Weg met de havenrichtlijn

Proud to be a docker

De Havenrichtlijn wil de havens liberaliseren waardoor niet-erkende havenwerkers het werk in de havens kunnen uitvoeren. De richtlijn zal echter leiden tot hogere kosten en tarieven, monopolievorming, daling van de werkgelegenheid en van de kwaliteit van de havendiensten en sociale dumping.

In 2003 is door actie de eerste Havenrichtlijn met succes tegengehouden. Helaas heeft EU-commissaris De Palacio het in zijn hoofd gehaald om de richtlijn opnieuw er door te drukken.

Morgen voeren FNV Bondgenoten actie in de havens van Rotterdam tegen de Havenrichtlijn.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

dinsdag 10 januari 2006 :: 16.39 uur

27 Comments

27 reacties

  1. En nu maar hopen dat ze het weer kunnen tegenhouden, het zou mij niets verbazen als die EU-commissaris onder druk is gezet door multinationals.

    Reactie door Steven — dinsdag 10 januari 2006 @ 16.49 uur

  2. en hoeveel meer ongelukken?

    Reactie door Jansonius — dinsdag 10 januari 2006 @ 16.51 uur

  3. Misschien snap ik het niet, maar houdt liberalisering van het havenwerk niet in dat er veel meer mensen in aanmerking kunnen komen voor een baantje in de havens.

    Misschien moet je eens uitleggen waarom de richtlijn zal leiden tot hogere kosten en tarieven, monopolievorming, daling van de werkgelegenheid en van de kwaliteit van de havendiensten en sociale dumping.

    En wat betreft de ongelukken, hebben we daar geen arbowetgeving voor?

    Reactie door Stephan — dinsdag 10 januari 2006 @ 17.15 uur

  4. Liberalisering betekent dat niet gekwalifiseerde Polen en Roemenen dus ook voor een habbekrats in de haven kunnen werken.

    Reactie door kamperman — dinsdag 10 januari 2006 @ 17.19 uur

  5. wil je dit tegenhouden dan zal je balkenende een goed signaal moeten geven .nl plat met die haven in rotterdam .dat is het enige wat hij verstaat harde acties .de maat is vol .www.demaatisvol.nl

    Reactie door ,texas, henkie — dinsdag 10 januari 2006 @ 17.42 uur

  6. Erdoorheen drukken ?? Terug drukken zou ik zeggen…kijk maar naar Schinveld..werkt in principe wel..die burgemeester Zuidgeest kan zich ook niet echt meer vertonen..vind ik..Ik wacht op een SP/lente…7 maart.I rupiet…7 maart 2007 gemeenteraadverkiezingen…dank u.
    De bomen gaan weg in Schinveld,maar wat een mooie actie..!! Veel gespreksstof weer..Strijdt verder..!!!!!

    Reactie door eric — dinsdag 10 januari 2006 @ 18.25 uur

  7. reactie 4 …you understand life ..sterk!

    Reactie door eric — dinsdag 10 januari 2006 @ 18.26 uur

  8. Wanneer komt nou eens de tijd dat iedereen
    die genoeg heeft van de weg die dit kabinet is ingeslagen de straat op gaat, want deze weg heeft en gaat nog veel meer narigheid geven.

    Reactie door hendriko — dinsdag 10 januari 2006 @ 18.34 uur

  9. Ik hoop dat het FNV er nu eens keihard tegen aan gaat.
    Men heeft wat goed te maken tegen over hun leden.

    Reactie door jofel — dinsdag 10 januari 2006 @ 19.11 uur

  10. Hierna volgt de hele dienstenrichtlijn, natuurlijk worden ze onder druk gezet door de multinationals.

    Zij regeren straks niet het Nederlands kabinet.

    Reactie door e.krul — dinsdag 10 januari 2006 @ 19.53 uur

  11. Hendriko

    Dit vraag ik mezelf al geruime tijd af
    Het lijkt wel of iedereen maar in zijn holletje blijft zitten als bij een overrazende orkaan die alles wegvaagd

    Met dit verschil; we zien de orkaan onze kant opkomen en nemen geen maatregelen anders dan ons verstoppen
    En maar hopen dat de individuele schade na het overtrekken achteraf gaat meevallen

    Reactie door Wattenstaafie — dinsdag 10 januari 2006 @ 19.59 uur

  12. De richtlijn zal echter leiden tot hogere kosten en tarieven, monopolievorming, daling van de werkgelegenheid en van de kwaliteit van de havendiensten en sociale dumping.

    Dit zonder onderbouwing geplaatste bericht heeft toelichting nodig.
    a.
    Deze richtlijn zal leiden tot hogere kosten en tarieven.
    Hoezo? Het product arbeid wordt goedkoper dus kunnen tarieven tegen de lagere kosten meer (Internationale) competitie aangaan.
    b.)
    Monopolievorming.
    Er is geen sprake van monopolievorming van werkgevers maar al tientallen jaren van de werknemers die nu langzaam thuis komen van de koffie.
    c.)
    Daling van de werkgelegenheid.
    Lagere tarieven zullen leiden tot meer werkgelegenheid. De Haven krijgt een hernieuwde zuigkracht waarin ook jongeren met elan hun plaats mogen, nee zelfs moeten vinden.
    d.)
    Kwaliteit van de Havendiensten
    De vergrijzing slaat reeds lang toe in de havenbedrijven. Niet nieuw elan zal leiden tot kwaliteitsverlies maar juist de door de vakbonden rigide gehandhaafde incest.
    e.)
    Sociale dumping.
    Als er niet corrigerend wordt opgetreden zal er inderdaad sprake zijn van sociale dumping omdat we geen pas meer kunnen houden met havens zoals Antwerpen, Londen en Hamburg.

    Ook hier past overleg waartoe “De Havenarbeider” kennelijk vanuit zijn ommuurde vesting niet in staat schijnt te zijn.
    En dus, blijkt nu, ook geen denkende SP leider.

    Reactie door Tim.ondernemer — dinsdag 10 januari 2006 @ 20.53 uur

  13. Beste Tim Ondernemer… Je laatste punt is niet ontvankelijk, want de havenrichtlijn geld voor alle EU havens, niet enkel voor Rotterdam.. Lagere tarieven leiden niet tot meer werkgelegenheid. De kosten van havenhuren gaan door de regeling omhoog, waardoor bedrijven juist moeten snijden in hun andere kosten, waaronder arbeid om pas te houden. Zelfde aantal werknemers, minder geld, of minder opleiding= ongelukken Maar kijk eens in het dossier anders… http://www.europa.sp.nl/dossiers/havens/

    Reactie door Bart — dinsdag 10 januari 2006 @ 21.37 uur

  14. Beste Tim

    Het is niet alleen wat er nu in de haven gebeurt, het is iets wat je overal ziet.
    Een beleid wat er op gericht is om mensen
    voor steeds lagere lonen tegen steeds hoger oplopende kosten wil laten leven.
    De groep die hier onder valt word met de dag groter, met alle gevolgen van dien.

    Stress – met alle gevolgen van dien
    angst – ,,
    zorgen – ,,
    uitzichtloosheid- ,,

    En het hoeft niet, vraag dat maar aan Jan
    die weet dat beter.

    Vooral de mensen die om wat voor reden dan ook niet zo goed hebben kunnen leren, vallen giganties buiten de financiele boot, maar ook mensen die wel een beetje normaal hebben kunnen leren komen straks aan de beurt.
    Ik weet niet wat voor een ondernemer jij bent, maar mischien beschrijf ik hier boven wel jou potentiele klanten, dus pas maar op.

    liefs henriko

    Reactie door hendriko — dinsdag 10 januari 2006 @ 22.12 uur

  15. Mensen uitbuiten is ook “onder nemen ”

    Vaak afreageren naar onder, die bazen!

    kicken op angst, vinden ze ook fijn!

    Reactie door Jansonius — dinsdag 10 januari 2006 @ 22.23 uur

  16. @14
    Ik zou me als ondernemer in dit land ook niet zo lekker meer voelen.
    Het is duidelijk zoals al eerder vermeld dat deze verwend zijn.
    Hun product liep wel in ons landje tot voor 3 jaar terug.
    Vooral als afhankelijk was van de binnenlandse verkoop
    Totdat een stelletje malloten de zaak over namen in den Haag.
    Deze denken allen in de vorm van zeer grote bedrijven en banken daar lijk me Tim niet bij horen.
    In Gelderland maakt 1 op 4 winkels verlies en 66% minder winst.
    Het zou wel eens kunnen zijn ,de ondernemer die een gat graaft voor zijn werknemer samen met hem er in valt.

    Reactie door Jofel — dinsdag 10 januari 2006 @ 22.34 uur

  17. @14 beetje off topic
    Toch is het wel moeilijk soms, ik werk bij een werkgever waar ik het prima mee kan vinden, hij betaalt geen supersalarissen, maar ik vind het een rechtvaardig bedrijf.
    mensen verdienen redelijk, hebben interresant werk, een aanspreekpunt, auto van de zaak, mobieltje, laptop, en dan nog zie je van die ontevreden koppen, niets is goed, hoog ziekteverzuim, roddel circuit waar je u tegen zegt.
    Ondernemers zijn de mensen met lef in deze samenleving, en we hebben ze hard nodig, en er zijn er echt wel die het goed voor hebben met hun werknemers.

    Reactie door Eric — dinsdag 10 januari 2006 @ 23.16 uur

  18. Dit is wel consequentie van Europees zijn.
    Nederlandse havenwerkers kunnen ook in andere landen nu gemakkelijk terecht.
    Het is als op de schepen waar goedkope bvb Philipijnse bemanning is met bvb Noorse of Nederlandse Officieren. Daarmee wordt zo’n schip exploitabel gehouden.
    Voor de Havenbedrijven betekent het dat zij goedkope Poolse werkers met Nederlandse voormannen in dienst kunnen nemen door deze verdere Europese integratie. Wij zijn nu EU lid dus zullen ons in moeten passen. Doen wij dat niet dan moeten we maar (deels ?) uit die EU stappen en dat lijkt nogal onmogelijk en fout. Vrees wel dat het veel havenwerkers de job gaat kosten en voor hun moeten echt voorzieningen worden voorbereid. Weetnietzeker of ik het helemaal juist heb en indien niet dan lees ik dat graag van jullie.

    Reactie door Gerritweethet — woensdag 11 januari 2006 @ 0.05 uur

  19. Beste Tim,

    Ik woon in Spijkenisse, onder de rook (letterlijk!) van Rotterdam. Veel mensen hier werken in de haven, hetgeen verklaart waarom 75% van de mensen t e g e n de EU grondwet hebben gestemd. Nu al merken we dat er hier constant Poolse, Roemeense en Russische vrachtauto’s verongelukken met alle gevolgen vandien, zoals vanavond. Gevolg: 20 kilometer file De chauffeurs van deze vrachtwagens hebben niet half de opleiding van een Nederlandse chauffeur. Reddingsdiensten hebben al aangekondigd dat het wachten is op de Grote Klap (bijv. een benzinetanker in Pernis) Geloof dan maar dat de provincie Zuid-Holland onbewoonbaar geworden is. Ik heb al eens vaker gezegd dat wij heus Al Qaida niet nodig hebben om dit land op te blazen, dat kunnen we zelf prima! Daarnaast gaat er hier in de Botlek veel vaker iets mis, dan dat wij via de media vernemen…..
    Wat we hier nog meer merken van marktwerking: tussen Rotterdam en Oostvoorne/Botlek is inmiddels de Betuwelijn in gebruik genomen. Helaas met een bovenleidingsysteem dat en niet in Nederland en niet in Duitsland wordt gebruikt. (25.0000 volt 50 Hz wisselstroom) Gevolg: alle privémaatschappijen rijden hier diesel, liefst met of tweedehands machines uit Rusland of de voormalige DDR of Amerikaans/Canadese locs met tweetaktmotoren ! Kan iemand mij de marktwaarde van schone lucht uitleggen?

    Reactie door Erik van Donk — woensdag 11 januari 2006 @ 0.09 uur

  20. Toch jammer “proud to be a docker” dat dat in het USA’s moet weer i.p.v. in het NLs.
    Maar in de USA schijnt net dAt, de vakbond, wEl te werken voor arbeidersgroepen aldaar.

    Een vriendin van mij is getrouwd met een Yank, en beiden werken voor north west airlines.
    Er was eens wat gedoe met haar man, en zij kreeg prompt een klote rooster te verduren en nare werk-plekjes. Kwam door haar man, maar die durfde de werkgever niet aan te pakken.
    Onderzoekt alles, behoud het goede.

    Reactie door Barendt — woensdag 11 januari 2006 @ 0.18 uur

  21. Uhhh, ja…..
    Zij is dus in het geheel niet bij een vakbond en hij als bagage (ont-)lader wel.

    Reactie door Barendt — woensdag 11 januari 2006 @ 0.21 uur

  22. tegen deze richtlijn stemmen betekent een nog tragere groei. het is niet leuk maar we kunnen niet anders.

    Reactie door Matthijs — woensdag 11 januari 2006 @ 8.12 uur

  23. @kamperman

    Het werk kan dus wel door niet-gekwalificeerd personeel worden gedaan.

    IPV deze richtlijn aan te vallen kun je beter werk maken van minimumlonen voor mensen die hier in Nederland komen werken, daarmee is de factor arbeid even duur voor polen en nederlanders.

    Reactie door Stephan — woensdag 11 januari 2006 @ 10.03 uur

  24. Wat nog veel te weinig beseft wordt in Nederland is hoe weinig de landelijke overheden nog te vertellen hebben in steeds meer Europese zaken. Mensen als De Palacio (ook verantwoordelijk voor de versnelde ondergang van Sabena bv) hebben onvoorstelbaar veel invloed en worden nauwelijks democratisch gecontroleerd.

    Reactie door Bert — woensdag 11 januari 2006 @ 11.33 uur

  25. Het ligt in de bedoeling dat de goedkoopste arbeidkrachten ingezet worden, dus zoveel mogelijk winst gedraaid wordt.

    Moderne slavenarbeid, uitbuiting dus ten koste van de burgers van eigen land.

    Ik voorspel bittere armoede in europa bij de gewone man en grote rijkdom bij de bovenlaag.

    Reeds is dit al in gang gezet.

    Reactie door e.krul — woensdag 11 januari 2006 @ 11.53 uur

  26. @25 ik hoop je voorspelling uitkomt.

    Reactie door Matthijs — woensdag 11 januari 2006 @ 12.52 uur

  27. @25
    Ik ook dan weten we zeker dat er een revolutie komt.

    Reactie door Jofel — woensdag 11 januari 2006 @ 13.22 uur