Dan maar naar België?

Nederlandse ouders laten hun kinderen steeds vaker naar een school in België gaan. Dit schooljaar volgen zestienduizend Nederlandse kinderen onderwijs in Vlaanderen. In de gemeente Maaseik komt bijna een op de drie leerlingen van de katholieke scholen uit Nederland. Dat meldt de Belgische krant De Standaard zaterdag.

De sterkste toename van het aantal Nederlandse leerlingen is volgens de krant te zien in het voortgezet onderwijs. Ook Vlaamse basisscholen zien een stijging van het aantal Nederlandse leerlingen. Een directeur van een Vlaamse basisschool zegt in de krant dat dit komt door de manier van lesgeven in Nederland. “De Nederlandse methode klinkt heel goed: elke leerling individueel begeleiden. Maar in de praktijk zijn daar te weinig leraren voor. Daardoor blijven de zwakke leerlingen in de kou staan.” (nieuws.nl)

Tsja, het komt niet uit de lucht vallen.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zaterdag 11 februari 2006 :: 14.00 uur

38 Comments

38 reacties

  1. Komt volgens mij ook door de prestatie dwang,
    als er goed gepresteerd wordt, dan wordt dat beloont maar dat is doorgeschoten en de zwakkere resultaten worden weggepoetst.

    Maar ja, probeer dat een geld geile vvd-er maar aan het verstand te krijgen, komen ze weer aanzetten met hun standaar praatje.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zaterdag 11 februari 2006 @ 16.18 uur

  2. Het is een waarheid als een koe!

    Ik heb de jongste in België op school en de oudste in Nederland.
    Het niveau van het onderwijs is in België veel beter, spijbelaars krijgen hier ook geen kan en van lesuitval is hier ook geen sprake. De kinderen worden hier dan op school gehouden en krijgen andere taken te doen.
    De oudste staat te pas en te onpas voor m’n neus omdat er weer een les vervalt, een vergaderingetje tussendoor moet etc. etc.
    Er wordt in Nederland ook te weinig naar het kind gekeken, met als resultaat de één moet er aantrekken om het niveau op de toppen van z’n tenen te kunnen bijhouden, terwijl de ander ver onder z’n kunnen zit te presteren.
    Er zou in Nederland eens wat meer geïnvesteerd moeten worden van overheidswegen in het onderwijs, zodat er kwaliteit geboden kan worden.

    Reactie door Anja — zaterdag 11 februari 2006 @ 16.30 uur

  3. Waarbij dan niet vergeten moet worden dat ouders kiezen voor structuur. Op Belgische scholen is men strenger en “pikt” men veel minder. Zo leren de kinderen daar veel meer en beter omgaan met andere mensen en respect te hebben voor anderen en beleefdheid. Hier worden de kinderen maar al te vaak tijdens het speelkwartier (pauzes) alleen op het plein gelaten, waardoor ze zich kunnen uitleven. Dat doen ze ook met dingen die niet kunnen. Er is nauwelijks controle op. Ik begrijp heel goed waarom ouders voor Belgische scholen kiezen!

    Reactie door L.M. Lembeck — zaterdag 11 februari 2006 @ 17.17 uur

  4. En dan is België nog om de hoek.
    Dit soort kwesties spelen echter breder, en hebben gevolgen.
    Ook 2 goede vrienden van mij gaan naar Hongarije migreren. Beiden hebben een ‘middenkader’ functie, helpen NL dus zogezegd economisch en straks… zijn ze weg.
    Reden : ‘de politiek’
    Houd daar maar eens odnerzoek naar, want een week later hoor ik van mijn broer, 2 collega’s, weg, geemigreerd. Reden ‘de politiek’

    THE HAGUE, 11/02/06 – More and more people are leaving the Netherlands. As the birth rate is also falling, population growth in 2005 was as a result the lowest since 1900, according to data released Friday by the Central Bureau for Statistics (CBS).

    Last year, 121,000 Dutch people emigrated abroad, compared with 110,000 a year earlier. The number of immigrants was much lower, unchanged from 2004 at 94,000. Among these, the numbers from traditional immigration countries such as Turkey and Morocco shrank considerably.

    Half of the emigrants were born in the Netherlands. Among these, more and more emigrate to countries including Belgium, Germany, the UK and the Netherlands Antilles. Among emigrants not born in the Netherlands, many return to their home country, or they are asylum-seekers who look for a haven in another country.

    Among the immigrants, Poles have now reached the top of the list; last year, the CBS reported 7,000 Polish immigrants compared with 2,000 in 2004. CBS demographer Jan Latten speaks of “a different type of immigrant than earlier. Now, they are mainly from the countries in the former East Bloc. Their numbers will still grow in the coming years.”

    The number of births dropped to 188,000 last year, 6,000 fewer than in 2004. This decline began in 2000 and is also expected to continue in the coming years as there will be fewer women in the right age-group for giving birth. The number of deaths was unchanged from 2004 at 137,000.

    The net population increase last year was just 30,000, to a total of 16.34 million. Latten expects that after decades of net immigration, the present emigration surplus will continue. “There will still be an exodus in the coming years.”

    Reactie door B arend — zaterdag 11 februari 2006 @ 17.25 uur

  5. Je kunt natuurlijk de Nederlandse scholen de schuld geven of zoals (1) de VVD, echter moeten wij niet de hand in eigen boezem steken door onze kinderen zelf normen en waarden bij te brengen?

    Reactie door Ger — zaterdag 11 februari 2006 @ 18.35 uur

  6. Na enige tientallen jaren van verloedering moeten de volgende maatregelen genomen worden:
    1. Meer lesuren voor de leerlingen
    2. Kleinere klassen
    3. Kleinere scholen
    4. Minder lesuren voor leraren
    5. Aanzienlijke salarisverhogingen voor leraren afhankelijk van vak en bevoegdheid
    6. Herstel van de kwaliteitseisen die lang geleden bestonden voor de examens
    7. Betere opleiding voor leraren

    Reactie door Drob — zaterdag 11 februari 2006 @ 18.52 uur

  7. (5) Zo is dat Ger.
    Maar het is natuurlijk gemakkelijker om de verantwoordelijk ver weg te schuiven. Er wordt altijd gezegd dat België tig jaren achter ligt. Tja, maar die hebben wel het goede behouden. Hier hebben veel ouders geen tijd om hun kinderen normen en waarden te leren (of gewoon gezegd…op te voeden)dus krijgen scholen en overheid de schuld. Sinds de tijd dat de geitenwollensokkenonderwijzers hun intrede deden…met hun “Ik ben Hendrik-Jan” ipv meneer of juffrouw oid…is het hard achteruit gegaan… Geef mij de oude manier nog maar (nee, niet die van het latje)maar die manier waarbij je nog een fout maakte als je een fout maakte en niet die manier van als je 10 fouten maakt hebje toch nog een 9. Toen bleef je gewoon zitten als het niet goed genoeg was..nu is het meer een kwestie van “hoe scoren we voor de buitenwereld”… Tegenwoordig worden leerkrachten steeds meer opgezadeld met taken die voorheen bij ouders lagen. Maar zoals ik al zei…status gaat voor.
    Misschien is dat in België (nog?) niet zo.

    Reactie door Warrior — zaterdag 11 februari 2006 @ 19.07 uur

  8. @6 met bijna alle punten eens, echter ten aanzien van de lesuren, hangt het af of je het over basisschool of middelbaar hebt.
    In het middelbaar krijgen leraren al ruimte in hun pakket voor andere zaken, terwijl dit in basisschool nog niet is geregeld, uiteraard dient er ook bij gemeld te worden dat ze natuurlijk veel vakantie hebben!
    Verder zou ik graag meer klassenassistenten zien in vooral basisschool, dat schept meer werkgelegenheid en hierdoor kun je zelfs met een moeilijke klas toch wat meer individueel doen.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zaterdag 11 februari 2006 @ 19.53 uur

  9. @Sabineke etc.

    Ook op middelbare scholen vallen nog veel uren uit ten gevolge van vergaderingen en cursussen voor leraren e.d. Dat zijn activiteiten die nodig zijn, maar daarvoor mag men het aantal lesuren voor de leerlingen niet verminderen.

    Overigens zou ik ook een goede aanwezigheidsregistratie verplicht willen stellen, met sancties. Voor oudere leerlingen zou men misschien een aanwezigheids- en resultaatbeloning i.p.v. het zakgeld voor de ouders kunnen invoeren. Dat is voor de ouders een financiele verlichting en de leerlingen leren dan dat ze voor geld iets moeten doen. Tegelijkertijd geef je een extra stimulans om de opleiding af te ronden.

    Reactie door Drob — zaterdag 11 februari 2006 @ 20.24 uur

  10. @5 Ger,

    Als eerste ligt de taak van opvoeding bij de ouders, maar steeds vaker blijkt dat de ouders zich er met een Jantje van lijen afmaken en de schuld op de school afschuiven. Dit deugt natuurlijk niet. Kan niet en mag niet.

    @6 Drob,

    Ik heb het over het voortgezet onderwijs in @2 en verwijs er ook naar dat hier eens wat meer geld in zou moeten worden gestoken en meer aandacht aan moet worden betsteedt.
    In Nederland is het zo, dat je met elk lulsmoesje van school kan weg blijven, in België moet je voor elke afwezigheid, ook doktersbezoek een officiële verklaring van de arts zelf kunnen aantonen waarom je kind afwezig is geweest.

    nederland zou heel wat meer in het onderwijs moeten investeren.
    In België hebben de leraren bijscholing buiten de normale lestijden, vergaderingen idem, dito.
    Zouden ze in Nederland ook weer eens moeten gaan doen, zodat de kinderen niet op ieder uur van de dag plots weer voor je neus staan met de medeling, ik weet het ook niet, maar ze hadden weer eens een vergaderingetje.
    Het onderwijs in Nederland verslonst.
    Triest, maar wel waar.

    Reactie door Anja — zaterdag 11 februari 2006 @ 22.47 uur

  11. @Anja

    Ik weet het. Je merkt het ook aan het academisch onderwijs. Voor sommige studierichtingen hebben de studenten op de middelbare school zo weinig kennis en ervaring opgedaan, dat die studierichtingen nauwelijks nog haalbaar zijn. En dat terwijl in die vakken enige decennia geleden Nederland nog een leidende rol in de wereld had.

    Als de kennis eenmaal weg is, wordt het heel moeilijk die weer op te bouwen.

    Reactie door Drob — zaterdag 11 februari 2006 @ 23.10 uur

  12. Ik zie dagelijks twee volle bussen met leerlingen uit ons dorp vertrekken naar de school in Belgie.Toch schijnt het voor de ouders een dure grap te zijn om hun kinderen daar op school te doen,allereerst is het vervoer al erg duur en ik heb me laten vertellen dat het schoolgeld ook niet mis is.Dan moet het onderwijs wel beter zijn,als je daar zoveel geld voor over hebt.Het onderwijs in Nederland zit in de verdomhoek.

    Reactie door Diny — zaterdag 11 februari 2006 @ 23.28 uur

  13. @9 Drob,Ik denk dat het wel verschilt per school;de middelbare van onze dochter, probeert die vergaderingen zoveel mogelijk in de middagen te doen, als het binnen school tijd is, dus dan zijn ze tot 13 of 14 uur aan het lesgeven en daarna vergaderen, verder vergaderen ze regelmatig ‘s avonds en ook in de vakanties.Manlief is roostermaker en puzzelt zich suf om dit echt zoveel mogelijk zonder lesuitval te regelen. De school heeft ook een goede absentie methode en alle verichtingen staan sinds kort ook op een speciale site met ieder een eigen wachtwoord, zodat ouders ook precies kunnen volgen wat kind uitspookt op school, wanner, niet aanwezig, te laat in de les, en welke cijfers.Onze oudste zat op een andere school, kleiner en alleen Havo en VWO en daar was het een stuk minder, die controle en overdracht naar ouders.En sanctie bij te vaak niet aanwezig zijn kan bij de school van mijn dochter, schorsing betekenen en na 2 keer schorsen moet men de school vaarwel zeggen en het ergens anders gaan proberen.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zaterdag 11 februari 2006 @ 23.55 uur

  14. Mijn twee kinderen gaan op de Katholieke basisschool hier in de buurt. Deze school is echt nog een witte raaf: twee juffen per klas en niet meer dan twintig kinderen in de klas. Er vallen wel een lessen uit i.v.m. cursus, maar ze doen echt hun best dat tot een minimum te beperken.
    Een groter probleem is echter dat je in Nederland met al z’n geprivatiseer je nauwelijks nog een gezin kan onderhouden. Voor wie wat beter kent: ik heb sinds 9 februari weer een baan (Goddank!) en ook mijn vrouw werkt, maar dan nog gaat het moeizaam. Ook wij denken er inmiddels over Nederland te verlaten voor Engeland of Zweden…….

    Reactie door Erik van Donk — zondag 12 februari 2006 @ 1.14 uur

  15. 2068 – ‘Succesvol Kabinetsbeleid’:
    “Vorig jaar (2067) zijn de laatste, laaggeschoolde Nederlanders geemigreerd, zo meldt het ECBS. Als reden voor hun vertrek, geeft de familie Azouf zelf het gebrek aan voorzieningen. Zij woonden al 17 jaar lang in een tent aan de rand van een bedrijventerrein dat in 2039 voor dit doel werd ingericht, nadat het laatste huurhuis het jaar daarvoor was gesloopt, als gevolg van het succesvolle Woonbeleid van minister Philips. Op de vraag, waarom zij geen huis in 1 van de 634 HBVW’s (HoogBeveiligde VillaWijken) hadden betrokken, antwoordde dhr. Azouf dat hij, zijn vrouw en 3 kinderen al 22 jaar lang alleen maar werk in de dienstverlening konden vinden, als interieurverzorgers, en met het daar geldende uurloon van Euro 1.06 niet eens de toegangspremie voor een HBVW (Eu. 35.00 p.d) konden betalen, laat staan een villa (Eu. 1,300,000.00 – 12,750,000.00). Hij zei ook niet te kunnen voldoen aan de ABN-eis van het ministerie van Beschaafde Taal & Moraal, noch aan de PH-eis van het ministerie van Sociale Hygiene. Nadat per 01-01 jl. zowel het minimumloon, als de verschillende uitkeringen dan eindelijk zijn afgebouwd, waren de laatste 27 steuntrekkers twee dagen later al herplaatst in de daartoe door de Unie aangewezen survival-locatie ‘Ivoorkust’. Desgevraagd, antwoordde President M. van Oranje-Nassau: “Wij hebben het liberale beleid duidelijk met succes weten uit te voeren. Nederland kan nu, dankzij de gunstigste belastingtarieven, bogen op de grootste bedrijvenconcentratie binnen de Unie. De kennis-economie bloeit, dankzij de bijdrage van de ons omringende leden van de Unie, wier medeburgers ons melden, nergens zo veilig en prive te wonen, als hier, in onze HBVW’s. COI B. Kalasjnikov van de Verenigde Beveiligingssyndicaten, verantwoordelijk voor de nationale orde en vrede in zowel de HBVW’s, als op alle 29.587 bedrijventerreinen, sprak van een historisch hoogtepunt. “In dit deel van de Unie leeft men 100% veilig, daar zorgen mijn troepen wel voor. Vanuit ons hoofdkwartier in Duisbergen, surveilleren wij dag en nacht in alle HBVW’s, voeren wij permanente controle uit op de wijkmuren en begeleiden wij ieder managementtransport tussen HBVW en bedrijf. Ook dragen wij zorg voor de extra beveiligde studie-migratie tussen ons land en de kennis-centra in Belgie en GB. Slechts de Bulgaarse Dienstenservice, die lokaal zorgt voor schoonmaak en ziekenondersteuning, en de Turkse Dienst voor Onderhoud aan Robots blijven volgens de geldende EU-norm verantwoordelijk voor hun eigen vervoer en veiligheid binnen onze lidstaat.” Als enig minpunt, voerde dhr. Kalasjnikov de groeiende groepering muiters uit de VS aan, die hun land massaal ontvluchten, op zoek naar betere leefomstandigheden elders. Pres. Van Oranje: “Tja, de Amerikanen vinden hun welzijn niet langer binnen eigen grenzen. Ze zijn als het ware ingehaald door hun eigen beleid, sinds 2001. Hun rol van supermacht is al in 2018 definitief overgenomen door Azie, waarop zij dachten te anticiperen met de aanval op India, na dier schending van het verdrag op gebruik van kernwapens. Het is jammer dat zij zich toen niet hebben gerealiseerd dat wij India vanwege onze economische belangen daar – onze gehele administratie vindt in India plaats – wel moesten steunen. Dat heeft ons, met de lokale arbeidsmarkt daar, geen windeieren gelegd.” Ook is Amerika volgens hem te zuinig omgegaan met het handelsverdrag met de VZAS: “De VS hadden landen als Brazilie en Argentinie meer handelsvoordelen moeten gunnen. Zo zie je, waar protectionisme toe leidt.” Het ECBS meldt verder dat Nederland nu, met 1.600.000 inwoners die het hoogste gemiddelde inkomen phb hebben en de meest flexibele ondernemersmarkt, de top-economie van de EU is. Spanje, het Florida van West-Europa, staat dankzij haar 78.000.000 ‘pensionado’s’ op de tweede plaats, met de laatst tot de Unie toegetreden lidstaat, Noord-Siberie, als hekkensluiter.
    Verder nieuws: ‘China verdenkt de VS van steun aan terroristische organisaties in Ivoorkust’ en ‘Woedende menigte eist medicijnen van Pres. Fuentes in Washington, DC.”

    Reactie door Boudewijn Pleines — zondag 12 februari 2006 @ 10.06 uur

  16. Je bent een talent, Boudewijn! :D
    Desondanks een griezelig vooruitzicht. Aan de andere kant: ik ben dan wel dood inmiddels tegen die tijd, maar Ivoorkust is natuurlijk wel lekker warm met een mooie, blauwe zee, stranden en zo. Alle potentieel om “rijk” te worden van die hard werkende kenniseconomie gestresste figuren uit dat kikkerlandje…. :D
    Ben benieuwd wie er liever in Ivoorkust zit dan? :P

    Reactie door L.M. Lembeck — zondag 12 februari 2006 @ 13.26 uur

  17. @15
    Die Boudewijn toch. Nu blijkt dat je de kwaliteiten hebt om SF schrijver te worden! Velen zullen het door jouw voorgehouden scenario voor de toekomst afdoen met onzin. Vroeger dacht men ook dat bepaalde dingen niet mogelijk waren, bleek dus later van wel.
    Zo stond ik mij jaren geleden te vergapen aan de Berlijnse muur. Ik was er van overtuigd dat die nooit weg zou gaan. Nadat ik dat uitgesproken had, was na 1 jaar die muur weg. Ik heb het regelmatig mis met mijn toekomst visie. Zo denk ik ook dat het kabinet Balkenende nooit weg gaat. Dus, wie weet.

    Reactie door Gandalf — zondag 12 februari 2006 @ 16.09 uur

  18. Buitenhof gezien?Nog even en Brussel neemt de regie nog meer over maar vooral het recht!Ook die trein gaat maar door!Heel griezelig!!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zondag 12 februari 2006 @ 16.28 uur

  19. Vanavond in Netwerk:

    http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=items&r=netwerk&a=214093

    Reactie door Gandalf — zondag 12 februari 2006 @ 18.33 uur

  20. @12 Diny,

    België is veel goedkoper wat schoolgeld betreft. De overheid bemoeit zich hier veel meer met onderwijs en steekt er ook veel meer geld in.
    Kan Nederland nog een voorbeeld aan nemen.
    Natuurlijk moet hier ook boekengeld betaald worden, maar dit staat niet in verhouding met Nederland, zeker gezien de kwaliteit van het onderwijs.

    Reactie door Anja — zondag 12 februari 2006 @ 19.32 uur

  21. @20 Anja,
    Het Nederlandse onderwijs is volgens mij – en zeker met betrekking tot de aanschaf van schoolboeken – in handen van de commercie/vrije markt. Zelfs via het boekenfonds dat op vele middelbare scholen mogelijk is, moet diep in de buidel getast worden. Wolters-Noordhoff vaart er wel bij.
    Ook hierbij zijn de guldens euro’s geworden.

    Reactie door Gandalf — zondag 12 februari 2006 @ 19.56 uur

  22. @21 Gandalf,

    Je hebt hebt het door en helemaal gelijk.
    Tijd voor een weekend borreltje vind je niet? Ik ga er ééntje pakken, heb hem verdiend na dit ziekenhuisweekje.
    (off topic)
    Mijn jongste (14 jaar) ligt nl in het ziekenhuis sinds woensdag, geopereerd aan een hernia en gebroken ruggenwervel.
    Dus het was en is nog steeds een hoop heen en weer gereis.
    Vandaag weer 6uur aan zijn bed gezeten, nu even tijd voor mezelf.
    Vandaar dat je me op dit moment niet zoveel tegen komt op dit log.
    Fijn weekend nog en proost, drink er ééntje met me mee hè?
    groet,

    Reactie door Anja — zondag 12 februari 2006 @ 20.44 uur

  23. @Anja, sterkte met zoonlief!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zondag 12 februari 2006 @ 23.59 uur

  24. Off topic?

    @22 Anja.
    Dat klinkt niet best met je zoon. Ik hoop voor jullie dat alles in orde komt. Sterkte en hou je haaks.

    En voor wat die dubbel of tripple betreft, op dit moment maar even niet. Die houden we tegoed.

    Reactie door Gandalf — maandag 13 februari 2006 @ 6.25 uur

  25. @24 O ja, Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — maandag 13 februari 2006 @ 6.48 uur

  26. “Gefeliciteerd” Anja en is hij eigenlijk
    ook gek op computeren? Leuk als hij op die
    manier zijn post ook kan ontvangen want hij
    is vast nog wel even thuis!
    Ook ik kom wel gemakkelijk op Internet, maar post naar kennissen in België, krijg ik elke keer terug met een foutmelding.
    Zijn ze daar bezig met een andere net-ver-
    deling of zo, of kan de server zijn werk
    niet aan? Fijn dat de scholen in ieder geval wél goed funktioneren.
    Overigens één van de redenen, waarom ik wel
    per kabelnet op het internet zit, maar de
    telefoon apart laat funktioneren vóór alleen de telefoongesprekken en niets meer.
    Is mijn computer stuk, zou ik vrezen ook
    geen telefoon meer te kunnen ontvangen, zegt jou dat wat? Stel dat je met je ene
    been in Nederlands Baarle-Nassau zou wonen
    en met je andere been in Belgisch B.N.,
    kan dan dat mogelijk strubbelingen geven?
    Veel grensbewoners zijn gek op hun stek en
    kunnen er niet zelden het beste van maken
    en leren zo mogelijk nog een taal erbij!
    Fijne dag, vandaag!

    Reactie door Madelief — maandag 13 februari 2006 @ 10.02 uur

  27. @16 Lydia, zeker knap van Boudewijn, hij
    moet maar eens gaan schrijven, want dat kan
    zeker erg leuk worden ook! Je zit al snel
    in de sfeer die hij voor ogen heeft!

    Jou moet ik misschien teleurstellen en zeg
    gen zeker te weten dat het Middell.zeeklim.
    heel erg plezierig aanvoelt en ook van de
    Ivoorkust, en vroeger Kameroen, liet ik me
    vertellen, dat als je s’avonds je bruine
    schoenen onder je bed zou zetten, die ‘s
    morgens totaal WIT uitgeslagen waren van de
    vócht, of werden me dan toen van verschil-
    lende kanten indianenverhaaltjes op de mouw
    gespeld? Waar de echt gunstigste plekken
    zijn om te vertoeven in Zuid-Afrika zullen
    ons inmiddels velen wel kunnen vertellen,
    zoals men ook altijd roemt over het klimaat
    in Australië. Maar er een poosje even hele-
    maal tussenuit lijkt me zeker wel een leuke
    ervaring, met althans de mogelijkheid van 1
    bekende taal (natuurlijk dan toch weer met
    schaamte voor de landen die de rijke gebie-
    den tot kolonies maakten en daarna aan hun
    lot overlieten). Al 30 jaar terug maakte men wel eens het grapje (wat héét), dat al
    die volkeren het eens bij ons zouden komen
    terughalen, en ja hoor terecht! Uitzetten
    van asielzoekers zou men bijv. ook kunnen
    doen naar de landen die eens deze voormalige kolonies tot hun bezit rekenden!

    Terecht dus ook dat voormalige Koninkrijks
    gebieden hun heil alsnog van ons verwachten
    en zij hun ontwikkelingsgeld zeker niet
    ‘vrij’blijvend zullen ontvangen, maar leep
    weten te zien vertaald in economische ver-
    dragen. Nederland blijft een niet al te on-
    doorzichtig, niet zelden opportunistische
    kijk houden op hun buitenlandse-zaken beleid. Hulp komt dan toch nog van de graag
    vrijgevige burger, die daarnaast ook nog
    ontwikkelingshulp, middels belastingen, be-
    taalt.

    In de (algemene) liefde héét het, dat je
    anderen pas gelukkig kunt máken, als je het
    zélf bent.
    Voor liefdadigheid is dat idem dito:
    je kunt pas écht van hárte géven, als je
    zelf niet aan de bedelstand bent uitge-
    leverd.
    De méns wordt dan dus óók nog eens een keer
    geremd in zijn natúúrlijke áánleg van géven

    Scholen in héél Europa, vooral eerst, die-
    nen uitgebreid een vak als Maatschappij/
    Ethiek uit te gaan diepen, vanaf het 4e
    jaar, zeker daar, waar sommigen aan thuis
    opvoeden en voorbeeldstelling niet meer lij
    ken toe te komen.
    Veel meer aandacht dus voor projecten in het klein beginnend ipv wat de regering
    doet: direct aan dollars te denken in de
    vorm van Bedrijfs Onroerend Goed en zodra
    ze de kans schoon zien te privatiseren,
    daar waar het éven gróót geld líjkt op te
    leveren.
    Onder wijs en boven slim gaat nog steeds
    niet hand in hand.

    Reactie door Madelief — maandag 13 februari 2006 @ 10.24 uur

  28. @26 Madelief,

    Kan kloppen, heb er nog één gestuur zo net, kijken of het nu wel werkt. Gehannes met de provider, weer veranderingen etc.
    Misschien dat het deze keer lukt, heb je eerste in elk geval wel ontvangen.

    Sabineke en Gandalf, DANK, DANK, DANK!!
    Vanmorgen weer geweest, misschien sprake van dat hij vandaag naar huis mag, maar helaas geen dokter gezien, dus weet nog niets.
    Operatie is gelukkig wel geslaagd, nu revalideren.

    Reactie door Anja — maandag 13 februari 2006 @ 11.39 uur

  29. Gelukkig maar Anja. Voor het “dinner” vanavond neem ik er een! Proost.

    Reactie door Gandalf — maandag 13 februari 2006 @ 11.44 uur

  30. @29 Gandalf, dan ik vanavond met je mee. :)

    Madelief,
    Achter het @ is het veranderd.
    dit is scarlet.be geworden, de rest is hetzelfde gebleven.

    Reactie door Anja — maandag 13 februari 2006 @ 11.49 uur

  31. het onderwijs in nederland moet verbeterd worden, helemaal mee eens. allereerst moet er maar eens respect komen voor de leraren en de merkjes rage de kop in worden gedrukt. dit kan door het uniform weer in te voeren.
    verder mag de overheid ook wel eens wat meer investeren in onderwijs maar ook de inhoud beter afstemmen op de behoefte van het bedrijfsleven, hiermee bedoel ik ook tandartsen waarvan er een tekort is.
    ook kunnen lagere en middelbare scholen een rol spelen in de integratei van buitenlanders door ouders die geen of slecht nederlands spreken te helpen maar ook om ze wegwijs te maken met de nederlandse cultuur.
    de school zou een centrale, sociale spil moeten worden in onze samenleving. helaas is ze een sluitpost op de overheidsbegroting.

    Reactie door Matthijs — maandag 13 februari 2006 @ 12.49 uur

  32. @31, Mathijs, jouw visie zal geen werkelijkheid worden, het kost meer dan men wil uitgeven!We hebben nog steeds een nummerus fixus op studie medicijnen, terwijl onze huisartsen de meeste patienten moeten bedienen dan elders in Europa, zo ook tandartsen, bovendien verdienen die elders in Europa behoorlijk meer.Zolang Nederland blijft gaan voor een dubbeltje op de eerste rang, zal kenniseconomie naar elders verhuizen en is het dus een rad voor ogen wat de regering draait!Investeren in mensen kost tijd en geld en dat is dus te kostbaar binnen het huidige denken, immers en geld en tijd(wat ook kost)is dubbel op.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 14 februari 2006 @ 9.51 uur

  33. @Sabineke,
    Het is schrijnend je reactie te lezen maar neem het voor waar aan. Ik noem tandartsen als voorbeeld maar doel natuurlijk op de gezondheidszorg en zorg als geheel. Huisartsen vervullen ook een belangrijke rol, ongelofelijk dat deze mensen zo worden afgeknepen.
    Het is om wanhopig van te worden, maar je hebt gelijk, men wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

    Reactie door Matthijs — dinsdag 14 februari 2006 @ 11.08 uur

  34. @Mathijs, nee, men wil mens alleen zien als zijnde in dienst van economie en het zou, in mijn ogen, andersom dienen te zijn.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 14 februari 2006 @ 12.21 uur

  35. ‘The age of Aquarius’ is zeker allang weer voorbij?

    Reactie door Boudewijn Pleines — woensdag 15 februari 2006 @ 16.27 uur

  36. Jullie zitten allemaal wel zo te zeuren, maar hebben jullie ooit aan jullie kinderen gevraagd wat ZIJ ervan vinden? Ik zit nu in 4vwo en er van wel eens lessen uitgevallen ja, maar binnen twee weken lopen we weer precies op schema. Een groot probleem hoef je er zeker niet van te maken.

    Zullen we die halve snipperdagen van jullie dan ook maar effe afschaffen… jullie hebben er wel voor gewerkt, maar in principe lopen jullie dan ook achter!

    Verder ligt het aan de school of leerlingen een goede begeleiding krijgen. Op mijn school krijgt iedereen voldoende kans om dingen te vragen; het is niet dat de scholen in Nederland te weinig aandacht besteden aan de problemen van uw kind, uw kind moet gewoon om HULP vragen. De leraar kan toch ook niet ruiken waar het kind problemen mee heeft. Leraren vragen meestal of mensen problemen hebben met een bepaald onderwerp en dan legt hij of zij dat nog een keertje uit.

    Ik vind dat de uitgevallen lessen niet ingehaald hoeven te worden:
    1. dat kost weer extra geld (voor eventuele vervangers en de boetes die scholen waarschijnlijk gaan krijgen voor lesuitval)
    2. het moet waarschijnlijk buiten de normale schooltijd, en de meeste kinderen op de middelbare school hebben een baantje na schooltijd… en 3 weken van te voren weet je nog niet of een les gaat uivallen.
    3. In jullie tijd zijn er heus ook wel eens een paar lessen uitgevallen… jullie zijn toch ook goed terecht gekomen, waarom maken jullie ouderen er zo’n probleem van?

    Oh en over dat spijbelaars geen kans krijgen in België, als je je kind een beetje goed opvoedt en in de gaten houdt heeft dat kind ook geen kans om te spijbelen in Nederland.

    Reactie door Cynthia — woensdag 15 februari 2006 @ 18.23 uur

  37. even voor de duidelijkheid!! de reactie van hierboven onder de naam cynthia is niet van cynthia die hier vaker post!!! SP lid

    Reactie door cynthia — woensdag 1 maart 2006 @ 13.34 uur

  38. Ik vind het onderwijs in Nederland slecht,
    ik kan hier over spreken omdat ik vier kinderen heb in allerlei leeftijden.
    De kinderen worden te veel aan hun lot over gelaten.Heel vaak kloppen cijfers niet.De docenten kun je niet kwalijk nemen, zij krijgen te veel te doen naast het voor de klas staan. Iedere keer komen er weer nieuwe ideeën van overheidswege, wat weer tijd kost om daar eerst zelf mee kennis te maken.Een dochter heeft een paar jaar geen nederlandse les gehad op de havo,zeker een jaar geen frans en als er wel frans was, dan was er weer heel veel uitval.
    Lesuitval….veel te veel, huiswerk maken
    in de tussenuren, dan moet internet het wel doen en moet er wel ruimte en begeleiding zijn.
    De scholen zijn veel te groot, dus er kan minder gecontroleerd worden en de leraren
    hebben het veel te druk om echt aandacht te geven aan de leerlingen.
    De ROC’s zijn nog veel erger, daar lopen meer managers rond dan docenten, daar wordt helemaal geen echt onderwijs gegeven.
    Ga maar in de klas zitten doe je boek maar open en zoek het maar uit.
    Zelf heb ik ook een opleiding gedaan op het ROC. Echt een ramp…een docent die niet op komt dagen, na twee lessen krijg je al een toets en..klaar.
    Of toetsen die niet na gekeken worden.

    Een zoon van me heel goed gemotiveerd, komt op school(ROC)om een toets te maken, hm de leraar is het vergeten.
    Het is een fulltime opleiding maar hij krijgt twee dagen les waar de meeste lessen ook nog eens uitvallen.

    Probeer de jongelui nog maar eens te motiveren…
    Hij gaat het nu bij de marine proberen, kijken of ie daar een goede opleiding kan krijgen.

    Zelf denk ik dat elk schoolsoort zelfstandig en dus kleinschalig veel beter zal kunnen functioneren.
    Ook het beroepsonderwijs, zal veel beter functioneren als het kleinschalig wordt.

    Reactie door Marianne — donderdag 23 maart 2006 @ 22.00 uur