Zilveren Camera

De winnende foto van de Zilveren Camera.

(En dan zie ik gisteren op tv zo’n jurylid euforisch toelichten waarom dit zo’n mooie, goeie foto is… Hij heeft vast gelijk, maar wat de foto laat zien maakt mij eerder stil.)

Zilveren Camera

Klik hier voor de grote foto van de site van de Zilveren Camera 2005.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

dinsdag 10 januari 2006 :: 10.57 uur

27 Comments

27 reacties

  1. Ik vind het een misselijk makende foto.
    Prijzen winnen over andermans leed zou wat mij betreft verboden moeten worden.

    Reactie door Frans — dinsdag 10 januari 2006 @ 11.02 uur

  2. Tja, dat is de wereld der fotografie en fotograven. Het IS kennelijk een gode foto gezien de reacties van afgrijzen.
    Een vakidioot is dus niet idolaat van de ellende an sich, maar wel van de representatie door een fotograaf daarvan.

    Reactie door Baren d — dinsdag 10 januari 2006 @ 11.18 uur

  3. Ik heb ook altijd de grootste moeite met het esthetiseren van leed (met name voor de verkoop).

    Reactie door Sonja — dinsdag 10 januari 2006 @ 11.23 uur

  4. Dames, zet dit alles af tegen de sprokkelseconde dat drc weer in het nieuws komt. Zonder misselijke fotos en ijdele dj’s in een glazen kooi is het alleen maar bush en midden-oosten wat de Nederlander op het journaal ziet.

    Reactie door no blood for oil — dinsdag 10 januari 2006 @ 11.37 uur

  5. Het is ook een mooie foto!
    Niet erg dat je er stil van wordt, alleen de vraag blijft natuurlijk wat gebeurd er verder mee.
    Getuigenissen alleen zijn niet voldoende, blijkt keer op keer.
    Zolangzamerhand begin ik me af te vragen of we niet allen alleen maar roependen zijn in een woestijn!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 10 januari 2006 @ 11.39 uur

  6. Onderschat de rol van foto’s niet. De foto van het meisje na het bombardement het (de opinie over) de oorlog beinvloed. En ging er niet pas geld naar Afrika toen we zagen hoe erg ‘t was.
    Er moet veel meer zichtbaar worden wat er in de wereld aan de hand is.

    Reactie door Tim — dinsdag 10 januari 2006 @ 11.42 uur

  7. Het is en elk geval een heel aangrijpende foto. En in die zin vind ik hem “goed”. Natuurlijk is het niet altijd aangenaam zo direct geconfronteerd te worden met menselijk leed, maar het bestaat nu eenmaal. En als zo’n foto en deze prijs mensen aanzet tot nadenken, en misschien zelfs handelen, is die wat mij betreft uitstekend.

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 10 januari 2006 @ 11.56 uur

  8. Zonder conrete eraan toegevoegde inhoud, moet ik toegeven, vervallen velen in cynisme. Deze foto toont niet wat de mechanismen en oorzaken zijn achter al dit menselijk leed. Je hoort op het journaal: “de jury vond deze foto de winnaar omdat deze grote groepen vergeten vluchtelingen in congo aan de wereld toont” of iets dergelijks.

    Het is aan de verslaggevers, fotografen, filmmakers en muzikanten dat dit ook ons raakt, dat het meer is dan van tijd tot tijd een girootje uitschrijven. Dat de keuze van producten in onze winkels en keuze van de politiek partij samenhangt met dit leed. Situaties in beeld brengen is moeilijk, systemen in kaart bregen is moeilijk, maar mensen in beweging brengen is misschien nog moeilijker. Voor een doel is geen religie nodig en berusting is een vijand.

    Voor het mobiliseren is populariseren vaak, of je dat nu betreurt of niet, noodzakelijk. Zolang het om de foto gaat en niet om de fotograaf is het vanwege de confrontatie idd Olav, een goede zaak. Immers, hoeveel inwoners van Nederland weten eigenlijk dat de burgeroorlog in Congo het bloedigste conflict sinds de WOII is?

    Reactie door no blood for oil — dinsdag 10 januari 2006 @ 12.23 uur

  9. Deze foto is weer voor de zoveelste keer een regelrecht cliché.

    Laat ze hun inspiratie een keer ergens anders uit putten dan andermans leed en ellende!

    Reactie door ReneR — dinsdag 10 januari 2006 @ 12.51 uur

  10. @9 de NLer is een ramptourist. De meesten in elk geval.

    Reactie door Barendt — dinsdag 10 januari 2006 @ 13.30 uur

  11. Dit is een typische Leica foto, waarschijnlijk met een summicron of summilux 24 mm.
    Geen digitale foto.
    Helaas zijn er enkele hoofden “afgesneden”. Er spreekt eerder gelatenheid uit dan verdriet.
    Het hoofdmotief is teveel naar rechts gecentreerd.
    Wat is hier gaande? Wat is het verhaal van de foto zelf en niet het verhaal van de fotograaf? Het lijkt er op dat het kind ieder moment weer kan opstaan.
    Qua compositie had het beter gekund. Een stukje minder aan de linkerkant bijvoorbeeld.
    Zo zou een vakjury moeten oordelen.

    Ik heb wel betere winnende foto’s gezien.

    Reactie door Gandalf — dinsdag 10 januari 2006 @ 13.59 uur

  12. Het maakt niet zoveel uit of dit nu de beste foto is, of winnende foto.
    Het er om dat óók deze dingen gebeuren.
    En dat dit ons te dicht bij komt en we hier stil van worden, ja, dat ligt bij iedereen anders.
    Dit is ook een stukje van onze wereld en denk dat we hier óók bij moeten stilstaan en over na denken.
    Of hij nu teveel naar rechts of links is draaid, maakt op zich niet uit lijkt mij.
    Het is in ieder geval wèl menselijk leed waar deze foto voor staat.

    Reactie door Anja — dinsdag 10 januari 2006 @ 14.53 uur

  13. tsja, als deze fotos niet meer gemaakt worden word je vanzelf euforisch als je er 1 tegenkomt toch? van mij mogen ze iedere dag op tv, in de krant, op dit weblog ,okki,taptoe, zodat de westerse afgestompte wereld is ziet wat voor ellende er nog is .zodat ikke,ikke,ikke,land weer is wakker word .

    Reactie door ,texas, henkie — dinsdag 10 januari 2006 @ 15.18 uur

  14. Anja,
    Als je een foto laat meedingen voor een belangrijke prijs als de zilveren camera dan gaat het óók om de kwaliteit van de foto zoals compositie techniek inhoud en presentatie. Maar vooral bij de persfotografie telt nieuwswaarde en informatie. Bij géén van deze disciplines vind ik de foto hoog scoren. Behalve de techniek . M.n. belichting en afdruktechniek. Als een van mijn vroegere fotoclubgenoten deze foto had gemaakt zou ik zeggen, geweldig. Maar een beroeps zou beter moeten kunnen. Misschien zegt dit ook iets over het totale aanbod en niveau van de foto’s. Het is ook vaak een herhaling van reeds eerder gepubliceerde foto’s qua inhoud en boodschap. Mocht de webmaster dit onderwerp hebben geplaatst met als overweging om te laten zien dat er hele trieste dingen in de wereld gebeuren, dan is mijn reactie niet van belang, want triest is het zeker.
    Maar goed, is mijn mening.

    Reactie door Gandalf — dinsdag 10 januari 2006 @ 15.23 uur

  15. Ik heb dat jurylid niet gehoord, maar ik ben het niet met hem eens.

    Wel met #9 ReneR

    Reactie door Sprut — dinsdag 10 januari 2006 @ 17.25 uur

  16. @14 Gandalf,

    Ik ben met je eens dat kwaliteit van de foto te wensen laat, maar het gaat er mij meer om wat er op te zien is.
    Zijn klein meisje en alle vertwijfeling en wanhoop er omheen.
    Dit doet mij meer dan een foto die prachtig belicht en uit de juiste hoek genomen is.
    Maar goed, dat is dan weer mijn mening.
    Moet kunnen toch?
    Fijne avond overigens. Anja

    Reactie door Anja — dinsdag 10 januari 2006 @ 17.26 uur

  17. Ja Olav @7..klopt wat je zegt,maar ook het gevoel bij zo-n prijs …nl.dat waar Jan mee start bovenstaand..ja dat bekruipt me ook…nl.dat gezever over technieken etc..over Afrikaners.. mensen die misschien nog nooit een camera hebben gezien,bij wijze van spreken…over de rug van..ja beetje wel..
    Ik zou de gesprekken niet echt willen horen tussen die lui…beetje van die cultuurkopperij van niks..maar okay,het kan ook positieve dingen hebben en aanzetten tot handelen…ja wie weet..
    Ik begrijp Jan wel wat..

    Reactie door eric — dinsdag 10 januari 2006 @ 18.19 uur

  18. Graag wil ik nog even refereren aan de fotorapportage die gemaakt is door Eugine Smith in 1972 over Minamata. Een plaatsje in Japan waar door kwikvergiftiging erg veel mensen zijn misvormd en overleden. Dat zijn foto’s van absolute topklasse en als je die ziet kun je je ogen niet droog houden. Het gaat hier toch over fotografie of vergis ik mij.

    Reactie door Gandalf — dinsdag 10 januari 2006 @ 19.30 uur

  19. Het gaat blijkbaar niet om de foto, maar om het verhaal. Zonder het verhaal zou het ook een foto uit de een of andere musical kunnen zijn. Je moet blijkbaar eerst iets weten, om de foto goed te kunnen beoordelen. De winnende foto zegt dan ook veel over onze cultuur, en over wat we denken te weten over andere culturen. Blijkbaar is ons eigen leed niet interessant genoeg. Niet sensationeel genoeg. ‘Het leed, dat zijn de anderen.’ Dat wil de foto zeggen.

    Reactie door Simon — dinsdag 10 januari 2006 @ 20.30 uur

  20. Sensatie of niet, het is realiteit. Bekijk ook eens de winnende binnenlandse foto, van de schipholbrand.

    Reactie door no blood for oil — dinsdag 10 januari 2006 @ 22.23 uur

  21. Mensen bekijk de grote foto nog eens goed en zie die wanhoop en dat meiske in mooi wit jurkje en zie haar gezichtje. De grote vraag ”waarom” en zoals met de Vietnam foto is deze zeer aangrijpend en vooral overal die handen aan het hoofd, versuft, onbegrip,verdriet ellerhande emoties zijn zichtbaar.
    Foto geeft wederom kwetsbaarheid van iedere burger aan en de horror van oorlogvoeren. Vind het zeer aangrijpend
    en ben enorm ontroerd.

    Reactie door Gerritweethet — woensdag 11 januari 2006 @ 0.32 uur

  22. Ik was net iets dergelijks aan het schrijven. De beelden van al die mensen om het verloren meisje heen.

    Het leed, de wanhoop en vertwijfeling.

    Reactie door mona — woensdag 11 januari 2006 @ 0.51 uur

  23. Als fotograaf en collega van Sven moet mij van het hart dat een foto waar je even “stil van wordt” dus blijkbaar een heel goeie foto is. Niks misbruik van andermans leed, juist een eerbetoon aan de mensen daar en hun gevoelen

    Reactie door Bert Spiertz — donderdag 19 januari 2006 @ 12.43 uur

  24. Je kunt het ook positief bekijken en denken dat door het winnen van deze prijs het leed van Afrika nog eens extra onder de aandacht wordt gebracht en dit was volgens mij het uitgangspunt van de fotograaf toen hij de foto maakte.
    Je hebt mensen die maken foto’s voor hun plezier en je hebt goede fotojournalisten die vaak met gevaar voor eigen leven het leed van anderen onder de aandacht brengen. Deze fotograaf kwam niet even snel voorbij om uit leedvermaak een kiekje te nemen. Deze foto kun je alleen maar maken mits de mensen in de foto daarin toestemmen. Ze moeten je daarvoor eerst toelaten en vertrouwen en dat kost tijd. Hij was volgens mij dus heel betrokken bij zijn onderwerp.

    Reactie door Marco Okhuizen — donderdag 19 januari 2006 @ 17.11 uur

  25. Wat heet een mooie foto?Het dient als een verslag van wat er in de wereld gebeurd oke al met al mooi.
    Maar nu de prijzen de winnaar takes it all maar wat krijgt de persoon(en) of de familie want zij hebben de prijs mogelijk gemaakt met hun ellende.

    Reactie door arthur bender — dinsdag 24 januari 2006 @ 9.23 uur

  26. Maker, beeld, krant

    De jury plaatst het beeld van Sven Torfinn in de traditie van de humanistische fotografie. Dit lijkt me onterecht, de foto past meer in een theater fotografie traditie. Na de opname is het poserende meisje weer opgestaan en weggewandeld. De figuranten werden uitbetaald en de fotograaf kon van de opbrengst van zijn foto zijn reis naar Kenia financieren.

    Een morbide voorstelling? Misschien, alles is denkbaar.

    Eens ben ik het, met de strekking van het verhaal van Bert Sissingh. Alleen bevat zijn verhaal weinig nieuws, zolang hij daar niet het derde niveau, de driedubbele mythe van de fotografie bij betrekt. Het niveau van de Okki-en-Taptoe journalistiek waarop de Volkskrant is aangeland. Geëngageerde gemaksfotografie, is dat misschien de nieuwste trend?
    Reden tot cynisme? Nee, zeker niet, eerder hoop.

    Sven Torfinn gefeliciteerd! Je bent met je beelden doorgedrongen tot de grens van het bevattingsvermogen van de krantelezer. Met mooie fotografie in het verloren continent Afrika. De wieg der mensheid die in een aardappelkuil van beschaving veranderde. Je fotografie smaakt naar meer. Nu is je kans.

    Klaas Dirks

    Reactie door klaas — maandag 30 januari 2006 @ 20.30 uur

  27. Knappe foto, zeer indrukwekkend.

    -kan me erg goed voorstellen dat deze gewonnen heeft!!

    Ik lees hier zoveel onbegrip voor fotojournalistiek, hoe komt dat toch? En waar komen gasten zoals Gandalf vandaan ineens met hun betweterige opinie? Jaloezie Gandalf??

    Een Leica? Summicron? Wat een dure woorden!! :))

    Reactie door Thomas Tukker — vrijdag 2 juni 2006 @ 11.22 uur