Nooit met de SP samenwerken!

Afgelopen zaterdag vierde de PvdA haar zestigste verjaardag (Hartelijk Gefeliciteerd!).

Verschillende oud-gedienden van de partij discussieerden over de vraag of de PvdA nu wel of niet naar een links kabinet moest streven. In het Parool vandaag stonden een paar quotes. Opvallend was die van oud-minister Tineke Netelenbos.

Met Groenlinks ziet ze het nog wel zitten,
‘maar nooit met de SP, nooit!’

Oud zeer, Tineke?

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 13 februari 2006 :: 18.52 uur

75 Comments

75 reacties

  1. wat een fijne trap na, Jan :))
    Een verdiende, dat wel uiteraard

    Reactie door Jory — maandag 13 februari 2006 @ 18.55 uur

  2. je plakt er een sticker op en ze zijn minister!

    bij netelenbos denk ik aan luizen en de betuwelijn.

    Reactie door jansonius — maandag 13 februari 2006 @ 19.16 uur

  3. Wat was er dan gebeurd ?

    Reactie door alexander — maandag 13 februari 2006 @ 19.19 uur

  4. Nou, Tineke, daar liggen de meeste SP’ers niet bepaald wakker van…

    Reactie door J3roen — maandag 13 februari 2006 @ 19.22 uur

  5. Ik ben het met haar eens, maar dan andersom, brand je niet aan de PvdAlle (voornamelijk rechtse) winden!!!

    Reactie door B arend — maandag 13 februari 2006 @ 19.33 uur

  6. @2 Netelenbossen staat ook voor blaadjes op de rails enzo he ;)

    Reactie door Jory — maandag 13 februari 2006 @ 19.36 uur

  7. uhm…gaf ze ook nog argumenten ofzo of mogen we zelf verzinnen waar Netelenbos haar afkeer vandaan komt?

    Reactie door Bastiaan — maandag 13 februari 2006 @ 19.49 uur

  8. Een linkse coalitie zit er dus niet in. Maar dat is een typische handelswijze van links. Bij rechts gebeurd het modder gooien binnenskamers en bij links openlijk. Weg met de PVDA, weg met Groenlinks. En met wie gaat de SP dan regeren? Geer Wilders? Wie lost dan de problemen op? Ik denk eerlijk gezegd niet dat er ooit een linkse coalitie komt. Modder gooien is blijkbaar wel bestemd voor de linkse partijen. En wie zijn er de dupe? Niet de SP. Die heeft geld zat. Wel de burgers die het al moeilijk genoeg hebben.

    Reactie door jojo — maandag 13 februari 2006 @ 19.50 uur

  9. Dat heet recht van vrije meningsuiting.
    Gelukkig hebben we dat nog in Nederland.

    Reactie door karin — maandag 13 februari 2006 @ 19.50 uur

  10. Het is inderdaad jammer dat er nooit een sterke, linkse coalitie in de kamer heeft gezeten. Steeds werd het centrumpolitiek of centrumrechts zoals nu.

    Reactie door Niels — maandag 13 februari 2006 @ 19.55 uur

  11. Er blijft nog één mogelijkheid over en dat is VLUCHTEN uit dit land.

    Reactie door ACCEPT — maandag 13 februari 2006 @ 19.59 uur

  12. Oudgedienden maken blijkbaar nog steeds de dienst uit, als Wouter er naar luistert?
    Vernieuwing is ook handelen naar de mening van nieuwe (vaak jongere) partijmensen, dacht ik?

    Vooroordeel is blijkbaar nog steeds troef bij deze partij.
    Jan, toch maar eens met Paul Scheffer gaan praten; met hem als PVDA-partijleider lijken de kansen een stuk groter om over links tegaan; echter vergeet een zwalkend Groen Links ook niet uit het oog.

    Deze beide partijen lijken VOOR de SPLITSING van de enegiemaatschappijen te gaan stemmen??
    Hoezo links!!!

    Jan, houdt stand en dan komen ze vanzelf met overtuiging tot de enig juiste konklusie: Het enige alternatief gaat over LINKS.

    Reactie door Bernd Zwart — maandag 13 februari 2006 @ 20.05 uur

  13. Rekening wordt betaald met verkiezingen.
    Zvakte van W. Bos wordt tog betaald.

    Reactie door E. Coric — maandag 13 februari 2006 @ 20.07 uur

  14. Ga dan ACCEPT!!! Ga en neem alle vriendjes die er net zo over denken mee. Of hou je stil, zeur niet en doe wat i.p.v. alleen maar klagen. Vluchten doen ze uit landen waar je je leven niet zeker bent als je anders denkt. En waar zou het nou aan liggen dat er geen coalitie komt met de SP, nou? Heeft dan echt helemaal geen 1 van de SP intelligentia op dit weblog een idee? Tsss…..

    Reactie door Omaha — maandag 13 februari 2006 @ 20.08 uur

  15. @ Omaha,

    volgens mij heb jij wel wat ideetjes…..

    vertel……

    Reactie door alexander — maandag 13 februari 2006 @ 20.12 uur

  16. Ik kan mij haar nog goed herinneren, deze mevrouw Netelenbos als minister. Ze was af en toe net een kapotte grammofoonplaat:

    … marktwerking … *klik* … marktwerking … *klik* … marktwerking … *klik* … marktwerking … *klik* … marktwerking … *klik* … marktwerking … *klik* … marktwerking … *klik* …

    Dat deze dame de SP niet ziet zitten is heel goed te begrijpen. Het is een neo-liberaal van het zuiverste water.

    Mazzel & broge, Evert

    Reactie door Evert Wesker — maandag 13 februari 2006 @ 20.37 uur

  17. En ik kan niet eens SP stemmen 7 maart, dus dacht dat PVDA een alternatief zou zijn. Ik ga maar op de cu stemmen.

    Reactie door redstar — maandag 13 februari 2006 @ 20.51 uur

  18. Ik weet wel een oplossing: groter dan de PvdA worden…

    Reactie door Johnito — maandag 13 februari 2006 @ 21.14 uur

  19. Nou en, geen linkse coalitie, gewoon zo groot groeien dat men niet om ons heen kan!!Het kan beter:kies SP, zegt het voort!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — maandag 13 februari 2006 @ 21.18 uur

  20. dit nog vergeten: tineke tolpoort

    Reactie door jansonius — maandag 13 februari 2006 @ 21.25 uur

  21. @14 Omaha,

    Misschien omdat de andere partijen bang zijn voor hun eigen hachje. En om die te beschermen gaan ze niet met de SP in zee.
    Maar dat is enkel uitstel van executie.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — maandag 13 februari 2006 @ 21.28 uur

  22. @21 Goed gezien Evert, of de ‘rooien’hebben
    ook een geheim convenant, waardoor ze op ‘n
    gegeven (gegroeid) moment dubbel en dwars
    zullen voelen dat het gaat om óf de indi-
    viduele ondergang, óf het lef om dan einde-
    lijk te gaan samenwerken, met natuurlijk een stuk behoud van eigen ideologie. Daar is niéts mis mee en houdt die partijen van
    links, onderling schérp! Groeien gaat altijd langzaam en alleen snélle stappen
    ondernémen, worden uit nood geboren!

    Reactie door Madelief — maandag 13 februari 2006 @ 21.45 uur

  23. Och, och steekt Tineke haar n(ST)et(k)els uit.
    Zielige trien, wil ze op deze manier wil in de belangstelling komen.
    Ze zal toch eens moeten accepteren dat haar tijd is geweest en dat ze al genoeg onzin uitgekraamt heeft.inclusief de blunders die ze heeft gemaakt.

    @14 Omaha,

    Ben jij hier soms de enige op dit log met intelligentie?
    Doe niet zo denigrerend wil je.
    En als jij ideetjes hebt zoals je suggereert, kom er dan ook voor mee voor de dag, maar maak een ander geen verwijten dat het ze ontbreekt aan intellect.

    Ruim 90 minuten geleden werd er al naar jouw ideetjes gevraagd, maar we wachten nog steeds op antwoord.
    Of ben je nog aan het nazoeken op google?

    Reactie door Anja — maandag 13 februari 2006 @ 21.46 uur

  24. Wat Tineke betreft: het onderwijs geeft
    haar vast nog opnieuw een kans de jeugd van
    nu een tikje vérder (OP weg) te helpen.
    Daar is altijd nog een bestuursstaf te vin-
    den en een schoolbegeleidingsdienst. Kan
    niet missen !

    Reactie door Madelief — maandag 13 februari 2006 @ 21.47 uur

  25. Kijk nog even naar de historie van Tineke,
    dat deed ik ook net en was toch stomver-
    baasd.
    Hoe kan men in der godvreden iemand met de
    mulo (die op zich een uitstekende opleiding
    was, maar uiteraard in vele vakken beperkt)
    en een ‘lerarenopleiding’ uiteindelijk dan
    toch Minister van Verkeer en Waterstaat la-
    ten worden? Haar departement moet dan het
    beleid hebben uitgemaakt, niet zij.
    Tot haar verdiensten geldt dan o.m. het
    niet langer ‘handsfree mogen autorijden’,
    nou, gewéldig toch. Dat moet al met al een
    sneeuwbaleffect hebben gehad nu hele gezin-
    nen niet meer handsfree kunnen huishouden.
    Kortom lees haar in Wikipedia en je haren
    rijzen je ten berge, van ook al weer zo’n
    ex-onderwijzeres die er prat op ging om mede door haar inspanningen het VMBO van
    (én áán) de grond te helpen! Weer dus:
    1 recht en 1 averecht, waar zag ik dat meer?

    Reactie door Madelief — maandag 13 februari 2006 @ 21.58 uur

  26. Die van het Studiehuis en de Betuwelijn.

    Reactie door Ed Sorrento — maandag 13 februari 2006 @ 22.11 uur

  27. Er was feest een groot feest, 60 jaar PvdA.
    De nostalgie werd van zolder gehaald, zelfs de internationale werd driemaal gezongen. Tineke heeft iets tegen de SP in het verleden waren dat er meer wat denk je van Jan Pronk. Eindelijk moet je nog verder terug in de tijd omdat te doorgronden, de sociaal democraten vonden de CPN nog erger dan het fascisme. Tijdens de oprichting van de PvdA werden de arbeiders nog meer door het intellect opzij gezet. Nogmaals het is interessant te lezen wat in de media stond bij de oprichting van de PvdA. http://members.home.nl/h.hiensch/pvda-begin.rtf ,nogmaals rekenen op een links kabinet zit er niet in, doodgewoon omdat de PvdA niet links is het zijn neo- liberalen.

    Reactie door h.hiensch — maandag 13 februari 2006 @ 22.15 uur

  28. @8, met de PvdA is ook geen linkse coalitie meer ogelijk, die periode is geweest.

    Reactie door B arend — maandag 13 februari 2006 @ 22.16 uur

  29. Als ik dit zo lees, dan kan SP met geen enkele partij een kabinet vormen….

    Reactie door karin — maandag 13 februari 2006 @ 22.33 uur

  30. leuk, hr H. Hiensch, ook in de bibliotheek
    van mijn pa, nog gedeeltelijk in mijn huis
    aanwezig, kom ik talloze kanttekening bij
    boeken tegen of krantenknipsels van soms
    héél oud!! Leuk dat je ons nu weer zoiets
    kant en klaar onder de neus tovert, merci!

    Reactie door Madelief — maandag 13 februari 2006 @ 22.35 uur

  31. De PvdA geeft duidelijk aan een sociaal liberale partij te zijn, dat heeft niets meer met links te maken.
    De taak van de SP is om de linkse kiezers die nu nog PvdA stemmen naar de SP te halen.
    Kortom duidelijk maken wat het politieke landschap is.
    In potentie heeft de SP dan 25 tot 30 zetels.

    Reactie door Toergenjev — maandag 13 februari 2006 @ 22.42 uur

  32. Ook ik zag de oudjes de Internationale zingen en kreeg er toch een raar gevoel bij,vooral toen ze ook nog vertelden dat zij al 35 jaar lid van de PvdA zijn.In 35 jaar is deze partij zó van z’n koers geraakt dat iedere weldenkende socialist allang z’n lidmaatschap had opgezegd om lid te worden van de SP.

    Reactie door Diny — maandag 13 februari 2006 @ 22.58 uur

  33. Als je ons ontvlucht om ergens anders meer zon en/of meer rust te zoeken vind ik dat prima. Maar om economische redenen? Dan denk ik aan al die Afrikanen en Aziaten die wanhopig Europa proberen binnen te komen om een baan te kunnen vinden. Ook zij zijn economische vluchtelingen en ze worden als beesten behandeld. Vaak met goedkeuring van mensen die zelf ook om economische redenen naar een ander land willen verhuizen…. Zie ik het verkeerd of klopt mijn redenering?

    Reactie door L.M. Lembeck — maandag 13 februari 2006 @ 23.02 uur

  34. Inderdaad. Maar ja, dan lees ik vandaag in de krant weer een bekend verhaal. ‘Nee, ik volg de politiek niet zo. Maar ik stem maar PvdA want die komen op voor de kleine man.’

    Tja, zolang je je niet in de politiek verdiept maar wel stemt…stem dan niet in plaats van ‘ik heb ooit eens iets gehoord’!

    Reactie door Gerbert — maandag 13 februari 2006 @ 23.17 uur

  35. Ben het volledig met diny eens.De angst voor echt knal rood zit bij de pvda trouwens wel heel diep.We weten dus waar we op moeten stemmen. SP!!! sterkte jan

    Reactie door wim — maandag 13 februari 2006 @ 23.18 uur

  36. Klein man….pvda…ha ha ha ha…sorry gerbert… WAKKER WORDEN

    Reactie door wim — maandag 13 februari 2006 @ 23.22 uur

  37. ben wel blij met de woorden van tineke.een linkse coalitie met de p.v.d.a zal uitmonden in een 2 partijen stelsel in nederland .en daar zit ik niet op te wachten .

    Reactie door ,texas, henkie — maandag 13 februari 2006 @ 23.28 uur

  38. @31 Toergenjev
    We hebben er al zeg sowieso 10 in de zak als er geen rare dingen plaatsvinden, 30 er bij van pvda / gl / d66 is dan 40, moet kunnen, maar dan wel met lef en aldus de burger vertellen dat ie zijn ogen eens moet open doen èn terugkijken met dat zeefgeheugen de SP helpt er graag bij, met een politieke bijsluiter. (Die de aangetoonde bijwerkingen van pvda, d66, cda e.d. beschrijft.)

    Reactie door B arend — maandag 13 februari 2006 @ 23.29 uur

  39. @ 35 ehm dat bedoelde ik dus, leek me wel duidelijk :S

    Reactie door Gerbert — maandag 13 februari 2006 @ 23.32 uur

  40. @33 Gerbert,

    Helemaal mee eens.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — maandag 13 februari 2006 @ 23.35 uur

  41. Kan leuk worden straks. Pvda 50 GL 10 en SP 20 zetels. Eens kijken wat Wouter dan gaat doen. Tineke N. (dat die zich nog durft te vertonen) de Betuwelijn kost ondertussen zowat het dubbele , wat een goede deal heeft zij gemaakt zeg ! Na de Geus slapte, Hoogervorst gekots, vdLaan media en kultuur gerotzooi, Brinkhorst eigenwijze gesplits, Zalm vindt aldoor zgn meevallers, Afghaan drame, Dekker vrijgevige verhuurster, Rita ik-wil-mijn-zin, komt nu van Geel met zijn nieuwe kerncentrale(s). Ze willen allemaal scoren en drammen maar door en het wordt er enkel slechter door voor de burgers. Wat bezielt die lui toch. Tell me ? Misschien beter wachten tot de SP zelf meer dan 75 zetels haalt ?

    Reactie door POSITIVO — dinsdag 14 februari 2006 @ 1.12 uur

  42. Ik wil niet negatief zijn, maar ben toch bevreesd, je weet hoe of het gaat.
    Naar de verkiezingen toe weer even mooi weer spelen en het publiek is alle narigheid al weer vergeten.
    Ik zag laatst Maxime Verhagen ook weer in het journaal.
    Naar aanleiding van de cartoonrellen op bezoek in Amsterdamse moskee geloof ik.
    Ging voorafgaande aan het gezamenlijk te nuttigen kopje soep in gezelschap van de aanwezige moslims in gebed.
    Daar is niets op tegen het is zijn overtuiging en dient ook geëerbiedigd te worden
    Daar heb ik ook geen kritiek op, maar de manier waarop dit door de NOS in beeld gebracht werd.
    Pure propaganda. En dan heb je dus mensen die denken; kijk het CDA doet het goed!
    Nog even gelardeerd met het maken van het kruisteken en de CDA stemmetjes zijn weer binnen!!!!
    En zo ook met Wouter Bos, die is ook weer blij dat hij na zijn Afghanistan-rol weer serieus genomen word door de sociaal liberalen.
    Tegen de tijd van de verkiezingen zijn de meeste PvdA mensen het verraad naar de achterban toe ook alweer vergeten.
    Vele mensen hebben helaas zo’n kort politiek geheugen en zoveel misvattingen van waarop ze stemmen zoals Gerbert in reactie 34 terecht al aangaf!!
    Tja, ik vind dit gewoon eng.

    Reactie door Wattenstaafie — dinsdag 14 februari 2006 @ 1.43 uur

  43. Brand(Netelenbos) ;-)
    Zet dat mens hoort bij Madame Tussaud’s met extra was in de mond; daar is al onzin genoeg uitgekomen.

    Reactie door Henk. — dinsdag 14 februari 2006 @ 2.53 uur

  44. @42.wattenstaafje
    De politiek heeft misschien wel een kort geheugen, maar de burger vergeet niet. Ze leven elke dag nog met de gevolgen. Wel is het belangrijk dat dezelfde burger goed en volledig wordt ingelicht. Daar laat het nog wel eens te wensen over.

    Reactie door Rob de Kuster — dinsdag 14 februari 2006 @ 3.55 uur

  45. Ik zou niet te veel af gaan op peilingen.
    Ik denk dat men de publieke opinie hiermee probeert te sturen.
    Als je maar lang genoeg roept dat ‘die en die’ de meeste stemmen halen, gaat de burger het nog geloven ook.

    Reactie door Rob de Kuster — dinsdag 14 februari 2006 @ 3.59 uur

  46. 33, Lembeck. Ik vind je redenering kristalzuiver. Ik dit wel uit meer monden willen horen, maar uit monden van politici hoef je dat niet te verwachten, want die hebben er twee: één voor het publiek, en één voor zichzelf. Daarom weten de mensen niet waar ze aan toe zijn, tot het te laat is; dankzij de politiek. Jan spreekt tenminste nog met één mond. Dit Kabinet hheft een missie, mensen: chaos en verwarring zaaien, en zelf met de buit ervandoor. Bandieten in drie-delig grijs.

    Reactie door Jan-Peter — dinsdag 14 februari 2006 @ 4.29 uur

  47. Sorry voor al die tijp-fouten… ’tis de passie hè.

    Reactie door Jan-Peter — dinsdag 14 februari 2006 @ 4.35 uur

  48. Sociaal liberalen is m.i. een contradictie.
    De gestage groei die de SP doormaakt heeft ook te maken met het beleid van deze en voorgaande regeringen. Een links kabinet lijkt mij niet haalbaar omdat er geen basis voor is. De PVDA is géén linkse partij en GL ook niet. De PVDA heeft zoals Kok zei, hun ideologische veren afgeschut. Dus blijft onder de huidige omstandigheden de SP doorgroeien en zal uiteindelijk de PVDA voorbij streven, misschien in 2026. Mochten de omstandigheden zo worden dat ondanks centrum rechtse regeringen het voor “de kleine man” véél beter gaat ( wat ik niet denk) de groei van de SP minder groot zal zijn.
    De PVDA is een gekidnappede (!) partij.
    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — dinsdag 14 februari 2006 @ 6.42 uur

  49. @48
    Ik bedoelde sociaal democraten.
    Nou ja, vergeet die zin maar.
    Kan hem niet meer uitgummen.

    Reactie door Gandalf — dinsdag 14 februari 2006 @ 6.45 uur

  50. Het gerucht ging na de herindeling dat Netelenbos burgemeester van Terneuzen wou worden. We hadden het idee om haar te laten weten dat de veerboten over de Westerschelde niet meer vaarden en dat het een heel eind zwemmen was, aangezien de tunnel mede onder haar bewind tot stand gekomen was konden we voor de betrouwbaarheid daarvan niet instaan…
    Ze is niet gekomen.

    Reactie door Janco — dinsdag 14 februari 2006 @ 9.14 uur

  51. (44)tegen beter weten in weet jij net als ik en wattenstaafje dat de gemiddelde nederlander in verkiezingstijd alleen maar lult over de hondenstrond in zijn straat en de rest allang weer vergeten is .de p.v.d.a heeft een grote invloed op de media en zal deze gebruiken voor haar (gelogen)verkiezingspropaganda.en de s.p heeft het nakijken .de s.p moet op eigen kracht verder zoniet zie ik het somber in voor de partij .het is begrijpelijk dat jan tijdens zijn aardse bestaan een linkse regering wil meemaken .maar ik ben bang dat hij/wij de deksel op de neus krijgen van de p.v.d.a. .

    Reactie door ,texas, henkie — dinsdag 14 februari 2006 @ 9.14 uur

  52. Als we echt willen dat er iets veranderd in Nederland, dan moeten we toch streven naar een kabinet SP/GL/PVDA, liefst met zo’n groot mogelijke rol voor de SP.

    Alleen moeten we dat dan geen links kabinet noemen, maar links-centrum-met-een-vleugje-rechts. Want echt links zijn de andere twee partijen echt niet meer.

    Maar het zijn wel de partijen waarmee de SP nog de meeste overeenkomsten heeft, en waar een werkbaar compromis uit moet kunnen komen.

    Anders zitten we na 2007 met een PVDA/CDA regering en dan zitten we rechts van het midden, zonder fatsoenlijke oppositie want dan staan SP en GL alleen.

    of erger nog… Balkenende flikt het Bos nog een keer en krijgt zijn eigen Balkenende 3.

    Het is nu echter de tijd om te bewijzen dat de SP ook kan regeren en met andere partijen samen kan, en dit zijn de twee enige partijen waarmee het zou moeten kunnen slagen. Natuurlijk zijn er verschillen, anders kunnen we van 3 partijen 1 maken, maar er zijn ook overeenkomsten.

    Zaak is nu om kiezers ervan te overtuigen om niet op Bos te stemmen (al dan niet uit overweging dat CDA niet de grootste partij wordt zoals de vorige keer is gebeurd), maar op de SP. Zodat er:
    1) een meerderheid is in de kamer van SP/GL/PvdA, en daarom er wel eerst naar een “linkse” coalitie gekeken moet worden want rechts zou een minderheidskabinet opleveren. en
    2) SP zo sterk staat dat Bos wel naar links moet kijken. Als ze zelf niet te sterk staan tempert dat misschien zijn ego en beseft hij wat zijn opties zijn. Kiezen potentiele SP stemmers in het stemhokje toch PvdA omdat ze het CDA niet als grootste partij willen, dan weet je wel welke kant Bos opgaat. Hebben we nog CDA.

    Dit alles natuurlijk onder de voorwaarden dat de huidige peilingen kloppen en SP/GL/PvdA inderdaad een meerderheid kunnen krijgen in 2007. Laten we hopen dat er genoeg mensen overstappen van CDA/d66 naar een “links” alternatief.

    Reactie door lost boy — dinsdag 14 februari 2006 @ 9.40 uur

  53. Niet echt verbazingwekkend. Tineke Tolpoort werd als juf door de kinderen “de knot” genoemd. En omdat Jantje in haar ogen nooit heeft willen deugen, toen hij nog in de zandbak van het Binnenhof kasteeltjes bouwde, wil ze niet erkennen dat hij nu de kinderjaren is ontgroeid. Ze is nogal star in haar gedachten. En dat heb je vaker met juffen: ze willen de kinderen vaak klein houden….. :)

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 14 februari 2006 @ 10.08 uur

  54. @ H. Hiensch (27):

    De PvdA die de Internationale zingt. Vroeger vond ik dat al potsierlijk. Nu wekt het alleen nog maar op de lachspieren…..

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 14 februari 2006 @ 10.10 uur

  55. @53, Oeps, Olav Meijer, wat zeg je nu, dit kleinhouden gebeurd alleen met juffen/meesters die van zichzelf uitgaan en niet met juffen/meesters die uitgaan van het kind!!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 14 februari 2006 @ 10.13 uur

  56. Het eerste waar je aan kan denken bij de PvdA is Blair politiek. Alles wijst er op dat ze daar internationale gewichtig doenerij naastreven. Denk maar aan de Europese grondwet en de Afghanistan uitzending. Het komende jaar is Bos als was in de handen van kabinet Balkenende. Het cda hoor je nu al steeds appelleren aan eventuele regeerverantwoordelijkheid van de PvdA. Het gaat er nog slechter uitzien voor dit land dan het nu al doet.
    Zinloos om nog samenwerking met de PvdA na te streven. Het is beter de onvrede bij de bevolking duidelijker en krachtiger te ondersteunen. Kiezen voor protest biedt meer perspectief op een linkse regering dan kiezen voor parlementaire koehandel.

    Reactie door Sprut — dinsdag 14 februari 2006 @ 10.27 uur

  57. @ Lost boy (52/53):

    Verschillende malen heb ik hier al geschreven dat ik weinig optimistisch ben over een linkse coalitie. Zelfs getalsmatig al niet: het is zeer de vraag of de PvdA, GL en SP meer dan 75 zetels zullen behalen in (waarschijnlijk) mei 2007. (Nu zijn het er minder). Maar vooral inhoudelijk/programmatisch: het is glashelder dat Bos’ voorkeur uitgaat naar een coalitie met het CDA. Daarover heeft hij zich meer dan eens (soms schijnaar per ongeluk) duidelijk uitgelaten. En ook al zijn heel wat partijleden wel geporteerd voor een linkse coalitie, ik denk dat Bos en zijn entourage hun zin wel zullen kunnen doordrukken. En verder moet de SP, mocht het toch tot een linkse coalitie lijken te komen, er heel sterk voor waken niet belangrijke uitgangspunten van haar program en politiek zwaarwegende issues te verloochenen.

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 14 februari 2006 @ 10.34 uur

  58. Die uitspraken van Tini Tolpoort komen niet zo maar uit de lucht vallen.
    Wouter Bos slijmt zich bij CDA en VVD naar binnen en probeert zo de PVDA weer op het pluche te krijgen.
    Het grote spelletje is alweer begonnen.
    Raar trouwens dat iemand die er toch zo weinig van terecht heeft gebracht zich nog met de partij mag bemoeien!!!!

    Reactie door fransiscus51 — dinsdag 14 februari 2006 @ 10.38 uur

  59. @ Sabieneke (55):

    Je hebt helemnaal gelijk, Sabieneke. Ik heb geenszins bedoeld dat ALLE juffen en meesters zo zijn. (Dat bedoelde ik met het woordje “vaker”, maar dat is kennelijk niet duidelijk genoeg).
    Heus, met mijn al lang volwassen kinderen heb ik vroeger ook ervaring met goede scholen (met juffen en meesters) gehad. (Ik heb zelfs meegewerkt aan de oprichting van een Freinet-school en in het schoolbestuur daarvan gezeten). Dus: wees niet ongerust…. :)

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 14 februari 2006 @ 10.40 uur

  60. @ Olav,

    Ik geef je volledig gelijk wat Bos betreft. Daarom kan ik alleen maar hopen dat als de SP sterk uit de verkiezingen komt het komende jaar, Bos geen andere keus heeft dan er toch nog maar eens goed over na te denken.

    Ook ik denk dat als er een linkse coalitie komt, dat alleen werkt voor de SP als we zo sterk staan dat de partij ook daadwerkelijk van betekenis is. De belangrijkste punten moeten niet verloochend worden.

    Maar als de SP ooit regeringsbevoegdheid wil dan zullen ze toch samen moeten werken met andere partijen. Ik verwacht nl niet het ooit mee te maken dat SP ruim het meerendeel van de zetels behaald. Dat vereist een gigantische omslag in het denken van de mensen, en ik weet niet hoe slecht het moet gaan met nederland voordat dat eens gebeurt. En als er dan een partij is waarmee dat haalbaar zou moeten zijn dan is de PvdA toch waarschijnlijker dan CDA of VVD.

    Al ben ik allesbehalve kapot van Bos, op dit moment is het de enige optie. En als PvdA de koers naar rechts door blijft zetten dan is dat over een paar jaar zelfs ook geen optie meer. Beter om er voor te vechten dat de komende verkiezingen de SP zo sterk komt te staan dat ze de PvdA naar links trekken. We zien het hier in Nijmegen: een linkse coalitie trekt andere partijen ook naar links. Vooral wanneer blijkt dat een linkse koers goede resultaten op kan leveren.

    Waar mijn persoonlijke zorg ook ligt, is de vraag hoe goed nog een periode oppositie voeren voor de SP is. Worden we daar echt sterker van? Zeker als er een PvdA/CDA regering komt, met een rechtse koers. Is de oppositie dan nog van betekenis? En verliezen we dan niet vertrouwen, want is in de ogen van veel mensen de SP dan niet de partij die met niemand samen kan, maar in de oppositie ook niets kan bereiken?

    We moeten zeker geen D’66 rol krijgen in een coalitie want dat is nog veel schadelijker, maar na veel wikken en wegen over dit onderwerp ben ik tot de conclusie gekomen dat een dergelijke coalitie niet bij voorbaat uitgesloten moet worden, zoals sommigen hier doen. Het is misschien de beste optie als de SP groot genoeg is.

    Dan kunnen we Bos de draaikont bij de oren pakken en in de juiste richting sturen. Want ik geef toe, waar hij heen wil ben ik het niet mee eens, maar laat je hem dan ook zomaar die richting op gaan?

    Ik ga de komende periode iig huis-aan-huis folderen en mensen in mijn omgeving proberen te overtuigen, in de hoop dat de SP zo sterk komt te staan dat een plek in een “linkse” coalitie wel de moeite waard is.

    Reactie door lost boy — dinsdag 14 februari 2006 @ 11.06 uur

  61. Ik heb gehoord dat de PvdA zich ook zorgen maakt over de verstandhouding tussen GroenLinks en de SP. Dit schijnt ook niet echt top te zijn. De basis van een coalitie is ook vertrouwen, waarschijnlijker nog veel belangrijker dan programmatische overeenkomsten.
    Samenwerken is veel moeilijker dan dan tegen iemand c.q. een politieke partij aan te schoppen…

    Reactie door karin — dinsdag 14 februari 2006 @ 11.12 uur

  62. #60

    Sp moet niet samenwerken met andere politieke partijen, maar met maatschappelijke organisaties die daadwerkelijk de burgers vertegenwoordigen.

    Reactie door Sprut — dinsdag 14 februari 2006 @ 11.18 uur

  63. @ 61

    Oh, maar dat zeker ook.
    Ze moeten op alle lagen in de maatschappij samenwerken.
    dus ook op de hoogste laag moeten ze een plaats in nemen anders ben je op alle lagen daaronder meer tijd kwijt met beslissingen van bovenaf aan te vechten dan daadwerkelijk burgers helpen.

    Er zijn veel verschillende mensen en veel verschillende wensen. Je kunt alleen maar iets bereiken met samenwerken, anders werk je elkaar alleen maar tegen.

    Reactie door lost boy — dinsdag 14 februari 2006 @ 11.37 uur

  64. “Oud zeer,Tineke?” of
    zeer oud Tineke?

    Reactie door walking bull — dinsdag 14 februari 2006 @ 11.59 uur

  65. @59,Olav Meijer,
    ik kon het me ook niet voorstellen maar wilde toch even duidelijkheid!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 14 februari 2006 @ 12.05 uur

  66. Netelenbosch behoort tot het meest walgelijke uitschot dat uit de PvdA is voortgekomen. Een heel rare politieke carriere. Ze was een schooljuf, ging op onderwijs zitten om daarna minister van Verkeer te worden. Alsof ze daar ineens ook zeer veel verstand van heeft als schooljuf..toen kwam de Betuwelijn en de rest van het verhaal dat kennen we.

    Arrogant; a-sociaal, denkt dat ze heel wat is. En vooral heel erg DOM. Na Melkert vind ik het de meest walgelijke politicus in de nederlandse geschiedenis.

    Het is te begrijpen, dat ze beter met groenlinks overweg kan. Want die varen inmiddels ook al de liberale kak-koers wat ze zelf ook belijdt.

    Reactie door ReneR — dinsdag 14 februari 2006 @ 14.52 uur

  67. @66 ReneR

    Ze is er gewoon via de bekende kruiwagens terecht gekomen.
    Verstand hebben van zaken, schijnt niet te tellen.

    Reactie door Anja — dinsdag 14 februari 2006 @ 15.36 uur

  68. 7 maart 2006 de eerste bijltjesdag voor het huidige kabinet en Wouter en zijn vrienden. Houdt dat vol tot de verkiezingen van 2007. Laat overal waar je komt dit verhaal horen, vanaf 1945 tot nu zijn we verraden door de sociaaldemocraten.
    Wouter, bindmijnrechterarmvast, Bos heeft laten zien wie zijn vrienden zijn. Hopelijk heeft Wouter net zo’n grote mond als de eerste Nederlandse militair wordt binnengevlogen uit Afghanistan en gaat hij dan de ouders het nieuws brengen?

    Reactie door Harm Groenendijk — dinsdag 14 februari 2006 @ 15.38 uur

  69. Mevr. Netelenbos heb ik nooit gezien als een PvdA Minister destijds.
    Ik zag haar meer als een D66 lid met banden naar het VVD.
    Maar nooit als een echte PvdA vrouw.
    De nieuwe fractie voorzitter van de PvdA is volgens mij nog erger dan meneer Bos.
    Ze doen er alles aan om de PvdA weer te laten regeren en ze ontkomen niet aan de grote winst van onze SP om toch eens een goede vorm van samenwerking te gaan tonen.

    Reactie door Hendrik — dinsdag 14 februari 2006 @ 23.54 uur

  70. Ach gut, een onverwerkt verleden, Tineke?
    Dan weet ik wel een paar “programma’s” waar je je wel in kunt vinden:
    * De Fabeltjeskrant. Juffrouw Ooievaar en
    Zoef de Haas (alias De Betuwelijn).
    * De TV show (Ivo Niehe) of De Stoel, beide
    op locatie in Frankrijk.
    * Rondom 10, samen met Hans Wiegel, thema
    “onverwerkt verleden”.
    * Bij Yorin of Veronica, 1 2 3 4 5 6 7 8 9
    Tiiiiiiiiiiiiineke, als jingle, dat wel.
    * Man bijt hond: als boom in het
    Schinveldse bos, nu een netelenbos.
    Mogen we even kijken hoe u de dag
    doorbrengt?
    * Een nieuw programma op Talpa, “Zeg nooit
    nooit”, in de beste PvdA traditie.

    Reactie door Wim — woensdag 15 februari 2006 @ 21.49 uur

  71. PvdA waar staat dat voor ?

    Reactie door Fred — vrijdag 17 februari 2006 @ 16.17 uur

  72. Ideetje van me hoor, maar misschien is de CU een alternatief voor een zwalkend Groen Links? André Rouvoet cs. zijn wat mij betreft een stuk standvastiger, en zo haal je denk ik nog heel wat kiezers bij het CDA weg, die herkennen zich inmiddels ook niet meer in hun oude partij……

    Reactie door Erik van Donk — vrijdag 17 februari 2006 @ 23.03 uur

  73. @71
    Roos dat met alle winden mee waait
    gr naamgenoot

    Reactie door fred — zondag 19 februari 2006 @ 14.10 uur

  74. Wat heb je aan een partij die de schijt heeft aan de armoede in Nederland ?
    Als je die lui ziet bij PvdA congressen denk ja direct aan VVD-ers of nog erger CDA-ers ( de gelovige zonder barmhartigheid )

    Reactie door fred1 — zondag 26 februari 2006 @ 15.39 uur

  75. when player roll girl make: http://www.ananova.com/ , black table becomes bad pair in final

    Reactie door Gabriel Williams — woensdag 29 maart 2006 @ 21.31 uur