Integratie

Een huisje op het platteland is voor veel (rijkere) stedelingen een ideaal. Eenmaal een huis gekocht merkt men dan dat het leven op het platteland ook nadelen kent (voor hen). Vieze luchtjes, lawaai van dieren en tractoren, stof….

Vandaag in Trouw een reportage over klachten van stedelingen die op het platteland gaan wonen. Niet zelden worden geschillen tot de Raad van State uitgevochten. De wereld op z’n kop: mensen die het gehinnik van een paard middels een decibelmeter te lijf gaan. Of klagen over het tijdstip waarop de boer moet melken?

„Wij boeren hebben hier altijd gewoond. De stadsmensen die hier komen, moeten zich aanpassen”.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 01 februari 2006 :: 11.36 uur

63 Comments

63 reacties

  1. En dan maar klagen dat buitenlanders zich niet aanpassen, terwijl het elite deel van Nederland dit ook niet doet in EIGEN land.

    Reactie door alexander — woensdag 1 februari 2006 @ 11.52 uur

  2. lekkere diepzinnige reactie Alexander!

    Reactie door Matthijs — woensdag 1 februari 2006 @ 11.54 uur

  3. En anders blijven die wiegelaanhangers maar lekker in de Randstad wonen
    Een verrijking voor het platteland zijn ze toch niet, hoe belangrijk ze zichzelf ook vinden

    Reactie door Jan Nijman — woensdag 1 februari 2006 @ 11.55 uur

  4. Die zeikerds zijn ook het eerste die allerlei procedures starten wanneer een boer de mest uitrijdt. De tendens hier is inmiddels dat ze de randstatters liever kwijt dan rijk zijn.

    Wij zijn nog wel gesteld op de gezonde boerenlandlucht

    Reactie door Stephan — woensdag 1 februari 2006 @ 11.59 uur

  5. Blijf dan lekker in de stad wonen en kom hier de boel niet verzieken met gezeur over stank en geluid…
    Pffff…

    Reactie door Mirella — woensdag 1 februari 2006 @ 12.00 uur

  6. Merkwaardig hoe SP-ers zich hier uitdrukken.
    Ze hebben gelijk hoor, daar niet van, maar als ik over allochtonen zou zeggen “blijf lekker in je eigen land wonen” (Mirella) of “die zeikerds die allerlei procedures starten” (Stephan) dan was de web-site hier te klein en zou ik een volle kar mest over me uitgekiepred krijgen.

    Reactie door Tim — woensdag 1 februari 2006 @ 12.17 uur

  7. ha ,,
    maanden geleden al een keer over gehad :-)
    ze gaan hier vlak naast een uien opslag wonen +-200 meter,je krijgt de tranen van in je ogen,en maar klagen!!
    wat maken die ventalitoren een lawaai,kappen er om heen,stillere ventilatoren,en nog is het niet genoeg??

    oo kijk eens,godfried,een leuke arbeiderswoning,go wat leven ze toch eenvoudig he,godfried,en zoo landelijk,
    jaaa beatrix!
    nou aannemer,kerel,werk aan de winkel,centen verdienen,(geen euro’s,nee centen)
    de keuken 5 meter bij aan,kamer 7 meter,
    oo wat ook schattig zou zijn,rondom dakkapellen,
    3 maand later(alles klaar/bewoonbaar),
    godfried, ga eens vragen aan die eenvoudige boer??
    of die zijn trekker s’morgen ,niet om 5 uur,maar om 9 uur kan starten?
    en WAAROM moet die andere de hele nacht draaien?en die opgerolde slang,loopt zonder dat er imand bij is over het land,levens gevaarlijk toch?
    en die andere met die varkens,slaat die zijn vrouw?? ik hoor de heledag gegil,
    en die vliegen,je kan niet eens barbecuen.

    vvvrrrroooooaaaa,(5 uur in de morgen/windstil), jesses wat is dat,
    een sproeivliegtuig,,oo kijk nou godfried hij snoeit onze prachtige boomtoppen,DAT kan tochggg niet,ongehoordt.
    en mijn auto helemaal geel,,IK WIL HIER WEG GODFRIED,
    maar bea we wonen hier pas 2 dagen,
    NOU dan ga je vandaag nog naar de gemeente,en dien maar een klacht in,,zo kan het niet.
    ik kom hier voor mijn rust,,
    oo mijn migrane,speelt weer op,dat komt van die,, ba,, lucht hier.

    Reactie door ad — woensdag 1 februari 2006 @ 12.48 uur

  8. Niet te snappen die mensen, ze wonen al jaren in de stad en de stinklucht die daar hangt van uitlaatgassen en de herrie van de dagelijkse drukte en dergelijke (waar ze waarschijnlijk aan gewend zijn) daar hoor je ze niet over! :S En als ze dan naar het platteland verhuizen dan hebben ze ineens last van een tractor die af en toe langs rijdt of van een paard die zichzelf af en toe laat horen. Nou ik hoor liever een paard dan al het gene wat er in de stedelijke gebieden te horen valt.

    Reactie door Y-Bake — woensdag 1 februari 2006 @ 12.49 uur

  9. tim
    het gaat er denk ik om dat de
    nl burgers,onderling niet eens willen/kunnen integreren,terwijl ze wel vaak zelf het hards schreeuwen,die buitenlanders?? moeten integreren,
    maar zelf kunnen/willen ze het vaak niet.
    in eigen land.
    of ik moet het verkeerd begrepen hebben,kan toch??

    Reactie door ad — woensdag 1 februari 2006 @ 13.02 uur

  10. Je eigen ‘cultuur’ opdringen aan de plaats waar je gaat wonen… Sinister Verdonk zou toch wel raad weten met deze (ex)stedelingen, niet?

    Misschien is het een goed idee om eerst een ‘inboeringscursus’ te volgen voor je naar het platteland verhuist!?

    Reactie door Pietje af — woensdag 1 februari 2006 @ 13.14 uur

  11. De plattelanders hebben gelijk, wij boeren is een te kort om de bocht benadering van een veel bredere bevolking.
    En wat voor stadsmensen betreft het dan?

    Juist mensen die men wel de elite noemt. Echter als elite de “beteren” omschrijft, dan zijn het juist die mensen niet. Als “elite” o.s.m. bedoelt, dus asociale egocentrische hufters, die het een rot zorg zal zijn hoe het met anderen gaat en die het zelfs een prima zaak zullen vinden als die anderen worden afgeknepen als hun dat voordeel oplevert, zelfs als ze zelf al meer dan genoeg hebben, deze elite die moet zo hard mogelijk bestreden worden, dit soort elite heeft onze voorouders eeuwen lang uitgeknepen en de dood in gejaagd, in de 19e eeuw waren dat liberalen en zeker weten vandaag de dag zijn het nog steeds de liberalen. Of ze nu bij de VVD, D66 of de PvdA zitten maakt niet uit. Opdonderen en afknijpen dit soort gajes.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — woensdag 1 februari 2006 @ 13.19 uur

  12. @ Tim (6):

    Tja, Tim, het is nu eenmaal niet hetzelfde: als “autochtoon” in Nederland op een andere plek (moeten gaan) wonen of als “allochtoon” uitgezet worden naar een ver weg gelegen, totaal anders ingericht herkomstland (ook als je zelf in Nederland bent geboren).

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 1 februari 2006 @ 13.20 uur

  13. @Tim

    Diezelfde redenering wil ik rustig op iedereen loslaten die ergens komt wonen, uiteindelijk heb je je hoe dan ook een beetje aan te passen naar de mores die in een bepaald gebied heerst. Als je je niet een klein beetje aanpast naar de heersende cultuur moet je niet raar opkijken dat die heersende cultuur begint te mokken.

    Reactie door Stephan — woensdag 1 februari 2006 @ 13.21 uur

  14. @13 Stephan
    Helemaal mee eens. Uit ervaring weet ik dat een beetje je best doen, je een beetje aanpassen, je een beetje verdiepen, ook heel veel oplevert.

    Maar als ik hier in het Twentse om me heen kijk zou ik af en toe maar wat graag de gierkar over weer zo’n wanstaltig, protserig verbouwd boerderijtje willen leegkieperen…

    Reactie door Fransje — woensdag 1 februari 2006 @ 13.37 uur

  15. Vreselijk, dit soort mensen. Maar die vind je niet alleen op het platteland hoor, ook bijvoorbeeld gewoon midden in de stad. Zien dan een prachtig pand staan in een uitgaansgebied, kopen het pand en gaan vervolgens klagen over geluidsoverlast van de live muziek en aankomende maar vooral vertrekkende bezoekers.

    Het door de regering gestimuleerde “Voor jezelf zorgen” is ook hier verregaand in te herkennen, net als in het verkeer, trouwens.

    Als overtuigd SP-lid durf ik dan ook volledig non-discriminatief te zeggen: “Als het je hier niet bevalt, dáár is de deur”.
    Oftewel: ga lekker ergens (land, stad, streek, wijk, huizenblok) wonen waar je het wèl naar je zin hebt; zijn we allemaal blij, ja toch?

    Groeten van een Randstadter die nog elke keer, dat er weer een zwaar landbouwapparaat langsrijdt en het (gelukkig huur-)huis ervan staat te schudden, blij is om NIET meer in de stad te wonen :-)) èn zeer veel respect heeft voor de mensen die op rare tijden en onder alle weersomstandigheden keihard werken.

    Reactie door Renée — woensdag 1 februari 2006 @ 13.50 uur

  16. @11
    Samenleven is samen delen.
    Het liberalisme heeft zich, door eigen optreden, al een plaatsje op de politieke vuilnisbelt gereserveerd.
    Het kleutergedrag van ‘ikke ikke ikke en de rest kan stikke’ past niet bij een volwassen en verantwoordelijke samenleving. Een dergelijke samenleving ziet meer en meer in dat we afhankelijk zijn van elkaars welzijn en geluk. Investeren in welzijn betaald zich dubbel en dwars terug in betrokken burgers en een economisch sterk en creatief land.

    Reactie door Alie Dekker — woensdag 1 februari 2006 @ 13.56 uur

  17. @Fransje

    Aangezien ik ook uit het twentse kom kan ik die gedachte volledig begrijpen.

    Reactie door Stephan — woensdag 1 februari 2006 @ 13.56 uur

  18. Ben zelf van de stad naar het platteland in België verhuist, ‘s-morgens als het licht wordt kraaien de hanen.
    In de oogsttijd kan het wel tot 12 uur
    ‘s-nachts worden dat ze met van alles op het land bezig zijn.
    De paarden staan aan de overkant in de wei, hinniken er lustig op los.
    Kippen scharrelen overal in de rondte.
    Voor mij geen probleem, dat is de charme van het platteland.
    Ben hier als stedeling/buitelander gekomen en zal me dus aan moeten passen.
    Heb er totaal geen problemen mee, de mestluchtjes horen bij het leven hier.
    Als je daar niet tegen kunt moet je blijven zitten waar je zit.

    Reactie door Anja — woensdag 1 februari 2006 @ 14.03 uur

  19. Als ik lees met welke hilariteit in eerste instantie en later het venijn van ophoepelen, moet ik er wel om lachen. Aanpassen of wegwezen. Voor je het weet wordt je door de dorpsjeugd met stenen en drek na gegooid. Tolerantie is soms ver te zoeken, net zo als je aanpassen.
    Natuurlijk zijn die importlui zeikerds en snappen ze het leven op het platteland niet. Maar dat is generaliseren. Er zijn ex stedelingen die zich niet druk maken om de geluiden en de gezonde stank van een varkenskwekerij op het platteland.

    Wij hebben in 1969 ook geprobeerd om in een dorpje te gaan wonen. Daar moesten we na een jaar vertrekken omdat die oerconservatieve bevolking dat op subtiele wijze kenbaar maakte. Het was godgeklaagd, zo’n jong stel met al een kind. In de dorpswinkel werd je steevast genegeerd.
    Maar dat zal wel veranderd zijn, want ook daar hebben ze tv en eten inmiddels ook met mes en vork.
    Ongetwijfeld hebben andere betere ervaringen.
    Geef mij de stad maar met alle voor en nadelen.

    Reactie door Gandalf — woensdag 1 februari 2006 @ 14.15 uur

  20. Je hebt gelijk Stephan, dat is ook wat ik bedoelde.

    Reactie door Tim — woensdag 1 februari 2006 @ 14.16 uur

  21. Lijkt mij nog steeds een droom om te verkassen naar Drente of zo.
    Hier in Spijkenisse borrelde ineens een discussie op over de herrie van de metro. Deze rijdt hier al sinds 1985, zonder ook maar een klacht van omwonenden, terwijl de oude treinstellen veel meer herrie maakten.
    Volgens mij zijn de klachten ontstaan in een groep voormalige huurwoningen die zijn verkocht, dus tja…..de conclusie laat ik aan jullie. Ik kreeg ook enqueteur hierover te spreken. Ik heb de goede man uitgelegd dat ik in Rotterdam Lombardijen naast de havenspoorlijn had gewoond alwaar de NS met 4.800 tom ijzererts de hoek om kwam iedere ochtend. Dan ben je blij met een metro die pas om 6 uur gaat rijden. Zoals Zalm al zei: alles is betrekkelijk :-)

    Reactie door Erik van Donk — woensdag 1 februari 2006 @ 14.33 uur

  22. Twee keer per jaar gaan ze het land bemesten bij ons in het dorp en dat stinkt inderdaad. Maar ik zit er niet mee, want ik ben er ten slotte later komen wonen.

    Reactie door ACCEPT — woensdag 1 februari 2006 @ 14.36 uur

  23. Die stad lui zijn wel wat zuurders, denken vast ook nog dat melk uit de fabriek komt.
    Laat je dan wat informeren dan kom je niet zo maar voor verassingen te staan. Op het platteland is het mooi om te wonen, heerlijk die rust.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — woensdag 1 februari 2006 @ 14.49 uur

  24. Verdonk

    Woonbonddirecteur Mária van Veen trekt zich terug als ambassadeur van de peperdure &-campagne waarmee minister Verdonk de integratie wil verbeteren. Bij muziekzender MTV, op internetsites voor jongeren en bij popconcerten, overal duikt het mysterieuze teken & op. Van Veen had zich opgegeven als ambassadeur, omdat zij dacht (‘vanuit mijn achtergrond en ervaringen’) een bijdrage te kunnen leveren aan het verbeteren van de interactie tussen mensen uit verschillende culturen. ‘De aanpak tot nu toe spreekt mij totaal niet aan’, meldt zij het campagnebureau. ‘U strikt mensen in een gezaghebbende positie voor het ambassadeurschap en vervolgens neemt u geen contact op om de betreffende ambassadeur te leren kennen en na te gaan wat hij/zij te bieden heeft. Wat doet u wel? U stuurt petjes, shirts en dergelijke rond en een kleurrijke uitnodiging voor de ‘kick-off’ van het kookevenement op 31 januari’.

    Als uitsmijter stelt Mária van Veen de vraag: ‘Op deze manier worden er tonnen euro’s aan een campagne besteed ter ere en glorie van wie?’

    31 januari 2006 Woonbondsite.

    Reactie door L.M. Lembeck — woensdag 1 februari 2006 @ 14.50 uur

  25. Zei een (PvdA) wethouder in Amsterdam niet in Geouwehoer kun je niet wonen?

    Reactie door Ouwe Dirk — woensdag 1 februari 2006 @ 14.52 uur

  26. @Gandalf

    1969 en nu daar zit een wereld van verschil tussen, de wereld is kleiner en nederland is kleiner, door urbanisatie en verbetering in vervoer zijn de afstanden tussen stad en dorp een stuk kleiner geworden.

    In 1969 was een dorp een echte monogame samenleving waar iedereen elkaar van haver tot gort kende en waar de pastoor je maandags op straat aansprak als je niet in de kerk was geweest, iemand van buiten is dan al snel een vreemde eend in de bijt.

    De tijden zijn, wat dat aangaat toch echt wel veranderd.

    Reactie door Stephan — woensdag 1 februari 2006 @ 14.52 uur

  27. Wat je trouwens niet moet onderschatten is de sociale cohesie van diverse plattelandsgemeenten, zeker hier in het twentse staat het “noaberschap” nog een een hoog vaandel. De buurt helpt elkaar. Dat gaat alleen als je onderdeel wilt uitmaken van die bewuste samenleving.

    Reactie door Stephan — woensdag 1 februari 2006 @ 14.54 uur

  28. Opgegroeid aan de rand van een bos, waar op
    loopafstand, voor een frisse neus, de dennen en de lariksen hun zalige geur te
    verspreiden, de herinneringen daaraan??
    Kun je niemand uitleggen! Nadien in een
    straat terechtgekomen, smal en aan weers-
    zijden auto’s die er geparkeerd werden.
    De duplex wonen van na de oorlog, bouwden
    die met INpandige garagers, tussen de slaap
    kamers in. Vriendelijk heb ik eens verzocht
    of de auto niet voor 24.00 kon worden weg-
    gezet, die er practisch áltijd ‘s avonds
    voor de deur stond. Met enige inspanning
    ging voortaan de garage om 23.00 dicht.
    Onze wekker ging 05.30 uur !
    Beste mensen, maar dát hadden ze niet door,
    nu kijken zij toe vanaf een grote witte
    wolk, en die zal wel schoon zijn.
    Toen verhuisden we naar een flat 7 hoog,
    en ik genoot van schapen in de verte op een
    dijk grazend, het land van de boer erachter
    die bemest werd, en stond de wind goed,
    ademde ik de lucht met volle teugen in, ik
    had weer iets van die landelijkheid om de
    accu van mijn bestaan mee te vullen.
    De kastanjeboom aan de openbare weg werd in
    de herfst regelmatig ‘bezocht’ en weinigen
    die op die manier hun kleintjes mee op de
    fiets namen, omdat ávontuur te beleven.
    Na jaren kochten we ons huis, gelukkigen op
    een reservelijst van toen! Gelukkig in een
    groene wijk, waar ik als enige van het ene
    dorp naar het andere liep, dwars door de
    polder op een stuk openbare zandweg, goed
    voor m’n accu, en op weg naar de camping,
    waaraan de kinderen gouden herinneringen
    bewaren, gingen de raampjes van de auto zo
    veel mogelijk open op de vrijdagavond, want
    de lucht van de traditionele verbranding
    (die inmiddels wettelijk mogelijk verboden
    is geworden (?)) ritueel vóór het weekend
    wilde ik voor geen goud missen. Nog wordt
    er hierom dus geschaterd!
    Waar vind ik nu zo’n boer, die tegen een
    redelijke prijs 2 overgeschoten kamers ver-
    huurt, die zijn haan laat kraaien, die me
    een hooiberg kan laten zien, de kuikens van
    zijn kippen, de was hoog hangend buiten tus
    sen 2 palen aan een waslijn, wiens erf drif
    tig wordt aangeveegd met zelfs misschien
    nog wit zand? Waar je de lucht van eigen ge
    bakken brood ruikt en je misschien zelfs
    kunt kiezen uit 3 soorten kaas en met een
    potje marmelade aan het ontbijt geniet van
    eitjes van eigen erf. LEVE DE BOERENSTAND!
    (Echter met honden kan ik door omstandighe-
    den niet goed meer omgaan, dát houd me dan
    tegen, jammer hé?)
    Zelfs kan ik nog helpen boontjes pellen
    voor de ‘inmaak’ en niet te vergeten hun
    eigen pruimenjam !
    Het tuug kum uut ‘t westen, ja zeker, wat
    een zeurpieten zitten daarbij, ze zijn nog
    te lui om desnoods oordopjes voor hun va-
    kantie te kopen! Waar zijn mijn kaplaarzen?
    Ik kom, ik kom, ik kom! Echt hoor?
    *******************************************
    Ik ben even 14.30 uur,vrolijk, want omdat
    DE WERELD DOORDRAAIT op TV heb ik nu juist
    oorlogsverslaggever, Arnold Karskens de
    objectieve waarheid horen vertellen over de
    (NIET) Vredesmissie. Dat wat we hier al
    maanden proberen duidelijk te stellen, maar
    niét krégen uit DEN HAAG, waar men ons in wezen voor een fait accompli heeft gesteld,
    lijkt men daar nog steeds straffeloos mee te kunnen doorgaan!
    WIE WORDEN ER MORGEN ECHT WAKKER?
    Blijven wij ‘aan de kant staan’?
    Is het dan aan de burger soms om als eerste
    paraat te zijn voor de ‘nachtwake’ van ons
    land?
    Hoe zullen wij morgen ervaren, dat:
    Kabinet,
    1e Kamer,
    2e Kamer,
    de Regering,
    de Kroon,
    hun taakopvatting denken in te vullen stuk
    voor stuk met een eedsaflegging?

    Hoe lang gaan de hóógste polderkerels,
    naar hún model, gooien met ‘kluitjes’?
    Gaat het volk over tot kloot schieten?

    Nog maar één nachtje slapen voor alle
    onrustdrágenden.

    Denk erom het is het volk overduidelijk
    dat er gegoocheld is met begrippen omtrent
    Vredesmissies.

    Dacht ik toch echt, dat ‘voorkennis’, en
    ‘valse voorlichting’ ook in ‘geschriften’
    e.d. verboden én strafbaar was, en ook het
    achterhouden van hoogst belangrijk ‘voor-
    lichtingsmateriaal.
    ‘Dat geeft dan de kiezer ook het gevoel om
    als burger het recht in eigen hand te wil-
    len gaan nemen en met eenzelfde soort rie-
    men te gaan roeien, tegen de klippen op!

    Nogmaals, realiteit is, dat het goed begre
    pen is dat onze ‘jongens in oorlogstijd’
    risico’s ondergaan, en weten dat ze daar-
    voor gaan: je moet ze geen reis naar de
    Canarische eilanden beloven en dan, och, op
    Nova Zembla droppen! Sterkte, allemaal!

    Misschien wil onze boerenstand wel integre-
    ren in de steden en onze residentie eens
    laten genieten van wat zij zoals aan
    ‘vrachtjes’ moeten rijen, en dan denk ik
    deze keer niét aan biggetjes, of eitjes!

    Reactie door Madelief — woensdag 1 februari 2006 @ 15.02 uur

  29. Oh,…..het land van de boer, DAT bemest
    werd: niet de bóér natuurlijk; voor de mug-
    genzifters die maar even een tupe Azaron
    moeten aanschaffen !(I.v.m. 26)Oef!!!

    Reactie door Madelief — woensdag 1 februari 2006 @ 15.05 uur

  30. @25 Stephan
    ‘t Is prettig hier ook een Tukker te vinden, maar het ‘naoberschap’ of ‘noaberplicht’ moet je ook niet overdrijven.
    Toen begin jaren 70 de eerste Turkse mensen bij ons in het dorp kwamen omdat een bepaalde fabriek ze hard nodig had, was er van ‘noaberschap’ echt geen sprake. Mijn vader (ook ‘import’) was destijds de enige ‘noaber’ in de buurt die een poging ondernam ze verder te helpen. Die mensen werden met de nek aangekeken en konden het uitzoeken.

    Reactie door Fransje — woensdag 1 februari 2006 @ 15.24 uur

  31. @26 Madelief,

    Citroengeraniums doen het ook prima. ;)

    Reactie door Anja — woensdag 1 februari 2006 @ 15.27 uur

  32. @Fransje

    Noaberschop of Noaberplicht is al een stuk minder geworden doordat de locale bevolking al veel minder gesloten is, je hebt de buren niet meer zo hard nodig als vroeger toen het nog uitsluitend om agrarische hulp ging.

    Inderdaad zijn de Gastarbeiders niet echt met open armen ontvangen, ook een nadeel van een gesloten gemeenschap, niet alleen iemand van buiten de gemeenschap maar ook nog eens iemand die de taal niet of nauwelijks sprak.

    Inmiddels zijn een groot deel van deze mensen opgenomen in diezelfde gemeenschap, dat geld, hier althans, vooral voor Spanjaarden en Italianen, de turken zijn destijds allemaal bij elkaar gestopt met als gevolg dat er van enige interactie met de buurt totaal geen sprake was. Een van de redenen waarom ik zo voor een goed spreidingsbeleid ben.

    Het is tegenwoordig onmogelijk om een vergelijk te treffen met samenlevingen 40 jaar geleden, een homogene bevolking bestaat niet meer bovendien is Nederland en de Wereld veel kleiner geworden door nieuwe technieken en de beschikbaarheid van betere vervoersmiddelen.

    Noaberschop bestaat echter nog wel al is het beperkt tot het bijstaan bij een overlijden of hulp bij een verbouwing, en heel sporadisch kom je het nog tegen als er geoogst of geslacht moet worden. (al is dat slachten inmiddels door Den Haag ook al onmogelijk gemaakt)

    Reactie door Stephan — woensdag 1 februari 2006 @ 15.34 uur

  33. Het is dan ook een misvatting dat het op het platteland rustiger is dan in een gemiddelde straat in een stad of dorp. Het zijn alleen andere geluiden. Maar je kunt ook flink pech hebben in een stad. Lees wat Armando over LAWAAI schreef, hier: op naam klikken.

    Reactie door AVe — woensdag 1 februari 2006 @ 16.13 uur

  34. @28 Madelief,

    Misschien dat je hier in de buurt kan komen plukken voor het maken van sjam en wijn bij wat familie van mij hier ;).

    Mooi dat je zo van de natuur kan genieten en dit door geeft aan je kinderen.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — woensdag 1 februari 2006 @ 16.25 uur

  35. @ Tim (6)
    Ze kiezen er zelf voor om op het platteland te gaan wonen, daar horen nu eenmaal traktoren en in de zomer wat stank- en geluidsoverlast bij.
    Bovendien een vergelijking die nergens op slaat, dat snap je zelf hoop ik ook.

    Reactie door Mirella — woensdag 1 februari 2006 @ 17.00 uur

  36. @24 L.M. Lembeck

    Met de & -campagne de Integratie verbeteren?
    Het is alleen maar een imago campagne.
    Een verkapte verkiezingscampagne op kosten van de gemeenschap.
    En de hele grap gaat maar liefst 10 miljoen euro kosten.

    Groet

    http://www.vanhartepardon.nl/artikelenview.php?artid=1403

    Reactie door Wattenstaafie — woensdag 1 februari 2006 @ 17.04 uur

  37. @35 Mirella,

    Een beetje tractorgeluid en stank van mest ervaar ik niet als overlast.
    Als je op het platteland gaat wonen, dan weet je dat dat erbij hoort.
    Alles beter dan altijd in de herrie van je buren te moeten zitten.
    En ben met je eens dat de vergelijking die Tim trekt, kant noch wal raakt.

    Reactie door Anja — woensdag 1 februari 2006 @ 17.07 uur

  38. “Wij boeren hebben hier altijd al gewoond. De stadsmensen die hier komen, moeten zich aanpassen.”

    Zal ik “boeren” vervangen door “Nederlanders” en “stadsmensen” door “allochtonen”?

    Of ben ik dan ineens een racist?

    Reactie door Paul — woensdag 1 februari 2006 @ 17.14 uur

  39. 28 Madelief

    Ik heb even meegenoten van je boeren buiten relaas, dank je wel.

    Ik heb het voorgegevoel dat de dag dat de missie naar Agfhanistan vertrekt, een zwarte dag uit onze geschiedenis wordt.
    Dat is een naar gevoel.

    Dat ze toch zouden gaan en het gedoe er omheen zoethoudertjes en gebakken lucht, kon je op je klompen nagaan.

    Reactie door mona — woensdag 1 februari 2006 @ 17.15 uur

  40. @24 Lydia, wat fijn dat er ook klásse
    Maria’s bestaan, en deze zich goed be-
    wust is van haar handelingen.

    NOS 18.00 uur “HOT” news:
    Ministerie opgelicht!

    Citaat; Madelief: wie chanteert wie
    binnen de regering!

    Ik was dat onbestendige gevoel al weer
    kwijt van toen, met nog andere daarbij
    en vervolgens was er elke dag wel wat
    verrots op mijn politieke ontbijtbord.

    Zou het nu ná dit weekend een poosje
    ophouden?

    @31 Anja, tegen muggenzifters bedoel je?

    @34 Evert, hette dat pruumskes of zo, want
    ik niet uit de voeten met Fries, en
    of evt. een mem en heit bij jou, die
    onaangepastheid van mij kunnen accep-
    teren? Maar goed een bak boontjes af-
    halen, kan gelukkig zonder woorden!
    Je bent een ‘hondje’, als er maar niet
    één los rond loopt bij jou, dan lijkt
    de hemel dus op aarde ook nog mogelijk

    @39 Mona, de dag dat Nederland afscheid
    zou nemen van mensen die onder valse
    voorwendsels hun leven dienen te geven
    voor ‘diensten’ van twijfelachtige af-
    loop, zal opnieuw de les niet geleerd
    zijn, die ENCLAVE kan heten.
    Terwijl Nederland achter zijn biertje
    zit bij de voetbalfeesten, met een ven
    tilatortje op de kast, zijn dan moge-
    lijk onze Vredesmissiewerkers ten
    prooi aan een hittegolf en mochten zij
    worden opgevangen door lieve plaatse-
    lijke bevolking ter plekke, kunnen ze
    géén táál met elkaar spreken!
    Intussen proberen de Amerikanen met ge
    zwinde spoed weg te komen uit de regio
    en mogen de Nederlanders plaatsnemen
    in de frontlinie, op de eerste rang.
    Hébben wij ons toch mooi láten inpak-
    ken de laatste weken, of niet soms?

    Mijn zoon zal daar niet mee te maken
    krijgen, en hem terugkrijgen met ‘het
    Kruis van Verdienste en welke ‘plak’
    dan ook, en hem daarmee uitgeleide
    doen, met een zoen van de MP toé, is
    binnen deze knuffelorganisatie, niet
    aan mij besteed en zou een pure bele-
    diging zijn aan het adres van mijn
    kind.
    Alsof hij het voelde: zojuist kwam m’n
    zoon even langs voor een ‘bliksembe-
    zoek’ ná zijn werk, en ik zág hem in
    gedachten, zoals mogelijk straks al
    die mensen, wanneer hun kind zich nog
    even voor de laatste keer omdraait om
    te zwaaien….wat er door me heenging?
    Het levert me inmiddels hoofdpijn op!
    Mona, ‘t mag naief heten, maar ik re-
    ken nog steeds op hérsens binnen de
    Regering van “mórgen!”.

    Jammer dat die miljoenen nu weer ver-
    dwenen zijn, precies genoeg om de aan-
    passingen mee te betalen, die alle 65-
    plussers in Nederland van gratis ver-
    voer zouden kunnen voorzien, zoals men
    dat ook in België doet, en al die
    “ouwetjes” die “de weg kwijt raken” al
    thans dan op dat punt financiëel niet
    over de ‘rooie’ raken.

    Wat kan die ‘dienstenrichtlijn’ dan
    eigenlijk voor ons nog in petto hebben
    denk je?

    Overigens zou ik een winter lang een
    open haard weten te stoken van alle
    gebroken klompen van dit afgelopen
    jaar en dat zal best lekker fikken,
    n.a.v. alles wat men ons heeft weten
    te flikken, en wéér mijnerzijds:
    Wat doét de Rekenkamer en weer wat
    doén de accountants (bijv. nog steeds
    niét natrekken of de firma’s of instel
    lingen wel écht bestáán)?
    ‘k Mag wel zeggen, dat als er iets
    naïef lijkt, ik dan misschien wel op
    nr 1 kom te staan van zo’n lijst, maar
    het Kabinet flink zijn best doet om op
    nr 2 te komen!

    Morgen zullen alle podia en fora over-
    stroomd worden met kritiek, en bij zo
    veel blunders staan wij hier op dit
    log dus niet vreemd te kijken en zal
    men zien wat men met onze common sense
    na de vorige verkiezingen heeft uitge-
    spookt.

    Hr H.H., ga goed slapen vannacht: we
    worden anderszins niet oud met die on- benulligheid die we elke keer moeten
    zien te incasseren en éét smákelijk!

    Groeten voor allen van M.

    Reactie door Madelief — woensdag 1 februari 2006 @ 18.51 uur

  41. Over buitenlanders gesproken…..Ons zeer gewaardeerde VVD 2e kamerlid HKH.AHA.
    heeft een groot deel van onze autochtone
    zuiderburen eens eventjes flink de mantel uitgeveegd.Filip de Winter,de leider van het Vlaams Blok en tot voor kort groot bewonderaar van HKH.AHA.,wordt door haar weggezet als een bedreiging voor onze vrije democratische rechtsorde. 1 miljoen aanhangers van het Vlaams Blok voelen zich zwaar beledigd door dit ongeleide projectiel die het Vlaams Blok op een lijn
    plaatst met de extremistische terroristen van de Islam. Wat je al niet moet doen om een Nobelprijs in de wacht te kunnen slepen……..

    Reactie door Kameleon — woensdag 1 februari 2006 @ 19.04 uur

  42. Als mensen uit de stad op het platteland willen wonen, dan moeten ze zich aanpassen. Dat de mensen klagen geeft wel aan dat ze bepaalde dingen absoluut niet hadden verwacht. En dat geeft ook aan hoe beperkt hun kennis is van het leven op het platteland en daarmee het leven van veel van hun medelanders.

    Reactie door Halef Omar — woensdag 1 februari 2006 @ 20.08 uur

  43. 41 madelief wat mij betreft hebben ze mij/ ons kunnen inpakken omdat wij er niets aan konden doen terwijl het ik/wij wel wisten.

    Reactie door mona — woensdag 1 februari 2006 @ 20.46 uur

  44. @19 Gandalf

    Zoals je weet wonen wij zo’n 30 jaar in een klein terpdorpje, 110 mensen 45 huizen en een paar boerderijen. Nooit problemen gehad terwijl wij uit het westen kwamen. Het enigste wat een buurman zei op zijn Gronings ” Je gaat maar Gronings praten wij praten geen Hollands, een geluk voor ons dat ze het wel verstonden” een kniesoor die daar op let.

    Reactie door h.hiensch — woensdag 1 februari 2006 @ 21.01 uur

  45. Altied as ik her tiegen kom
    Dan gaat mien rikketik bommerdebom
    Oh Ali
    Zie is prachtig om te sien
    ja so ken ik der moar ien
    En das Ali
    Ali is een deerntjen van amper achtien joar
    Ze siet mien heus wel zitten moar her pa steet altied kloar.
    Naar Normaal.

    Ik ben vanuit de stad naar het platteland verhuist, en het is hier prachtig.

    Reactie door Toergenjev — woensdag 1 februari 2006 @ 21.03 uur

  46. @44 Toergenjev,

    AFBLIJVEN!!!!!!!!!!!!!! :) :) :P :P

    Reactie door Anja — woensdag 1 februari 2006 @ 21.13 uur

  47. Het probleem is, als stadse mensen op het platteland gaan wonen, zij dringen zich in allerlei besturen. En willen alles naar hun hand zetten zonder eventjes na te denken dat er ook oorspronkelijke bewoners zijn die er anders over denken. Grof gezegd het lijkt wel klein Afghanistan, met de zogenaamde democratie en vrijheid win je geen vrede tenzij je die er in wilt timmeren en dat zat god zij dank niet in mijn karakter. Er is een hele oude stelling “doe maar gewoon dan doe je gek genoeg”, tussen haakjes ik ben een geboren Gelderlander in het westen opgegroeid en woon 30 jaar in alle rust en stilte in NO Groningen en als ik eens naar het Westen op bezoek ga, ben ik blij als ik de Martinitoren zie en dan is het nog 25 km rijden langs de koeien en boerderijen naar het terpje, waar in een kerk van 1280 het oudste spelend orgeltje (1531) staat van NW Europa mischien heel Europa. Wij hebben geen stoplichten, de politie zie zelden er wordt nooit ingebroken je kunt rustig weg gaan en de deuren open laten. Helaas het cafe is 40 jaar geleden afgebrand maar niemand treurt er om, er is geen schooltje, geen winkel en het ouderwetse dorpsgebeuren is er niet meer, alleen de natuur hoor je nog.

    Reactie door h.hiensch — woensdag 1 februari 2006 @ 21.39 uur

  48. @40 Madelief,

    We hebben nog wel een nederlands-fries woordenboek in de kast staan, dus als je je wilt aanpassen hier, het boek staat voor je klaar ;).
    Achterban van pvda schrijnt ook voor 60% tegen te zijn voor de missie, dus dat wordt nog leuk voor wouter wiebelkont.

    Wat bedoel je met ‘je bent een ‘hondje’ ?
    Een mensen vriend, zoals ze honden ook wel eens noemen? Nee, we hebben geen honden, alleen een kat. Buren hebben wel een hond maar daar hoef je niet bang voor te zijn hoor, die wonen toch 150 meter van ons af.

    hemel op aarde? Nou, denk niet dat die er ooit zal komen, al tans zolang er niet meer wederzijds respect hebt, maar dat hoef je niet te verwachten van types als bij de sgp, die wil dat de overheid het evagelie gaat verspreiden. En ook niet met die god die in de hemel zou moeten zitten, waarvan je alleen in hem mag geloven en waar je lofzangen moet gaat zingen. Net een dictator.

    Ook groeten aan jouw en de rest hier.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — woensdag 1 februari 2006 @ 21.48 uur

  49. @21 erik
    Ik woon in drenthe, kijk maar uit waar je over droomt!
    Het maakt niet uit hoe lang je in een dorp woont als je er niet geboren bent blijf je altijd import.
    De enige allochtonen in mijn dorp zijn de eigenaars van het chinese restaurant en de vietnamees die eens per week zijn loempia’s op de markt verkoopt.
    De bus komt 2x per dag, ‘s ochtends om 1/2 7 en ‘s middags om 1/2 5.
    Voor de prijs van een tussenwoning in de randstad heb ik een prachtig vrijstaand huis op 10x zoveel grond.
    Ieder najaar hark ik me een slag in de rondte met al die kubieke meters blad.
    Als je kinderen naar bijzonder of voortgezet onderwijs moeten kan je de halve provincie afreizen.
    Als er meer dan 5 auto’s voor een verkeerslicht staan noemt men dat hier een file.
    Theaters en musea zijn hier op de vingers van één hand te tellen.
    Als je boodschappen doet groet minimaal driekwart van de mensen je, het is verplicht om terug te groeten.
    In grote delen van het land denkt men dat je achterlijk bent als je dialect of niet accentloos nederlands spreekt.

    Bepaal zelf maar wat een voordeel of een nadeel is. :)

    Reactie door twijfelaar — woensdag 1 februari 2006 @ 21.58 uur

  50. Het is nooit leuk als Nederlandse boeren een allochtoontje lager moeten zingen!

    Reactie door niks — donderdag 2 februari 2006 @ 0.23 uur

  51. @ 32 Stephan

    Je hebt helemaal gelijk. !970 is niet 2006, maar het was wel schrijnend dat te moeten zien destijds en hoeveel moeite het kostte om de rest van de ‘noabers’ te overtuigen.
    De turkse buren van toen ‘doen’ het hartstikke goed en hun kinderen en kleinkinderen ook. Aanpassen, integreren doe je samen. En nogmaals met een beetje goede wil van alle kanten lukt dat ook wel.

    En het ‘noaberschap’, ga eens trouwen in het Twentse, zo’n bruiloft duur minstens 3 dagen…maar dat zul jij ook wel weten. Trouwens een traditie waar ‘import’ nog steeds steil van achter over slaat.

    Reactie door Fransje — donderdag 2 februari 2006 @ 0.28 uur

  52. Goh, verbazend toch, die mens, het is nooit goed of het deugd niet!
    Zelf een half jaar in Zandvoort gewoond, in de winter;een hele ervaring, elke ochtend bij de bakker voor een halfje bruin, er kon geen goede morgen vanaf, stug volk maar ik snap het wel, eindelijk zijn ze onder elkaar, zonder de toeristen maar ik was toch wel blij weer weg te kunnen, woon nu heerlijk aan de rand van de stad met heel veel groen, bos en duinen en strand binnen half uurtje fietsen of minder en heel veel landgoederen waar je door de weeks heerlijk kunt wandelen, zonder iemand tegen te komen en ook de stad binnen 5 minuten fietsen, dus voor elke stemming wat wils, alleen heel jammer dat het voor de jeugd bijna niet meer te betalen is en ook qua huur hoog en jaren wachtlijsten!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 2 februari 2006 @ 0.53 uur

  53. humor :D

    Reactie door Jory — donderdag 2 februari 2006 @ 13.27 uur

  54. @ Mirella 35
    Hoezo slaat mijn vergelijking nergens op ? Hij is juist heel treffend voor de tegenstrijdige meningen die hier vaak door één en dezelfde persoon geuit worden.
    Als een stedeling op het platteland gaat wonen dient hij zich aan te passen. Waarom geldt dat dan niet voor allochtonen die zich vrijwillig hier vestigen ?
    Leg me het eens uit !

    Reactie door Tim — donderdag 2 februari 2006 @ 13.29 uur

  55. integreren moeten integreren, als je geld hebt kun je je kennelijk onttrekken aan de gemeenschap, dan moet de minderbedeelde autochtone gemeenschap zich aanpassen aan hen met het geld en hun verwende iedeeen.

    Reactie door e.krul — donderdag 2 februari 2006 @ 13.34 uur

  56. integreren moet allochtone zijn

    Reactie door e.krul — donderdag 2 februari 2006 @ 13.35 uur

  57. Wat ik bij iedereen wel zo ongeveer mis is het feit dat we inmiddels nog maar erg weinig rekening houden met elkaar. In de buurt van schiphol wonen betekent voor mij ook de herrie van al die plattelanders die even willen bijkomen van al dat werk. Er is in dit land zoveel nutteloos lawaai, zowel in de stad als daarbuiten. In de stad kun je daar bijna niet aan ontkomen en gezien de reacties daarbuiten eigenlijk ook niet meer. Dan ben je meteen een zeurpiet die maar moet oprotten. Ik wil wel naar het platteland verhuizen maar heb er weinig vertrouwen in. Dag allemaal, denk gewoon aan andere mensen voordat je herrie gaat maken en vraag je ook af of het anders kan. . .

    Reactie door Rene — donderdag 2 februari 2006 @ 20.22 uur

  58. Pantera, het opvang asiel voor afgedankte leeuwen en andere dieren, krijgt regelmatig klachten van hun buren.
    Wat blijkt, deze buren dachten rust te vinden vanuit hun voormalig stadse leven en honderden meters verder is er een dierenvriend die afgedankte dieren met liefde gaat opvangen.
    Ze hebben wel waardeering voor die liefde voor dieren maar ze willen die niet op enkele honderden meters van hun huis hebben.
    Want het gebrul van de leeuwen en tijgers houden hun wakker!
    Tjonge jonge, deze domme stadslui wisten dat zelfs vogels bij hun huis zullen komen die hun de hele dag kunnen wakker houden met hun gezang.
    Slapen kunnen ze slechts met het gerammel van een tram en verkeerslawaai, tja die geluiden hoor je dan niet op het platteland.
    Het wordt betwijveld of deze lui wel op honderden meters afstand het verschil wten van een leeuw op verre afstand en een brullend voertuig dicht bij hun huis!
    Laat ze dan terug gaan naar hun stadse leven en bezorg de plattelands mensen niet een rechtszaak wegens overlast!

    Reactie door Hendrik — vrijdag 3 februari 2006 @ 0.19 uur

  59. @48 Zo Evert, nog even relaxen en volgende
    week ben je aan de bak toch?
    Met ‘hondje’ bedoel ik zo iets als, een
    ‘leukerdje’, ‘grapjas’, of i.d.
    Wat leuk van de Fr.Ned.woordenboek en dat
    er geen woeste 4voeter rondloopt, voor mij,
    ‘het einde’ (oorzaak, daarvan doet er niets
    toe hier).
    Gisteren heb je vast ook e.e.a. gezien en de uitslag is voorlopig dus heel teleur-
    stellend en horen we over een maand wellicht wat er nog veel meer aan de hand
    is, sinds ik die bedreiging heb gehoord,
    dat “Nederland nog eens wat beleven zal, als het weigert mee te doen aan de missie”.
    Het zijn tijden nu in historisch opzicht
    die wel eens heel erg belangrijk zouden kun
    nen worden, met alle perikelen rondom Den
    Haag incluis. Uiteindelijk zal het ons ge-
    openbaard (moeten) worden, om het maar even
    klassiek uit te drukken. Fijne dag, Evert
    en bedankt voor de uitnodiging, heel erg
    vriendelijk (ik bewaar hem nog even in mijn
    hart). Tot kijk !

    Reactie door Madelief — vrijdag 3 februari 2006 @ 6.00 uur

  60. “Hondje”, Madelief, klinkt net als: “Goh, wat een linke gozer!” :D En als rasechte Haarlemse weet JIJ wat IK bedoel! :D

    Reactie door L.M. Lembeck — vrijdag 3 februari 2006 @ 8.32 uur

  61. > In de buurt van schiphol wonen betekent
    > voor mij ook de herrie van al die
    > plattelanders die even willen bijkomen
    > van al dat werk.

    Beetje kortzichtig, alsof er alleen boeren in die vliegtuigen zitten. Het grootste deel van Nederland woont in steden, het is daarom realistischer dat het grootste deel van de mensen in vliegtuigen uit een stad komt.

    Op vliegveld Eelde hier vlakbij Groningen zijn het vooral zakelijke vluchten, lijndiensten.

    > In de stad kun je daar bijna niet aan
    > ontkomen en gezien de reacties
    > daarbuiten eigenlijk ook niet meer. Dan
    > ben je meteen een zeurpiet die maar moet
    > oprotten.

    Een boer moet zo nu en dan zijn land bemesten, het land bewerken, oogsten en het vee kun je niet dwingen altijd stil te zijn. Het probleem is dat sommige mensen, lang niet alle, uit de stad dat erg vervelend vinden. Die zien dan het liefst de boeren verdwijnen, zodat zij kunnen genieten van de rust en de ruimte.

    Gelukkig zijn er ook genoeg mensen uit de stad die realistisch genoeg zijn om te beseffen dat een boer ook zijn geld moet verdienen en dat dit zo nu en dan gepaard gaat met wat overlast.

    Reactie door Fjodor — vrijdag 3 februari 2006 @ 9.19 uur

  62. Rene ik moet je toch echt zeggen dat de mensen die het minst op vakantie gaan de boeren zijn. De plattelanders die wel veel via schiphol vliegen zijn de mensen die daar ook vandaankomen en wat meer te verteren hebben, hier de grond van de gemeente opkopen en een aardig stolpje plaatsen dus je reactie klopt niet.De problemen van het wonen bij schiphol zijn er en moeten opgelost worden, los van dit non-probleem. Of moeten wij als plattelanders ook gaan klagen over de overlast die deze mensen met zich meebrengen met hun terreinwagens, motoren en het confisqueren van onze voorheen ‘vrije’natuur die de gemeenten voor lucratieve bedragen van de hand doet.

    Reactie door Henny — vrijdag 3 februari 2006 @ 9.40 uur

  63. Hier in het Nederweertse merken we dat de randstatters als ik ze even zo mag noemen, inderdaad een verkeert beeld van hier.
    We zien vaak dat ze zich niet mengen met het sociale verenigings leven of met de mensen die hier wonen. Ze kopen dan een boerderij, [ prijzen zijn ten top momenteel daardoor], en je ziet zn gebouw of totaal verpoperen, of zo genaamt achitectonisch uit het lood verbouwt worden. De weien en grond er om heen wordt niet onder houden. stoep en goot worden niet geveegt ….kleine dingen die hier heel gewoon zijn.

    Het valt wel op dus….

    Reactie door pia gutjens — vrijdag 3 februari 2006 @ 17.17 uur