De NS lijkt een beetje blind

Sneeuwtrein

De consumentenbond, NV Reiziger, Rover, de ANWB, de SP en een groot deel van de Tweede Kamer zien de nieuwe dienstregeling van de NS niet zitten.

De NS vind dat het nieuwe spoorboekje voldoet.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 01 maart 2006 :: 12.27 uur

34 Comments

34 reacties

  1. Dit komt nog bovenop de abominabele dienstverleningen voor wat betrefd de afschuwelijke treinstellen, zoals de door België afgedankte wagons, waar wij het mee moeten doen.
    Laten ze eens naar België kijken om te zien hoe het openbaar vervoer daar wordt geregeld.
    Dat komt hoofdzakelijk door de zogenaamde privatisering die ons door de strot is geduwd o.a. ook door de P.v.d.A.

    Reactie door Ouwe Dirk — woensdag 1 maart 2006 @ 12.53 uur

  2. @1 Krek. Helemaal mee eens Ouwe Dirk.

    Reactie door Gandalf — woensdag 1 maart 2006 @ 13.10 uur

  3. Ook ik ben erg verrukt van de Belgische spoorwegen, het personeel en de prijzen!

    Veel mensen die het niet in orde vinden, die nieuwe dienstregeling van NS, zouden daarom er ineens zoveel vernielingen spelen bij het spoor??

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — woensdag 1 maart 2006 @ 13.46 uur

  4. De overheid had de NS nooit moeten privatiseren. De politiek is echter te bang om toe te geven dat die privatisering op een fiasco is uitgelopen en heeft niet de moed om dat terug te draaien. Er gaan teveel koppen rollen en dat wil men natuurlijk voorkomen in Den Haag.

    De NS moet gewoon weer van het volk worden, Nederland is te klein en het spoor te druk voor concurrentie.

    Reactie door DJ Digital — woensdag 1 maart 2006 @ 15.03 uur

  5. Tja, de NS heeft er twee jaar op gestudeerd. Hadden ze toch beter eerst tussendoor kunnen checken waarmee ze bezig waren. Op veel verbindingen nemen de reistijden toe, er komen meer reistijdverlengingen dan -verkortingen, en er ontstaan meer overstappen dan nieuwe overstapvrije verbindingen. Was het niet zo, dat de automobilisten de trein in moesten worden gelokt? Zo lukt dat zeker niet. Helaas zijn de adviezen van het Locov (de gezamenlijke consumentenorganisaties in het openbaar vervoer) niet bindend voor de NS, die er beargumenteerd van kan afwijken. Ik ben benieuwd welke argumenten de NS gaat verzinnen.

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 1 maart 2006 @ 15.31 uur

  6. Een belangrijk deel van de ellende wordt veroorzaakt door de uitesrst domme prestatie-eisen die de minister aan de NS stelt. De NS moet van de minister een deel van de treinen op tijd laten vertrekken. Door te zorgen voor minder treinen over knelpunten en een ruimere reistijd kan de NS makkelijker aan die doelstelling voldoen. Ook als de NS voldoende treinen op voorraad heeft, kan ze aan die eis voldoen zonder rekening te houden met de belangen van de reiziger.

    In plaats van de domme eis van op tijd vertrekken, moet de minister een minimaal intelligente eis stellen: nl. een kortere reistijd per reiziger. Of nog beter: een zo kort mogelijke tijd tussen de aankomst van een reiziger en het vertrek van de vorige trein op dat traject. Dan beloon je de combinatie van geen vertragingen, korte reistijd en hogere frequentie. Een formule daarvoor kan snel bedacht worden en computers kunnen dat makkelijk uitrekenen.

    Ik hoop dat deze minimale eis aan de verstandelijke vermogens van de minister niet teveel is gevraagd.

    Reactie door Drob — woensdag 1 maart 2006 @ 16.37 uur

  7. @6
    Denk het wel.

    Reactie door Jofel — woensdag 1 maart 2006 @ 17.03 uur

  8. Privatisering opheffen graag!
    Ns weer in de hand van alle nederlanders. Veilig, goedkoop en op tijd.

    Reactie door stan — woensdag 1 maart 2006 @ 18.56 uur

  9. Iets voor Jan:
    http://www.hyves.nl/index.php?l1=gr&l3=poll&group_id=46&l4=show&poll_id=59247

    Reactie door Linkje — woensdag 1 maart 2006 @ 19.13 uur

  10. Zeker nog nooit in een intercity gezeten ouwe Dirk

    Reactie door Ger — woensdag 1 maart 2006 @ 19.41 uur

  11. Vandaag ook weer zo leuk: de trein vertrekt
    op tijd volgens schema, en komt dan vervol-
    gens 5 minuten te laat aan en wordt door om
    standigheden 1000 mtr voor de eindhalte even een poosje stilgezet op de rails !
    Er moeten heel wat aansluitingen op die ma-
    nier weer gemist zijn. 1e klas is dan zelfs
    geen klásse meer!
    De nieuwe sprinters die wel aansluiten op
    het ene perron maar elders zo hoog, dat het
    lijkt alsof je op een kruk moet gaan staan.
    Lekkerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!
    Instappen is dan al moeilijk en uitstappen
    betekent: springen !
    Binnenkort komen we zeker alleen nog op tijd aan door uit een rijdende trein te
    springen! Wat een ellende trouwens om dan
    nog op weinig frequent streekvervoer aange-
    wezen te zijn.
    Treinen worden treuzelende sprinters in het oog van veel burgers. Zwalken zij van ellende triest om ook deze privatisering
    heen, tranentrekkers stuk voor stuk.

    Reactie door Madelief — woensdag 1 maart 2006 @ 21.14 uur

  12. de trijn is veel te duur

    Reactie door R. — woensdag 1 maart 2006 @ 21.17 uur

  13. @12, R.

    Zo is dat!

    Reactie door J3roen — woensdag 1 maart 2006 @ 22.13 uur

  14. Kijk, weer zit groot deel vvd via bvd.tv te stemmen – nu op wiegel …. 40 % …. links zit te snurken.

    Reactie door POSITIVO — woensdag 1 maart 2006 @ 23.45 uur

  15. Heel snel weer privatiseren totdat de monopolie positie is verdwenen.

    Reactie door Niels — woensdag 1 maart 2006 @ 23.53 uur

  16. Het heeft mij verbaasd dat de NS, waar zij zelf niet aan haar tijdschema kan houden, welsponsor was van de schaatsploeg bij de Olypische Winterspelen. Iets van geleerd?

    Reactie door Jan Naezer — donderdag 2 maart 2006 @ 0.02 uur

  17. @14,

    Nee, links (hier in huis) zit niet te snurken, wij hebben Talpa niet op onze tv ingesteld. Je moet ergens een grens trekken met die commerciele pulp. :)

    Reactie door J3roen — donderdag 2 maart 2006 @ 0.02 uur

  18. Goed gedaan in BVD! Vooral Lousewies van der Laan viel me VRESELIJK tegen.. Wat dom om overal zomaar mee te kletsen! Ze leek zich er ook totaal niet voor te generen dat D66 met alle (kabinets)winden meewaait!

    Reactie door Lilian — donderdag 2 maart 2006 @ 2.09 uur

  19. Eu…… talpa, is dit niet de lange reclame onderbreking van nickelodeon ?

    Reactie door alexander — donderdag 2 maart 2006 @ 2.25 uur

  20. @18 Lilian, zou ze misschien bedoeld hebben
    diplomatiek te willen zijn?
    Toegegeven dat als je dan de funktie gaat
    bekleden van lijm tussen 2 componenten, dan
    ben je zelf component af.

    Reactie door Madelief — donderdag 2 maart 2006 @ 8.25 uur

  21. I.p.v. de trein ging de stembus van het
    ochtendprogramma “Goede morgen Nederland”
    op Ned. I, op reis naar Zoetermeer.

    DANIEL WESTHOEK, de jongste candidaat voor
    de SP in de gemeente Zoetermeer.

    Een enthousiaste jonge man die al bezig is
    voor de SP en zich verkiesbaar stelt.

    Mooi dat Zoetermeer dus als gemeente geen
    probleem hoeft te hebben met kiezen.

    Succes, Daniel, met jouw verschijning en
    mogelijke inzet, verdient de SP weer abso-
    luut een compliment en maak je inderdaad
    maar heel sterk voor sociale woningbouw.

    Al vast bedankt, máák er wat van !
    Hartelijke groet, Madelief.

    Reactie door Madelief — donderdag 2 maart 2006 @ 8.31 uur

  22. Ik wil hierbij even reageren als ns’r zijnde. Ik werk als onderhouds monteur bij de ns. Onze collega’s en ik denk dat ik niet voor mijzelf alleen spreek zijn het er ook over eens dat de ns weer teug moet bij de overheid. Verder wil ik tegen een ieder wel zeggen dat de ns niet alleen maar verkeerde dingen doen we klagen wel veel maar weten voor de helft niet wat er aan de hand is veel vertragingen komen door ene verouderd spoor waar aan de overheid jaren veel geld verdiend door exploiattie mnaar weinig in het onderhoudt hier van heeft gestoken. Het is nu verouderd en voldoed niet meer aan deze tijd het spoor kan het niet meer aan. Zolang onze over heid da (zonder c want christenen zijn het niet in mijn ogen) vvd en d66 hier geen geld in willen steken zal er nog jaren vertragingen ontstaan. Verder wil ik een ieder er op wijzen dat een groot deel dat treinen er zo oud en foei lelijk uitzien wij zelf in de hand hebben er wordt zoveel gesloopt en vies gemaakt in een trein. Om dit alles te herstellen zouden de kaartjes alleen maar duurder worden.

    Met vriendelijke groeten Casper

    Reactie door Casper de Boer — donderdag 2 maart 2006 @ 9.04 uur

  23. Goeie bijdrage Casper

    Een bijdrage uit de praktijk.
    En ja dat slopen en viesmaken, dat is mij ook een doorn in het oog.
    Vlakbij mijn huis staat een bushokje, deze gaat zeker 15 keer per jaar aan diggelen.
    Ik snap zoiets niet!

    Reactie door Wattenstaafie — donderdag 2 maart 2006 @ 14.07 uur

  24. Waar de Nationale Stoorwegen vooral goed in zijn is Krommunicatie. Laten we wel wezen: het kan natuurlijk altijd gebeuren dat er een storing ontstaat waardoor je vertraging oploopt, en soms wordt dat erg overdreven. Ook ik ben wel eens een paar uur later thuisgekomen (of op mijn werk) door wat zich dan ook op het spoor afspeelt. Wat me werkelijk stoort is echter dat NS niet in staat blijkt te zijn om e.e.a. goed af te handelen. Enige uitspraken van de afgelopen twee jaar, door NS-informateurs op het perron:
    “De bussen rijden nu niet, die zitten nu allemaal in Spanje”;
    “Rij om via Utrecht” (in de trein, die twee minuten daarna toch doorreed, ik had geluk want ik bleef gewoon zitten).
    Enzovoorts.
    De nieuwe dienstregeling betekent eenvoudigweg dat de vertragingen nu gelegitimeerd worden. Ik moet in het vervolg overstappen, maar dat is volgens de dienstregeling. Dat ik daardoor 30 minuten later arriveer, was vroeger reden om een vertragingsformulier te hanteren, nu is het dus reguliere dienstregeling.
    En verander dat “dienstregeling” maar in iets anders, want een dienst bewijzen de Nationale Stoorwegen mij hiermee niet.
    Conclusie: het lukt de NS klaarblijkelijk niet om e.e.a. in betere spoorbanen te leiden. Net als bij het onderwijs wordt er dan gekozen voor de min-optie: als het te ingewikkeld wordt, stellen we de eisen naar beneden bij.
    Een zwak bestuurd systeem is dat. Zelfs Bill Gates zou zich hiervoor schamen.

    Reactie door Wim — donderdag 2 maart 2006 @ 22.34 uur

  25. @24 Wim, gewouwel!

    Het is Nederlandse Spoorwegen en aan veel vertragingen die er plaats vinden hebben zij geen schuld.
    Wat te denken van alle vernielzucht, geklooi van voetbalsupporters, sabotage van wissels, kabelkasten, zelfmoorden etc.
    Moet het dan allemaalmaar volgens tijdschema blijven kunnen lopen?
    Nee Wim, dat zijn de dingen die je allemaal hierin mee moet nemen.
    De bedreigingen aan het NS-personeel nog niet eens mee genomen, ook daar wordt aan voorbij gegaan.
    En NEE, het zijn hier niet de allochtonen die de schuld weer krijgen, we moeten het eens zoeken onder onze eigen Nederlandse bevolking, daar zitten de grootste vandalen, bij gebrek aan aanvoeding of verkeerde vriendjes. Blijkt vaak zelfs nog werk te zijn ook van pubertjes.
    Kan me voorstellen dat de Nederlander de spoorwegen duur vindt, maar dit is wel een gevolg van hetgene wat Casper hier noemt onder @22.
    Vind dat hier op en slinkse wijze aan word voorbij gegaan.

    Reactie door Tomaat — vrijdag 3 maart 2006 @ 19.29 uur

  26. Het treintje moet gewoon op tijd rijden anders gaat Blammo overal te laat komen en dan word Blammo heel verdrietig.

    Reactie door Blammo — vrijdag 3 maart 2006 @ 20.13 uur

  27. beste jan marijnissen.met uw steun en toeverlaat hopen we in de komende jaren beyter en verder te komen,zoals voetselbanken ik vindt het verschrikkelijk da dat in nederland moet!laten we nu dan alles gelijk verdelen.zonder onderscheid des persoons.armoede dat moet hier in ons land niet kunnen.heel veel succes met de verkiezingen.graag wat meer contakt over dit serieuse onderwerp.

    Reactie door martien janssen — zaterdag 4 maart 2006 @ 10.24 uur

  28. en voor wat de ns betreft.deze.het gratis reizen met de ns, als 60 jaar of ouder bent.veel oudere kunnen dat vaak niet opbrengen.op zo.n manier jaagt de ns de mensen weer de auto in.en laat ze nou eens proberen om op tijd te gaan rijden?

    Reactie door martien janssen — zaterdag 4 maart 2006 @ 10.30 uur

  29. @26 Blammo, Ga op de rails liggen als er eentreintje aankomt, ben je meteen van je vreetverslaving en je verdriet af.
    En wij hebben hier weer een zinne discussie, zonder dat achterlijke gewouwel van jou er steeds tussendoor.
    Kijk even op het dienstrooster bij de NS, weet je meteen wanneer het je tijd is.
    R.I.P.

    Reactie door Tomaat — zaterdag 4 maart 2006 @ 12.36 uur

  30. Vriendje Tomaat is verdrietig,
    Jan gaat Tomaat blij maken, rustig maar Tomaat, neem een loly.

    je vriendje Blammo

    dag alle lieve mensen van de SP

    Reactie door Blammo — zaterdag 4 maart 2006 @ 12.57 uur

  31. Nouja , je weet toch als een staatsbedrijf een bv wordt :dan wordt eerst de management doorlopen en zie je alleen dollars en varkens .

    Reactie door Fred — donderdag 9 maart 2006 @ 19.19 uur

  32. make rape kill – that is all that slot is capable of: http://www.cbc.ca/ , when opponents hope mistery hope

    Reactie door Stephen Johnson — dinsdag 28 maart 2006 @ 13.16 uur

  33. double anticipate bet – that is all that game is capable of: http://www.detnews.com/ , hedge opponents is very good round

    Reactie door John Ford — woensdag 29 maart 2006 @ 20.27 uur

  34. Ik had een droom………alle auto’s waren verdwenen.
    ik had een droom………al het vervoer gebeurde onder de grond.
    ik had een droom………de wereld was weer schoon,
    ik had een droom………de wereld was weer gezond…………..

    Reactie door Herman Wissink — donderdag 7 december 2006 @ 15.40 uur