Muziekclips

DEN HAAG (ANP) – De Tweede Kamer wil videoclips met daarin vrouwonvriedelijke beelden aan banden leggen, schrijft de Telegraaf. Een ruime meerderheid van PvdA, CDA en VVD maakt zich grote zorgen over het effect die deze filmpjes hebben op de jeugd. De partijen willen daarom met de tv-zenders MTV en TMF gaan praten. (BNR)

In november sprak ik met Ruud de Wild over de gevolgen van de clipcultuur. Commercie en cultuur hebben een problematische relatie…

De muziekindustrie en de zenders wijzen op hun verantwoordelijkheid is uiteraard ok, maar zal geen zoden aan de dijk zetten als er geen gevolgen zijn. Door overdag de clips te ontdoen van geweld en vrouwonvriedelijke beelden wordt de industrie gedwongen om dubbele clips te maken. Na 10.00 uur ‘s avonds vind ik ‘alles’ prima.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 27 februari 2006 :: 10.24 uur

79 Comments

79 reacties

  1. Kinderen worden niet serieus genomen door de politiek. Ook zeer jonge kinderen kunnen zelf nadenken, indien dit thuis gestimuleerd wordt. Laat kinderen in overleg met hun ouders zelf besluiten of ze hier naar willen kijken. Als kinderen hier naar kijken dan wil dit totaal niet zeggen dat ze wat er getoond wordt als normaal gedrag gezien wordt. Neem kinderen alsjeblieft wat serieuzer!

    Reactie door op.mijn.werk — maandag 27 februari 2006 @ 10.36 uur

  2. Sorry, hoor, maar de meeste kinderen hebben echt dat vermogen nog niet, nr.1. We hebben te maken met bepaalde jongens die geen goede opvoeding krijgen en die heel erg beïnvloed worden door deze clips. Ik ben er eens naar gaan kijken en er is werkelijk niets dat aan de verbeelding te wensen over laat. Bovendien, en dat viel me erg op, zijn het meestal zwarte bands die dit doen. Natuurlijk ook de andere bands, maar de zwarte bands en groepen vallen erg op door hun meerderheid. Ik denk dat het goed is als de bands zelf aangesproken worden op hun verantwoordelijkheid. Vooral de Amerikaanse bands kunnen nu fijn worden aangesproken daarop, omdat de meeste Amerikansen inmiddels zwaar religieus zijn en veel bands in interviews onderstrepen dat ze hun succes te danken hebben aan God. In dat geval mogen ze God wel eens beter behandelen, dan continu zondige dingen te tonen en te roepen….

    Reactie door L.M. Lembeck — maandag 27 februari 2006 @ 10.41 uur

  3. Nou dan kunnen bouquetreeks romans ook wel afgeschaft.
    De dialoog over het getoonde is belangrijk.
    Persoonlijk ben ik ook niet weg zoals de mannen geportreteerd worden.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — maandag 27 februari 2006 @ 10.45 uur

  4. Wat ik wel een leuk idee vond, onlangs op de radio, is om dat soort clips te gaan ondertitelen. Dan wéét je tenminste waar je naar kijkt en luistert. Ik denk dat een hoop jongeren geen idee hebben waar de teksten nou eigenlijk over gaan.

    Overigens helpt dat niet tegen de vrouwonvriendelijke beelden, natuurlijk, en je opmerking dat je na 10.00 uur ‘s avonds “alles prima” vindt, vind ik niet echt genuanceerd. Er kijken dan nog steeds een hoop grote kinderen die weliswaar oud en wijs genoeg zijn om te kúnnen bepalen wat goed voor ze is, maar dat nog niet altijd doen. Ik zeg niet dat ik een voorstander ben van censuur, begrijp me niet verkeerd, maar “alles prima” vind ik niet echt een fijne reactie.

    Reactie door Anne-Marie Mineur — maandag 27 februari 2006 @ 10.46 uur

  5. Het is opvallend dat grotere politieke partijen vaak iets oppikken en het dan gaan verkondigen of het uit hun eigen denktank komt. Hierover is bij de SP al eerder nagedacht.

    Mijn mening is dat je kinderen en ook de wat oudere kinderen het ‘goede’ moet voorhouden. En als je als ouder geen onderscheidt kunt maken, zoek dan hulp.

    Misschien wat kort door de bocht maar ik vind die rommel uit de vs niet om aan te zien.

    Reactie door Gandalf — maandag 27 februari 2006 @ 10.55 uur

  6. De discussie over videoclips is nu weer opgelaaid door de ontdekking van sexfeestjes waar kinderen van rond de 15, spullen krijgen aangeboden in ruil voor hun deelname. Natuurlijk is de discussie over de invloed van clips en TV in het algemeen al zo oud als het medium zelf.
    Ik persoonlijk denk niet dat de clipcultuur alleen verantwoordelijk kan worden gehouden voor bepaald gedrag.
    Vroeger (ben nu 23) keek ik twee uur per dag naar MTV of stond het aan als ik in huis bezig was. Het is dus wel onderdeel van mijn opgroeien maar ik kon toen al het geweld relativeren. Dat kunnen relativeren is de sleutel. En dat hangt weer samen met kennis en intelligentie.

    Reactie door koos dekker — maandag 27 februari 2006 @ 11.14 uur

  7. Ik vind het zelf ook te ver gaan met die clips, kinderen krijgen zo een vertekend beeld over het huidige leven, en dat nemen ze over.
    Zo ben ik pas geleden ernstig geschrokken over het feit dat kinderen gewoon sex hebben in ruil voor een merkbroek, de jeugd dient in mijn ogen opnieuw te worden opgevoed, het is maar sex, sex en sex, de hoer uithangen is dus heel normaal.
    Ik ben niet preuts, maar ik vraag me af wat van de jeugd en de mensen die deze mentaliteit over nemen, wat daar in de toekomst van terecht komt.

    Reactie door nicole halmans — maandag 27 februari 2006 @ 11.17 uur

  8. Met de huidige moderne media zijn er zóveel verschillende manieren waardoor een kind die clips tóch kan zien, dat men beter meer energie kan steken in sexuele voorlichting en/of man-vrouw verhoudingen. Prima onderwerpen voor maatschappijleer en zo vroeg mogelijk beginnen.

    Reactie door Kees — maandag 27 februari 2006 @ 11.20 uur

  9. Vroeger was Elvis de boeman, ivm zijn heupwiegende bewegingen, dat geef ik toe.
    Maar muziek moet muziek blijven, men hoeft bewegingsloos een liedje te zingen, maar vooral nu het is het vaak alleen maar sex wat het uit straalt. Met de teksten erbij.

    Reactie door nicole halmans — maandag 27 februari 2006 @ 11.22 uur

  10. Daar heb je gelijk in, Kees, en ook moeten de kinderen dan leren hoe de volwassenen als partners met elkaar moeten omgaan, dat wordt namelijk over het hoofd gezien, lijkt me. Mensen scheiden te vaak voor een domme reden, maar het leren van communicatie tussen partners is belangrijk.

    Reactie door nicole halmans — maandag 27 februari 2006 @ 11.24 uur

  11. De classificatie van de kijkwijzer is op dit moment bepalend voor het tijdstip waarop iets uitgezonden mag worden. Blijkbaar zijn deze gewraakte clips volgens huidige maatstaven geschikt voor overdag.

    Praten kan nooit kwaad. Maar wanneer de regels voor de kijkwijzer worden aangescherpt hebben ook andere programma’s daaronder te lijden. Dat moet dus alleen in het uiterste geval gebeuren.

    Reactie door Maarten — maandag 27 februari 2006 @ 11.33 uur

  12. Ik geloof dat ik al een half jaar geen MTV/TMF/The Box heb gekeken.. waardeloze prutmuziek.

    Reactie door Joost — maandag 27 februari 2006 @ 11.41 uur

  13. Dat is inderdaad zo, want door gebrekkige communicatie en vaak ook een gebrek aan empatie onstaat zowat alle ellende op deze wereld…mijn collega Trees heeft een manifest opgesteld wat ik hier graag zou willen laten zien. Ik vind het namelijk erg belangrijk om iets bij de basis aan te pakken, om niet achter het probleem aan te blijven hollen.

    De taal van ZELFRESPECT
    (manifest 25-11-04)

    VERBETER DE WERELD, BEGIN BIJ JEZELF!
    Leer de taal van Zelfrespect spreken en geef het door aan een ieder in je nabije omgeving. Begin in het GEZIN, omdat dit instituut de hoeksteen is van elke samenleving.

    Het GEZIN hoort dé basis te zijn voor elk individu om zich te ontwikkelen tot VOLWAARDIG WERELDBURGER, waardoor hij/zij voldoende kan functioneren in welke maatschappij dan ook.
    Hoe je eruit ziet, welke taal je spreekt of waarin je gelooft, moet ondergeschikt zijn en blijven aan het feit dat je eerst mens bent en dan: vrouw of man, arm of rijk, mooi of lelijk, koning of zwerver, homo of hetero binnen- of buitenlander etc.

    Je bent én voelt je volwaardig door het dagelijks spreken van de taal van Zelfrespect omdat:
    · Je naar jezelf durft /wilt/kunt kijken & luisteren
    · Je je bewust wordt van jouw gedrag (positief én negatief)
    · Je positief blijft denken en jouw emoties vaker onder controle hebt
    · Je jaloezie, haat/woede, afgunst verbant uit jouw leven
    · Je meer tijd neemt voor gezond-zijn, liefde, vreugde, humor en geluk
    · Jouw rein geweten, reine woorden en zuivere daden schept

    Een goede opvoeding is een belangrijke voorwaarde voor een goede ontwikkeling, maar het karakter én de gezondheid van het kind zijn zeker ook van invloed op de kwaliteit van de relatie tussen opvoeder & kind. Ieder kind is anders en uniek op zijn/haar eigen manier. Het maakt daarbij totaal niet uit of dit individu bij een één- of twee oudergezin hoort. Ieder gezin dient als volwaardig te worden aangemerkt.

    Hoe komen we tot concrete daden?
    Via de scholen, bso´s, peuterspeelzalen en crèches ouders/opvoeders informeren over de noodzaak van de taal van Zelfrespect. Op deze plekken komt zeker 90 procent van alle ouders, dus we kunnen ze bereiken! De opvoeding thuis en het leren op school moeten parallel kunnen lopen, zodat het kind zich vooral emotioneel goed en realistisch kan ontwikkelen m.b.t. Zelfrespect, Acceptatie en Assertiviteit.

    Luxe/verwennerij is prima, maar teveel kan verregaande gevolgen hebben voor DE MENSHEID.
    Ik kom graag ook met U in contact om concrete stappen te ondernemen, zodat OPVOEDINGSONDERSTEUNING als hoogste prioriteit op DE POLITIEKE AGENDA wordt geplaatst én structureel wordt uitgevoerd in onze MULTICULTURELE SAMENLEVING.

    Bij voorbaat dank voor UW reacties, aanvullingen of suggesties.

    IDEALISME BESTAAT NOG!!!!

    Trees Weson
    (cretia_weson@hotmail.com)

    Reactie door Kees — maandag 27 februari 2006 @ 11.42 uur

  14. Blijkbaar ben ik de enige hier die denkt dat kinderen echt wel iets meer denkvermogen hebben dan wat hier allemaal gesuggereerd wordt. Als je bang bent dat kinderen alles wat ze op TV (of internet) zien overnemen dan moet je alle TV programma’s en het hele internet verbieden. Het is juist goed dat kinderen zowel “slechte” als ook “goede” beelden zien. Het overgrote deel van de kinderen is echt wel intelligent genoeg om te zien wat goed en slecht is. Indien kinderen niet goed opgevoed worden dan heeft de overheid daar natuurlijk een taak in. Maar geen enkele vorm van censuur past hierin. Sommige volwassenen nemen ook foute voorbeelden over van TV/internet. Ik blijf bij mijn statement dat we kinderen serieus moeten nemen en met respect horen te behandelen. Geen censuur voor kinderen, zoals Wikipdeia ook voorstaat!

    Reactie door op.mijn.werk — maandag 27 februari 2006 @ 11.44 uur

  15. O ja, goed idee. Falende opvoeding, vervagende normen en waarden, en niet zo een-twee-drie een oplossing? Smijt er een verbod tegenaan! Altijd makkelijk, kun je ook nog geld scoren als de zenders buiten hun boekje gaan. En vooral niets met de jeugd zelf doen, voorlichten etc, kost alleen maar belastinggeld… Wanneer verbieden ze internet?

    Reactie door Peter Ruitenbeek — maandag 27 februari 2006 @ 11.44 uur

  16. @6 Geen 15 jaar, even niet goed opgelet : Vanaf 11 jaar !!!! :-((.
    Tja en op jeugdigen komen teksten als “I’m so horny” natuurlijk als heel normaal over, en aangevuld met suggestieve beelden al helemaal. Zeker als ze daarbij begeleid worden door de ouders. :-((

    Roelf

    Reactie door R. van Bergen — maandag 27 februari 2006 @ 11.53 uur

  17. Zou het niet beter zijn als de ouders zich eens beter realiseren wat hun kroost doet,lopen in de nacht over straat veelal tussen de 12 en 16 jaar.
    Zie er genoeg in de nacht lopen en dan denk ik wel eens waar zijn de ouders,interseert die het wat waar ze zijn of wat ze doen.En midden inde nacht bedoel ik tussen 3uur tot 5 uur .De meeste ouders werken met zijn beide en ja de kroost moet zich maar zelf bezig houden,ik veroordeel de werken ouders niet maar een beetje meer controle zou toch wel op zijn plaats zijn.En dan spreek ik nog niet van de gevaren die ze lopen als ze dronken gevoerd worden door ouderen jeugd ( er zitten ook wel verkeerde mannen tussen ) die het allen al een sport vinden om zoveel mogelijk jonge meisjes te scoren ( zoals ze dat noemen ),meestal liggen de ouders te slapen en weten niet waar de kids uit hangen.En dan heb ik het echt over de leeftijd 12 tot 16,zie veel voorbeelden.
    Als ik in de avond de folders rond breng zie ik ook genoeg staan ze voor de raam naakt te dansen ,op de badkamer met de raam open want ze worden zograag gezien en voor de webcam zich uitkleden omdat een vriendje dat vraagt,die het vervolgens maar op internet plemt om stoer te doen .

    Veelal weten de ouders niet wat hun kinderen doen op de pc en als ze weg gaan ,en dat komt niet allemaal door de videoclips (heeft ook te maken met de opvoeding )

    groetje Anton
    ps als zich iemand stoort aan mijn schrijfwijze helaas voor ze maar ik kan niet beter meer door mijn ziekten

    Goed voorbeeld doet goed volgen

    Reactie door Anton B — maandag 27 februari 2006 @ 11.57 uur

  18. Maak me wel een beetje kwaad om je opmerking “na tien uur vind ik alles prima”. Hoe kun je nu de jeugd iets “verbieden” wat als “oudere” blijkbaar normaal gevonden word. Ik erger me kapot aan die rotzooi en wat voor invloed het heeft op mensen ook na tien uur. Als een jongere straks zegt tegen zijn “nette” pa, ja kijk naar jezelf naar de rotzooi” die je bekijkt na tienen op tv geef ik ze groot gelijk. Deze rotzooi is tien maal zo erg als de clips. Laten we als volwassenen het goede voorbeeld geven en de rotzooi in zijn totaal ter discssie stellen en niet zo hypocriet alleen voor de jeugd. Sorry Jan maar vind dat je deze keer de plank totaal misslaat.

    Reactie door Ninka — maandag 27 februari 2006 @ 11.59 uur

  19. Ik denk dat hier vooral ouders tekort schieten.Mijn kleinkinderen (6)worden door hun ouders goed begeleidt en weten gelukkig dat het leven niet zo in elkaar zit als deze tv-zenders laten zien.Maar hoeveel kinderen zijn vaak aan hun lot overgelaten omdat er niemand is die op hen let.Ouders moeten beiden werken om het geld binnen te krijgen wat zij nodig hebben en weten niet eens wat hun kinderen de hele dag doen.Er zit een knop op de tv en als de uit-knop maar vaak genoeg gebruikt wordt is het voor de muziekzenders niet meer de moeite waard.Maar dan moeten er wel ouders in de buurt zijn om deze knop te hanteren.Als de overheid niks hiertegen wil doen moeten ouders het zelf doen.

    Reactie door Diny — maandag 27 februari 2006 @ 12.05 uur

  20. @3 Sabineke
    quote:
    Persoonlijk ben ik ook niet weg zoals de mannen geportreteerd worden.

    Da’s een goeie…
    Want wanneer bepaalde lieden geweld en vrouwonvriendelijke beelden in hun clips gebruiken zegt dat meer over de makers en ‘acteurs’ dan over de vrouw lijkt me.
    Ze zetten de vrouw zo in een bepaalde hoek, niet beseffende dat ze hiermee ook juist zichzelf op een bepaalde manier een imago aanplakken
    Waarschijnlijk ontbreekt het hun aan de intelligentie om dit ook te zien.

    Reactie door Wattenstaafie — maandag 27 februari 2006 @ 12.16 uur

  21. Zat het leven maar zo gemakkelijk in elkaar dat je het klimaat van geestelijke armoede waarin kinderen worden “opgevoed” door MTV kan doorbreken door een verbod op bepaalde videoclips.
    Gemakkelijk scoren, en het onwaarachtige van de politiek is dat men dat natuurlijk best weet. Ik vind het steeds moeilijker worden politici die met dit soort “standpunten” het nieuws willen halen serieus te nemen. Vooral als ze nog eens geen tegengas krijgen ook.

    Reactie door Jabbeke de Haan — maandag 27 februari 2006 @ 12.18 uur

  22. @4 Annemarie
    Er staat ‘alles’ prima.
    Met alles tussen aanhalingstekens wordt duidelijk impliciet een restrictie dus een nuance bedoeld.

    groet

    Reactie door Wattenstaafie — maandag 27 februari 2006 @ 12.23 uur

  23. Dit soort zaken hoort het terrein te zijn van opvoeder en jeugd. Als de politiek invloed hier op wil uitoefenen, is voorlichting het geijkte middel, niet een verbod op vrouwonvriendelijke clips. Immers, wat is het einde als de overheid op deze manier censureert? Internet is een net zo grote bron van ‘viezigheid’ als de tv, strips en boeken bevatten vaak ‘geweld’, etc etc. De jeugd leert niet van het weghalen van slechte invloeden, maar van het omgaan met slechte invloeden.

    Reactie door Peter Ruitenbeek — maandag 27 februari 2006 @ 12.24 uur

  24. ik kijk er niet naar .mijn dochter niet .dus probleem opgelost .eigenwaarde daar gaat het om .overheid moet zich er niet mee bemoeien .het is toch al te laat .half nederland loopt met piercings ,tatoos, en dan beweren dat mensen in afrika achterlijk zijn omdat deze die lichaamsversierselen dragen .krom toch?laat dit snuivende volkje nog maar even onder dit kabinet lijden misschien word het dan een keer wakker .want als een ambtenaar in amsterdam beweerd dat het geven van kadoos in ruil voor sex verdomme nog met kinderen ook geen prostitutie is ?helpt het verbieden van clips niks .eerst dergelijke gasten en bestuurders in de bijstand flikkeren en mensen met fatsoen op die plaatsen zetten,hebben we meer aan dunkt me!

    Reactie door ,texas, henkie — maandag 27 februari 2006 @ 12.25 uur

  25. @19 Ja en wat is de nuance dan? De dames die als warme broodjes het telefoongeld van mannen via 0900 nummers uit de zak kloppen? Dat is wel prima ofzo in onze “volwassen” wereld? Ik vind het duizendmaal walgelijker als de clips.

    Reactie door Ninka — maandag 27 februari 2006 @ 12.26 uur

  26. @21
    Helemaal mee eens
    Je wordt er mee ‘doodgegooid’.
    Als je na elven gaat zappen is het sex sex en nog eens sex wat voorbijkomt.
    Als daar dan toch behoefte aan is concentreer dit dan op 1 of 2 zenders zou ik zeggen

    Reactie door Wattenstaafie — maandag 27 februari 2006 @ 12.34 uur

  27. @22 Tja inderdaad is er blijkbaar zoveel “behoefte” onder volwassen mensen dat je je daar ernstig zorgen om moet maken. Het zou tegenover de jeugd ook zoveel eerlijker zijn dat ter discussie te stellen. Ze mogen wel met hun schooltas op de fiets langs de zones, waar hele kolonnes mannen over de heroineprostitie gaan, gefaciliteerd door gemeenschapsgeld. En vervolgens naar de jeugd wijzen dat de clips zo erg zijn. Laat me niet lachen met zo’n hypocriete gedachte. Onze sexuele beleving onder volwassenen is triest, daar moeten we naar kijken, dan volgt die jeugd vanzelf lijkt me.

    Reactie door Ninka — maandag 27 februari 2006 @ 12.42 uur

  28. Quote:Door overdag de clips te ontdoen van geweld en vrouwonvriedelijke beelden wordt de industrie gedwongen om dubbele clips te maken. Na 10.00 uur ’s avonds vind ik ‘alles’ prima.
    Helemaal mee eens! Ik erger me persoonlijk veel meer aan de seksreclames die tegenwoordig na een bepaalde tijd op alle zenders draaien.

    Reactie door simONE — maandag 27 februari 2006 @ 12.42 uur

  29. @22 “als je na elven gaat zappen is het niks als sex wat langskomt”.

    Bij mij is het stadium dit als “sex” te bestempelen volledig over. Het is een gore vette hap. Begrijp meniet verkeerd ik ben een groot voorstander om in de late uurtjes misschien iets van erotiek en sex op tv te hebben maar dit heefter niets maar dan ook niets mee te maken. Als je het vergelijkt met eten is het niks als “vette hap” wat je voorgeschoteld krijgt. Nog sterker soms mist zelfs de kroket en hap je alleen in frituurvet. Ik zou graag gezonde erotiek en sex willen zien op tv in de laatste uurtjes waarbij ook gezonde aspecten een rol spelen en hoe mooi het kan zijn. Een minister van gezonde volwassenen hebben we nodig op dit gebied.

    Reactie door Ninka — maandag 27 februari 2006 @ 12.59 uur

  30. Ik ben bang dat het niet echt helpt.
    Ik denk dat de clips meer een uiting zijn van de maatschappij en niet de oorzaak
    Maatschappelijke waarden en normen zijn juist er oppervlakkig geworden. Een beetje diepgang is ver te zoeken. Programma’a als veronica’s lekkerste, is daat een duidelijk voorbeeld van. De internetsite http://www.sugababes.nl is ook een etalage voor alles wat oppervlakkig is.
    Kinderen maken foto’s van zichzelf op toch wel wat hele volwassen manieren. Uiterlijk is daar heilig. Mooie meiden en stoere jongen krijgen de meeste aandacht. Het is een voorwaarde om geaccepteerd te worden. Ben je minder mooi, dan heb je een probleem

    Een paar maanden gelden werd er in Zembla een rapportage gemaakt over de sociale druk van meisjes, van zeer jonge leeftijd, om seks te hebben jongens. Niet omdat ze het lekker vonden, of dat ze er klaar voor waren, maar om bij de groep te horen.
    Jongens moeten vooral presteren. Hoe meer ‘kippetjes’ ze scoren, des te hoger de status in de groep wordt. Handjes vasthouden, vlinders-in-de-buik en uiteindelijk Verliefd worden op een meisje wordt als zwak gekenmerkt, scoren en dumpen, dat scoort in een groep.

    In mijn jeugd was er ook het mooie meisje van de klas, en alles jongetjes die eromheen zwierven, dus ik ook. En ik was in de 7e hemel toen ze ‘met mij wilde gaan’ Maar niemand haalde het in zijn hoofd om haar te vingeren. We waren daar gewoon nog niet klaar voor. Een kusje, handjes vasthouden was als een hele ervaring.

    Dit hele pallet van uitingen is een resultaat van een prestatiegerichte maatschappij. Banen die er echt toe doen, menselijker wijs, tellen eigelijk niet meer mee. (moeder, verpleegster, basisschool leraar,) Het zijn de managers, CEO, enz. die vooral de boel verkloten en ook nog een dik salaris ervoor vangen zijn ‘hot’. Zij hebben maatschappelijk aanzien. Zachte factoren zijn uit. (compassie, inleving, vergeving, liefde, zorg) Harde factoren zijn in. (status, haat, scoren, lust, dissen, flamen)

    Dus het aanpakken van de clips is een sympathiek idee, en kan dienen als een beginpunt, maar er moet heel wat meer gebeuren wil de ‘cultuur’ omslaan. Ik zag laatst op Internet een foto, van een meisje dat een jongen oraal bevredigde op een schoolplein.
    Ik dacht dat het een fotomontage was. Later bleek het echt te zijn.
    Ondanks dat ik in shock was, had ik ook medelijden met het meisje en de jongen. Het frunniken achter het fietsen hok, van de MAVO, is toch eigelijk een stap die te leuk is om te missen. Halsbrekende toeren uit te halen om naast je meisje te kunnen rijden, is toch veel spannender dan “blazen kreng……..”

    Reactie door alexander — maandag 27 februari 2006 @ 13.08 uur

  31. (25) Sorry Ninka, maar die telefoontantes zijn niet de schuld. Ik moet daar wel om lachen….dat iemand daar nog intrapt. Maar goed, mochten ze daar behoefte aan hebben,moeten zedat doen…maar dan niet klagen over het geld dat ze kwijt zijn.
    Van kinderen moet iedereen afblijven!!!
    Het soort dat dat niet kan verwijderen uit de maatschappij..en dat hoeft wat mij betreft niet zachtzinnig…liever niet zelfs…

    Reactie door Warrior — maandag 27 februari 2006 @ 13.32 uur

  32. Een Minister van Sekszaken….die al rappend uit gaat leggen hoe wij het thuis moeten doen?! :D

    Reactie door simONE — maandag 27 februari 2006 @ 14.02 uur

  33. Verbieden maakt het over het algemeen spannender, tieners zoeken grenzen op om zo hun eigen oordeel te kunnen vormen, Dat is een natuurlijk proces.
    Praten en zorgen dat ze zich zo thuis voelen thuis, dat ze erover praten, is de enige weg.
    Is een van de redenen waarom onze kinderen geen eigen tv op de kamer mogen bij ons en ook de computer in de huiskamer staat!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — maandag 27 februari 2006 @ 14.09 uur

  34. @31
    Volgens mij heb ik niet beweerd dat de “telefoontantes” de schuld zijn. Wel heb ik duidelijk willen maken dat in de zogenaamde volwassenwereld net zoveel slechte invloed zit als in de clips voor de jeugd. Dus alleen wijzen naar de clips voor de jeugd vind ik hypocriet, alsof ons volwassenwereldje inzake sexbeleving zo gezond is.

    Reactie door Ninka — maandag 27 februari 2006 @ 14.37 uur

  35. Wat hier wordt bedoeld, is dat vrouwen zich als lustobject laten gebruiken door voornamelijk alles wat hiphopt en rapt.

    Ik heb in een derde wereldland eens in een disco gezien, dat de meisjes zich al net zo hoerig gedragen als de figuranten in die vunzige clips, omdat ze het denk ik dan ook vanzelfsprekend gaan vinden, dat een jongen dat van een meisje verwacht. Staan ze dus op de dansvloer op die shit-rapmuziek een hele tijd te droogneuken op of aan de kant van de dansvloer. En hoe reageer je dan als man daarop??
    Als jongen afkomstig uit de ghetto, waar alleen vaak geweld en dit soort beeldvorming over vrouwen regeert? Dan wordt je beeld over sex en intimiteit eenzijdig bepaald door MTV en de rapcultuur. Gangbang; groepsverkrachtingen, alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

    Groot gelijk hebben ze, als dit soort vunzigheid geheel van de TV gaat. En meiden motten niet gelijk hun vleeswaren te koop zetten in een danstent zoals dat op die clips ook gebeurd. Maar ja, als je dan ook nog het nieuws hebt gevolgt over dat hele webcamgebeuren in relatie met tienermeisjes, dan hebben we nog meer wegen te gaan….Deze maatschappij is verrot

    Reactie door Arbeider — maandag 27 februari 2006 @ 15.33 uur

  36. Arbeider, volgens mij geef je videoclips teveel credits en vergeet je een heel belangrijk ding: Opvoeding en educatie!

    Reactie door simONE — maandag 27 februari 2006 @ 16.21 uur

  37. @35 (Arbeider): Ben jij toevallig mijnheer Rouvoet?
    Er wordt door jou wel heel veel op één hoop gegooid. Videoclips -> Seks -> Gangbang -> verkrachting???

    Ten eerste wordt er, naar mijn mening, geen seks getoond in videoclips. Seksuele handelingen betreffen minimaal één geslachtsorgaan (althans volgens de wet).
    Niet alle seks is fout. Zelfs gangbangs zijn niet fout als alle deelnemers hierin instemmen. Dit alles heeft allemaal niets te maken met (groeps-)verkrachtingen.

    Volgens mij is het belachelijk om te veronderstellen dat het bekijken van videoclips er (mede) de oorzaak van zou zijn dat er verkrachtingen gepleegd worden.

    Reactie door op.mijn.werk — maandag 27 februari 2006 @ 16.34 uur

  38. (34)Ninka
    Helemaal waar, maar dan moet je het wel bij de jongeren aanpakken. Ergens moet een begin zijn… Een heleboel ouderen zijn al zo verrot… Tja, dat krijg je als alles vrij moet zijn en niets meer vreemd is.
    Eén van de redenen waarom ik niets van de hippies moest hebben….ging me allemaal net iets te ver.. en het is alleen maar verder uit de hand gelopen…
    Je kunt dat niet stoppen door clips van de buis te halen, al zou ik daar niet rouwig om zijn, want dat zie je wel in de VS. Daar mag niks, maar daar doen ze niet minder dan hier.

    Reactie door Warrior — maandag 27 februari 2006 @ 16.38 uur

  39. Er schijnt een serie te bestaan op televisie, vertelde iemand me vandaag. Die gaat over jonge, verliefde stellen die naar een tropisch paradijs gaan en daar zouden andere mensen proberen die lui te verleiden. Kijken of hun verhouding stevig genoeg is? Dat noem ik net zo ranzig. Mensen zijn geen prethandelswaar. Daar is een mooi woord voor: DECADENTIE. Als ik om me heen kijk zie ik steeds meer daarvan. Het lijkt de “Val van het Romeinse Rijk” wel. Daar gebeurde dat ook allemaal. :(

    Reactie door L.M. Lembeck — maandag 27 februari 2006 @ 16.56 uur

  40. Goede seksuele informatie en voorlichting aan de jeugd lijkt mij erg belangrijk. En daarbij vooral ook ruimer: over relaties, intimiteit, wederzijds respect, grenzen stellen, verschillende mogelijke oriëntaties, enz.
    De wat doorgeslagen videoclips zijn m.i. het resultaat van het samengaan van een in het algemeen vrijer geworden seksuele moraal (waarop ik niets tegen heb, mits deze wordt vergezeld van verantwoordelijkheidsbesef) en de alles usurperende commercie. Deze laatste lijkt me vooral het gif, dat bestreden moet worden.

    Reactie door Olav Meijer — maandag 27 februari 2006 @ 17.25 uur

  41. @ Warrior (38):

    Citaat: “…dat zie je wel in de VS. Daar mag niks, maar daar doen ze niet minder dan hier.”
    Precies: in de VS is de porno-industrie verreweg het grootst. Maar tegelijkertijd ook de hypocrisie. Dat is dus een slecht voorbeeld.
    Met vooral “op.mijn.werk” en Sabineke ben ik het eens: het is essentieel om kinderen serieus te nemen en hen goed te begeleiden.

    Reactie door Olav Meijer — maandag 27 februari 2006 @ 17.45 uur

  42. Weet je wat erg is: smurfen in een anti-oorlog spotje! :-) Die verbied de regering, stel je voor dat kinderen al vroeg snappen hoe erg het llemaal kan zijn, die willen met 18 niet in het leger.

    Reactie door Barend. — maandag 27 februari 2006 @ 17.49 uur

  43. Een clip met of zonder muziek is niets anders dan een fragment van een niet of wel (?) nader te bepalen werkelelijkheid.
    Ook wel vervat onder een document.
    Ook wanneer dit niets met de werkelijkheid van doen heeft, of juist daarom.

    Reactie door Alex — maandag 27 februari 2006 @ 18.46 uur

  44. Geweld op tv? Kom op zeg Jan Marijnissen, voor je het weet is de burgelijke tv mafia (kijkwijzer) er weer die ons waarschuwd.
    Vroeger had je nog wel eens een lekkere horror film waar je lekker bij kon griezelen.
    Nu heb je bijna alleen maar films vanaf 16 jaar, van die val in slaap films.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — maandag 27 februari 2006 @ 19.14 uur

  45. @8 Kees, is maatschappijleer dan nog niet wegbezuinigd?
    @25. Je hebt het over gezonde sex en erotiek op tv in de late uurtjes. Zullen we dan eerst gaan afspreken wat de defenitie van ‘gezonde’ sex is?

    Reactie door simone — maandag 27 februari 2006 @ 19.31 uur

  46. Zie ik het goed is paars terug.!!

    Reactie door Jofel — maandag 27 februari 2006 @ 19.50 uur

  47. @46. Lijkt meer op een toverbal. Denk je bij rood te zijn aangekomen,wordt het …..?

    Reactie door simone — maandag 27 februari 2006 @ 19.55 uur

  48. Geen geleuter dit soort clips gewoon verbieden ze voegen niets toe op artistiek of muzikaal gebied of er moet mensen die pimps en hookers normale ingrediënten vinden voor een videoclip.

    Reactie door Ger — maandag 27 februari 2006 @ 20.21 uur

  49. Goeie actie, inderdaad al een tijdje geleden ter sprake gebracht, en nu gelukkig ook met een debat tot gevolg.

    Ik ben het wel eens met het voorstel voor Marijnissen. Waar films met bepaalde inhoud ook niet voor een bepaald tijdstip worden uitgezonden dient met muziekclips hetzelfde te worden gedaan.

    Reactie door Maarten — maandag 27 februari 2006 @ 20.24 uur

  50. *van Marijnissen

    Reactie door Maarten — maandag 27 februari 2006 @ 20.25 uur

  51. Een voorbeeld: een paar jaar geleden liep ik met mijn man over een braderie, en er was een dansgroepje te zien, het waren meisjes vanaf 6 jaar tot ongeveer 14 jaar oud.
    En ze waren en aan het zingen “I want to have sex on the beach”
    Echt een lokkertje voor pedofielen!!!
    Dit is echt niet normaal meer, kijk ook eens naar de kinderkleding op de markt bijvoorbeeld, wat voor teksten erop staat, zoals “I am sexy” voor een kind van een jaar of 10 of zo..
    Ik vind het idiotenwerk, sorry dat ik me zo uitdruk.
    Ook inderdaad die pulp programmas, zoals hierboven beschreven werd, of herken de homo, enz….waardeloos!!
    Sex na 10 uur ‘s avonds op tv, vind ik goed, maar niet op alle tv-programma’s.
    Want er zijn ook nog mensen die een ander programma willen kijken.

    Reactie door nicole halmans — maandag 27 februari 2006 @ 21.19 uur

  52. Ik heb sterk het idee dat Fox-kids met al die foute reclame voor suiker en kleurstof-houdende rommel,een slechtere invloed heeft dan een paar tieten op MTV.
    Dit is de bron van al het ADHD rondlopend leed samen met de Vrije School natuurlijk ;).
    De kijkcijfers van Fox zijn ook vele malen hoger dan MTV.

    TV is op zijn retour Dames en heren. Foute clips kijk je tegenwoordig online.

    Enne Ruud de Wild? pfff.

    Reactie door Pierre — maandag 27 februari 2006 @ 21.29 uur

  53. nb. in Zweden is Reclame gericht op jongeren al verboden.

    Reactie door Pierre — maandag 27 februari 2006 @ 21.33 uur

  54. Er bestaat al een filmkeuring. Waarom geen keuring voor tekenfilms? Het is ongelofelijk hoeveel geweld er wel niet voorkomt in deze “kinder”programma’s!

    Reactie door Karin — maandag 27 februari 2006 @ 21.34 uur

  55. Tot 10 uur wachten tot er wat voor tv komt,
    mag blij zijn dat ik dat vol hou met de nederlanse tv, zo slaap verwekkend, gaap, gaap.

    Jan Marijnissen, pak de tv gids er eens bij en noem eens een paar films op waarvan je vind die pas na 10 uur mogen worden uitgezonden?

    Maar goed, gelukkig hebben we internet nog :D.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — maandag 27 februari 2006 @ 21.59 uur

  56. Zorgen zijn terecht. Ik vind zelf veel clips van een bedenkelijk niveau (evenals de bijbehorende muziek, maar dat is weer een ander verhaal :P). Maar, zoals ik hier ook al las, veel kan je toch wel bekijken via internet. Wat natuurlijk nog veel interessanter wordt bij een dergelijk verbod. Ik krijg dus sterk de indruk van het aanpakken van symptomen. Niet dat ik zo 1-2-3 een oplossing heb, maar dit lijkt me toch echt te kort door de bocht. We kunnen moeilijk stoere jongens als 50 Cent aanpakken voor zijn promotie van pooier of hoer zijn.

    Reactie door Gerbert — maandag 27 februari 2006 @ 23.19 uur

  57. @56 Gerbert,

    Niet alles op tv is geschikt voor bepaalde leeftijden, maar met verplaatsen naar 22:00 pak je iedereen, dus ook voor de mensen waarvoor de films wel geschikt zijn, dus voor volwassenen die wel het verschil kennen tussen werkelijkheid en fictie.
    Dus als je als volwassene toch noch wat leuke spannende films wil zien moet je het internet op.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — maandag 27 februari 2006 @ 23.44 uur

  58. @Evert Tichelaar jr,
    Er bestaat toch ook zo iets als een video-of CDrecorder

    Ik vraag me af, gaan de reclames dan ook pas na 22 uur in???

    Er moesten in het nieuwe bestel aanpak toch ook een jongere zender komen, gaan die alleen zedige dingen uitzenden??

    En wat te denken van BNN?? Lieten vanavond zien hoe er bolletjes gemaakt konden worden maar konden niet vertellen hoeveel er geslikt werden, ze dachten 60 a 80, hoe zit het met dat soort reality tv??
    Of eh politieke cartoons???
    Of Big Brother????

    Persoonlijk denk ik dat er eens flink onderzoek gedaan moet worden hoe jongeren door dit soort zaken beinvloed worden, er is volgens mij ook nog steeds geen verbod op gruwlijke games en laten we wel wezen, de werkelijkheid is vaak nog veel gruwlijker!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 28 februari 2006 @ 1.09 uur

  59. Het is en blijft allereerst de verantwoordelijkheid .v.d. ouders, of ze dat nou leuk vinden of niet; ouders zijn toch de eind-verantwoordelijken, want ze hebben hun kind(eren) op een wereld gezet die niet ineens verandert als je zelf een kind krijgt. Wie roept om censuur, kiest de makkelijke weg.

    Reactie door Jan-Peter — dinsdag 28 februari 2006 @ 7.02 uur

  60. Voor zedige, oncontroversiële TV moet je naar Amerika verhuizen, want de media daar worden gedomineerd door adverteerders, dus dan gaat er een hele nieuwe wereld van voorgelogen worden voor je open.

    Reactie door Jan-Peter — dinsdag 28 februari 2006 @ 7.08 uur

  61. Onderzoek alles, en behoud het goede.

    Reactie door Jan-Peter — dinsdag 28 februari 2006 @ 7.10 uur

  62. @59 Jan-Peter
    Je mag als ouder toch verwachten dat programma’s die op kinderen c.q. pubers zijn gericht zoals Jetix, TMF, the BOX..etc geen geweld bevatten?

    Reactie door Karin — dinsdag 28 februari 2006 @ 8.53 uur

  63. @Karin, en het nieuws mag wel??

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 28 februari 2006 @ 10.49 uur

  64. Er is nog veel mis op tv gebied….
    Inderdaad ook de snoepreklame’s.
    Verbieden die handel! Netzo als TMF en MTV.
    En zo kunnen we doorgaan, zoals het verbieden van sexy kleding op school, snoepgoed/frisdrank/chips automaten op school. Of zijn ze daar al mee bezig??
    Er is nog genoeg werk aan de winkel!!

    Weten jullie wat ik niet begrijp?
    Waarom er altijd een lange tijd overheen gaat voordat er iets verandert, verbeterd.
    Deze kl*te regering is dwars!
    Het wordt tijd dat de SP aan de macht komt!!!

    Reactie door nicole halmans — dinsdag 28 februari 2006 @ 10.59 uur

  65. Ik ben het met de Nicole Halmaën(reactie nummer 64)eens. Het is schandalig dat kinderen worden vroegtijdig besmet met seks, drugs en hebzuchtbeelden. Het is geen toeval dat volgens een onderzoeksrapport, “steeds meer minderjarigen zien seks als een soort ruilmiddel”.

    Reactie door khosrow — dinsdag 28 februari 2006 @ 12.35 uur

  66. @63 Sabineke
    Sinds wanneer zijn nieuwsprogramma’s (m.u.v. het jeugdjournaal) kinderprogramma’s?

    Reactie door Karin — dinsdag 28 februari 2006 @ 13.35 uur

  67. @66, We hebben het toch over kinderen tot 18????

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 28 februari 2006 @ 15.28 uur

  68. @58 Sabineke van Schie-Pleines,

    Waarom zou ik daarmee moeten zitten klieren?
    Ik weet heus wel hoe dat spul werkt maar ik wil geen staats dictatuur die bepaald wat ik mag zien.

    De games worden steeds mooier tegenwoordig, zoals battlefield 2 voor de xbox 360. Maar goed, een volwassen persoon mag dat toch wel spelen, die weet heus wel dat ie een spelletje aan het spelen is en dat het niet echt is.

    Heb volgens mij nog nooit gehoord dat er protest was tegen paintballen, daar zit je op elkaar te schieten en voel je ook als je geraakt wordt.

    Ja, reality tv interesseert mee geen worst,
    maar als anderen dat willen zien moeten ze dat zelf weten.

    Waarom ook niet direct een onderzoek over wat geloof voor invloed op de mensenlijke geest heeft. Geloof kan gevaarlijk zijn, dit wordt nog erg onderschat, af en toe zie je in de krant een stukje van b.v. een christen, dat god alles gemaakt heeft enzo,
    voor zulke mensen bestaat er maar een waarheid. Geloof is een gevaar voor het wederzijds respect, voor het respect dat de andere een andere mening heeft.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — dinsdag 28 februari 2006 @ 19.33 uur

  69. Persoonlijk vind ik het pesten, dat via MSN en internet, na school, in nog vaak ergere vormen voort gaat, veel en veel erger.
    het is al zo dat 1 op de 10 kinderen ook nog eens via nieuwe communicatiewegen gepest worden!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 28 februari 2006 @ 19.33 uur

  70. @Evert Tichelaar jr, boos?

    Ik vind de dictatuur die we nu al over ons heen krijgen al erg genoeg, ik ben ook niet voor een verbod!

    Het was geenzins de bedoeling om u te kwetsen.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 28 februari 2006 @ 19.38 uur

  71. @70 Sabineke van Schie-Pleines,

    Niet op jou hoor, alleen op de kijkwijzer mafia. Ik voel me niet door je gekwetst hoor.
    Dus daar hoef je niet over in te zitten.
    Je mag me ook wel aanspreken met ‘je’.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — dinsdag 28 februari 2006 @ 20.13 uur

  72. @71, Evert Tichelaar jr, gelukkig!
    Het is raar; men vindt dat heel veel niet kan en is bezorgd voor wat het met kinderen kan doen maar daadwerkelijk aanpakken, ho maar!
    Men gaat voor de geldelijke waarde van de mens en dat DAT uitloopt in ongewenst gedag van jeugd wordt vergeten, heel dom, want jeugd heeft de toekomst!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 28 februari 2006 @ 22.54 uur

  73. @72 Sabineke van Schie-Pleines,

    Leuk om te horen dat je vertrouwen in me (nou ja, ben ondertussen al weer wat jaartjes volwassen) hebt en de rest van de jeugd :D.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — dinsdag 28 februari 2006 @ 23.23 uur

  74. #37 @op.het.werk

    Waar ik het over heb, dat is de scheidslijn tussen erotiek en wat vulgair is. Kinderen die nog in de fase zijn, dat ze moeten ontdekken wat sexualiteit inhoud met betrekking tot het andere geslacht, die krijgen via de media en natuurlijk ook de porno een verkeerd beeld daarvan, omdat vrouwen louter voorwerpen zijn en het in de clips lijkt, alsof ze maar aan 1 ding denken. En daar gaat het verkeerd, want vooral pubers zijn heel gevoelig voor de media en hoe hun rappende helden omgaan met deze ethiek.

    Reactie door Arbeider — dinsdag 28 februari 2006 @ 23.27 uur

  75. #39 Lembeck

    Inderdaad ja, dat is dus ook mijn gedachte.
    Want dit een een vorm van on-beschaving.

    Sex verkoopt, het is gewoonweg commercie en dan heeft het helemaal niks te maken met iets verhevends, zoals dat we gewoon openlijk daar over kunnen spreken en handelen. En in dat opzicht zijn die clips die MTV overspoelen, waar steeds bepaalde lichaamsdelen in close up worden getoont niks anders dan 1 grote commerciele amerikaanse bende.

    Vroeger keek ik met plezier naar toppop; maar top of the pops is een goed alternatief.

    Reactie door Arbeider — dinsdag 28 februari 2006 @ 23.35 uur

  76. OP mijn werk, kinderen worden zeker wel serieus genomen. Het zijn echter nog geen volwassen en zij moeten dus ook beschermt worden door volwassenen die hun het goede voorbeeld moeten geven. Alles wat een kind ziet slaat het op in het koppie! Dat is de natuur Op mijn werk!!!
    Cynthia

    Reactie door cynthia — woensdag 1 maart 2006 @ 13.14 uur

  77. @Cynthia (#76):
    ik begrijp heel goed dat kinderen geen volwassenen zijn. Volwassen kunnen kinderen ook beschermen zonder te censureren. Kinderen kunnen heel goed normen bijgebracht worden terwijl ze de beelden van MTV/TMF/etc. tot zich nemen. Het “goede” voorbeeld wordt heus wel herkend tussen de “foute” voorbeelden door kinderen die opgevoed worden. Zeker als de opvoeder(s) bij het kind betrokken is/zijn.

    @Arbeider (#74):
    Kinderen die met seksualiteit bezig zijn dienen hier ook in begeleid te worden tijdens de opvoeding. Als jij als opvoeder aan je kind verteld wat (volgens jouw moraal) goed en slecht is in seksueel gedrag in videoclips en in het algemeen (en wat mij betreft ook in porno) dan zal jouw kind daar van leren en dit meenemen in zijn/haar eigen meningvorming en gedragingen.

    Reactie door op.mijn.werk — woensdag 1 maart 2006 @ 14.28 uur

  78. Door de muziekbranche en de jongerenbranche van vandaag de dag wordt heel vaak het beeld voorgehouden dat jongen en meisje als pimp/hoer relatie met elkaar om gaan,nou is dat bij de gewone jongen of meisje wel te begrijpen dat dit allemaal als geinigheid geldt. Maar voor sommige jongeren vooral jongere jongeren en probleem, ik zeg achterstandswijken, jongeren ligt dit allemaal niet zo eenvoudig. Zoals eerder is gezegd is het flink schokkend dat een meisje een jongen pijpt voor het maken van een duitsboekverslag en daarmee wil ik benadrukken dan a. duitse boekverslagen het niet waard zijn en b. het een redelijk zieke gedachte is dat jongeren zo met elkaar omgaan. Een oude zembla documentaire wees dan ook uit dat jongeren in rotterdam en amsterdam(vaak allochtone jongens en meisje) zich echt net als in mtv clips gedragen. Men noemt elkaar niet meer als eefje van de bakker maar eefje lekker pijpen of eefje the bitch. Ik denk niet dat het zinvol is om clips te weren van de buis, want kijk maar naar landen als Amerika waar het niet gewilde(naaktheid en porno) wordt geweerd rijst het de pan uit(amerika is de grootste porno producer). Het lijkt me alleen wel een goed idee deze clips en denkwijzen te plaatsen naar latere zendtijden net als speelfilms. En namate we verder bij klokslag 12 komen de vrijpostigheid van programma’s toeneemt,doorzo indirect aan te geven dat deze clips inhoudelijk voor volwassenen gelden en hiermee voornamelijk jonge kinderen beschermen. Kinderen wiens jeugd niet wordt gecontroleerd door oplettende ouders, want ik benadruk nogmaals het is toch redelijk zieklijk mocht je zover komen met je denkwijzen.

    Reactie door Eros Ramazottie — donderdag 2 maart 2006 @ 16.49 uur

  79. Ik denk dat jongeren het verschil wel kennen tussen fictie en werkelijkheid.Ook vind ik dat ouders zelf de verantwoordelijkheid moeten nemen, ze moetne zelf kijken wat hun kinderen zien op tv. en als dit word verboden voor kinderen, ze zien dat allemaal ook in games, tijdschriften en niet te vergeten op internet, het heeft dus niet echt veel nut. Als je dingen gaat verbieden, worden jongeren alleen maar nieuwsgierig en het wordt aantrekkelijk. En waar ligt de grens?? Die grens is erg moeilijk te trekken, want iedereen heeft weer een andere mening. Sommige mensen vinden dat dit leid tot crimineel gedrag, maar daar bn ik het niet mee eens want dat komt uit geen enkel onderzoek over het verband tussen dit gedrag en videoclips.

    Reactie door mieke — dinsdag 7 maart 2006 @ 20.03 uur