Pop naar de Top!

pop naar de top!

De Popnota ‘oorstrelend en hartveroverend’ van de SP wordt zeer serieus genomen door de betrokken organisaties. Om de petitie te ondersteunen is er zelfs een actielied gemaakt, die muzikaal uitlegt wat het belang is van deze nota.

We need the money (to spread the songs) – Mr. Kite, student Rockacademie

De petitie nog niet getekend? Doe het voor 1 februari, dan is het debat in de Tweede Kamer.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zaterdag 28 januari 2006 :: 12.32 uur

36 Comments

36 reacties

  1. Goed nummer!

    Reactie door Jasper — zaterdag 28 januari 2006 @ 13.13 uur

  2. Tja, er zit wat in, ook het downloaden is er debet aan lijkt me.
    Anderzijds, er zijn wereldnummers, welke nu nog bekend zijn, geschreven in 15 minuten tijd achterin een busje terwijl de band wachtte om op te treden in een kroegje.
    En: Cultuur kost geld? is het dan nog wel pure cultuur? Immers is ook de muziek (denk aan protest songs) niet een afgeleide van de som der delen in een land?

    Reactie door Baren dt — zaterdag 28 januari 2006 @ 15.58 uur

  3. Ik heb getekend.
    Fijn weekend.

    Reactie door Anneke — zaterdag 28 januari 2006 @ 17.56 uur

  4. Toch heb ik wat moeite met dit soort acties. Alle bekende artiesten zaten flink in de shit en kregen geen stuiver. Goede muziek komt altijd boven drijven. Het geld kan beter worden gegeven aan mensen die amper te eten hebben.

    Reactie door jojo — zaterdag 28 januari 2006 @ 18.48 uur

  5. Wat is “goede muziek” jojo?

    Reactie door Sonja — zaterdag 28 januari 2006 @ 21.03 uur

  6. off topic..even iets anders dus..net Agnes Kant bekeken op NL1..en kwam tot de volgende conclusie..Jan,wat een wereldwijf is dat met veel houtsnijdende visie..dus ondanks iets in peilingen gedaald..zeg ik
    niet effe dimme maar effe droome..!
    Jan als president en dan gaat Agnes dus de SP leiden..in 2007 maar eerst die gemeenteraadsverkiezingen van 7 maart..dan komt er automatisch meer geld beschikbaar voor popmuziek…Laat Agnes maar gaan..!!
    Petje af !!!!!!!

    Reactie door eric — zaterdag 28 januari 2006 @ 21.10 uur

  7. @6…uh houtsnijdend of
    hout snijdend…graag ook meer geld voor spelling hahaha..de jeugd he..

    Reactie door eric — zaterdag 28 januari 2006 @ 21.14 uur

  8. @6 vlak arda gerkens niet uit, het grootste talent met de meest latente aanhang.

    Reactie door Baren dt — zaterdag 28 januari 2006 @ 22.45 uur

  9. Reeds getekend.SP heeft super talenten!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zondag 29 januari 2006 @ 2.26 uur

  10. Ik heb ook getekend en kom de banner al op veel popsites tegen. Het is voor kleine bandjes gewoon heel moeilijk om zich staande te houden en ook gevestigde namen die liever hun eigen weg willen gaan in plaats van naar de platenmaatschappijen opgelegde wil te luisteren hebben het niet makkelijk. Op het moment als je plat wordt gedraaid door 3FM of een goede stal hebt (zoals Kane, Anouk, Di-Rect) zit het wel goed maar anders is het huilen met de pot op!

    Dik compliment voor Arda ook voor haar nota!

    Reactie door zontomaatje — zondag 29 januari 2006 @ 2.46 uur

  11. Geld alleen maakt niet gelukkig, noch bekend… Uitzondering: Pia Zadora, wiens miljardair man zendtijd kocht voor haar plaatjes.
    Wie hier kent Julie P Hirschheimer? Zij en haar partner prodceren zelf, ook op vinyl, hebben geld genoeg over om van te leven.
    Wat zij dan weer missen is ´plug time´ oftewel de meest beluisterde stations draaien haar niet. Kom je niet op MTV TMF e.d. dan mis je de komende generatie etc.

    Muziek is een ware vrije markt, en wie muziek maakt waar velen van houden, die zit goed. De cultuur wens neemt denk ik sowieso af onder barbaarse volkeren.

    En hoeveel artiesten, schrijvers ook, melden niet dat zij op hun best zijn als het ze minder gaat?

    Reactie door Baren dt — zondag 29 januari 2006 @ 10.28 uur

  12. Nee, Baren dt,
    Maar geld om van de muziek te kunnen leven, eigenlijk van elke cultuur uitingen die in echt in het bloed van de makers stroomt, daarbij de kans omdaar ook iets als een oude dag voorziening van te kunnen krijgen is echt nodig!
    Verpleegkundige met z.g.roeping krijgen toch ook gewoon salaris en hebben recht op pensioen!Dit moet dus komen voor alle kunststromingen!Nu zijn het vaak de anderen, als managers, galeriehouders en DJ’s die er een vette belegde boterham uit kunnen halen en pensioen!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zondag 29 januari 2006 @ 11.29 uur

  13. @12 ik snap je wel, maar zou het niet vreemd zijn als iedereen die kijkers trekt met zijn hobby daar geld voor krijgt en geen verdere deelname aan de economie?
    Indien ik met mijn RC vliegtuig vlieg: bekijks, maar ik krijg geen geld.
    Idem met surfers, en verzin zelf maar.

    Wanneer iemand iets maakt dat de cultuur omarmt (“busje komt zo” is een voorbeeld van een zichzelf verkopend nummer toen) dan komt het geld vanzelf. Om die reden snapt men dat men in een aantal jaar, geld voor het leven moet verdienen. Is dat geen keuze dan?
    Of nog anders, ouders die de kinderen zich op muziek laten storten, die nemen risico’s. En nee ik heb het nu niet over de mozartjes, anderzijds, die komen er toch wel.

    Dat DJ’s krijgen wat ze vragen, tja dat is de massa die dat wil… En hoe artiesten zich zo laten rippen, onbegrijpelijk.

    Reactie door Baren dt — zondag 29 januari 2006 @ 14.18 uur

  14. @8 nee klopt Arda is ook in beeld,en ik hoop gewoon op een heftige overwinning,de 7e..!!
    vwb popmuziek..laat de echte muziek nu eens naar boven borrelen in NL..speelde vroeger in een nutteloos klein bandje met allerlei soorten muziek..veel van dat kleine circuit blijft daarin..wat een verspild talent..nee dat gekras van die meisjes bij Idols,die zichzelf goed vinden zingen…zingen dames…iets van je persoonlijkheid in muziek leggen,zonder het te vertellen..dat is echt niet makkelijk..dat doe je niet met Rexona,hoor.
    Dus Arda..ik steun je volop in je strijd.
    Goed hoor,leve de SP !!

    Reactie door eric — zondag 29 januari 2006 @ 14.42 uur

  15. Ach onzin, als mensen nederlandse popmuziek willen hebben moeten ze deze kopen, echter geen bijdrage uit gelasting centen. Er zijn genoeg mensen welke het niks interesseert. Of gaan we nu ook andere nederlandse producten subsidieren, zoals bv TV’s, Software bedrijfjes, Auto’s, etc.
    Waarom popmuziek wel en deze andere markten niet?

    Reactie door Robin — zondag 29 januari 2006 @ 14.56 uur

  16. @15 mee eens!

    Reactie door Baren dt — zondag 29 januari 2006 @ 15.00 uur

  17. @Baren dt, het feit dat u het een hobby noemt, dat is voor velen niet zo, het is echt een soort roeping, zit in het bloed als het ware!Maar velen van de beoefenaars zijn geen verkooppraat makers, misschien dat daar binnen de diverse opleidingen onvoldoende aandacht aan wordt besteed, dat weet ik niet.Ik weet wel uit directe omgeving dat vele mensen meer krijgen dan de betrokken artiest.Die platencontracten geven meer voor de platenmaatschappijen en verder ben je ernstig afhankelijk van wat in de mode is en wat er gedraaid wordt op radio/tv.Kortom zelfs al maak je een mooi product en wordt je gedraaid, krijgt de artiest misschien een eurocent per verkochte plaat, nu, dan moet je er heel veel verkopen wil het een boterhammetje geven!Artiest moet net zo goed een beroep kunnen zijn als welk ander, want waarom zou je anders opleidingen ervoor hebben!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zondag 29 januari 2006 @ 16.48 uur

  18. @17 dat is ook weer waar, er zijn inderdaad ook opleidingen voor. Er bestaat dan ook zoiets als verkeerde opleidingskeuze.

    In de meeste gevallen zijn bekende artiesten denk ik ongeschoold, idem met miljonairs en milardairs. Scholing tot artiest is dus wel leuk maar geen garantie tot een dikke boterham.

    Reactie door Baren dt — zondag 29 januari 2006 @ 16.53 uur

  19. Hoeft toch geen dikke boterham te zijn, als maar ervan zou kunnen leven, DAT kan nu dus vaak niet.Artiest is ook iemand die in een orkest wil, dus conservatorium, deze hebben tegenwoordig ook een pop opleiding!Maar je hebt ook mensen die de kunstaccademie doen, of mode accademie.
    Verder heb je de manager die vaak veel procenten vraagt en bij schilders de galaries(en die vragen 50 tot 60% van de verkoop!!Het is net als de huizenmarkt, de tussen persoon verdient heel lekker!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zondag 29 januari 2006 @ 22.13 uur

  20. @19, dus eigenlijk gaat dan het extra geld (mits, als, wanneer, tenzij…) straks vooral grotendeels procentueel naar de tussenpersonen?

    Reactie door Baren dt — maandag 30 januari 2006 @ 0.06 uur

  21. @ all de oplossing is zoals vaak in een herindeling, niet in meer geld, meer geld kan namelijk wel, meer daarvan drukken en vervolgens zien ontwaarden. EN dat het dus grotendeels weer op de verkeerde plek komt ter ‘compensatie’.
    De NL vorm van compenseren komt dus veelal niet goed terecht. De zaak moet opnieuw ingericht worden.

    Reactie door Baren dt — maandag 30 januari 2006 @ 0.08 uur

  22. @20, Nee, Baren dt,immers men wordt minder afhankelijk voor eerste levensbehoeften, tenminste dat hoop ik, daardoor kan men gaan shoppen en zullen die galeriehouders en managers met minder genoegen moeten gaan nemen.

    Maar met die hervedeling in het algemeen ja, veel dingen zouden op de schop moeten, mogenlijk lagere plafonds voor verdienen, echter ik vrees dat niemand DAAR aan wil, mijn schoonmoeder had laatst een leuke uitdrukking hieromtrent:In het laatste hemd zitten geen zakken!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — maandag 30 januari 2006 @ 0.35 uur

  23. Sabineke, waar ik op doel is dat als geld-afromer X steeds meer geld aan burger/muzikant/ondernemer etc. Y vraagt, dat het dus feitelijk het nog meer spekken is van die afromers.
    Je geeft Y meer geld en in no time verhoogt X zijn kosten. Tevens is geld geven, ook ergens geld nemen hetegeen de algemene koopkracht doet afnemen. En ik herhaal, vreemd dat muzikanten anno nu niet meer zelf doen, weg met die ‘managers’, en het kan, ik zie het van dichtbij. (Julia P is een huisvriend)

    Reactie door Baren dt — maandag 30 januari 2006 @ 11.41 uur

  24. Ik vind het een geweldig initiatief.
    Zeer regelmatig zie ik bands van wie ik me in de rede afvraag waarom ze niet via radiozenders te beluisteren zijn.
    Navraag leert dat het vaak een geldkwestie is: geen geld voor een goede producer, geen geld voor een clip of iets dergelijks. Als die eerste promotie maar op gang is dan komt de rest vanzelf (of niet).

    Reactie door fransje — maandag 30 januari 2006 @ 12.22 uur

  25. @Baren dt, nogmaals dat moet je kunnen jezelf verkopen(veel artistieke mensen die ik ken(en dat zijn er veel, ook die hits hebben gehad)zijn gevoelige lui en niet zakelijk), je kunt het ook leren, misschien dient DAAR dan geld vrij voor te worden gemaakt.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — maandag 30 januari 2006 @ 13.02 uur

  26. @ baren dt

    Heb je de popnota eigenlijk wel gelezen? Als ik al je posts zie dan denk ik dat niet.

    1. Het gaat er niet over om aan iedereen die muziek wil maken geld te geven. Vereiste is dat er een goed en haalbaar plan van aanpak is zodat er een kwalitatief goed produkt is dat zichzelf terug kan verdienen.

    2. Van het budget voor cultuur gaat er nu maar een belachelijk klein percentage (0,35%)naar popmuziek, terwijl het de populairste cultuur uiting is. Moet deze verdeling niet eerlijker zijn en dus meer naar popmuziek en wat minder investeren in vage kunstuitingen waar nauwelijks interesse voor is. Dat daar dan maar wat meer het kaf van het koren gescheiden wordt en je echt talent moet hebben.

    3. Zoals in de nota vermeld: de muziekindustrie in nederland wordt gedomineerd door buitenlandse bedrijven. Deze steken liever geen geld in nederlandse producten met (in hun ogen) kleine opbrengst, maar promoten liever de artiesten uit eigen stal waar al veel geld in is gestoken. Gevolg: niet alleen is er steeds minder kans voor nederlandse acts om een produkt te leveren dat de concurrentie aan kan met de miljoenenprodukties van buitenlandse acts (zeker als je niet hetzelfde budget hebt voor promotie), maar nu gaat ook nog eens 90% van de opbrengst van verkoop van produkten en optredens naar het buitenland. Een sterkere nederlandse muziekscene zorgt ervoor dat die uitstroom van geld minder wordt en binnen nederland blijft. Investeren in meer nederlands produkt levert dus ook economisch voordeel op. Dergelijke investeringen in andere landen hebben zich ruimschoots terugverdiend.

    4. Niet iedere muzikant hoeft er van te leven. Amateurbandjes zijn een leuke hobby, die veel voldoening kunnen brengen voor de betrokkenen, maar ook voor toeschouwers, net zoals voetbal- en andere sportverenigingen of iedere andere vorm van vrijetijdsvermaak die in verenigingsverband plaats vindt. Ook daarvoor zijn er vaak subsidies, want men beseft maar al te goed dat dit een sociale en maatschappelijke functie heeft. Het draagt bij aan persoonlijke ontwikkeling en mensen met een leuke hobby halen daar energie uit en zijn ook in het dagelijks leven productiever, dan mensen die alleen maar voor de buis hangen.
    Niet iedere band hoeft dus voor de rest van het leven te binnen te zijn en moet dan maar nodeloos geld in gestoken worden, maar zorgen dat er in iedere gemeente ook podia kunnen bestaan voor kleinere bandjes, en goedkope oefenruimtes is een nuttige maatschappelijke investering. Niet alleen voor het geluk/plezier van de muzikanten zelf maar ook van de toehoorders.

    En er zijn wel meer goede redenen om in popmuziek te investeren. Lees die hele nota maar eens door en je zult zien dat het een heel erg goed plan is, waarbij het echt niet de bedoeling is om kostbaar belastinggeld in flutbandjes te investeren zodat die muzikanten niet hoeven te werken. De hele opzet erachter is dat muziek voor een goede economische impuls kan zorgen, mits er verstandig geïnvesteerd wordt.

    Reactie door lost boy — maandag 30 januari 2006 @ 13.57 uur

  27. @26, jawel ik las het, hoorde de song en tekende de petitie.(!)
    Subsidies zijn verlaagd, ook voor de clubs en verenigingen.
    Subsidie aanvragen is al een plan van aanpak.
    Men kan dus ook gewoon stellen: er is meer vraag dan aanbod, van die percentages kan dat niet, dus moet het percentage omhoog om de kans op terugverdienen te vergroten (= beleggen in feite)zoals scholing dat ook is)
    Cultuur is van groot belang: vandaar dat de interesse afneemt, en de cultuur veranderd (google en MTV generations)
    Ilse de Lange red het niet: heeft nog een tijd in amerika gezongen en geld verdient, was zeer bekend, misschien nu niet meer, de Beetles, Stones e.d. zijn uitzonderingen, van kort-beroemd artiesten zijn er 1000en, net als bij sporters, dus scholen is ook zo wat.
    ‘Majors’ investeren minder: toch zullen er nieuwe nr-1 bands / solo’s komen, wellicht willen die 10% afstaan aan een potje, of helpt men dan de concurentie?
    Ik gun het ze wel, maar de nota kan duidelijker kwa eisen en ‘after sales’
    Elk label wil nu wel Katie Melua, maar men was te laat, en dat is voor sommigen zo, voor velen rest vergetelheid. Artiest is nu eenmaal geen gewoon beroep.

    Reactie door Baren dt — maandag 30 januari 2006 @ 14.25 uur

  28. @ barendt,

    Excuses voor mijn onterechte assumptie, en goed dat je getekent hebt. Was in de verkeerde veronderstelling dat je 1 van die mensen was die investeren in muziek grootste onzin vindt, maar niet de moeite had genomen om je eerst eens in te lezen.

    Persoonlijk vind ik het jammer dat cultuur steeds meer afneemt. Muziek op zenders als tmf en mtv, maar ook radiozenders wordt steeds meer eenheidsworst. Dit komt denk ik mede doordat de mensen die de grote maatschappijen besturen meer verstand van geld dan van muziek hebben. En dus wordt er heel veilig geïnvesteerd. Met als gevolg een vervlakking van muziek. Dit werkt dan weer door bij de luisteraar. Veel mensen hebben nog zo weinig kennis van muziek om onderscheid te kunnen maken wat nu echt goed is. Als het maar makkelijk in het gehoor ligt. Ze weten niet beter want ze horen niets anders. Zo ken ik een aantal mensen die op deze manier naar muziek luisterden. Nadat ik ze kennis had laten maken met verschillende soorten andere muziek en ze leerden hun aandacht te vestigen op instrumenten en die te onderscheiden zodat je kunt horen wat ze doen, begon bij hun een steeds groter muzikaal besef te groeien. Ze gaan meer open staan voor andere ideeen en stijlen. Ze leren dat muziek een taal is. Er zijn vele verschillende dialecten daarbinnen en soms moet je de tijd nemen om die te leren. Voor sommige muziekstromingen kost dat jaren, maar dat is leuk want je verrijkt er je leven mee. En dat leren openstaan is ook iets wat je op zoveel andere gebieden van je dagelijks leven kunt gebruiken. Daar ligt de kracht van cultuur: Het kan je helpen om anders naar zaken te kijken, en je manier van denken veranderen waardoor je meer inzicht in het leven krijgt en meer begrip voor andere ideeen en levensbeelden. En daar ligt mijn persoonlijke interesse voor meer kansen voor muziekstijlen die niet meteen bij de massa aanslaan. Als alleen geld in het laatje brengen telt dan krijgt muziek waar je wat meer moeite voor moet doen minder kans, terwijl juist gelijke kansen voor en daardoor confrontatie met andersoortige muziek zoveel bij kan dragen aan een tolerantere wereld.
    Soms moet je leren ergens de schoonheid van in te zien, zeker als die schoonheid gelaagd is en diepgang vraagt ipv onmiddelijk bevrediging, en dat kun je alleen als je er regelmatig mee geconfronteerd wordt. Maar de voldoening die je er dan uit kan krijgen is vaak veel groter dan die onmiddelijke bevrediging. Maar hoe minder kans er is voor die muziek om zich te uiten des te minder mensen straks nog in staat zijn om het te begrijpen. en als mensen niet geprikkeld worden om breed te denken dan vervallen ze in halsstarrig, eenlijnig denken en daarmee doe je de maatschappij geen goed.
    Brede culturele ontwikkeling is dus erg belangrijk, en het zou kunnen bestaan en toch economisch rendabel kunnen zijn.

    Reactie door lost boy — maandag 30 januari 2006 @ 15.11 uur

  29. @lost boy,
    Kijk jij bent nog eens een audiofiel, een muziekliefhebber. (goed bedoeld)

    De massa kan wel degelijk met allerlei soorten muziek in aanraking komen.
    Toch zijn er al dan niet aangeboren smaken, of door nurturing, maar zo is het.

    Wie had gedacht dat een Katie Melu de jazz weer zou doen opleven onder niet-jazz liefhebbers?
    Of Sarah Mclachlan met haar eigen soort muziek vele fanclubs zou krijgen en wereldwijd verkocht?

    Het is en blijft een kwestie van smaak. Hoeveel ouderen luisteren niet naar klassiek? velen. Hoeveel mensen blijven niet hangen in hun jeugdige idolate muziek van toen? velen.

    Toch hoort men vele soorten muziek, namelijk via reclame en films. Radio zal men wel gericht uitzoeken veelal. (538, Qmusic, classic rock fm, classic, e.d.)

    Zie je dan dat hele stickervel aan stichtingen, alleen al voor de NL pop muziek, dan neig ik toch naar wat sabineke zegt, leer de musici zelf ‘pluggen’ en produceren. Subsidie voor in de muziek is namelijk een vreemd iets, komt vast niet bij de juiste terecht, vind ik dan.
    Wel kan men aanduiden, zoals gedaan, hoeveel procent naar welke vorm van cultuur gaat, en dan aantekenen: ‘de mensen’ besteden meer uren aan NL pop en concert bezoek dan aan X.

    Jaren droeg ik de SP al aan eens iets te doen met de vele zenders die ‘s avonds na 22:00 t/m 07:00 uur op diverse frequenties precies hetzelfde uitzenden, is iets voor de beginnende muzikant toch?

    Na ja, we gaan het zien wat dit brengt en ‘oplevert’ want ook hier schijnt het daar om te gaan.

    Reactie door Baren dt — maandag 30 januari 2006 @ 15.57 uur

  30. Volgens mij gaat het prima met de Nederlandse pomuziek. 4 van de 10 producties in de top 10 over 2005 (zie http://www.top40.nl)is Nederlands product en voor de meer alternatieve bands is er altijd al een kleiner publiek geweest. Bovendien zijn bands dankzij internet qua distributie onafhankelijker dan ooit. Zag gister nog een stukje over ID&T op 2Vandaag. Dance is in Nederland een miljoenenindustrie die echt geen overheidssteun nodig heeft. Volgens mij kan het geld beter besteedt worden aan kunstvormen die het echt moeilijk hebben. Popmuziek kan zichzelf redden en dat zeg ik als groot popliefhebber.

    Reactie door Arthur — dinsdag 31 januari 2006 @ 12.01 uur

  31. Ik heb getekend. Ik ben geen fan ben van subsidies, maar als de mensen die er verstand van hebben (ik neem aan poppodia e.d.) de subsidies mogen verdelen komt het waarschijnlijk wel in orde. En KinkFM moet in de ether, want 3FM laat veel te veel goede Nederlands bandjes compleet links liggen.
    (nationale) airplay = bekendheid = geld.

    Reactie door Deeg — dinsdag 31 januari 2006 @ 20.42 uur

  32. credit card companies…

    bankers waiverable superscripts backplane.stroker Savoyard!mastercard http://mastercard.listed-credit-cards.com/

    Trackback door credit card companies — zondag 21 mei 2006 @ 18.40 uur

  33. extreme adult movie…

    extreme adult movie…

    Trackback door extreme adult movie — zondag 2 juli 2006 @ 16.34 uur

  34. adult video movie trailer…

    adult video movie trailer…

    Trackback door adult video movie trailer — donderdag 31 augustus 2006 @ 10.24 uur

  35. indian adult movie clip…

    indian adult movie clip…

    Trackback door indian adult movie clip — zaterdag 2 september 2006 @ 11.26 uur

  36. Luxury bed linen…

    Luxury bed linen…

    Trackback door Luxury bed linen — vrijdag 6 oktober 2006 @ 17.09 uur