Dienstenrichtlijn aangenomen

Vandaag heeft het Europees parlement ingestemd met de Dienstenrichtlijn, beter bekend als de Bolkesteinrichtlijn. De Christen-democraten (CDA) en sociaal-democraten (PvdA) hebben een compromis gesloten waardoor er een meerderheid in het parlement is ontstaan vóór de richtlijn.

Beide partijen waren fervent voorstander van de Europese Grondwet. Twee van de drie Nederlanders dachten daar heel anders over en stemden massaal tegen. Deze nieuwe richtlijn is een volgende stap in de richting van één Europese staat met weer minder macht voor ons land om een eigen arbeidsmarktbeleid te voeren.

De lidstaten moeten zich nog over de richtlijn uitspreken. Het mag duidelijk zijn dat we als SP er alles aan zullen doen om ons land tegen te laten stemmen. Maar met een meerderheid van CDA en PvdA in de Kamer is kans daarop niet erg groot.

(Zie hier de verklaring van onze Euro-fractie.)

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

donderdag 16 februari 2006 :: 12.47 uur

109 Comments

109 reacties

  1. Belachelijk..die richtlijn..gisteren hoorde ik ook al..Polen zouden harder werken dan Nederlanders…als we dan alle NL werknemers eens naar Polen zetten en Polen hierheen halen..dus harder werken en minder salaris dan..nou prima toch..word ik nu de liberaal van het jaar ?? En de Europese trein hij denderde voort…ik voorspel het wordt een ZOOTJE..!!!!!!!!
    Niemand zet vraagtekens alleen SP..wat een scahndaaaalll die richtlijn !!!

    Reactie door eric — donderdag 16 februari 2006 @ 13.00 uur

  2. Heel goede speech van Kartika!!
    Verder was ik er al bang voor,over protectionisme gesproken!!
    Wanneer zijn de eerste protestdemonstraties, ik ben zeker weer van de partij en SP regelen jullie het maar,vakbonden worden steeds minder een afspiegeling van de leden!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 16 februari 2006 @ 13.01 uur

  3. En zo word de EU Grondwet er niet in een keer doorheen gejaagd, maar beetje bij beetje.

    Reactie door Fjodor — donderdag 16 februari 2006 @ 13.16 uur

  4. 3

    Of we nu NEE zeggen of niet, het wordt ons door de strot gedrukt, dit begint op dictatuur te lijken i.p.v. op democratie.

    Reactie door e.krul — donderdag 16 februari 2006 @ 13.19 uur

  5. @4 e.krul

    Demonencratie!

    Groet

    Reactie door Wattenstaafie — donderdag 16 februari 2006 @ 13.30 uur

  6. Belachelijk, Ze zeggen dat de werkloosheid daald, maar als je geen uitering krijg kun je je niet als werkzoekende laten registreren.
    Hoezo werkloosheid daald?
    Waar halen ze die informatie dan vandaan.

    Reactie door greetje — donderdag 16 februari 2006 @ 13.40 uur

  7. @6,Greetje, cijfertjes, niet de personen tellen en met cijfertjes kun je veel kanten op,zo leert de wiskunde en de statistiek

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 16 februari 2006 @ 13.47 uur

  8. Op 7 maart kan je laten blijken hoe je hierover denkt. Nederland is met Europa op het verkeerde SPoor. Stem van mijn part op elke partij behalve de grijpschijf van 5 (VVD, CDA, D66, PvdA en GL). In mijn gemeente is geen SP-lijst maar de 5 krijgen mijn stem niet.

    Reactie door Harm Groenendijk — donderdag 16 februari 2006 @ 13.48 uur

  9. Joepie!!!!!!!!!

    Welcome in the united states of Europe.
    Het parlement zetelt in Brussel of Straatsbug (wat jij wil)
    Alle aangesloten landen heffen hun eigen nietszeggende parlementje op (prefentief ruimen noemen we dat met een mooi woord)
    Vervolgens worden we geregeert vanuit het Europese parlement (wat verandert er dan eigenlijk?????)

    Rob

    Reactie door Rob — donderdag 16 februari 2006 @ 13.48 uur

  10. Het wordt tijd voor een nieuwe vakbond,stop de uitverkoop van Nederland!!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 16 februari 2006 @ 13.53 uur

  11. Sabineke, de vakbonden in Nederland zijn zelf mede verantwoordelijk voor hetgeen er nu gebeurt. Deze bonden hebben een hekel aan alles wat lager is dan hun zelf. Wanneer je ze echt nodig hebt doen ze niks voor je. Alleen daar waar zij de publiciteit mee kunnnen halen zullen ze in actie komen. Weg met deze schijnheilige idioten.

    Reactie door jojo — donderdag 16 februari 2006 @ 13.58 uur

  12. Waar gaat het toch heen?
    Ik denk dat ik over een aantal jaren beter kan aftaaien naar een of ander 2e wereld land met veel zon. Ben ik nauwelijks slechter af dan hier, maar heb ik in elk geval beter weer! Heb ik misschien nog wat lol in het leven.

    Reactie door lost boy — donderdag 16 februari 2006 @ 13.58 uur

  13. Ja, de grote volksverhuizing is al aan de gang,meestal zorgt de natuur voor een oplossing,wie weet ook deze keer!We leren blijkbaar nooit!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 16 februari 2006 @ 14.10 uur

  14. Het gaat niet, zoals het wordt gezegd, om de poolse loodgieters/schilders die voor een redelijke prijs een douche in elkaar zetten of een muur witten (“gezonde” concurrentie!). Het gaat meer om grote bouwbedrijven en fabrieken die goedkoper personeel inzetten om hun winst te verhogen (zonder de prijzen te verlagen dus!).

    Reactie door Kiddo — donderdag 16 februari 2006 @ 14.23 uur

  15. En het Roosje kan niet kiezen …

    De VVD kan wel kiezen … Maarrr kiest altijd verkeerd … Maak een keuze kies geen VVD / PvdA / CDA …

    Als je je stem echt wilt laten tellen !

    Reactie door Wimpie — donderdag 16 februari 2006 @ 14.24 uur

  16. Hoop dat deze richtlijn niet de verworpen Havenrichtlijn overruled.
    Tsja, we kozen voor het gaan naar een Verenigd Europa en dan zullen we toch mee moeten doen. Al hadden alle Nederlandse fracties tegengestemd dan was het toch aangenomen. Uit de EU stappen is geen oplossing meer.

    Reactie door POSITIVO — donderdag 16 februari 2006 @ 14.32 uur

  17. Leve Europa! Leve het federalisme! Weg met het provincialisme! Weg met de Europese natiestaten die zoveel ellende hebben veroorzaakt. Een verenigd Europa (inclusief Turkije) is de enige hoop voor Europa om een rol van betekenis in de wereld te spelen en de concurrentie aan te gaan met China, India en de VS. Lees ook: Tony Judt, “Postwar: A history of Europe since 1945″.

    Simon Groothuis

    Reactie door Simon Groothuis — donderdag 16 februari 2006 @ 14.40 uur

  18. @8 HARM. Bij ons dus ook niet, maar als we
    blanco stemmen, wat gebeurt er dan met die
    stemmen denk je, blijven die echt blanco?

    Het uitgebrachte Referendum waarbij ook ik
    voor absoluut Nee koos, zou (slechts ?)
    dienen voor advies.

    Als wij voor JA zouden stemmen, dan zou
    igv twijfel elk land toch onder bepaalde
    voorwaarden een VETO kunnen uitspreken?

    Nu worden de onduidelijkheden dus nog gro-
    ter lijkt het, en hoe wordt door ons
    Kabinet dan invulling gegeven aan ons land
    dat NEE zei?

    Reactie door Madelief — donderdag 16 februari 2006 @ 14.43 uur

  19. @17,Simon Groothuis, ik wil geen wereldwijde concurentie,ik wil samenleven!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 16 februari 2006 @ 15.04 uur

  20. @ Sabineke: Welterusten! Droom zacht!

    Reactie door Mirakelman — donderdag 16 februari 2006 @ 15.10 uur

  21. Tegen de dictators die Nederland vertegenwoordigen in het europees parlement, is het moeilijk vechten.
    Hopenlijk zal men hun eens de rekening kunnen presenteren.

    Reactie door leen — donderdag 16 februari 2006 @ 15.14 uur

  22. @18

    Ik vrees dat die blanco stemmen naar de grootste partij gaan en dit zal dus voor de SP niet goed uitpakken lijkt mij.

    Reactie door Anja — donderdag 16 februari 2006 @ 15.21 uur

  23. Er zijn 40-miljoen Polen, dus minstens 10 miljoen Poolse arbeiders die voor half geld zich het schompes willen werken voor elke Nederlandse baas, en die graag in de buidel tasten om woekerhuren te betalen aan pandjesuitzuigers. EU: tovertuin voor grijpgrage zakenpatsers, gevolg: Lonen omlaag, huren omhoog.

    In de jaren 60 haalde het patronaat gastarbeiders uit zuideuropese landen en uit Turkije/Marokko omdat ze werk deden waar geen Nederlanders voor te krijgen waren. Wat mij betreft bèst!

    Thans worden massaal Polen opgetrommeld voor werk waar Nederlands arbeidsoverschot in de CWI-kaartenbakken heel graag, maar tevergeefs naar solliciteert, en dat nog verplicht een reïntegratiecursus moet volgen ook.

    Het misselijke aan dit verhaal is dat zodoende ook nog eens onontkoombaar de Nederlanders tegen de Polen worden uitgespeeld, en dat wil ik helemaal niet,
    ik gun ze best een belegde boterham maar niet ten koste van die van de Nederlandse.

    De VVD-ers die binnen zijn lachen in hun vuistje dat het proletariaat nu genoegen moet nemen met Comecon-Oostblok-arbeidsvoorwaarden dat links immers altijd
    als voorbeeld van solidariteit zag?

    Met de traditie van Nederlandse solidariteitsbeginselen heeft deze Bolkensteintruuk voor de Bulkende Bezitslaag niks meer te maken.

    Reactie door Emiel — donderdag 16 februari 2006 @ 15.29 uur

  24. De PvdA spreekt van een “overwinning voor sociaal Europa”, Groen Links over het compromis van “munitie voor eurosceptici…”
    Ik vind de dienstenrichtlijn HET middel om Europeanen tegen elkaar uit te spelen…

    Reactie door Johnito — donderdag 16 februari 2006 @ 15.38 uur

  25. Niet best!!

    Sabineke, juist dat is waar het om gaat, samenleven en dus samenwerken, dat staat haaks op elkaar beconcureren en levert uiteindelijk verschrikkelijk veel meer op.
    Maar het is ook het meest oorspronkelijke ideaal van het Socialisme en prachtig verwoord in “De Internationale”

    Roelf

    Reactie door R. van Bergen — donderdag 16 februari 2006 @ 15.42 uur

  26. @20 Dat was géén droom maar de werkelijkheid. Je kunt wel zeggen : droom maar lekker door, maar er worden dingen door de strot gedrukt waar ¾ op tegen was. Nee, niet dromen maar wakker worden. Want het liberale gedachtegoed zal een nachtmerrie voor velen blijken te zijn.
    O ja, PVDA nog bedankt.

    Reactie door Gandalf — donderdag 16 februari 2006 @ 15.43 uur

  27. Emiel,

    Ten koste van wie dan mogen de Polen een boterham verdienen?

    Reactie door jeroen — donderdag 16 februari 2006 @ 15.44 uur

  28. @Emiel

    Er zijn iets van 350 mln Europeanen 10 mln valt daar niet eens in op, en waaruit blijkt dat het complete poolse arbeidspotentieel als zelfstandig ondernemer hun geluk in de rest van europa zou gaan zoeken.

    Reactie door Stephan — donderdag 16 februari 2006 @ 16.01 uur

  29. Onvoorstelbaar dat de Bolkesteinrichtlijn is aangenomen. Dat zal een hoop narigheid teweeg brengen!

    Reactie door J3roen — donderdag 16 februari 2006 @ 16.02 uur

  30. In iedere gemeenschap is er een groep mensen die hoogst gevaarlijk is voor de rest.
    De misdadigers bedoel ik niet. Voor hen hebben we strafmaatregelen.
    Ik bedoel de leiders.
    Onveranderlijk zoeken de gevaarlijkste
    mensen de macht.
    Terwijl in de wachtkamers van de verontwaardiging de weldenkende burger zijn bloed laat koken.

    Lees ik net voor de tweede keer in Herzog van Saul Bellow.

    Reactie door Alex — donderdag 16 februari 2006 @ 16.04 uur

  31. @27 Jeroen.

    Ik begrijp je vraagstelling, maar die is onjuist. De Polen verdienen nooit een boterham ten koste van wie. De Polen zorgen voor een dik belegde boterham van de kapitalist, ik vind dat die oude tegenstellings term maar weer uit de kast moet, alle arbeiders, ook het verhullende woord werknemer moet maar weer verdwijnen, zijn de dupe van deze richtlijn. Ook de Polen die hier komen werken voor, jawel slechtere, arbeidsvoorwaarden als wij hier hebben. Wij moeten solidair zijn met alle arbeiders dus ook de Polen en daarom moet deze richtlijn worden verworpen en bestreden. Desnoods met de oude beproefde middelen: werkstaking. En nu hebben we gelukkig niet meer de worg-wetten van Abraham Kuipers, dus elk en een kan mee doen.

    Roelf

    Reactie door R. van Bergen — donderdag 16 februari 2006 @ 16.05 uur

  32. Nog steeds wordt er in alle reacties uitgegaan dat al die polen hier naar toe zullen komen om in een loondienstverhouding te werken, dat is mijn inziens niet de strekking van de dienstenrichtlijn.

    Maar misschien past dat beter in het doemdenken.

    Reactie door Stephan — donderdag 16 februari 2006 @ 16.05 uur

  33. @26 Gandalf, ben je niet gek op spek en
    bonen dan?
    Dat is de reden dat we mee mogen doen en
    ons suggereren voor ‘vol’ aan te zien!
    Net als die 2 beren, ….ik stond erbij en
    keek ernaar…wanneer gaan die béren hem
    dan eindelijk écht sméren?
    Hoeveel potten honing moeten er nog op de
    weg van Den Haag naar Blijdorp gezet worden
    denk je?
    Als we dan toch voor aap gezet moeten worden, ga ik dáár wel kijken! Moet er niet
    weer eens een fotodocu gefabriceerd worden,
    hiér? Groet, M.

    Reactie door Madelief — donderdag 16 februari 2006 @ 16.08 uur

  34. Ik ben niet gelovig,dus ik kan niet bidden voor de toekomst van mijn kinderen en klein kinderen.

    Reactie door Jofel — donderdag 16 februari 2006 @ 16.10 uur

  35. @23 & 28, Emiel & Stephan,

    Met de huidige ellende op de nationale arbeidsmarkt zou zelfs een minimale extra toestroom van goedkopere arbeidskrachten rampzalige gevolgen hebben voor de werkgelegenheid onder de eigen bevolking.

    Ik sluit me in het geheel aan bij Emiel; de enige die hier flink profijt van hebben zijn de bedrijven die gigantisch kunnen besparen op personeelskosten, de ‘gewone man’ blijft echter werkeloos achter.

    Bovendien is het ook niet bepaald voordelig voor de nationale economie dat er een gigantische kapitaalstroom ons land verlaat in plaats van dat het -de voor onze economie zeer hoognodige- koopkracht oplevert onder de bevolking.

    Reactie door J3roen — donderdag 16 februari 2006 @ 16.11 uur

  36. De Bolkensteinrichtlijn is, slaven handel in een nieuw jasje.

    Reactie door leen — donderdag 16 februari 2006 @ 16.14 uur

  37. @31
    Dan zullen we eerst een andere vakbond op moeten richten.
    Enigste wat nog rood is bij het FNV is bloed aan de handen wegens verraad van hard werkend nederland.

    Reactie door Gerard — donderdag 16 februari 2006 @ 16.15 uur

  38. @35 Jeroen,

    Je redenering is niet compleet. De polen komen hier om te werken. Ik ben blij als ze een gigantische kapitaal stroom mee nemen naar Polen, want dan weet ik dat een deel naar de Nederlandse staat gaat. Daar profiteren we met z’n alle van.

    AndereJeroen,

    Reactie door jeroen — donderdag 16 februari 2006 @ 16.24 uur

  39. @jeroen 35. Minimale toestroom zorgt voor rampzalige gevolgen voor de arbeidsmarkt?

    Onrust stoken noem ik dit. De algemene werkloosheid laat zich nauwelijks beinvloeden door toestromen van dit soort aantallen. Het is een algemene golvend cyclus van hoog naar laag en weer terug.

    Reactie door jeroen — donderdag 16 februari 2006 @ 16.28 uur

  40. @37 Gerard je hebt gelijk.
    Echter de leden hebben het dus zover laten komen. En echt het zijn de leden de leden alleen die hier verantwoordelijk voor zijn.

    Het wordt hoog tijd dat leden weer gaan beseffen dat ze nog steeds gewone arbeiders zijn, niks werknemers. En dat er ondertussen in de leiding van bedrijven een totale verandering heeft plaats gevonden, al meer dan 15 jaar zitten daar weer ordinaire geldwolven, zelfs geen beetje affiniteit met een bedrijf, nog erger dan de vroegere vervloekte kapitalist.

    ONTWAAKT VERWORPENEN DER AARDE.

    Het is de hoogste tijd.

    Bestook jullie vakbonden met eisen om tot aktie over te gaan.

    Roelf

    Reactie door R. van Bergen — donderdag 16 februari 2006 @ 16.30 uur

  41. @J3roen

    Je gaat nog steeds uit van loondienstverhoudingen, de bolkensteinrichtlijn gaat expliciet over zelfstandig ondernemers uit andere delen van europa die hier hun werk willen kunnen doen.

    Daarbij kent de Nederlandse belastingwetgeving nog steeds het verschijnsel fictief dienstverband, daarmee wordt voorkomen dat iemand zich lange tijd uitleend aan een bedrijf op factuurbasis, m.a.w. als een pool lange tijd voor dezelfde firma werkt is er sprake van een loondienstverhouding en wordt de opdrachtgever aangesproken op de achterstallige loonbelastingen, een beetje ondernemer past wel link op om niet in dergelijke problemen verzeilt te raken.

    Je kunt wel met allerlei bombastische argumenten aankomen, maar dat heeft weinig van doen met de dienstenrichtlijn.

    Reactie door Stephan — donderdag 16 februari 2006 @ 16.34 uur

  42. FNV blij over demonteren explosieve Bolkesteinrichtlijn

    ‘Een goede eerste stap. Uitstekend lobbywerk ook van John Monks en zijn Europees Vakverbond (EVV). En natuurlijk een mooie beloning voor de 500 FNV-ers die deze week in Straatsburg hebben gedemonstreerd’ Dat is de eerste reactie van FNV-voorzitter Agnes Jongerius op het nieuws dat het Europees Parlement akkoord is gegaan met een sterk bijgestelde Dienstenrichtlijn, die het vrije verkeer van dienstverlening in Europa moet regelen.

    Maar volgens Jongerius is achterover leunen er niet bij. De zwaar door het Europees Parlement geamendeerde richtlijn moet nu eerst nog beoordeeld worden door de lidstaten. En ook de Europese Commissie moet nog een oordeel vellen.

    Maar voorlopig lijken een aantal bedreigingen van het Nederlandse arbeidsklimaat afgewend. Zo is het omstreden beginsel van het land van oorsprong uit de richtlijn geschrapt en ook het arbeidsrecht blijft buiten schot. Buitenlandse dienstverleners die hier werknemers aan het werk zetten moeten die dus belonen volgens de hier geldende arbeidsvoorwaarden. En ook het Nederlandse arbeidsrecht blijft op deze werklnemers van toepassing.

    Blijft over de controle op de naleving van die regels. Jongerius: ‘Wat dat betreft hebben we nog een appeltje te schillen met het kabinet en de minister van Economische Zaken, Brinkhorst in het bijzonder. Ik neem het hem bijzonder kwalijk dat hij de loftrompet steekt over het SER-advies dat een heel eind in de richting komt van wat nu is aangenomen in het EP. Maar ondertussen roept hij samen met een aantal andere collega-ministers van andere landen de Commissie op de onversneden Bolkesteinrichtlijn te handhaven.’

    De FNV zal daar zeker op terugkomen bij het komende voorjaarsoverleg op 9 maart tussen kabinet en sociale partners waar de Dienstenrichtlijn op de agenda staat. Maar ook op andere manieren zullen FNV en bonden van zich laten horen , zoals via de campagne ‘Gelijk werk, gelijk loon’ waarmee FNV Bondgenoten het voortouw heeft genomen.

    16 februari 2006

    Reactie door Leon — donderdag 16 februari 2006 @ 16.34 uur

  43. Ik voel me al langer verwant met Renee R.
    wiens stopzin is
    “Het is tijd voor revolutie”

    Laat het dan een innerlijke zijn.

    Zie ik duizenden mensen elkaar afwisselend
    in zwijgend protest op het binnenhof staan.
    Wekenlang desnoods.

    Lawaai maken helpt immers niet meer.
    Misschien een dreigende stilte.

    Reactie door Alex — donderdag 16 februari 2006 @ 16.45 uur

  44. Ik voorspel, dat er heel wat werkvolk deze kant uit gaat komen.

    Gisteren op TV nog een loodgieter uit Brabant gezien en die vond het prima, want nu kon hij sneller opdrachten krijgen in Belgie zonder administratieve romslomp. Wel, dit soort naieviteit kenmerkt ook de nederlandse politiek want hij kan daar wel naar fluiten. Poolse en later roemeense en nóg weer later turkse vaklui zullen ervoor gaan zorgen dat ie helemaal geen opdrachten meer kan krijgen. We kunnen beter allemaal ons boeltje gaan inpakken en ergens anders gaan wonen buiten die EU, als kappen met die EU niet meer tot de mogelijkheden behoort.

    Want wat stellen we dan nog voor als land?
    Je kunt wel weer gaan demonstreren, maar het helpt helemaal geen zak. Alsof het ook ooit wel heeft geholpen.

    Reactie door Arbeider — donderdag 16 februari 2006 @ 16.46 uur

  45. Belonen volgens de normen hier.
    Functie schaal b.v.10 t/m 20
    Normaal voor een functie in schaal 15.
    De Pool komt in schaal 10.
    De Nederlander kan op donderen
    En kan terug komen in schaal 10.
    Wil hij niet omdat hij niet rond kan komen van schaal 10 in dit land,nou zeg de werkgever dan neem ik nog een Pool in schaal 10
    Exact volgens de normen hier, alleen stuk slechter.
    Bij een hele hoop firma’s zijn de schalen al lager ingedeeld voor de betreffende functie.
    Allemaal regeltjes niet te controleren.
    En dat weet de vakbond ook, maar ze kruipen weg achter deze regeltjes.
    De vakbonden hebben mede door hun ja campagne met de EU grondwet hun ziel verkocht aan het groot denken bij de EU,ook daar werd nauwelijks iets gevraagd aan de leden.
    Ook nu is dat weer het geval.

    Reactie door Jofel — donderdag 16 februari 2006 @ 16.51 uur

  46. Trouwens.

    Eerlijkheid gebied te moeten zeggen, dat een schilder of timmerman ook qua uurloon voor een gewoon modaal mens al niet meer is te betalen. 50-30 euro per uur voor een spatje verf kwasten. Terwijl mijn uurloon 8 euro bruto is…De verhoudingen hier zijn totaal zoek. Als deze regering aan deze scheefgroei een einde had gemaakt, dat hoefde het niet eens zover te komen en kregen ze opdrachten zat.

    Ze hebben zichzelf uit de markt geprijst; ik loop toch al geruime tijd bij de Gamma en de Praxis. Maar als er geen werk meer is en het verdwijnt steeds meer naar het buitenland, dan houd zelfs dat ook op den duur op en verpauperen alle huizen van mensen met weinig inkomen.

    ja hoor, het zoet komt eraan…ja voor de multinationals zoals de oliemaatschappijen.

    Reactie door Arbeider — donderdag 16 februari 2006 @ 16.55 uur

  47. ( reactie 9…wat er verandert Rob,nou heel eenvoudig,dat het onderwijs o.a. spelling naar de cnopppenn gaad..zoals bleikt uit jouw reakty..

    Reactie door eric — donderdag 16 februari 2006 @ 17.32 uur

  48. Wat houdt dat compromis nu precies in?

    Wat ik namelijk heb gehoord (maar dit wil ik dus het liefst zélf kunnen nazoeken) is dat het compromis het oorspronglandbeginsel verzwakt, en dat is nu juist het belangrijkste punt om tegen de dienstenrichtlijn te zijn.

    Reactie door Anton Schuurmans — donderdag 16 februari 2006 @ 17.47 uur

  49. Poolse werknemers is het chantage middel van de werkgevers (zie het groot kapitaal) om de werknemers op de knieën te krijgen.
    Van een groot deel van de politiek hoeven we niks te verwachten die zij al corrupt tot hun ziel.
    De enige hoop waren de vakbonden ontstaan uit de arbeiders, en dienen daarvoor keihard voor deze op te komen doen helaas met dit liefdes spelletje mee.
    Weer is een groot deel van de arbeiders genegeerd door de bonden.
    Dat de politiek de boel belazerd dat zijn we de afgelopen jaren wel gewend, maar dat de vakbonden totaal voorbij gaan aan de emoties de gevolgen en de menig van de groep die ze vertegenwoordigen is voor mij heel bedroevend.
    Het verkopen van je broeders is het laagste wat je kunt doen.
    Het laagste is het verheven voelen boven wat je vertegenwoordigd.
    De vakbonden hebben verzuimd om nu te zeggen van stop einde.
    Maar helaas gaan ze mee in een mist van compromis, en laten hun broeders in grote onzekerheid, kwaadheid en met een zeer zwart toekomst beeld hulpeloos achter.

    Reactie door Jofel — donderdag 16 februari 2006 @ 17.48 uur

  50. BIJ DAF IN EINDHOVEN KRIJGT HET PRODUCTIE PERSONEEL DIT JAAR MAAR 2 WEKEN VAKANTIE !!!! WE GAAN LEKKER HIER IN NEDERLAND .TOCH?

    Reactie door ,texas, henkie — donderdag 16 februari 2006 @ 18.18 uur

  51. Ongelovelijk, het gaat maar door. Het slopen van de ‘European way of life’ ten gunste van de ‘American way of life.’

    Dit breekt mijn hart, want ik ben gek op Europa. Europa torent hoog boven Amerika uit, in kwaliteit van leven, cultuur, etc. Met name de Fransen hebben dat uitstekend begrepen.

    De EU had een mooie organisatie kunnen zijn. Nu is het dat totaal niet, en het gaat er steeds somberder uitzien dat het dat ooit wordt. Het is een technocratische, ondemocratische moloch geworden.

    De enige hoop is dat de Poolse en andere arbeiders uit Oost-Europa, slechte werkomstandigheden niet gaan pikken. Alleen zal daar eerst wel een tijd overheen gaan.

    Reactie door Ellen — donderdag 16 februari 2006 @ 19.05 uur

  52. @49 Jofel,

    Inderdaad, waar zijn de bonden? De afgelopen jaren zijn ze toch al amper te zien/horen in discussies over belangrijke veranderingen.

    Wat is er gebeurd met de Nederlandse vakbonden, vraag ik me steeds meer af. Zijn ze te verweven in de politiek? Teveel PvdA? Ze zijn zo mak geworden. Hoe anders in de ons omringende landen……

    Reactie door Ellen — donderdag 16 februari 2006 @ 19.10 uur

  53. #50 th

    Maak je maar niet druk om de vrije tijd van deze werknemers van DAF. Ze hebben in elk geval nog een baan op dit moment. Je gaat er heus niet dood aan. Zelf heb ik al 3 jaar geen week vakantie meer gehad en ik heb het ook overleeft.

    Erger is, dat ik een toekomstvisioen heb van DAFwerknemers die thuis zitten omdat er allemaal oostblokkers 7 dagen per week en voor 3 euro per uur in de lijnen van DAF staan te werken.

    #49 Jofel

    De vakbonden zijn al veel langer voor dit kabinet aantrad niet meer te porren voor de mening van hun leden. En dat is grotendeels hun eigen schuld. Ze hadden Kok al in een vroeg stadium voor zn bek moeten rammen.

    Reactie door Arbeider — donderdag 16 februari 2006 @ 19.13 uur

  54. Er rest ons slechts 1 ding.
    Allemaal doorleren, HBO of WO, en daarmee concurreren op de arbeidsmarkt.
    De rest is een achterhoede gevecht geworden.

    Reactie door Toergenjev — donderdag 16 februari 2006 @ 20.04 uur

  55. Nou,als we allemaal HBO en WO afmaken krijgen we ook een flink voorhoede gevecht.

    Reactie door Jofel — donderdag 16 februari 2006 @ 20.11 uur

  56. Bedoelen jullie nu dat Brinkhorst daarom de marktwerking in het hoger onderwijs
    wil versterken?
    En dat we dan winst kunnen maken?

    Reactie door Alex — donderdag 16 februari 2006 @ 20.19 uur

  57. Er zijn veel zwevende stemmers, klagend maar niet geintereseerd, dus pvdalle winden stemmers, triest voor het NL dat de ECHTE pvdaers ooit weer opbouwden……

    Reactie door B arend — donderdag 16 februari 2006 @ 20.26 uur

  58. Een goed sociaal plan is wellicht, wanneer
    we allemaal het management ingaan.
    Dan is de boel zo afgebroken en is er weer echte ruimte voor wederopbouw.

    Reactie door Alex — donderdag 16 februari 2006 @ 20.30 uur

  59. Na omscholing kunnen we dan met gezond verstand weer aan de slag waar we gebleven waren.

    Reactie door Alex — donderdag 16 februari 2006 @ 20.36 uur

  60. Trouwens, ik hoop dat die nieuwe vakbond tanden blijkt te hebben. Is nog een beetje onbekend hoe die zal zijn, hopelijk is het een ECHTE vakbond.

    Reactie door Ellen — donderdag 16 februari 2006 @ 20.37 uur

  61. @38, 39, Jeroen,

    Noch zaai ik paniek, noch is mijn redenering incompleet. Naar mijn mening schets ik een uiterst reeel beeld van de gevolgen van concurrentievervalsing op de arbeidsmarkt.

    Daarnaast vraag ik me af op welke lange omweg je doelt als je stelt dat de kapitaalstroom naar Polen uiteindelijk in Nederland terechtkomt. Lijkt me niet echt iets waar onze bellaberde economie in de nabije toekomst iets aan heeft, LAAT STAAN de ‘gewone man’, die nu al moeite heeft werk te vinden en/of zijn hoofd boven water te houden…

    Reactie door J3roen — donderdag 16 februari 2006 @ 20.46 uur

  62. Jeroen (de rechtse) 39: Wie ben jij eigenlijk om uit te maken wat onrust stoken is? En wat is daar mis mee? Je toon naar beneden bijstellen zou niet ontsierend werken.

    Reactie door Emiel — donderdag 16 februari 2006 @ 21.23 uur

  63. Wel bewondering voor Jeroen ,om zo lang vol te houden om hier onzin neer te zetten.
    Volgens mij ben je verkoper of zo want je probeert een bak met rottigheid hier te verkopen als een goudstaafje

    Reactie door Gerard — donderdag 16 februari 2006 @ 21.29 uur

  64. nou wat gaan we doen??
    gaan we dan staken??
    en als dat niet helpt wat dan??
    op eigen houtje,de banden industrie een handje helpen,plotseling een vertien voudiging van banden verkoop???
    of door zelf iemand te vinden met verstand van zaken op dit gebied,die een bond op kan richten?bv?zoals bv de brandweer deed?
    en als dat niet helpt??
    gaan we dan de zorg een handje helpen,in den haag en brussel,
    door bv de speciale nummerborden,en ministers de weg te laten kwijtraken??

    wandt roepen/protesteren en aanwezig zijn in brussel hielp/helpt niet,dat kan de eu gestapo,en vvd/cda geen moer schelen,
    wordt het dan geen tijd om eerst iemand te vragen van wat voor partij i lid is,en vervolgens de gepaste oplossing,toe te passen,
    wij?ik zijn, (de arbeiders en uitkerings gerechtigden),de hoeren van denhaag vvd/cda,
    we mogen op onze rug liggen,en 30% zelf houden,en de rest gaat naar de zorg/energie/pooiers,
    en daar weer boven de hoere madam, EU of iemand naar eigen keus!
    vergeet niet dat nl en europa groot is geworden,,opgebouwd na 45 door de gewone man!
    laten we dat weer afpakken,door de fosielen,van foute nazaten van 1940-45
    blijven we op onze rug liggen?
    als niets meer helpt, wat blijft er dan nog over?
    zie ook de voorstellen over gedwongen abortis!volgende stap?? bepaalde groepen mogen geen kinderen meer krijgen,dus weg knippen/zuigen/hakken??
    volgende stap,arbeiders zonder werk,geen kinderen??
    volgende stap het vergassen van niet plaatsbare arbeiders??
    sorry

    Reactie door ad — donderdag 16 februari 2006 @ 21.37 uur

  65. @53 Arbeider.
    Dat voor de bek rammen had zeker moeten gebeuren. Kok bleek een zuivere verrader te zijn. Maar het gros van de leden van de bonden is wel PvdA stemmer, helaas, en omdat bonden ook democratische organisaties zijn, is jouw wens nooit ingewilligd. En het is natuurlijk nog niet te laat om de boel te keren. Hoewel het is wel al erg ver gegaan. Dus leden van vakbonden die vinden dat er iets moet gebeuren, probeer uw besturen te porren zodat er leden vergaderingen belegd worden en zorg op die vergaderingen dat de beuk er in kan.
    Jullie zullen het echt toch zelf moeten doen, arbeiders, leden van een bond. Van de ongeorganiseerden zal het al helemaal nooit komen.

    Roelf

    Reactie door R. van Bergen — donderdag 16 februari 2006 @ 21.46 uur

  66. Ik ben verdrietig….

    Reactie door cynthia — donderdag 16 februari 2006 @ 22.31 uur

  67. Jan, het wordt tijd om de gevolgen van deze drakenrichtlijn haarscherp in beeld te brengen! Het moet een belangrijk punt worden van de sp…wat is er aan de hand in Nederland..laten we dit toe?
    Ik denk dat de SP duidelijk moet maken dat het een partij voor iedereen is…niet alleen voor mensen die niet zoveel geld hebben( dat idee leeft heeeeel erg!)

    Reactie door cynthia — donderdag 16 februari 2006 @ 22.33 uur

  68. Blijft mijn vraag in reactie 48 nog steeds staan waarop niet is ingegaan, kan niemand mij daar antwoord op geven?

    Ik ben SP-er, maar soms lijk ik hier de enige kritische SP-er die wil zoeken naar eigen bevindingen ipv. de bevindingen laat voorkouwen door de SP, en dan simpelweg de SP napraten, want wat de SP vind is altijd goed.

    Niet dat ik hier zovaak post, maar het is me al eens eerder opgevallen als ik een vraag of opmerking maak die enigzins nuanceerd, of waarmee ik een eigen (wellicht genuanceerdere) mening wil krijgen, dan wordt hier niet op ingegaan, of je wordt meteen toegesproken als ‘SP basher’ of ‘rechtse bal’ – terwijl ik toch echt overtuigd (voorheen enigzins actief) SP-er ben!

    Nogmaals: Ik zou dus graag willen weten wat dat compromis precies inhoudt dat ze hebben bereikt. Want zover ik heb gehoord is dat compromis een verzwakking van dat ‘oorspronglandbeginsel’ en dat is eigenlijk precies het grootste punt om tegen de dienstenrichtlijn te zijn!

    Reactie door Anton Schuurmans — donderdag 16 februari 2006 @ 22.38 uur

  69. #65 R. van Bergen

    Het komt juist helemaal niet meer van de georganiseerden die je noemde! Al 20 jaar niet meer. Tenzij je het loze gejoel en het dragen van petjes, spandoeken en fluitjes tot “harde actie” rekend? Daar zitten velen al immers hier over te klagen.

    Maar het moet dus komen van de ongeorganiseerden. Alleen heb je een club als de S.P. nodig om alle ontevredenen op te roepen tot actie. Dan kan de ommekeer beginnen, want van vakbonden hoef je het nooit meer te verwachten.

    Reactie door Arbeider — donderdag 16 februari 2006 @ 22.38 uur

  70. @66 Cynthia
    Nee niet verdrietig zijn, de mouwen opstropen, en nu laten zien dat we hierdoor niet klein te krijgen zijn.
    Niet de koppen buigen en het slachtoffer worden, maar de strijd aangaan.
    En dat betekent dat we diegenen die na ons komen weer moeten meegeven dat alleen de zon voor niets schijnt, en dat de rest in het leven bevochten moet worden.
    Georganiseerd met vakbonden en de politiek.
    De vakbonden zullen omgevormd moeten worden naar een strijdbare club, inplaats van managers en achterkamer overleg tijgers. (een taak voor de leden)
    Hiermee zijn we uit een diepe slaap ontwaakt, en wie nu nog blijft dromen gaat ten onder.

    Reactie door Toergenjev — donderdag 16 februari 2006 @ 22.42 uur

  71. @69 Arbeider.

    Dan vrees ik dat jouw wens heel loos zal blijken te zijn. De ongeorganiseerden zijn, voor zover ik het kan nagaan, een conglomeraat van vooral arbeiders die zich verbeelden dat ze kapitalist zijn. Of voor een kleiner deel mensen die van nature een neiging hebben om gefrustreerd te zijn en vooral geen contributie willen betalen.

    Als de SP de arbeiders acties moet organiseren, dan vrees ik dat dat niet over voldoende breedte zal gaan. Hoewel de SP denk ik dat risico best zou durven te nemen. Maar ik denk dat ook de insteek van de SP is, er moet actie komen maar we moeten er alles aan doen om de vakbeweging daarbij te betrekken. Zij beschikken over de geëigende organisatie, dus ageren vanuit de leden zal, denk ik, ook de SP welgevallig zijn.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — donderdag 16 februari 2006 @ 23.04 uur

  72. @70 Tooergenjev.

    Zo is het, de enige juiste toon, heeft ook de arbeiders geschiedenis geleerd.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — donderdag 16 februari 2006 @ 23.06 uur

  73. Alleen al het woord `dienstenrichtlijn’ is vals omdat het een eufemisme is voor
    economisch dictaat. Als ik erover fantaseer stelt de EU-toekomst me niet gerust.
    In de praktijk kan dit bijvoorbeeld betekenen dat de Kleinverdiener die:
    *een bril nodig heeft, bij de zorgverzekering mag kiezen tussen vier modellen uit Polen of Tsjechië.
    *auto wil blijven rijden, de keus heeft tussen een Skoda of Chinese import, in
    Roemenië geassembleerd.
    *voor zwembadbezoek heeft gespaard, badwater aantreft dat wordt ververst naar Siciliaanse dorpsnormen.
    *kraanwater wil tappen, kan kiezen uit vier kwaliteitssoorten leidingwater waarvan uiteraard de goedkoopste een optie is.
    *goedkoop wil wonen, alleen terecht kan in streken waar het milieu vervuild is.
    En zo kan ik er nog wel een paar verzinnen: cremeren en begraven daar waar gas en grond het goedkoopst is, het liefst per massatransport richting Balkan door Bulgaarse chauffeurs. En het gevangeniswezen kunnen we uit laten besteden aan de toe te treden Turken, die hebben een reputatie op dat gebied.

    Reactie door Emiel — donderdag 16 februari 2006 @ 23.46 uur

  74. @Emiel,
    wat is er mis met een Skoda?

    Reactie door Matthijs — vrijdag 17 februari 2006 @ 9.32 uur

  75. Emiel fantaseer vooral verder!!

    Alleen vier bril modellen uit polen of tjechie? laat me niet lachen!!! Maar wacht even, ik hoop dat je gelijk krijgt. Als dit zo is zie ik kans om een brillenwinkel te beginnen en de zorgverzekeraar er van te overtuigen om mij ook op tenemen. Ik doe dit alles op mijn risico want ik denk dat er wel geld te verdienen is als er maar vier modellen zijn….. Dat heet marktwerking.

    Heb je je verhaal terug gelezen? Volledige onzin.

    Reactie door jeroen — vrijdag 17 februari 2006 @ 9.43 uur

  76. welkom in niemandsland

    Reactie door e.krul — vrijdag 17 februari 2006 @ 9.58 uur

  77. Jeroen, ik heb mijn verhaal teruggelezen,
    je moet het lezen als geschreven cartoon.
    Onzin? Jij zegt het, beter ridiculiseren dan radicaliseren nu het eerste nog mag van het EU-oppergezag.

    Reactie door Emiel — vrijdag 17 februari 2006 @ 10.04 uur

  78. Hoi toergenjev, de mouwen opstropen dat zeker. Het geeft bij mij nu echter even het gevoel dat alles wat wij hier ook doen voor niets zal blijken te zijn, er wordt overheen gewalst door de hersenlozen aan de top!! Ik ben actief sp lid en ik sta op de verkiezingslijst voor de gemeenteraad..ik grijp alles aan om meer te kunnen doen. Ik begrijp nu zelfs wel een beetje dat iemand op het idee kan komen om bruut geweld te gaan gebruiken. Ik heb ook gefantaseert over een bom op het europarlement en op dit kabinet..ik zal het nooit doen want ik ben tegen geweld. Ik denk dat we verstandig moeten zijn en met z`n allen een tegenwicht moeten bieden..zelf boycotten van werkgevers die Polen, Bulgaren en Hongaren straks en/of nu in dienst hebben lijkt mij een optie….zucht!

    Reactie door cynthia — vrijdag 17 februari 2006 @ 10.17 uur

  79. (75)wat jij onzin noemt is voor veel mensen in de toekomst werkelijkheid .

    Reactie door ,texas, henkie — vrijdag 17 februari 2006 @ 10.22 uur

  80. Cyntia blijf dan maar thuis en doe nergens boodschappen en inkopen.

    Ga niet naar de chinees die heeft jantje patat weggedrukt, koop geen buitenlandse auto want die hebben Daf de das omgedaan. Doe je boodschappen niet bij Aldi of lidle, die hebben Appie onder druk gezet.

    Reactie door jeroen — vrijdag 17 februari 2006 @ 10.48 uur

  81. Emiel,

    Jij mag denken over de toekomst hoe je wilt, geen probleem. Ik kijk gewoon naar de feiten en naar de marktwerking zoals die plaats gevonden heeft. Jij hebt er misschien last van, andere weer niet. Zijn dat dan gelijk hongerige egoistische kapitalisten?

    Reactie door jeroen — vrijdag 17 februari 2006 @ 10.52 uur

  82. @Anton Schuurmans. Wat het compromis precies inhoudt is niet helemaal duidelijk. Het zogenaamde oosrpongslandbeginsel wordt niet direct genoemd, maar volgens de Christen-democraten zit het er nog gewoon wel in. De sociaal-democraten houden dan wee vol dat het er uit is.
    Waar bijna iedereen in het Europees Parlement, van SP tot VVD, het in ieder geval wel mee eens was is dat deze richtlijn heel veel onduidelijkheid gaat scheppen. De praktijk zal nu zijn dat het Europees hof van Justitie vaak zal moeten beslissen welke regelgeving een bedrijf moet volgen, en dat hof heeft helaas in het verleden laten zien meestal niet aan de kant van de werknemers te staan…

    Reactie door Frank Futselaar — vrijdag 17 februari 2006 @ 11.09 uur

  83. Gemeenten gaan winkeliers heffingen opleggen om de te korten die ontstaan i.v.m. de verlaagde OZB aan te vullen.

    De ondernemers op hun beurt, halen het geld weer bij de klant vandaan.

    En zo is alles weer rond.

    Denkt u nou maar niet dat u enige voordeel zal hebben van verlaging of afschaffing van de OZB, u blijft gewoon de melkkoe van Nederland!

    Reactie door e.krul — vrijdag 17 februari 2006 @ 13.05 uur

  84. @78 Cynthia.

    Ik kan jouw reactie helemaal begrijpen, maar wellicht wil de mijne ook nog even lezen onder 31. Niet de Poolse arbeiders zijn de bedreiging, de werkgevers zijn dat, en die hebben de VVD en het CDA om hun heilloze plannen door te zetten. Hoewel de geestelijkheid vandaag de dag toch iets anders roept dan 1,5 eeuw geleden. Het CDA hangt kennelijk nog steeds het zelfde credo aan: Houd jij ze arm ( gericht aan de VVD), dan houdt ik ze dom ( en vandaag de dag dus ook nog eens arm).

    Wat je geweldloosheid betreft, doe er voorzichtig mee. De student Zondergeld was ook een passifist met passifistische vrienden. Toch werd hij bij een demonstratie in Berlijn door de politie dood geschoten. Dat was voor zijn passifistische vrienden het sein om de Bader-Meinhof groep opterichten, later de Rote Armee fraction. Daar moeten we niet heen dus, maar voor sociaal bewogen mensen licht er een gevaar om de hoek te loeren.

    Houd je haaks.

    Roelf

    Reactie door R. van Bergen — vrijdag 17 februari 2006 @ 15.27 uur

  85. @ Roelf #84,

    Het credo ‘hou jij ze arm, hou ik ze dom’ is inderdaad weer helemaal terug. Nu niet in de vorm van religie, maar in de vorm van elke inspraak van de bevolking blokkeren.

    Referenda en andere inspraakvormen maken de bevolking nl. politiek bewuster. Men gaat zich in meer kwesties verdiepen, zo is internationaal gebleken. En dat kan natuurlijk niet volgens het CDA, het volk moet vooral dom en onmondig gehouden worden.

    Reactie door Ellen — vrijdag 17 februari 2006 @ 15.44 uur

  86. @ellen

    Het volk is dom. Politiek is niet voor iedereen geschikt. Het referendum over de EU grondwet maakt dat nog maar eens heel duidelijk.

    Mensen gingen stemmen om totaal andere redenen dan de grondwet.

    Referenda zijn niet overal geschikt voor.

    Reactie door Mark — vrijdag 17 februari 2006 @ 16.15 uur

  87. #71 Roelf van Bergen

    Je plakt wel een duur kapitalistisch etiket op ongeorganiseerden Roelf. Ik heb op de fabriek stakingen meegemaakt en daar hadden ze wel de steun van de ongeorganiseerden voor nodig. Want veel leden hadden ze niet bepaald meer in de fabriek. Wat we deden: we namen gewoon vrije dagen op. Zo hebben we de acties altijd gesteund.

    Verder denk ik dat de contributie veel te hoog is van die in onroerend goed speculerende bonden en besteden ze het geld voor verkeerde zaken. In een tijd waarin we haast niet meer rond kunnen komen zijn dergelijke uitgaveposten makkelijk geschrapt. Liever mijn zoon aan het voetballen, dan mijn geld in een zinloze en corrupte PvdA-dekmantel stoppen. Ik heb deze info van een insider overigens. Hoofd afd. Drenthe van de FNV. die denkt er ook zo over.

    Wist je trouwens dat de FNV de campagne van de PvdA financieel steunde? Toen ik dat hoorde en las, toen ben ik er subiet uitgestapt.

    Nee Roelf, wij zijn geen kapitalisten, die hen je nu eerder zitten juist bij die bonden, die alles maar willen slikken van dit kabinet en wiens topmensen ooit ook hopen het net zover te zullen schoppen als Kok, Rosenmuller en Stekelenburg en de Geus om nog maar even een paar “arbeiderskammeraden” op te noemen.

    Met je 2e alinea ben ik het wel mee eens, maar de ongeorganiseerden, die staan juist aan de kant van de mensen die ook al monddood zijn gemaakt, die zijn het meeste bereid om te vechten om dit zootje op te ruimen!

    Reactie door Arbeider — vrijdag 17 februari 2006 @ 16.24 uur

  88. Mis, Mark: het volk was kwaad. En terecht. ‘Referenda zijn niet overal geschikt voor’ zeg je. Dus soms zijn referenda wel goed? Dat vind ik dus ook. Ik pleit echt niet voor referenda op elk thema, maar wel bij bijvoorbeeld iets essentieels als de invoering van een nieuw betaalmiddel, de euro, en het opgeven van een oude. Ik weet nog hoe jaloers ik was op oa de Denen, die van hun regering wel mochten meestemmen hierover.

    Zoals ik al zei: als er meer referenda komen zal het volk zich verantwoordelijker voelen en zich meer informeren. Dit is internationaal gebleken. Waarom zou dat niet ook voor Nederland gelden?

    Reactie door Ellen — vrijdag 17 februari 2006 @ 16.32 uur

  89. Dus kwaadheid van een volk uit zich dan in nee stemmen van een EU grondwet. Leuke beslissingen worden er dan genomen, het hangt dan af in wat voor bui we met zijn alle zijn.

    Dat is mijn bezwaar tegen een referendum, de gene die het volk het best weet op te zwepen krijgt zijn zin.

    Een ander effect, Psychologisch is ook onderzocht dat NEE stemmen gewoon “leuker” is. Ze hadden moeten vragen: “Bent u tegen de grond wet?” ipv “Bent u voor de grondwet?”

    Reactie door Mark — vrijdag 17 februari 2006 @ 16.40 uur

  90. Het draait altijd om meer geld, macht en weer meer geld en macht.
    Links of rechts om die grond wet komt er dus uiteindelijk wel.
    En de slemiel van jan met de pet heeft weer het na kijken.

    De rijker worden rijker en de armen armer…zo is het en zo zal het altijd zijn….of niet?

    Blijf vechten mensen….Nederland europa wordt wakker !!!!!!

    Reactie door pia gutjens — vrijdag 17 februari 2006 @ 16.53 uur

  91. Arbeider, dank voor de informatie (over de FNV die de campagne van de PvdA steunt). Dit bevestigt mijn vermoeden waarom de FNV zo mak geworden is; het is een onderdeel geworden van een andere speler die ook mak geworden is, en niet meer opkomt voor arbeiders: de PvdA.

    En Roelf: het beleid van de FNV heeft de mensen weggejaagd, en terecht. Het werd een club die alleen opkwam voor de ouderen. Zoals begin jaren 80, toen door de oudere FNVers het lukte om jongere leraren te weren. Hoe het precies ging weet ik niet, maar jongeren konden gewoon geen baan meer vinden als leraar, door de FNV. Dom en kortzichtig, want zo ontstaat natuurlijk 10, 20 jaar later een lerarentekort. Zo zijn er meer van die dingen. Er is veel mis bij de FNV vrees ik.

    Reactie door Ellen — vrijdag 17 februari 2006 @ 16.54 uur

  92. Ze zijn net als de politiek, blind en doof voor wat er echt speelt. Macht en weer het geld heeft ze zo gemaakt.

    Back to the roots dat zouden ze moeten doen.
    Maar deze dames en heren regeren en zitten zacht op pluche…..en wonen in dikke villas, hoe wordt je blind…..zo dus.

    Reactie door pia gutjens — vrijdag 17 februari 2006 @ 16.58 uur

  93. Mark, wat ik bedoel, is dat het volk voor het grondwet-referendum geen enkele keer eerder is geraadpleegd, en daardoor gefrustreerd was geworden, juist omdat er zoveel veranderingen hebben plaatsgevonden, waarover dus over hun hoofden is beslist. Ik noem ook bijvoorbeeld een Betuwelijn.

    En als die veranderingen nou zo succesvol zouden zijn geweest, als de politici die die besluiten namen nou zo competent waren geweest ala, dan was het nog wel te doen. Maar het zure is dat er zoveel is misgegaan, de Betuwelijn, de euro, de privatisering van de NS en ga zo maar door.

    Ik vind trouwens tegen de EU-grondwet stemmen helemaal niet irrationeel. Wat ik wel dom vind van het volk is dat ze maar blijven stemmen op het CDA en VVD, die partijen zouden in de peilingen eigenlijk hooguit 5 zetels moeten hebben.

    Reactie door Ellen — vrijdag 17 februari 2006 @ 17.06 uur

  94. @91 Dat steunen van de PvdA is een slag in de lucht, dat zou ik dan wel eens bewezen willen zien.Insinuaties heeft niemand wat aan.

    Iets beters dan de vakbeweging hebben arbeiders nu eenmaal niet. En jawel, zoals ik al schreef, de bonden zijn zeker democratische organisaties. helaas worden ze op dezelfde manier geleid dan andere grote organisaties en wel via vertegenwoordigend afvaardigen naar congressen. Dat kan snel tot gevolg hebben dat er een bovenlaag ontstaat, die de achterban in de zak heeft. Let op dat kan zelfs de SP over komen. Wij hebben vertrouwen in onze voorlieden, en ze laten tot nu toe zien dat ze dat vertrouwen door de bank genomen ook dik verdienen. Maar een kentering is zo tot stand gekomen. Zie onze vertegenwoordigers die, eenmaal gekozen, kiezen voor de eigen portemonnee, portemonaille, het is namelijk best leuk verdienen, ook al is het maar voor 4 jaar, als volks vertegenwoordiger. Ik heb zelfs een staten-lid voorbij zien komen in Fries land die eenmaal uit de partij gestapt zich ontpopte tot een werkelijke rechtse bal die binnen de LPF niet had misstaan.

    We zullen het toch als arbeiders moeten hebben van mensen die ons vertegenwoordigen en dat kan dus alleen maar als we een beetje vertrouwen in die mensen hebben. Maar we zouden ons wellicht, zowel hier als bij de bonden, wat meer kunnen inspannen om die vertegenwoordigers goed bij de les te houden.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — vrijdag 17 februari 2006 @ 17.29 uur

  95. @86
    Een dom stukje.

    Reactie door Jofel — vrijdag 17 februari 2006 @ 17.43 uur

  96. @Roelf,

    Ik ben het eens met je betoog. Ergens is het misgegaan bij de FNV, maar de FNV kan weer een goede worden. Kwestie van kritische leden, daarin heb je helemaal gelijk. De leden waren in ieder geval een tijdlang niet zo solidair met latere generaties. Ik wacht nog even af, maar word waarschijnlijk lid van die nieuwe vakbond, voor jongeren.

    PS. Ik dacht trouwens dat de LPF economisch gezien niet zo rechts was. Ik stem er niet op, maar ik dacht dat ze in dit aspect wel meevielen.

    Reactie door Ellen — vrijdag 17 februari 2006 @ 17.51 uur

  97. @95

    Een nog dommer antwoord!

    Reactie door mark — vrijdag 17 februari 2006 @ 18.58 uur

  98. @93,

    Ellen, Er zijn redenen om voor of tegen de grondwet te stemmen.

    Als je een goed oordeel wilt geven, lees je eerst de 1000 pagina’s van de oude grondwet, dan lees je de 1000 pagina’s van de nieuwe wet en dan ga je vergelijken. Dit vind ik wel goed aan het nieuwe voorstel, dit weer niet, dat weer wel en dan kom je tot de conclusie: JA het is goed, of NEE het niet goed.

    Vertel mij eens wie heeft dit gedaan in Nederland 0.5% misschien. Kijk gewoon nee stemmen omdat balkenende’s kop te veel op Harry potter lijkt is zoooo dom.

    Jij vindt en denkt dat VVD/CDA hooghuit 5 zetels mogen hebben, de rest blijkbaar dus niet…..

    Reactie door mark — vrijdag 17 februari 2006 @ 19.05 uur

  99. Mark, (#98), misschien hebben de nee-stemmers niet de 1000 pagina’s gelezen, maar de meerderheid weet denk ik wel de kern van wat er allemaal in staat.

    Ik denk trouwens dat de 0,5% die jij noemt, het percentage is van de nee-stemmers die tegenstemden omdat Balkenende’s kop te veel op Harry Potter lijkt. Ultra dom inderdaad, maar echt niet de meerderheid.

    Reactie door Ellen — vrijdag 17 februari 2006 @ 19.31 uur

  100. Een groot deel van de nee stemmers waren ook niet op de hoogte van de kern van het verhaal….. Zie hier, Redenen voor het Nederlandse ‘nee’ zijn volgens de Nipo-peiling:

    - Gebrek aan informatie (32 procent)
    - Angst voor verlies nationale soevereiniteit (19 procent)
    - Verzet tegen de regering van Jan Peter Balkenende (14 procent)
    - Nederland draagt te veel bij aan begroting EU (13 procent)
    - Tegen Europese integratie (8 procent)
    - Angst voor banenverlies (7 procent)
    - Europa ontwikkelt zich te snel (6 procent)
    - Niet democratisch genoeg/te complex (5 procent)
    - Tegen Turkije (3 procent)
    - De EU-Grondwet is slecht voor dieren (2 procent)

    Ok niet 0.5% tegen balkenende, het waren er maar 14%!!! En nog een deel die andere redenen gebruikte om maar nee te stemmen.

    Reactie door mark — vrijdag 17 februari 2006 @ 20.08 uur

  101. @97 J
    Je zeg toch dat het volk dom is.
    Ik dom ,jij dommer.

    Reactie door Jofel — vrijdag 17 februari 2006 @ 21.11 uur

  102. Hoi Roelf, volgens mij bedoelen wij hetzelfde..je hebt mijn stukje niet goed gelezen..geeft niet! Ik heb ook al vaker en meer hierover getypt…IK ben geen radicaal links iemand of zo..ik ben lid van de sp. Als iemand mij wil vermoorden moet ie vooral zìn gang gaan..hij/zij krijgt 1 kans! Hij/zij moet me ook recht in de ogen aankijken! Maar inderdaad..ach ik ben niet bang voor de dood. Toch snap ik jouw reactie niet helemaal..want zoveel stond er nou ook weer niet in mijn stukje!! Ik ben niet de enige die actief is voor de SP, daarin schuilt de kracht van de sp!!
    Groetjes van Cynthia

    Reactie door cynthia — vrijdag 17 februari 2006 @ 21.57 uur

  103. @ 100

    De meeste mensen die een auto kopen hebben er vaak geen idee van wat zich onder de motorkap allemaal afspeelt. En de meeste kiezers spellen nu eenmaal geen verkiezingsprogramma’s. Zowel het kopen van een auto als het stemmen voor of tegen iets of iemand is vaak in hoge mate een kwestie van vertrouwen.

    De Nederlandse bevolking vertrouwde de Grondwet, die zo niet genoemd mocht worden, niet. Dat het kabinet Balkenende het voorstel zo hartstochtelijk omarmde zal aan dat wantrouwen zeker hebben bijgedragen.

    Reactie door Ed Sorrento — vrijdag 17 februari 2006 @ 21.59 uur

  104. Hee trouwens, diegene kan beter maar met me praten..Vaak speelt angst een grote rol..wie weet komt er inzicht??

    Reactie door cynthia — vrijdag 17 februari 2006 @ 22.00 uur

  105. #94 Roelf van Bergen

    Je bent wel een stukje naief, als je de kranteberichten zo van rond 2001 naast je neer wil leggen. dat was ook de tijd, waarin de bond FNV zelf haar eigen personeel eruit ging schoppen en waarin de media lucht kreeg van miljoenenverlies van de Bond met beleggen. Want de pers zocht naar oorzaken van deze drastische reorganisatie. Beleggen was toen nog erg in. Beleggen deden ze met het opgepotte geld van leden, wat zich ook flink opstapelde. Want er heerste toen nog poldermodel en ze hebben een hele tijd met Kok zitten te knikken. Wat zou daarvan de oorzaak ook zijn denk je?

    Het nieuws dat de bond FNV de verkiezingskas van de PvdA standaard spekt, werd niet ontkend door de bond zelf. Het schijnt dus volgens hen te kunnen. En let wel…ik heb bij mijn uitschrijving uit het ledenbestand, wat ik per schrijven moest doen, aangegeven, dat het spekken van de PvdA kas voor mij hoofdaanleiding was om ermee te kappen.

    Kreeg ik bericht terug, dat ze het heel jammer vonden en bla bla bla, kreeg ik ook nog even bedenktijd…

    MAAR ONTKENNEN DEDEN ZE HET NIET Roelf! Tel dan alles bij elkaar op en maak je conclusie nu eens zelf.

    Ik ben het met Ellen eens, dat er andere bonden moeten komen. Want ik denk dat het CNV en het CDA ook teveel rekening met elkaar houden.

    Reactie door Arbeider — zaterdag 18 februari 2006 @ 15.19 uur

  106. Volgens mij is het beter om de lokale regeringen maar af te schaffen : Ze hebben toch allemaal maar wartaal-voorstellen ( komt ddor de managementcursus ): Een 1000 jarig Reich is toch zo gek niet : het begin van een Fuhrer-staat ,waar je onbeperkt arbeiders tegenover elkaar kan laten concureren voor het laagste loon !
    De vakbondsleiders stuur je naar huis met vervroegde FUT .

    Die ideeen waren er dacht ik al eerder voorgesteld !

    Reactie door fred — zondag 19 februari 2006 @ 17.12 uur

  107. @4 en 5: democratuur…

    Al in 1986 heeft een Amerikaan (ik ben zijn naam even kwijt) voorspeld dat de invoering van een europese munt en de invoering van wat later “Schengen” zou heten, wel eens een europese oorlog zou kunnen veroorzaken.

    De praktijk is: Groot Brittannië heeft dat Schengen-akkoord niet ondertekend. De bureaucratie in de rest van Eutopia wiert telig. Voorbeeld: in het bedrijf waarin ik werk duurt het twee dagen om iemand vanuit Calamba, Philippijnen, naar Engeland te krijgen om daar een paar maandjes te werken. Even naar de ambassade mailen en het is geregeld. Vervolgens wil die persoon
    een dagje naar Nederland, ook voor werk, en dat kost: 8 weken, 17 formulieren, drie reizen naar de nederlandse ambassade in London, “tig” medewerkers die daar mee bezig zijn.
    Daarentegen vindt “Europa” het niet erg dat poolse arbeiders onder erbarmelijke omstandigheden en voor belachelijke lage lonen bijvoorbeeld voor nederlandse (transport-) bedrijven werken.

    Reactie door Wim — dinsdag 21 februari 2006 @ 22.22 uur

  108. Sommige hebben het nogsteeds niet door :
    Het onbeperkt biinenhalen van bewoners van ex-communistische landen ( Het Oostblok )is natuurlijk om arbeiders met elkaar te laten concureren ,zodat de laagste lonen geboden kunnen worden :
    een groot gedeeelte van de vroegere z.g.n. gastarbeiders uit Marokko , Turkije ,.. die in de landbouw en schoonmaak werken raken gewoon hun baan kwijt door de polen : zo gaat dat ook gebeuren voor hogere functies omdat er totaal geen bescherming is voor de nederlandse arbeider :hij moet zich er op voorbereiden dat deze in de toekomst wel eens op straat kan belanden ,doordat hij een lager salaris krijgt en een hogere huur en hogere andere eerste levensvoorwaarden : Meer mensen betekent gewoon dat de kosten van levensonderhoud oplopen .

    Reactie door fred1 — zondag 26 februari 2006 @ 16.22 uur

  109. En het kabinet vindt dit prima , ze doen het geod in de ogen van het kapitaal !
    ze zorgen niet dat de nederlandse arbeider ,ouder dan 40 jaar werk krijgt : de werkgever zit niet te springen om ervaren arbeiders van een hogere leeftijd .
    Je kan beter deze groepering afschuiven als werkmijdend ,lui .

    Reactie door fred1 — zondag 26 februari 2006 @ 16.27 uur