eens pijnlijk duidelijk, hoe makkelijk die vlijtige Nederlandertjes meewerkten met de Duitster. Ze waren het er niet mee eens, maar deden het toch.

    Wel was er protest. Kruideniers legden groenten in de volgorde van de Nederlanse vlag, en gingen dan met een opgewonden gevoel van ongehoorzaamheid naar bed. Leuk voor de Joden die vergast werden dat de groenten er zo mooi bijlagen.

    Denk maar eens terug aan de studententijd, en dat een hele klas verbolgen was over een gebeurtenis en iedereen naar de directeur stapte.
    Uiteindelijk bleven maar enkele mensen over, en de rest keek timide toe.
    Als er resultaat gehaald werd dan profiteerde iedereen vrolijk mee, en hadden ze, na een paar biertjes gedronken te hebben samen de wereld veroverd.

    Nederland is geen revolutieland. Helaas……

    Nederland mist de cohesie.

    Bij netwerkt was een goede reportage, waarin Nederland ondermeer werd beschreven door buitenlanders. Het heet: Nederland op z’n kop.
    Hier laten ze toch de echte mantaliteit van de Nederlander zien.

    De Nederlander houdt er niet van om zijn handen vuil te maken en kijkt liever de andere kant op.

    Reactie door alexander — vrijdag 6 januari 2006 @ 12.07 uur

  49. Zelfs Gerrit Zalm is maar betrekkelijk.

    Reactie door e.krul — vrijdag 6 januari 2006 @ 12.08 uur

  50. #41

    Leuk bedacht. Maar voorwaarde nummer 1 is dat de media aan onze kant staat. Maar die beperken zich graag tot liberaal geneuzel. Wie de media heeft, heeft ook de macht (of omgekeerd). De bevolking wil wel. Het ontbreekt alleen aan personen die richting geven.

    Reactie door Sprut — vrijdag 6 januari 2006 @ 12.10 uur

  51. Opmerkelijk is het dat steeds meer werkenden tegen werkelozen zeggen, wanneer het hun uitkomt: ach jo…werk is ook maar betrekkelijk, een andere uitspraak van hen is weer: wij werken ons te pletter en kijk die profiteurs eens of jullie hebben ten minste vrije tijd.

    Je hoort ze nooit over het schamele inkomen een uitspraak doen, zelfs niet als het bedrag van inkomsten genoemd wordt, nee dan zijn ze even stil en gaan vervolgens over op een ander onderwerp.

    Horen, zien en zwijgen, ken je die beeldjes, toen de muur er nog was, werden deze beeldjes als souvenir verkocht in Polen en Rusland.

    Reactie door e.krul — vrijdag 6 januari 2006 @ 12.14 uur

  52. @ Heraclitus (25):

    Nova Zembla (van het Russisch: Nówaja Zemljá) betekent letterlijk: Nieuwe Grond.
    Te veel eer voor VVD-er Van Hoof om hem die ruimte te geven. Deze politicus van de koude grond, die een toenemend aantal mensen die in armoede geraakt aan de grond laat lopen, behoort zelf geen poot meer aan de grond te krijgen. Hem past het alleen nog zelf door de grond te willen zinken.

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 6 januari 2006 @ 12.16 uur

  53. @48 Alexander
    Ik ben het voor een groot deel met je eens. Alleen jouw bewering dat veel Nederlanders het nog (redelijk) goed hebben onderschrijf ik niet. Ik denk dat een deel van het niet actiebereid zijn van de nederlanders het resultaat is van angst. Zo goed hebben we het niet meer en door in actie te komen riskeer je in zekere zin om datgene wat je nog hebt ook uitgekleed te zien worden of zelfs kwijt te raken.
    Zoals ik al zei : Het is tegenwoordig kinderlijk eenvoudig om mensen te ontslaan en van het sociale vangnet blijft steeds minder over.

    Reactie door Danny — vrijdag 6 januari 2006 @ 12.17 uur

  54. Ehm…”geraakt” moet zijn: “geraken”.

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 6 januari 2006 @ 12.19 uur

  55. #48

    Er hoeft maar een charismatisch leider op te staan en het hele nederlandse volk loopt er achteraan… (fortuyn)

    Reactie door Sprut — vrijdag 6 januari 2006 @ 12.24 uur

  56. @50 Sprut
    Mee eens, maar vergeet niet dat de media met interenet een omvang gekregen hebben die vooralsnog niet op die manier te controleren valt en die prima voor dit soort doelen gebruikt kan worden.
    Wat denk je van internet in combinatie met mond-op-mond boodschappen ? Dat kan een enorm machtig wapen zijn.
    Stel je voor dat overal in het land lokale SP-afdelingen bijeenkomsten houden. Daarmee bereik je vaak veel meer dan met landelijke manifestatie omdat het veel persoonlijker is.
    Radio, TV en kranten zijn voor een groot deel in handen van de ouderwetse zuilen.

    Reactie door Danny — vrijdag 6 januari 2006 @ 12.24 uur

  57. 40.37. 33

    Dank voor reacties en antwoord.
    Ik zou niet weten hoe je een massale actie kan organiseren.

    Wouter Bos ligt dus dwars en zou op de armoede en 2deling, de genoemde maatschappeljke vulkaan door de oppositie aangesproken/onder gigantische druk gezet moeten worden om gezamenlijk tot een museum plein actie te komen?
    De oppositie is het toch daar toch wel over eens,kan zich daarin toch verenigen?
    Is dit dan geheel ondenkbaar dan wel vergeefse verwachting?

    Meteen een nationale door de weekse staak dag, snijdt denk het meeste hout.
    Of mensen daarmede overigens hun baan op het spel zetten durf ik te betwijfelen; het hangt allemaal af van de voorlichting en voorbereiding.

    Bestaat er misschien al een armoede/tweedelingvakbond (net bedacht, je denkt je suf!)die het aan kan zwengelen?
    Het gaat ons allen en de toekomst aan.

    groet,

    Reactie door MONA — vrijdag 6 januari 2006 @ 12.24 uur

  58. Ik sprak gisteren een pvda wethouder die ook durfde te beweren dat deze nieuwe armoede relatief is, want was armoede niet van alle tijden en kwam het nu niet gewoon meer in het nieuws dan voorheen. Ik heb haar ook het voorstel gedaan in navolging van Agnes en Jan om maar eens te gaan kijken bij een voedselbank. Het ging hier overigens om een zeer bemiddelde dame met een zeer bemiddelde echtgenoot; dit soort wethouders moeten zich schamen dat ze zo ver van de realiteit af staan.

    Reactie door kaatje — vrijdag 6 januari 2006 @ 12.28 uur

  59. toevoeging

    Terwijl ik zat te schrijven heb ik de verdere ideeen, reacties op bv. Danny niet kunnen zien.
    Fantastisch dat er wegen gezocht worden!
    Het idee om internet te gebruiken, als niet en gezien de politiek niet in actie komt, lijkt me haalbaar?

    Reactie door MONA — vrijdag 6 januari 2006 @ 12.32 uur

  60. @57 Mona

    “Of mensen daarmede overigens hun baan op het spel zetten durf ik te betwijfelen; het hangt allemaal af van de voorlichting en voorbereiding.”

    Dat laatste klopt en daarom is het belangrijk om een breed draagvlak te hebben. Daarom werken kleine losse acties veel minder goed. Coördinatie is superbelangrijk. En vorbereiding vergt wat tijd, daarom denk ik dat een onmiddelijke nationale staakdag niet haalbaar is.

    “Bestaat er misschien al een armoede/tweedelingvakbond (net bedacht, je denkt je suf!)die het aan kan zwengelen?
    Het gaat ons allen en de toekomst aan.”

    Vakbonden en aanverwante organisatie vertegenwoordigen tegenwoordig helaas een steeds beperkter aantal mensen en lijken ook steeds minder slagvaardig te worden. Wel denk ik dat het goed is als ook die organisaties meewerken.

    Reactie door Danny — vrijdag 6 januari 2006 @ 12.33 uur

  61. @59 Mona

    Alles is haalbaar, zolang er maar een breed draagvlak is. Hoe neem je de angst bij mensen weg ? Dat lijkt me een belangrijke vraag.

    Reactie door Danny — vrijdag 6 januari 2006 @ 12.35 uur

  62. @48 Alexander

    Helemaal gelijk…

    soms loop ik op straat en denk ook wel eens aan de 2e wereldoorlog en het meeloopgedrag van de nederlanders.

    Hoeveel NSBérs had nederland eigenlijk?

    Reactie door Toine — vrijdag 6 januari 2006 @ 12.38 uur

  63. @Jan M, Mona, Danny,

    Volgens mij komt er actie 14 februari, tegen de dienstenrichtlijn van Bokensteyn mede ook door FNV bondgenoten, misschien is het goed om e.a. te combineren en niet naar Brussel te gaan maar Den Haag.
    Ook die dienstenrichtlijn is een armoedeval en 14 februarie is Valentijnsdag, dus goed om genegenheid naar elkaar te uiten en kleur rood komt ook goed van pas dan!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — vrijdag 6 januari 2006 @ 12.41 uur

  64. 61.danny
    Een breed draagvlak creeren, hoe doe je dat zonder de steun en macht van de politieke partijen?

    Je kan denk ik angsten verminderen of
    tot minium beperken door concrete voorlichting te geven; dit zonder
    emotionele en politieke manipulatie of politieke doeleinden op zich.

    Reactie door MONA — vrijdag 6 januari 2006 @ 12.49 uur

  65. 63. Wat hoor ik nu??! De bolkesteijn dienstenrichtlijn nog steeds niet van de baan? Ik dacht dat Nederland overduidelijk NEE had gezegd tegen dit soort ontwikkelingen op 1 juni 2005!

    Reactie door kaatje — vrijdag 6 januari 2006 @ 12.52 uur

  66. 61 Danny

    Kranten voor steun en advertenties aanschrijven, zien bij de media binnen te komen, als het werkelijk tot een doorwrocht plan voor actie komt?

    Reactie door MONA — vrijdag 6 januari 2006 @ 12.57 uur

  67. @65, Kaatje, Ja, weizigingen waar vakbonden tevreden mee waren, zijn door liberale- en christen-democratische fracties van tafel geveegd er komt nu een nieuwe stemming over oude dienstenrichtlijn van Bolkensteijn in ongewijzigde vorm.
    FNVbondgenoten wil hier tegen in Straatsburg gaan protesteren op 14 februari 2006.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — vrijdag 6 januari 2006 @ 12.59 uur

  68. Stoppen met energie verspillen door de (neo-)liberaleren of alles wat rechts is te willen overtuigen van hun asociale afbraak politiek. Hun beleving is anders: ‘ … het kan altijd nog erger … ‘

    Dat rechts daar echt weinig moeite mee heeft om daarin daad bij woord te voegen kunnen we wereldwijd zien.
    Inderdaad, het kan altijd erger…

    De vraag is: Moet u dat pikken? Voor de wereld, u zelf en alles wat u dierbaar is?

    Richt u op het alternatief: progressief beleid met een mensenlijk karakter.
    Stil blijven zitten afwachten op de ellende die nog komen gaat, maakt de situatie alleen nog erger.

    En met rechts in discussie gaan? Is zonde van uw tijd en uw aandacht. Een Darwinist kunt u niet overtuigen van de zin van het Humanisme.

    Het minste wat u kunt doen is stemmen. En andere mensen die niet stemmen duidelijk maken waarom het ook in hun belang beter is dat zij gaan stemmen.

    Laat progressief Nederland samen werken aan een beter beleid en een einde maken aan deze ellende.

    Geen geflirt en geslijm meer richting CDA, VVD, D66 of LPF. Want alleen een brede progressive coaltie kan het tij nu nog keren.

    Nogmaals, verwacht van een demoon niet dat deze zich ooit zal gaan gedragen als een engel!

    Denk na, Denk zelf

    Reactie door Vrijdenker — vrijdag 6 januari 2006 @ 13.01 uur

  69. @Vrijdenker, goed dat je oproept tot stemmen, dat doe ik overigens maar soms is extra actie ook nodig.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — vrijdag 6 januari 2006 @ 13.13 uur

  70. @64 Mona

    Gebruik maken van de lijnen van de SP en andere organisaties met een OPRECHTE sociale grondslag.
    En daarnaast gebruik maken van internet. Vergis je niet in de kracht van internet. Blijven overleggen tussen verschillende organisaties en samen opstaan ! In de kamer lukt het op dit moment niet om als oppositie een echt blok te vormen tegen de regering, maar dat wil niet zeggen dat ons dat niet lukt !

    @66 Mona

    Als het daadwerkelijk tot een breed gedragen plan komt kunnen de kranten niet meer om ons heen, al zal er her en der wel één en ander verdraaid worden in de kranten. Journalistiek is subjectief.

    @63 Sabineke

    Dat is inderdaad een idee, maar dan moeten we daar wel snel mee aan de gang. Ik heb eerder al opgemerkt dat ik denk dat een beperkt groepje geen indruk maakt. Hoe massaal zou het moeten worden ?

    Reactie door Danny — vrijdag 6 januari 2006 @ 13.17 uur

  71. @Massaler dan Museumplein!
    Als en vakbonden en politiekepartijen en kerkelijke organisaties mee doen zou dit moeten lukken.

    Nedeland plat op Valentijn voor elkaar en met elkaar, lijkt mij fantastisch!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — vrijdag 6 januari 2006 @ 13.21 uur

  72. @68 Vrijdenker

    Dat natuurlijk altijd ! Verkiezingen, na een kabinetscrisis of na afloop van de regeringsperiode zijn de enige echte manier om de boel structureel om te krijgen en niet alleen links of rechts wat waterige toezeggingen te krijgen.

    Ook hier is overigens een behoorlijk massale campagne voor nodig. Kijk die VVD stemmers zijn moeilijk om te krijgen, maar wat te denken van die enorme groep oudere Nederlanders (denk aan de vergrijzing) die traditioneel vaak CDA stemmen omdat ze dat nou eenmaal doen ? Die groep wordt hard geraakr door het regeringsbeleid van hun eigen CDA maar als je deze mensen niet betrekt bij de maatschappij blijven ze vaak CDA stemmen. Hier valt een enorme winst te behalen; Niet alleen voor de SP en links politiek Nederland, maar ook voor deze mensen zelf en voor héél Nederland. SP en SP-grijs ? De bejaardenhuizen in !

    Reactie door Danny — vrijdag 6 januari 2006 @ 13.22 uur

  73. @71 Sabineke

    Prachtig idee Sabineke, en een geweldige symboliek. Zou geweldig zijn als dat zou lukken. Wat denken de anderen hier ervan en wat denken de SP en Jan ervan ? Is dit haalbaar ?

    Reactie door Danny — vrijdag 6 januari 2006 @ 13.24 uur

  74. Archipels, eilanden van existentiéele armoede omgeven door poelen van geestelijke gebreken…

    Die bisschop Van Luyn doet me denken aan zijn overleden collega Beckers.
    Hij straalt dezelfde eigenschappen van gezag en betrokkenheid uit, waar groot gebrek aan is, bij dat zooitje Balkenende minkukels in Den Haag.

    Reactie door Alex — vrijdag 6 januari 2006 @ 13.29 uur

  75. 61 Danny en verdere brainstormers
    Een breed draagvlak…..
    Toevoeging aan pogen de media te betrekken.
    Te beginnen met Van Luyn en de verdere kerken aanschrijven? Ze vragen om ideeen, mee te denken hoe een brede maatschappelijke actie en vraag om correctie van het beleid op te zetten?

    Het is nogal wat als van Luyn noemt: dat indien de politiek niet corrigeert etc…

    Reactie door MONA — vrijdag 6 januari 2006 @ 13.35 uur

  76. Goh zeg, wat een elan ontstaat hier. Daar wordt je warm van. De bedoeling is goed alleen zal de uitwerking achterwege blijven.
    Probeer realistisch te blijven.

    Mijn vader was toen hij nog leefde een communist met z’n hart op de goede plaats. Ook toen in de jaren 50 van de vorige eeuw waren er demonstraties maar het meeste effect hadden ze met in hun vrije tijd (die schaars was) bij mensen langs te gaan en proberen deze voor de goede zaak te winnen. Zo is die partij toen gegroeid. De “boodschap” doorgeven.

    Probeer mensen ervan te overtuigen dat een stem op de SP niet betekend dat je als beter gesitueerde direct moet inleveren maar dat er eerlijkere maatschappij ontstaat waarin de zwakkere gesteund wordt. De keuzes die dan gemaakt worden liggen anders dan nu.

    Veel mensen vinden de SP wel sympathiek maar stemmen er niet op omdat ze denken dat ze dan al hun verworven rijkdom moeten inleveren. Er wordt hoop ik, alleen paal en perk gesteld aan de uitwassen daarvan.

    Ik zou ook het liefst de straat op rennen, nou ja rennen, om een ieder ervan te overtuigen dat het zo niet langer kan. Maar ik ben bang dat ik dan alleen maar mensen tegenkom die hun wenkbrauwen fronsen en zich huiswaarts spoeden om aldaar hun soaps te bekijken met een bord patat op hun knieën. Om maar even een beeld te schetsen.

    M.i. moet de omwenteling hoofdzakelijk gebeuren in het parlement. Zoals eerder gezegd zal dat onder dit huidige kabinet met deze oppositie (PVDA) niet lukken. De SP moet verder groeien zodat de andere partijen er niet meer omheen kunnen. Misschien 2007?

    Dit wil niet zeggen dat ik niet aanwezig zal zijn bij demonstraties tegen dit kabinet.

    Reactie door Gandalf — vrijdag 6 januari 2006 @ 13.38 uur

  77. Elk signaal is er een en beter dan geen!, hoe groter het draagvlak waarop hoe meer mensen er toe komen om stem te geven aan en mee te doen met.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — vrijdag 6 januari 2006 @ 13.43 uur

  78. @76 Gandalf

    Goedemiddag Gandalf, alles ok ? Ik zie een stuk minder bijdrages van jou de laatste tijd, of worden we omver geblazen door rechtse brallers en zien we daarom soms de essenties niet meer ?

    “Goh zeg, wat een elan ontstaat hier. Daar wordt je warm van. De bedoeling is goed alleen zal de uitwerking achterwege blijven.
    Probeer realistisch te blijven.”

    Dat is nou net het probleem, dat de uiwerking achterwege blijft.
    Het is natuurlijk ook precies wat Sabineke onder 77 aangeeft : Signalen afgeven. Reacties die daar op volgen lokken ook weer reacties uit enz. Daarmee creëer je een zeker mate van draagvlak maar dat wil nog niet zeggen dat heel Nederland dan ineens bereid is het werk neer te gooien en de wapenen op te nemen op bijvoorbeeld 14 februari as. zoals Sabineke oppert.

    Maar wat denk je bijvoorbeeld van mijn bijdrage onder 72 ? SP-afdelingen de bejaardenhuizen en oudersocieteiten in ed. Niet eens direct voor campagne, maar in eerste instantie zelfs vooral voor voorlichting. Bejaarden zijn misschien oud en vaak vastgeroest in oude gewoontes, maar daarmee zijn ze nog niet achterlijk.
    Het is mede het traditionele stemmen van een steeds groter wordende groep ouderen die zorgt dat er historisch gezien weinig grote schommelingen plaatsvinden in de tweede kamer. LPF-achtige stuiptrekkingen daargelaten.

    Reactie door Danny — vrijdag 6 januari 2006 @ 14.05 uur

  79. Toevoeging op 78 :

    Het feit dat er veel gepraat/geprotesteerd wordt over hoe slecht het gaat etc. en de eigenlijke actie achterwege blijft is ook een van de belangrijkste redenen dat B-II er nog steeds zit ondanks zijn wanbeleid.

    Reactie door Danny — vrijdag 6 januari 2006 @ 14.07 uur

  80. Een ding zeg ik jullie,
    als je gaat wachten tot de SP ECHT ten stijde trekt tegen de elite, dan kan je lang wachten.

    Nee mensen WIJ MOETEN HET ZELF DOEN! Niemand die ons komt helpen, de politiek zit te vast geroest in praat-cultuur en consensus en compromissen onzin. En zelfs een demonstratie van 1 miljoen mensen veranderd daar niets aan. En ALSJEBLIEFT ga niet de FNV de eer geven te praten voor het volk!! Die schoften moeten zich schamen.

    Wat Nederland nodig heeft is een beweging van en voor het volk ZONDER leiders, een soort hippie beweging zoals in de sixties die zich niets meer gaat aantrekken van de politiek en hun eigen weg gaat. We moeten een nieuwe maatschappij gaan creeren met ons eigen geld waar geen enkele bankier invloed heeft. De oude structuren zijn niet meer geschikt om het probleem van de multinationals, bankiers en elite op te lossen.

    Vechten tegen de elite heeft geen zin, ze hebben alle macht, wapens en politiediensten, AIVD en het leger in hun macht om met harde repressie een opstand neer te slaan.

    Ik zat net te denken tijdens mijn wandeliong met mijn trouwe viervoeter dat we een beweging nodig hebben die alle profeten met elkaar verenigd…

    Alle sociale rechtvaardige eerlijke moeten als gelijjken optrekken ongeacht ras, kleur, geloof, politieke geaardheid. We moete weer vechten voor ons bestaansrecht!

    Reactie door Toine — vrijdag 6 januari 2006 @ 14.08 uur

  81. ps. is dat geen sterke gedachte,

    Mohammed, Jezus, Ghandi die samen optrekken samen met het eerlijke en rechtvaardige volk dat strijd voor gelijkheid en voor het behoud van de aarde waarop ze leven.

    Christenen, Moslims, Budhisten UNITED! Niemand die zo’n macht kan bedwingen. 3+ miljard mensen. Laat de goden zich verenigen met de mensen op aarde!

    Dat is mijn visie…

    Reactie door Toine — vrijdag 6 januari 2006 @ 14.15 uur

  82. @80, 81, Toine,
    Maar dat is heel lastig te organiseren, een begin maken d.m.v. een heel breed protest lijkt mij dan handiger.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — vrijdag 6 januari 2006 @ 14.28 uur

  83. danny

    Dank voor doorgeven link. Ik wist dus niet dat het ook zo kon.
    Weet jij overigens hoe lang de link
    op het web blijft?
    groet

    Reactie door MONA — vrijdag 6 januari 2006 @ 14.38 uur

  84. @82 Sabineke

    in de beginne was het woord..

    Een visie .. een idee .. is krachtiger dan je denkt. Een gedachte waar iedereen die eerlijk en rechtvaardig is met de juiste normen en waarden achter kan staan en bereid is voor te strijden. Een visie die ons allen EEN maakt.

    Echter het probleem op het moment is dat geen enlkele politikus de LEF heeft naar voren te stappen en te zeggen.. KOM OP MENSEN WE GAAN ER TEGENAAN… A.S. Maandag in denhaag en we gaan de 2ekamer laten denderen op zijn grondvesten, we gaan de elite NU AFZETTEN!

    Reactie door Toine — vrijdag 6 januari 2006 @ 14.47 uur

  85. @83 Mona

    Geen idee, maar heel lang als je ziet hoe ver je terug kunt bladeren in topics

    Reactie door Danny — vrijdag 6 januari 2006 @ 15.02 uur

  86. @84, Toine, eens, helaas, daarom leek me die demonstratie op Valentijn een goed idee, waar ook veel maatschappelijke organisties achter kunnen staan.
    De dag leent zich er ook prachtig voor, maar goed we zullen wel zien, ik heb al gemaild met FNV en SP Haarlem(laatste zien het wel zitten, eerste nog geen reactie.)
    Sneeuwbal is zogezegd aan het rollen, als anderen hun netwerk raadplegen, binnen kerk, vereniging, wie weet staan we met zijn allen 14 februari in Den Haag, of Museumplein.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — vrijdag 6 januari 2006 @ 15.11 uur

  87. @86

    OK en dan staan we daar… EN DAN?

    Ik ga niet nog een keer voor lul staan net als bij de laatste demonstatie van de FNV met 300.000 anderen om vervolgens door de FNV verraden te worden onder het mom “dank u allen voor het strijden voor het pre-pensioen”. Die demonstratie was niet alleen over het prepensioen en de FNV wist sit! Echter ze hebben ons daarna verraden en vervolgens hebben terpstra en de waal een leuk baantje gekregen voor hun verraad.

    Reactie door Toine — vrijdag 6 januari 2006 @ 15.29 uur

  88. #61 Danny en anderen

    Volgens mij is er al een heel groot draagvlak voor ander beleid. Mede door internet en o.a. (SP) bijeenkomsten. Het ontbreekt alleen aan een politieke voorhoede die dat draagvlak een gezicht kunnen geven en leiding nemen.
    Zowel bij de vooruitstrevende arbeiders als intelectuelen heerst de berusting. Wat daar de oorzaak van is ???

    Reactie door Sprut — vrijdag 6 januari 2006 @ 15.40 uur

  89. @88 Sprut

    Dat heb ik al een paar keer laten vallen hier. Het draagvlak is er wel maar ANGST is wat de mensen ervan weerhoud om in actie te komen. Angst voor het verlies van hun baan; het is een fluitje van een cent om iemand op straat te gooien tegenwoordig dankzij de regering. Het sociale vangnet heeft tegenwoordig wel hele grote gaten voor zover het überhaupt nog bestaat.
    Ik vind die angst begrijpelijk maar baal er niet minder om.

    Reactie door Danny — vrijdag 6 januari 2006 @ 15.52 uur

  90. Tja, eigen prioriteiten lijken toch de voor keur.
    En eens dat FNV het tegenwoordig minder heeft met laagst betaalden.
    Tja, dan doen we maar niets??

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — vrijdag 6 januari 2006 @ 15.58 uur

  91. @80 81 Toine,
    Je idee sprak me wel aan, maar op mijn wandeling (ook met trouw hondenbeest), bedacht ik, dat de kracht van die personen juist lag in het uiterst individueel te durven optreden tegen misstanden. Werken dus met de kracht, die binnen de eigen persoonlijkheid gevonden en uitgedragen werd.
    Ze deden allen hun best duidelijk te maken dat via ontdekking in het eigen innerlijk, als vanzelf een vereniging van handelen ‘buiten’ plaats zou vinden.
    Dus misschien is het probleem, bedacht ik dat het ‘lef’ in ons zelf ontbreekt.
    En zo kwam het dat ik je oproep in grote letters: ‘we moeten het zelf doen’, me aansprak.’
    Stel je voor: Een leger van potentiéele
    Gandhi’s Jezussen en Mohammeds.
    Volgens mij zou een logistiek organisatie
    probleem uitblijven, omdat iedereen precies zou weten, wat hem te doen stond. :-0

    p.s. Het probleem van de hippies, was dat ze de kracht vonden in een ‘idee’.
    De kracht van de flowerpower bleek uiteindelijk een veruiterlijkte versie en niet bestand tegen wat innerlijk nodig was.
    Het bewijs daarvoor is te zien in hoe het
    grootste deel van die toenmalige generatie
    nu over de aardbol rondloopt en ‘tevreden’ de marktwerking predikt.

    Reactie door Alex — vrijdag 6 januari 2006 @ 16.07 uur

  92. Het probleem is dat als je ECHT iets wilt gaan doen, je eerst een leger bodyguards moet regelen.

    De waarheid spreken is slecht voor je gezondheid in Nederland.

    Reactie door Toine — vrijdag 6 januari 2006 @ 16.07 uur

  93. Dus toch angst??

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — vrijdag 6 januari 2006 @ 16.12 uur

  94. @93

    het is een dilemma… inderdaad

    we weten dat we samen sterk staan, maar op een of andere manier durft niemand de eerste stap te doen omdat er toch vaak blijkt dat als het er echt opaan komt de meeste mensen toch niet durven.

    een ezel stoot zich niet 2 keer aan dezelfde steen en neem maar van mij aan dat mijn gevecht tegen onrecht mij nu al reeds veel heeft gekost. Het koste mij mijn baan, mijn auto, mijn huis en bijna mijn huwelijk.

    Reactie door Toine — vrijdag 6 januari 2006 @ 16.46 uur

  95. Ik heb het gezien en ik ben nu echt van mening dat Frankrijk de voorloper van ons is. Hoe lang kan dit nog doorgaan?
    Wat zou een goed pressiemiddel zijn om dit kabinet op te laten hoepelen? Sabboteren? Hoe doe je dit legaal en effectief? Ik soorde me aan de discussie bij Zembla! Tel uw zegeningen en klaag niet zoveel? Niet iedereen is gezegend en er zijn echt mensen die reden tot klagen hebben! Ik had erg het gevoel dat hier overheen gepraat werd. Ook kwam weer naar voren dat mensen beter met hun geld om moeten gaan..Mijn vraag is dan…hoe moet je omgaan met geld als je te weinig hebt om van te eten? Als je kunt eten en leuke dingen kunt doen, je kunt kleden en een leuke baan hebt, gezonde kinderen hebt die je voldoende mee kunt geven, ja dan ben je gezegend! Hoeveel kinderen gaan zonder eten naar school? Hoeveel kinderen worden mishandeld? Zijn zij ook gezegend en moeten zij ook maar niet klagen? Hoeveel ouders willen graag een goed leven aan hun kinderen geven maar staan aan de financiele afgrond, is dat allemaal maar betrekkelijk? Is dat hun eigen keuze?
    Lieve Jan Marijnissen, ik denk dat het echt tijd is om een vuist te maken. Of weet jij ook meer dan ons allemaal en is Nederland voor altijd afgeschreven voor de gewone man? De sp moet duidelijk in beeld komen en haar plannen breed uitdragen! De PVDA heeft dan geen kans meer! Het wordt tijd!

    Reactie door cynthia — vrijdag 6 januari 2006 @ 17.04 uur

  96. correctie het was rondom tien! Ik had het in mijn hoofd maar las net zembla…tsja

    Reactie door cynthia — vrijdag 6 januari 2006 @ 17.06 uur

  97. Ik ben ook zeker bereidt om actie te voeren! Of moeten we massaal sabboteren?
    Ik denk ook dat angst een grote reden is waarom er niets gebeurd en ook ik heb gevecht tegen onrecht en dat koste mij mijn studie..nu een schuld en geen afgeronde beroepsopleiding. Het moet echt massaal! De sp moet veeeeel meer en beter in beeld, jan moet een vuist maken en helder zijn in de plannen van de sp! Alle actieve leden moeten dit ook actief uit gaan dragen, ik ben zelf ook lid en wordt fractielid. Ik wil graag mij inzetten!!!

    Reactie door cynthia — vrijdag 6 januari 2006 @ 17.21 uur

  98. @Toine, ik oordeel niet, ik constateer, en laat ik uw beweegreden snappen!!
    Maar goed, wat nu, ik ga nog even nadenken.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — vrijdag 6 januari 2006 @ 17.48 uur

  99. Zonder ook maar iemand die in armoede leeft tekort te willen doen of te willen ontkennen dat het een groot probleem is, armoede in Nederland, wil ik toch graag een verklaring voor deze kop in het Parool van vandaag:
    Werkplicht jaagt velen uit bijstand
    AMSTERDAM – Duizenden werklozen hebben met ingang van dit jaar afstand gedaan van hun bijstandsuitkering om te voorkomen dat zij verplicht te werk werden gesteld.
    Ik weet dat de SP op het standpunt staat dat fraude met uitkeringen snoeihard dient te worden aangepakt, en zelf krijg ik misschien een vertekend beeld bij de afdeling van de sociale dienst waar ik werkzaam ben. Misschien ook eens een onderzoek waarom die duizen ueberhaupt een uitkering hadden?

    Reactie door Gematigde — vrijdag 6 januari 2006 @ 18.42 uur

  100. Geen signaal is toleren.

    97 Oeps, alweer iemand die zich actief in wil zetten! Fantastisch!
    94 Is het niet ovetrokken om het over bodyguards te hebben als het een protestactie tegen armoede en de 2deling
    betreft? Verder denk ik dat burgers
    wel huiverig zijn voor de gevolgen voor ons allen, de vulkaan, van dit beleid.
    88 Ik geloof niet zo in genoemde berusting van arbeiders en intellectuelen. Ik geloof eerder dat de de meerderheid de burgers het ogenschijnljk gelaten ervaart omdat niemand het voortouw tot actie neemt.
    Daarnaast is het vertrouwen in acties tot minimum gedaald omdat het geloof in een politiek die naar de burger kan luisteren tot nul verworden is.

    Per definitie vind ik dat de grondslag, het uitgangspunt voor een massale actie op zich geen politieke kleur zou moeten hebben maar een verenigde burgeractie zou dienen te zijn.
    Een actie gericht tegen de 2 deling en armoede met een boodschap naar Den Haag zodat ALLE partijen weten dat de burger het niet langer tolereert.

    Misschien is het daarom ook een idee te kijken of het mogelijk is dat een actie eerst wordt geinitieerd dor een oproep van de kerkelijke organisaties en Luyns uitspraken, aandachts punt voor correctie politiek beleid?
    Zou de kerken dit aan durven?

    De idee van gebruik van internet is boeiend, ik heb geen notie hoe dit er uit zou kunnen zien.

    SP voorlichting aan de ouderen en het werven ervan lijkt me helemaal prima. Veel ouderen kunnen zich niet vinden in de huidige ontwikkelingen, meer leden daar werven zodat de partij POLITIEK steeds sterker komt te staan lijkt mij een heel goed idee.
    Het beeld dat de SP alle geld van de meer bedeelden wil af nemen, een partij is die overwegend bestaat uit kladlopers, uitkeringstrekkers, communisten e.d. is al afgenomen, wellicht ook niet genoeg.

    Reactie door MONA — vrijdag 6 januari 2006 @ 19.12 uur

  101. Er is de afgelopen jaren door dit kabinet een slim spelletje gespeeld, waardoor ze met dit beleid wegkomen. Het spelletje is al zo oud als de wereld en heet “verdeel en heers”.

    Op het moment dat Nederland de sterkste economie van de wereld had, de bomen tot in de hemel leken te groeien en we niet kapot konden, stond er een slimme socioloog op, die, zoals het een goede socioloog betaamt, wist hoe hij kon appeleren aan onderbuikgevoelens.

    Het was vaker geprobeerd door Janmaat en Glimmerveen, maar dat was te obscuur en te doorzichtig. Dit ging een stuk subtieler.

    Scheld op heerszuchtige politici, trage ambtenaren, pak alle mogelijke misstanden bij elkaar en zet dat in een boek, draag in zaaltjes in het land voor dat het ánders moet, en jawel, hoor. Dat werkte.

    Dat moest ook wel, want het was precies zo geregisseerd. En de politiek, die stond verbaasd. Wat moest men doen? Negeren? dat hielp niet, want er liepen te veel mensen achteraan. Debatteren? Lukte ook niet, want er werd niet direct op de argumenten in gegaan. Het was allemaal een show voor de achterban.

    En vooral de partijen die in het overlegmodel geloofden, kregen klop. En toen de socioloog een martelaar werd, was het helemaal raak, natuurlijk. Daar werd gretig op ingespeeld. misschien wel niet direct met die bedoelingen door het CDA, maar wel door de VVD, die de rooien al te machtig vond.

    Maar het CDA zag er wel een mooie kans in om de eigen zienswijze er weer door te drukken. We moeten terug, naar oude normen, waarden, naar hard werken en niet te mondig zijn, het is zaak dat de baas de baas is en de overheid draagt het zwaard niet tevergeefs.

    En dat sloot zo mooi aan op de verhalen van die socioloog, de last die je van die donkere buurman hebt, de andere buurman die niet werkt terwijl jij wel moet, zondebokken te over.

    Sindsdien is er genadeloos uitgespeeld: de buitenlanders, de WAO-ers, de WW-ers, de bijstandstrekkers, de vakbonden, de linksen die volgens een hardnekkige leugen zo veel geld over de balk hadden gegooid, en het sloeg allemaal aan, want iedereen kende wel iemand die hij niet mocht en dat was toevallig een….

    Dus zitten we nu met een zwaar verdeeld land, waar alles overhoop gehaald is, steeds meer mensen moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen, de economie naar de vaantjes is, het zorgstelse kapot, het sociale stelsel met harde hand gesloopt, en onze ooit zo geroemde tolerantie omgeslagen is in zinloos geweld. Nu er niets gedaan wordt aan de dood van elf mensen, en we het zelf zwaar genoeg hebben, wat malen we dan nog om een moord meer of minder, het is iedereen voor zich…

    En dat in vier jaar. Daar baal ik van, en daar moeten we uit. Tijdens de demonstratie in Amsterdam zag ik gelukkig nog andere mensen die net zo dachten als ik, daar was ik blij om.

    Hou vol, laat je niet omlullen en laten we zorgen dat ons land weer word wat het was, niet eens zo lang geleden.

    Reactie door Sjouke — vrijdag 6 januari 2006 @ 19.20 uur

  102. @99

    over die bodyguards..

    kijk maar wat er met pim fortuyn is gebeurd. Dit geheurd ook met iemand die macht krijgt in het linkse blok die zich niet schikt naar de wil van de elite.

    Reactie door Toine — vrijdag 6 januari 2006 @ 19.21 uur

  103. @100 Sjouke
    Met respect gelezen je verwoording.

    Reactie door Alex — vrijdag 6 januari 2006 @ 19.40 uur

  104. @100

    ….Linksen…
    Uit op eigen roem en zelfverheerlijking?

    Als ik het zo lees dan wil eentje van u nog wel iets ondernemen een beetje opruiende taal gebruiken maar de rest wil uit angst bodyguards aanschaffen. Wat valt er van u te vrezen?

    Reactie door wolfpack — vrijdag 6 januari 2006 @ 20.22 uur

  105. sprak wolfje alvorens hij zich in roodkapje verslikte. :-0

    Reactie door Alex — vrijdag 6 januari 2006 @ 20.40 uur

  106. @100 Mooi waar alles wat je schrijft.
    Wacht nu nog op het 10 HOOFDPUNTEN SP PLAN. Of kunnen wij=het Volk=de Kiezer via deze weblog assisteren ?
    Bvb 1. nieuwe zorgstelsel – premie naar inkomen via belastingdienst welke zodoende toezicht houdt 2. socialer belastingheffing 3. huur max 10 % van bruto inkomen – huisjesmelkers straffen 4. hypotheekrente vanaf Euro
    250.000 (?) niet meer aftrekbaar – per meteen 5. consumptieve rente maximaal 7.5 % – per meteen 6. omroepbestel en media -inspraak van werknemers bepalender 7. defensie en polite taken herbezien via inspraak der werknemers 8. generaal pardon voor mensen welke 5 jaar hier waren of echt vluchteling zijn (gevaarlijk thuisland hebben)9. milieu – dieren volledig humaanbeschermen 10. studenten veel minder belasten zodat zij minder hoeven te bijklussen.
    Het is maar een voorbeeld.

    Reactie door Gerritweethet — vrijdag 6 januari 2006 @ 20.42 uur

  107. @103 Wolfje
    graag een andere naam, je beledigt dit edele dier. beter angsthaas voor eerlijke verdeling of zoiets. of heet je langstudeerder Rutte ?

    Reactie door Gerritweethet — vrijdag 6 januari 2006 @ 20.46 uur

  108. Je kunt kwaad worden en mij uitschelden maar wat ik schrijf is waar en dat kunne jullie niet ontkennen.

    Ik zal de teksten kopieren en in een berichtje voor jullie samenvatten.

    Conclusie is en blijft: jullie stellen niets voor en als je klein bent moet je het wel compenseren met een grote mond.

    Reactie door W6969 — vrijdag 6 januari 2006 @ 21.09 uur

  109. Linkse partijen samen volgens politieke barometer 79
    Huidige coalitie samen 59
    Op zichzelf voldoende om het kabinet naar huis te sturen.

    Daarnaast is er naar mijn stellige overtuiging een significante groep mensen binnen de CDA-aanhang die ook steeds kritischer wordt ten aanzien van het huidige gevoerde beleid.
    Zij zien ook steeds meer de traditionele christelijke uitgangspunten verkwanselt.

    En D66 zal als (waar ik bang voor ben) het Afghanistan avontuur tóch doorgaat, zichzelf eindelijk dusdanig ongeloofwaardig hebben gemaakt dat deze partij zal verdampen.
    Als na een besluit pro Afghanistan de “bom”nog niet barst, als het kabinet dan nog niet valt, dan is de aarde inderdaad plat.

    Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 6 januari 2006 @ 21.10 uur

  110. Beste Mensen, Ga naar http://www.jadakannie.nl, en beluister de protestsong van Robhiphop.
    Deze song verwoord de misstanden van de huidige politiek, en het is een mooie noodkreet!!!!!

    Reactie door Robert — vrijdag 6 januari 2006 @ 21.16 uur

  111. Wat we te vrezen hebben is als jullie als schoothondjes van de PVDA het land gaan regeren.

    Haha.

    Reactie door X666 — vrijdag 6 januari 2006 @ 21.18 uur

  112. @108

    Ja echt niet, 79 zetels!
    De linksen worden gebruikt als wisselgeld in de onderhandelingen van Wouter Bos.

    Wouter heeft alles al op rij gezet en jullie worden gewoon gebruikt.

    Reactie door X666 — vrijdag 6 januari 2006 @ 21.24 uur

  113. Is X666 een duivelskus?

    Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 6 januari 2006 @ 21.28 uur

  114. Dan keer ik U níet mijn andere wang toe

    Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 6 januari 2006 @ 21.31 uur

  115. @Watje

    Geen argumenten meer…

    Reactie door X666 — vrijdag 6 januari 2006 @ 22.11 uur

  116. @ 100

    Vaag verhaal.Voor dit klotebeleid zijn CDA, VVD en D’66 voor de volle honderd procent verantwoordelijk. Mag hopen dat ze er zwaar op zullen worden afgerekend. Met Fortuyn heeft dit echter allemaal geen bal te maken.

    Reactie door Ed Sorrento — vrijdag 6 januari 2006 @ 22.27 uur

  117. @103: Waarom zou u iets van “ons” te vrezen moeten/willen hebben?

    @115: Natuurlijk is dit kabinet volledig verantwoordelijk voor het beleid dat het voert. De polarisatie in Nederland is echter ingezet door Fortuyn (en daarna opgepikt en uitgewerkt door VVD/CDA/D66), ik geef Pim gewoon de eer die hem toekomt.

    Reactie door Sjouke — vrijdag 6 januari 2006 @ 22.52 uur

  118. @78 Danny en andere. Ik ben wat laat ingeschakeld maar wil toch even reageren. Ik stelde onder 76 dat ik bewondering had voor het elan dat ontstond en dat was echt gemeend. Verder vind ik je bijdragen bijzonder goed maar dat heb ik enige tijd geleden ook gezegd.
    Zoals het voorbeeld bij 76 van mijn vader way back in de jaren 50, sluit dat aan bij hetgeen je schrijft in je reactie daarop.
    Echter, oude mensen die vastgeroest in hun geloof met hun laatste levensjaren bezig zijn lijken mij moeilijk te overtuigen van het feit dat ze altijd op de verkeerde partij gestemd hebben. De jongere ouderen (!) zijn misschien nog wel over te halen. Velen van hun beseffen nu ook wel dat het beleid van hun regering niet het beste voor hen is. Maar zoals vele gereformeerden op de Veluwe wordt het standpunt gehuldigd dat ze niet op aarde zijn om het prettig te hebben maar : “het brood verdienen in het zweet uwer aanschijns”, of zoiets.
    Eerder heb ik gezegd dat ik mijn bijdragetjes stop omdat ik geen zin had om energie te steken in reacties op stukjes van houthakkers, takkenzagers en andere. Vandaar. Ik kan niet goed tegen de slechte adem die van rechts komt.
    Verder een prettige avond en zet ‘m op.

    Reactie door Gandalf — vrijdag 6 januari 2006 @ 22.54 uur

  119. Sjoke,

    Was een reactie op de opruiende taal zo links en rechts gelezen. Ik dacht nu gaat het gebeuren SP voorop naar DenHaag.

    Alleen het blijft bij geblaas. Terecht vroeg iemand “dus toch angst”

    Reactie door X666 — vrijdag 6 januari 2006 @ 23.35 uur

  120. @ 116

    ‘k Vind het beleid van Balkenende gewoon een voortzetting van het neoliberale beleid wat al sinds het begin van de jaren tachtig wordt gevoerd. Alles gaat nu alleen in een hogere versnelling. Nogmaals, volgens mij heeft dit niks met Pim Fortyn te maken.

    Reactie door Ed Sorrento — vrijdag 6 januari 2006 @ 23.37 uur

  121. Sjoke het zou jullie wel sieren als je eens iets deden tegen de door jullie genoemde misstanden van deze regering.

    Jullie mompelen nu maar een beetje en gaan, na weer een dag op deze weblog, voldaan het mandje weer in.

    Reactie door X666 — vrijdag 6 januari 2006 @ 23.44 uur

  122. @114 Je kan toch ook gewoon uitleggen hoe je tot de keuze van een dergelijke alias bent gekomen?

    Reactie door Wattenstaafie — zaterdag 7 januari 2006 @ 0.36 uur

  123. X666
    Doe een plezier en ga naar een andere partij-website waar geen discussie mogelijk is want heb nog niets zinnigs van je gelezen. Ja, we gaan bezorgd ons mandje weer in, heb ad-abonnement en diverse andere vaste lasten opgezegd om die leuke zorgpremie te kunnen betalen. Straks als huur weer omhoog gaat weet ik het niet meer want inkomsten worden aldoor bevroren.

    Reactie door Gerritweethet — zaterdag 7 januari 2006 @ 0.47 uur

  124. @119,
    Wij maken niet dezelfde fout als Domela Nieuwenhuis, anders krijgen we weer een onverwacht strandfeestje.
    2 stappen vooruit 1 stap terug, om maar eens een uitspraak van een museumstuk te citeren

    Reactie door Toergenjev — zaterdag 7 januari 2006 @ 0.47 uur

  125. Dat er op dit moment nog geen actie wordt gevoerd, illustreert eens te meer de kloof tussen de politiek en de burger.
    De burger heeft niet eens meer de illusie dat actie voeren ten aanzien van het beleid van dit kabinet iets uit zal maken.
    Laat staan een omekeer teweeg zou brengen.
    Een beter voorbeeld van regenteske arrogantie is welhaast niet te geven.

    Reactie door Wattenstaafie — zaterdag 7 januari 2006 @ 0.58 uur

  126. Het ego-gerichte bewustzijn van VVD CDA en D66 brengt Nederland aan de rand van de afgrond. Hun stoornis is gebleven en hebben nog niet het licht gezien. Hopelijk zien ook zij spoedig het verschil tussen spiritualiteit en meestal starre religie.De SP dient het opkomende nieuwe bewustzijn dankzij dit asociale regerinsbeleid en hopelijk wordt de meerderheid der Kiezers zich daarvan bijtijds bewust. Vuisten op tafel SP !

    Reactie door Gerritweethet — zaterdag 7 januari 2006 @ 1.00 uur

  127. Dit kabinet lijdt aan een omgekeerde psychose; ze zien níet wat er wél is.

    Reactie door Wattenstaafie — zaterdag 7 januari 2006 @ 1.07 uur

  128. @122
    We leven niet meer in het flintstone tijdperk toch ? De rijke (was kansrijk)moet bvb 50 stappen terug en de armoedige
    (was kansarm) 50 stappen vooruit dan kan er een aangenamere verhouding ontstaan en niet die ene doch beiden gelukkig en zorgeloos leven.

    Reactie door Gerritweethet — zaterdag 7 januari 2006 @ 1.07 uur

  129. @117 Gandalf

    Eerder heb ik gezegd dat ik mijn bijdragetjes stop omdat ik geen zin had om energie te steken in reacties op stukjes van houthakkers, takkenzagers en andere.

    Maar dat is nu net de bedoeling van die ondermijnende reacties, verdorie geen defaitisme hoor!
    Je bent juist zo waardevol hier!
    Jij bent degene die het juist ziet en goed weet te verwoorden bovendien.

    Reactie door Wattenstaafie — zaterdag 7 januari 2006 @ 1.29 uur

  130. @119: het heeft wel degelijk iets met Pim Fortuyn te maken. Die startte het proces van polariseren, de eindeloze litanie van afgeven op “opvreters” als buitenlanders, WAO-ers, WW-ers, noem maar op. Hoewel het beleid destijds gematigd liberaal was, was het succesvol, Nederland had de sterkste economie ter wereld.

    Het “poldermodel” van Wim Kok deed exact wat het moest doen. Het gigantische begrotingstekort onder rechts/confessioneel (van Agt, Wiegel, Lubbers) was omgezet in een begrotingsoverschot, de werkloosheid had een laagterecord bereikt.

    En Wim had zijn zaken goed voor elkaar. Wat is er dan nodig? Juist, een tegenbeweging. Nou, die was er, luid en duidelijk. Met kogels in enveloppen, met “mens, ga toch koken”, met een “achterlijke Islam”, met alle gewenste aandacht van de media. Dat ging er in, reken maar.

    Ik denk dat Pim het een leuk spelletje vond. In de oude collegezaal in Groningen klonk het in ieder geval wel strak. De praktijk was minder, maar daar hoefde hij zich niet meer druk om te maken.

    Reactie door Sjouke — zaterdag 7 januari 2006 @ 2.05 uur

  131. 126 Wattenstaafje,

    dit heet selectief luisteren, selectief kijken en verzwijgen.

    Reactie door e.krul — zaterdag 7 januari 2006 @ 3.46 uur

  132. Dit land lijkt ten onder te gaan aan de
    frustraties van mensen die de onmacht heb-
    ben aangehoord van ouders die de 2e WO niet
    hebben kunnen voorkomen binnen eigen gren-
    zen hier, noch hun grootouders, die op vage
    afstand hoorden van de 1e WO ’14-’18, en
    voor een groot deel Calvinistisch werden op
    gevoed met het ‘van bóven moet het alles
    komen’.

    De kerken zaten vol met mensen die ‘hun va-
    ders en moeders dienden te éren’ en ‘een
    Overheid gehoorzamen die over hen gesteld
    was’. In tussen werd het Stemrecht eindelijk ook aan vrouwen toebedeeld en
    heeft het Politiek bestel zijn ‘kinderziek
    ten’nog steeds niet achter de rug.

    De eerste ‘rode’ dominé’s, kregen het ook
    niet allemaal voor elkaar om voor hét volk
    op te komen en werden ‘kort’ gehouden door
    de plaatselijke middenstand, in vele inko-
    mens voorzagen, die, ofwel een ‘funktie in
    bestuurlijke zin’ hadden, en geen zin had-
    den vanaf de kansel te horen dat zij hun
    werknemers uitbuitTen ! Nadien werden ook
    rijke gemeenteleden sponsors van kerkbouw
    en zij werden évangelisch ‘ontzien’.
    De theologische stand was er veelal van af-
    hankelijk! De verschuiving van een dergelijk voorbeeld heeft zich nu verplaatst naar de ‘medische stand’ en de
    ‘politiek’ of ‘de regering’.

    De rode draad (van satan?) is o.m. het
    materialisme, het opportunisme, en het indi
    vidualisme, belangverstrengeling aan álle
    kanten en niemand die voor ‘boeman’ wil
    spelen, ook als het moet volgens de Wet.

    Bij wijze van spreken: men wordt nog liever
    plantsoenarbeider dan dat men gezinnen uit
    huizen gaat zetten, wegens wanbetaling, die
    in een veel eeder stadium diende aangepakt
    te worden.

    Na de posttraumatische ervaringen van ou-
    ders en grootouders is het moeilijk om
    richting te bepalen en te geven.

    Het gulden midden is volkomen zoek en velen
    die rijkdom ervoeren en er ook constructief
    er wat mee deden en ervan uitdeelden staan
    tegenover een grote groep hebzuchtigen die
    wil houden wat het met zoveel moeite heeft
    bereikt (soms ook helemaal niét en wil je
    niét eens wéten hoé !) en wel kapitalen ver
    gaarden, maar niet die vele miljoenen, waar
    zij afgunstig naar kijken en er jaloers op
    zijn.

    Uitgangspunt, ethisch, vroeger was, dat de
    Overheid een diénende funktie zou hebben,
    in het belang van de samenleving, hun werk-
    zaamheden toevertrouwd námens de kiezers,
    op kosten van door ons allen naar rato in-
    geleverde belasting om het land tot bloei
    te brengen tot tevredenheid en met instem-
    ming van de burger tevens.

    Van de ondernemer en diens risico komen ook
    die belastingen en de Overheid meent dat
    haar funkties op diverse terreinen overeen-
    komstig het bedrijfsleven beloond dienen
    te worden.

    De ondernemer gaat failliet als zijn zaak
    niet goed loopt en hij mensen moet ontslaan
    en de Overheid legt niet haar funktie neer
    bij wanprestatie en speelt niet met eigen
    verdiend geld, maar met geld van de burger,
    het bedrijfsleven en deelt links en rechts
    uit binnen en buiten grenzen, daar waar zij
    maar zo populair mogelijk mee kunnen doen.

    Dat weerhoudt de burger zelfs niet om ook
    zelf aan goede doelen te willen geven,
    maar wordt zelf in de rédelijke verdéling
    van wonen, werken, zórg heel langzaamaan
    zijn basisvoorwaarden volgens de Grondwet
    teKORT gedaan.

    Niet zelden hoorde ik in mijn leven de op-
    merking van mensen die een godsvermogen ver
    dienden in 32 uur (tegenover handarbeidslie
    den die zich er na de oorlog uitknokten voor gezin en familie en mensen hooguit een
    beroep konden doen op de Raad van Arbeid):
    “Waar doen die gewóne jongens het eigenlijk
    van?” als ze ook een tv gespaard hadden en
    beter met hun huishoudboekje omgingen dan
    de zichzelf verheffende elite.

    Inderdaad bij grote bedrijven heb
    ik gezien hoe die gewóne jongens de oorlog
    hadden overleefd, zich ROT werkten voor ge-
    zin en opbouw van het Vaderland en de klap-
    pen vielen tussen ’45 en ’70 waarin talloze
    mannen overleden tussen hun 42ste en 52ste
    levensjaar, spanning en nog eens spanning.
    Statistieken zullen dit wel kunnen bevesti-
    gen.

    De geschiedenis is zich inmiddels aan het
    herhalen,met dien verstande dat de burger
    die herhaalde malen uit zijn op te heffen
    bedrijf bedrijf met een faillissement bleef zitten, of de burger die écht geen
    ander werk meer kon vinden om specialisme
    of leeftijdsreden,laat staan de zieke
    burger, nu ook de normale basiskosten soms
    niet meer kan betalen, geen voldoende goed
    voedsel kan kopen, laat staan sparen voor
    calamiteiten.
    Ouders/verzorgers die dachten eindelijk in
    rustig vaarwater te komen na 1980, beleven
    die spanningen dus nu rond of in hun pen-
    sioen opnieuw.
    Hun kinderen of kleinkinderen horen dus
    veelal hun levenlang over ellende, bij het
    willen studeren, ook MBO kost veel privé
    geld, een kamer verhuren werd ook in huur-
    overeenkomsten verboden of levert zoveel
    extra kosten op aan energievoorziening en
    verzekering dat het de moeite niet meer
    loont.
    Nederland leeft voor een niet gering aantal mensen onder grote, zware druk en
    heeft ook zeker nooit beseft dat zelfs na
    inpoldering van enkele stukken land het
    toch maar een relatief klein gebied is waarop we met veel te veel mensen moeten
    leven en het individu niet meer tot ZIJN
    récht kan komen op deze manier.
    Wonen en werkgelegenheid en mensen met ZORG omgeven is het eerste wat aangepakt
    dient te worden: NU !
    De verhoudingen zijn zoek en ziek gemáákt
    en hoé !!

    Reactie door Madelief — zaterdag 7 januari 2006 @ 6.19 uur

  133. Off topic.
    Dit kon niet uitblijven!

    DEN HAAG (ANP) – De liberale jongerenorganisatie JOVD heeft GroenLinks-leider Femke Halsema vrijdag uitgeroepen tot ‘liberaal van het jaar’. Die titel verleent de JOVD jaarlijks aan iemand die zich in het maatschappelijk debat liberaal heeft geprofileerd.

    Dit moet wel een fel begeerde titel zijn!!
    De Geus heeft hem eerder ook gekregen.

    Nou Jan, ik krijg de indruk dat je zo langzamerhand een roepende in de woestijn van de politieke partijen bent. Voordeel hiervan lijkt mij dat ook bij GL een leegloop richting SP zou kunnen ontstaan.
    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — zaterdag 7 januari 2006 @ 7.46 uur

  134. @100

    “Hou vol, laat je niet omlullen en laten we zorgen dat ons land weer word wat het was, niet eens zo lang geleden. “

    Ongeveer vanaf het tijdstip dat de € werd ingevoerd?
    Goed stuk overigens.

    Reactie door Gandalf — zaterdag 7 januari 2006 @ 7.57 uur

  135. Gerritweethetniet schrijft:
    De SP dient het opkomende nieuwe bewustzijn dankzij dit asociale regerinsbeleid en hopelijk wordt de meerderheid der Kiezers zich daarvan bijtijds bewust. Vuisten op tafel SP !
    X666 schrijft:
    Ik zal met u hopen alleen niet middels het gemeengoed van de SP.

    Reactie door X666 — zaterdag 7 januari 2006 @ 8.53 uur

  136. @24 kaatje

    Het onderwerp gaat dit keer over armoede, gewoonlijk blijven dan de types die zich “rechts” noemen weg, omdat ze waarschijnlijk om politieke redenen de armoede liever ontkennen dan toegeven. Blijkbaar geeft dat sommige mensen het gevoel dat ze dan ineens allerlei onzin ongestrafd kunnen spuien, waarschijnlijk ook om politieke redenen. Ik heb de uitzending van NOVA niet gezien en omdat mijn tijd schaars is ga ik deze ook niet bekijken. Ik heb wel nog een reactie op het volgende citaat uit jouw post.

    “Op grond van die belachelijke grond[in]kosten krijgen gemeenten steeds minder vanuit de overheid en worden gedwongen nog meer uit de grondopbrengsten te gaan halen, dit zal desastreuze gevolgen hebben, dat kan een kind uitleggen. ”

    Ik meen hieruit op te maken dat je het okay vind als gemeenten veel geld roven van de burger, maar dat dit niet ten koste mag gaan van degenen die een woning willen kopen. Ten koste van wie moet de diefstal dan wel plaatsvinden? De belastingbetaler blijkbaar, want je verwijst naar “de overheid”, waarmee je kennelijk de Staat bedoelt. Ik zie hier geen oplossing, maar een verschuiving van het probleem. Mijn conclusie: als kaatjes mening die van de SP zou zijn, dan heeft de SP bij deze mijn stem verloren.

    Reactie door geldwolfje — zaterdag 7 januari 2006 @ 9.29 uur

  137. @131 (mijn vorige post)

    Correctie: NOVA moet ZEMBLA zijn. Duizendmiljoen maal excuses voor de makers van ZEMBLA.

    Reactie door geldwolfje — zaterdag 7 januari 2006 @ 9.36 uur

  138. @131

    Armoede is niet te ontkennen alleen de SP wil het van de welvarende mensen afpakken en dat is krom.

    Reactie door H.Rechter — zaterdag 7 januari 2006 @ 10.01 uur

  139. @133 H.Rechter

    Heb je helemaal gelijk in.

    Reactie door geldwolfje — zaterdag 7 januari 2006 @ 10.25 uur

  140. Provinciaalse rapporteurs van armoede.

    Volgens de GGD lopen in Brabant 6,2 procent v.d. basisschoolln. gezondheidsrisico’s door armoede.

    In Brabant is er op initiatief van GL en met instemming van alle partijen, een provinciaals armoede fonds in het leven geroepen.
    Uit de ingezonden brief van fractievorzitter Joop van Hezik verneem ik dat armoede beleid een rijsk-en gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Formeel heeft de provincie daar geen rol in maar deze wel op zich genomen.
    Hij vindt dit initiatief vooral ook een belangrijk signaal naar Den Haag.
    Provinciale Staten van Limburg is volgens schrijven gevolgd door ook ‘rapporteurs armoede’aan te wijzen.
    Gelderland zou er ook interesse in getoond hebben.

    Het leek me een zeer lovenswaardig een zeer lovenswaardig initiatief maar ik vraag me af of het overnemen van rijks- en gemeentelijke verantwoordelijkheid aangaande armoede verstandig is.

    Blijft het Balkenende motto ‘eigen verantwoordelijkheid beleid’ naar de burger toe niet weer makkelijk wegkomen met de ‘armoedeval’ als provincies de verantwoordelijkheid daarvoor gaan overnemen?

    @108 wattenstaafje Zou het ook kunnen dat de aarde steeds platter wordt zonder dat het kabinet valt?!

    Reactie door mona — zaterdag 7 januari 2006 @ 10.56 uur

  141. 130@x666
    Riek, ga eens ergens anders spelen.

    Reactie door leen — zaterdag 7 januari 2006 @ 11.02 uur

  142. Ach, die H.Rechter en geldwolfje, houden niet van delen, zijn ook angstigen, bang dat ze tekort zullen komen, zielig!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zaterdag 7 januari 2006 @ 11.57 uur

  143. Nederland, een rijk land ja….

    Al die winkels, al dat gezonde voedsel, al die goederen, al die nieuwe producten, al die verscheidenheid, al die overdaad, al die luxe, al die gezondheidszorg, al die hobby’s, al die sporten, al die verenigingen, al die bioscopen, al die theaters, al die restaurants, al die cursussen, al die reisbureaus, al dat moois, al die mogelijkheden….

    Helaas ontoegankelijk voor steeds meer mensen;
    En de trein dendert voort ook al is hij allang ontspoord.

    Reactie door Wattenstaafie — zaterdag 7 januari 2006 @ 12.49 uur

  144. @131 H.Rechter
    De SP wil helemaal geen armoede van rijke mensen afpakken :-) alhoewel dat wel krom zou zijn.

    Reactie door Toergenjev — zaterdag 7 januari 2006 @ 12.51 uur

  145. @ H.Rechter en andere onzekeren

    [citaat]
    “…Armoede is niet te ontkennen alleen de SP wil het van de welvarende mensen afpakken en dat is krom…”
    [/citaat]

    Eerlijk gezegd lijkt dit een beetje op een Telegraaf vereenvoudiging.(U weet wel de krant die fout was in de oorlog en dat nog steeds is.)

    Dit soort populisme wordt graag door rechts Nederland te pas en te onpas geroepen. Het bekt zo lekker weg, en slaat zo gemakkelijk aan. “De rooien willen jullie portemonee plunderen!” :D

    Beste lezer, zoals H.Rechter en anderen, uw zorgen zijn voor niets. De SP en andere progressive partijen, waaronder u ook de Christen Unie mag rekenen, staan voor een eerlijke verdeling van de welvaart.

    Het komt er op neer dat iedere Nederlander recht op welzijn heeft.

    De eerste levensbehoeften zijn daarbij het allerbelangrijkst: Woonruimte, eten en drinken, kleding, gezondsheidszorg, onderwijs en een gezond milieu.

    Als mensen dat niet meer kunnen betalen kunt u stellen dat ze in armoede leven. Want gestaag zal men in de schulden raken omdat men de rekeningen niet meer kan voldoen. Komt men op straat terecht dan wordt het nog een stuk lastiger.

    Beste H.Rechter en andere twijfelaars, als u dat niveau nog niet bereikt heeft, hoeft u geenszins bang te zijn dat u een deel van uw welvaart zou moeten inleveren.

    Sterker nog, stelt u zich eens voor dat onderwijs voor iedereen betaalbaar zou worden en ook de gezondheidszorg? Dat zou ook goed voor uw welzijn zijn.

    Wilt u echt weten hoe een partij als de SP een ander beleid wil gaan realiseren dan kan ik u adviseren dat u zich daar meer in gaat verdiepen. Er is veel informatie op de SP site over terug te vinden.

    Het gaat voornamelijk om een evenwichtigere verdeling van de middelen die er in dit land zijn. Zodat hier geen armoede meer hoeft te zijn. Uiteindelijk komt dat de gehele samenleving ten goede.

    Reactie door Vrijdenker — zaterdag 7 januari 2006 @ 12.51 uur

  146. There Ain’t No Such Thing As A Free Lunch.

    Reactie door geldwolfje — zaterdag 7 januari 2006 @ 13.15 uur

  147. off topic

    Ik geef het op met dit probeersel:
    ik heb al 2x dezelfde reactie verstuurd maar zag deze niet op de site terug.
    Is er even iets mis mee,heeft emand anders dit ook gehad?

    Reactie door mona — zaterdag 7 januari 2006 @ 14.11 uur

  148. @141 mona

    Af en toe blijft een reactie ‘hangen’, lijkt het. Als je dan op refresh klikt in je browser, verschijnt-ie wel. En heel soms verschijnt je gewoon reactie niet (bij mij dan), ik weet ook niet waarom.

    Reactie door geldwolfje — zaterdag 7 januari 2006 @ 14.14 uur

  149. @140 geldwolfje
    Jawel bij de voedselbank, en daar kun je zomaar terechtkomen, zonder dat je het wilt.

    Reactie door Toergenjev — zaterdag 7 januari 2006 @ 14.17 uur

  150. @143 Toergenjev

    Ook daar wordt betaald, of dacht je dat al die vrijwilligers tegen hun zin meehielpen? Sommige misschien wel trouwens, omdat ze misleid zijn door religieuze ideeën. Maar ik denk dat de meeste mensen die meehelpen dat doen omdat ze er “een warm gevoel” van krijgen. Dat is ook een vorm van betaling.

    Reactie door geldwolfje — zaterdag 7 januari 2006 @ 14.23 uur

  151. Willen die mensen die menen dat je “zomaar” en soms zelfs “zonder dat je het wilt” eten krijgen van De Voedselbank zich eerst eens gaan informeren op de website van De Voedselbank, http://www.voedselbank.nl ? Want dan zou je moeten weten dat mensen pas eten “krijgen” als er een aanvraag is ingediend door hetzij de Kerk, hetzij het Maatschappelijk Werk of een andere sociale instelling. Soms zelfs de Sociale Dienst. Vervolgens wordt goed en zeer grondig onderzocht of de aanvraag kosjer is. Zoals bij alle methoden om iets te verwerven – dus ook bij betaald werk en loonuitbetaling – en waar ook gesjoemeld wordt, wordt ook hier af en toe iemand ertussen gevonden die geen aanspraak had mogen gelden op deze tijdelijke (!!) hulp. Die wordt dan ook terstond verwijderd van de lijst.
    En als je dan toch even die website gaat bekijken en lezen, lees dan gelijk het motto van Clara en Sjaak Sies. Dan weet je dat slechts eentiende deel van het voedsel dat in ons land wordt vernietigd via voedselbanken wordt uitgedeeld. En dat de rest gewoon wordt vernietigd. Kapitaalvernietiging heet dat, nietwaar?

    Wat betreft de grondprijzen kan ik het eens zijn als u zegt dat die de pan uitrijzen. Logisch is dat ook. Als een grondspeculant voor 4 euro per m2 grond koopt van een boer en het doorverkoopt voor circa 60 euro per m2 aan een projectontwikkelaar de het stuk grond vervolgens verkoopt aan de gemeente voor ongeveer 100 euro per m2, dan moet je niet gek kijken als de gemeente datzelfde stuk grond aan een woningcorporatie of bouwer doorverkoopt voor 150 euro per m2. Zo worden de nieuwe woningen per definitie veel te duur en lachen grondspeculanten en projectontwikkelaars zich in hun peperdure auto’s slap.
    Ongeveer drie jaar geleden was er een programma over Vinexwijken, waarin een projectontwikkelaar dit duidelijk uitlegde en kort geleden in Zembla deed een grondspeculant hetzelfde. Dat krijg je met “De Markt”, waar iedereen zich eerst wenst te verrijken, voordat er iets fatsoenlijk van de grond kan komen. Zo cre-eer je ook armoede, ten gunste van de rijken die zo nog rijker worden! Jakkes, wat een mentaliteit.

    Reactie door Lydia — zaterdag 7 januari 2006 @ 14.43 uur

  152. Nou voila , zie AD vandaag. 75/85 % van het Volk is het oneens met Zalm. Dus enkel het VVD-volk niet, kun je nagaan.Ook tav zijn uitlating over die fijne euro was dat het geval. 15/25 % regeert dus dit land en kan als soort elite beschouwd worden. Hoe kan het gebeuren, zijn we nou zo’n KLOOTJES-volk ?

    Reactie door Gerritweethet — zaterdag 7 januari 2006 @ 14.50 uur

  153. 145

    Ja, 15/25% wel dus.

    Reactie door e.krul — zaterdag 7 januari 2006 @ 14.56 uur

  154. @144
    Het draait erom of diegene die daar komt moet betalen voor de lunch, niet wie er werken.
    Verder ach er zijn zoveel redenen om vrijwilligers werk te doen, maar we hebben het hier wel over betaling in valuta of materialen.
    Dus je vergelijking loopt dubbel mank.

    Reactie door Toergenjev — zaterdag 7 januari 2006 @ 15.05 uur

  155. @147 Toergenjev

    Het gaat er om dat de lunch betaald moet worden. Als deze niet betaald wordt door directe betaling, dan vindt de betaling blijkbaar op een andere manier plaats. Anders zou men niet in staat zijn de lunch te leveren. Dat is de oorspronkelijke betekenis.

    Ik pas dat principe vervolgens toe op vrijwilligerswerk…

    Stel: Ik hecht waarde aan het verkrijgen van een goed gevoel. Om dat gevoel te krijgen, moet ik vrijwilligerswerk doen. Als ik dat werk doe, omdat ik er voldoening uit haal, dan is dat in mijn ogen een vorm van betaling. Er is dan een situatie opgetreden waarbij iemand mij in de gelegenheid heeft gesteld om het vrijwilligerswerk te doen (de hulpbehoevende) en ik (de vrijwilliger) dat werk heb gedaan.

    Je hebt gelijk dat er geen sprake is van een geldelijke transactie. Toch vind ik dat bijzaak. Een economische transactie vind meestal plaats met geld als intermediair. Maar dat hoeft niet. Neem het voorbeeld van een rij instructeur die de vrouw van een restauranthouder gratis rijlessen geeft, terwijl de restauranthouder zelf de rij instructeur hiervoor etentjes in ruil aanbiedt. Bij een dergelijke transactie komt geen geldelijke betaling kijken, terwijl er wel sprake is van een overdracht van waardevolle dingen (ik heb helaas geen beter woord voor “waardevolle dingen”). Met andere woorden, dat er geen sprake is van geld bij de door mij geschetste toepassing van TANSTAAFL op vrijwilligerswerk, betekent niet dat er geen sprake was van een economische transactie.

    Als je nog steeds vindt dat mijn vergelijking mank loopt (en mij daarvan overtuigen), dan zul je dus met andere argumenten moeten komen.

    Groeten,

    Reactie door geldwolfje — zaterdag 7 januari 2006 @ 16.34 uur

  156. @ geldwolfje
    In relatie tot het doen van vrijwilligerswerk:

    Quote:
    Stel: Ik hecht waarde aan het verkrijgen van een goed gevoel.

    Er zijn inderdaad mensen die vauit dergelijke motieven vrijwilligerswerk doen ja.
    Maar dan doen ze het dus in de eerste plaats voor hun eigen (goed)gevoel, dus voor zichzelf.
    Deze categorie zichzelfbevredigende mensen is zal beslist bestaan.

    Quote:
    Ook daar wordt betaald, of dacht je dat al die vrijwilligers tegen hun zin meehielpen? Sommige misschien wel trouwens, omdat ze misleid zijn door religieuze ideeën. Maar ik denk dat de meeste mensen die meehelpen dat doen omdat ze er “een warm gevoel” van krijgen. Dat is ook een vorm van betaling.

    Hieruit maak ik op dat er volgens jou bij het doen van vrijwilligerswerk altijd iets tegenover dient te staan:
    ofwel het warme gevoel, ofwel verruiling van diensten en als dit niet zo is dan zijn ze misleid zijn door religieuze ideeën?

    Nou ik heb nieuws voor je;
    Er bestaan gelukkig ook nog échte -niet misleide- vrijwilligers die het niet primair voor bevrediging van hun eigen “goede” gevoel doen, maar dit slechts doen met maar één objectief, de nood van anderen te lenigen en dit volstrekt onbaatzuchtig!

    Jawel, geldwolfje ze bestaan echt…

    Reactie door Wattenstaafie — zaterdag 7 januari 2006 @ 17.29 uur

  157. @150
    Geldwolfje ik ga er maar er van uit dat je een man bent en een partner heb.
    Als jullie sex bedrijven dan geeft dat een warm gevoel,de vraag is,wie is bij jullie de hoer en wie betaald.

    Reactie door Jofel — zaterdag 7 januari 2006 @ 18.05 uur

  158. @157

    briljant ;)

    Reactie door Toine — zaterdag 7 januari 2006 @ 19.10 uur

  159. 147 Goldwolfje

    Dank je voor bevestiging dat dit vaker voorkomt en aanwijzing hoe te pogen het te verhelpen.
    Ik had en heb nu geen helaas tijd om mijn reacties over armoede opnieuw te formeleren in te sturen.

    Reactie door mona — zaterdag 7 januari 2006 @ 19.46 uur

  160. @157

    Reactie:
    Ik neem aan dat u voor man doorgaat als u sex heeft met uw vriend. Maar u hoeft echt niet uit te leggen dat u het ‘vrouwtje’ bent… en dat moet niet alleen een warm gevoel geven als u wordt genomen…

    We lagen in een deuk van het lachen.

    Reactie door X666 — zaterdag 7 januari 2006 @ 20.34 uur

  161. @157
    Ik weet niet of geldwolfje dat kan.

    Reactie door Gerard — zaterdag 7 januari 2006 @ 21.21 uur

  162. @157

    Jofel, wat je bent weten we…
    we willen alleen je prijs nog weten.

    Reactie door Sugarboy — zaterdag 7 januari 2006 @ 22.45 uur

  163. @162
    Wat ben ik dan??

    Reactie door jofel — zaterdag 7 januari 2006 @ 22.57 uur

  164. @162

    OPGEREKT !!!

    HaHaHaHaHa

    Reactie door Sugarboy — zaterdag 7 januari 2006 @ 22.59 uur

  165. @164 Sugarboy
    Lachen om je eigen grapjes is vaak een symptoom.

    Reactie door Wattenstaafie — zaterdag 7 januari 2006 @ 23.14 uur

  166. @28 texas, henkie.

    Dat is easier said than done, voorbeeldje om in protest te gaan pakken ze het slim aan. Ik woon in Stadskanaal, om mijn protest toe te lichten moet ik naar Haarlem toe. Probeer dat maar eens met behoorlijke lichamelijke problemen om met het openbaar vervoer een onderneming te maken van ettelijke uren. Handig he?
    Oja voor alle rechtse azijnzeikers, daggie ruilen?

    Reactie door Theo — zondag 8 januari 2006 @ 0.03 uur

  167. Van Hoof wil alle aow-ers en minimumloners weer aan het werk krijgen met instroombanen want iets anders kwam er niet uit.

    Alsof alle armen van nederland jong, werkschuw en tuig zijn.

    Wel moet ik hem meegeven goed gestudeerd te hebben op het antwoord, vast eerst op papier gezet en dan vanbuiten leren, liefst ‘s avonds want dan blijft het beter hangen.

    Ik hoor hem al een half jaar letterlijk dezelfde riedel afsteken.

    Heeft Zalm hem vast als huiswerk meegegeven.
    En dat wil dan nog 30% opslag?

    Reactie door Henny — zondag 8 januari 2006 @ 9.14 uur

  168. allereerst De beste wensen nog.
    mij treft het zeker dat asociale beleid van het kabinet. waarom kan het niet anders al die veranderingen zorg huur enz.
    kosten al die maatregelen niet meer geld dan dat het ze opleverd. ik heb maar een minimum wao uitkering. je kunt tegenwoordig niks meer. als je geluk hebt het minimale aan boodschappen en zelfs dan kom je structureel niet meer rond. Ik heb zelfs m’n mooie collectie lp’s verkocht om ff adem te kunnen halen dat had ik voor dit kabinet niet durven denken.Het hele sociale stelsel is afgebroken en dat in een paar jaar. Het is eerder afgebroken dan weer opgebouwd.
    Waar al die arbeiders jaren voor gevochten hebben. ik begrijp dat er iets moet gebeuren maar waarom treft het weer de minima. het is ook net of deze regeringsperiode langer duurt dan anders
    kan haast niet wachten om te stemmen.
    ik hoop dat ook dat iedereen gaat stemmen. en dan hopelijk niet weer op een dubieuze partij, die misschien dadelijk net voor verkiezingstijd opstaat. mensen blijf denken.

    Reactie door jurgen — zondag 8 januari 2006 @ 11.22 uur

  169. @162
    Dat is kippetjes praat,de hanen lachen er om.

    Reactie door jofel — zondag 8 januari 2006 @ 11.22 uur

  170. ben jij zo’n haan dan?

    Reactie door jurgen — zondag 8 januari 2006 @ 11.45 uur

  171. @168. “Hoop doet leven”, zegt men. En ja, laten we hopen dat de mensen met hun hart stemmen, in plaats van hun onderbuik… U ook de beste wensen!

    Reactie door Boudewijn Pleines — zondag 8 januari 2006 @ 11.56 uur

  172. @168
    Ja,Jurgen en daar moeten we met allen aan gaan werken dat het anders wordt.
    Maar onderschat niet de propaganda machine van rechts(kapitalistisch) Nederland.

    Reactie door jofel — zondag 8 januari 2006 @ 13.47 uur

  173. Hallo allemaal,
    Zag op TV bij RKK een interview met mevrouw die haar bekendheid inzet om tegen het onrecht (armen contra rijken) te strijden. Alleen ik ben haar naam vergeten. Wie is zij?

    Reactie door A. van Abcoude — zondag 8 januari 2006 @ 14.55 uur

  174. @173,A.van Abcoude, Noreen Herz.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zondag 8 januari 2006 @ 15.11 uur

  175. w696, als je echt ballen had kwam je hier onder je eigen naam en schold je niet maar kwam je met argumenten aanzetten. Wie is er klein? Ik denk dat jij dat bent en ik denk ook dat je grootheidswaanzin hebt, dat moet haast wel ter compensatie. Tegen jou zou ik willen zeggen: doe iets nuttigs en houd je snuit want er komt alleen maar onzin uit! Ik denk ook dat er iets mis is met jouw gevoel van respect voor alles wat leeft, dat is een enorm gebrek! Dan heb je dus ook geen respect voor jezelf, jammer voor je!

    Reactie door cynthia — dinsdag 10 januari 2006 @ 12.57 uur