De leuzendetector

Het instituut voor Publiek en Politiek (IPP) en Anno hebben woensdag een website gelanceerd die de mensen door de verkiezingsleuzen moet leren heenkijken. De site www.leuzendetector.nl geeft je inzicht in het verhaal achter 21 leuzen van de afgelopen decennia.

De organisaties geven aan dat het belangrijk is je te verdiepen in het verhaal achter de verkiezingsleus. Pas dan kun je bewust kiezen voor de partij waarop je wilt stemmen.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

donderdag 23 februari 2006 :: 10.11 uur

6 Comments

6 reacties

  1. Even niet in de stemming, maar onmiddellijk
    toegevoegd aan mijn Favorieten voor een
    rustig momentje en vergelijken met wat in
    de afgelopen jaren daarvan bekend werd.
    Vrouwenkiesrecht? Hoe kort bestaat het nog?
    De leukste is tot op heden:
    ”een slimme meid is op haar toekomst
    voorbereid”.
    Wie hebben er eigenlijk MEEGEWERKT aan de
    mogelijkheden daartoe?
    Hoe heeft het kunnen gebeuren dat nog al-
    tijd mensen op plaatsen zitten, waar ze,
    gezien hun CV, of niet thuishoren, danwel
    mogelijk indirecte belangen hebben of er-
    door weten te stúren (om het nétjes te zeg-
    gen), ofwel er helemaal geen link is tot de
    nieuw te aanvaarden funktie, en ongeveer
    soortgelijke bezigheden geen voldoende re-
    sultaat zullen opleveren voor de burgers
    die het betreft.
    LeuZendetector? Wát moeten we ermee?
    Hoe zo?? Hoe zo? Verkiezingen ! Ja, snél!

    Reactie door Madelief — donderdag 23 februari 2006 @ 13.24 uur

  2. Ik dacht dat je op valkuilen in leuzen attent werd gemaakt aan de hand van wat partijen na de verkiezing er werkelijk van terecht hebben gebracht. Deze site viel dus behoorlijk tegen in dat opzicht.

    Reactie door Arbeider — donderdag 23 februari 2006 @ 14.28 uur

  3. “een slimme meid is….”

    Ja welke toekomst eigenlijk nog? Trouwens; dit was een ramp voor vrouwen, die zich eigenlijk liever aan hun kids wilden wijden. Ze werden nu door de regering gedwongen om de arbeisdmarkt op te gaan op straffe van…Hierdoor kreeg je ook meer tweeverdieners; terwijl aan de andere kant ook steeds meer kostwinners zonder werk kwamen te zitten.

    Voor veel vrouwen beviel het maken van een carriere uiteindelijk eigenlijk ook wel. Vandaar dat ze maar helemaal vaak niet eens meer denken aan kinderen krijgen. Nu klaagt men over te weinig geboorten. Dit heeft men over zichzelf afgeroepen.

    Reactie door Arbeider — donderdag 23 februari 2006 @ 14.34 uur

  4. Leuk, ik had ze goed, dus met leuzen alleen kom je er bij mij niet!
    Maar ja reclamemakers kiezen steeds meer de psychologische hoek, goed eigen onderzoek blijft dus nodig!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 23 februari 2006 @ 14.37 uur

  5. Wel grappig deze website. Meer niet. Natuurlijk zeggen politieke leuzen niet veel meer dan reclameslogans. Toch kan het goed kiezen van een leuze of slogan belangrijk zijn vanwege de aandacht die het kan trekken.
    Misschien dat de SP eindelijke eens afscheid gaat nemen van die rare kreet “minder politiek”? (Net zo dwaas als die bij het Europese Grondwetreferendum: “Weet waar je ja tegen zegt”).

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 23 februari 2006 @ 18.38 uur

  6. ‘Handelen met Verstand’

    ‘Rechtvaardige Politiek’

    ‘Grenzenloos Goed! SP’

    ‘Duidelijkheid, geen nuancering achteraf’

    ‘Uw beste maatje voor een betere Maatschappij’

    ‘We moeten het Samen doen’

    ‘SP Niemand Uitgezonderd!’

    ‘Geen Zwart -Wit maar Rood’

    ‘U maakt het verschil!’

    ‘SP de Partij waar Uw stem telt!’

    ‘Het kan anders, het kan beter! Stem SP!’

    ‘De SP doet wat ze beloofd!’

    ‘Integratie begint bij de SP’

    ‘Geen maatjespolitiek! Politiek voor de Maatschappij!’

    Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 24 februari 2006 @ 8.38 uur