Waar komen die hoge energieprijzen toch vandaan?

Nuon heeft over 2005 een winst van 416 miljoen euro geboekt.

Nuon heeft ongeveer één derde marktaandeel op de Nederlandse energiemarkt, volgens eigen zeggen rond de 2 miljoen klanten, particulier en zakelijk.

416 miljoen euro : 2 miljoen klanten = 208 euro per klant winst.

In december ruziede Zalm nog met Verhagen over 35 euro energiecompensatie. Eénmalig. Was de electriciteitsmarkt een NUTS-voorziening geweest, dan probeerde men de kosten voor de klant zo laag mogelijk te houden, niet om zoveel mogelijk winst te maken. Dat had 208 euro per klant, per jaar kunnen schelen. Brinkhorst wil nu verder privatiseren, met alle gevolgen vandien.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 27 februari 2006 :: 22.02 uur

79 Comments

79 reacties

  1. Nederland zakt steeds verder af, Jan, Iets anders kan ik niet bedenken. De overheid heeft veel zaken in de etalage gezet om zo de verantwoordelijkheid niet meer te hoeven hebben op bijvoorbeeld energiegebied. Wij zijn ook het enige land wat zijn energiebedrijven wil splitsen. Alles wat men hier heeft opgebouwd wordt nu weggedaan. Buitenlandse bedrijven lachen zich rot, die komen voor een appel en een ei de lakens uitdelen.

    Als dat plan van Brinkhorst doorgaat zat het zeker gebeuren. De Nederlandse energiebedrijven zijn te klein om alleen te overleven in een vrije markt. Ik vind dit een zorgelijke ontwikkeling. Je hoeft alleen maar naar de kabelmaatschappijen te kijken om vast te stellen dat de vrije markt op bepaalde gebieden voor geen meter werkt.

    Reactie door DJ Digital — maandag 27 februari 2006 @ 22.16 uur

  2. We hebben nog wel kans dat nederland straks als enigste land in de eu zit!

    Reactie door Jansonius — maandag 27 februari 2006 @ 22.32 uur

  3. Jan, ik heb al vaker gezegd dat er voldoende geld in Nederland is, het wordt alleen verkeerd verdeeld.
    Weg met die privatisering!
    Wij willen leven! En niet hongeren!

    Reactie door nicole halmans — maandag 27 februari 2006 @ 22.33 uur

  4. Weer die Zalm, die vent maakt met iedereen bonje om een euro, hoewel ik twijfel om die bonje van die 35 euro, een misschien wel in scène gezette schijn vertoning

    Reactie door fredx — maandag 27 februari 2006 @ 22.33 uur

  5. Een simpel rekensommetje zegt inderdaad alles. Als het aan Brinkhorst ligt mogen we binnenkort nog meer grote ondernemingen gaan sponsoren.

    Brinkhorst doet wel verrekte hard zijn best om zijn dreigement van tijdens de grondwetcampagne (“Als U nee stemt gaat het licht uit in Nederland”) te laten uitkomen…

    Reactie door J3roen — maandag 27 februari 2006 @ 22.35 uur

  6. Een deel van de winst gaat weer terug (als divident) naar aandeelhouder Provincie Gelderland. Leuk als spaarpot om de doortrekking van de A15 mee te financieren (die Den Haag niet wil betalen).

    En zo pompen we het geld maar rond. En aan alle strijkstokjes blijft een beetje hangen.

    Reactie door Cas — maandag 27 februari 2006 @ 22.42 uur

  7. @ 3 Nicole Halmans

    Ik ben het helemaal met je eens. Het is toch verschrikkelijk dat in zo’n rijk land als Nederland zoveel problemen en ellende aanwezig zijn. Ik begrijp het ook niet. Wat ik wel weet is dat een kleine kliek hier bepaalt wie er in de goot belandt en wie niet…

    Reactie door DJ Digital — maandag 27 februari 2006 @ 23.09 uur

  8. waarom fuseerd(hoop dat het goed geschreven is) nl/nuon/gazo enz niet met frankrijk,die blokeren de italianen dan weerhebben het al gedaan!,en dan spanje er bij ,dan zijn die weer sterker en kunnen die de duisers weer blokeren,waarom niet gelijk oorlog?
    dus europa is niet wat de nl regering zegt wat het is..europa is dood,
    wat een samenwerking,,het kost wat euro’s dat gerotzooi en blokeren over en weer,,maar wat bomt het de klant betaald wel!

    Reactie door ad — dinsdag 28 februari 2006 @ 0.13 uur

  9. eeu duitsers :-)

    Reactie door ad — dinsdag 28 februari 2006 @ 0.14 uur

  10. Tja en Nuon vind het griezelig worden, zeiden ze vanavond nog!Het zal nog duurder worden als de Nederlandse energiemarkt door buitelandse wordt over genomen, wilden ze ook nog even kwijt!

    ik weet wel een oplossing voor ze:ze gaan de prijs van nu halveren voor de eerstkomende 10 jaar, reken maar dat heel Nederland naar ze overstapt en dan hoeven ze niet meer bang te zijn voor een overname!

    Volgens mij wil, ik geloof, Finland een soort eigen energiekartel gaan vormen;
    kortom spannende tijden!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 28 februari 2006 @ 0.55 uur

  11. En ja die bazen hebben het ook zo moeilijk, Essentbaas verdiende toch 8 ton???

    Men gaat voor minimale burgers en maximale bazen!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 28 februari 2006 @ 1.23 uur

  12. @13

    Met andere woorden Sabineke, we worden een maatschappij van winnaars en verliezers, net als Amerika. Raad eens wie er gaan verliezen en in de goot gaan liggen…

    Reactie door DJ Digital — dinsdag 28 februari 2006 @ 1.36 uur

  13. De NUON baas verdient ruim 8 ton aan euro,s. Die andere zakkenvuller van Essent nog meer.

    Reactie door JE. Mulder — dinsdag 28 februari 2006 @ 7.55 uur

  14. Hoe meer de baas verdient, hoe duurder de stroom.
    Greenchoice is goedkoper en beter voor het milieu.
    Elke direkteur daar verdient 54.000Euro bruto per jaar.
    Een eerlijk loon, en een eerlijke energieprijs.
    http://www.greenchoice.nl/?RefID=100

    Reactie door Hoezo ? — dinsdag 28 februari 2006 @ 8.03 uur

  15. Mogge

    Onderander van mij, mijn meterstand gaf in 2005 aan dat ik 4 keer meer gas had verbruikt en 3x zoveel electra, terwijl ik niet veel anders had gedaan, alleen Nuon
    geloofde het niet.

    En na onderzoek kwam ik nog veel gekkere dingen tegen, alleen Nuon gelooft dat niet.
    Ik voel gewoon 100% dst ik op een of anderen manier door ze genaait ben, ik weet alleen nog niet hoe.

    Shell heeft trouwens een paar miljard meer
    winst gemaakt, terwijl sommige mensen uit armoed de fiets hebben moeten pakken omdat ze de benzinreprijs niet meer kunnen betalen, is niet heel erg maar het tekent,het tekent het beelt wel.

    liefs H

    Reactie door henriko — dinsdag 28 februari 2006 @ 8.28 uur

  16. De energie-prijzen komen in ieder geval v.d. mens, dus goddelijke overmacht kunnen we uitsluiten.

    Reactie door Jan-Peter — dinsdag 28 februari 2006 @ 8.30 uur

  17. Goddelijke energie is gratis, als je eerst investeert in het winnen uit de gegeven bronnen. De Egyptenaren zagen de zon als de oppergod Ra, en de wind als de god Shu, vader van Nut, die de hemel draagt… allemaal gratis… en schoon…. lijkt me dus wel een goede investering in de toekomst van onze kinderen, als we tenminste willen dat ze een schone aarde onder een schone hemel erven.

    Reactie door Jan-Peter — dinsdag 28 februari 2006 @ 8.44 uur

  18. Waar maken we ons druk over?

    Nederland – zoals we het kenden – bestaat straks niet meer.

    Van het CBS:
    “Volgens het CBS vindt er op dit moment een emigratiegolf onder jonge Nederlanders plaats, waardoor de groei van de autochtone bevolking op het punt van kantelen staat. Voor elke autochtoon die er in Nederland bijkomt, komen er bijna dertig allochtonen bij.”

    Reactie door Tim Biesenbeek — dinsdag 28 februari 2006 @ 9.01 uur

  19. Een emigratiegolf van jonge nederlanders. kan best zijn maar waar gaan ze naar toe? Amerika Canada Australie? Die landen zijn niet zo erg of erger dan Nederland. Wel heel veel ruimte maar het neoliberale en neoconservatisme heeft daar minstens 10 jaar voorsprong op Nederland.
    Wedden dat ze over jaren weer terugkeren naar nederland en het dan gek vinden dat ze hier geen uitkering meer krijgen.
    Weggaan is bij mij ook wegblijven

    Reactie door Johan — dinsdag 28 februari 2006 @ 10.12 uur

  20. Beste Jan Marijnissen, kun jij ons beloven dat je de privatisering in ons land laat verdwijnen? Als de SP het voor het zeggen krijgt, dat weten we tenminste waar het geld beter aan besteed kan worden.
    Zakkevullers moeten maar eens inleveren.
    “rijk” Nederland moet maar eens inleveren, en dat geven aan de mensen in ons land die het niet goed hebben.

    Reactie door nicole halmans — dinsdag 28 februari 2006 @ 10.33 uur

  21. Waar die hoge energieprijzen vandaan komen?
    Dat kan ik je wel vertellen, uit de koker van de energiebedrijven en de bolhoed van dit kabinet!

    Zo ook dit onderstaande wat ik nog even kwijt wil:

    Naast de geldontwaarding van onze gulden, wat zo`n succes moest zijn, zijn er ook tal van zaken waarbij er in dit land, door dit kabinet mensen bewust gedemoniseerd worden om daar te komen waar de politiek wil.

    Geen enkel respect heb ik voor ambtenaren die weten wat er loos is en desondanks hun mond niet open doen tegen de Geus en consorten, maar zich lekker gaan indekken voor het geval zij aan de beurt zijn als ze ziek worden.

    Wat zijn dit voor rare praktijken?
    de hele solidariteit is uit de samenleving gejaagd, omdat de kabinetten 1 en 2 groepen mensen tegen elkaar opzet.

    Hetzelfde geldt voor de zogenaamde vergrijzing, dit wordt afgewenteld over het hoofd van mensen die de vijftig zijn gepaseerd.

    Allerhanden maatregelen worden getroffen zoals langer werken en naar de pensioenen en AOW wordt geloerd.

    En maar aandikken die vergrijzing, terwijl ondertussen hele volksmassa`s zonder werk zitten of de weg naar werk worden ontzegd.

    Dit is de zaak zo scheef trekken als je maar wilt en veel vergrijzingspropaganda over de hoofden van het volk uitgooien, terwijl het leugenachtige waarheid is.

    De jeugd en de ouderen worden ook nog eens door deze gang van zaken tegen elkaar opgezet.

    Rimpelratten worden ouderen die hard gewerkt hebben in deze maatschappij al genoemt.

    Respect hoeft kennelijk niet meer.

    Ik dacht dat de politiek een bindende factor wilde zijn, altans dit verwoord men steeds, de praktijk leert ons iets anders!

    Eigenlijk is dit gewoon een wegwerp-maatschappij, het wegwerpen van mensen, het buitensluiten van mensen en het ontnemen van kansen lijkt heel gewoon te zijn.

    Maar de politiek heeft het over: erbij halen, kansen bieden, eigen verantwoordelijkheid, integreren, integratietrajecten.

    Schizofreen als de pest die politiek die van daag de dag bedreven wordt.

    Reactie van e.krul — dinsdag 28 februari 2006 @

    Reactie door e.krul — dinsdag 28 februari 2006 @ 10.35 uur

  22. Ja DJ Digital, als alles wat geprivatiseerd is afgeschaf wordt, dus weer in het bezit wordt van de overheid, wordt het weer goed in Nederland…en dan komt de trein ook weer op tijd!

    Reactie door nicole halmans — dinsdag 28 februari 2006 @ 10.35 uur

  23. Jan, om te beginnen, de Nederlandse Energiebedrijven zijn nog altijd nutsvoorzieningen. De aandelen zijn in handen van gemeenten en provincies, en die krijgen de laatste jaren steeds grotere dividenden uitgekeerd. En dat gaat om zeer forse bedragen. Bedragen die bij de gemeenten zeer welkom zijn omdat het Rijk steeds meer taken bij de ze neerlegt, zonder daarvoor voldoende geld te geven. En vervolgens schaft het Rijk ook de OZB gedeeltelijk af, en legt de rest van de OZB aan banden.

    De reden waarom de gemeenten en provincies de aandelen in de energiebedrijven (en andere nutsbedrijven) bezitten, is juist het behartigen van de belangen van de burgers. Onder andere door er voor te zorgen dat de tarieven zo laag mogelijk blijven. Ze hebben nu ontdekt dat de dividenduitkeringen een hele goede bron van inkomsten vormen, waarover het Rijk niets te zeggen heeft. Geld dat ze hard nodig hebben om het huidige voorzieningenniveau te kunnen handhaven.

    De lagere overheden hebben er daarom geen enkel financieel belang bij om de tarieven te verlagen. Sterker nog, hoe groter de winst, hoe hoger het dividend. In feite is het gewoon een verkapte vorm van belasting heffen geworden.

    Ze spelen zo de bal terug naar het Rijk. Het Rijk verlaagt de inkomsten van de gemeenten, en roept dan heel hard dat de gemeenten die OZB alsmaar verhogen. Zonder te zeggen dat het Rijk zelf de gemeenten in financiële nood heeft gebracht met zijn bezuinigingspolitiek.

    Nu doen de gemeenten het omgekeerde. Ze verhogen de dividendopbrengsten uit de nutsvoorzieningen, om de tekorten die het Rijk veroorzaakt weer aan te vullen. En het gemopper gaat nu richting de RIjksoverheid. Waar het in feite ook hoort, want het Rijk is begonnen met zijn saneringspolitiek.

    Reactie door Wim Zaal — dinsdag 28 februari 2006 @ 10.42 uur

  24. Privatisering is misdaad! Als NUON zijn verantwoordelijkheid neemt, wordt die 416 miljoen verdeeld onder alle stroomafnemers.

    Reactie door Remco — dinsdag 28 februari 2006 @ 10.43 uur

  25. DE JUISTE FEITEN IN DE JUISTE CONTEXT LIEGEN ER NOOIT OM.

    Reactie door Lezer — dinsdag 28 februari 2006 @ 10.59 uur

  26. De hoge energieprijzen komen inderdaad door de privatisering. Die mafkees van een Brinkhorst was vergeten even in de landen om ons heen te kijken. Overal heeft privatisering van basisbehoeftes als energie een negatief effect gehad.Dit kabinet heeft tevens bijna alle subsidies op energiebesparende maatregelen afgeschaft. Ik hoop dat ze na de volgende verkeizingen zelf afgeschaft worden.

    Reactie door robert b — dinsdag 28 februari 2006 @ 11.00 uur

  27. Wat de vorige schrijvers allemaal schreven is ook alemaal waar. De rijken worden rijker en de armen worden armer. Gaat dat veranderen? Kan dat veranderen? Helaas niet zolang wij op deze aardkloot los lopen is er duidelijk verschil tussen arm en rijk. Is het eerlijk? nee maar dat is wel de rede dat ik een hoop respect heb voor mense als jan. Vechten tegen de bierkaai. Zelf in het oude communisme waar alles gedeeld werd lag de verhouding scheef. De mens wilt nu eenmaal alleen maar meer.
    Net als de energie bedrijven, eigendom van aandeelhouders willen elk jaar meer geld uit de bedrijven. Hun geld moet renderen. Wat houd dat in? Als niet ieder jaar de winst omhoog gaat moet de directie eruit. De directie bedenkt van alles om geld te besparen, bezuinigen op onderhoud, goedkopere materialen, bezuinigen op personeel.
    ik maakte het zelf mee dat bij het melden van een aankomende storng dat het goedkoper was om het materieel te laten plofen dan preventief te vervangen wegens langere afschrijf periode, het is een storing dus overmacht en dus geen vergoedingen naar klanten toe. Achterhoek mak je dus geen illusies geld zullen jullie nooit zien. De energie bedrijven worden technisch uitgeholt en als de kosten voor ondehoud de pan uitrezen worden de aandelen gedumpt. De ondehoudskosten die u nu betaald, krijgt u dan nog een keer op uw bord. De nieuwe aandeelhouders kunnen anders het bedrijf niet overeind houden.
    Je hebt mensen die mopperren en niets doen, mensen die vechten tegen tegen de bierkaai als jan en kornuiten. Helaas helpt dat bitter weinig. Gisteren nog een collega van jan trots op haar overwinning in 1994 dat borsele gesloten zou worden via een motie. Jhee right hij is nog open en blijft open, want het is een goedkope manier om geld te verdienen.
    meer partijen politiek is namelijk een verdeel een heers politek voor de multinationals waar het klootjes volk uiteindelijk altijd de rekening voor betaald. Berusten is dus eigenlijk het enige wat over blijft.

    Reactie door Kees — dinsdag 28 februari 2006 @ 11.19 uur

  28. Laatste nieuws: Zalm blijkt onbetrouwbare bron te hebben gebruikt >>>

    http://pic1.picturetrail.com/VOL1169/4006913/8316509/131127988.jpg

    Reactie door Gerbert — dinsdag 28 februari 2006 @ 11.21 uur

  29. Tja en Ludo van Halderen maakt zich zorgen om het opkopen door buitemlandse bedrijven.

    Maar toen hij directeur was van EPON verkocht hij dat bedrijf rustig aan Electrabel en dus aan de Zues, de moeder van Electrabel, dus het bedrijf dat nu op het punt stond opgekocht te worden door de Italianen en nu maar gauw France Gas heeft gekregen van de regering om zich te kunnen weren tegen de buitenlandse overnames. En wie betaald dat allemaal?

    Juist. U geeft het goede antwoord.

    Roelf

    Reactie door R. van Bergen — dinsdag 28 februari 2006 @ 11.31 uur

  30. (28)goeie bijfrage. maar dat vechten tegen de bierkaai ben ik niet met je eens .als we niks doen zijn we alles kwijt aan de grote spelers en worden we bijna allemaal weer dagloners .samen dienen te vechten voor een sociale wereld .te beginnen in je eigen gemeente op 7 maart .

    Reactie door ,texas, henkie — dinsdag 28 februari 2006 @ 11.44 uur

  31. @ 22

    Tja, Nicole, de overheid wil geen verantwoordelijkheid meer nemen voor haar burgers. Liever schuiven ze alles af op de maatschappij. Ze vergeten alleen dat Nederland te klein is voor een vrije amrkt. We worden weggevaagd door de buitenlandse bedrijven die veel meer geld hebben. Zij zullen de lakens uit gaan delen en de burger betaalt het gelag ervoor.

    En de overheid staat erbij en kijkt ernaar. Die is immers niet meer verantwoordelijk. We mogen het allemaal zelf maar uitzoeken, of je het kunt betalen of niet, zal ze worst wezen.

    Reactie door DJ Digital — dinsdag 28 februari 2006 @ 11.46 uur

  32. Jan, is het nu niet tijd dat we met zijn allen ervoor gaan ijveren dat collectieve goederen worden gecollectiveerd? Inmiddels is voldoende bewijs aanwezig dat privatiseren bij energienetwerken, het spoor, ed per definitie tot hogere collectieve lasten leidt! En volgens mij op den duur ook tot kwaliteitverschraling. Mooi en aansprekend thema voor de verkiezingen van volgend jaar!!!.

    Reactie door loisa — dinsdag 28 februari 2006 @ 12.25 uur

  33. Het verbaast me meer en meer hoe we met zijn allen in staat zijn(geweest), werk waar het volgens mij echt om gaat naar de marge te drukken en margedingen als besturen op te zadelen met een duur waterhoofd. Allerlei zorg-en onderwijs, boeren-en recht voor z’n raap-toezicht, zijn voor mij taken die er toe doen. Dan heb ik het nog niet eens over vakwerk in welke bedrijfstak dan ook! Het geeft te denken!!
    De tendensen die ik nu bespeur verklaren hele bevolkingsgroepen vogelvrij!
    Ook regeringsmaatregelen die nu genomen zijn, pakken uiteindelijk goed uit voor degenen die al veel geld hebben.
    Komt er nog zo’n meneer bij die zegt dat de onderlaag in de bevolking er al warmpjes bij zit en vindt dat veel geld aan die onderlaag onttrokken moet worden ten gunste van de slimme en begaafde ‘few’.
    Wie bepaalt wie de uitverkorenen zijn en , welke tendens bepaalt dat?
    Ook hoor je een nu nog verdwaalde gek debiteren over twaalf uur per dag werken en dat zes dagen in de week door de grote onderlaag!
    Hier wordt ik triest van. We moeten ervoor waken dat het al of niet vermeende overnemen door China van de markt als excuus wordt gebruik om ontoelaatbare dingen te doen.
    Daar is deze regering al mee begonnen.
    Willen we verandering, dan moet er gedacht worden over hoe onze problemen tot stand komen.Welke negatieve krachten elimineren we en welke positieve krachten stellen we ertegenover.
    Wat mij betreft, draait de spiraal wel heel erg ver naar rechts door!!

    Net.

    Reactie door Net — dinsdag 28 februari 2006 @ 12.56 uur

  34. DJ Digital, ik heb het vermoeden, dat als de SP de grootste partij hier in Nederland wordt, dat er wel verandering in komt.
    Het is ook een complete omwenteling, als de privatisering wordt afgeschaft, maar dan hebben de burgers er wel voordeel mee.

    Reactie door nicole halmans — dinsdag 28 februari 2006 @ 13.21 uur

  35. Jaren geleden heb ik al besloten geen enkele BVO (Betaald voetbal organisatie)
    meer te ondersteunen door hun wedstrijden
    te bezoeken. Maar als het staken van mijn steun wordt overgenomen door lokale overheden en energiebedrijven dan schiet ik daar geen fluit mee op. Het bewijst wel
    dat lokale overheden en energiebedrijven te veel geld binnenkrijgen, als ze dat zo maar weg kunnen geven aan een stel kwalleballen die er ook niets van bakken

    Reactie door pieter verbunt — dinsdag 28 februari 2006 @ 13.29 uur

  36. Ik hoop het van harte, Nicole. Zie het alleen niet zo snel gebeuren. Er staan zijn teveel lieden die belang hebben bij de huidige situatie. Alleen al de PvdA die nauwelijks sociaal te noemen is en dat gedraai van Groenlinks. Bevalt me niks allemaal…

    Ik ben bang dat het de komende jaren nog erger gaat worden in dit land.

    Reactie door DJ Digital — dinsdag 28 februari 2006 @ 14.06 uur

  37. Behalve dat de energie in Nederland te duur wordt betaald, is er nog een andere verklaring mogelijk voor de winst van de criminele organisatie Nuon. Namelijk deze:
    Véél mensen in Nederland schuiven, vaak noodgedwongen, rekeningen op. Veel bedrijven sturen dan een herinnering en wachten dan nog even af. Nuon doet dit óók, maar dan anders. Zij sturen een herinnering aan de klant, maar pakken vervolgens bij de volgende termijn 15 of 50 euro af van de klant. Te laat is te laat! Hoe werkt dit: op de acceptgiro staat een datum waarvóór de rekening betaalt moet zijn; één dag te laat kost je 15 euro, twee of méér dagen te laat kost de klant maar liefst 50 euro!! Dat merk je pas wanneer je de eindafrekening krijgt. Dan pas zie je dat er allerlei bedragen zijn afgehouden. Als je nagaat bij hoeveel klanten Nuon dit doet, tel uit je winst. Ik heb vergeefs getracht om via mijn rechtsbijstandverzekering hier een zaak van te maken bij de rechter. Immers, alle redelijkheid is zoek bij Nuon. ‘Dat is te duur, meneer Bakker’, zegt vervolgens mijn rechtsbijstandverzekeraar.

    Reactie door Tony Bakker — dinsdag 28 februari 2006 @ 14.23 uur

  38. laat de nuon alle klanten een setje zonnepanelen geven dat is goed voor het milieu en de stroom rekening gaat bij ons omlaag….gratis het zonnetje in huis en geen kernenergie!

    Reactie door roelof — dinsdag 28 februari 2006 @ 14.27 uur

  39. hoi jan ik heb het gelezen over nuon,en wat gaat de sp er aan doen,gewoon door sukkelen,en alles maar pikken,en maar op de pvda stemmen,want die vind het prima,we
    moeten in opstand komen,2e,kmr. bezetten.

    Reactie door e.v.d.bos. — dinsdag 28 februari 2006 @ 15.30 uur

  40. PvdA en CDA, willen dat energie in Nederlandse handen blijft, dit is een meerderheid in de kamer.
    Wanneer leert men toch eens nadenken!
    Je kunt toch op je vingers natellen dat privatisering overname inhoudt!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 28 februari 2006 @ 15.48 uur

  41. Gewoon moed blijven houden, DJ Digital, we komen er wel uit!
    SP heeft een sterk karakter!

    Reactie door nicole halmans — dinsdag 28 februari 2006 @ 16.00 uur

  42. Opvallend bij presentatie cijfers Nuon is trouwens dat hun afzet wat lager is, maar hun inkoopkosten van energie nog veel lager.
    Brutowinstmarge op energie gestegen van 39% naar 43%.
    Dat betekent dus dat Nuon meer prijsstijgingen doorberekend dan op grond van gestegen energieprijzen (olie/gas) zou mogen worden verwacht.
    Dat betekent dus ook dat marktwerking hier in NL (in tegenstelling tot in de UK) nog helemaal niet werkt. Alle grote bedrijven spannen samen zodat er geen daadwerkelijke concurrentie is (heeft ooit iemand wel eens 10% tot 20% lagere tarieven gezien bij aanvragen andere offertes?).
    Wordt dus hoog tijd – in tegenstelling tot wat Nuon beweert – dat er in NL wel grote buitenlandse partijen actief gaan worden.

    Reactie door Ben Leppers — dinsdag 28 februari 2006 @ 17.05 uur

  43. Is het niet eerlijker hier ook even te melden hoe hoog de belasting op energie is.
    De overheid kan natuurlijk geen zakken vullen (belasting heffen) terwijl die zelfde overheid alleen maar verteld hoe hoog winst van nutsbedrijven is. Vertel dus hier gewoon de totale opbouw van de consumentenprijs voor energie. Uiteindelijk maak het voor de portemonnee van de consument niet uit of linksom of rechtsom gegraaid wordt. Een slimme minister van financien zal onmiddelijk gaan zakkenvullen als de NUON met minder winst genoegen zou nemen.

    Reactie door Bert Neut — dinsdag 28 februari 2006 @ 17.09 uur

  44. Zelfs op de Telegraafsite worden de reageerders wakker. Echt IEDEREEN die daar reageert is tegen privatisering van de energiebedrijven, en velen zijn kritisch over privatiseringen en liberaliseringen in het algemeen. Ze willen dat het stopt.

    Als ze nu ook gaan inzien dat links in het algemeen en de SP in het bijzonder helemaal niet zo extreem zijn maar juist het gezond verstand laten prevaleren en vooral opkomen voor de gewone harde werker…

    http://www.telegraaf.nl/binnenland/34324501/Energiebedrijven_niet_privatiseren.html

    Reactie door Ellen — dinsdag 28 februari 2006 @ 17.35 uur

  45. De koppeling van het ,,goedkope nederlandse”aardgas aan de olieprijs is er mede de oorzaak van dat de energie duur betaalt word.
    De overheid moet de energieprijs strak in de hand houden en de belastingdruk verminderen om de koopkracht op peil te houden .
    Een stijging van 60% van de energieprijs in de afgelopen 6 jaar.
    De lonen stijgen gemiddeld met 3 % geen wonder dat onze economie zo kwakkelt.
    Nadelig voor werknemer maar ook voor werkgever.

    Reactie door volly — dinsdag 28 februari 2006 @ 18.22 uur

  46. @19 Joh)an, en dit vind je van jezelf wel sociaal?

    Reactie door Tomaat — dinsdag 28 februari 2006 @ 19.32 uur

  47. @46 moet zijn Jo(h)an en dit vind je wel sociaal?

    Reactie door Tomaat — dinsdag 28 februari 2006 @ 19.32 uur

  48. Libelarisering leidt tot lagere prijzen en als het zwart sneeuwt komen de kabouters. Zucht…
    Van de infrastructuur van dit land moet gewoon afgebleven worden. Gewone (groene) stroom, wegen en openbaarvervoer voor iedereen betaalbaar en goed!
    Nu strijken bedrijfbonzen de winsten op en je ziet nu al dat ze meer geintereseerd zijn in geld verdienen dan in een goed product te leveren, want daar gaat het natuurlijk niet om.
    Nederland wordt wakker, stem sp!

    Reactie door stan — dinsdag 28 februari 2006 @ 19.55 uur

  49. Die privatiseringen hebben ook met europa te maken. Europa zoals het nu gekonstrueerd wordt is een europa op liberale grondslag waarbij marktwerking heilig is verklaard maar ook nog eens vastgelegd wordt. Al zou de meerderheid van het nederlandse volk het niet willen, het moet toch.. Ik vind dit hoogst ondemocratisch. Ik ben zelfs bang dat als bepaalde zaken grondwettelijk vastgelegd worden, het meteen de echte linkse oppositie uitschakeld. Mag je straks uberhaupt nog een mening verspreiden over het in overheidshanden willen geven van de energie, als het immers per grondwet verboden is… en dan met die verandering van de wetten i.v.m. terreurdreiging wordt het wel heel makelijk voor een overheid (rechts) om elk linksdenken in de kiem te smoren als bedreiging van de liberale staat europa. Ik voorzie een europa waar geen ruimte meer is voor linksdenkenden. Echte linksdenkenden dus, want de pvda en wouter bos zijn dat al niet meer. Ik denk dat Bos zich er bij neer legt en meegaat en aanpast vanuit een gedachte dat het toch niet meer anders kan of te stoppen is.
    Er vind iets plaats wat zijn weerga niet kent. Na 60 jaar is dan eindelijk de amerikanisering bijna voltooid. De kans is er nu voor rechts om links uit te schakelen. In een democratisch bestel is het niet erg als een meerderheid (ook rechts) regeert, maar als het wordt gebruikt om links uit te schakelen via nogal wat normvervaging en ondemocratisch handelen, dat vind ik onverteerbaar..

    Reactie door Jaco — dinsdag 28 februari 2006 @ 20.08 uur

  50. Jan, je rekensommetje klopt niet helemaal: Nuon kan nooit meer aan mij verdienen dan ik ze voor mijn gasverbruik moet betalen (175 eu per jaar).

    Kennelijk haalt Nuon relatief veel geld weg bij een paar grote afnemers.
    Maar goed, als dat ziekenhuizen, scholen, gemeenten etc. zijn, betaal ik via de gewone belasting alsnog ongewild mee aan hun winst.

    Ik ben vooral benieuwd naar het percentage winst als fractie van het inkoopvolume:
    10 euro winst op 10 miljard euro gas zou pleiten VOOR privatisering (zo efficient werkt een staatsbedrijf nooit).
    Maar 10 miljoen euro winst op 10 miljoen euro gas zou pleiten voor onmiddelijke re-nationalisering van de energiebedrijven.

    Het zit vast dichter bij het laatste …

    Overigens complimenten voor de geweldige actie van de SP Brabant tegen die oplichters van Essent met hun energie”toeslag” -op hun eigen veel te dure ketels. Hier in Groningen zitten de posters ervan nog op de Essent autootjes …

    Reactie door M. Kok — dinsdag 28 februari 2006 @ 22.57 uur

  51. Beste Jan, Nederigeland word zo langzamerhand geregeerd door de monopolisten, niet de regering maakt nog enig deel uit van interessante beslissingen maar de monopolisten hebben de taak van de regering over genomen.
    Waarom Jan denk je dat anders Nederland leeg geroofd word, dit huidige kabinet weet heus wel waar ze met bezig zijn.
    Dit zijn de laatste stuiptrekkingen van een zelfstandig Nederland.
    Nederland regeerd niet maar word inmiddels geregeerd, het land word leeggezogen door zogenaamde ministers die het beste met Nederland voor hebben, maar vooral met zichzelf.( de zgn monopolisten )
    Omdat ze weten wat de burger niet weet,maar inmiddels wel door moeten hebben hoe al onze verworvenheden worden verkwanseld door de overheid.
    We moesten zogenaamd meer vrijheid in handelen hebben, geen vaste tarieven voor de notarissen, privatisering van de NS, privatisering van de PTT, liberalisering van de energie markt, dit alles om de marktwerking te bevorderen.
    Nou amehoela, de heleboel is verkwanseld en nu maar overal dik voor betalen en service ho maar.
    Geef het maar toe heren in Den Haag jullie hebben een nieuw fonomeen geschapen de bloedzuigende monopolisten, de destroyers van Nederland.
    Of tewel een zuivere vorm van normvervaging, ikke ikke ikke en de rest van Nederland kan stikke.
    We maken het in Den Haag lekker bont, wij graaien en de rest zakt in de stront.
    SP trek de stekker uit dit kabinet en laat niet nog meer verworvenheden verkwanselen red wat er nog te redden valt.
    Groetjes een anti monopolist :-)

    Reactie door bert — dinsdag 28 februari 2006 @ 23.00 uur

  52. Laat men dit land maar in de verkoop gooien

    Zijn we nog beter af. En ik vind, dat er iets stinkt in het verweer van de energiebedrijven tegen die opsplitsing.

    ook de sp vind ik een beetje raar redeneren. Aan de ene kant is men namelijk doorgaans tegen het alsmaar samenklonteren en fuseren van bedrijven. Dan krijg je monopolies. En nu is men dus tegen die opsplitsing. Ik snap het even niet.

    Het dreigement, dat het meer geld gaat kosten vanuit die bedrijven, moet de S.P. niet uit angst of klakkeloos overnemen. Zijn we nu goedkoper uit dan het buitenland dan? Feit is, dat de energie hier stukken duurder is dan in bijv. Spanje. Nou, koop die hele handel maar over. Ik ga op hout stoken en de plastic gooi ik er ook bij in. Plus dat ik me een agregaatje ga kopen die op koolzaadolie kan. Zo..ik heb dan met de rest van de puinhoop hier in Nederland niks te maken.

    Je kunt wel gaan zwijmelen naar de tijd van de NUTS bedrijven S.P. Maar feit is, dat er al jarenlang gewoonweg niks gedaan wordt om dat tegen te gaan. Dan zijn er radicalere methoden nodig dan dat men vanuit de kamer oppositie voert wat totaal geen effect heeft.

    Reactie door Arbeider — dinsdag 28 februari 2006 @ 23.01 uur

  53. Bah, wat een stemmingmakerij, zeker die berekening die er op wordt losgelaten. Lekker makkelijk scoren bij het stemvee!

    Alsof aan grootverbruikers hetzelfde wordt verdient dan aan particulieren.

    Een knap staaltje volksmennerij.

    Reactie door Stephan — woensdag 1 maart 2006 @ 9.47 uur

  54. Het blijft een feit dat Nederland klein is op het gebied van energie. Als nederland de uitverkoop ingaat zullen we overgeleverd zijn aan andere landen om ons heen! Wie zegt dat zij daar geen slaatje uit slaan? Bovendien is het hypocriet! Wij hebben 1 kerncentrale, maar de landen om ons heen hebben er meer…op die manier steunen wij deze verkeerde manier van energie opwekken.IK vind dat nederland een voobeeld land moet worden en dat de deskundigen hier zich bezig gaan houden met schone energie..ik weet het er zijn al oplossingen..helaas kan daar geen subsidie aan gegeven worden??? ( snert argument dus!)Kernenergie is groot geworden door subsidies..ps: Greenpeace vertelt momenteel weer haarfijn waarom we niet meer kerncentraels moeten hebben en waarom we schone ernergie moeten gaan maken! Steun ze!
    Cynt

    Reactie door cynthia — woensdag 1 maart 2006 @ 12.30 uur

  55. Jacco, als links uitgeschakelt wordt gaat het verzet nog door en ik denk harder dan ooit! Wie steelt van de armen en uitdeelt aan de mensen die het niet nodig hebben moet niet raar staan te kijken als de animo om hier als slaaf te werken verdwijnt! Slechts die mensen die niet weten wat ze hier op aarde doen en achter geld aanhollen zonder dat ze weten waarom blijven zich als slaaf gedragen..totdat ze oud zijn en nadenken ( of niet!!)
    Een gedachte is een idee!!!Ik wens iedereen positivisme toe! Iedereen die nu onder de spannningen zit: meditatie! De rustige mens kan oplossingen bedenken, de niet nadenkende mens handelt automatisch. Niemand heeft het recht te bepalen hoe wij als mens moeten zijn, iedereen is anders!!! Mensen denk zelf!!! Is alles wat ons opgedrongen wordt wel waar? Is de stemmingmakerij van dit liberale kabinet juist? Wij hebben de keuze!!!Als het hier geliberaliseerd wordt..acties en alles platleggen lijkt mij het beste! Dan maar nederland nog meer naar de knoppen, het is nu toch al geen ned meer! Slechts 6 % is rijk! De meerderheid is dus modaal en daaronder!!!! Als wij niet willen gebeurt het niet..en ja je kunt zeggen die Polen, Hongaren, bulgaren. Die gaan hier hun bestaan niet opbouwen..In hun eigen land kun je veel met de pleuros die in Ned verdient worden! Mensen denk zelf!

    Reactie door cynthia — woensdag 1 maart 2006 @ 12.40 uur

  56. Cynthia,

    je hebt gelijk, we moeten positief blijven en natuurlijk gaat het verzet door. De intentie van mijn stukje is niet hopeloosheid of stemmingmakerij.Ik geloof ook in nieuw optimisme. Het is wel iets waar ik me ernstig zorgen over maak als we ons erbij neerleggen. Een persoonlijke analyse die ik kan onderbouwen (met als uitgangspunt: in geval dat) alhoewel er hier te weinig ruimte voor is. Mediteren is goed, maar we moeten wel oppassen dat we niet te slaperig worden. Liever niet te laat met aktie..

    Heeft dit allemaal te maken met de discusie waar het hier over gaat? Ik vind van wel want het komt uiteindelijk allemaal terug bij de vorming van het neo-liberale europa. Regeren is vooruitzien.

    We kunnen discussieren over energie en getallen, maar vergeet niet de invloed van europa.. De eerste overwinning met het referendum is al binnen maar niet iets om op onze lauweren te gaan rusten..

    Jan, laten we dit gebeuren? Is de maat niet vol?

    Reactie door Jaco — woensdag 1 maart 2006 @ 21.17 uur

  57. als Nuon met minder klanten meer winst behaalt, waarom moet ik dan 12% meer betalen?

    Reactie door Anneke — woensdag 1 maart 2006 @ 21.18 uur

  58. wij worden op zijn duits gezegd –an die nase rum gefürht — (bij de neus genomen).
    Hoe lang moet het nog duren dat de kiezers
    na de verkiezingen als een zooitje onbenul worden behandeld door sommige politieke
    figuren en dat ze persé een of ander stokpaardje op hun naam willen hebben staan.

    Reactie door Th. Konings — woensdag 1 maart 2006 @ 21.55 uur

  59. Was de electriciteitsmarkt een nutsvoorziening geweest dan waren we niet 208 euro goedkoper uitgeweest. Want niets werkt zo inefficiënt als een log overheidsorgaan. Als je het zeker weten wilt kun je altijd nog een rondreis door de Oekranië maken, daar staat nog een mooi relikwie uit de tijd van de communisten. Ik ben er wel mee eens dat energie een nutsvoorziening moet zijn en zeker niet geprivatiseerd moet worden. Maar een beetje marktwerking kan geen kwaad dunkt mij.

    Reactie door Willem — woensdag 1 maart 2006 @ 22.39 uur

  60. Lied 21, “Amen zegt mijn ziel daar op”,
    om me te herinneren aan nog meer (onrecht-)
    matigheden, verander ik mijn alias mogelijk
    in Enecolore, voor alle bekenden ‘Loortje’.
    Tenzij ik onder Google daar ook al weer be
    lemmeringen door ondervind, maar dat zou
    dan wel héél toevallig zijn.
    Maar goed: bijna op is de munitie van deze
    coalitie, en wat er nu wel weer niet alle-
    maal ter hand genomen zal gáán wórden….
    Tjonge, jonge jonge, dat dát nou niet in die verstreken jaren reeds gebeurd is….!

    Reactie door Madelief — donderdag 2 maart 2006 @ 2.22 uur

  61. Schaf maar eens de nuttelose eco tax af dan is de rekening al 50% minder.

    Reactie door Brenda — donderdag 2 maart 2006 @ 4.56 uur

  62. Ik heb momenteel nog grijze stroom. Ik ga over op natuurstrooom vanwege olieonafhankelijke prijzen en lage belasting en – open deur- het milieu. Maar Nuon beweerd dat natuur en groene stroom in prijs evenveel stijgen als grijze stroom. Hoe kan dit?

    Wie het weet mag het mij vertellen!

    Reactie door Niels — donderdag 2 maart 2006 @ 11.46 uur

  63. 62 ik heb al jaren groene stroom en de prijs gaat gewoon omhoog met andere woorden je word beduveld.Heb een mail verzonden aan ministerie Brinkhorst hoe het toch kan waarom groene stroom aan de olie gekoppeld is en daarom onrechtvaardig is in mijn ogen.Ik heb een mail terug gekregen met de boodschap dat Ik dan maar met het energiebedrijf contact moest opnemen daar de regering daar niks mee van doen heeft.Ik ben bang dat straks ook nog de menselijke co2 belast gaat worden.Maar een ding is zeker we worden genaaid door dit fijne beleid.nj

    Reactie door nj — donderdag 2 maart 2006 @ 12.36 uur

  64. Nederland heeft altijd voor z’n energie, spoor, telefoon, post etc. kunnen zorgen. Het privatiseren voegt een dure “schil” toe aan de organisatie die ( heel ) veel geld MOET kosten omdat een nieuwe lichting “zakkenvullers” zich heeft aangediend ( managers enz. ). Het opsplitsen van b.v het spoor in resultaatverantwoordelijke eenheden met elk een managementlaag en bijbehorende kosten hebben niet geleid tot betere dienstverlening. Het verkwanselen van het E.net aan een Amerikaanse(!) investeerder zal evenmin leiden tot verbetering van de dienstverlening en het beheersen van de kosten voor de gebruiker.
    Minder energie verbruiken, waartoe wij worden aangespoord, zal niet leiden tot lagere kosten omdat het kapitaalvolume binnen de onderneming moet en zal blijven groeien. De verbruiker verbruikt minder en wordt getrakteerd op hogere kosten per eenheid produkt. Het in de uitverkoop doen van ( Gemeentelijke ) vervoersbedrijven, kabelnetwerken etc. leidt niet tot verbetering, maar tot vergroting van de kosten door het in huis halen van “uitbeners” als Connexxion, UPC etc. (beide Amerikaans ?!). Er is niets wat deze bedrijven kunnen wat wij als natie niet ook zouden kunnen. Als natie, ja daar zeg je wat. Schiphol privatiseren om meer armslag te krijgen elders in Europa cq. de wereld aktiviteiten op te zetten zoals dat achteraf vliegveld in Australië. Ja daar raakt de wereld van onder de indruk. Als voorschot heeft het management zich járen geleden al buiten de CAO laten plaatsen om ongeremd te kunnen cashen niet gehinderd door bepalingen die voor elk ander “gewoon” personeelslid gelden. Het is misschien geen tijd voor de revolutie maar wel voor een an dere samenleving.

    Reactie door william — donderdag 2 maart 2006 @ 15.13 uur

  65. 63. Ik wist niet dat groene stroom (natuurstroom ook?) gekoppeld is aan de olieprijs. Je maakt geen gebruik van olie of gas gestookte centrales(in theorie)maar boet er wel voor? Absurd!

    Weet iemand misschien een artikel waar dit staat, ik kan het bijna niet geloven.

    Reactie door Niels — donderdag 2 maart 2006 @ 15.13 uur

  66. Nog een vraag. Als de markt echt liberaal is, mag ik dan ook een Ijslandse energieleverancier kiezen?

    Reactie door Niels — donderdag 2 maart 2006 @ 15.23 uur

  67. @65, Niels,
    Volgens mij komt het omdat alle energie aan olie gekoppeld is en je krijgt niet echt groene stroom geleverd, dat kan pas als iedereen op groen overstapt!
    Wat je Ijslandse leverancier betreft, zover is het nog niet, dan moet volgens mij eerst die ontkoppeling tussen netwerk en leverancier er zijn.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — vrijdag 3 maart 2006 @ 0.39 uur

  68. Energiebedrijven bedonderen de mensen !
    Ik heb de eindafrekening van mijn vorige energieleverancier Oxxio.
    Factuurdatum 31-1-2006
    Ik krijg nog 164,54 € van hun terug.
    Inmiddels al 3 maart 2006, en nog steeds niets ontvangen op mijn bankrekening.?
    Maar als klant, als je te laat betaald krijg je allerlei verhogingen en incasso buro’s achter je aan.
    Kan ik dit energiebedrijf óók een incassoburo achter hun aan sturen?
    Inmiddels al 5 weken te laat met mijn geld terug te betalen.
    Wat is dit voor flauwekul.
    Ik ga óók beginnen met mijn rekeningen 5 weken later te betalen.

    Reactie door Hoezo ? — vrijdag 3 maart 2006 @ 12.55 uur

  69. 65- Al het goede komt van het land zie reclame,s.Maar pas op om over te stappen op groene energie want dan word je dubbel genomen .Over vergrijzing gesproken dat mag Brinkhorst zich wel aantrekken die gek wil willens en weten toch zijn beleid weer doorvoeren-pluspunten van Brinkhorst vergrijzing doet er zelf aan mee,nog een pluspunt de amerikanen staan in de startblokken om miljarden bij de Nederlanders te gaan claimen in .v.m energie,diezelfde bejaarde wil nog wel wat geleerde uit -vul dat zelf maar in.Nee wat leven we toch in een fijn land .Over voedselbanken ,straatloze die het niet meer kunnen betalen, bijstand is niet meer nodig volgens Zalm ,wat fijn om ook mee te kunnen genieten over normen en schulden-normen moet zijn schamen .nj bB rinkhorst nou maar balKen een ding staat vast we worden genaaid

    Reactie door nj — vrijdag 3 maart 2006 @ 20.56 uur

  70. Nuon heeft nu al €.208,– per aangesloten huishouden verdient. Dit zal in de toekomst nog erger worden. Ze gaan beginnen met digitale meters.Kunnen ze,op afstand, zelf regelen hoe hard dat ding loopt. Tevens kunnen ze zich dan bemoeien met het betaalgedrag van hun abbonnees. (betalingsachterstand,dan minder stroom). Daarnaast willen ze gemachtigd worden om de maandelijkse bedragen automatisch af te schrijven van bank- of girorekening. Dan hoeven wij als abbonnee niets meer te ondernemen om deze bedrijven nog eenvoudiger rijk te laten worden. Dit is dus te danken aan de liberalisering, met dank aan o.a. de VVD

    Reactie door H.Schwithal — zaterdag 4 maart 2006 @ 13.38 uur

  71. We worden hier met zijn allen op een vorstelijke manier genaaid. In Egyte kost de benzine een kwartje en in Libië is tie gratis. Waarom? Volgens de regering daar omdat het voor niets uit de grond komt en dus van hen allemaal is. Nee dan Nederland.
    Een gasbel van heb ik jou daar en een idioot die dat koppelt aan de olieprijs. Welke olieprijs eigelijk ? Iedereen betaalt zich scheel aan de energie en de staat stopt de winst weer in zijn zak. De Staat ? Dat zijn wij toch allemaal ? Nou nee hoor, dat is een misvatting. De door ons gekozen dames en heren in de regering bepalen namens ons wat er moet gebeuren. Moeten ze dan niet doen wat ze beloofd hebben in hun verkiezingsprogramma ? Jawel, maar dat doen we lekker niet.
    Nee dan is het beter om de energievoorziening te verkopen aan die leuke bedrijven die zo sociaal bezig zijn. Wordt het vast wel goedkoper. De grote uitverkoop van Nederland. Er zijn een aantal zaken daar moet je gewoon van afblijven en dat zijn onder meer de nutsbedrijven en andere zaken die het algemeen belang dienen.
    Privatiseren is korte termijndenken met een lange termijnseffect.

    Reactie door Wimpie — zaterdag 4 maart 2006 @ 16.24 uur

  72. De website zal binnenkort online staan.

    Voor wat betreft de energierekeningen.

    Haal die ecotax eraf dat scheelt al bijna de helft en laat de werkelijke energieverspillers (grootverbruikers) ook een kleine bijdrage doen want die krijgen geloof ik vrijstelling van ecotax.

    En als nederlander ben ik van plan om dit land van de pennyzuigers te verlaten.
    Wat is het een zooitje aan het worden echt
    onvoorstelbaar…..hoeveel extra banen moet
    een gezin erbij nemen om nog een redelijk bestaan te leiden.

    Groetjes,

    Jacqueline

    Reactie door Jacqueline — zondag 5 maart 2006 @ 8.33 uur

  73. In en land waarin de overheid alles bepaalt en regelt voor haar burgers wil ik niet wonen. Dat heeft voor mij te veel communistische trekjes. En daar is de wereld – waarschijnlijk tot spijt van Marijnissen – na vele jaren nu bijna van verlost. Behalve dan die achterlijke landen als Noord Korea en Cuba. In vrije westerse landen, waar het kapitalisme en democratie wordt omarmt bestaat namelijk geen armoede. Ook niet in Nederland. Een ieder die beweert dat er sprake is van armoede in Nederland komt maar met feiten. Zolang er mensen zijn die voedselbanken bezoeken/nodig hebben en daar vervolgens staan te bellen met hun mobiele telefoon zit er denk ik iets scheef.

    Kom maar op………!

    Reactie door Jan de Buiter — maandag 6 maart 2006 @ 14.07 uur

  74. Jan de buiter, dan ga je toch naar een voedselbank toe om te praten met mensen? Ik hoop dat je diep geraakt wordt want dat betekent dat je hart nog niet versteend is maar dat je een vooroordeel had! Feiten kun je prima zelf opzoeken, ze staan ook op deze site…succes!

    Reactie door cynthia — donderdag 9 maart 2006 @ 12.53 uur

  75. Ik weet wel wat.
    Gewoon de meter terugdraaien en je steelt het terug van de dieven

    Reactie door stelen van de dieven — donderdag 9 maart 2006 @ 17.38 uur

  76. ik snap niet dat een man als Zalm daar nog zit,volgens onze zo overgewaardeerde minister is 1+1 nog altijd 1[Barend en van Dorp* spoel de band er maar es op na]
    ook een bericht dat op nu.nl heeft gestaan,vlak na “HET NEE” tegen de grondwet[die inneens veranderde in een grondwettelijk verdrag]waarin geslteld werd door een aantal vooraanstaande wereldeconomen,dat het economische plan van Gekke Gerrit juist tegen onze economie in werkte,was als sneeuw voor de zon verdwenen.ook de redactie reageerd niet op mijn verzoeken tot het vinden/copy van dit bericht[archief].ik zie het, u ziet het, wij zien het,ik merk het,u merkt het,wij merken het.
    de feiten liggen iedere dag op straat en in de media,legt u mij nu eens uit waarom dat zomaar kan? ik zou nu iets willen zeggen maar ik weet niet hoever “mijn” vreiheid van meningsuiting mag gaan in mijn eigen land,dus ik doe dat dan ook maar niet….

    Reactie door iew — dinsdag 14 maart 2006 @ 16.39 uur

  77. Hoi Cyntia,

    Ja, dat wil ik wel doen maar de bepaalde feiten op deze site kloppen gewoon weg niet. Dus ik wil best discussiëren over inhoud, maar dan wel gebaseerd op de feiten. Armoede is trouwens een relatief begrip. Als je altijd al moest rondkomen van een minimum inkomen ben je niet anders gewend en heb je geleerd daar mee om te gaan. Veel mensen bij voedselbanken komen daar omdat ze zich in schulden hebben gestoken en/of onlangs zijn gescheiden. Dat heeft alles te maken met eigen verantwoordelijkheid.

    De hoge olieprijzen zijn het gevolg van de internationale vraag en aanbod. Daar kan een Nederlands kabinet (of het nu links of rechts is) niets aan doen. Het gaat te ver als kabinet om mensen met een laag inkomen te compenseren voor de hoge energiekosten. Dat is namelijk niet eerlijk naar degene die al meer belasting betalen. De enige manier om de kosten omlaag te brengen is direct over te stappen op kernenergie waardoor we minder afhankelijk worden van olie en gas. En daarnaast stoppen met allerlei onzinnige milieuheffingen zogenaamd bedoeld om het Kyoto-protocol na te leven. Kyoto is en een onbetaalbare oplossing voor een niet bestaand probleem. Het kost 100 miljarden euro´s en zou een temperatuursdaling van slechts 0,02 gr./C bewerkstelligen in 2050. Dat kun je op een thermometer niet eens aflezen. Met al dat geld kunnen we beter de echte armoede en honger in de wereld bestrijden. En iedereen bijvoorbeeld voorzien van schoon drinkwater. Want daar redden we levens mee. Kyoto wordt door de Derde Wereld landen niet voor niets gezien als een ´speeltje´ van het rijke Westen. Er moeten dus keuzes gemaakt worden. Dus of de mensen gaan dood van de honger en dorst of we accepteren een beetje radioactief afval wat prima valt te monitoren en dat echt niet veel gevaarlijker is dan al het radioactieve afval dat jaarlijks bij tandartsen en ziekenhuizen wordt afgevoerd.

    Reactie door Jan de Buiter — vrijdag 17 maart 2006 @ 15.13 uur

  78. universal, industrious, white nothing comparative to lazy: http://www.netcraft.com/ , create circle is very good soldier

    Reactie door Ethan Moore — dinsdag 28 maart 2006 @ 16.08 uur

  79. wat is de huidige stroomprijser komen
    allemaal aanbiedingen je weet de weg niet meer in deze tijd daar niets duidelijk is ,gaarne Uw antwoord .
    vriendelijk dank

    Reactie door m.j.v.d.Hurk — zaterdag 22 april 2006 @ 16.16 uur