Tips van de rijksoverheid

Nederland veilig

Het lijkt de praktijk van alledag te worden. Vertrouwelijke informatie die zoek raakt bij de overheid. Dit keer zijn twee politieauto’s opengebroken en is de inhoud ontvreemd. In één van de auto’s lag een laptop.

Misschien dat ik de politie moet herinneren aan hun eigen opgestelde tips, zoals te vinden op Nederland Veilig.

Tip nummer 5: Laat nooit kostbaarheden achter in de auto

Inmiddels heeft minister Remkes met een brief gereageerd. Daarin wijst hij “er nog eens op” dat medewerkers van de politie “geen laptop of wat dan ook mogen laten liggen”. “Het moet in de genen zitten dat dit absoluut niet toelaatbaar is.”

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 08 februari 2006 :: 16.05 uur

46 Comments

46 reacties

  1. Ik ben het zelf niet nagegaan maar ik meen gehoord te hebben dat de data op de laptops dit keer versleuteld was. In dat geval liggen er dus alleen nog laptops “op straat” en geen informatie. Die informatie is immers ontoegankelijk.

    Reactie door Wanja Krah — woensdag 8 februari 2006 @ 16.09 uur

  2. de meeste versleutelde data is door mensen die er wat vanaf weten te ontcijferen. Een iets te groot risico lijkt me. Misschien moet er een regel komen dat gevoelige info niet mee naar huis mag worden genomen?

    Reactie door koen van schie — woensdag 8 februari 2006 @ 16.15 uur

  3. Hoi Koen,
    Hoewel het beter is om data helemaal niet kwijt te raken, zijn goede versleutelingen nagenoeg niet te kraken. Echter, als je als wachtwoord de naam van je Cavia neemt of een simpel woord uit het woordenboek, maak je het de hacker wel heel makkelijk, maar anders ben je zelfs met een cluster van duizenden pc’s (= enorm vele rekenkracht) jaren aan het rekenen. Tegen die tijd is de informatie een stuk waardelozer.
    Computer-expers kunnen veel, maar niet het onmogelijke.

    Reactie door Wanja Krah — woensdag 8 februari 2006 @ 16.21 uur

  4. dat heb ik al nooit goed begrepen.
    Dat er bij allemaal politiebureau’s auto’s in rook opgingen.
    Hebben ze nooit van beveiliging van zaken gehoord?????????
    Dan zetten ze maar een beveiligingsbeambte aan de poort(kost veel minder)

    Reactie door anita — woensdag 8 februari 2006 @ 16.24 uur

  5. WAT ‘n dreutels…

    Reactie door Boudewijn Pleines — woensdag 8 februari 2006 @ 17.00 uur

  6. (3)ik heb geen verstand van computers .maar criminelen stelen de code (inbraak bij politie bureaus en gemeentehuizen) of kopen ambtenaren om .peter r de vries zal ze straks wel weer hebben .die heeft tijd genoeg om het uit te zoeken gaat (gelukkig)toch niet de politiek in .krijgen we straks als de codes gekraakt zijn nog meer rare moorden als op louis seveke????? eng landje nederland !!!

    Reactie door ,texas, henkie — woensdag 8 februari 2006 @ 17.31 uur

  7. Misschien eens een vergiet aan Remkes en kornuiten geven!

    Reactie door Sinne — woensdag 8 februari 2006 @ 17.35 uur

  8. @3: Je hebt gelijk, goed versleutelde data is erg moeilijk te kraken. Probleem is echter dat mijn ervaring me heeft geleerd dat overheidsinstellingen over het algemeen oudere, inferieure beveiligingen heeft. Dit is enorm logisch, denk aan de netwerkbeheerders, bijvoorbeeld, die beveiligingssystemen over hele afdelingen moeten regelen, en soms wellicht wat “lui” worden, zelfs in zulke belangrijke zaken.

    Hou er ook rekening mee dat de “agenten” zelf nog moeten begrijpen hoe ze hun data kunnen bekijken. Veel mensen zijn nou eenmaal niet al te computer-technisch, en dus moet beveiliging EN heel veilig zijn, maar ook heel makkelijk op te roepen.

    De tip is, voor eenieder: Zorg gewoon dat die data NOOIT aan het internet komt te hangen, op welke manier dan ook, en zorg dat het NIET op draagbare media komt. Het is te gek voor woorden dat mensen met laptops rondlopen met gevoelige informatie. Een veiliger systeem is simpelweg een “remote access” opzetten, waarbij de gebruiker moet inloggen op een andere computer om uberhaupt bij de versleutelde data te kunnen komen. In zo’n geval zou het simpel zijn: Laptop weg? Gewoon de toegang ontzeggen, en het liefst de hele server van de informatie tijdelijk onbeschikbaar maken. Een hoop gedoe, maar zo zorg je in ieder geval dat je gevoelige informatie NIET in verkeerde handen valt.

    Ik noem dit persoonlijk een typisch bureaucratisch drama. Behandel je gevoelige informatie zoals het hoort.

    Reactie door Steven de Jong — woensdag 8 februari 2006 @ 17.40 uur

  9. “heeft” in bovenstaand bericht moet natuurlijk “hebben” zijn. Ben er met mijn hoofd nog niet echt bij, blijkt wel weer. Koffietijd.

    Reactie door Steven de Jong — woensdag 8 februari 2006 @ 17.41 uur

  10. sinds 2004 komt er geregeld wat voor,he..
    iedereen laat alles maar liggen…heb de lijst eens bekeken bij het Journaal..indrukwekkend lijstje,hoor..

    Reactie door eric — woensdag 8 februari 2006 @ 18.16 uur

  11. Een beetje dom en volgens Remkes dienen er voor de betreffende agenten consequenties aan te zitten, dat lijkt me logisch maar dit verhaal horen we steeds en wordt het niet is tijd dat ook een ‘hoger’ persoon consequenties krijgt.De regelgeving komt blijkbaar niet goed door!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — woensdag 8 februari 2006 @ 18.18 uur

  12. we zijn weer eens de pias aan het uithangen. Geen land ter wereld zal ooit nog met droge ogen het woord veilgheidsdienst of vertrouwelijk in een zin met Nederland kunnen noemen. Dat is misschien maar goed ook, want we lopen al veelste snel naast onze schoenen in dit kikkerlandje.

    Reactie door jurn — woensdag 8 februari 2006 @ 18.35 uur

  13. Het lijkt inderdaad wel de gewoonste zaak ter wereld worden. Toch vind ik dit voorval van andere orde dan de vorige, omdat het hier gaat om gestolen informatie, in de andere gevallen ging het doorgaans om vergeten of verloren informatie.

    Maar het blijft natuurlijk kwalijk, de laptops hadden nooit onbeheerd achter mogen worden gelaten.

    Je zou soms denken dat de beroepscriminelen hun zaakjes beter op orde hebben, als het gaat om geheimhouding.

    @8

    Meen je dat? Je zou toch mogen verwachten dat instellingen als de AIVD, politie e.d. die met zeer gevoelige informatie werken over geavanceerde technologie beschikken voor beveiliging.

    Op afstand inloggen op een centraal informatiesysteem lijkt inderdaad veilig, maar dan moet je wel beveiligde verbindingen hebben en als ik jou zo lees, dan kun je ook vraagtekens zetten bij dat aspect.

    Reactie door Fjodor — woensdag 8 februari 2006 @ 19.18 uur

  14. Ik kan het ze nauwelijks kwalijk nemen.
    Verlies af en toe ook wel eens wat. Vorige week nog. Ik verloor vorige week alle vertrouwen in de PVDA.
    Daar help geen high tech beveiliging tegen.

    Reactie door Rob de Kuster — woensdag 8 februari 2006 @ 19.40 uur

  15. “helpt”!!!!!!!!!
    Foei,rob. Niet zo snel typen.

    Reactie door Rob de Kuster — woensdag 8 februari 2006 @ 19.42 uur

  16. hebben jullie er wel eens over na gedacht dat er mischien ook bij de aivd,rechters,politie,en zelfs in de politiek,mensen zijn die moetwillig de boel laten slingeren/uitlekken?
    mischien niet deze laptop,
    maar de zogenaamde uitgelekte raporten,en geheugen stiks,afganistan?en dna??enz.
    dat zijn niet allemaal slordigheidjes,zelfs een timmerman/voorbeeld/raakt deze aantallen niet kwijt,of het moet geleent?? zijn door een ander,als je begrijpt wat ik bedoel.

    Reactie door ad — woensdag 8 februari 2006 @ 19.44 uur

  17. Waarom nemen die agenten dat spul ook mee in hun auto. Laat het spul toch veilig om het bureau liggen, of moeten gaan ze soms onderweg wat type werk inhalen?

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — woensdag 8 februari 2006 @ 19.52 uur

  18. Ach ja, mensen. De overheid heeft duidelijk geen kaas gegeten van computertechnologie. In Nederland lopen de overheidsdiensten in alles achter. Op politiebureaus staan vaak nog oude pc’s met systemen die relatief eenvoudig te kraken zijn. Er wordt als je het mij vraagt nauwelijks tijd besteed aan het beveiligen van die data.

    Ik kan verder weinig erover zeggen omdat ik niet precies weet hoe dat bij hen werkt, maar de gebeurtenissen van de afgelopen tijden sterken me in het idee dat men in Nederland wel veel praat over technologie, maar er weinig van terechtbrengt. In ieder geval ontbreekt veel kennis bij de overheidsdiensten, dat weet ik haast wel zeker.

    Reactie door DJ Digital — woensdag 8 februari 2006 @ 20.22 uur

  19. @17

    Evert, zelfs een politiebureau is niet meer veilig voor het dievengilde, zo is in het verleden gebleken. Men kan er gewoon inbreken, zover zijn we al afgezakt in dit land.

    Technologie in Engelse termen klinkt stoer als de hoge heren het vertellen, maar geloof me: meestal hebben ze geen idee waar ze over praten :D

    Reactie door DJ Digital — woensdag 8 februari 2006 @ 20.25 uur

  20. @19 DJ Digital,

    Nou vooruit, voor deze keer geloof ik jou. ;)

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — woensdag 8 februari 2006 @ 20.28 uur

  21. (16)denk dat de meeste mensen wel weten dat het allemaal niet toevallig is .toch ?met een minister die haar macht misbruikt om een meissje van 17 af te zeiken .ik moet ze wel meegeven dat ze weet wat fraude is gezien het verleden van haar v.v.d. (bouw)fraude vriendjes .

    Reactie door ,texas, henkie — woensdag 8 februari 2006 @ 20.43 uur

  22. @21
    Wat ik afschuwelijk vind is de enquête op de VARA debat plaats,waar men kan aangeven of dat meisje, wel of niet betrouwbaar is.
    We hebben het over een meisje van 17 jaar die we zo tentoonstellen of het een politicus is.
    Ik vind het walgelijk.
    We maken er een volksgerecht van iemand die zijn diplomaatje wil halen.
    Maar inderdaad, je bent in dit land een dief geworden als je steelt van de honger.
    Al heeft dit meisje geen cent gestolen.
    Walgend land,ik ga ook maar een beetje geloven in een paradijs als ik de geest geef.

    Reactie door Jofel — woensdag 8 februari 2006 @ 21.12 uur

  23. @22
    Dit land mag trots zijn als dat kind terug gaat hebben we ieder geval voor elkaar dat ze in de vernieling zit.
    Geweldig !!
    Prachtig land.
    Mevrouw van Donk heeft ook weer haar geiligheid bevredigd.
    En kan haar hulp stukken aan de kant leggen.

    Reactie door Jofel — woensdag 8 februari 2006 @ 21.17 uur

  24. Het kraken van versleutelde data is niet zo tijdrovend meer, vandaar dat men tegenwoordig een tijdslimiet op de data zet, zodat die niet meer vertrouwd word door eventuele andere computers waar het naartoe verzonden word.
    Maar statische data zoals in dit geval, mwah 3 dagen maximaal.

    Reactie door Toergenjev — woensdag 8 februari 2006 @ 21.37 uur

  25. Zozo Toergenjev, ik wil jou wel eens in drie dagen een 2048-bit RSA-sleutel zien kraken.

    Reactie door Wanja Krah — woensdag 8 februari 2006 @ 22.09 uur

  26. Zulke medewerkers moeten onmiddellijk ontslagen worden. Dan maar zo. Zo langzamerhand moet toch duidelijk zijn dat je voorzichtig met zulke informatie moet omgaan. Als je dan toch nog met zeer gevoelige informatie de straat op gaat, ben je duidelijk niet de juiste persoon op de juiste plaats. Integriteit, eerlijkheid en fatsoen om je privé van je werk gescheiden te houden op informatiedragers zouden bij ieder mens automatisch aanwezig moeten zijn, maar zijn dat nu eenmaal niet. Luiheid, desinteresse, ongeloof dat het “mij” ook kan overkomen, slordigheid en weinig of geen respect voor het materiaal waar je mee werkt. Het gaat niet om computerspelletjes!

    Reactie door L.M. Lembeck — woensdag 8 februari 2006 @ 22.39 uur

  27. Mee eens Wanja, maar ik betwijfel ten zeerste of deze encryptie op overheids laptops word gebruikt.

    Wat mij altijd opvalt met het gebruik van keys, is dat men het het liefstszo eenvoudig mogelijk wil houden, vaak is zelfs een simpel wachtwoordje al teveel gevraagd.
    In 2003 is de RSA 576 al gekraakt, sindsdien heb ik het niet meer helemaal gevolgd.
    In rekentijd zou het welhaast onmogelijk zijn op dit moment.
    Maar wie weet met brute force in de naaste toekomst.
    Maar nogmaals in deze stelling heb je gelijk.
    Ik ben uitgegaan wat ik tegenkom in de dagelijkse praktijk.

    Reactie door Toergenjev — woensdag 8 februari 2006 @ 23.35 uur

  28. (25)in de echte wereld komen ze de code of informatie wel effe halen met een pistooltje op je kop .bijv exclusieve autos worden gestolen nadat er bij de eigenaar ingebroken is en niet zelden met geweld omdat ze te goed beveiligd .de onderwereld of geheime diensten vergaren koste wat kost hun informatie .alleen op deze manier word het wel erg gemakkelijk .

    Reactie door ,texas, henkie — donderdag 9 februari 2006 @ 1.08 uur

  29. Weer een BEETJE DOM hé.
    Is het niet die zelfde politie die overal waarschuwingen heeft en geeft geen spullen van waarde in een auto te laten liggen?
    Op veel gebieden met enkel bedrijfspanden voert deze politie actie’s dat je een laptop nooit zichtbaar in auto moet hebben liggen, het vast moet leggen via een beveiligings kabel ect ect ect Vul zelf maar in.
    Maar hoe kan er dan op 1 dag, een dienstwapen een bus peperspray en een laptop uit politie voertuigen verdwijnen?
    Is het niet zo dat politie voor hun wapens op hun bureau kluisjes heeft? Zodat er ook geen wapens bij mensen thuis komen te liggen.
    Maar met een Remkers en Donner, word het land niet veiliger wel stommer en idioter.
    Van alles komr op straat te liggen, behalve deze ministers.
    Stuur die gasten eens naar huis, remkers bazelde nu maar iets van geen vertrouwelijke informatie.
    Goh waar hebben we dit onlangs al eerder gehoord?
    Wie weet van a tot z exact wat er op zijn eigen laptop of pc staat, ik niet en denk niemand voor 100%, behalve de politie en de minister.
    We zullen het een deze dagen wel weer in een of ander zo genaamd actualiteiten prog. als “Hart van …, Boulevard, Peter R enz”zien wat er nu weer op straat terecht is gekomen.
    Weet een beter iets wat op de straat kan komen, en dat is dit kabinet want het rammelt aan alle kanten alles word met de deken dr liefde bedekt door elkaar.
    Maar onder tussen lachen de criminelen, de terroristen in hun vuistje, omdat ze via deze manier telkens toch te weten komen waar men mee bezig is welke onderzoeken en hoe ver ze er mee zijn.
    Ik stem voor een tomaat actie, als dit stelletje naar huis gestuurd word, met de oude gooiende tomaat.
    En dan ook maar meteen de krijgsmacht mensen die niet eens een USB stick en CD-roms weet bij zich te houden, politie mensen die wapens en laptops laten slingeren, justitie medewerkers die geen audio en video app. weet te ontdekken als dat de rechtzaal in gesmokkeld word en ook dan de zet de computer langs de straat officier.
    En laat er dan verkiezingen komen zodat er een links antwoord kan komen, zodat dit land niet de clown van de wereld word, en de inwoners weer mens worden en geen product afnemers van alles wat men nu wil liberaliseren en marktwerking gedoe, waardoor de mensen alleen verder en verder in de goot gaan door dat alles onbetaalbaar word.

    Jan Premier niets voor je?

    Reactie door cyber — donderdag 9 februari 2006 @ 3.26 uur

  30. Als ze al 2048-bit RSA gebruiken op overheidslaptops, garandeer ik je dat de sleutel in “Mijn Documenten/Sleutel” staat ;)

    Ambtenaren en luiheid, he?

    Reactie door Steven de Jong — donderdag 9 februari 2006 @ 3.34 uur

  31. De VVD zal het niet zo erg vinden, die zetten toch overal verkeerde informatie op zoals de mevrouw die al jaren beweerde Drs. te zijn en het pas drie weken geleden geworden is. Dus wat kun je met die informatie als je hem vindt?

    Dit is een kabinet van louter retoriek. Als je kijkt wat de uitkomsten van beleid zijn dan is dat bar weinig.

    Op zowat ieder gebied zijn de doelstellingen totaal niet gehaald of amper opgeschoten.

    Zoals daar zijn onderwijs, innovatie, integratie etc.

    Het enige dat uitgevoerd is zijn de bezuinigingen voor het volk, spekken van de eigen salarissen en zelfs de politie begint daar last van te krijgen.

    Vraag waarom zouden deze agenten bestraft moeten worden. In de zaak Nienke zitten ze er nog allemaal en een minister zou dit toch niet kunnen bewerkstelligen (was toen het antwoord).

    Zoals de wind waait zo waait mijn jasje en ‘de’kamer vindt alles goed. Vroeger moest er voor een ‘bewuste’fout op je CV afgetreden worden. Nu krijgen heren politici wel erg veel kansen.

    Reactie door Henny — donderdag 9 februari 2006 @ 9.26 uur

  32. Het zou pas erg zijn als die spullen zouden zijn gestolen door… een andere politie agent en bij een politiebureau!!!
    Opzet kan ook altijd… een soort “contraspionage” van de onderwereld.

    Reactie door Kiddo — donderdag 9 februari 2006 @ 10.04 uur

  33. @27@30 jullie hebben daar ook een goed punt. De overheid is zich niet bewust van het gevaar of het belang van digitale informatie. Je kunt de overheid een week platDDossen en er gebeurt in eerste instantie niets. Je kunt als bedrijf aangifte doen van digitale inbraak, maar er gebeurt niets. USB-Sticks raken kwijt, computers gaan bij het vuil, etc. De grote (niet bestaande) spy-computers zijn dan wel goed gefirewalled, maar je kunt er zo de stekker uit trekken. Er moet binnen de overheid gewerkt worden aan een nieuwe bewustwording op het gebied van computers en digitale informatie. Meer dicretie, strictere normen, meer geld in computerbeveiliging (ook omtrent striktere procedures), etc.
    Ik denk met 11 dat het werkelijke probleem (of de echte fout) veel hoger ligt.

    Reactie door Wanja Krah — donderdag 9 februari 2006 @ 11.44 uur

  34. @33

    Je zou soms inderdaad denken dat een deel van de mensen in overheidsdienst zich niet bepaald bewust is van de mogelijke gevaren. Misschien zit het wel in de werkcultuur en een belangrijke factor zijn dan inderdaad de hoger geplaatste mensen in de organisaties.

    Iets soortgelijks hoorde ik gisteren in het nieuws weer eens. Politiekorpsen moeten presteren en een bepaald bedrag aan boetes uitschrijven. Zulke regels van bovenaf hebben direct invloed op de werkcultuur onderaan de organisatie.

    Reactie door Fjodor — donderdag 9 februari 2006 @ 15.55 uur

  35. Het eerste wat in mij opkwam was…er is weer een klokkenluider actief! Ik vind het te toevallig allemaal..ik ben er blij om dat dit gebeurd want het geeft aan hoe slecht de AIVD, de politie en de marechaussee werken!! Weet iedereen nog de drugsvangst? Nederland is corrupt mensen

    Reactie door cynthia — vrijdag 10 februari 2006 @ 13.26 uur

  36. buy zovia without prescription

    Tips van de rijksoverheid

    Trackback door Winkeler Mechithild — zondag 9 april 2006 @ 12.14 uur

  37. buy airline tickets online

    Buy airline tickets on…

    Trackback door buy airline tickets online. Kerstin Soedler — donderdag 20 april 2006 @ 3.14 uur

  38. karaoke music online sing

    Karaoke music online s…

    Trackback door karaoke music online sing. Jeniser Rtgrhz — donderdag 20 april 2006 @ 13.01 uur

  39. car insurance

    Car insurance. Tips va…

    Trackback door car insurance. Johan Carlsson — donderdag 4 mei 2006 @ 17.50 uur

  40. armin van buuren…

    armin van buuren…

    Trackback door armin van buuren — donderdag 22 juni 2006 @ 8.25 uur

  41. xxx adult movie…

    xxx adult movie…

    Trackback door xxx adult movie — zaterdag 1 juli 2006 @ 19.52 uur

  42. adult movie auditions…

    adult movie auditions…

    Trackback door adult movie auditions — donderdag 31 augustus 2006 @ 1.52 uur

  43. Who hires…

    Thanks for the great article, I was searching for this info at google whole day….

    Trackback door Who hires — donderdag 7 september 2006 @ 12.34 uur

  44. adult movie awards…

    adult movie awards…

    Trackback door adult movie awards — dinsdag 12 september 2006 @ 1.06 uur

  45. linen dress…

    linen dress…

    Trackback door linen dress — vrijdag 6 oktober 2006 @ 1.34 uur

  46. Fysiek afsluiten en vastleggen:
    http://www.steelbag.nu/
    en softwarematig beveiligen
    http://www.computer-tracking.nl/

    Reactie door Gerard — zondag 22 juli 2007 @ 19.17 uur