Buitenhof

Vanmiddag zat ik bij Buitenhof om onder andere te praten over de kansen voor een nieuwe coalitie als alternatief voor dit CDA-VVD-kabinet. De SP heeft daarover dit bericht laten verschijnen.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zondag 08 januari 2006 :: 16.10 uur

47 Comments

47 reacties

  1. Zie ander “buitenhof” onderwerp 3 berichten eerder!,

    of wil men de focus verleggen naar hier omdat daar een interessante discussie plaatsvind?

    Reactie door Toine — zondag 8 januari 2006 @ 16.31 uur

  2. Toine, dit wordt gesteld na de uitzending en zeer duidelijk verwoord dor JanM. De andere was van v o o r de uitzending beste Man ! Prima prima prima zo , de aanval (op het juiste moment Toine) wordt voorbereid , hopelijk samen met GL en Pvda denoods met splinter D66 als die het kabinet zouden laten vallen.

    Reactie door Gerritweethet — zondag 8 januari 2006 @ 16.40 uur

  3. Dat was een helder verhaal in Buitenhof. Daarvoor mijn complimenten. Het is goed om de bal naar de PvdA toe te spelen: laat die partij zich maar eens duidelijker uitlaten over de mogelijkheden en wenselijkheid van een linkse coalitie.
    Dit alles neemt niet weg dat ik (voorlopig?) nog heel sceptisch ben over de kansen. Niet eens zozeer getalsmatig -de kans dat “links” in 2007 (of wie weet eerder) een meerderheid in de Tweede Kamer zal behalen wordt steeds reëler- maar inhoudelijk-politiek. De PvdA is in de periode van Kok en Bos steeds fletser en liberaler geworden. Aan Bos valt weinig links meer te ontdekken. Zijn in het beruchte interview onlangs meegedeelde voorkeur voor het CDA heeft hij wellicht per ongeluk zo duidelijk verwoord, maar dat is dus wel zijn opstelling. Natuurlijk zijn er ook PvdA-ers die het liefste wel degelijk een linkse coalitie nastreven. Maar in hoeverre die de partij zullen meekrijgen, valt nog te bezien.

    Reactie door Olav Meijer — zondag 8 januari 2006 @ 16.49 uur

  4. Kan Bos niet naar Onderbanken?
    Dan kan Takkenzager met hem kappen.
    :-)
    sorry even iets minder serieus

    Reactie door Toergenjev — zondag 8 januari 2006 @ 17.02 uur

  5. @JanM.Je was duidelijk en helder, Jan, het is nu afwachten hoe de anderen het gekaatste balletje oppakken!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zondag 8 januari 2006 @ 17.09 uur

  6. @ 3

    Om de een of andere reden kraait Bos allang victorie. Terwijl we zo langzamerhand toch wel weten dat de prognoses voor links in de daadwerkelijke stemming altijd ongunstiger uitpakken.

    Ik begrijp dat overigens niet zo goed. Iets zegt me dat er behoorlijk met die prognoses wordt geknoeid. Zo zijn de verwachtingen van Interview/NSS (Nova) voor links altijd gunstiger dan de verwachtingen van bijvoorbeeld het Nipo.

    Groeten,

    Reactie door Enrico — zondag 8 januari 2006 @ 17.22 uur

  7. Met enige aarzeling keek ik naar het programma, omdat deze lui je meestal niet uit laten praten.Ook duwen ze het gesprek meestal in een bepaalde richting.
    Je kwam er glasrijk uit.

    Reactie door A.C.W.T. — zondag 8 januari 2006 @ 17.22 uur

  8. Dat moest natuurlijk GLANSRIJK zijn.
    Volgende keer beter opletten.

    Reactie door A.C.W.T. — zondag 8 januari 2006 @ 17.23 uur

  9. Prima Jan,

    verder zie andere Buitenhof waar ik al mijn mening heb gegeven.

    Reactie door Henny — zondag 8 januari 2006 @ 17.26 uur

  10. 5. Aan de gesprekken van vanmiddag dezen
    gentlmEn mee en dat werd een plezierig
    kijken en hier en daar een ‘rake’ opmer-
    king, maar toch als héren gevoerd, uit
    af!
    Maar goed om een leiderschap nog beter
    te definieren, hoop ik dan toch maar,
    dat om te ‘kiézen’ , het overleg a.s.
    dinsdag in de Waag in Amsterdam ter plek
    ke gevoerd wordt in de ook daar aanwe-
    zige Torenkamer, wel zo grappig en ook
    daar kan het uitzicht zeer vermákelijk
    zijn en de metro sluit ter plekke aan op
    het CS en het AS dus er de nodige drank
    jes vrolijk verwerken is ook mogelijk.
    Trouwens, zelfs de VVD kan nog wel eens
    árm zijn, als je het van Poolse arbei-
    ders moet hebben, en je dhr Bolkestein
    -met het broodje nog in de hand- ziet in
    stappen ter hoogte van het Waterlooplein
    Tja, hoe kan dat nou toch, dat hij dan
    6 jaar terug al de komende armoed zo aan
    den lijve moest ondervinden. IK zat er
    bij en kéék ernaar, met…..verbazing!
    Welke vleugel van de VVD zou hij nu toch
    wel gestalte hebben gegeven, toen al??!!
    Privé wel aan de versobering, maar bin-
    nen de Partij niet over het voetlicht
    getild? Gemiste kansen dus en misschien
    wel aanleiding genoeg, toen al ! Groet!

    Reactie door Madelief — zondag 8 januari 2006 @ 17.31 uur

  11. Lekker hypocriet Jan M., toen het CDA met de VVD in zee ging schreeuwde men bij de SP moord en brand en vond men dat het een CDA/PVDA kabinet had moeten zijn.

    Neem van mij maar aan het CDA wordt hoe dan ook de 2 na grootste partij en nu wil jij dat dan de PVDA evt in zee gaan met het SP en GL.

    Niet dat er een links kabinet gaat komen, ook ik heb buitenhof gezien en alle dingen wat je zei waar de SP geen water bij de wijn zal doen maakt dat linkse kabinet al kansloos voordat de verkiezingen uberhaupt zijn begonnen.

    Reactie door Ronald — zondag 8 januari 2006 @ 17.32 uur

  12. Toch weer een gemiste kans.
    Elke keer dat je de Hr. Marijnissen op de televisie ziet denk je; En nu laat hij zien dat HIJ “the elder statesman” is.
    De tamelijk domme uitlatingen van Woutertje Bos werden jammer genoeg niet beantwoordt met diepzinnigheid of vilein begrip.
    Beter zou het zijn geweest om enige voorbeelden uit zijn 25 puntenplan extra onder de aandacht te brengen. Het had hem niet geschaad om juist de punten uit te zoeken met een breed maatschappelijk draagvlak.
    Met slechts een korte reactie had hij Wouter Bos kunnen verwijzen naar de “juniorsuite”.
    Ook zou ik, voor een betere mediapresentatie, de Hr. Marijnissen aanraden voortaan enige seconden te wachten voor beantwoording van vragen.
    Dit geeft aan bedachtzaam te zijn wat beter past bij zijn senioriteit.
    Ik hoop dit in een volgende televisiepresentatie (maar ook in de kamer) terug te zien.
    Probeer het eens Jan!

    Reactie door Tim.ondernemer — zondag 8 januari 2006 @ 17.40 uur

  13. @1
    moeilijk he, om afscheid te nemen.

    Reactie door engine 54 — zondag 8 januari 2006 @ 17.44 uur

  14. @11 Heb slechts 2 zaken gehoord, AOW en geen socialer inkomensherverdeling. Nou daar kan GL/Pvda geen moeite mee hebben ?
    Interview was te kort om uitgebreider te
    spreken.

    Reactie door Gerritweethet — zondag 8 januari 2006 @ 17.54 uur

  15. $12. Ja mee eens. Iets te snel soms. Moet JanM aan werken (eerste tot 5 tellen in zichzelf).

    Reactie door Gerritweethet — zondag 8 januari 2006 @ 17.57 uur

  16. Jan Marijnissen komt inderdaad vaak wat gretig over op het scherm en soms iets te gretig, maar aan de andere kant vind ik het wel mooi.

    Het is voor mij ook het enthousiasme van een politicus die meningen heeft, zich er niet voor schaamt, ze uit wil dragen en zich daarbij niet laat belemmeren door journalististen of het gegeven of hij al dan niet als “wijze man” overkomt.

    Ik zie ook niet in waarom Jan zijn “senioriteit” zou moeten tonen. Een pijp rokend en plukkend aan een witte baard heeft iets verhevens en dat past niet bij Jan.

    Ik vond de manier waarop Jan commentaar gaf op Bos overigens prima. Enige kritiek, maar wel dusdanig dat je er op voort kunt bouwen.

    Reactie door Nathan — zondag 8 januari 2006 @ 18.19 uur

  17. $11 Ja op basis van uitslag (door de Kiezer zelve) had vvd gewoon niet mogen meeregeren en was ons allen veel ellende bespaard.

    Reactie door Gerritweethet — zondag 8 januari 2006 @ 18.26 uur

  18. Grapje Nathan?
    Ten eerste dhr Marijnissen is een ‘snel-
    denker’ vermag het om snel hoofd- en bij-
    zaken te onderscheiden en heeft m.i. ook
    vandaag geprobeerd het vertrouwen van de
    kiezer omhoog te hijsen.
    Afgezien daarvan, door een imposante baard,
    of eerbied voor jouw grijze haren, kijkt de
    burger met gemak heen, en wist je trouwens
    dat menig mens die pijp, de cigaar of de
    cigaret gebrúikt om tíjd te wínnen en met
    een paar seconden meer, tijd rékt, om een
    béter antwoord te formuleren? Eigenlijk
    vind ik dát dus zwák ! Hetzelfde geldt voor
    dat slokje water en al helemaal bekend is
    dat men bij twijfel eerst de volledige
    vraag van de journalist gaat herhálen, en
    kijk dat heeft de heer J.M. dus kennelijk
    niét nodig om zijn vraaggesprek ‘luister’
    bij te zetten, mooi toch?

    Reactie door Madelief — zondag 8 januari 2006 @ 18.36 uur

  19. @gerritweethet

    je bedoeld geen grotere inkomensverschillen, nou even voor de duidelijkheid, het grootste gedeelte van het PVDA electoraat verdiend modaal of hoger hoor, die zijn absoluut niet gebaat bij de plannen van de SP (hypotheekrente aftrek etc etc)

    Reactie door Ronald — zondag 8 januari 2006 @ 18.38 uur

  20. @17
    Dat van de grijze baard en de pijp was uiteraard figuurlijk bedoeld. Maar wat is er op tegen om een beter antwoord te kunnen geven?

    Jan Marijnissen zal ongetwijfeld een snelle denker zijn, maar waar het mij om ging is de manier waarop hij overkomt. Iets meer rust is niet verkeerd. En daarnaast, het geeft ook de luisteraars/kijkers even tijd om het verhaal goed te kunnen volgen. Nu kan ik het zelf wel vrij goed volgen, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die de draad kwijtraken, punten uit het betoog missen en dat soort dingen.

    Reactie door Nathan — zondag 8 januari 2006 @ 18.47 uur

  21. @19
    PVDA is daar toch ook een groot voorstander van.

    Reactie door jofel — zondag 8 januari 2006 @ 19.10 uur

  22. Ja, dat zou dan jammer zijn, maar naar mijn
    smaak heeft het overgrote deel het zeker
    vandaag met gemak kunnen volgen en voor een
    gesprek of debat moet ook een kijkend mens
    z’n best willen doen.
    Bovendien er mag dan hooguit misschien een
    voorgesprek hebben plaatsgevonden in grote
    lijnen, áls dat al zo is, en zelf mag ik
    graag een politicus zeer bevlogen en ent-
    housiast aan ‘het werk’ zien en ligt mij
    dat gezápige niet zo. Vind je echt dat die
    methodiek meer indruk maakt? Het is net als
    bij supersnelle entertainers, en die de
    kijker danook nog het volle pond géven en
    vooral dat ietsje meer, voor hetzelfde
    kijkgeld! De ijzersterke supersnelle liedjes van Jasperina de Jong kon ook niet
    iedereen bijhouden, maar is evenzo dus vak-
    werk! Supersnelle mannen in supersnelle
    auto’s: dat is toch wat men wil? Alleen
    kunnen sommigen beter proberen in hun super
    supersnelle auto het stuur proberen recht
    te houden en pretenderen daar hun snelheid
    te bewijzen, waar zij het ‘verbaal’ zowat
    niet door hun strot krijgen! Vat U ‘um?
    Men zoekt altijd een sublimatie voor zijn
    onvermogen, kijk maar goed rond en grinnik
    op deze prachtige winterse zondag een mi-
    nuutje met me mee!
    Overigens een béter antwoord geven omdat je
    het niet ‘direct’ kunt, maakt het uitge-
    stelde antwoord er dus niet béter op, maar
    hooguit minder slécht!
    De bedachtzaamheid van Tatort of Maigret
    is hier dus niet aan de orde, maar de rea-
    liteit van elke dag en geen soap of i.d.
    Een waarheid als een koe is inderdaad dat
    sommige mensen wel eens wat meer gearticu-
    leerd mogen spreken en zeker tegen ouderen,
    maar dhr Marijnissen heb ik dus niets horen
    inslikken, noch binnensmonds horen mompelen
    Voor mensen die slécht horen was het zelfs
    redelijk makkelijk liplezen als dat zou
    hebben gemoeten en vond ik de beeldregie
    ook voortreffelijk!
    Voor net ingeschakelden, het begon vanmor-
    gen al bij de vórige Buitenhof van gister-
    avond 7 januari. Fijne avond Nathan, en
    Toine zie nu, dat Nathan en ik ook gewoon
    van mening kunnen verschillen, niks mis mee
    Groeten allemaal, in de hoop dat er van-
    avond nog een nieuw item kan komen over
    Limburg!

    Reactie door Madelief — zondag 8 januari 2006 @ 19.17 uur

  23. Politiek is voor een belangrijk deel mediapresentatie geworden.
    Je vindt dit op allerlei manieren terug en natuurlijk heel sterk vlak voor de verkiezingen.
    Niemand vergeet bijvoorbeeld de presentatie van Melkert ten opzichte van Pim Fortuyn.
    De beelden en woorden spraken echt!
    Ook stoorde en stoort het vele mensen dat Jan Peter Balkenende te snel sprak en spreekt, nog afgezien van zijn enigszins krampachtige lichaamstaal.
    De irritatie bij hem is ook achter zijn brillenglazen te zien.
    Voor Jan Marijnissen is het belangrijk dat hij het woord NEE uit zijn vocabulaire haalt en inruilt voor; beter is, of beter zou zijn of we kunnen ook dit overwegen….
    Ik zeg absoluut niet dat de mediapresentatie van Jan Marijnissen slecht is of slechter dan vele andere politieke collegae.
    Het kan in de finesses liggen of men het verschil kan maken in zo een presentatie. Als Jan Marijnissen een beetje rust inbrengt in zijn presentatie wil dit nog niet betekenen dat hij ook moet overgaan tot baard en pijp.
    Bij Harry Mens/Business Class zag ik deze morgen ene Hr. H. Wiegel en ik ben het niet eens altijd NIET met hem eens.
    Echter, in zijn presentatie zit de worm.
    Zijn minzame, maar eerder nog, arrogante grijns ergert.
    Zijn schijnbare voorwaarden om hem niet te mogen tutoyeren een afdwingen van respect zonder basis ten aanzien van verantwoordelijkheid in de hedendaagse politiek.
    Dit bedoel ik dus NIET met senioriteit!

    Reactie door Tim.ondernemer — zondag 8 januari 2006 @ 19.52 uur

  24. @21, welnee, dat is nu salonsocialistische prietpraat van de PVDA, die gaan echt niet aan de hypotheek rente aftrek moirrelen hoor, dat kost ze minimaal de helft van hun zetels (idem voor het CDA)

    Reactie door Ronald — zondag 8 januari 2006 @ 20.10 uur

  25. Hoi Jan,
    Ik vond uw verhaal gedreven, met een heldere visie. Een ding begreep ik niet helemaal: waarom laat u het initiatief voor bijv. het maken van een 25punten plan aan Wouter Bos? Wouter Bos mag officieel de oppositieleider zijn, maar zolang hij niet helder is lijkt me er niks op tegen als u de officieuze oppositieleider wordt door initiatieven te nemen waarop de PvdA kleur moet bekennen. Een beetje meer druk op Wouter Bos kan geen kwaad. Verder hoop ik net als u op een links kabinet. Dat zou uniek zijn voor nederland en naar mijn idee wordt het de hoogste tijd. Succes!

    Reactie door J. de Bijl — zondag 8 januari 2006 @ 20.15 uur

  26. @24

    Ik hoop ook op een links kabinet, eventueel zelfs met Wouter Bos. Maar mijns inziens wordt er juist een behoorlijke druk op Bos gelegd door het initiatief bij hem neer te leggen.

    Door het initiatief bij Bos neer te leggen wordt Bos namelijk nog sterker gedwongen om kleur te kiezen. Dan zal pas echt duidelijk worden of hij een linkse coalitie steunt of niet.

    In het geval Jan Marijnissen het voortouw zou nemen, dan zou Bos dit later kunnen afdoen als iets waar hij het niet mee eens is, een leuk initiatief of een andere smoes. Nu kan hij zich er veel minder gemakkelijk van af maken.

    Hij werkt mee aan een plan voor een eventuele linkse coalitie of niet. En als hij blijft dralen, dan weten we ook hoe laat het is.

    Reactie door Nathan — zondag 8 januari 2006 @ 20.26 uur

  27. @19 Ronald
    Pvda/Wouter is/was definitief voor verdere “beperking” van hypotheekrenteaftrek bvb boven euri 250x of 300.000 niet meer aftrekbaar. Ze hadden zelfs al de besparing voorgerekend. Maar … voor de nog te sluiten hypotheken en dat lijkt redelijk.

    Herinner dat Zalm/Vermeend destijds 98 (?)plotsklaps de consumptieve rente , eerst aangewakkerd om mensen te laten besteden tbv aandrijven der economie, niet meer aftrekbaar maakte.

    Mits keurig vantevoren aangekondigd kan niemand iets tegen zo’n maatregel hebben.

    Reactie door Gerritweethet — zondag 8 januari 2006 @ 20.52 uur

  28. Wat ik dan weer jammer vind is dat wanneer de journalist een vraag buiten de agenda stelt. Jan reageert met de mededeling dat dat niet afgesproken was. Ik had van hem toch een krachtiger antwoord verwacht. Het kwam een beetje slapies over.
    Zo,n platform is niets om je voor te schamen of van je apropos te vallen. Maar juist een kans om te laten zien(vertellen) op hoeveel verschillende vlakken de SP bezig is om deze samenleving weer op haar pootjes te krijgen.

    Reactie door Pimpelmees — zondag 8 januari 2006 @ 20.57 uur

  29. Jan, je bent jezelf een beetje aan het herhalen, want dit riep je een jaar geleden ook al in Buitenhof: http://frontpage.fok.nl/nieuws/49829

    Het wordt tijd dat de SP weer eens wat minder naar de PvdA kijkt, en wat zelfbewuster aan de eigen ideeën gaat werken. Als er een linkse meerderheid komt dan zijn de coalitieonderhandelingen NA de verkiezingen vroeg genoeg om over een linkse regering te praten. Laat de SP niet de fout maken van GroenLinks, die onder invloed van positieve peilingen tussen 1998 en 2002 het continu over kabinetsdeelname had, maar uiteindelijk bij de verkiezingen zelfs een zetel verloor!

    Reactie door GJ — zondag 8 januari 2006 @ 21.26 uur

  30. Gerrit, je zit er weer naast, joh! Dat met die AOW dat GroenLinks wel zou steunen en zo… Femke Halsema is niet voor niets tot “Liberaal” van het Jaar 2005 gekozen door de JOVD. Omdat ze o.a. vindt dat mensen die niet de volle 40-45 jaar gewerkt hebben ook GEEN RECHT hebben op een volledige AOW… Zo sociaal is GL inmiddels.

    Reactie door Lydia — zondag 8 januari 2006 @ 22.56 uur

  31. Zei het elders al: ik vond dat je het goed deed Jan: helder en oprecht, ik vond ook je opmerking dat de SP toch vooral de partij is die vóór stemt, in antwoord op de kritiek van Femke, erg sterk!

    Reactie door Madelijne Pleines — zondag 8 januari 2006 @ 23.48 uur

  32. Beste jan,

    Je deed het weer voortreffelijk in BUITENHOF …. ze probeerde je weer te tackelen, maar je bleef fier overeind …mijn complimenten ….. mijn stem heb je weer verdiend ….. er moet echt wat veranderen in Nederland …Ik heb het goed, maar ik zie wel degelijk de stille armoede om mij heen …. ik heb bijna heel mijn leven pvda gestemt, maar de laatste twee x de SP …omdat ik vindt dat de SP echt dicht bij de mensen staat en natuurlijk omdat de SP een leider heeft waar een ieder een voorbeeld aan zou moeten nemen.

    Vriendelijke groet, Armando Heinsius

    Reactie door Armando Heinsius — maandag 9 januari 2006 @ 2.09 uur

  33. Hmmm. Best aardig hoor Jan, maar waarom zou je willen wachten op Wouter B. ? Tuurlijk, hij is de voor-de-hand-liggende toekomstige MP van het volgende kabinet. Maar is dat zo?
    Hij is in de afgelopen twee, drie jaar toch ook de voor-de-hand-liggende aangewezen oppositie leider zijn (geweest).
    Tenminste, dat dachten wij.

    Televisie-kijkend, kranten lezend, internet reaglurend Nederland. Maar hij had het druk met een manifest, twee kinderen, een boek, een film. Daar hoorden wij meer van dan van flitsende kernachtige bevlogen betogen onder aanvoering van de sociale PvdA-kampioen Wouter B.

    Hij schijnt een knap boek te hebben geschreven met daarin zaken die een sociaal voelend mens waarachtig aanspreken.
    Maarreuh.. Simenon schreef ook goed, toch zou ik die niet bellen als mijn hondje zoek was.

    Volgens mij kun je beter niet wachten op Wouter B. want dan kun je lang wachten.

    Reactie door Jo-Anne — maandag 9 januari 2006 @ 3.33 uur

  34. Het zal toch moeilijk zijn om een ieder tevreden te stellen. De een vind dat JM meer met de ijzeren vuist op tafel moet slaan en een ander vind weer dat hij bedachtzamer moet overkomen. Als je naar Balkenende kijkt en je ziet zijn houterige bewegingen en quasi ontspannen gezicht en je hoort zijn geratel dan is dat een GEMAAKT individu, nog slecht ook.
    JM daar in tegen moet gewoon zichzelf blijven. Niet teveel sleutelen aan zijn imago. JM is een man uit het volk en vóór het volk en geen manager of zo. Mediatraining kan ook averechts werken, kijk maar naar Balkenende. Ik vond het een prima presentatie gistermiddag, 2 keer bekeken.
    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — maandag 9 januari 2006 @ 7.13 uur

  35. Zeker helemaal mee eens Gandalf:
    bevlogen, gedreven, spontaan, en ‘warm-
    menselijk’. Theaterfiguren mogen van mij
    eindeloos repeteren en of ze dan ‘over’
    komen, is voor mij dan nog maar de vraag.
    Sommige mensen hebben altijd al een natuur-
    talent en menigeen is dáár jaloers op.
    Zeker hoop ik dan ook, maar IK hoéf het niet te weten, dat in dezelfde ontspannen
    sfeer waarin de heer N. Wellink zijn betoog
    hield, de twee ‘gasten’ samen evengoed nog
    die koffie of dat glas hebben kunnen nutti-
    gen, om zichzelf nog meer te kunnen verhél-
    deren, zou nl. niks mis mee zijn. Koffie?

    Reactie door Madelief — maandag 9 januari 2006 @ 8.04 uur

  36. Ik vind dat het ‘n goed optreden was, waarin gezegd werd, wat gezegd moest worden en impliciet geduid, wat leek in het midden te worden gelaten; ‘n tactisch hoogstandje, zonder dat er ‘n spelletje werd gespeeld. Bravo!

    Reactie door Boudewijn Pleines — maandag 9 januari 2006 @ 9.40 uur

  37. In een ver verleden ben ik ook getrained om een verkooppraatje te kunnen houden en in een strak pak met stropdas mijn werk te doen. Foto’s maken van kinderen in een supermarkt en 3 weken later die foto’s (liefst meer) aan de ouders van die kinderen te verkopen. Dat heb ik krap aan een jaar volgehouden. Ik was er niet zo goed in. De bedoeling ervan was om klanten het hele pakket foto’s te laten kopen terwijl ze eigenlijk voor de aanbieding kwamen.
    Daar moest ik gisteren weer aan denken toen ik naar de film de Boilerroom keek waarin gewiekste aandelenmakelaars mensen tot op het bot uitkleden. Getrainde oplichters. Die kunnen mensen alles laten kopen. In het verlengde van bovenstaande zie ik de gladde maniertjes van politici om hun stemmers binnen te halen en hun verhaal zo te verpakken dat het lijkt of ze het goed voorhebben met volk. Het is vaak zo kunstmatig.
    Graag nog een bakkie Madelief.

    Reactie door Gandalf — maandag 9 januari 2006 @ 10.09 uur

  38. Ja het was een goede uitzending, heb hem maar bekeken op internet, zodat ik dat walgelijke geluid uit de keel van Wellink niet hoefde te volgen.

    Reactie door ReneR — maandag 9 januari 2006 @ 10.36 uur

  39. Off Topic, maar wel belangrijk:
    Werkgevers en werknemers dienen teveel betaalde WAO-premies terug te ontvangen

    Werkgevers en werknemers kunnen rekenen op een financiële meevaller als gevolg van
    de nieuwe arbeidsongeschiktheidsverzekering, die per 1 januari 2006 in werking is getreden.

    Met het nieuwe stelsel (WIA in plaats van WAO) verdwijnt het ‘WAO-gat’,
    waardoor de premies die hiervoor zijn betaald, kunnen worden teruggestort.
    De ‘WAO-gatpolis’ ontstond begin jaren negentig.
    Na invoering van het nieuwe WAO-stelsel per 1 januari 2006 is deze verzekering overbodig geworden.

    Hierdoor kunnen de premies die in 2004 en 2005 zijn betaald, grotendeels worden teruggevorderd.
    Dat komt doordat deze premies zijn afgedragen voor werknemers die nooit van de polis gebruik hebben gemaakt.
    Het is de bedoeling dat deze premies begin 2006 zullen worden teruggestort.

    De invoering van de WIA (Wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen) maakt de WAO-hiaat (Wet ArbeidsOngeschiktheid) verzekering
    met terugwerkende kracht overbodig vanaf 1 januari 2004.
    Bedrijven die in 2004 en 2005 nog zijn doorgegaan met het inhouden van de premie,
    dienen deze premie terug te krijgen van de verzekeringsmaatschappij en aan hun werknemers terug te betalen.
    Hieraan is in de media echter nauwelijks aandacht besteed.

    De meeste WAO-hiaat contracten zijn collectief afgesloten met de werkgever.
    De verzekeraars zullen dan ook met de werkgever het terugstorten van de premie besproken hebben.
    Vaak worden er nog kosten afgetrokken van de premie en het restant wordt teruggestort.
    De werkgever dient dan voor teruggave aan zijn werknemers zorg te dragen.

    Werknemers die de afgelopen twee jaar nog premie hebben betaald voor een WAO-hiaatverzekering, kunnen deze terugkrijgen.
    Het kan gaan om een bedrag tot ruim 600 of 700 euro per medewerker.
    Op het salaris van werknemers werd hiervoor in 2004 en 2005 premie ingehouden, die tot 30 euro per maand bedraagt.

    Het recht op restitutie van de premie geldt niet voor werknemers van wie de werkgever de premie volledig voor zijn rekening nam.
    Oftewel: werknemers hebben recht op een teruggaaf als op het salaris van werknemers hiervoor in 2004 en 2005 premie werd ingehouden.
    Als er op het salaris van werknemers in 2004 en 2005 geen premie werd ingehouden, krijg je ook niets terug.

    Derhalve raad ik iedereen aan om een briefje te sturen naar de werkgever waar je in 2004 en in 2005 in dienst was)
    om de op je salaris ingehouden WAO-hiaat verzekeringspremie terug te vragen.

    Met vriendelijke groet,
    Michel Smit

    Reactie door Michel Smit — maandag 9 januari 2006 @ 13.55 uur

  40. @30 Lydia
    Lieve meis waar heb ik aan AOW en GL gerefereerd ? JOVD is een ludieke actie en Femke liet zich niet kennen en ging face-to-face met de Liberale jonkies.
    Laten we het (bijgestelde ?) GL programma nog eens goed lezen (je blijft lezen) doch denk dat er met GL altijd een deal kan worden gemaakt tav samen regeren met SP en PvdA. Ondertussen blijft elke partij zich uiteraard zelf ook profileren want anders eten ze elkaar op.

    Reactie door Gerritweethet — maandag 9 januari 2006 @ 14.02 uur

  41. Jan, Heb net de herhaling van Buitenhof gezien en moet zeggen dat je je prima verweerd hebt.
    Je standpunten duidelijk verdedigd en gewoon bij de feiten gebleven bent, waarom het ging.
    Niet in afleidingen bent getrapt maar gewoon af gemaakt hebt, wat je te zeggen had

    Prima Jan. Complimenten!

    Reactie door Anja — maandag 9 januari 2006 @ 14.29 uur

  42. Beste Jan, Ik wil je laten weten dat ik door je interview in Buitenhof besloten heb voortaan op jou te stemmen ipv PVDA. Als ik je zo hoor, denk ik hier staat een potentiele premier: deskundig, bevlogen en integer. Ik wil je graag steunen. Weet niet goed hoe. Ik woon in Frankrijk. Ik zou je graag een hoofdstuk uit mijn boek De bevrijdende kracht van emoties willen sturen, het hfst over woede en geweld. Wellicht dat dat een bijdrage kan zijn aan jullie denken en werk tav geweld in de samenleving. Hartelijke groet, Riet Okken, psychologe/psychotherapeute

    Reactie door Riet okken — maandag 9 januari 2006 @ 19.37 uur

  43. Wouter bos is een draaikont ,net als deze regering ,wat nou Nederland kan zoveel beter.
    Naar mijn mening niet met zulke bewindslieden ,die maar met alle winden meewaaien,
    Mensen stront in hun ogen en oren smeert ,wat PVDA een linkse partei ,nou dat zijn ze al lang niet meer ,een beetje midden iets wat rechts doorgeslagen !
    Ze zijn mede verantwoordelijk voor de chaos in Nederland ,zij zijn ook schuldig aan het fenomeen gedoog beleid wat de laatste decennia gevoerd is op alle fronten.
    Geen verantwoording nemen voor wat je werkelijk vind,en maar naar de bek praten ,ja knikken en nee bedoelen.
    Wat is de PVDA toch een sociaal bewogen partei……..zeg!!!!
    Jan pas op voor deze dood doeners, de SP word verweten dat ze overal op tegen zijn nou wat verwijten we de PVDA ,niets slim die Wouter stil blijven en op het juiste moment toeslaan ,een goeie politicus maar geen volks vertegenwoordiger .jongens pas op,pas op ,met die Wouter

    Reactie door ton de haas — maandag 9 januari 2006 @ 20.20 uur

  44. Beter laat dan nooit.

    Het moge duidelijk zijn dat ik in mijn post @37 niet doelde op Jan Marijnissen en de SP.
    Toen ik net even terug las zou die indruk kunnen ontstaan. (hoewel, niet voor diegene die mij hier een beetje kennen).

    Reactie door Gandalf — dinsdag 10 januari 2006 @ 8.31 uur

  45. 9.11 Snel een geruststelling en bevestiging
    tevens van jouw 37 en 44 (onrust).
    Mensen genoeg die hier kunnen switchen en
    ook tussen de regels doorlezen, maar voor
    jouw zekerheid, IK heb dat géén moment ge-
    dacht en ‘allen die jou kennen’ weten zéker
    wel beter en zijn van jouw sympathie voor
    deze partij overtuigd. Geen ‘bekende’ die
    ánders gaat interpreteren, don’t worry, be
    happy! Dan nóg maar ‘n ‘bak’, …mag natuur
    lijk ook koffie zijn,,,,overigens ook een
    leuk idee dat mevrouw Okken, ons Nederland volgt vanuit Frankrijk, mais oui!
    Fijne dag en…’niet ‘t benauwde’ was in
    mijn familie een veel gebruikte kreet!Groet,

    Reactie door Madelief — dinsdag 10 januari 2006 @ 9.20 uur

  46. Ik heb met bewondering en trots naar jou in Buitenhof gekeken. Ik ben het met Anja eens dat je het er bijzonder goed hebt afgebracht Jan. Je verkondigde een helder, inspirerend standpunt.Je laat je niet door kleinzieligheid (of heet dat strategie) van anderen afleiden. Alleen samen maken we een beter Nederland! Ik ben weer bevestigd in mijn keuze voor de SP!

    Reactie door Carla — dinsdag 10 januari 2006 @ 10.47 uur

  47. Helemaal eens met reactie 46..wat sterk weer Jan…nog niet een flets optreden kunnen ontdekken van jou..die overtuiging en gretigheid is helemaal geweldig en dat belooft veel goeds..!! 7 maart 2007
    Trouwens Jan de Wit bij Radar…ook top!!

    Reactie door eric — dinsdag 10 januari 2006 @ 18.29 uur