Afghanistan: een levensgevaarlijke, kansloze missie

Afghanistan

De Nederlandse militairen die naar Uruzgan gaan, worden opgezadeld met een missie die niet kan lukken. Dat zeggen deskundigen die Afghanistan zeer goed kennen, maar niet werden uitgenodigd voor de parlementaire hoorzitting over Uruzgan. Ook komen Nederlandse parlementariërs aan het woord over de vraag waarom er vooral voorstanders van de missie werden uitgenodigd en waarom tegenstanders werden afgezegd of de mond werden gesnoerd.

Dit is de omschrijving van de uitzending van Zembla van afgelopen donderdag. Je kunt hem hier terugkijken.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zaterdag 18 februari 2006 :: 12.58 uur

149 Comments

149 reacties

  1. je mag het niet zeggen..en iedereen denkt het maar volgens mij zijn 2 lijkenzakken al voldoende en is het land te klein,denk ik…een heenvlucht is er,een terugvlucht vaak niet…zie Sebrenica..

    Reactie door eric — zaterdag 18 februari 2006 @ 13.11 uur

  2. Hallo Jan,
    ik heb net de uitzending op tv gezien. Wel toevallig dat nou net de voorstanders meer werden uitgenodigd, dan de tegenstanders. Hoezo objectieve beeld- en menigsvorming?
    Ik heb begrepen dat de voorzitters van 2de kamercommissie benoemd worden als ze CDA/VVD/D66 partijgenoten zijn. Zo kan kabinet Balkenende het advies van zo’n commissie al aardig de verkeerde kant opsturen. Triest!

    Reactie door Jules Timmerman — zaterdag 18 februari 2006 @ 13.35 uur

  3. Vrees dat STOER Nederland van een koude kermis gaat thuiskomen later. Het is daar gevaarlijker dan ons werd voorgehouden.
    Waarom toch ?

    Reactie door POSITIVO — zaterdag 18 februari 2006 @ 13.39 uur

  4. Zeker Eric zo zal het gaan.
    En… degeen die nu zo volledig achter het door Amerika geregiseerde senario staan, die weten dan van niets, ondanks alle waarschuwingen.
    Een aantal bekenden van mij die jarenlang in Afganistan geweest zijn, en daar handel hebben gedreven die dus ter zake kundig zijn en niet zijn voorgelogen door de belanghebbenden, zijn de mening toegedaan dat het ondoenlijk is om daar wat te bereiken, op de manier zoals nu wordt voorgespiegeld.
    De corruptie is van groter omvang dan in Indonesië, terwijl de opperhoofden van de Clans zich aan alle regels onttrekken.
    En zich verrijken met opium verbouwing waar Amerika de oorlog aan had verklaart, dat zijn ze allang vergeten. Zij hebben die “Heren” in het zadel geholpen, en die worden voor alle ‘hulp’ betaald, waarmee ze weer meer corruptie in het leven roepen die vele malen moeilijker te bestrijden is dan de strijd tegen hun terroristen!

    Reactie door Ouwe Dirk — zaterdag 18 februari 2006 @ 13.40 uur

  5. Worden we nu bedonderd of hoe zit dit? Zoals Zembla het ons laat zien is de hele hoorzitting een voorgekookt spel geweest waar onze parlementsleden met volle overtuiging aan hebben mee geholpen, willens en wetens. Waar halen zij het lef vandaan om op deze wijze te beschikken over de levens van onze meiden en jongens die deze missie moeten gaan klaren? Hebben zij aan hun achterban (niet de fractieleden, maar de gewone leden die maandelijks hun contributie voor de partij neertellen)de vraag neergelegd hoe die erover denken en wat de partij dient te doen? Geloof er niets van, zie de peilingen in het land en zullen die cijfers echt zoveel afwijken van de mensen die daadwerkelijk een politieke partij steunen? Dat 127 mensen in een dergelijke beladen zaak zo’n beslissing durven nemen zonder een soort referendum onder de eigen leden te houden, hoe kun je dit met je geweten overeenbregen?
    Een voorz. die de gore moed heeft om een man (Arnold Karskens) die uitgenodigd is om zijn ervaringen tegeven die hij heeft opgedaan in Afghanistan, neer te zetten als een onvolwaardige puber, te minachten c.q. te kleineren is inderdaad een product van zijn partij (VVD) die zo ook omgaat met ons als Burgers.
    De heer van Bommel gaf aan dat dit gesprek zo niet langer had moeten duren want dan had hij ingegrepen, een zwakke zet. U had meteen in moeten grijpen, want zo’n voorz. moet je weg sturen.
    Onbegrijpelijk dat een man als Horstel eerst uitgenodigd wordt en na een artikel geplubiceerd te hebben wordt verzocht om maar niet te komen riekt toch naar een nvooropgezet doel om koste wat het kost het kabinet niet op z’n gezich te laten gaan na hun “voornemen om een besluit te nemen”.
    Het is een schande van de eerste rangorde zo als er met mensenlevens gespeeld wordt ten eigen faveure om je cover tegenover het buitenland (USA)op te kunnen houden. Nog enige tijd en dan staan we met zijn allen weer voor de keus welke persoon moet er voor mij in de 2e kamer gaan zitten en moet er voor mij miscchien weer zo’n beslissing nemen? De SP, heeft zijn goede kanten, maar wat moet die laten vallen van z’n programma als het tot regereren wordt gevraagd? De PvdA, die door toch mee te gaan in de Afghanistan kwestie, misschien haar Rode Roos in een bloedend rood hart ziet veranderen zodra er doden vallen?
    In dit licht gezien kun je misschien nog het meest vertrouwen op Andre Rouvoet, maar toch geeft de SP mij wel wat moed om door te gaan.

    Reactie door Martin K. — zaterdag 18 februari 2006 @ 13.51 uur

  6. Vreemd dat de mensen die er echt daadwerkelijk zijn geweest en het land kennen, niet gehoord zijn door de commissie.

    Reactie door Ron — zaterdag 18 februari 2006 @ 13.54 uur

  7. Maar was Andre Rouvoet ook niet voor op het laats??
    Hoe vonden jullie die krijgsheer dan een toekomstig vriend van Nederland.
    Wat een afgang.

    Reactie door Jofel — zaterdag 18 februari 2006 @ 13.56 uur

  8. meende dat 200 militairen al afgezegd haddden en de dienst verlaten en dat nog 1000 man twijfelde.,

    dat zijn dan de details, die balkenende niet kan sturen , een gezonde militair zal ook nog wel ergens anders aan de bak kunnen komen denk ik., maar eens zien wie er straks echt nog willen en echt nog gaan,veteranen van alle oorlogen/missies die gewond zijn geworden lichameleijk en of psychisch zijn altijd nog gedumpt gewworden naderhand, stank voor dank ,bij voorbaat al bekend, voor de eer en glorie van het gezwel jpb.,

    een voorgeprogrammeerd fiasco., of misschien kunnen er herkeurde(goedgekeurde) -nog-invalide/zieke wao-ers naar toe gestuurd worden, die weten dat idereen ze naderhand zal laten vallen mochten ze nog gehandicapter raken, dus zijn daardoor misschien ultra super gemotiveerd.!

    Reactie door Jansonius — zaterdag 18 februari 2006 @ 13.58 uur

  9. Pure propaganda.. een schandalige manier om je in te dekken tegen de gevolgen van een dramatische beslissing.

    Reactie door An — zaterdag 18 februari 2006 @ 14.13 uur

  10. Het is helemaal duidelijk hoe men de mening over de aghanistanmissie heeft beinvloed, door juist die mensen uit te nodigen, die een min of meer positieve ervaringen in Afghanistan over konden brengen aan de tweedekamerleden.

    Alweer een minne zet, de militairen die de kooltjes uit het vuur moeten halen in Afghanistan zijn hier de dupe van.

    Bestel de lijkzakken maar vast, dit wordt een groot drama.

    Degene die zo graag hun zin wilde door drijven, om dat ze zo bang zijn voor de Amerikanen, zijn schuldig aan de dood van de Nederlandse militairen die totaal misleid aan de missie moeten beginnen.

    Weer een staaltje van wanbeleid en misleiding van deze regering!

    Reactie door e.krul — zaterdag 18 februari 2006 @ 14.16 uur

  11. Duidelijk, we zullen weer een heroïeke periode aan onze geschiedenis gaan toevoegen. Een wand met vele namen op de Dam.

    Weest gegroet cesar zij die gaan sterven groeten u, maar in een wel heel absurde arena.

    Ook begrijp ik nu beter waarom het gros van de politici de publieke omroep om zeep willen helpen. Onafhankelijke nieuwsgaring is toch wel heel erg lastig.

    Een laatste vraag, van welke club is die afschuwelijke man De Haan, nog nooit van gehoord.

    Roelf

    Reactie door R. van Bergen — zaterdag 18 februari 2006 @ 14.31 uur

  12. Als het er niet gevaarlijk was hadden we toch geen militairen hoeven te sturen ? Waar hebben we dan een leger voor ? Om de kermis van Hoogkarspel te beveiligen ?

    Reactie door henk — zaterdag 18 februari 2006 @ 14.32 uur

  13. Op zich zou een dergelijke structuur van een zogenaamde neutrale hoorzitting al voldoende moeten zijn om deze regering tot opstappen te dwingen.

    Het zou zo moeten zijn:

    De tegenstanders van het besluit presenteren een aantal deskundigen; zeg maar 6, en dan mogen de voorstanders er ook 6 ten tonele laten verschijnen. En al deze mensen in de Kamer om de beurt laten spreken en dan loten wie er de spits mag afbijten en dus ook het laatste woord mag voeren. Dit idee moet toch voor iedere partij te pruimen zijn?

    Reactie door Arbeider — zaterdag 18 februari 2006 @ 14.41 uur

  14. @12 Henk toch ! Er zijn genoeg plaatsen in de wereld met ‘redelijk’ gevaar waar onze militairen goed werk kunnen doen. Dit lijkt een soort Mission Impossible te zijn en hadden beter even kunnen wachten tot de zaken daar meer op orde waren. Nu lijkt het oorlogsmissie ipv wederopbouwmissie. Oorlog kun je overal maken, toch ?

    Reactie door POSITIVO — zaterdag 18 februari 2006 @ 14.42 uur

  15. vindt het ook belachelijk dat jonge jongens,
    tegenover 30 jaar guerrilla ervarings vrijheidsstrijders worden gezet, weliswaar met moderne middelen, maar dan nog.

    Reactie door Jansonius — zaterdag 18 februari 2006 @ 15.13 uur

  16. Ik wist ook niet wie die vreemde en zeer onbehoorlijke voorzitter de Haan was. Op Google vond ik dit:
    Henk de Haan CDA, voorzitter van de Kamercommissie Buitenlandse Zaken.

    Ik heb al gerageerd op de link :Balkendende
    vindt kloof klein….
    Dit in relatie tot betreffend topic en
    uitzending Zembla over aanloop naar debat en besluivorming.

    Reactie door Mona — zaterdag 18 februari 2006 @ 15.18 uur

  17. Gevaarlijk, of minder gevaarlijk.
    Maakt niet uit, – we hebben niets te zoeken in Afghanistan!
    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — zaterdag 18 februari 2006 @ 15.31 uur

  18. Waar zal de muur met al die Nederlandse namen van gesneuvelde militairen er op komen te staan?

    Reactie door h.hiensch — zaterdag 18 februari 2006 @ 15.40 uur

  19. 17 Hiensch: een goede plek leek voor me het torentje….

    Ondertussen blijf ik nog hopen vor een ieder dat de missie nog wordt afgeblazen….we kunnen de afghanen in Uruzgan sowieso nu niet helpen… en zeker niet met een leger……

    Reactie door Mona — zaterdag 18 februari 2006 @ 15.50 uur

  20. eric Er zijn mensen die zelfs van mening gezien de Taliban dit natuurlijk ook weet, goed op de hoogte is van de aanloop naar de missie en mening Nederlandse bevolking, dat de Taliban ze snel mogelijk een paar Nederlanders om zullen brengen om ze weer kwijt te kunnen

    Het is allemaal even erg.

    Reactie door Mona — zaterdag 18 februari 2006 @ 15.55 uur

  21. Amita, moeten we de mensen daar maar laten stikken dan ? Overleveren aan die Taliban-bandieten ? Ik vind dat internationale solidariteit met onderdrukte volkeren niet verkeerd is.

    Reactie door henk — zaterdag 18 februari 2006 @ 16.12 uur

  22. Die sneuvelbereidheid in een hoger geweldsspectrum zal door Balkenende straks breed worden uitgemeten als hij in zwartlakens pak op tv nationale rouw opeist voor de eersten die voor God, Vorstin & Vaderland zielloos terug worden ingevlogen. Altijd goed voor populistische nationalisme-opwekking.

    In antwoord op Henk 21: Laten stikken?
    Laat me niet lachen, of hebben Karrenmans en zijn troepen in Sebrenica soms 8000 moslims uit handen van Bladic gered?

    Amerikanen moeten zelf de gevolgen van de volkswoede opruimen die zij met hun preventieve oorlogsagressie hebben doen oplaaien in Afghanistan en Irak!

    Reactie door Emiel — zaterdag 18 februari 2006 @ 16.31 uur

  23. Tjonge wat een reportage zeg.

    Reactie door Ninka — zaterdag 18 februari 2006 @ 17.05 uur

  24. De uitslag van de hoorzitting was, na het voortijdig fiat van de PvdA, uiteraard al bekend. De klucht moest alleen nog opgevoerd worden.

    Vond het een prachtig optreden van de in mijn ogen dapperste journalist van Nederland, Arnold Karskens. Vooral zijn presentatie van het Amerikaanse rapport over de veiligheid in Uruzgan uit januari 2006 vond ik spectaculair. Het rapport is de Nederlandse kamerleden onthouden om ze over de streep te kunnen trekken!

    Het hele gebeuren deed mij denken aan de presentatie waarmee Colin Powell de Veiligheidsraad in 2003 probeerde te overtuigen van de noodzaak van de aanval op Irak, een beschamende vertoning, nietszeggend multimediamateriaal moest de lokaties waar massavernietigingswapens aantonen. We weten allemaal wat er in Irak is aangetroffen!

    Ik hoop van harte dat al onze militairen gezond terugkomen, mocht de uitzending echter een debacle worden en het doel, de opbouw van Uruzgan niet bereikt worden, dan zullen degenen die de missie gesteund hebben verantwoording af moeten leggen.

    Reactie door hanri — zaterdag 18 februari 2006 @ 17.06 uur

  25. Dit onderwerp hebben we al in het prille
    begin tot en met behandeld, toen daardoor
    BZ hier uitgebreid in beeld was.
    Al eerder hebben we vastgesteld, dat Neder-
    land een Vredesmissie werd voorgeschoteld.
    Al geruime tijd hebben we gemeend dat onze
    mensen onder valse voorwendselen zijn aan-
    gemoedigd tot daden voor het Vaderland.
    Erger is dan dat zij nu door Amerikaanse
    troepen, die om hulp kan worden gevraagd
    als zaken niet overzichtelijk meer zijn,
    kunnen worden aangevoerd, die dan het com-
    mando over zullen nemen in verantwoordelijk
    heid, om aan wel OORLOGSHANDELINGEN deel
    te nemen in de voorste gelederen, al dan
    niet ook ingesloten worden.
    ONS EIGEN ter beschikking gesteld oorlogs-
    materieel wordt dan ergens op de achter-
    grond door de Amerikanen (raketten op 11 km
    afstand)bediend.
    Zo goed als ook andere logbezoekers hier er
    nu ook hun directe, al dan niet aangetrouw-
    de familie of kennissen in betrokken weten,
    zijn de uitgeselecteerde vrijwilligers (?)
    straks niét de Vredeshelden, maar door dit
    Kabinet willens en wetens geofferd aan
    oorlogsmissies, die niets, maar dan ook
    niets te maken hebben met een vorm van de-
    fensie, al zeker niet tbv ons eigen land,
    en zal burgerbevolking, welke Taliban fami-
    lieleden huisvesten, hierbij wederom
    slachtoffer worden.
    Het wordt geen leuk voorjaar, het wordt
    geen leuke zomer, en we houden het ook met
    zijn allen kennelijk niet tegen, maar IK
    heb Bush niets beloofd en niets toegezegd
    en al zeker geen vrijwilliger uit mijn ei-
    gen omgeving.
    Het ligt al tijden lang kennelijk rotsvast
    in de bedoeling en kennelijk onder een vorm
    van chantage, lijkt het, of economische boy
    cot, (dat was geen grapje, dat was ernst).
    Met trots kun je je eigen land verdedigen,
    niet met trots kun je je laten inzetten
    voor een NIET-VREDESmissie!
    We zullen hoop ik met de gemeenteraadsver-
    kiezingen zien, wie déze COALITIE daarin
    nog zou willen steunen en daarin zal dat
    dan doorwerken naar de aantallen voor de
    plaatselijke politiek, ZELFS al dééd dié
    het ter pláátse (de gemeente)UITSTEKEND !!

    De a.s. gemeenteraadsverkiezingen zijn DE
    MOGELIJKHEID de Politiek een DUIDELIJK
    SIGNAAL AF TE GEVEN, net zoals bij het ge-
    houden Referendum, het is DE KANS om opnieuw dit Kabinet, deze COALITIE nogmaals
    te CORRIGEREN! DOE DAT DAN OOK ! IK WEL !

    Regelgeving is nu ook nog nodig om een fat-
    soenlijk objectief en relevant onderzoek
    te doen ipv deze door enkelen gedirigeerde
    vertoning.
    Het zal ons door onze nazaten heel láng
    worden áángerekend en we zullen langdurig
    wonden moeten verzorgen die voorkomen hadden kunnen worden en van een heel ander
    sóórt hadden moeten zijn. Wee U, mede-ver-
    antwoordelijken: zo gaat U de geschiedenis
    in!
    Wel of geen Zembla, ik denk er nog net zo
    over als toen!

    Reactie door Madelief — zaterdag 18 februari 2006 @ 17.30 uur

  26. 24 het rapport is de kamerleden onthouden….

    Ik kan bevatten dat kamerleden zich slechts formeel conformeerden om informatie achtergehouden om zodoende met z’n allen tot een ja te komen.
    Dit zou dus bij voorbaat een gezamenljke concensus zijn info niet in het debat naar voren te brengen om tot een ja te komen.
    Ik kan dus niet bevatten noch geloven dat ze zelf niet op de hoogte waren van deze informatie (met name PvdA dus) noch dat ze niet door hadden hoe de samenstelling van de uitgenodigde sprekers voor het debat eruitzag.

    Misschien schat ik onze volksvertegenwoordigers
    te hoog in? Of begrijp ik niet goed wat kamerleden wel en niet mogen?

    Zoals al eerder genoemd was het meer dan schammteloos voor de hele kijkende burgerbevolking zoals Karskens door de merkaardige voorzitter de Haan gekortwiekt en beledigd werd.
    En niemand die er een stokje voor stak.
    Treurig was dat.

    met groet

    Reactie door Mona — zaterdag 18 februari 2006 @ 17.40 uur

  27. Een ieder die nu denkt dat deze hoorzitting was opgezet om Kamerleden over de streep te trekken, die denkt toch echt onterecht dat de meeste Kamerleden onnozel zijn.

    Deze reportage toont aan dat de hoorzitting moest worden opgezet om het Nederlandse volk de indruk te geven dat men heel integer met de zaak omging, terwijl men duidelijk met zijn klompen kon aanvoelen dat het anders moest liggen. Alleen al de behandeling van Karstens had bij de meesten de alarm bellen moeten laten rinkelen, en ik denk ook dat men dat al van te voren wist. Ook het opeens afschrijven van de deskundige uit München, van het zelfde laken een pak. Hier is zonneklaar een poging gedaan om het Nederlandse volk om de tuin te leiden, door een meerderheid van de kamer, maar goed dat er nog integere journalisten zijn, die zich, ondanks de dreiging van Van der Laan, de mond niet laten snoeren.

    En ter zijde, ook onze eigen Van Bommel maakt niet zo’n beste beurt. Bij de eerste interventie van de voorzitter, en de manier waarop was al een aanfluiting, zo behandel je een gast niet die je, gevraagd, komt voorlichten, had hij dus al moeten protesteren en nu niet achteraf zeggen ja het had niet veel verder moeten gaan dan had ik toch gepoogd in te grijpen.

    Maar ik ga niet zo ver dat ik Harry er van verdenk dit vuile spelletje te hebben mee gespeeld.

    Roelf

    Reactie door R. van Bergen — zaterdag 18 februari 2006 @ 17.40 uur

  28. @26 Mona.

    Jij hebt hetzelfde gezien als dat ik heb gezien en jouw interpretatie is gelijk aan de mijne.

    We worden door onze eigen volksvertegenwoordigers belazerd.

    En ze laten allen onfatsoenlijk gedrag naar een uitgenodigde gast, door hun voorzitter, toe. Hoe ver kun je zinken?

    En hoe normen en waarden, was toch CDA he die De Haan?

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — zaterdag 18 februari 2006 @ 17.46 uur

  29. 25 inderdaad, zembla maakt niet uit, het het gevoel van een zwarte dag in de geschiedenis was er al.
    Zelfs mensen met het meeste vertrouwen in de oprechtheid van het kabinet over deze missie, wisten dat het debat niets meer dan een doorgestoken kaart en aanfluiting was.
    Nu dat heeft Zembla laten zien hoe het er al achter de schermen zag en word ik toch weer boos en blijf ik ondertussen hopen
    dat deze missie niet doorgaat. Er zal vast wel nog iets gebeuren.. laat het dan de weigering van heel veel soldaten zijn…

    26 Roelf
    Harry v. Bommel had mi. sterke argumenten zoals de onmogelijkheid om op korte termijn democratie naar een feodale bevolking te willen brengen.
    Wat mij betreft had hij het onder aanmemers stukje van Amerika zijn, in verhouding tot zijn verdere argumenten, wel wat ondergeschikter kunnen maken.
    Ik denk ook zeker niet dat hij mee doet aan enige oneerlijkheid.
    Ik vind hem zelf een integere en erg sterke debater.
    Hoe het precies in elkaar steekt, wie er wel en niet iets tijdens zo’n debat mag zeggen en/of de voorzitter sowieso tot de fatsoens orde geroepen mag worden- dat is toch ook een rare situatie omdat het de voorzitters taak is- weet ik in eder geval niet.

    Reactie door Mona — zaterdag 18 februari 2006 @ 18.18 uur

  30. Madelief en Roelf
    ik kan mij helemaal vinden in jullie commentaar over deze kwestie. Ik kan er weinig aan toevoegen. Wat een stuk onfatsoen als voorzitter. Het is dat je er kennis van neemt via deze weg, maar dit gebeuren had in alle actualiteitenprogramma’s te zien moeten zijn. Een complot misschien?
    Het is aanstonds zaterdagavond. Ik ga straks met een paar vrienden onder het genot van het een en ander deze kwestie nog even doornemen. Een goedenavond overigens.

    Reactie door Gandalf — zaterdag 18 februari 2006 @ 18.23 uur

  31. (1)je mag het niet zeggen !wat mag je niet zeggen? mag je niet zeggen dat je denkt dat het beter is dat nederlandse militairen aan flarden geschoten worden zodat het volkje in de nederlanden eens wakker word .mag je gerust zeggen wand het is gewoon zo .je mag ook zeggen dat die klootzak uit italie (minister van buitenlanse zaken )met zijn provocaties rechtstreeks verandwoordelijk is voor de dood van v.n militairen in afghanistan .het is voor de taliban momenteel echt niet moeilijk om mensen te recruteren in pakistan om die ,westerlingen, af te knallen na het tshirt van die gast en de cartoons .geloof maar dat ze lol hebben .laat maar komen die zakken dan kan balkenende en kamp naar het tribunaal in den haag !toch?

    Reactie door ,texas, henkie — zaterdag 18 februari 2006 @ 18.54 uur

  32. CIA kampen, martelingen, guantanamoBay, afluisteren. Fijne praktijken. Gelukkig is het nu i.i.g duidelijk wie dit steunen, alhoewel de naieve pvda nog steeds denkt dat onze missie keurig van de USA gescheidden blijft. Hoe naief kun je zijn?
    THX PVDA, nu weet ik zeker dat ik nooit op jullie stem. GR links vond bovenstaande zaken WEL ‘n breekpunt.

    HAARP wel ‘s van gehoord ? DE EU wel, eistte in 1999 al onmiddelijke stopzetting van dit apparaat. Maar politieke druk vanuit NL…niks !

    Zonder 9-11 was Afghanistan waarschijnlijk niet in zo’n slechte staat.
    Heeft de politiek ooit gesproken over de grote groep mensen die de officiele verklaring van FEMA m.b.t 9-11 ‘n lachertje vinden ?
    NEE dus, volgens mij zijn ALLE politic dus of heel erg dom, of heel erg sluw, of heel erg bang. Hoe zit het JAN, onder welke categorie val jij ?

    Reactie door Resonancer — zaterdag 18 februari 2006 @ 19.39 uur

  33. 31 texas henkie

    Ik kan het niet met je eens zijn.
    Een cartoon en T shirt van een Itiliaanse minister zijn niet verantwoordelijk voor het oorlogs leed en betrokkenheid van Nederland en haar soldaten bij deze missie. Ons kabinet draagt deze verantwoordelijk.

    met groet,

    Reactie door Mona — zaterdag 18 februari 2006 @ 19.44 uur

  34. Hallo Henk.
    Wat weten we van de Taliban?
    Je noemt ze bandieten.
    Je zegt dat ze de gewone bevolking onderdrukken. De gewone bevolking in dat gebied is alleen maar Taliban. Ze willen hun eigen vrijheid, – hebben in onze ogen wat vreemde ideeën, – maar moeten ze daarom maar worden afgeslacht?
    Nee, “solidariteit” heeft daar niets mee te maken.
    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — zaterdag 18 februari 2006 @ 19.48 uur

  35. 33 texas henkie
    wil nog even toevoegen dat het beroerd worden over deze missie voor velen ook zo is.
    Ik ken ook veel echte jongen mensen die het beleid Balkende en deze missie als een somber levensbeeld ervaren.

    met groet en sterkte

    Reactie door Mona — zaterdag 18 februari 2006 @ 19.55 uur

  36. Gandalf, neem aanstonds dan met vrienden
    die kwestie nog even door voordat je je on-
    der de genotsmiddelen begeeft.

    Had je maar van alle onordentelijke zaken
    die hier de revu passeren maar een spijker-
    hard print archief aangeschaft.

    Dan waren álle zaken je klinkklaar duide-
    lijk, omdat alle achtergrond info wel dege-
    lijk relevant is.

    Overigens, om een uitzending ‘passend’ te
    maken, als deze niet exact gelijkertijd
    wordt uitgezonden en bijv. een paar uur
    eerder, of soms de dag ervoor, gebeurt het
    nog altijd dat daar soms wat in geknipt
    wordt, zo ook vroeger bij andere discussie
    programma’s van de div. chr. omroepen. Mij
    is niet altijd duidelijk wordt ons feite-
    lijk wordt voorgeschoteld, daarmee kunnen
    dus ook gasten ongewild tekort worden ge-
    daan. Echter dat geldt ook bij kranten waar sommige redakties knippen in ingezon-
    den stukken en te veel censureren, zodat de
    krant zijn eigen gemáákte gezicht denkt te
    blijven behouden, maar dat gaat natuurlijk
    een keertje mis.
    Leve Internet waar iedereen zijn zegje mag
    doen en zijn eigen krantje ‘draaien’, álle
    kanten uit, waar of niet waar.
    Het is even wennen, maar na verloop van tijd scheidt het kaf van het koren met enige roze brillen op, zichzelf wel.
    Bespreek met je vrienden eens wat jou wel-
    gevallig is, of hebben jullie het alleen
    over al die families, hoe die te adviseren
    zodat hun geliefden van deze ‘Afh.opdracht’
    ontheven kan worden op juridische gronden.
    Op korte termijn de politiek een duidelijk
    signaal afgeven is het enige wat er nu nog
    op zit. Echter, Gandalf, nu de Kamerheid
    in meerderheid VOOR heeft gekozen, mocht er
    nergens meer over gepraat worden.
    Dus wat nu dan?
    Veel plezier, en neem een flinke afzakker
    om deze chaos even te vergeten !
    Weet je nog die hoofdpijn van de vorige
    keer? Als je morgen nog wat leuks dacht te
    doen, kijk dan wel een beetje uit.
    Dan neem ik er hier wel ééntje van je over!
    Plezierige avond en groeten aan de jouwen!
    Meer shoppen, al is het maar bij alle Sp-ers verruimt de blik ! Groetjes en morgen
    dan dus zo gezond mogelijk weer op!

    Reactie door Madelief — zaterdag 18 februari 2006 @ 20.02 uur

  37. Even iets anders, men begint nu over nieuwe kerncentrales. Laat nu in Afghanistan veel uranium voorkomen. Toevallig?

    Reactie door Herman — zaterdag 18 februari 2006 @ 20.10 uur

  38. Zembla bekeken,vreselijk!
    Je gaat haast denken; schaf politiek af,veel erger in de wereld lijkt het niet te kunnen worden!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zaterdag 18 februari 2006 @ 20.33 uur

  39. Moeten we het hier niet over hebben, met name de kop ramp scenario ?

    http://www.vogelgriep.nl/

    Reactie door lambert — zaterdag 18 februari 2006 @ 21.21 uur

  40. Het aantal Taliban leden in Uruzgan is rond de 20.000. In 2001 waren er 180.000 Taliban leden, na vele die gestopt zijn, vermoord zijn, overgelopen zijn en naar Irak en Pakistan zijn gegaan, blijven volgens schatttingen 35.000 over. De meeste zitten in Uruzgan. Ze vechten niet de hele tijd natuurlijk, maar af en toe als ze zin hebben. Dus eerst zijn ze gewone dorpsbewoners, en daarna vallen ze je aan. Ik houd mijn hart vast voor de troepen die daar heen gaan die niet weten wat ze te wachten staat…

    Reactie door Farshad — zaterdag 18 februari 2006 @ 21.31 uur

  41. 26 ik ben nog even aan het denken dat indien van Bommel had opgestaan en de voorzitter tot de orde had geroepen wat er que protocol was gebeurd?

    Verder vind ik overigens dat deze onbeschaamede voorzitter Harry v.d.Bommel eerder tot de orde had geroepen wegen gebrek aan respect over de militairen en dat kon ik helaas wel met hem eens zijn.
    Het was een ironische uitschieter en in dit debat misplaatst.
    Misschien van Bommel al afgezwakte in positie daardoor en kon hij niet meer sterk terugkomen.

    Reactie door Mona — zaterdag 18 februari 2006 @ 21.32 uur

  42. De afgelopen jaren zijn al diverse complottheorieën de revue gepasseerd.
    Kennedy, Rosswel, 911, Princess Di, Illuminati enz. enz.

    Na deze uitzending van Nova te hebben gezien kunnen we er met een gerust hart weer een aan toevoegen.
    Het is alleen zo dat ik er in deze kwestie geen moment aan twijfel (zeker na het zien van Nova) dat het doorgestoken kaart is geweest.
    Het gevoel dat het niet deugde had ik al en is na het zien van de reportage onmiskenbaar bevestigd geworden.
    En die voorzitter de Haan pfff, hij voelt zich niet bezwaard om een uigenodigde getuige -deskundige te kleineren, als oneigenlijk neer te zetten.
    Wat een farce…..
    De huidige politiek ís vuil en vunzig, het is overduidelijk door dit beeld en geluid aangetoond.
    Het mag dan wel niet gezegd worden, maar we hebben het allemaal kunnen aanschouwen.

    Reactie door Wattenstaafie — zaterdag 18 februari 2006 @ 21.35 uur

  43. Zemla natuurlijk!! Niet Nova…

    Reactie door Wattenstaafie — zaterdag 18 februari 2006 @ 21.36 uur

  44. @39 Kippegriep zul je bedoelen.

    Waarom geen vogelgriep, omdat het werkelijke probleem de wijze van kippenhouden is en het gesleep met huisdieren.

    Maar goed dit is mijn log niet en ik ga geen draad beginnen die off topic is.

    Hier ligt de bal altijd bij Jan Marijnissen en terecht.

    Roelf

    Reactie door R. van Bergen — zaterdag 18 februari 2006 @ 21.43 uur

  45. 38 Sabike Van de schoonheid en de troost…
    Wat er met instemming over deze missie is Nederland is gebeurd overschrijdt deze grenzen bij voorbaat.
    Er is geen politieke troost achteraf.
    Politieke schoonheid was er evenmin.

    Reactie door Mona — zaterdag 18 februari 2006 @ 21.43 uur

  46. Om bij het onderwerp te blijven: Afghanistan, een levengevaarlijke, kansloze missie: jazeker, wie Bush en zijn gristenhavikplatform vertrouwen toedicht is gebrainwashed gunsteling van ongebreideld neoconreformatisme.

    Reactie door Emiel — zaterdag 18 februari 2006 @ 22.01 uur

  47. OK. de soldaten hebben zelf voor dit beroep gekozen en weten de gevaren van hun beroep.
    Maar als ze nu eens zelf met z’n allen tegen deze regering zouden zeggen “krijg de kelere achtelijke Bakelende we gaan niet en verbrand maar met je verhaal” dan pas kan er in nederland wat veranderd worden.

    Reactie door Frans — zaterdag 18 februari 2006 @ 22.26 uur

  48. De eerste soldaat die niet levend terug komt zal de ‘doodsteek’ zijn voor de politieke ego’s in den Haag. Alle partijen, die voor deze missie hebben gestemd en de bevolking middels hun ego retoriek hebben bestookt met valse argumenten, zullen worden weggestemd. Hoe Balkenende dit dilemma gaat oplossen is de grote vraag. Ga ik spreken op de begravenis of niet? Dat is jullie karma, JP en consorten en jullie stemvee, draag het en aanvaardt de consequenties van jullie keuze. Ego’s en ego-denken zijn de oorzaak voor de waanzin van ons bestaan.

    Reactie door Alie Dekker — zaterdag 18 februari 2006 @ 22.44 uur

  49. Zit ik met mijn kleinkind naar Idols te kijken komt daar de hele luchtmacht brigade opdraven.
    Wat is er aan de hand in dit land.

    Reactie door Jofel — zaterdag 18 februari 2006 @ 23.33 uur

  50. Worden militairen nu als idolen gepresenteerd Jofel?;)

    Reactie door Wattenstaafie — zaterdag 18 februari 2006 @ 23.58 uur

  51. alie
    dat is toch wel letterlijk en figuurlijk,,,de doodsteek,,

    wat dacht je er van om bij de eerste dode,
    bv kamp voor de muur te zetten,
    bij de 2de der balken,einde,
    bij de derde de de vvd.

    als we dat eens afspraken,zouden ze dan nog soldaten uitzenden??

    soldaten wijger deze dienst,
    we zijn niet in oorlog??
    luister niet naar deze h**r*n van de usa.
    enne er valt meer te verdienen als gewone burger,dat klubje waar je nou zit geeft liever per maand +-2- 3-4 miljoen uit aan reclame!
    knap niet de vuile was op van de politiek.

    als het geld op is wat betaald wordt aan de opperhoofden van de clans of war lords of hoe ze maar genoemt worden?,dan zijn jullie vogelvrij,
    en ze maken geen onderschijd tussen een usa vlaggetje of een nl vlaggetje!
    of vindt je het wel een leuk idee om tussen 6 planken onder een vervuilde nl vlag,,de grond ingedrukt te worden,
    of daar ginder?
    ach ja je familie zal nog wel een paar jaar of altijd aan je denken.
    maar de politiek nog geen uur,,en mischien een toespraak van bea,burgers er is vandaag een dappere strijder voor ,,even kijken,,o ja de vrede heen gegaan,onze diepe diepe gevoelens en medeleven gaat dan vooral uit naar de familie,wat staat hier,he,o ja de familie de gro^&^*^t,
    en de meeste burgers zijn jullie vergeten na 2 dagen,mischien een week?
    he wie ooo ja die is doodgeknalt of niet?
    waar was dat toch? iran of zo?

    Reactie door ad — zondag 19 februari 2006 @ 0.09 uur

  52. Ik kon dit ook niet thuis brengen Wattenstaafje.
    Het zou toch geen propaganda zijn??
    Er kwam een hele stoet voorbij met mitrailleur en al, in een muziek programma.
    Eerst heb ik de hele week moeten kijken bij het schaats toernooi in Turijn naar een propaganda stuk van ons koninklijk huis op de tribune,en nu dit.

    Reactie door Jofel — zondag 19 februari 2006 @ 0.12 uur

  53. Off-topic @39: Grappig dat op http://www.vogelgriep.nl reclame wordt gemaakt voor Tamiflu. Het lijkt er op dat ene Donald Rumsfeld daar nogal aan verdient…

    http://www.globalresearch.ca/index.php?context=viewArticle&code=%20ME20051026&articleId=1148

    On topic: Ik vind het ongelofelijk dat onze Nederlandse politici (uitgezonderd Van Bommel) zich wederom heeft laten meeslepen in een oorlog, gebaseerd op leugens en bedrog.

    De manier waarop kritische deskundigen inzake Uruzgan worden gecensureerd loopt zorgwekkend synchroon met de manier waarop in de VS critici gedemoniseerd worden door het regime, als landverraders en terroristen.

    In dit verband is het document wat ik van een van de vaste reageerders op dit weblog heb gekregen (Bou) inzake de aanslagen op 11 september eigenlijk verplicht leesvoer. En ik ben het met haar eens dat de SP-fractie dit zou moeten oppakken. Alleen al omdat 9/11 de perfecte aanleiding (New Pearl Harbour) was om de eerder geplande oorlog tegen Afghanistan te beginnen. Niet toevallig ligt daar een belangrijke pijpleiding…

    Let’s face it: 11 september zou wel eens een inside job geweest kunnen zijn. Tijd voor de politiek om de betrokken ministers aan de tand te voelen.

    Het 8 pagina’s tellende document is hier te downloaden:

    http://darealjohnito.web-log.nl/log/5001358

    Reactie door Johnito — zondag 19 februari 2006 @ 0.24 uur

  54. @ad
    Ik ben er helemaal niet voor om mensen voor de muur te zetten ad. Dat is zeer onsmakelijk en ik hoop dat je dat uit boosheid en frustratie hebt gezegd. Wat ik zei is dat de gevolgen( problemen met je geweten) voor rekening van de voorstemmers zijn. Meer niet.

    Reactie door Alie Dekker — zondag 19 februari 2006 @ 0.25 uur

  55. @ Jofel
    Eerst heb ik de hele week moeten kijken bij het schaats toernooi in Turijn naar een propaganda stuk van ons koninklijk huis op de tribune,

    -Nou dat vond ik nog wel leuk hoor!
    W.A. van Buuren is zelf ook een gepassioneerd schaatser, dus dit kwam me wel authentiek over.
    En Maxima…tja zoveel enthousiasme kan niet gespeeld zijn.
    En de pers vind het natuurlijk leuk om dit in beeld te brengen, het zijn tenslotte net mensen.
    Nee hoor dit was gewoon menselijk en niet gespeeld, dus geen propaganda naar mijn mening.
    We zijn het wat dit betreft oneens, gebeurt overigens niet zo vaak.

    Groet

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 19 februari 2006 @ 0.34 uur

  56. Ja dat vond ik ook prachtig om te zien wattenstaafie. Enthousiasme en oprecht. Ik ben hartstikke gecharmeert van Maxima vanaf het begin. Ze is een frisse wind in ons koningshuis. Hoe één persoon zoveel verschil kan maken puur en alleen omdat ze echt is. Prachtig!

    Reactie door Alie Dekker — zondag 19 februari 2006 @ 0.45 uur

  57. 54 alie
    tuurlijk is dat uit boosheid,
    vooral als je gelijk tijdig een uit zending ziet op belgie,,geloof ik,,
    weer over de martel en oorlogs praktijken,,en de leugens die worden verteld,
    bij de makers van het wat vrijer omgaan met zogenaamde terroristen/gevangenen,usa,
    dat er mensen zijn die in de zelfde regering zitten of onderzoekers?? ,,en zeggen dat deze bedenkers van dit soort praktijken glas hardt zitten te liegen,
    dat er soldaten zijn die totaal de weg kwijt zijn door toedoen van dit soort mensen.
    en dat onze polietiek daar aan meewerkt/en zelfs steunt,dat maakt mij kwaad,
    en ja dat tweede stukje had ik eigen niet op dat moment moeten schrijven’
    ik ben normaal ook niet zo,,
    maar af en toe,,,fout..ik weet het..
    maar kijk even naar het derde stukje,,,
    als we dat eens afspraken zouden ze dan nog soldaten uit zenden??

    Reactie door ad — zondag 19 februari 2006 @ 0.54 uur

  58. Ik snap het wel Ad. Ik raak ook gefrustreert omdat velen ook zo makkelijk achterover blijven hangen en ervoor kiezen om weg te kijken. Dat is hartstikke jammer. We weten allemaal beter. Ik hoop echt dat de tijd waarin we nu leven en de keuzes die we maken op basis van angst en hebzucht de laatste stuiptrekkingen zijn en dat een betere wereld ooit zal komen.

    Reactie door Alie Dekker — zondag 19 februari 2006 @ 1.00 uur

  59. en alie kijk eens op de links van bv johnito,of andere info site’s,er zijn site’s waar ik niet eens meer kom,die laten zien wat er gebeurt in oorlogs gebieden,goed maar ook vooral fout,,
    en al die dingen bij elkaar,
    de leugens van die of dat,de ene keer dit en dan weer dat,
    miljoenen weg geven goed of niet goed,
    en mensen in holland staan buiten/of worden buiten de maatschapij gezet,
    verzekeringen die er een gaos van maken,
    martelen waarschijnlijk ook in het nieuwe europa, en cia vluchten via nl bodem,
    ja dan spring ik wel eens uit mijn vel.
    sorry

    Reactie door ad — zondag 19 februari 2006 @ 1.23 uur

  60. Na de discussie over de ‘lease’lijkkist is het ook vast mogelijk om een lijkzak te leasen. Kunnen we hem ook alvast ‘pimpen’!

    Reactie door simone — zondag 19 februari 2006 @ 1.26 uur

  61. Ik kan niet eens op de site van Johnito komen. Raar he.

    Reactie door simone — zondag 19 februari 2006 @ 1.38 uur

  62. Het is niet mijn bedoeling om jou of wie dan ook uit je vel te laten springen ad. Het is slechts mijn streven om zoveel mogelijk informatie te delen met anderen. Informatie die mondjesmaat, veel te laat of soms helemaal niet via de normale media naar buiten komt. Daarbij ga ik er vanuit dat iedereen die er iets mee kán doen, er ook iets mee gáát doen.

    Het laatste wat ik echter bij mezelf toesta is mijn humeur te laten verzieken door etters die Nederland Europa of de VS regeren. Ik zal mezelf of mijn geliefden nooit laten beperken door hen. Ik hoop dat jou dat ook lukt.

    Reactie door Johnito — zondag 19 februari 2006 @ 1.41 uur

  63. @60, Simone,dat vind ik wel een erge harde!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zondag 19 februari 2006 @ 2.36 uur

  64. @61: link werkt gewoon hoor. Wel is web-log.nl er een uurtje geleden een paar minuutjes uitgeklapt.

    Reactie door Johnito — zondag 19 februari 2006 @ 2.51 uur

  65. 62 johnito dat ik zo af en toe uit mijn vel spring ligt niet aan jou,of een link van jou,
    en ja af en toe heeft mijn humeur daar wel eens last van,maar ik ben niet de enigste,denk ik? voor de rest ben ik gelukkig :-)
    maar kwil niet zeggen dat ik het maar naast me neer leg.
    ik heb teveel rottigheid gezien,in mijn buurt of elders,ontslagen van mensen,die nu dus eigenlijk niets meer kunnen, bv,
    naar een voetselbank moeten terwijl er aan de andere kant gewoon helie’s/wapens gekocht worden,
    dat ik even uit mijn vel knapte was vanavond bij een progamma uit belgie/terzake over het wel en we van cuantanamo en abugrab? en de manier waarop.
    de kleintjes,, schuldig al dan niet vast zitten,,
    de grote verhuizen gewoon naar het pentagon,en de vrouwlijke ahum ondervrager geeft nu les in ondervragings metoden,
    een advokaat van de usa,, rumsvelt/bush,enz,hebben gewoon toegestaan (goedgekeurt??)om iemand te volteren als de dood er maar niet opvolgt en of orgaan uitval.
    1 verhaal van een zogenaamde (terrorist niet bewezen)is dus dood,lijkschouwng als of er een bus over zijn benen was gereden,

    en 60 simone wat bedoel je daar mee???

    Reactie door ad — zondag 19 februari 2006 @ 3.12 uur

  66. Ik had niet gedacht dat deze slogan na een beetje afstoffen best weer goed dienst kan doen: Yankees, go home! [Mede opdat onze regering niet langer wordt verleid tot samenzwering tot en medeplichtigheid aan Amerika's neo-koloniale oorlogen].

    Reactie door Jan-Peter — zondag 19 februari 2006 @ 4.43 uur

  67. We leven in een schijndemocratie. Ik vertrouw erop dat de SP na aanleiding van deze uitzending kamervragen gaat stellen. Vooral de opstelling van de PvdA. Wat is die Wouter Bos een huichelaar.
    Bert Bakker werd uitgelachen maar heeft heeft gelijk als hij zegt: “We hebben er allemaal een potje van gemaakt!”.

    In de uitzending van Nova na het Afghanistan debat beschuldigde Wouter Bos D66 van het spelen van politieke spelletjes ten kosten van onze militairen. De huichelaar!

    De PvdA van Wouter Bos durft voor de oorlog te stemmen terwijl de meerderheid van de PvdA en de Nederlandse bevolking tegen is. Het regeringspluche is belangrijker dan een principieel standpunt tegen de oorlog. Het enige verschil tussen D66 en de PvdA is dat de PvdA het wat slimmer speelt.

    Ik heb er nog wat over gepost op de PvdA site. Het was allerminst beledigend. Toch werd het niet geplaatst. Een website zegt veel over de werking van een partij. De PvdA is nog steeds een regentenpartij.

    Reactie door Petrik — zondag 19 februari 2006 @ 9.38 uur

  68. In twee woorden “walgelijke vertoning’. Pechtold had gelijk met zijn opmerking ‘vuil en vunzig’ maar blijkbaar vindt hij dat in principe niet erg want op dit onderwerp na doet hij gewoon lekker mee met het kabinetsbeleid, de vunzigheid en speelt D66 op andere terreinen dezelfde vunzige politieke spelletjes om te kunnen blijven zitten. Petrik,de PvdA is niet nog steeds maar steeds meer een regentenpartij en moet mij maar eens uitleggen waarom ze zeggen een sociale partij te zijn. Ik krijg geen antwoord en hoe vervelend ik het ook vind de VVD blijkbaar ook niet. Dat spotje hebben ze aan zichzelf te wijten.

    Reactie door Henny — zondag 19 februari 2006 @ 10.47 uur

  69. Ook ten aanzien van de motie van Jan de Wit heeft de PvdA een rol gespeeld die alleen met het woord perfide kan worden aangeduid.Hij had Donner kunnen laten aftreden, en daarmee waarschijnlijk het hele kabinet maar heeft tegen gestemd omdat hij straks met het CDA wil gaan regeren.
    Willen we nog steeds een “linkse” regering samen met Femke en Wouter? ik niet!!

    Reactie door Aad Sweep — zondag 19 februari 2006 @ 11.43 uur

  70. Ik heb het volgende mailtje gestuurd naar Bert Koenders:

    Met walging heb ik gekeken naar de uitzending van Zembla over de besluitvorming rond de missie naar Afghanistan.

    Dat u geen verantwoording wilde afleggen in de uitzending is een volksvertegenwoordiger onwaardig.

    U noemde de uitzending eenzijdig, maar met de eenzijdige parlementaire hoorzitting had u geen enkel probleem.
    U werd tenminste nog gevraagd om uw mening, een groot aantal deskundige tegenstanders van de missie niet.

    Het is duidelijk wat uw politieke agenda is. Onze geloofwaardigheid tegenover onze NAVO -partners is belangrijker dan de Nederlandse democratie, de levens van onze militairen en het welzijn van de Afghanen.

    Hopelijk kunt u de eer aan u zelf houden en hoeven we niet op uw aftreden te wachten tot na Srebrenica 2.

    Reactie door Petrik — zondag 19 februari 2006 @ 11.47 uur

  71. @65 Wat denk je Ad?

    Reactie door simone — zondag 19 februari 2006 @ 12.04 uur

  72. Stuur een mail naar Koenders, schrijf een brief naar Bos, reageer op het blog van Samsom (als z’n site er niet weer eens uitligt).

    Laten weten dat je dit niet pikt!

    Reactie door Petrik — zondag 19 februari 2006 @ 12.11 uur

  73. Hmm, ok reageren in het blog van Samsom gaat dus niet want de PvdA kan het niets schelen wat Nederland vindt

    Reactie door Petrik — zondag 19 februari 2006 @ 12.14 uur

  74. (56)wat de papa van maxima uitgespookt heeft was ook niet gespeeld maar echt !militairen zijn kannonvlees voor het grootkapitaal (daar vallen de oranjes ook onder.toch?)vroeger was het voor koningin en vaderland .nu voor de portemonee van de industrieelen van amerika een beetje militair met een positief zelf(mens)beeld weigerd gewoon te gaan .ikzelf sta dan ook niet achter de missie en militairen vallen er doden jammer ,meer niet .

    Reactie door ,texas, henkie — zondag 19 februari 2006 @ 13.23 uur

  75. De militairen die nu afhaken ,zie ik als een schifting ,hebben in vredestijd een luizenleven,deze personen zijn ongeschikt
    voor militaire dienst,schijters.
    Over afghanistan,nooit zal hier vrede komen,als het de bedoeling is de eerste bron van inkomsten de papaver teelt te verbieden, 45 procent van de bevolking leeft van de inkomsten , en een groot deel van de westerse wereld geniet van dit product , wat is hier mis mee ,is voor ieders eigen verantwoording .
    Vergelijk het met een leger dat het westland binnenkomt en hier de bloementeelt verbied,hoe zou hier op gereageerd worden ,is niet moeilijk te bedenken .

    Reactie door g.kroes — zondag 19 februari 2006 @ 13.36 uur

  76. Zien die Nederlanders in hun uniform er niet zo uit als die Amerikanen ?
    Ik zou maar eens een enorm onderscheid maken in uniform ,want ik dacht dat de meeste mensen daar niet zo’n positief beeld hebben van de amerikanen ! em graag ze niet zien : zo was dat ook met de duitsers in de WO-II in nederland : In beide gevallen is het een bezetting : en dan ook nog politie-agentje willen spelen is nogal arrogant .

    Reactie door fred — zondag 19 februari 2006 @ 14.35 uur

  77. @70,

    Uitstekende actie Petrik (de mail naar Koenders). Ik ga ook een mail sturen, en naar Bos eveneens.

    Verder hoop ik dat de Vara deze Zembla herhaalt, het zou nl. over een ander onderwerp gaan (volgens de VPRO gids tenminste) dus ik vrees dat veel mensen niet gekeken hebben, maar dit niet hadden willen missen.

    Hoezo weloverwogen een oordeel vellen, hoezo luisteren naar deskundigen, hoezo democratie. Dit is regelrecht LANDVERRAAD.

    Reactie door Ellen — zondag 19 februari 2006 @ 14.35 uur

  78. texas henkie.

    Wat de papa van Maxima allemaal heeft uitgespookt is verwerpelijk, daarover geen discussie.
    Ik ben ook tegen die hele Afghanistan missie, punt.
    Maar om nu verband te gaan leggen tussen oprecht enthousiasme van Maxima tijdens een schaatswedstrijd en de misdaden van haar vader?
    Ik kan in ieder geval die koppeling niet maken…

    Groet.

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 19 februari 2006 @ 14.48 uur

  79. @78 Wattenstaafie,

    Wat mij betreft heb je hier helemaal gelijk in.
    Maxima kun je niet verantwoordelijk stellen voor de dingen die haar vader heeft uitgevreten.
    Eén ding staat voor mij wel als een paal boven water, die hele Afghanistan-missie wordt één groot fiasco en zal nodeloos veel levens kosten. En mij maken ze niet wijs, dat ze dat in den Haag zelf ook niet weten.
    Zeker gezien de ontwikkelingen van de afgelopen maand, is er helemaal géén veiligheid meer te garanderen voor de jongens die zich daar heen laten sturen.
    Een massaal protest van hen om niet te gaan kan misschien nog onnodige slachtpartijen voorkomen.

    Reactie door Anja — zondag 19 februari 2006 @ 15.13 uur

  80. @76 “Zien die Nederlanders in hun uniform er niet zo uit als die Amerikanen ?

    De Nerlanders zijn duidelijk
    herkenbaar.

    Reactie door Albert — zondag 19 februari 2006 @ 15.36 uur

  81. #24 hanri

    Dacht je nou echt dat de regering verantwoording zal nemen als de operatie een debacle wordt? Het wordt gewoon even een eersaluut bij de begraafplaats en verder niks!

    Dat is iets wat ze de hele tijd al niet willen doen, want er waren op andere terreinen ook al heel veel zaken, waarbij ze moreel gezien al failliet waren.

    Reactie door Arbeider — zondag 19 februari 2006 @ 15.41 uur

  82. @80
    Albert, ik twijfel niet meer.

    Roelf

    Reactie door R. van Bergen — zondag 19 februari 2006 @ 15.56 uur

  83. R.I.P. (democratie)

    Reactie door Kiddo — zondag 19 februari 2006 @ 16.00 uur

  84. Kort maar krachtig Kiddo! Maar inderdaad.

    Weet je wanneer ik echt trots op onze militairen zou zijn? Als ze nu massaal zouden deserteren. Ik ben geen pacifist, maar dit is verraad aan de militairen, dus moeten ze hiertegen in verzet komen.

    Reactie door Ellen — zondag 19 februari 2006 @ 16.13 uur

  85. Zijn de Nederlanders nu de Cowboys in een Indianen film ?
    De Nederlanders stammen wel af van Boeren en een deel daarvan houden koeien .

    Reactie door fred — zondag 19 februari 2006 @ 16.35 uur

  86. Kijken hoe de leden van het kabinet zich gedragen als er gevulde lijkenzakken terugkomen !

    Dan weer dat verantwoording-mijdend gedrag ?

    Reactie door fred — zondag 19 februari 2006 @ 16.38 uur

  87. 84 helemaal mee eens….deserteren
    het lijkt me overigens dat ze zelf de uitzending hebben gezien.
    hoe het allemaal nog meer in elkaar steekt weten we gewoon niet.

    Reactie door Mona — zondag 19 februari 2006 @ 17.53 uur

  88. Tjee, Deserteren???Ik snap niets van mensen die graag het leger/marine,inwillen maar dat ter zijde, het is hun keuze en die is vrijwillig genomen.Deserteren is volgens mij het gevang in en staat op CV ook niet goed,dus!
    Volgens mij hebben we ,middels de democratische besluitvorm, besloten dat we gaan!
    Ik weet niet of hiervoor nog een stemronde in de eerste kamer komt, in dat geval die nog proberen te overtuigen van het niet gaan!
    Maar moeten we dus niet die troepen alle zegen wensen, ookal ben je het er niet mee eens??

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zondag 19 februari 2006 @ 18.31 uur

  89. Met die soldaten die moeten gaan geen enkel pardon of medelijden.
    Ze zijn bereid om een ander te doden, daar hebben ze voor geleerd, en daar worden ze voor betaald en vrijwillig hebben ze er voor gekozen.
    Om als soldaat na te denken over de zinvolheid over zijn missie is zijn taak niet ,en dat weet hij ook als hij kiest voor dit vak.
    Voor de tegenstander geld ook doden of gedood worden.
    Een omgekomen soldaat of een gewonde soldaat is niet meer als een bedrijfs ongeval.
    We moeten er ook niet meer van maken.
    Sterven in Afghanistan is geen helden werk
    Want het heeft niks met het vaderland te maken.
    Het is een speeltje van Politiek den Haag en zijn vrienden..
    Die soldaten die daar sterven zullen snel in het vergeetboek geplaatst worden, omdat de Politiek dit altijd zal blijven zien als een van hun grootste missers die op alle manieren in de toekomst weggeschoven wordt.
    Een vuile oorlog is snel vergeten ook die hem voerde,
    Men hoort wel zeggen je moet achter ze gaan staan nu ze gaan, ik niet, want het is mijn oorlog niet.
    Ik kan niet achter iemand gaan staan die er bewust voor gekozen heeft om een ander om zeep te helpen in een zinloze missie, zeker als je voor je zelf nog uit kan maken om te bedanken voor deze eer.

    Reactie door Jofel — zondag 19 februari 2006 @ 19.07 uur

  90. P.S.
    Het waren de Taliban, die aals eersten te hulp schoten bij de aardbevingsramp in Pakistan. (over solidariteit gesproken!).
    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — zondag 19 februari 2006 @ 20.05 uur

  91. Ik vond ook dat Koenders een beetje raar met zijn mond trok toen hij van leer trok in de commissie. Het gaf aan dat hij zelf goed wist waar hij mee bezig was. Als je jezelf verloochent dan val je gewoon de ander aan dan valt het minder op moet hij gedacht hebben maar niet heus.

    Reactie door Henny — zondag 19 februari 2006 @ 20.10 uur

  92. Ik bedoel natuurlijk; Als je goed weet dat je de potentiele kiezers bedonderd hebt.
    Henny

    Reactie door Henny — zondag 19 februari 2006 @ 20.11 uur

  93. De Afghanen leven al jaren onder het juk van die vreselijke Taliban-misdadigers. Ze vragen ons of we ze willen helpen. Je ziet dat nu de economische groei al weer een beetje op gang komt in Afganistan.
    Als we ze nu alleen laten dan komen die Taliban weer terug op den duur, misschien.

    Reactie door henk — zondag 19 februari 2006 @ 21.38 uur

  94. Trouwens, dat knakenvolk van de Taliban bliezen in 2001 eeuwenoude Boeddhabeelden op , omdat men geen andere godsdienst naast de islam duldde. Is nog eens wat anders dan een cartoontje tekenen. Maar toen hoorde je niemand over “respect”
    Nee, ik denk dat we solidair moeten zijn met de gewone Afgaan en militaire steun moeten verlenen.

    Reactie door henk — zondag 19 februari 2006 @ 21.52 uur

  95. @ 88 Sabineke
    Je zegt: ‘Volgens mij hebben we ,middels de democratische besluitvorm, besloten dat we gaan!’

    *Het had meer er van weg dat de democratische busluitvormingtot stand kwam door
    insubordinatie van D66 ministers en de PvdA.
    Immers ze hebben beiden het standpunt van hun achterban genegeerd.
    Dat is geen democratisch genomen besluit maar kiezersbedrog!

    Groet

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 19 februari 2006 @ 21.58 uur

  96. Als de Westerse bemoeiienis – de aanval waarmee de VS in 200 de Taliban verdreef, de latere troepenzendingen in VN- en NAVO-verband – zo heilmaal zouden zijn geweest, dan zou de Taliban niet de steun uit delen van de bevklking krijgen die een opleving van Taliban-activiteiten mogelijk maakt. Hoe meer Westerse interventie, hoe meer verzet, helaas momenteel vooral in Taliban-vorm. Maar het Afghaanse verzet is in de kern volkomen logisch en terecht.
    Alleen al daarom moeten de Nederlandse soldaten NIET gestuurd worden, en NIET gaan.

    Kijk ook naar hoe demonstraties tegen de Mohammed-cartoons door Afghaanse soldaten – van het bewind dat door NAVO en VN, en ook door Nederlandse soldaten – uit elkaar worden geschoten. En kijk daarbij hoe NAVO-soldaten (zelfs Nederlandse F16′s!)bij dat geweld tegen demonstranten helpen. Straaljagers, bij wijze van relbestrijding! Moet dat democratie en wederopbouw verbeelden? Gaan de 1200 nederlandse soldaten dat soort smerige rol spelen?

    Om over de veelgeprezen vrijheid van meningsuiting maar te zwijgen: die geldt blijkbaar niet voor mensen die kwaad zijn wegens beledigende islamofobe cartoons…

    Reactie door rooieravotr — zondag 19 februari 2006 @ 22.01 uur

  97. @94 Henk
    Je zegt:
    Nee, ik denk dat we solidair moeten zijn met de gewone Afgaan en militaire steun moeten verlenen.

    *Als de missie als zodanig was geformuleerd dan was er geen steun in de kamer voor geweest!
    Nu heet het een opbouwmissie, welke het niet kan worden onder de gegeven omstandigheden.

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 19 februari 2006 @ 22.05 uur

  98. @95,Wattenstaafje, ik heb de regels niet gemaakt en ik weet niet of er hoofdelijk binnen de diverse partijen over gestemd is,volgens mij geef je met je stem een soort mandaat af en dus degene die op het pluche komt mag het doen naar beste goeddunken,met uiteraard in het achterhoofd de kiezers.
    Veel mensen geven hun mandaat te makkelijk, geloven de verkiezingspraatjes en kijken verder niet meer !Dat ze dan bedrogen worden ligt dus ook ietwat aan henzelf.Reden volgens mij dat Dittrich is afgetreden, zodat met het eerstvolgende congres het niet meer ter sprake hoeft te komen,immers de consequentie is aanvaard voor dubieus handelen.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zondag 19 februari 2006 @ 22.12 uur

  99. @Wattesntaafje,nog even;
    Minister van ontwikkelingssamenwerking was daags ervoor in Nova, toen al kon je horen dat het een meer vecht, dan opbouw missie zal worden.
    SP is er toch niet ingestonken, dus waarom anderen wel, DAT is een betere vraag volgens mij!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zondag 19 februari 2006 @ 22.16 uur

  100. rooieravotr, de cartoons waren op geen enkele manier beledigend. Het aankaarten dat terroristen de islam misbruiken om hun daden te rechtvaardigen wordt ddor de cartoons terecht aan de orde gesteld.
    Als je dat als beledigend ervaart, dan snap ik er echt niks meer van, dan heb je wel héél lange tenen.
    Ga verder maar eens praten met Afgaanse vluchtelingen over de Taliban.

    Reactie door henk — zondag 19 februari 2006 @ 22.19 uur

  101. Sabineke, natuurlijk wordt het een vechtmissie. Daarom worden er ook militairen gestuurd. Als opbouw aan de orde is, dan sturen we wel opbouwwerkers.
    Hoewel ? Wat moet je daarmee ? Nou ja, dan stuur je hulp.

    Reactie door henk — zondag 19 februari 2006 @ 22.21 uur

  102. Henk als een groep moorden pleegt uit de naam van een jou na staand iemand., die daar niks aan kan doen.
    Hoe zou je het vinden als deze beledigd wordt daarna.
    En dat die iemand bespottelijk wordt gemaakt.

    Reactie door Jofel — zondag 19 februari 2006 @ 22.38 uur

  103. Het was geen belediging jofel.
    Of er sprake is van belediging mag je niet af laten hangen van de mate van gekwetstheid van hen die zich beledigd voelen. Dan blijf je nergens.
    Persoonlijk word ik woest als iemand iets negatiefs over mijn voetbalclub zegt. Betekent dat dan dat iedereen hierover moet zwijgen ?
    Als je krtisch wilt zijn zul je soms dingen zeggen die deze of gene beledigend vinden. Nou, dat moet dan maar.
    Is het misschien ook beledigend als ik een buurt-barbecue organiseer tijdens de ramadan ?
    Ik vind dat de rellen tot dusver één ding aantonen, namelijk dat er links en rechts toch nog veel intolerante idioten rondlopen.

    Reactie door henk — zondag 19 februari 2006 @ 22.51 uur

  104. Laat ik het ruw stellen Henk als een ander tegen mij zegt je vrouw is een hoer, dan vind jij dat die ander geen rekening hoeft te houden met de mate van mijn gekwetstheid.
    Met de laatste zin ben ik het eens maar die vind je overal, in voetbal, bij je familie, op het werk in de Politiek, dat is geen specifieke kenmerk van de moslim.
    Het niet zolang geleden dat in Zuid Amerika bijna een oorlog uitbrak om een voetbal wedstrijd.

    Reactie door Jofel — zondag 19 februari 2006 @ 23.06 uur

  105. Ik vind niet dat de mate van gekwetstheid de norm moet zijn. In Nederland kun je naar de rechter gaan. Die bepaalt of er sprake is van belediging.
    Je geeft trouwens een interessant voorbeeld. Wie is er in jouw voorbeeld beledigd ? De vrouw, haar man, haar ouders, haar broers en zussen, haar dorpsgenoten, of alle vrouwen ?
    Dat geeft al aan dat het recht op belediging soms een neveneffect van de vrije meningsuiting is. Soms ook onbedoeld zoals met de cartoons.

    Reactie door henk — zondag 19 februari 2006 @ 23.15 uur

  106. @101,Henk, ik ken mariniers die in Noord Afghanistan,goed opbouwwerk hebben gedaan,o.a.een school gebouwd,vrouwenwerk hebben bevoorderd met letwel een spagetti maak fabriekje voor 40 vrouwen.Men eet veel spagetti in Afghanistan Noord! Praatgroepen voor vrouwen hebben opgericht en zulk soort dingen.
    Nu echter in Zuid, zal er eerst nog veel gevochten dienen te worden,persoonlijk denk ik niet dat er veel opbouw kan worden verricht in de 2 jaar dat men nu zegt.
    Wat ik het meest vrees:hulp uit Pakistan voor de Taliban,er staan welliswaar 80.000 Pakistaanse militairen bij de grens maar ook in Pakistan nog veel clans.En Pakistan heeft hulp van Taliban gekregen met die aardbeving, dus…
    Het zo prettig zijn als de mens eens leerde zonder stamideologie te denken,elke kudde heeft zo zijn eigenaardigheden,in mijn ogen wordt er nu weer te veel gekeken naar verschillen,in plaats van overeenkomsten;zowel in eigen land als in het buitenland!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — maandag 20 februari 2006 @ 0.37 uur

  107. Sabineke

    Ja deserteren en de gevolgen daarvan is natuurlijk ook niet goed, wel erg moedig.
    Ontslag mag volgens mij wel maar dan nog een mega ingreep in het leven van een soldaat die voor het leger gekozen heeft.
    Kamp heeft ontkent dat er zo’n 100 soldaten ontslag hebben genomen en dat er zo’n duizend twijfelen. Daarna heb ik niets meer overgehoord.
    Ik heb geen kennis van de contracten die er met soldaten wordt gesloten. Ik dacht dat ons leger binnen de VN een vredesleger was en ingezet kon worden ter verdediging indien ons land werd aangevallen.
    Missie Uruzgan kan natuurlijk ook altijd aan ze verkocht worden als zijnde het verdedigen van eigen land tegen het as van het kwaad.
    Het zal wel allemaal top secret zijn wat aan onze soldaten wel of niet verteld wordt.
    Ik heb pas onlangs begrepen dat Kamp al 6 jaar geleden of nog langer bezig is geweest ons leger grootscheeps uit te rusten met geavanceerde militaire oorlogswapens.
    Daar klopte toen toch ook niets van?
    Je hebt deze wapens toch alleen maar nodig als je van plan bent buitenlandse oorlogspolitiek te gaat voeren?
    Zijn Noord Afghanistan en Uruzgan volgens jou te vergelijken? Volgens mijn info niet.
    En over stamideologie, men kan toch niet verwachten noch verlangen dat men een eigen traditioneel puur feodaal stelsel achter zich gaat laten omdat een buitenlands leger met een vredes missie dat beter vindt?

    Missie Uruzagan is oorlog voeren tegen de Taliban en meedoen met de 9/11 oorlog van Bush, en oorlogs/olie politiek die geen vrede kan brengen.
    Het willen uitroeien van de Taliban en al quaida, de WOT, met de idee dat dit naar verdere wereld vrede zal leiden is m.i. hoogmoed van de 1ste orde.
    Om de as van het kwaad te bestrijden dienen de grootmachten de eigen geschiedenis qua as te onderkennen om tot een dialoog over midden oosten vrede te kunnen komen.

    Het volgende scenario over deze missie zou m.i. niet buiten de mogelijkheden liggen.
    Er sneuvelen een paar soldaten, Nederland trekt haar soldaten terug.
    Zodoende heeft onze politiek haar internationaal gezicht en belangen gered, een levens daarvoor ingeruild en kapitaal verkwist.

    Ik vind het allemaal even erg maar nog erger zou m.i. zijn om deze Anglo/Amerikaanse oorlog on terror door te blijven voeren.

    Dit zijn zo mijn ideeen, beperkt als ze ook over Uruzgan en de Afhaanse bevoling daar zijn. Ik vertrouw daarin op de informatie van die mensen die daar wel zijn geweest en/of zelf vandaan zijn komen.

    met groet

    Reactie door mona — maandag 20 februari 2006 @ 11.07 uur

  108. @93 Henk

    De Afghanen vroegen al veel eerder hulp. Er zat toen een min of meer socialistische regering, iets van een meerderheid van een soort SP ‘ers. Strijd-heren gorden zich aan om dat zootje atheïsten te verdrijven, de Islam zou de boventoon gaan voeren in Afghanistan. Niemand reageerde op de roep om hulp van de , hoofdzakelijk atheïstische, regering, let wel ook nog via verkiezingen gekozen. Alleen de Russen ,jawel toen nog Sovjet Unie, snelden te hulp. Dat konden de Amerikanen natuurlijk niet op zich laten zitten, dus zonden zij hulp naar jawel ook de Taliban, CIA hulp en vooral heel moderne wapens. En zo wonnen uiteindelijk de taliban en werden de Russen er uit geknikkerd. En toen kwam Osama, en die had ook nog een appeltje te schillen met de ongelovigen in het westen. De Taliban hadden niets meer aan de Amerikanen, die hadden hun doel gehad en waren van nul en generlei waarde geworden. Dus op stap met Osama, ten minste een Islamiet en ten minste iemand die de Taliban indien nodig kon helpen zich te handhaven. De kans was groot geweest, heb ik vooral van die Nederlandse hulpverlener begrepen, dat Osama er ook weer uit geknikkerd zou zijn, eventueel via moord, zodra hij niet meer van betekenis zou zijn voor de krijgsheren daar ter plekke. Ik had zelfs de indruk dat er in de uitzending van Zembla tussen de regels door, door de deskundigen, werd beweerd dat de huidige gouverneur eigenlijk ook gewoon een aanhanger van de Taliban is.

    Roelf

    Reactie door R. van Bergen — maandag 20 februari 2006 @ 11.38 uur

  109. 108 Roelf

    Dat de Amerikanen indertijd de Taliban in het zadel hebben geholpen om de Russen te verdrijven wist ik.
    Wat ik niet wist is dat de Afghanen ten tijde om hulp hadden gevraagd van uit een socialistische regering.
    Zelf heb ik ook de idee dat de Amerikanen ze de Taliban gebruiken wannner het ze uitkomt en tegen ze vecht als dat weer beter uitkomt.
    En ik dacht te weten dat CIA ondertussen een soort samenwerking met de opium krijsgheren heeft.
    Echter dacht ik dat Russen niet geheel belangeloos als socialist helpt socialist de Afghanen te hulp waren geschoten maar dat zij ook de pijplijn voor doorvoer olie op het oog hadden?

    met groet

    Reactie door mona — maandag 20 februari 2006 @ 12.16 uur

  110. @Mona, ik weet dat de 2 missies niet te vergelijken zijn, ik reageerde op Henk:over het kunnen opbouwen door legereenheden.
    En ik vind het ook niet goed dat we gaan en vind dat SP een goede reactie heeft gegeven maar desalnietemin vind ik het vreselijk moeilijk om niet mee te leven metde families en de militairen die gaan.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — maandag 20 februari 2006 @ 12.30 uur

  111. 110 daar ben ik het mee eens.
    het is vanuit de Nederlandse buitenlandse politiek niet menselijk om ze te sturen en ook niet menselijk om net met ze mee te leven

    Deserteren op grond van een onheus contract aangaande deze missie, als militair een zaak aanspannen. Ik ken geen militairen, ik weet niet of dit tot de mogelijkheden behoort indien ze het zouden
    willen.

    met groet

    Reactie door mona — maandag 20 februari 2006 @ 13.00 uur

  112. sabineke overigens sorry, ik vond het al vreemd dat jij het, gezien alle andere reactis, over opbouw door leger
    in uruzgan zo hebben.

    Reactie door mona — maandag 20 februari 2006 @ 13.26 uur

  113. @109 Mona.

    Natuurlijk is niet uit te sluiten dat de Russen neven belangen hadden bij de hulp die ze de Afghanen boden.

    Bij de roep om hulp van Ho Tsji Min waren ook zij minder vlot aanwezig, maar hebben hem wel van wapens voorzien, verder moesten de Vietnamezen het zelf uitvechten. De houding van de Amerikanen in die oorlog heeft de bevolking van Vietnam alleen maar meer doen geloven in het heil van het socialisme en terecht lijkt mij. Maar de interventie van de Amerikanen was ook daar gericht op het tegen gaan van meer invloed van Rusland en/of China in de regio de, zogenaamde, hulp aan Zuid Vietnam was daar op gestoeld.

    Roelf

    Reactie door R. van Bergen — maandag 20 februari 2006 @ 14.25 uur

  114. @112,Mona, hoef je geen sorry voor te zeggen, geen probleem!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — maandag 20 februari 2006 @ 14.54 uur

  115. 115 toch fijn het even gedaan te hebben!
    en nu moet ik echt achter dit scherm weg,
    ik heb tijd verkwist met het pogen
    een onderbouwde stelling op te sturen over
    fatsoens en censuur, het lukt mij steeds maar niet deze door te sturen,ik begrijp er niets van.
    En ik hoop dat deze niet in de wacht zit
    en ineens meerdere keren op het scherm komt, dat is ook niet prettig.
    Kortom a waste of precious time!

    goede groet

    Reactie door mona — maandag 20 februari 2006 @ 14.58 uur

  116. Beste Mona dat overkomt mij de laatste dagen ook steeds.

    Censor mijn lidmaatschapsnummer is: 15105

    Als je vindt dat ik niet in deze partij pas wees dan flink en begin en royements procedure.

    Roelf

    Reactie door R. van Bergen — maandag 20 februari 2006 @ 17.19 uur

  117. De honger om dit gebied verder in te richten met collaborateurs van het imperialistische wereldpact heeft niet alleen maar met olie te maken.
    Zoals iedereen wel weer, ligt Afghanistan ten oosten van Iran en Irak ten Westen.
    In Iran zijn de rangen al versterkt met “de coalitie van de willigen”, nu de oostflank nog.
    Een beetje strateeg voelt op z’n klompen al aan dat Iran nu in een tang-positie ligt.
    Ra-ra wie krijgt er dadelijk ook te maken met represailles als het op bommengooien aankomt?
    Nederland is vandaag de dag tot diep in de wortels gecorrumpeerd binnen het stelsel wat het voorzien heeft op de totale wereldheerschappij verenigd onder THE NEW WORLD ORDER.
    Alle gebeurtenissen van geheime acties door geheime diensten overal ter wereld, tot aanslagen van het 9-11 formaat compleet met alle andere fictieve dreigingen, zijn bedoeld, een regime in te kunnen voeren waarbij het individu totaal ondergeschikt is aan het staatsmolog.
    Van een samenzweringstheorie is geen sprake omdat de klinklare bewijzen onomstotelijk voorkomen uit de dagelijkse realiteit.
    Voor wie nog in de politiek gelooft als medium voor “het volk”,om zodoende invloed uit te oefenen, wil ik dit zeggen; niets wat uit het volk voortkomt wat ook niet welgevallig is aan de kliek welke achter de schermen de ware agenda bepaald zal in wetgeving worden omgezet.
    We hebben te maken met een barriere waar geen doorkomen aan is als niet de waarheid van deze structuur aan het dagligt komt.
    Ik neem voor 100% aan dat Jan Marijnissen ook van het bestaan afweet van deze Illuminaten genootschappen, welke zich door alle lagen van het maatschappelijke verkeer hebben gemengd en hun onderling afgesproken codes en agenda’s doorzetten.
    Indien het zo is dat deze kennis aanwezig is in de bovenste gelederen van de SP, zou ik het bijzonder gepast vinden indien alle leden van deze kennis zouden kunnen kennisnemen.
    Bij het uitblijven hiervan, wil ik graag deze taak opnemen.

    Groet, rob.

    Reactie door rob van der Zon — maandag 20 februari 2006 @ 17.28 uur

  118. De honger om dit gebied verder in te richten met collaborateurs van het imperialistische wereldpact heeft niet alleen maar met olie te maken.
    Zoals iedereen wel weer, ligt Afghanistan ten oosten van Iran en Irak ten Westen.
    In Iran zijn de rangen al versterkt met “de coalitie van de willigen”, nu de oostflank nog.
    Een beetje strateeg voelt op z’n klompen al aan dat Iran nu in een tang-positie ligt.
    Ra-ra wie krijgt er dadelijk ook te maken met represailles als het op bommengooien aankomt?
    Nederland is vandaag de dag tot diep in de wortels gecorrumpeerd binnen het stelsel wat het voorzien heeft op de totale wereldheerschappij verenigd onder THE NEW WORLD ORDER.
    Alle gebeurtenissen van geheime acties door geheime diensten overal ter wereld, tot aanslagen van het 9-11 formaat compleet met alle andere fictieve dreigingen, zijn bedoeld, een regime in te kunnen voeren waarbij het individu totaal ondergeschikt is aan het staatsmolog.
    Van een samenzweringstheorie is geen sprake omdat de klinklare bewijzen onomstotelijk voorkomen uit de dagelijkse realiteit.
    Voor wie nog in de politiek gelooft als medium voor “het volk”,om zodoende invloed uit te oefenen, wil ik dit zeggen; niets wat uit het volk voortkomt wat ook niet welgevallig is aan de kliek welke achter de schermen de ware agenda bepaald zal in wetgeving worden omgezet.
    We hebben te maken met een barriere waar geen doorkomen aan is als niet de waarheid van deze structuur aan het daglicht komt.
    Ik neem voor 100% aan dat Jan Marijnissen ook van het bestaan afweet van deze Illuminaten genootschappen, welke zich door alle lagen van het maatschappelijke verkeer hebben gemengd en hun onderling afgesproken codes en agenda’s doorzetten.
    Indien het zo is dat deze kennis aanwezig is in de bovenste gelederen van de SP, zou ik het bijzonder gepast vinden indien alle leden van deze kennis zouden kunnen kennisnemen.
    Bij het uitblijven hiervan, wil ik graag deze taak opnemen.

    Groet, rob.

    Reactie door rob van der Zon — maandag 20 februari 2006 @ 17.33 uur

  119. @118.rob van der zon

    Rob, je refereert hier naar de geschiedenis van het fascisme. Die is welliswaar bekent, maar velen weigeren dit te geloven. Vandaag is de Britse schrijver David Irving veroordeelt tot 3 jaar gevangenschap in Oostenrijk ivm ontkenning van de holocaust.

    De rellen om de Deense cartoons zijn minder onschuldig dan het lijkt. Hier zitten provocateurs achter die de Nederlanders in Afghanistan een welkom voorbereiden van zo’n 80 000 woedende moslimstrijders.

    Wat is er voor nodig om morele verontwaardiging in NL om te zetten in actie?

    Reactie door Rob de Kuster — maandag 20 februari 2006 @ 19.16 uur

  120. Geloof niet in de dreiging die de USA suggereert in de richting van de Iraniers.
    Binnenkort wordt de Patroit Act permanent ingevoerd in de USA en de Iraanse president doet zijn best om het vijandbeeld in de USA te versterken. Hierdoor wordt het slechts nog een formaliteit om de Patriot Act goed te keuren en daarmee in de USA de civil rights en constitution te begraven.
    Met andere woorden, de Iraanse president dient de agenda van Bush door de situatie te polariseren. We gaan in Iran toch geen nucleaire fabriek bombarderen terwijl we er hier in Nederland er een paar bij bouwen?

    Reactie door Rob de Kuster — maandag 20 februari 2006 @ 19.39 uur

  121. Tja, “We gaan naar Uruzgan!” kopte het Algemeen Dagblad. En zo formuleerde premier Balkenende het ook in een TV-vraaggesprek. Hoezo “WE”? De dappere bureauredacteuren, ministers of parlementsleden zeker?
    Van de voorgespiegelde “opbouw” kan natuurlijk absoluut niets komen, gezien de omstandigheden in Uruzgan. Het zal al moeilijk zijn het eigen bivak te beveiligen.
    Een zinloze en uitzichtloze “missie”, een schandalige verspilling van mensenlevens.
    En het zoveelste voorbeeld van een Nederlandse minister-”president” die zijn kont omhoog houdt voor de baviaan Bushosaurus Rex. (Sorry voor het wat grove en onsmakelijke beeld, mensen. Even stoom afblazen, hè).

    We kunnen de toekomstige parlementaire enquête over Uruzgan nu al uittekenen. En ik zie die schijnheilige smoelen al voor me van de politici die vóór hebben gestemd, waaronder die perfide PvdA-ers. Nee hoor, dít hadden zij nóóit kunnen voorzien….

    Reactie door Olav Meijer — maandag 20 februari 2006 @ 20.00 uur

  122. Wat dachten jullie van de Russen in het hele plaatje?
    Praten met de Hamaz(is geen terroristische organisatie volgens Poetin)
    Praten met Iran:nieuw voorstel om uranium te leveren en Russen bouwen de super kerninstalatie, er gaan/zijn 3600 Russische experts die zich er mee bezig houden!Miljarden deal voor Rusland.
    Machtstrijd allom onder de grootmachten;
    ik vind het griezelig!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 21 februari 2006 @ 0.22 uur

  123. @ Rob van der Zon 118,
    Wat jij nodig hebt, als je die taak waar je het over hebt op je wilt nemen, is een webdesigner (dat ben ik :) ) en een heleboel bodyguards.

    Dingen aan het licht brengen in dit land …. (Seveke) …. eerst maar een levensverzekering….

    Ben het met je eens maar over wat voor actie heb je het, Rob de Kuster @ 119?

    Allemaal de straat op als je geen mobieltje meer mag hebben? ….massale opkomst….

    Allemaal de straat op als die fundamentalisten eisjes gaan stellen? ….massale opkomst….

    Allemaal de straat op als in onze naam mensenrechten worden geschonden? …2 man en een paardekop?

    Allemaal de straat op als veiligheid boven kwaliteit van leven gaat? …. en iedereen roept braaf datti niets te verbergen heeft…

    @ 121 Olav Meijer,

    Balkenende die zijn kont omhoog houd voor de baviaan Bushosaurus Rex …. Cartoon anyone?
    Hopelijk loopt er nog iemand rond straks om getuige te zijn van de schijnheilige smoelen van de politici die voor hebben gestemd en die het allemaal nicht haben gewusst …

    sorry, moet ook even stoom afblazen, helaas kan ik wel aan de gang blijven.

    Reactie door Pietje af — dinsdag 21 februari 2006 @ 2.13 uur

  124. @ 118 Hoi Rob, wat lijkt die vergadering
    met Agnes Kant in Utrecht al weer láng te-
    rug en een gezicht bij een naam doét mij al
    tijd heel goed, merk ik meer en meer.
    Behalve, waar je op doelt en Pietje-af jou
    een zeker op te volgen advies geeft, vroeg
    ik me af of je ook nog op andere ‘lijnen’en
    genootschappen doelt, die beogen heel al-
    truïstisch gelezen te moeten worden, maar
    weinig aan de weg timmeren in het algemeen.

    Ik bedoel dus bekende organisaties, met of
    een koning of keizer in hun naamsvoering of
    al lang mogelijk ‘zwart’ werken en, zo ik
    vroeger vernam, hele huizen als kastelen
    bouwen met zelf een zak cement en een bak water onder de arm, muurtjes bouwen die sterker kunnen zijn dan gewapend beton.

    Dáár maak ik me al dik 30 jaar zorgen over
    en vraag me af of enige openbaarheid niet
    gewenst is, net zoals, zij lijn, die ge-
    heime, zelfs door de overheid gesubsidieer-
    de heksenopleidingen, waarvan niemand goed
    weet hóé die er uit zien, en er in de open-
    baarheid nogal oppervlakkig over doén.

    Een club als transcedente mediterenden die
    zo transcedent zijn, dat bij navraag naar de beginselen er eerst gevraagd wordt een
    cursus tegen een abobinabel hoog bedrag te
    moeten boeken en ik ook niet hoor van ópen
    dagen, etc. ; alles geeft dan te denken, of een combinatie in veelvoud. Niets om bang voor te hoeven zijn, maar wél om goéd
    rekenschap van te geven (‘t liefst met een
    abacus van kwaliteit!!!).

    Afghanistanmissie Nederland krijgen er in
    juli 2005 nog even 200 Australiërs bij, en
    dan maar hopen dat die echt ook Engels spreken met onze mensen, want er zijn ook
    daar nogal wat dialecten mogelijk, zoals je
    die ook in het Duits hebt!

    ‘t Zou toch niet gek zijn geweest als die
    (ook Nederlandse) Australiërs goed zouden
    weten, wat er zich intussen hiér aan het afspelen is. We zeggen het toch al veel
    langer dan de afgelopen weken, waarin in-
    eens hoe langer hoe meer beelden en foto
    reportages op TV verschijnen, die we vóór
    de besluitvorming van deze missie op 22/12
    nog maar mondjesmaat te zien kregen:
    deze missie kan zo géén opbouw brengen nu
    niet en brengt Nederland in een onmogelijke
    positie, niet van goodwill, maar zal de na-
    smaak hebben gehoorzaam te zijn geweest op
    een manier die we al zeker in 1945 hebben
    afgezworen.

    Het litteken van het februaribombardement,
    waarbij een onervaren vlieger een bommen-
    werper van de Engelsen mocht besturen, zit
    nog steeds voelbaar op mijn wang, elke dag.
    De vlieger steeg op in Engeland, en vergat
    even dat de eerste 300 km Nederlands grond-
    gebied was, of had mogelijk deze inval-
    kracht zelf ook eigenlijk een hekel aan
    Nederland? Met name daarover zouden diverse
    geruchten inmiddels de ronde doen tav dié
    bombardementen, maar dan moet er heel véél
    gelezen worden en véél aangehoord van inmid
    dels overleden oudjes die dat vóór hun sterfbed, alsnog, even kwijt wilden.

    Hangt dus ook van jouw leeftijd af Pietje-
    af, hoe goed jezelf geïnformeerd zou kunnen
    zijn door toevalligheden én/óf interesse!

    Zo, zie TT. 123 over de ‘missie’ Australie
    (PRT) Provinciale Reconstructie Team.

    In Australië geven ze dat beestje dié naam,
    gek hé, maar waarom kan ik me daar nou niét
    in vinden, en dan ook nog eens komen zij
    te staan onder de Nederlanders!

    En? De Nederlandse ploeg, geeft het comman-
    do – bij twijfel – over aan de Bushtroepen,
    waarbij dan de Nederlanders wel geacht wor-
    den de orders op te volgen, en er daarna
    niet meer te hooi en te gras in kunnen gaan
    wijzigen. (Als ik dat verkeerd mocht zien,
    laat het me weten, maar dat is wat ik tot
    op heden, of gelezen heb, of zien verwoord)
    en zéker ik maak me grote zorgen, nu nog
    meer voor elke áchterblijver die hen een
    warm hart toedraagt. Gevaarlijk? Ja zeker,
    maar meer nog het politiek bewust weten
    hiermee foute besluiten te hebben genomen,
    en wat heeft men daarvoor in ruil gekrégen?

    Zo, dit meest belangrijke topic hier sinds
    maanden, want de rest is – ben ik met je
    eens dus – inderdaad méér provocerend
    gedrag met zelfs geen topic als item, is het meest ernstige NU wat mij bezighoudt en
    had ik graag nog eens een aangepaste visie
    van jurist de Wit hierover gezien in een
    topic, want de konsekwenties worden door dit Kabinet kennelijk niet overzien, of
    zouden wij ‘in burgerlijke gehoorzaamheid’
    hier niét onderuit hebben gekund?

    Logisch toch, dat de Amerikanen dié tegen
    de Russen werkten, toen, er NU niet meer
    terecht kunnen. In het algemeen toch wel
    weinig historisch besef, all over !.

    Fijne dag, verder en om 14.00 uur hét
    Vragenuur, en naar ik mag aannemen de meest
    urgente vragen nu het eerst ipv een agenda
    afhandeling.

    Reactie door Madelief — dinsdag 21 februari 2006 @ 11.57 uur

  125. Toevoeging: natuurlijk bedoelde ik juli
    2006, en heb hoop ik hiermee ook Pietje-af
    nr @123 beantwoord, alhoewel ik dat sepa-
    raat had willen doen.
    Ja zeker, me druk maken, over wat werkelijk
    binnen Nederland gebeurt en me bewust van
    het feit dat de SP doet wat zij kan, binnen
    de eigen kaders, daar ben ik van overtuigd.
    De stijl van SP huishouden is al jarenlang
    een constante en sommige leiders, net zoals
    Mandéla, hoef je maar één keer in de ogen
    te kijken om te weten wát je aan ze hébt!
    Zoals ook mensen hun ziel weten te leggen
    in geschriften, zonder valsheden, één zo’n
    voorbeeld was, ook voor mij, inderdaad ook
    Erasmus met een eerlijkheid die klonk als
    een klok! Fijne, arbeidzame dag gewenst, M.

    Reactie door Madelief — dinsdag 21 februari 2006 @ 12.06 uur

  126. @ Madelief,

    “Hangt dus ook van jouw leeftijd af Pietje-
    af, hoe goed jezelf geïnformeerd zou kunnen
    zijn door toevalligheden én/óf interesse!” @ 124

    Mijn moeder woonde in Hengelo in de oorlog, veel vernietiging door de bommen van de Engelsen en Amerikanen ook, maar ja vlak aan de Duitse grens en een spoorlijn.

    Haar oudste broer was zodanig ‘niet meegaand’ zullen we maar zeggen, schreef ook alles op (notities die ik heb gevonden jaren geleden, vol met data over vliegtuigverkeer en andere transporten, maar was de familie niet opgevallen, vreemd genoeg) en tekende en schilderde zeer goed, dus die werd verraden en naar een kamp afgevoerd. In januari ’45 kreeg de familie het bericht dat ze zijn kist in ontvangst mochten nemen.
    Groot gemis die jongen was geniaal, maar ja vuurrood haar en sproeten, hielpen hem toch niet bij zijn moedige en zeer onderzoekende inslag.

    Ben altijd zeer gefascineerd geweest door de verhalen van die tijd, en de wonderlijke materie van het fascisme.

    Van jongs af aan heb ik veel mensen die de oorlog hadden meegemaakt gevraagd wat dat toch kon zijn dat mensen zoveel over hun kant lieten gaan tot het te laat was………

    Merendeels een “tsja”-antwoord op gekregen.

    Die vraag heeft me sowieso veel bezig gehouden, dit werd na 2001 flink versterkt en nu meer dan ooit!

    Je staat overal maar bij te kijken, met ogen om te zien, en oren om te horen, en voor je het weet vragen jonge mensen jou straks -mits je het allemaal overleeft, natuurlijk- ‘wat bezielde jullie eigenlijk, om je zo te laten bedonderen door je eigen regering’?

    Een “tsja”-antwoord wil ik ze niet aan doen.

    Misschien vertel ik ze dan wel dat een stap is geweest dat ik SP-lid ben geworden, en daar ben begonnen met m’n inzichten nog verder te verruimen, maar vooral me met mede SP-ers te laten hóren.

    Reactie door Pietje af — dinsdag 21 februari 2006 @ 15.15 uur

  127. 116 off topic

    Ik zie niet in waarom jij gecensuerrerd zouden zijn noch weet ik of dit gedaan is.

    Evenmin weet ik of de mijne dat zijn, het leek me niet. Er zijn wel meer mensen
    wiens post enige tijd duurt of niet door
    komt, het kan ergens aan anders aan liggen.
    Ik hoop wel dat dit zichzelf weer herstelt omdat het niet doorkomen van een reactie tijrovend is als je deze belngrijk genoeg vind om te willen delen.

    met groet,

    Reactie door mona — dinsdag 21 februari 2006 @ 22.06 uur

  128. bij emails verdwijnt er ook wel eens wat,foto’s,bv of kan niet geopend worden,,waarom weet ik niet?of het komt nooit aan?
    door bv vires,knoem maar wat,,
    of wat mij eens is gebeurt,,een verkeerde handeling bv een haakje of zoiets,??
    of het duurt een paarminuten en dan kloppen de reacties niet meer,

    Reactie door ad — woensdag 22 februari 2006 @ 3.48 uur

  129. @128 Tja ad komt allemaal voor maar onbenullige berichten van dezelfde persoon die wel doorkomen en direct daarop en tussendoor geposte inhoudelijke berichten niet, dat geeft te denken.

    Roelf

    Reactie door R. van Bergen — woensdag 22 februari 2006 @ 13.30 uur

  130. @128
    Tussendoor nu al twee maal een uitgebreide reactie gepost voor Mona, komt niet door.

    Roelf

    Reactie door R. van Bergen — woensdag 22 februari 2006 @ 13.32 uur

  131. Rob de Kuster en Rob van der Zon, sluit me zo bij dit team aan.
    @123 Bovenstaande geldt alleen wanneer jij ervaring en ‘wijsheid’ inbrengt.

    Reactie door simone — woensdag 22 februari 2006 @ 18.46 uur

  132. @126,Pietje af

    “Misschien vertel ik ze dan wel dat een stap is geweest dat ik SP-lid ben geworden, en daar ben begonnen met m’n inzichten nog verder te verruimen, maar vooral me met mede SP-ers te laten hóren.”

    Dat lijkt mij een uitstekende actie om te beginnen. Helaas willen velen de waarheid zelfs niet onder ogen zien.
    Het is nu eenmaal makkelijker om net te doen alsof je niets in de gaten hebt, dan hoef je jezelf ook niet met de gevolgen te confronteren.

    Zoals de zaken er nu voorstaan kan de boel alleen maar escaleren. Misschien dat dat de mensen de ogen zal openen. Zo niet,……. slaap zacht.

    Reactie door Rob de Kuster — donderdag 23 februari 2006 @ 3.38 uur

  133. Hiermee wil ik jouw opmerkingen @126 niet
    afdoen. Ook bij jou dus te veel in de fami-
    lie gebeurd. Vergeet niet dat er toen nog
    lang niet iedereen een telefoon had en pas
    nu de communicatiemogelijkheden van alles
    prijs kan geven. Middels p.c. kan men na-
    tuurlijk ook een eigen observatie betwij-
    felen, maar voorzover waarheidsgetrouw is er met zoekprogramma’s ook flink veel wijzer te worden.
    Het nadeel vroeger was wel degelijk dat ook
    Nederland toch een overkoepelend persorgaan
    had, dat deels wel degelijk censureerde.
    Nog moeilijker werd het toen hoofdredakteu-
    ren toch wel heel creatief omgingen met de
    hen ter beschikking staande leesstof en daar zelf in selecteerden op een inmiddels
    bekende wijze, maar minder gemakkelijk door
    de openheid middels tv (mits niet gecensu-
    reerd) en wordt er bij de NOSjournalen toch
    ook vreemd omgegaan met wat via vrije en
    objectieve nieuwsgaring mogelijk is. Men
    lijkt af en toe met de ogen dicht een graai
    in de teksten en foto’s te doen en ziet de
    wereld door de brillen van de programma-
    makers. Vergeet ook niet dat Nederland na
    1945 moest zien uit te vissen, wie het land
    nog wel een goed hart toedroegen en wie dus
    niet. De ontgoocheling van heel wat gezinnen en buurten waar het moeilijk werd
    te verwerken, dat NSB-ers er hun landgeno-
    ten hadden verraden…ter gaskamer hadden
    geleid…ook corrupte overheden van vele
    niveau’s. ‘s Avonds gingen de gordijnen
    dicht en men hervond echte privacy en eigen
    waarde, maar hadden een kater te pakken van
    je welste, en de reactie werd heel vaak een
    pure afstandelijkheid.
    Nu dan Pietje-af, de kinderen van de bedrie
    gers van die tijd, nu, zo oud als ik, danwel ongeveer 15 jaar jonger, maar ook
    15 tot 25 jaar ouder, die als nageslacht
    met die zwarte bladzijde van ‘foute’vader
    of moeder, of opa of oma, nog steeds dage-
    lijks schrikachtig, of schichtig om zich
    heen kijken en hun houding niet meer weten
    te bepalen. Ook de verhalen van mensen,die
    louter om de babies en kindermonden te vul-
    len diép door het stof gingen omdat toch
    voor elkaar te krijgen, met opoffering van
    het gehele eigen ‘zijn’. Lévens redden met
    inzet van de eigen psyche en soma, en dan
    nadien ook nog eens niét begrepen werden,
    terwijl ze niemand hadden verraden of op
    transport deden stellen, feitelijk dus bij
    vol verstand zichzelf geestelijk doodden om
    lévens te willen rekken. Zo veel verschil-
    lende verhalen en zoveel verdrietige nage-
    slachten nog steeds heden ten dage. Mensen
    die diep gedeprimeerd niet meer wisten hoe
    ze feiten moesten plaatsen, het soms ook
    niet meer konden uitzoeken, navragen en
    bleven gissen naar de échte waarheid.
    Sommige van die ‘slachtoffers’ hebben in
    hun jeugd die reakties tot en met verdrong
    en en die komen nu als boemerangs weer te-
    rug. Niét zelden profileren zij zich als
    kanonskogels van opgekropte agressies en
    desillusies afgevuurd op de samenleving van vandaag. Een aaneenschakeling van reke-
    ningen uit die tijd, die zelfs na 60 jaar
    niet schijnt op te houden, voor álle lagen
    van de bevolking. Voor deze slachtoffers
    onder ons en tussen ons in is nog geen en-
    kel monument ontworpen, tenzij je het be-
    grip ervoor tracht op te brengen en het
    monument Verdraagzaamheid zou willen noemen
    Ook zo’n missie lijkt gedoemd te mislukken,
    de kwetsuren te groot, de maatschappelijke
    pleisters te klein, de aandacht te gering.
    Wantoestanden en waandenkbeelden zullen dus
    eerst moeten worden aangepakt, mét beleid!
    Dat zal in het klein moeten worden aange-
    pakt en begint letterlijk en figuurlijk bij
    celdeling misschien?
    Woekerprocessen werken sneller dan het willen wakker worden!

    Reactie door Madelief — donderdag 23 februari 2006 @ 5.01 uur

  134. we lopen achter een uitgelokte oorlog mee die is bedacht door de VS en MOSSAD.
    Kijk complot 9-11 en ik geloof het 100%.
    Ik geef jullie een advies.
    Laten we niet wijzen dat de moslims en koran boeven zijn.
    Kijk eens eerst naar de openbaringen van de bijbel en koran(eindtijd) en de talmud.
    Er scheef iemand dat de taliban barbaren zijn omdat ze die boedha beelden weghaalden.
    De reden is dat wij allen moeten geloven dat er maar een god is en die moet je geloven.
    De koran gelooft niet in afgoden,omdat dat de waarheid vertroebeld.
    Ik heb de koran gelezen en die is beter als de bijbel,want de kerk gebruikt de bijbel om mensen te onderdrukken.
    Sommige mensen die ook spreken namens de koran zijn valse profeten,omdat die haat zaaien.
    De koran heeft 10 geboden net zoals de bijbel.
    Houden we ons allemaal aan die 10 geboden dan is de oorlog opgehouden en de hebzucht verdwenen.
    Helaas zijn het de kapitalisten en zionisten die de wereld in chaos en wanorde wil drijven.
    Denk je dat de de VS ons belang is.
    Die zijn uit op de wereldmacht.
    Hoe denk je dat de vs is ontstaan.
    Door het uitmoorden van de indianen destijds.
    Welk geloof is daar de eerste plaats.
    Wat ik ook niet snap in nederland is dat niemand ook maar iets durft uit te zenden over het complot van 9-11.
    Ik denk de chaos die gaat onstaan als de wereld erachter komt dat de VS en Joden(zionisten)alle oorlogen heeft uitgelokt.
    Kijk de politiek vandaag in de vs.
    Alleen maar joden.
    Het superras.
    Kijk israel alleen voor joden.
    Ik geef jullie toch deze tip.
    Lees de koran en jullie zullen ontdekken dat het de waarheid spreekt en je verlost.
    De goede geest moet jullie leiden en niet die anticrist want BUSH is de duivel in eigen persoon en die 10 landen zijn geldwolven en te stom voor woorden.

    Reactie door sander — donderdag 23 februari 2006 @ 20.19 uur

  135. PS
    ook de protocolen of zion moeten jullie lezen

    Reactie door sander — donderdag 23 februari 2006 @ 20.21 uur

  136. @133.Madelief
    Interesant betoog, Madelief. Maar ik denk dat je het hier mis hebt.
    Ik denk niet dat je het “woekerproces” onder deze noemer kunt plaatsen. Zo simpel ligt het niet.
    Als je de maatschappelijke en politieke ontwikkelingen terug wilt schroeven tot de individu, tot hem/haar persoonlijke indrukken, zul je behoorlijk wat moeten negeren. Door mensen als slachtoffer te bestempelen doe je ze tekort. Beperk je ze tot hun eigen ‘ik.’ Zo simpel ligt het dus niet.
    Er spreekt ook een bevooroordeeltheid uit.
    Je suggereert hier dat mensen die niet jouw stanpunten delen ofwel zelf fout zijn geweest danwel afstammen van foute Nederlanders tijdens de tweede wereldoorlog. Waar baseer jij die diagnose op?
    Als ik uw stelling simpel samenvat; wanneer men vandaag de dag kritiek uit op maatschappelijke of politieke processen dan ligt het probleem bij de persoon zelf.

    Je kunt het leuk verpakken, Madelief, maar dat is ronduit dom.

    Reactie door Rob de Kuster — donderdag 23 februari 2006 @ 22.15 uur

  137. @136, Rob de kuster,
    Dat lees ik dus helemaal niet bij Madelief, ik lees dat heel veel oorlogsleed, van welke kant ook, is weggestopt en dat DAT op latere leeftijd kan opbreken en ook dat door het leed opvoeding van kinderen anders kan zijn dan als het leed er niet was geweest, kortom zelfs als oorlog over is heb je de invloeden hiervan nog generaties lang, niet alleen hier, maar ook elders in de wereld.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — vrijdag 24 februari 2006 @ 0.46 uur

  138. @137.Sabineke van Schie-Pleines

    Dat is inderdaad een eerste indruk, Sabineke. Maar lees vooral het laatste stukje nog eens, welke Madelief onder 133 schrijft, en lees het hele stukje dan nog eens.
    Het is mijn mening dat Madelief hier nog een andere boodschap wil overbrengen.

    Reactie door Rob de Kuster — vrijdag 24 februari 2006 @ 5.09 uur

  139. @ 131 simone,

    Zal mijn best doen! :)

    ——————–
    en verder;

    De familie was niet ‘fout’, (mijn oom was simpelweg verraden door een ‘gezagsgetrouwe’ buur) en zie ook niet waar dat te lezen is in door mij geschrevene, kon me ook stomweg niet voorstellen dat die opmerking van Madelief over foute ouders naar mijn adres gericht zou zijn …

    Heb niet gereageerd nog, ook om het log niet zo te bezetten met mijn aanwezigheid, maar over de ‘woekerprocessen’, wel dit:

    Wakker worden/zijn in deze tijden lijdt m.i. tot -terechte- achterdocht. Sterker nog: deze tijden laten zien dat je niet achterdochtig genoeg kunt zijn! (Missie naar Afghanistan willens en wetens doorzetten, Mensenrechten schendende CIA-vluchten, illegale oorlogen, je krijgt aangeleerd dat het aan flarden schieten van kinderen ‘bijschade’ is, machtswellust, verregaande hebzucht, marktwerking, wanbeleid en rustig op de post blijven zitten; hoeveel meer heb je nodig om geen -achterdochtige- vraagtekens te zetten bij de agenda van onze leiders)

    En het is dit terechte wantrouwen -realiteitszin zelfs- dat een herhaling van de geschiedenis wel eens zou (had) kunnen voorkomen.

    Reactie door Pietje af — vrijdag 24 februari 2006 @ 13.09 uur

  140. @138 Ook ik heb gelezen en kan er niet anders uithalen dan Sabineke al heeft gedaan. Als jij hiernog een andere boodschap inziet leg deze dan eens uit.

    Reactie door Tomaat — vrijdag 24 februari 2006 @ 13.27 uur

  141. @138, Nogmaals gelezen, Rob ten Kuster, en daarna nogmaals maar het spijt me ik zie het nare er niet in.
    Ik sluit me dus bij Tomaat aan, wat bedoelt u??

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — vrijdag 24 februari 2006 @ 14.26 uur

  142. @140/141.
    Tja, weet eigenlijk niet hoe ik nog duidelijker kan zijn als ik in 136 heb beschreven.
    Madelief neemt hier een nogal geladen maatschappelijk en politiek onderwerp en plaatst dit binnen een persoonlijk kader. Redenerend vanuit persoonlijke indrukken beperkt ze dit onderwerp tot de individu. En heel subtiel legt ze daar vervolgens het probleem. Bij de individu.

    Reactie door Rob de Kuster — vrijdag 24 februari 2006 @ 21.58 uur

  143. @142, Rob de Kuster,
    Oef, zo ver heb ik niet door gedacht maar, Madelief kennende uit andere comments, is dat niet wat ze bedoeld, volgens mij.
    Eerder dat trauma binnen gezinnen meerdere generaties nodig hebben om te verwerken, vermits ze voldoende ruimte en aandacht krijgen van de maatschappij en dus politiek.
    Ze bedoelt het, volgens mij, niet zo als een partij, in Rotterdam, wil doen met een bepaalde groep tienermoeders, het probleem negeren en het product weghalen!
    Heb ik uw gedachtegang goed??

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zaterdag 25 februari 2006 @ 1.00 uur

  144. @142, Rob de Kuster.
    Ik sluit mij aan bij Sabineke en Tomaat en begrijp uw reactie niet, ten aanzien van Madelief en haar diep bewogen pleidooi voor ‘n onmogelijk monument voor de relativiteit van ‘fout’ (dan wel ‘goed’, welbeschouwd) zijn.

    Reactie door Boudewijn Pleines — zondag 26 februari 2006 @ 18.37 uur

  145. @143/144

    Wel, ik ken Madelief niet anders dan van dit weblog. Misschien ben ik wel te kritisch. Ik gun haar gaarne het voordeel van de twijfel. Zal er niet meer in lezen dan er daadwerkelijk staat geschreven.

    Reactie door Rob de Kuster — maandag 27 februari 2006 @ 2.02 uur

  146. VN: geweld brengt wederopbouw Afghanistan in gevaar
    Gepubliceerd | maandag 6 maart 2006.

    http://www.volkskrant.nl/buitenland/article238603.ece

    ‘De taak van wederopbouw en ontwikkeling wordt zonder twijfel door dit klimaat bemoeilijkt.’

    Reactie door Pietje af — maandag 6 maart 2006 @ 14.52 uur

  147. Het zijn allemaal schijnheilen die de waarheid niet naar buiten durven te gooien.
    Sp,pvda en de hele kliek.
    Allemaal een pot nat.
    Brainwashen.

    http://achtergeslotendeuren.punt.nl/

    Reactie door sander — woensdag 8 maart 2006 @ 21.45 uur

  148. ps
    media kranten allemaal doen ze mee en waarom.
    Omdat anders de VS hier komt met een staatsgreep als je teveel over zeurt.

    Reactie door sander — woensdag 8 maart 2006 @ 21.47 uur

  149. Het is weer overduidelijk dat we met zijn allen weer bedonderd worden door dit o zo fijne rotkabinet.
    Wel heel typerend om voorstanders te laten spreken en tegenstanders niet.
    We moesten balkeende met zijn zooitje ongeregeld voorop laten lopen,kijken of ze dan nog zouden gaan,die lafbekken en erger nog oplichters.
    Ze hebben het nederlandse volk weer mooi voorgelogen,alleen omdat ze een bruine arm willen halen bij dat andere zooitje nl. de AMERIKANEN.
    Volgend jaar met de verkiezingen heel vlug dat zooitje ongeregeld wegstemmen.

    Reactie door M Janssen — donderdag 30 maart 2006 @ 12.03 uur