Het CDA wil jouw mening horen…

Eddy van Hijum, woordvoerder CDA op het gebied van het al dan niet geheel openen van de grenzen voor Poolse arbeiders, heeft al enige tijd op zijn weblog de stelling ‘Onze grenzen moeten open voor werknemers uit Polen‘ gedeponeerd.

Misschien kun jij ‘m op de open reactiemogelijkheid vertellen waarom dat onverstandig is.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 01 maart 2006 :: 12.23 uur

62 Comments

62 reacties

  1. Ik wil jou mening horen over Taida die uitgezet wordt Jan Marijnissen?

    Reactie door EendTape — woensdag 1 maart 2006 @ 12.51 uur

  2. Inderdaad, ik zit ook wel wel te wachten op een reactie van de SP op het Taïda-verhaal.

    Reactie door Joost — woensdag 1 maart 2006 @ 13.24 uur

  3. De reputatie van een minister is blijkbaar belangrijker dan een kans op een goede diploma voor een meisje uit een ver land.

    Reactie door f.baron — woensdag 1 maart 2006 @ 13.25 uur

  4. Bij Eddy van Hijum heb ik ongeveer hetvolgende geschreven.

    Eind jaren 70 was ik op bezoek in Algarije bij een kippenfarm met legbatterijen die gefabriceerd waren door Roemenië.
    Hoe kwamen die Roemenen aan die kennis?
    Die had men gekocht van Nederlanse ondernemers die het zo nodig hadden gevonden om hun KNOW-HOW te moeten verkwanselen zonder voorwaarden te stellen.
    Met alleen als oogmerk om zich te verrijken ten koste van ons land. Want die markt hadden wij kunnen hebben.
    En al die ondernemers die nu hard roepen dat zij goedkope krachten nodig hebben die krijgen straks het lid op hun neus.
    Want geloof maar niet dat over enkele jaren die Polen ons nog nodig hebben. En geloof maar niet dat zij hun fabrieken hier komen bouwen.
    Gaan die ondernemers dan naar Polen verhuizen?
    Philips is hun al voorgegaan, ten koste van vele arbeidsplaatsen, (hebben ze maling aan) en die komt nooit meer hier terug.
    Er zijn vele en vele andere voorbeelden op te noemen die hetzelfde resultaat hadden.
    Sluit daar je ogen maar voor, en denk alleen op de VVD manier, IKKE IKKE en de REST KAN STIKKEN.
    In de toekomst zullen ze in alle toonaarden ontkennen dat zij er de schuld van zijn. (DE ROOIEN WAREN TEGEN).
    Hystorie vervalsen kunnen ze goed.

    Reactie door Ouwe Dirk — woensdag 1 maart 2006 @ 13.42 uur

  5. Tja vreemd hoe belangen kunnen liggen, aan de ene kant Kaloe, die eerder mag, als hij slaagt, aan de andere kant Taida, die niet netjes is geweest, volgens de regels.
    Maar ja Hirschi Ali, heeft ook al toegegeven niet eerlijk te zijn geweest bij binnen komst in ons land, die mag blijven en Taida wil alleen maar een paar maanden uitstel(tenminste als ik het goed begrepen heb)

    Verder goed dat CDA ook af en toe loggen!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — woensdag 1 maart 2006 @ 13.42 uur

  6. Heb een reactie geplaatst Jan. Hij komt alleen niet direct tevoorschijn zoals op jouw site. Ben benieuwd of ie tevoorschijn komt. Ik hoop niet dat ie eerst door de CDA-toetsingscomissie beoordeeld hoeft te worden, dan zie ik hem waarschijnlijk niet verschijnen. Niet dat er grof taalgebruik in staat, maar wel de nodige kritiek.
    Ik hou je op de hoogte.

    @1,2 en 3
    Daar zal vast nog wel aandacht aan besteed worden, is nu wel even off-topic.

    Reactie door Danny — woensdag 1 maart 2006 @ 13.42 uur

  7. @6, Danny, over CDA log, er zijn 2 bladzijdes, mijn comment werd geplaatst op 2, dus misschien nog even kijken.
    En je hebt gelijk met het off topic zijn.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — woensdag 1 maart 2006 @ 13.54 uur

  8. @7, had het idd al in de gaten Sabineke, toch bedankt.

    Reactie door Danny — woensdag 1 maart 2006 @ 14.00 uur

  9. en weer zijn ze bezig de nlér af te schilderen als lui,zie hun stelling,
    ik noem het gewoon ^&^*%
    en de % zijn weer heel vreemd ten opzichte van de kommentaren?
    en weer kun je maar raak stemmen,voor of tegen.dus vvd/cda Kl12345en, kunnen weer eens stemmen tot ze er bij neer vallen.
    ik krijg steeds meer de (netjes uitgedrukt)
    pest hekel aan de landverkopende kleuterbeweging vvd eeeu sorry cda, ach is het zelfde.

    Reactie door ad — woensdag 1 maart 2006 @ 14.20 uur

  10. Als die gasten van CDA en VVD hier effen loeren weten ze meteen hoe wij erover denken.

    http://www.home.nl/nieuws/peiling/

    Zal ze wel pijn doen, oprotten die asoos!

    Reactie door Henk Gras — woensdag 1 maart 2006 @ 14.43 uur

  11. Ik zou nog niet dood gevonden willen worden op ‘n log van ‘n CDA’er. Ze zouden denken dat ik ‘n sympathie in die richting heb en, nee, echt werkelijk geen enkele.
    Willen ze weten, hoe ik erover denk, dan komen ze het maar vragen.
    Ik ben toch ook geen VVD’er op de SP-site.

    Reactie door Boudewijn Pleines — woensdag 1 maart 2006 @ 15.00 uur

  12. Zo zie je maar weer eens wat volgens cda de waarde van normen is. Dat balkie nog met droge ogen op zondang naar de kerk durft verbaast me. Laat maar komen die polen voor het zakenleven mag alles, zakkenvullen jongens het kan nog. Liefst in een Poolse bv kun je je tenminste ook nog onder de arbo e.d. uitwurmen en lekker onderbetalen. Corrupt Demagogisch en Asociaal vind ik deze normen zonder waarde

    Reactie door Wimpie — woensdag 1 maart 2006 @ 15.11 uur

  13. Toen in het Duitsland van jaren terug de Endlösung besproken werd ,stelde een hoge SS dat ook de kinderen hier bij mee moesten worden genomen .
    Er was toen nog onenigheid of kinderen het slachtoffer moesten worden
    Want kleine kinderen werden groot,en dan moesten ze toch geloosd worden was de motivatie van de hogen SS.
    Je zou kunnen zeggen dat met de uitwijzing van Taïda door Verdonk de zelfde vastberadenheid is toe gepast.

    Reactie door Jofel — woensdag 1 maart 2006 @ 15.13 uur

  14. er is nu 109 keer gestemd,,ahum..
    net even met 6 verschillende mensen/pc/adressen gestemd dus zou het 115 moeten zijn,,
    maar jaaaaaa hoor een smerig luchtje,,
    het blijft 109,,
    laat de C maar weg,,en maak er een G van.

    Reactie door ad , — woensdag 1 maart 2006 @ 15.27 uur

  15. en zelfs polen stemmen mee klik op de namen..
    is het zelfde als in een kleuterklas vragen, wie wil er patat..98% gegarandeerd,ja

    Reactie door ad , — woensdag 1 maart 2006 @ 15.33 uur

  16. Met welk recht wil men de grensen dan dichthouden? zijn grensen niet verzinsels van kapitalisten om hun slachtoffers voor te spiegelen dat ze aan konigin en wergever de trouw moeten zweren?

    De antwoord op loondumping is radikaal vakbondswerk, niet gesloten grensen met prikkeldraad. Onteigen baasen die niet volgens CAO betalen, maar laat mensen de vrijheid hun woon en leefplaats gewoon te kiezen.

    arbeiders van alle landen verenigd u!

    Reactie door Domela — woensdag 1 maart 2006 @ 15.59 uur

  17. Is al gedaan door de voor zijn leden vechtende bond voor behoud van arbeids plaatsen.
    Gedreven nog steeds,door hun gemeengoed voor een EU grondwet.
    Alleen de leden is nog niks gevraagd,gelukkig geen lid, anders had ik het gevoel dat ik weer in de maling werd genomen.

    Gelijk loon voor werknemers uit Oost-Europa? 77% van Nederland zegt: Ja! Luistert úw partij? ‘

    De tekst refereert aan een de uitkomst van een enquête die TNS Nipo in opdracht van FNV Bondgenoten uitvoerde. Daaruit blijkt dat de meeste Nederlanders het met het principe ‘gelijk werk, gelijk loon’ eens zijn. Ook is een groot deel van de Nederlanders bang dat goedkope arbeid uit Oost-Europa Nederlanders banen kost.

    Reactie door Jofel — woensdag 1 maart 2006 @ 16.00 uur

  18. @16
    Er komt een niet te controleren handel in werknemers.
    Met als gevolg een enorme gemiddelde achteruit gang van de salarissen in nederland.
    Radikaal vakbonds werk,ja als je daar nog in gelooft dan is alles mogelijk in een sprookjes europa.

    Reactie door Jofel — woensdag 1 maart 2006 @ 16.06 uur

  19. allemaal gelul nu weer tegen verkiezingstijd .Politiek is de KILLER van de gewone man.IK HAAT NEDERLAND EN ALLES WAT POLITIEK IS

    Reactie door M S — woensdag 1 maart 2006 @ 16.59 uur

  20. Ik ben erg geschrokken van wat ik online las in de Belgische krant De Morgen.

    Het blijkt dat het aantal buitenlandse werknemers dat tegen slechte loon- en arbeidsvoorwaarden werkt, een stuk hoger ligt dan werd aangenomen. De bedrijven die hen tewerkstellen werken tegen tarieven die de Belgische bedrijven uit de markt prijzen. Ik denk dat we wel kunnen stellen dat het in Nederland niet veel zal verschillen.

    Uit het stuk:
    Werkgeversfederatie: ‘Als we niets ondernemen, zijn er over vijf jaar geen Belgische bedrijven meer’

    Via de detacheringsrichtlijn kunnen Europese bedrijven in elk land opdrachten uitvoeren en daarvoor personeel uit hun thuisland meebrengen. Op papier moeten ze een aantal minimumnormen op het vlak van bezoldiging en sociale bescherming naleven, maar in de praktijk wordt de richtlijn al te vaak omzeild. Precieze cijfers zijn er niet, omdat het over onwettige constructies gaat.

    “Maar als we die vorm van tewerkstelling op het terrein gaan controleren stellen we zo goed als altijd overtredingen vast”, zegt Rik Saerens van de sociale inspectie. De omvang van het probleem valt nauwelijks te overschatten. Saerens trok onlangs met vier inspecteurs naar de Antwerpse haven.

    “Onlangs stuitten we op een groep buitenlandse werknemers die al een tijdje niet betaald worden. Ze krijgen elk 1 euro per dag om te overleven en moeten samenhokken in een barak.”

    Een ander voorbeeld: “In een Antwerps ziekenhuis ligt momenteel een Oost-Europeaan die half verlamd is als gevolg van een arbeidsongeval. Die man durft ons zelfs niet te vertellen wie zijn werkgever was.”

    De uitbuiting is één zaak, de ontwrichting van de Belgische arbeidsmarkt die eruit voortvloeit een andere. De buitenlandse bedrijven duiken systematisch onder de prijzen waartegen de Belgische firma’s kunnen werken, precies omdat ze hun personeel niet naar behoren betalen. Dat heeft zware gevolgen voor de werkgelegenheid in ons land. “Als we hier niet snel tegen optreden, zijn er over vijf jaar geen Belgische bedrijven meer”, zegt Antoon Van Melkebeek van Agoria. Volgens Saerens hebben Belgische bedrijven de keuze: “Het spel meespelen en illegale constructies opzetten, of verliezen.”

    De SPA (Vlaamse socialisten) wil een soort Sociale Europol die dit soort misstanden en informatie over bedrijven snel aan landen doorspeelt.

    Meer is hier te lezen:
    http://www.demorgen.be/onlinekrant/

    Reactie door Ellen — woensdag 1 maart 2006 @ 17.01 uur

  21. Toevoeging: het artikel is ALLEEN VANDAAG nog te lezen. Ik kan het ook integraal hier neerzetten maar misschien is dat niet de bedoeling van dit weblog.

    Reactie door Ellen — woensdag 1 maart 2006 @ 17.18 uur

  22. leuke stellingen op dat log van die gast ,laat duidelijk zien dat het c.d.a. zo rechts als de pest is .wat taida betreft draait de pers en verdonk ons een loer mijn inziens,daat kalou genaturaliseerd wil worden (dus een nederlands paspoort)en taida ,slechts, een verblijfsvergunning om haar school af te maken , en dat is een wezelijk verschil mijn inziens. en die 7000 euro is een schijntje in nederland is een verhuisvergoeding van de woningbouw al 5000 euro .(als je ze daar vriendelijk doch zeer dringend op wijst .

    Reactie door ,texas, henkie — woensdag 1 maart 2006 @ 18.00 uur

  23. Mmmm, ben voor open grenzen maar tegen banenverlies voor nederlanders. Want de (arme) polen willen voor een schijntje hard komen werken.

    Reactie door stan — woensdag 1 maart 2006 @ 19.07 uur

  24. Ouwe Dirk – waar heb je het in godsnaam over?

    Reactie door Ger — woensdag 1 maart 2006 @ 19.39 uur

  25. Oh ja, ik kan het me gewoon niet voorstellen! Gewoon gékkenwerk, of gaan we
    nu naar het andere uiterste en worden ze
    werkgékken, die werkelijk de mening van de
    burger gaat respecteren en honoreren?
    Laat zien dan!

    Reactie door Madelief — woensdag 1 maart 2006 @ 19.48 uur

  26. @20 Ellen,

    Sla het artikkel op en stuur het door naar de SP, kunnen ze dan de rest van de kamer onder de neus drukken om te laten zien dat er wat aan gedaan moet worden.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — woensdag 1 maart 2006 @ 20.02 uur

  27. Het openstellen van de Nederlandse grenzen t.b.v. vrij verkeer van werknemers uit Midden- en Oost-Europa is een ontwikkeling die de Nederlandse werknemers, vooral de oudere werknemers aan de zijlijn van de arbeidsmarkt plaatst. Deze werknemers worden door werkgevers vaak als de paria’s van de arbeidsmarkt beschouwd, te duur, te traag en niet flexibel genoeg. Dat deze oudere werknemers een stuk werkervaring kunnen overdragen op de jongeren in de onderneming wordt blijkbaar niet als pluspunt ervaren, de kosten op de korte termijn zijn doorslaggevend.

    Het bedrijfsleven gaat ook voorbij aan het feit dat het economische leven in Nederland een aantal zekerheden vereist, één van deze zekerheden is een vast inkomen. Klop bij een willekeurige kredietverstrekker (hypotheken) aan en hij zal vragen wat uw inkomen is, ook de verhuurders van woningen eisen van hun huurders dat zij een vast inkomen hebben.
    Een werknemer uit een Midden- en Oost-Europees land neemt nauwelijks deel aan het economisch leven in Nederland en hoeft dus ook geen verzekerd inkomen te hebben, na de verdiensten gaan deze werknemers voor korte of langere tijd terug naar hun thuisland. Het geld dat zij hebben verdiend wordt daardoor ontrokken aan de Nederlandse economie.
    Omdat de kosten voor levensonderhoud in de landen van herkomst van deze werknemers doorgaans lager zijn dan in Nederland kunnen deze werknemers tegen lagere lonen werken dan de gemiddelde Nederlander. Je kunt iemand met maandelijkse vaste lasten van zo’n €700 moeilijk laten werken voor €850 tenzij je er van uit gaat dat de voedselbanken een positieve bijdrage leveren aan de Nederlandse economie, de gemiddelde grutter in Nederland denkt daar vast anders over.

    Het zou beter zijn om een arbeidspoule te maken waar alle inactieve mensen in opgenomen worden, garandeer ze een inkomen waarmee ze een volwaardig leven in Nederland kunnen leiden en ik verzeker u dat er ‘Nederlandse’ werknemers in overvloed zijn!

    Reactie door hanri — woensdag 1 maart 2006 @ 21.20 uur

  28. Alles dat uit de CDA hoed kom geloof ik niet meer. CDA Heerlen bijv. predikt visie. Als je wilt lachen ga dan naar http://www.cda-heerlen.nl en klik op visie

    Reactie door Gerard uit het Zuiden — woensdag 1 maart 2006 @ 21.40 uur

  29. #28
    Net als onze minister president?

    Reactie door hanri — woensdag 1 maart 2006 @ 21.42 uur

  30. Oh, dat vertel ik ‘m heeeeeeel graag! Ga ik gelijk even doen!

    Reactie door J3roen — woensdag 1 maart 2006 @ 22.14 uur

  31. @1, @2, Eendtape & Joost,

    Wellicht heb je hier iets aan:
    http://lilianmarijnissen.sp.nl/weblog/index.php?s=taida

    Overigens is er vast nog wel meer te vinden, als je je zoekmachine laat zoeken naar “SP Taida”…

    Reactie door J3roen — woensdag 1 maart 2006 @ 22.20 uur

  32. nummer 27!
    u had het niet mooier kunnen verwoorden.
    Niet alleen de oosteuropese werknemers zijn een gevaar, zie de grote bedrijven die hele afdelingen uitbesteden naar India en omringende landen met goedkope arbeidskrachten.Weg banen-weg economisch verkeer. En zie bijvoorbeeld ook de supermarkten die ieder jaar tientallen tieners ontslaan die de 18 jaar zijn gepasseerd.(de C1000 bij ons in de buurt gooit er binnenkort weer 20 uit en is alweer druk aan het adverteren) En als straks de grenzen opengaan en mijn zoon van school komt als werktuigbouwkundige dan is de kans groot dat hij wederom zijn baan moet afstaan aan een goedkope werkkracht. Nederland gaat ten onder aan grote hebberigheid en daarom heb ik het volgende voorstel:
    Jaarinkomen tarief inkomstenbelasting
    100.000,= 60%
    150.000,= 65%
    200.000,= 70%
    250.000,= 75%

    Reactie door anja — woensdag 1 maart 2006 @ 23.06 uur

  33. Waarom werd mijn reactie op Evert weggehaald? Ik zei niets onbehoorlijks (had ook geen reden daarvoor). Ik vroeg alleen of SP-ers de reacties lezen. Ga ervan uit van niet, maar dat is begrijpelijk (er wordt hier veel gereageerd dus dat is een dagtaak). Mag je zoiets niet vragen? Hopelijk geeft de moderator antwoord. Zo niet dan ben ik hier weg.

    Reactie door Ellen — woensdag 1 maart 2006 @ 23.44 uur

  34. Natuurlijk geen goed plan. De Nederlandse economie zal overspoeld worden met goedkope krachten waarmee de huidige werknemers niet blij gaan zijn.

    Reactie door Niels — woensdag 1 maart 2006 @ 23.55 uur

  35. Ellen

    Probeer het nog eens
    De reacties die ik althans van je heb gelezen waren zeker niet onbehoorlijk

    Maar soms gaat er wel eens iets mis

    groet

    Reactie door Wattenstaafie — woensdag 1 maart 2006 @ 23.58 uur

  36. En zoals je zelf al aangeeft is het voor de SP ondoenlijk om alles bij te houden.
    Toch gebeurd het wel eems dat Jan Marijnissen op dit log zelf -welliswaar incidenteel- inhoudelijk reageert op een reactie.
    En dat geeft me een goed gevoel.

    Groet

    Reactie door Wattenstaafie — donderdag 2 maart 2006 @ 0.03 uur

  37. @33, Ellen,

    Had ik vandaag ook op het weblog van de afdeling Tilburg, terwijl ik normaliter toch redelijk gematigd ben in mijn reacties. Misschien is je reactie simpelweg verkeerd opgevat.

    Daarnaast is een moderator ook maar een mens met meningen en gevoeligheden…

    Overigens kun je altijd even een mailtje sturen om naar de motivatie achter het verwijderen van je reactie te informeren, dat heb ik vandaag ook gedaan. En natuurlijk mag je dergelijke dingen vragen, dat is naar mijn mening zelfs goed!

    En inderdaad, het is voor bezoekers van dit weblog natuurlijk vrijwel ondoenlijk om dagelijks alle berichten en reacties te lezen, hoewel sommigen (ik helaas niet) een heel eind komen!

    Desalniettemin kan ik je verzekeren dat je reacties door de SP en Jan zelf zeker zullen worden gelezen!

    Reactie door J3roen — donderdag 2 maart 2006 @ 0.15 uur

  38. Okee Wattenstaafie, prima. Respect. Sorry, ik had niet gedacht aan iets technisch.

    Dus jij bent de moderator hier, leuk. Ik had al wel wat berichten/reacties van je gelezen. Waar ik het trouwens vaak mee eens ben. Maar genoeg geslijmd ;-)

    @ Evert, goed idee, ik zal de SP het De Morgen-artikel mailen.

    Mijn vraag komt later wel een keer. Jullie hebben het volgens mij allemaal heel druk, zeker nu.

    Reactie door Ellen — donderdag 2 maart 2006 @ 0.18 uur

  39. Ik zie dat je al antwoord hebt gegeven op mijn vraag. Leuk dat Jan Marijnissen soms reageert inderdaad. Voor antwoorden op concrete vragen over zijn mening is het denk ik beter om op de Ga In Discussie met… pagina van de SP te reageren?

    Reactie door Ellen — donderdag 2 maart 2006 @ 0.25 uur

  40. @39, Ellen,

    Voor antwoorden op concrete vragen over meningen binnen de SP, kun je ook gewoon regelmatig de rubriek ‘nieuws’ op de SP website raadplegen, evenals dit weblog bijhouden.

    Reactie door J3roen — donderdag 2 maart 2006 @ 1.00 uur

  41. @ gerard.

    HEt CDA hoeft geen visie te hebben, zo moeten gewoon linken naar de VVD website.

    Reactie door alexander — donderdag 2 maart 2006 @ 2.21 uur

  42. Ellen
    ik ben niet de moderator van dit log hoor!
    Ik spreek alleen uit ervaring dat er wel eens iets geks met je bericht gebeurd en dat wilde ik je laten weten.
    Ook lees ik dat andere mensen deze ervaring wel eens hebben.

    Groet

    Reactie door Wattenstaafie — donderdag 2 maart 2006 @ 3.39 uur

  43. Wat ik niet kan begrijpen terwijl ik dat echt probeer te begrijpen is”Hoe kan het nou dat bijna iedereen hier tegen het openstellen van de grenzen is tav Oost Europeanen”Hebben zij geen recht op een beter leven of mag dat alleen in hun eigen land ? En als het om de lonen gaat die volgens iedereen veel lager liggen waarom maakt men dan geen ophef tegen diegene die die arbeiders tegen die hongerlonen laten werken gewoon iedereen het zelfde loon niet meer en niet minder en helemaal niet Polen en Nederlandse arbeiders tegen elkaar uit spelen cao is cao en zolang als iedereen zich daar aan houdm is er niets aan de hand

    Reactie door bertje — donderdag 2 maart 2006 @ 4.27 uur

  44. Ik heb ook gereageerd Ik ben het oneens om de redenen die de SP ook aangeeft.
    Wel link, als je reageert Jan, want zonder het te melden wordt je afzender gelinkt naar je emailadres.
    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — donderdag 2 maart 2006 @ 7.32 uur

  45. @32 En ondertussen slijmt Bush zich een weg naar binnen in India vanwege de groeiende economie aldaar.
    Alles ok Anja?
    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — donderdag 2 maart 2006 @ 7.38 uur

  46. Het wordt er voor geen een beter op
    De nederlander niet en de buitenlander niet.
    Kijk nu alleen maar eens naar de transport, die hebben het al heel moeilijk en dat is al een hele tijd zo al vanaf dat de grensen open zijn.
    hier wordt steeds alles duurde en daar kunnen ze nu nog goedkoper werken de lonen bij voorbeeld.
    En dan ook nog de hele zwik hier in laten komen om te werken !!
    zo gaat nederland helemaal naar de kl……
    ik heb het gevoel dat onze hele regering blind is en horende doof .
    Ze doen net zolang door dat het te laat is met alles noem het maar op met alles let op mijn woorden.
    Het moet allemaal kunnen volgens balkel……van de CDA
    maar ook die man kan niet meer nadenken.
    Want wat echt zwart is dat blijft bij hem wit al schreeuwt ook het hele nederlandse gebeuren van noem het maar op jullie weten het allemaal zelf.
    En zo zijn er nog wel meer dingen …….. IK heb gezegt.

    Reactie door Jaap — donderdag 2 maart 2006 @ 10.14 uur

  47. De grenzen openen is op zich niets mis mee maar de ongelijkheid tussen een werknemer in Nederland en iemand uit de nieuwe lidstaten is wat verdienste ,sociale regelgeving zo ongelijk dat een werkgever liever iemand uit b.v Polen heeft dan uit Nederland , waardoor je ongelijke concurrentie krijgt,en dat is niet te pruimen voor de Nederlandse werknemer
    De Nieuwe lidstaten zitten nog in een win, win situatie de Nederlander, dan bedoel ik dus de werknemer in Nederland ,kan hierdoor alleen maar verliezen,hij is te duur in vergelijk met onze buitenlandse vrienden.
    Hij zal straks voor veel minder geld en sociale zekerheid moeten gaan werken
    Naar mijn mening gaan die grenzen gewoon open dat is al lang vast gelegd in allerlei verdragen in de EU en de bekende achterkamertjes,de vraag waarom het Nederlandse volk zover van de politiek afstaat hoeft ook niet meer gesteld te worden,want dat wisten we al, alleen dat men het nu ook gaat voelen is een nieuw fenomeen
    Wij Nederlanders moeten gewoon voorlopig niet meer gaan stemmen de democratie mond dood maken want dat is wat deze regering continu doet iedereen de mond snoeren afdekken met een hoop stront ,verbloemen ga zo maar door,als kleine kinderen hun zin doordrijven en pronken met de veren van een ander
    De VVD kotst van de PvdA maar vergeet wel dat ze zelf met paars (PvdA)geregeerd hebben samen met de D66 nu krijgt alleen maar de PvdA de schuld van het met alle winden meewaaien en geen besluiten te nemen maar zelf zijn zij de grootste draaikonten met ontiegelijk veel boter op hun billen
    De VVD en D66 hadden paars moeten laten ploffen dan hadden ze nu recht van spreken gehad ,dat is mijn mening !!!!!!
    De VVD houd het CDA uit de wind om samen straks weer te regeren let op mijn woorden suckers!!!!!

    Reactie door ton de Haas — donderdag 2 maart 2006 @ 13.15 uur

  48. En de vakbonden spelen het spelletje van toe laten van werknemers buiten Nederland lekker mee.
    Even een paar showtjes door het FNV +CNV ,en de leden, en werknemers in Nederland zijn weer bij de neus genomen.
    Las vanmorgen dat de Nederlandse politieke terrorist Brinkhorst er voor is om nu alle Polen toe te laten.
    Het handjeklap PVDA, CDA, VVD en hun waterdragers de Bonden is al druk aan de gang.
    Een toezeggingje hier, een afspraakje daar, en tienduizenden werknemers in Nederland zijn voor de WW en bijstand klaar.
    Met als klapstuk een feest vierend FNV en CNV proostend op hun z.g. overwinning en hun toekomstige nieuwe baantjes en een groot Europa.
    Misschien dat een van de bestuurders na een glaasje teveel, de domme vraag stelt wat zouden onze leden en de werknemers ervan vinden.
    Want die zitten met de gebakken peren.

    Reactie door Jofel — donderdag 2 maart 2006 @ 13.44 uur

  49. Ik ben vorig weekend in Antwerpen geweest, bij mijn zus….die vertelde me van een man die al handelde in Poolse werknemers. Hij heeft een uitzendbureau opgericht, waar Polen voor minimum al het werk aanpakken wat ze opgedragen krijgen. Men mag er vanuit gaan dat de desbetreffende man, net als de uitzendmafia hier in Nederland trouwens, voor deze arbeiders natuurlijk het dubbele of meer vergoed krijgt.

    Als het zou gaan om vrij woon en werkverkeer, een koppeling tussen beiden, dan zou de “rush” van Polen naar Nederland uitblijven, simpelweg om vanwege de levenstandaard hier. Als het echter zou gaan om hoger-geschoolde of kennisintensieve arbeid, dan zou er vanuit de hogere regionen in dit land wel weerwil tegen zijn.

    De enige oplossing: laat je niet wederom misleiden, stem SP en verlaat de vakbond die niet voor je belangen opkomt….

    Reactie door Erik — donderdag 2 maart 2006 @ 15.14 uur

  50. (12) Wimpie
    En wat vind je dan van alle anderen die hier komen en niet werken?
    Ik vind het raar dat mensen die hier willen komen werken niet welkom zijn, en degenen die niet komen om te werken wel.
    De eersten werken voor hun geld en die anderen stoppen het zo in hun zak.
    Het paard van Troje is binnen….

    Reactie door Warrior — donderdag 2 maart 2006 @ 20.34 uur

  51. Absoluut geen goed idee open grenzen voor arbeiders. De Poolse arbeider wordt betaald na de Poolse wetmatigheden over Lonen, de Pool beschikt daardoor over een lager miniumloon, de arbeider kan daardoor altijd ongeacht welke baan voor een lager inkomen gaan werken. Nou zou je zeggen als de Nederlander de baan zo graag begeert offer jezelf op en laat je wat minder betalen…. en dat kan dus niet. Men mag niet onder het miniumloon betaald worden. Naast dit gegeven geldt ook nog de wat meer indirecte miniumloon. De Nederlandse man mag verwachten dat hij of zij net iets boven het minium wordt betaald vanwege het hoge levensonderhoud in Nederland, dit kent de Pool niet. De vele Polen die ons land inkomen eten gras en wonen in caravans om het maar even ruig weg te zeggen. Men kent niet de normalititer voor elke Nederlander gelden kosten, het overgebleven geld stuur men door naar de gezinnetjes in Polen en zelf probeert met nog van het overgebleven geld in leven te blijven.Het zal voor de Polen precies zo zijn als arbeiders van bijvoorbeeld achterliggende landen in Polen komen te werken.En daarmee ook alle boven het miniumliggende lonen kortwieken.
    Dit kan niet en dit mag niet, moeten wij hier in Nederland ons rijke leven dan ook weggooien om onze banen te behouden,ik hoop van niet.

    Reactie door Eros Ramazottie — donderdag 2 maart 2006 @ 20.41 uur

  52. @50
    Volgens mij haal jij dingen door elkaar.
    En moet je bij het onderwerp blijven.

    Reactie door Jofel — donderdag 2 maart 2006 @ 21.08 uur

  53. @45 Gandalf, de reactie van anja @32 is niet van mij. Verder alles prima hier.
    Groet,

    Reactie door Anja — donderdag 2 maart 2006 @ 21.34 uur

  54. CDA????????
    Is dat niet van JPB?????????
    Die van blá, blá, blá, blá.

    Kan me wel in @11 reactie van Boudwijn vinden.

    Reactie door Tomaat — donderdag 2 maart 2006 @ 21.38 uur

  55. 34% prcent vindt dat bush het goed omdat 34% blind is en waarschijnlijk de mindere minderheid is met het meeste kapitaal. das normaal lijkt me.

    Nu even terug op die 66 % , die zien niet de waarheid maar weten dat er iets niet klopt.
    Dat krijg je als je tv en radio cencureert.
    Ja dat gebeurd zeker in america en wel op grote schaal.
    Hier heb je nog een mooie foto die het nieuws nog niet heeft gehaald. het grote america is trots op haar vrijheid.
    Hoe zat dit men andermans vrijheid.
    Het is te duidelijk dat men een politiek voert helemaal gebaseerd op de olie problematiek. aangezien de voorraaden snel terug lopen is dit prioriteit nummer 1
    Waarom moet je anders in een wildvreemd land gaan zitten, met zogenaamde goede bedoelingen om de economie en de vrijheid weer een kans te geven.
    Zijn we nou gewoon dom of hoe zit dat nou.
    ik zou graag willen dat een partij eens opstond in de 2de kamer en vragen gaat stellen over wat er zoal gebeurt daar in america en waarom wij onze buitenlands en binnenlands beleid hier op koersen.
    Wij volgen een doodlopend spoor.
    http://www.herbyssite.nl/911/WarCrimes.htm

    Reactie door herby — vrijdag 3 maart 2006 @ 0.26 uur

  56. Dat meisje….
    Die Minister ,,,
    Het meisje kwam naar ons land…
    Het meisje gaf een goed voorbeeld hoe het moet…

    Het meisje liet zien wat je met doorzettinsg vermogen kan bereiken..

    Het meisje is een Voorbeeld functie voor alle niet nederlanders die hier graag willen wonen of al wonen en nog moeten aanpassen aan onze klimaat en samenleving.

    De minister … Zij heeft macht !
    De minister….. Zij beoefend die macht !
    De minister…….Zij moet en zal gelijk hebben ongeacht de concequenties voor derden

    De minister een Schandalig voorbeeld van hoe het niet zou moeten..
    Zij liegt bedriegt ten koste van anderen.
    Regels Zijn regels, mee eens!
    regels moeten soms worden verbogen!
    Regels zijn niet gemaakt door de minister
    Regels moeten worden aangepast worden aan de omstandigheden , indien deze beneden het aanvaardbare niveau komen .
    Meedeleiden kennen maar weinig hoog geplaatsten.
    Als je tolerantie eist van onze Allochtonen,
    dan zul je minimaal zelf ook tolerantie moeten uitstralen.
    Wij hebben een wet geving ja.
    Wij hebben ook een kromme wet geving ja
    Wij hebben tevens een wetgeving van Tolerantie.
    Dat houdt in dat men constant de wet buigt in het voordeel van de twijfel.
    Zo functioneert het nou eenmaal.
    Wil je op regels leven dan kun je beter een dictatuur beginnen waar je zelf de dienst mag uitmaken.
    en persoonlijk vind ik een hoop machts beoevenaars hiervoor in aanmerking komen.

    Reactie door herby — vrijdag 3 maart 2006 @ 0.35 uur

  57. Beste Warrior, het gaat mij niet om mensen die willen werken maar om bazen die er weer misbruik van gaan maken. Kennelijk is een werknemer een ander ras dan een werkgever. Grote en minder grote bedrijven zijn volstrekt niet geïnteressert in het wel en wee van Poolse of Nederlandse werknemers en zullen deze mogelijkheid alleen maar aangrijpen om werkgelegenheid en beloningsstructuren werder uit te hollen. Uiteindelijk is alleen op korte termijn iedereen hiermee gebaat maar zal op lange termijn de werknemer zowel in Polen als in Nederland hier weer de dupe van worden. Uiteindelijk gaat het alleen maar om bedrijfswinsten en zal werkgelegenheid steeds meer verdwijnen naar lage lonenlanden. Wij lopen hier sinds Balkje met rasse schreden naar de afgrond volgens het verafgode Angelsaksische model. Kijk maar hoe hard we achter de moderator van dit model, ene G. Bush aanrennen.

    Voor wat betreft mensen die naar Nederland komen en vervolgens niet werken kan ik alleen maar zeggen dat dit oordeel snel gemaakt is. Voor veel Allochtonen is er gewoonweg geen werk of ze nu willen of niet en dan kun je al snel afglijden.
    Zie het goede in ieder mens en niet het slechte.

    Groetjes Wimpie

    Reactie door Wimpie — vrijdag 3 maart 2006 @ 10.50 uur

  58. Ik zag een uitzending op TV over een poolse arbeider wiens vrouw al tien jaar in Nederland werkt. Hij werkte voor het opknappen van zijn huis maar had wel een vette volvo in zijn garage staan. Ik kan me die niet veroorloven, in Nederland richten we liever voetselbanken op en importeren wij armoede i.p.v. producten.
    Willen wij Polen helpen (het adagium van het kabinet) dan moeten we bouwvakkers weren want in Polen is er een groot tekort doordat de besten naar het westen (Nederland) vertrekken, ze halen ze uit de Oekraine waar de lonen nog lager zijn.

    Willen wij complete volksverhuizingen bewerkstelligen.

    En wat Verdonk betreft m.b.t. Taida. Waar gaat dit over. Verdonk is de peuterleeftijd nooit ontgroeid. Stampvoetend is het enige doel haar zin te krijgen om die te krijgen, het gaat niet meer over de inhoud. Waar het wel over gaat doet er al lang niet meer toe.

    Congo met of zonder kruisje, de teruggestuurde mensen worden nog steeds opgepakt, gemarteld en afgeperst toch heeft de kamer met uitzethervatting ingestemd.

    Vandaag weer bij Argos over de bezuinigingen op de reclassering en de gevolgen, goed dat de SP gereageerd heeft op de uitzending met haar zwartboek.

    Dit kabinet is een afbraakkabinet meer niet, het enige dat ze gepresteerd heeft is bezuinigen,mensen tegen elkaar opzetten en uitspelen, opgebouwd is er helemaal niets. Een en al retoriek en die heb je enkel nodig bij gebrek aan inhoud.

    Reactie door Henny — vrijdag 3 maart 2006 @ 11.52 uur

  59. Oh ja, ik krijg tussendoor nog iets mee, homosexuelen mogen weer uitgezet worden naar Iran. De twee eerder vermoorde homosexuelen waren volgens Iran misdadigers en Verdonk neemt dit klakkeloos aan, wat een toeval.

    Zullen we dan ook maar klakkeloos geloven dat ze geen kernwapens maken.
    Hoe weinig menselijks kan er in een mens zitten als het niet om haar eigen directe omgeving gaat.

    Reactie door Henny — vrijdag 3 maart 2006 @ 11.56 uur

  60. @59

    Rita???
    How deep is your dip, dip, dip??? :( :( :(

    Reactie door Tomaat — vrijdag 3 maart 2006 @ 16.34 uur

  61. Ik wil trouwens wel ERNSTIG betwijfelen, of die CDA’er mijn mening wil horen. Hij zou er panisch, in gebeden verzonken van op de knieen vallen, vermoed ik. Dan ga ik er natuurlijk wel vanuit dat hij ‘n goed christen is en ook daar heb ik, gezien het beleid van zijn partij, zo mijn ernstige twijfels over.

    Reactie door Boudewijn Pleines — zondag 5 maart 2006 @ 14.24 uur

  62. @59
    ben ik het bijna helemaal mee eens,alleen zou ik niet durven zeggen of het nou echt met harteloosheid van Merv. Verdonk te maken heeft, of met het strengere asielbeleid wat hoog op de agenda van de VVD stond tijdens de vorige verkiezingen.aan de andere kant vind ik ook dat als mensen, zoals de veroordeelde leden van de hofstadgroep,gedenaturaliseerd zouden zijn en na hun straf uitgezet, zij dit besluit misschien niet had “hoeven” nemen.

    Reactie door iew — dinsdag 14 maart 2006 @ 16.59 uur