België houdt de grens voor Polen gesloten

België houdt voorlopig vast aan de beperkingen op de komst van werknemers uit Oost-Europese EU-landen. Net als Nederland moet ook België voor mei besluiten of de beperkingen, die zijn ingesteld bij de uitbreiding van de EU in oostelijke richting twee jaar geleden, verlengd worden. (Telegraaf)

Laat Nederland dit goede voorbeeld volgen.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zaterdag 25 februari 2006 :: 0.06 uur

64 Comments

64 reacties

  1. Het zijn niet voor niets “stomme Belgen”.
    We hebben een leger werklozen en tóch hebben ondernemingen nu al moeite om vacatures te vervullen.
    Waarom hebben we wél plaats voor de ene na de andere mediterrane levensgenieter en keren we de hardwerkende Pool de rug toe.
    We zijn ketsgek. Hardwerkende mensen voegen waarde toe. Die moet je niet de rug toe keren.

    Reactie door henk — zaterdag 25 februari 2006 @ 1.14 uur

  2. @Jan, ik ben ook voor wachten en net als de Belgen, eerst goede controle regelen, niet eens zozeer voor onze werknemers, als wel voor de Polen, die uitbuitings situaties, die je in de media tegen komt, walgelijk, dat gun je niemand!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zaterdag 25 februari 2006 @ 1.14 uur

  3. Ach, wij zijn het braafste jongetje van de klas. Laatst een erg verhelderend college gehad over vergelijkend staatsrecht van EU-lidstaten. Wat blijkt: hier is elke scheet die een EU-orgaan laat (bijv. het Hof) meteen heilig. In bijv. Duitsland heeft het Constitutioneel Hof (Bundesverfassungsgericht * BG *) het laatste woord.
    Het Hof kan van alles zeggen, de Duitse wet gaat vóór. Bij strijd met de grondwet is het BG bevoegd besluiten van regering of parlement te vernietigen. Enkel unaniem genomen besluiten van soevereine staten zijn een uitzondering.

    Kunnen we hier nog wat van leren. In dit geval: gelijke kansen kan niet zonder gelijke mogelijkheden en beloning. Wat is de volgende stap: dat de Bolk zijn leiding laat repareren door een Congolees?

    Reactie door Gerbert — zaterdag 25 februari 2006 @ 1.20 uur

  4. Met deze stelling ben ik ik het absoluut mee eens.

    Reactie door Ron — zaterdag 25 februari 2006 @ 6.11 uur

  5. Off topic

    SP Groningen gebruikt eetbare flyers
    24 februari 2006, 18:24

    GRONINGEN (ANP) – De SP in Groningen heeft een wel heel aparte manier gevonden om het recent ingevoerde flyerverbod te omzeilen. De partij gaat zaterdag eetbare flyers uitdelen aan het publiek in de Groningse binnenstad. SP-lijsttrekker Van Gijlswijk zal rond het middaguur de eerste flyer ‘nuttigen’.

    Zij vindt dat de gemeente een beetje is doorgeschoten met het flyerverbod. Vorige week kon de SP geen vergunning krijgen om pamfletten uit te delen tijdens hun optocht door de binnenstad. ,,Natuurlijk vinden wij een schone binnenstad ook belangrijk. Maar daarvoor kun je met partijen ook afspraken maken dat ze flyers die op de grond komen weer opruimen”, aldus Van Gijlswijk.

    De eetbare flyers zijn volgens de lijsttrekker een ‘mild protest’ tegen het flyerverbod. ,,En ze maken natuurlijk duidelijk dat de SP een partij is om je vingers bij af te likken”, besluit Van Gijlswijk.

    Geweldig goeie actie!!
    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — zaterdag 25 februari 2006 @ 6.32 uur

  6. @henk (1)
    Het gaat hier niet om vacatures die nog vervuld moeten worden, maar grotendeels om banen die al vervuld worden door Nederlanders, en nu naar Poolse werknemers gaan omdat zij bereid zijn het voor de helft van het geld willen doen, waardoor zij de Nederlandse werknemer uit de markt prijzen.

    Daarnaast stel je het wel heel erg simpel als je aannemelijk maakt dat elke vacature geschikt is voor elke werkeloze. Stel je word ontslagen als lijkshouwer; dan begin toch ook niet de volgende dag nog als systeembeheerder?

    Reactie door Maarten — zaterdag 25 februari 2006 @ 7.50 uur

  7. Daar ben ik het roerend mee eens, Jan, maar met ‘n kamermeerderheid van imbecielen zal hier wel weer anders worden besloten. Ik ben het allemaal zooooo moe!

    Reactie door Boudewijn Pleines — zaterdag 25 februari 2006 @ 8.01 uur

  8. 7

    Daar participeren ze nu juist op in de kamer, dat we allemaal zooooooooo moe worden dat we verzet staken!

    Reactie door e.krul — zaterdag 25 februari 2006 @ 10.07 uur

  9. Op 9 maart gaan we actievoeren bij het SER gebouw. Daar begint dan het eerste overleg van het Voorjaarsoverleg.
    Vanuit FNV Bondgenoten zullen wij het kabinet en werkgevers nadrukkelijk waarschuwen.
    De vakbeweging zullen wij dan moeten vergewissen dat het nu ernst is.
    Eerst een wetgeving maken waarin gelijk werk, gelijk loon geregeld wordt.
    Geen versoepeling voor het ontslagrecht want dan wordt het nog makkelijker om de nederlandse working class onder druk te zetten.
    De Geus is nu bezig om maatregelen te nemen omdat vrouwen nog steeds minder betaald worden voor het zelfde werk wat mannen doen. Dan kan dit gelijk geregeld worden voor alle werknemers. Anders zijn straks de Polen de nieuwe vrouwen op de nederlandse arbeidsmarkt.

    De actie begint om 08.30 uur. Zorg dat je erbij bent.

    Reactie door Niek Stam — zaterdag 25 februari 2006 @ 10.46 uur

  10. Ik moet toch altijd weer lachen. (Internationale) solidariteit is voor jullie goed zolang anderen (de “kapitalisten”) daarvoor betalen en het jullie overbetaalde baantjes en riante uitkeringen niet raakt. Zo niet dan moeten, met een veelheid van drogredenen (het is echt ook beter voor hen!) de grenzen dicht. Zielig!

    Reactie door Hans — zaterdag 25 februari 2006 @ 11.06 uur

  11. Eens met de stelling. Ik zie het al het bedrijf waar ik werk. Als er niet genoeg werk voor iedereen is, moeten de Nederlanders naar huis en mogen de Polen doorwerken, want die zijn goedkoper dan wij.

    Reactie door Marloes — zaterdag 25 februari 2006 @ 11.56 uur

  12. Het is niet des SP’s, dat besef ik me, maar ik denk dat wachten de beste oplossing is. Niet alleen de Belgen wachten, maar andere landen ook. Ze zullen het toch niet allemaal ms hebben? Dus, tot het allemaal wat duidelijker in beeld is, ook wat betreft lonen, veiligheidszaken en arbeidsvoorwaarden e.d. wachten

    Reactie door Vadertje_b — zaterdag 25 februari 2006 @ 12.24 uur

  13. @7 Boudewijn,

    Ben het helemaal met je eens, dit is inderdaad om hondsmoe van te worden.
    Temeer omdat er eigenlijk van te voren al te voorspellen is hoe Den Haag zal reageren.

    Nog moeier word ik ervan dat deze discussie alweer gevoerd moet worden en de Belgen dan ook nog eens voor stomme Belgen @1 worden uitgemaakt, slaat al helemaal nergens op.(waarschijnlijk heeft henk het nog niet begrepen) terwijl al zo vaak heel duidelijk is uitgelegd, wat nu de werkelijke bezwaren zijn en waar het om draait.
    Nu ook weer door Sabineke en Maarten.

    België maakt zijn standpunten duidelijk kenbaar en stelt GRENZEN t.a.v. de toelating van polen en doet eerst gedegen onderzoek.
    Zou Nederland ook eens kunnen doen, i.p.v. alleen slap leuteren.
    Hieruit blijkt duidelijk dat er nog veel mensen zijn die werkelijk niet (willen) snappen waar het nu ècht om gaat.

    Wachten met die polen, eerst duidelijkheid scheppen en trouwens is België niet het enige land wat de grenzen nog dicht houdt. Je informatie in deze is wat onvolledig Jan.

    Reactie door Anja — zaterdag 25 februari 2006 @ 12.51 uur

  14. Prima besluit van de Belgen.
    In velen opzichten toch al veel verstandiger als hier in Nederland.
    Volgens mij was Oostenrijk er ook bij.
    Maar het zal hier door de kapitalisten wel wat makkelijker over gedacht worden, we hebben een rijk verleden met slaven arbeid en handel hier in.
    En ook onze vakbonden staan te popelen om ze ontvangen met z.g gelijke behandeling.

    Reactie door Jofel — zaterdag 25 februari 2006 @ 13.33 uur

  15. Ik moet toch altijd weer lachen bij rechts. (Internationale) solidariteit is voor jullie goed zolang anderen maar goed koper zijn en uit gebuit kunne worden.

    Reactie door Jofel — zaterdag 25 februari 2006 @ 13.36 uur

  16. @9
    Te laat.
    Het sociale schip is al zinkende in Nederland
    De bonden hebben in de afgelopen jaren geen flikker er aan gedaan om het schip drijvende te houden.
    Het wordt weer een schijn actie van de bond om voorwaarden te scheppen om de Polen met z,g gelijke behandeling in groten getale toe te laten.
    Met gevolg grote werkloosheid onder hun leden.
    Deze worden weer om ander belangen verkocht en verraden aan de werkgevers..
    De bonden hebben de ziekte van de EU.

    Reactie door Jofel — zaterdag 25 februari 2006 @ 13.47 uur

  17. @Hans 10
    Punt een: Hou op met dat `ge-jullie’, of post anders bij `wullie’ om bijval te krijgen.
    Ten tweede: jouw redenatie dat `onze’ solidariteit ophoudt bij de grens slaat
    nergens op, Polen toelaten is leuk voor de ondernemer maar slecht voor de sociale stabiliteit en infrastructuur in eigen land, en dat is omdat de EU van twee wallen eet, want als men in Polen hetzelfde kon verdienen als hier, was er geen probleem.

    In de tijd van de Comecon, het voormalige Oostblokequivalent van de EEG was er geen loonverschil tussen de aangesloten landen.

    Sinds Lech Walesa en z’n vakbond het begrip `Solidariteit’ gebruikte, om in Polen het kapitalisme ingeburgerd te krijgen, wordt dat begrip door neocon-rechts met plezier misbruikt om de welvaartsstaat voor de arbeidende klassen in de G-8 af te pakken en de sociale klok terug te zetten naar de tijd van Domela Nieuwenhuis.

    Reactie door Emiel — zaterdag 25 februari 2006 @ 13.55 uur

  18. @10 Hans,

    Volgens mij haal je wat door elkaar.
    Bij het umcg krijgen de meeste studenten geen stage vergoeding, bedrijftkunidige wel en er kan ook nog overhandeld worden over een parkeerplek terwijl een deel van het vaste personeel dat er al jaren werkt naar een parkeer plek kan fluiten en zelf maar eentje moet gaan zoeken. Als je geen stagevergoedind krijgt ben je niet verzekerd in geval als er wat gebeurd, als je wel vergoeding krijgt ben je wel verzekerd, dus wordt je dubbel genaaid.
    Of de mensen die daar voor niks werken, maar daar is gelukkig de SP samen met de vakboden al mee bezig heb ik gehoord.

    Dus niet zo maar wat bleren, doe dat liever tegen die geld graaide managers.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zaterdag 25 februari 2006 @ 14.05 uur

  19. (17)(10) heeft gelijk.

    Reactie door Ger — zaterdag 25 februari 2006 @ 14.10 uur

  20. @9
    Solidariteit
    Is die bij de Pool wel aanwezig.
    Neemt mijn baan af voor de helft van het geld wat ik verdien, kan daar in Polen 2 keer zoveel mee doen als in dit land.
    Ik kom in de bijstand wat niet genoeg is om te vreten of normaal te leven.
    Als hij het zelfde als verdien ik, kan die 4 zoveel meedoen in zijn eigen land ,als ik in dit duren land.
    Ik kan door de hoge kosten in dit land nooit concureren met een Pool om dat deze altijd met minder te vrede is.
    Moet ik solidariteit op brengen hiervoor, en nog gesteund door de vakbonden.
    Het is om walgelijk van te worden hoe de vakbonden hun eigen mensen in de maling dreigen en gaan nemen.
    Ga daar maar staan Niek voor gelijke behandeling voor de Polen en het gevolg hiervan weg blazen van je eigen werkende leden.
    De bond heeft maar een keus zolang hier grote werkloosheid heerst, geen toegang voor deze Polen.
    Allen bij structurele tekort in bepaalde beroeps beroepen,deze toelaten.

    Reactie door Jofel — zaterdag 25 februari 2006 @ 14.23 uur

  21. @3 Bolkje had al eens Poolse electriciëns gevraagd voor zijn stulpje in Frankrijk. En wat deden die rare Galliërs? Juist, ze sloten de stroom af!!!

    Eerlijk gezegd horen wij al jaren geen Belgenmoppen meer te maken. Op tal van gebieden heeft België ons al links en rechts ingehaald. Kijk maar eens naar het onderwijs!

    @1 Henk, ik heb me 18 maanden lang suf gesolliciteerd, ware het niet dat het Nederlandse bedrijfsleven met al z’n eisen v.w.b. opleiding en relevante werkervaring zich ook niet altijd zich van zijn meest flexibele kant laat zien. Eerlijk gezegd verbaast het me niets dat sommige vacatures niet vervuld (kunnen) worden. Ik druk me dan nog voorzichtig uit.

    V.w.b. je opmerking over hardwerkende Polen: er dreigt in Polen een enorm tekort aan geschoolde arbeid. Zo zie je dat het neoliberale beleid in Europa een volksverhuizing veroorzaakt. In Polen worden nu al vacatures vervuld door Oekraïners en ander volk uit Transandijvië, maar ook daar worden vacatures lang niet altijd meer vervuld. Op deze wijze blijven Oost-Europese landen een reservoir van goedkope arbied, omdat de economie daar het niveau van de Comecon niet ontgroeit. Zo bijt de Bolkensteinrichtlijn zichzelf in de staart!

    Reactie door Erik van Donk — zaterdag 25 februari 2006 @ 15.53 uur

  22. Maar wat wil je dan ? Als je de grenzen dicht houdt voor buitenlandse werknemers dan vertrekt het werk wel naar Oost Europa. Je ontkomt er niet aan. Op korte termijn gaan er tekorten ontstaan op diverse terreinen. Denk aan verplegend personeel, denk aan bouwvakkers.
    Juist door het dichthouden van de grenzen creëer je illegaal zwart werk onder de prijs.
    Ik denk echt dat je geen keuze hebt.

    Reactie door henk — zaterdag 25 februari 2006 @ 16.57 uur

  23. Er zijn nog geen tekorten aan personeel.
    Er is een te kort aan slaven arbeiders met name in de tuinbouw.
    Werk verdwijnt toch wel naar buitenland,er is altijd wel een plekje op aarde waar het goedkoper kan.
    Alleen voor een beroepsgroep toe laten waar in een aantoonbaar te kort is.
    Er is zeker wel een keuze maar de vakbonden,EU en de werkgevers zetten ons een zwartbeeld voor van een tekort aan personeelen.
    Men spreekt zich ook weer tegen eerst gaat al het werk naar buitenland en ,dan gebruikt men weer het argument dat er een te kort aan personeel ontstaat.
    Als iets mekaar tegen spreekt dan is dat het wel.
    Het gaat ook om tienduizenden arbeids plaatsen, die het niet mogelijk maken om over te plaatsen naar het buitenland.

    Reactie door Jofel — zaterdag 25 februari 2006 @ 17.14 uur

  24. @22 Henk, denk nu eens logisch na, wat jij zegt is pure onzin. Begrijp eens waarom de grenzen niet open moeten en als je het niet begrijpt, lees dan nog eens goed.
    Met het opengooien van de grenzen creëer je juist werk onder de prijs, waar de werkgevers dus handig gebruik van maken.
    Ben je nu echt zo simpel, of doe je alsof.
    En de tekorten die er zijn moeten we die laten opvullen door de Polen. Ga toch heen, we hebben mensen genoeg die deze banen willen maar simpelweg niet aan de bak kunnen komen omdat ze voor de werkgevers te duur zijn.

    Reactie door Tomaat — zaterdag 25 februari 2006 @ 19.06 uur

  25. @22 Henk. Gelijk heb je. Er is nog wat aarzeling, er is nog een zekere taalbarriere, maar langzamerhand verdwijnt alle productiearbeid naar Oost Europa. De dienstensector is wat moeilijker maar dankzij Bolkenstein komt daar ook licht in de duisternis. Het investeringsvolume hier in Oost Europa (vooral door West Europese ondernemers) is gigantisch. Nog even en de laatste uitkeringsgerechtigde kan in Nederland het licht uit doen.

    Reactie door Hans — zaterdag 25 februari 2006 @ 19.40 uur

  26. Het verloop van productiearbeid naar oost Europa is inmiddels wel opgelost denk ik.

    Een zogenaamd hoofdkantoortje in bv. Polen en het productiewerk kan gewoon door Polen in Nederland gedaan worden.

    Dus die smoes gaat niet meer op. Denken liberalen dat de mensen dom zijn, of zijn ze het zelf?

    Reactie door Jan Pruimboom — zaterdag 25 februari 2006 @ 19.47 uur

  27. @ 26
    Dat kan uiteraard niet. Een productiefaciliteit levert altijd een vast inrichting op en dus ben je dan gebonden aan de Nederlandse wet inclusief minimumloon etc. Waar de heer Pruimboom op doelt is de transportsector en enigzins afhankelijk van de omstandigheden, overige diensten. Wij liberalen kennen gelukkig de wet wel!

    Reactie door Hans — zaterdag 25 februari 2006 @ 19.54 uur

  28. Ik denk dat je de creativiteit van het bedrijfsleven een klein beetje onderschat.

    We spreken elkaar daar nog wel over.

    Reactie door Jan Pruimboom — zaterdag 25 februari 2006 @ 19.56 uur

  29. Het is duidelijk dat Hans totaal geobsedeerd is van uitkerings gerechtigden.
    Zielig is dat eigenlijk..
    Er is wel eens een reclame op de TV Hans zullen we ruilen.
    Nou met deze zak van een Hans maar even niet.

    Reactie door Stalin — zaterdag 25 februari 2006 @ 20.32 uur

  30. Ik lees steeds dat die Polen zo hard werken.
    Waarom moet er dan met een zweep geslagen worden om ze aan de gang te krijgen bij die paddestoelen kwekerij.??
    Beetje langer werken ho maar,ze hebben de weg al gevonden naar het vakbondje waar de werknemers hier contributie voor betalen.
    En maar klagen dat ze het zo zwaar hebben.
    Ja, je krijgt het niet voor niets in dit land.
    Je moet je wel waar maken net zo als andere werknemers in dit land die al 40 jaar zich de pleuris hebben gewerkt.
    Daar schieten we toch ook niks mee op .
    Dan kunnen we beter kinderen uit India halen die zijn nog goedkoper.
    En dan gaan uit huilen voor de TV met behulp van de vakbond,die weer een gratis reclame stuntje hebben in het journaal om hun falen bij de leden te verdoezelen.
    Goed verdient en nog lopen leuren om het reis geld voor de terug weg te krijgen.
    Geef mij maar die lekker hard werkende Hollandse mannen en vrouwen.
    Het kost iets meer maar je krijgt er wel wat voor terug.
    Al moet ik zeggen dat me die uitkering ook prima bevalt.

    Reactie door Zwans — zaterdag 25 februari 2006 @ 20.49 uur

  31. @ 29
    Jammer dat gebrek aan argumenten en intelligentie altijd verdoezelt schijnt te moeten worden met het gebruik van beledigende taal. Het alias van de grootste massamoordenaar uit de geschiedenis spreekt boekdelen.

    Reactie door Hans — zaterdag 25 februari 2006 @ 20.57 uur

  32. Dacht ik een oude kameraad uit het Oosten te hebben getroffen ,want je praat over hier in Oost Europa ,is dit niet zo ,jammer.

    Reactie door Stalin — zaterdag 25 februari 2006 @ 21.32 uur

  33. @ 27 gelukkig maar dat we de liberalen hebben dan he? Die domme mensen van alles van wat links van de VVD zit ook he, dat roept maar wat.

    Reactie door Gerbert — zaterdag 25 februari 2006 @ 21.41 uur

  34. Oosteuropese werknemers zijn een prima mogelijkheid om tekorten op de arbeidsmarkt op te vangen. Op korte termijn zal dat in sommige branches wellicht even pijnlijk zijn, op lange termijn kunnen we als land er veel op vooruit gaan.
    We vergrijzen, vrienden. En dat zal over een paar jaar in een rap tempo gaan.
    Oosteuropeanen hebben vaak een goede arbeidsmoraal en een goede productiviteit. Ik ben er van overtuigd dat er genoeg fatsoenlijke werkgevers zijn die deze arbeidskrachten conform Nederlandse CAO willen betalen.

    Reactie door henk — zaterdag 25 februari 2006 @ 21.44 uur

  35. @31
    Inderdaad massa moordenaar,die man wist wat je met werkloos tuig moest doen.
    Niks werkloos, werkkamp in of het graf in.
    Zo draaide ze toen het licht uit bij werklozen en mensen met ziekten en gehandicapten te vergelijken met de huidige uitkeringtrekkers alleen hadden die pech dat ze helemaal geen flikker kregen.

    Reactie door Stalin — zaterdag 25 februari 2006 @ 21.47 uur

  36. @34 henk,

    Zeker nog nooit van managers gehoord, of wel?

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zaterdag 25 februari 2006 @ 23.01 uur

  37. @ 32 Ik woon in Oost Europa maar Stalin woont hier niet meer, klaarblijkelijk verhuist naar Nederland…
    @ 33 Ik respecteer eenieders mening. Alleen schelden vind ik dom.

    Reactie door Hans — zaterdag 25 februari 2006 @ 23.26 uur

  38. Jawel, Evert, maar wat bedoel je nu eigenlijk ?

    Reactie door henk — zondag 26 februari 2006 @ 0.28 uur

  39. @38 henk,

    Ik reageerde op jouw stukje van: “Ik ben er van overtuigd dat er genoeg fatsoenlijke werkgevers zijn die deze arbeidskrachten conform Nederlandse CAO willen betalen.”

    Er schijnen verschijnende bedrijven die de CAO’s onduiken om lekker goedkoope arbeidskrachten (dwang arbeiders) te kunnen krijgen. Of dat de meeste stagieres geen stagevergoeding krijgen maar de bedrijf kundige wel, en dan ook nog kunnen onderhandelen over een parkeerplek terwijl gewone werknemers die al meerdere jaren bij het bedrijf werken er soms naar kunnen fluiten (naar een parkeerplek dan).

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zondag 26 februari 2006 @ 1.09 uur

  40. @34,38 Hans, Evert en in het algemeen:

    Dienstverlening wordt nu al verplaatst buiten Europa. Als je wordt gebeld door een vlekkeloos Nederlandssprekende jongedame voor het afsluiten van een lening, wees dan niet verbaasd dat je gebeld wordt vanuit Johannesburg! Daar zitten nl. al call centra voor de Nederlandse markt. Uit eigen ervaring weet ik dat je acceptgiro of automatische betaling al wordt behandeld in India of Pakistan.

    Door openstelling van de grenzen en de dienstenrichtlijn wordt een trend neerwaarts ingezet. Laaggeschoold werk verdwijnt richting het oosten, hetzij door de instroom van Oost-Europeanen hier, dan wel door verplaatsing van het hoofdkantoor naar Warschau, en hooggeschoold werk (ICT,financiële dienstverlening) verdwijnt simpelweg uit Europa.

    Steeds meer landen in West Europa trappen op de rem. Duitsland kampt bijv. al met de instroom van Polen in de Neue Bundesländer (oude DDR) terwijl daar al een enrome werkloosheid heerst. Het gevolg is een toename van de sociale spanningen met o.a. een opmars van extreem rechts in de deelstaten Thüringen en Sachsen-Anhalt. Koppel dit aan wat ik al beschreef met de economische onderbezetting in Polen en de basis voor flinke sociaal-etnische conflicten is gelegd.

    Reactie door Erik van Donk — zondag 26 februari 2006 @ 4.20 uur

  41. voorbeeld hoe het ook kan,,
    een willekeurig uit zend bureau,
    (zijn allemaal toch het zelfde)
    vragen vaklui/bouw,vele mensen schrijven zich in.
    ze wachten?? bellen??wachten nog een poosje..
    ondertussen doet het uitzend bureau,de mensen nl’ers,,naar een andere map op de pc,,of verwijderdt het hele bestand gewoon.
    en ze doen een aanvraag indienen bij het ??? wij kunnen onze vacatures niet vol/bezet krijgen,,
    maar de werkwillige mensen weten niets ze denken nog steedt ingeschreven te staan,,
    (mensen dieook zo’n vermoeden hebben??bel een andere hoofd vestiging van het zelfde bureau,,en vraag of ze je naam even kunnen zoeken,,??
    ZO LICHTEN DE UITZENDBUREAU’S DIE MET POLEN HANDELEN HIER DE BOEL OP..

    Reactie door ad — zondag 26 februari 2006 @ 5.06 uur

  42. Ik ben het dit keer met de Belgen eens. Eind 2004 heb ook ik plaats moeten voor een poolse werknemster. Het ging hier dan wel niet om een baan met hoge opleiding , maar dat is het nu juist.Het was geen wereldbaan maar wel mijn werk en mijn boterham. Alle banen die je kunt vervullen met een relatief lage opleiding daar worden meestal polen opgezet omdat die voor veel minder uurloon als wij werken. Ik zou nu graag aan het werk willen maar 1 probleem ik ben te duur en kom dus niet aan de bak en voor de betere banen zijn er zoveel mensen die daarop solliciteren dat het als een lot uit de loterij is om aangenomen te worden.

    Reactie door Yvette van Leeuwen — zondag 26 februari 2006 @ 8.00 uur

  43. Waarom zo moeilijk doen ?

    Je transporteert al die polen naar Nederland en nederlanders naar Polen : de nederlanders hebben dan een groot land met relatief weinig bewonners : dat betekent minder hoge levenskosten : en die klote poolse mokkels kunnen hier in Nederland onbeperkt winkelen EN wij Nerlanders zijn van dat idioten-kabinet af !

    Reactie door fred — zondag 26 februari 2006 @ 10.26 uur

  44. Het blijkkt dus dat die Belgen niet zo dom zijn als de Nederlanders : Eerst zorgen voor de werkgelegenheid van mensen in je eigenland en daarna voor stommelinge die tegen een lager loon willen werken .

    Reactie door fred — zondag 26 februari 2006 @ 10.29 uur

  45. Wat moeten wij met die communistische trutten die nu in Nederland onbeperkt gaan roven en grote bek opzetten tegen de nederlander ?
    Laten ze maar vriendje blijven met hun buurlanden en daar gaan roven .

    Reactie door fred — zondag 26 februari 2006 @ 10.57 uur

  46. @40 Erik van Donk,

    En die frietzakken maar zeggen dat we voor de eu grondwet moesten stemmen, anders zou het licht uit gaan en er oorlog zou komen. Nou, met die frankenstein richtlijn en al die andere neoliberale rommel is een voedingbodem voor oorlog.

    @43 fred,

    Enig idee hoe veel dat grapje gaat kosten, of volg je een avond cursus bij gerritje?
    En je wilt de polen opschepen met het kabinet bakelende 2? Niet echt sociaal om anderen met die bende op te zadelen.

    @45,
    Over welke communistische trutten heb je het?

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zondag 26 februari 2006 @ 11.56 uur

  47. @17 Emiel,
    Het lijkt mij dat “wullie” hier aardig vertegenwoordigd is, zouden ze zelf geen site hebben? Elke keer het zelfde gewouwel, maar beslist geen
    SP-standpunten, mij lijkt het meer op LR.
    provoceren en stoken.

    Reactie door Tomaat — zondag 26 februari 2006 @ 12.05 uur

  48. Hans ik weet niet wat je werkzaam heden zijn in Oost Europa ik neem aan dat je daar niet zit om voor een honger loontje daar te werken.
    Maar het kan zijn dat je bezig ben om mensen voor jou te laten werken voor een honger loontje.
    Om daar in Oost Europa voet aan de grond te krijgen zakenlijk zul je veel vriendschap moeten sluiten met oude kameraden van mij.
    Doe ze de groeten.

    Reactie door Stalin — zondag 26 februari 2006 @ 12.37 uur

  49. @47
    Tomaat
    Kom zelf nu eens met een standpunt richt je gok eens voor de verandering naar voren in plaats van opzij. Je mag ook op dit weblog met een eigen mening komen in plaats van afwachten wat anderen brengen.

    ps
    reactie 43 44 etz.
    zijn niet van mij.

    groetjes lib. wolf

    Reactie door fred — zondag 26 februari 2006 @ 12.41 uur

  50. @49 fred, wie zit er dan onder jouw naam stukjes te plaatsen?
    Weer drie stukjes achter elkaar onder dezelfde naam, het komt me zo vaag bekend voor, ik heb het meer gezien, weet helaas niet waar maar dan elke keer onder andere namen en altijd 3x achter elkaar.
    Trouwens ik heb in mijn reactie 43 en 44 helemaal niet genoemd, dus vraag me af waarom je dit aanhaalt. Is 45 dan wel van jou? Als dit zo is, vind ik het ook niet erg netjes.
    Mijn standpunt in deze heb ik allang duidelijk gemaakt, zie 24, misschien heb je er overheen gelezen? Zou kunnen natuurlijk.

    Reactie door Tomaat — zondag 26 februari 2006 @ 12.58 uur

  51. @ 50
    (45)? Nee, Tomaat mijn hoofd standpunt is en blijft “eerlijk en sociaal” in alle vormen, en weg met deze regering. Ik vind alleen dat je rekening moet houden dat mensen gigantisch financieel zijn genaaid door dit kabinet, filter daarom onzin van boosheid, mijn vraag aan jou is of je daar rekening mee wil houden. Het kan immers SP kiezers kosten en dat zou jammer zijn.

    Ik ben niet boos over de hypotheek kwestie die zit wel safe bij mij, ik vind het SP plan wel sociaal, maar het tijdstip om dit in te voeren te vroeg, Sp dient de inkomens eerst te repareren.

    zand er over
    fredje

    Reactie door fred — zondag 26 februari 2006 @ 13.17 uur

  52. Tomaat,
    Ik zie diversen stukken staan onder de zelfde fred naam, ik neem daarom een andere naam aan.

    groeten
    fred

    Reactie door fred — zondag 26 februari 2006 @ 13.42 uur

  53. Helemaal eens met je stelling Jan.
    Wachten, en het liefst iets vinden om het tegen te houden.
    Zodat de slapende vakbonden misschien wakker worden en actie onder nemen.
    Door gelijke rechten en plichten voor allen. Dus ook voor de polen enz.
    Van mij mogen ze best komen. Maar met gelijk loon en sociale verplichtingen en rechten.
    Ook moeten we onze eigen mensen eens aan het werk krijgen.
    Nu wil men ook nog eens een soepele ontslag vergunning….
    Mijn man werkt in de metaal al 25 jaar…hij begint wat je noemt versleten te worden van het zware werk.
    Hij wordt vast straks op straat gezet als hij te veel last heeft van zijn body en voor hem 2 goedkope polen.
    Wat gemeen ook om volkeren en rassen tegen elkaar op te zetten.
    Dat doen de multi bazen namelijk en dat komt hun heel goed uit.

    Reactie door pia gutjens — zondag 26 februari 2006 @ 13.45 uur

  54. @51 fredje, daarom ook vind ik dat mensen die zich nog bezinnen op wat ze gaan/zullen stemmen hier niet moeten worden afgeschrikt door sommige exemplaren die het log verpesten.
    Om iets te kunnen doen moet de SP eerst wel kunnen mee regeren, die kans hebben ze tot nu toe niet gehad, dus inkomens repareren, kunnen ze pas als ze mee regeren, maar dat je snap je denk ik ook wel. Zou het wel leuk vinden om te weten onder welke naam je dan verder gaat, weet ik tenminste met wie ik van doen heb.

    groeten van een knalrooie, gezonde tomaat

    Reactie door Tomaat — zondag 26 februari 2006 @ 13.48 uur

  55. Ik weet het een en ander over jou situatie, ik gooi het wel tussen de tekst door, immers clowns/lolbroeken pakken/gebruiken ook een nieuwe naam
    groeten
    fretje

    Reactie door fred — zondag 26 februari 2006 @ 14.24 uur

  56. zoals je wilt.

    Reactie door Tomaat — zondag 26 februari 2006 @ 14.30 uur

  57. ik vind ook dat de grenzen dicht moeten blijven
    er kom hier geen nederlander meer aan een goede baan dat kweek rassen haat maak niet de fout als jopie de uil

    Reactie door jannie — zondag 26 februari 2006 @ 16.57 uur

  58. @55 Fred, ik ben er al achter.

    Reactie door Anja — maandag 27 februari 2006 @ 12.21 uur

  59. @58,

    Hoe is het mogelijk, het is mij ookal enige tijd bekend.

    Reactie door Tomaat — maandag 27 februari 2006 @ 12.23 uur

  60. Nou haal @58 maar weer weg, slaat dus nergens meer op. Jammer.

    Reactie door Tomaat — maandag 27 februari 2006 @ 12.26 uur

  61. Ik vind eigenlijk dat er juist meer Polen moeten komen.

    En dan met name hoog opgeleide Polen die onze kennis economie een handje helpen.

    Nu gaan deze massaal naar scandinavie en canada en wij krijgen alleen de laag opgeleide polen.

    Reactie door Pierre — maandag 27 februari 2006 @ 21.57 uur

  62. Nee Pierre, juist de hogeropgeleiden gaan weg naar allerlei landen waar ze meer kunnen verdienen en dus ook naar Ned. De arme pool kan niet eens ver komen, daar heeft hij de middelen niet voor!!!!

    Reactie door cynthia — woensdag 1 maart 2006 @ 13.16 uur

  63. Het valt mij op dat er vaak zonder kennis van zaken gereageerd wordt. De hier in NL te werk gestelde Polen moeten nu al verplicht het minimum NL salaris uitbetaald krijgen. Dus is er van uitbuiting totaal geen sprake. De Polen verdringen de Nederlandse werknemers niet maar zij doen dat werk waar u geen zin in heeft. Wanneer iemand werkelijk sociaal is zal hij er voor zijn dat de Polen zonder restrictie´s naar NL mogen komen, hij zal hiernaast ook pleiten voor strenge controles zodat alle werkgevers zich aan de wet zullen houden. Iedereen die de situatie in Polen een beetje kent, de geschiedenis kent kan hier gewoon niet tegen zijn.

    Reactie door Samuel — maandag 6 maart 2006 @ 21.14 uur

  64. Samuel, je zit er naast! Waar haal je die onzin vandaan? Waarom denk jij dat er gesprekken gevoerd gaan worden door het FNV over gelijke lonen voor werknemers uit POlen/Hongarije en Bulgarije? Omdat de FNV tijd over heeft? Neee Samuel opmdat het wel degelijk zo is dat mensen uit oostbloklanden werk doen waar wel mensen uit Nederland voor te krijgen zijn maar die dat werk niet krijgen omdat ze te duur zijn! Wil je dit niet zien? Slavernij is uit de tijd Sameul

    Reactie door cynthia — donderdag 9 maart 2006 @ 12.58 uur