SP afgetekend 3e partij

Vandaag heeft het Documentatiecentrum Nederlandse Politieke Partijen uit Groningen de ledencijfers van de verschillende politieke partijen bekend gemaakt. Opvallend is dat de regeringspartijen fors verliezen, terwijl alle linkse oppositiepartijen (kleine) winst boeken.

Een en ander houdt ook in dat de SP – met nu bijna 45.000 leden – afgetekend de derde partij van het land is in grootte. Een mooie opsteker zo aan het begin van een ruim jaar met drie verkiezingen voor de boeg.

CDA: 69.000

PvdA: 61.913

SP: 44.853

VVD: 40.157

SGP: 26.400

CU: 24.156

GL: 21.383

D66: 11.065

LPF: 1.274

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

donderdag 12 januari 2006 :: 15.08 uur

58 Comments

58 reacties

  1. Doorgaan op de ingeslagen weg dus maar!
    Maar als je het bij elkaar optelt is een kleine 300000 mensen lid van een politieke partij, dat vind ik toch een stuk minder dan ik dacht!
    Eigenlijk vreemd daar ABVOKABO meer dan een miljoen leden heeft, je zou zeggen het gaat een beetje gelijk op!
    Ik geloof dat ik het geen goed teken vind!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 12 januari 2006 @ 15.45 uur

  2. Bedenkelijk is wel dat op een bevolking van meer als 16.000.000 zielen er nog geen 300.000 lid zijn van een politieke partij

    Groet T

    Reactie door Toergenjev — donderdag 12 januari 2006 @ 15.54 uur

  3. Bedenkelijk is ook dat de SGP de vijfde partij van ons land is…Jezus.Allah hellup?

    Reactie door osseworst — donderdag 12 januari 2006 @ 15.59 uur

  4. Wat heeft zo’n lidmaatschap voor zin en hoeveel kost het per jaar. Net gsm weg en andere abonnementen opgezegd dankzij zkv premies dus moet wel echt zinvol zijn
    anders geef ik het liever gespreid aan de Straatkrant-verkoper.

    Reactie door Gerritweethet — donderdag 12 januari 2006 @ 16.02 uur

  5. “Gewoon Doorrrrrrrrrrrgaan!

    Reactie door Gandalf — donderdag 12 januari 2006 @ 16.06 uur

  6. @3
    Partij kan beter campagne voeren, beter naar de mensen toekomen, meer lokale activiteiten, enz.

    Reactie door Toergenjev — donderdag 12 januari 2006 @ 16.07 uur

  7. @3, Gerritweethet,
    Minimum is 5 euro per kwartaal, dus nog geen 2 euro per maand!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 12 januari 2006 @ 16.09 uur

  8. Mooi resultaat weer, laten we hopen dat dat bij de verkiezingen zich ook in zetels zal vertalen.

    Wat me wel opvalt is het grote aantal (4.503) uitgeschreven leden. Zijn dat mensen die een keer hun contributie vergeten zijn, of zijn het al of niet ontevreden afhakers?

    Reactie door Johnito — donderdag 12 januari 2006 @ 16.09 uur

  9. @Zou de plus van SGP, de vrouwen zijn?

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 12 januari 2006 @ 16.11 uur

  10. Ik zou best lid willen worden, maar het kost weer geld en ik moet al elke cent omdraaien. Misschien zou je onderscheid kunnen maken tussen passieve (niet-betalende) en actieve (betalende) leden? (Mits dat zin heeft natuurlijk).Dan kun je wel zien dat de partij gesteund wordt, maar kun je bijdragen naar mogelijkheid.

    Reactie door obiwan — donderdag 12 januari 2006 @ 16.36 uur

  11. Tja en na de afaire Schinveld (Bomenkap)
    zal dit ledental van de SP nog meer groeien !
    En nu ze ons de missie Afghanistan door onze strot proberen de duwen zal dit ledental nog verder stijgen !
    Dit Kabinet heeft zijn tijd gehad !
    Balkenende rot op !!

    Reactie door Peter Grootheest Junior ! — donderdag 12 januari 2006 @ 16.50 uur

  12. Goed nieuws !
    Minister Kamp wil sluiting Guantanmo Bay !
    Ook Merkel CDU wil dit !
    Beste Henk als je zo doorgaat zeg ik mijn lidmaatschap bij de SP op en stap over naar de VVD !
    Maar eerst de Kruisraketjes en JSF,jes terug naar de USA okee ?
    En de WAO herkeurtingen terug draaien ?
    En de gezondheidszorg betaalbaar maken voor de gewone mensen ?
    En zeg tegen JP dat hij DE Geus ontslaat.
    Tja en Hans hoogervorst en Gerritje ook er uit graag ?
    Dan zal ik er voor zorgen dat het ledenaantal bij Rechts weer gaat groeien !
    Henk je bent op de goede weg !!!
    Uh en ook niet naar Afghnistan denk er aan !
    Beste Henk,kun je niet eens tegen JP zeggen dat hij op het bijna einde van zijn carriere ook nog eens met iets zinnigs komt voor het Nederelandse Volk ?
    Een Zwalkende kiezer !
    Uh Jan dit is maar een grapje !
    Ik blijf voorlopig nog SP lid !

    Met Vriendelijke Groet !

    Reactie door Peter Grootheest Junior ! — donderdag 12 januari 2006 @ 17.07 uur

  13. Wel erg ruw Peter, maar wel helemaal mee eens.

    Reactie door Jofel — donderdag 12 januari 2006 @ 17.08 uur

  14. @peter

    als onderstaande foto een indicatie is van de natuurminnendheid van de aktievoerders, dan is de natuur veel beter af zonder deze jongens en meisjes

    http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/images/hetwasergezellig.jpg
    Foto bos NA de protestakties.

    Reactie door Stephan — donderdag 12 januari 2006 @ 17.16 uur

  15. @14, Flauw Stephan!
    Ze hebben geen tijd gekregen om na het aangenaam verpozen, mochten mee met politie, dus jouw vlieger gaat niet op!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 12 januari 2006 @ 17.34 uur

  16. Zoals ik al vaker heb opgemerkt: de SP moet zich niet blindstaren op het aantal leden. Uitbreiding is natuurlijk prima, maar het voornaamste blijft: ontwikkelen en voortzetten van een goede politiek, mobiliseren van mensen, actie voeren, enz. En vervolgens vergroting van het aantal zetels in vertegenwoordigende lichamen. Verder moet er aandacht zijn voor wat de leden kunnen doen.
    En terecht maakt Johnito (nr. 8) ook een opmerking over afhakers. Van belang is voor zover mogelijk na te gaan, welke redenen zij daarvoor hebben. Daaruit kan lering worden gertokken.

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 12 januari 2006 @ 17.41 uur

  17. Euhhh dit was toch al midden 2005 het geval toen we de VVD inhaalden!?

    Reactie door Barendt — donderdag 12 januari 2006 @ 17.41 uur

  18. We zullen zien.

    Reactie door e.krul — donderdag 12 januari 2006 @ 17.43 uur

  19. Ja, het is te merken dat jullie een grote partij worden.
    Met name aan de censuur m.b.t. onwelgevallige reacties op dit blog :(
    Kep het al vaker gezegd….socialisme and censuur vormen al decennia een prachtig koppel.
    Benieuwd hoe lang dit blijft staan.. :)

    Reactie door Tjeerd — donderdag 12 januari 2006 @ 18.17 uur

  20. @19 Ach Tjeerd, ik heb in het verleden wel eens gereageerd op een stelling in de Telegraaf, kon ik gerust vergeten.
    En ik kan nog geen weblog van de VVD vinden, kijk dat is censuur.

    Reactie door Toergenjev — donderdag 12 januari 2006 @ 18.37 uur

  21. 14 @ STEFAN
    Heb je ook foto,s luchtopnamen van de DSM in Limburg !
    Of de ENCI ?
    Of Rockwool ?
    Of meschiens van Sabic ?
    OA 600.000 liter kankerverwekkend BENZEEN !!!
    O nee dat kan niet want die laten alle rotzooi naar de grond in sijpelen !
    En wat ik op de foto,s van jou zie zijn meschien 8 huisvuilzakken vol!
    En als de politie niet al die mensen had opgepakt hadden ze dit beslist wel opgeruimd !
    Maar de AWACS vliegen weer dus we hebben weer schone lucht !
    HOERAAAAAA !

    Met Vriendelijke Groet !

    Reactie door Peter Grootheest Junior ! — donderdag 12 januari 2006 @ 18.39 uur

  22. Mooi!! Niet voor niets gefoldert en op markten gestaan en inzet gehad!! Net zoals menig SP-vrijwilliger. Hoort ook zo!! Wij als SP mensen maken deze partij groot met veel mensen met één sociale gedachte dat is laat u niet overblowen door rechts, en ga voor armoede bestrijding, en zie wat u huidige politiek u zal bieden en als het niet zo is ga er tegenin .. ik wacht af maar zie links en zeker SP winnen.

    Reactie door pien — donderdag 12 januari 2006 @ 19.03 uur

  23. Het is wel wat zorgwekkend dat de sgp zo hoog staat, het is niet echt een partij die de gelijkheid van mannen en vrouwen hoog in het vaandel hebben, ook willen ze dat de overheid het evangelie gaat verspreiden. Ze vormen dus een gevaar voor rechten van de vrouw en vrijheid van godsdienst.

    @22 pien,

    Mooi pien! Ben zelf zins dit jaar trots SP lid :D.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — donderdag 12 januari 2006 @ 20.03 uur

  24. Ellek nahhdeel heeft zaan foordeel

    Het boer Koekkoek effect slaat nu dus ook toe en het slachtoffer is de SP.
    Oftewel “De Tegenpartij” wordt misschien nog eens werkelijkheid ook.

    De hoop dat de SP ooit eens zou (op)groeien naar volwassenheid is ijdel.
    Daarvoor missen zij nog steeds het overzicht tussen opportunisme en diepgang.
    De wereld, en dus zeker Nederland, laat zich op deze een manier niet regeren.

    Voor straf zou de SP eigenlijk dus eens in de regering moeten zitten.
    Ze zullen dan zeker constateren te onvolwassen te zijn voor de werkelijke wereld.
    Dit zou voor deze partij zeker louterend werken.

    In die zin heeft toch weer elk nadeel zijn voordeel.

    Reactie door Tim.ondernemer — donderdag 12 januari 2006 @ 20.19 uur

  25. Een mooi resultaat, al moet men deze cijfers wel enigszins relativeren. Dat de SGP de 5e partij in dit lijstje is, wil uiteraard niet zeggen dat het de 5e partij van het land is.

    Men kan alleen stellen dat van de minder dan 2% Nederlanders die lid zijn van een politieke partij, er pakweg 9% lid is van de SGP.

    Een oorzaak van het gegeven dat er meer mensen lid zijn van de SGP dan van de partijen eronder kan zijn dat de achterban van die partijen zich niet dermate verbonden voelt met de partij dat zij er massaal lid van wil worden.

    Reactie door Dostojevski — donderdag 12 januari 2006 @ 20.20 uur

  26. @ 24 Tim

    Boer Koekoek heeft HEEl toevallig met mijn opa in de voormalige politiek gezeten toevallig en samen hebben ze in de concentratiekampen gezeten samen dus hoe wil je dit verklaren, mijn familie durfden destijstijds zonder ster trouwens te lopen

    Reactie door pien — donderdag 12 januari 2006 @ 21.35 uur

  27. @24
    Nog liever vandaag voor straf dan morgen.
    Maar als jij van mening ben dat de huidige regerings partijen volwassen zijn.?
    Dan versta jij daar onder liegen, sjoemelen, halve waarheden vertellen, slaafjes politiek.
    Jammer, maar dan maar wat minder volwassen .

    Reactie door Jofel — donderdag 12 januari 2006 @ 21.45 uur

  28. @24 Tim.ondernemer,

    De SP is tegen het ene en voor het andere,
    net als alle andere partijen, er is geen partij die alleen tegen of aleen voor alles is.

    Op welke punten is de SP nog niet opgegroeid dan?

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — donderdag 12 januari 2006 @ 21.53 uur

  29. Het Boer Koek effect slaat wel duidelijk op de LPF en De partij van Wilders ,dat zijn inderdaad eendaags vliegers en zeer onvolwassen

    Reactie door Pim de Koning van de riolen — donderdag 12 januari 2006 @ 22.31 uur

  30. Ook ik wil graag de opmerking plaatsen dat leden an sich natuurlijk niks voorsteld. “poeh poeh, we hebben 45 000 leden!” is een nietszeggende boodschap.

    Als dat 45 000 actieve leden waren, dan was het een ander verhaal natuurlijk, maar uit ervaring weet ik dat dit niet zo is. We moeten dus inzetten op politieke inhoud. Als wij de leden iets actiefs te bieden hebben (op een incidentele actie na), dan komen die verder ook wel, daar ben ik zeker van overtuigd.

    Ook wil ik er even op wijzen dat we al op 1 januari 2005 hebben gevierd dat we de derde partij in ledenaantal geworden waren, sinsdien zijn we zo’n 500 leden opgeschoten…

    Reactie door Emil Jacobs — donderdag 12 januari 2006 @ 22.33 uur

  31. (24)lees een keer ,hoe dan jan , word het wat duidelijker .wil bij deze fashad bakir feliciteren met zijn bijdrage in rondom 10 .farshad is het voorbeeld zoals het moet .geen militairen maar mensen die we hier opgevangen hebben en geschoold die moeten afhganistan opbouwen met onze hulp .geen militairen

    Reactie door ,texas, henkie — donderdag 12 januari 2006 @ 23.13 uur

  32. Om Boer Koekoek konden we destijds nog lachen. Om de LPF en Leefbaar Rotterdam en zo niet, evenmin als om het CDA, VVD, PvdA, SGP en D66!
    Later hoorden we hoe Boer Koekoek voor zijn dieren zorgde… ‘t Is dat de man dood is, anders zou ik zeggen wat een rotzak het was!

    Jan, het gaat goed. Nu nog de mensen vinden en goed opleiden om de partij te dragen en te vertegenwoordigen in gemeente- en provinciebesturen en in de Kamer(s).

    Reactie door Lydia — donderdag 12 januari 2006 @ 23.15 uur

  33. @32 Lydia
    Zelfs als je eigen omgeving,
    (en zelfs apostelen slagen daar niet aldus de Bijbel)
    een klein dorp dat van oudsher PvdA en VVD is, de mensen je willen, maar de partijen slechts leden verliezen, je een stuk of 8 politieke commando’s hebt (zeer actief) en +- 25 leden en de partijraad wil je niet eens horen, maar kwantitatief 50 leden eist, evenzo bijv. rotterdam heeft er 1200, actief: 18….
    Na ja, trek je conclusies. En wie het kleine niet eert…

    Reactie door Barendt — donderdag 12 januari 2006 @ 23.25 uur

  34. Deze SP met Agnes, Jan, Harry, Janw, Fenna,
    Arda, enz. is ruimschoots klaar voor het dragen van regeringsverantwoordelijkheid.

    Groet T

    Reactie door Toergenjev — donderdag 12 januari 2006 @ 23.26 uur

  35. Met lullige opmerkingen over de SGP komen we er niet. Deze partij trekt mensen die geen alternatief hebben en tegelijkertijd zichzelf gekoesterd zien door een ongelofelijk prettig aandoende innerlijke cultuur.
    Gnoe’s eten nu eenmaal gras en leven in een kudde. De bunzing daarentegen gaat solitair door het leven en weet zichzelf alleen tijdens de paring vergezeld op ruwe en gewelddadige wijze.
    Wie spreekt van beter en slecht begrijpt niet goed welk methode wordt benut om een doel te bereiken.
    Het gaat pas echt mis als je wilt proberen om een roedel bunzings samen te stellen.

    Reactie door Anton — vrijdag 13 januari 2006 @ 0.07 uur

  36. Doorgaans zien we dat religieus georiënteerde groeperingen op een behoorlijke aanhang kunnen rekenen. Het christelijke religieus georiënteerde CDA staat aan kop, gevolgd door de religieuzen van de mediacratie, ook wel bekend onder de naam sociaaldemocratie. Als derde komt dan het socialistisch religieuze geloof aan bod. Het kent een eigen verlosser die in levenden lijve te aanschouwen is, het kent eigen oplevingsactiviteiten waarin de volglingen een hart onder de riem gestoken krijgen, het kent een eigen belijdenis waarin bijzonder verhelderd wordt hoe moeilijk is is voor een rijke om in te gaan in het nieuwe koninkrijk van gespannen gelijke kansen en het kent een eigen groepssolidariteit welke sommigen enigszins verblind doet fulmineren naar elk kritisch geluid van buiten.

    Dat alles heeft natuurlijk te maken met een geestelijke groei naar volwassenheid. Een groei die ongetwijfeld ook bij de SP tot volle wasdom komt en zich uit in dubbele solidariteit, aanspreekbaarheid van individuen en het vermogen niet enkel het eigen evangelie te verkondigen maar ook en open oor te houden voor het nieuws van anderen opdat de eigen geest voortdurend gescherpt blijft worden.

    Reactie door sjun — vrijdag 13 januari 2006 @ 0.12 uur

  37. Ik ben erg blij dat de SP op de derde plaats staat, we gaan gewoon door!!!!

    Reactie door Nicole Halmans — vrijdag 13 januari 2006 @ 0.20 uur

  38. @36 Sjun
    De eertse libertarier in Nederland was Adriaan Koerbagh, en die had duidelijk een religieuze achtergrond.
    Hoe bevreemdend was het dat niemand hem geloofde, en dat hij zelfs zijn leven moest geven voor zijn dwalingen .
    Had Nederland toen al geestelijke rijpheid bereikt, en is die rijpheid geevolueerd tot socialistisch inzicht.
    Kijk dat noemen we nog eens vooruitgang.

    Reactie door Toergenjev — vrijdag 13 januari 2006 @ 0.22 uur

  39. Beste Toergenjev,

    Uw (retorische?) vragen waren nog niet van een antwoord voorzien. Toch tracteerde u ons al op een conclusie.

    Wat noemt u precies socialistisch inzicht? Het antwoord daarop helpt mij aan beoordelende criteria om de gebruikte term vooruitgang van een inhoudelijke onderbouwing te voorzien en tot een soortgelijke of afwijkende conclusie te kunnen komen.

    Wellicht bestijgen we soortgelijke barricades om een ideealtypische samenleving vorm te geven waarin dubbele solidariteit als lange termijnstrategie ingezet kan worden om zo veel voor velen bewerkt te kunnen krijgen.

    Reactie door sjun — vrijdag 13 januari 2006 @ 0.33 uur

  40. @39 Beste Sjun
    Communicatie wetenschappen leren ons om helder taalgebruik te hanteren.
    Dat is namelijk het doel van communiceren.
    Dan begrijpen mensen elkaar.
    Je verschuilt jezelf achter ingewikkelde zinsopbouw doorspekt met niet alledaagse woorden.
    In de wereld waarin ik verkeer, (bedrijfsleven hoger management)komt dit als irritant, dubbelzinnig en nogal dom over.
    Ik weet niet welke toekomst je voor jezelf voor ogen hebt, maar ik zou dit taalgebruik niet hanteren in het bedrijfsleven.

    Uw (retorische?) vragen waren nog niet van een antwoord voorzien. Toch tracteerde u ons al op een conclusie.

    Natuurlijk, waarom zou ik jou laten denken.
    (zeg maar jij trouwens ouwe jongens krentebrood nietwaar)

    Wat noemt u precies socialistisch inzicht? Het antwoord daarop helpt mij aan beoordelende criteria om de gebruikte term vooruitgang van een inhoudelijke onderbouwing te voorzien en tot een soortgelijke of afwijkende conclusie te kunnen komen.

    Wat let je om de boeken in te duiken, al de filosfische werkjes achter je te laten en jezelf te verdiepen in de praktische zaken van de maatschappij.
    Er gaat een wereld voor je open.

    Wellicht bestijgen we soortgelijke barricades om een ideealtypische samenleving vorm te geven waarin dubbele solidariteit als lange termijnstrategie ingezet kan worden om zo veel voor velen bewerkt te kunnen krijgen.

    Hmm ik heb niet het gevoel dat ik met jou de barricades op zou moeten gaan, hoe zou je in vredesnaam je gedachtes moeten overbrengen op de op verlichting wachtende massa als je koeterwaals spreekt.

    Hoogachtend
    T

    Reactie door Toergenjev — vrijdag 13 januari 2006 @ 0.51 uur

  41. Meneer Toergenjev,

    Het idee gezamenlijk de barricade te beklimmen leek me ook al ietwat onwaarschijnlijk. Gezien ik waarschijnlijk veel minder thuis ben in de communicatiewetenschappen dan u houd ik me aanspreekbaar voor verdere aanbevelingen.

    U schrijft over het doel van communiceren. Begrijp ik goed dat u buitensluit dat een uitwisseling van informatie volgens zorgvuldig gewogen woordkeus en zinsbouw meerdere doelen zou kunnen dienen?

    Ik ben zeer benieuwd naar de specifieke managementwereld. Managers heb ik toch altijd als een beetje parasitaire kaste beschouwd. Een clubje van mensen dat zèlf niets produceert, dat anderen tracht aan te sporen tot een groter productievolume maar dat door de bank genomen hooguit werkt als vertragende, bevoogdende factor. Een clubje mensen dat er belang bij heeft om de zelfredzaamheid van elkaar aanvullende teamleden zoveel mogelijk te beperken omdat anders hun eigen functie weldra overbodig wordt.

    Natuurlijk is dat maar een idee. Wellicht zijn het grote leger aanstuurdertjes, regelaars en externe adviseurs veel nuttiger voor het geld dat zij moeten kosten dan ik me met mijn beperkte voorstellingsvermogen voor de geest kan halen. Ik heb daar als eenvoudige verwonderaar geen goed beeld van.

    Ik ben gewend om ouderen niet te tutoyeren. Ik denk dat het geen kwaad kan een ander zo lang mogelijk uitnemender te achten dan mezelf. Vergis ik me, dan wordt dat gaande de informatie-uitwisseling vanzelf duidelijk. Vergis ik me niet, dan krijg ik des te meer aangereikt omat de gekozen communicatieve insteek zich daartoe leende. Levelen kan immers altijd nog bij een te hoge inzet.

    Gaarne verneem ik van u wat litteraire tips om een beetje beslagen ten ijs te kunnen komen. Voor wat betreft de overdracht van opgedane indrukken maak ik me niet teveel zorgen. Op de markt spreek ik na verloop van tijd vanzelf anders dan tijdens een wetenschappelijke oriëntatie.

    Daarbij zijn er vele mensen met vele talenten te benutten binnen een vereniging van mensen. Waar de ene kan worden ingezet voor ontwikkeling, bewerking en formulering van een visie, kan de ander worden ingezet voor het beroeren van de juiste snaren, een vertaalslag of verkondiging van een messiaanse boodschap. Ik heb niet de pretentie talenten genoeg te hebben die bij elke wens zouden kunnen worden ingezet. Anderen staan daarin meer talenten ter beschikking.

    Waar Marx (financieel) ondersteund werd door Engels, zijn vertaalslag vond in Lenin en zijn rigoreuze verspreiding en toepassing vond in Stalin, daar kan een eenvoudige geest als Sjun vast ook op de nodige ondersteuning rekenen in geval zijn gedachten en ideeën ergens iets van herkenning of weerslag zouden oproepen.

    Zo niet dan gaat er helemaal niets aan verloren. Wie niet weet wat hij mist, mist tenslotte helemaal niets. Zalig zijn d(i)e eenvoudigen van geest, zij zullen het koninkrijk beërven…

    Ik wil overigens best een tipje van die gedachten oplichten. Ik heb zo mijn vragen bij het maatschappelijke nut van de huidige woningcorporaties. Ik denk dat zij reeds aan hun doel voorbij gegroeid zijn en dat woningbewoners en woningzoekenden door deze tot mastodonten uitgegroeide organisaties niet langer bediend worden. Met mijn eenvoudige voorstelling van zaken denk ik dat het weer tijd wordt voor ontmanteling van organisaties die hun doelen voorbij gestreefd zijn om te kunnen besparen op almaar groeiende meerkosten die al lang niet meer in verhouding staan tot de geleverde diensten.

    Ik denk dat het hoog tijd wordt voor een nieuwe kijk op zaken als we bewerkt zouden willen krijgen dat huisvesting voor iedereen betaalbaar blijft/wordt.

    Het is natuurlijk mogelijk dat ik met zo’n gedachte en oproep op een SP weblog faliekant verkeerd zit. Het kan maar zo dat er hier niemand geínteresseerd is om die barricaden te bestijgen, om dit maatschappelijke probleem benoemd, blijvend geagendeerd en opgelost te krijgen.

    Mijn koeterwaals zou hier inderdaad wel eens ontoereikend kunnen zijn…

    Reactie door sjun — vrijdag 13 januari 2006 @ 2.46 uur

  42. Als Sp-lid ben ik van mening dat een stijging van het ledenaantal in het afgelopen jaar mij een beetje tegenvalt ! Na de NEE campagne had er geoogst moeten worden ! Een nieuwe kans dient zich nu aan bij de actie Noodrem ! Op naar de 50000 !!!

    Reactie door Wimpie — vrijdag 13 januari 2006 @ 10.54 uur

  43. @ Tjeerd (19):

    En, valt het mee, Tjeerd? :)

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 13 januari 2006 @ 11.20 uur

  44. Beste Sjun,

    Een volgende poging om je in de wereld van de grote mensen te betrekken.

    Het idee gezamenlijk de barricade te beklimmen leek me ook al ietwat onwaarschijnlijk. Gezien ik waarschijnlijk veel minder thuis ben in de communicatiewetenschappen dan u houd ik me aanspreekbaar voor verdere aanbevelingen.

    Begin eerst eens met AAP NOOT MIES, en daarna zoiets als dit, http://www.vumc.nl/amstelacademie/pdfbedr/helder_communiceren.pdf, en daarna kun je misschien van studie richting veranderen en jezelf werpen op de 4de productiefactor, http://www.ru.nl/communicatiewetenschap/

    U schrijft over het doel van communiceren. Begrijp ik goed dat u buitensluit dat een uitwisseling van informatie volgens zorgvuldig gewogen woordkeus en zinsbouw meerdere doelen zou kunnen dienen?

    Nee dat begrijp je niet goed, ik gaf juist aan dat uitwisseling van informatie volgens zorgvuldig gewogen woordkeus en zinsbouw meerdere doelen zou kunnen dienen, maar dan moet die woordkeus helder en begrijpelijk zijn,en niet bol staan van holle retoriek.

    Ik ben zeer benieuwd naar de specifieke managementwereld. Managers heb ik toch altijd als een beetje parasitaire kaste beschouwd. Een clubje van mensen dat zèlf niets produceert, dat anderen tracht aan te sporen tot een groter productievolume maar dat door de bank genomen hooguit werkt als vertragende, bevoogdende factor. Een clubje mensen dat er belang bij heeft om de zelfredzaamheid van elkaar aanvullende teamleden zoveel mogelijk te beperken omdat anders hun eigen functie weldra overbodig wordt.

    Een zeer generaliserend beeld wat totaal van enige werkelijkheidszin gespeend is, een manager moet motiveren, coordineren, communiceren budgetteren, plannen , enz. op diverse niveau’s binnen organisaties.
    Een manager staat of valt met de medewerking van personeel , maar draagt ook de verantwoordelijkheid voor dat personeel.

    Natuurlijk is dat maar een idee. Wellicht zijn het grote leger aanstuurdertjes, regelaars en externe adviseurs veel nuttiger voor het geld dat zij moeten kosten dan ik me met mijn beperkte voorstellingsvermogen voor de geest kan halen. Ik heb daar als eenvoudige verwonderaar geen goed beeld van.

    Inderdaad heb je daar geen goed beeld van, ik zou zeggen vraag eens of je een paar weekjes tijdens je vakantie een kijkje mag nemen bij een middelgrote of grote organisatie, en vorm je eens een beeld van de praktijk inplaats van mensen met stoffige filosofische retoriek te bestoken.

    Ik ben gewend om ouderen niet te tutoyeren. Ik denk dat het geen kwaad kan een ander zo lang mogelijk uitnemender te achten dan mezelf. Vergis ik me, dan wordt dat gaande de informatie-uitwisseling vanzelf duidelijk. Vergis ik me niet, dan krijg ik des te meer aangereikt omat de gekozen communicatieve insteek zich daartoe leende. Levelen kan immers altijd nog bij een te hoge inzet.

    Daarin zie je dat je nog heel wat moet leren van communicatie, als je de intonatie bekijkt waarmee de diverse discussies hier op dit weblog plaatsvinden, dan valt op dat het informeel is, daaraan zou ik me conformeren als ik jou was, je schrijft geen sollicitatie brief.

    Gaarne verneem ik van u wat litteraire tips om een beetje beslagen ten ijs te kunnen komen. Voor wat betreft de overdracht van opgedane indrukken maak ik me niet teveel zorgen. Op de markt spreek ik na verloop van tijd vanzelf anders dan tijdens een wetenschappelijke oriëntatie.

    Zie de links boven.

    Daarbij zijn er vele mensen met vele talenten te benutten binnen een vereniging van mensen. Waar de ene kan worden ingezet voor ontwikkeling, bewerking en formulering van een visie, kan de ander worden ingezet voor het beroeren van de juiste snaren, een vertaalslag of verkondiging van een messiaanse boodschap. Ik heb niet de pretentie talenten genoeg te hebben die bij elke wens zouden kunnen worden ingezet. Anderen staan daarin meer talenten ter beschikking.

    Ik zie niet in waar we jouw talent voor antieke welsprekendheid voor zouden moeten gebruiken
    helaas hebben we voor dat soort van curiositeiten geen tijd en geld.

    Waar Marx (financieel) ondersteund werd door Engels, zijn vertaalslag vond in Lenin en zijn rigoreuze verspreiding en toepassing vond in Stalin, daar kan een eenvoudige geest als Sjun vast ook op de nodige ondersteuning rekenen in geval zijn gedachten en ideeën ergens iets van herkenning of weerslag zouden oproepen.

    Ik help het je hopen.

    Zo niet dan gaat er helemaal niets aan verloren. Wie niet weet wat hij mist, mist tenslotte helemaal niets. Zalig zijn d(i)e eenvoudigen van geest, zij zullen het koninkrijk beërven…

    Het is waar dat er dan niets verloren gaat.

    Ik wil overigens best een tipje van die gedachten oplichten. Ik heb zo mijn vragen bij het maatschappelijke nut van de huidige woningcorporaties. Ik denk dat zij reeds aan hun doel voorbij gegroeid zijn en dat woningbewoners en woningzoekenden door deze tot mastodonten uitgegroeide organisaties niet langer bediend worden. Met mijn eenvoudige voorstelling van zaken denk ik dat het weer tijd wordt voor ontmanteling van organisaties die hun doelen voorbij gestreefd zijn om te kunnen besparen op almaar groeiende meerkosten die al lang niet meer in verhouding staan tot de geleverde diensten.

    Off topic

    Ik denk dat het hoog tijd wordt voor een nieuwe kijk op zaken als we bewerkt zouden willen krijgen dat huisvesting voor iedereen betaalbaar blijft/wordt.

    Off topic, maar succes met je strijd tegen de mastodonten.

    Het is natuurlijk mogelijk dat ik met zo’n gedachte en oproep op een SP weblog faliekant verkeerd zit. Het kan maar zo dat er hier niemand geínteresseerd is om die barricaden te bestijgen, om dit maatschappelijke probleem benoemd, blijvend geagendeerd en opgelost te krijgen.

    Het staat iedereen vrij om hier op een redelijke wijze zijn/haar gedachtengoed te uiten, maar is het van je medewebloggers teveel gevraagd als ze je verzoeken omdat op een manier te doen zoals de meeste mensen hun gedachtes uiten.
    Leef je eens in in de personen aan wie je je boodschap richt, anders krijg je veel te veel “ruis”.

    Mijn koeterwaals zou hier inderdaad wel eens ontoereikend kunnen zijn…
    Niet alleen onroereikend, maar zelfs onleesbaar.

    Reactie door Toergenjev — vrijdag 13 januari 2006 @ 11.27 uur

  45. @43 wimpie,
    kwantiteit is nog geen kwaliteit!

    2% van de mensen is of was lid van een politieke partij dat is wel eens anders geweest in NL. En het zegt en indirect verklaart het ook veel.

    Wij als SP blijven maar tegen die 50.000, 45.000 aanhikken, het plafond lijkt bereikt, maar dat is niet zo. De armoede zal nog wat verder groeien en dus ook de ledentallen voor een partij als SP.

    Tel daar de 50 personen of geen afdeling zijn bij op – eis, en dat verklaart ook een
    X aantal leden die bijv. lid zijn voor familie of vrienden, maar het anders niet waren.

    Oogsten zit er op die manier niet in, mensen voelen onderhuids dat de SP wel eens aan het kantelen kan zijn, intern, geen wederhoor en blind afgaan op niet kloppende adviezen enzo.

    Reactie door Hendr — vrijdag 13 januari 2006 @ 12.28 uur

  46. @46 Henrdirk

    Oogsten zit er op die manier niet in, mensen voelen onderhuids dat de SP wel eens aan het kantelen kan zijn, intern, geen wederhoor en blind afgaan op niet kloppende adviezen enzo.

    Graag wat voorbeelden.
    SP kantelen, de enige partij die niet zwalkt, tjonge …..

    Reactie door Toergenjev — vrijdag 13 januari 2006 @ 12.43 uur

  47. Geachte heer Toergenjev,

    Een wat andere toonzetting zou uw partij aan meer leden kunnen helpen. Koeioneren van mensen bewerkt doorgaans geen nieuwe aanwas van mogelijk geïnteresseerden, laat staan dat het u op weg helpt om een meer dan oppervlakkig beeld te vormen dat strookt met de werkelijkheid.

    Wellicht was het u daar ook niet om te doen. Succes met uw beschavingsoffensief, laat u zich er niet te zeer door meeslepen?

    Intussen zal ik elders eens een visje uitgooien naar politieke interesse om een ommekeer in de stijgende organisatiekosten voor regelaars, hun externe neefjes en hun arbeidsvoorwaarden bewerkt te krijgen.

    Dat scheelt allicht in de premieheffing op het vrij besteedbare inkomen van ieder die noodzakelijkerwijs diensten betrekt van de overheids- en semi-overheidssector.

    Reactie door sjun — vrijdag 13 januari 2006 @ 13.52 uur

  48. @Jan Marijnissen

    Als je nou de PvdA gewoon beoordeeld op haar daden de afgelopen 15 jaar (en niet op haar programma en spotjes), dan weet je dat je opmerking maar gedeeltelijk waar is.

    Winst voor de PvdA en helaas ook Groen links is winst voor de rechterflank. Ze zijn allebeide een valkuil voor mensen die ander beleid willen via deze partijen.

    Nederland is aan het verrechtsen qua politieke verhoudingen.

    Reactie door ReneR — vrijdag 13 januari 2006 @ 17.11 uur

  49. @51
    Gewoon blijven proberen joh, is heel sympathiek

    Reactie door Toergenjev — vrijdag 13 januari 2006 @ 17.21 uur

  50. @48 Beste Sjun, wat jammer dat je dit zo opvat.
    Koeioneren, als je diep in je hart kijkt weet je dat ik dat nooit zal doen.
    Zoals ik het zag benaderde je het onderwerp vanuit een strategische invalshoek, maar omdat je zulke gezwollen taal gebruikt onstaat er ruis en onbegrip en zelfs irritatie.
    Ook bij jou.
    Daarom volg mijn goedbedoelde raad, leer helder en direct te communiceren, en post hier dan nog meer van wat jij beschouwt als gedachtengoed waarmee de mensheid gediend is.
    We zien je bijdragen hier graag.

    En als men tussen de regels doorleest dan schrijf je echt wel eens wat verstandigs.
    Daarom, jij komt er wel.
    Hoogachtend
    T

    Reactie door Toergenjev — vrijdag 13 januari 2006 @ 18.32 uur

  51. ReneR (50)Wat zijn we het weer helemaal eens, zoals vroeger al meer het geval was.Een probleem voor de SP is dat ze zo uit het nieuws gehouden wordt. Dat komt omdat ze de enige partij is die werkelijk een andere maatschappij wil.Zondag j.l. kon je b.v. bij NOVA of de NOS niets horen over de SP, die nota bene een demonstratie in Schinveld georganiseerd had. Wie je wel zag was slechts Diederik Samsom van de PvdA.Op het nieuws van RTL7 werd de SP wel genoemd. Waarom toch die steun aan de publieke omroepen???Wat de staatssecr. wil zal ook wel niet goed zijn,maar wat heb je nu als SP aan de NOS, de VARA, NCRV, KRO enz.??

    Reactie door Aad Sweep — vrijdag 13 januari 2006 @ 23.41 uur

  52. SP symp.(51)Als je regelmatig mijn bijdragen leest kun je moeilijk volhouden dat ik het altijd met de SP (het Partij Bestuur) eens ben.Toch is er van mij nog nooit op inhoudelijke gronden een bijdrage geweigerd!

    Reactie door Aad Sweep — vrijdag 13 januari 2006 @ 23.46 uur

  53. @43 Wimpie,

    Wordt aan gewerkt, sinds vandaag wéér een lid er bij. :P

    Reactie door Anja — zondag 15 januari 2006 @ 0.58 uur

  54. Mag ik ook lid worden? Ik denk wel dat ik dan in de categorie ´opstandige leden´ val.

    Groeten,

    Reactie door Enrico — zondag 15 januari 2006 @ 5.23 uur

  55. @57 Enrico
    Natuurlijk, alleen bestaat er twijfel of je studenten voordeel krijgt, of dat je bijdrage aan het door jouw geschetste inkomen gekoppeld word.
    Wees kritisch, dat mag, want ook voor jou geld dat wijsheid met de jaren komt.

    Reactie door Toergenjev — zondag 15 januari 2006 @ 6.44 uur

  56. Toergenjev??? 55. (aan: Enrico)
    Bestaat er inmiddels echt een Selectiecie?
    Hoe veel maanden bivakkeer je hier op dit
    moment zelf onder déze alias?
    Oh já, oh jé – eng – ik had dus al wat wij-
    zer moeten wezen hier? ‘k Zal m’n best dus
    nog wat meer doen: ik beloof het, zowaar ik
    een SP-genoot ben ! Laat me even weten, hoe
    veel leden zich gemeld hebben sinds afgelo-
    pen jaar, of houden we dat nog even onder
    ons wat betreft de aantallen per vestiging?

    Reactie door Madelief — zaterdag 21 januari 2006 @ 11.39 uur

  57. Off topic: zwart van de belangstellenden
    was het op dit weblog vanmorgen:
    ik kreeg er dus om ‘overbelasting’ geen
    grip meer op: goed teken.
    Nu álle gásten nog even goed door laten
    krijgen waar de heer Jan Marijnissen nu al
    ruim 30 jaar voor bezig is en ook ik vind
    het grappig om te zien dat de SP 44000
    leden heeft tegen D-66 11000.
    Zou de spreektijd in de Kamer erdoor gaan
    toenemen?
    Het kan niet missen met André aan de top
    zal ook de CU graag op hun progressieve
    weg voortgaan en nog heel wat afgevallen
    schapen van elders willen herbergen mits
    deze zich wel dan aan hun ‘nieuwe’ partij
    gaan binden, door zich te voegen !
    De SP heeft in de loop der jaren een goede
    strukturele aanpak voor ogen gehad en zal
    op deze manier niet het jojo-effekt in ver-
    kiezingsuitslagentijd hoeven te verwachten.
    Het volk is zich nu tot en met bewust dat
    alles nu in het teken van gedégen zorg zal
    moeten staan wil men nog überhaupt op de
    been blijven in juist ‘bedrijvenland’ en
    garanties moeten bieden aan dat bedrijfs-
    leven, opdat die niet de rekening hoeven te
    gaan betalen, van onvoldoende opleidingen
    in de basis, en gebrek aan opleiding voor
    het middenkader! Daar worden médewerkers
    gevraagd, géén tégenwerkers, ook niet van-
    uit de Overheid zelf!.
    Heeft het niet meer hoeven opkomen voor
    een Dienstplicht alles te maken met een ge-
    brek aan diverse mentaliteiten in de huidige samenleving.
    Zelfs daar werd nog geleerd dat mensen hun
    handen uit de zakken halen als ze met ie-
    mand staan te praten.
    De Overheid zelf geeft daar ook niet meer
    het correcte voorbeeld in, dit ook tot er-
    gernis in gedragsregels van menige oudere!
    De dienst had toch echt wel diverse grote
    voordelen, behalve het ‘tijgeren’ !

    Reactie door Madelief — zaterdag 21 januari 2006 @ 11.58 uur

  58. Eén keer lezen of overrijden/fietsen is
    dus wel genoeg! Goed weekend allemaal en
    zorg dat jullie je beenwarmers op de juiste
    plek hebben, standby, ‘t wordt koud !
    Voor allen achter de geraniums, kijk of je
    nog ergens zo’n omslagdoek van Kniertje hebt liggen, ze zijn weer in de mode.

    Reactie door Madelief — zaterdag 21 januari 2006 @ 12.01 uur