Twijfel over openstellen grenzen

Een meerderheid in de Tweede Kamer van CDA en PvdA is huiverig voor het volledig openstellen van de grenzen voor Polen en andere werknemers uit nieuwe EU-lidstaten. Zowel CDA-Kamerlid Van Hijum als zijn collega Bussemaker van de PvdA willen een hoorzitting en extra onderzoek naar de gevolgen van arbeidsmigratie uit de Midden- en Oost-Europese landen die in 2004 tot de Europese Unie zijn toegetreden. (Nu.nl)

Waar ik zo pas nog meldde dat er onduidelijkheid heerste over wat de rest van de Kamer wilde, lijkt er nu een serieuze meerderheid aan het twijfelen geslagen. Het CDA begint in te zien waar de kruks zit.

Het CDA: “Onze twijfel is dat we een instrument uit handen geven om werkgevers te dwingen eerst in de ‘eigen kaartenbakken’ te kijken, zodra ze niet meer voor een Pool een werkvergunning hoeven aan te vragen.”

Tel daar de oneerlijke concurrentie, toenemende werkloosheid, en de ondermijning van de sociale zekerheid bij op, dan lijkt mij elke twijfel weggenomen.

Zo zie je één van de dingen waar de SP goed in is: dingen vroegtijdig signaleren, analyseren, en agenderen. Zie hier het onlangs door de SP gepubliceerde rapport over deze kwestie.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 15 februari 2006 :: 21.17 uur

100 Comments

100 reacties

  1. Voor het merendeel van het volk was dat ook al duidelijk, maar die zijn wat sneller van begrip als een hoop kamerleden.
    Een onderzoekje met onduidelijke argumenten en CDA +PVDA zitten weer recht(s) op om voor toelating te stemmen met onduidelijke en niet te controleren regels, waarom heen een dik rook gordijn hangt.

    Reactie door Jofel — woensdag 15 februari 2006 @ 21.27 uur

  2. Nou beter laat dan nooit, hopelijk nu ook nog die dienstenrichtlijn van tafel, of dat rare compromis en misschien kunnen we dan weer even ademhalen en bezinnen op meer werkgelegenheid en betere scholing!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — woensdag 15 februari 2006 @ 22.13 uur

  3. Ze beginnen het inderdaad te begrijpen, nu nog wel even afwachten wat dat extra onderzoek voor resultaten zal brengen.

    Reactie door Fjodor — woensdag 15 februari 2006 @ 22.16 uur

  4. gewoon autochtoon hollands boerenverstand gebruiken en je WIST dit al, tóch?!

    wat is trouwens casseren in dit verband, Jan?

    grtz

    Reactie door joal — woensdag 15 februari 2006 @ 22.21 uur

  5. Gek hé dat deze regering het pas begint te begrijpen niet voordat er excessen zijn?
    Zoals Jan hierboven al aangaf, de SP heeft er al veel eerder voor gewaarschuwd.

    Naar mijn mening kan een kind de problematiek die ontstaat bij het opengooien van de grenzen nog wel begrijpen.
    Het is toch niet zo moeilijk te begrijpen dat een kortzichtige werkgever kiest voor goedkope arbeid?
    En dat een eenmaal vergeven opdracht niet nog een keer vergeven kan worden?
    Korte termijn denken dus van deze lieden!

    En dan nog even de negatieve effecten buiten beschouwing gelaten die hieruit voortvloeien m.b.t. het binnenlandse bestedingsgedrag.
    Meer werkloosheid dus minder te besteden voor de burger, dus minder investeringen op allerlei terreinen.
    Snijden in eigen vlees dus van de ondernemers die hiervoor pleiten.
    Nou ja, zoals ik al zei: een kind kan bedenken wat de gevolgen zullen zijn.
    En nu wordt Den Haag ook eindelijk wakker!!
    Wat een stelletje dwazen daar aan het roer.

    Reactie door Wattenstaafie — woensdag 15 februari 2006 @ 22.37 uur

  6. ‘k Heb overigens de indruk dat de omvang van de te verwachten toestroom van buitenlandse arbeidskrachten door het wegvallen van de binnengrenzen door de regering en regeringsgezinde kringen wordt gebagatelliseerd. Dus bewust als onbeduidend wordt voorgesteld. Onlangs las ik een kranteberichtje dat sprak over honderdduizend Poolse werknemers in het Verenigd Koninkrijk, daar waar van te voren zogenaamd slechts op een paar duizend Polen had gerekend.

    Reactie door Ed Sorrento — woensdag 15 februari 2006 @ 22.46 uur

  7. Ik kan het waker worden alleen maar hopen.
    Twijfel bij het kabinet is meestal een voorbode van toch al besloten.
    Zet hem op SP!

    Reactie door Mona — woensdag 15 februari 2006 @ 23.02 uur

  8. Hoi allemaal,

    Ik vind dat we erg voorzichtig moeten zijn met het open stellen van de grenzen. Ergens anders heb ik dit gelezen, ik moet zeggen dat ik mij ook wel een beetje zo voel.

    http://lagonda.blogspot.com

    Reactie door Sanne Verweij — woensdag 15 februari 2006 @ 23.45 uur

  9. Volgens mij kennen wij dit kabinet (en sommige oppositiepartijen) inmiddels wel, eerst doen alsof het allemaal niet kan maar uiteindelijk wel instemmen en de maatregelen doorvoeren!

    Ik denk dat wij allemaal eigenlijk wel weten hoe dit af gaat lopen.

    Volgend jaar bepalen wij echter welke coalitie er gaat komen!

    Reactie door hanri — woensdag 15 februari 2006 @ 23.49 uur

  10. ze waren voor de grondwet !!! ze zijn voor de grondwet!!!!! en ze blijven voor de grondwet!!!! de hele kliek .en het is natuurlijk toevallig dat we binnenkort raadsverkeizingen hebben?komop zeg we zijn allang verkocht aan de grote jongens .lang leve de dagloner !

    Reactie door ,texas, henkie — donderdag 16 februari 2006 @ 0.06 uur

  11. Het is een illusie dat Nederland de invasie van deze oost-Europeese werkers kan tegenhouden. Misschien dat Jan aan de grens kan gaan tellen!

    Reactie door Ger — donderdag 16 februari 2006 @ 0.13 uur

  12. Geweldig staaltje protectonisme, dat dat nog bestond. De volgende stap is de grenzen sluiten voor alle buitenlandse ondernemingen. Of importheffingen om de nederlandse handel veilig te stellen.

    Ik vraag mij werkelijk af of het allemaal wel zo zwart wit is, en of er inderdaad zoveel mensen gaan binnenkomen dat het een probleem voor de werkgelegenheid zou gaan vormen.

    Reactie door stephan — donderdag 16 februari 2006 @ 1.21 uur

  13. Mogen we jou erop afrekenen als het wel zo is stephan? Wat zegt je logisch instinct je?

    Reactie door Jan Pruimboom — donderdag 16 februari 2006 @ 1.50 uur

  14. @13.
    Ik kan de opmerking van @12 wel voorstellen.
    Hoe kunnen we de werkgelegenheid veilig stellen voor ons, binnen nederland, gezien de werkeloosheid!
    Gaat het een nieuwe trend worden, om naar de voedselbank tegaan!
    Gaat het een nieuwe trend worden, om naar een kledingbank tegaan!
    Hoe gaat minister de Geus de werkeloosheid aanpakken!

    Grenzen openstellen wilt niet per definitie dat ook de problematiek en/of de werkeloosheid opgelost wordt, en hoe gaan we ermee om.

    Het zeker een gegeven feit dat mensen die met een uitkering, elk €-tje om moeten draaien voordat ze het uitgeven.
    De kosten gaan wel omhoog, zoals bv. electriciteit-kosten, huur en ga zo maar door, in de hoop dat de mensen niet worden afgesloten worden of hun huis worden gezet.

    Als de mensen een perspectief hebben en ook lekker ook aan het werk kunnen, hebben ze ook ruimte om te kunnen leven.

    Reactie door Ron — donderdag 16 februari 2006 @ 5.52 uur

  15. Eerlijke concurrentie bestaat dat?

    Wat is efficiënter?

    Concurrentie of Samenwerking?

    Wat creëert (maximale) participatie?

    Concurrentie of samenwerking?

    Frankrijk haalt het vliegdekschip de Clemenceau (vol asbest) terug naar Frankrijk. Het was veeeeeeeel goedkoper om deze te slopen in India. Rara hoe kan dat toch?

    Een variatie op ‘le plombier polonais’.

    Gooi de grenzen nou eens open en hou op met dat hypocriete kapitalisme.

    Dit bericht zal wel niet door veel mensen begrepen worden, hopelijk stof tot nadenken.

    Reactie door Peter Hoopman — donderdag 16 februari 2006 @ 8.49 uur

  16. Ach ja,

    Hier gaan we weer! De SP is zo goed om het volk bang te maken met drog redenen. Stemming makerij, makkelijk scoren en de toch al bange mensen angsten aanpraten en zich laten keren tegen de Polen.

    De redenen die de SP gebruikt om de grenzen te sluiten zijn stuk voor stuk zwak!

    Uitbuiting:
    Als je echt tegen uitbuiting van mensen bent doe **DAAR** dan wat aan, dit gebeurt toch of de grenzen open of gesloten zijn. Pak die huisjesmelkers, koppelbazen en werkgevers die de regels aan hun laars lappen aan.

    Toename werkloosheid.
    Dit is een volledig economische cyclus dat niets te maken heeft met open of gesloten grenzen. eind jarennegentig toen de economische bomen de hemel uitgroeide, konden de grenzen niet snel genoeg open omdat er niemand te vinden was. Nog verder terug eind jaren 80 waren er bijna 1 miljoen werklozen nog voor de hele EU problemetiek.

    Oneerlijke concurrentie:
    Weet je wat oneerlijk is, de grenzen sluiten zodat wij als consument veel minder kunnen kiezen.

    Verdringing.
    Voor een klein deel slechts waar. De Polen doen veel seizoenswerk waar geen nederlander voor te vinden is. Neem nog het punt van vergrijzing op we krijgen steeds meer niet werkende ouderen en steed minder werkende jongeren. Iets wat het CBS al jaren met cijfers ondersteunt.

    Met andere woorden. Als de S van SP echt staat voor sociaal of solidair: Maak geen tweede rangs burgers van de Polen. Ze wel toelaten tot de EU, maar dan ze bestempelen als grof vuil door voor hun neus de grens dicht te houden.

    Reactie door jeroen — donderdag 16 februari 2006 @ 9.20 uur

  17. Beste meneer marijnissen,
    De race is gelopen,de afzonderlijke lidstaten hebben met groot verschil verloren van brussel.
    Wat de NL en Franse bevolking al lang door had door massaal nee te stemmen tegen de europeesche grondwet is nu toch een feit.
    Ik europa en m.n in NL wordt een zeer aggressief roofdier-kapitalisme bedreven.
    Van enige sociale samenhang nu en in de toekomst kan geen sprake meer zijn.
    In alle landen worden bedrijven “beloond” door hun aandeelhouders,als er massaontslagen vallen.Gooi zoveel mogelijk mensen de straat op en het aandeel stijgt.
    En haal zoveel mogelijk goedkope arbeidskrachten hier naartoe.
    Allemaal voor de dikke winst en het “salaris” van de topmanagers.Aan de onderkant liefst steeds minder,en aan de top steeds meer.Aan de top is elke moraal en sociaal gevoel zonder een spier te vertrekken over boord gegooid.
    Straks leven de rijken in streng beveiligde woonbuurten met hekken eromheen en de arbeider mag zich melden bij de voedselbank.
    Ik spreek van arbeider,omdat het ook met een baan in NL bijna onmogelijk wordt om je hoofd boven water te houden.
    Het aantal persoonlijke faisementen en schuldbemiddeling neemt groteske vormen aan,maar Zalm hoor ik alleen maar zeggen:”Armoede is betrekkelijk”.
    Hoe lang zal dit nog ongestraft kunnen doorgaan voordat anargie en revolutie uitbreekt?
    Niet alleen hier in NL,maar europeesch gezien.
    Als steeds meer banen worden ingenomen door mensen uit lagelonen landen en laag- en middelbaar geschoolden steeds meer aan de kant komen te staan,lijkt me die stelling niet zo overdreven.
    Ik denk dat de discussie over een “basisinkomen” nieuw leven ingeblazen moet worden,want in NL is geen werk meer voor iedereen,nu niet en in de toekomst al helemaal niet.Zeker geen betaald werk.

    Reactie door Hans — donderdag 16 februari 2006 @ 9.30 uur

  18. @En Daar is Jeroen weer:
    Uitbuiting,
    gebeurd nu al, dus DAAR dient protest tegen te blijven, ook vanuit de oppositie!

    Werkeloosheid:
    Nu al zien we dat jongeren steeds jonger de voorkeur krijgen in supermarkten en ouderen van arbeidsmarkten buitengesloten worden! men wil dat we langer werken, helaas ouderen krijgen de kans niet!
    Goedkope arbeid verdwijnt steeds meer naar het buitenland, aangezien het grootste deel van Nederland(60%)VMBO niveau heeft, is het goed allert te zijn hierop.Juist als oppositie partij maatregelen die oneerlijke zaken signaleert te blijven melden, zowel voor nieuwkomende buitenlanders,als voor Nederlandse werknemers!

    Verdringing:
    Discriminatie dient altijd bestreden te worden, het land vaart wel bij: De JUISTE man/vrouw Op de juiste plaats.
    Over Drogredenen gesproken: Vergrijzing: al sinds ik weet niet hoe lang is bekent hoe de bevolkingsopbouw in ons land is en nu er een voordeel voor werkgevers mee te behalen is, wordt het ge(mis)bruikt om goedkoper werknemers van over de grens te laten komen! DAT heeft weinig met helpen van minder gefortuneerde landen te maken, dat heet eigenbelang eerst!!!

    SP STAAT voor sociaal in elk opzicht, dus maatregelen ter verbetering in Polen zelf, maatregelen ter bescherming tegen uitbuiting zijn nodig, maatregelen die garanderen dat als/indien men buitenlandse werknemers wil men ook zorgt voor fatsoenlijk onderdak!
    Dit betekent: Als bedrijven buitenlanders willen aannemen dit gaat onder de hier geldende maatregelen volgens onze CAO en als men naar b.v.Polen wil verhuizen men niet dubbel op verdient door Poolse CAO en goedkope grond maar onze CAO en dan heeft men nog altijd de goedkope grond als voordeel.Ook dat onze milieuregels van kracht blijven in het buitenland.
    Dan pas kun je spreken van eerlijke concurrentie en voordeel voor armere EU landen!
    Je verhaal gaat dus wederom de mist in!
    Ga je toch eens inlezen en kom dan terug met leerzaam commentaar!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 16 februari 2006 @ 10.14 uur

  19. @16,Peter Hopman,
    Volgens mij snap ik het: verantwoordt ondernemen betekent ook dat je oog dient te hebben voor het milieuprobleem en dat je DAT gezamelijk dient aan te pakken!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 16 februari 2006 @ 10.19 uur

  20. En daar heb je sabinke weer, die uit verdediging van haar zwakke positie alle grenzen maar gesloten wil houden zonder te beseffen dat het nooit zo zwart/wit is met grenzen open –> meer werkeloosheid.

    Het zijn jullie soort mensen die alle vooruitgang tegenhouden door te eisen dat eerst alle problemen 100% opgelost moeten worden. Denk je nou echt dat door de grenzen gesloten te houden alle problemen die jullie opnoemen om ze juist gesloten te houden opgelost gaan worden??

    OK, als je dat denkt tja dat mag je en dan kan ik ook weinig verder zeggen.

    Ik denk dat het niet zo is….

    Reactie door jeroen — donderdag 16 februari 2006 @ 10.37 uur

  21. Sociale zekerheid is al afgebrokkeld tot en met, er zijn al veel armen in dit land hierdoor!

    In de kaartenbak kijken om werkelozen en arbeidsgehandicapten en ouderen aan het werk te helpen, dat zal niet gebeuren.

    Winst weet u wel en economische groei gaan voor, daar moeten Nederlanders arm voor ghouden worden.

    Goedkope arbeiders uit het buitenland zijn welkom.

    Asociaal en uitbuiting.

    Houdt de armen vooral armen en laat de slaven uit het buitenland opdraven.

    Terug naar vroegere tijden, waar de werkgever alles te zeggen had en de werknemers niets, maar voor een appel en een ei lange dagen maakten.

    Wat eeen kronkel zeg dat het land waarin je woont, je finaal buitenspel zet en werknemers uit het buitenland laten opdraven.

    Ik vind dit te gek voor woorden.

    Hoe zo sociale zekerheid.

    Reactie door e.krul — donderdag 16 februari 2006 @ 10.52 uur

  22. @19,Jeroen, van mij mag iedereen komen maar wel naar ALLE partijen toe EERLIJK en DAT gebeurd nu niet, niet naar b.v.Polen als land, niet naar komende werknemers en niet naar Nederlandse werknemers en dat fenomeen zie je bij de hele globalisering, wil je een gezonde aarde voor de toekomst houden zul je anders moeten gaan denken!
    Dat heeft niets te maken met protectonisme, of ouderwets, het heeft te maken met toekomst visie die meer inhoud dan economie!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 16 februari 2006 @ 11.02 uur

  23. @20 Sociale zekerheid brengt niet alleen rechten maar ook plichten met zich mee. Voor vele is het stelsel een hangmat geworden. In Denhaag alleen al zijn 25000 mensen in de bijstand, 10 km verderop in de kassen van het westland zitten de telers te klooien met illegale arbeiders om maar die oogst binnen te halen.

    Het werk is er! Je gaat me niet vertellen dat al die 25000 werkelozen in denhaag het werk niet kunnen doen, het is een kwestie van willen doen.

    Reactie door jeroen — donderdag 16 februari 2006 @ 11.05 uur

  24. Sabineke, Als iedereen mag komen, wat zit je dan nog te zeuren over grenzen open of dicht houden. Richt je energie dan op het echte probleem, namelijk het aanpakken van mensen die andere uitbuiten!!!

    Reactie door jeroen — donderdag 16 februari 2006 @ 11.10 uur

  25. @Jeroen, naar mijn mening zeur ik niet.
    Ik vind het vreemd dat en en niet gebeurd en dus blijkbaar door de officiele instanties gedoogd wordt.
    Als je de wortel niet wegneemt wat heeft openstellen dan voor zin, dan ben je willens en wetens bezig met zeer kwalijke zaken en groeit onkruid weeldig.
    Als lid van SP en dus oppositie wil ik gewoon dat men de regels die er zijn afgesproken nakomt, dit gebeurd niet, dus komt dit probleem steeds terug.Hoe kan men van burgers verlangen dat ze regels nakomt als ze het zelf niet doen!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 16 februari 2006 @ 11.26 uur

  26. Nooit beseft dat openstellen van grenzen ook een manier kan zijn om illegaliteit te bestrijden. Een pool hoeft niet via slinkse (meestal illegale) constructies aan de slag. Maar kan dan officieel wit aan de slag.

    Je doet nog steeds alsof dicht houden van grenzen de remedie is tegen uitbuiting, dat klopt niet.

    Over afspraken nakomen, Polen is belooft om bij toetreding tot de EU de grenzen open te stellen voor vrij verkeer van personen EN arbeid. Nu is de werkeloosheid iets gestegen en hup de grenzen dicht.

    Reactie door jeroen — donderdag 16 februari 2006 @ 11.36 uur

  27. Het openstellen voor werknemers uit de vm oostblok landen wo Polen is een slechte zaak.Hulpja maar laat de grenzen dicht.

    Reactie door P.de Groot — donderdag 16 februari 2006 @ 11.43 uur

  28. @Jeroen, als het zo makkelijk was.
    Als een Pool hier mag werken volgens onze regels waarom doen ze het dan niet maar gaan ze voor het hun geldende loon aan de slag,zijn ze gek?

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 16 februari 2006 @ 11.45 uur

  29. Het is niet voor niets dat Bolkesteijn met die dienstenregel is gekomen, dit heeft namelijk niets van doen met beter voor herkomstland en werknemer.Die regel is alleen gunstg voor werkgever en zal er mijn inziens toe lijden dat alleen groter,grootst als bedrijf overleeft.
    Heeft niets te maken met gelijke kansen voor klein en midden bedrijf en de werknemers.
    Maar het heeft al zeker niet te maken met de juiste man op de juiste plek,alleen de goedkoopste!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 16 februari 2006 @ 11.52 uur

  30. P de Groot, Hulp geven? Ben je gek, als we de grenzen open gooien komen ze er juist voor werken…..

    Reactie door jeroen — donderdag 16 februari 2006 @ 11.56 uur

  31. Dat de Pool vaak tegen lager tarief werkt dan het minimum loon in Nederland komt door de werkgever die zo krenterig is. We hadden net afgesproken toch om dat strenger aan te pakken?

    Dat de pool het toch doet voor dat loon komt omdat het nog steeds rendabel is om het te doen. Maar je ziet nu al dat ze daar steeds minder en minder genoegen mee nemen.

    Reactie door jeroen — donderdag 16 februari 2006 @ 12.00 uur

  32. @29 wat een onzin redenering. Volgens jou kunnen er geen kleine bedrijven zijn? Ik zie toch echt om me heen steed nieuwe bedrijfjes opkomen hoor. Sommige succesvol sommige niet, maar dat hangt toch echt af van je kwaliteiten als ondernemer, lef en ook geluk. Dit heeft niets met de bolkestein richtlijn te maken hoor…

    Reactie door jeroen — donderdag 16 februari 2006 @ 12.05 uur

  33. Jeroen,
    je moet je verrekijker andersom gebruiken.
    Je ziet alle dingen/problemen zo verkleind.

    Als jij door je werkgever wordt ingeruild voor iemand die voor éénderde van de loonsom jou plaats innneemt piep je wel anders denk ik.

    groet

    Reactie door Wattenstaafie — donderdag 16 februari 2006 @ 12.06 uur

  34. @wattenstaafje,

    Maar dit gebeurt toch al jaren. Banen verdwijnen door automatisering of worden weg geconcureerd. In een vrije economie hou je dat niet tegen.

    Moet ik nu jouw werkgever verplichten om jou maar aan te houden, door elke buitenlander maar te weren?

    Reactie door jeroen — donderdag 16 februari 2006 @ 12.16 uur

  35. @19.

    Sabineke, je snapt een heel belangrijk deel. Uiteraard begrijp ik de overweging van SP om de grenzen te sluiten. Echter het is vooral bedoeld om de ‘sociale machinerie’ te beschermen, zoals ook de eerste beste kapitalist zijn voorsprong beschermd. Hier ligt de paradox die de SP zou kunnen oppakken. Het probleem is dus niet de poolse werknemer, maar het sociaal-kapitalisch bureaucratisme. De gangbare tegenstellingen tussen sociaal en liberaal, kunnen wegvallen, als we uitgaan van samenwerking en samen delen. Dit zou tachtig procent van het overheidsapparaat overbodig maken en een basis kunnen vormen voor een gezond ondernemersklimaat.

    De SP zou naast de (ook noodzakelijke!) bureaucratische socialistische stokpaardjes (ook Hart voor de Zaak ontkomt hier niet aan), ook kunnen kijken waardoor mensen zelf en onderling de dagelijkse uitdagingen oppakken.

    Want hoe zal het bedrijfsleven reageren na weer een nieuwe bureaucratische solidariteitsmaatregel?

    Precies die gaan net zo met de hakken in het zand als de SP, dat vaak ook terecht doet. Maar van beide kanten brengt het een doorbraak niet dichterbij en dit laatste is juist erg belangrijk.

    Voor de goede duidelijkheid, ik ben blij met de SP, ze heeft meer smoel dan de PvdA, dat gewoon een CDA aan het worden is.

    Socialisme en liberalisme hebben dezelfde oorsprong en dat wordt helaas te vaak vergeten.

    Reactie door Peter Hoopman — donderdag 16 februari 2006 @ 12.22 uur

  36. @32, Prettig dat we in een democratie leven! Jij vind mijn redenatie onzin, ik de jouwe te kortzichtig!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 16 februari 2006 @ 12.25 uur

  37. Ieder zijn mening.

    Wel handig zo’n democartie, vrijheid vrijheid, vrijheid. Of houd die vrijheid op als de polen komen?…..

    Reactie door jeroen — donderdag 16 februari 2006 @ 12.30 uur

  38. @Jeroen, flauw, misschien moeten we het de Polen zelf eens vragen, wat zij het liefst willen:open grenzen en risico op uitbuiting,of nu nog gesloten tot alles GOED geregeld is en een dan een leefbaar bestaan zonder uitbuiting!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 16 februari 2006 @ 12.34 uur

  39. Persoolijk kan ik niet spreken van vrijheid voor mij als er geen vrijheid voor de ander is.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 16 februari 2006 @ 12.35 uur

  40. Persoolijk kan ik niet spreken van vrijheid voor mij als er geen vrijheid voor de ander is.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 16 februari 2006 @ 12.35 uur

  41. Moet natuurlijk,persoonlijk zijn en excuus voor de snelle drukreactie waardoor 2x het zelfde comment komt.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 16 februari 2006 @ 12.37 uur

  42. (23)niet oordelen over mensen als je niet weet waar je over praat .als bijstandsgerechtigde tijdelijk in kassen of aspergevelden gaan werken worden inkomsten volledig gekort op de uitkering .een toeslag is mogelijk maar de aanvraag is een lang proces en word niet altijd toegekend .verder moet men als het werk stopt opnieuw een uitkering aanvragen waardoor in de praktijk mensen 3 maanden geen inkomen hebben .(duur van de behandeling van de aanvraag) je mag van iedereen vewachten dat ze hun bijdrage (naar vermogen )leveren aan de maatschappij.maar daar zijn wel grenzen aan .een oplossing is dat de inschrijving bij de sociale dienst (formeel)gehandhaafd blijft bij tijdelijk werk zodat deze mensen na afloop van hun tijdelijke contract direct een aanspraak op een uitkering hebben .

    Reactie door ,texas, henkie — donderdag 16 februari 2006 @ 12.39 uur

  43. @34 Jeroen

    Als alle ‘zekerheden’ c.q. ‘verworvenheden’
    op de schroothoop gaan, hoe kun je dan nog iets plannen/ondernemen?
    Ik weet wel; zekerheid is een relatief begrip, maar we handelen wel naar die relatieve ‘zekerheid’.
    Wanneer deze ‘zekerheid’ verwordt tot alleszins aannemelijke onzekerheid, ga je niet:

    - een bepaalde studierichting volgen wanneer er vervolgens geen perspectief is op een baan in die richting.
    -Je wordt geen hypotheek verstrekt bij zulk een grote inkomensonzekerheid.
    -je kan geen deugdelijk ondernemersplan meer aanleveren bij het willen starten van een bedrijf.
    Enz. enz.

    groet

    Reactie door Wattenstaafie — donderdag 16 februari 2006 @ 12.45 uur

  44. Bovendien worden Eu landen voorgetrokken,een vluchteling mag geen economische redenen hebben naar het schijnt.Gekeken naar het hele plaatje dien je grenzen dan voor iedereen open te stellen!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 16 februari 2006 @ 12.51 uur

  45. Henkie,

    Ik weet waarover ik praat, weet jij het wel? Er zijn speciale projecten waarbij mensen met een uitkering de kassen werden ingestuurd zonder rompslomp “stopzetten/weer aanvragen uitkering”. Het resultaat, landbouwer zit opgescheept met ongemotiveerde mensen die de dag maar uitzingen, en na drie dagen zaten mensen “zogenaamd ziek” thuis.

    Reactie door jeroen — donderdag 16 februari 2006 @ 13.11 uur

  46. Sabineke,

    Ik kan niet voor ieder Pool redeneren. Maar ik denk wel dat ze de keuze willen hebben. Zij moeten de vrijheid hebben om zelf te kunnen beslissen, blijf ik werkeloos thuis, of probeer ik het in het buitenland.

    Jij gaat er al van uit dat ze worden uitgebuit, dat is lang niet altijd zo! Ik denk dat ze liever hebben dat er een kans op uitbuiting is dan dat ze nu als tweede rangs EU burgers worden bestempeld door voor hun de grens dicht te gooien.

    Reactie door jeroen — donderdag 16 februari 2006 @ 13.17 uur

  47. @44. Ja we hebben het over EU landen. Jij haalt twee dingen door elkaar, de vluchtelingen en de EU binnenmarkt.

    Maar nu je het zegt, ik zou ook voorstander zijn om op een grotere schaal grenzen open te stellen. Maar ja, als men al moeilijk doet om de mensen van een EU land te verwelkomen….

    Jij bent toch SP lid, sociaal en solidariteit is het motto toch. Dat stopt dus bij de landsgrenzen.

    Reactie door jeroen — donderdag 16 februari 2006 @ 13.24 uur

  48. @46,Jeroen,
    Zou jij gemotiveerd zijn als je een studie hebt gevolgd en je moest als kasmedewerker aan de slag?
    Is het niet vreemd dat Nederlandse chaufeurs een rijbewijs moeten hebben en Poolse niet,voor het zelfde vervoer.
    Is het niet vreemd dat we hier strenge milieu regels hebben en in Polen niet.
    Zouden Polen niet veel liever in eigen land willen blijven maar hebben ze daar ‘last’ van concurrentie met mensen die voor nog lager aan de slag gaan!
    Prima als we met zijn allen met minder in het loonzakje genoegen moeten nemen maar doe het niet onder het mom we willen goed zijn voor de andere EU landen,je kunt namelijk ook zeggen:wij willen onze levensstandaard voor iedereen en dus gaan we in de andere landen ervoor zorgen dat het gebeurd.Onze bedrijven gaan daarheen, betalen onze grondprijzen voor de grond,houden zich aan onze milieuwetten en betalen uit naar ons CAO.Maar ja dan wordt de noodzaak om naar Polen te gaan al een stuk onaantrekkelijker!
    Het is dus een soort overlevings strategie voor bedrijven en dat heeft niets met EERLIJKE concurrentie te maken.
    We zijn een klein land het wordt tijd dat we,willen we concureren met anderen iets uitvinden waar we in kunnen uitblinken,uitverkoop is naar mijn idee een zwakte bod!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 16 februari 2006 @ 13.36 uur

  49. Je kan moeilijk solidair zijn als hiermee je bestaan in het gedrang komt
    Wat je schetst Jeroen is m.i. geen solidariteit.
    Solidairiteit is iemand steunen met de beschikbare middelen.
    Wanneer dit leidt tot uitholling van deze middelen loopt dit uiteindelijk spaak.
    Een voor allen neerwaartse spiraal tengevolge hebbende

    Reactie door Wattenstaafie — donderdag 16 februari 2006 @ 13.42 uur

  50. Maar goed, huishoudelijke taken roepen mij, mogelijk tot later

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 16 februari 2006 @ 13.45 uur

  51. Sabineke,

    Ik mag van geluk spreken dat ik niet de kassen in hoef, en ik zou zeker niet gemotiveerd zijn, klopt. Maar moet je iemand die lichamelijk gewoon gezond is en niet in de kassen wil werken gewoon maar zijn uitkering blijven geven.

    Kom op sabineke, nou maak je jezelf belachelijk, denk je dat pietje puk in Polen zonder rijbewijs de vrachtwagen op mag stappen. Euuhh ik dacht het niet.

    Jij hamert steeds over misbruik en uitbuiting; Globalisering, kapitalisme en marktwerking worden als VRESELIJK bestempeld. Maar als je er dieper over na (wilt) denk(t)(en). Dan zie je ook de voordelen. Hoe krijg je de levenstandaard zoals we die hier hebben ook in Polen (of elders)? Door ze een kans te geven om te werken.

    Reactie door jeroen — donderdag 16 februari 2006 @ 13.53 uur

  52. vervolg, en ik zeg niet dat alle bedrijven zo lief zijn om die polen dan maar een kans te geven. Het is uit eigen belang dat ze daar heen gaan of mensen hier heen halen. Het is een manier om de koek te verdelen, er met zijn alle voor werken inplaat er voor te vechten.

    Reactie door jeroen — donderdag 16 februari 2006 @ 13.57 uur

  53. @Ach jeroen,
    Hoelang zijn we al bezig met de steeds kwalijker wordende uitwassen van de industrie,de sleurpende olie!
    En jij wilt nog meer! Hoe zit het met de solidariteit naar gezinsverbanden in het verhaal.Ik kijk niet naar het geld plaatje alleen.Geld alleen maakt niet gelukkig.Het is van de zotte zoals aandeelhouders een bedrijf tegenwoordig belonen,zelfs al maken ze winst maar zij hadden meer verwacht,afstraffen in de verkoop!
    Een mens is meer dan een economisch produkt!We willen eigenlijk niet werken, anders zouden er niet zoveel robotten uitgevonden worden!Maar goed er is nog steeds geen robot huishoudster uitgevonden dus ik ga nu echt aan de slag!
    Ik heb een heel andere visie dan jij laten we het daar maar op houden, ik heb ook kinderen die ik graag een aarde gun,zonder kernenergie op grote schaal,zonder dat ze met mondkapjes dienen te lopen en ik gun al onze kennis en medewerking aan de andere EU landen maar niet op gebied van tijdelijke oplossingen,ook volksverhuizingen kunnen niet eeuwig voortgang vinden,meestal heeft de natuur een oplossing voor deze problemen,we zouden er echt meer naar dienen te luisteren!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 16 februari 2006 @ 14.08 uur

  54. Ach sabineke, we hebben een andere mening dat is duidelijk. Maar wat haal je er allemaal bij, mondkapjes kern energie, olie, ??? ik volg je niet meer. Ik ben ook tegen kern energie en olie slurpen hoor.

    OK, goed we hebben alle argumenten nu wel naar elkaar geslingerd denk ik. Nou succes met de kids.

    Reactie door jeroen — donderdag 16 februari 2006 @ 14.20 uur

  55. @54,Nu,Laatste dan Jeroen en ja ik geef toe dat ik er van alles bij betrek omdat ik denk dat dit hoort bij het plaatje:
    Waarom zijn Nederlanders te duur aan het worden? Het leven wordt steeds duurder gemaakt,lonen moeten dit wel een beetje blijven volgen,dit is dus een opwaartse spiraal,Concurentie is moordend,dit betekent dat bedrijf gaat kijken waarmee de meeste kosten gedrukt kunnen worden,dat zijn lonen,kunnen die naar beneden nee,want anders raken werknemers in de problemen thuis, met alle kosten waar ze voor staan en die maar blijven stijgen!
    Het wordt dus voor werkgevers steeds aantrekkelijker om buitenlandse werknemers te werven, het begint met de lagere lonen en dan volgen waarschijnlijk de volgende lagen,of het bedrijf vertrekt naar het buitenland om op die manier de kosten te drukken.Ook dit zie je steeds meer gebeuren,administrave banen in India,computer werk daarheen verplaatsen.
    Al met al geen gunstig arbeids klimaat voor de Nederlandse werknemer.Je ziet ook dat werkgevend Nederland zich zorgen maakt er komen wel banen bij echter niet vast,flexwerk en uitzendkrachtwerk.ook dit zet voor de Nederlanders een moeilijker werkklimaat neer,vanwege de vaste lasten moet je een bepaald inkomen hebben en met uitzendwerk/flexwerk is dat niet altijd te verkrijgen maar wat banken wel eisen,zij willen ook geen risico lopen.
    We zullen als Nederland dus iets aan de kosten van leven dienen te doen, men denkt nu dat dit met marktwerking te creeren,dit echter zet nog geen zoden aan de dijk:openbaar vervoer wordt steeds duurder, huizenprijzen gaan omhoog en omhoog, telefonie geeft geen goedkopere tarieven meer maar geven cadeaus erbij(vaak energie eters)dus ik neem aan dat daar de bodum is bereikt.
    Als er dus meer buitenlanders komen omdat ze goedkoper zijn is dit in feite de Nederlandse werknemer dwingen tot goedkoper,terwijl er aan zijn vaste lasten niets verandert,sterker ze gaan omhoog!
    Het is niet voor niets dat emigratie dit jaar voor het eerst hoger is dan immigratie, is dat wenselijk???
    Mijn idee is dus houdt grensen nog maar even op een kier,zoals nu is en ga intern in nederland aan de slag en maak het leven goedkoper zodat lonen niet hoeven te stijgen!Met en steeds duurder maken van van leven en steeds duurder maken van werknemer in eigen land komen we niet uit de problemen,want steeds meer werk verdwijnt al naar andere landen.
    Uberhaubt zullen we meer waardering moeten opbrengen voor laag betaalde beroepen want dit betreft zaken die altijd nodig zullen blijven:Zorg,onderwijs,onderhoudswerk.Dat zijn de pijlers van de maatschappij!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 16 februari 2006 @ 14.48 uur

  56. Hebben we ons al voorbereid op integratie, taal leren e.d. en opvang van de nieuwe instromers (hoeveeel gaan er komen ?)uit andere EU-landen. Houd mijn hart vast want het gaat alles weer veel te snel.

    Reactie door POSITIVO — donderdag 16 februari 2006 @ 15.01 uur

  57. Sabineke, leuk betoog maar toch kloppen er een aantal dingen (volgens mij) niet.

    Banen verdwijnen, mede door concurrentie, dat klopt. Maar er komen ook nieuwe banen terug. Deels flexibele banen, maar dat is een algmene tendens. Er bestaan geen vaste banen voor het leven meer.

    Ik noem een voorbeeld, de hele mobieltjes industrie. Wie had er 10 jaar geleden van een belwinkel gehoord. Nu werken er duizenden mensen in een belcomopany, t-for-telecom, etc. Dit zijn juist toch banen wat bijvoorbeeld een Pool nooit zou kunnen doen. Hij mag dan wel zo goedkoop zijn, ik denk niet dat ie veel klanten gooed te woord kan staan.

    Dat alles duurder is geworden klopt ook niet helemaal. Supermarkt oorlog, heeft de prijzen toch goed naar beneden gebracht, electronica is goedkoper dan ooit. En bellen is juist door marktwerking goedkoper geworden. Niet meer alleen het dure KPN hoeven te kiezen.

    Reactie door jeroen — donderdag 16 februari 2006 @ 15.29 uur

  58. Positivo,

    Je vergelijkt appels met Peren. Je haalt de integratie problematiek van turken en marrokanen erbij om die met de nieuwe EU landen te vergelijken. Die vergelijking loopt spaak op een aantal punten.

    Ten eerste, de pool, hongaar is blank. Dit is niet racistisch bedoeld jegens andere niet blanke, maar hij valt gewoon niet op. Hun cultuur staat ook vele malen dichterbij dan andere culturen.

    Ten tweede, het zijn geen blijvers. Kijk alleen maar eens geografisch, je rijdt binnen 7 uur terug naar Polen. Plus, Polen is lid van de EU, Als vroeger een turk of marrokaan hierheen kwam dan bleef ie wel hier want het was moeilijk om terug te gaan en weer te komen ivm verblijfsvergunningen.

    Polen komen alleen om te werken. Als dat er niet is komen ze hier niet. Als pool kun je beter werkeloos in Polen zijn waar het stukken goedkoper is en je bij familie zit dan hier in het dure nederland.

    Dat neemt niet weg dat iemand die hierheen komt en wel wil blijven, onze taal en cultuur wel mag/moet leren

    Reactie door jeroen — donderdag 16 februari 2006 @ 15.41 uur

  59. @Jan Pruimboom

    Er komen jaarlijks meer dan 30.000 nieuwkomers bij, vaak ongeschoolden, die vinden hun weg hier ook wel.

    Ik kan het mij bij de beste wil niet voorstellen dat er jaarlijks 30.000 polen deze kant op gaan komen. Europa is groter dan Nederland, Duitsland zal in deze de grootste klap opvangen aangezien het een direct buurland is.

    Het betreft hier trouwens wel veel meer geschoold personeel. Daarbij is de Nederlandse wet meer dan toerijkend om verkapte arbeidsverhoudingen op te sporen. Een pool is geen zelfstandig ondernemer als hij meer dan een half jaar 1 opdrachtgever heeft gehad. In dat geval zou deze pool gewoon een loondienstverhouding moeten hebben.

    De belastingdienst kan daar een pracht van een rem zijn, door fictieve dienstverbanden bikkelhard als loondienstverbanden aan te pakken en te belasten.

    Reactie door Stephan — donderdag 16 februari 2006 @ 15.50 uur

  60. @Wattenstaafie

    Zover ik weet GAAT de dienstenrichtlijn niet over loondienstverhoudingen. Maar over ondernemers in de dienstensector die elders in europa hun werk willen doen.

    Reactie door Stephan — donderdag 16 februari 2006 @ 15.54 uur

  61. @Jeroen, ik hoef ook geen baan voor het leven maar je krijgt geen hypotheek, om een voorbeeld te noemen, met alleen een jaar contract.Ook als je regelmatig werk hebt via uitzendbureau is dat niet genoeg.
    Wat me opvalt is dat je alleen op werkgevers standpunten in gaat.
    Het verhaal van de super gaat in mijn ogen niet geheel op, met omwisseling naar euro had men veel artikelen niet geheel juist geprijsd en als je je al bij de Aldi koopt om de maand rond te krijgen is er geen optie volgens mij.Prettig voor AH consumenten maar dat zijn toch vaak degene met een vollere beurs!
    Over de telefonietarieven heb ik het al gehad en het feit dat electonica goedkoper is geworden is ook door die concurentie, heel veel ervan komt uit China met alle gevolgen voor Phillips.
    Maar goed ik heb het even gehad kreeg net bericht dat mijn tigste sollicitatie op niets uitloopt en baal dus enorm!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 16 februari 2006 @ 16.34 uur

  62. Dat vind ik vervelend voor je.

    Reactie door jeroen — donderdag 16 februari 2006 @ 16.52 uur

  63. @62,Jeroen, ja ik ook, ook in kinderopvang last van concurentie, als oudere(49) alleen nog maar goed voor inval, 0 uren contract, gelukkig verdient manlief en kunnen we met weinig toe maar ik vind werken leuk, moest alleen via gezondheidsprobleem er even tussen uit en aangezien vervanging slecht geregld was bij oude werkgever, heb ik sociaal als ik ben ontslag genomen,in plaats van ziekte wet.Nou ja we zien wel!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 16 februari 2006 @ 16.59 uur

  64. #57 jeroen

    Jouw beschreven zegeningen in de nieuwe arbeidsmarkt is een zeepbel, die snel uitelkaar zal spatten.

    Heeft de marktwerking in de zorg geleid tot lagere premies? Heeft de marktwerking in het openbaar vervoer en in de taxiwereld geleid tot lagere prijzen? Op de oliemarkt en bij de bierproducenten is er ook zogenaamde marktwerking, we kwamen er al spoedig achter dat er prijsafspraken gangbaar zijn al jaren, net als in de bouw. Dan nog de energiemarkt. Scheeld het werkelijk nou zoveel in je knip, welke maatschappij je neemt? Mij maken ze niet blij met een paar euro’s per jaar korting, maar met een slechtere service of contract.

    Er IS GEEN marktwerking. Dat is een illusie!! Ik heb zelf kennissen op een vlomarkt die hebben een kraam. Zelfs DAAR wordt al onderling overleg gevoerd over te hanteren prijzen van gelijkwaardige goederen, want ze willen mekaar niet te veel dwarsliggen….en dat zie je dus van groot naar klein, we worden gewoonweg allemaal genaaid waar we bij staan.

    Marktwerking in de sport…geef mij maar de clubs uit de 70 er jaren. Zonder die foeilelijke shirtreclame. In het onderwijs straks, de uitkeringsinstanties, integratieburo’s etc etc. Laten we het ook maar invoeren bij defensie en elk legeronderdeel verkopen. Kunnen ze het logo van Shell of Albert Heijn op de helm zetten. De luchtmobiele brigade wordt gesponsord door KLM/Air France ik zie het al voor me.

    Want laten we wel wezen: waar vechten ze eigenlijk voor. Niet voor ons, maar voor het kapitaal!

    Reactie door Arbeider — donderdag 16 februari 2006 @ 17.52 uur

  65. Jeroen lijkt, gezien de frequentie van zijn neoconliberale propaganda voor schaamteloze winstmaximalisatie over de ruggen van Nederlandse werkzoekenden, kennelijk ingehuurd door zakkenvullend Nederland.

    Wat ik in mijn werk als ambulant personeelswerker om me heen hoor en zie, zijn mensen die jarenlang vruchteloos solliciteren, en op reïntegratietrajecten van prestigieuze Assessment- en Outplacement-bureau’s, jawel in luxe kantoorzalen van 250 euri per m2 per maand, op kosten van het UWV, verplicht sollicitatietrainingen moeten volgen, ja waarvoor eigenlijk?

    Zo ken ik een graafmachinewerker die als enige van zijn reïntegratieklasje van 20
    zo nu en dan een week werk heeft, via het uitzendbureau! De trainers raadden de rest aan hetzelfde te doen. Inmiddels zit deze man thuis omdat zijn baas van het loonbedrijf per seizoen goedkoper uit is door een blik Polen open te trekken.

    De overheid verspilt bakken geld door kansarme werkzoekenden gebakken lucht aan te bieden, op commerciëel bevlogen en onprofessionele reïntegratiebureaus die
    per UWV betaald worden, om de leugen van volwaardige arbeid & en passend inkomen voor iedere goedlachse werkwillende
    in stand te houden.

    Reactie door Emiel — donderdag 16 februari 2006 @ 20.52 uur

  66. @58, Jeroen,

    Wie het ook zijn, doet er niet toe, instroom van goedkope tijdelijke arbeidskrachten verziekt -op dit moment- onze zwakke arbeidsmarkt en veroorzaakt een kapitaalstroom naar het buitenland die nadelig is voor de koopkracht in ons land.

    Daarnaast vind ik dat je argument (dat Poolse arbeiders beter of makkelijker zouden zijn, omdat zij qua cultuur en huidskleur meer op ons lijken) getuigt van een behoorlijk bekrompen blik op de wereld en de medemens…

    Reactie door J3roen — donderdag 16 februari 2006 @ 20.56 uur

  67. @65, Emiel,

    Nou maar hopen dat niemand ‘m niet met mij gaat verwarren. :)

    Gelukkig spreken z’n reacties voor zich…

    Reactie door J3roen — donderdag 16 februari 2006 @ 21.00 uur

  68. 267 J3roen, geen twijfel, opvallend dat reactionaire spreekbuizen als andere J. zich vaak namen aanmeten die lijken op vaste bezoekers.

    Reactie door Emiel — donderdag 16 februari 2006 @ 21.11 uur

  69. @68, Emiel,

    Misschien kunnen ze hun eigen naam niet onthouden. :)

    Reactie door J3roen — donderdag 16 februari 2006 @ 21.15 uur

  70. @69, J3roen: dat komt door de borreltafel.

    :)

    Reactie door Emiel — donderdag 16 februari 2006 @ 21.32 uur

  71. @60 Stephan
    quote’
    Zover ik weet GAAT de dienstenrichtlijn niet over loondienstverhoudingen. Maar over ondernemers in de dienstensector die elders in europa hun werk willen doen.’

    De Dienstenrichtlijn van Europees commissaris Bolkestein moet er voor zorgen dat diensten in heel Europa worden geliberaliseerd, geprivatiseerd of gedereguleerd. De SP vreest ontwrichting van de arbeidsmarkt, aantasting van sociale verworvenheden, verhoging van de milieudruk en toenemende machteloosheid van overheden en werknemers.

    Onder diensten vallen onder andere toerisme, de bouw en uitzendbureaus, maar ook onze gezondheidszorg en het onderwijs. De kwaliteit daarvan wordt na liberalisering niet meer bepaald door Nederland maar door het land waar de ‘dienstverlener’ vandaan komt, al was het maar op papier. Ook arbeidsomstandigheden zullen afglijden naar het laagste Europese niveau: de ‘Race to the Bottom’ is ingezet.

    Hoezo gaat het niet om loondienst verhoudingen Stephan?

    Reactie door Wattenstaafie — donderdag 16 februari 2006 @ 22.39 uur

  72. Een pool of geen pool.
    Dit kunnen ook andere buitenlandse werknemers zijn en/of betreffen.

    Wel of geen eerlijke concurentie.
    Ik ben van mening dat dit niet de essentie van het verhaal moet zijn, al is het tegenwoordig de realiteit.

    Ik ben van mening, hoe gaan we met de werkeloosheid mee om.
    Minister de Geus houd zoet voor ons neus, maar we krijgen een zeure nasmaak van hem.

    En als we het toch over eerlijke concurentie gaan hebben, vraag ik ‘m zelf af, kunnen wij op dezelfde arbeidsvoorwaarde in een andere land ook aan het werk.
    Ik denk van niet.
    Omdat in andere landen er weer andere arbeidsvoorwaarde weer gelden.
    Welke die voor ons mogelijk in ons voordeel of nadeel zou zijn.
    En dan is ook de vraag, als wij in een andere land zouden werken, zijn wij dan ook zo welkom.

    Laten we eerst naar onze eigen land kijken en intern proberen of te lossen.
    Laten we eerst kijken of we eerst onze eigen mensen weer aan het werk krijgen en moitveren.
    Dat vind ik veel belangrijker.

    Reactie door Ron — vrijdag 17 februari 2006 @ 6.15 uur

  73. Ik heb een gewetens vraag voor jullie.
    Hoe zou het Kabinet Balkenende vinden, als zij voorzien zouden zijn door buitenlandse werknemers, die hetzelfde werk kunnen voeren, maar dan 3x goedkoop.

    Ik denk dat hen ook wel 3x achter hun oren krabbe, met de vraag van, ik ben vervangbaar…..ojeeeee.

    Denk dat het Kabinet ook denkt van, geen inkomen, geen werk, geen eten.

    Daarom zeg.
    Laten we eerst zelf investeren.

    Reactie door Ron — vrijdag 17 februari 2006 @ 6.43 uur

  74. En dan heb ik nog iets voor jullie om over na te denken.

    Een koning of een koningin (in dit geval Beatrix) gaat bij samenstellen van een kabinet, ook niet eerst kijken in het buitenland, om te kijken ofdat daar goedkope werknemers zijn.

    Neeh, dan gaat ze ook kijken binnen haar eigen land.

    Dat bedoel ik ermee te zeggen.
    De essentie van het verhaal, zullen we eerst binnen ons eigen land zelf moeten lossen.

    Elk land behoort de capaciteit te hebben, om hun eigen problemen enigzins zelf op te lossen.
    Daar is elk land zelf verantwoordlijk voor.
    Ofdat is nu polen zijn, joegoslaven en etc.

    Reactie door Ron — vrijdag 17 februari 2006 @ 7.13 uur

  75. @emiel,

    Jullie denkbeelden zijn te zwart/wit, te pessimistisch en te doemdenkerig.

    Winstmaximalisatie over de ruggen van nederlandse arbeiders? Als jij dat zo wilt noemen, prima! Ik hou het op gewoon ondernemerschap waarbinnen de regels gehandeld mag worden. Dat regels overtreden worden is een andere zaak.

    Het probleem met jullie is dat jullie de misstanden/wantoestanden (die er altijd zullen zijn) aangrijpt om een opzich prima idee aan te vallen.

    Reactie door jeroen — vrijdag 17 februari 2006 @ 8.57 uur

  76. Arbeider,

    dat marktwerking voor jou niet gewerkt heeft wil niet betekenen dat het dan maar helemaal niet werkt.

    Voor mij werkt het prima, toen nuon na de zoveelste keer rare facturen ging sturen en onbereikbaar was, ben ik gewoon overgestap. Iets kleins zul je zeggen, maar als velen het gaan doen houdt het ze scherp.

    Taxi branche, een zegen die liberalisering, ik moest vroeger 3 kwartier in een hele lange rij staan om een taxi te krijgen, nu heb ik er zo een.

    Ik ga niet bij shell tanken, gelukkig zijn er andere partijen waar ik wel kan komen.

    Dat heet allemaal marktwerking, als je daar niet in gelooft, fijn. Ga naar Noord korea, Rusland, het communisme is denk ik iets wat perfect bij jou past. De staat regelt alles, iedereen verdient evenveel, en, niet all die billboards er is maar 1 winkel.

    Reactie door jeroen — vrijdag 17 februari 2006 @ 9.07 uur

  77. @Ron,

    Wat een ongelovelijke kromme redenering en vergelijking maak je. Dat geeft al aan dat je maar wat zit te roepen om een stelling te verdedigen zonder inhoudelijke argumenten.

    Het kabinet, de ministers worden gekozen. Er valt niks te importeren. Iedereen is vrij om zich als partij aan te melden. Ik weet even niet of onze grondwet het toelaat een partij hier te starten als je de nederlandse nationaliteit niet hebt, maar als het wel kan zou een Pool ook een partij kunnen beginnen, en claimen dat hij goedkoper is dan balkenende.

    Maar je voelt hem al aankomen, ik denk niet dat hij viel kiezers krijgt…

    Reactie door jeroen — vrijdag 17 februari 2006 @ 9.13 uur

  78. @andere jeroen,

    Als jij denkt dat de werkeloosheid opgelost gaat worden door de grenzen gesloten te houden, .. Slaap verder, laat de werkelozen gerust verder met rust, zodra de grenzen maar dicht blijven gaan ze allemaal vanzelf aan de slag.

    Weet je wat een bekrompen visie op de mede mens is. De polen als banenpikkers en tweederangs burgers af te schilderen. Ik geef geen waarde oordeel aan de huidskleur , dat maak jij ervan. Lees even waarom ik het gebruik als reactie op zogenaamd integratie probleem.

    Reactie door jeroen — vrijdag 17 februari 2006 @ 9.26 uur

  79. Jeroen in 58: `Ten eerste, de pool, hongaar is blank. Dit is niet racistisch bedoeld jegens andere niet blanke, maar hij valt gewoon niet op. Hun cultuur staat ook vele malen dichterbij dan andere culturen.’

    Moge dit log verschoond blijven van dergelijke racistische onderbuiks geruft.
    Het was precies de reden waarom Hitler recht op Polen meende te hebben, toen hij dit Arische Volk knechtte in `40.
    Toiletspray a.u.b.!

    Reactie door Emiel — vrijdag 17 februari 2006 @ 10.14 uur

  80. Ja jeroen, dat prima idee komt jou goed uit..vandaar! Je kunt niet verder kijken dan je eigen profiteergedoe..vooral niet ziek worden jeroen. Hulp kan er wel eens niet meer zijn!!

    Reactie door cynthia — vrijdag 17 februari 2006 @ 10.33 uur

  81. @emiel,

    Lezen EN begrijpen Emiel,… dat is moeilijk voor je. Als we het over rascistische onderbuik gevoelens hebben, kunnen we vooral de mensen hier toiletsprayen die de Polen van alles en nogwat uitmaken.

    Reactie door jeroen — vrijdag 17 februari 2006 @ 10.40 uur

  82. @ emiel,

    Om je geschiedenis dan maar helemaal bij te spijkeren.. Hitler wilde niet de polen hebben, hitler had de polen al op zijn lijst gezet als groep om na de joden vernietigd te worden….

    Reactie door jeroen — vrijdag 17 februari 2006 @ 10.42 uur

  83. 76@ jeroen,

    Marktwerking ?. Je hebt nuon verlaten en waar kom je terecht. Eneco, Essent, Oxxio.
    en dacht je dat het daar beter ging ?
    en de taxies. Heb je Nova gezien. Dat mensen die 10.000 en euro’s hebben betaalt voor een vergunning, die nu alleen als aanmaak.

    Leuk voor jou dat je niet meer hoeft te wachten, maar als je de rekening krijgt moet je ook even bijkomen…

    Reactie door alexander — vrijdag 17 februari 2006 @ 10.55 uur

  84. Emiel, De Jood was een Untermensch, en de Pool een halbe Untermensch.

    Drie keer raden wat een Poolse Jood was….

    Kijk maar eens naar de film sophie’s choice

    Reactie door alexander — vrijdag 17 februari 2006 @ 11.11 uur

  85. @83 Alexander,

    Bij Essent heb ik geen last van spook rekeningen. Misschien hebben die een betere klantensysteem. Mijn buurman heeft nuon, die zegt eingelijk ook weinig last te hebben nu. Het is misschien snel geconcludeerd, maar heeft nuon nu misschien geluisterd naar de klanten…? Dat is marktwerking! Het gaat niet alleen om goedkoop, goedkoop, Er moet een goede balans tussen kwaliteit en prijs zijn, anders sla je jezelf uit de markt. En we leven in een vrij land waar er anderezijn om het wel goed te doen.

    Wat taxi betreft, ik kan ook kiezen om de nachtbus te nemen, als ik wil wachten. Ik weet wat een redelijk prijs is naar mijn huis. Van te voren vraag ik er naar, als hij voor dat bedrag niet wil rijden, fijn dan stap ik in een andere taxi, maar ik heb er nooit probelemen mee gehad.

    Het hele gedoe rond de problematiek van de vergunningen is niet de schuld van marktwerking. Het is de schuld van de TCA die maar de illusie op hield dat de vergunningen heel waardevol zouden zijn, en taxi chauffeur een beschermd beroep zou zijn…. Dus niet.

    Reactie door jeroen — vrijdag 17 februari 2006 @ 11.18 uur

  86. @81 Jeroen, ik heb je goed verstaan! Wat jij in 58 bralt komt erop neer dat als we toch immigranten in Nederland halen, dat beter blanke Polen kunnen zijn dan etnische minderheden van een andere, gekleurde cultuur.

    Als jij dat niet racistisch vindt, wat is het dan wel? Polen mogen wat mij betreft bijdragen aan een kleurrijk Nederland waarin ook ruimtem is voor Oosterse godsdiensten. Maar neocon-gristenblank hoeft niet zo, hebben we hier al genoeg, dat Blanke Polen meestal roomser zijn dan de paus is mooi meegenomen voor het CDA, dat ze voor een appel en een ei voor de Hollandse zetbaas door het stof gaan is leuk voor de VVD, maar geen aanwinst voor multiculturele ontwikkeling, humanistisch denken en de strijd tegen de Verelendung in dit land.

    Baasspelend Nederland dat grùwt van stakers en vakbonden, was trouwens laaiend enthousiast toen Lech Walesa,35 geleden meen ik, de massa’s opzweepte om te stáken.
    De moraal is altijd dubbel voor opportunisten, en de blik bedekt met oogkleppen.

    Reactie door Emiel — vrijdag 17 februari 2006 @ 14.15 uur

  87. Nou Emiel, laat ik het heel duidelijk zeggen. Misschien begrijp je het dan.

    Iemand reageerde op het feit dat de Polen ook zonodig moesten integreren anders kregen we ook gigantische problemen, doelende op het turkse en marrokaanse integratie problemetiek.

    Daarvan heb ik gezegd, klopt niet die vergelijking. De Polen vallen niet op kwa huidskleur en cultuur, plus ze blijven niet lang hier. Dat is wat ik heb gezegd. Als je dat als rascistisch wil bestempelen prima jonge….

    En waar heb ik gezegd dat we beter polen kunnen halen dan andere culturen. Lezen is moeilijk Emiel!!

    Reactie door jeroen — vrijdag 17 februari 2006 @ 14.57 uur

  88. @ Jij weet echt niet waar je het over hebt Emiel. Lech Walesa kwam met zijn solidariteit op tegen het totalitaire communisme. Iets wat jij zo graag wilt toch. Geen marktwerking, geen keuze, niets!!!!

    Mag men dat niet toejuichen, dat iemand tegen een totalitsir regiem in opstand komt.

    Emiel, het is duidelijk Je haalt er werkelijk alles bij om een excuus te vinden voor je eigen ellendige toestand. Het is allemaal de fout van kapitalisten geweest die jou in de afgrond hebben in gedrukt.

    Reactie door jeroen — vrijdag 17 februari 2006 @ 15.02 uur

  89. @88 Met míj gaat het anders prima, maar met jou? `t Is moeilijk visie te krijgen vanuit een tunnel dunkt me!

    Reactie door Emiel — vrijdag 17 februari 2006 @ 15.19 uur

  90. Jij zit in die tunnel, sluit de boel maar goed af voordat ze alles van je afpakken, die vervelende rot polen…..

    Ik leef in een open omgeving, waar ik met volle teugen geniet van de vrije markt……

    Reactie door jeroen — vrijdag 17 februari 2006 @ 15.24 uur

  91. Ik zou dat onderzoek maar heel kritisch onderzoeken : is het voor de korte of langere termijn ?Het zal wel weer gebaseerd zijn op de Waarschijnlijkheid berekeningen op VWO-niveau >

    Reactie door Fred — vrijdag 17 februari 2006 @ 16.12 uur

  92. Kunnen de polen wel de hoge kosten in Nederland betalen : zijn ze wel goed geinformeeerd ( je moet je gast wel goed voorlichten , nietwaar ? ):we weten ze werken onder het salaris-niveau van de Nederlander en het is natuurlijk niet geoorloofd om een kamertje te huren met 20 polen ( of toch wel ?)

    Reactie door Fred — vrijdag 17 februari 2006 @ 16.14 uur

  93. @77 van jeroen.

    Tuurlijk begrijp ik jeroen, dat het kabinet wordt gekozen.

    Ik bedoelde alleen bijwijze van.
    Alleen denkbeeldig.

    Om mensen aan het denken te zetten.
    Om te laten voelen, als het kabinet balkenende ergens op de achtergrond zou voelen.

    Snappie.

    Reactie door Ron — vrijdag 17 februari 2006 @ 17.04 uur

  94. @77 van jeroen.

    Omdat anders nederland helemaal naar de verdommenis gaat jeroen.

    Reactie door Ron — vrijdag 17 februari 2006 @ 17.11 uur

  95. Fred,

    Onderzoek naar dit soort zaken zijn per definitie dubieus. Zij hebben geen glazen bol om te kijken hoeveel polen er komen.

    Heb je het ecorys onderzoek gelezen? Een waslijst aan experts hebben ze gevraagd, maar hun schatting van het aantal Polen dat hierheen zou komen is eigenlijk heel onzeker…..

    Reactie door jeroen — vrijdag 17 februari 2006 @ 19.16 uur

  96. @92,

    Maak je geen zorgen om de Polen fred, ze zitten gezellig op de camping…..

    Reactie door jeroen — vrijdag 17 februari 2006 @ 19.17 uur

  97. @Ron,

    Nederland gaat toch al lekker jonge. Die rel jongeren die zogenaamd om een paar cartoons de ruiten in moeten slaan in Amsterdam, die Polen kunnen er dan ook wel bij toch….

    Reactie door jeroen — vrijdag 17 februari 2006 @ 19.20 uur

  98. Hoe zit het met Nederlanders , die het Balkenelenede kabinet moe zijn :kunnen die onbeperkt in Polen gaan werken : wat vindt de poolse overheid daarvan , met zo’n grote poolse werkloosheid ? van het onbeperkt binnenstromen van werkloze nederlanders ?
    Heeft het kabinet dat al eens getoetst ?

    Reactie door fred — zondag 19 februari 2006 @ 14.24 uur

  99. Kijk nu lopen de belgen maar zo is voor op.
    Nu alle gekheid op een stokje kijk als we dit gaan doen dan dwijlen we met de kraan open of had iemand gedacht dat de werkgevers deze mensen niet zal aannemen. Mensen word eens wakker natuurlijk gaan ze dit doen kijk maar naar het wegvervoer daar is het al jaren bezig een schijnfirma in polen en ze rijden gewoon in nederland rond voor een hongerloondje te gek voor woorden toch en onze regering laat het oogluikent toe.
    Dus mijn antwoord hier op niet doen of er moet een goede wet komen dat deze mensen het zelfde loon krijgen/verdienen als ons.
    Kijk deze mensen hebben ook graag een beter leven/toekomst en terecht zou ik zeggen.
    Maar dan graag op een eerlijke manier voor ons en voor hun toch.

    Reactie door jack — maandag 27 februari 2006 @ 22.13 uur

  100. to increase chips you should be very superb: http://imsdb.com/ , stake will circle unconditionally

    Reactie door Adam Freeman — donderdag 30 maart 2006 @ 2.56 uur