Ministers van bestuurlijke vernieuwing…

…houden kennelijk van provocaties.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 15 februari 2006 :: 17.15 uur

44 Comments

44 reacties

  1. Blijkbaar komt die minister van bestuurlijke vernieuwing in Italie ook niet zo goed uit de verf en heeft die ook nog niet zoveel bereikt, dus probeert hij op deze manier de aandacht op zich te vestigen.

    Ik vind het overigens niet echt slim.

    Reactie door Fjodor — woensdag 15 februari 2006 @ 17.26 uur

  2. Zal wel gierend uit de klauw gaan lopen…..

    Reactie door lambert — woensdag 15 februari 2006 @ 17.28 uur

  3. Wat nou provocaties? Sinds wanneer is vrijheid van mening een provocatie? Ik weet het antwoord trouwens wel.

    Reactie door AVe — woensdag 15 februari 2006 @ 17.49 uur

  4. alsjeblieft AVe, een politicus mag dan wel vallen onder de in Nederland o zo heilige ‘vrijheid van meningsuiting’ maar hij heeft wat mij betreft ook nog een openbare functie te vervullen waarin hij met respect moet handelen naar mensen toe. Dit is niets meer en niets minder dan een provocatie, die alleen maar kwetsend zal werken. Wat mij betreft echt een schandelijke actie, die alleen maar weer tot een grotere kloof zal leiden tussen verschillende bevolkingsgroepen…

    Reactie door Ilse — woensdag 15 februari 2006 @ 18.21 uur

  5. Het stelt zogenaamd niks voor, die gelovigen ook, maar inmiddels de politiek, die loopt er toch maar op 1 of andere wijze mee weg….

    Reactie door B arend — woensdag 15 februari 2006 @ 18.24 uur

  6. het lijkt er wel op of dat het de bedoeling is,om rottigheid te kweken ,,of ze nog meer benzine op het vuur willen gooien.

    goed,, van bijde kanten wordt dit gedaan?
    en dat er de spot met het christendom gedreven wordt,is ook bekendt,
    maar die hebben zich er niet extreem over op gewonden,toch?
    maar als de politiek er zo mee gaat omspringen,
    het lijkt er op dat ze,,kost wat kost,,zich er mee gaan bemoeien,of om in het nieuws te willen staan??,
    ook al zijn de gevolgen mischien nog extremer??
    het lijkt wel een stel kleine kinderen,,die het niet winnen kunnen?
    doe jij dit dan doe ik lekker weer dat,
    of ik vertel het lekker tegen de nieuwe jeses van italie. oeps wordt ik nu ook ontlagen?

    Reactie door bert — woensdag 15 februari 2006 @ 18.28 uur

  7. Wie denkt die man hiermee gelukkig te maken? – Draagt dit bij aan licht en vrede in de wereld? – aan broederschap misschien?
    Ik denk het niet.
    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — woensdag 15 februari 2006 @ 18.38 uur

  8. @3

    En welke mening word er volgens jou door deze minister verkondigd?

    Reactie door Fjodor — woensdag 15 februari 2006 @ 18.42 uur

  9. Respect naar terroristen/radicalen lijkt me niet gewenst. Hoe is het toch mogelijk dat mensen voorbij gaan aan waar die spotprenten voor staan?

    Jammer dat Pechtold niet op het idee is gekomen!

    Reactie door AVe — woensdag 15 februari 2006 @ 18.43 uur

  10. Ach, je wilt bekendheid of je wilt het niet!En dit nieuws is al wat ouder,volgens mij heb ik het maandag j.l. al gehoord.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — woensdag 15 februari 2006 @ 19.21 uur

  11. @9

    Je kunnen inleven in een ander is blijkbaar een sociale vaardigheid die je nog moet leren, als ik het zo lees.

    Reactie door Fjodor — woensdag 15 februari 2006 @ 19.27 uur

  12. als moslim zou ik in italie een lul maken op de madonna van hier tot tokio .vrijheid van menings uiting! toch? kappe met dat europa als ze zo graag bonje willen zoeken ze het maar uit in italie .en balkenende zalm ,kamp, EN V.BAALEN FLIKKER MAAR OP EN GA LEKKER MET BERLUSCONI EN ZIJN KORNUITEN JE FEESTJE VIEREN .ronduit walgelijk .

    Reactie door ,texas, henkie — woensdag 15 februari 2006 @ 19.34 uur

  13. ik sluit me aan bij de cartoonist Bertram, die in NOVA te zien was.
    maak je druk over ècht wezenlijke zaken en loop geen moord en brand te stichten/ schreeuwen over een paar prentjes!

    vrijheid blíjft het hoogste goed

    grtz

    Reactie door joal — woensdag 15 februari 2006 @ 20.03 uur

  14. @13, Joal,

    Zo simpel ligt dat niet, als je met een dergelijke prent miljoenen mensen tegen het hoofd stoot! Wat mij betreft heb je daar dan toch echt rekening mee te houden.

    Reactie door J3roen — woensdag 15 februari 2006 @ 20.34 uur

  15. Achterlijke actie.

    Dat de spotprenten in de krant stonden kan ik me wel bij voorstellen.
    Het is nu immers een karikatuur die hopelijk de mensen omzichzelf kan laten lachen.
    Helaas lachen fanatieke Moslims niet, maar moorden ze.

    Maar om deze prenten dan op een t-shirt te plakken bij een minister slaat nergens op.
    Dit is provoceren.

    Reactie door alexander — woensdag 15 februari 2006 @ 20.52 uur

  16. De politieke onverantwoordelijkheid en dwaasheid manifesteert zich wereldwijd!
    Wanneer komen er nu eens verstandige bestuurders?

    Tja, ze zij er wel, maar als dan zo’n bestuurder eens iets zinnigs zegt, (Freya Van den Bossche, De Gucht) dan moet het weer worden afgezwakt of teruggenomen.

    Reactie door Wattenstaafie — woensdag 15 februari 2006 @ 21.40 uur

  17. Dergelijk gedrag is een politicus onwaardig.

    Reactie door Johan Smeets — woensdag 15 februari 2006 @ 22.46 uur

  18. Viola Holt in proces tegen Robbert Jensen omdat hij haar in zijn programma regelmatig zou hebben gekleineerd.
    Een homoleraar in Rotterdam die in de ziektewet is gegaan omdat hij wordt “gepest”.
    Onder “pesten” versta ik “geweldadig gedrag”, waaronder “geweldadige communicatie”.
    Vorig jaar trof mij een krantenbericht over iemand die op zijn werk zo erg was gepest door collega’s dat de werkgever hiervoor verantwoordelijk werd gehouden en een schadeclaim volgde.
    De vraag die dit alles bij mij oproept is: Waar gaat vrijheid van meningsuiting over in pesten?
    En is het mogelijk om een “absolute grens” aan te geven?
    Met andere woorden. Wanneer we voor vrijheid van meningsuiting kiezen kunnen we naar mij idee nooit meer iemand aanklagen wegens neerbuigende woorden (pesten dus!). Dit doet een groot beroep op een ieders individuele verantwoordelijkheid, hoe met vrijheid van meningsuiting om te gaan. Voor wat betreft die individuele verantwoordelijkheid zou ik zeggen: lees allen het boek van Vonne van der Meer “ik verbind u door”, dan ziet u hoe een frustratie wordt doorgegeven en waar dit eindigt.

    Reactie door M.v.d.Brugge — woensdag 15 februari 2006 @ 22.53 uur

  19. AAN ALLEN

    Ik verwijs naar een gebeurtenis, waarbij heel Nederland geshockeert en verbijstert reageerde.

    In de zestiger jaren liet toen op TV een zekere Phil Bloom de krant zakken, waardoor je haar tieten kon zien. Dit veroorzaakte een ongelooflijk tumult. Vooral voor de bekrompen christelijken was dit zeer grof.

    Maar inmiddels gebeurde dit in de loop der jaren daarop steeds vaker. Hierdoor ontstond er geleidelijk een zekere gewenning en nu; kijken heel weinig mensen van conservatieve huize hier van op en kan men ook op het strand rustig hier topless gaan liggen. En ik denk dus, dat het ook een kwestie is van gewenning. Wij moeten dus gewoon kunnen doorgaan met de spot drijven met welke religie dan ook, en dan zullen zelf de islamieten op den duur hun schouders ervoor ophalen. Maar dan moeten we niet meer terugkruipen in de schulp van de zelfcensuur. Dat deed de media in de zetiger jaren niet en dat moeten we ook niet doen wat betreft dit onderwerp.

    De hele tegenreactie behoort in principe tot het ultraconservatieve politieke spectrum. En als men het niet ermee eens is, dan moet men het gewoon normaal zeggen en niet gaan moorden en brandstichten. En wat die vent in Italie uitkraamt, daar ben ik het ook niet helemaal mee eens.

    Reactie door ReneR — woensdag 15 februari 2006 @ 23.10 uur

  20. “Woorden kunnen verwonden. Zwijgen kan genezen. Wijsheid is weten wanneer men wel en niet spreken moet.”
    Suzume-no-kumo (1434)

    Reactie door Suzume — woensdag 15 februari 2006 @ 23.13 uur

  21. Het was toch te verwachten dat de cartoon rel niet zomaar de kop ingedrukt kon worden?
    En gelukkig maar!
    Ik dacht dat Italie publicatie van gewraakte cartoons verboden had?
    Op hoeveel steun heeft Denemarken van Europa kunnen rekenen?

    Ironisch gesteld zou je denken dat de Italiaane meneer levensmoe zou zijn of zin een partijtje verdere politieke cartoon strijd heeft.
    Ik vind het overigens weinig origeel om met dezelfde cartoon en dan nog op T shirt te komen, that is all.

    Dat innerlijke opstand over de real, los hiervan, allerlei wegen zal vinden, was toch niet anders te verwachten?

    Het zou veel m.i. veel erger zijn als dit niet zou gebeuren.
    Als deze wegen zich binnen de cartoons, spot en vrijhheid van meningsuiting kan blijven afspelen is dat toch juist goed.
    Israel zou wedstrijd uitgeloofd hebben vooor beste anti semitische cartoon om Jordonanie te verslaan, klasse toch?
    Het belangrijkste vind ik dat dat cartonisten, vrijheids van menings uitingen binnen de grondslag van de vrijhheid vanmeningsuitingen, weer vrij aan het werk kunnen. Er is toch wel iets te verwerken?

    En daarbij de hoop dat de moslim daarmede de eigen waardigheid meer gaat waarderen dan gekweststheid/ agatie/woede/wraak/moord over cartoons over zijn geloof.

    met groet,

    Reactie door Mona — woensdag 15 februari 2006 @ 23.45 uur

  22. Ik hoor net een raar bericht dat het ”beledigen” van moslims vergelijkbaar zou zijn met het beledigen van het koningshuis, zag een korte flash met Bot.
    Het Belkende maar geen moord en brand moeten roepen, ik bedoel beperkingen! over satires daarover!!!

    Zo zie maar weer!!!

    groet

    Reactie door Mona — donderdag 16 februari 2006 @ 0.11 uur

  23. http://www.gregoriusnekschot.nl/cartoons.html

    Zo ja deze vond ik ook wel een knaller; klik bij de openingspagina wel op het rode gedeelte en je ziet de tegenhanger van de AEL cartoon. Om je ziek te lachen.

    Reactie door Arbeider — donderdag 16 februari 2006 @ 0.20 uur

  24. arbeider,er zou over dit issue en lachen geen einde aan moeten komen!

    Met groet!!

    Reactie door Mona — donderdag 16 februari 2006 @ 1.36 uur

  25. zoals de heer Hiensch in vorige reactie al zei:

    Als het theater van de lach wordt verboden…. En hij wist wanneer dat was.
    Welkom de hernieuwde lach, en statire, over cartoon rel!

    Reactie door Mona — donderdag 16 februari 2006 @ 1.46 uur

  26. Het lijken wel Belgen en Kaaskop moppen !
    Helaas is dit iets wereld-wijdser.

    Koningshuis mag men niet beledigen kunnen zich niet redelijk verweren.
    Dus waarom zou je inderdaad dan ook het
    beledigen van Geloven niet mogen verbieden
    in Nederland en andere Koninkrijken.
    Bot heeft een PUNT !

    Reactie door POSITIVO — donderdag 16 februari 2006 @ 1.47 uur

  27. Die Italiaanse Minister speelt wel met het welzijn van de deelnemenden van de Olymp. Winterspelen ! Ik vind het een enorme zak
    en aandachttrekker.

    Reactie door POSITIVO — donderdag 16 februari 2006 @ 1.50 uur

  28. @18 Pesten is heel wat anders. Bij pesten moet er sprake zijn van een ongelijke strijd. Dus meerdere tegen één.

    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — donderdag 16 februari 2006 @ 7.07 uur

  29. @28, Goede morgen,Gandalf,
    Volgens mij kan ook met een pesterij van een tegen een sprake zijn van ongelijkheid!
    Pesten gaat uit van opzettelijk kwetsen van een ander en het niet accepteren van de verschillen tussen mensen!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 16 februari 2006 @ 10.23 uur

  30. Ik heb net bericht, dat Noorwegen heeft besloten per wet, dat op belediging van een religie een boete of opsluiting kunt krijgen.

    Moraal van het verhaal: GEWELD LOONT!!

    zie link:

    http://www.islam-online.net/English/News/2006-02/15/article04.shtml

    Reactie door Arbeider — donderdag 16 februari 2006 @ 10.25 uur

  31. Vraag is: moet je je eigen normen en waarden inruilen voor die van fundamentalisten?

    Waarom laten we ons oor hangen naar die mensen, die geestlijk nog in de tijd van de middeleeuwen leven?

    Vrijheids van meningsuiting is een groot bevochten goed, laten we dat vooral niet vergeten.

    Voor je het weet doen we weer grote stappen terug in de tijd.

    Nee, we moeten volhouden dat politiek en geloof strikt gescheiden moet zijn, dat is namelijk het grote mankement van een aantal moslimlanden.

    Willen we terug naar af?

    Gaan we ook agressie naar buitenrichten om onze frustraties lucht te geven?

    Steken wij gebouwen in de fik, zijn wij maandenlang bezig met georganiseerden protesten waarbij mensen het leven laten, roepen wij de dood aan de cartonist of aan wie dan ook.

    Ik denk dat je dat beter kan doen doormiddel van een cartoon!

    Blijven benadrukken dat hier in het vrije westen de zaken anders worden aangepakt lijkt me.

    Reactie door e.krul — donderdag 16 februari 2006 @ 11.03 uur

  32. 28.29 Pesten is m.i altijd persoonlijk gericht en begint veelal met plagen.
    Er zijn onzettend veel studies gewijd aan het ontstaan van de ellendige relatie tussen en de gevolgen voor pesters en gepesten. Vanzelfsprekend in de hoop om met verkregen inzicht in de dader-en slachtoffer rol grip op het fenomeen te krijgen.

    Het complexe gegeven rond het topic cartoons/mohammed is m.i. dat de moslim spot over de profeet persoonlijk op kan vatten vanwege zijn/haar gehele en persoonlijke identificatie daarmede.

    met groet

    Reactie door Mona — donderdag 16 februari 2006 @ 11.06 uur

  33. @30,e.Krul, maar wel met compassie graag voor andere waarden dan de onze, immers wij zijn ook niet in tientalle jaren van middeleeuwer naar eenentwintigste eeuwer gegaan, ook dat heeft bloed, zweet en tranen gekost. Mede door Westelijke bemoeienis heeft men nog al wat voor zijn kiezen gekregen en partijen voorgetrokken, uiteraard uit goede bedoelingen maar….
    Waar de zon uitbundig schijnt zijn temperamenten soms even zo heet, soms denk ik wel eens Nederland kan daar best wat van gebruiken,we kabbelen te rustig momenteel, teveel aandacht voor rellen, teweinig voor het stille leed!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 16 februari 2006 @ 11.12 uur

  34. @31,Mona, werkend naast het onderwijs(peuterzorg) weet ik redelijk veel van het pestfenomeen, duidelijkheid wat wel en niet kan en spiegels voorhouden helpt veel maar vooral dialoog!
    Je ziet het zelfs op zeer jeugde leeftijd al:elke actie geeft reactie,DAT laten realiseren is nodig, dus heel veel praten erover en ook aan slachtoffers de rol duidelijk maken!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 16 februari 2006 @ 11.17 uur

  35. 31 toevoeging

    Zie ook reactie andere link van een moslima
    die zegt het persoonlijk veel erger te vinden als de profeet beledigd wordt dan dat dit haar ouders of familie zou gebeuren.

    Reactie door Mona — donderdag 16 februari 2006 @ 11.23 uur

  36. @34,Mona, ja maar dat zie je ook bij andere geloven.Persoonlijk denk ik dat gelovigen, degene die ze vereren meer zien als onaantastbare werkelijkheid, dan de werkelijkheid die ze zelf dagelijks doen, het geloof is dan naar mijn idee niet geheel eigen verkiezing maar opgelegd, het is (nog) niet eigen gemaakt.
    Persoonlijk heb ik niets met een personificatie van het goede maar anderen hebben dat blijkbaar nodig en dat gun ik ze maar wel als en indien ze dat uitdragen en Niet geweld een onderdeel ervan maken, of dit nu woordelijk,schriftelijk of lijfelijk gebeurd.
    Ik denk dat er kwalijker zaken steken achter het nu opgelaaide geweld en dat dat niets met geloof heeft van doen maar met machtspel van beide zijden, waar uiteraard burgers in de hele wereld dupe van zijn.EN DAT VEROORDEEL IK HET MEEST,want zij dienen beter te weten dan het belang van zelf boven alles te stellen, consequenties wetende!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 16 februari 2006 @ 11.38 uur

  37. 36 Sabineke
    Dat de imams het scepter zwaaien, de radicalen uit naam van het geloof opereren is natuurlijk bekend.
    Politiek en kerk zijn een. Dat is m.i. ook het trieste ervan.

    Het is m.i dan ook erg belangrijk dat de gematigde moslimgemeenschap zich af mag/kan scheiden van de fundamentelistische kern ervan en in vrijheid haar eigen geloof kan vinden en belijden.
    In Europa is deze mogelijkheid, vrijheid van godsdienst en meningsuiting aanwezig.

    Ieder spel tussen de grootmachten omwille van terratorium, macht en geld is verachtelijk. Het heeft altijd al door de eeuwen heen de gewone burgers gedupeert en het blijft dat doen.

    Daarnaast heeft het christelijk geloof ook een mega rekening qua onmenseljkheid te vereffenen.

    met groet voor nu,

    Reactie door Mona — donderdag 16 februari 2006 @ 12.13 uur

  38. @37,Mona, Groet terug en ja, er is nog veel werk te verzetten!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 16 februari 2006 @ 12.27 uur

  39. ,,Ik zou dit initiatief geen provocatie willen noemen, maar een uitnodiging tot dialoog.’’ Calderoli vindt tevens dat ,,een einde moet worden gemaakt aan het hypocriete onderscheid tussen terroristische islam en vreedzame islam.’’

    Het laatste agressieve citaat maakt wel duidelijk hoezeer deze minsiter van Bestuurlijke Vernieuwing -à la Berlusconi, die zichzelf met Napoelon en Jezus Christus vergelijkt, dus we kunnen een beetje vermoeden waar de “vernieuwing” naar toegaat- serieus open staat voor dialoog. Achterlijk, dat je je als minister zo gedraagt. Maar niet verwonderlijk van al dat Berlusconi-tuig!

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 16 februari 2006 @ 13.56 uur

  40. @39, Olav,

    Zeg dat inderdaad wel; Berlusconi-tuig! Calderoli is werkelijk compleet geschift, hetgeen dan ook wel van de foto afstraalt…

    Laten we -om met zijn woorden te spreken-ook maar eens een einde maken aan het WERKELIJKE hypocriete onderscheid tussen dergelijke Lega Nord figuren en andere fascisten…

    Reactie door J3roen — donderdag 16 februari 2006 @ 20.13 uur

  41. provoceren is wellicht bot…
    afschieten is botter!
    als je niet meer kan zeggen wat je wilt…

    boem is HO en dat geldt volgens mij voor iéderéén!!!

    Reactie door joal — vrijdag 17 februari 2006 @ 1.26 uur

  42. En zaterdag 18 februari is hij afgetreden om misbruik van zijn naam te voorkomen????
    Maar voor iemand die strijd voor een land zonder immigratie,mogelijke wel een begrijpelijke actie:dat T-shirt!Eigen volk eerst en zo!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zondag 19 februari 2006 @ 2.29 uur

  43. Je moet die hap van zogenaamde verniewers niet mee laten eten : extra bureaucratie door geflipte politici , die ook graag willen mee profitren van de belastingopbrengsten bij elkaar geschraapt door jan met de pet

    Reactie door fred — zondag 19 februari 2006 @ 17.18 uur

  44. when table steal boy hope: http://www.baltimoresun.com/ , good is feature of small gnome

    Reactie door Charles Williams — donderdag 30 maart 2006 @ 3.02 uur