Het was druk

Soms heb ik van die momenten dat ik denk: Mooi, om voorzitter te zijn van de beste partij van dit land!

Vrijdagavond besloot de SP-Limburg om voor vandaag een demonstratie te organiseren tegen de belachelijke plannen ten behoeve van een nog lager overvliegen van de AWACS-vliegtuigen over Zuid Limburg.

De authoritaire manier waarop dit besluit door het kabinet erdoor is gejast, tegen de wil van de bevolking, de gemeenteraad en Provinciale Staten gaf extra olie op het vuur.

Om het plaatselijk actiecomité behulpzaam te zijn én de inwoners een (laatste?) kans te bieden hun mening tot uitdrukking te kunnen brengen werd het besluit genomen. De opkomst was gigantisch!

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zondag 08 januari 2006 :: 20.58 uur

77 Comments

77 reacties

  1. Het was fantastisch! Laat dit in ieder geval een les zijn voor alle regenten die denken dat ze de bevolking en de volksvertegenwoording wel even aan de kant kunnen schuiven.

    Reactie door Thijs — zondag 8 januari 2006 @ 21.18 uur

  2. Ik weet de OPLOSSING.
    Geen militairen naar Afghanistan en dat geld BIJLEGGEN voor nieuwere motoren in de AWCS.

    Ondertussen die procedure afmaken.

    Prima argumentatie van Jan de Wit = SP.

    Reactie door Gerritweethet — zondag 8 januari 2006 @ 21.20 uur

  3. Mijn dochter vond http://www.groenfront.nl waar aldoor laatste nieuws. Vrij-staat in Nederland uitgeroepen. De Goedegeest als waarnemend burgemeester.

    Reactie door Gerritweethet — zondag 8 januari 2006 @ 21.25 uur

  4. De demonstratie was een krachtig en indrukwekkend signaal aan politici die zich denken te kunnen gedragen als regenten.
    Duizenden, jong en oud, waren aanwezig en hebben zowel tijdens de demonstratie als in het bos hun stem laten horen.

    en nu…wellicht tegen beter weten in….hopen op nachtelijk succes van de actievoerders in het bos!

    Reactie door Ron Meyer — zondag 8 januari 2006 @ 21.28 uur

  5. Goed gedaan en bedankt voor de moeite!
    Jammer dat ik er niet bij kon zijn.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zondag 8 januari 2006 @ 21.50 uur

  6. Jan, misschien een goed idee voor je, vraag de hulp eens in van Ann Coulter.
    Als je je van vandag mail hebt gelezen, weet je metéén wat voor vlees je in de kuip hebt.
    Het is maar nèt waar je voorkeur ligt
    niet waar?
    Succes ermee!

    Reactie door Anja — zondag 8 januari 2006 @ 22.18 uur

  7. @6, Anja, he??

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zondag 8 januari 2006 @ 22.20 uur

  8. @6 Anja,

    Ann Coulter? Voel je je wel lekker?

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zondag 8 januari 2006 @ 22.56 uur

  9. Al 27 jaar krijgen de inwoners van zuid-oost Limburg een gigantische vervuiling en geluidsoverlast te verwerken van een overblijfsel van de koude oorlog.
    Kappen met die AWACS.
    Waarnemend burgemeester Zuidgeest (PvdA en bestuurslid van het IVN (?!)) roept steeds over relschoppers. Waar haalt hij het vandaan. Er is nog géén enkel incident geweest. Zijn authoriteit is kennelijk enkel op de vrees voor de angst gebaseerd. Zielig die man.
    Dank aan de mensen ven Groenfront voor hun lijfelijke inzet.

    Reactie door Ben Rewinkel — maandag 9 januari 2006 @ 0.07 uur

  10. Al jaren hebben de diverse regeringen schijt gehad aan lawaaioverlast voor een kleine 300.000 mensen: Dus doet de balkenbende er nog een schepje bovenop om zet nog wat lager te laten vliegen ;-)

    Reactie door Henk. — maandag 9 januari 2006 @ 2.59 uur

  11. Laat die AWACS toch gewoon vliegen stelletje zeikerds. Planten we ergens anders wel weer een bosje neer.

    Reactie door Salon socialist — maandag 9 januari 2006 @ 4.40 uur

  12. Andere oplossing: verleng de baan richting Duitsland. En draai de startrichting om. Kunnen de bomen blijven staan en kunnen de bivakmutsen weer terug naar hun kraakpand.

    Reactie door Salon socialist — maandag 9 januari 2006 @ 4.45 uur

  13. waarom kan de awacs niet naar de woestijn gaan daar is plaats genoeg , de burger heeft steeds minder te zeggen hier in nederland nederland is al klein de natuur moet gewoon terug ,en daarbij waarom moeten er nu awacs vliegen er is hier
    toch geen oorlog meer. defensie krijgt geld van de overheid ,maar als je kanker hebt dan moet je bedelen voor geld ,nee defensie moet bedelen voor geld en mensen met kanker die moeten niet bedelen.
    of de silecose mijnwerkers wat hun gezondheid voor ons hebben gegeven.
    nederlanders wordt wakker we slapen te veel, voor dat het te laat ishier in dit mooie land natuurlijk zonder balkenende en de rest van hun clan.

    Reactie door ton grootheest — maandag 9 januari 2006 @ 6.10 uur

  14. @8@7
    Mogelijk dat Anja het ironisch bedoelt?
    Goedemorgen overigens.

    @12 De wind komt bijna altijd uit het westen en vliegtuigen moeten nu eenmaal tegen de wind in opstijgen, kwestie van airodynamica.

    Reactie door Gandalf — maandag 9 januari 2006 @ 7.24 uur

  15. Deze politici gedragen zich niet als regenten maar zijn het tot op het Bot,

    Ach ja Zalm (die in de jaren vijftig ook graag bij de regenten wilde horen,hij had een droom) zei het al terug naar de jaren dertig met Boeren Burgers en Buitenlui en natuurlijk het Gepeupel waar ze geen boodschap aan hebben.

    Reactie door Henny — maandag 9 januari 2006 @ 8.35 uur

  16. @13 Gandalf,

    Goedemorgen, je bent de énige die het door heeft.

    Reactie door Anja — maandag 9 januari 2006 @ 9.12 uur

  17. Limburg is wat te ver weg voor mij, maar anders was ik erbij geweest. ‘n Noodrem-actie hiervoor? Ik teken meteen.

    Reactie door Boudewijn Pleines — maandag 9 januari 2006 @ 9.19 uur

  18. Mensen, dit is echt geen zaak van het socialisme. Ook ik als zelfverklaard kapitalist vind het vreselijk dat dit bos gekapt moet worden om een aanvliegroute voor AWAC’s zgn veiliger te maken. Die AWAC’s zijn blijkbaar nodig, maar hier was heus een andere oplossing voor te vinden geweest dan het achteloos kappen van een bos.

    Reactie door Don Solaris — maandag 9 januari 2006 @ 9.36 uur

  19. Is ANJA effe op het LOG zoekt ze weer moeilijkheden?
    En niet meer zielig doen daarna he!

    Reactie door Kastanje — maandag 9 januari 2006 @ 9.41 uur

  20. Tja…en als Anja er niet is, dan wel 1 van haar andere deelpersoonlijkheden…

    Ik het denk ik trouwens wel gelijk gekregen als ik nu zo het journaal zie.
    De regering heeft een koningklijk besluit genomen en het leger ingezet (marechausee) om het rechtsgevoel van de burgers nog meer fysiek de grond in te boren.

    Zoiets dat hoorde altijd thuis in de 70 er jaren in Z-Amerika en het China van 1989. De regering regeert tegenwoordig middels K.B.’s als ze hun zin niet via democratische weg kunnnen krijgen. Net zoals die brandgevaarlijke gevangenis, wat een gemeente dicht wilde gooien, maar signeur Donner per K.B. openhield. Eigenlijk zou er nu weer een flinke brand uit moeten breken daar en dan wil ik zijn schijnheilige harsens graag weer eens zien.

    Reactie door ReneR — maandag 9 januari 2006 @ 10.32 uur

  21. #20 Anja

    Sorry Anja hoor, was als grapje bedoeld voor het geval je me weer erg hard vind…

    Reactie door ReneR — maandag 9 januari 2006 @ 10.42 uur

  22. Klopt het trouwens dat zo’n koninklijk besluit zomaar genomen kan worden, en zo nee, moet dit dan nog eerst ergens goed gekeurd worden? Zo ja, is dit koninklijk besluit dan al goedgekeurd?

    Ik heb namelijk ergens gelezen (helaas weet ik niet meer waar) dat deze regering het oordeel over dit koninklijke besluit niet wilde afwachten – en maar alvast is begonnen met de kap – uitgaande van dat het koninklijke besluit wordt goedgekeurd o.i.d.

    Ik ben hier alleen niet zo in thuis, dus ik weet niet of dit onzin is of niet.

    Reactie door Anton Schuurmans — maandag 9 januari 2006 @ 10.52 uur

  23. Is het dan niemand nog niet duidelijk (genoeg) dat onze ‘democratie’ niets anders is (verworden) dan een flinterdunne illusie…?

    Als er door deze daad (het kappen van dit bos door “onze” machthebbenden) geen lichtje bij het volk gaat branden, dan verdient het, wat het krijgt…

    Reactie door Laurent — maandag 9 januari 2006 @ 11.29 uur

  24. Wie schoen os Limburg is,
    Det wet toch neemes!

    Het was inderdaad druk, bin net weer truuk in mien huuske.

    Blijf met je fikken in godsnaam van de rest van de natuur in Limburg af. Zeer slecht voor de Limburgse ECONOMIE en NATUUR!!!
    Er is al zo’n beetje.
    Denk op z’n Nederlands of liever in het Limburgs.

    Dekker zeker niet,zei voelt zich echt niet lekker, zei denkt alleen maar in het Amerikaans met Amerikaanse € tekens in d’r hebberige oogjes.
    Zeer ON-NEDERLANDS.

    Wanneer krijgt een van de huidige bewindslieden een strafblad?????

    Reactie door Elsa.de.Leeuwin — maandag 9 januari 2006 @ 11.47 uur

  25. hoeveel banen leveren die AWACS op? daar wordt niet over nagedacht natuurlijk.

    Reactie door Matthijs — maandag 9 januari 2006 @ 11.52 uur

  26. gewoon anaal nemen net als PIM

    Reactie door marco van stokkom — maandag 9 januari 2006 @ 12.50 uur

  27. Staat de SP eigenlijk achter praktijken als in het volgende bericht:

    Bedreigingen aan adres aannemers
    SCHINVELD – De aannemers die in opdracht van het ministerie van Defensie de zes hectare van het Schinveldse Bos kappen, zijn in de aanloop naar de actie verschillende malen bedreigd. Dat liet P. van Kleij, voor Defensie verantwoordelijk voor de bomenkap, maandag weten.

    Meerdere aannemers die zijn gespecialiseerd in bomenkap kregen bedreigingen aan hun adres nadat dat bekend werd dat het bos moest worden gekapt. Defensie maakt de namen van de aannemers die zich bezighouden met de kap hierom niet bekend. Ook zijn de namen van de aannemers op de shovels en zaagwagens afgeplakt.

    Onder meer de anarchistische groep Seals had eerder aangekondigd dat zij de aannemers zouden aanpakken.

    Reactie door gatengraver — maandag 9 januari 2006 @ 12.56 uur

  28. Als ik de beelden van de actievoerders zie denk ik met heimwee terug aan de tijd van de grote demonstraties tegen de kruisraketten. Het gaf een ongelooflijk goed gevoel om te weten dat je met een heleboel mensen van toch totaal verschillende pluimage samen achter één ideaal stond.
    Op het moment van schrijven schijnen de bomen al voor een deel geroooid zijn maar de boomklevers ( een zeldzame en beschermde soort ! ) zijn nog ongemoeid gelaten.
    Wel moet ik bekennen, dat ik in de loop der jaren na de kruisrakettendemonstraties, waar ik fanatiek aan mee deed met het van het toenmalige journaal bekende bord “Lubber op!” steeds rechtser ben geworden, althans op sommige gebieden.
    Maar de SP heeft toch nog geregeld mijn stem, en ik wens Jan – één van de weinige oprechte politici – heel veel succes toe!

    Reactie door ReinB — maandag 9 januari 2006 @ 13.02 uur

  29. De kap is inmiddels begonnen……6 hectare voor altijd weg.. :-(

    Reactie door Erik van Donk — maandag 9 januari 2006 @ 13.18 uur

  30. 6 hectare is een stuk van bijvoorbeeld 100m bij 600m. Ik vind dat weinig indrukwekkend. Met alle ophef die er gemaakt wordt denk je toch eerder aan een veelvoud daarvan.

    Reactie door gatengraver — maandag 9 januari 2006 @ 13.47 uur

  31. Even in lunchpauze de websites van de politieke partijen bekeken en inderdaad bemoeit niemand zich met het boomkappen in en Schinnvelt, niets over te vinden totnutoe. Dit betekent dat geen enkele partij zich op dit moment wil engageren behalve de SP en goed dat ook Pvda-er Samson er persoonlijk bij is. Is dit KB regeringsbesluit dan toch juist ?
    Ikweethetevennietmeer.

    Reactie door Gerritweethet — maandag 9 januari 2006 @ 13.49 uur

  32. @25 Die banen zijn voor oorlogs gezinden! Weet jij hoeveel Nederlanders ziek worden van overvliegde AWACS.
    Luchtvervuiling, Zware Milieu-aantasting?
    Nooit aan gedacht natuurlijk.

    Reactie door Elsa.de.Leeuwin — maandag 9 januari 2006 @ 13.53 uur

  33. Off Topic, maar wel belangrijk:
    Werkgevers en werknemers dienen teveel betaalde WAO-premies terug te ontvangen

    Werkgevers en werknemers kunnen rekenen op een financiële meevaller als gevolg van
    de nieuwe arbeidsongeschiktheidsverzekering, die per 1 januari 2006 in werking is getreden.

    Met het nieuwe stelsel (WIA in plaats van WAO) verdwijnt het ‘WAO-gat’,
    waardoor de premies die hiervoor zijn betaald, kunnen worden teruggestort.
    De ‘WAO-gatpolis’ ontstond begin jaren negentig.
    Na invoering van het nieuwe WAO-stelsel per 1 januari 2006 is deze verzekering overbodig geworden.

    Hierdoor kunnen de premies die in 2004 en 2005 zijn betaald, grotendeels worden teruggevorderd.
    Dat komt doordat deze premies zijn afgedragen voor werknemers die nooit van de polis gebruik hebben gemaakt.
    Het is de bedoeling dat deze premies begin 2006 zullen worden teruggestort.

    De invoering van de WIA (Wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen) maakt de WAO-hiaat (Wet ArbeidsOngeschiktheid) verzekering
    met terugwerkende kracht overbodig vanaf 1 januari 2004.
    Bedrijven die in 2004 en 2005 nog zijn doorgegaan met het inhouden van de premie,
    dienen deze premie terug te krijgen van de verzekeringsmaatschappij en aan hun werknemers terug te betalen.
    Hieraan is in de media echter nauwelijks aandacht besteed.

    De meeste WAO-hiaat contracten zijn collectief afgesloten met de werkgever.
    De verzekeraars zullen dan ook met de werkgever het terugstorten van de premie besproken hebben.
    Vaak worden er nog kosten afgetrokken van de premie en het restant wordt teruggestort.
    De werkgever dient dan voor teruggave aan zijn werknemers zorg te dragen.

    Werknemers die de afgelopen twee jaar nog premie hebben betaald voor een WAO-hiaatverzekering, kunnen deze terugkrijgen.
    Het kan gaan om een bedrag tot ruim 600 of 700 euro per medewerker.
    Op het salaris van werknemers werd hiervoor in 2004 en 2005 premie ingehouden, die tot 30 euro per maand bedraagt.

    Het recht op restitutie van de premie geldt niet voor werknemers van wie de werkgever de premie volledig voor zijn rekening nam.
    Oftewel: werknemers hebben recht op een teruggaaf als op het salaris van werknemers hiervoor in 2004 en 2005 premie werd ingehouden.
    Als er op het salaris van werknemers in 2004 en 2005 geen premie werd ingehouden, krijg je ook niets terug.

    Derhalve raad ik iedereen aan om een briefje te sturen naar de werkgever waar je in 2004 en in 2005 in dienst was)
    om de op je salaris ingehouden WAO-hiaat verzekeringspremie terug te vragen.

    Met vriendelijke groet,
    Michel Smit

    Reactie door Michel Smit — maandag 9 januari 2006 @ 13.55 uur

  34. Als ik b.w.v.s. een twijgje knak, is de kans aanwezig dat ik minimaal een fikse boete krijg.

    Als er door gemeentelijke ambtenaren abusievelijk een beslissing wordt genomen om een aantal platanen te kappen wordt er wat lacherig over gedaan. Foutje, kan gebeuren.

    Ik herinner mij nog die boomhutten op Amelisweert, die bleven langer staan maar werden uiteindelijk met grof geweld omgehaald.

    Reactie door Gandalf — maandag 9 januari 2006 @ 13.55 uur

  35. @27 Takkenzager !!
    Waarom ben jij niet in dat bos
    Motorzaagje vroem vroem

    Reactie door Toergenjev — maandag 9 januari 2006 @ 14.05 uur

  36. Gadver, dat werkschuw boomknuffeltuig bedreigt werkende mensen, die alleen maar hun WERK doen. Dat ze dat woord WERK eens in de oren knopen ipv boomhutten te bouwen!

    Ik hoop echt dat de SP zich van dit soort praktijken distantieert!

    Reactie door MvDeun — maandag 9 januari 2006 @ 14.45 uur

  37. Hoe worden die “actievoerders” eigenlijk gefinancieerd, die moeten, wanneer ze een keer niet actie voeren, toch ook leven.

    Ik kan het mij niet veroorloven om weken achtereen in een bos te gaan zitten.

    Heeft de SP of milieudefensie hier een speciaal potje voor, een soort van stakingskas?

    Reactie door Stephan — maandag 9 januari 2006 @ 14.47 uur

  38. @35 MvDeun.

    Ga werken, geen reacties geven in je werktijd, of werk je niet, en zo niet, dan weet je niet waar je het over hebt.

    Reactie door The Scarlet Pimpernel. — maandag 9 januari 2006 @ 15.03 uur

  39. @35
    Jammer voor jou dat doet de SP niet.
    Dan lees je het verhaal wat hier boven staat nog maar een paar keer.

    Reactie door jofel — maandag 9 januari 2006 @ 15.05 uur

  40. Heel wat jaren geleden was er in een programma een vraag hoeveel procent van nederland nog groen was, het was toen nog 8%, hoeveel procent zal daar nog van over zijn. Nederland is een groot blok beton aan het worden, en de bossen en dergelijke kennen we straks ook alleen nog maar van plaatjes. Ze zijn zogenaamd zo met het milieu en de natuur begaan in woorden, maar breken het met daden in recordtempo af. Maar ja, we hebben de plaatjes nog.

    Reactie door The Scarlet Pimpernel. — maandag 9 januari 2006 @ 15.10 uur

  41. @gatengraver

    Nee, ik denk niet dat de S.P. staat achter anarchistische groeperingen, die werknemers bedreigen in hun werk. Wij zijn ook geen anarchisten of voor de anarchie.

    @36 Stephan

    Ik hoop, dat mensen zoals jij je dat ook een keer afvragen ten aanzien van mensen, die zich een paar maand afzonderen voor het programma Big Brother of Robinson Eiland. En nog een hele reeks flut-datingtroep zoals “temptation island”.

    In tegenstelling tot de laatstgenoemde groep, dienen de actievoerders de algemene zaak en zijn de laatsten puur voor zichzelf en de poen bezig elkaar te vernaggelen. Voor zulke mensen met een hart betaal ik graag belasting.

    Dit in tegenstelling tot het Koninklijk huis, wat daar nog steeds zit te potverteren van de schatkist, terwijl ze zelf geld zat hebben.

    Reactie door ReneR — maandag 9 januari 2006 @ 15.12 uur

  42. Ik vroeg mij zo af, in wiens open haard al dat waaibomen hout zal verdwijnen. Ik weet zeker een of ander hoog geplaatst ambtenaar.

    Reactie door h.hiensch — maandag 9 januari 2006 @ 15.39 uur

  43. Iedereen die tevens geinteresseerd is in argumenten voor de kap van dit stukje bos, kan terecht op: http://geopinie.web-log.nl/categorie/174734. U vindt hier onder meer een goed onderbouwd verhaal over de kansen die de bomenkap biedt voor natuurontwikkeling. Ik kan u ten zeerste aanraden om ook deze site te lezen en dan uw eigen afweging te maken. Ik wens u veel leesplezier en ik hoop dat u zich aan het denken laat zetten.

    Reactie door Dirk — maandag 9 januari 2006 @ 16.00 uur

  44. Laatse nieuws van groenfront

    Ontruiming wordt grimmig

    om 13.00 alles nog kits
    Op dit moment heeft de marechaussee alle voedselvoorraden, drinken, dekens, zijlen etc. weggehaald. Ook zijn alle touwbruggen en klimtouwen doorgesneden. Mensen kunnen dus ook niet meer de boom uit! De marechaussee lijkt hiermee na het vertrek van de pers een ander gezicht te laten zien. De pers is op dit moment weggelokt naar een persconferentie. Wat ze hiermee beogen is onduidelijk, maar het lijkt vooral ingegeven te zijn door frustratie over het langzaam vorderen van de ontruiming. Kennelijk zijn ze bereid mensenlevens op het spel te zetten om voor het donker de klus te klaren.

    Reactie door Bokkie — maandag 9 januari 2006 @ 16.18 uur

  45. @30
    Voor Nederlandse begrippen is dit een groot stuk gravengraver.
    We hebben al niet zo veel meer.
    Maar het gaat niet altijd om de hoeveelheid elk vierkante meter die verdwijnt uit de natuur is er een te veel.
    Vooral als om voor zo iets onzinnigst is.

    Reactie door jofel — maandag 9 januari 2006 @ 16.19 uur

  46. Die Poll op die site slaat nergens op.

    Dan maar deze.
    Trouwens die Poll slaat nergens op.
    Dan maar deze.

    Wat gaat voor

    O Kiestrekken.
    O Bevalling.
    O Veiligheid van het Dorp
    O Terrorisme
    O Poepje doen
    O Weet niet

    Reactie door jofel — maandag 9 januari 2006 @ 16.34 uur

  47. Sorry ging wat fout.

    Trouwens die Poll slaat nergens op.
    Dan maar deze.

    Wat gaat voor

    O Kiestrekken.
    O Bevalling.
    O Veiligheid van het Dorp en Europa.
    O Terrorisme Bestrijding.
    O Poepje doen
    O Weet niet

    Reactie door jofel — maandag 9 januari 2006 @ 16.44 uur

  48. Mischien wel weer een domme opmerking van mij, maar hadden ze boomgoeroe Irene niet beter kunnen inschakelen, per slot van rekening worden toch gedeeltelijk haar praatgroep ge-terminate.

    Reactie door The Scarlet Pimpernel. — maandag 9 januari 2006 @ 16.57 uur

  49. Wie woont er, of wat zit er eigenlijk op het landgoed aan de Ruscher?

    Reactie door gatengraver — maandag 9 januari 2006 @ 17.06 uur

  50. @20 ReneR

    Maakt niet uit, ik kan het hebben van jou en snap ook waar je op doelt. Dus geen zorg.
    Alleen die figuur @19 schijnt nogal wat aandacht tekort te komen.
    Eerst Tom Poes, nu weer kastanje en zo ben ik er nog een paar tegen gekomen.

    Je zou hem toch een lollie geven?
    Maar jà, is weer slecht voor zijn tandjes.
    Is het niet Ray?

    Reactie door Anja — maandag 9 januari 2006 @ 17.33 uur

  51. @49
    De Poema

    Reactie door jofel — maandag 9 januari 2006 @ 17.35 uur

  52. Gevonden:

    DR. W.H.C. JESSEN SCHINVELD B.V.
    RUSCHER 1
    6451 PJ SCHINVELD
    NIEDERLANDE

    Een Tandarts….. Zijn woonst/praktijk ligt “toevallig” achter de kapzone….. Eén en ander kun je bijvoorbeeld goed zien met Google Earth. Daar zie je dus ook mee dat het bedoelde object het enige is dat direct in het verlengde van de startbaan ligt…. De vliegtuigen komen verder nergens direct boven bebouwd gebied… Met Google Earth kun je ook goed zien dat zeker niet het hele bos wordt gekapt, maar dat er een strook wordt gekapt. Die strook is in vergelijking met de rest van het bos inderdaad een lachertje.

    Reactie door gatengraver — maandag 9 januari 2006 @ 17.40 uur

  53. @51
    Ik zou zeggen gravengraver ga naar dat dorp toe ,en ga vertellen dat ze niet zo moeten zeuren.
    Er is best wel een leuke kroeg te vinden in dat dorp.

    Reactie door jofel — maandag 9 januari 2006 @ 17.45 uur

  54. Als de NAVO eens iets aan die toestellen wilde doen, bv stillere en zuinigere motoren e.d., dan was er lang niet zoveel ophef geweest. Maar volgens Diederik Samson weigert de NAVO de “hardware” aan te passen aan de hypermoderne “software” IN de toestellen. Verder had de baan een kwart slag gedraaid moeten worden, maar daarvoor kreeg men in Duitsland de handen niet op elkaar. Dan maar zo, want die gekke Hollanders doen maar wat graag mee als we zeggen dat we ze belangrijk vinden…
    Off topic: Paul Bremer begint ook al met chantage! En wedden dan onze regering erin trapt? Mag Jeepeetje weer eens het handje schudden van Ome Sjors? :(

    Reactie door Lydia — maandag 9 januari 2006 @ 17.48 uur

  55. Gravengraver is bezig met de gravengraver quiz.

    Reactie door jofel — maandag 9 januari 2006 @ 17.49 uur

  56. @Lydia, de NAVO kan helemaal niks moderniseren, dat geld moet worden opgehoest door de lidstaten van de NAVO (ja dus ook Nederland moet dan flink mee betalen) en geen van de lidstaten heeft daar geld voor over, zeker nu niet in het huidige licht van alle bezuinigingen op defensie de afgelopen 15 jaar in Europa.
    De VS zegt gekke henkie, jullie Max. bezuinigen op defensie en wij opdraaien voor de kosten van die AWAC’s, dat doen we dus maar niet zegt George W. Bush (grappig he, da’s bos in het engels ;-)

    Daar zit de kern van het hele probleem, het schijnt ettelijke honderden miljoenen te gaan kosten om die motoren te moderniseren.

    Reactie door Ronald — maandag 9 januari 2006 @ 18.40 uur

  57. Diederik Samson PVDA mag vanavond zijn zegje doen inzake de akties in Schinveld ?
    Het is Notabene een partijgenoot Jos Zuidgeest die de boel verkwanselt heeft !
    Waarom is Jan De Wit niet in NOVA ?
    En ook hier op L1 Limburg TV was vanmorgen een kamerlid van de PVDA die net deed of het hun aktie was !
    Baaah hier word ik onpasselijk van !

    Met Vriendelijke Groet !

    Reactie door Peter Grootheest Junior — maandag 9 januari 2006 @ 18.51 uur

  58. @ Gandalf (34):

    Tja, dit alles roept ook bij mij herinneringen op aan de kaalslag van een gedeelte van het unieke oerbos Oud-Amelisweerd ten oosten van Utrecht aan het begin van de jaren jaren tachtig. Ten behoeve van de aanleg van de A28 (die natuurlijk net zo min tegen files helpt als al het andere asfalt, maar dat terzijde).

    @ Henk (10):

    Balkenende is nu eenmaal geen hoogvlieger, hè…. :)

    @ Anton Schuurmans (22):

    De regering kan in bijzondere gevallen (als “de Kroon”) per Koninklijk Besluit een beslissing van een lager overheidsorgaan vernietigen. Daarin is wettelijk voorzien. Een rechter kan dit, indien daartoe verzocht, slechts zeer marginaal toetsen, d.w.z. het alleen maar als “onrechtmatig” verklaren als b.v. misbruik van bevoegdheid duidelijk kan worden aangetoond. (Dit heeft te maken met de “scheiding er machten”). Een zeer moeilijke zaak (zoals w eook in de kwestie Schiphol hebben gezien). En er bestaat geen verplichting zo’n rechterlijk oordeel af te wachten.

    @ Gatengraver (27 en 30):

    Duidelijk voorbeeld van de taktiek van focus verleggen.

    Reactie door Olav Meijer — maandag 9 januari 2006 @ 19.19 uur

  59. Hoe Leon de Winter er tegenaan kijkt:

    Huichelachtig gedrag in Schinveld
    Het lijkt me vreselijk om Awacs-toestellen boven mijn huis te moeten verdragen en het lijkt me ook vreselijk om toe te zien hoe bomen – met wie Prinses Irene in gesprek had kunnen raken – worden gekapt. Maar er ligt een onomkeerbaar feit: de uitspraak van de Raad van State van 12 december jl.

    Verder kan een juridisch gevecht in onze samenleving niet reiken. Je moet je daarbij neerleggen, en wie dat niet doet accepteert kennelijk onze rechtsorde niet. Wanneer zo’n uitspraak van de Raad van State genomen is, hoe pijnlijk ook, dan blijven er vier mogelijkheden over om de consequenties ervan te ontlopen:
    1) Je probeert te verhuizen.
    2) Je probeert te emigreren.
    3) Je treedt als gemeente Schinveld uit het Koninkrijk der Nederlanden.
    4) Je treedt als Limburg uit het Koninkrijk der Nederlanden.

    Samsom
    Ik heb net op de radio gehoord hoe Diederik Samsom zijn betrokkenheid bij de acties tegen de Raad van State probeerde te verklaren, maar ze waren nogal huichelachtig. Als kamerlid van de PvdA dacht hij er mee te scoren, en dat is hem ook gelukt.

    Maar door zich niet neer te leggen bij de uitspraak, en door net te doen alsof de acties zouden kunnen betekenen dat het bos kon blijven, heeft hij zich een onbetrouwbaar jochie betoond dat met zijn kamerlidmaatschap sjoemelt.

    Hij had het volste recht om zich met de bosbezetters solidair te verklaren, maar elke schijn dat hij de uitspraak niet aanvaardde, moeten voorkomen. Dat heeft hij niet gedaan.

    Zolang het rechtssysteem in Nederland de Raad van State als essentieel sluitpunt in elk juridisch gevecht kent, dienen met name politici en ambtenaren de geringste schijn van verzet tegen haar uitspraken te vermijden. Samsom heeft daarmee gerommeld – maar binnen de Nederlandse politieke context zal hij er wel mee weg komen.

    Politiseren
    Ook las ik in Trouw dat de brandweer van Onderbanken en Brunssum ‘hebben besloten dat zij de marechaussee en de politie bij de ontruiming van het bos niet zullen ondersteunen’.

    Sinds wanneer laat de brandweer zich door politieke overwegingen leiden en wie geeft de brandweer het recht om een uitspraak van de Raad van State niet te erkennen?

    Welke waanzin is over dit land gekomen dat het elk segment van de overheid heeft laten politiseren en nu zonder veel ophef aanvaardt dat brandweermannen weigeren met andere overheidsdiensten samen te werken en ook aanvaardt dat brandweermannen de bosbezetters actief hebben versterkt?

    Riool
    Laat dit maar doorrotten en de overheid houdt vanzelf op te functioneren. Uitspraken van de Raad van State doen niet meer ter zake voor kamerleden of brandweermannen – iedereen moet kennelijk doen waar hij zin in heeft of waar hij zelf het belang van erkent, en de machts- en rechtsstructuren die na eeuwen van bloedige strijd zijn ontstaan worden daarmee door het riool getrokken.

    Ja, het gaat om een heus bos van zes hectaren, en ik erken het recht van mensen om zich te verzetten en te protesteren, maar nog belangrijker vind ik dat we ons aan de spelregels houden wanneer het om juridische procedures gaat – zonder die regels zijn we verloren.

    Ik vind dat hij een punt heeft. Ergens houden bezwaren op, en dat is als het hoogste rechtscollege daar een uitspraak over heeft gedaan. In een democratie zijn genoeg rechtsmiddelen voor handen om je gelijk te halen, als dat niet lukt betekent het dat je geen gelijk krijgt, zo simpel zit het feitelijk. Als men dan rotzooi gaat trappen om een uitspraak te frustreren plaatst men zich buiten de wet, men is dan misdadiger geworden. Maar goed, actievoerder blijkt een hard bestaan, zo zoetjes aan geven ze op wegens de kou. Heeft de nederlandse belastingbetaler in ieder geval een hoop nodeloze muntjes gekost. Of zouden de actievoerders zo ruimhartig zijn om de inzet van politie en ME te betalen?

    Reactie door gatengraver — maandag 9 januari 2006 @ 21.45 uur

  60. Raad van State? pffff

    kliekje dat niet rechtstreeks is gekozen en wiens daden voor menig mens niet te voorzien zijn.

    Reactie door ReneR — dinsdag 10 januari 2006 @ 0.06 uur

  61. Doe jezelf even een genoegen Rener, en lees hier even:
    http://www.raadvanstate.nl/pages/page_show.asp?page_id=6

    Verder, rechters worden ook niet gekozen, dus als we jouw lijn doortrekken moeten we maar schijt hebben aan de volledige rechtsspraak in Nederland. Oh, jah, vaak zijn uitspraken van rechters ook niet voor iedereen logisch. Wel eens gehoord van scheiding der machten? Misschien kunnen we eigenlijk beter meteen de huidige staatsvorm opheffen, ik ben wel bereid om de sterke man te worden en het volk eens echt te gaan regeren. Of wou jij dat nu net weer gaan doen?

    Reactie door gatengraver — dinsdag 10 januari 2006 @ 0.37 uur

  62. A)

    3) Je treedt als gemeente Schinveld uit het Koninkrijk der Nederlanden.
    4) Je treedt als Limburg uit het Koninkrijk der Nederlanden.

    HAHAHAHA! Aub de wettelijke grondslag hiervoor? Ik heb meer dan 1 college staatsrecht gemist, maar de mogelijkheid dat een provincie, laat staan een gemeente, uit het Koninkrijk der Nederlanden treedt, is me kennelijk ontgaan. Informeer me alsjeblieft…

    B)

    Sinds wanneer laat de brandweer zich door politieke overwegingen leiden en wie geeft de brandweer het recht om een uitspraak van de Raad van State niet te erkennen? Als men dan rotzooi gaat trappen om een uitspraak te frustreren plaatst men zich buiten de wet, men is dan misdadiger geworden.

    Wel eens van gedogen gehoord? Al decennia praktijk in Nederland hoor. Oh nee, toen waren er nooit rechtse partijen aan de macht, wat dom van me. Daarbij, in jouw interpretatie is de Staat zelf misdadiger door niet tijdig uitvoeren van Europese richtlijnen.

    Reactie door Gerbert — dinsdag 10 januari 2006 @ 0.53 uur

  63. @ 61

    Kijk, dat komt enigzins in de buurt. Grappig, je ‘sterke man’-uitspraak. Scheiding der machten, ben ik helemaal met je eens. Benoeming van rechters gaat hier ook prima in principe. Het schijnt alleen een publiek geheim te zijn dat de afdeling rechtspraak van de Raad van State erg snel de zijde van de overheid kiest… * NB: uitspraak professor in Nijmegen, of die moet ook tot het linkse complot behoren! *

    Reactie door Gerbert — dinsdag 10 januari 2006 @ 1.03 uur

  64. Teken op de site van http://www.woneninonderbanken.nl
    het condoleanceregister van de gekapte bomen !
    Er is nu een lawaaiactie bezig met een overdaad van politie met helicopter om deze mensen in de gaten te houden !
    Blijf ook protest mails naar http://www.provincielimburg.nl sturen in het gasten boek van CDA gouverneur Frissen.
    Ook protest mails naar j.zuidgeestonderbanken.nl blijven sturen !

    Met vriendelijke Groet !

    Reactie door Peter Grootheest Junior — dinsdag 10 januari 2006 @ 13.26 uur

  65. @64, Peter Grootheest Junior, getekent, kan alleen geen mail sturen, problemen mee, bij mij.
    Succes ermee!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 10 januari 2006 @ 14.19 uur

  66. #61 gatengraver

    Mij imponeer je er niet mee hoor.
    En ik heb al vaker op dit log hier gezegd en ook ondervonden zelf in de praktijk, dat er in Nederland sprake is van klassejustitie, omdat goede rechtsbijstand alleen weg is gelegd voor mensen die totaal niks te makken hebben of voor de allerrijksten.

    Sommige gemeenten en bedrijven of louche mensen hanteren graag de tactiek van “het gewoon kapotprocederen van een opponent”. Dat houd botweg in, dat degene met het dikste zak met geld de zaak zal winnen. Zo werkt het al heel lang hier in Nederland en elders op de wereld ook.

    Inderdaad was het mij ook al opgevallen hoe vaak de raad van State heel redelijke argumenten gewoon afwijst en de kant kiest van de staat.

    In het statuut van je link staat voorts, dat de raad een soort afspiegeling van de maatschappij hoort te zijn. Maar al die mensen daar hebben een 1 of andere juridische of bestuurlijke achtergrond. Of heeft de helft van dit land rechten gestudeert gatengraver? Mensen worden benoemd voor het leven in de raad. Het lijkt wel het koningklijk huis.

    Dit orgaan neem ik echt niet serieus.

    Reactie door ReneR — dinsdag 10 januari 2006 @ 14.33 uur

  67. Het ene bos is schijnbaar het andere niet, zie hier de hypocrisie van Zuidgeest:

    Zie http://heerlen.sp.nl/weblog/2006/01/10/het-bos-van-jos/

    Reactie door Ron — dinsdag 10 januari 2006 @ 22.24 uur

  68. Hm, en ik maar wachten op gatengraver… :(

    Reactie door Gerbert — woensdag 11 januari 2006 @ 0.15 uur

  69. Reactiesnelheid is anders tamelijk hoog…

    Reactie door Gerbert — woensdag 11 januari 2006 @ 0.18 uur

  70. Groenfront Bedankt !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    S.P. Bedankt !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Brandweer van Onderbanken en Brunssum Bedankt
    Alle mensen die hebben geholpen Bedankt !!!!!!!!!
    en vooral díe fantastische uit Schinveld ”Super Bedankt” Ik ben trots op jullie allemaal,jullie zijn het geweten en fatsoen van Nederland !

    Reactie door dirk — woensdag 11 januari 2006 @ 13.04 uur

  71. @dirk, Dus het geweten en fatsoen van Nederland respecteert gerechterlijke uitspraken en procedures niet als ze dat niet uitkomt? Wat is daar gewetensvol en fatsoenlijk aan? Vooral de opstelling van de brandweer vind ik wat dit betreft te laken. Verder heb ik niks toe te voegen aan de reactie van gatengraver op 59.

    Reactie door Dirk — woensdag 11 januari 2006 @ 13.18 uur

  72. De gehele gang van zaken rondom de besluitvorming tbv bomenkap door regering, 2e kamer, provinciale staten, plv. burgemeester heeft mij diep bedroefd en teleurgesteld.
    Ik ben absoluut niet tegen de basis, in tegendeel.
    Goed dat deze er is vanwege diverse redenen, maar de legitieme bezwaren van de burgerbevolking mogen niet simpelweg terzijde geschoven worden.
    Ooit geloofde ik oprecht in de democratie en dat deze opkomt voor de rechten van de burgers. Om deze reden heb ik ook altijd getracht van mijn democratisch recht gebruik te maken door te gaan stemmen.
    Blijkbaar heeft iedereen toch een 2e agenda waarbij de gewone burger niet met stip op 1 blijkt te staan.
    (dus “plv. burgemeeester” Zuidgeest hoeft zich in deze niet te beklagen)
    Ik geloof niet meer in de politiek en ik doe het dus ook niet meer => stemmen.
    IK ROEP DUS IEDEREEN IN ONDERBANKEN E.O. DIE ZICH BELAZERD VOELT OM OP DE ENIGE MANIER TE PROTESTEREN DIE WEL AANKOMT BIJ DE HEREN POLITICI => NAMELIJK NIET STEMMEN!!!!!!
    LAAT TOEVALLIG HIERVOOR TIJDENS DE KOMENDE GEMEENTERAADVERKIEZINGEN IN MAART EEN EERSTE GELEGENHEID ZIJN!!!!!

    Reactie door schinveld — donderdag 12 januari 2006 @ 13.08 uur

  73. @72 schinveld, Wat een onzin. Als je niet gaat stemmen weet je zeker dat er niets verandert. Dit ‘signaal’ komt zeker niet aan bij de heren en dames politici. De enige denkbare conclusie uit een lage opkomst is: ok, 40 of 50 of hoeveel procent dan ook van de bevolking maakt het geen klap uit wat we uitspoken, die kunnen we dus gewoon onder de voet lopen. En wat mij betreft hebben ze daar nog groot gelijk in ook. Wie niet stemt, moet niet zeuren en heeft geen enkel recht om zich op wat voor wijze dan ook met het beleid te bemoeien. Geen stem is een blanco volmacht voor bestaand beleid. Het is GEEN signaal.

    Reactie door Dirk — donderdag 12 januari 2006 @ 14.56 uur

  74. @72 schinveld, Wat een onzin. Als je niet gaat stemmen weet je zeker dat er niets verandert. Dit ‘signaal’ komt zeker niet aan bij de heren en dames politici. De enige denkbare conclusie uit een lage opkomst is: ok, 40 of 50 of hoeveel procent dan ook van de bevolking maakt het geen klap uit wat we uitspoken, die kunnen we dus gewoon onder de voet lopen. En wat mij betreft hebben ze daar nog groot gelijk in ook. Wie niet stemt, moet niet zeuren en heeft geen enkel recht om zich op wat voor wijze dan ook met het beleid te bemoeien. Geen stem is een blanco volmacht voor bestaand beleid. Het is GEEN signaal.

    Reactie door Dirk — donderdag 12 januari 2006 @ 14.56 uur

  75. Nou Dirk ik weet niet of je het weet maar het signaal dat we nu vanuit de politiek hebben gekregen is niet bepaald hoopgevend.
    Dus ik blijf erbij, ze doen toch wat ze willen dus waarom uberhaupt stemmen.
    Dus nogmaals NIET STEMMEN.

    Reactie door schinveld — donderdag 12 januari 2006 @ 16.33 uur

  76. @75, Het probleem is dat jij nu voorstelt om kwaad met kwaad te bestrijden en ik denk dat dergelijk defaitisme nog minder zoden aan de dijk zet. De PvdA en de SP hebben beiden de actie van Groenfront ondersteund. Met een linkse coalitie (en de kans daarop bestaat nog steeds) zou dat stukkie bos er dus nog staan (met alle negatieve gevolgen van dien – zie http://geopinie.web-log.nl/categorie/174734 – maar daar gaat het nu even niet om).

    Reactie door Dirk — donderdag 12 januari 2006 @ 19.59 uur

  77. mijn papa neukt mij

    Reactie door Marco van stokkem — vrijdag 31 maart 2006 @ 11.37 uur