Kofi Annan: Sluit Guantanamo Bay

Volgens secretaris-generaal Kofi Annan van de VN moet het Amerikaanse detentiekamp Guantánamo Bay worden gesloten. ‘Ik denk dat het vroeg of laat nodig zal zijn Guantánamo te sluiten. Het is aan de (Amerikaanse) regering om dit te besluiten; hopelijk doen ze het zo snel mogelijk.’ ( de Volkskrant)

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 17 februari 2006 :: 11.02 uur

46 Comments

46 reacties

  1. Waarom wordt de VN niet opgedoekt.
    Ze kunnen geen vuist maken en hebben niets te vertellen, denk maar aan de inval in Irak etc.
    Amerika doet precies waar ze zin in hebben en Guatanamo Bay gaat zeker niet dicht.
    Is er niet ergens een lobbyist die kan bemiddelen?

    Reactie door A.C.W.T. — vrijdag 17 februari 2006 @ 11.24 uur

  2. Dat moet niet vroeg of laat.

    DAT MOET NU!!!!

    En de gehele Amerikaanse regering voor het Trubinaal in Den Haag.

    Reactie door Ouwe Dirk — vrijdag 17 februari 2006 @ 11.25 uur

  3. kunnen ze nederlands voetbaltuig opsluiten in guatanamo bay.

    Reactie door Matthijs — vrijdag 17 februari 2006 @ 11.39 uur

  4. Hallo Jan,
    Sluiten is niet genoeg, omdat bij sluiting de behandeling elders (al of niet in het geheim) zal worden voortgezet!
    Nee, wat op de eerste plaats nodig is, is een eerlijke rechtspraak voor de mishandelde politieke gevangenen.
    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — vrijdag 17 februari 2006 @ 11.42 uur

  5. @ACWT

    De VN bestaat bij de gratie van de VS omdat zij de enige zijn die militair een vuist kunnen maken als het nodig is, zolang wij in europa geen vergelijkbare militaire macht willen, zolang zal de VN een papieren tijger blijven.

    Reactie door Stephan — vrijdag 17 februari 2006 @ 12.05 uur

  6. Wat is vroeg en wat is laat?

    Reactie door e.krul — vrijdag 17 februari 2006 @ 12.55 uur

  7. De gevangenen worden humaan behandeld?

    De T.V. beelden van gisteren en enkele maanden geleden getuigen helemaal niet van humaniteit.
    Mensonterend en dat willen ze nog goed praten ook?
    Sluiten die hap en wel onmiddelijk.

    Reactie door Anja — vrijdag 17 februari 2006 @ 13.08 uur

  8. Amita @ 4 heeft helemaal gelijk, en ik zou er aan toe willen voegen ook een eerlijk proces (jawel) voor de oorlogsmisdadigers; de gehele Bush administration om mee te beginnen. Daarna Blair en zijn cornuiten, en ook dit kabinet … hoe zit het met de CIA vluchten hier?
    Naar welke kampen gaan die ‘gevangenen’ eigenlijk?

    Reactie door Pietje af — vrijdag 17 februari 2006 @ 13.34 uur

  9. Guantanamo Bay, dat is waar waarschijnlijk Wesam al D. naartoe gaat. De Nederlands-Iraakse terreurverdachte die uitgeleverd is/wordt aan Amerika. Belachelijk vind ik dat, hij had hier berecht moeten worden. In Amerika kan hij levenslang krijgen en maakt hij geen kans op een eerlijk proces. Krijgt hij misschien wel helemaal geen proces. Nederland is zo naief om Amerika te vertrouwen in dit soort zaken.

    Jan, heeft de SP hier wat mee gedaan? Ik hoor er zo weinig over. Ik begrijp dat politici zich liever niet bemoeien met rechtzaken, maar was de rechter hier wel zo onafhankelijk? De regering is ook al zo pro-Amerika, de zaak krijgt daarmee de schijn tegen.

    En het is helemaal ernstig als al D. onschuldig is, wat hij volgens mij is. Het enige ‘bewijs’ is een film waar hij een bom vasthoudt en dreigende taal uitslaat naar het Amerikaanse leger. Hij zegt zelf dat dat onder dwang gebeurd is, dat zou kunnen, maar ik denk dat hij daarover wel liegt (uit angst) maar dat het eerder een soort van dwepen is met het verzet.

    Hij ging vanuit Nederland naar Falluja, zijn geboortestad, schrok wat hij daar aantrof (de stad is compeet platgebombardeerd door de Amerikanen, het Rode Kruis mocht er een tijd niet in, VLUCHTENDE mensen werden doodgeschoten door Amerikaanse sluipschutters), werd kwaad, kwam een paar vrienden tegen die tenminste iets deden tegen de Amerikanen, en deed toen mee aan die film. Ik denk dat dat het verhaal van Wesam al D. is.

    En ook al is hij schuldig, dan moet men echt ook naar de omstandigheden kijken. Dit is geen Mohammed B. die in het comfortabele Nederland zich gekrenkt voelde door een zelfbenoemde ‘dorpsgek’, dit is een man die een oorlogssituatie aantrof, terreur tegen de bevolking, uitbuiting, misdaad op grote schaal, kankerverwekkend verarmd uranium en ga zo maar door. Tegen deze omstandigheden komt ieder weldenkend mens in verzet, of speelt met de gedachte. Dat is hier ook gebeurd.

    Reactie door Ellen — vrijdag 17 februari 2006 @ 13.35 uur

  10. ‘Het is aan de (Amerikaanse) regering dit te besluiten’???
    Daar kun je niet zo veel vertrouwen in hebben. (Aan zelfkritiek doet die regering zelden. Ze hebben naar onze regering gekeken. Of andersom)
    Ik denk dat meneer Annan zegt wat iedereen al lang wist; hoe kun je nu een oorlog tegen terroristen winnen als je zelf ook mensen terroriseert?
    Kortom: de terror wint, hoe dan ook.
    Enig moreel overwicht dat je eventueel had, verspeel je met gevangenissen als Guantanemo. Amerika is de weg kwijt en erger, wij als Nederland gaan er in mee.
    Daarmee wil ik niet de echte terroristen enige legitimiteit geven. Ik vind die gasten namelijk doodeng. Dat is dan ook waarschijnlijk hun bedoeling.

    Reactie door stan — vrijdag 17 februari 2006 @ 13.42 uur

  11. Meteen sluiten die kamp die onze beschaving te schande doet!

    Niet vergeten om gelijk Balkie te vragen hoe zit het eigenlijk met de medewerking met de ontvoeringsvluchten in Nederland?

    Reactie door walking bull — vrijdag 17 februari 2006 @ 13.55 uur

  12. Amerikanen het blijft een raar volkje.

    Reactie door Jubbetje — vrijdag 17 februari 2006 @ 14.00 uur

  13. Wat is beschaafd degeen die zijn normen en waarden wil opleggen aan de ander, of zij die voor hun vrijheid vechten.

    Reactie door schoenmaker — vrijdag 17 februari 2006 @ 14.03 uur

  14. Vechten/geweld/oorlog is nooit de beste weg. Van allebei de kanten.
    Ik veroordeel het. Al is niets menselijks me vreemd.

    Reactie door stan — vrijdag 17 februari 2006 @ 14.20 uur

  15. G.Bay is gewoon een (neo)concentratiekamp van gristenbeulen, en de nieuwste foto’s van Abu Graib tonen in hun bestialiteit het moreel deficit en het ontaarde karakter aan van de Amerikaanse politieke elite.

    Het is al erg genoeg dat Amerikanen die dit op hun geweten hebben niet voor het VN-tribunaal in Den Haag mogen worden gesleept! Als per Washingtondictaat de VN verder wordt geschoffeerd met schennis van mensenrechten, kunnen VN & NAVO netzogoed worden opgeheven.

    Reactie door Emiel — vrijdag 17 februari 2006 @ 14.31 uur

  16. @15
    De Amerikaanse regering plaats zijn eigen ideeen boven die van andere. Wat de nazi’s ook deden.
    Echter deden de nazi’s systematisch mensen vermoorden. Terwijl de V.s. zich zegt te beschermen met o.a. G. Bay. Dus ik vind de vergelijking te sterk. Echter bevindt de Amerikaanse regering zich op het slechte pad. Alles wordt in het werk gesteld zich te beschermen en om het systeem te handhaven. Een systeem waar wij ook van mee kunnen profiteren. Wat dan ook gretig gedaan wordt door OOK het nederlandse zakenleven. Het slechte pad van de amerikaanse regering gaat leiden tot nog meer verdeeldheid in de wereld. De VN toont vervolgens te weing ballen om voor de rechten van alle wereldburgers op te komen, niet alleen de meer bedeelden.

    Reactie door stan — vrijdag 17 februari 2006 @ 15.08 uur

  17. (9) Ellen
    Dat is het verhaal van elke terrorist.
    Terroristen hebben wat mij betreft geen rechten.

    Reactie door Warrior — vrijdag 17 februari 2006 @ 15.17 uur

  18. (15)mee eens . maar als coalitie partner is nederland mijn inziens mede verandwoordelijk voor de schending van mensenrechten in irak en guantanamo bay .dus kan mijn inziens balkenende en kamp wel voor het vn tribunaal gedaagd worden !misschien ijdele hoop maar wellicht mogelijk .voor mij is het in ieder geval duidelijk dat dit de afstand tussen moslims en andere geloven en culturen zal verwijderen en de problemen over de rug van mensen in gemengde wijken zal worden uitgevochten .DIT KABINET MOET WEG .DESNOODS MAAR TEGENOVER DE M.E

    Reactie door ,texas, henkie — vrijdag 17 februari 2006 @ 15.21 uur

  19. Zou willen pleiten voor een flinke uitbreiding van GB.
    Hier in NL lopen een anntal lieden rond die daar wat mij betreft zo spoedig mogelijk naar toe moeten.

    Reactie door Onno — vrijdag 17 februari 2006 @ 15.25 uur

  20. @17
    Beste Warrior,
    Terug naar de middeleeuwen dus? Openbare terechtstellingen, vierendeelen of liever levend verbranden? een inquisitie of een toch maar een steniging? of ze aan het kruis nagelen? zoals de Romeinen dat zo graag deden.
    We hebben de middeleeuwen gehad en daar moeten we niet naar terug.
    We hebben een rechtsysteem en dat moet gebruikt worden. Ieder mens heeft rechten ook een terrorist! Als je iemand een eerlijk proces geeft kan je menswaardig straffen en behoud je het morele overwicht op terroristen.

    Reactie door stan — vrijdag 17 februari 2006 @ 15.30 uur

  21. @18
    Haat zaaien, doet haat oogsten. Een terrorist of een amerikaanse soldaat die een hele iraakse familie uitmoordt.
    Geweld is altijd even misdadig en nooit legitiem.

    Reactie door stan — vrijdag 17 februari 2006 @ 15.36 uur

  22. Ik kan me geen moment druk maken over de rechten van terroristen. Zij, die enkel onschuldige burgers willen doden mogen wat mij betreft opgepakt worden vóórdat zij de kans hebben gehad hun plannen uit te voeren.
    Zij moeten in ieder geval niet de rechten krijgen die zij anderen willen onthouden.

    Reactie door henk — vrijdag 17 februari 2006 @ 15.52 uur

  23. Ik kan me geen moment druk maken over de rechten van terroristen. Zij, die enkel onschuldige burgers willen doden mogen wat mij betreft opgepakt worden vóórdat zij de kans hebben gehad hun plannen uit te voeren.
    Zij moeten in ieder geval niet de rechten krijgen die zij anderen willen onthouden.

    Reactie door henk — vrijdag 17 februari 2006 @ 15.52 uur

  24. @ Warrior, #17,

    Dat kan je mening zijn, ik pleit ook niet voor het meteen vrijlaten van Wesam al D. Maar waarom kan hij niet gewoon berecht worden in Nederland? Hij is nog niet een bewezen terrorist. Wat als hij onschuldig is?

    Reactie door Ellen — vrijdag 17 februari 2006 @ 15.53 uur

  25. Henk en Warrior,

    De mensen die daar vastzitten hebben juist nog geen rechtzaak gekregen, dus is ook niet bewezen dat ze terrorist zijn.

    Het zijn vaak mensen die iemand kennen die verdacht is, en de Amerikanen konden bij die verdachte persoon niet komen, dus pakten ze maar een kennis, in de trant van: die zal er ook wel mee te maken hebben. Of ze waren net op de verkeerde plek op het verkeerde moment. Volstrekte willekeur.

    Als het aan Bush en zijn kliek ligt zullen deze mensen nooit een rechtzaak krijgen, nooit toegang tot een advocaat.

    Besef goed wat dat inhoudt: rechteloosheid, willekeur, onrecht. Vind je het gek dat Amerika en het westen steeds meer gehaat worden.

    Reactie door Ellen — vrijdag 17 februari 2006 @ 16.06 uur

  26. Vroeg of lat moet VN in zijn huidige vorm ook dicht. Want VN heeft te veel misdaden van VS getolereerd en te vaak aan de VS jageknikt. Hierdoor heeft VN zichzelf irrelevant gemaakt. Het ontstaan van Guantanamo bay gevangenis zegt heel veel over hoe irrelevant de organisatie is geworden. VN heeft zijn gezag kwijt geraakt. De Guantanomo bay wordt vroeg of laat toch gesloten maar de negatieve gevolgen op de rechtsorde en democratie blijven altijd staan. Natuurlijk moeten we terroristen bestrijden maar op deze manier wordt de probleem alleen maar groter.

    Reactie door khosrow — vrijdag 17 februari 2006 @ 16.08 uur

  27. Dat kan Kofi Annan dus mooi vergeten.

    Reactie door Arbeider — vrijdag 17 februari 2006 @ 16.09 uur

  28. onno wie dan,
    hebben ze wat gezegt over of tegen jou, wat je niet aanstaat,
    kom je uit de usa??,ben je aanhanger van de terroristen beweging bush,
    of heet je toevallig Van Baalen vvd/C?da kabinet,
    die schreeuwde/riep zulke dingen ook!
    of is dit een proef ballonnetje?

    er zijn ondertussen wel wat mensen vrij,maar die hebben wel de beesten behandeling gehad,
    1-7 weken??,,1-2 jaar??. cuba/irak/afganistan/turky??/polen??afrika.
    en welke landen nog meer??
    en die bv de cia vluchten,toegelaten/geholpen hebben,NL/EU,
    dus weer een stel terroristen?? gekweekt!
    nu maar hopen dat ze de juiste mensen,gaan aanvallen!

    Reactie door ad — vrijdag 17 februari 2006 @ 16.23 uur

  29. @22
    Beste Henk,
    Mee eens dat je terroristen moet straffen. Verder moet alles gedaan worden om terroristische aanslagen te voorkomen. Incluis een vreedzamer buitenlandbeleid van de amerikaanse regering. Echter moet je verdachten, want dat zijn het, een proces geven en dan vervolgens bewijzen waar ze zich schuldig aan gemaakt hebben.
    Dat gebeurt echter niet. Die mensen worden zonder enige vorm van proces vastgehouden en onder druk gezet (gemarteld?), om informatie los te krijgen. Ook binnen bepaalde europese landen is dat in het geniep door de CIA gebeurd.
    Je pakt dus iemand al zijn mensenrechten af om vervolgens je eigen systeem te beschermen. Dat mag niet gebeuren want zoals eerder gezegd verlies je al je moreeloverwicht, maak je je schuldig aan dezelfde dingen waar je je juist tegen wil beschermen en zaai je haat en kweek je nieuwe terroristen.
    We komen dan als wereld in een geweldsspiraal terecht. Wij als westen moeten kijken naar onze eigen rol in het geheel. Wat kunnen we doen om veilig te leven en wat kunnen we doen om de situatie te optimaliseren waardoor we een fijnere wereld krijgen voor ALLE mensen. Niet alleen wijzelf.

    Reactie door stan — vrijdag 17 februari 2006 @ 16.28 uur

  30. Een artikel uit de NRC:
    http://www.watchingamerica.com/nrchandelsblad000029.shtml

    Reactie door Gideon — vrijdag 17 februari 2006 @ 16.39 uur

  31. stan helemaal met je eens,
    maar dan moet eerst een groot deel politiek verwijderdt worden,en die gaan echt niet zonder geweld,
    wandt die helpen nu al jaren de usa,en hun cia.
    en het westen is net zo corrupt,als het oosten,bij wijze van spreken!
    wij leveren wapens enz,wij leveren de plekken voor het martelen,wat leveren we niet(de usa/EU regeringen) voor geld!

    Reactie door ad — vrijdag 17 februari 2006 @ 16.55 uur

  32. ‘Bush-kliek’, ‘terroristenbeweging Bush’, ‘oorlogsmisdadigers’, ‘Blair en zijn kornuiten’…
    Ach, wat moet het toch heerlijk zijn om met zulk een simplistisch wereldbeeld te kunnen leven.
    Terwijl de wereldwijde kanker, genaamd islam, voortwoekert heeft de gemiddelde sp-kneus zijn blik uitsluitend gericht op Washington en enkele uitvergrote incidentjes op Guantamo Bay.
    Kortom, wat mij betreft elke dag gekookte ham voor die zieligerds op Guantanomo Resort.

    Reactie door Pierre Gustav — vrijdag 17 februari 2006 @ 17.07 uur

  33. Ik ben absoluut voorstander van om G.B. te sluiten.
    Het liefst vandaag nog, als morgen.
    Denk dat de halve wereld niet eens weet wat daar gebeurt of het niet eens willen weten.
    Maar, denk dat we toch aan het kortste end trekken.

    Of ze moeten G.B. voor iedereen een voor een eerlijk gerecht voorschotelen, voor elke gevangen.
    Met openbaring naar de buitenwereld.
    Zodat iedereen inzicht krijgt wat daar gebeurt.

    Reactie door Ron — vrijdag 17 februari 2006 @ 17.18 uur

  34. Niks sluiten ,andere bestemming.
    Voor politieke leugenaars en volks verneukers.

    Reactie door Jofel — vrijdag 17 februari 2006 @ 18.40 uur

  35. (20) Stan
    Een terrorist, zoals ik die zie, is voor mij geen mens. De Taliban en Saddam en aanhang waren erger dan wat nu gebeurt, en die krijgen nu dus koekje van eigen deeg.
    En degenen die nu de aanslagen in Irak en Afghanistan plegen zijn juist de aanhang van Saddam en de Taliban. Die willen hun macht terug. Het is heel gemakkelijk om ook die aanslagen toe te schrijven aan de Amerikanen…want dan kun je alles wat tegende Amerikanen en het westen gebeurt recht praten.
    Morele overwicht op terroristen? Dacht jij dat die terroristen daar mee zitten?

    Reactie door Warrior — vrijdag 17 februari 2006 @ 18.42 uur

  36. (24) Ellen
    Waarom niet in Nederland? Die slappe toestanden hier hebben er tot nu toe toe geleid dat steeds minder mensen zich druk maken om het gerecht. Als hij onschuldig is, moet hij gewoon vrijgelaten worden, zoniet mogen ze hem daar houden. Dat geldt overigens voor iedere schuldige in welk land ook. Als iemand iets uitvreet in een ander land, moet hij daar ook de consequenties van dragen.
    Ik vind het niet gek dat Amerika en het westen steeds meer gehaat worden, maar andersom ook niet.

    Reactie door Warrior — vrijdag 17 februari 2006 @ 18.49 uur

  37. kofi annan, en alle andere kampen dan??
    als een bedrijf sluit wil nog niet zeggen dat i niet ergens anders ook bezig is!
    of gewoon ergens anders weer begint!
    als ..vn of naamloos ven of besloten ven?

    en 32 als je in eu/usa een paar mensen vermoordt en je komt uit het buitenland, bv oosten ben je terrorist.
    maar vermoordt je in het oosten een veelfout van dat,,en je komt uit de eu/us ben je soldaat,en krijg je zelfs een glimmer op je borst, voor getoonde inzet,en moet.
    in naam van dat andere geloof,
    ””vader die in den bla bla bla,,uw wil geschiede,,bla bla bla,,amen,, voor het vertrek of aanval van de soldaat.
    ik zie toch veel overeenkomsten.

    Reactie door ad — vrijdag 17 februari 2006 @ 19.14 uur

  38. @32 P.Gustav: Je schrijfsels schieten helaas geen wortel, laat je eerst deprogrammeren met een bord tomatensoep, je weerzinwekkend racistisch wereldbeeld kan worden weggewerkt met een pureekuur.
    Wel even je eigen wassen voordat je wordt gestuurd voor behandeling.

    Reactie door Emiel — vrijdag 17 februari 2006 @ 19.51 uur

  39. De club van Kofi Anan heeft ook Israel al meerdere malen met resoluties duidelijk proberen te maken dat de bezette gebieden aan de Palestijnen toekomen en dat de nederzettingen ontmanteld moeten worden. Stuurt de USofA daar zijn troepen heen om de Palestijnen te bevrijden van de bezetting en de regering van Israel te arresteren en af te voeren naar een of ander deterneringskamp?

    De VN is een folkloristische club geworden voor afgedankte politici!

    Reactie door hanri — vrijdag 17 februari 2006 @ 20.19 uur

  40. Ben van dit bericht van Kofi Anan niet onder de indruk. Weet dat de Amerikaanse regering reeds 5 maanden werkt aan een nieuw detentiekamp in Marocco, net buiten Rabat. Begin december 2005 zijn hier reeds 4 Al Qaida verdachten geplaatst. Men beweert dat het gaat om 4 high ranking Al Qaida verdachten gaat. De Amerikanen zijn reeds haar detentiekampen aan het verplaatsen. Al dat gesputter om Guantanamo Bay en Abu Ghraib is slechts pro forma. Ze gaan gewoon door, zij het ergens anders.

    Reactie door Rob de Kuster — vrijdag 17 februari 2006 @ 20.44 uur

  41. @35
    Warrior
    Natuurlijk is een terrorist ook een mens. Een mens met verkeerde ideeen. Hoe komen die ideeen daar? Dat is een belangrijke vraag. Dan kun je pas het probleem oplossen. Door er met de botte bijl op los te gaan slaan maken we dingen juist erger dan ze zijn. Door de terroristen geen proces te geven maken we martelaren van ze en verliezen we al ons gelijk. Voor zover we het hadden. Geweld is een neerwaartse spiraal waar je verstrikt in kunt raken. Kijk maar naar Israel. Dat moeten we niet willen.

    Tenslotte nog even een reactie op @32.
    Ooit star wars gezien?: “Hate leads to the darkside” Moet je aanspreken, is het in land van Bush gemaakt.

    Reactie door stan — vrijdag 17 februari 2006 @ 20.55 uur

  42. 32.Tja….pierre Gustav
    Wat moet het toch heerlijk zijn om te redeneren zonder enige kennis van zaken.
    U gaat het in deze maatschappij nog ver schoppen.

    Reactie door Rob de Kuster — vrijdag 17 februari 2006 @ 21.10 uur

  43. Och ik hoop zo dat er een einde aan komt maar wel graag volgens de regels, ik weet niet of dit kan lukken,immers Amerika erkent internationaal tribunaal niet en volgens mij zit in het hoger gerechtshof in Amerika vriendjes van Bush.En ja er zijn mogelijk nog andere kampen in de wereld.Gedegen onderzoek van zoveel mogelijk partijen lijkt mij dus de aangewezen weg,in de hoop op waarheid.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zaterdag 18 februari 2006 @ 2.55 uur

  44. http://www.tweevandaag.nl/call.php?module=PX_Video&func=get&vid=18435&vtype=wwb&startvideo=1

    Reactie door Ron — zaterdag 18 februari 2006 @ 11.32 uur

  45. de video werkt niet.
    klik op de onderstaande link.

    http://www.kliknu.com/link.php?http://www.2vandaag.nl/index.php¤module=PX_Story&func=view&cid=2&sid=28775

    en bekijk de video.

    Reactie door Ron — zaterdag 18 februari 2006 @ 11.35 uur

  46. Beetje late reactie, van Kofi…

    Reactie door Boudewijn Pleines — zondag 26 februari 2006 @ 21.26 uur