De Superbus

Superbus

Vorig jaar december werd minister Peijs door de Kamer op pad gestuurd om te kijken of een Superbus tussen Groningen en de Randstad, een betere en effectievere oplossing was dan het peperdure prestige alternatief, de zweeftrein.

Het concept Superbus gaat uit van bussen die met een hoge snelheid (150 tot 250 km/u) kunnen rijden op daarvoor aan te leggen eigen ‘Superbanen’ en met een normale snelheid op de bestaande wegen. Zodoende komen de bussen dicht bij het deur-tot-deur concept.

Nadat Economische zaken eerder al een startsubsidie van 300.000 euro aan de bedenker Wubbo Ockels had toegekend, heeft nu ook de Technische Universiteit van Delft 350.000 euro beschikbaar gesteld voor verder onderzoek.

Op Kennislink een artikel met uitleg over de Superbus.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 24 februari 2006 :: 11.26 uur

32 Comments

32 reacties

  1. Wauw, nog even en het is beam me up, of ons land nu zo geschikt is voor die super dingen???
    met gewone snelheid ben je al in ongeveer 3 uur het land door, het lijkt me eerder interessant voor grote landen, dan kan het een alternatief zijn voor vliegen.
    Wil je vernieuwing zul je moeten investeren in onderzoek en kennis, dus die bedragen vind ik niet het aller belangrijkst!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — vrijdag 24 februari 2006 @ 11.55 uur

  2. Zie je de ongelukken al voor je…

    Reactie door Mirella — vrijdag 24 februari 2006 @ 12.32 uur

  3. Handig voor de randstad bobo’s. Dan kunnen ze werken in de randstad en vrij ademen in groningen.
    Als ze al dit geld (kosten gemaakt en nog te maken van de zeeftrein) investeren in Gronigen, Drente en Limburg om werkgelegenheid aan te trekken / creeren dan profiteert alleen het gepeupel ervan, en dat kan toch niet de bedoeling zijn…

    De zweeftrein is ook een statussymbool.
    Als boesj komt kijken dat wil Balk toch ook zijn geile speeltjes laten zien….

    De zweeftrein is een natte droom van iedere uber-liberalist. Betaald door het gepeupel en exclusief voor ‘the happy few’

    Reactie door alexander — vrijdag 24 februari 2006 @ 12.37 uur

  4. Moeilijk daar nu een oordeel over te geven. Geothermisch verwarmde weg… Energieverbruik? Radar kijkt 100 meter vooruit, maar kan hij in die tijd ook stoppen?
    Vragen genoeg. Maar zijn (Wubbe) andere plannen stellen mij niet gerust. Kijk maar op http://www.ockels.nl.

    Reactie door @bacus — vrijdag 24 februari 2006 @ 12.47 uur

  5. Er is nog een ander alternatief, Jan, nl. een aparte normale spoorverbinding tussen het Noorden en de Randstad via een kortere route dan de huidige. Het hoeft dus helemaal niet per se om een peperdure magneettrein te gaan.
    Bovendien zullen de voor deze superbus noodzakelijke speciale busbanen ook zeer duur uitvallen, naast de noodzakelijke extra veiligheidsvoorzieningen.
    Dus het zal nog zorgvuldig afwegen van pro’s en contra’s worden.
    Want is zo’n supersnelle verbinding wel noodzakelijk? Het gaat op de achtergrond immers vooral om verbetering van de economische situatie in het Noorden, en daarvoor lijkt een supersnelle verbinding met de Randstad niet de meest voor de hand liggende en effectieve aanpak.

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 24 februari 2006 @ 13.29 uur

  6. te gemakkelijk te saboteren, dus niet doen, komen grote brokken van.,

    te veel vandalisme, je kunt niet iedere meter beveiligen.,

    nederland zou beter moeten weten na de failliete betuwelijn, extra dure ,nog lang niet klare hsl.,

    wie moet er weer voor bloeden?

    Reactie door Jansonius — vrijdag 24 februari 2006 @ 13.36 uur

  7. @5, Olav meijer,
    U stelt: de achtergrond is immers vooral om verbetering van de economische situatie van het Noorden.

    Ik vraag het me af, in deze regering is men erg gek op prestige zaken.
    Het enige nut dat ik er in kan vinden is mogelijk iets wat voor een ander land misschien geschikt zou zijn en reclame voor de technische uni maar ik ben niet echt een technisch licht!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — vrijdag 24 februari 2006 @ 13.41 uur

  8. @ Sabineke (7):

    Met de “Zuiderzeelijn” wilde het kabinet, volgens zijn eigen uitlatingen, twee grote problemen oplossen: de economische achterstand van het Noorden en de verkeerssituatie in het noordelijke deel van de Randstad.
    Dat daarnaast prestige-overwegingen meespelen, lijkt me ook waarschijnlijk. Maar na de financiële débacles van de HSL en de Betuwelijn is men toch wat voorzichtiger geworden in dit opzicht.

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 24 februari 2006 @ 14.19 uur

  9. @ 8, Olav Meijer,

    Maar men wil wel gaan voor kennis economie, dan is investeren nodig, de manier van die projecten lijkt me niet de juiste!
    Investeren in het Noorden moet ook maar daar heb je volgens mij niet zo’n project nodig, maar beter vestigingsklimaat, soms is positieve discriminatie in mijn ogen tijdelijk nodig om zaken aan te pakken!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — vrijdag 24 februari 2006 @ 14.32 uur

  10. In Engeland rijdt al lang een alternatief voor de “klassieke” intercity: de Virgin Voyager!(http://www.semg.org.uk/gallery/class220_1.html)

    Dit treinstel heeft een topsnelheid van zo’n 200 km/u en kan op b e s t a a n d e baanvakken sneller rijden, omdat de rijtuigbakken z’n 8 graden kunnen kantelen in bogen (bochten in spoorwegtaal) om de middelpuntvliedende kracht te compenseren en omdat de draaistellen zelfsturend zijn.

    Dit soort treinstellen rijden inmiddels ook in Zweden, Duitsland, Spanje, Portugal en Italië. Zelfs in Amerika heeft Amtrak deze technologie geïmporteerd voor haar Acela treinen tussen New York en Boston.

    Als we een spoorlijn tussen Lelystad en Kampen aanleggen snijden we kilometers af vergeleken met de omweg via Utrecht en Zwolle. Of een fastferry verbinding tussen Amsterdam en Stavoren of Harlingen met een uitbouw van de Noordned-boemellijnen Stavoren-Leeuwarden of Harlingen-Leeuwarden. Zo kunnen we misschien het middennet rond Utrecht ontlasten. Overigens kende voor de bouw van de afsluitdijk de lijn Harlingen-Leeuwarden een aanzienlijk boottreinverkeer naar Amsterdam!

    Nu nog lightrailverbindingen in de Ranstad, de Haarlemmermeer, Achterhoek, Twente, rond Leiden en tussen Spijkenisse, Rozenburg, Hellevoetsluis en Rockanje-Oostvoorne en we zijn precies 125 jaar terug in de tijd!

    Als dit zo teruglees, moet ik denken aan de boekjes van ing. H.F. Enter die rond 1964 (!) al waarschuwde dat het opheffen van provinciale trambedrijven een slecht idee zou zijn.

    Zo zie je maar dat je van modeltreinen niet dommer wordt!!!

    Reactie door Erik van Donk — vrijdag 24 februari 2006 @ 14.52 uur

  11. @10, Erik van Donk,
    Speel maar lekker, door, wat mij betreft!
    Vind het ook jammer dat de Blauwe tram uit Haarlem weg is!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — vrijdag 24 februari 2006 @ 14.57 uur

  12. @11
    Bedankt Sabineke,

    Ik plan inmiddels een nieuwe modelbaan naar de NS rond 1968 (mijn geboortejaar)

    Enne, als er iets in het Frans moet worden vertaald, mijn aanbod staat nog steeds!!

    Reactie door Erik van Donk — vrijdag 24 februari 2006 @ 15.55 uur

  13. Sjees, Sabineke, die blauwe tram is al héél erg lang weg, hoor. Toen ik nog op de lagere school aan de Teding van Berkhoutlaan in Aerdenhout ging en in Bentveld woonde, fietste ik in de laatste jaren daar de Viersprong over en sloeg linksaf de trambaan op, die toen al fietspad was. Ik herinner me de blauwe tram erg goed. Was drie jaar, toen ik op mijn gestolen (ja echt ;)) driewiel (blauw met wit) mijn zus van de tram ging halen aan de halte Spechtlaan. Het ding had houten banken met spijlen. De driewieler is teruggehaald door de rechtmatige eigenaar en ik kreeg een groene autoped. Terwijl ik naar de Antoniusschool ging werd de tram uit de dienst gehaald, de rails opgebroken en een fietspad naar Zandvoort aangelegd, achter de huizen langs de Zandvoortselaan en door de duinen heen. Voor de tram kwam de NZH met grijze bussen. Dat was erg modern. Ik denk inderdaad dat de tram daar had moeten blijven! Milieuvriendelijker en minder files misschien. Nu staat het daar meer vast dan dat het rijdt… ;) Goh, toch een leuke herinnering… mag die ook even? :)

    Reactie door L.M. Lembeck — vrijdag 24 februari 2006 @ 18.43 uur

  14. @L.M.Lembeck, tuurlijk mag dat!
    En ik fiets daar nog precies zo, heerlijk langs de verstopte Zandvoortselaan!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — vrijdag 24 februari 2006 @ 19.58 uur

  15. Als Groninger heb ik geen belang bij zo’n Superbus. Waar ik, en ik denk veel Groningers met mij, wel op zit te wachten als het gaat om openbaar vervoer:

    1. Doortrekken van de spoorlijn Zwolle-Emmen naar Groningen.
    2. Betere verbinding, bus of trein, met Oldenburg en Bremen.

    Het zijn dan wel geen prestige projecten, maar voor de doorsnee noorderling van groter belang dan zo’n Superbus.

    En natuurlijk een metro in de stad. :-) Maar dat is iets voor de stadspolitiek.

    Reactie door Duh — vrijdag 24 februari 2006 @ 21.00 uur

  16. Van Amsterdam tot Nieuweschans is het onge-
    veer 250 km en afhankelijk van je vervoer-
    middel zeker 3 uur tuffen en je stopt soms
    ook nog even onder weg…..maar……waar
    kun je met dit zweeftoestel als bus rijden?
    Bij dergelijke snelheden, of dan even niet
    (?), zullen er toch gordels verplicht wor-
    den en ook een bus kan panne hebben! Dus
    waar zit je in de polder dan, zonder steward/ess, of sanitair?
    Maar nog belangrijker, welke stukken lenen
    zich voor snel stoppen als dat zou moeten?

    Reactie door Madelief — vrijdag 24 februari 2006 @ 22.20 uur

  17. Het ding ziet eruit als een sigaar uit eigen doos. Een bolknak.
    Dit soort ontwerpen appeleert aan het Oostblok, tijdens het vooruitgangsoptimisme van Croestjev.

    Reactie door Emiel — vrijdag 24 februari 2006 @ 23.56 uur

  18. eeuuu hoeveel gaat dit nog meer kosten ,,
    even rekenen,,ik was +- 7,(en langs het tuinpad van mijn vader,,waar eens de hoge bomen staan of zoiets)
    vlak bij de wereld stad E,oord,de hoofstad van flevo land ;-)
    en speelde in het zand van de snelweg,,toen hielden ze er al rekening mee ,,aan de andere kant,,een strook vrij te houden,,voor een trein??
    och tekeningen,,station,hier en daar,vergaderingen,,over van alles en nog wat
    dus dat is dus eergisteren al +-40 JAAR,dat ding had er alang kunnen staan/liggen en zweven en hangen,(alle 4)en twee keer verbouwd,,
    hoeveel gelulgeld en tekenaren geld,, en voor 40 jaar plannings geld ivbm trein,moet er nog verlult worden,door de gemeentes/regeringen??
    geld over de balk moet hier eens komen kijken in dit gat,
    en dan praat ik alleen nog maar over E,oord.

    en madelief,,
    snel stoppen kan hier om de 7-10 km,,het ijselmeer,of de zand afgraving,of het tjeuker meer :-)

    Reactie door ad — zaterdag 25 februari 2006 @ 2.03 uur

  19. Het idee is absoluut niet slecht.

    Maar!
    Als de NS niet opt ijd rijden, kan minister peijs wel beloven dat deze super bussen wel op tijd rijden.
    Daar komt bij, dat er al interliners rijden op de nederlandse wegen van connexion.
    Plus dat deze superbus ook aan de maximale snelheid moet houden.
    Dus wat is wijsheid.

    Reactie door Ron — zaterdag 25 februari 2006 @ 5.46 uur

  20. @19

    Het idee op zich is niet slecht en ik wijs het idee an sich niet af, maar ik vind de prioriteit van dit project te hoog. Zorg eerst eens dat het bestaande openbaar vervoer weer fatsoenlijk gaat draaien en ga daarna eens naar dit soort projecten kijken.

    Reactie door Duh — zaterdag 25 februari 2006 @ 12.22 uur

  21. Supersmijten met geld!
    Ze krijgen, anno 2006, niet eens een trein (200 jaar oud technologie!) op tijd tussen Den Haag en Amsterdam… wat bladeren en wat ijs en alles rijdt in de soep! Beam me up, Scott!

    Reactie door Kiddo — zaterdag 25 februari 2006 @ 17.37 uur

  22. 20 duh dat doen ze dus al 40 jaar.

    Reactie door ad — zondag 26 februari 2006 @ 4.45 uur

  23. Interessant artikel in de Nederlandse Staatscourant van 1 maart jl. van de hoogleraren Dirk Strijker en Jouke van Dijk over dit onderwerp.
    Zij betogen dat het Noorden nu slachtoffer dreigt te worden van de “koudwatervrees” van de politiek na de beroerde besluitvoming rond de Betuwelijn.
    Het geld voor een “Zuiderzeelijn”(snelle verbinding met het Noorden) is al lang gereserveerd (door het Rijk en de betrokken provincies en gemeenten), en het tracé (met relatief weinig obstakels) is nog leeg gehouden.
    Een magneetzweefbaan is helemaal niet nodig. Een HSL zou ook goed zijn. (De “superbus” noemen zij een “veredelde belbus”!).
    Vanwege de hoge congestiekosten in de Randstad zou het rendement van investeringen in het Noorden zelfs juist hoger kunnen zijn dan in de Randstad, zeggen ze, terwijl de rust en ruimte daar ook economisch te benutten is voor wonen en recreatie.
    Behartenswaardig.

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 2 maart 2006 @ 15.07 uur

  24. Voor een groot overzicht van innovaties op het gebied van transport: http://www.neoweb.nl/forum2/index.php?board=48.0

    Reactie door Robert — vrijdag 7 april 2006 @ 9.34 uur

  25. Zoals de superbus er nu uit ziet (http://www.tudelft.nl/live/pagina.jsp?id=9558bdfa-4fc0-439f-9fa5-7fff0a61f8d9&lang=en) lijkt het erop dat iedereen zich in de toekomst kan laten vervoeren in een sportwagen met chauffeur. Hiermee komt de status van autobezit in een ander perspectief te staan.

    Gerard Petersen

    Reactie door Gerard Petersen — vrijdag 14 april 2006 @ 10.20 uur

  26. Er wordt vanuit DenHaag veel te weinig gekeken naar de belangen van Groningen en de andere noordelijke provincies.
    Het is voor de ministers in Den Haag te ver van hun bed om er de kostbare centen van het rijk in te investeren…

    De magneetzweefbaan is te duur en vooral een prestigeproject – maar de alternatieven zoals de superbus en een HSL zijn erg goed en dreigen ook ondergesneeuwd te raken in Den Haag.
    Als inwoner van Groningen hoop ik van harte dat het rijk toch besluit geld te stoppen in een snelle verbinding. Dit zou een boost zijn voor de noordelijke economie en een groot gemak voor de inwoners van zowel de noordelijke provincies en de Randstad (zij kunnen immers ook sneller richting het rustige noorden)

    Reactie door Kazz — donderdag 20 april 2006 @ 11.10 uur

  27. Wat een lelijk ding! Het lijkt wel van plastic!! Ik vindt wel dat er weer enorm gezeurd wordt. Met de bestaande trein ben je toch best snel in de randstad. Het zou alleen iets beter afgestemt kunnen worden.
    Ik ben zelf eerder voor uitbreiding van het treinnet, zodat je vanuit Assen (toch een provinciehoofdstad) eens (rustig), door de mooie natuur, naar Emmen of Leeuwarden kan boemelen. Een buslijn rijd er nauwelijks en vervuild toch ook flink.

    Reactie door Bonne — maandag 29 mei 2006 @ 11.12 uur

  28. Het lijkt me veel slimmer om geld te steken in het upgraden van ‘normale’ auto’s. Zorg ervoor dat ze op bio-brandstof gaan rijden. Op de snelweg kun je auto’s aan elkaar linken (als het ware elektronisch koppelen zodat auto’s een soort van trein vormen) En binnen de bebouwde kom laat je ze op elektriciteit rijden. Op deze manier kan iedereen zijn eigen vervoermiddel houden en de vervuiling is minimaal. Ook zal de auto veel veiliger worden. Openbaar vervoer is kansloos.

    Reactie door Tuut — vrijdag 14 juli 2006 @ 21.13 uur

  29. Hoi allemaal!

    Als autojournalist kan ik een hele rij vraagtekens zetten bij deze “Connexxion Concorde”. Maar zelfs als de technische problemen opgelost worden: hoeveel mensen met te veel geld en te weinig tijd willen er nu serieus elke dag van Groningen naar de Randstad of andersom – in een bus? Die hebben toch allemaal al hun dikke BMW?

    Een veel beter concept om in te investeren lijkt mij het “Busje Plus”: bussen met een aanhanger die buiten de spits simpelweg de overcapaciteit die een bus nu nog de hele dag met zich meesleurt, afkoppelen. Bespaart op de brandstofkosten. Ook op de chauffeurskosten is te besparen.
    En het mooie is: het is geen luchtfietserij, maar die bussen bestaan nu al! Ze rijden al jaren in landen als Canada en Zwitserland en worden nu beproefd in Duitsland. De eerste ervaringen zijn prima: het bespaart echt!
    Het Buspaltform Culemborg beijvert zich voor een proef met een Busje Plus in Culemborg, maar de Gelderse politiek heeft nog koudwatervrees. Zou het zijn omdat wij geen bekende Nederlander hebben die zegt dat het een goed idee is?

    Wil je meer weten over dit concept dat bespaart op het OV zonder te bezuinigen op de dienstverlening? Mail ons! mhvanraay@tomaatnet.nl.

    Martin van Raay
    autojournalist & autotechnisch vertaler
    secretaris Busplatform Culemborg
    SP-gemeenteraadslid Culemborg

    Reactie door Martin van Raay ( lid Busplatform Culemborg) — zaterdag 15 juli 2006 @ 21.10 uur

  30. Ben ik nou de enige die vraagtekens stelt bij een concept dat uitgaat van een hoogte van 1m70 en plaats voor 20 tot 30 personen?

    Een normale bus bied plaats voor 54 personen.

    Reactie door Martijn — dinsdag 18 juli 2006 @ 13.34 uur

  31. Ik vind dat idee van de superbus maar niets. Men is nog steeds gebonden aan de vervuilende fossiele brandstoffen die heel snel steeds duurder worden en steeds zeldzamer. Men moet een heel nieuw wegennet aanleggen speciaal voor die superbussen. Er gaan niet zo veel mensen in zo’n bus. je moet nogal wat bussen laten rijden tegen één trein. Dit alles lijkt mij nogal kostbaar.

    Ik stel voor dat men eerst maar eens kijkt of men niet meer spoorlijnen via andere plaatsen naar het noorden kan laten lopen. (Één bom op station Zwolle en er is geen treinverkeer tussen het noorden en de randstad mogelijk) Verder verdubbeling van het enkelspoor tussen Zwolle en Emmen. Laat vanuit Emmen het spoor aansluiten op het spoor van Musselkanaal naar Veendam. Er hoeft maar een klein stukje talluud aangemaakt te worden. De rest ligt er al. Als je kosten wilt sparen moet je ook eens aan lightrail denken. Die treinstellen zijn niet zo zwaar, en kosten dus minder energie om op snelheid te komen. Er zijn voldoende van dat soort treinstellen die ook een behoorlijke snelheid kunnen halen.

    Reactie door Henk Slot — zaterdag 9 september 2006 @ 14.12 uur

  32. ik vind persoonlijk dat als je iets nieuws maakt dat je dan ook moet denken aan het verleden. dus de NZH had een tram maar ja door de modernie satie is die weg. dus is als die bus er komt is het dan geen goed idee om ook even te denken aan de ouder generatie die die trams hebben mee gemaakt om in Haarlem weer een museum lijn te bouwen met hulp van de regering of provincie of de stad? om het oude te laten hereisen voor de oudere mensen onder ons.

    Reactie door Eric — zaterdag 23 september 2006 @ 19.57 uur