Mensenmassa

Mekka

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

dinsdag 10 januari 2006 :: 21.33 uur

55 Comments

55 reacties

  1. Prachtig die foto’s uit Mekka!

    Reactie door Bart — dinsdag 10 januari 2006 @ 22.44 uur

  2. He, daar loopt mijn buurman!!

    ff serieus,
    vandaag was het Offerfeest:

    Op de tiende dag van de Haddj(pelgrimstocht) offert de pelgrim een geit of een schaap.

    Dit offerfeest herinnert aan de liefde van Ibrahiem voor God.

    Ibrahiem was God namelijk zo toegewijd dat hij bereid was zijn zoon Isma’iel te offeren

    God zond daarop een schaap dat Isma’iels plaats op het altaar mocht innemen

    Zo, dan weet iedereen nu dus waarom dit feest gehouden wordt.
    Een beetje interesse in elkaars cultuur kan geen kwaad!!!

    Reactie door engine 54 — dinsdag 10 januari 2006 @ 23.09 uur

  3. Je zou de oorsprong van de Koran eens moeten opspeuren. Wellicht kom je dan nog eens voor een verrassing te staan.

    Reactie door ed — dinsdag 10 januari 2006 @ 23.11 uur

  4. @Engine:
    Was Ibrahim alias Abraham niet Joods?

    Reactie door ed — dinsdag 10 januari 2006 @ 23.13 uur

  5. Het verhaal van Abraham, Isaac en het schaap begreep ik op de christelijke lagere school al niet.
    In multi-culti-relie context evenmin, maar de extra dimensie hiervan is de vraag : wie heeft van wie overgeschreven ?

    Reactie door twijfelaar — dinsdag 10 januari 2006 @ 23.23 uur

  6. @twijf
    Als je de oorsprong van beiden onder de loep neemt dan kom je tot verrassende resultaten.

    Reactie door ed — dinsdag 10 januari 2006 @ 23.37 uur

  7. Ja die ‘er is meer’ machten rijken verrrr

    “Volgens de Israëlische politie is de
    misdaad in het land sinds de beroerte
    van Sharon met de helft afgenomen.De
    politie heeft er geen verklaring voor. ”
    bron: teletekst 11-1-2006

    Reactie door Barendt — woensdag 11 januari 2006 @ 0.04 uur

  8. @ 2 klopt, maar een beetje interesse in je eigen cultuur ook niet. Het is triest hoeveel Nederlanders nog weten waar bijvoorbeeld Pasen voor gevierd wordt. Dus dat dan de gemeenschappelijke cultuur van het christendom en de islam wordt gemist, is niet vreemd. Natuurlijk zijn er verschillen, maar ze geloven in dezelfde god (net als de joden) en hebben dezelfde aartsvaders, zoals Abraham dus.

    @ 5 ehm dat is niet aan de orde in dit geval, want gezamenlijk geloof

    @ 4 in feite wel, maar dat zal je een christen of moslim niet snel horen zeggen, Jezus wordt ook niet snel een jood genoemd hier bijvoorbeeld.

    Reactie door Gerbert — woensdag 11 januari 2006 @ 0.31 uur

  9. Ik vind het een ontroerende, indrukwekkende en veelzeggende foto.

    Is het monument, het blok in het midden de vertegenwordiging van het kwaad waar men als bedevaartganger stenen naar mag gooien?
    In geval ik dit dit goed heb, hoe krijg je je worp in zo’n massa nog voor elkaar om je bedevaart goed gedaan te hebben?

    Het is maar een een praktische vraag die de foto ook bij mij oproept.

    Reactie door mona — woensdag 11 januari 2006 @ 0.31 uur

  10. Het blok moet Satan voorstellen, die gestenigd moet worden. Het praktische gedeelte lijkt mij inderdaad ook lastig ;) Misschien geeft Jan Mulder ter plaatse aanwijzingen.

    Reactie door Gerbert — woensdag 11 januari 2006 @ 0.35 uur

  11. Door de drukte al veel ongelukken gebeurd in het verleden en ja ook een steen heeft wel eens iets/iemand anders geraakt.
    Wat deze foto het meest verduidelijkt, voor mij, is dat de mens toch echt een kudde dier is.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — woensdag 11 januari 2006 @ 0.39 uur

  12. sabineke

    Ik had ook wel gelezen dat er wel ongelukken mee gebeuren.
    Dan nog hoe kan men in godsnaam vanuit zo’n massa iets gooien, de voorhoede zal wel steeds opschuiven zodat de ander kan gooien.

    groet,

    Reactie door mona — woensdag 11 januari 2006 @ 1.10 uur

  13. gerbert
    Misschien iets van:
    Oprotten , uit de weg, ik houd het niet meer!
    Wel bagatalisserend omdat al deze mensen zo verenigd en volledig overtuigd zijn van de heilzame werking die deze bedevaat op hun leven zal hebben.

    Reactie door mona — woensdag 11 januari 2006 @ 1.25 uur

  14. Voor geinterreseerde in dit gebeuren kan je hier e.e.a. lezen.

    http://www.taibah.nl/hadj.html

    @9 Mona. Stenen gooien gebeurd elders.

    Reactie door Gandalf — woensdag 11 januari 2006 @ 7.26 uur

  15. @10: De zwarte kubus is de Kabaa, de heiligste plaats voor moslims. Men wordt verondersteld daar 7 x omheen te lopen.

    al Jamarat zijn de drie stenen pilaren die de duivel voorstellen.
    Dààr gooit men stenen.

    Btw:

    Ik begrijp niet zo goed wat dit op een niet-religieuze ‘linkse’ site doet.

    Elk individu, of elke partij, die een doctrine/geloof als Islam verdedigd; dan wel goedpraat, is gewoon ontzettend Rechts.

    Islam staat voor homofobie, xenofobie, haat naar andersdenkenden, discriminatie t.o.v. vrouwen en anti-semitsme.

    Een mèèr behoudend geloof is nauwelijks te vinden.

    En wat schrijft de ‘Dikke van Dale’ bij de definitie van ‘rechts’?

    Quote:
    rechts1 (het ~)
    1 de groep politici die behoudend zijn links
    2 verkeer dat van de rechterkant komt

    rechts2 (bn.)
    1 aan of naar de rechterzijde links
    2 rechtshandig
    3 in politiek opzicht behoudend links [pej.]

    Behoudend = Rechts.

    Dus, Alsjeblieft: Stoppen met denken dat je ‘links’ bent als je Islam verdedigt.
    Dat is onverenigbaar.

    Reactie door GJ Klaver — woensdag 11 januari 2006 @ 7.34 uur

  16. @15. Daar ben ik het in grote lijnen mee eens. Het gaat hier even om kennis te nemen van hetgeen er gebeurt daar in Mekka, vandaar ook mijn linkje onder @14. Persoonlijk hou ik niet zo van die bijeenkomsten waarbij heel veel mensen opgelegd wordt wat ze moeten doen.
    P.s. Er zijn ook linkse islamieten hoor.

    Reactie door Gandalf — woensdag 11 januari 2006 @ 9.49 uur

  17. Nee.

    Er bestaan geen linkse islamieten.

    Je bent òf moslim – en daardoor behoudend = rechts.

    Of je bent een apostaat/afvallige – en daardoor geen moslim meer [en in levensgevaar] – en dàn kan je heel best links zijn, ja.

    Reactie door GJ Klaver — woensdag 11 januari 2006 @ 9.57 uur

  18. Gandalf. Zoals er ook linkse Christenen zijn.Alleen jammer dat je er nooit helemáál van op aan kunt dat ze in iedere situatie voor links zullen kiezen. Dat zal met Joodse en Islamitische linksen ook wel zo zijn.Je hebt er jaren voor nodig om er helemaal van af te komen.(Eigen ervaring!)

    Reactie door Aad Sweep — woensdag 11 januari 2006 @ 10.01 uur

  19. ja .de ene gaat graag 7 keer om een steen lopen .de gaat op een zondag naar agessieve vet betaalde voetballers kijken ,toch ? mensen zijn rare wezens maar toch leuk om naar te kijken .ik zelf rijd een motor met zijspan .spoord ook niet=.(letterlijk en figuurlijk )

    Reactie door ,texas, henkie — woensdag 11 januari 2006 @ 10.05 uur

  20. #2 engine 54

    Nou, wat de cultuurinteresse betreft, mag het van mij wel wat minder hoor! De cultuur rondom de islam is al genoeg in het nieuws geweest na 9-11.

    En voor wie er elke dag maar geen genoeg van kan krijgen, die kan bij de S.P. heel goed terecht bij het weblog van mevrouw Meulenbelt.

    Reactie door ReneR — woensdag 11 januari 2006 @ 10.35 uur

  21. #10 GJ klaver

    100% mee eens. Maar het staat al heel lang erg hip, om met de islam te koketteren, dan hoor je erbij bij sommige mensen.

    #16. Nee ik ook niet, kadaverdiscipline zonder (wetenschappelijk) aantoonbare reden raad ik af.

    Reactie door ReneR — woensdag 11 januari 2006 @ 10.39 uur

  22. @19 Texas,Die motor met zijspan van jou trekt zeker weten naar “Links”.

    Reactie door Gandalf — woensdag 11 januari 2006 @ 10.50 uur

  23. Profeet Mohammed heeft voortgebouwd op de Christelijke en Joodse overlevering. Hij stond ook open voor goede relaties met hen. Oorspronkelijk zou Jeruzalem de plaats zijn in welke richting gebeden zou worden. Door de afwijzende opstelling van de Joden is het Mekka geworden.
    Abraham is ook voor de Islamieten een belangrijke figuur, net zoals Jezus (Isa) voor hen een belangrijke voorganger van Mohamed is.

    “Het blok” is de kaäba, een heilig punt, ook al vóór Mohammeds tijd, waar omheen wordt gelopen. De steniging van de duivel vindt enkele kilometers buiten Mekka plaats. Een muur op de plaats, waar Mohammed hetzelfde zou hebben gedaan. Het eindpunt van de “hadj”.

    @ Klaver (15 en 17):

    In de Islam bestaan evenzovele uiteenlopende stromingen als in het Christendom, van (zeer) liberaal tot (zeer) orthodox. Homo- en xenofobe tendenzen hebben te maken met een bepaalde interpretatie van de Islam en cultuur, zoals dat ook b.v. geldt voor vrouwenbesnijdenis. Heb je b.v. nooit gehoord van vrouwendiscriminatie en antisemitisme van Christenen? Kom nou toch! Het is COMPLETE NONSENS dat je per definitie “rechts” zou (moeten) zijn als je Islamiet bent, of die Islam “verdedigt” of “goedpraat”(wat dat ook moge inhouden)!
    (Zelf ben ik overigens agnost(icus). Maar dat wil voor mij niet zeggen dat niet ieder het grondrecht heeft zijn geloof te belijden. Welke politieke opvattingen en praktijk iemand heeft is meer relevant voor mij).

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 11 januari 2006 @ 11.08 uur

  24. Hoe zit dat met de uitspraak van;

    Hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen?

    Snap niet veel van deze tochten.

    Volgens mij zijn de bijbel, koran en al die andere boeken ook maar door mensenhanden geschreven, t’is maar net wat voor waarde je er aan hecht.
    Ik persoonlijk vind het grote kwats.

    Reactie door Anja — woensdag 11 januari 2006 @ 11.08 uur

  25. Als ik het goed heb ligt er midden in die kubus een grote zwarte meteoriet, die ze moeten kussen. Daar komen de meesten denk ik niet aan toe. Het grappige is dat al die lippen in meer dan duizend jaar een grote holte hebben doen uitslijten.

    Rondjes ergens omheen lopen kom je in veel godsdiensten tegen. De Tibettanen lopen rondjes om kloosters en pagodes. En dan moeten ze op hun tocht honderden gebedsmolentjes in beweging brengen.

    Reactie door drob — woensdag 11 januari 2006 @ 11.10 uur

  26. @ Texas-Henkie (19):

    Als je niet spoort met je motor met zijspan, kan je het wel schudden! :)

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 11 januari 2006 @ 11.29 uur

  27. Hoeveel doden zijn er nu weer gevallen daar, vreselijk zo`n massa die achter een idee fictie aanloopt.

    Reactie door e.krul — woensdag 11 januari 2006 @ 11.49 uur

  28. De Koran, Bijbel en andere heilige geschriften zijn inderdaad door mensenhanden geschreven. Veel van die geschriften zijn interpretaties van oudere geschriften.

    En doordat men het binnen de religies ook niet eens is hoe oudere documenten moeten worden geinterpreteerd, zijn er in de loop der tijd allerlei stromingen ontstaan.

    Volgens de geleerden zijn alle thans bekende geschriften interpretaties van een aantal oorspronkelijke geschriften uit de tijd van Jezus, Mohammed e.d. en opgetekend door mensen in hun nabijheid.

    Dit soort dingen zie je overigens niet alleen in religies, ook politieke stromingen zijn zo ontstaan. Kijk bijvoorbeeld naar het socialisme, daar heb je ook tal van stromingen. Leninisme, Trotskisme, Marxisme etc. Allemaal interpretaties.

    Reactie door Nathan — woensdag 11 januari 2006 @ 12.00 uur

  29. (26)met dat zijspan komt het wel goeddank je .
    nogmaals de ene gaat 7 keer om een steen lopen .de andere blijft dagen naar een schoorsteentje kijken of er witte rook uit komt als er een nieuw opperhoofd gekozen word .
    als onze minister president verklaard dat we naar afghanistan moeten en hij haagse procedures vervelend vind dan bedoeld hij feitelijk dat onze democratie eigelijk maar een vervelend iets is ? m.a.w nederland is een dictatuur .geloven mag iedereen maar gebruik het niet om andere te onderdrukken .ieder geloof heeft goede uitgangs principes om samen prettig te kunnen leven .maar deze worden door boes en balkenende angstvallig verzwegen .

    Reactie door ,texas, henkie — woensdag 11 januari 2006 @ 12.58 uur

  30. Moslims in Nederland stemmen links – omdat ze rechts zijn???

    Reactie door Sonja — woensdag 11 januari 2006 @ 13.43 uur

  31. Henk en Olav, moeten we die “Side cars” niet “terminaten”??? :D

    Reactie door Lydia — woensdag 11 januari 2006 @ 15.52 uur

  32. Om even op GJKlaver terug te komen.
    GJKlaver is de persoon die hier een maand geleden de SP voor Jodenhatende Clubje uitmaakte en aangegeven heeft bij het meldpunt discriminatie, omdat de mening over het racistische karakter van de staat Israël hem niet welgevallig is.
    Als het gaat om zijn aartsvijanden dan gebruikt hij wel elke mogelijkheid om zijn stamoorlog uit te vechten en de Westerse wereld eraan te herinneren dat de vijand van het zionisme tevens ook de Westerse vijand is.
    Even voor de duidelijkheid onze GJKlaver is een persoon die een warm hart heeft voor het libertarisme. Kijk eens naar zijn bronvermelding van de libertarische “Vrije Volk”. De naam is ook nog eens gestolen en is afkomstig van de niet meer bestaande zich “socialistische” noemende krant “Het vrije volk”.
    Probeer eens een kritische mening over Israël te geven waar GJKlaver erbij is.
    Ik wilde nog aan GJKlaver vragen of zijn klacht ontvankelijk is verklaard? Wordt de SP nog vervolgd wegens antisemitisme?

    Even een paar voorbeelden van uitspraken van deze verlichte GJKlaver, die hij op dit log heeft uitgespuugd:

    “Mevr. Verdonk staat zo hoog in de ranglijst van ‘de leukste Nederlander’ omdat de vrouw gewoon haar werk doet maar op een onfatsoenlijke manier verketterd wordt door ‘de linkse kerk’ en smerige krakers-blagen het nodig vonden om belachelijke spandoeken op te hangen.”

    “Nee, geen wanhoop, Pietje Af.
    Meer een soort walging tegen mensen die proberen een vrouw’s leven stuk te maken (Rita Verdonk).
    Spugen, schokkende posters verspreiden, smerige spandoeken ophangen….
    Alles schijnt maar te kunnen, huh.
    Ik WALG van dit ’sociale’ gedrag.”

    “Mevrouw Emiel heeft duidelijk aan de Euroshopper sherry gezeten, want haar reactie raakt kant noch wal.
    De reacties hier, van oa ‘Joop’ en het anti-semitisme van Meulenbelt zijn doorgegeven aan
    http://www.meldpunt.nl/

    “De censuur slaat ook hier toe. Geen kritiek op leden van de SP, correct?
    Het duurde een tijdje – dat geef ik toe – maar het kwartje is gevallen.
    Ik zit hier bij een clubje Jodenhaters.
    Peter Edel – zich hier noemende ‘Joop’ – is een anti-semiet van het zuiverste water.
    [btw, ‘Joop’: als gallerie houder mag ik je meedelen: je ‘kunst’ stelt niets voor. Je ‘photography’ is niet eens knap gejat]
    Anja Meulenbelt hoeft weinig betoog, dacht ik.
    Voor wie[n] toch nog twijfelt over haar gevoelens tegenover onze Joodse medemens verwijs ik naar:
    http://www.hetvrijevolk.com/?pagina=196
    Ik realiseer me dat dit bericht heel snel verwijderd wordt.
    Dat hindert niet.
    Het is gekopiëerd en doorgestuurd naar relevante anti-discriminatie instellingen.”

    Reactie door Joop — woensdag 11 januari 2006 @ 15.56 uur

  33. @ Joop (32):

    Je hebt gelijk: deze Klaver -niet van vier, maar ook niet van zessen klaar- spoort niet (om in Texas Henkie’s terminologie te blijven).

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 11 januari 2006 @ 16.52 uur

  34. Kritiek op Israël wordt door nogal laffe personen (meestal zionistenfascisten) als Gerja altijd meteen bestempeld als anti-semitisme. Niet zozeer omdat ze emotioneel labiel zijn, maar omdat ze de beschuldigingen niet kunnen weerleggen, en dus simpelweg iemand beledigen met als doel die de mond te snoeren. Nogal karakteristiek voor dom rechts, concludeer ik na een paar jaar lezen op het internet. De beschuldiging is echter zeer ernstig, en moet ook zo worden opgenomen.
    Tips over hoe erop te reageren hier:
    http://eindpunt.blogspot.com/2005/08/antisemiet.html

    Reactie door Sonja — woensdag 11 januari 2006 @ 19.57 uur

  35. @15 en 17
    Wat een onzin praat u, deze weblog geeft allerhande algemene items en dat is toch prima ? Veel discussie, uitwisseling van idee. Een soort Vrije Volk weblog dus.

    Geeft nieuwe bewustzijn van JanM en Sp weer. Vele moslims in Nederland stemmen ondertussen SP omdat de mensen ter plaatse hen humaan helpen en vaak als soort maatschappelijk werk(st)er bezig zijn (omdat de sociale dienst zelf geen zin heeft of zoiets).

    In Rotterdam bvb doet Josine dat en belde terug over een door mij gemeld probleem. Dat is sociaal links = SP welke van de grond tot in de hemel humaan bezig wil zijn. Niet enkel religieus gedacht (door zijn kerken voor) doch wel spiritueel !

    Reactie door Gerritweethet — woensdag 11 januari 2006 @ 23.36 uur

  36. Miljoenen moslims beleven hun geloof, gadegeslagen door miljoenen niet-begrijpende ogen. Eigenlijk zou Cultuur verplichte kost moeten zijn op iedere onderwijsinstelling. Hoeveel conflicten zijn niet voortgekomen uit misverstanden, ontwetendheid?

    Reactie door Dostojevski — woensdag 11 januari 2006 @ 23.39 uur

  37. @32 Joop,

    Ik zal deze uitspraken eens voorleggen aan mijn zwager, die is nl. van Joodse komaf.

    Een zeer intelligent persoon, misschien dat hij met dit soort figuren weet, wat te doen.

    Eén ding staat voor mij al wèl vast hoe hij hem zal betitelen
    (hij heeft nl. psychologie gestudeerd)
    die Klaver mankeert iets in zijn bovenkamer! :P
    De rest wachten we maar even af.

    Reactie door Anja — donderdag 12 januari 2006 @ 11.00 uur

  38. @Anja

    Ik hoop dat jouw zwager dan geen zionist
    is. Dit zou enigszins een gekleurd beeld van hem op deze materie werpen.
    Het is namelijk zo dat een Jood geen zionist hoeft te zijn en een zionist hoeft ook geen Jood te zijn. De christelijke zionisten bijvoorbeeld zijn nog fanatieker in hun pretenties.
    Een zionist wil niets anders zeggen dan een voorhanger te zijn van de nationalistische Joodse ideologie, die de claim op het gebied in het Midden-Oosten legt zonder zich druk te maken over de rechten van de autochtone bevolkinggroepen. Veel Joden zijn dan ook tegen deze brutale eis, die in strijd met de mensenrechten is en zelfs tegen de authentieke leerstellingen van de Thora. Het meeste verzet komt ook ironisch genoeg ook van Joodse mensen vandaan. Ortodoxe antizionistische Joden verenigd in NetureiKarta zijn van mening dat de staat Israël indruist tegen de wetten van de Thora. Seculiere Joden zijn weer tegen, omdat zij zich wel als Joden zien, maar zich niet willen vereenzelvigen met Israél en het zionisme. Zij willen dan ook pertinent niets te maken hebben met de onderdrukking van de autochtone bevolkingsgroepen.
    Onderstaande link bevat een aantal artikelen van Joodse mensen die de daden van Israël veroordelen.
    http://users.skynet.be/bk291253/documentatie/artikels/artikels.htm
    Je zwager zal hoogstwaarschijnlijk geen zionist zijn, want zionisten zullen je meestal om de haverklap proberen te overtuigen van het kwaadaardige van de moslims en Arabieren en zichzelf als slachtoffers profileren van deze kwaadaardigheid.

    Reactie door Joop — donderdag 12 januari 2006 @ 13.41 uur

  39. Joop,

    Mijn zwager is beslist geen zionist, maar een heel verdraagzaam mens.

    Staat altijd open voor de mening van een ander en zal nooit enige discussieuit de weg gaan, relativeert en laat een ieder, wat voor geloog hij-zij dan ook heeft, volledig in hun waarde.

    Hangt zelfs zelf geen geloof aan, hij is atheìst.

    Reactie door Anja — donderdag 12 januari 2006 @ 15.55 uur

  40. Tja, ik heb het al zogauw ik de vraag stel, live of op log waarom Israël een atoomboom mag hebben en landen van de rest van het Middenoosten geen vreedzame kernenergie.

    Ik krijg dan steeds een antwoord waar ik het niet mee eens ben en, en ja hoor,
    als uitsmijter meestal het Anti-S-woord, omdat ik zo dom was er nix van begrepen te hebben. Jammer dat daardoor veel nette en nadenkende mensen die vraag over het atoom niet meer hardop durven stellen.

    Reactie door Emiel — donderdag 12 januari 2006 @ 21.51 uur

  41. Anja,

    Met zulke mensen kunnen wij alleen maar blij mee zijn. Ongeacht welke religie iemand belijd of niet belijd.
    Mensen die positief zijn tegenover hun medemensen en verder kijken en door de uiterlijke schil van religie en ideologie de mens blijven zien met dezelfde kenmerken zoals zij zijn, daar kunnen we niet genoeg van hebben.
    Met kortzichtigheid, intolerantie en haat zullen we nooit ver komen.

    Reactie door Joop — donderdag 12 januari 2006 @ 21.59 uur

  42. Het punt is Joop, dat (heb ik wel eens gelezen, en ik geloof het ook) 80% van de joden tevens zionist is. En is het in diverse contexten moeilijk om het j-woord te vermijden.
    Ook waar is dat groepen orthodoxe joden fel tegen het zionisme gekant zijn, en dat ook christenen zionist kunnen zijn, zoals bijvoorbeeld de zionistische kolonie in het huidige Witte Huis. De enorme joodse lobby daar is een publiek geheim. Dat de meeste zogenaamde ‘ontwikkelingshulp’ van de VS naar Israël gaat echter weer niet.
    http://www.csmonitor.com/2002/1209/p16s01-wmgn.html

    Reactie door Sonja — donderdag 12 januari 2006 @ 22.49 uur

  43. Is het ook mogelijk om zoiets nu op het binnenhof te organiseren,met het torentje.

    Reactie door Jofel — donderdag 12 januari 2006 @ 22.50 uur

  44. @43 Je bedoelt hopelijk dat stenen gooien naar de duivel Jofel?

    Reactie door Sonja — donderdag 12 januari 2006 @ 23.10 uur

  45. Toch weer 345 mensen omgekomen, ik vind dat heel erg en snap niet dat de weg er naar toe niet anders gemaakt kan worden!
    Er waren notabene 60.000 beveilgings mensen!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — vrijdag 13 januari 2006 @ 0.33 uur

  46. @43 ja zoeits

    Reactie door Jofel — vrijdag 13 januari 2006 @ 8.10 uur

  47. @43
    Te vroeg in de morgen
    Ja ,zo iets

    Reactie door Jofel — vrijdag 13 januari 2006 @ 8.11 uur

  48. Een op hol geslagen meute is helaas niet in te tomen. Bedevaartgangers weten het, en nemen het risico. De boel sluiten is geen optie.

    Reactie door Sonja — vrijdag 13 januari 2006 @ 11.41 uur

  49. @45 Toch weer 345 mensen omgekomen…

    345 doden op 2.000.000 is 0.01725%
    Beatrix zou zeggen kijk naar de dingen die wél goed gaan….
    Zo beschouwd valt het aantal doden te verwaarlozen, nietwaar?
    Er zal maar een familielid of goede vriend van je onder de doden zijn.
    Bah, ik word niet goed van dat relativeren en bagatelliseren allemaal.
    Doet me meteen weer aan die uitspraak m.b.t. de armoede van Zalm denken, misselijkmakend is het.
    Ik vind het óók heel erg!

    Reactie door Wattenstaafie — zaterdag 14 januari 2006 @ 17.38 uur

  50. gandalf

    Dank je. Ik ben gegeven site gaan lezen zodat ik beter geinformeerd zou zijn. Het was voor mij ondoenlijk om alle stapen en rituelen, namen en achtergronden van deze bedevaart bij kunnen te houden.
    Groet

    Reactie door mona — zaterdag 14 januari 2006 @ 21.41 uur

  51. Wattenstaafie,

    Inderdaad. Ook op popconcerten van minder dan duizend bezoekers vallen weleens dodelijke slachtoffers te betreuren. Op een zeer kleine oppervlakte met een enorme mensenmassa is het niet verwonderlijk dat mensen sterven of gewond kunnen raken.
    Het aantal inwoners van een grote (wereld)stad komen bij elkaar op een veel te kleine ruimte bij één. Er hoeft maar paniek uit te breken, of de mens reageert vanuit zijn overlevingsinstinct en probeert d.m.v vluchtgedrag zich in leven te houden. Het spreekt dan voor zich dat dan de paniek van de mens op zo’n kleine oppervlakte met zo’n immense aantal mensen doden en gewonden als conseqeuntie heeft.
    Bijvoorbeeld bij brand in (grote)gebouwen sterven de meeste mensen niet door de brand zelf of aan verstikking door de rook van de brand, maar doordat mensen in paniek elkaar vertrappen om hun leven te redden in zo’n gevaarlijke situatie.

    Reactie door Joop — zondag 15 januari 2006 @ 11.52 uur

  52. Kader Ahdolah schetst een voor mij geheel ontluisterend verhaal over de hadjs.
    Ik was geraakt door het beeld dat zoveel mensen zich verenigden, er zo veel voor over hadden om deze pelgrimstocht te kunen maken.

    Hij zegt o.m. dat de pelgrims echter voornameljk moslim handelaren uit de islamitsche wereld zijn die extreem veel geld verdienen waarover ze geen belasting betalen. Ze moeten wel de helft van hun rijkdom aan het rijk geven, maar niemand doet het. Vandaar de armoede, ziekte en ellende in de islamitiche wereld.
    Het zijn de grootste geldschieters van de Imams, de hoeksteen van de ‘achterlijke’ islam, ze hielpen Khomeini aan de macht.
    Deze stoere Hadjis verdringen zich om stenen te gooien omdat zij zoveel zonden op hun geweten hebben die daarmede vergeven worden.
    Hij noemt dit ritueel het witwassen van zwart geld en goud.
    De heren worden verder begeleid door corrupte Saudi-Arabische prinsen.
    Hij eindigt met het verlangen dat Kaabe, Godshuis, dit ware sprookjeshuis, voorgoed schoongeveegd zal raken van deze traditionele, corrupte handelaren.

    De Volkskrant van vandaag.

    Reactie door mona — maandag 16 januari 2006 @ 14.16 uur

  53. Mekka is nou eenmaal prachtig en om een moslim te zijn ook:P

    Reactie door miryam — maandag 29 mei 2006 @ 16.14 uur

  54. heey,

    dit is echt zooo pratig.. ik wil der echt een keertje heen..

    Reactie door fatema — dinsdag 8 augustus 2006 @ 16.30 uur

  55. Dit is de mooiste dat er ooit bestaat..
    Ik wil der supperrrrrrrrr graaaaaaaggg heen met me zus broer zusje vader moeder.. huhh.. ik droom der van omdaar heen te gaan.. ik hoef niks.. alen naar mekka en niks maakt me blij aleeeeen MEKKA i love mekka 4-everrrrrrr

    Reactie door zainab — dinsdag 8 augustus 2006 @ 16.32 uur