Sjoerd Uitslag: Linkse verloving

Zaterdag 14 januari hebben een twaalftal cursisten hun twee-jarige SP Masterclass afgerond. Ter afsluiting moesten ze een toespraak houden voor een volle zaal over een relevant en tevens controversieel onderwerp. De toespraken staan de komende tijd één voor één ter discussie op dit log.

Sjoerd Uitslag – Linkse verloving

Sjoerd Uitslag

Ja, hier sta ik dan, in theater Diligentia. En wat een toepasselijke naam is dat, voor een gebouw waarin wij vandaag de allereerste SP Masterclass mogen afsluiten. Want de afgelopen 2 jaren zijn zeker vlijtig geweest. Dat er nog veel groepen mogen volgen! Ik ben blij dat ik het heb mogen meemaken.

Voordat ik me aan mijn toespraak wijd, met de ijver waartoe dit gebouw en jullie afwachtende blikken mij aansporen, wil ik nog een bekentenis doen: ik heb vanochtend pas deze toespraak geschreven. En nee, vrienden, dat is niet omdat ik het beste presteer onder tijdsdruk. Als ik gestrest ben, dan komt er geen parlementaire Viagra vrij in mijn bloed, zoals dat bij een zekere PvdA-politicus het geval schijnt te zijn. Nee, ik heb in de zenuwen gezeten, omdat het onderwerp dat ik vanochtend behandel, zo ingewikkeld is. Want dat is het, volgens mij- linkse samenwerking.

Als ik het over “linkse samenwerking” heb, dan bedoel ik vanmorgen de totstandkoming van een kabinet, bestaande uit de linkse partijen. Had ik die mogelijkheid een paar jaar geleden geopperd, toen ik net lid was geworden van de SP, dan was ik uitgelachen. Maar nu is alles anders. Ons land wordt inmiddels door een wel heel brute regering bestierd! En Nederland is het zat: de mensen verlangen naar een wenkend perspectief- weg van de zuurte en het uitgeknepen worden en weer op naar vooruitgang! In politieke peilingen verschijnt- een unicum!- een linkse meerderheid. Ik geloof dat het inmiddels tegen de 80 zetels is. Binnen links is ook wat veranderd. De verhoudingen tussen PvdA, SP en GroenLinks zijn verbeterd. De tijden dat PvdA’ers ons niet konden luchten of zien, zijn voorbij. Ook Diederik Samson, “de martelaar van Schinveld”, die een paar jaar geleden nog menig interview aangreep om te waarschuwen voor die enge, ondemocratische SP… Godgloeiende! Moet de PvdA nodig zeggen: een partijraad hebben ze niet en de fractie bepaalt van bovenaf wat er gebeurt! Die Diederik Samson is nu één van de supporters van Een Ander Nederland, geregeerd door SP, PvdA en GroenLinks. Het kan verkeren…

GroenLinks is nog wat hardleers: wij zijn immers nog altijd tegen Polen, tegen het onvolprezen Europa en verder nog tegen álles wat zich nog op verder dan een tomaatworp afstand van ons bevindt. Halsema is echter slimmer dan Rosenmüller. Ze snapt namelijk heel wel dat de luxere adviesbureautjes zich geen tweede GroenLinkser op hun loonlijst kunnen veroorloven… Maar, toegegeven, ook uit GroenLinks-kringen een pleidooi voor het linkse avontuur!

Ja, beste mensen, ik voel dat nu het moment moet aanbreken dat ik jullie nóg iets beken: en wel dat ik helemaal niet zo kapot ben van de linkse vrijage die nu aan de gang is. Ik heb geen probleem met een kortstondige hofmakerij die PvdA en GroenLinks kleur moet laten bekennen, want dan zal blijken wat volgens mij het bestaansrecht van onze partij is: de SP is het enige alternatief voor de verschillende smaakjes Marktverdwazing in ons land! Je zou het “seks als wapen” kunnen noemen. Inmiddels heb ik een beetje het gevoel dat wij van een one-night stand in een verloving verzeild zijn geraakt. Een verloving met onwillige minnaars. PvdA wil volgens mij CDA, al durft Bos dat uit electoraal belang nog niet zo hardop te zeggen. De tijd dringt, hoor!

Het rechtse huwelijksbootje ligt op ramkoers: de linkse verloving kan snel in een huwelijk uitmonden! Een gelukkig huwelijk wordt het niet, denk ik. Ik vrees zelfs voor geweld binnen het huwelijk als ik zie hoe Tutje Halsema al met haar hockeystick de ontslagbescherming te lijf wil.

Ben ik nu een azijnpisser en moet de SP dan altijd maar samenwerking afwijzen? Nee, natuurlijk niet. We werken in de praktijk al aardig samen met andere partijen. Maar een links kabinet? NU niet! Ik zeg NU niet, want we moeten de komende periode eerst iets anders gaan doen. We moeten datgene zijn wat mensen in ons aantrekt: de brutale aanklager van de macht! De actieve partij, de enige partij met echte idealen! Een vrouw sprak mij laatst aan toen mijn SP-afdeling een kraam had opgezet op straat. Ze zei: “Jullie zijn tenminste nog authentiek!”. En ik geloof echt dat dat als een compliment was bedoeld. Als we nu maar die strijdbare actiebeweging blijven, die een gezonde afstand houdt van het gekonkelefoes waarvan de politiek zo vergeven is, dan komen we vanzelf in een positie terecht waarin WIJ de toon zetten en het debat beheersen.

En zodra we 25 zetels hebben of meer, dan gaan we eens bekijken wie bij ONS aan wil schuiven! Hierbij hoeven we in beginsel GroenLinks en PvdA ook niet sympathieker te vinden dan de andere partijen. Laten we onze eigen koers varen en gewoon onszelf blijven (dat is nog iets wat mij op straat door voorbijgangers vaak op het hart wordt gedrukt).

Nu ben ik weer terug bij de naam van dit theater: Diligentia, ijver. Dát is volgens mij de sleutel waarmee het rechtse slot van Nederland kan worden gehaald. IJver én geduld… Tot de andere partijen bij ONS willen aanschuiven. Dan komt die linkse regering vanzelf!

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

donderdag 26 januari 2006 :: 12.14 uur

29 Comments

29 reacties

  1. Moeilijk punt wat hier naar voren wordt gebracht, want enerzijds…

    Heb je gelijk dat op dit moment een links huwelijk wel eens een slecht huwelijk kan zijn. De wil vanuit GL en PVDA is er niet echt, en de SP zal dan veel water bij de wijn moeten doen. En als het dan waarschijnlijk toch spaak loopt, dan verliest de SP er alleen maar bij: De sympathie van de kiezer, en het geloof in linkse samenwerking zul je dan weer kwijt zijn. Het is beter als de SP zich idd in een positie bevind waar ze zo sterk staan dat andere partijen bij ons aan willen schuiven, maar of dat gaat lukken voor 2007?

    Anderzijds…
    Wat als de komende regeerperiode er nog verdere afbraak wordt gedaan aan onze sociale voorzieningen door een combinatie PVDA/CDA of zelfs Balkenende III. Is het dan niet te laat? Is er dan over 5 jaar nog iets om voor te vechten of zijn de puinhopen dan niet meer te overzien?
    Heeft de SP wel een keus of is het nu of nooit.

    Ik heb voor mezelf het antwoord nog niet over wat ik het liefst zie gebeuren: linkse samenwerking of de SP als nog sterkere oppositiepartij.

    Reactie door lost boy — donderdag 26 januari 2006 @ 12.49 uur

  2. Ik ben het wel met je eens dat een vrijage momenteel niet valt toe te juichen.
    Nu regeren met de PvdA en Groen Links is zoveel water bij de wijn doen, dat de SP daar later keihard op word afgerekend.
    Niet doen dus, nog niet…..
    Maar wanneer dan wel ?
    De scheidslijnen tussen links en rechts zijn niet zo duidelijk meer, is het zeker dat er ooit 25 zetels komen.
    De tijd zal het leren.

    Reactie door Toergenjev — donderdag 26 januari 2006 @ 12.59 uur

  3. @Sjoerd, mooi stuk, ook ik ben er nog niet uit maar neig het meest naar jouw visie, nog even wachten.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 26 januari 2006 @ 13.00 uur

  4. Het is een utopie te denken dat er ooit zo’n links kabinet komt. Het good old boys network van de kapitalisten, accepteert dit nooit.
    Gelukkig ook maar, want de SP verliest haar gezicht en de symphatie. Dat is altijd zo bij de partij die de meeste water bij de wijn zal moeten doen. Voor het volk is het natuurlijk zuur. De mensen zouden wel beter af zijn bij een links kabinet, dan bij een rechts kabinet van PVDA en CDA.

    Reactie door kaatje — donderdag 26 januari 2006 @ 13.05 uur

  5. Uitstekend stuk trouwens Sjoerd en blij te horen dat er meerderen binnen de SP zijn die draaikonten glibber en VVD liefhebster meisje niet zien zitten.

    Reactie door kaatje — donderdag 26 januari 2006 @ 13.07 uur

  6. Beste Sjoerd,

    Ik vind het een wat zwak betoog, zeker gezien je opmerkingen;
    een bepaald PVDA-politicus die parlementair Viagra nodig heeft in zijn bloed.
    Femke Halsema die jij voor tutje een uitmaakt.
    Jammer, ik had liever iets gezien wat meer onderbouwd was, zonder beledigingen en schelden naar andere personen toe.

    Als aanstaand jong politicus (als je doelstelling daar ligt) zul je deze houding moeten laten varen en naar wat nettere bewoordingen gaan zoeken.

    Laat deze uitlatingen maar aan de deelnemers van dit web-log over, die zijn er mans/vrouws genoeg voor.
    Ik vind dit je betoog niet bepaald sieren.

    Voor je trouwens in de aanval gaat, ik ben lid van de SP en blijf dit ook.
    Hoop alleen dat je hierdoor iets genuanceerder wordt en je niet laat verleiden door uitspraken die alléén het persoonlijk vlak raken, maar meer de politiek in het algemeen.

    Reactie door Anja — donderdag 26 januari 2006 @ 13.10 uur

  7. Het was volgens mij de bedoeling dat de deelnemers een betoog zouden houden over
    een NIET-SP standpunt.Sjoerd verzet zich
    tegen de linkse samenwerking zoals NU wordt
    verwoord door de SP.Hij heeft zich dus aan
    de opdracht gehouden.Niettemin proef je
    natuurlijk het standpunt van Sjoerd.Prima.
    Anja, jij wilt nette bewoordingen ? Zijn we
    nu al zo tuttig geworden dat we daarover gaan vallen ? Ne hoor Sjoerd, je hebt je keurig uitgedrukt.Tegenover Bos en Halsema
    gebruik ik hele andere woorden,maar om
    Anja niet te schokken gebruik ik die maar
    op een andere plaats.
    Kom op Anja, niet zeveren.
    Ad

    Reactie door Ad — donderdag 26 januari 2006 @ 13.43 uur

  8. @7 Ad,

    Dit heeft niets met zeveren te maken.
    Als je de politiek in wilt, zul je er moeten komen zonder persoonlijke aanvallen.
    Dan heb ik het niet over nette bewoordingen.
    Je doet het niet op deze manier, pak een partij in zijn gehéél.
    Trouwens mij schok je niet zo snel hoor.

    Reactie door Anja — donderdag 26 januari 2006 @ 13.51 uur

  9. Beste Anja,

    Je hebt gelijk dat schelden niet netjes is. Er is echter een verschil tussen schelden en satire en ik denk dat wij gewoon niet hetzelfde gevoel voor humor hebben…

    Maar wat vind je nu van die hele discussie over een mogelijk links kabinet? Zou de SP daar volgens jou aan moeten deelnemen als zich na de verkiezingen een linkse meerderheid aftekent? Of denk je dat we als oppositiepartij meer invloed zullen hebben? Dan zijn we bijvoorbeeld niet gebonden aan allerlei compromissen. Wat zeg jij?

    Reactie door Sjoerd Uitslag — donderdag 26 januari 2006 @ 14.06 uur

  10. Heel erg met de strekking van je betoog eens, Sjoerd! Prettig dat dit geluid hier ook eens goed doorklinkt. Al tijden lang waarschuw ik tegen te veel optimisme over linkse samenwerking in een kabinet. Niet alleen vanwege de getalsverhoudingen -volgens mij staan de peilingen nu juist net ónder 50 %!- maar ook inhoudelijk-politiek. De PvdA heeft duidelijk te kennen gegeven meer te voelen voor het CDA (Wouter Bos is onlangs per ongeluk iets té duidelijk geweest), en wat betreft het liberale gezweef van Groen Links hoef ik niets te verduidelijken. De SP moet ervoor waken geen belangrijke uitgangspunten van het beginselprogramma en politieke zwaarwegende punten los te laten.
    Ha, hier krijg ik nu eens géén Uitslag van! :)

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 26 januari 2006 @ 14.07 uur

  11. Sjoerd, ik heb jou verhandeling weer met
    plezier gelezen en geheel eigentijds
    verwoordde je e.e.a. in een vorm van sex-
    jargon, waarbij ‘jij gestrest’ zegt, géén
    parlementaire Viagra te ontdekken, in tegen
    stelling tot een PvdA-colléga?
    Ga jij dan ook alleen op pláátjes af, of
    doe je nog onderzoek bóven de gordel?
    Vrezen moet ik wel degelijk, dat menige an-
    dere partij zich ook bepaald niet onthoudt
    van ‘stijfkopigheid’, dus gaat die verge-
    lijking enigszins mank, al is de variatie
    erop ludiek gevonden!.
    Wel degelijk denk ik dat er een toenadering
    tot de PvdA ondershuids verder gaat dan nog
    gesignaleerd wordt, echter…..wij zullen
    die verhouding, want verloving zou ik een
    veel te groot woord vinden, zorgvuldig moe-
    ten bewaken. Immers, de pretentie hebben dat zij wel bij ONS zouden mogen aanschui-
    ven, net op het moment dat we mogelijk op
    een gelijk zetelaantal zouden uitkomen (en
    dat is nog lang niet zeker), komt vermoede-
    lijk niet in (het peilingen-) bééld!
    God is het gloéiend met je oneens als je
    denkt Groen Links zelfs maar voor een ronde
    tafelconferentie zou willen uitnodigen en
    met dié tóón zal “Tutje” (?) Halsema zich
    niet erg wélkom voelen, en dat begrijp ik.
    Ook zou je kunnen redeneren dat het niet onze ideologie is die hen bij ONS doet aan-
    schuiven, maar tientallen jaren politiek
    áchter de rug, zou je ook kunnen zeggen,
    dat de SP (vanuit hun vérre verleden) inmiddels een heel stuk naar de PvdA is toegegroeid en hen eigenlijk wil doen bepa-
    len bij HUN bétere jaren van voorheen.
    GroenLinks, ook niet zo maar ontstaan, is
    dan een uitstekende trait-d’union en met
    veréénde krachten, kunnen zij gedrieën een
    goede start maken, zonder stráks voor de
    problemen van een individuele (haast onmo-
    gelijke) dóórstart komen te staan.
    Het is volgens mij absoluut niet handig om
    de eigen partij een chauvinistisch voorzetje te geven, want daarbij baken je
    meteen weer het eigen territorium af én dat
    voor een toekomstige Europeaan of wéreld-
    burger ! Jij hebt dit stuk geschreven in
    the last minute! Zo háálde ik destijds ook
    m’n rijbewijs, ff ‘s morgens de theorie en
    reken maar dat ik ná het cum laude halen
    van dat rijbewijs, het héle theorieboek
    heel grondig heb doorgenomen !
    Die linkse regering van JOU, moet minder
    het uitgangspunt zijn, dan een regering van
    ONS (allemaal die bij ELKAAR willen aan-
    schuiven) die een écht gulden midden moeten
    zien te gaan bewandelen, transparent als
    een prismaglas, waarbij alle kleuren van de
    regenboog in politieke partijtjes hun eigen
    strááltjes mogen bijdragen om een hélder
    maar toch kleurrijke benadering te mogen
    verwachten.
    Laten we ook snel een streep zetten onder
    de uitlatingen van ooit Diederik en ook vele anderen van verschillende partijen en
    zien hoe Adri bijv. Schiphol tracht te vrij
    waren van (alweer) privatisering.
    Afgemarcheerde politici kruipen met graagte
    in de geprivatiseerde ondernemingen, wég uit de politiek en nog dichter bij het grote geld (zonder beperking!); hun vervolg
    loopbaanbedje alweer bij voorbaat veilig ge
    steld. Vervroegde uittreding met riante bo-
    nus, bij ingebreke blijven van behoorlijke
    resultaten, nog steeds binnen onze economie
    mogelijk, tot woede van de werknemers van
    die bedrijven die zich zonder meer op straat weten gezet door een niét door hun
    allen goedgekeurd beleid, of médezéggenschap. Ondernemingsraden die ook
    stuk voor stuk weer onder de loupe genomen
    moeten worden en ook – bij wet – ánders ge-
    regeld, om belangenverstrengeling tegen te
    gaan.
    Kijk Sjoerd, als politiek voor jou spek
    voor ‘t bekkie betekent, dan pak je zonder
    meer het ‘zwoerd’ aan om het vétte várken
    (van eigenzinnigheid) aan de TOP eens even
    gróndig te wassen, dus mijnentwege:
    Sjoerd gá voor zwoerd, vóórdat je aan dié
    zuurkool daar wordt toegevoegd of méé ge-
    kookt: ik réken op je!
    Geen one-night stands, géén ééndagsvliegen,
    waar je je van bedient, maar…………
    ‘appeal’ doe ik op je ‘common sense’ (i.s.o.sex).
    Hoeveel ‘slimmer’ dan wié ga je nu jezelf
    opstellen? De arena in is dus écht ánder
    vlees in de kuip krijgen en moet je ze wel
    in de táng zien te krijgen, maar er niét
    mee áánpakken. Succes Sjoerd!

    Reactie door Madelief — donderdag 26 januari 2006 @ 14.34 uur

  12. Als oppositiepartij meer invloed? Net als nu zeker.Als je straks de kans hebt moet je gaan regeren anders blijft het veel geschreeuw en weinig wol.Wachten op een absolute meerderheid lijkt mij een utopie.
    Compromissen lijken mij erbij te horen, maar als je echt iets wil doen voor de sociaal zwakkeren kan je niet te lang meer wachten. Waarmaken onze woorden.

    Reactie door ingrid — donderdag 26 januari 2006 @ 14.48 uur

  13. @9 Soerd,

    Ik ben er een groot voorstander van dat de SP eindelijk eens mee gaat regeren, ook al is het dan met de PVDA en GL.
    Wat voor mij allebei draaikont-partijen zijn!
    Kijk ik kan dit zeggen, omdat ik géén betoog hoef te houden vanwege het Masterclass gebeuren.
    Hier ligt dus het verschil tussen jou en mij.
    Persoonlijk ben ik erg voor een linkse regering, de SP heeft lang genoeg in de oppositie gezeten.
    Mag alléén hopen, als het zover komt, de SP aan haar standpunten vast houdt en niet mee gaat in het slappe gedrag van PVDA en GL.

    groet, Anja

    Reactie door Anja — donderdag 26 januari 2006 @ 15.13 uur

  14. Anja als het in Nijmegen kan, moet het el-
    ders ook kunnen, zei ik al eerder. We laten
    toch niet alléén vanaf die flexibiliteit
    rond en onder de gróte rivieren afhangen, of één en ander gaat lukken?
    De noorderlingen hadden vroeger de naam nog
    al ‘voorzichtig’ te zijn, maar gelukkig heeft Nederland tegenwoordig een heel ge-
    mengde samenstelling gekregen, en al kent
    de noorderling niet de sjeuiigheid van de
    zuiderling mbt zijn lééfgewoonten van alle
    dag, dan kan nog altijd zúid van nóórd le-
    ren en omgekeerd: het kunnen inderdaad ook
    uitersten zijn die elkaar tegenkomen én
    ráken! Ik heb er alle vertrouwen in !
    Nog steeds stel ik me voor dat een ‘pittig’
    intervieuw met Liesbeth den Uyl háár doch-
    ter, na de verkiezingen zou kunnen uitleg-
    gen, hóé en waardoor één en ander zó heeft
    kunnen lopen, en ongetwijfeld zal ook zij
    daarop op zijn minst 2 dingen kunnen zeggen
    en helaas, zéker, niét alles! Als er iemand
    is die véél kan wéten en moét bewáren, is
    zij het wel !

    Reactie door Madelief — donderdag 26 januari 2006 @ 16.17 uur

  15. @14 Madelief.

    Zeer zeker niet. Als je het daar vanaf zou moeten laten hangen zou het er niet best uit zien.
    Nou heb ik wèl het voordeel, dat ik een sjeuiïge westerling ben in ‘t zuiden.
    Het intervieuw wat jij hier benoemt, (als er tenminste nog dezelfde pit in zit) met de dochter van Joop, zou inderdaad wel eens erg interessant en verhelderend kunnen zijn.

    Ik ga even mijn blommekes bijwateren, vergeet jij de beschuiten met m………… niet? Op tijd voederen. ;)

    Op een kabinet met SP er bij. Proost! :P

    Reactie door Anja — donderdag 26 januari 2006 @ 16.45 uur

  16. Bij linkse meerderheid uiteraard nu eens gaan regeren en niet enkel dat droogkloten.
    SP moet leren wat regeren is en wel zsm !
    Pvda is ervaren leermeester voor SP en GL.

    Reactie door Gerard — donderdag 26 januari 2006 @ 16.51 uur

  17. @16 Gerard,

    Ben ik met je eens, maar de SP moet wel haar eigen doelen blijven nastreven op de manier zoals ze nu ook doen.
    Dus mocht het zover komen dat ze kunnen mee gaan regeren, blijven vasthouden aan eigen standpunten.

    Reactie door Anja — donderdag 26 januari 2006 @ 17.01 uur

  18. Anja
    Zou zeggen :
    (Hoofd)standpunten nog eens extra toetsen,
    zelfs via deze weblog ?
    Indien deze onwrikbaar zijn, tsja dan kan nooit met Pvda en GL en moet SP wachten op een meerderheids-uitslag voor de partij en dat zit er de komende decennia niet echt in. Er moet voor de aanhang wel uitzicht zijn tot regeren – om de juiste lakens te kunnen uitdelen – anders lopen de kiezers op moment supreme weer over naar pvda/gl
    (of lpf….). Wat wil de SP ?

    Reactie door Gerard — donderdag 26 januari 2006 @ 17.59 uur

  19. Toen Paul Rosenmöller duidelijk liet blijken in te zijn voor een ministerspost, en de politieke lijn en toon van GL daarvoor aanpaste, ging het meteen heel wat minder met GL en Paul Rosenmöller. Je kan ook té regeringsgeil zijn, als oppositiepartij. Ik sluit niet helemaal uit dat er (ooit) een links coalitiekabinet komt, maar ál te graag willen, met het risico te ver te gaan met concessies, is heel gevaarlijk.
    Coalitievorming op gemeenteniveau is iets GEHEEL ANDERS!

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 26 januari 2006 @ 18.02 uur

  20. Olav, mee eens aldus SP beter voor locale politiek. Maar wat doen we nou met landelijk stemmen dan want velen willen zo graag een linkse/meest sociale regering. Het komt er op neer dat ook de SP niet duidelijk kan zeggen ‘wij willen regeren mits de volgende standpunten …… noem op ….. in regeerakkoord komen.Lastig parket.

    Reactie door Gerard — donderdag 26 januari 2006 @ 20.20 uur

  21. goed stuk wat mij vetrouwen geeft voor de toekomst .ook ik wil graag een linkse regering alleen word het voor de s.p niks .puur om het feit dat zover ik weet de s.p geen corrupte topambtenaren heeft op sleutel posities .niks linkse regering dus . gewoon je buurman/vrouw goed uitleggen waarom ze s.p moeten stemmen .een sterke sp doet de rest naar links kijken .dus inderdaad die 25 zetels moet je eens kijken hoe vriendelijk ze worden .anja (6)dat schelden? is onervarenheid maar dat komt wel goed .zoals jan tegen boris dittrich (homosexueel) zei ,laten we mekaar geen mietje noemen , ik had femke gewoon pedofiel genoemd omdat ze heuld met (minderjarige ) vvders (j.o.v.d)ik heb zelf gezien dat ze een prijs kreeg voor bewezen diensten .da,s meer in de trand van oudkerk in de tippelzone ?jijzelf bent ook uitgemaakt voor communist en leugenaar door v.aartsen tijdens de eu campagne .nee,nee, ik vind tutje heel lief gebracht en ben eerlijk ,de martelaar van schinveld, die is toch kei goed ?????????????????? ff vlug op en neer rijden wand de kameras staan in het bos .komt goed met die jongen meteen op de lijst voor de kamer verkiezingen van 2007 DAN HEBBEN WE EEN GOEIE (SJOERD )UITSLAG !!!!!!!!!!!!!

    Reactie door ,texas, henkie — donderdag 26 januari 2006 @ 22.32 uur

  22. Er is een opmerking gemaakt die ik een goede samenvatting vind van mijn betoog:

    “Een sterke SP doet de rest naar links kijken”

    En we moeten “sterk” vooral niet verengen tot alleen het zetelaantal in het parlement. Het zetelaantal is vooral een graadmeter voor de mate waarin wij erin geslaagd zijn de druk vanuit de samenleving op te voeren. Daarom zijn we juist zo vaak op straat te vinden.

    Die druk is noodzakelijk als we fundamentele verbeteringen willen. Binnen de huidige politieke verhoudingen betekent kabinetsdeelname volgens mij dat de SP vooral naar rechts moet kijken (ipv de rest naar links). In dat geval komt er niet zoveel terecht van een echt Ander Nederland.

    Maar wie weet wat de Gemeenteraadsverkiezingen gaan brengen? Ik ben heel benieuwd!

    Reactie door Sjoerd Uitslag — vrijdag 27 januari 2006 @ 0.03 uur

  23. @ Gerard (20):

    Als het al zo ver komt dat een links kabinet een reële optie wordt -waaraan ik, zoals gezegd, sterk twijfel-, dan zal de SP intern voor zichzelf heel duidelijk moeten maken, welke punten onderhandelbaar zijn en welke punten absoluut ononderhandelbaar.

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 27 januari 2006 @ 0.15 uur

  24. @23 Olav
    De komende GR verkiezingen zijn goede graadmeter en laten zien of Nederlandse Kiezers wakker zijn geschud of niet.

    Aan de hand daarvan kan hopelijk een mooi plan voor 2e-Kamer verkiezingen getrokken worden.

    Reactie door Gerard — vrijdag 27 januari 2006 @ 0.43 uur

  25. Zoals het een goed SP lid betaamd, staat mijn naam voortaan in tomaatrood vermeld.
    Met dank aan Femke.

    Reactie door Anja — vrijdag 27 januari 2006 @ 14.17 uur

  26. @9 Sjoer uitslag,

    Je hebt het over satire en humor, aangezien ik in een ontzettende mélige en flauwe bui ben wil ik je wat vragen?
    Neem het a.u.b. niet serieus want het is echt flauw en je zult het wel al honderden keren hebben gehoord.
    Maar heb jij geen last van jeuk? ;( :P :P

    Reactie door Anja — vrijdag 27 januari 2006 @ 14.35 uur

  27. Sjoerd ik wist het, hij is hartstikke flauw!
    Sorry!!! :(

    Reactie door Anja — vrijdag 27 januari 2006 @ 16.47 uur

  28. @23 Olav
    Oei, Mora”les” geeft ons reeds een idee
    vandaag als standpunt 1. SP voor de landelijke verkiezingen. Als dat zou kunnen in Nederland ?

    Reactie door Gerard — vrijdag 27 januari 2006 @ 20.35 uur

  29. Vrees dat je gelijk gaat krijgen wat landelijk betreft Sjoerd want peilingen vandaag SP 13 GL 11 Pvda 49.”Stille” CDA
    stijgt licht. D66 blijft 4. Denk dat de SP zich landelijk echt te weinig profileert.
    Hopelijk vinden jullie daar een oplossing voor na de GR verkiezingen !

    Reactie door Gerard — vrijdag 27 januari 2006 @ 23.53 uur