Reportage: busvervoer Wageningen

Zeven maart aanstaande zijn de raadsverkiezingen. Om te laten zien wat de SP lokaal doet, heb ik Sinsia van Kalkeren en Maarten Das (studenten journalistiek) op pad gestuurd met fotocamera en geluidsapparatuur. Ze maken nu een serie impressies.

Aflevering 5 gaat over het busvervoer in Wageningen. Mede door de liberalisering van het streekvervoer is de kwaliteit en de regelmaat van het openbaar vervoer in Wageningen hard achteruit gegaan. De SP in Wageningen zet zich al lange tijd in voor betere bereikbaarheid van, naar en in Wageningen.

Je kunt de reportage ook in groot formaat bekijken. Daar kun je ook de vorige afleveringen zien.

Met dank aan Ralf voor de techniek.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zaterdag 25 februari 2006 :: 16.27 uur

4 Comments

4 reacties

  1. Volgens mij heeft de SP zich in Oss ook een met zoiets bemoeid!

    Reactie door Ger — zondag 26 februari 2006 @ 0.54 uur

  2. @ Ger:

    Dat klopt. Alleen is het in Oss totaal fout gegaan dankzij een halsstarrige provincie. Het in zee gaan met prijsdumpende nieuwelingen (zoals destijds met MTI het geval was) werkt niet. Daarnaast wordt Oss inderdaad ondermaats bediend, maar dat komt ook omdat het aantal overeengekomen ritten niet wordt uitgevoerd.

    In Wageningen ligt de situatie wezenlijk anders. De nieuwe stadsbus zal onder de concessie Veluwe komen te vallen, dus de Veluwse vervoerder – tot 2010 de BBA – zal verantwoordelijk zijn voor de exploitatie ervan. De BBA heeft al aangegeven e.e.a. te zullen steunen, mits goed onderbouwd. Uit die hoek hebben wij alle steun. Ik denk daarom dat het plan van de SP en anderen in Wageningen meer kans van slagen heeft dan het vernieuwingsfiasco in Oss.

    Reactie door Alex Mink — zondag 26 februari 2006 @ 9.07 uur

  3. Liberalisering!!!!!!
    Ook wij in Purmerend zijn getroffen, van Connexxion naar Arriva. WAt een gedoe is dit geweest en nog steeds loopt het niet zo als Arriva het belooft heeft.
    Moet de sp niet eens kijken naar de mogelijkheid om er maar EEN staatsbedrijf van te maken? met de naam openbaar vervoer nederland(ovn).

    Reactie door arnold — zondag 26 februari 2006 @ 9.30 uur

  4. Zie hier hoe het huidige college van Wageningen over Openbaar Vervoer denkt:

    De Ruggengraat wordt “een fraaie route in een groene en binnenstedelijke setting, over een energieke maar lommerrijke campus, langs architectonische hoogstandjes en met moderne verkeerstechnische concepten.”

    Het is een strook beton, die 8,2 miljoen euro gaat kosten, terwijl er, daar waar de mensen wonen, geen bussen meer rijden.

    Zie ook: http://www.wageningenbereikbaar.nl/051118_Flatbewoners_niet_blij_met_busbaan.php

    Reactie door jo soolsma — zondag 26 februari 2006 @ 10.56 uur