Vertrouwen in de zorg slinkt verder

Zowel patiënten als zorgverleners zeggen dat hun vertrouwen in de zorg terugloopt. Het is tekenend voor dit kabinet dat met elke ingreep die het doet het vertrouwen van de mensen verder afneemt.

Het vertrouwen van Nederlanders in de gezondheidszorg is de afgelopen zes jaar gedaald. Nu is driekwart van de bevolking tevreden, tegenover bijna honderd procent in 1999. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Tilburg in samenwerking met TNS-Nipo.

Meer dan driekwart van de ondervraagde zorgverleners denkt dat de medische zorg door de marktwerking slechter wordt. In 1999 was dit nog bijna twee derde van de ondervraagden.

Zowel bij de Nederlandse bevolking als bij de artsen stijgt het aantal mensen dat vindt dat de overheid verantwoordelijk is voor de beschikbaarheid van zorg. De ondervraagden zijn bovendien negatief over de invoering van het nieuwe zorgstelsel. Ze zijn bang dat het financieel ongunstig uitpakt en dat de kwaliteit van de zorg achteruit gaat. (Nieuws.nl)

Actie Noodrem! begon met de volgende zin:

Artsen zijn tegen, patiënten zijn tegen, de bevolking is tegen en toch dendert de kabinetstrein van het nieuwe zorgstelsel gewoon door. We roepen het kabinet op alsnog af te zien van invoering van dit nieuwe zorgstelsel!

De resultaten van het bovenstaand onderzoek onderlijnen dit nog maar eens.

De kosten van de gezondheidszorg waren de belangrijkste reden voor de wijziging van het zorgstelsel. Marktwerking zou de problemen oplossen. Dat is elders niet gelukt en zal in de zorg zeker niet lukken.

Ik herhaal mijn post van 5 november:

De administratieve kosten van Canada’s publieke ziekenfonds bedragen 307 dollar per hoofd van de bevolking.

De administratieve kosten van Amerika’s commerciële ziektekostensysteem bedragen 1.059 dollar per hoofd van de bevolking.

Blader nog eens rustig door alle blogs die ik de afgelopen tijd over het zorgstelsel heb geplaatst.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 25 januari 2006 :: 21.27 uur

44 Comments

44 reacties

  1. Wanneer gaat nu eens een stevige verpleegkundige orde op zaken stellen. Deze heeft kontakt met alle partijen. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden om het direct op te lossen wat niets maar dan ook niets met meer geld te maken heeft. Gewoon nuchter boeren verstand. Word het liefst morgen nog voor advies gevraagd en ga graag voor de helft van een directie salaris aan de slag.

    Reactie door Ninka — woensdag 25 januari 2006 @ 21.39 uur

  2. On(no)ze(le) Hansje had toch zijn politieke lot verbonden aan dit nieuwe zorgenstelsel?
    Of is hij weer verkeerd begrepen?

    Reactie door Wattenstaafie — woensdag 25 januari 2006 @ 22.13 uur

  3. En voor wie niet weet wie of ik met onnozele Hansje bedoel:

    Hier: http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2005/09_september/21/binnenland/1400_hoogevorst.jpg

    Reactie door Wattenstaafie — woensdag 25 januari 2006 @ 22.23 uur

  4. @2 Wattenstaafie,

    Die stapt heus niet op hoor, komt ie wel aan dat hij niet wil weglopen voor zijn verantwoordelijkheden, maar ingrijpen ho maar, want dat is toch niet liberaal?
    Vervolgens gaat hij door met slapen.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — woensdag 25 januari 2006 @ 23.07 uur

  5. ‘Half miljoen mensen krijgt verkeerd salaris’

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — woensdag 25 januari 2006 @ 23.25 uur

  6. @3 We kennen die foto, alleen vindt ik het jammer dat er niet iemand hem een duwtje in de rug had gegeven.

    Reactie door Elsa.de.Leeuwin — woensdag 25 januari 2006 @ 23.31 uur

  7. Ziek door de Overhead ?

    Reactie door Lezer — woensdag 25 januari 2006 @ 23.51 uur

  8. Praat me niet van de gezondheidszorg, ben het spuug en spuug zat, ik kan het niet meer, sinds de laatste kl… ervaring met het overlijden van mijn moeder en haar ziekzijn ervoor, niets dan lof voor onze huisartsen maar de rest en vooral de overheden vanaf 1980!Ze hebben alles verpest!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — woensdag 25 januari 2006 @ 23.56 uur

  9. @5 Elsa

    Ja, maar het blijft me altijd bij!
    Vandaar dat ik er weer aan refereer, opdat we niet vergeten!!

    Ook vandaag weer op Nova dezelfde Hansje en zijn handlanger De Geus.(het spijt me dat ik het zo benoem, maar ik ben boos, héél boos!)
    Er werd ze de vraag voorgelegd welke financiële gevolgen het nieuwe zorgstelsel voor henzelf heeft.
    €700 minder in de maand zei Hansje.
    ‘Is niet relevant wat op mijn loonstrookje staat’ zei de Geus.
    Beter is het toch niet te illustreren dunkt mij.
    Ik bedoel die €700 is zo ongeveer het inkomen van een bijstandsuitkering voor een alleenstaande.
    Hij koopt er geen……? minder om hoor!

    En ‘is niet relevant’, kan het nog arroganter?!
    Hij bedoelt natuurlijk iets anders als wat ik hieruit versta, maar het geeft wel heel goed weer hoe of de verschillen liggen.
    En als klap op de vuurpijl is er ook nog eens sprake van mogelijke compensatie voor bewindslieden, via geheim overleg, achter gesloten deuren wel te verstaan?

    Reactie door Wattenstaafie — donderdag 26 januari 2006 @ 0.00 uur

  10. Het is een kl…zooi, Wattenstaafje!
    Zag een stuk debat met H.H.te H.had hulp nodig, cijfers niet paraat en schoof reacties maar vooruit, grrr!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 26 januari 2006 @ 0.11 uur

  11. Leuke slagzinnen vanuit de actie noodrem werkt alleen nog maar meer op de lachspieren van de uitvinders van deze verkwisting en dom beleid.

    Waarom Jan, luisterd men binnen de S.P. nou eens niet een keer naar mijn credo? Want dat lijkt me het enigste effectieve middel om dit land van zijn kwelgeesten te verlossen:

    Het is tijd voor de revolutie

    Reactie door ReneR — donderdag 26 januari 2006 @ 0.21 uur

  12. @8 Sabineke
    Ik heb ook mijn moeder verloren door falende, nee, blunderende zorg in het ziekenhuis.
    (heus, ik ben niet iemand die snel met het vingertje wijst, maar in deze durf ik dit in alle stelligheid te beweren)
    Ik werd niet serieus genomen toen ik zei dat het fout ging, en hieraan voorafgegaan gedurende haar behandeling al vele malen fout was gegaan.
    Let wel (Ik zal je de details besparen) er was grof geblunderd.
    Ik weer naar huis na “gerustgesteld” (lees afgewimpeld) te zijn.
    Ik was nog niet koud thuis of de telefoon ging.
    Nu je kan wel raden….
    Dit heeft alles te maken met het bezuinigen op de zorg .
    Goedwillende mensen, maar tijd en aandacht voor de patiënt is er niet meer bij!
    En om duidelijk te zijn: dit is niet de schuld van het verzorgende personeel, maar van bezuinigingen!!

    Reactie door Wattenstaafie — donderdag 26 januari 2006 @ 0.30 uur

  13. @Wattenstaafje,Vreselijk voor u dat te hebben moeten getuigen! ja het is wat die zorg, ik heb het zo zien afglijden, zo jammer, ik denk dat het een van de oorzaken is dat zorgwerkers niet meer opspelen, men is murv gemaakt en daarbij die vreselijke managers en hoge heren met dikke salarissen, ik snap er niets meer van!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 26 januari 2006 @ 0.35 uur

  14. Je hebt gelijk ReneR, het is tijd voor de revolutie. Met aaien komen we nergens. Dit kabinet moet vallen voor het te laat is. Nog een termijn met deze mensen en we maken definitief deel uit van de nieuwe wereldorde van de Bush familie.

    Reactie door Red Bat — donderdag 26 januari 2006 @ 0.36 uur

  15. *Het is tijd voor de revolutie*

    Reactie door Johnito — donderdag 26 januari 2006 @ 2.51 uur

  16. (12)wattenstaafje .,DIT IS NIET DE SCHULD VAN HET VERZORGEND PERSONEEL ,het zal me niet in dank afgenomen worden .maar ik vind dat deze mensen weldegelijk mede schuldig/ verandwoordelijk zijn. deze mensen hebben diplomas gehaald om mensen te genezen en als genezing niet mogelijk is om deze zo goed mogelijk te verzorgen .logisch gevolg daarvan is dat je van je werkgever mag verwachten dat deze de middelen/mogelijkheden geeft aan het personeel om hun taak naar behoren uit te voeren .doet deze dat niet .DAN KOM JE IN VERZET TEGEN DE WERKGEVER !ZO SIMPEL IS HET !!! door geen verzet te plegen (voor mijn part een algehele staking )houd je de huidige situatsi in stand en zullen er onnodig (dodelijke )slachtoffers vallen .als de minster/staatssecretaris niet wil dan dwing je hem .actie dus!!!!!

    Reactie door ,texas, henkie — donderdag 26 januari 2006 @ 5.17 uur

  17. @Texas henkie, is een te simpele voorstelling van, zoals ik ook in post 13 aangaf, bovendien, je hebt het veelal over mensen die anderen niet in de steek willen laten;de mensen waarvoor gezorgd dient te worden, ik heb het in mijn 24 jarige loopbaan in de zorg slechts 2 x mee gemaakt dat er gestaakt werd, dat was met het onstaan van verpleegkundige vakbond rond 1990 en met actie noodrem!
    Als er gestaakt kan worden in de zorg, dient het hele land mee te doen, immers je kunt zorgbehoeftigen niet laten stikken en om zorgwerkers te laten staken, dient het hele land mee te doen, zodat mantelwerkers zorg enigsinds kunnen over nemen!’s Avonds staken zou misschien beter kunnen, immers dan werken er minder en kunnen de werkers die niet werken staken!Maar ja, dan is het weer geen echte staking!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 26 januari 2006 @ 8.29 uur

  18. 18 @ texas Henkie

    Eigelijk heb je wel gelijk, maar dit kun je doortrekken naar de rest van de Nederlandse bevolking, die ook niets doen.

    De mensen die het vaak aangaat staan met de rug tegen de muur, en kunnen daarom niet veel. Maar er zijn ook mensen die alleen letten op de kosten die ze minder betalen.
    Veel Nederlanders, die eerst particulier verzekerd moesten zijn vinden het wel prima.

    De hele solidariteit is uit de Nederlandse samenleving gesloopt.

    Ik ben benieuwd wanneer Nederland wakker wordt.

    Reactie door alexander — donderdag 26 januari 2006 @ 9.04 uur

  19. @16 texas henkie,

    op zichzelf heb je natuurlijk wel een punt, zeker.
    Maar op kleine schaal staken (door slechts enkele individuen) heeft doorgaans geen effect, anders dan veelal onbegrip van zowel het management alswel de zorgbehoevenden.
    En zoals Sabineke zegt, dan moet je het collectief doen’, dit is gezien de aard, het continue beschikbaar moeten zijn van de zorg moeilijk uitvoerbaar.
    Kortom, ik vind dat de zorgwerkers meegekookt worden in het potje dat door de beleidsmakers op het vuur is gezet, de gehele gezondheidszorg is bijgevolg ziek!
    Hopelijk in 2007 een medicijn en liefst
    eerder!

    Groet

    Reactie door Wattenstaafie — donderdag 26 januari 2006 @ 9.14 uur

  20. (17)een staking wil niet zeggen dat je deze mensen in de steek laat .als je dit kabinet dwingt om maatregelen te nemen help je deze mensen en als je ziek word jezelf .(18) als de mensen in de zorg staken .zullen veel mensen hun familie leden die hulpbehoevend zijn moeten helpen .
    laat ze maar een paar snipperdagen opnemen worden ze misschien een keer wakker in dit land .ikzelf wil wel meehelpen in een zorginstelling voor mensen die geen familie hebben. natuurlijk kun je deze mensen niet alleen laten tijdens een staking .al zullen veel patienten het niet merken .als ze maar 1 keer in de week gedoucht worden .inderdaad word de sollidariteit gesloopt .een staking zou dit kunnen kenteren.nogmaals als ik mijn werk niet naar behoren kan doen .door toedoen van de werkgever dwing ik het af .plat met die handel !!!!

    Reactie door ,texas, henkie — donderdag 26 januari 2006 @ 9.20 uur

  21. Texas Henkie, je hebt natuurlijk gelijk maar om familie te organiseren heb je tijd nodig anders zijn zorgvragers echt de dupe, nogmaals de gezondheids zorg raakt ons allemaal, ik snap echter de inspectie ook niet, ondanks het verhaal van Kingma(heette hij geloof ik)Hoe kun je een bewijs van goed gedrag afgeven aan een bedrijf wat mensen maar b.v. 1 keer in de week laat douchen, echtparen uit elkaar haalt die soms al 60 jaar samen zijn, autistisch meisje alleen in een gezinswoning laat wonen omdat niemand het kan uithouden met haar, mensen met brandwonden op hun benen, vanwege het te dicht bij de kachel in slaap vallen, in hun eigen huis laten wonen met 2 maal een kwartiertje thuiszorg per dag, mensen die in een ‘thuis’ situatie wonen geen uitjes gunnen of eens buiten laten wandelen!
    Als er hier gezegd wordt dat de maatschappij ziek is, komt het ook omdat ze veel dingen over de zorg niet weten!
    Er wordt heel veel vestopt, ik heb al zoveel brieven naar kranten geschreven, ze worden niet geplaatst!
    Als een verpleegkundige een fout maakt omdat de behandeling niet juist staat omschreven of de overdracht erover niet voldoet, wordt de verpleegkundige ontslagen en verder gebeurd er niets!
    Als managers of hoofden iets fout doen worden ze verplaatst, of omhoog gepromoveerd!
    Er staat zoveel in veiligheids protocollen, b.v. dat als iemand ‘vastgebonden’moet worden moet dit eigenlijk elke keer met reden gemeld, goed want zo blijf je naar oplossingen zoeken die het hopelijk niet nodig maken, helaas maakt men nu een maandelijkse melding,
    Ik kan zo uren door gaan, dit zal ik jullie besparen maar de gezondheids zorg is ziek en de maatschappij ook!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 26 januari 2006 @ 9.39 uur

  22. 1990, moeder kreeg herseninfarct(bloeding?. Ze had vooraf aangegeven geen polonaise meer te willen aan haar lichaam als ze het weer kreeg.Tegen onze wil in kunstmatige voeding wij zagen het fout gaan maar werden genegeerd, ze mocht niet apart op een kamer en wij mochten alleen tijdens bezoekuur komen. Ruzie omdat wij naar huis moesten (ze waren boos dat ze na 4 dagen geen onderzoek meer mochten doen en wij geen kunstmatige voeding wilden) Nog geen uur thuis oproep, binnen twee uur overleden. Geen enkele privacy gehad voor gepast afscheid.
    Zus, Parkinson, verpleeghuis meerdere malen opname ziekenhuis wegens uitdroging etc.
    Zus, uitvalsverschijnselen, arts zegt hersentummor, MRI laat op zich wachten, een hele week geen enkele medicatie gehad. Bleek herseninfarct, had goed mis kunnen gaan dus zonder bloedverdunners of enige behandeling.
    Schoonmoeder (hartpatient) opgenomen in ziekenhuis wond been (heeft ook een darmbreuk). Gaat slecht wil niet eten of drinken, logisch want alles komt er meteen uit, raakt versuft. (niemand kijkt naar die breuk) Wij, kinderen weer genegeerd, moeten maar een fles port meenemen omdat ze gewend is ‘s avonds een glaasje te drinken. Toevalligerwijs komt een arts IC in de buurt. Hart werkt bijna niet meer, ze heeft beklemde breuk en moet direct geopereerd worden. Uitslag. Overleden.
    Moet ik nog meer vertellen en dat alles in een gezin. Over de rest nog maar te zwijgen.
    Bezuinigingen en desinteresse? En dat wordt nog veel erger.

    Reactie door Henny — donderdag 26 januari 2006 @ 9.40 uur

  23. 17 Sabineke, graag fris ik je geheugen even
    op! Die staking was in de eerste week van
    april 1989. Ook ik lag in een Amsterdams
    ziekenhuis en ik meen de 3e dag na de opera
    tie kwam de specialist even langs. De narco
    se was al weer lang achter de rug, maar de
    pijn was niet om te harden!
    Plotsklaps komen er 3 verpleegsters binnen,
    halen een padvindersfluitje uit hun schort-
    zak en beginnen er keihard op te fluiten.
    “Officiële staking” ! De specialist geneerde zich en wist weinig te zeggen, het
    geen ik ook niet wilde, want het zou hem in
    de directe samenwerking mogelijk kunnen hin
    deren in bijv. ‘stiptheidsakties’ die in
    teamverband, móórdend vertragend kunnen zijn. Ik herinner me alleen dat ik hem door
    dringend aankeek (zo van, hoe méér je zégt
    hoe lastiger het de wérkdag kan worden)dus
    kwam er van mijn kant slechts:”Ach, laat ze
    maar”, zo in de geest van ‘ze zijn niet
    wijzer en weten niet beter’. Het was voor
    mij het moment dat ik ze sléchts een behoor
    lijke blindedarmoperatie stijl jaren ’50
    toewenste en hoopte dat ze ooit nog zelf
    iéts van pijn zouden overkomen om hun wérk
    beter te doen.
    De andere ervaringen binnen het verblijven
    van een ziekenhuis laat ik maar even achter
    wege en er staan ook goeie ervaringen tegen
    over, maar ver in de minderheid en zo ver-
    ging het ook medepatiënten van me, elk hun
    eigen verhalen en ervaringen waar je soms
    getuige van was. Heb je géén hárt voor dát
    vák, ga dan ergens speelgoed verkopen of zo. Overigens hóór ik dus nooit meer een
    padvindersfluitje zónder die associatie!
    Staken prima, maar dan niet ten koste van
    patiënten, laat staan (zware !) operatie-
    patiënten !
    Destijds heb ik die ‘staking’ dus willen
    steunen, maar had de niét allemaal jonge
    meiden, graag een enorme gróte bek gegeven,
    maar wist me er nog een volle week afhanke
    lijk van, dus láát je dat wijselijk achter-
    wege! Van mij krijgen ze dus alsnog dit
    verwijt in het openbaar: liefdeloos en her-
    senloos optreden dámes!
    Nog géén 13 jaar terug werd in een acade-
    misch ziekenhuis op een afdeling met pa-
    tiënten die door breuken geen van allen hun
    bed uitkonden, ook niet in noodgevallen,
    goed gevonden dat de laatst aangekomene in
    een rolbed, ‘op záál’ een cigaret mocht
    roken en nog zie ik die mevrouw die ook haar bed niet uitkon met die glimmende peuk
    in het bijna totale donker: de verpleegster
    bleef er heel even bij en vertrok al snel.
    Ik heb er ademloos naar gekeken en héél erg
    goed onthouden! Niemand verder deed een
    mond open, we waren stuk voor stuk afhanke-
    lijk tot en met het tandenpoetsenritueel
    toe.
    Wel had ik mogelijk een hoofdzuster aansprakelijk gesteld voor het te laat wil-
    len waarschuwen van een kinderspecialist,
    gelukkig kwam mijn huisarts op bezoek die
    de zaak ‘vakkundig’, ‘élitair’ direct heeft aangepakt en de manier waarop heb ik
    niet willen weten! De baby is alsnog blij-
    ven leven, ondanks háár duidelijk falen!
    Excuses? Ho maar, en voor huisartsen vind ik het geweldig genant dat ze van ‘zieken-
    huismedewerking’ zo enorm afhankelijk zijn
    gemaakt en derhalve in het belang van pa-
    tiënten kans moeten zien geen trammelant te
    veroorzaken. Er zijn nu eenmaal vakken waar
    bij je de puntjes op de “i” moet willen
    zetten én dié instelling van natúre hebben
    (een perfectionistische inslag)dan gaat het
    e.e.a. vrijwel zonder stress.
    Gedetailleerde verslagen zijn hier verder
    niet aan de orde vanwege privacy van derden, maar een landelijk geheim meldpunt
    voor mensen die op die manier hulp op de
    achtergrond kunnen krijgen doordat het zie-
    kenhuis ‘plotseling een routinebezoek’
    krijgt, zou nog zo gek niet zijn en ook de
    ‘thuisblijvers’ geruststellen, zodat de be-
    handelde huisarts, in het belang van zijn
    overige patiënten, zoveel mogelijk buiten
    schot kan blijven, bovendien, als een pa-
    tiënt is doorverwezen en opgenomen, moet
    hij daar in zijn praktijk géén dubbele werkdruk door ondervinden lijkt me!
    Ze leven nog die kinderen van mij, maar bij de eerste, was het gebrek aan diagnose,
    al bijna dodelijk en als ik bij nr 2 de
    huisarts niét had kunnen verzoeken bij zijn
    bezoek aan mij in het ziekenhuis,om met
    spoed een test te laten uitvoeren, zou ook
    die bijna te laat geholpen zijn.
    Gelukkig had ik een bedbuurvrouw toen, die
    mij een kersverse ervaring op hetzelfde ter
    rein illustreerde, waardoor ik toen direct
    alarm sloeg!
    Staken best! Wordt er straks dan bijv. een
    mars georganiseerd tussen de couveusebabies
    in met trompet, triangel en tamboerijn?
    Ik doe een beroep op ménselijk verplegend
    personeel en de schade die ze door eigen
    schuld ook op de hals haalde collectief
    door een zwartboek aan feiten is aan hen
    om in behandelingswijze, ongedaan te maken
    voor de toekomst.
    Oh, ja en niet zo met ‘deuren smijten’ bij
    patiënten die op het punt staan te overlij-
    den, en die babbel daarbij over die “co-
    assistent, die je rozen liet bezorgen met
    een uitnodiging voor een dineetje” is ook
    niet het láátste wat een patiënt vermoede-
    lijk wil horen, wanneer hij/zij dacht zélf
    onderwerp van de láátste áándacht te zijn!
    Vertrouwen? Ja, in het Diakonessenhuis in
    Utrecht heb ik ‘vorstinnelijk’ gelegen,
    wérving en selectie is daar goed georgani-
    seerd, Overal worden foutjes gemaakt en
    van mij mag dat, zolang het patiënten maar
    niet nog meer (dóóds-)angst oplevert!

    Reactie door Madelief — donderdag 26 januari 2006 @ 9.42 uur

  24. Zwaar K..,Henny, ik leef met je mee voor zover het iets helpt!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 26 januari 2006 @ 9.51 uur

  25. weg reactie

    tot twee maal toe

    Reactie door e.krul — donderdag 26 januari 2006 @ 10.07 uur

  26. Wat vervelend, Eleonora!
    Nog een poging wagen?

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 26 januari 2006 @ 10.16 uur

  27. Artsen zijn natuurlijk geen goden en kunnen niet alles oplossen.
    Er is niet voor alles een remedie.
    De natuur heeft veelal het laatste woord. Maar daar waar wél een remedie en adequate zorg geboden kán worden, daar mag deze ook verlangd worden en dient deze dan ook zo goed mogelijk geboden te worden.
    Helaas is dit blijkbaar ‘lang’ niet altijd zo.
    Dit is natuurlijk de radertjes binnen het systeem voor een deel aan te rekenen, maar de verantwoordelijkheid ligt zwaarder naargelang de hogere positie binnen de hiërarchie.
    En uiteindelijk dus bij de politiek.
    Ondertussen is het onverteerbaar en uiterst schrijnend welk een wantoestanden juist door falende en nog meer afbrekende politiek aan de orde van de dag zijn.

    Reactie door Wattenstaafie — donderdag 26 januari 2006 @ 10.19 uur

  28. Inderdaad

    Hoe meer we deze geluiden laten horen, hoe meer men daar denk ik zelf ook wel aan gaat denken. En de hele zooi gewoon platgooien is ook natuurlijk een optie. Naar frans voorbeeld zou ik haast zeggen. Alle verkeersaders blokkeren.

    Moet je dan maar eens zien hoe snel ze aftaaien.

    In vroegere tijden was er inderdaad meer solidariteit. dat zie je ook ten aanzien van deze materie. maar je bent nooit te oud om de draad van je voorouders weer op te pakken.

    Reactie door ReneR — donderdag 26 januari 2006 @ 10.48 uur

  29. Hoi Eleonora, Gisteravond hadden we zelfs
    nog even een vákman nodig, en hoewel het om
    het wegvallen van de pckalender ging, werd
    nog eens gewaarschuwd, i.v.m. foefjes, dus
    nooit teveel tegelijk opzoeken en op je
    onderbalkje parkeren of in de wacht zetten.
    Tot op heden, startte ik vaak de machine
    opnieuw op, voor zekerheid.
    “Reageer”-toets desnoods 2x indrukken, en
    ook overbelasting in welke centrale danook,
    lijkt wel eens aan de orde te zijn.
    Tot op heden liep het met een sisser af, en
    vergistte je je niet een keertje in deze
    webpagina weg te kruisen ipv éérst te “ver-
    zénden”? Houd er goed rekening mee ook dat
    sommige medicijnen in het begin tot lichte
    verwarring kunnen leiden, zo van: heb ik
    iets nu zo juist wél of toch nog niét ge-
    daan (geldt ook voor het slikken van medi-
    cijnen dat tot automatisme leidt, zéker
    wéten!)? Doe het straks nog eens wil je?

    Reactie door Madelief — donderdag 26 januari 2006 @ 11.24 uur

  30. @28
    Omdat we met ons allen tot de nek in de schulden zitten (we zijn verworden tot consumenten) en daarmee super afhankelijk, en daarom durft niemand meer zijn bakkes open te trekken.
    We hebben de solidariteit opgeconsumeerd.

    Reactie door Toergenjev — donderdag 26 januari 2006 @ 13.05 uur

  31. Stel dat we in nederland alles afbreken wat nog niet betaald is.
    Hoe zou nederland er dan uit zien.

    Reactie door Jofel — donderdag 26 januari 2006 @ 13.58 uur

  32. @31 Stél dat Nederland (éérst) betaalt wat
    er (redelijkerwijs) betaald moet worden?
    Hoe zou de sféér dan in ons land ZIJN?
    Onder het genot van een drankje en
    een jofel nootje?

    Reactie door Madelief — donderdag 26 januari 2006 @ 16.22 uur

  33. wattenstaafje 9
    compensatie ja hun wel,,de slappe hap,zal eens minder uitkering krijgen dan +- een ton,
    en de gemiddelde uitkering/ laag / midden inkomens krijgen minder op het loonstrookje,
    gek als je bedenkt dat je het nieuwe zorgstelzel apart moet betalen, en in loon achteruit gaat,heel erg vreemdt.
    eerst zalms euro diefstal,, nu die hans hogerworst, en weer worden we bestolen.
    zelfs de belgen weten het hun te vertellen,wat er aso is aan deze regering.
    de ho??en van de grootverdieners/bedrijven.

    Reactie door ad — donderdag 26 januari 2006 @ 16.37 uur

  34. Je zit er naast Ad het gaat fantastisch in dit land.
    Je snapt er niks van ga maar eens op vakantie naar India.
    Dan praat je wel anders.
    De hand is van de knip we gaan er weer voor.?
    http://www.telegraaf.nl/binnenland/
    De tita tovenaars club in de Haag zorgt er wel voor dat het goed komt.

    Reactie door Jofel — donderdag 26 januari 2006 @ 17.47 uur

  35. Alles slinkt hier in NL
    En stinken doet het ook.
    Geur van verrotte marktwerking.
    en toegedichte globalisering.
    Gistende fermentatie.

    Reactie door Alex — donderdag 26 januari 2006 @ 18.18 uur

  36. jofel he hu wat,
    jazeker de nler geeft meer uit,gek he als alles duurder wordt,bv weer rekor vuurwerk verkoop,ja hoor meer centen uitgegeven voor minder produkt maar dat zeggen ze er niet bij.
    en dat niet iedereen het heeft gekocht ook niet,bv bij ons waren het maar 20 mensen tegen 100 niet knallers,

    maar eeeuu wat heeft india daar mee te maken,of zie ik wat over het hoofd.

    of bedoel je; kijk bv naar afrika dan zijn wij rijk,, hun werken maar voor 1 euro per week en ze redden het er mee???,
    bedoel je zoiets

    en kijk ook even in je eigen link bij zorgverzekering.

    Reactie door ad — donderdag 26 januari 2006 @ 20.13 uur

  37. aha of bedoel je de vakantie van balkenbrij in india ach ja die arme sloebers,eeu nu aan het werk ik wil koffie en een koekje er bij,en dan wil ik naar het strand alleen toegangkelijk voor hotel en goed betaalde klanten/gasten,
    en ach ja die arme sloebers,ga naar je eigen strand vol troep (van ons) en mooie rotspartijen,
    hier heb je een kruis van staal voor bij het zwemmen,zo ook weer opgelost die armoe.
    rare hindoes die pakistanen in india, aldus balkebrij.

    Reactie door ad — donderdag 26 januari 2006 @ 20.23 uur

  38. Q36
    Dit was cynisch bedoeld ad.
    Moet kunnen af en toe.
    Volgens mij is JPB laats ergens geweest.

    Reactie door Jofel — donderdag 26 januari 2006 @ 21.08 uur

  39. Sorry Ad ik wou je niet kwetsen.

    Reactie door Jofel — donderdag 26 januari 2006 @ 21.20 uur

  40. jofel ksnap hum vandaar ook 37.
    ik zag het te laat van balkie’s vakantie,s
    waar doet i het toch van he,
    eeuu knars denk auw,aha werk bezoek natuurlijk.kosten nl staats kas.

    Reactie door ad — donderdag 26 januari 2006 @ 21.46 uur

  41. Sabineke bedankt voor je medeleven. Het gaat mij niet eens zozeer alleen om dat er fouten worden gemaakt, dat kan overal gebeuren maar het is de desinteresse naar de mensen toe, het geld wat een te grote rol speelt, het niet luisteren en de te snel gekrenkte trots grenzend aan hoogmoed van zgn deskundigen die je het meest raakt, die mensen hun waardigheid ontnemen en de nabestaanden hun rust.
    Mijn zus met Parkinson is ook overleden want ze konden in het verpleeghuis geen infuus aanleggen (is dit normaal?) en moest ziekenhuis verlaten. Uiteindelijk is het overlijden niet te voorkomen maar de behandeling schiet zeer ernstig tekort, is mensonterend en voor familie onaanvaardbaar.
    Een andere zus is overleden na een operatie aan een halsslagader, niet eens een bloedprop (bekend risico) maar het loslaten van een hechting was de oorzaak, De arts was hierin heel eerlijk, hij was voor mijn zus een goede arts geweest etc. Het autopsieverslag hebben wij niet eens willen lezen. Het was goed zo want fouten kunnen gemaakt worden maar iedereen in dit geval was menswaardig behandeld en dat is m.i. de essentie van waar het om gaat. En nabestaanden zijn daardoor ook in staat hier beter mee om te gaan.
    M.i. is dan ook de ‘ontmenselijking’van de zorg het grote probleem nu en wordt dit steeds erger als het steeds meer om geld alleen gaat.

    Reactie door Henny — vrijdag 27 januari 2006 @ 13.42 uur

  42. @41 Henny,

    Even snel hier door de site heen gelezen en mijn oog viel op jouw berichtje van je zus.
    Overleden aan Parkison omdat ze in het verpleeghuis geen infuus aan konden leggen?
    Het moet niet gekker worden, juist in en verpleeghuis heb je mensen met deze vaardigheden nodig.
    Als ze zoiets niet kunnen zijn ze niet geschikt voor deze instellingen.
    Diep en diep triest.

    Reactie door Anja — vrijdag 27 januari 2006 @ 19.04 uur

  43. 42.Anja, ja leuk jij ook al in rode outfit,
    echter ik klick hem aan en krijg géén con-
    takt, maar een ERROR, no retrieve!
    Mij is het intussen voor mijzelf elders wel
    gelukt, maar als ik nu ook eens een andere
    dan de gekozen site wil aanklicken, krijg
    ik nu mijn kilo’s tomaten helemaal niet meer wég, deleten lukt dus niet! Zit ik er
    nu voor eeuwig aan vast en ben zo dienten-
    gevolge nader op dit web-log ‘geadmini-
    streerd’?
    Ook Gandalf, als je kunt me vertellen, hoe
    ik dit even wél hándig aanpak, dan graag !
    Groet, en vergeet allemaal onze trots en
    glorie niet die in Utrecht hárd/snél aan
    het schaatsen zijn! Dag, dag !
    Mozart’s schaduwen vanuit Utrecht sjeezen
    ook nog de hele dag Ned.I over! Dag, en be-
    dankt en Fetse nog in de buurt is:
    hoe nu Fetse?

    Reactie door Madelief — zaterdag 28 januari 2006 @ 13.53 uur

  44. @41, Ach, Henny, wat is normaal in deze tijd maar er zijn tehuizen waar alleen 1 verpleegkundige is per dienst en in mijn tijd moest een authorisatie van de arts hebben om een infuus te mogen aanleggen, want een infuus aanleggen is officieel een artsen taak, het kan ook zijn dat men heeft gedacht, we laten het niet door verpleegkundigen doen, alleen door artsen en dit middels protocol heeft vastgelegd.Voor bejaarden tehuizen zijn weer andere richtlijnen.Ik kan en wil dat dus niet kwalificeren als zijnde fout!
    Wat ik geheel met u eens ben is de beroepshouding die gehanteerd wordt maar ook dat is weer de tijdsgeest, erg bang voor rechtzaken en aansprakelijk gehouden worden voor.Hoe meer zakelijk we dienen te zijn , hoe meer dat er lijkt in te sluipen, ik vind dat met u heel jammer, ik houd ook erg van eerlijkheid en openheid, dat is me eerder vaak niet dan wel in dank afgenomen door werkgevers.Schijn is belangrijker geworden in de wereld lijkt het wel, heel triest!Ik houd me maar vast aan het idee dat we zo’n periode in de geschiedenis wel meer hebben gehad en dat het golfbewegingen zijn, dus maar hopen op snelle realisatie en andere golf!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zondag 29 januari 2006 @ 1.37 uur