Nederland kiest

Vanavond ga ik in Nederland Kiest in debat met Jozias van Aartsen, fractievoorzitter van de VVD. Vijf over tien, Nederland 3.

De uitzending is via de link terug te kijken.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zaterdag 04 maart 2006 :: 17.26 uur

184 Comments

184 reacties

  1. Hr Marijnissen laat de VVD maar eens flink door het stof bijten dat ze zelf hebben opgeworpen. De titels die dragen en niet hebben kopen we niks voor. En dan die hr Wiegel die kraait maar wat omdat wat hun fout doen te verbergen die ouwe moeten ze maar weer zeer snel naar Drenthe sturen enkele reis en 2e klas. Ik hoop dat u dit nog voor vanavond lees. Kop op SP ga zo door.

    Reactie door A Veenink — zaterdag 4 maart 2006 @ 17.42 uur

  2. Jan, vraag hem eens of hij het soms niet alleen af kan nu die Brontosaurus weer achter z’n boom vandaan moet komen om stemmen te trekken. En zeg hem dan ook maar dat de aanvoerder er blijkbaar nog steeds niet in geslaagd is om de leider van de VVD te worden, in peilingen onder de VVD-aanhang winnen (behalve Wiegel)Kamp en Verdonk het met glans van Van Aartsen. Zelfs VVD-ers hebben blijkbaar in de gaten wat voor ‘n arrogant mannetje hij is. Succes vanavond !

    Reactie door simbro — zaterdag 4 maart 2006 @ 17.45 uur

  3. … en vraag em ook eens of ie er wel eens stil bij staat als hij het zinnetje/ oplossing werken, werken, werken gebruikt dat ie sommige mensen daar enorm mee kwetst, omdat die niets liever zouden willen dan werken, maar dat niet kunnen…

    Reactie door Patrick — zaterdag 4 maart 2006 @ 17.49 uur

  4. Bij mijn weten is Jan Marijnissen nog nooit teruggefloten door zijn uitspraken zoals laatst minister Zalm betreffende het door gemeenten verhogen van de OZB.
    Wanneer je een uitspraak doet blijf daar dan achter staan en ga dan geen excusses aanbieden houd anders je mond.
    Gemeenten verhogen te pas en te onpas allerlei belastingen om hun financiele plaatje rond te krijgen of de burger het hier nu mee eens is of niet dat zal ze een zorg zijn. Ik heb altijd gedacht dat gemeente raden er voor de burgers waren maar dat blijkr dus niet zo te zijn.

    Reactie door A.C.Sens — zaterdag 4 maart 2006 @ 17.52 uur

  5. @jan Marijnnisen
    Gewoon recht door zee.
    Geen gezwalk.
    Dat is heel bijzonder en uitzonderlijk tegenwoordig.
    Dat is al bijna half gewonnen these days.

    Reactie door Alex — zaterdag 4 maart 2006 @ 18.00 uur

  6. Jan, even Nijmegen aanstippen, de VVD in Groningen waarschuwt voor een Links College.

    Reactie door hennie hemmes — zaterdag 4 maart 2006 @ 18.04 uur

  7. In zulk soort navigeren ben je een natuurtalent.
    Sucses!

    Reactie door Alex — zaterdag 4 maart 2006 @ 18.06 uur

  8. Kom op Jan, zet hem op!

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zaterdag 4 maart 2006 @ 18.06 uur

  9. Kijk er naar uit. Niet echt een uitdaging, discussie met iemand die weinig meer kan dan holle mantra’s opdreunen, maar ok ;)

    Reactie door Gerbert — zaterdag 4 maart 2006 @ 18.13 uur

  10. Beste Jan,

    Laveer taktisch naar het strategisch einddoel dat iedereen zelf begrijpt dat van Aartsen een hakvegare bestuurder is en jij niet.
    Hoezeer ik ook een diepe afkeer, zoniet afschuw, ervaar als ik die man alleen al zie moet je hem niet afmaken, hoe verleidelijk hij dat misschien kan maken. Succes.

    Reactie door hendrik dieks — zaterdag 4 maart 2006 @ 18.21 uur

  11. De SP is een relatief nieuwe partij. Wordt opgebouwd door burgers. Bestaat uit burgers! Heeft ook in de toekomst burgers nodig.
    KRACHT AAN DE BEVOLKING!

    Wij zullen in ieder geval vanavond een kaarsje opsteken.

    Groet, Herbert en Simone

    Reactie door simone — zaterdag 4 maart 2006 @ 18.28 uur

  12. Jan, laat je meningen en voorstellen weer heerschen, zoals jl. 2 maart TweeVandaag.

    Reactie door Johan Smeets — zaterdag 4 maart 2006 @ 18.37 uur

  13. Kat in ‘t bakkie…
    Van Aertsen is geen partij…Wiegel zou andere koek zijn. Ik heb van Aertsen nog nooit een normaal zien/horen geven…
    Ben nooit een aanhanger van de VVD geweest, maar vind dit figuur ver onder de maat…zelfs voor de VVD.

    Reactie door Warrior — zaterdag 4 maart 2006 @ 18.40 uur

  14. http://www.nu.nl/news/687456/11/%27Overheidsgeld_oneigenlijk_gebruikt_voor_campagnes%27.html

    Jaja, alweer de VVD.

    Reactie door Johan Smeets — zaterdag 4 maart 2006 @ 18.44 uur

  15. Zeg wat is jullie reactie op het stemadvies van de AEL om op de SP te stemmen omdat ze vinden dat het programma van de SP het beste bij hun aansluit?

    Reactie door Ronald — zaterdag 4 maart 2006 @ 18.50 uur

  16. http://www.nu.nl/news/687323/30/%27Wiegel_liet_na_miljoenenfraude_Copaco_te_melden%27.html

    So much voor Wiegel.

    Reactie door Johan Smeets — zaterdag 4 maart 2006 @ 18.50 uur

  17. Vervolg op 16 onderaan staat te lezen dat het voor de VVD niet uitmaakt om een oplichter als premier te hebben, Berlusconi 2.

    Reactie door Johan Smeets — zaterdag 4 maart 2006 @ 18.53 uur

  18. Waarom?, het gaat toch om locale verkiezingen wat is het nut van een debat tussen de landelijke politieke kopstukken.

    Zoals ik reeds eerder heb aangegeven getuigt dit van een hufterigheid die zijn weerga niet kent, nee niet alleen van Jan Marijnissen maar van alle politieke kopstukken die zich mengen in de locale politiek.

    De hoeveelheid exposure en reclame die je hiermee maakt is oneerlijk tegenover de vele locale partijen die een dergelijke exposure niet krijgen.

    Als de SP werkelijk gelijkwaardigheid pretendeerd uit te dragen zou het sjiek zijn wanneer zij zich zouden terugtrekken uit deze “sluikreclamecampagne”

    Reactie door Stephan — zaterdag 4 maart 2006 @ 19.11 uur

  19. Door de lokale verkiezingen kunnen we het hun in Den Haag nog een keer duidelijk maken, hun gebruiken ze ook voor de landelijke politiek, moeten wij dat ook doen.!

    Omdat ze gewoon door zijn blijven gaan met hun eigen(wijze) plannen.!

    Ze moeten maar eens snappen ,dat ze doorzien en betrapt zijn.!

    Reactie door Jansonius — zaterdag 4 maart 2006 @ 19.29 uur

  20. @19
    Right!!
    Kende de hufterigheid in den Haag z’n eigen grenzen niet, helpen we graag met die te verkennen.

    Reactie door Alex — zaterdag 4 maart 2006 @ 19.33 uur

  21. Inderdaad juist wel meedoen. Het is een feit dat landelijke beslissingen gerelateerd zijn aan lokale paladijnen.

    Reactie door Johan Smeets — zaterdag 4 maart 2006 @ 19.46 uur

  22. Jozias, dat is toch het schoothondje van Wiegel! Maak maar gehakt van die arrogante kwal. Succes Jan.

    Reactie door robert b — zaterdag 4 maart 2006 @ 19.54 uur

  23. Succes Jan!

    Reactie door Diny — zaterdag 4 maart 2006 @ 20.07 uur

  24. Nog nooit heb ik gezien dat kuikens de kip
    zullen vertellen, hoe zij een ei moet leg-
    gen, wel heb ik een kip een kuiken duide-
    lijk zien maken dat dit met behulp uit een
    eerder door haar gelegd ei is gekropen.

    Ooit een aantal jonge eendjes, moeder eend
    zien duwen in de door de kleintjes gewenste
    richting?

    Ach Stephan, ik zie het al: elke gemeente
    een totaal eigen invulling geven aan een lokale partij die niet gehouden zou zijn
    tot overeenstemming met de lándelijke?
    Correlatie noemt men dat!

    Uit hoofde van de kamerverkiezingen worden op dié manier alle afdelingen aangespoord door medeNederlanders, vertegenwoordigd in
    de Kamer door hun partij.

    Zolang zij in hun woonplaats nog niet via een zetel zijn vertegenwoordigd in de ge-
    meenteraad, kunnen zij zich toch indirect
    via de 2e Kamer doen gelden.

    Uiteraard doet het vreemd aan dat het Kabi-
    net meent zich tússen de kiezers te moeten
    plaatsen, daar is geen plausibele verkla-
    ring voor, immers de coalitie is in die 2e
    Kamer al vertegenwoordigd.Dubbel op is dus
    eigenlijk ook niet in de haak naar mijn idee.

    Lokale bestuurders kunnen in elke gemeente
    hun eigen websites opzetten, reclame maken
    en filmpjes vertonen, dat voor het gebied
    waarin zij werkzaam zijn.

    Het zou ondoenlijk zijn hen allemaal media
    aandacht te geven, daar zijn de plaatselij-
    ke kranten, zenders en regiozenders voor !

    Die meldden danook hoe het hen in de afgelo
    pen tijd verging kwa samenwerking en brach-
    ten verslag uit, zodat ook de rest van kie-
    zend Nederland op de hoogte blijft.

    Het kan nooit zo zijn dat één gemeente haar
    inzichten als zaligmakend kan dicteren naar
    de Kamer. De 2e Kamer heeft te maken met
    álle kiezers die voor een bepaalde partij
    hebben gekozen en mag die dus ook vertegen-
    woordigen naar de kiezer, waar die ook zou
    wonen, wel of niet door een zetel vertegen-
    woordigd.

    Nochtans kan ik in mijn woonplaats niet op
    de SP stemmen, maar zeker zal ik er per se
    voor zórgen, dat deze volgend jaar het aan-
    deel krijgt, ook in samenhang met andere
    partijen, waar de SP dan ook récht op zal
    blijken te hebben én te krijgen. Zéker !!

    Reactie door Madelief — zaterdag 4 maart 2006 @ 20.07 uur

  25. Ik verheug mij er al op, hoe die van Aartsen vanavond te kijk wordt gezet door Jan. :-)

    Reactie door ACCEPT — zaterdag 4 maart 2006 @ 20.13 uur

  26. Op zeven maart aanstaande gaat Nederland naar de stembus en zal hierbij massaal gebruikmaken van electronische stemmachines. DaanSpeak interviewt stemmachine-expert Peter Knoppers van de Technische Universiteit Delft: ‘Ik denk dat we in de situatie zijn dat men nog niet ontdekt heeft hoe kwetsbaar we zijn. Dat blind vertrouwen, dat moet een keer fout lopen. Het kan nog jaren duren, maar dat gaat een keer gebeuren.’ Knoppers stelde een tekst samen die je kunt overhandigen aan de voorzitter van het stembureau.

    Uit de DaanSpeak-serie over electronisch stemmen blijkt dat dit stemsysteem nog niet betrouwbaar is. Tal van experts die in de serie worden geciteerd, bevestigen dit. Zij worden hierbij ondersteund door de praktijk in de Verenigde Staten waar wetenschappelijk onderzoek aantoont dat er mogelijk met de stemmen is gerommeld bij de presidentsverkiezingen van 2004. De gemeente Amsterdam gaat nu ook over op het electronisch stemmen en presenteert een reclamesportje [WMV]: ‘Op dinsdag zeven maart is het zover. Dan kiezen we in Amsterdam een nieuwe gemeenteraad en een nieuwe deelraad. En voor het eerst doen we dat niet meer met het rode potlood, maar inderdaad met de vinger. Want stemmen gaat veel makkelijker en sneller met de vinger. Elektronisch stemmen, makkelijk voor iedereen.’ ‘Makkelijk voor iedereen’ is al net zo’n fantasieuitspraak als ‘De Euro wordt van ons allemaal’. De Euro bleek vooral van de banken en electronisch stemmen is vooral handig voor de bewaarders van het stemproces. Probleem is dat het niet slechts handig is, maar ook volkomen ondoorzichtig en fraudegevoelig.

    Electronisch stemmen tast fundament democratie aan
    De burger staat centraal in het democratische stelsel. Zijn belangrijkste machtsmiddel is het uitbrengen van zijn stem. Dientengevolge zal met de uitgebrachte stemmen uitermate zorgvuldig moeten worden omgesprongen. Essentieel is dat het stemproces zo vrij als mogelijk wordt gemaakt van fraude, zo transparant mogelijk is en kan worden gecontroleerd. Dit hebben we in Nederland in de loop der tijd weten te bereiken, maar dat is niet vanzelf gegaan; eeuwen van ongelijkheid en strijd gingen hieraan vooraf. Met de medeling van een reclamespotje van dertig seconden wordt dit fundament van onze democratie afgeschaft. Dus nu is het zo dat het hoogste goed binnen een democratie op de meest ondoorzichtige en fraudegevoelige manier wordt behandeld. Dit werpt zo’n groot gewicht in de schaal dat het onmogelijk lijkt een tegenwicht te bieden. Toch gebeurt dit nu en wat dat is, is ronduit teleurstellend; als tegenwicht wordt ingebracht dat het ‘makkelijker en sneller’ is, zogenaamd voor iedereen, maar in feite alleen voor hen die het proces begeleiden. De balans is volledig zoek.

    Electronisch stemmen: gelijke kosten, toenemende kwetsbaarheid
    Anne-Marie Oostveen is een proefschrift over het onderwerp electronisch stemmen aan het afronden. In een artikel [PDF] in Het Parool schrijft zij dat de kosten bij deze vorm van stemmen niet omlaag gaan terwijl de kwetsbaarheid toeneemt. Ook schrijft zij over de plannen van minister Remkens die graag wil dat we via het internet gaan stemmen. Is het in Amsterdam bij de aanstaande verkiezingen al zo dat de stemmachines met modems werken en hun waardevolle inhoud via de open lucht verplaatsen, een nog groter gevaar vormt het stemmen via internet. Hierover schreven we twee jaar geleden een artikel met de kop Onderzoekers: Stemmen via internet nog te fraudegevoelig. Oostveen: ‘Ten eerste is de kwetsbaarheid van internetstemmen nog groter dan bij de stemcomputer. [...] Ten tweede is er de kwestie van de privacy. [...] Samenvattend, een goed systeem moet in elk geval voldoen aan de volgende eisen: betrouwbaar, veilig, geheim, controleerbaar en voor iedereen even toegankelijk. De stemcomputer en internetstemmen voldoen niet aan deze eisen. De kosten nemen eerder toe dan af, de kwestbaarheid neemt toe, en het is onmogelijk te controleren of de verkiezing eerlijk en geheim verloopt en of de uitkomst correct is. Waarom blijven we (in elk geval voorlopig) niet gewoon stemmen met het vertrouwde rode potlood? De computer is namelijk niet altijd de oplossing – zeker niet wanneer er eigenlijk geen probleem is.’

    DaanSpeak interviewt expert stemmachines Peter Knoppers
    In een eerder interview met DaanSpeak voor een overzichtsartikel over het electronisch stemmen zei Knoppers: ‘Blind vertrouwen heb je nodig en dat is onacceptabel. Als ooit duidelijk wordt dat met de machines is gefraudeerd, dan zijn de rapen gaar. Dat heeft dat gevolgen voor iedereen die nu verkozen is.’ Inmiddels zijn we bijna twee jaar verder, wordt in Amsterdam gestemd met machines die nota bene een modem bevatten en pleit de minister zelfs voor internetstemmen.

    DaanSpeak: ‘Ik heb aan de lijn Peter Knoppers, Ir. elektrotechniek aan de Technische Universiteit Delft. U heeft een artikel geschreven Stemmachines? Niet doen! Vanwaar dit artikel?
    Peter Knoppers: ‘Ik maak me een beetje zorgen over hoe makkelijk mensen vertrouwen hebben in machines die ze totaal niet kunnen controleren. En dat is met name het geval met de stemmachines. Die zijn oncontroleerbaar. [...] Ik denk dat we in de situatie zijn dat men nog niet ontdekt heeft hoe kwetsbaar we zijn. Dat blind vertrouwen, dat moet een keer fout lopen. Het kan nog jaren duren, maar dat gaat een keer gebeuren.’
    DaanSpeak: Is er echt sprake van blind vertrouwen?
    Peter Knoppers: ‘Ja, want we kunnen niet zien of die machine doet wat-ie van binnen zegt.’

    Daanspeak: We drukken op de knop, onze stem verdwijnt in Cyberspace, maar hoe weten we of die bij de juiste kandidaat terecht komt?
    Peter Knoppers: ‘Dat weten we niet. Ik neem aan dat er elementaire tests worden gedaan, maar een echte controlemogelijkheid is er niet. [...] De software is geheim, die is eigendom van de fabrikant. We mogen niet zien hoe het wordt geacht te werken. [...] Met een papieren stembiljet heb je altijd de mogelijkheid om het nog eens opnieuw te gaan tellen. Iedere kiezer kan met eigen ogen zien dat hij zijn eigen stembiljet in die bus heeft laten verdwijnen en als hij echt fanatiek is kan hij de hele dag erbij blijven posten en aan het eind van de dag wordt die stembus geleegd en wordt die getoond aan het publiek en wordt er geteld. Het moet toch wel een ontzettend knappe goochelaar zijn die een serieuze verzameling stembiljetten wegmoffelt en er andere voor in de plaats neerlegt.’

    DaanSpeak: We leven in een net land. Moeten we ons wel zorgen maken voor fraude op kleine of grote schaal?
    Peter Knoppers: ‘Ik denk niet dat we in Nederland zo heilig zijn dat he hier niet kan gebeuren. Het aantal fabrikanten dat in Nederland stemmachines maakt is maar twee of drie, in Amerika is het ook maar vier of vijf en ik vind dat we voor zoiets essentieels als onze democratie, onze verkiezingen, niet blind moeten vertrouwen op een paar fabrikanten van stemmachines. We moeten een controleerbaar systeem hebben en dat kan als er een ‘paper trail’ is. Dan moet de machine een printer hebben met een kaartje dat de kiezer controleert zodat je het kunt het natellen.’

    DaanSpeak: Is er iets dat wij kunnen doen bij de aankomende verkiezingen op zeven maart?
    Peter Knoppers: ‘We kunnen in ieder geval aangeven in het stembureau dat we geen vertrouwen hebben in deze stemmachines en dat we vinden dat we moeten kunnen controleren of deze verkiezing correct verloopt, en dat lukt niet met deze machines. Wat ik een paar jaar geleden heb gedaan, is een briefje overhandigd aan het stembureau waarin ik verklaar dat ik niet heb kunnen constateren dat de machine mijn stem correct heeft geregistreerd en ook dat ik niet kan zien of de machine mijn stem straks correct gaat tellen.

    http://www.daanspeak.nl

    Reactie door Stemautomaat is niet betrouwbaar. — zaterdag 4 maart 2006 @ 21.14 uur

  27. Geef van Aartsen er maar eens goed van langs.
    want dat was de persoon die in zijn handen
    stond te wrijven en te klappen, toen die minkukel uit valkenburg, zijn handen in het
    vuur zou steken zo zeker was hij ervan dat
    er in IRAK kernwapens zouden zijn .Ik heb nog brandzalf thuis voor hem ,want er zijn al meer dan 100.000 doden laat hem daar eens een reactie opgeven de kwal Eurlings
    maar zij zetel houd hij wel warm en de brandzalf is gratis op te halen dan kan
    Verhagen hem daarmee behandelen zijn
    vriend groetjes Jan Willem

    Reactie door vroomen jan — zaterdag 4 maart 2006 @ 21.15 uur

  28. Wat die Wiegel gisteravond er uit kraamde
    lijkt nergens op.
    De hufterigheid ten top.
    Dit is dan het grote boegbeeld van de VVD.
    En dan vandaag weer lezen dat hij de zaak ook nog eens opgelicht heeft en het commentaar daarop van de VVD.
    Dat laat maar weer eens zien wat normen en waarden in Nederland geworden zijn.
    Schandalige vertoning weer.
    En dan gaat het nou alleen nog maar over de gemeentelijke verkiezingen.

    Reactie door fransiscus51 — zaterdag 4 maart 2006 @ 22.00 uur

  29. (18)ben het wel met je eens .de landelijke partijen eisen het hele media gebeuren op .zodat lokale problemen en partijen totaal ondergesneuwd worden .en dat is jammer .want wat intereseerd mij het gebral van wiegel!deze nietszeggende figuur krijgt veel te veel aandacht en zal na 7 maart weer in de anonimiteit verdwijnen om zijn zakken te vullen bij zijn verzekerings vrienjes en commisarisaatjes!ook het debat van vanavond voegd mijninziens niks toe .aandacht voor de voedselbank oke. maar ik zie liever een uitzending over de betuwelijn waar landelijke en lokale partijen de corruptie aan de kaak stellen die er zeker is .

    Reactie door ,texas, henkie — zaterdag 4 maart 2006 @ 22.09 uur

  30. WAt ben je STIL Jan!

    Is dat Haagse slimheid?

    Reactie door mh gielen — zaterdag 4 maart 2006 @ 22.28 uur

  31. Jan je zei: “Het grappige is?” en daarna heb je het over de armoede!

    En dan zeg je ook nog tegen van Aartsen: “ben het met je eens”

    Ben je het echt met van AArtsen eens?

    Reactie door mh gielen — zaterdag 4 maart 2006 @ 22.37 uur

  32. Dus de beste weg, de beste oplossing is de weg naar weer werken? Ook daar sluit je je aan bij van Aartsen? Waarom kom je niet met de vraag waarom vrijwel alle kansarmen ook op de arbeidsmarkt kansarm blijven?

    Reactie door mh gielen — zaterdag 4 maart 2006 @ 22.41 uur

  33. Geachte heer of mevrouw Gielen, u durft te stellen dat buitenlandse medewerkers minder kansarm zijn dan medelanders??

    Reactie door An — zaterdag 4 maart 2006 @ 23.00 uur

  34. Goed gesproken Jan!
    Toch ontkom ik niet aan de indruk dat als jij écht los gaat na geduldig luisteren naar Van Aartsen, de redactie ingrijpt met de trukendoos: plotsklapse opmerkingen en/of interventie van Mingelen/Polak, ineens een filmpje, een zwenkende camera enz.

    Reactie door Emiel — zaterdag 4 maart 2006 @ 23.01 uur

  35. Hoi Jan ,
    Ik heb enkele weken geleden geklaagd over het feit dat je weinig publiciteit zocht voor ons (Veenendaal gemeenteraadsverkiezingen) en dat tegen werkte.
    Nou ik vind dat je de afgelopen week echt grandioos heb verwoord waar wij voor staan ,en ik ben trots op je ,en wil je graag vertegenwoordigen bij de Veenendaalse politiek ,Ik ben trots op je.
    Hoogachtend John Hovestad

    Reactie door John Hovestad — zaterdag 4 maart 2006 @ 23.03 uur

  36. ooo sooolaaa miiioooo.

    Reactie door ad — zaterdag 4 maart 2006 @ 23.06 uur

  37. Prachtig werk van Joep trouwens :D

    Reactie door Gerbert — zaterdag 4 maart 2006 @ 23.13 uur

  38. Helemaal met je eens over wat je zegt over de “Balkenstijn-regel”. Maar waarom ga je daarover zover door? Het gaat nu toch over de GEMEENTE-verkiezingen! Polen…, polen…, polen trekken elkaar aan. Tenminste… tegen polen.(!?)

    Ik zie je nee schudden maar… van Aartsen blijft zijn “ding” showen: straf zulk soort politiek-exhibitionisme toch gewoon af!

    Sorry, ik blijf een fan van jou, want je bent één van de weinige scherpschutters van de hedendaagse Nederlandse politiek, jouw eerlijkheid vanuit je hart is voor mij altijd hartverwarmend, maar nogmaals sorry, ik heb je vanavond toch wel betrapt op het bedrijven van partijpolitiek ipv duidelijk maken waarom iedere Nederlander as dinsdag in zijn of haar GEMEENTE op iemand van de SP moet stemmen.

    Waarschijnlijk ziet iedereen je weer als beste debater, maar ik ben benieuwd wat je er ZÉLF van vindt, vooral gezien vanuit mijn oogpunt: dat je vergeten bent te praten vanuit: waarom iedere Nederlander as dinsdag in zijn of haar GEMEENTE op iemand van de SP moet stemmen.

    Reactie door mh gielen — zaterdag 4 maart 2006 @ 23.13 uur

  39. Jozias weet veel van de Franse situatie.
    Jozias is pas nog in New York geweest.
    Jozias vindt Nederland maar een landje achter de dijken.
    Die zien we dus nooit meer te-rug.

    Gelukkig dat Jan er is om straks hier de boel te besturen. :-)

    Reactie door Sylvia — zaterdag 4 maart 2006 @ 23.16 uur

  40. @36 ad,
    Die was raak hè? De VVD ineens het vrouwtje geworden i.p.v. andersom.
    Vind dat Jan het goed heeft gedaan en duidelijk sterker was. Met minder aan het woord te zijn, kun je soms véél meer zeggen.
    Alleen is het een kwestie van goed luisteren en je pikt het prima op.
    Bravo Jan.

    Reactie door Tomaat — zaterdag 4 maart 2006 @ 23.17 uur

  41. Gielen, spijkers op laag water aan het zoeken?
    Jan deed het prima en vind dat jij een zuurpruim bent, of je hebt er niets van begrepen.

    Reactie door Tomaat — zaterdag 4 maart 2006 @ 23.21 uur

  42. He jan, ik deel je meningen praktisch nooit, maar je bent een eerlijk en goed politicus. Ik heb liever 100 zetels (nou okee liefst 74) met mensen van jou kwaliteit dan andere, minder goede politici waar ik het vaker mee eens ben.
    Je geeft de regering goed kritiek en je blijft altijd bij je programma. Jammer dat je socialist bent, anders had ik zeker op je gestemd (ookal gaat het nu ff over 2de kamerverkiezingen.)

    Reactie door jimmy — zaterdag 4 maart 2006 @ 23.21 uur

  43. Ik ben gelukkig niet de enige die zich mateloos ergert aan alle landelijke politieke partijen en kopstukken die werkelijke elke reet proberen te zoenen om maar een stukje publiciteit te krijgen. Waarbij de verkiezingen waar het nu werkelijk over gaat, de gemeenteraadsverkiezingen, op het achterste bankje kan plaatsnemen. Wat zeg ik achterste bankje, ik bedoel natuurlijk de achtertuin.

    Het enige aspect dat eventueel een gemeentelijke oplossing behoeft is de armoedebestrijding en het nalaten van gemeenten om mensen de juiste hulp te bieden. 250 mln in de pot bijzondere bijstand OVER, men moest zich schamen, ook de SP. Ipv te ouwehoeren over de dienstenrichtlijn kun je beter de nadruk leggen op het volledig amateurisme van diverse gemeentelijke officials die er maar niet de mensen kunnen bereiken en helpen die de hulp nodig hebben en daardoor zijn aangewezen op particuliere initiatieven.

    Reactie door Stephan — zaterdag 4 maart 2006 @ 23.23 uur

  44. Geachte heer of mevrouw Gielen, u bent niet de enige die wanhoopt. Laten we samen zorgen dat er iets moois ontstaat, ipv elkaar de bal toespelen.

    Reactie door An — zaterdag 4 maart 2006 @ 23.24 uur

  45. Hoi An van 23.00 uur

    Waarom denkt U dat ik stel dat
    “buitenlandse medewerkers minder kansarm zijn dan medelanders?”

    zulke prachtige taalconstructies bedenk ikzelf niet zovlug hoor, Ik ben benieuwd!
    Sorry Jan, je Homepage wordt een discussie-site op deze manier. Kunnen we ergens anders terecht om online te discussiëren?

    Reactie door mh gielen — zaterdag 4 maart 2006 @ 23.25 uur

  46. Geachte heer of mevrouw Gielen, heeft u zich weleens afgevraagd waarom buitenlandse medewerkers hier zo hard werken en medelanders te “beroerd” zijn om in dit land een poot uit te steken??

    Reactie door An — zaterdag 4 maart 2006 @ 23.29 uur

  47. @37 Gerbert
    Ik heb maar de helft van Joep gezien
    Kun je me a.u.b.in het kort de essentie uitleggen want ik begreep er werkelijk niets van

    Groet

    Reactie door Wattenstaafie — zaterdag 4 maart 2006 @ 23.30 uur

  48. Blijkbaar ben je onvoldoende op de hoogte van de situatie in Eindhoven, want Van Aartsen had het niet over de TUE-campus maar over de hightechcampus. Foei, foei, zeker voor een Brabander! Zie http://www.hightechcampus.nl/home.html. Gelukkig voor vergrijzend, zeurend en aanleunend Nederland dat er nog mensen en bedrijven zijn die deviezen in het laatje brengen om ons land op een hoog welvaartspeil te houden. Maar omdat ik zelf in de high tech werkzaam ben weet ik dat we dat in Nederland niet zullen volhouden. Met name de kennis, kunde en instelling van de schoolverlaters loopt ieder jaar harder terug (m.i. met name als gevolg van PvdA-onderwijsbeleid in de afgelopen decennia), laat staan in vergelijking met het buitenland. Vandaar ook dat in Eindhoven inmiddels enkele duizenden niet-Nederlanders op de campus werkzaam zijn. Ik raad u aan meer en beter notie te nemen van de zichtbare feiten die daadwerkelijk de positie van Nederland op lange termijn gaan bepalen. Dat zou u anders doen propageren!!

    Reactie door Hiske — zaterdag 4 maart 2006 @ 23.35 uur

  49. Ook jij “Tomaat” van 23.21
    (hoe durf je: Tomaat als nickname?
    laf v aard?
    of ECHT ROOD!):
    gaan we met zuurpruimen gooien ipv met democratische vrijheid v meningsuiting geaarde tomaten?

    Je hebt gelijk, ik begrijp het effe niet!
    Waar kunnen we verder discusiëren?

    Reactie door mh gielen — zaterdag 4 maart 2006 @ 23.37 uur

  50. Dag Jan,
    Weer zeer van je genoten tijdens je debat met Van Aartsen. Grote klasse, veeg de vloer maar aan met die kontedraaiers.
    Hebben onze ommezwaai van PvdA naar SP een poosje geleden al kenbaar gemaakt. Ach, wat zijn nou helemaal veertien maanden? Dan gaat Nederland wat beleven!
    Marijke van der Groep/Rob Pach
    Koudum

    Reactie door rob pach/marijke van der groep — zaterdag 4 maart 2006 @ 23.38 uur

  51. Hiske, wij zijn niet verantwoordelijk voor het gevoerde PvdA-onderwijsbeleid. Wij zijn wel medeverantwoordelijk voor hen die momenteel tussen wal en schip dreigen te belanden.

    Reactie door An — zaterdag 4 maart 2006 @ 23.41 uur

  52. Hoi An van 23.29

    Het valt me op dat je nogal in herhaling valt over wat jou dwars zit zonder dat je ingaat op mijn vraag hoe het komt dat jij zo over mij denkt. Je hebt het nl. helemaal mis. Daaaaaag!

    En nee, ik heb me dat nog NOOIT afgevraagt want het is niet waar wat je beweert. Ik vind het zelfs komplete onzin!

    Reactie door mh gielen — zaterdag 4 maart 2006 @ 23.48 uur

  53. @54 Daar zijn we het dan over eens. Complete onzin.

    Reactie door An — zaterdag 4 maart 2006 @ 23.52 uur

  54. Zeg An van 23.29

    Nou begin je ook al tegen Hiske te preken over “WIJ zijn niet verantwoordelijk” en “WIJ zijn wel medeverantwoordelijk”!

    Wie ben je, of moet ik zeggen wie ben JULLIE als jij praat van “WIJ”. Vertegenwoordig je misschien BIG BROTHER? (and: are you watching us?) och nee… dat is een ander programma, niet dat van de SP!

    Reactie door mh gielen — zaterdag 4 maart 2006 @ 23.58 uur

  55. @ 51 mateloos hooghartig liegen

    Als jij gaat contamineren kan ik het ook:
    zullen we de L en de G in gielen van plaats laten wisselen?
    En dan ook betekenissen door elkaar gooien en of aan letters (mh) toevoegen c.q toebedichten?

    Reactie door Wattenstaafie — zaterdag 4 maart 2006 @ 23.58 uur

  56. Ik vond dat Jan Mulder en Huub Stapel goed
    met Jan M. ten strijde trokken tegen die VVD ballendraaiers.

    Reactie door POSITIVO — zondag 5 maart 2006 @ 0.21 uur

  57. @57 (O moet ik zo reageren!)

    Zeg wattenstaafie hoezo beledig ik jou als ik een tomaat vertel dat ie niet met zuurpruimen moet gooien? Jij weet toch wat het is om als mens op deze aarde *alles* te zien als een les en van daaruit *alles* positief te benaderen? I’m just learning!

    Reactie door mh gielen — zondag 5 maart 2006 @ 0.31 uur

  58. Huub Stapel!

    Ik was werkelijk onder de indruk van zijn geëngageerdheid
    De huidige politiek mist node mensen van dit kaliber.
    Hij zou voor een verfrissende wind kunnen zorgen in het stoffige Den Haag
    En als artiest voldoet hij zeker aan de norm, er lopen daar immers wel minder goede ‘artiesten’ rond.
    Het zou me niet verbazen als Huub op termijn actief gaat worden in de politiek.
    En voor welke partij, dat lijkt me gezien zijn meermaals gedemonstreerde sociale bewogenheid geen vraag meer.

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 5 maart 2006 @ 0.37 uur

  59. Met waardering heb ik gekeken en geluisterd naar de discussie tussen van Aartsen en u mijnheer Marijnissen. Waarbij de waardering dan vooral uitging naar de mijnheer in het gezelschap. Jammer dat de redactie van Nova zoveel aandacht besteedde aan die kakelende kippen van de VVD en dat van Aartsen alle gelegenheid kreeg om op zijn elitaire wijze de eerste 15 minuten voor zich op te eisen. Ik miste echter wel een element en wel dat die buitenlandse werknemers worden te werk gesteld onder niet-Nederlandse arbeidsvoorwaarden en sociale verzekeringswetgeving terwijl dit ingevolge de Europese verordeningen al verplicht is sinds 1957. Onder het mom van vrijheid willen de ondernemers hen op grote schaal te werk stellen onder goedkopere voorwaarden dan Nederlanders,Belgen of Duitsers. Het gaat dus niet allereerst om eigen arbeiders eerst zoals de redactie van Nova tendentieus stelde maar om het te werkstellen van vooral Oost-europese arbeiders onder minderwaardige voorwaarden en te lage lonen.

    Reactie door Cees — zondag 5 maart 2006 @ 0.42 uur

  60. @16
    Mama mia dat is nogal wat !!! Wiegel/Copaco
    fraude-VEB bevinden etc. begrijp nu ook
    de vraag en de twinkeling van (vies en vunzig denhaag) Pechtold aan deze VVD-voorman beter….

    Reactie door POSITIVO — zondag 5 maart 2006 @ 0.42 uur

  61. @ 60

    SP: Stapel Partij?

    Reactie door mh gielen — zondag 5 maart 2006 @ 0.43 uur

  62. Het vermogen, je in te kunnen leven in het leven van een ander is rijkdom en… de basis van solidariteit.

    Reactie door An — zondag 5 maart 2006 @ 0.47 uur

  63. @59 mh gielen

    That’s the spirit!!

    Nee van mij moet je niets en nee ik ben niet beledigd
    De dingen zijn altijd wederkerig en je hebt er blijk van gegeven dit te begrijpen

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 5 maart 2006 @ 0.48 uur

  64. @63 mh gielen

    Stapelen in de zin van groeien
    SPread the word!

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 5 maart 2006 @ 0.50 uur

  65. @64 is reactie op @60

    Reactie door An — zondag 5 maart 2006 @ 0.50 uur

  66. En @60 is reactie op @64 An?

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 5 maart 2006 @ 0.58 uur

  67. wattenstaafje als je het nog een keer wil zien dat van joep dan moet je nu even kijken op 3 met +- 5-10 min

    Reactie door ad — zondag 5 maart 2006 @ 1.03 uur

  68. vooral het laatste :-)

    Reactie door ad — zondag 5 maart 2006 @ 1.04 uur

  69. oooo sooolaaa mioooo :-)

    Reactie door ad — zondag 5 maart 2006 @ 1.06 uur

  70. Oei, oei, oei,

    (j)An zit in de sandwitch als
    een stukje tomaat.

    Heb je misschien een wattenstaafie nodig om je rode oortjes schoon te poetsen?

    Reactie door mh gielen — zondag 5 maart 2006 @ 1.07 uur

  71. @Stephan, zoals je weet ben ik het eens met dat landelijk te veel gezien wordt maar volgens mij is de media daar meer schuldig aan, zij versturen immers de uitnodiging of intervieuwen.
    Gezien het feit dat men in het politieke ook erg Amerika achterna willen, zou daar ook een oorzaak te vinden zijn, die campagnes zijn ook een jaar.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zondag 5 maart 2006 @ 1.24 uur

  72. @50, Hiske, wat bedoelt u nu te zeggen?
    Dat er niet genoeg aan de kennis gedaan wordt? ik heb wel eens gehoord dat ongeveer 60% van Nederlanders op VMBO niveau scoort, niets mis mee, maar op uw hightech campus toch lastig, verder hebben de VWO-ers ook niet allen een B-brein, dus ja we zullen wat dat betreft wel hulp uit buitenland nodig hebben.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zondag 5 maart 2006 @ 1.30 uur

  73. Nog eens gekeken maar dat Wiegel/Aartsen gedoe is echt genant en zoals van Mierloo zegt getuigt van grote lafheid. VVD is zgn amerikaans bezig dus dat belooft nog iets voor het landelijke. Jammer voor Wiegel dat hij zo onder druk staat door die Copaco-fraude kwestie. Zou later wel eens de sigaar kunnen zijn.
    Jan bleef verstandig buiten het modderbad.

    Reactie door POSITIVO — zondag 5 maart 2006 @ 2.12 uur

  74. Hallo Hr Marijnissen, vanavond heb ik het debat gevolgd.
    en wat mij alweer opvalt van de hr van aartsen.
    dat hij er geen bal van snapt.
    en ik denk dan ook dat er veel mensen die ziek zijn, die in de wao zitten, die een aow uitkering hebben zich zolangzamerhand gaan schamen datze thuis zitten.
    en wat de uitkeringen betreft ik heb de laatste jaren alleen mmaar ingeleverd en als dit zo door gaat kom ik vanzelf bij de voetselbank terecht.
    hij weet dan ook totaal niet waar hij over praat.
    of wat het ook zijn dat hij het niet wil zien enalle mensen van de regering hun kop in het zand steken.
    de ambtenaren van d egemeente zijn zo trots dat ze mensen aan het werk helpen, maar er wort nooit gevraagd aan wie dan ok wat voor werk ze dan voor mensen hebben bedacht.
    met vr groet j.boor

    Reactie door Boor — zondag 5 maart 2006 @ 2.31 uur

  75. Goed debat. Alleen 1 ding waar Jan Marijnissen (en overigens ook Wouter Bos) wel eens over zouden moeten nadenken, is dat van Aartsen nogal de neiging heeft hun solide argumenten de gaan omschrijven als ‘lijstjes’, en met dat excuus alle argumenten gelijk niet meer beantwoord.

    Reactie door Maarten — zondag 5 maart 2006 @ 2.38 uur

  76. Ik vind overigens het sprookje verkondigd door deze coalitie heel veel overeenkomsten vertonen met het prachtige sprookje ‘De nieuwe kleren van de keizer’ van Hans Christian Andersen
    En met overeenkomsten bedoel ik dan met name het door belangen blind zijn, of het weigeren de realiteit te benoemen van datgene wat zo evident er wel is.

    Voor wie het sprookje niet kent of voor diegene die de essentie van het sprookje nog eens wil lezen verwijs ik gaarne naar:

    http://www.beleven.org/verhalen/data/verhaal.php?id=4009

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 5 maart 2006 @ 2.54 uur

  77. @76, Wattenstaafje, was het maar een sprookje, en dan nog zijn er veel leukere waarin ik zou willen vertoeven, SP als lelijk eendje b.v.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zondag 5 maart 2006 @ 3.07 uur

  78. Heb je de link gevolgd Sabineke?
    Hetis echt de moeite waard!!

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 5 maart 2006 @ 3.10 uur

  79. @Wattenstaafje, ik ken het sprookje en wist dus wat je er mee bedoeld!En zie ook overeenkomsten.
    Ik vergelijk dit kabinet met slechte Bob de Bouwers, ze zetten geen goede fundering en dan stort alles in!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zondag 5 maart 2006 @ 3.17 uur

  80. s ERIOUS p ARTY has…!…. SP oken !!!!!

    It’s an honour to be connected to your
    group. Looking forward with pleasure to
    next tuesday and so do we all here.

    Thanks for visiting us!

    Very glad to work in the Netherlands for
    the time being.

    Good luck next week as well.

    Reactie door Margarite — zondag 5 maart 2006 @ 5.39 uur

  81. Bah, wat heb ik mij weer verschrikkelijk geërgerd aan die Mingelen en Polak. Steeds maar weer die kwal van Aartsen aan het woord laten.

    Ik heb Huub Stapel ook nog even gezien. Geweldige kerel, die een hele grote aanwinst zou zijn voor de SP. Echt een man met ballen, die niet bang is om rechtstreeks zijn mening te verkondigen.

    Reactie door ACCEPT — zondag 5 maart 2006 @ 8.43 uur

  82. @69, Ad.

    “O, solE mio”, Ad: s o l E. Maar fijn dat je in je nopjes schijnt te zijn.

    Ik vind dat die VVD’ers ook wel ‘ns gewezen mogen worden, bij hun visie dat werken toch wel DE oplossing is voor alle problemen, dat het daarbij niet alleen onmogelijk is voor veel mensen met medische en/of psychische afkeuringen, bepaalde jongeren nooit aan de bak komen, hele groeperingen worden uitgesloten vanwege naam, kleur, gebrek aan opleiding, maar ook op het feit dat werknemers ONGESTRAFT kunnen discrimineren op leeftijd en dat al jaren EN MASSE doen! Wanneer komt in die alleszeggende ‘lijstjes’ – jawel, meneer Van Aartsen; we zouden toch afrekenen op grond van resultaten?! – de conclusie van het onderzoek naar werkzoekenden boven de leeftijd van, zeg 45 jr.? En in veel gevallen nog jonger, om diezelfde reden?

    Hoe komen die regeringspartijen toch steeds weg met hun uitspraak dat ZIJ Nederland dan toch eindelijk uit alle ELLENDE hebben geholpen? Welke ellende?
    Wat hoongelach op de achtergrond is daarbij volstrekt onvoldoende. AFBRANDEN, die slogan! De feiten liegen NIET.

    Reactie door Boudewijn Pleines — zondag 5 maart 2006 @ 9.41 uur

  83. tja als je debatten wint ! word je daags daarna gestraft door de p.v.d.a. kliek ,polak ,mingele. he clairi? ja ferry !als we v.aartsen en marrijnissen eens uitnodigen dat is goed voor de kijkcijfers .dat is goed ferry maar dan moeten we wel zorgen dat die vervelende gast uit oss zijn bek houd .want als die rooie het echte s.p verhaal uitlegd gaat het ons stemmen kosten !!!! kortom dergelijke debatten zijn ongeschikt voor jan en de sp .wel realiseer ik me dat het een van de weinige kansen is dat de s.p het verhaal (gedeeltelijk )mag vertellen .voor de mensen die huubstapel en jan mulder zo goed vinden ?word wakker het is een poppenkast .de ene rijd uitsluitend rondjes op t.v in dure auto,s en de andere smeert leningen aan in een leeuwen pak .deze vetbetaalde gasten vreten uit de v.v.d. ruif .en roepen wat populistische dingen op tv want dat vind het ,klootjesvolk, leuk .julli denken toch echt niet dat v.aartsen, zalm, kamp, verhagen, balkenende,eurlings, lousewies ,brinkhorst .bos!!!!! de door DE SP GEWONNEN EU GRONDWET REFERENDUM VERGETEN ZIJN .maar ondanks hun vuile campagnes zal de s.p ook deze (voor het geheugen)gemeenteraads verkiezingen weer sterker en groter worden !zoals bos het zegd DIT LAND KAN ?ZOVEEL BETER .JAN ZEGD EEN BETER NEDERLAND BEGINT IN (BIJV)HELMOND!M.A.W. BOS IS ER NOG OVER AAN HET NADENKEN EN JAN IS ER AL AAN BEGONNEN .NU WIJ NOG.

    Reactie door ,texas, henkie — zondag 5 maart 2006 @ 9.56 uur

  84. Waar ik me gisterenavond het meest aan ergerde dat ‘vA’ aan het einde van het debat durfde te beweerde dat Jan demagogisch bezig was.
    Terwijl alles wat er bij hem naar voren kwam geheel op demagogie gebaseerd was.
    En…. wat Jan zei was de gehele waarheid!
    Compliment Jan.

    Reactie door Ouwe Dirk — zondag 5 maart 2006 @ 10.17 uur

  85. Texas Henkie.
    Probeer wat hoofdletters in je tekst te zetten, het leest zo lastig.
    Terwijl ik zie dat je wel de hoofdletters kan gebruiken.

    Reactie door Ouwe Dirk — zondag 5 maart 2006 @ 10.21 uur

  86. 82,
    ik wordt hier zo moe van,ik ga gelijk weer naar bed.. :-)
    het ging om ooo sole van joep aan het einde van het,, program,, vvd uitspraak!
    en ik ben altijd in me nopjes,,meestal,,

    Reactie door ad — zondag 5 maart 2006 @ 11.00 uur

  87. Prima gedaan, Jan!!

    En inderdaad, die Huub Stapel in dat fragment, dat trof me aangenaam, had ik niet zo achter hem gezocht, jammer dat ik die uitzending niet gezien heb.

    Reactie door Madelijne Pleines — zondag 5 maart 2006 @ 11.04 uur

  88. Goed gedaan Jan! Jammer dat je weing aan het woord kwam. Van een echt debat was dan ook geen sprake.
    Van Aartsen kon er niet om heen zijn partij al 25 jaar met korte tussen pozen aan de macht is. Ik vind het altijd zo mooi als hij de kabinetten Kok erbij haalt. Hij brandt deze kabinetten dan helemaal af. Terwijl de VVD zelf in deze kabinetten zat!!!
    Jammer dat veel mensen dit niet realiseren. Het slaat als een tang op een varken als een vvder dat doet.

    Reactie door stan — zondag 5 maart 2006 @ 11.14 uur

  89. Jan een raad:
    Ben niet te beleefd want dan kom je niet aan het woord.

    Normen en Waarden kennen ze niet bij de regeringspartijen. Ik heb altijd geleerd dat je de ander de kans moet geven te antwoorden, dat het onbeleefd is ergens steeds doorheen te praten, dat het belangrijk is actief te luisteren (en niet enkel aan te horen)maar geen van de mensen van de politieke regeringspartijen voldoen hieraan (integendeel ze proberen te overschreeuwen en alle tijd zelf te gebruiken) de communicatie-training van onze NOS medewerkers ten spijt.
    Kijk naar Van Aartsen nog erger Verhagen en onze Lousewies.

    Dus als het even kan die normale omgangsvormen ook maar een keer aan de kant zetten, nood breekt wetten toch.

    Succes!

    Reactie door Henny — zondag 5 maart 2006 @ 11.42 uur

  90. Oeps ik ben te laat.
    Henny

    Reactie door Henny — zondag 5 maart 2006 @ 11.43 uur

  91. @86, Ad.

    Ik gun je dat echt van harte, dat je altijd, meestal, in je nopjes bent, en het was niet mijn bedoeling om je te vermoeien en al zeker niet om je om 11:00 u. alweer in bed te krijgen. (Zo goed ken ik je nog niet, ;))
    Zingt die joep daar werkelijk “sola”, in plaats van “sole”? Had die VVD maar ‘n nummer moeten kiezen van Van Aartsen’s idool, Bruce Springsteen… Ben wel benieuwd, wat hij daarin denkt te horen en in hoeverre hij zich met Bruce vereenzelvigt. Dat zou ‘n erg interessante psychologische studie op kunnen leveren, dunkt me. Popie Jopie Jozias.

    Reactie door Boudewijn Pleines — zondag 5 maart 2006 @ 11.53 uur

  92. Je was duidelijk de sterkste en heel rustig en duidelijk in wat je zei. Prima gedaan Jan. Ik wist al op welke partij ik ga stemmen …

    Reactie door Mieke Lavrijsen — zondag 5 maart 2006 @ 11.55 uur

  93. De fans van Huub Stapel zijn blijkbaar vergeten dat deze man zich jaren met de Zwitserleven gevoel reclame heeft rijk gemaakt. Weer een irritant voorbeeld van een persoon die links lult en rechts zakken vult. Waarom vergeet links het verleden zo makkelijk en leert zij er niet van (bv. het onderwijsbeleid)? Antwoord: de competentie om voor uit te denken is zwak ontwikkeld. Vandaar dat het meer is van reageren op de problemen van de dag. Dat je er daar niet mee komt is evident.

    Reactie door Hiske — zondag 5 maart 2006 @ 12.04 uur

  94. Ik vond het goed wat Huub deed.

    Reactie door stan — zondag 5 maart 2006 @ 12.06 uur

  95. De zgn open economie die van Aartsen predikte is misschien wel goed voor de ondernemers in NL, Jan had natuurlijk gelijk. Echter, door de “Polen” buiten te houden bescherm je niet alleen de Nederlandse Jeugd, maar ook de Poolse economie! Het is voor een land als Polen niet goed als hun meest capabele mensen voor een hongerloontje gaan werken in NL. Ik denk dat die mening wat vriendelijker overkomt dan het hameren op bescherming voor het eigen volk.

    Daarnaast vond ik het nogal vreemd dat van Aartsen vind dat mensen van de voedselbank, mensen die dat uit menslievendheid doen, de verantwoordelijkheid moeten nemen en hun gasten moeten ondewijzen welke instanties ze allemaal kunnen aanschrijven… dat is toch ongelooflijk: Particuliere sociale initiatieven de verantwoordelijkheid in de schoenen schuiven!

    Ik ben het niet helemaal eens met de standpunten van de SP maar iets meer bemoeienis van de overheid voor die mensen die het hard nodig hebben: Prima!

    Reactie door Bas — zondag 5 maart 2006 @ 12.33 uur

  96. Hiske@93 Ik vond Huub Stapel fantastisch betrokken en oprecht. Dat hij geld verdient is absoluut geen schande, wat is er mis mee als je goed voor jezelf zorgt? Zolang je de medemens maar niet vergeet!

    “Links lullen en rechts vullen” is VVD-praat, die ze gebruiken tegen opvallende linkse mensen waartegen ze inhoudelijke argumenten tekort komen.

    Volgens mij moeten linkse mensen niet tegen rijkdom zijn, maar tegen armoede. Lang leve mensen als Huub Stapel die frontaal de aanval kiezen tegen de egoïstische kl#@*&akken van de VVD!

    Reactie door Carlos Witteman — zondag 5 maart 2006 @ 12.54 uur

  97. Beste Jan,

    Prima debat hoor!

    Ik vind het heel verstandig dat je zo rustig blijft in debatten, ondanks dat je zomaar uitgemaakt wordt voor een populist met demagogisch gedrag.
    Het probleem van armoede in Nederland heb je goed omschreven. Je verhaal over het leengedrag van nederlanders was goed.
    Van Aartsen reageerde met: eigen schuld, dikke bult.
    Voor zover je kan spreken over eigen schuld.(niemand kiest voor een scheiding of ontslag, sterk punt!)
    Er zijn echter een hoop dingen waar de
    burger geen invloed op heeft.
    Zoals de euro of het feit dat mensen een hele hoge hypotheek moeten nemen om een huis te kunnen betalen.
    De komst van de euro en de kunstmatig hoge woningprijzen zijn zaken waar je van Aartsen op had moeten laten reageren.

    Jan, keep up the good work!

    Reactie door Bloppie — zondag 5 maart 2006 @ 13.23 uur

  98. Carlos/96: Ik geloof alleen maar in een beter Nederland als het principe “zeggen = doen” wordt. Om mooie woorden te kunnen preken hoef je alleen maar toneelspelen geleerd te hebben, zoals Huub Stapel (ook jij trapt er in, want ik ken Huub persoonlijk langer dan vandaag). Daadwerkelijk tot uitvoering brengen van wat je zegt, vergt wel wat meer competenties.

    Reactie door Hiske — zondag 5 maart 2006 @ 13.28 uur

  99. Wanneer je het zelf financieel goed hebt en juist vanuit deze riante positie oog hebt voor de onrechtvaardige en schrijnende positie waarin de minderbedeelden verkeren, dan is het niet gerechtvaardigd om juist hierom onderwerp van kritiek aangaande je betrokkenheid te worden.
    Simpel en alleen omdat je het zelf beter hebt!
    Kom op zeg!
    Huub heeft het goed, ageert tegen misstanden, verdient hieraan geen cent en dan wordt zijn authenticiteit onderwerp van discussie?

    De kreet salonsocialist ligt bij sommigen dan al gauw op de tong.
    Ligt wel lekker in het gehoor, maar gaat niet op voor mensen die vanuit hun welgestelde situatie oprechte betrokkenheid met de minderbedeelden demonstreren.

    Er is nog zo’n kreet: ‘Maatschappelijk zijn bepaald het maatschappelijk denken’.
    Deze kreet gaat voor Huub Stapel blijkbaar niet op en daarvoor krijgt hij mijn waardering.
    Bij Jan Mulder heb ik wel bedenkingen of eigenlijk ook niet; hij doet m.i. wel aan gespeelde verontwaardiging en verdient ondermeer hiermee zijn boterham.

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 5 maart 2006 @ 13.38 uur

  100. Slechte beurt voor Marijnissen,allen de laatste drie minuten m.b.t de Polen kon ik hem gelijkgeven.voor de rest was het voornamelijk een Josias van Aartsen/Lousewies show.

    NB.veeel te zwaar onder de make up,hij leek wel Paars die tomaat.
    ;)

    Reactie door lidewijn — zondag 5 maart 2006 @ 14.13 uur

  101. Stelletje opgeblazen ego s zijn jullie, vond ik ook wel een goeie opmerking van Marijnissen tegen over van Aartsen.
    Nu als er een partij populistisch is dan is het wel de VVD.

    Reactie door schoenmaker — zondag 5 maart 2006 @ 14.16 uur

  102. Het valt mij op dat Marijnissen een stuk milder is dan voorheen. Dat past denk ik in het beleid van de partij om een bredere groep van de bevolking aan te spreken. Hij viel Van Aartsen milder aan en dat spreekt mij wel aan. Ga zo door! Dit beleid gaat lonen!

    Reactie door Joris — zondag 5 maart 2006 @ 14.40 uur

  103. Jan Marijnissen stak met kop een schouders boven van Aartsen uit tijdens het debat bij “Nederland kiest” van gisterenavond. Van Aartsen maakte een onzekere, defensieve indruk. Zijn aanvalletje op de SP waar volgens hem geen sterke persoonlijkheden te vinden zouden zijn (“op Marijnissen na “) werd terecht gepareerd door Jan met de opmerking dat van Aartsen maar eens beter moet kijken.
    Ik denk dat van Aartsen gisterenavond vooral (ongewild) demonstreerde dat de VVD een groot probleem heeft. Er woedt een vreemd soort richtingenstrijd en van Aartsen die dån weer vindt dat Ayaan H. Ali een “woest goed verhaal” heeft en vervolgens weer op schoot kruipt bij de oude heer uit Diever ontbreekt het aan leiderschap en een duidelijke visie. Zijn mantra is “moderniseren van de economie” en Nederland moet het New York van Europa worden. Weerwoord op deze onzin is zijn befaamde: “daar komt u weer aan met uw rijtjes”. Een mager repertoire al bij al. Jammer voor hem maar het is blijkbaar zo.
    Ga zo door Jan en Agnes en Harry en in Utrecht Paulus Jansen c.s.!!! De komende verkiezingen vormen tevens de opmaat voor het heenzenden van dit aftandse kabinet.

    Reactie door Hans — zondag 5 maart 2006 @ 15.12 uur

  104. Eén nachtje heb ik er overheen geslapen en
    ben van mening dat de heer Marijnissen pre-
    cies heeft gezegd wat er in de gegeven mogelijkheden goed duidelijk was, en mis-
    schien, nog veel belangrijker, ook heeft
    wéggelaten, wat hem mogelijk nog veel meer
    op de lippen lag! Dát vond ik ook KLASSE !!

    Reactie door Madelief — zondag 5 maart 2006 @ 15.15 uur

  105. @101 Schoenmaker,
    een kleinigheidje, niet om te zeiken,
    komt eigenlijk op hetzelfde neer.

    Volgens mij waren het over het paard getilde ego’s, maar vond het ook een sterke opmerking.
    En Jozias was stil.

    Reactie door Tomaat — zondag 5 maart 2006 @ 15.26 uur

  106. @Sabineke van Schie-Pleines @71

    Een politicus mag die uitnodigingen weigeren, met als reden dat het gemeenteraadsverkiezingen betreft, daar heeft de landelijke politiek niets te zoeken.

    Dat zou pas echt een statement zijn, helaas hebben we dergelijke politici in Nederland niet.

    Reactie door Stephan — zondag 5 maart 2006 @ 15.32 uur

  107. Goed ingetogen en scherp op de juiste momenten ! Na een dag lang staan op de verkiezingsmarkt in Dronten heb ik echt genoten van deze politicus die precies die dingen zei die mij ook zo na aan het hart liggen !

    Jan geweldig !

    Reactie door Paul — zondag 5 maart 2006 @ 15.37 uur

  108. @100
    Eindelijk weer wat humor op deze site.

    Reactie door Jofel — zondag 5 maart 2006 @ 15.46 uur

  109. De slotopmerking van v. Aartsen dat een klikkersclubje bij Eindhoven (die ik ken) de nationale economie tot hoogtes kan stuwen die de komende 10 jaar VMBO-verlaters van arbeidsplaatsen kan voorzien staat zo ver buiten de werkelijkheid dat hij nog gestoorder is dan de Ministers van Onbenulligheid en Bijgeloof, Brinkhorst en vd. Hoeven, bij elkaar.
    Voor een goed verstaander heeft v. Aartsen zichzelf opgeknoopt.

    Reactie door hendrik dieks — zondag 5 maart 2006 @ 16.20 uur

  110. go balki heeft nog even en verkiezing stund hoor.in junie of julli word dezorg en huurtoeslag weer berekend en wat te veel is mogen we houden.dat hoefen we niet te rug betalen nou goed koop he???????????? getver

    Reactie door R.Drenth — zondag 5 maart 2006 @ 16.42 uur

  111. go balki heeft nog even en verkiezing stund hoor.in junie of julli word dezorg en huurtoeslag weer berekend en wat te veel is mogen we houden.dat hoefen we niet te rug betalen nou goed koop he???????????? getver

    Reactie door R.Drenth — zondag 5 maart 2006 @ 16.50 uur

  112. Neen Driek, Eindhoven kan de nationale economie inderdaad niet in zijn eentje omhoog houden en duwen. Daar zijn ook prestaties elders voor nodig. En als ik dan gemiddelde kwaliteit en niveau van schoolverlaters in Nederland (ze kennen o.a. geen vak meer!) in de komende jaren in ogenschouw neem, met name in de Randstad, stemt mij dit tot pessimisme. De Randstad zou daarom m.i. op termijn wel eens een loden last kunnen worden voor de rest van ons land. Je ziet er nu al (1)bedrijven wegtrekken om bijvoorbeeld een centrale productie of verkoop-activiteit voor de Benelux (ipv alleen voor Nederland) in Brabant of Vlaanderen te vestigen en (2) veel grote steden met grote en veel geld kostende problemen.

    Reactie door Hiske — zondag 5 maart 2006 @ 16.57 uur

  113. @ 111: Getver, wat een slechte spelling en grammatica! Mocht je krap bij kas zitten en geld nodig hebben, zou ik je adviseren om je best te doen je schoolgeld terug te krijgen.

    Reactie door Hiske — zondag 5 maart 2006 @ 17.06 uur

  114. Ach economiehaarden verschuiven steeds, Hiske, je ziet het, eerst het westen en Amerika, nu steeds meer India en China, ook wat kennis aangaat, geduchte landen, tenminste als je ze als tegenstanders blijft willen zien.

    Wie wil er nog een vak leren als je ziet dat je baan door b.v. Pool voor de helft gedaan wordt en dat met nog meer toestroom uit andere oosterlijke landen.Werkgevers kijken ook vaak alleen naar het kostenplaatje van iemand.

    Het zal echt anders moeten met die globalisering, tenminste als je bent voor prettig huisje boompje beestje voor iedereen!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zondag 5 maart 2006 @ 17.09 uur

  115. 112 Hiske? Nederlandse taal analyseren?
    Ook nog inhoudelijk commentaar behalve dat?
    Voor de goede orde, iedereen kan fouten ma-
    ken en zo erg is dat niet met 3 x nieuwe
    spelling in 40 jaar.
    Voor wat jou betreft: een nieuwe zin begin
    je nooit met: En……, ook even vergeten?
    Flauw hoor als dat je enige reactie is.
    Ben je van een splinterpartijtje dat nu
    niet langer in staat is balken van balken-
    einden te onderscheiden en ze dacht ont-
    dekt te hebben maar liever buiten de deur
    wilde onderbrengen? Och, och, en dat op de
    verlichtende zondagmiddag: kan vast béter!

    Reactie door Madelief — zondag 5 maart 2006 @ 17.21 uur

  116. Wat ook weer opvallend was bij de confronta
    tie met spreekmeester van de VVD, de heer
    J.v.A., dat in verhouding de heer J.M.zijn
    spreektijd optimaal wist te benutten op TV.
    Ik houd van snelle denkers en snelle spre-
    kers die niet om de haverklap zich hoeven
    bedienen van….uh…uh…en….uh…of het
    trekje aan de sigaar:tijdwinst om een ge-
    dachte langer over het antwoord te kunnen
    denken….zó transparant…en zeker niet
    INdrukwékkend, laat staan effectief in toe-
    bedachte zendtijd.
    Bedachtzaam lijken te reageren is meesten-
    tijds niét wéldoordacht, maar een gebrek aan kunst om te kunnen anticiperen, voorna-
    melijk zichtbaar bij mensen die van nature
    ‘geremd’ zijn, en dát in de politiek, waar
    je zeer ad rem moet kunnen pareren een ab-
    soluut nadeel! Jammer voor der zulken !!

    Reactie door Madelief — zondag 5 maart 2006 @ 17.34 uur

  117. Uitstekend gedaan Jan. Je hebt bij vriend en vijand een heel goede indruk gemaakt.

    Reactie door Kees — zondag 5 maart 2006 @ 17.35 uur

  118. Klasse Jan. Vakwerk.

    Willem met de Waterpomptang

    Reactie door Willem met de Waterpomptang — zondag 5 maart 2006 @ 18.04 uur

  119. Ik vind reactie 111 een suk fatsoenlijker geschreven dan reactie 113.
    Zeker wat betreft de stijl…

    Foutloos schrijven, wie kan dit nog
    tegenwoordig?
    Stijlloos schrijven is niet zo moeilijk als foutloos.
    Dat is duidelijk….

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 5 maart 2006 @ 18.24 uur

  120. @111

    We snappen heel goed hoe je het bedoeld, met of zonder spelfouten,(niets van aantrekken) het is inderdaad verrekte goedkoop van Balkie.

    Reactie door Tomaat — zondag 5 maart 2006 @ 18.52 uur

  121. PSV weer op weg naar de landstitel, relatief het meerendeel van de Olympische medailles in Brabant, een bovengemiddelde economie in/rondom Eindhoven, enz. Het moet langzaamaan voor iedereen duidelijk worden waar in Nederland het leven goed is, hard gewerkt wordt en de resultaten hiervan niet uitblijven.

    Reactie door Erik — zondag 5 maart 2006 @ 18.53 uur

  122. @113
    De een kan niet rekenen, de ander liegt, weer een ander schrijft onzin, velen kunnen hun belasting formulier niet invullen, en een ander maakt taal foutjes.
    Goede bijdrage Hitske(o sorry ,Hiske) knap lang moeten over na denken zeker, zo te lezen doe je dat over andere onderwerpen niet zolang.

    Reactie door Jofel — zondag 5 maart 2006 @ 20.27 uur

  123. Het is het systeem van de verhoor techniek,eerst komt de klootzak(Wiegel) die je uit scheld en martelt,dan komt de (aardige man V.Aartsen) om te vertellen dat de vorige dat niet had mogen doen,en om je zo zwak te maken om je verhaal te vertellen of in dit geval de stem van de kiezer te krijgen.
    Erg doorzichtig van deze moeras partij de VVD,stinkend van de eigen belangen.

    Reactie door Jofel — zondag 5 maart 2006 @ 20.59 uur

  124. Jan,
    je hebt van Aartsen nog te veel heel gelaten. met betrekking tot de discussie over de Polen e.d. gaf van Aartsen aan dat onze kinderen maar in Eindhoven moeten gaan werken in de IT-sector. maar de vrachtwagenchauffeur of bouwvakker die nu werkloos wordt of hun CAO’s worden uitgekleed door oneerlijke concurrentie had je hem meer aan de tand moeten voelen.

    Niet zeiken, maar vechten tegen de rijken.

    Overigens: een gouden uitspraak over “niet ruzie maken in een bejaardentehuis”.
    En als van Aartsen nog nooit gehoord heeft van Agnes Kant of andere Tweede Kamerleden van de SP dan heeft hij Altzheimer.

    Reactie door Niek Stam — zondag 5 maart 2006 @ 21.42 uur

  125. Grenzen open voor mensen uit Polen, niet om de levensstandaard in Polen te verhogen. Nee de VVD wil dit gebruiken om de werknemers en kleine bedrijven in Nederland te onderdrukken. Jan heeft gelijk, het is de weg terug naar meer dan 100 jaar. Het is al 11 jaar regerings-tacktiek van de VVD om stukje bij beetje de gewone man de kop in te drukken.

    Reactie door Willem — zondag 5 maart 2006 @ 21.58 uur

  126. @ 125
    je zegt:
    ‘Jan, je hebt van Aartsen nog te veel heel gelaten.’

    -Meer was niet nodig.
    Zelfdestructie deed hier al z’n werk.
    Jan had dit goed door.
    Er nog een schepje bovenop doen kan hem later door rancuneuze geesten alleen maar worden nagedragen.
    Door in bepaalde omstandigheden iets niet te doen bereik je vaak meer dan door het na te jagen.
    Niet in open doel scoren dwingt respect af!
    Groet

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 5 maart 2006 @ 22.35 uur

  127. @128

    Tja de wereld draait inderdaad door.
    Ook na je uitleg waar ik -met alle respect- helaas niets mee kan.
    Nu moet ik op jou oordeel afgaan.
    Tja…
    Waar ligt nu mijn sympathie? wat zegt mij nu m’n gezonde verstand, mijn intuïtie?
    Is Jan dan toch een bedrieger?
    Kom op a.u.b. de wereld draait door, maar eerst de contexr hoor.

    Groet

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 5 maart 2006 @ 22.44 uur

  128. @ 124,Alsof er onder niet links geen walgelijke dingen gebeuren, tjonge jonge!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zondag 5 maart 2006 @ 22.57 uur

  129. Hoi Jan,
    Ik kom uit Boxmeer dus ik ben sowieso al zo trots als een pauw.
    Ik vind dat je een goed debat hebt gevoerd. Geen modder gooien, respect voor elkaar, maar wel een beetje scherp als het nodig is.
    Groet, Lia.

    Reactie door Lia — zondag 5 maart 2006 @ 23.38 uur

  130. “De mannen in het bejaardenhuis moeten geen ruzie maken.”
    Meer wilde je er niet over zeggen, meer hoefde je er niet over te zeggen. In die zin vatte je de hele kwestie samen. Schitterend, ik heb hartelijk gelachen.
    Ik realiseer me dat er tijdens het debat wel belangrijker zaken besproken werden maar ik wilde deze opmerking hier toch niet ongenoemd laten. Daarvoor was hij te goed.

    Voor de rest van het debat, jij liet zien uit het goede debathout gesneden te zijn, alwaar van Aartsen weer eens toonde dat hij nog niet eens voldoet aan de eisen waaraan de HAVO en VWO leerlingen moeten voldoen voor de debatten die zij moeten voeren (o.a. het niet gebruiken van drogredenen, heldere taal e.d.). Enkele jaren geleden was de kamer nog gevuld met goede debaters, (ik was het nooit met dhr. Bolkestein eens maar hij kon wel goed debatteren), tegenwoordig is de kamer gevuld met mensen die meer drogredenen gebruiken dan normale zinnen, die niet debatteren maar zeiken. Gelukkig zijn de mensen die de bankjes van de SP bevolken hierop een uitzondering, met Jan Marijnissen voorop. Dat blijkt tijdens de debatten op tv zoals deze ook rond deze verkiezingen te zien zijn maar weer eens.

    Reactie door Wessel Bakker — zondag 5 maart 2006 @ 23.57 uur

  131. Ik was het niet eens met de insteek die Jan maakte, namelijk “we moeten vooral de grenzen dichthouden, want anders lopen de Polen onze economie onder”, dat doet behoorlijk nationalistisch aan, en van de SP verwacht ik dit niet.

    Geen enkele keer heb ik hem horen spreken over “gelijk loon voor gelijk werk” of iets naar die richting. Nou staat de SP niet bekend als een partij die over de grenzen kijkt, maar dit verwondert me: neemt ze hier nu werkelijk een populistisch standpunt in of is ze echt een andere mening toegedaan en denkt ze dat de grenzen dicht moeten blijven?

    Wordt het voor de SP niet juist eens tijd om een open houding te ontwikkelen jegens “Europa” ipv een wantrouwende? Het is waar dat het huidige EU project een neoliberaal project is, maar met de gang van zaken zoals we nu bezig zijn komt er dan ook geen alternatief voor in de plaats. Het wordt dus tijd om onze visie eens serieus te gaan verbreden en een eerlijke, democratische en menselijke Europees alternatief gaan bieden. Dat dit dan een Europese “superstaat” wordt, het doemspook van de grondwetscampagne, is bijzaak.

    Reactie door Emil Jacobs — maandag 6 maart 2006 @ 2.17 uur

  132. Ik snap het niet meer ?
    De Polen zijn welkom volgens Van Aartsen !
    En de homofile Iranesen moeten eruit volgens partijgenoot Verdonk !
    Hoezo discriminatie ? ? ?
    Weg met deze politici !
    Jan zet hem op !

    Met vriendelijke groet !

    Reactie door Peter Grootheest Junior — maandag 6 maart 2006 @ 5.15 uur

  133. @131, Emil Jacobs, misschien eerst je verdiepen in het Europese deel van de SP, voor je gaat roepen, en het op je blog zet!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — maandag 6 maart 2006 @ 8.57 uur

  134. @130
    Uiteraard werden er ook belangrijkere zaken besproken, maar die prachtige uitspraken;
    “stelletje opgeblazen ego’s zijn jullie”
    en
    “De mannen in het bejaardenhuis”
    dienden wel als een goed ijkpunt van vertrek.
    Ze functioneerden als het ware als een door waarneming verkregen axioma.
    Het deed me heel goed ze hardop uitgesproken te horen.

    Reactie door Alex — maandag 6 maart 2006 @ 10.27 uur

  135. Gisteren Verhagen versus Bos.
    Het kan aan mij liggen, maar ik krijg toch heel sterk de indruk dat de rechtervleugel van de politiek is vastgelopen in de eigen retoriek. Ze krijgen die, volgens mij, niet meer uit hun strot, anders dan in loze one-liners en als uitgesleten dogma’s.
    Geen steekhoudende argumenten meer op voorraad en wanneer ze hun ‘visie’ wel willen verklaren, weten ze niet meer, hoe ze dat ‘politiek correct’ nog moeten verwoorden, zonder hun ‘sociaal incorrecte’ motieven te verraden. Ze lijken dan eindelijk publiekelijk door de mand te vallen, maar misschien is dat ‘wishful thinking’ van mijn kant?
    Ik vond Woutertje al heel wat meer ‘uitgesproken’ worden, geen misselijke beloften die hij daar deed, en kreeg sterk het idee dat hij zich begint af te wenden van flirts met VVD en CDA en beetje bij beetje tegen onze SP gaat aanliggen.

    Reactie door Boudewijn Pleines — maandag 6 maart 2006 @ 11.06 uur

  136. Vraag hem ook de bewijzen mbt marktwerking,die de prijzen omlaag zou brengen [NS,energie en nu ook de zorg en meer...] want ik heb er nog niets van gemerkt,Jan!

    sterkte!

    Reactie door R van Bennekom — maandag 6 maart 2006 @ 11.23 uur

  137. Ik zat gisteren in de zaal bij Verhagen contra Bos. Heb een stukje op mn weblog gezet over die ervaring. Nogal ontluisterend. Ik kan me van Wouter Bos niet meer voorstellen dat hij daadwerkelijk betrokken is, als hij zijn kritiek uit op het regeringsbeleid.
    Wouter Bos lijkt meer een carrieremannetje dat perse premier wil worden. Toevallig voor PvdA.

    Jan, ik hoop dat je binnenkort de gelegenheid krijgt om ook hun oren te wassen. Veel succes!

    Reactie door edw!n — maandag 6 maart 2006 @ 13.35 uur

  138. Boudewijn, heb je je dan ook zitten ergeren aan Verhagen die overal doorheen bleef kletsen en zelfs op korte vragen een minutenlang antwoord bleef geven? Zat me groen en geel te ergeren aan die Uriah Heep figuur! Wat Bos betreft: ik had liever gehad dat hij niet zo direct was met zijn wens minister president te worden. Wie (te) hoog reikt zal diep vallen.

    Reactie door L.M. Lembeck — maandag 6 maart 2006 @ 13.48 uur

  139. @ 133, Sabineke van Schie-Pleines:
    Ik verdiep me aardig in de SP, maar vind maar weinig terug onder het Europese gedeelte dat getuigt van een lange termijn visie. Willen we toe naar een Europese Socialistische Unie? Willen we blijven waar we zitten? Of willen we terug naar overal gesloten grenzen? Ik hoor het niet eerlijk gezegd.

    Overigens, commentaar op m’n blog past thuis op m’n blog.

    Reactie door Emil Jacobs — maandag 6 maart 2006 @ 14.02 uur

  140. @139, Emiel Jacobs, ook niet bij artikelen uit Spanning? http://www.sp.nl/nieuws/spanning

    En tja, je schreef er hier over en onder naam komt dan je eigen blog, dus toen zag ik dat je het daar ook had gezet.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — maandag 6 maart 2006 @ 14.35 uur

  141. Volks vertegenwoordiging ten TOP= Jan Marijnissen. Zijn leiderschap levert trots op, niet alleen voor de SP achterban maar ook voor alle gewone mannen en vrouwen in dit land. Gelukkig er zijn nog steeds wakker Nederlanders en wakker politici(SP).

    Reactie door khosrow — maandag 6 maart 2006 @ 15.31 uur

  142. Dat Bos duidelijk is over zijn plan om premier te worden vind ik wel een goed begin. Maar niet veel meer dan dat. Waar het nu om gaat is dat hij natuurlijk duidelijk moet worden over de samenstelling van dat volgend kabinet. De gemeenteraadsverkiezingen zullen ongetwijfeld een flinke verschuiving naar links te zien geven. Logisch omdat 90% van de Nederlanders het compassieloze beleid van B II meer dan zat is. Als de huidige tendens zich straks doorzet -er zijn weinig redenen om aan te nemen dat dat niet zo zal zijn – wordt een kabinet met PvdA, SP en Groen Links, wellicht versterkt door Christen Unie en Partij voor de Dieren de meest logische, meest democratische en dus meest wenselijke combinatie. Bos doet er goed aan dit in te zien en zich hier voor krachtig in te zetten samen met Marijnissen en Halsema. Dan hebben wij als kiezers straks tenminste iets om voor te gaan en kunnen we onszelf bevrijden van het doorgewoekerde marktdenken en de neo-liberale staatstereur van het zittende kabinet. Mooi meegenomen zal zijn dat Lousewies van der Laan als éénvrouwsfractie (want D ’66 gaat ten onder, maar niet aan haar eigen succes) gewaagde opmerkingen mag gaan plaatsen. Een vrouwelijke boer Koekoek in de kamer, nooit weg. Ook leuk om te zien zal zijn hoe de VVD met teamleider van Aartsen i.s.m. Bovag, ANWB en Rotaryclub de ene na de ander motie er niet doorheen krijgen. Mw. Dekker trekt zich terug uit de actieve politiek en probeert een loopbaan als huisjesmelker op te bouwen. Jammer voor haar dat haar pandjes door Marijnissen onteigend worden en, na grondige renovatie eerlijk verdeeld onder jonge woningzoekenden. Jan Peter gaat het ook over een heel andere boeg gooien, hij schrijft zijn memoires, gaat Harry Potterboeken voorlezen voor de Zeeuwse Blindenbibliotheek en wordt burgemeester van Amerika (L). Alexander Pechthold wordt filiaalhouder van een Shell-pompstation op Curacao en de heer Wiegel krijgt een eigen talkshow bij Talpa, naar het model van Barend en van Dorp. Zijn “beste vriend” te rechter zijde: Harry Mens, de grappige aangeversrol, i.v.m. het kritisch sociale aspect zal Aart Jan de Geus voor zijn rekening gaan nemen. Kortom: Nederland wordt er zeker een stuk leuker van!

    Reactie door Hans — maandag 6 maart 2006 @ 15.44 uur

  143. @140, Sabineke van Schie-Pleines:
    Het Europa artikel in de Spanning levert wel een beeld op waar we heen willen met *dit* Europa, maar levert niet een concreet beeld op hoe *wij* Europa eigenlijk willen zien. Met andere woorden: wij reageren wel op deze EU, maar geven zelf niet echt duidelijk aan waar we zelf dan heen willen. Verder dan wat vage termen zoals “meer democratie”, “een verantwoordelijke wereldspeler” en “hervorming van de munteenheid” komt het niet. Dit moet toch beter kunnen?

    Reactie door Emil Jacobs — maandag 6 maart 2006 @ 15.54 uur

  144. @143, Emil Jacobs, Ik weet niet hoever ze met een visie van Europa zijn, misschien Jan mailen en vragen of er een boekje is, of in de maak is, zo groot zijn ze nog niet in het Europese.
    Zelf zo ik al blij zijn dat we meer info krijgen, wat we nu horen in media is minimaal

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — maandag 6 maart 2006 @ 16.04 uur

  145. @139 Emil, ik ben het volledig eens met Sabineke van Schie-Pleines, dat het verstandiger is om eerst je te verdiepen in het standpunt van de SP, voordat je jouw mening gaat geven over hetgeen wat JM en de SP zeggen over het wel of niet toelaten van Oosteuropese werknemers. Heb je wel eens van het woord (gelijke) arbeidsvoorwaarden gehoord? Hoort hier ook niet loon bij, of vergis ik me soms? Voor een verdere vedieping in het standpunt van de SP, ga dan maar eens naar http://www.sp.nl/nieuwsberichten/060301-
    van_bommel_gooi_grenzen_niet_klakkeloos_open.html
    en http://europa.sp.nl/

    Reactie door Harm Burgers — maandag 6 maart 2006 @ 16.10 uur

  146. Van Aartsen over zijn “Restaurants du Coeur” in Frankrijk…en dan Jan daar overheen en verteld de Nederlandse situatie beter te kennen…Ha, ha…Ja, het is maar net waar je hart ligt, inderdaad!

    Er zijn een aantal CD’s verschenen onder de naam “Les Enfoirés”, voor de liefhebbers van Franse muziek. Een soort Franse Band Aid met tal van Franstalige artiesten als Bruel, Khaled, Aznavour, Anggun, Becaud, Paradis, Kaas, e.v.a.

    Wellicht een idee voor Nederland om dat initiatief NIET na te volgen, maar SP te stemmen.

    Reactie door J. Mollema — maandag 6 maart 2006 @ 17.37 uur

  147. Jan,

    Succes morgen jo. Ik gun je van harte een goed resultaat.

    Laat ze een poepie ruiken die laaienlichters.

    Reactie door Piet de Groot — dinsdag 7 maart 2006 @ 2.14 uur

  148. beste jan ik woon in castricum ,wil graag op je stemmen maar je doet hier niet meee … wat nu ??? weeet het nu niet meer

    Reactie door rob — dinsdag 7 maart 2006 @ 8.55 uur

  149. Ik ben groot voorstander van democratie, dus de SP erbij is prima wat mij betreft. Alleen jammer dat in de gemeenten waar de SP nu in de coalitie zit er niets van terecht komt; modder gooien doen ze prima, maar beleid voeren kunnen ze dus niet.

    Reactie door John — dinsdag 7 maart 2006 @ 11.07 uur

  150. @149, John, en b.v. VVD doet dit niet?En nog wel landelijk ook, terwijl vandaag gemeenteverkiezingen zijn!
    Nijmegenaren zijn behoorlijk tevreden!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 7 maart 2006 @ 11.28 uur

  151. Bedankt voor je reactie. Kritiek is prima.. maar naar kritiek handelen is een tweede. De VVD voert het beleid, naar mijn mening en in diverse steden, wel prima. Nijmegen stond vroeger, m.i., ‘meer op de kaart’ dan tegenwoordig.

    Reactie door John — dinsdag 7 maart 2006 @ 11.42 uur

  152. @151, Op de kaart staan kan je verschillend intrepeteren, in positief en negatief, het feit dat de bewoners daar meer tevreden zijn nu, lijkt mij, het belangrijkst!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 7 maart 2006 @ 12.21 uur

  153. Je was ijzersterk en je uitspraak: het zijn over het paard getilde ego`s vond ik prachtig! Sterke persoonlijkheden bij de VVD? Nee BLAASKAKEN ZIJN het! Je deed het hartstikke goed, dat was ook wel te verwachten. Het is verbazingwekkend hoe weining van Aartsen weet! Hij komt met cijfers en uitspraken aanzetten..die niet kloppen! Het is gewoon duidelijk..de VVD wil een Amerika 2 en de armoede problematiek? Daar gaan zij niet over, ze creeeren het en laten het voor wat het is. Op zo`n partij mag je trots zijn!

    Reactie door cynthia — dinsdag 7 maart 2006 @ 12.32 uur

  154. Dat klopt en ik bedoelde het dan ook in negatieve zin. Je spreekt namens alle bewoners van die gemeente, maar heb je concrete gegevens waarop je deze zogenaamde ‘gegroeide’ tevredenheid kan baseren? Met marktonderzoek is een dergelijke resultaat, zeker gezien de combinatie met diverse factoren, namelijk moeilijk te meten. En hoe is deze tevredenheid in vergelijking met andere soortgelijke gemeenten? Ik blijf daarom bij mijn standpunt dat de SP een betere oppositiepartij is dan een coalitiepartij.

    Reactie door John — dinsdag 7 maart 2006 @ 13.07 uur

  155. Vanmorgen 9.15u mijn stem uitgebracht op de partij waar mijn hart en verstand naar
    uitgaat.
    Een verkiezingsprogram dat mij aanspreekt.
    Jan Marijnissen jij bent mijn idool!!
    SP Zeeburg ga ervoor!!!!

    Reactie door Margo — dinsdag 7 maart 2006 @ 13.36 uur

  156. @155
    Ja,Margo doe jij maar lekker vrolijk.
    In mijn gemeente kan ik niet stemmen op de SP, sombere dag.

    Reactie door Jofel — dinsdag 7 maart 2006 @ 14.25 uur

  157. met moder gooien LUCHT OP!
    IKik be hoor niet tot amro prolitaite klasse.
    de over hijd praat ieder in schulden,
    zo creeert deVVD de nieuwe slaven!
    tot je oren in de schuld.
    bij 1mnd geen af lossing het in cassa op je nek(en dat door arogante kwast de hr v aartsen die in zadel zit voor RIJKEN!
    ZELFS VOEDSEL BANKEN OM ZEILD IE,
    zelf w bos ont ziet hem(tevoeten uitVVD)

    Reactie door rol stoel man — dinsdag 7 maart 2006 @ 16.36 uur

  158. Spannend, want vanavond zullen we zien of de s.p. ook in Purmerend binnen de gemeenteraad aan de gang kan! Spannend, want met hoeveel zetels komen wij daar binnen.
    Zo een 4 jaar geleden begonnen als partij in oprichting. En in die 4 jaar Purmerend kennis laten maken met de s.p. de acties, en wat wij kunnen betekenen voor deze stad.
    Vanavond weten we, hoe goed we het de afgelopen 4 jaar hebben gedaan, en of de purmerenders de s.p. Purmerend inmiddels ook in hun hart hebben gestopt.

    Reactie door QueenPatty — dinsdag 7 maart 2006 @ 18.42 uur

  159. Ik heb ook gestemd vandaag en wel op de VVD. Lekker puh!

    Reactie door Matthijs — dinsdag 7 maart 2006 @ 19.46 uur

  160. Gefeliciteerd met jullie fantastische overwinning.

    Reactie door Noud — dinsdag 7 maart 2006 @ 23.03 uur

  161. ondanks we niet op de sp konde stemmen in stavoren nog geen partij op gericht wensen wij de sp veel geluk.en dat het in 2007 nog beter mag gaan. JAN we gaan er voor

    Reactie door de rooij — dinsdag 7 maart 2006 @ 23.08 uur

  162. Hoi, Jan,
    We hebben gewonnen, bravo!! de VVD heeft nog lang niet genoeg op zijn ‘sodemieter’ gehad met die onbeschofte Wiegel! Op naar 2007!!

    Groetjes Auke/Beatrijs

    Reactie door Auke — dinsdag 7 maart 2006 @ 23.34 uur

  163. Nogmaals gefeliciteerd Jan!,

    Nu ook nog de hypotheekrenteaftrek afschaffen, vanaf € 250.000 >, wij blijven anders voor de rijken betalen!

    Met groeten Auke/Beatrijs.

    Reactie door Auke — woensdag 8 maart 2006 @ 0.14 uur

  164. Nog 14 maanden, ik heb nog goede hoop dat als het er op aan komt mensen toch niet voor een links kabinet zullen kiezen.

    Mocht er toch een links kabinet komen dan zullen zei daar de verantwoordelijkheid voor moeten dragen, 4 jaar later zal dan wel weer de rotzooi opgeruimd worden.

    Voor de mensen welke over circa 5 jaar keiharde bezuinigen willen hebben moeten volgend jaar SP, GL of PvdA stemmen en dan ook niet zeuren dat er weer zo extreem bezuinigd moet worden.

    Ps. De afgelopen 30 jaar is de staatschuld vrijwel ieder jaar opgelopen (alleen eind jaren 90 niet), de grote oorzaak hiervan is de wisselende links-rechts kabinetten. De rechtse moeten eerste altijd weer de rotzooi van de linkse opruimen, waarna weer een links kabinet komt om rommel te maken. Van de deze staatschuld komen we zo nooit af en dus ook niet van de rente last (650 Miljoen gulden per WEEK! aan rente, cijfer 1998). Over 20 jaar is het aardgas op en dan? Wat hebben we er structureel mee gedaan? Niks, alleen opgemaakt aan korte termijn verlangens.
    Hoe langer een rechts kabinet reageer, deste minder er bezuinigd hoeft te worden, deste meer leuke dingen gedaan kunnen worden, echter dit kan niet van de een op de andere dag.

    Reactie door Robin — woensdag 8 maart 2006 @ 0.34 uur

  165. Als ik het eerste bericht lees, de reactie van A Veenink, dan springen de tranen mij in de ogen. Het is jammer dat er zoveel domme mensen in Nederland zijn die hun taal niet eens beheersen. En het zijn juist die mensen die stemmen op partijen als de SP, Groenlinks en PvdA… kutpartijen! Gekozen door kutmensen!

    Reactie door Joris — woensdag 8 maart 2006 @ 2.38 uur

  166. Joris… Lijkt wel een beetje op Jozias…

    Reactie door Joris — woensdag 8 maart 2006 @ 2.41 uur

  167. SP van harte gefeliciteerd!!!!!!!! Moge deze verkiezingsuitslag het begin van het einde inluiden van dit harde, onmenselijke rechtste kabinet van Balkenende en Zalm. Het eerste boegbeeld is gevallen. Als een klein jongetje die niet tegen zijn verlies kan is de eerder op de verkiezingsavond nog arrogante en zelfingenomen fractieleider van de VVD Jozuas van Aartsen opgestapt als fractievoorzitter. Nu maar hopen dat de rest volgt. En D66 kan inderdaad beter buiten gaan spelen in de sneeuw. Terug naar de SP. Helaas was de SP nog niet van de partij in Aa en Hunze, maar anders was de SP wellicht de grootste partij in onze regio geworden. Nu is dat de PvdA. Nogmaals doe ik een beroep op Wouter Bos om samen met Jan Marijnissen de verkiezingsstrijd te gaan voeren voor de landelijke verkiezingen. Nederland is de huidige regering meer dan zat. Laten we hopen dat er een einde komt aan de ijzige rechtse wind in Nederland. Helaas komt dit te laat voor de vele duizenden WAO’ers die hun uitkering kwijt zijn geraakt. Maar misschien kan een nieuwe regering hier iets aan gaan doen. SP nogmaals van harte gefeliciteerd!

    Reactie door Alfred Saak — woensdag 8 maart 2006 @ 7.28 uur

  168. proficiat met de verdiende overwinning!

    Reactie door sarah — woensdag 8 maart 2006 @ 8.39 uur

  169. Hallo Jan Marijnissen.
    Eindelijk gerechtigheid, heb veel geholpen bij Sp akties en folderen, plakken, fijn te zien dat de moeite word beloond. Ook voor alle andere leden en helpers die dit allemaal voor de Sp doen, samen houden maakt sterk, op na de landelijke verkiezingen. Gefeliciteerd allemaal.

    Reactie door a.m.oosterveen, — woensdag 8 maart 2006 @ 10.00 uur

  170. Gefeliciteerd. nu afmaken over anderhalf jaar. Moet lukken toch?

    Reactie door joop en thea — woensdag 8 maart 2006 @ 10.03 uur

  171. Prachtig gedaan Jan! Ik vond vooral het verhaal over de voedselbanken erg tekenend: Van Aartsen had er wel iets van meegemaakt in Frankrijk, terwijl een goed politicus weet wat er in zijn eigen land speelt! Prachtig voorbeeld van hoe de VVD ver, ver van de werkelijke wereld staat.

    @Joris: Wat een ongefundeerde uitspraak. Overal zijn mensen die wat minder hun taal beheersen óf in hun enthousiasme zo snel typen dat ze niet controleren of alles wel klopt. Maar ach, wanneer je alleen maar met zulke standpunten bezig bent als wat jij hier uit, zul je niet ver komen in de wereld. Succes er verder mee.

    Reactie door Nathan Veenstra — woensdag 8 maart 2006 @ 10.21 uur

  172. Ga zo door Jan fantastisch Maar word er aan gedacht voor een sterke tweede man/vrouw ik mag er niet aan denken als er met jouw iets gebeurt.

    Reactie door Giel van der Venne — woensdag 8 maart 2006 @ 10.57 uur

  173. Hartelijk gefeliciteerd met de enorme overwinning! Jammer dat we in Wormerland niet meededen, maar zeker over 4 jaar.

    Reactie door Hennie Homma — woensdag 8 maart 2006 @ 11.33 uur

  174. Jammer dat de SP niet in onze gemeente zit
    (heerenveen) Nu moet ik nog een jaartje wachten om als nog op de SP te mogen stemmen. Maar de overwinning maakt alles goed !! Gefeliciteerd !!

    Reactie door Bart — woensdag 8 maart 2006 @ 11.43 uur

  175. Ik heb de uitzending (nog) niet gezien, inmiddels wel met grote vreugde de uitslag van de verkiezingen bekeken. Helaas kon ik omdat ik niet meer in Nederland woon zelf niet stemmen, maar ik heb weer hoop dat alles in Nederland toch nog goed kan komen.
    Vanaf deze plaats feliciteer ik de SP en zeker ook de VVD met deze uitslag.

    Reactie door Wishmaster — woensdag 8 maart 2006 @ 11.53 uur

  176. Reactie op het verhaal van Robin.

    Het verlies van de coalitie is voor een groot deel veroorzaakt door de armen in dit land. Gisteravond hoorde ik dat de overgrote meerderheid van mensen met een laag inkomen de de PvdA of de SP stemden.
    Die mensen zijn het kotsbeu dat ze van Balkenende en consorten al jarenlang te horen krijgen: ‘Nog een paar jaar op een houtje bijten, maar dan komt alles goed’.
    Wat kan het iemand die door werkloosheid zijn rekeningen niet of nauwelijks kan betalen schelen met hoeveel procent de staatsschuld is gedaald??? Geloof me, ik kan het weten. Met mijn vrouw moet ik rondkomen van 70% van het minimumloon om-
    dat de Melkertbanen zijn afgeschaft. Na 37 jaar hard werken ben ik door dit kabinet tot structurele werkloosheid – en dus armoede- veroordeeld! En dan moet ik als 60-jarige ook nog 4x per week solliciteren!! Zelfs een blind paard ziet dat ik kansloos ben op de arbeidsmarkt.
    Dat heeft het het ‘resultaat’ van ruim 275 sollicitaties inmiddels wel bewezen.
    En van Aartsen maar lullen over werken! Ik wil niets liever, maar ik krijg geen enkele kans. Daarom ben ik hartstikke blij met de overwinning van links. Veel mensen
    zien in dat dit kabinetsbeleid een heleboel
    slachtoffers produceert. Wat dat voor die mensen emotioneel betekent begrijpt alleen iemand die het aan den lijve ervaart. Maar daar heb ik van Aartsen, de Geus, Zalm en Balkenende nog nooit over gehoord! van Aartsen noemt de VVD een ‘sociale’ partij!
    Samen met de betekenis van de eerste letter van de partijnaam de grootste gotzpe in de vaderlandse politieke geschiedenis.

    Jan Marijnissen, van harte proficiat met de overwinning! Op naar het Catshuis!

    PS
    Zojuist hoor ik dat van Aartsen als
    fractieleider is afgetreden! Gisteravond vond het hij verlies nog meevallen, en zou de colaitie er stevig tegen aan gaan!
    En die man verwijt Bos onduidelijkheid ….

    Reactie door George Bruynzeels — woensdag 8 maart 2006 @ 11.54 uur

  177. SP. Gefeliciteerd!! Dit is het begin van het einde van deze coalitie!

    Reactie door frits — woensdag 8 maart 2006 @ 11.59 uur

  178. Dag Jan. Uiteraard ook JIJ proficiat met deze klaterende overwinning.

    Nu even verder kijken dan vandaag.
    Relevant en concreet is wellicht iets van een geheel andere orde, een vraag die ik stel tegen de volgende achtergrond:
    Opmerkelijk dat Van Aartsen zo vlot afhaakte en ook dat minister Zalm met zijn WOZ onlangs zulke grote risico’s wenste te lopen, daarmee bijna een kabinetscrisis riskeerde. Het leek net als of hij het erom deed. Tussen neus en lippen door ventileerde deze Gerrit Zalm een paar weken geleden bovendien nog dat ons een grote nieuwe economische crisis boven het hoofd hangt…te weten door die inmiddels wel onafwendbare DOLLARCRISIS (d.w.z. een devaluatie van die munt met op zijn minst 50%). Maar er was niemand die dat nieuws toen oppakte en zie je maar weer eens hoe hier de waan van de dag regeert.

    Destijds hebben we dat verhaal van Karel Knip ( NRC) kunnen lezen en vervolgens ook die VPRO-documentaire daarover bekeken. Verbijsterend. Een kleine rekensom wordt dan simpel en de daardoor in het verlengde ontstane nationale paniekreactie voorspelbaar: Ultimo graaien dus, terwijl er op dat moment helemaal niets meer valt te graaien. Okay: Een enkele valutahandelaar in Singapore vergeet een keertje zijn dagelijkse prozacje in te nemen en zie: Onze hele westerse economie en alle internationale goederenrechtelijke verhoudingen zullen daardoor binnen een week volkomen op tilt komen te staan. Steeds verder terug gedrongen overheden en nationale banken blijken niet in staat tot ingrijpen en steunaankopen. Hiephiep hoeraaAmerika, maar dan wel minus de helft.
    De chaos is nu compleet en uiteraard nemen immer onvindbare geatomiseerde terroristische cellen hun kans waar om daar bovenop nog eens veel meer onrust te zaaien.
    Je kunt er wel gif op innemen dat de VVD-oppertop dit allemaal al lang weet, nu wanhopig is en tegen die tijd dan geen verantwoording meer wenst te nemen. Men laat ons land en ons volk gewoon barsten en zal men de ‘res publica’ de rug toe keren, want dat is immers toch ook de instelling en het karakter van al dat soort onsolidaire lieden uit deze (VVD-)graaicultuur? M.a.w.: Hun insiders zijn dus nu al wanhopig en wel omdat hier -in deze relatief failliete boedel- aanstonds niet genoeg meer valt te graaien.
    Ik vermoed nu dus Jan, dat jij je hiervan geen voorstelling wilt maken. Aangezien je ook maar een mens met twee armen en benen bent kan je dat ook niet worden aangerekend. Je hebt al druk zat met het vullen en legen van je stembussen. Hier geldt dus dat aloude adagium ‘besturen is vooruitzien’ . Rijst nu tevens de vraag hoe ver in de toekomst jullie nu eigenlijk wel anticiperen, maar meer dan toch HOE creatief we nu eigenlijk wel zijn. Want straks, ook onder jullie linkse coalitie met Wouter Bos van de SHELL, wil de kiezer, onveranderd, toch écht wel brood en gas op de plank blijven zien, hoor.
    Neemt niet weg dat (ik denk door die eerdaags optredende onafwendbare dollarcrisis) het besturen van ons land dan van het ene op het andere moment vrijwel onmogelijk zal blijken. Bovendien is onze ICT-infrastructuur langzamerhand ook wel behoorlijk chaos-gevoelig geworden ( met ruim 1.5 miljoen kilometer maar matig gedocumenteerde bekabeling en gasbuizen onder de grond ). Vraag aan jou Jan, of je hierover eigenlijk überhaupt al eens een visie hebt ontwikkeld en een nood-scenario hebt klaarliggen. Jullie beseffen immers toch ook wel dat wanneer tegen die tijd de AH- en Centradeuren niet meer open willen, er in no time schaarste en honger zullen ontstaan, want uit onze geschiedenis weten we dat alleen honger altijd tot echt ernstige onlusten en revolutie voeren …. o.a.was dat in 1782 mbt. prinsgezinden en patriotten bijvoorbeeld, toen ons land was verarmd tot het niveau van een bananenrepubliek)

    Enfin, de belangstelling van bank- en bedrijfswezen (+VVD + de ‘hete aardappel’ L.J. Brinkhorst ) voor China nemen nog immer sterk toe en hun ogen zijn dan ook alom en toenemend gericht op nog méér export van arbeid naar al die lage lonen gebieden….hetgeen onmiskenbaar een nóg verdere verpaupering en verarming in deze lage landen voorspelt aangezien je daar nimmer tegenop kunt concurreren. Want ook hier leert een eenvoudig rekensommetje dat met het verder laten weglekken van ons aardgaspotje, het louter schuiven van papierstapels en het rondpompen van geld, je nu eenmaal niet echt iets verdient. Maar wat dan, NA die dollarcrash? … en wil menig bedrijf daarna natuurlijk plotseling weer terug naar Europa omdat -veel minder zachtzinnig- die Chinezen elkaar dan plotseling in de haren vliegen omdat ook dáár de chaos compleet is geworden. Want indien er ergens gemakkelijk onlusten ontstaan is het dan wel daar en in China dus ook niet voor niks zo’n groot multiregionaal leger met ijzeren discipline hun fragile eenheid moet zien te bewaren. Met hun United we stand devided we fall, anticiperen de Amerikanen dus nu al. Staan zij op commando uit Washington DC opeens weer mannetje aan mannetje, raken ze in hun collectieve hysterie spoorslags van hun olieverslaving af en hebben wij, versuft door wilsverslappende alcohol en pillen, inmiddels alweer het nakijken, blijkt Europa –tegen die tijd met of zonder pandemie- een kakelende kippenkooi vol regiogestuurd kleinstaatgewouwel, kun je Noud Wellink eindelijk eens gaan reduceren tot de opgepompte meelworm die hij altijd wel zal blijven en blijken we weer netzo verdeeld als in 1938, kan schietgraag Amerika dan weer ‘fijn’ wapens en Warbabies bouwen. Uiteraard dan wél tegen de helft van de prijs van wat ze nu nog kosten. Tsja, en tot slot kun je je dan tevens afvragen hoe onvoorspelbaar de toekomst, wanneer je je immer bewust bent van de waan van de dag op dit moment.

    Reactie door Tswangtseu — woensdag 8 maart 2006 @ 13.30 uur

  179. Beste Jan,
    Mijn complimenten voor je inzicht in deze maatschappij, je bent eerlijk en recht voor je raap, daar hou ik van.
    Veel politici zijn niet zoals jij.
    En je komt op voor de minder bedeelde en oudere mensen die deze economie hebbben opgebouwd en die nu niets hebben.
    Pas op voor Wouter Bos, ik vind hem veel te glad…….veel praatjes.
    Als jij in 2007 in de regeringspartij komt, blijf dan je zelf en zorg ervoor dat wat je beloofd ook uitkomt!
    Succes Marco.

    Reactie door Marco — woensdag 8 maart 2006 @ 13.37 uur

  180. En nu maar hopen dat D66 de stekker uit dit kabinet haalt!
    En ons woutertje geen spatjes krijgt..zoals jan 3 jaar geleden al zij.

    Reactie door roelof — woensdag 8 maart 2006 @ 23.42 uur

  181. SP gefeliciteerd

    Ok, je zou bijna denken dat het geen nieuwswaardig feit kan zijn dat VVD, CDA en D66 zo enorm hebben ingeboet.

    Begrijpt iemand nog wat de ambitie is van D66 tussen die twee oude partijen en wat ze in hemelsnaam willen bestuurlijk willen vernieuwen tussen die partijen? Begrijpt u nog waarom D66 zich letterlijk laat kleineren door die niet loyale regenteske VVD en CDA? Wie kan daar nou vandaag de dag nog wat mee? En nu gaan ze allemaal onzeker navelstaren met als onbetwiste leider daarin: D66. Hartstikke boeiend dat die partij weer te raden gaat bij hun leden, want hoe gaan ze te raden bij hun verloren leden? Paniek voetbal als je het mij vraagt.

    Gelukkig is het nu voor de SP anders. Nu mensen erachter komen dat zo links mogelijk een niet betekent dat de wereld ophoud met draaien, is er misschien een ander probleem. PVDA. Als PVDA (die ik tamelijk rechts vind, dat terzijde) zo groot wordt dat het een kleinere lijmpartij nodig heeft om aan een meerderheid te komen, wat betekent dat dan voor waar de SP voor staat?

    Moet er niet enorm worden opgepast dat die kleinere partij (waarschijnlijk SP) niet platgedrukt door de reus PVDA? Ik kan eigenlijk niet wachten tot de verkiezingen en nu het helemaal uit de hand aan het lopen is met CDA-VVD-D66 is het helemaal spannend. Sjonge, ik heb nooit zo zin gehad om weer eens lekker op de SP te gaan stemmen.

    Wel jammer van D66 ergens. Ookal ben ik het absoluut niet eens met de meeste van hun programmapunten toch waren er debatten over punten die er af en toe wel deden. Zouden ze geleerd hebben dat al dat inslikken van uitspraken gewoon een heel erg slechte indruk achterlaat? Hoe zou het ze vergaan om samen met VVD en CDA straks in de oppositie te zitten. Sjonge, misschien is PVDA straks wel zo groot dat ze alleen nog D66 nodig hebben voor een meerderheid ;-)

    Ik hoop dat ze het zuur zal vallen om mensen straks in te boezemen voor een linkse wind. Hun arrogantie zal hun straks veel problemen opleveren in de oppositie.

    Maar los van het leed van de partijen die niet nastreven waar ik voor sta, ik ben erg blij dat de SP nu meer dan ooit de kans gaat krijgen om wat behoorlijk verkeerde maatregelen terug te draaien. Ik ben zeer nieuwsgierig wat de SP eruit weet te slepen straks. Want ik ben het al lang dat traditionele zwikkie partijen.

    Groetjes Simon

    Reactie door Simon Asselbergs — donderdag 9 maart 2006 @ 9.29 uur

  182. Nederland en SP gefeliciteerd met deze verkiezingsuitslag.
    Volgend jaar nog meer succes, zodat de weg naar een rood kabinet open komt.

    Rood Front, Rob.

    Reactie door Rob Vroegop — donderdag 9 maart 2006 @ 11.36 uur

  183. @George Bruynzeels,

    Ik besef dat sommige mensen het moeilijk hebben, echter de uitkeringen moeten ergens van betaald worden. Besef wel dat het geld dat jullie krijgen door andere mensen verdiend moeten worden, deze moeten iedere dag vroeg op om tot tegen de avond door te werken.
    Een grotere staatschuld maakt het steeds moeilijker om de huidige uitkeringen op peil te houden, uiteindelijk moet toch alles ergens verdiend worden.
    Het geld halen bij de rijkere is geen structurele optie, de meeste beseffen niet dat dit de economie beinvloed. Werken wordt minder beloond en duurder (lonen zullen stijgen), wat uiteindelijk resulteerd in een lagere economische groei, ofwel weer minder inkomsten voor de zwakkeren. Ofwel uiteindelijk schiet je zo in eigen voet.

    En 4x keer per week solliciteren voor een uitkering is toch geen slecht rendement, bereken hier je uurloon eens van?

    Reactie door Robin — vrijdag 10 maart 2006 @ 19.40 uur

  184. TV can hedge pair: http://www.internetnews.com/ , profound is feature of good opponents

    Reactie door Justin Drake — donderdag 30 maart 2006 @ 2.16 uur