Uit de WAO? Stap naar de rechter!

Na de rechtbanken in Maastricht en Leeuwarden hebben ook de rechtbank in Almelo en Breda uitkomsten van de strenge herbeoordeling van WAO-ers vernietigd. De manier waarop de herbeoordelingen worden gedaan is “onvoldoende inzichtelijk, onvoldoende verifieerbaar en onvoldoende toetsbaar”.

De minister weigert echter vooralsnog hier conclusies aan te verbinden, waardoor opnieuws beoordeelde WAO’ers individueel in beroep moeten gaan om hun recht te krijgen. De SP wil dat hier snel verandering in komt omdat op deze manier rechtsongelijkheid ontstaat.

Lees meer op de website van de SP!

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

donderdag 19 januari 2006 :: 18.51 uur

67 Comments

67 reacties

  1. Juist Jan. Weet je toevallig wel hoe duur een advocaat en proceskosten zijn? Ja goed, de laagste inkomens krijgen via Rechtshulp een gesubsidieerde advocaat: die kost wel bijna 100 euro per maand! Fijne suggestie….

    Reactie door De Boekelier — donderdag 19 januari 2006 @ 20.56 uur

  2. De rechtsongelijkheid ontstaat niet meer.
    Die is er al jaren en onder deze regering is het alleen maar erger geworden.
    Hele groepen Nederlanders zijn daar al langer als een jaar de dupe van met alle gevolgen van dien.
    Ik zou wel eens willen weten voor hoeveel mensen dit bericht te laat komt.

    Reactie door fransiscus51 — donderdag 19 januari 2006 @ 21.08 uur

  3. @1
    Natuurlijk zijn advocaten (te) duur. Maar de zekerheid dat je een zaak kunt winnen neemt als maar toe. En als je wint moet het UWV de advocaatskosten betalen. Bovendien zullen de advocaatskosten lager worden. De advocaat hoeft alleen aan te tonen dat de herbeoordeling volgens het foute systeem is gegaan. Dat kost en paar uur. Niets doen is de zekerheid van de slachtbank

    Reactie door Paul Ulenbelt — donderdag 19 januari 2006 @ 21.13 uur

  4. Ja Jan, allemaal leuk en aardig, heb via jullie e-mail ook info ingewonnen hoe en wat te doen met de zorgverzekering.
    Volgens jullie ben ik niet verplicht, ondanks dat mijn WAO uit Nederland komt en ik in Belgie belastingplichting ben, om een zorgverzekering(basis) af te sluiten.
    Heb je hier per mail ook kopieën van toegestuurd van mijn reacties op het CVZ, die dit wel even ongevraagd zal regelen.
    Blijkt nu, dat er toch dat er alsnog bedragen ingehouden worden die ik niet kan plaatsen.
    Voor info kun je nergens terecht.

    spec.:
    zorgverz. verg. Euro, … +
    zorgrver. inh . ” … -
    AWBZ bijdr.buitenl. … -
    bedr.derden/nom.zvw … +

    Hierbij maak ik op dat het zorgstelsel me ongevraagd ondanks meerdere malen aangegeven te hebben, dat ik hier toe niet verplicht ben, maar het me gewoon door de strot gewuwd wordt door het CVZ.
    Wat ik uit de mail van vorig jaar heb begrepen van jullie ben ik niet verplicht om deze zorgverzekering af te sluiten, omdat ik in België belasting-plichtig ben.
    Hier komt dan ook nog bij dat België straks over min WAO-uitkerinkje 6,5% belasting mag heffen over het bruto inkomen per jaar.

    Doe nu eens 1X moeite om antwoord te geven en zeg hoe het werkelijk zit,
    ook gezien de verkeringen die we dubbel moeten betalen in 2 landen.
    Een formulier E106 om aan te kunnen sluiten bij een verzekering in België is nog steeds niet binnen gekomen.
    We zitten intussen wel met ontzetten hoge (onvoorziene) ziekenhuiskosten.

    Jan doe me een lol, en geef nu eens antwoord, ik word hier stapelgek van en heb het zo langzamerhand gehad.
    Ook het eindeloos wachten op herkeuring maakt mijn gezondheid er niet bepaald beter op.
    IK BEN ECHT OP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :(

    En nu magik voor de zoveelste keer weer een verklaring gaan halen de 4e in een maand tijd, nu voor de KB, dat mijn kinderen nog in leven zijn.
    Stelletje stomme ambtenaren zouden eens moeten weten waar ze mee bezig zijn.

    Als ik al niet A.O. was, dan zou ik het van zoiets wel worden.

    Ik men het Jan, ik wil graag een antwoord of dit klopt.
    Hetis natuurlijk wel leuk om je web-log te spekken en te zorgen dat het blijft lopen, maar mensen willen ook duidelijkheid/antwoord.

    Reactie door Anja — donderdag 19 januari 2006 @ 21.14 uur

  5. (4)ik vind het vervelend om te zeggen maar een wblog is geen helpdesk .
    (1)jij maakt de fout die iedereen maakt .informeer eerst eens naar de prijs en mogelijkheden .veel advocaten (kantoren )hebben een gratis spreek (half)uurtje eerst informeren dan pas conclusies trekken .en zoals paul al aangeeft .als je moet kiezen tussen 100 euro per maand of de bijstand of geen uitkering lijkt mij de keuze niet moeilijk .je hebt zelf ook een verandwoordelijkheid in het verhaal .succes.

    Reactie door ,texas, henkie — donderdag 19 januari 2006 @ 22.04 uur

  6. En informeer eens bij Advocatencollectieven. Sluit desnoods een lening af bij familie, maar probeer het in ieder geval. Als je lid bent van de vakbond kan je daar aankloppen. Ook als je lid bent van een patiëntenvereniging of ouderenbond of wat dan ook. Ze hebben bijna allemaal contacten met juridische adviseurs die weer door kunnen verwijzen naar advocaten die misschien wel Pro Deo willen werken. Collectieven zijn ook goedkoper en dan zijn er vast nog advocaten te vinden via Internet als je even zoekt op WAO en rechtszaken…??

    Reactie door Lydia — donderdag 19 januari 2006 @ 22.53 uur

  7. Da’s nou jammer: de bezwaartermijn op de uitslag van mijn hoorzitting (als gevolg van mijn bezwaar op de keuringsuitslag) is verlopen. Een rechtzaak zit er dus voor mij niet meer in.

    Waarom ik die gang niet eerder heb gemaakt? Omdat ook ik het stadium “handdoek in de ring” had bereikt: er was weinig tot geen uitzicht op een andere uitslag in de rechtzaal en 3/4 jaar negatieve energie en 7 kilo UWV-briefpapier was me niet in de kouwe kleren gaan zitten. ‘t Kosten-/batenplaatje zag er derhalve niet positief uit. Nú is de situatie anders, maar nú is het mooi te laat.
    Nú rest mij niets anders dan door te gaan met knokken tegen o.a. een onterechte terugvordering WW (“leuke” bijkomstigheid van een opgehoogde beoordeling), energie weggooien aan nutteloze sollicitaties en energie steken in een reïntegratietraject dat na 7 maanden eindelijk van start gaat (en al die tijd dus alleen maar energie heeft gekost) in de hoop dat ik aan alle derrie dan misschien IETS positiefs (of in ieder geval iets niet-negatiefs) overhou.

    Ik begrijp wel van De Geus dat hij er geen consequenties aan wil verbinden: er zijn er tenslotte al duizenden die net als ik al goed op weg zijn richting “uitgang” of zelfs al helemaal uit het staatshuishoudboekje verdwenen zijn. Stel je voor dat die allemaal ineens weer voor enige vorm van uitkering in aanmerking komen, hè getsie nee.

    Reactie door Renée — donderdag 19 januari 2006 @ 23.08 uur

  8. misschien tijd om en nieuw economy te gaan denken,want wie kan niet kan niet.het is niet zo dat iedereen lui is….
    Maar als jij geen keuze heb dan liever samedelen,want wie kan 60 uur werken en nog 200000 pleuris verdienen…
    Ja 600000 werkloos kost toch geld(mensen sturen in afganistan ook),maar ja,ben ik off topic nu,lang leve hypocrisie,heil democratie
    Samendelen!

    Reactie door guess — donderdag 19 januari 2006 @ 23.40 uur

  9. @5 texas henkie,

    Geloof me maar ik heb overal geínformeerd en er is niemand die me verder op weg helpt. Via info van de SP ben ik te weten gekomen dat ze me niet kunnen verplichten mij deze verzekering aan te smeren.
    Maar het wordt me wel ongevraagd door mijn strot geduwd, ondanks de onderbouwde bezwaren die ik daartegen heb gemaakt.
    En Henkie ik maak géén fout, mijn geval ligt nèt iets anders als dat van jullie.
    Maar heb hier al meer gemerkt, als het niet meteen in jullie straatje te pas komt dan wordt er ook niet op gerageerd.

    Wij betalen nu voor 4 mensen (2 onder de achttien) wel voor 7 complete verzekeringen + alle eigen bijdrages, ook voor artsen, ziekenhuizen, medicijnen enz., maar dit gaat iets verder als de 60 a’70 euro die jullie er bovenop krijgen, dus doet niet ter zake.
    Begrijp me niet verkeerd, ik snap heel goed dat velen het de das om doet, maar ik heb zo het idee dat jullie het leven in België als luilekkerland zien, wat het beslist ooit wel eens geweest zal zijn, maar de paar jaar dat ik er woon, toch beslist niet het geval is.
    Maar vooral niet op reageren, dat is het makkelijkste.

    ==========================================

    @6 Lydia,
    Van advocaten heb ik meer dan mijn buik vol.
    Ben nou nog nèt niet zo dom om van internet zelf mijn info te halen, maar over deze problematiek is bijna of niets terug te vinden.
    Dit is een situatie dus tussen de wal en het schip valt.
    Zoals het formulier E106, wat je hier hard nodig hebt om je te kunnen verzekeren, wat nu nodig is. Jammer het schijnt nog bij de drukker te liggen.
    Maar intussen zitten we wel met torenhoge
    ziekenhuiskosten.
    En leningen, helaas daar doe ik niet aan, zeker niet bij familie.
    Waarschijnlijk zit jij in de positie dat je familie voor je klaar staat in rotte tijden, deze luxe is mij niet gegund.

    Reactie door Anja — donderdag 19 januari 2006 @ 23.58 uur

  10. (7)rennee .ook al is de termijn voorbij. ga toch eens informeren bij een jurist .je hebt je beslissing toen genomen op de informatie die toen bekend was .de uitspraken van de genoemde rechtbanken leverd nieuwe gegevens op om te procederen .mij lijkt het dat je nog mogelijkheden hebt .wellicht dat olav hier wat duidelijkheid in kan geven .lydia bedankt voor je aanvulling .

    Reactie door ,texas, henkie — vrijdag 20 januari 2006 @ 0.00 uur

  11. Anja,

    wanneer staat je herkeuring gepland?
    Ik bedoel hoe langer het nog duurt, des te meer kans je maakt dat er iets ten gunste gaat veranderen (zie kop van dit topic).
    In mijn geval, stond de herkeuring gepland in maart 2005.
    Vér voor die datum had ik al grote schrik bij het gangetje naar mijn brievenbus.
    Er waren dagen, -en die zijn er nog steeds-, véél dagen dat ik het niet kon opbrengen om mijn post uit de brievenbus te nemen, uit vrees dat de bewuste oproep tussen alle rekeningen zou zitten. (Ik heb zo’n postvakje, je kent ze vast wel, die hangen bij een gedeelde ingang).
    Gelukkig nog steeds geen oproep gehad tot nog toe.
    Ik wil hiermede zeggen dat hoe langer die oproep uitblijft, hoe meer je kansen toenemen te ontkomen aan deze onrechtvaardige en onmenselijke ‘herkeuringsmethodiek’.
    Ik begrijp dat je ondertussen al je energie voelt wegvloeien door het dreigende zwaard van Damocles welke boven je hoofd hangt, maar gezien de bescheiden positieve ontwikkelingen hierboven genoemd gloort er wellicht nog enige hoop.

    Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 20 januari 2006 @ 0.40 uur

  12. Anja,

    laat ik beginnen met te zeggen dat ik er totaal geen sjoege van heb hoe of het allemaal geregeld is -of zou moeten zijn- voor mensen in jou omstandigheden. Het kan toch niet zo zijn, (hoewel ik nergens meer van opkijk) dat je jezelf twee keer voor hetzelfde dient te verzekeren omdat je niet in Nederland woont maar in België?
    Als je in Nederland een -ik noem het maar- vrijpolis aangaat, worden de eventuele te maken medische kosten in het buitenland toch conform de voorwaarden vergoed?
    Of denk ik nu te simplistisch?

    Groet

    Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 20 januari 2006 @ 1.23 uur

  13. Renée,

    nu rechters het beoordelingssysteem afgewezen hebben, lijkt het me niet uitgesloten dat er een soort van een omgekeerde precedent-werking mogelijk is.
    Het is toch niet houdbaar dat wanneer je slachtoffer bent geworden van een ondeugdelijke procedure de beslissing niet zal moeten worden herroepen?
    Echter eerst zal het beoordelingssysteem wat nu al als ondeugdelijk is genoemd door de rechters in Maastricht, Leeuwarden, Almelo en Breda, ook door de politiek als niet deugdelijk erkend moeten gaan worden.
    Nogmaals niet uigesloten dus, maar in het huidige politieke klimaat kijk ik nergens meer van op.
    Ik hoop in ieder geval het beste voor je (een eerlijke en wel deugdelijke keuring) en hoop dat de situatie voor jou en vele anderen in soortgelijke gevallen uiteindelijk toch een wending ten goede zal nemen.

    Groet

    Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 20 januari 2006 @ 1.50 uur

  14. De gang naar de Rechter, Rechtshulp etc.
    is voor niet zieke mensen als een hoge
    drempel en als men niet meer in staat is
    lichamelijk of geestelijk die ‘gang’ te ma-
    ken, betekent het nu al dát heel veel men-
    sen wel zo goed als zeker zijn tekort gedaan. De Rechtshulp zou bij wijs van spre
    ken met een standaardplek en goed uitgerust
    bij de uitgang van elke Keuringsplek moeten
    staan, danwel vergunning op de dichtsbij-
    zijnde parkeergelegenheid.
    Papieren rompslomp, met onmogelijk te be-
    antwoorden vragen, vult men niet meer éven
    in, nee, die worden een zeer belastend
    trauma, juist, omdat men poogt dan in ieder
    geval dát dan nog voorelkaar te willen
    krijgen. Massa’s werk te doen door gezonde
    mensen om dit probleem eens heel speciaal
    onder de loupe te nemen en struktureel aan
    te pakken.

    Reactie door Madelief — vrijdag 20 januari 2006 @ 8.47 uur

  15. Ik heb dit gevraagt op de WAO Plein maar alleen maar een antwoord er op…

    Is het een goed idee om een advocaat of zo mee te nemen naar een herbeoordeling?

    Paula

    Reactie door Paula — vrijdag 20 januari 2006 @ 9.00 uur

  16. @ 14 Ondergetekende is recentelijk met een WAO-er meegeweest naar een herkeuring. Voorafgaande aan de keuring hebben wij ons grondig voorbereid. Wij hebben op de diverse site’s die over dit onderwerp op het internet staan onze informatie ingewonnen en brochures gedownload. (O.a. de site van de landelijke vereniging van arbeidsongeschikten. LVA) Persoonlijk heb ik namens de arbeidsongeschikte een gespreksnotietie geschreven waarin we alle zaken die we in het gesprek hebben willen mededelen in onze woorden hebben vastgelegd. (De keuringsarts schrijft zelf alleen een paar krabbeltjes en verwoord jou verhaal in z’n eigen woorden.) Door de gespreksnotitie voorafgaande aan het gesprek te overhandigen aan de arts liggen jou woorden vast in het dossier. De arbeidsongeschikte heeft zelf een dagindeling gemaakt zoals een gemiddelde dag in het leven er uitziet. Verder hebben wij meegenomen de afschriften van alle informatie over de kwaal/gebrek van de arbeidsongeschikte. (Bezoekkaartjes aan artsen, verwijskaarten, brochures, e.a.) @14 Ja het is verstandig om een persoon mee te nemen als toehoorder of als spreker als de arbeidsongeschikte het door emoties even niet meer kan ! Conclussie; een goede voorbereiding geeft tenminste het gevoel dat je er alles aan hebt gedaan ! (Vraag de arts ook naar zijn bevindingen en zonodig om een tweede keuring !)

    In ons geval heeft het waarschijnlijk als resultaat dat de druk een jaar van de ketel is. (Moet nog bericht ontvangen.)

    Reactie door Wimpie — vrijdag 20 januari 2006 @ 9.50 uur

  17. Rene, ik begrijp je volkomen. je krijgt dezelfde niets-zeggende inhoudsloze reacties als van het kabinet als je al een reactie krijgt. Je raakt er helemaal door van de wap waardoor je uiteindelijk opgeeft. Afschuifsysteem alomvertegenwoordigt. Dan rest alleen nog de ombudsman maar dat red je dan net niet meer.

    Reactie door Henny — vrijdag 20 januari 2006 @ 10.08 uur

  18. @16 Goed zo Wimpie. Bij mijn herkeuring leek het mij ook verstandig om een begeleider van de bond mee te nemen. Hij was feitelijk meer toehoorder en kon het uitstekend met de keuringsarts vinden. Kon ook aan mij liggen, beetje manisch was ik en kon hij er bijna niets tussen komen.“komt u de volgende keer maar gerust weer mee,”zei die keuringsarts. Maar dit terzijde.
    @11 Wattenstaaffie,
    “Vér voor die datum had ik al grote schrik bij het gangetje naar mijn brievenbus.”

    Inderdaad, en elke dag weer. Zeker een behoorlijke stresstoestand. Ik weet er alles van. Ik heb na mijn laatste herkeuring mijn uitkering ongewijzigd mogen behouden, dat werd mij telefonisch meegedeeld.
    Misschien ten overvloede maar tussen de herkeuring en de definitieve beslissing van het UWV mogen niet meer dan 13 weken zitten anders moet de keuringsarts het overdoen.

    Reactie door Gandalf — vrijdag 20 januari 2006 @ 10.26 uur

  19. HET IS RONDUIT SCHANDELIJK DAT DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN NOG NIET BAKZEIL HAALT NU DE RECHTBANKEN HEM ACHTER ELKAAR IN HET ONGELIJK STELLEN. Als tegen de uitspraken van de rechtbanken beroep wordt ingesteld, zal het Centraal College van Beroep de uitspraken ongetwijfeld bevestigen.

    Veel mensen zijn inmiddels “in Lourdes” geweest en kunnen het resultaat daarvan niet meer aanvechten, omdat ze de energie niet meer hadden (zie b.v. Renée in nr. 7), opzagen tegen de kosten van rechtskundige bijstand, e.d.

    Daarom moet niet alleen stopzetting van de herkeuringen volgens het nieuwe systeem worden geëist, maar ook: HERZIENING VAN DE ZAKEN VAN MENSEN DIE “IN LOURDES” ZIJN GEWEEST, MAAR DE UITSLAG DAARVAN NIET MEER KUNNEN AANVECHTEN.

    Zoals Jan de Wit ook zegt: deze rechtsongelijkheid is onverteerbaar.

    Wimpie zegt terecht (nr. 16): het is heel belangrijk dat je, als je wordt herkeurd, tevoren een hulpverlener (kan ook een vrijwilliger zijn) in de arm neemt en meeneemt naar de behandeling. Niet alleen om alle van belang zijnde feiten en argumenten te onderzoeken, maar zeker ook voor de morele steun, die hard nodig is.

    Zou de SP misschien niet een ad-hoc Hulpdienst voor deze kwestie in het leven kunnen roepen?

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 20 januari 2006 @ 10.27 uur

  20. Er is vast wel een advocaat te vinden die voor de hele groep herkeurden die ten onrechte zijn afgekeurd een rechtzaak aan te spannen. Indien dit leidt tot restitutie van de gedorven inkomsten, zou je zo ‘n 10% kunnen afstaan aan deze gehaaide advocaat. Volgens mij moet dit mogen, ondanks het feit dat je individueel een zaak aan moet spannen.

    Reactie door kaatje — vrijdag 20 januari 2006 @ 11.14 uur

  21. @12 Wattenstaafie,

    Helaas is het wel zo, in beide landen verzekeren, maar omdat ik in België belastingplichting ben vanwege mijn WAO (nog steeds geen oproep ontvangen voor herkeuring) heb ik van de SP vorige begrepen, dat ik me niet in Nederland de basisverzekering aan hoef te laten smeren.
    Kunnen ze me niet verplichten.
    Maar ze beslissen het wèl voor me.
    Het CVZ duwt het de grensmensen door de strot.
    In Nederland heb ik géén recht op zorg en mocht mij iets gebeuren als ik de grens over ben, zal er een hele procedure richting Brussel in werking moeten worden gezet voor eventuele tegemoetkoming in de kosten, maar alleen op de voorwaarden die hier ze hier stellen.
    En als Brussel nee zegt, dikke pech.
    Heb het met medicijnen ook aan de hand gehad, sommige moeten via Brussel aangevraagd worden, heb ze nodig, Brussel zegt nee, dus alles voor eigen rekening.
    Uitgeluld ben je dan.

    Reactie door Anja — vrijdag 20 januari 2006 @ 11.20 uur

  22. Kaatje, daar hoop ik ook op, hoor.
    Anja, ik heb familie, inderdaad, maar die zal niet in een dergelijk geval bijspringen, ook al zouden ze dat kunnen. En voor een luisterend oor heb ik mijn geadopteerde familie, die helemaal geen familie is, maar die mijn vrienden zijn. Ik wens je veel kracht toe, want dat zal je nodig hebben en ik prijs mijzelf gelukkig dat ik alleen mijn oogproblemen, wat reuma en een zere rug heb…

    Reactie door Lydia — vrijdag 20 januari 2006 @ 11.36 uur

  23. @ Kaatje (20):

    Het probleem met juridische procedures is, dat het PER DEFINITIE om individuele zaken gaat. De feiten en argumenten zijn verschillend per persoon, en de termijnen lopen op verschillende tijdstippen. Daarom is het moeilijk een collectieve juridische actie te voeren. Wat wel kan: een gezamenlijk informatie- en hulppunt en POLITIEKE actie.

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 20 januari 2006 @ 12.01 uur

  24. De dag heugt mij al, wanneer de Geus op z’n bek gaat. Ik zou z’n gezicht wel eens willen zien. Als 4 rechtbanken zich er al tegen keren, dan lijkt mij toch dat de rest ook volgt? En dan moet volgens mij ook de diegene die al herkeurd is terug geworpen worden, waarin ze voorheen zaten, want anders zou je rechtsongelijkheid hebben. Ik ben benieuwd hoe het afloopt met dit smerige spel van de Geus.

    Reactie door ACCEPT — vrijdag 20 januari 2006 @ 12.18 uur

  25. @ 20 kaatje

    Er is al zo een vereniging actief:

    http://www.corv.nl/

    Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 20 januari 2006 @ 12.44 uur

  26. dat weet ik, maar bij mijn weten heeft CORV de zaak verloren.
    Misschien dat dit een zaak is voor het Europese hof. Ik kan me toch bijna niet voorstellen dat de politiek een gerechterlijke uitspraak aan haar laars mag lappen. Een zaak dan inderdaad op grond van rechtsongelijkheid.

    Reactie door kaatje — vrijdag 20 januari 2006 @ 13.01 uur

  27. Nou even een algemeen GOED bericht, voor allen die me wel serieus nemen.

    Geheel off topic, alvast sorry,

    Vandaag formulier E106 ontvangen.
    Er is een wonder geschiedt.

    Dank.

    Reactie door Anja — vrijdag 20 januari 2006 @ 15.59 uur

  28. Wanneer gaat de politiek weer over de grondwet????
    Is toch te gek voor woorden dat mensen via de rechter hun gelijk dienen te halen!
    Die rechterlijke macht was/is toch al over belast, wat een regelrechte idiotie!
    Zeker die vrije markt, je hebt recht maar je krijgt het bij voorbaat niet, tenzij je zelf stappen onderneemt?

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — vrijdag 20 januari 2006 @ 16.33 uur

  29. @28

    Beste, recht moet wel betaald worden, of gelooft u nog in Sinterklaas.

    Reactie door Johan S. — vrijdag 20 januari 2006 @ 16.54 uur

  30. Natuurlijk geloof ik in Sinterklaas!
    Hoe bedoeld u recht moet betaald worden?

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — vrijdag 20 januari 2006 @ 17.06 uur

  31. geachte j marijnisse ik ben er achter gekomen dat ik voor mijn waogat verz nm een aanvullend invalidiyteits pensioen dus zelf moet ophoesten mijn inkomensafhankelijke bijdrage dus mijn wao stijgt 31 euro mijn aanvulling to 70 procent daalt netto met 21 euro 60 euro meer kwijt aan de nieuwe zorgverz dus 60 – 9 euro =51 euro allen permaand meer aan zorgverz ik dacht dat we in koopkracht voorruit zouden gaan maar voor veel wao ers dus niet dankzij het gebalk zonder ende is dit bekend of gaat u dit altublieft aan de kaak stellen want blijkbaar draaien wij op voor wat de particulier verz eerst meer betaalde

    Reactie door paul — vrijdag 20 januari 2006 @ 19.23 uur

  32. Voordat jullie nu allemaal een gat in de lucht spring, lees deze regel nog eens goed.

    “De manier waarop de herbeoordelingen worden gedaan is “onvoldoende inzichtelijk, onvoldoende verifieerbaar en onvoldoende toetsbaar””

    Dat wil niet zeggen dat men geen herkeuringen mag uitvoeren, die methode’s moeten van de rechter gewoon transparanter en beter controleerbaar zijn.

    Concreet houd dit gewoon in dat de rechter de procedure verwerpt, niet de herkeuring an sich of de strengere keuringsregels.

    Het UVW kan en MAG deze mensen die naar de rechter zijn gegaan gewoon WEER herkeuren alleen via een betere procedure die hun alsnog gewoon weer goed kan keuren.

    Reactie door Leen van Frisia — vrijdag 20 januari 2006 @ 20.23 uur

  33. @ 32
    Niet iedereen die hier reageert zit in de WAO Leen, maar is over het algemeen wel begaan met het lot welke deze groep ten deel valt.
    Maar goed dat je het even duidelijk maakt.
    Je hebt volkomen gelijk.
    Even wat anders Leen, toch geen kunstgras?
    Groet

    Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 20 januari 2006 @ 21.05 uur

  34. @Wattenstaafje,
    natuurlijk geen ku(ns)tgras, ballen hoor je op echt gras te doen.

    Reactie door Leen van Frisia — vrijdag 20 januari 2006 @ 21.11 uur

  35. @ 34 Leen
    Juist daarom ben ik SP-lid geworden.

    Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 20 januari 2006 @ 22.27 uur

  36. @32Leen: ok, een gat in de lucht is overdreven. Maar wat inmiddels wel mede duidelijk is, is dat bij de meeste van die zaken de clienten functies kregen toebedeeld die niet strookten met de functiebeperkingen (bv niet mogen staan en dan allerlei staande beroepen toebedeeld krijgen). Dat kan dan ook nog eens niet uitgelegd worden. Je zou in die zin toch verwachten dat het resultaat van een nieuwe keuring toch anders zou kunnen uitpakken. Maar je hebt zeker gelijk dat dat niet per definitie zo zal zijn.

    Reactie door CiNNeR — zaterdag 21 januari 2006 @ 1.48 uur

  37. Er kan maar één methode helpen om niet te
    verzanden in ‘welles’nietes’-gesprekken
    achteraf: toestemming vragen het gesprek op
    te nemen middels een cassetterecorder op
    batterij (zeker als de klachten berusten op
    ernstige concentratiestoornissen, desoriën-
    tatie en oververmoeidheden en ziekten in de
    marge zoals te vroege Alzheimer of Dementie
    e.d.) en dát apparaat áán te laten staan,
    tot en met de beeindiging van het gesprek
    en de állerlaatste wóórden!
    Standaardprocedure zou dit moeten zijn, al
    was het niet nodig, al was het wél nodig!
    Men overschat nog steeds de ‘verschijning
    van de patiënt’ t.o.v. de klachten die hij/
    zij wél dégelijk hééft!

    Citaat: “Zonder lezing van de nog naar mij
    onderweg zijnde medische papieren, maak
    ik mijn conclusie zelf wel (binnen 3/4 uur?)!”.

    Vraag, of er geïnformeerd mocht worden of
    kortelings later de bedoelde medische pa-
    pieren inderdaad ontvangen zouden zijn en
    niet kwijt geraakt in het postverkeer:
    “U hoeft niet te informeren en als u toch
    belt dan ga ik ook niet zeggen of ik die
    (aanvullende medische) papieren nu wel of
    niet ontvangen heb”.

    Bij zo’n herkeuring was ik aanwezig, zat
    er verbijsterd naar te luisteren en kéék
    ernaar en na dit soort ‘voorstellingen’
    begonnen mijn eigen klachten, langzaamaan
    maar zeker en de gedeeltelijke genezing er
    van hebben de ‘zorg’ handenvol geld gekost,
    die dus in principe misschien niet nodig
    waren geweest, wel hadden kunnen ontstaan,
    maar jáááren later.
    De middels eigen bijdrage voor een mogelijk
    gat in de WAO, kon rond 1995 worden verze-
    kerd. Mensen zijn dus die ‘verzekerings-
    uitkering’ misgelopen, door een nieuwe wet
    te ontwerpen, waardoor men al snel aan een
    ‘bijstandsuitkering’ kan gaan denken, en
    voorzover zij (even voor de vuist weg) wer-
    den ingeschat voor een funktie, die dan nog
    wel ooit mogelijk zou zijn – volgens de wel
    snel oordelende administratieve ambtenaar -
    voor de overige goédgekeurde procenten, ingeschaald op een stukken lager inkomen en op grond daarvan wordt dan hun dágloon bepaald waarna het ww-gedeelte samen met de
    wao-uitklering hun maandelijkse inkomen is
    geworden, in enkele jaren gekelderd tot een
    totaal die ‘zorg’toeslag noodzakelijk maakt.
    Een gezamenlijk inkomen van jonge fitte
    mensen wordt belastingtechnisch extra be-
    lasting, zodat de ‘partner’ een belasting-
    technische ‘lást’ wordt, en partners die
    samen recht op aow moeten kunnen doen
    gelden krijgen sámen weer minder dan dat
    zij als individu zouden krijgen.
    Mensen die het samen, door wat dan ook, al-
    leen van een aow moeten zien te leven, zien
    zich dus nu voor het féit geplaatst dat er
    voor één van hen beiden dus een extra be-
    drag voor de zorgverzekering nodig is van
    voorlopig, tenminste 90 euro’s.
    De evt. aanvullende pensioenbijdrage kan
    soms net de norm voor Zorgtoeslag overtref-
    fen en blijft men evengoed nog met een te-
    kort zitten.
    Voor hén is een kilo kaas net zo duur als
    de kapitalisten, i.d. v.w.b. brood, melk,
    aardappelen en koffie.
    De energiekosten voor mensen die met handi-
    caps moeten wonen in sléchte huizen, ook
    nog ongunstig gelegen kunnen zijn, zijn nu
    de pan uit gerezen, waardoor men bijna met
    alles onmogelijke keuzes moeten maken.

    Reactie door Madelief — zaterdag 21 januari 2006 @ 11.18 uur

  38. Natuurlijk zal in sommige gevallen een herkeuring onterecht zwaar uitvallen voor de WAO´er. Net als in vroeger tijden talloze WAO´ers een uitkering kregen bij twee keer au roepen.

    Ik vraag me af waarvoor WAO´ers een voorkeur hebben:
    1) arbeidsongeschikt zijn en de rest van hun leven een uitkering ontvangen
    2) gedeeltelijk arbeidsgeschikt geacht worden en (part-time) werken

    Stel nu dat aan het eind van de maand de inkomsten in bovenstaande scenario´s gelijk blijven. Welk scenario zou dan voor de meeste WAO´ers de voorkeur genieten, denken jullie?

    Groeten,

    Reactie door Enrico — zaterdag 21 januari 2006 @ 19.16 uur

  39. @ Enrico (38):

    “Gedeeltelijk arbeidsongeschikt worden en (part-time) werken.”
    Dat is nu juist een illusie voor verreweg de meeste van geheel tot gedeeltelijk arbeidsongeschikt “gepromoveerde” mensen. Zij belanden in de WW en vervolgens in de bijstand (indien er geen ander inkomen is).

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 24 januari 2006 @ 21.48 uur

  40. als reactie op de kortzichtige houding van degene die zijn brief afsluit met alleen groeten ik hoop van harte dat jij een cronische ziekte krijgt waarmee je blij bent als je een klein beetje levensgeluk heb en voor de amper in staat bent om 5 procent van je oude energie en kracht per dag uittevoeren zodat als je volgens jou een keuze heb om partime te werken of niet die keuze heb je niet dus je raakt alleen je inkomen kwijt maar je bent nog steeds niet in sstaat arbeid duurzaam te verrichten tevens zal biinen enkele jaren deze stress en onzekerheid als een boemerang voor meer zieke mensen zorgen als je deze maar lang genoeg blootstelt aan deze onzekerheid worden ze alleen nog maar zieker en beroerder dus het effect van zogenaamd minder waoers zal zich binnen vijf jaar rectificeren
    groeten paul

    Reactie door paul — donderdag 26 januari 2006 @ 11.47 uur

  41. ik wil hier graag op reageren maar wil graag gelijk een oproep doen op iedereen die de wao uitgeknikkerd is.
    ten eertse als je geen of weinig inkomen hebt kun je toch een advocaat krijgen. En niet zo eentje van de rechtshulp daar heb je helaas weinig aan je kan beter een advocaat nemen die weet wat het uwv voorstelt. Iemand dus die eerst als jurist bij het uwv heeft gewerkt.

    Zo nu mijn oproep
    hierbij verzoek ik iedereen die dus uit de wao is geknikkerd om zich te melden bij mij
    ik wil namelijk dat de verantwoordelijke minister op zijn sodemieter krijgt.
    ik ben van de wao naar de ww gegaan en vandaar uit door naar de zw ik heb sinds 14 november tot nu 181,09 mogen ontvangen,
    daar moet ik dus alles van betalen,
    waardoor ik nu dus dinsdag huisloos ben. ik heb al sinds vorige week geen gas en licht meer maar daar heb je kaarsjes voor.
    eten wat is dat. doe ik al 3 weken niet meer.
    volgens mij heb ik ook rechten maar blijkbaar niet als je klient bent van het uwv. ik zie graag reakties ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.
    groeten
    ps. voor zolang ik natuurlijk nog in leven ben

    Reactie door tessa — vrijdag 27 januari 2006 @ 11.46 uur

  42. Ja, Mensen….

    Recht zou je recht moeten zijn…
    Echter moet je in Nederland je recht kopen.
    En als je geen geld hebt , heb je ook geen rechten.. dit kabinet onderstreept dat bijna dagelijks… de macht der rijken..
    Ik ben blij dat er steeds meer rechters in Nederland duidelijk kijken naar de wijze waarop de Geus en het UWV mensen beoordeeld en veroordeeld, en ze vervolgens in hun gelijk stellen.
    Echter houdt er ook iemand rekening mee hoeveel geestelijke en lichamelijk kracht het voor een groot deel van deze mensen kost om in het gelijk te worden gesteld ?
    Ik zit zelf in zo’n zenuwslopende herkeurings procedure , waar het UWV alleen maar denk dat ze boven de wet staan.
    je rustig maanden zondedr geld laten zitten en als ze je dan toch gelijk moeten geven , krijg je een brief dat het geld over “enkele” weken op je rekening zal worden gestort… als je al niet lichamelijk en geestelijk in de problemen zat zit je het nu.. nog maar niet te spreken over de financiele problemen die je er gratis van hun bij krijgt.
    maar och.. dit kabinet heeft alleen perspectief voor de mensen die een groot inkomen hebben.. de kleintjes kunnen ze makkelijk plukken…. en dat is wat er dagelijk gebeurt..
    Dat het anders moet, weten we allemaal… maar laat dat over aan mensen met verstand en niet aan een stel halve garen die niet eens weten wat er buiten de deuren van de kamer gebeurt.
    Laat een kamerlid eens een “fake” herkeuring ondergaan… laat ze eens ervaren wat het is om door een arts niet serieus genomen te worden , en door een computer beoordeeld te worden , zodat je funkties krijgt toegewezen die je juist door je klachten niet kunt doen….
    Je staat met je rug tegen de muur, en je vraagd je alleen maar af wanneer de trekker overgaat ?!

    NEEderlander

    Reactie door NEEderlander — zaterdag 28 januari 2006 @ 22.25 uur

  43. @Tessa, Wat een ellende, t.a.v.uw oproep kan ik u niet van dienst zijn, ik weet niet waar u woont maar misschien is er een voedselbank, mogelijk kan de byzondere bijstand in uw gemeente bij springen!
    Heel veel sterkte!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — maandag 30 januari 2006 @ 0.46 uur

  44. @41 Tessa, ja zo gaat dat in dit land, wat een welvaart,en sociaal dat we zijn….en maar geld geven voor de arme in het buitenland, inzamelings acties bij rampen, niets op tegen hoor maar wie help ons. altijd netjes alle premies betaald maar als je door een ongeluk, ziekte of scheiding in de ellende raakt dan hang je en ben je overgeleverd aan de (geld)wolven. Het zal ze een zorg zijn of jij eet, drinkt of slaapt, zij zelf zitten er lekker warmpjes bij dus het is de ver van hun bedshow. Ik zelf ook in een soort gelijke situatie, alleen is die van jou nog een stap verder de afgrond in, daar ik mijn huis nog heb en de kachel nog met veel angst kan stoken. Maar eten is er helaas voor ons ook niet meer. Ik weet niet waar je woont maar zou zeggen mijn deur staat voor je open je bent welkom.

    Reactie door Yvette van Leeuwen — maandag 30 januari 2006 @ 10.21 uur

  45. @41 Beste Tessa, Ik vindt het vreselijk dat je dit is overkomen en leef ik erg met je mee. Het inkomen dat je de laatste tijd hebt gehad lijkt nergens op en heb jij ook hard hulp nodig lijkt mij. Voedsel is iets dat iedereen nodig heeft. Met jou inkomen heb je recht op voedsel van de voedselbank en daar zou ik meteen aanspraak op maken als ik u was, anders hou je dit niet vol. De nieuwe beoordelingen in de WAO zijn volgens mij ook niet eerlijk uitgevoerd, en daar kun je nu al veel over lezen. Ik sta dus volledig achter je oproep en stuur Jan Marijnissen een email zodat hij op de hoogte is van jou probleem. Je bent niet de enige die dit al is overkomen, maar er moet wel rechtvaariheid zijn voor iedereen. Vraag aan Jan Marijnissen of hij een weblog voor je openstelt zodat iedereen je kan volgen en helpen. Ik wens je heel veel sterkte en moed om door te gaan en verdien je lof voor je oproep. wij zullen je volgen en met raad en daad helpen als het kan. Afz: Ed. Steur.

    Reactie door E.I.M Steur — maandag 30 januari 2006 @ 11.27 uur

  46. @42 NEEderlander

    Verschrikkelijk!
    De menselijke factor is in deze bureaucratische maatschappij volledig verdwenen, je bent als mens verworden tot slechts een dossiernummer.
    De uitslag van de keuring staat veelal bij voorbaat al vast.
    Verzekering(artsen) dienen immers door de belachelijke nieuwe regelgeving te scoren!
    En dan nog dat computersysteem!
    Ieder mens is uniek, heeft zijn eigen specifieke kwaliteiten en beperkingen.
    Deze zijn niet eenvoudigweg in te passen in een model.
    De hedendaagse alomtegenwoordige ontmenselijking is een gruwel!
    De mens is slechts drager geworden van een oormerk.
    Computermodellen zijn een fantastisch instrument om ingewikkelde berekeningen en simulatie en dergelijke mee te berekenen, maar volstrekt ontoereikend en hierdoor ongeschikt om zoiets complex als de restcapaciteit van een mens in relatie tot arbeid te beoordelen.

    Ik zou willen dat ik je kon helpen, maar hoe?
    Groetjes en hou vol!

    Reactie door Wattenstaafie — maandag 30 januari 2006 @ 11.46 uur

  47. @41 Tessa

    je vraagt mensen zich te melden.
    Waar kan dit?
    groet

    Reactie door Wattenstaafie — maandag 30 januari 2006 @ 11.49 uur

  48. jullie kunnen me helpen door mij zoveel mogelijk klachten te sturen zodat ik misschien de verantwoordelijke minister met behulp van jan marijnissen op het matje kan laten komen, misschien kunnen we wat doen aan het voortdurende machtpositie die het uwv heeft. mijn email adres is:
    tessazwitzer@hotmail.com
    groetjes tessa
    en ja ik kan naar de voedselbank maar daar kan ik helaas niet mijn huur van betalen vandaag drie deurwaarders aan de deur gehad van de huur van de eneco(gas/licht) en het water.
    gegarandeerd dat ik eind deze week op straat sta en dan , wordt ik dan nog steeds
    hopelijk ergens een keer uitbetaald of heb ik er dan geen recht meer op omdat ik dan als zwerver sta geregistreert, ben benieuwd ik hou jullie wel op de hoogte

    Reactie door tessa — maandag 30 januari 2006 @ 19.44 uur

  49. Beste Tessa,

    Hoe rot het ook klinkt je bent niet alleen met die narigheid, en de grootste ellende is nog wel dat je ten alle tijde je zelf er uit moet zien te komen, daar je geen hulp van wie dan ook zal krijgen ondanks alle mooie beloftes die ze je toe zeggen.

    Neem als voorbeeld Yvette uit Zeeland, gouden bergen zijn haar beloofd en ook hier hadden zij een speciaal Weblog voor haar geopend op 26-01-2006 Maar daar kan nu zelfs niet meer op gereageerd worden.
    http://www.janmarijnissen.nl/weblog/2006/01/26/armoede-in-nederland/#more-2107

    De Webmaster heeft het gesloten vanwege de harde werkelijkheid wat naar buiten is gekomen. Maar desondanks hoop ik dat Jan dit ZELF ook leest en hij zijn ware karakter toont en je toch weet te helpen.

    Reactie door Henk Polie — maandag 30 januari 2006 @ 21.53 uur

  50. Hoi, Tessa, zet rustig nogmaals je verzoek onder een ander kopje om meer aandacht te krijgen, ik ben zelf ook zo vrij geweest, als je erbij zet Off topic, wordt het meestal wel geplaatst!
    Heel veel sterkte en ga naar de gemeente, de byzondere bijstand kan misschien iets van de nood ledigen!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — maandag 30 januari 2006 @ 22.23 uur

  51. @49 Henk Polie

    Ik kan me niet voorstellen dat het log is gesloten vanwege de harde werkelijkheid die naar buiten is gekomen.

    Groet

    Reactie door Wattenstaafie — maandag 30 januari 2006 @ 22.33 uur

  52. lieve sabineke,
    de bijzondere bijstand zou een optie kunnen zijn maar hier geldt als je niet in de bijstand zit heb je ook geen recht op bijzonder bijstand helaas, maar dit is dus voor mij niet van toepassing.
    En Henk mij zijn geen gouden bergen beloofd, ik wil alleen maar waar ik recht op heb een ww oftewel zw de ww heb ik toegewezen gekregen maar de ww heeft wel even vergeten mijn ziektemelding door te geven aan de afd.zw wat voor mij inhoud dat ik dus nog 5 weken mag wachten op mijn geld. daar gaat het mij om, en ik weet heus wel dat ik niet de enige ben die in deze shit zit, daarom deed ik ook deze oproep. heb in december 181,09 gekregen weet jij dan een oplossing om mijn vaste lasten te kunnen betalen ik niet en vele met mij ook niet. Dit soort onrecht heb ik 7 jaar geleden ook meegemaakt hoor toen kwam ik uiteindelijk door de schuld van het uwv in de schuldsanering terecht na die 5 jaar te zijn afgelopen heb ik eigenlijk geen behoefte meer aan nog weer een schuld te mogen opbouwen dankzij de uwv, ik vind namelijk dat zij eens moeten ophouden met hun fouten door te schuiven naar de klienten van het uwv. Zij zorgen er namelijk voor dat je diep in de schulden komt, het uwv. Ik heb er genoeg van dat ik dan straks alle deurwaarders kosten mag gaan betalen omdat het uwv het te ingewikkeld vindt blijkbaar om op tijd de betalingen te doen verstrekken.
    daarom heb ik een oproep hier achtergelaten.

    Reactie door tessa — dinsdag 31 januari 2006 @ 10.46 uur

  53. Hoi, Tessa,
    Je hebt helemaal gelijk echter je moet ook leven, toch, dus misschien een visje opgooien bij de bijzondere bijstand toch niet verkeerd, misschien kunnen zij de andere instanties druk opleggen waar jij het niet kan!
    Plaats je oproep nog een keer onder het kopje slechte vertrouwen in de overheid 51%,inmiddels is dit stuk al zo ver weg van de begin pagina en slechts weinigen volgen de stukjes die verder weg geschoven gaan!
    Maar het is walchelijk hoe weinig er naar de reeele(sorry trema is zoek)situatie van iemand gekeken wordt!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 31 januari 2006 @ 10.53 uur

  54. lieve sabineke,
    ik heb een ander idee, iedereen die iets te melden heeft een berichtje te laten sturen naar m.langkamp@tweedekamer.nl
    ze is de rechterhand van jan marijnissen, misschien werkt het dan wel,ik heb in iedergeval mijn oproep daar ook geplaatst ben alleen wel benieuwd of er reactie vandaan komt. groetjes tessa

    Reactie door tessa — dinsdag 31 januari 2006 @ 13.36 uur

  55. Ik hoop het voor je, Tessa, veel geluk!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 31 januari 2006 @ 16.40 uur

  56. @Tessa, ik weet niet of je het hebt gehoord maar de energie bedrijven hebben een nieuwe maatregel in het leven:Ze sluiten niet meer af als je bereid bent de 500 euro mee te nemen in de schuld sanering, kun je ze mooi uitleggen dat het niet jouw fout is maar UWV en dat je ten hoogste maar 138 euro dient mee te nemen in de sanering.(die 138 is volgens mij de eerste afsluiting bedrag, niet betalen betekent dan volledige afsluiting en dan is het 500)Dit heb ik tenminste van tv begrepen!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 31 januari 2006 @ 22.26 uur

  57. dag sabineke,
    een schuldhulpverlening is geen optie meer voor mij ik heb er net 5 jaar opzitten en nu heb ik een schonelei zoals ze dat noemen maar om nog een keer in aanmerking te willen komen moet ik minimaal 3 jaar deurwaarder of te wel schuld vrij zijn.
    en dat lukt dus niet. helaas
    maar mijn gas en licht is al afgesloten hoor. alleen water heb ik nog koud dan wel te verstaan maar goed het is water.
    ik wacht wel af wat er gaat gebeuren.
    En of het nu de schuld van het uwv is dat is niet iets waar dat soort bedrijven zich niet druk om maken hoor.die willen alleen maar betaald worden en medeleven hebben ze echt niet.
    groetjes tes,
    sorry dat ik zo negatief ben je bedoelt het goed dat weet ik. maar had vanochtend post binnen gekregen van de uwv dat ik ook al hebben zij een fout gemaakt het nog zeker 5 weken gaat duren voor dat ik geld krijg. ik zit dus weer een stukje verder in mijn dip. en een uitzicht hierop,
    geen idee sorry

    Reactie door tessa — woensdag 1 februari 2006 @ 16.15 uur

  58. Heh, Tessa, wat vreselijk voor je!!
    Misschien met brief van UWV naar gemeente voor bijzondere bijstand, je hebt immers nu bewijs!!
    Je hoeft bepaald geen sorry te zeggen, het is gewoon K…
    Heel veel sterkte!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — woensdag 1 februari 2006 @ 23.39 uur

  59. Uit de WAO

    Beste mensen, uit de WAO gegooid worden is niet niks.
    Je hele leven staat volledig op z’n kop, je bent letterlijk uitgekotst door de maatschappij.
    Een beroep doen op de sociale dienst, een beroep moeten doen op de voedselbank, een beroep moeten doen op je geweten, je moet namelijk stelen om in leven te blijven in deze dure euro tijdperk waarin alleen maar kostenverhogingen plaatsvinden, terwijl een ex WAOer er flink op achteruitgaat. maar ja wat doe je hieraan, misschien stemmen op de SP.
    Maar daar hoor je ook niet zoveel van inzake de WAO, waarom geen debat uitlokken naar aanleiding van het slecht functionerende CBBS systeem, dat volgens het rechtsysteem niet eens door de beugel kan. Ok de Rechters in nedeland doen hier flink aan mee, ik mag niet autorijden met bepaalde medicijnen maar de Rechter had hier geen boodschap aan.
    Deze wees dit van de hand als zijnde niet relevant, kunnen ze drank en drugs ook wel vrijgeven.
    Ik denk er zo langzamerhand er het volgende van, de hetze is niet meer te stoppen.
    Het UWV, de Rechters en de Overheid zijn een indezelfde instituut, wie durft zijn meerdere tegen te spreken.
    Daarom geloof ik niet meer in de rechtspraak, maar in de staatsspraak
    ( krombank )
    De antwoorden zijn al opgelegd door de Geus, iedere WAOer aan de bedel, en geen gezeur aan het gerechtelijke deur. Rechters zijn ook gedwongen om in deze maat mee te lopen, ze werken niet meer onafhankelijk, en de Geus word op zijn wenken bediend.
    Werkelijk de Geus een minister met klasse, spekt op een oneerlijke manier de staatskasse.

    Met medewerking van iedereen, niemand uitgezonderd.
    Iedereen staat erbij en kijkt ernaar, ook de SP en dat vind ik raar.

    SP mijn Socialistiche Partner, trek aan de bel, ga een kamer debat aan.
    Gooi een BOM onder dit kabinet inplaats van de WAO.

    Jan ik vertrouw op je en op je medewerkers, onder de titel
    ( kom op trek de kar, stop de WAO gesar )

    groetjes Bert

    Reactie door bert — zondag 5 februari 2006 @ 22.41 uur

  60. Hallo Nederland

    Hoe is het in godsnaam toch mogelijk dat een Minister heel de WAO op zijn kop kan zetten zonder dat er iets aan gedaan wordt.
    Ook na diverse uitspraken van de rechtbank blijft De Geus gewoon maar zijn gang gaan.
    Kan dat allemaal zomaar ??????
    Hoe is het mogelijk dat hij zo duizenden gezinnen helemaal naar de klote helpt.
    Hoe is het mogelijk dat er zoveel mensen van bijna niets ineens weer alles kunnen.
    Onmogelijk, hier moet spoedig iets aan worden gedaan en wel door de sterke mensen in de politiek, maar die zijn er waarschijnlijk ook niet meer.

    Groetjes Gerardodo

    Reactie door Gerardodo — dinsdag 7 februari 2006 @ 17.04 uur

  61. hallo,
    Ook ik ben namens mijn dochter een rechtzaak begonnen,omdat ze daar zelf niet uit zou kunnen komen en omdat ze ziek is dit ook niet kan volbrengen.
    Ik ben 100% van plan om het met alle mogelijkheden tot het allerhoogste te laten voorkomen.Dit zodat de angstige UWV willekeurder niet iemand wonderbaarlijk meer kan genezen. Hij of zij is angstig voor baanverlies en zal daardoor desnoods over lijken gaan. Ook is hij bang voor zijn manager. Eigenlijk jammer dat zo’n bang figuur zo’n bestaan moet “leiden”.
    De arbeidsonkundige heeft het dan nog makkelijk. Hij kan zich verschuilen aan de “kennis” van de willekeurarts en hoeft alleen de computer maar aan te zetten op enter te drukken en de beroepen te printen.
    Het “leuke” is dat mijn dochter nu van 100% ziek nu 100% beter is verklaard. Hallelujaa ,doch van de bijstand-instelling niet hoeft te solliciteren omdat ze te ziek is.
    Sterkte aan allen die slachtoffer zijn van een minister die vroeger vermoedelijk een verwend kereltje was en denkt dat je van een studie een mens kan worden.Helaas moet je om mens te mogen heten ook andere capaciteiten hebben die op het sociale vlak liggen. Doch net als Verdonk zal hij hoe dan ook zijn gelijk moeten hebben.
    En managers zullen hem daar graag bij helpen.

    Reactie door kobus — donderdag 9 februari 2006 @ 21.22 uur

  62. Heel veel sterkte, Kobus!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zondag 12 februari 2006 @ 0.54 uur

  63. Precies Kobus! Het wordt tijd dat er ministers komen die zich in kunnen leven in mensen en die dus een opvoeding met lifde hebben gehad!

    Reactie door cynthia — woensdag 1 maart 2006 @ 13.56 uur

  64. oonextt kodbiaewdko

    Reactie door Joseph — vrijdag 3 maart 2006 @ 15.32 uur

  65. weet je wat jullie eens zouden moeten doen…..?

    Reactie door M>O>U — donderdag 4 mei 2006 @ 22.01 uur

  66. Geachte Jan Marijnissen,
    Ik zit zelf sinds 1994 in de wao heb een spier ziekte en de vooruitzichten zijn alleen maar slechter, ik ben opnieuw gekeurd volgens de nieuwe richtlijnen voor de wao en u raad het zeker al goedgekeurd volgens de verzekering arts en de arbeidsdeskundige kan ik weer gewoon werken niets aan de hand.
    Ik heb natuurlijk bezwaar aangetekend, maar dan komt het echte probleem pas om de hoek kijken wat zijn nu nog je rechten je word ineens van alles verplicht maar heb geen recht meer.
    Eén van deze verplichtinen is het wekelijks solliciteren in de reguliere vacaturebank de kans dat ik een baan vind via de reguliere weg is heel erg klein maar als ik geen sollicitatie verricht word ik gekort of zo nodig mijn uitkering stopgezet, ik ben ingeschreven bij een reintergratiebureau maar daar zijn de vacatures ook niet altijd voorhanden waarom niet gewoon alleen bemiddeling via de reintergratiebureau’s dit zijn gespecialiceerde bedrijven en kosten de gemeenschap ook nog eens veel geld.
    Het in beroep/bezwaar aantekenen heeft naar mijn mening niet veel zin daar de criterea zo laag zijn gesteld dat er hypothetisch altijd wel een baan voor je zou moeten zijn, want dat zijn het hypothetische banen soms onderdelen uit een beroep gelicht daar dit de nieuwe trend is focusen op een onderdeel ja dat zij de criterea voor de nieuwe wao.
    Het is niet aan de overheid of bedrijfsvereniging gelegen of er daadwerkelijk ook een baan voor je is als er hypothetisch werk is dan is dat genoeg, zo kan ik nog wel even door gaan
    Beste Jan Marijnissen het word tijd dat de politiek de wao heel snel opnieuw onder de loep neemt en met terug werkende kracht corrigeerd word.
    Het word eens tijd dat de politiek rugegraad toond

    Reactie door Liana Schoelitsz — dinsdag 5 december 2006 @ 22.55 uur

  67. geachte Jan Marijnissen,

    Graag zou ik van je web log gebruikmaken om mensen op te roepen mij te mailen als zij ten onrechte uit de WAO zijn gezet.
    ik wil mij sterk gaan maken voor mij zelf en lotgenoten die niet weten wat verder te doen.
    samen staan we sterker dus mail naar het volgende adres wao-klachten@orange.nl ik ben geen jurist maar wil gegevens verzamelen om het onrecht aan te tonen

    Jan bedankt voor je ruimte

    Reactie door liana schoelitsz — dinsdag 5 december 2006 @ 23.25 uur