Something else?

Minister Verdonk van Vreemdelingenzaken wil een code voor heel Nederland waarin zeven gedragsregels voor burgers staan. Zo vindt VVD’er Verdonk dat op straat alleen nog Nederlands gesproken mag worden. (RTL)

Politie, snel! Hier sprak iemand Fries!

Politie, snel! Hier hangt een reclameposter…in het Engels!

Staphorst als voorbeeld voor het land…

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zaterdag 21 januari 2006 :: 22.01 uur

191 Comments

191 reacties

  1. Het word een steeds grotere farce :/

    Reactie door Peetje — zaterdag 21 januari 2006 @ 22.05 uur

  2. Dus naar het toilet gaan mag niet meer,… :P

    Reactie door Patrick — zaterdag 21 januari 2006 @ 22.11 uur

  3. Komt ze nu mee, net als Maxima een beetje hollands kan spreken.

    Reactie door Jofel — zaterdag 21 januari 2006 @ 22.19 uur

  4. Wat moeten de Belgen wel niet denken na zo uitspraak.

    Reactie door Jofel — zaterdag 21 januari 2006 @ 22.21 uur

  5. Onzin om te stellen dat dit een soort wetsvoorstel is. Hoe zou je het moeten afdwingen? Het is in Rotterdam gewoon een soort beginselverklaring. Een aardig idee voor meer cohesie tussen de bewoners, meer niet.
    http://www.rotterdam.nl/Rotterdam/Internet/Collegesites/burgemeesteropstelten/015%20burgerschapscode-def-v4.pdf

    Reactie door JoopS — zaterdag 21 januari 2006 @ 22.22 uur

  6. Rita wicht, wat n boudel.

    Groutnis oet pervìnzie Grunnen.

    Nettie

    Reactie door Nettie — zaterdag 21 januari 2006 @ 22.31 uur

  7. Best leuke voorbeelden, maar wat Staphorst nou weer in dat rijtje doet?
    Ik woon er niet maar kom er regelmatig. Niks mis met deze redelijk moderne plaats. Doordeweek heb je geeneens in de gaten dat je in een sgp bolwerk beland bent. En met name op zondag pas je je een beetje aan zoals je van gasten/buitenstaanders best mag verwachten. Als we in alle gemeenten in dit land zo weinig trammelant zouden hebben……

    Reactie door twijfelaar — zaterdag 21 januari 2006 @ 22.33 uur

  8. Verdient Nederland buitenlands talent?

    Dit land verdient het een netto exporteur van intellect te worden. En als mevrouw Verdonk en de IND zo goorgaan, dan gaat dat glansrijk lukken.

    Mazzel & broge, Evert

    Reactie door Evert Wesker — zaterdag 21 januari 2006 @ 22.34 uur

  9. Ach, ze heeft weer wat aandacht nodig, kan ze weer slachtofferig doen als ze wordt uitgelachen om deze geschifte uitspraak.

    En als zij met haar VVD dit serieus wil doordrammen, dan zal zich in no-time
    een straatcultuur ontwikkelen van krompraters die de taalpolitie uitdagen om met bewijs te komen na het oppakken.

    Reactie door Emiel — zaterdag 21 januari 2006 @ 22.38 uur

  10. Verbaast mij niets, komende van dit typetje.
    Dit lijkt me echter door geen enkel gerechtshof komen, of zelfs maar de 2e kamer. WEL leuk zou het zijn om haar departement 2 dingen te laten afschaffen: het woord deporteren.Oh nee dat IS al geschrapt sinds die toestand :-)
    En engelse taal of andere ‘leen woorderij’ :-))

    Goed voorbeeld doet misschien volgen.

    Reactie door Barendt — zaterdag 21 januari 2006 @ 22.44 uur

  11. Tsja, we hebben hier wel belangrijkere problemen. Als dat het beste idee is van Verdonk dan weet ik nog wel een vakkenvul baantje voor haar. Losgeslagen ijver, of ze is gewoon een domme doos.

    Reactie door Red Bat — zaterdag 21 januari 2006 @ 22.45 uur

  12. Is er voor deze mevrouw een dokter in de zaal.

    Reactie door Juppie — zaterdag 21 januari 2006 @ 22.52 uur

  13. en straks zeker ook buigen voor hkh verdonk?

    wat verbeeld ze zich wel niet.,

    misschien heeft ze een s.o.a en is ze in het laatste stadium ?

    Reactie door Jansonius — zaterdag 21 januari 2006 @ 22.53 uur

  14. @9
    Daar is toch een naam voor van die ziekte.

    Reactie door Jofel — zaterdag 21 januari 2006 @ 22.56 uur

  15. 1. Rotterdammers nemen verantwoordelijkheid voor de stad en voor elkaar en discrimineren niet;

    2. gebruiken Nederlands als gemeenschappelijke taal;

    3. accepteren geen radicalisering en extremisme;

    4. voeden hun kinderen op tot volwaardige burgers;

    5. behandelen vrouwen gelijk aan mannen en met respect;

    6. behandelen homoseksuelen gelijk aan heteroseksuelen en met respect;

    7. behandelen (anders-) gelovigen en niet-gelovigen gelijk en met respect.’’

    Er staat helemaal niet dat je Nederlands MOET spreken, maar dat het gewenst is.
    Hoe je het ook went of keert, Fries is nou eenmaal GEEN gemeenschappelijke taal.

    Reactie door Ronald — zaterdag 21 januari 2006 @ 23.00 uur

  16. En al het menselijke is haar vreemd.
    Ik heb nog even nagekeken of er een boek “Humanisme voor dummies” bestaat, dan had ik haar dat kunnen aanbevelen.
    [Heer Marijnissen, misschien een interessante titel voor een volgend boek??]

    Nu hebben we die Europese grondwet (terecht) verworpen maar aan zoiets als:

    “II-82 Verscheidenheid van cultuur, godsdienst en taal
    De Unie eerbiedigt de verscheidenheid van cultuur, godsdienst en taal”

    Zullen we ons toch echt nu gelukkig ook al moeten houden en en R Verdonk.
    Volgens bij is dat mens in Kinderdijk tegen alle molens opgelopen ;-)

    Reactie door Henk. — zaterdag 21 januari 2006 @ 23.07 uur

  17. Er zijnwel andere dingen aan de orde in Nederland,laten ze zich daar maar eens druk over maken.Truttigheid ten top.

    Reactie door Diny — zaterdag 21 januari 2006 @ 23.11 uur

  18. Alle Buitenlandse Toeristen verboden voor Nederland.
    (hoeveel inkomsten heeft Nederland van de buitenlandse toeristen?

    Reactie door Frans — zaterdag 21 januari 2006 @ 23.21 uur

  19. Humanisme voor Dhimmies, daarentegen, bestaat wel degelijk, Henk.

    Misschien is het handig om post # 15 van Ronald te lezen…..

    Reactie door GJ Klaver — zaterdag 21 januari 2006 @ 23.22 uur

  20. Gatverdamme! He’k mie met veul meuite Twents anleert, kaan’k het noe wer oafleer’n. Da wich van Verdonk is ja nich good wies.
    En hoo mot dat noe met mien keer’l, da’s nen boet’nlaander. Mangs mot wie in ‘t engels kommenisseer’n, aans snapt ‘t nich zo good.

    Reactie door frances — zaterdag 21 januari 2006 @ 23.30 uur

  21. Het Fries had ze even over het hoofd gezien, maar verder vind ik niet zo’n gek idee.

    Reactie door Willem Dezwijger — zaterdag 21 januari 2006 @ 23.35 uur

  22. Verdonk doet maar, ik neem haar niet serieus. In plaats van dat ze nu eens wat gaat doen aan die ellende bij de IND en andere tenten die onder haar verantwoordelijkheid vallen lult ze een eind weg over zaken die niet belangrijk zijn.

    Elke keer weer komt er iemand uit de VVD met bullshit. Als het Hirsi Ali niet is dan is het wel Verdonk of opa Wiegel met zijn aalgladde praatjes.

    Bah, wanneer beseft dat soort lui nu eens dat we problemen hebben die opgelost moeten worden? Besteed de tijd daar eens aan zou ik zeggen…

    Reactie door DJ Digital — zaterdag 21 januari 2006 @ 23.40 uur

  23. Hmm, in het wereldje waarin ik dagelijks vertoef, is het jargon doorspekt met engels en duits.
    Management , informatica, marketing.
    Het Nederlandse bedrijfsleven zou een aardige aderlating ondergaan als we onze hang naar het internationale denken zouden laten varen.

    Reactie door Toergenjev — zaterdag 21 januari 2006 @ 23.43 uur

  24. Is mevrouw Verdonk niet goed wijs? Waar blijven de codes voor kleding en uiterlijk en wanneer wordt vastgesteld welke godsdiensten zijn toegestaan in Nederland?
    De minister begint een gevaar te vormen voor onze maatschappij!

    Reactie door Hans van Bommel — zaterdag 21 januari 2006 @ 23.49 uur

  25. inburgeringsobsessie!

    Reactie door Jansonius — zaterdag 21 januari 2006 @ 23.55 uur

  26. @15
    Ja ,wat wil je daarmee zeggen Ronald.
    Rotterdam is toch een wereld stad waar alles door mekaar heen loopt en alle talen wordt gesproken.
    Of is het toch het Staphorst van het Westen.
    En of het nou zo geweldig is als jij beschrijft vraag ik me eigen af.
    Ik denk dat de wereld in een deuk ligt als ze horen dat in Rotterdam alleen hollands gesproken mag worden.
    Echt Ronald die komen niet meer bij.

    Reactie door Jofel — zondag 22 januari 2006 @ 0.09 uur

  27. Salaam moehalaikom

    Uh huh werd dat al niet gedaan, is ook niet netjes hoor nederlands praten in gezelschap van de allochtoon.
    En de Friezen spreken die dan ook op straat Nederlands.

    En hoe zit het dan met Friesland en het Nederlands volkslied ?
    Grappig dat sc Heerenveen zo trouw is aan het Wilhelmus, en ook zo onverstaanbaar.

    Sahbie Elboehali

    Wa Assalam,oe Aleikoem.

    Reactie door Sahbie Elboehali — zondag 22 januari 2006 @ 0.24 uur

  28. Ja nje znaioe sto moj dryg Verdonk djelaet.

    Reactie door Toergenjev — zondag 22 januari 2006 @ 0.25 uur

  29. Fryslan Boppe!!!

    Frysk bloed tsjoch op! wol no ris brûze en siede,
    En bûnzje troch ús ieren om!
    Flean op! Wy sjonge it bêste lân fan d’ierde,
    It Fryske lân fol eare en rom.
    Klink dan en daverje fier yn it rûn
    Dyn âlde eare, o Fryske grûn!
    Klink dan en daverje fier yn it rûn
    Dyn âlde eare, o Fryske grûn!

    Hoe ek fan oermacht, need en see betrutsen,
    Oerâlde, leave Fryske grûn,
    Nea waard dy fêste, taaie bân ferbrutsen,
    Dy’t Friezen oan har lân ferbûn.
    Klink dan en daverje fier yn it rûn
    Dyn âlde eare, o Fryske grûn!
    Klink dan en daverje fier yn it rûn
    Dyn âlde eare, o Fryske grûn!

    Fan bûgjen frjemd, bleau by ‘t âld folk yn eare
    Syn namme en taal, syn frije sin;
    Syn wurd wie wet; rjocht, sljocht en trou syn leare,
    En twang, fan wa ek, stie it tsjin.
    Klink dan en daverje fier yn it rûn
    Dyn âlde eare, o Fryske grûn!
    Klink dan en daverje fier yn it rûn
    Dyn âlde eare, o Fryske grûn!

    Trochloftich folk fan dizze âlde namme,
    Wês jimmer op dy âlders grut!
    Bliuw ivich fan dy grize, hege stamme
    In grien, in krêftich bloeiend leat!
    Klink dan en daverje fier yn it rûn
    Dyn âlde eare, o Fryske grûn!
    Klink dan en daverje fier yn it rûn
    Dyn âlde eare, o Fryske grûn!

    Reactie door Toergenjev — zondag 22 januari 2006 @ 0.28 uur

  30. Manbita al ahrar * Mashriqa al anouwaar;
    Moentadaa asoedadi wa himaah;
    Doemta moentadah
    wa hiemah
    ieshta fi el auwtan * Liel oela oenwaan;
    Milea koella djinan * Dhikra kolli lisaan,
    Bierrohie * biel djasadie;
    Habba fataak
    labba niedaak;
    Fie fami wa fie damie
    hawaka thaar noer wa naar;
    Iegwatie hayya * liel oela saeya;
    Noeshiede addoenya * anna hoenna nahya;
    Bie shieaar

    Reactie door Sahbie Elboehali — zondag 22 januari 2006 @ 0.30 uur

  31. Het aanstormende wetsvoorstel wacht alleen nog op goedkeuring uit het torentje van Babel.

    Reactie door Anton — zondag 22 januari 2006 @ 0.51 uur

  32. @15 Ronald,

    Als ik het goed heb is Fries de tweede taal van NL en moet de overheid je brief in het Fries beantwoorden als je daar om vraagt.

    Puntje 7, dat kunnen ze wel vergeten bij veel gelovigen, net als die vent die op de voorkant van de tribune stond, respect voor anders denkende is er voor zulk soort volk niet bij. Durft wel te wedden dat er geen enkele christen zal worden opgepakt of aangesproken op dit punt. Daar zijn ze in Nederland te laf voor.

    Dat een christen een niet christen probeert te indoctrineren wordt goed gepraat onder het mom van godsdienst vrijheid.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zondag 22 januari 2006 @ 0.52 uur

  33. Confused?

    You won’t be confused after the next episode of the cda/vvd/d66 soap

    Dat zal het wel zijn, mensen in verwarring brengen en houden., en ze dan naar je hand zetten!

    Reactie door Jansonius — zondag 22 januari 2006 @ 1.00 uur

  34. 15 off topic

    Pas nieuw rechts ook in de regels van rotterdam.
    Is dat dan ook aanpassen of oprotten.

    Reactie door Sahbie Elboehali — zondag 22 januari 2006 @ 1.01 uur

  35. ik vind dat rita toch een beetje gelijk heeft .als detailist heb ik me altijd geergerd aan allochtonen die als ze met meerdere zijn tijdens een gesprek in de winkel ineens met elkaar in gesprek gaan in hun moers taal .ik zelf vind dat onfatsoenlijk en heb er altijd iets van gezegd .mensen van allochtone afkomst hebben zelf ook een verandwoordelijkheid hierin wand door het niet spreken van de nederlandse taal op zo,n moment crieer je een afstand tussen mensen en dat is slecht voor de integratie .verplichten is onzin omdat het niet te controleren is .en omdat het beter is om mensen iets uit te leggen waarom het van belang is dat je nederlands (blijft)spreken .

    Reactie door ,texas, henkie — zondag 22 januari 2006 @ 1.29 uur

  36. Zo langzamerhand lijkt mevrouw Verdonk zich
    een tweede natuur eigen te zijn geworden en
    mogelijk weet Harry de Winter haar via een
    castingbureau te plaatsen in een film van
    zestig jaar terug in Europees samenwerkings
    verband, je zou denken: die goeie ouwe tijd
    maar ze draait nu door.
    On redelijk, on zedelijk, on heus, on drage
    lijk, on verantwoord, on hebbelijk, on te-
    recht en totaal on genuanceerd!
    Amsterdam straks reuze geshockeerd omdat
    grote groepen vakantiegangers en studenten
    - die er kortere dan langere tijd zijn -
    in enorme verlegenheid gebracht worden, en
    inwoners waarvan er velen vele talen spre-
    ken, gasten niet meer in hun eigen taal be-
    leefd tegemoet kunnen komen.
    Verschil in man en vrouw ook niet?
    Reuze attent, voorkomend en zorgzaam vind
    ik het als mannen voor vrouwen ópstaan in
    het OV, ook als vrouwen dat voor vrouwen
    doen, ook al zijn zij een stuk ouder, om
    een a.s. moeder een zitplaats aan te bieden. Ook als heren de dames in de mantel
    helpen en de deur ergens open houden om
    haar voor te laten gaan en zo zijn er nog
    wel wat beschaafde omgangsvormen te noemen.
    Indien ópzetjes veroorzaken dat een aantal
    mensen zich gezamenlijk zo opstellen en ge-
    dragen, dat zelfs een kind het bedreigend
    kan vinden, hebben we met een totaal ander
    verschijnsel te maken, mogelijk ook vormen
    van beïnvloeding en intimidatie die niet te
    tolereren zijn en dáár zal een andere modus
    voor gevonden moeten worden, inderdaad.
    Welke gebruikstaal zou mevrouw Verdonk zelf
    gaan gebruiken indien zij niet de taal kent
    van het door haar te bezoeken land?
    Geëxalteerde uitspraken doen vermoeden, dat
    mevrouw Verdonk niet alleen haar eigen normen en bevoegdheden aan het overschrijden is, maar ook die van vele
    anderen. Bovendien zou het mij als écht be-
    dreigend overkomen als er hele groepen goed
    deels zwijgend over straat gaan, omdat zij
    de Nederlandse taal, van dit wel erg kleine
    land, niet kennen. Voor passanten is het
    ook leuk om te hóren waar alle buitenlan-
    ders mogelijk zélf vandaan komen en er soms
    spontaan een praatje gemaakt kan worden over de omgeving die zij bezoeken en over
    de cultuur waar zijzelf vandaan komen.
    Bedreigend wordt dus niet het spreken op
    straat, maar het zwijgen…….en hadden we
    nu juist niet een beetje afstand genomen
    van wat ons als on leefbaar en on samen-
    hangend voorkwam? Deden we nu juist de af-
    gelopen 30 jaar niet ons best om ons toe-
    gankelijk te weten naar de ánder toe?
    Hier komt dus een absoluut te verbieden
    gedragslijn om de hoek kijken, waarvan ik
    werkelijk kan rillen!
    Mag men straks alleen nog overstraat met
    een vlaggetje van het land van herkomst er-
    gens duidelijk opgespeld, aan twee kanten
    en op de mouw?
    Gasten alleen nog welkom mits ze hun ‘mond’
    houden en worden dan nog wellévend behán-
    deld als ze mochten zijn overleden en indien niet te traceren, mogelijk zelfs voor een gratis begrafenis in aanmerking
    komen, zó gastvrij zijn wij: je moet er dus
    eerst voor overlijden, maar ‘n ‘prent’ zal
    er dan niet te incasseren zijn.
    Amsterdam met zijn inwoners van zoveel ver-
    schillende komaf moet met zijn gasten kun-
    nen communiceren, hoe vakkundig of gebrek-
    kig ook. Het is aan de gast om te proberen
    zoveel mogelijk verstaanbaar te zijn om ook
    goed begrepen te worden en als ze dat lukt
    is dat ook een perfekte gast of werkende
    vreemdeling hier, waar danook in Nederland.
    Grappig in Nederland is, als je alleen abn
    kunt spreken, dat velen er een soms haast
    niet te verstaan dialect of streektaal kan
    bezigen, en of dat nu wel of niet de school
    prestaties negatief kan beïnvloeden, is even nu niet ter zake. Mogelijk is nl. ook
    dat zij ‘gespreide aandacht’ oefenen vanaf
    de prille jeugd en misschien wel heel goed
    hebben leren ‘luisteren’.
    Gedragsregels zitten nl. wederzijds niét in
    de taal, maar in een wederzijds ‘aangepast’
    gedrág en de régels voor gedrág hadden be-
    ter gehandhaafd moeten blijven, dan was dit
    krankzinnige idee nooit in iemands hoofd
    opgekomen.
    Dit gaat evt. de commercie opbreken in
    hándel van o.a. ook vakantietripjes naar
    Nederland.
    Zijn er Nederland soms ‘wijzen in het
    oosten’, want in het uiterste ‘westen’ lijkt men niet meer in proporties te kunnen
    denken, daar verzandt men intussen in vor-
    men van intimidatie die geen enkele goedge-
    aarde Nederland hier nog ooit wil meemaken,
    NEVER! YOU HEAR ME???

    “Something else?” What about that?

    ‘Ik niet begrijp niet, ik niet weet niet,
    ik niet die taal van jou kan praten, ik
    mij niet aan jou niet aanpas kan, ALS JIJ
    MIJ NIET EEN IETSIEPIETSIE TEGEMOET W I L T
    KOMEN!

    V reselijk V ergaande D walingen worden
    als visitekaartje van Nederland onder geen
    enkel beding getolereerd!
    Afgelopen! Begrépen?

    Reactie door Madelief — zondag 22 januari 2006 @ 1.46 uur

  37. @ 30 Sahbie Elboehali

    Voor de luien onder de nieuwgierigen eerst even d vertaling:

    Fontein van vrijheid, bron van licht
    Waar soevereiniteit en veiligheid elkaar treffen,
    Veiligheid en soevereiniteit moge jullie altijd samengaan!
    Je hebt temidden van naties geleefd met sublimiteit,
    Vullend ieder hart, gezongen door iedere tong,
    Jouw kampioen is opgestaan en beantwoord je roep,
    In mijn mond en in mijn bloed,
    Jouw briezen hebben zowel licht als vuur ontwaakt,
    Omhoog! mijn broeders, streef naar het hoogste,
    Wij roepen tegen de wereld dat wij er klaar voor zijn,
    Wij groeten als ons embleem:
    Allah, thuisland en de koning!!!

    Persoonlijk vind ik de melodie beter dan het Wilhelmus. Evenals het Wilhelmus druist de tekst tegen mijn republikeinse natuur in :-)

    @ 29 Toergenjev

    “Fryslan Boppe” vertaal ik niet:
    Frysk is een rijkstaal en dus ga ik er vanuit dat dit niet nodig is.
    Met zo’n volkslied zou Friesland zich eigenlijk moeten afsplitsen.
    Blijft het hier ook lekker rustig ;-)

    Reactie door Henk. — zondag 22 januari 2006 @ 2.05 uur

  38. Adoeh seg!Aku mau omong malayu dengan Rita Perdomd!

    Ritah, kap nah!

    @Texas Henkie: in je eigen winkel mag je best verlangen dat iemand op zijn minst probeert Nederlands te praten.

    Maar op straat…Die maatregel gaat vast niet voor zakenlui, diplomaten en politici gelden, vermoed ik zo.

    Reactie door Johnito — zondag 22 januari 2006 @ 2.50 uur

  39. Whahaha, lekker liberaal inderdaad…de vergelijking met Fries gaat trouwens niet echt op, omdat die taal een zekere wettelijke erkenning geniet als officiële taal. Overigens (uiteraard) beperkt tot Friesland of Fryslân, whatever.

    Mensen verbieden op straat, dus in het openbaar, een andere taal dan Nederlands te spreken? Tuurlijk…als ze het nou nog over bepaalde situaties (tegen politie ofzo) had willen beperken, maar Rita toont hiermee wederom haar niveau aan. Los van haar gebrek aan ethiek, waar we al kennis van hebben kunnen nemen.

    Reactie door Gerbert — zondag 22 januari 2006 @ 2.52 uur

  40. @ 35 en 36: inderdaad kun je dat in je eigen winkel vragen, en sowieso op de werkvloer vind ik. Ik heb me er in het verleden ook aan geïrriteerd dat collega’s geen Nederlands spraken. Maar dan heb je het over privé of werksituaties, en dat is een ander verhaal dan openbaar.

    Reactie door Gerbert — zondag 22 januari 2006 @ 2.55 uur

  41. Rita Verdonk wil robotten van ons maken !
    Stel je eens voor geen Fries meer,geen Limburgs meer wat een saaie boel !
    Ik denk dat er eens een legertje neurologen naar Den Haag gestuurd moet worden want er dient daar een hoop versleuteld te worden aan dat zootje geesteszieken !

    Met Vriendelijke Groet !
    Alaaf of mag dit niet meer Rita ?
    Daan val mer doed !(Mestreechs)

    Reactie door Peter Grootheest Junior ! — zondag 22 januari 2006 @ 3.18 uur

  42. Getracht heb ik zojuist om de figuur en het
    optreden van mevrouw Verdonk beter te be-
    grijpen. Daartoe dook ik in Google en vond
    daar onder haar eigen naam, haar complete
    CV en verbaas me dus nu helemaal niet meer
    over de indruk die ik van haar kreeg (@36)
    en mij deed veronderstellen dat zij voor bepaalde filmrollen in de wieg gelegd zou
    kunnen zijn en ik schrók danook hevig van
    de rol die ik voor haar in de gedachten
    had, maar zij inmiddels al in de praktijk
    gebracht schijnt te hebben. Oei, dat was
    behoorlijk schrikken ! Wat een omgeving al
    niet met je kan doen: het kan dus na ver-
    loop van tijd alles aan je veranderen: je
    manier van lopen, je manier van kijken, je
    manier van ánderen te observeren en te be-
    jegenen, en de manier waarop je spréékt!
    In dat licht bekeken, verwonderen mij be-
    paalde uitlatingen niet meer, geenszins.
    Laten wij vooral dus nu onze kalmte in
    eerste instantie ‘bewáren’ en proberen te
    bewerkstelligen, dat iemand die van het
    goede pad is geraakt, tegen zichzelf te
    beveiligen, door haar in ‘verzekerde bewa-
    ring te stellen’in handen van de Minister
    van Binnenlandse Zaken, nu de Minister van
    Justitie kennelijk onvoldoende vat op haar
    heeft in het kader van hun ‘samen op weg’-
    opereren.
    We ‘ll ask the good Lord:
    What next?
    Into my opinion: THIS MORNING,NO BREAKFAST
    with another ‘gate’ again, but a ………
    BREAK….(!)…. FAST…! Got it Mary?

    How the hell this was possible after studies like yours, incredible !

    Practice the next years STREETLIFE and
    STREETLANGUAGE and may be wiser you can re-
    turn to politics. At this moment you better
    forget it, for your own sake and ours.

    Reactie door Madelief — zondag 22 januari 2006 @ 5.20 uur

  43. Het terugbrengen van “normen en waarden” op straat is te zot voor woorden als dat van bovenaf ( Verdonk) afgekondigd wordt. Het is lachwekkend als dat komt van een minister uit een kabinet dat een beleid heeft waardoor het het meest asociale kabinet aller tijden is. Op straat is het belangrijk dat iedereen zich aan bepaalde regels houdt. Doorgaans merk je daar niets van en hoeft dat ook niet moeilijk te zijn. Als iemand daar wél problemen mee heeft ligt dat aan fatsoensnorm van die persoon zelf.
    Meeste conflicten op straat worden veroorzaakt door mensen die méér claimen dan waar ze recht op hebben, zoals ruimte op het trottoir, op de weg, geluid en andere overlast. Steeds meer mensen hebben een te groot ego en daar moeten weer andere voor wijken. Als 2 te grote ego’s elkaar tegenkomen, dan is het raak. Simpele voorstelling van zaken, maar daarom niet minder waar.
    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — zondag 22 januari 2006 @ 9.11 uur

  44. Dit kan toch niet!!

    Ik ben Canadian en mijn vriend (Nederlands) en ik praten vaak English op straat. Ik kan wel Nederlands maar het loopt gewoon zo..

    En wanneer zijn de verkiezingen al weer???? Lijkt mij heel interessant te zien hoe dit land kiest do volgende ronde..

    En trouwens zal Engels veel beter zijn want dat is meer van een ‘wereld’ taal; kan veel meer mensen mee luisteren en verstaan … ;)

    Reactie door Paula — zondag 22 januari 2006 @ 9.19 uur

  45. (36-37)ik schrijf ook dat ik het een beetje eens ben met rita .op straat mag iedereen de taal gebruiken die het wil .maar in het kader van integratie vind ik het zelf wenselijk dat ook daar zoveel mogelijk nederlands gesproken word .en natuurlijk zijn er grote verschillen tussen grote gemeentes en dorpen .in dorpen zul je i.v.m de sociale controle c,q acceptatie minder geneigd zijn om een andere taal te spreken .nogmaals rita heeft een beetje gelijk .maar verplichten is te zot voor woorden en niet te controleren .rita,s plannetje kan dus onder de noemer stemmingmakerij geplaatst worden en komt goed uit voor v.v.d. collega kotsertje hoogervorst .

    Reactie door ,texas, henkie — zondag 22 januari 2006 @ 10.05 uur

  46. Rita, as se noa os sjoene Limburg kumps pas dich den effe aan, angers flikkere we dich der net zoe sjnel weer oet.

    Reactie door Johan Smeets — zondag 22 januari 2006 @ 10.16 uur

  47. Ik vraag me af hoelang het nog duurt voordat de “liberale” VVD eindelijk doorheeft dat Frau Rita in geen enkel opzicht liberaal is.

    Reactie door geldwolfje — zondag 22 januari 2006 @ 10.26 uur

  48. En op steeds meer bedijven is Engels de voertaal. Je wordt er doodziek van.

    De repressieve manie van deze regering moet eens afgelopen zijn.

    Overal eigen verantwoordelijkheid behalve..

    Het moet echt niet gekker worden, wat een achterlijke cultuur krijgen wij in Nederland. De helft van de burgers vult zijn zakken de andere helft wordt gecriminaliseerd.

    Ik moet bijna kotsen hebben ze daar niets anders te doen dan ons af te leiden van de nieuwsberichten over eigen zakkenvullerij.30% opslag kabinetsleden en compensatie zgn. achteruitgang door ziektenkostenverzekering van kamerleden.

    Tjonge tjonge ze gaan er tot 400 euro op achteruit. Dat heeft de middenklasse en daaronder niet eens over om van te leven.

    Reactie door Henny — zondag 22 januari 2006 @ 10.29 uur

  49. Als dat werkelijk doorgaat praat ik alleen nog maar Engels op straat (bij gebrek aan beter). Voor je het weet mogen er ook geen boeken in het allochtoniaans worden gepubliceerd, en er geen .nl websites meer zijn in het allochtoniaans (internet is immers ook een openbare ruimte). Laten we dan ook meteen de talen afschaffen op de scholen, want een andere taal spreken is niet Hollandsch genoeg, laat staan een andere taal leren.

    Reactie door Sonja — zondag 22 januari 2006 @ 10.34 uur

  50. Natuurlijk is het de bedoeling dat iedereen die hier wil wonen en werken op zijn minst Nederlands spreekt en verstaat en liefst ook schrijft. Maar als je onder elkaar bent, en dat kan ook op straat of in een restaurant of café, dan moet je gewoon de taal kunnen spreken die je verkiest. In iedere winkel moeten mensen die hier wonen en werken proberen in het Nederlands hun wensen kenbaar te maken en daar is dan ook helemaal niets mis mee. Trouwens, als mensen vragen of ze in het Engels terechtkunnen, omdat ze de taal (nog) niet machtig zijn, moet dat ook gewoon kunnen.
    Dus in zekere zin kan ik meegaan met de code uit Rotterdam. Om nou Nederlands “verplicht” te stellen op straat gaat me echt te ver. Dan zouden inderdaad alle buitenlandse toeristen bekeurd moeten gaan worden als je die wet consequent na wilt leven. Mevrouw Verdonk drukt zich weer eens tamelijk gevoelloos uit en daarmee schopt ze tegen heel wat schenen aan. Overigens is dit met opzet, want alle meelopers met Leefbaar Rotterdam en Nieuw Rechts en dat soort partijen (dus ook CDA en VVD) zullen haar weer helemaal geweldig vinden. Mevrouw Verdonk heeft nog steeds niet door dat je met stroop meer vliegen vangt dan met azijn…, maar dat vliegen die te veel azijn gedronken hebben, daar nogal zuur van worden en makkelijk tot ontploffing kunnen komen… wat ik overigens niet hoop!

    Reactie door Lydia — zondag 22 januari 2006 @ 10.34 uur

  51. Zit Rita Verdonk zich nou te vervelen op het Departement?! Doordat iedere inwoner van Nederland op straat Nederlands moet spreken. Dus Limburgers moeten op straat Nederlands spreken, dus ik concludeer dat er geen dialecten meer gesproken mogen worden. Vreemdeling toch,die Rita Verdonk
    Groetjes Marjo

    Reactie door Marjo — zondag 22 januari 2006 @ 11.11 uur

  52. Als ze heeft over een omgangscode op scholen, dan ben ik het met haar eens. Voor de rest vind ik dat ze gewoon doorslaat (wat ze wel vaker doet)

    Reactie door Karin — zondag 22 januari 2006 @ 11.24 uur

  53. De VVD moet eens ophouden met die gestoorde proefballonnen oplaten. Het mens Verdonk is al te ver heen, dat neem ik maar niet serieus wat ze uitkraamt over dat Nederlands op straat.

    Reactie door Emiel — zondag 22 januari 2006 @ 11.32 uur

  54. Rita kan de KOLERE krijgen.

    Hollands genoeg?

    Reactie door Anja — zondag 22 januari 2006 @ 11.41 uur

  55. Ze wil het overigens omdat wanneer mensen (wie? hoeveel? waar?) een andere taal horen op straat, zich niet veilig voelen. Nou, mijn buurman heeft een baard, er wanneer die op straat loopt voel ik me ook niet meer veilig opeens. Ik bedoel, stel je voor dat er een baardhaar in m’n gezicht waait en ontploft?

    Reactie door Sonja — zondag 22 januari 2006 @ 11.45 uur

  56. Die barst in haar ruit, dat komt natuurlijk van een on-Nederlandse opmerking van een voorbijganger, die “fukjoe!” omhoog schreeuwde.
    :verdonkmoetgedwongenopgenomenwordensmiley:

    Reactie door Sonja — zondag 22 januari 2006 @ 11.49 uur

  57. @42 Dear Paula, On behalf of our country:
    be our guest and do not worry anywhere you
    go in this country. Nowadays children learn
    on a very early age to speak into English!
    So you are right, English is spoken around
    the world and even when we do not like some
    times their government (always temporarily)
    the most of us prefer not to loose this way
    of expression: to exercise foreign languages to keep communication going around the world, a MUST nowadays.
    People will die by lack of communication
    and we feel it like a privilege to have, to
    keep and to continue so.
    Have a very nice and pleasant day, if pos-
    sible with your friend(s).
    Feel welcome amongst us, please!
    Greetings from daisy (Madelief).

    P.S. When we will be attacked by a kind of
    government here, we always climb in the
    highest OAK we can find,to solve problems
    as much we can, be sure of that!

    Zo, tegenwoordig moet elke scholier, stukjes als die van mij in groep 8 weten te vertalen in Nederlands, dus voel ook ik
    mij – met terugwerkende kracht – tweetalig
    opgevoed door schóling op zijn Nederlands.

    Fijne dag allemaal!

    Reactie door Madelief — zondag 22 januari 2006 @ 11.49 uur

  58. Ach, het CDA wil alle kleur in de samenleving Verdonkeremanen. Maar er is toch een klein beetje inkeer. Een paar jaar geleden wilden ze nog dat iedereen Engels ging spreken, te beginnen op de scholen.

    Wat mij betreft gaat iedereen zijn gang maar, zolang hij of zij maar niet aan de rechten of waardigheid van anderen komt.

    Reactie door Drob — zondag 22 januari 2006 @ 12.00 uur

  59. Afgelopen vrijdag voortreffelijk gegeten in een Turks restaurant hier in Eindhoven. Toeval of niet maar die avond waren de gasten voornamelijk groepjes Turkse vrouwen. Van hoofddoekje tot navelpiercing alles zat erbij. Wat me opviel was dat men, Turken onder elkaar in een Turks restaurant, hoofdzakelijk Nederlands sprak. Accentloos overigens, daar kan de gemiddelde Eindhovenaar nog wat van leren!

    Reactie door Cees — zondag 22 januari 2006 @ 12.09 uur

  60. Heel Nederland constant op de bon dus ;-)
    En ook nog de ID kaart niet bij je andermaal Kassa ;-)

    De stadwachten Boa’s weer beuren voor elke lulligheid.

    Ik plaats wel knipogen maar natuurlijk moet het ;-( huilen zijn.

    1984 komt enige jaren vertraagd maar het is duidelijk als het aan de VVD érs ligt dan komt het wel. Eigenlijk gek zo’n partij die maar staat te roepen dat juist zij de vertegenwoordigers van Vrijheid en Democratie zijn.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — zondag 22 januari 2006 @ 12.14 uur

  61. Ik heb meteen ook even gegoogled op de naam Rita Verdonk, en inderdaad!!!!!
    (En vast geen hoge cijfers voor de talen op haar rapport?)

    Die arme mevrouw wil van dit land ‘Land van Bewaring Nederland’ maken … mwoehoaaaa!!!

    Ohw….ik heb eigenlijk een beetje medelijden met haar.
    Een beetje dan.

    Wat een klus moet dat worden trouwens voor de cipiers van Nederland.
    Hoe zit het als je student Engels, Frans of Duits bent en met elkaar oefent in het spreken van die talen op straat?
    Wat een gefluister zal je krijgen op straat daardoor …. da’s een veilig gevoel!!!!

    Maar dan kunnen we rekenen op een nieuwe regel van Rita … ‘er mag op straat niet gefluisterd worden’ ….. mwahahaa…!

    Reactie door Pietje af — zondag 22 januari 2006 @ 12.17 uur

  62. De verkiezingen zijn in aantocht en de peilingen van “rechts” staan op “min” dus moet het rechtse volk blij worden gemaakt met (weer) een luchtballonnetje…
    Onuitvoerbaar regel die zelf een rechtenstudent kan aanvechten!
    Het gaat natuurlijk om marokkaans, turks en antilliaans, maar dat kan ze natuurlijk niet zeggen, slim eh?
    Ik zie al naast camera’s ook een bos microfoons hangen… en straks geen shaorma, pizza’s en nasi maar alleen stamppot!?

    Reactie door Kiddo — zondag 22 januari 2006 @ 12.33 uur

  63. Ik had laatst mijn broer en zussen over uit Ierland,ik liet ze A’Dam zien in drie dagen.Tijdens die drie dagen hebben we alleen maar in ‘t Engels gekletst en in de meeste cafe’s,kroegjes e.d. wordt er grotendeels Engels gesproken door de gasten en de waarden.Ik ga ze schrijven dat ze eerst Nederlands moeten leren voor hun volgend bezoek.Een afscheidsbrief zou meer toepasselijk zijn,een goede zet van Verdonk voor de economie.

    Reactie door Jim Kearney — zondag 22 januari 2006 @ 12.44 uur

  64. Waar houdt stemmingmakerij op en begint aanzetten tot xenofobie. Verdonk verkent de grenzen. Zij en haar “geloofsgenoten” weten dat het onderwerp elektorale winst kan ople veren. Gemeente-raadsverkiezingen komen er aan, beetje olie op het vuur gooien en kijken of het recept ook toepasbaar is voor de verkiezingen in 2007 (?). Te verwachten is dat in de periode voorafgaand aan de verkiezingen van 2007 (?) de toonhoogte zal toenemen, de argumenten drabbiger worden en stigmatisering tot kunst wordt verheven. Wat je zaait zul je oogsten Rita.

    Reactie door william — zondag 22 januari 2006 @ 12.48 uur

  65. Ook die WC even gelezen ,het is duidelijk,

    nederland wordt een gevangenis met directrice rita.,.en worden we allemaal inmates, shit ,mag niet,oh shit, shit mag ook al niet,

    kan ze misschien ook alle engelstalige films en series laten nasynchroniseren, zodat we net zo slecht engels leren als de duitsers en fransozen en italianen.,en wat te denken van het internet, ook een ban op alle engelstalige websites,

    vond haar al niet snugger uitkijken, maar dit slaat alles.

    Reactie door Jansonius — zondag 22 januari 2006 @ 13.10 uur

  66. Ik verwacht dit soort ongenuanceerde en ondoordachte uitspraken van jongelui, kinderen. Niet van een politicus, een Minister…

    Reactie door AndereAnja — zondag 22 januari 2006 @ 13.19 uur

  67. Van gebarentaal werd ze ook al zo bang:
    http://www.telegraaf.nl/multimedia/archive/00601/verdonk_601481b.jpg

    Reactie door Sonja — zondag 22 januari 2006 @ 13.23 uur

  68. MAAR HET KAN OOK ZIJN DAT ZE EEN GIFTIGE PADDESTOEL HEEFT GEGETEN en daarom zo raar doet

    Reactie door BERTJE — zondag 22 januari 2006 @ 13.50 uur

  69. § 37 Henk

    :D

    Reactie door Sahbie Elboehali — zondag 22 januari 2006 @ 14.03 uur

  70. Ik vind, laat ieder spreken wat hij/zij wil.
    Alleen als je in het openbaar in gesprek gaat is de taal Nederlands.
    Voor rest is het erg leerzaam hoe andere talen klinken.

    booka mensen :D

    Reactie door Sahbie Elboehali — zondag 22 januari 2006 @ 14.09 uur

  71. Beste mensen,

    Wat een ongelofelijk dom voorstel is dit nou weer! Als ze zich zo onveilig voelt, laat haar dan Arabisch leren, dan is ze zo weer bijgepraat!

    En dat terwijl er nog steeds mensen worden uitgezet naar landen waar ze niet veilig zijn, ook als ze goed Nederlands spreken. Laatst nog ontving ik het volgende verzoek:

    Esmail en Farkhondeh Vardy en hun twee zoons Elia en Bardia worden met uitzetting bedreigd. Esmail, Farkhondeh en Elia hebben 12 jaar geleden asiel aangevraagd, maar tot op heden hebben ze geen verblijfsvergunning gekregen. Elia zit nu in het derde jaar van de middelbare school, en Bardia, die hier in Nederland geboren is, zit in groep 5 van de basisschool.
    Nu blijkt dat de asielaanvraag destijds op de verkeerde manier is ingediend door hun advocaat. De aanvraag wordt nu door deze vormfout afgewezen. Het gezin Vardy is christen, en het zou uiterst gevaarlijk voor hun zijn als ze teruggestuurd zouden worden naar Iran, vooral met het huidige regime. De huidige advocaat van het gezin Vardy wil nu de asielaanvraag op humanitaire gronden proberen, hiervoor moet het gezin zoveel mogelijk handtekeningen verzamelen.
    Ik wil je vragen om deze petitie te ondertekenen en door te sturen naar: f_alborz@hotmail.com

    Iedereen die het gezin Vardy wil steunen, kan deze tekst kopiëren, ondertekenen, doorsturen naar vrienden en vooral ook terug naar het e-mailadres van de familie Vardy!

    Er wordt overigens nog steeds gewerkt aan een aanklacht tegen Donner en Verdonk, wegens misdaden tegen de menselijkheid.
    De volledige tekst van de aangifte staat op: http://www.x-y.org/aanklacht
    Men kan deze actie financieel steunen via giro 972992 van de Stichting Steunfonds Juridische Hulp te Zeist, onder vermelding van ‘aanklacht’.

    Ook is Marion Bloem nog steeds actief, als directeur van de Stichting Een Royaal Gebaar, nu afgekort tot ERG. En terecht, want het is heel ERG!!! Lees alles over deze activiteiten op: http://www.eenroyaalgebaar.nl Wie haar nieuwsbrief wil ontvangen, kan zich aanmelden op: http://www.eenroyaalgebaar.nl/read/2515
    Men kan deze stichting financieel steunen via ABN/AMRO-rekening 49.83.50.991 te Amsterdam.

    Laten we allen in actie komen, want al dat gemopper is wel amusant en Zeeuws is ook een mooie taal, maar dit beleid maakt slachtoffers. In Zeeland zegt men dan: ‘t is WREED.

    Bou

    Reactie door Bou — zondag 22 januari 2006 @ 14.39 uur

  72. Ik wordt er zo moe van, die eenzijdige blik op intergratie, moet je eens kijken hoe veel Chinezen, Engelsen, hier niet wonen en werken, nou dat Nederlands kan ook veel beter maar daar hoor je niemand over!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zondag 22 januari 2006 @ 14.45 uur

  73. Tja…Verdonk moet natuurlijk niet doorslaan. Ik denk dat dit idee ook niet haalbaar is, dus dan ploft dit idee vanzelf wel uit elkaar.

    We kunnen hier in Nederland beter alvast beginnen met het verplicht leren van arabisch en turks, want dan weet je tenminste in de grote steden waar ze het over hebben……

    Maar voor het zover komt, hoop ik hier weg te zijn.

    Reactie door ReneR — zondag 22 januari 2006 @ 15.08 uur

  74. Dus mevrouw Verdonk vindt dat er in Nederland op de straten alleen nog maar Nederlands mag worden gesproken? En wie gaat dat controleren? De politie?

    Hier in Groningen Stad spreken vooral de studenten redelijk goed Nederlands; verder is het hier, zeker op zaterdag, een mengelmoes van Groningers, Drenthen, Friezen en Ost-Friesen. Tussen de streektalen en dialecten door klinken de warme exotische klanken van onder andere de Antillianen, Marokkanen, Turken, Surinamers en Indonesiers of beter gezegd: Nederlanders waarvan de biologische wortels buiten Nederland liggen. Ik vind dat prachtig, zo’n verscheidenheid en ik vind dat het ook iets is waarop we trots zouden moeten zijn.

    Natuurlijk begrijp ik de onderliggende bedoeling: taal is een belangrijk instrument om goed te kunnen integreren, maar zoals deze minister het brengt, mijn god, alsof we kleine kinderen zijn.

    Reactie door Dostojevski — zondag 22 januari 2006 @ 15.18 uur

  75. ATTENTIE!!!!!!!!!!!!!!

    Willen alle openbare gelegenheden het bordje waar TOILLET op staat even vervangen door het bordje PLEE!!!!!!!!!!!

    Reactie door Anja — zondag 22 januari 2006 @ 15.29 uur

  76. Ga me vandaag misschien wel een beetje be-
    zondigen aan een bakkie “Ierse koffie”.
    Je begrijpt het wel hé, of misschien toch
    straks een Wiener Schnitzel en een Banana-
    split als desert (oh jé nog Frans ook).
    Ze zien me aankomen zeg in de diverse restaurantjes, en wat is eigenlijk een
    bistro, en kan ik nog met de tram mee of
    een inter-city nemen of de metro?
    Hoe vraag ik evt. om een face-lift aan de
    dokter, en met al die vreemde talen waar het Nederlands mee doorspékt is en net zo
    als haar inwoners een vergaarbak werd en
    mbt de táál een mengelmoesje met wat ver-
    andere uitgangen, mag ik me dan op het
    trottoir begeven? S.O.S, hoe vertaal je dat? Notoir asociaal gedrag dat not done is
    en bookmakers die een andere betiteling
    vragen, achenebbisj! Conclusie: (en pak dan
    maar een woordenboek waarin alle woorden
    voorkomen die Nederlanders mogen en kunnen
    gebruiken en léér er vandaag maar één bij):
    WIJ willen niet te maken krijgen met
    a c e f a a l g e d r á g!
    Ik dank jullie allemaal voor het ópzoeken !

    Reactie door Madelief — zondag 22 januari 2006 @ 15.35 uur

  77. Schoollied

    Zweinstein, Zweinstein, Zwijnig Zweinstein,
    Leer ons toch volop.
    Of we nu oud en kaal zijn,
    Of jong met een puistenkop.
    Prop onze hoofden vol met weetjes,
    Hopelijk voelen ze zich daar thuis,
    Want nu zijn ze leeg en tochtig,
    Vol vliegjes, stof en gruis.
    Leer ons wat het weten waard is,
    Maak ons ietsje minder dom,
    Doe je best, dan doen wij de rest,
    En studeren onze hersens krom!

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 22 januari 2006 @ 16.01 uur

  78. @37 Henk dat was ook de bedoeling maar ze mochten niet van den Haag.
    Voorts komen vele drukke westerlingen tot rust op de Friese eilanden.
    De randstad mag zich afscheiden, maar krijgt geen ontwikkelingshulp.

    Reactie door Toergenjev — zondag 22 januari 2006 @ 16.05 uur

  79. Volgende week komt mevrouw Verdonk in Business class, allemaal kijken.
    Vandaag zat er een scheldende VVDer die Wiegel terug wil.

    Reactie door Toergenjev — zondag 22 januari 2006 @ 16.08 uur

  80. @54, nee helaas, Kolere is een volksverbastering van cholera, wat ik haar overigens niet gun.
    Ben het wel met je eens Anja

    Reactie door Toergenjev — zondag 22 januari 2006 @ 16.18 uur

  81. Bussiness Class, is dat niet zo’n programma van Harry Mens?

    Vandaag las ik overigens in de krant dat dhr. Wiegel sinds zijn vertrek uit de landelijke periodiek geregeld zinspeelt op een mogelijke terugkeer. En elke keer als hij zich ook maar iets laat ontvallen wat daar in de buurt komt, dan is het bij de VVD een en al opwinding. In gedachten zie ik dan de vierkante kop van Wiegel met die glimlach en denk ik: “Zou hij het ooit een keer echt menen? Of is dit zijn wraak voor die keer dat de VVD partijtop hem links liet liggen omdat ze hem te rechts vonden?”

    Reactie door Dostojevski — zondag 22 januari 2006 @ 16.49 uur

  82. Correctie 78: periodiek = politiek.

    Reactie door Dostojevski — zondag 22 januari 2006 @ 16.49 uur

  83. Hoe zou de VVD “campagne” gaan voeren? Als “debielenaantrekactiviteiten”?

    Reactie door Sonja — zondag 22 januari 2006 @ 16.58 uur

  84. @80
    Waarschijnlijk niet met deze foto!

    http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/dossiers/dossier_paginas/jaaroverzicht_2005/)/components/actueel/rtlnieuws/2005/09_september/21/binnenland/0921_1945_Hoogervorst_betreurt_vinger.xml

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 22 januari 2006 @ 18.15 uur

  85. excuses link werkt niet

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 22 januari 2006 @ 18.16 uur

  86. #81 Copy and paste… Dan werkt het wel :)

    Reactie door Paula — zondag 22 januari 2006 @ 18.20 uur

  87. Bij deze en dan copy/paste idd

    http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/)/components/actueel/rtlnieuws/2005/09_september/21/binnenland/0921_1945_Hoogervorst_betreurt_vinger.xml

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 22 januari 2006 @ 18.24 uur

  88. Mooi niet dus ik houd er mee op

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 22 januari 2006 @ 18.25 uur

  89. @72 Dosto,
    Hier in de stad waar ik woon, is onlangs mijn zijruit van m’n auto ingeslagen, door een muziekliefhebber. Politie gebeld, bureau Haren. Er komt zo iemand aan. Nou, die moet nóg komen. Maar misschien als je Swahili lult op de Grote Markt, komen ze wel. Prioriteiten stellen hé.

    Reactie door Gandalf — zondag 22 januari 2006 @ 18.46 uur

  90. nou ja ,toen ik hier kwam,fond ik Nederlanders zo chauvinists als de fransen(ik ben frans(geen keuze gehad)),en ga ik niet eens over religie en rascime beginen.
    Maar ja alles is betrekelijk,als gedoog beleid is aan tolerantie…
    Prettig avond,vooral nuchter blijven…
    Slaap leker Verdonk,16 millioen schapen in dit klein stukje land.Sarcasm

    Reactie door stokbrood — zondag 22 januari 2006 @ 18.52 uur

  91. Multinational willen jullie dat even voor mij vertalen in het Nederlands.

    Wel Rita laat die asielzoekers maar mooi hier blijven anders hebben wij geen…..(vertaling)land meer en dat moet de VVD toch een doorn in het oog zijn.

    Reactie door Henny — zondag 22 januari 2006 @ 18.53 uur

  92. Taalpolitie?
    Wellicht straks een leger telepaten ingezet?
    Mag je straks ook niet meer vrijuit denken?

    Doet me denken aan de dystopische wereld beschreven in Brave New World van Aldous Huxley

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 22 januari 2006 @ 19.32 uur

  93. off topic animal farm

    Ik heb net nog een vraag en oproep om ideeen aan dit andere onderwerp toegevoegd, woensdag a.s. wordt het voorstel nl.
    achter gesloten deuren behandeld.
    Ik hoop dat leden het nog lezen en meedenken hoe hier snel protest hieover aan te tekenen indien ze het ermee eens zijn.

    met dank en groet

    Reactie door mona — zondag 22 januari 2006 @ 19.35 uur

  94. Verdonk is haar verstand kwijt kennelijk!

    Reactie door e.krul — zondag 22 januari 2006 @ 19.40 uur

  95. @93 Sonja

    Lijken wel praktijken van de vrijmetselarij

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 22 januari 2006 @ 19.46 uur

  96. @94 e.krul

    Datgene waarover je niet beschikt kun je moeilijk kwijtraken…

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 22 januari 2006 @ 19.49 uur

  97. Kost weer een hoop banen, dit idee.
    Leerkrachten, engels, frans en duits, brodeloos.
    Toeristenindustrie op z’n rug.

    Tientalle jaren terug had men ook nog voorkeur voor kleur haar en ogen, misschien is dat het volgende.
    Of heeft Rita zelf d’r haar geverft.

    Trouwens moest je bij de politie ook je talen niet kennen, of is dat bij gebrek aan financien uit het pakket gehaald, zou dat de reden zijn?

    Reactie door Andries Nek — zondag 22 januari 2006 @ 20.06 uur

  98. 95 wattenstaafje

    Maakt niet meer uit waar het op lijkt,
    het gebeurt duidelijk gewoon, wie sanctioneerd voorstellen achter gesloten deuren en op welke juridische gronden?
    Ik heb de procedure gesloten deuren 2e kamer opgezocht en gecopieerd op animal farm log.
    Ook heb ik een mail hierover naar Jan Marijnissen/de SP gestuurd.
    Een onderwerp als de Nieuwe Zorgstelsel mag m.i alleen maar in de openbaarheid
    plaats vinden.

    Ik hoop dat men ideeen naar voren brengt het hiermee eens is,en dit op de een of andere manier dit in de kern ervan aan kunnen pakken.

    Met groet,

    Reactie door mona — zondag 22 januari 2006 @ 20.28 uur

  99. Als je ministers hoort kletsen, dan gooien ze er om de drie woorden wat Engels tussen door. Kan Verdonk het kabinet niet laten inburgeren, gevolgd dorr de Tweede kamerleden.

    Reactie door Drob — zondag 22 januari 2006 @ 20.56 uur

  100. @97
    Há Andries jij ook hier?

    Zit wel wat in wat je daar opnoemt, gaan ze daarna wèl weer zeuren over de kwaliteit van het onderwijs.
    De toegenomen werkloosheid etc.

    En wat te denken van de stdie medicijnen? Is ook geen doorsnee Nederlands wat ze daar leren, dus weg ermee.

    Kunnen ze meteen nog verder bezuinigen op de zorg.
    Dat die sukkels daar zelf nou niet op gekomen zijn.

    En of Rita haar haren geverfd heeft?
    Geen idee, vind wel dat ze eens iets aan haar snor gaan doen.

    Reactie door Anja — zondag 22 januari 2006 @ 21.16 uur

  101. Ik verheug me op de terugkeer van het Nedelands levenslied op alle nederlandse TV en radio zenders.

    Reactie door Tokkie — zondag 22 januari 2006 @ 21.42 uur

  102. Ha Anja
    Was het een goed weekend?
    Voor haar snor gebruikt ze een trimmer via de airmiles.
    Ik heb eens rond gekeken op het log.
    Begint op een msn te lijken.
    Maar over dit onderwerp
    Als mijn kinderen opmerkingen maken die Rita nu ventileerd, dan maak ik me zorgen, en denk ik dat ik iets verkeerd gedaan heb in m’n opvoeding, maar een duur betaalde volwassen vrouw, mag dit blijkbaar ongestraft. Zelfs niemand die haar op haar vingers tikt.
    Als je de reacties op dit kabinet leest, vraag je jezelf weleens af hoe we ooit als volwassen Nederlandse bevolking tot zo’n keuze gekomen zijn.
    Ik weet niet waarop, maar van mij mag dit kabinet nu eindelijk ergens over vallen, van mij part over hun eigen gestuntel, als ze maar vallen. Ik hoop dat wie er ook komt, deze domme ondoordachte uitspraken niet meer naar buiten komen.

    Reactie door Andries Nek — zondag 22 januari 2006 @ 21.45 uur

  103. 72 Sabineke Ik word er zo moe van.

    Ik eb al eerder genoemd dat het een soort vakantie voor mij is als dit kabinet even op recess is.
    In een tijd van grote mondiale veranderingen en betrekkingen is pas op de plaats vereist om goed over visie na te horen ze ons te besparen van hun dwang gedreven gektes daaromtrent.

    Met beste groet,
    Zonder rust

    Reactie door mona — zondag 22 januari 2006 @ 21.59 uur

  104. Maak er wat humor van ,dan is het wel te verdragen Mona.

    Reactie door Jofel — zondag 22 januari 2006 @ 22.16 uur

  105. @102 Andries,

    Duur betaald wel, maar volwassen?

    Wat last van spijkers in mijn hoofd vandaag, maar t’was het waard. ;)

    Als’t kabinet valt, hoop ik dat ze het zelfde voelen als ik vandaag, maar dan wekenlang graag, wat zeg ik maanden.
    Ze bezorgen ons tenslotte al jaren koppijn.

    Reactie door Anja — zondag 22 januari 2006 @ 22.31 uur

  106. 104 Ha Jofel, humor genoeg je kan ook even vakentie willen van je humor als het Balkende 2 betreft!
    Ik vind het in ieder geval wel zo prettig!

    Reactie door mona — zondag 22 januari 2006 @ 22.55 uur

  107. Zie het als een slechte cabaret voorstelling,lach er om aan elke voorstelling komt een eind en dan valt het doek.
    Maar er voor klappen dat lukt me zeker niet.

    Reactie door Jofel — zondag 22 januari 2006 @ 23.06 uur

  108. Gisteravond heb ik mijnheer Aboutaleb gezien en gehoord.
    Hij waarschuwde dat men moet opletten met de stemmingmakerij van rechtse zijde. De verkiezingen naderen en de regeringspartijen weten dat ze er slecht voor staan. Ze hopen met ferme uitspraken electoraal gewin te behalen. Aldus Aboutaleb. Helder gezien door hem. De jacht is geopend en wie stinkt er weer in?
    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — maandag 23 januari 2006 @ 6.52 uur

  109. @108, Goede morgen, Gandalf,
    Was ook blij met het commentaar van hem, zag de zaken veel eerlijker als in Rotterdam, in mijn ogen!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — maandag 23 januari 2006 @ 10.34 uur

  110. OPROEP aan R. Verdonk. Vóór U zich verder druk maakt om in welke taal op stráát iets wordt gezegd lees even mee wat Uw collega Pechtold in “Opzij”, ook over U, te zeggen had. Citaat:
    Ministers gaan vreselijk met elkaar om. Achter elkaars rug om, het is allemaal veel vuiler en vunziger dan mensen denken. Machtsspelletjes en persoonlijke belangen bij het nemen van besluiten. Einde citaat. Zo genoeg mevrouw??
    Ook al worden deze uitspraken straks weer teruggedraaid het geeft een aardig beeld in wat voor omgeving U zich kennelijk wel thuis voelt en waarin U tot grote bloei komt.

    Reactie door william — maandag 23 januari 2006 @ 10.43 uur

  111. @110 William,

    Hoelang zal het wachten op het sorry zijn?
    Verkeerd geciteerd?

    Reactie door Anja — maandag 23 januari 2006 @ 11.13 uur

  112. @108 en @109 Gandalf en Sabine: met groot
    respect als je ziet vanwaar hij komt en hoe
    vér hij inmiddels hier gekomen is,Aboutaleb
    die overigens buitengewoon genuanceerd eea
    duidelijk maakte.
    Wat mij ergerde in Buitenhof was dus alweer
    de tegemoetkoming van Maria V(erhoeven)die
    haar naamgenote Maria V(erdonk) alweer tege
    moet kwam, door blijk te geven de gedane uitspraken af te willen zwakken.
    In ieder geval hebben de VVD en het CDA tegen verkiezingstijd, allebei een eigen
    Maria-boegbeeld.
    Mochten de dames een verkiezings co-schap aangaan kan de ‘lawaaimachine’ al vast een
    toepasselijke deun in elkaar draaien, met
    als refrein:
    Top 2 voor TV….MV…MV…MVVVVVVVVVVéé,
    wie bereikt nu de top, het CDA of de VVD!

    Zoals het nu gaat wordt het afstevenen op:

    paai (met wat centjes) hunnerzijds en wat
    ons betreft, een originele bij voorkeur Lim
    burgse…..

    pie (als tégengebaar om wat terug te doen)
    onzerzijds en eenvoudig aan te brengen
    ‘maskertje’ dat dan toch op biologische
    basis geheel milieuvriendelijk voldoet aan
    de eisen die de burger stelt en in ‘één
    hándómdrááí’ aan te brengen valt!

    Tja, nu er toch gebleken is dat voor derge-lijke culinaire attracties er zelfs een sub
    sidiepotje bestáát, moeten we die kans toch
    niet voorbij laten gaan, en zoete lieve
    Gerrit kon er ook geen genoeg van krijgen en die gaat tegenwoordig dan vast op pad met zo’n ‘lontfles’-brilletje, want de ver-
    zekering vergoedt niet indien eigen nalatig
    heid is gebleken.
    De boegbeelden zullen zich wel van de op
    hun naam geschreven staande ‘bloody mary’s’
    doen voorzien. Het wordt me een tijd zeg…
    nee……..’t loopt vermoedelijk nog net
    even anders: beide dames krijgen een spon-
    tane ‘burn-out’(oh hóé vertalen we dat nu
    weer) en trekken zich hals-over-hoofd terug
    uit de politiek en laten zich bezaaien met
    emails van medeleven, uit dan de hoeken der
    krokodillentranen.
    Zij blázen de aftocht…door…met…(?) uiteraard dat hoorngeschal!

    Reactie door Madelief — maandag 23 januari 2006 @ 11.45 uur

  113. En as ik nouw viéns wil praote, dialect is ok nederlaans. maag de ok nie mer? Ik vijn da Verdonk allemaol ad hoc ( maag dé )oplossingen andraogt di gén van alle deur kenne gaon.Ge zal mar as buitelaander op vakaantie zijn en Ingels praote, dan hedde een groét probléém.

    Reactie door ESTO — maandag 23 januari 2006 @ 11.48 uur

  114. @108
    Zou er nog een rechtse partij zijn in dit land zonder allochtonen.

    Of is er dan een andere bevolkings groep dan aan de beurt.

    Reactie door Jofel — maandag 23 januari 2006 @ 12.14 uur

  115. Een voorstel met betrekking tot 1 taal is niet slecht, alleen moet worden voorkomen dat de identiteit van een legale inwoner van Nederland niet wordt verloren.

    Daar in tegen is het spuien van kritiek makkelijk, kom dan met een redelijk alternatief dan kan de democratie beslissen.

    Reactie door Erik van Wijk — maandag 23 januari 2006 @ 12.38 uur

  116. Je gaat toch niet op een idioot voorstel een alternatief geven.

    Reactie door Jofel — maandag 23 januari 2006 @ 12.54 uur

  117. Op de “plant” waar ik ooit werkte was de voertaal Engels vanwege het internationale karakter van dat bedrijf. Tijdens een technische discussie tussen 2 Nederlanders en een Fransman – in het Engels – werd de Fransman even weggeroepen. Ik was op dat moment een argeloze voorbijganger. De 2 Nederlanders gingen gewoon door in het Engels. Ik moest vreselijk lachen. “Jongens, jullie mogen wel in het Nederlands verdergaan hoor”, zei ik. Wat bleek , het waren 2 Friezen dus gingen ze in het Fries verder. Wat ik bedoel; taal is een middel om te communiceren, wil het niet met de ene taal, dan maar met de andere. En ik vind het bezopen dat er iemand in Den Haag gaat uitmaken hoe dat moet. De hoogmoed!
    Nogmaals, de verkiezingen naderen en sommige politici weten dat er nog een grote groep stemmers binnen te halen is, namelijk de vroegere LPF stemmers. Dus rechts schuift nog iets meer op naar rechts.

    Reactie door Gandalf — maandag 23 januari 2006 @ 13.08 uur

  118. @115 Die zinsnede begrijp ik niet: “ legale inwoner van Nederland”
    Kan ik hieruit opmaken dat eenieder die een andere taal spreekt illegaal is?
    Ook al die mensen die een dialect spreken of het Nederlands zó gebruiken dat er soms geen touw aan vast te knopen is?

    Reactie door Gandalf — maandag 23 januari 2006 @ 13.15 uur

  119. @118 Sorry Eric, ik heb je bijdrage @115 niet goed gelezen. Neem mij niet kwalijk.

    Reactie door Gandalf — maandag 23 januari 2006 @ 13.17 uur

  120. @115

    Alternatief: we voeren het voorstel van Verdonk niet door en laten de situatie zoals die is.

    Reactie door Dostojevski — maandag 23 januari 2006 @ 13.18 uur

  121. Probleem: Ons kabinet (Lees de meeste politieke partijen.) spreken zelf niet de taal van het volk ! Hoe kan men dit van een ander wel vragen dan !

    Wimpie

    Reactie door Wimpie — maandag 23 januari 2006 @ 13.54 uur

  122. Volkrant van vandaag.
    Opstelten VVD Rotterdam spant zich in Nederlands op straat code eenvoudig aan ons uit te leggen:
    ‘Het is niet zo dat wanneer ik op de Coolsingel een andere taal hoor,ik ga bellen.(het is toch fijn te weten wanneer u op de singel loopt)
    Het gaat er niet om dat er Nooit iets anders geproken mag worden.(soms mag het dus wel, ook als je niet op de singel loopt, maar waar en wannneer dan?)
    Maar we moeten duidelijk maken dat als je Nederlands niet in je GENEN hebt, je het hier gewoon niet redt.’ (nu snap ik het helemaal niet meer!)

    117 Gandalff
    Goed dat je het pademonium rond de nadere verkiezingen noemt.

    Reactie door mona — maandag 23 januari 2006 @ 14.06 uur

  123. Hoe de politieke peilingen er afgelopen week voorstonden, ben ik niet echt blij mee.

    Zoals Gandalf aan aangeeft zie je weer (verkiezingstijd) een verrechtsing.

    Zelfs dit “zgn. CHRISTELIJKE” kabinet wat er nu zit, maakt het niet uit waar ze de stemmen vandaan halen, als ze er maar beter uitkomen, dwalende LPF-ers etc., sluiten zich wéér aan bij deze kliek.

    Kunnen die mensen nu zelf niet nádenken?

    Hebben ze van de afgelopen jaren noch steeds niet geleerd en begrepen dat ze worden bedonderd waar ze bijstaan?

    Ik vind het zo langzaamaan ècht om te huilen hoe slaafs de meeste Nederlanders achter zo’n stelletje “christelijke” bedriegers aanloopt.
    Alleen zij worden er beter van, ze zitten er niet voor ons, maar om zichzelf flink te spekken.

    Alles voor het vaderland?

    Eerst het zout en dan het zoet?

    Mensen word WAKKER!!

    SNIK! :(

    Reactie door Anja — maandag 23 januari 2006 @ 14.35 uur

  124. Heel makkelijk al die schampere reacties hierboven….

    Het gaat om de intentie, het verwerpen van de noodzaak van een aantal gedragsregels staat gelijk aan het ontkennen van de hhuidige situatie in Nederland.
    In plaats van het aandragen van alternatieve inhoudelijke oplossingen lees ik vooral dappere internationale( kuch…)
    boekhouders die in hun werkomgeving zo fantastisch communiceren in het Engels Frans of Duits, of Fries for that matter.Maar dat is niet “the issue” wel?

    Reactie door Bul — maandag 23 januari 2006 @ 15.26 uur

  125. @123 (Anja) Helemaal mee eens.

    En weer helemaal on-topic, Verdonk is echt de draad kwijt. Als ik kijk hoeveel voornamelijk ouderen hier plat/Gronings spreken, dan is deze regel absoluut niet haalbaar. Zij is blijkbaar vergeten dat een groot aantal van deze mensen vroeger weinig onderwijs gehad hebben (lees Nederlandse taal leren) en op jonge leeftijd gingen werken. En ik weet zeker dat het op andere plaatsen hetzelfde is.

    Reactie door Theo — maandag 23 januari 2006 @ 15.35 uur

  126. rita en Freya vandenbossche
    schoon koppel

    Reactie door brikie — maandag 23 januari 2006 @ 15.39 uur

  127. Ho es joh! Vet rie! Dat zeggen!
    Jochie wa jai!

    (oftewel: dit is nederlands, maar is het verstaanbaar voor de gemiddelde nederlander? Krijg ik nu een boete of niet???)

    Reactie door Nivea Douchegel — maandag 23 januari 2006 @ 15.44 uur

  128. Vergelijk het met fluisteren. In de omgangsvormen als onfatsoenlijk bestempeld omdat derden het niet kunnen verstaan en zich daarom al dan niet terecht opgelaten kunnen voelen. Fluisteren is daarom nog niet kwaadaardig of nooit acceptabel, het is alleen iets wat een echte dame of heer zo veel mogelijk zal vermeiden.

    Zo geldt dat evenzeer, en om exact dezelfde reden, voor het spreken van vreemde talen in de openbare ruimte. Daar komt nog bij dat allochtonen er zelf een groot belang bij hebben het vertrouwen van autochtonen terug te winnen, het spreken van bijvoorbeeld arabisch in het bijzijn van een Nederlander draagt daar allerminst aan bij.

    Ik zou het zeer discriminerend vinden om te zeggen dat je een dergelijk fatsoen niet van allochtonen zou kunnen vragen. Wie vindt dat allochtone medelanders voor vol aangezien en behandeld moeten worden, behoord dat dan ook te doen! Alleen als je bijvoorbeeld Turken, Arabieren of Antillianen incompetent acht om deel te nemen aan de beschaving, vindt je de norm stelling van Verdonk onterecht. Dan ben je eigenlijk een racist!

    Reactie door Rick — maandag 23 januari 2006 @ 15.48 uur

  129. Marijnissen houdt z’n publiek een hoepel voor. En kijk aan ze springen alweer!

    Wat een demagogie!

    Reactie door r.k.h. — maandag 23 januari 2006 @ 15.50 uur

  130. Typische SP stemmingmakerij. Het is een gedragscode, dus geen wet. En Nederlands is onze gemeenschappelijke taal in Nederland.

    Beetje triest dat het gros van de reageerders hier dat zo raar vindt.

    Reactie door Jan Kaas — maandag 23 januari 2006 @ 15.54 uur

  131. En nu klaas

    VVD-jongeren tegen taaleis Verdonk
    DEN HAAG – De jongerenorganisatie van de VVD, de JOVD, verwerpt het pleidooi van VVD-minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) dat op straat iedereen Nederlands zou moeten spreken. De JOVD is „sprakeloos en gelooft wel in Babylonisch Nederland”, stelde de organisatie maandag in een verklaring.

    Aanleiding daarvoor was de steun die Verdonk zaterdag uitsprak voor een Rotterdamse gedragscode die als basis dient voor het nieuwe integratiebeleid in die gemeente. Een van de zeven regels daarvan is dat het Nederlands overal als gemeenschappelijke taal moet worden gebruikt. Op dit punt schiet de code volgens de JOVD haar doel voorbij en is die in strijd met de liberale beginselen.

    Iedereen mag naast het Nederlands andere talen gebruiken als de situatie daarom vraagt en gesprekspartners deze andere taal ook machtig zijn, meent de organisatie. De liberale jongeren vinden het onwenselijk om het gebruik van het Nederlands dan voor te schrijven. Bovendien valt het volgens hen niet te controleren.

    Een lid van de Jonge Democraten, de aan D66 gelieerde jongerenorganisatie, heeft afgelopen weekeinde een klacht tegen Verdonk ingediend bij het meldpunt discriminatie. De 27-jarige Jeroen Adema, van Duitse afkomst, vindt dat de bewindsvrouw niet het recht heeft hem te verbieden in openbaar Duits te spreken. De Jonge Democraten steunen Adema in zijn aanklacht.

    Verdonk benadrukte maandag in het Radio-1-Journaal dat ze mensen niet gaat verplichten om op straat Nederlands te spreken. Een wet of een soort taalpolitie is niet aan de orde, zei de minister vanuit Kenia, waar ze op werkbezoek is. Het gaat er volgens haar om dat buitenlanders die zich blijvend in Nederland willen vestigen, de Nederlandse taal als voertaal moeten gebruiken.

    Verdonk had zaterdag gezegd dat ze geïnteresseerd is in de Rotterdamse gedragscode voor de dagelijkse omgang tussen burgers. Ze wil ook toe naar zo’n code voor integratie en burgerschap, die dan voor alle gemeenten zou moeten gelden. De minister gaat daartoe met deskundigen onderzoeken wat belangrijk is, wat de Nederlandse identiteit is en waar we trots op zijn.

    Reactie door Jofel — maandag 23 januari 2006 @ 15.59 uur

  132. Ik weet niet of de heer Marijnissen wel eens in het buitenland is geweest, maar als je daar aan het sociale leven wilt meedoen en een baan wilt hebben en behouden, kom je er niet met je Nederlands.

    Reactie door SC — maandag 23 januari 2006 @ 15.59 uur

  133. Ik was niet zo voor het voorstel; Frans en Engels moeten ook mogen. Maar misschien is het inderdaad een goede manier om het Fries uit te bannen.

    Waarschijnlijk gaan de Friezen dan zelf ook toegeven dat het een dialect is ipv een taal. Dialecten mogen natuurlijk nog wel :-)

    Reactie door welatenheterbijzitten — maandag 23 januari 2006 @ 16.03 uur

  134. We weten toch allemaal wat Rita bedoeld! Ze wil alleen voorkomen dat we starks allerlei mensen hebben die niet eens Nederlands kunnen/willen spreken!

    Effe nadenken, en niet kleinzierig doen
    Bernd

    Reactie door Bernd Roks — maandag 23 januari 2006 @ 16.06 uur

  135. Het is toch wel eens lekker om Nederlands om je heen te horen. Of ben ik gewoon op de verkeerde weblog terecht gekomen??? (Sorry het is teregt)VMBO spelling

    Reactie door Skia — maandag 23 januari 2006 @ 16.11 uur

  136. @128

    Fluisteren in gezelschap vind ik inderdaad ook. Maar als ik hier in Groningen op de Grote Markt met iemand ga staan fluisteren, dan vind ik dat een heel ander verhaal.

    Hetzelfde geld wat mij betreft voor vreemde talen. Ik vind het onfatsoenlijk als iemand in mijn gezelschap een andere taal bezigt, of dit nu een taal is die ik redelijk kan verstaan of een taal die ik volstrekt niet versta.

    Maar indien mensen in het openbaar die taal bezigen en zich niet tot mijn gezelschap behoren, dan ga ik me daar niet druk over maken.

    Bovendien, waarom zou ik altijd moeten kunnen horen of verstaan wat een ander tegen zijn of haar gezelschap zegt?

    Daarnaast zou ik niet weten waarom ik mensen die Arabisch spreken niet zou moeten vertrouwen.

    Reactie door Dostojevski — maandag 23 januari 2006 @ 16.11 uur

  137. Nee ik weet niet wat zij bedoeld.
    Ik kan in het buitenland gewoon hollands praten zonder dat ik een code op mijn voorhoofd krijg.
    En wat bedoeld zij dan?
    En wie doet er zielig,als we het dan toch over zielig doen hebben ,dan zijn we bij Verdonk prima op de plaats.

    Beetje nadenken kan geen kwaad Roks

    Reactie door Jofel — maandag 23 januari 2006 @ 16.13 uur

  138. Marokko mag dan een Franse kolonie geweest
    zijn, maar ik ben toch spuug jaloers op het
    feit dat zij doorgaans van huis uit nog
    steeds vloeiend Frans spreken en er hiér dus ook banen door kunnen krijgen, zó be-
    langrijk, dat hun mindere Nederlandse gram-
    matica er niet toe doet en van onderge-
    schikt belang kan blijken te zijn.
    Zij zijn dus al tweetalig opgevoed, zoals
    ook de Surinamers papiamento en Nederlands
    spreken en mensen uit voormalig Nederlands-
    Indië nog vloeiend Maleis en de overzeese
    gebiedsdelen vaak ook vloeiend Spaans erbij
    waardoor Nederland dan wel een grote mond
    mag hebben, maar doorgaans komt er geen
    woord, over de grens, uit.
    Het gestuntel vaak door politici die ons
    land vertegenwoordigen en in tv-intervieuws
    werkelijk staan te hakkelen dat het een ver
    schutting is en “The International Business
    School” kennelijk nog te weinig candidaten
    heeft afgeleverd voor het bedrijfsleven.
    Een minister van Buitenlandse Zaken zou op
    zijn minst 4 talen vloeiend moeten spreken,
    en wat men in Brussel wil gaan laten tolken
    voor zo mogelijk 25 landen, wordt straks DE
    ERUOPESE SPRAAKV E R W A R R I N G!
    Daar is over nágedacht, zou je dan denken:
    maar ik zei het al eens eerder dan kan
    straks de N ederlandse A mbtenaren T op, hun borst wel N A T gaan maken en zorgen
    dat er in de delegaties een Stafmedewerker
    -linguistisch geschoold- in BUITENgewone
    Dienst tot de vaste uitrusting gaat behoren
    zodat niet om de haverklap naar woorden moet worden gezócht.

    Huisvuil splitsen was destijds een verzoek,
    totdat het niet zorgvuldig genoeg gebeurde
    en men er een ‘bekeuring’ voor kan krijgen.

    Nederlands op straat spreken, nu nog een
    verzoek, totdat het (wel of niet per Wet)
    ook op een ‘prent’ komt te staan, al naar
    gelang die dag de pet van ‘de ambtenaar’
    staat.

    Wij lijken intussen wel heel erg op die
    ‘gansjes’ die straks worden ‘vet’gemest en
    weer blijken te hebben meegewerkt aan die
    ‘meevallers’, immers de kost gaat voor de
    baat uit?

    Ja, ja, dat Den Haag toch, dié hebben wat
    op hun léver? Wat willen ze daar nu eigen-
    lijk? Inblikken en exporteren?
    Goose-liver? Dat klínkt gewoon niet en men
    zal er dus geen omzet door kunnen maken, laat staan er winst uit te peuren.
    Zo veel burgers die dit ook niet meer door
    ‘de strot’krijgen, voor géén háp méér !

    Reactie door Madelief — maandag 23 januari 2006 @ 16.33 uur

  139. @130 Jan Kaas,

    Je hebt er werkelijk nog geen kaas van gegeten.

    @134 Bernd Roks,

    Er is er hier maar ééntje kleinzielig bezig en dat is Rita Verdonk.
    Haar ruitje is uit de publiciteit, nu weer een ander trucje om er in te komen?
    Als jij in zo iets méé gaat, dan ben je volgens mij niet veel verder dan zij is.

    @135 Skia,

    Ben je niet wat snel met je (v)ooroordelen?
    VWO is niet voor een ieder van ons weggelegd, wordt ook wat saai, ziten we straks met een overschot aan hoog opgeleiden, die het verrekken een baantje aan te nemen onder hun niveau.

    @136 Dos,

    Helemaal met je mee eens, ook al blijft Haarlem mooier dan Groningen. :P

    Reactie door Anja — maandag 23 januari 2006 @ 17.23 uur

  140. In het nieuws, Rita had het zo niet bedoeld, kranten overtrekken alles altijd, ik mag toch wel mijn goedkeuring uitspreken over de regels in Rotterdam, dus sorry, wederom, ze is verkeerd begrepen!
    Pechtolt zal ook wel weer sorry moeten zeggen in verband met het artikel in Opzij, Weissglas is zeer ontstemd!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — maandag 23 januari 2006 @ 17.58 uur

  141. @139
    Het kan er wel mooi zijn Anja maar de wijze komen uit het Oosten.:P

    Reactie door Jofel — maandag 23 januari 2006 @ 18.46 uur

  142. 141
    Effe plagen,o nee dat mag niet moet zijn even plagen.!!!

    Reactie door Jofel — maandag 23 januari 2006 @ 18.48 uur

  143. Ben het wel met Rita eens, het zou niet verplicht moeten zijn maar wel “normaal” als iedereen gewoon op straat Nederlands zou spreken.

    Tevens vind ik dat bij instellingen als het CBR de rijexamens en theorie-examens in andere talen dan Nederlands afgeschaft moeten worden. Het werkt sociale segegratie namelijk in de hand.

    Dus ik vind dat Rita eigenlijk gelijk heeft.

    Reactie door Lars — maandag 23 januari 2006 @ 19.05 uur

  144. En voor mensen die zich weleens wagen in gebieden waar 1 uit de 100 mensen Nederlands spreken. En geloof me die zijn er.

    Voorbeeldje; Transvaal/Schilderswijk in Den Haag.

    Je moest is weten waar je als Nederlander voor uit gemaakt word in talen als Arabisch etc.

    Reactie door Lars — maandag 23 januari 2006 @ 19.08 uur

  145. Valt me tegen van je Anja. Groningen, de parel van het Noord’n.
    Groeten ut Grunin’n. Of hoe je dat ook schrijft.

    Reactie door Gandalf — maandag 23 januari 2006 @ 19.11 uur

  146. Hetzelfde als de burka-hype voor die ene mevrouw in Urk die het zo koud heeft in Nederland. Losse flodders, bangmakerij en polariseren maar… Van Dis gisteren had gelijk: laat die mensen eens met rust, geef ze de tijd, met Staphorst is het ook goed gekomen.

    Reactie door Sonja — maandag 23 januari 2006 @ 19.57 uur

  147. hummm ik mag toch hopen dat dat niet doorgaat.. moet er niet aan denken dat iedereen in rotterdam met dat achtelijke dialect gaat brabbelen .. dan verhuis ik nog liever naar limburg !

    Reactie door ko — maandag 23 januari 2006 @ 21.26 uur

  148. Stem nieuw rechts, stem michiel smit! :P

    Reactie door Michool — maandag 23 januari 2006 @ 21.47 uur

  149. @e.krul (94) Welk verstand?
    @Toergenjev (78)
    Er staat hier ook een enorm gaspompstation.
    Kraantje dicht en de randstand zit aardig in de kou.
    En wat die eilanden betreft: De vuurtorens uit en het jutten leverd net zoveel op als die Holanders ;-)

    Reactie door Henk. — maandag 23 januari 2006 @ 23.13 uur

  150. Een beetje een opgeklopte hype dit. Een code is heel wat anders dan een wet en er word ook nergens over een wet gepraat. Dat de heer Marijnissen het liever eerst op zijn weblog dumpt er daarna door de pers een reactie van Verdonk opgedient moet worden om het te weerleggen getuigd niet van helder inzicht, maar eerder van uitgaan op een eerste indruk. Meneer Marijnissen had ook eerst naar Verdonk toe kunnen stappen om zelf om verduidelijking te vragen, maar kennelijk is het makkelijke scoren niet alleen een rechts fenomeen.

    Reactie door Maarten — dinsdag 24 januari 2006 @ 3.50 uur

  151. @150 Maarten: Verdonk was zelf duidelijk genoeg, en dat ze nu (terecht) teruggefloten is daar kan Marijnissen niets aan doen. Verder zou het te gek worden als de overheid ook nog eens gedragscodes gaat instellen, tenzij je een Sovietmodel voorstaat natuurlijk. Het is de laatste tijd ronduit hilarisch, de mate waarin de liberalen steeds meer ‘codes’, regeltjes en wetjes voorstaan om de burger allerlei individuele vrijheden te ontnemen. Alles waar ze in principe tegen zijn, willen ze uitvoeren. Dat duidt op machteloosheid en zeer zeker niet op kracht of de aanwezigheid van potentieel om problemen op te lossen.

    Reactie door Sonja — dinsdag 24 januari 2006 @ 8.21 uur

  152. @141,142 Jofel,
    @145, Gandalf,

    we gojnnuiw ‘t joews louwete zien dè gebeurd is tij reklaam.

    Leer je dit maar eens aan, als je uit Haarlem komt.

    De wijzen kwamen niet alléén uit het oosten, volgens mij zou ik zo slagen voor een inburgeringscursus hier. :P

    Reactie door Anja — dinsdag 24 januari 2006 @ 9.01 uur

  153. Wat is nu toch eigenlijk de bedoeling
    van ‘Den Haag’? ‘Voer’ voor de pérs, die in
    de buurt én aan de práát houden? In the
    picture blijven? Aandacht afhouden van heel
    andere, mogelijk veel belangrijkere zaken?
    Transparantie voeden met ‘lucht’?
    Geen onderwerpen meer om het ‘spannend’te
    houden tot de Kamerverkiezingen?
    Terwijl er zo véél wérk te doén is?
    De voorjaarsschoonmaak staat al zo wat voor
    de deur! Gaan we het Kabinet ook ‘lúchten’?

    Reactie door Madelief — dinsdag 24 januari 2006 @ 11.11 uur

  154. ‘dit kabinet is voer voor psychiaters’

    Reactie door e.krul — dinsdag 24 januari 2006 @ 11.18 uur

  155. laat de honden maar blaffen…zij lusten geen brood van de haagsche poel der duisternis

    Reactie door e.krul — dinsdag 24 januari 2006 @ 11.19 uur

  156. http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/nos/headlines/2006/januari/23/spreeknederlands.wma

    Reactie door Wattenstaafie — dinsdag 24 januari 2006 @ 11.30 uur

  157. Leuk deuntje wattenstaafie.

    Reactie door Anja — dinsdag 24 januari 2006 @ 11.37 uur

  158. Wat iemand op straat spreekt, kun je niet regelen, en dat moet ook niet, maar dat was ook niet wat Verdonk bedoelt. Ontzettend flauw om Verdonk expres niet te willen begrijpen. Vooral Frits Abrahams sloeg de plank weer eens volledig mis in de NRC. Het gaat erom dat je in bepaalde situaties (werk, school, universiteit, winkels) Nederlands spreekt. En dat is nu vaak niet het geval. Verdonk zei dat het in sommige buurten niet meer mogelijk is om Nederlands (op niveau) te spreken. Dat is natuurlijk te gek voor woorden. Maar Marijnissen kan dat blijkbaar niet begrijpen. Zielig.

    Reactie door Annelies — dinsdag 24 januari 2006 @ 12.24 uur

  159. @Annelies 158

    Er staat toch duidelijk in het artikel dat ze het over de straat heeft.
    En ik denk ook dat dit was wat ze bedoelde.
    Ze hoopt zo met ferme uitspraken electoraal gewin te behalen (Reactie 108 Gandalf hierboven)
    Overigens ben ik het met je eens, als het gaat om situaties als werk, school, universiteit, winkels, dan graag Nederlands.
    Groet

    Reactie door Wattenstaafie — dinsdag 24 januari 2006 @ 12.55 uur

  160. Dit is de zoveelste maatregel op rij die er eerder toe bijdraagt dat buitenlanders zich miskend voelen. Zie het artikel van Arnoud Brouwers (?) in de volkskrant van maandag j.l. Wanneer vindt het kabinet dan wel dat buitenlanders goed genoeg zijn om in Nederland te verblijven? Ik kan me vreselijk goed voorstellen dat menig buitenlander denkt: nooit! Nu is het idee: de enige goede buitenlander is een Nederlander.
    De menselijkheid is zoek en wie een beetje mens is (geweest) weet dat geluk alleen in medemenselijk schuilt. Wat doet Nederland zichzelf aan! Wie stopt Verdonk?

    Reactie door lars — dinsdag 24 januari 2006 @ 13.12 uur

  161. Als dat de conclussie moet zijn, Nederlands praten in winkels,school, universiteiten, werk, komen we met Nederlands alleen niet weg:er zijn veel toeristen die ons land bezoeken en volgens branche moeten dit er meer worden!
    Nieuwkomers spreken niet van de een op de andere dag Nederlands, en dit zijn heus niet alleen Marokkanen/Turken maar ook vele anderen.Ook mensen met een tijdelijke werkvergunnng mogen toch verwachten welkom geheten te worden in onze winkels, restaurants, openbaar vervoer!
    Nodeloze uitspraak van Verdonk!Te veel tunnelvisie!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 24 januari 2006 @ 13.12 uur

  162. @Jofel

    Belgen spreken doorgaans beter Nederlands dan Nederlanders, hoor. Met zulke racistische praatjes onderbouw je niet echt je mening.

    Reactie door Truus — dinsdag 24 januari 2006 @ 13.14 uur

  163. @162
    Ze spreken er 2 talen dus wat moeten de Belgen van zo uitspraak denken.
    Dat jij er een racistische uitspraak in ziet is jou verantwoording, maar het is duidelijk niet mijn bedoeling geweest van die opmerking.
    En dat ze goed nederlands praten is mij bekent zie TV progamma Dictee

    Reactie door Jofel — dinsdag 24 januari 2006 @ 14.03 uur

  164. @162 Truus,
    Truus,
    nu zit je er toch echt even naast. En niet zo zuinig ook.
    Ik moet de eerste Belg hier nog tegenkomen die accentloos Nederlands spreekt.
    En uit de opmerking van Jofel kan ik niets rascistisch ontdekken, dat was gewoon een plagerijtje aan mijn adres.

    @163 Jofel,

    Jofel, dat ze er bij het Nederlands dictee beter uitkwamen dan de Nederlanders, ligt aan de manier van lesgeven, er worden hier wat hogere eisen gesteld aan het spellen, schrijven, ontleden enz. enz.

    Maar het spreken van het Nederlands, ik vind het om te huilen.
    Zelfs het onderwijzend personeel wat Nederlandse les geeft, kakelt gewoon in plat Belgisch.
    Trouwens dat die wijzen uit het oosten kwamen, ik kon hem best waarderen hoor. ;)

    Reactie door Anja — dinsdag 24 januari 2006 @ 15.09 uur

  165. @ Wattenstaafje. Je hebt wel gelijk maar de goede verstaander weet toch wel waar het om gaat. Ze schijnt trouwens door de media verkeerd geciteerd te zijn. Expres? Durf nu toch eens de problemen te benoemen. Als kinderen in schoolkantines Arabarisch spreken, hoe kun je dan verwachten dat ze later op de arbeidsmarkt integreren. Denken jullie nu echt dat ze dan geen taalachterstand hebben. Nu, ik weet het wel zeker. Nederlands is dan niet meer hun eerste taal. Op het werk, op school en op de universiteit en in winkels hoor je Nederlands te spreken. Daar gaat het om en dat is wat Verdonk bedoelde. Ik vind het flauw om dit te ridiculiseren want zo worden de problemen nooit opgelost.
    Of zijn er geen problemen?

    Reactie door Annelies — dinsdag 24 januari 2006 @ 15.27 uur

  166. Jan Marijnissen heeft weer dolle pret maar Verdonk is helemaal niet van plan bij wet te regelen dat op straat verplicht Nederlands wordt gesproken.

    Lees hier het stuk over Els met een interessante column van Ephimenco: http://hoeiboei.web-log.nl/log/4741276

    Lees ook wat Willem de Zwijger(de stem van politiek incorrect links) hierover zegt: http://dezwijger.blogspot.com/2006/01/nederlands-spreken.html

    Reactie door Rinus Duikersloot — dinsdag 24 januari 2006 @ 15.49 uur

  167. @158 Annelies,

    Als ik jou goed begrijp, mogen vakantiegangers etc. ook niet meer in winkels worden geholpen die de Nederlandse taal niet machtig zijn?
    Kunnen we net zo goed alle talen die we in Nederland op school leren afschaffen en wat meer aandacht aan de B-vakken besteden.
    Deze liggen nl. al ver onder het niveau van de omringende landen.
    Moet dit de oplossing zijn?
    Lijkt me dan wel logisch, als er géén buitenlandse taal gesproken mag worden, waarom er dan nog op de scholen in investeren?
    Zinloos toch?
    Holt alles nog verder achteruit, nog even en we zijn een derde-wereld land.

    Dat Rita er geen wet van wil maken, daar is ze pas mee gekomen, na de kritiek, dus zo verkeerd werd ze niet geciteerd.

    Waarom zegt ze niet gewoon ronduit dat het haar alleen om het Arabisch te doen is.
    Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig toch?

    Reactie door Anja — dinsdag 24 januari 2006 @ 19.36 uur

  168. @ Anja

    Je begrijpt Annelies verkeerd en Verdonk heeft nooit gezegd dat ze er een wet van heeft willen maken. Ze had het uitsluitend over een gedragscode.

    Reactie door Rinus Duikersloot — dinsdag 24 januari 2006 @ 20.58 uur

  169. @ Anja. Je begrijpt me inderdaad verkeerd. Het gaat erom dat mensen die hier werken Nederlands spreken met de Nederlanders. Dus de bakker die zijn brood wil verkopen moet Nederlands spreken. Dat is nu niet altijd het geval! Als ik mijn kaartje door een conducteur laat knippen wil ik liever niet dat hij ondertussen met zijn collega Arabisch of zo spreekt. Begrijp je? Is dat te veel gevraagd? Het lijkt me voor een samenleving eigenlijk een vereiste maar het zal wel aan mij liggen. Dit is natuurlijk ook wat Verdonk bedoelt. Toeristen hebben daar niets mee te maken, ook de touristen uit Arabische landen niet…..

    Reactie door Annelies — dinsdag 24 januari 2006 @ 22.09 uur

  170. @ Toergenjew (28):

    Verdonk twoj droeg? Bozje moj! Ona nitsjewo chorosjo nje djelajet, nitsjewo chorosjo, i jesjo nitsjewo chorosjo…..

    “Lovely Rita Uitmieter Maid” weet kennelijk uberhaupt niet waarover zij het heeft, is niet koosjer, is out of her mind! Wat een farce! (Enz., enz.).

    @ Texas-Henkie (35):

    Het is natuurlijk iets anders als je op het werk moet samenwerken, in de winkel iets wil kopen, enz. Het gaat dan om een functioneel vereiste. Maar als je b.v. ‘s avons gezellig met elkaar op stap gaat…..
    Zou Verdonk ooit in New York zijn geweest? Als je daar b.v. in China Town of Spanish Harlem komt, HOOR je niet alleen voornamelijk Chinees resp. Spaans, maar ZIE je ook voornamelijk Chinese en Spaanse teksten! Toch voelen deze mensen zich Amerikanen als alle andere en gebruiken Engels waar dat nodig en nuttig is…..

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 24 januari 2006 @ 23.22 uur

  171. @169 Annelies,

    Ik denk toch dat het hier zuiver om het Arabisch gaat en niet om Engels, Frans of Duits.
    Dus op dit punt vind ik Rita Verdonk niet fris bezig.
    Omdat zij een taal zelf niet machtig is moet het op straat verboden worden, de andere talen die ze wel spreekt niet, want daar komt het eigenlijk op neer.
    En er zijn in Nederland genoeg bedrijven waar Engels de voertaal is, waar blijf je dan met je Nederlands?
    Krom, krom, krom.

    Reactie door Anja — dinsdag 24 januari 2006 @ 23.57 uur

  172. @ Anja, ik zal ARABISCH en Berbers gaan leren, dat is wel zo beleefd, nietwaar?!

    Reactie door Annelies — woensdag 25 januari 2006 @ 14.25 uur

  173. @172,

    Wat jij wilt.

    Reactie door Anja — woensdag 25 januari 2006 @ 15.57 uur

  174. @172,

    Wat jij wilt. Heb even op jouw site gekeken, jouw stukje gelezen over Els en dit bevestigd inderdaad wat ik al aangaf, het gaat hier puur om het Arabische taalgebruik.
    Ooit bij nagedacht, dat er genoeg Nederlanders zijn die aan de Franse taal etc. ook geen touw vast kunnen knopen?

    Reactie door Anja — woensdag 25 januari 2006 @ 16.06 uur

  175. @ Anja, nee hoor als ze ZWEEDS hadden gesproken was het niet zo irrant en onbeschoft geweest.
    Hartelijke groeten!

    Reactie door Annelies — woensdag 25 januari 2006 @ 16.36 uur

  176. Eigen correctie op nr. 170 voor Toergenjew:

    “nitsjewo” moet natuurlijk zijn: “nitsjto”. (Het is ook al lang geleden voor me).

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 25 januari 2006 @ 17.36 uur

  177. @175 Annelies,

    Sorry, maar de doorsnee Nederlander spreekt ook géén Zweeds.
    Je vindt dus gewoon de Turken en Marokkanen irritant?
    En dan ook nog onbeschoft?
    Dit is wat ik hieruit kan opmaken.
    Niet meer en niet minder.
    Kortom; volgens mij heb je gewoon een rascistische inslag.
    Al verpak je het nog zo leuk, de waarheid komt vroeg of laat tòch boven water.

    Waarom zeg je niet in je eerste reactie metéén wat je werkelijk bedoeld?
    Met je reactie in @169 spreek je jezelf al tegen.
    Het gaat om Nederlands, maar Zweeds is niet zo irritant en onbeschoft als Arabisch?

    Sorry Annelies, dit gaat mijn Nederlandse gezonde verstand te boven.
    Klopt van geen kanten.

    Reactie door Anja — woensdag 25 januari 2006 @ 19.40 uur

  178. Heeeeey,

    Ik moet het hier wel opnemen voor Rita zeg.
    De discussie gaat niet over ‘moeten’. Dit kabinet wil de eigen verantwoordelijkheid van de burger bevorderen en de morele discussie voeren.
    Het verschil met het vorige, beruchte, paarse kabinet!
    Bevordering van de eigen verantwoordelijkheid van mensen in plaats van ze te betuttelen als overheid is een van de peilers van het liberalisme. Het voeren van een morele discussie ook, al zit daar ook een grote christendemocratische schwung aan.
    Rita wil, in navolging van de ervaringen in Rotterdam, de morele discussie opstarten. Zij zegt alleen dat mensen bij zichzelf eens moeten nadenken of het misschien niet beter is om zo vaak mogelijk Nederlands te spreken in het openbaar. Maar niks moet.

    Roel

    Reactie door Roel — donderdag 26 januari 2006 @ 4.22 uur

  179. Heeeey,

    Rita is gehaaid genoeg om voor zich zelf op te komen hoor.
    Trouwens vind dat je deze zaak aardig afzwakt, dit was de bedoeling hélemáál niet die Rita Verdonk voor ogen had.

    En hoezó eigen verantwoordelijkheid?
    Den Haag doet niet anders als betuttelen en bemoeien met al die achterlijke regeltjes waar ze mee komen.

    Wel even bij de les blijven Roel.

    Reactie door Anja — donderdag 26 januari 2006 @ 10.56 uur

  180. Anja, er is een typfout ingeslopen! Ik zie het nu pas. Er had natuurlijk moeten staan: ZWEEDS IS NET zo irritant als Marokkaans, Turks, Russisch, etc… Sorry, sorry sorry. Dat kostte me bijna mijn leven!!!!

    Reactie door Annelies — donderdag 26 januari 2006 @ 13.06 uur

  181. @180 Annelies,

    Wees gerust, ik pak niemand het leven af.

    Reactie door Anja — donderdag 26 januari 2006 @ 13.32 uur

  182. @ Anja, nee jij niet! Dat weet ik. (Maar het was dus echt een stomme typfout.) Dag!

    Reactie door Annelies — donderdag 26 januari 2006 @ 14.22 uur

  183. Ik zat zo eens nar de reacties te kijken en toen bedacht ik me ineens, dat negeren soms ook effect heeft. Niet haar uitspraken, maar Rita zelf. Niks zo frustrerend voor iemand die graag in de spotlights staat, als genegeerd worden. Haar naam niet meer noemen, niet meer aankijken, en alleen maar refereren naar “die ene”.
    Ze doet wel zoveel moeite om in beeld te komen. Dat ze gekke dingen gaat zeggen. In de pedagogiek is dat negatieve aandacht. En wat doe je met kinderen die negatieve aandacht vragen, die negeer je. Hooguit vraag je rechtstreeks:”was dat nou echt de bedoeling om mensen zo af te zeiken en pijn te doen”? Met een beetje fatsoen zegt ze Nee en zijn we klaar, alhoewel ik aan het laatste pas echt twijfel.
    Maar eigenlijk is ze zelf de discussie niet waard.
    Of reserveerd ze een plaatsje in de vaderlandse geschiedenisboeken. Dan moeten we nog een pakkend trefwoord voor haar verzinnen in het register.

    Reactie door Andries Nek — vrijdag 27 januari 2006 @ 0.06 uur

  184. Nog hoor ik haar die woorden zeggen, enigs-
    zins theatraal, ‘op enig moment’ en ik her-
    haal ‘op enig moment’, zoals wijlen mijn
    achternicht placht te zeggen, was ik wel heel erg boos over publiekelijke uitspraken
    die Maria V. dacht te kunnen doen om deze nadien glashard (oh nee d’r zat een bárst)
    te ontkennen en vond ik dat háár beleid en
    uitvoering van de Wet niets had van wat men
    zou kunnen zien als dienstbaar naar de ander, de vréémdeling, de ontheemde en in
    de steek gelatene!Niet dat háár ministerie
    een charitatieve instelling kan zijn a
    priori, maar het was toch heel wat leuker
    geweest als zij de naam CHARITA al verte-
    derende bijnaam had kunnen hebben.
    Regelmatig die ‘blik van jongens wat maken
    jullie me nou?’ gevolgd door:”Ik voer de
    Wet uit”….en zo lang daar mensen door zeer voor de hand liggende redenen daar to-
    taal de mist mee ingaan en zelfs een keurig
    Nederlands sprekende scholiere, zélf een
    herhaalde verblijfsvergunning moet aanvra-
    gen omdat zij n.b. haar ouders gedwongen
    zág ons land te verlaten. Zij dan in
    examentijd bij ‘wildvreemden’ ‘onder dak’
    moet, de school haar graag nog een termijn
    extra zou willen toebedelen om voor dat di-
    ploma te slagen, de Minister meent voet bij
    stuk te moeten houden om in haar beleid te
    volharden. MENSonterend en gezinnen uit el-
    kaar rukkend en de ethiek buiten beschou-
    wing wordt gelaten.

    Mensen wonend in de samenleving mogen een
    vriendelijke aanpak verwachten en een zo
    medemenselijke mogelijke, daar geldt wel de
    gelijk een vorm van souplesse.

    Ook mensen wonend buiten de samenleving in
    penitentiare inrichting mag men ook ménse-
    lijk benaderen, al zal daar mogelijk regel-
    matig een strengere aanpak helaas aan de orde zijn en zal die correctie broodnodig
    kunnen zijn.

    Al goeddeels geacclimatiseerde inwoners van
    ons land hebben récht op een waardige ont-
    vangst en hoeven zich, na gebleken inspan-
    ning om zich zo goed mogelijk als ‘gast’
    te gedragen, er niét úitgetrapt te worden.

    Bij onhebbelijk gedrag dient men op te
    stappen: de onwaarachtigen het éérst!

    Reactie door Madelief — vrijdag 27 januari 2006 @ 13.13 uur

  185. @183 en 184

    Andries en Madelief,

    Vinden jullie haar naam in de geschiedenisboeken met CH niet te véél eer?
    Voel persoonlijk meer voor GARITA. :?

    Reactie door Anja — vrijdag 27 januari 2006 @ 14.28 uur

  186. Laat de regering eerst zelf maar eens gedragscodes opstellen, dat wil zeggen t.a.v. de manier waarop zij omgaan met de burgers en ook met vluchtelingen. Als je een beetje begrijpt wat ik bedoel..

    Reactie door marloes — zondag 29 januari 2006 @ 13.19 uur

  187. @186 Marloes,

    Ik begrijp je volledig.
    Om te beginnen een cursus sociale vaardigheden, zonder achterbakse streken.

    Reactie door Anja — maandag 30 januari 2006 @ 14.56 uur

  188. Wat betekent:

    (1) Boejuh ?
    (2) Cool vet gaaf ?
    (3) FF goegeluh ?
    (4) Da’s kut ?

    Hoor ik in de trein. Iedere dag. Eigenlijk wel leuk, die uitburgerende bewoners van Paesi Bassi.

    Reactie door Wim — woensdag 15 februari 2006 @ 22.23 uur

  189. Ik hoop dat Ruwe Rita bakzeil haalt

    Reactie door Eise — woensdag 17 mei 2006 @ 7.57 uur

  190. Slaat nergens op, totaal onnodig.

    Reactie door Hassan — maandag 25 september 2006 @ 16.18 uur

  191. Wat Rita Verdonk toch een groots wijf….

    Reactie door J.Post — woensdag 22 november 2006 @ 12.55 uur