‘Er is werk genoeg’

Doordat uitkeringsverstrekkers, gemeenten, bedrijven en het CWI slecht samenwerken worden er onnodig veel vacatures door buitenlanders vervuld, dat stelt het IWI (Inspectie Werk en Inkomen).

De IWI heeft ook kritiek op de werkgevers, die voor eenvoudig werk een voorkeur hebben voor personeel uit nieuwe EU-landen zoals Polen en Slowakije. Mensen met een uitkering blijven daardoor aan de kant staan. Maar ook hier treft het CWI schuld, stelt de inspectie.

Volgens de dienst verleent het CWI werknemers uit deze landen namelijk te gemakkelijk de noodzakelijke werkvergunning. De arbeidsbemiddelaar controleert te weinig of bedrijven wel genoeg hebben gedaan om werknemers uit Nederland of de rest van de Europese Unie te vinden. En dat is een vereiste voor de verstrekking van de vergunningen.(BNR)

Eén van de argumenten om de grenzen verder open te stellen is dat de bedrijven te weinig personeel in Nederland kunnen vinden dat kan en wil werken. Uit de bevindingen van het IWI blijkt dat we ons zouden moeten inspannen om de werkloosheid in Nederland terug te dringen.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 13 februari 2006 :: 14.40 uur

89 Comments

89 reacties

  1. Ik denk dat je verder moet kijken. De werkgevers die werknemers uit Polen halen doen dit ook omdat ze anders door concurentie op de fles zouden gaan. Als dat zou gebeuren zouden nog meer mensen werkloos zijn..

    Reactie door belangeloos.com — maandag 13 februari 2006 @ 15.07 uur

  2. Wat een raar argument belangeloos.

    De sociale lasten zijn juist een groot deel van de kosten van een bedrijf, als meer mensen werken (let wel, dit is juist het standpunt van het kabinet) dan worden de sociale lasten minder. En dus wordt je concurrerender…

    Kortom, zelfs hun eigen paradepaardje lost het kabinet niet op. Ze zijn wel goed in het mensen uit de de WAO te schoppen, maar mensen daarna aan het werk helpen lijkt dus een beetje teveel gevraagd. (als ze het kunnen overigens, de meeste worden er onterecht uitgeschopt)

    Reactie door Bart — maandag 13 februari 2006 @ 15.33 uur

  3. (1)slap gelul !! waar denk je dat mensen als jan de rooy hun parijs-dakar avontuurtjes van betalen ?omdat ze anders op de fles gaan ?
    het c.w.i is niks anders dan een instituut dat het werklozen het uiterst moeilijk maakt zodat deze de fout ingaan (na 100 solicitaities vergeet je er een )dit word onmiddelijk gemeld aan de uitkerings instantie (sociale dienst en u.w.v.) en pats weer een uitkerings trekker minder .en de geus heeft weer wat bezuinigd.
    die rechtse ballen in den haag en bij de vakbonden hebben schijt aan mensen .uitbuiting daar gaat het ze om .laat je dit niet gelegen eindig je in de goot.

    Reactie door ,texas, henkie — maandag 13 februari 2006 @ 15.37 uur

  4. Texas Henkie,
    Zo mooi had ik het niet kunnen zeggen ;-)

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — maandag 13 februari 2006 @ 16.03 uur

  5. Zoals de laatste tijd steeds het geval is verschuilen de bonden zich weer achter een masker van lafheid en lul verhalen.
    Het gezegde van de bond dat ze hier moeten werken onder de zelfde voorwaarden is een zet om de leden weer voor joker terzetten.
    Iedereen weet ,en ook de vakbonden,dat als wij overspoelt worden door Polen een groot gedeelte van Nederland over tijdje het minimum loon verdient.
    Voor de Nederlanders is dat balanceren op de grens van armoede en voor de Polen een zeer goed loon.
    Maar de vakbonden denk niet meer aan de werknemers hier in Nederland ze denken Europees.
    Deze actie om de mede de Polen hier massaal toe te laten is alleen goed voor de werkgevers en de Polen.

    Reactie door Jofel — maandag 13 februari 2006 @ 16.48 uur

  6. Premtime gezien gisteravond? Over die zogenaamde kantoren in Polen van Postma Transoirt? Zo gaat dat ook voor andere bedrijven gelden. Dus gaan die mensen voor Poolse lonen echt wel hier werken…. Dat is goed voor de economie, zegt Brinkhorst c.s. Ja, ammehoela! En al die werkloze Nederlanders dan? Op een houtje gaan bijten? Stel je dat eens voor: honderdduizenden werklozen erbij, omdat de “economie” wil dat de Polen ons werk gaan doen. Daar is geen uitkering meer voor. Die mensen staan letterlijk op straat strakjes. Ik ook. Ik moet het ook van een uitkering doen. Het volk mort, maar zou harder moeten morren en op Den Haag moeten afgaan. Langzaam, maar wel zeker…. Omsingel die regeringsgebouwen. Niet een uur, niet een dag, maar maandenlang. Geen voedsel verstrekken. Gaan ze vanzelf dood…. opgeruimd staat netjes.

    Reactie door L.M. Lembeck — maandag 13 februari 2006 @ 16.50 uur

  7. Ik snap nooit zo goed waarom mensen tegen dit soort maatregels in opstand komen. Het is toch onontkoombaar dat je goedkope arbeidskrachten nodig hebt? En al wil je niet, dan moet je wel. Zeker als de VS en de rest van de EU landen het ook doen. Anders haal je je winsttargets niet, kun je niet herinvesteren en ga je uiteindelijk op de fles.
    Er zijn heel veel kansen voor mensen, die hierdoor zonder werk komen te zitten. Je kan terug naar school, cursussen doen of ander werk in de dienstverlening. Ik zie bijvoorbeeld nooit Polen in de horeca werken bvb, daar hebben ze een taalbarriere te overwinnen. Zelf heb ik ook altijd alles aangepakt en heb ik mijn eigen opleidingen betaald met mijn spaargeld.
    Ik heb voor die zeurpieten, die altijd fixeren op behoud van werk maar een boodschap; grow up! Je leeft in een internationale wereld met allerlei nieuwe kansen en bedreigingen. De tijd dat je als Nederlander gepamperd en verzorgd werd door een goedwillende overheid is echt voorbij.

    PS Geef die bedrijven eens ongelijk. Polen werken voor weinig, accepteren overwerk en werken gemiddeld harder. Kom nu niet met argumenten als de baas van dit bedrijf doet mee aan Parijs-Dakar ofzo. Die mensen lopen ook het meeste risico als het misgaat. Ik ben het er helemaal mee eens dat het kapitalisme niet altijd eerlijk is. Ik geloof jullie als je zegt hard te werken. Maar dat heeft hier niets mee te maken. Lopende bandproductie en “eenvoudig” lageloonarbeid hebben onder de huidige omstandigheden hun langste tijd gehad in West-Europa en de VS. Dat is een feit, geen onwil.

    Reactie door jimmy — maandag 13 februari 2006 @ 17.06 uur

  8. Jimmy,

    Het is waar dat we hier (in het westen) voor kapitalisme hebben gekozen. Maar die kan voor sommige mensen erg hard zijn. Op je 20-ste aan de lopende band begonnen, na 30 jaar sta je op straat en je bent 50. Je kanzen om iets verder te vinden zijn minimaal!

    Wiens schuld is dit? De baas die een goedkopere pool vind? De werknemer die nooit 30 jaar daar had moeten vast roesten?

    Reactie door jeroen — maandag 13 februari 2006 @ 17.14 uur

  9. @8
    Dit slaat nergens op.

    Reactie door Jofel — maandag 13 februari 2006 @ 17.20 uur

  10. Wat bedoel je Jofel?

    Reactie door jeroen — maandag 13 februari 2006 @ 17.21 uur

  11. @8 sorry fout gelezen.

    Reactie door Jofel — maandag 13 februari 2006 @ 17.22 uur

  12. Ach, we lopen in Nederland altijd achter de feiten aan de laatste jaren!
    Grote plannen en heel slechte uitvoering, zorgen niet voor goede werkgelegenheid!
    Kenniseconomie wil volgens mij zeggen dat je kennis zo goed mogelijk benut en niet dat iedereen kennis dient te hebben, dus waarom is Havo en HBO uitgevonden.We kijken neer op de beroepen die altijd nodig zullen blijven en ja dan gaan anderen er mee van door!Ook controle en boete is altijd een wasse neus geweest!
    Ik blijf erbij dat iedereen die in dit land werkt dezelfde rechten en plichten hoort te hebben.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — maandag 13 februari 2006 @ 17.24 uur

  13. Off topic,
    Sabineke, Gandalf, Madelief,
    HIJ IS THUIS !!!!

    Reactie door Anja — maandag 13 februari 2006 @ 17.28 uur

  14. @Jofel Goede argumentatie Jofel, tsjongejonge. motiveer dan eens…

    @Jeroen, iig ben je het me eens dat bepaalde keuzes consequenties hebben. Dat is de kern van wat ik wil zeggen. Hoewel, ik meeleef met dit soort excessen (mensen van 50 op straat gooien, dat kan niet eens met vaste contracten. Ze kunnen wel productie verplaatsen naar Polen, maar het gaat hier om Polen en andere nieuwe oosteuropeanen die hier komen werken) zijn ze onoverkomelijk.

    Reactie door jimmy — maandag 13 februari 2006 @ 17.29 uur

  15. @13, Anja, heerlijk! Het blijft druk maar niet meer heen en weer!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — maandag 13 februari 2006 @ 17.33 uur

  16. Het Loongebouw

    Inderdaad, er is werk genoeg.
    Sterker nog, er zijn veel meer banen dan we uit ons beschikbare ‘reservoir’ kunnen putten.
    Ik heb het dan helemaal niet over banen in het hogere segment, dus laten we maar zeggen boven de Euro 40.000 per jaar.
    Ik heb het juist over de beschikbare banen onder tot ruim onder deze grens.

    Hier wreekt zich het te geringe verschil tussen werken en uitkering trekken.
    Motivatie om te gaan werken mag, al was het alleen maar uit psychologisch uitgangspunt niet leiden tot inkomstenverlies.
    Er klopt dus iets niet met ons loongebouw in combinatie met additionele voorzieningen zoals subsidies en vrijstellingen voor de uitkeringstrekker.

    Juist aan de onderkant van ons loongebouw moet het roer om en dit niet door het schrappen van speciale voorzieningen voor de uitkeringstrekkende maar door legalisering van het betalen van netto bedragen aan de werkenden of herintreders op de werkvloer.
    Dit kan op velerlei wijzen.
    Ook moet men eens gaan denken over belastingvrijstelling van overwerk.
    De ondernemer kan voor incidenten niet teruggrijpen naar nieuwe instroom maar alleen maar naar de mensen met ervaring in zijn bedrijf.
    Anderzijds moeten we ons langzaam ook zorgen gaan maken over het veelal ongewenste effect op onze economie die onze te geringe inspanning aan uren op de werkvloer veroorzaakt.

    Samen een paar uur per week meer werken, natuurlijk tegen betaling en dit tegen een geringere of afwezige belastingdruk, veroorzaakt niet alleen een beter inkomen maar uiteindelijk door betere concurrentiepositie meer werkgelegenheid.

    Reactie door Jacob — maandag 13 februari 2006 @ 18.03 uur

  17. @jimmy.

    Ik ben het met je eens jimmy. Welke vorm van economisch regiem je er ook op na houdt, er zijn altijd “winnaars” en “verliezers”. Het punt is dat je de winnaars niet hoort die zitten te genieten, maar de verliezers brullen het hardst.

    Reactie door jeroen — maandag 13 februari 2006 @ 19.17 uur

  18. Het is een feit van algemene bekendheid als hier 100000 Polen of uit andere Oostblok landen binnen komen en een baan overnemen van een Nederlander dat we er 100000 werklozen bij hebben.

    Het gezeik dat we in Nederland niet hard werken is een waardeloos argument dit land is groot geworden door keihard te werken.

    Het waardeloze argument dat Nederlanders niet over willen werken slaat nergens op.
    Pas zijn daar nog cijfers over bekend gemaakt dat een gem. Nederlander heel veel overwerkt.
    En steeds meer overwerkt.

    Het argument dat ze zich meer moeten scholen om aan werk te komen is zwak ,op alle niveaus in Nederland bestaat een groot overschot aan werknemers.

    Het grote argument om polen hier naar toe te halen is verkapte slaven arbeid.
    Men praat hier ook over ze als slaven ,ze durven niks te zeggen,je kan ze 12 uur achter elkaar laten werken,je douwt ze in een krot met 20man lekker goedkoop,als je ze niet meer nodig heb schop je de straat op,ze werken hard en hoeven geen pauze,want ze weten ,als ze dat niet doen dat ze teruggeschopt worden en dan heeft hun gezinnetje niks te eten in Polen.
    Als je de Polen wil helpen dan breng je het werk naar hun toe zoals het al gebeurd,al komen veel bedrijven daar al van terug.

    De argumenten die @7 Jymmi aanvoert zijn argumenten om de modern slaven arbeid in te voeren,en een deel van hardwerkend nederland onder de grond te schoffellen

    Reactie door Jofel — maandag 13 februari 2006 @ 19.27 uur

  19. Het is een feit van algemene bekendheid als hier 100000 Polen of uit andere Oostblok landen binnen komen en een baan overnemen van een Nederlander dat we er 100000 werklozen bij hebben.

    Het gezeik dat we in Nederland niet hard werken is een waardeloos argument dit land is groot geworden door keihard te werken.

    Het waardeloze argument dat Nederlanders niet over willen werken slaat nergens op.
    Pas zijn daar nog cijfers over bekend gemaakt dat een gem. Nederlander heel veel overwerkt.
    En steeds meer overwerkt.

    Het argument dat ze zich meer moeten scholen om aan werk te komen is zwak ,op alle niveaus in Nederland bestaat een groot overschot aan werknemers.

    Het grote argument om polen hier naar toe te halen is verkapte slaven arbeid.
    Men praat hier ook over ze als slaven ,ze durven niks te zeggen,je kan ze 12 uur achter elkaar laten werken,je douwt ze in een krot met 20man lekker goedkoop,als je ze niet meer nodig heb schop je de straat op,ze werken hard en hoeven geen pauze,want ze weten ,als ze dat niet doen dat ze teruggeschopt worden en dan heeft hun gezinnetje niks te eten in Polen.
    Als je de Polen wil helpen dan breng je het werk naar hun toe zoals het al gebeurd,al komen veel bedrijven daar al van terug.

    De argumenten die @7 Jymmi aanvoert zijn argumenten om de modern slaven arbeid in te voeren .
    En een hardwerkend deel van Nederland die ook nog onder aan de beloonde ladder staat onder de grond te schoffelen

    Reactie door Tokkie — maandag 13 februari 2006 @ 19.29 uur

  20. @17
    Wie zijn dan de winnaars Jeroen.

    Reactie door Bert — maandag 13 februari 2006 @ 19.36 uur

  21. Toen er enkele jaren geleden ,geen nee, te koop was, zijn veel nederlandse bouwvakkers ZZP-er geworden (zelfstandigen zonder personeel). Als je niet meedeed was je bijna achtelijk. Iederéén had geld genoeg om hun bouwwensen uit te voeren. Hier is grif misbruik van gemaakt. De ZZP-er heeft gigantische zijn zakken staan vullen. De uurlonen van veel bouwvakkers zijn gigantische gestegen. Nu het allemaal wat minder gaat snijden ze zich flink in de vingers. Ze kunnen de concurrentie met de Poolse bouwvakker niet aan.Deze werken hard voor te weinig salaris. Daar staat tegenover dat de ZZP-er ook even in de spiegel mag kijken.Ze prijzen zichzelf de markt uit!

    Reactie door rob — maandag 13 februari 2006 @ 20.00 uur

  22. Dit kabinet zijn een stelletje landveraders. Sorry, maar meer kan ik er niet van maken! Ze hebbn schijt aan hun eigen volk en zit hun eigen volk dik en dik te verneuken. Ze denken alleen maar aan de grote bonzen en het geld en de rest kan simpelweg gewoon stikken. Het land gaat echt naar de kloten!

    Reactie door ACCEPT — maandag 13 februari 2006 @ 20.09 uur

  23. Het grappige is dat hier het leuke, rechtse idee toch akelig realistisch wordt: degene die met weinig tevreden zijn, zullen ook voor weinig werken. Werkelozen in Nederland worden door sociale voorzieningen teveel gekoesterd.

    Reactie door Niels — maandag 13 februari 2006 @ 20.11 uur

  24. Dit kapitaal kabinet zoekt oplossingen waar de minder bemiddelde Nederlander niet beter van wordt.
    De winsten van de grote ondernemers stijgen tot ongekende hoogtes, de beursen van de medewerkers van deze ondernemers worden echter alsmaar dunner en dunner!

    Natuurlijk maakt dit kabinet selectief gebruik van de Europese regels, dienstenrichtlijn vindt men prima, kost ons op termijn allemaal onze baan, de eu-subsidies afschaffen ho maar, mijnheer Veerman stemt tegen en zijn zoons kunnen ‘m gaan vangen. Zo’n douceurtje zit er voor ons helaas niet in!

    Reactie door hanri — maandag 13 februari 2006 @ 20.31 uur

  25. Ik geloof niet dat er genoeg werk is. Er zijn iets van 130.000 banen en we hebben meer dan een half miljoen werklozen, dus waar gaat dit over ??

    Verder geloof ik ook niet dat mensen niet willen werken. Het grote probleem is dat veel mensen genoegen moeten nemen met een slecht betaalde baan die weinig meer oplevert dan een uitkering. Ondertussen moet men dan wel allerlei subsidies en andere extraatjes missen omdat men werkt. Financieel redden de meesten het dan niet. Werken wordt op die wijze gestraft en daar moet eens iets aan gedaan worden.

    Als men daadwerkelijk meer mensen aan een baan wil helpen moet men eerst zorgen dat werken beloond wordt en niet gestraft zoals je nu ziet.

    Uiteraard zullen er nu wel lieden zijn die roepen ‘eigen schuld’, maar zo simpel is het allemaal niet!

    Reactie door DJ Digital — maandag 13 februari 2006 @ 20.42 uur

  26. Het Nederlandse volk word na mijn mening gigantisch in de maling genomen of wel genaaid.
    Tegenwoordig word als het maar even kan zoveel mogelijk mensen de straat op gejaagd of wel ontslagen.
    krijgen om de meest vreemde oorzaken ,redenen ontslag,doen natuurlijk reten hun best om weer een nieuwe baan te vinden maar krijgen never nooit meer een vast contract, zodat straks iedere Nederlander a la minuut de straat opgeschopt kan worden,en zo altijd aan de onderkant blijft hangen van deze o zo goed bedoelde hervormingen c,q democratie.
    ,prima toch,voor wie dat laat zich wel raden niet voor de werknemer,wij trekken straks allemaal aan het kortste eind, leven de grote cowboy hoed leven Europa fuck fuck fuck fuck them all!!!!!!!!!!!!!!! Met zeer vriendelijke groeten Ton de Haas

    Reactie door ton de haas — maandag 13 februari 2006 @ 21.01 uur

  27. Natuurlijk werkt die Pool langer anders heeft die voor dat schijn uurloontje ook niks te vreten zelfs in Polen niet.
    Om een beetje redelijk er uit te springen moet hij wel weken van 60 tot 70 uur maken.

    Werklozen worden in de watten gelegd wat vreselijke onzin is dat toch.
    Bij ons moesten mensen ontslagen worden, die mensen die ontslagen werden liep van blijdschap de tranen over de wangen met het vooruitzicht dat er nu jaren aan kwamen waarbij ze heerlijk in de watten werden gelegd.??
    Hou toch op met die onzin Niels.

    Reactie door Jofel — maandag 13 februari 2006 @ 21.21 uur

  28. Mensen die emmeren hoe goed een uitkeringstrekker het wel niet heeft, die zit niet in een dergelijke situatie.

    Je kunt in dat geval beter geld tekort hebben dan een tekort aan intelligentie. En dan denken ze nog dat ze slim zijn.

    Stelletje stumperds.

    Reactie door Jan Pruimboom — maandag 13 februari 2006 @ 21.25 uur

  29. Het CWI moet passief blijven opereren. Als een bedrijf zegt geen personeel te kunnen vinden en daarom vergunning voor buitenlanders vraagt, moet het CWI eerst de kans krijgen om uit eigen bestanden werkzoekenden aan te wijzen. Als dat niet lukt, dan pas mogen buitenlanders komen zoveel er nodig zijn. Maar het CWI moet wel actief worden en niet zitten afwachten.

    Reactie door Drob — maandag 13 februari 2006 @ 21.38 uur

  30. Ik kreeg een reactie op mijn anti Bolkesteijn mail, in het frans van een Veronique.Ze zij zelf ook de petitie tegen de dienstenrichtlijn te hebben getekend maar wilde wel gaan voor het compromis. ik heb haar vriendelijk toch dringend verzocht het bij NON te houden, ik hoop dat iemand het voor haar kan vertalen want om alles in het frans te doen lukte mij niet!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — maandag 13 februari 2006 @ 21.40 uur

  31. Nogmaals we wonen en werken in Europa. Dus Nederlanders wordt Europeaan. Werk zat in Europa!

    Reactie door Ger — maandag 13 februari 2006 @ 22.39 uur

  32. Ik wil eerst mezelf worden, als je het niet erg vindt Ger.

    Reactie door Jan Pruimboom — maandag 13 februari 2006 @ 23.16 uur

  33. @31

    Inderdaad Ger, en al die Europeanen vertrekken wel naar Zweden en Engeland. Die regeringen lachen zich rot daar met alle hoog opgeleide Nederlanders die zij op hun beurt voor een koopje krijgen.

    Binnenkort is er bij ons in de buurt een beurs waar je kunt kijken als je geïnteresseerd bent, ik ga in ieder geval langs…..

    Reactie door Erik van Donk — dinsdag 14 februari 2006 @ 0.05 uur

  34. @30

    Sabine, wat wil je in het Frans hebben?

    Reactie door Erik van Donk — dinsdag 14 februari 2006 @ 0.06 uur

  35. Je ne regrette rien: NON en er wat van
    rammelen op mijn piano, maar was er ook niet een Tillyx? Hoe was zijn naam ook al
    weer of de hare? Vermoedelijk ook iemand die dat goed kan? Heb je geen familie die
    nog een woordje Frans geleerd hebben?
    Leuk toch dat je ervoor benaderd werd Sa-
    bineke, hoop voor je dat het lukt. Groet,
    en plezierige Valentijndag gewenst,

    Reactie door Madelief — dinsdag 14 februari 2006 @ 0.16 uur

  36. Ben sinds 1 november werkeloos, ben al 64 keer afgewezen wegens te hoge leeftijd (44).Heb op alles gesolliciteerd van “hoge”(door mijn opleiding)banen tot “lage”banen.Zo te lezen op deze site bovenaan zijn er mensen die mij wel makkelijk aan een baantje kunnen helpen. Ik zit er klaar voor, want ik zit nogal krap bij kas ik wacht namelijk al sinds 1 november op enig geld,een voorschot bijvoorbeeld, van mijn vrienden van het UWV.Dus werkgevers laat maar horen.

    Reactie door Patrick je — dinsdag 14 februari 2006 @ 0.27 uur

  37. Werk genoeg en dag en nacht werk als je bin
    nen de politiek goed geïnformeerd wilt zijn. Zo bladerde ik terug naar het topic
    Crooswijck-bewoning en kwam er dus terecht
    bij wethoud Theo C in Rotterdam.

    Ook daar was een topic van het ‘nieuwe jasje voor de SP’ en wat er tot een aantal
    keren toe over mijzelf werd gezegd, doet
    grote vragen opwerpen. Diverse bijdragen
    en zeker ook nr 53 spanden de kroon, van
    niemand minder dan mevrouw J.v.d.L, hier
    vroeger te gast en geheel afhaakte !

    Ik heb er dáár ook wat over geschreven en
    had er geen idee van dat mevrouwtje dáár zó
    bezig was en ‘inhoudelijk’ aan de site niet
    veel in te brengen had, bedroevend.

    Overigens lijkt ze dus kennelijk dit weblog
    nog regelmatig te bezoeken en onderhoudt
    mogelijk nog contacten met oude partijgab-
    bers, het zij zo: ik ben in ieder geval ge-
    waarschuwd voor dit soort afgehaakte SP le-
    den.

    Overigens is ze hier op dit log haar einde
    loze citaten aan ‘lappen’ vergeten en met
    al die kleine stukjes heeft ze dus ook SP
    Theo van haar versieringen willen voorzien.

    Overigens heb ik absoluut niet het gevoel
    - op de door haar geschetste wijze, noch
    figuurlijk, noch letterlijk, – de heer
    Marijnissen, onder zijn kin te willen kie-
    telen of de hielen likken! Integendeel!

    Als ik het werkelijk met hem oneens zou
    zijn op belangrijke onderdelen, zal ik hem
    zeker vertellen, maar dan wel op een manier
    die bij web-loggastgedrag verwacht mag wor-
    den.

    Overigens wordt toch ook niet iedereen die
    adhesie aan de ander betuigt gezien als een
    willoze, maar trouwe volgeling? Men gaat
    dan niet de ander copiëren, en dat is wat
    er gevraagd wordt en waar iedereen zich aan
    tracht te houden.

    Geen ontreddering of kwaadheid mijnerzijds
    tegenover mensen die niet meer weten wat ze
    er nog wel of niet uit kunnen braken, eer-
    der een medeleven voor kennelijk zoveel on-
    verwerkte gevoelens waarvoor een weblog is
    uitgekozen om erop af te reageren, is het
    niet links, danwel rechts! Treurig.

    Jammer dat je van een aantal vrouwen in je
    leven niet kunt zeggen dat het een ‘moord-
    wijs’ was, al dan niet voor de SP.

    Gelukkig dat de nieuwkomers van de SP hier,
    als ze menigeens achtergrond zouden kennen,
    hier radicaal over heen weten te stappen en
    zich niet zullen laten ontmoedigen, inte-
    gendeel; die mensen hebben echt een funda-
    menteel idee over waartoe politiek moet lei
    den en gaat dus ook voorbij aan onoirbare
    uitspraken en begrijpelijkerwijs laat men
    die dus totaal Links liggen! Uitstekend,
    voeding geven aan trollen is de nieuwste
    vondst van de SP, en daar kan ik me dus
    heel véél bij voorstellen inmiddels!

    Nu alleen nog even uitvissen, wáár de net-
    werkers van elke concurrent nog meer ‘bezig’ zijn. Zo te zien voor de SP
    zelf absoluut géén aanwinst!

    Argwanend nieuwkomers tegemoet treden is
    niet de houding van een zich sociaal op-
    stellende partij: geaccepteerd te worden of
    genegeerd als je juist niet voegt in een
    riedel van elkaar bevestigende one-liners,
    alhoewel die er zaker onregelmatig ook zul-
    len zijn en waar ik ook aan meedoe, want
    papegaaien in varianten is ook niet altijd
    een oplossing.

    Uitnodigend gedrag op dit log was mijn ken-
    nismaking en wat er zo mogelijk voorbij kwam sjeezen in groepsverband om items op
    stang te jagen, daar krijg je dus ervaring
    in. Dat soort lieden heeft géén eigen podi
    um of wordt elders ook niet meer toegelaten
    Die duldt men tot op zekere hoogte, totdat
    tegencommentaar keihard snijdt in hun ver-
    meende werkelijkheid.
    De ochtend is nog vroeg, fijne dag allemaal
    M.

    Reactie door Madelief — dinsdag 14 februari 2006 @ 0.48 uur

  38. @Jofel Ik had al min of meer een dergelijke reactie verwacht. U bent duidelijk iemand die van alles roept (zonder motivatie) en vervolgens vol in de aanval gaat, erg dom. Slavenarbeid kom op zeg, waar heeft u het over? Ik stel alleen dat Polen net zo goed laaggeschoold werk kunnen en willen doen als Nederlanders voor minder geld. Dat is een feit, niet een mening. De kern van mijn betoog is dat de SP hier het volk voor de gek houdt. Nederland zit in de EU en moet zich dus aan die spelregels houden. Dan kunt u wel ageren tegen de politiek van nu om de verontwaardigde kiezer te pleasen. Uiteindelijk zou u dezelfde keuze (door wet moeten) nemen.

    @ACCEPT Mijn hemel, geniet een beetje van het leven hier. Of komt u niet uit Nederland? Ik vind het geweldig hier. Vuilnisman, mag deze (zure) zak ook mee!

    Reactie door jimmy — dinsdag 14 februari 2006 @ 1.28 uur

  39. (38)als jij mij 1 pool brengt die graag voor minder dan het miniuum loon werkt hier in nederland.(wat wettelijk verplicht is)vul ik persoonlijk zijn salaris aan tot het miniuum !puur gelul dus .deze mensen worden uitgebuit door asociale klootzakken .ondernemer kan ik ze niet noemen daar een ECHTE ONDERNEMER dit niet nodig heeft .kwalltiet kan je als ondernemer alleen maken/garanderen als je werknemers een goed salaris bied met bijbehorende arbeidsomstandigheden .nederland moet zich aan de spelregels van de eu houden .inderdaad daar vald het bovenstaande ook onder .m.a.w. je schrijft zelf tegenstrijdige dingen en beschuldigd andere (jofel)van ongemotiveerde uitlatingen .maar kijk je eigenste nog maar eens goed na .SLIMME JONGEN vuilnisman neem deze (stomme)zak maar mee.

    Reactie door ,texas, henkie — dinsdag 14 februari 2006 @ 9.03 uur

  40. @Jimmy, volgens mij zijn we nog een democratie, zowel in Nederland als binnen EU, dit betekent dat iedere mening geuit mag worden, dus ook die van SP.
    Persoonlijk ben ik in het geheel nie tegen Polen of wie dan ook.Ik ben tegen wergevers die mensen, tegen wat we hier hebben afgesproken in, betalen naar Poolse regels en huisvesting buiten het geheel laten, waardoor Polen in vooroorlogse situatie belanden(dat zij zo wanhopig zijn dit te accepteren is al erg genoeg)Dat is misbruik maken van de ellende van een ander en dat Eu dat wil gedogen spreekt meer over de schandelijke afgleiding van de EU, dan over enig clementie die voor nieuwe lidstaten geldt!
    Gelijke monniken gelijke kappen en niet anders!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 14 februari 2006 @ 9.03 uur

  41. @20 bert,

    De winnaars in ons systeem zijn de mensen die genoeg verdienen en tevreden zijn. Die hoor je hier eigenlijk veel minder.

    We leven niet in een totalitair regiem waar de bevolking onderdrukt wordt. Mijn punt is dat we hier een systeem hebben waarin iedereen inprincipe een kans krijgt. Maak er dus wat van……

    De staat kan ten dele de ergste ellende opvangen. Vergeleken met andere landen is nederland een van de meest sociale landen. Maar het socialitische mes snijdt aan twee kanten.

    We staan nu allemaal in het westen te stijgeren omdat de vrijheid van meningsuiting wordt “aangestast”. Een vrije maatschappij willen we toch, daar hoort ook de keus van bedrijven bij om binnen de rgeles zo goedkoop mogelijk te werken, daar hoort ook bij dat een Pool die een EU lid is, kan gaan werken waar die wil.

    Reactie door jeroen — dinsdag 14 februari 2006 @ 9.08 uur

  42. @Jeroen maar wel binnen regels en dus is controle erop van wezelijk belang, dit gebeurd niet.
    Ik vind heel veel plannen in essentie in orde echter met de uitvoering wordt zo ontzettend geblunderd, waardoor excessen mogelijk zijn en goed voorbeeld doet helaas altijd volgen vooral als het minder kost!Dat is niet in orde naar de Pool toe maar zeker ook niet naar de Ned.werknemer!
    Survival off the fittest doet geen recht aan ieder individu en gaat zeker voorbij de afgesproken mensenrechten!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 14 februari 2006 @ 9.25 uur

  43. @ sabinke,

    De regering heeft wel degelijk strengere maatregelen getroffen tegen uitbuiting en zwart werken. Zo zijn er meer controleurs bijgekomen, zo zijn de boetes fors verhoogd.

    Ik proef een ondertoon in jouw opmerkingen en die van anderen, zolang het hier nog niet perfect geregeld is met uitbuiting mag er geen buitenlander komen om te werken want stel je voor dat die uitgebuit wordt…Excessen zul je altijd houden, het is te idealistisch om te denken dat je dat kan uitbannen.

    Survival of the fittest? Is dat de naam die je wilt geven aan hoe we hier nu in het westen leven?

    Reactie door jeroen — dinsdag 14 februari 2006 @ 9.34 uur

  44. @38
    Waar ik op tegen ben is dat de Nederlandse werknemers onder uit worden gehaald.
    Als motivatie voor het toelaten van zeer goed kopen werkkrachten.
    Waar ik op tegen ben is dat werklozen steeds als stelletje tuig wordt uit gemaakt die niet willen werken.
    Waar ik op tegen ben is dat de Polen uit gebuid worden.
    Waar ik op tegen ben is dat er een groot aantal werklozen bij komen.

    Reactie door Jofel — dinsdag 14 februari 2006 @ 9.34 uur

  45. @38 Mensen als tuig uitmaken is altijd verkeerd. Dat geld ook voor de Polen die als banenpikkers worden bestempeld.

    Het probleem is dat mensen te snel een hele groep bestempelen. Voor een deel heb je gelijk, er zijn veel werklozen die wel willen werken maar door omstandigheden niet kunnen werken, maar er zijn er ook die niet willen werken.

    Motivatie voor het halen van Polen is simpel, en is gebasseerd op een economische grond wet die mijn neefje van 6 nu al toepast. Als producten (diensten) A en B vergelijkbaar zijn maar A is een stuk goedkoper dan kies je A.

    Reactie door jeroen — dinsdag 14 februari 2006 @ 11.19 uur

  46. @45, Jeroen, dat is omdat de mens in dienst wordt gesteld van de economie en het zou, in mijn ogen, andersom dienen te zijn.Wat is er tegen idealen, waarom niet streven naar beter? Waarom hebben we hersenen mee gekregen in de evolutie?

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 14 februari 2006 @ 12.31 uur

  47. Op zo manier kan je zelfs weer een argument vinden om slaven arbeid in te voeren.
    Want er zijn veel mensen in de wereld die voor een kopje rijst wel 10 uur per dag willen werken.
    Daarom brengen we de schepen naar India om ze te slopen en laten we kinderen het smerigste werk doen, waarom, om dat het goedkoop is.
    Niet van,dan hebben die arme kindertjes nog wat te eten.
    De vraag die bij mijn op komt komen of de Polen wel massaal naar ons land komen om zich te laten vernederen om de stront in dit land op te ruimen voor een paar rot centen.
    De Nederlandse werkgever is verwend met zeer gemotiveerd en werk lustige werknemers het kan wel eens zijn als hij die vervangt door heel goedkopen krachten uit het Oosten dat goedkoop duurkoop kan zijn,de tijd zal het leren.?
    Zie het al weg sturen van stelende chauffeurs uit het Oostblok.
    Een van mijn kennissen heeft contacten in Polen daar baalt men al verschrikkelijk van de goedkope mentaliteit van de Nederlandse werkgevers.
    Zelf mijn klein kind van 5 begrijpt dit verhaal van goedkoop is niet al tijd beste, er kunnen veel kinderhandjes gebruikt zijn om dit product te maken.
    Maar goed dan kom ik op het sociale vlak ,dat is neem ik aan niet jou bedoeling.

    Reactie door Jofel — dinsdag 14 februari 2006 @ 12.49 uur

  48. @47 Je vergelijkt appels met peren. Kinderarbeid en schepen slopen in india hoor je mij niet toejuichen.

    Wat je vergeet is dat veel polen willen komen niet om zich te laten venederen maar om geld te verdienen. Het zijn juist jouw soort mensen die ze zwart maken, door ze gelijk te stellen met banen pikkers en stelende chauffeurs.

    We leven in een vrije markt economie, binnen de regels moet je het toelaten dat de polen hier kunnen komen werken, als ze dat willen!!

    Drog argumenten opnoemen, als kinderarbeid en slaven arbeid om deze vrije keuze te blokkeren is KULLL. Zolang mensen uit vrije wil komen zie ik geen probleem. Dat er afpersing en uitbuiting is, ja natuurlijk we leven in zo’n wereld met onderwereld figuren.

    Reactie door jeroen — dinsdag 14 februari 2006 @ 13.06 uur

  49. @46. Er is niks mis met streven naar idealen. Zolang je de realiteit maar niet uit je ogen verliest.

    Sabineke, leuk dat je de evolutie er bij haalt, die is vooral gebasseerd op survival of the fittest……

    Reactie door jeroen — dinsdag 14 februari 2006 @ 13.09 uur

  50. Q47
    Als producten (diensten) A en B vergelijkbaar zijn maar A is een stuk goedkoper dan kies je A.
    Het ging mij om deze stelling.

    Reactie door Jofel — dinsdag 14 februari 2006 @ 13.25 uur

  51. @48
    Armoe dwingt mensen om hier te komen werken,
    ook de werkgevers weten dat.
    Die maken daar misbruik van.
    Vrijwillig komen is in dit geval een rekbaar begrip.
    En dat ze uitgebuit worden door de werkgevers daar zijn al bewijzen genoeg van geweest.
    Maar goed misschien dat nu bij de supermarkt niet meer als je boven de 18 ben er uit geschopt wordt,maar dat daar volwassen Polen komen die voor een jeugd loontje aan het werk zijn.

    Reactie door Jofel — dinsdag 14 februari 2006 @ 13.32 uur

  52. en dan nu de supermarkten,daar moeten wel de regels worden toegepast?
    tip voor de supermarkten neem een oostblokker voor vakken vullen en caissieres,goede morgen/goede middag/zegels er bij en ja en nee,is in een avond geleerd.
    1. je omzijlt de leeftijddiscriminatie,
    want je kunt ze veel langer in dienst houden,dus ouder als 18 jaar,
    zelf als ze 28 jaar zijn,zijn ze nog goedkoper als een 16 jarige.
    2.en de EU zal het zeker goed keuren.
    den haag heeft daar niets over te vertellen.
    maak nederland nog zieker,
    tot dat het verkeert loopt,maar dan wel goed georganiseerd dit keer?.

    Reactie door ad — dinsdag 14 februari 2006 @ 13.37 uur

  53. @Jeroen

    Een deel van het werk door Poeln kan wel degelijk als slavenarbei gekwalificeerd worden. Dat geldt bijvoorbeel, voor hen die tegen waanzinnig lage lonen bij krankzinnig lange werktijden in de Limburgse glastuinbouw moesten werken. Ze werden ondergebracht op een manier die nog voor varkens onwaardig werd geacht.

    Ook de levensgevaarlijke lange rijtijden die door Poolse chauffeurs gemaakt worden, gaan al aardig in de richting van slavenarbeid.

    De Polen doen dat uit economische nood; maar het is zo erg dat ze desondanks regelmatig in opstand komen.

    Reactie door Drob — dinsdag 14 februari 2006 @ 13.43 uur

  54. @Jeroen, zeker verlies ik de realiteit niet uit het oog, daartoe wordt ik verplicht door alles wat men voor mij beslist onder het mom van vrije keuze!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 14 februari 2006 @ 13.45 uur

  55. @51 Natuurlijk worden er mensen uitgebuit. Maar je vergeet dat het overgrote deel wel hierheen komen en volgens de regels werken. Daar zijn ook genoeg voorbeelden van.

    Mijn punt is dat jullie geen miststanden moeten gebruiken om iets wat volstrekt vrije keuze is te blokkeren. Dan krijg je redeneringen als: “Laten we het oude rijden maar verbieden, want er is keihard bewijs dat er autorijders zijn die zich zwaar misdragen…..”

    Reactie door jeroen — dinsdag 14 februari 2006 @ 14.04 uur

  56. @52 ad,

    Ook hiervoor geldt, zolang de supermarkt binnen de regels blijft, warrom mag hij niet naar goedkoper personeel zoeken, en wordt dit meteen als misbruik opgevat?

    Ik zeg tegen jou, ik verbied jou om naar de goedkopere Duitse Aldi en Lidl te gaan. dat is slecht voor de Nederlandse economie. Koop je boodschappen maar bij Appie!

    Reactie door jeroen — dinsdag 14 februari 2006 @ 14.14 uur

  57. @54 sabineke,

    wat wordt er voor jou besist dan? Wat voor kleren je aan moet doen, waar je je boodschappen mag doen, wat je wel en niet mag zeggen?

    Er is niet zoiets als oneindig geld, de regering moet hoe dan ook keuzes maken. Wat ze ook kiezen, er zijn altijd mensen die buiten de boot vallen, of nadelig beinvloed worden.

    Denken dat jij het beter weet of een systeem hebt waarin geen werkelozen meer zijn is een recht die je hebt maar niet echt realistisch.

    Reactie door jeroen — dinsdag 14 februari 2006 @ 14.36 uur

  58. Ik moet zeggen Jeroen dat je argumenten wel steeds goedkoper worden.
    Je dwaalt steeds af.

    Reactie door Bert — dinsdag 14 februari 2006 @ 14.58 uur

  59. Als de SP nou eens wat harder er aan trok om de grenzen gesloten te krijgen ( op wat voor manier maakt niet uit ) , zowel voor immigratie als voor die werkdieven .

    Zou ze heel veel stemmen kunnen krijgen hoor !

    Heel veel mensen zien een wilders , Nieuw rechts zitten om die buitenlanderstop !

    Als ik eerlijk ben , ik zeker ook !

    Ik irriteer me blind aan die moslim idioterie etc.

    Irriteer me blind aan al die subsiedies aan die gasten !

    Laten we eens voorstellen dat al die moeilijk te vervullen vacature’s verplicht gedaan gaan worden door de werklozen hier !

    En anders gewoon helemaal geen uitkering meer !

    Laat die WAO ers met rust of bied die controlerende baantjes in het net voorgestelde aan .

    Gewoon eigen volk aan alle baantjes , alle niet nederlandse arbeidskrachten in eigen land .

    Nog beter zou zijn helemaal die fucking geld verslindende EU uit !

    Reactie door nozem — dinsdag 14 februari 2006 @ 15.35 uur

  60. @Jeroen, zelfs de super wordt al teruggevloten met zijn /haar aanname beleid van vakkenvullers, zij ontduiken regelmatig de gelijke kans regel door steeds jonger aan te nemen.
    Kijk eens om je heen naar de gegeven keuzes in welke willekeurige winkelstraat, Blokker, Zeeman, H en M, Douglas, Ici Paris, Kruitvat, Etos, hier met de supers hezelfde beeld.Ga je je verdiepen in wie door wie geleid wordt en je zult zien er blijven misschien 3 namen over.Zo is het ook al bij de telefonie, de ziekenkostenzorg en ga maar door.Nog even en we hebben in nederland te maken met 3 banken uit het buitenland die alles beheersen.
    Wel graag een beetje nadenken.Dit mag dan realiteit zijn, dat wil nog niet zeggen dat het goed is, want hoe zit het met ondernemend Nederland zelf, de kans om het als zelfstandige te maken wordt wel erg klein op die manier.
    Dat de regering mijn keuze beinvloed ligt aan het gevoerde beleid, zij willen alles aan de markt overlaten DAT is ongezond voor Nederlands bedrijfsleven.
    Wij allen zullen een keuze moeten maken wat goed is voor de hele aarde en niet alleen voor eigen portemonee.Persoonlijk zou ik ook graag Afrikanen, Zuid Amerikanen en ga zo maar door, zien doordringen in die vrije markt, dat wordt ze niet gegund door de bescherming die er is voor de huidige grootheden!
    Polen zijn geen banenpikkers, dat doet de regering, zij zorgen niet voor de rechten van werknemers, zij doen het voor de werkgevers in de eerste plaats want bedrijven dienen steeds meer miljarden te verdienen,want ohwee die economie, nou die is heel niet zo slecht als men ons doet voorkomen!We hebben geen luie werknemers in Nederland maar luie wergevers!!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 14 februari 2006 @ 15.42 uur

  61. @bert,

    Tja ik probeer nog een onderbouwde reactie te geven. Daar hoef je het niet mee eens te zijn hoor. Maar wat zijn jouw argumenten. Of wil je ook zo’n geweldige beargumentatie als Nozem geven. Alle buitenlander het land uit…. Over goedkoop gesproken.

    Reactie door jeroen — dinsdag 14 februari 2006 @ 15.47 uur

  62. @sabineke, je bent weer niet realistisch en haalt dingen door elkaar. De kans om het te maken als zelfstandige ligt toch echt bij je zelf.

    Realiseer je wel dat als je in je eentje een bank begint je moeilijk opbokst tegen ABN of ING.

    Ik ken een vriend die 2 jaar geleden een koerriersbedrijfje is begonnen, hij vaart er redelijk wel bij. Niets staat je in de weg om iets te ondernemen hoor….

    Reactie door jeroen — dinsdag 14 februari 2006 @ 15.58 uur

  63. @56
    Jeroen ,nog niet zo lang geleden was het handelen,het in het bezit hebben van slaven en lijfeigene toe gestaan volgens de toen geldende regels.
    Ook het misbruik maken van werknemers en de kinderen in India en meer van die landen zijn toegestaan volgens de daar geldende regels.
    Het koloniseren van landen is nog niet zolang geleden toegestaan door de toen geldende regels.
    Of die landen of de slaven of de werknemers eens waren met die regels kan ik mij eigen niet voorstellen..
    Die regels waren bedacht door de mensen die de macht hadden en er belang bij hadden in die regels.
    Nu zijn er machten die de oude regels weer in een modern jasje gaan steken.
    Zie de bezetting van olie rijken landen.
    Zie de EU grootschaliger alleen maar nadeliger voor de werknemers.
    Ik kan als ik al die regels zie die bedacht worden in de EU, niet in de roes komen dat het geweldig is voor de onderste en midden regionen van de werkende klasse.
    Natuurlijk werkte een slaven handelaar volgens de regels van toen,maar gelukkig zag ook een groot gedeelte van de mensen er in dat het een onjuiste regel was,en dat deze stop gezet is.
    Misschien denk jij in de trant volgens die slaven handelaar regels zijn regels en daar moet je of mag je gebruik van maken.
    Zonder te letten op de andere kant.
    Als het mij maar wat oplevert.

    Reactie door Jofel — dinsdag 14 februari 2006 @ 16.31 uur

  64. @ Jofel,

    Je ziet het te zwart/wit. Je denkt dat EU alleen maar slecht is en vergelijkt het met slavenhandel, dat is groet KULL. Het feit dat Nederland, zowel consument als producent ook kunnen profiteren van een EU wil er bij jou niet in.

    Een Pool die in zijn land geen arbeid kan vinden maar wel hier, zal erg blij zijn als hij hier mag werken. Ik denk niet dat hij gaat denken, goh wat ben ik nu een slaaf. Dat maak JIJ er van.

    Reactie door jeroen — dinsdag 14 februari 2006 @ 17.07 uur

  65. @64
    Maar Jeroen ik kan het voordeel nog niet ontdekken voor consument.
    Tot nu toe zie alleen maar nadelen verslechterde sociale voorzieningen,meer werklozen enz.
    Wat staat daar nu tegen over.
    Iedereen mag overal werken, maar als ik b.v. een auto wil kopen in Duitsland die veel goedkoper is dan zijn er allerlei belemmeringen.
    Alleen de werkgevers kunnen profiteren maar ik als consument niet.

    Reactie door Jofel — dinsdag 14 februari 2006 @ 17.43 uur

  66. @Jeroen,Waarom gaan dan 40.000 goed opgeleide Somaliers naar Engeland, omdat ze daar binnen een jaar een bedrijf daadwerkelijk hebben draaien, hier schijnt regel op regel op vergunning wachten,wachten,wachten,de gewoonte te zijn,zelf heb ik niet de behoefte om een eigen bedrijf te beginnen, mijn man heeft wel eens een poging gedaan maar dat ging niet echt soepel, een een mans bedrijfje met versterkerreparaties maar al die formulieren, het bewijzen dat je niet het milieu vervuild, op een andere manier dan gewoon met gezin, enfin het gaf meer gezeur dan vreugde,dus maar gestopt.Ook regelmatig hier op het log eigen mensen met problemen t.a.v. de regels.Ik heb niet zoveel zin meer in deze discussie, feit is dat er meer Polen nu al zijn dan was aangenomen, feit is dat veel van hen onder onze grenzen werken, feit is dat dat niet eerlijk is naar Polen toe en naar Ned.Werknemers,feit is dat CWI, notabene centrum voor werk en inkomen kan kijken wie ze in hun bakken hebben staan voor toestemming gegeven wordt voor vergunning van buitenlander.Als werkloosheid binnen de eigen grenzen van een land een probleem is waarom zou je dan meer probleem creeren door anderen binnen de grenzen te halen.
    Wij hebben het zo geregeld dat lonen middels CAO wordt onderhandeld, dit buitenlanders binnen halen om de lonen naar beneden te krijgen is al net zo oneerlijk in mijn ogen als dat de ineens ziektenkostenverzekeringen de lonen van artsen mogen gaan bepalen, terwijl ook daar een overleg voor is.
    DAT IS IN HET GENIEP HANDELEN en dat is oneerlijk naar iedereen!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 14 februari 2006 @ 18.01 uur

  67. Ik begrijp een paar dingen niet. Er werd niet naar onze mening gevraagd als ik tenminste niet aan geheugenverlies heb geleden de laatste decennia of die ex-Oostbloklanden erbij mochten horen? En al helemaal niet de juiste informatie en welke nadelen deze politieke stap zou hebben voor Europese burgers, zodat wij een tot evenwichtig besluit konden komen.
    Landen, die economische, politiek en sociaal op derdewereldniveau zitten worden bij Europa gevoegd om te dienen als arbeidersparadijsen voor werknemers. Arbeid daar naar toe of vandaar hier naar toe. In beide gevallen kost het arbeidsplaatsen van Europese burgers. Ach, zegt men: “U, kunt toch als Nederlander ook naar Polen toe gaan om te werken?” Ach, is vrije markt zegt men. Maar vrije markt betekent toch ook dat politiek niet mag ingrijpen om de “vrije markt” in het voordeel van het bedrijfsleven? Ergens in mijn simpele achterhoofd heb ik het gevoel dat deze beredenering niet erg klopt. Ergens heb ik het gevoel dat volksvertegenwoordigers mij het idee geven er te zijn voor simpele mensen zoals ik, maar in werkelijkheid er alleen voor het bedrijfsleven. Scholing roepen de “open de Oost-europese grenzen-guru’s” is de oplossing is, maar hoe lang biedt scholing bescherming tegen oneerlijke concurrentie? Er zijn zat Oost-Europeanen, die goed opgeleid zijn en ook hier willen werken. “Die, hebben een taalbarriere”, wordt ik gerust gesteld. Voor hoe lang nog, want ook de Nederlandse taal is te leren en vaak is Engels ook goed.
    Was het niet beter geweest als de ex-Oostbloklanden eerst economisch op dezelfde golflengte zaten als de oude EU-landen voordat ze tot de EU behoren? Waarom moesten deze landen erbij komen, terwijl zij niet hetzelfde salarisniveau en arbeidsvoorwaarden als Westerse landen? Voor de Europese werknemer geen prettige gedachte op het toekomstbeeld, maar voor mensen met een grote zakgeld en een bedrijf dat veel mensenarbeid nodig hebben voelen zich als een kleuter in een snoepwinkel. Hebben zij gelijk de keuze om het bedrijf in Polen te laten vestigen of deze moderne slaven voor een habbekrats af te zetten. Het geweten in slaap sussend niet over Nederlandse werknemers te kunnen beschikken die hetzelfde willen doen voor zo weinig mogelijk zoals deze Polen. Welke Nederlandse werknmers kan concureren tegen Oost-Europese werknmers? Oost-Europese werknemers hebben niet dezelfde uitgaven als Nederlandse werknemers.

    Reactie door Frits — dinsdag 14 februari 2006 @ 18.37 uur

  68. Jeroen,

    Ook een prostitue prostitueert zich zelf niet voor de lol. Er zijn sociale en economische omstandigheden waardoor zij zich gedwongen voelt omdat te doen. Of dacht je dat ze voor de lol met een dronken dikke vent in de auto stapte?
    Je zal vast wel een belang hebben bij de aanwezigheid van Oost-Europese arbeiders of je hebt jezelf laten wijspraten dat het goed is voor zowle producent en consument. Simpele Fritsie ziet geen voordeel in het aantrekken van Oost-Europese arbeiders, die hier onder erbarmelijke sociaal-economische condities komen werken. Wie kan daar tegen concureren. Een vriend van mij, werkzaam in de tuinbouw vertelde mij dat de Poolse arbeiders uit angst zo hard werkten alsof een onzichtbare man ze met de zweep aanspoorde. Voor hem is het onmogelijk zo hard te werken. Zeker niet als je over een paar jaar geestelijk of lichamelijk wilt instorten.
    Als je verder de Nederlandse arbeidsomstandigheden vergelijkt met de omstandigheden in Oost-Europa dan is de keuze gauw gemaakt voor de Oost-European. Dit mag dan ook geen maatstaf zijn, want op deze wijze relativeren betekent voor simpele Fritsie niets anders dan het wegmoffelen van tegenargumentatie. We zitten nu en hier en dus graag met situaties die betrekking hebben op nu en hier. Anders kunnen we elke kromme redenering wegrelativeren. Je gaat toch ook niet zeggen dat we het in vergelijking met de jaren 50 het beter hebben? Of zouden ze in de jaren 50 ook niet gezegd hebben het in vergelijking met de tijd in de oorlog het beter te hebben?

    Reactie door Frits — dinsdag 14 februari 2006 @ 19.03 uur

  69. 56 jeroen
    eerst even het nieuws bekijken/lezen!
    daar moeten de regels wel toegepast worden,
    maar de rest kan dat intreseerd de brusselse gestapo niet.

    en jeroen 64 een pool die in zijn land geen werk kan vinden???? ben je lid van de eu of zo?
    er is zat werk in polen,%^&,kijk eens op het nieuws,daar wordt het werk gedaan door nog goedkopere,buitenlanders,die aan alle kanten dwars gezeten worden door de polen zelf,
    tip het inthernet/of het nieuws.
    en dan kom je er mischien achter wat die polen werkelijk zijn,en zich dood lachen,om de achterlijke domme hollander.

    Reactie door ad — dinsdag 14 februari 2006 @ 19.13 uur

  70. Of dacht je dat ze voor de lol met een dronken dikke vent in de auto stapte?

    Wel een beetje vooroordeel over mannen met een bierbuikje,zelf hier ook trotse bezitter van.
    Verder niks mis mee Frits.
    Groetjes

    Reactie door Jofel — dinsdag 14 februari 2006 @ 20.42 uur

  71. Frits,

    Ik werk ook niet voor de lol, ben ik dan gedwongen om te werken?? Waar werk je wel voor de lol eigenlijk?

    Ad,

    Als je beweert dat een Pool in zijn land werk kan vinden, fijn, maar dan beweer ik ook dat die werkelozen hier makkelijk werk kunnen vinden. Slap excuus dat ze gebruiken dat ze verdrongen worden door de Polen. Die grens is nog niet open, en nu zitten er al zat mensen thuis te niksen. Die mensen krijg je ook niet meer aan de slag, wel of geen open grenzen.

    Ja je hebt gelijk jonge! Die Polen lachen zich dood om de domme hollanders, ze kennen de taal noch de cultuur maar weten de Hollanders toch mooi opzij te schuiven…applausje!!!

    Reactie door jeroen — dinsdag 14 februari 2006 @ 21.23 uur

  72. Het is duidelijk dat Jeroen de weg kwijt is en vervalt in een verward gebabbel.
    Jammer want zijn aanzet was hoop gevend voor een goede discussie over dit gevoelige onderwerp.
    Waarbij het mijn om argumenten gaat, voor of tegen maak me niet uit.
    Jammer, maar voor mij is het stoppen, dit heeft geen zin.

    Reactie door Jofel — dinsdag 14 februari 2006 @ 21.42 uur

  73. ja er is werk voor iedereen als je er maar een beetje moeite voor doet , maar waar ik wel moeite mee heb is dat; de nederlandse vrachtwagenchauffeur zich moet houden aan een hele boel wetten en regels en als klap op de vuurpijl moeten ze ook een chauffeursdiploma hebben; en de buitenlandse chauffeurs die rijden zonder dit alles.

    Reactie door Leo — dinsdag 14 februari 2006 @ 21.47 uur

  74. eeeu nog niet lang geleden,een tv nieuws uitzending,
    polen bouwvakkers,stratenmakers enz naar nl.
    en in polen zelf wordt het bouw/straatwerk,enz door nog goedkopere buitenlanders gedaan wordt,alleen een ding voor dat ze daar mogen werken
    1 betalen,
    2 een papierkraam van hier tot ginder,
    3 tegenwerking van de bouw enz werker?
    dus ja werk genoeg daar,maar ze stoten liever de nl bouwvakker/stratemaker/chaufeur enz,aan de kant,
    een ding,,niet mijn baan,ik grijp wel in!
    en hoe maakt mij geen donder uit,
    ik ga de laatste 10-15 jaar niet toezien,in de soos,of aan het werk voor een loon waar ik niet van leven kan,huur, water, gas, licht, verzekeringen,
    kinderen scholing.
    en mag ik mischien nog 2 weken vakantie,per jaar?
    want ander werk?/leren?/boven de 50,dat is een natte droom van vvd/cda/eu,

    Reactie door ad — dinsdag 14 februari 2006 @ 22.30 uur

  75. @jofel,
    het feit dat **JIJ** niet de voordelen van een EU hebt gekend wil niet zeggen dat Nedelrand ze niet gekend heeft.

    @sabineke, als ik de gouden gids opensla zie ik genoeg nieuwe bedrijven. Het feit dat **JIJ** niet een bedrijf weet op te zetten en daar de vruchten van weet te plukken betekend niet dat dit wel gewoon gebeurt in Nederland.

    Het probleem van diverse mensen hier: De miserabele toestand waarin je zit proberen te verklaren door foute keuzes van de regerering, de EU, de euro, de Pool die de banen pikt, te veel regels hier ….

    Doei, slaap gerust verder.

    Reactie door jeroen — woensdag 15 februari 2006 @ 9.35 uur

  76. @ad, stoere taal ad. “Grijp jij maar lekker in”, ga met een geweer bij de grens staan en schiet iedereen af die geen “scheveningen” kan zeggen.

    Als jij de laatste 10-15 jaar niet in de soos wil zitten zul je iets constructief moeten doen. Een ander vak leren is toch echt een realiteit, en als je dat een natte droom vind schrijf je jezelf dus al af…. zo simpel ligt het!

    Reactie door jeroen — woensdag 15 februari 2006 @ 9.42 uur

  77. Jofel,

    De vergelijking van de prostitue die bij de dronken dikke vent is ook net zo goed van toepassing op magere man. Op het moment dat een vrouw haar lichaam verhuurt om sociaal-economische motieven stapt zij bij niemand voor het plezier in de auto. Dat geldt ook net zo goed voor magere mannen.

    Simpele Fritsie vindt de vergelijking van Jeroen om te stellen ook niet voor de lol te werken niet in verhouding met de situatie van Polen. Zijn arbeidsomstandigheden en beloning zijn niet dezelfde als die van Polen. Dus de vergelijking loopt spaak. Ik heb al eerder gezegd alleen vergelijkingen met situaties die in deze tijd en op deze plaats betrekking hebben. Anders kan je met ongelijke vergelijkingen alle tegenkritiek wegmoffelen. En bovendien zijn er een hoop mensen die plezier hebben in hun werk. Misschien wordt het ook tijd voor Jeroen om zich te scholen naar werk wat meer plezier geeft. Of geldt de “ga maar je omscholen” leus niet voor hem.
    In de belevingswereld van de Polen is Polen een rotland om te werken en voor Oerkraïners is Polen weer wel een prachtige gelegenheid om te kunnen werken. Maakt dat dan van Polen een sociaal-economisch paradijs als je de situatie in Polen met Oerkraïne vergelijkt.
    Jeroen heeft ook al geen hoge dunk van de Polen als hij hier stelt dat zij alleen een gevaar zijn voor laagopgeleiden. In het Oostblok zijn er zat mensen, die goed opgeleid zijn en nu de mogelijkheid hebben om hier te komen werken. Eerst zullen zij de laaggeschoolde arbeid van de Nederlander overnemen en daar zal het niet bij blijven, uiteindelijk zullen zij ook zullen zij functies voor hoger opgeleiden overnemen.
    Een Oostblokker academisch geleid is verdient hoogstens 100 tot 200 euro in de maand in eigen land. Als hij hier zou komen werken, laten we zeggen dat hij of zij iets onder zijn opleidingsniveau gaat zitten nog steeds een beter salaris heeft dan in zijn eigen land. Dan is de keuze gauw gemaakt voor hem of haar en voor velen, die zijn voorbeeld hebben gezien.
    Simpele Fritsie heeft het idee dat die Oostbloklanden niet zomaar bij Europa toegevoegd zijn, maar om de winsten van het bedrijfsleven te maximaliseren door arbeid goedkoop te maken. Als het ze te doen was om het welzijn en de welvaart van de bewoners van het Oostblok (en van mensen zoals simpele Fritsie) te verhogen hadden onze “volksvertegenwoordigers” eerst deze landen sociaal en economisch op ongeveer hetzelfde niveau als West-Europese landen gebracht voordat zij toegelaten zouden worden tot de EU.
    Waar blijven “vrije markt-guru’s” met hun woorden: “niet in de vrije markt in te grijpen door politiek, maar deze zichzelf te laten regelen”. Als het gaat om de arbeidsomstandigheden en lonen omlaag te kunnen brengen, grijpt de politiek duswel in tot genoegen van deze “vrije-markt-guru’s”. Kunt u het nog begrijpen?

    Reactie door Bert — woensdag 15 februari 2006 @ 11.18 uur

  78. Bert,

    Ik werk niet met tegenzin, maar om nou te stellen dat ik het gratis zou doen voor de lol is iets anders.

    Elke baan staat in principe onder druk. Degene die denkt dat hij in Nederland de baan van zijn leven heeft en tot zijn pensioen kan uitzingen heeft het mis.

    Maar het overnemen van hoger opgeleid werk zal een stuk minder snel gaan. Het gaat vaak om werk waar kennis van de nederlandse taal, cultuur en specifieke bedrijfskennis is vereist. Een ander punt, er is een schreeuwend te kort aan hoger opgeleid personeel vooral technisch, dus er is niet echt sprake van overname, maar van aanvulling.

    Reactie door jeroen — woensdag 15 februari 2006 @ 11.56 uur

  79. 76
    schiet iedereen af?met een geweer??
    eeuu iedereen is welkom,maar wel onder de geldende regels/diploma’s/veiligheids normen van het land.en niet omgekeerd!
    heb je wel eens gekeken,wat er voor werk is boven de 50((als je niet te oud bent volgens de baas))
    met een opleiding anno 1960-70,lts
    weinig tot niets,
    je kunt niet verwachten dat iemandt die alleen maar lts,bouw enz anno 60-70,
    zomaar even hoger opgeleid kan worden? mischien 5%of 10%?? daarvan zal het redden!
    de rest kan dus verekken.
    wandt het is zoooo makkelijk na 30 -40 jaar,geen school?? maar even te gaan leren!
    hoelang duurt die opleiding,3-4-5 jaar?exlusief de vooropleidingen die nodig zijn?
    wanneer moet je leren,alleen s’avonds?
    na je werk van s’morgens 5 uur half 6 tot half 6 – 6 uur s’avonds,
    wandt er moet ook gewerkt worden,nog steeds!ook s’winters buiten dus,ook in de regen dus,
    het is zo makkelijk achter een bureau +23 graden,even te zeggen je moet maar leren?
    wandt anders ben je niets.

    eten, effe uitblazen,badderen,
    7 uur aan de slag?leren?
    tot,half 10 a 10 uur,, slapen?
    en in het weekend zaterdag’s even naar school,60 km verderop!
    en mocht je het redden,naar 3-4-5 jaar ben je ondertussen 54-55-60 jaar ,dus te oud!
    voor jou 10 jongeren,van 20-25 jaar.
    dus zo simpel ligt het,
    dus niet.

    Reactie door ad — woensdag 15 februari 2006 @ 17.24 uur

  80. @ad,

    Niemand zegt dat het simpel is, maar als je het nooit probeert zul je het ook noot weten.

    Reactie door jeroen — donderdag 16 februari 2006 @ 9.00 uur

  81. @Jeroen, wie heeft het over nooit?

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 16 februari 2006 @ 12.29 uur

  82. jeroen ik ben omgeschooldt,dus ik heb het geprobeertmaar met 1 verschil ik was een stuk jonger,,(+- 15 jaar geleden.)en ik weet hoe het gaat,leren na je werk,heb het gedaan/gezien,met toen oudere 50+ mensen,
    het niet kunnen,het niet redden,na hun werk.
    de meeste zijn weer gewoon terrug gegaan,of zijn ander werk toen gaan doen,dat kon toen nog!
    maar er komt nu nog een probleem bij, de oostbloklanden,dan blijft er niet veel ander werk meer over.
    lezen zou ik zo zeggen!
    en je bent te oud als er 10 jongeren naast je staan,denk na!
    die jongeren kunnen gevormdt worden en gaan nog mee met moderne dingen/veranderingen in het bedrijf.
    die kunnen nog makkelijk bij leren??
    een man/vrouw van +-50- 55 -60?? heeft daar veel meer moeite mee,en veel mensen kunnen dat niet meer opbrengen!
    na hun dag van werken.
    en van iemand die 55-60 is kun je niet verlangen om maar te gaan leren,
    voor die paar jaar dat ze nog werken kunnen,als er al een baas is die ze wil hebben?
    en die donder jij dus met het grootste gemak in de soos.
    laat maar kreperen,de mensen die 30 -40 jaar gewerkt hebben,
    echt sosiaal voelende vermogen van een rijkeluis vvd ertje,
    die met de armen niet hoger komen dan de borst,hagende aan hun jasje van een 5 delig pak van een italiaans top ontwerper,
    ik blijf er bij dat is een natte droom,van vvd ers,die zelf geboren zijn met de gouden paplepel in hun mondt.
    en als je hier eens wat vaker eerst zou lezen dan kon je uit mij stukje wel opmaken dat ik het al gedaan heb leren dan,,,kijk even vanaf de helft van 79,na ,,, het is zo gemakkelijk na 30-40 jaar,,,duidelijker kan ik het niet maken.

    Reactie door ad — vrijdag 17 februari 2006 @ 3.57 uur

  83. oo ja 56 jeroen
    appie?? daar hebben we net een paar jaar terrug toch zo tegen geschreeuwd/plat ge E,maild,
    en klanten liepen weg.uit protest.he weet je nog de groote man een paar miljoen betalen tegen de werkers zeggen we moeten er een paar ontslaan,en goedkoper werken.
    kun je nagaan wat er verdiend en gegraait wordt door de aasgieren aan de top.
    en dat is nog steeds zo bij de alberdt hein,en aanhang,

    Reactie door ad — vrijdag 17 februari 2006 @ 4.06 uur

  84. Jeroen, je hebt geen flauw idee! Ik hoop dat ook jij nog wel een paar lesjes krijgt!! het heeft geen zin dom te reageren! Je hebt de bagage gewoon niet jongen! Lullen kunnen we allemaal. Hoe hoger je komt hoe dommer, sorry maar dat is mijn ervaring! Naiviteit, naiviteit en nog eens naiviteit! Of alleen maar kennis op een gebied, doodsaai om mee te praten!!
    En inderdaad bert, dit kabinet ziet ook niet dat niet iedereen gelijk is en er zijn dus ook zeker polen, hongaren en bulgaren die hoogopgeleid zijn. Weet je wat de grap is? Die komen hiernaartoe!!
    Kortetermijn denken werkt niet maar dat weet dit kabinet nog niet!! Somaliers die naar engeland gaan..ik ben ze nog niet vergeten!!! Nee jeroen, ER IS NIET VOOR IEDEREEN EEN GELIJKE KANS!!! IK BLIJF ZITTEN WAAR IK ZIT MENTALITEIT HEERST!! De werkloosheid wordt geschapen en er wordt financieel van geprofiteerd. Alle mensen die dankzij UITKERINGTREKKERS, ja zo worden mensen genoemd met recht op die uitkering omdat hun baan afgepikt is!!!!! te vreten!!!! trappen even extra hard naar beneden. Ik zou mezelf ook mislukt voelen..tsja dan krijg je zulk gedrag.

    Reactie door cynthia — vrijdag 17 februari 2006 @ 10.50 uur

  85. Natuurlijk is er altijd werk genoeg : voor elke gek die wil werken voor een laagsalaris ! de poelen pakken alles aan

    Reactie door Fred — vrijdag 17 februari 2006 @ 16.19 uur

  86. Als je bij het CWI binnenstapt krijg je al neiging tot aggressie :Waarom ? simple :je wordt benaderd als een nederige nummer , een nederige onbeduidende ,wekloze nul : dat menselijke handgeschuld slaat echt nergens op ; dat is wel het meest vernederende korte ogenblick .

    Reactie door fred1 — zondag 26 februari 2006 @ 14.57 uur

  87. Is er voor iedereen werk : Ook voor mensen boven de 50 jaar : forget it !
    je moet blij zijn dat jet met een leeftijd van 30 jaar nog werk vindt ,door die uitzondelijk hogen eisen :

    “20 jaar en 50 jaar werkervaring “zo denken de uitzendbureuau “s : je moet wel het juiste “profiel “hebben

    Reactie door fred1 — zondag 26 februari 2006 @ 15.00 uur

  88. Als west-europeanen geen brood gunnen voor het Oosten moeten ze dan ook oprotten met hun bedrijven ,die daar uitbuiten.
    Ik kan tientallen super -hipermarkten noemen , die met de rode tapijt zin ontvangen en Oosteurope verwoesten!!

    Reactie door n. sahin — woensdag 15 maart 2006 @ 10.03 uur

  89. Nooit begrepen waarom arbeiders zich niet aaneen sluiten en een cooperatie beginnen.
    Voordelen zijn helder eigenwerk en relatief hoge verdienste en concurrend ten aanzien van een ondernemer.
    Binnen een coop zou een aantal mensen vanuit verschillende dissiplines aan een taak kunnen werken.
    Als je vind dat een ketting uit schakels bestaat zou in mijn optiek iedere schakel gelijk beloond moeten worden.

    Reactie door Fred de Kater — maandag 10 april 2006 @ 9.06 uur