Niek Stam over het Havenrichtlijnprotest

dinsdag 10 januari 2006 :: 22.31 uur

Proud to be a docker

Degene die het dossier Havenrichtlijn leest zou wel eens het idee kunnen krijgen ‘waar gaat dit over?’. Ook in de vorige blog zag ik deze vraag al gesteld worden.

Daarom heb ik met Niek Stam gebeld, de FNV-actieleider die morgen voorop gaat in het protest. Hij legt in lekentaal uit waarom er meer ongelukken zullen gaan komen door deze richtlijn, waarom de consument geen enkel effect in de prijs zal merken, en waarom Europa deze richtlijn, die al één keer is verworpen, er nog steeds doorheen wil drukken.

Morgen zal ook Erik Meijer, SP Euro-parlementariër, de stakers toespreken.

Luister hier naar dit gesprek.(MP3)

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

17 Comments

17 reacties

  1. Verhelderend, aardig dat je er even over wilde bellen Jan!
    Wel grappig dat ik in het vorige topic hierover dacht dat er multinationals achter zouden zitten, kan ook haast niet anders gezien alle problemen die er komen mocht dit doorgaan.

    Reactie door Steven — dinsdag 10 januari 2006 @ 22.59 uur

  2. Havenwerkers in R’dam vormen als het ware een kartel. Nagenoeg onmogelijk om daar tussen te komen als ambitieuze nieuweling.
    Uiteraard wekt dat overal veel wrevel op.
    Dit kartel zal gebroken worden en terecht.

    Reactie door Tjeerd — woensdag 11 januari 2006 @ 0.13 uur

  3. Oh, kunnen werknemers tegenwoordig ook een kartel vormen? Interessant…

    Reactie door Gerbert — woensdag 11 januari 2006 @ 0.23 uur

  4. Tjeerd,

    Havenwerkers vormen geen kartel. Een kartel is een economisch machtsblok, dat zelf door onderlinge prijsafspraken een markt domineert. De lonen in de haven ontstaan, net als in andere sectoren via het CAO overleg. Wel is het zo dat havenwerkers meer georganiseerd zijn, dan bijv. in de ICT of de banken.
    Verder zijn de dagen dat schepen met de hand worden gelost echt voorbij. Voor het laden en lossen van schepen worden tegenwoordig zware opleidingeisen gesteld. De havenrichtlijn (en de Bolkenstein richtlijn) leidt tot sociale dumping (goedkope en minder opgeleide werknemers) en inherent gevaarlijke situaties. Ik heb al eerder in Jan’s weblogs gemeld dat wij hier in het Europoort gebied al merken wat voor halsbrekende capriolen Oost-Europese chauffeurs uithalen op de A15. Geloof me dat je raar zit te kijken in je auto als je links wordt ingehaald door een truck met 130! Wat nou, een begrenzer?

    Reactie door Erik van Donk — woensdag 11 januari 2006 @ 0.25 uur

  5. De havendienstrichtlijn heeft het zelfde probleem als de Bolkensteijndienstenrichtlijn, alles onder uit halen waarvoor velen voor gevochten hebben: het recht op een menswaardig bestaan!En geen slavenarbeid!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — woensdag 11 januari 2006 @ 0.43 uur

  6. Ergo en alweer: meer geld naar de rijke bedrijven, ‘vrije markt’ = duuurrrdere markt. Dus de consument weer wat armer.

    Reactie door Barendt — woensdag 11 januari 2006 @ 0.43 uur

  7. ROTTERDAM deed het in 2005 (economisch zwak jaar) weer beter ! Dit moet gewoon
    aan de kwaliteit van harde werkers in en om de haven te danken zijn. De aanpassing van general cargo naar veel meer containers en bulk over/op-slag
    lading is fantastisch opgevangen. Deze
    gigant van een havenstad moet met alle egards worden behandeld en de mensen welke dit alles voor elkaar kregen mogen wel eens voor vol worden aangezien en niet zomaar effe via vrije marktwerking
    en EU besluit kwetsbaar worden gemaakt.
    Er zal ongetwijfeld grote onrust in deze wereldhaven door ontstaan. De Rotjeknorse HAVENARBEIDERS moeten wij allen in zeer grote ere houden. Geen kartel maar eendracht. Heb mijn leven lang reeds vooral aan de scheepvaart besteed en was altijd trots op mijn Rotterdam en dat MOET en ZAL zo blijven. Geen geintjes EU !

    Reactie door Gerritweethet — woensdag 11 januari 2006 @ 1.26 uur

  8. Verder verdiept in deze kwestie.
    Niek’s FNV uitleg is overduidelijk en toont aan dat de aktie zeer hard nodig is om degenen welke wederom trachten een vroeger verworpen voorstel er doorheen te jagen tot inkeer te laten komen.
    Onbegrijpelijk dat er zo gemakzuchtig met zoiets belangrijks (veiligheid en kwaliteit van Rotterdamse havengebeuren) wordt omgegaan. Er lijken echte oelewappers te zitten op belangrijke Europese posten welke naar de praktijk niet willen luisteren en blijkbaar slechts op prestige uit zijn.
    Veel succes en schudt all betrokkenen wakker met deze aktie Mannen !

    Reactie door Gerritweethet — woensdag 11 januari 2006 @ 1.52 uur

  9. Niek (geintje) hoop niet dat je die 2.5 miljoen van ander weblog item straks nodig hebt op de Coolsingel ! Hopelijk heeft de EU-commissie nog gezond verstand. Effe slapen en veel succes.

    Reactie door Gerritweethet — woensdag 11 januari 2006 @ 1.59 uur

  10. En naast de inspirerende toespraak van Erik krijgen de havenwerkers als steun ook tomatensoep van de SP afdeling Rotterdam! Weg met port package en afgeleiden!

    Reactie door Kevin — woensdag 11 januari 2006 @ 2.04 uur

  11. Opkomen voor je idealen

    In tijden dat er een ijzige Haagse wind waait
    Waar de burgerlijke stem lijkt wegmoffelt te worden
    Met hun mooi dualisme denken ze ons te overtreffen
    Denken hun de soul uit de so-ul-cial te kunnen halen
    Hebben die koude Haagse kikkers dan het hele erg mis
    Voor in het ware Hollandse hart brand het vuur van verzet

    Reactie door Gouwerijn (carolyn) — woensdag 11 januari 2006 @ 7.33 uur

  12. duidelijk verhaal van een vent met ballen waar er helaas te weinig van zijn .punt van kretiek vind ik wel dat als het spannend word .de website van ,demaatisvol,uit de lucht gehaald word .jammer!

    Reactie door ,texas, henkie — woensdag 11 januari 2006 @ 9.58 uur

  13. Werknemers maak ik me geen zorgen over die willen wel.
    Wel over de standvastigheid van het FNV,CNV zullen we maar helemaal niet noemen.
    Als het er kei hard om gaat blijven ze achter hun mensen staan,of heeft het handje klap achter in de haven al plaats gevonden.
    En dat het FNV haar geloofwaardigheid weer terug brengt en niet veranderd in een verzekerings collectief.

    Reactie door Jofel — woensdag 11 januari 2006 @ 15.38 uur

  14. Niek Stam zwetst uit zijn nek of hij is zelf een leek op dit gebied.

    De Nieuwe Havenrichtlijnen omvatten sowieso een breder spectrum dan alleen de loonkosten in de havens.
    Het gaat hier ook om richtlijnen die een eerlijkere handel tussen de diverse havens ten gevolgen moet hebben. (Overheidssteun etc.)
    a.)
    Lagere lonen, slechtere kwaliteit
    Het is nog de vraag of er uiteindelijk sprake gaat zijn van lagere lonen. De steeds voortschrijdende en onvermijdbare automatisering zal eerder leiden tot minder werkenden maar dit proces is niet te keren.
    Hoger opgeleiden hoeven dan ook niet direct te vrezen voor loonderving. Wel is het tijd dat er nieuwe instroom komt vanuit de jeugd.
    En zoals je uit het stukje hieronder kunt concluderen houdt men het recht om zelf locaal te bepalen waaraan een havenwerker qua opleiding, certificaten etc. moet voldoen.
    Ruim voldoende taalvaardigheid is denk ik zo een vereiste waardoor toestroom van (ongewenste) buitenlander maar zeer geringe vormen zal gaan aannemen. Anderzijds is natuurlijk discriminatie in Europa uit den boze. Ook in de haven.
    b.)
    Nike schoenen.
    Op dit verhaal hoef je eigenlijk niet eens te reageren. Appels en peren. Als een container voortaan Euro 280 handelingskosten verlangd waar eerder Euro 300 kan dit wel degelijk een verschil maken of wordt gevaren naar Rotterdam of naar Antwerpen.
    Winkelprijzen? Daar hoeft de FNV zich toch niet druk over te manken?
    c.)
    Oude kranen.
    Die komen er wel als we niet voldoende geld verdienen om te investeren dus is dit een omgekeerde waarheid.
    d.
    Veiligheid.
    Onverkort kan het havenbedrijf eisen stellen aan veiligheid ten aanzien van materialen en personeel. Lees hier dus opleidingen.

    Snapt de FNV het eigenlijk zelf wel?

    WHAT DOES NOT CHANGE?

    * The scope of the Directive, i.e. annual the thresholds for the ports covered, TEN Transport category A list – 1,5 mio tons and/or 200.00 passengers; and the port services concerned: pilotage, towage, mooring cargo and passengers handling (Articles 2 & 3.6).
    * The neutrality of the Directive on the application by Member States (“in no way affects the rights and obligations”) of their social legislation, including relevant national rules on health, safety and employment of personnel (Article 4).
    * The neutrality of the Directive on the application by Member States (“in no way affects the rights and obligations”) of law and order, safety and security at ports as well as environmental protection (Article 5).
    * The criteria for granting authorisations should be objective, transparent, non-discriminatory, relevant and proportional, and should be made public (Article 7).

    It is important to note that these criteria shall only relate, where applicable, to

    (a) the professional qualifications of the service provider and of his personnel, his sound financial situation and sufficient insurance cover,

    (b) maritime safety or the safety and security of the port or access to it, its installations, equipment and persons,

    (c) compliance with employment and social rules, including those laid down in collective agreements, provided that they are compatible with Community law,

    (d) compliance with local, national and international environmental requirements,

    (e) the development policy of the port.

    Reactie door Tim.ondernemer — woensdag 11 januari 2006 @ 16.56 uur

  15. Beste Texas,Henkie,
    ik kan maar op 1 plek tegelijk zijn. Zover ik weet is de Website van De Maat Is Vol! niet uit de lucht geweest.
    Wel heb ik een korte vakantie gehouden met mijn gezin. Daarna energie gericht op de acties van vandaag en komende maanden. We moeten nu proberen om met zoveel mogelijk mensen naar Straatsburg te gaan op 14 februari a.s. om de Dienstenrichtlijn te tackelen.
    FNV Bondgenoten gaat bussen regelen. Geef je op via de website van De Maat Is Vol en ga ik proberen jullie in de bussen te krijgen.

    Reactie door Niek Stam — woensdag 11 januari 2006 @ 22.17 uur

  16. niek bedankt voor je uitleg .het is je vergeven .

    Reactie door ,texas, henkie — dinsdag 17 januari 2006 @ 17.51 uur

  17. Hoewel er reeds een jaar na het gsprek is vestreken, beluisterde ik het pas vandaag & moet ik toch even iets kwijt…
    Niek heeft het over veiligheid aan boord en in de haven, als voorbeeld worden de Filipino’s en Chinezen genoemd die de Ned. taal niet machtig zijn, vaak overwerkt\over vermoeid, waardoor er LEVENSGEVAARLIJKE situaties ontstaan.
    Goed, dat is zo, maar….Waarom moeten wij binnevaart schippers dan wel zelf de containers sjorren, en met gevaar voor eigen leven, zonder comunicatie middelen met de kraanmachinist, over de tweede laag containers aan boord ( op 5.30 mtr hoogte) lopen om de containers te voorzien van stackers?

    Veiligheid in de haven is een goed streven, maar houdt niet op bij een zeeschip.
    Ook al is in de ogen van de stuwadoor de binnenvaart maar een onbelangerijke speler, zonder ons zullen de kades tot op de nok toe vol staan.
    Graag ook eens een beetje begrip en intresse voor ons, want ook wij willen veilig werken. En als wij zelf niet op de containers klimmen ( vaak met een last van 30 á 40 ton boven of naast je ), dan word de lading niet gesjort want de “heren havenarbeiders” hoeven niet op een “lichtertje” te komen!

    Dit is wat mij toch even van het hart moest.

    Reactie door Richard van Geest — zaterdag 6 januari 2007 @ 3.04 uur