7 Maart tour: Schiedam

zondag 05 maart 2006 :: 13.17 uur

Hier!

Ter ondersteuning van de afdelingscampagnes voor de gemeenteraadsverkiezingen trek ik tot de raadsverkiezingen van 7 maart heel Nederland door onder het motto ‘Hier is de SP’.

Alvorens vrijdag naar Rotterdam te gaan, bracht ik een bliksembezoek aan Schiedam. Samen met de lijsttrekker van Schiedam, Yorick Haan, ging ik langs bij basisschool De Peperklip. Met directeur Ron Abel sprak ik over het ontstaan van zwarte scholen in een plaats als Schiedam. Zijn exacte woorden: “Het is onacceptabel dat er in Schiedam bijna volledig zwarte en witte scholen binnen een relatief zo klein gebied staan,” en daar kan ik het niet anders dan mee eens zijn.

Schiedam

Dat dit gebeurd komt door het vrijblijvende beleid van dit kabinet. Daarom heb ik ook gepleit voor bindende afspraken tussen gemeente en scholen om apartheid te voorkomen:

1. Dubbele wachtlijsten: scholen gaan werken met twee wachtlijsten, één voor kinderen met een ‘gewicht’ (achterstandsleerlingen) en één voor kinderen zonder achterstand. Doel is een schoolpopulatie die net zo gemengd is als de wijk waarin de school staat.

2. Eén vast inschrijfmoment: hoog opgeleide, autochtone ouders kennen schrijven kinderen kort na de geboorte al in op de basisschool. Ouders die niet zo goed op de hoogte zijn, doen dat pas als hun kind bijna vier jaar is. De ‘witte’ scholen zitten dan al vol. De SP stelt voor om een vast inschrijfmoment te prikken, namelijk wanneer kind tweeëneenhalf jaar oud is.

3. Bevorder menging via schoolhuisvestingsbeleid: de gemeente stimuleert menging door gebruik te maken van het schoolhuisvestingsbeleid. De gemeente kan een groeiende school zonder achterstandsleerlingen een lagere prioriteit geven dan een school die door een ‘wit’ ouderinitiatief behoeft heeft aan extra ruimte.

4. Een maximale ouderbijdrage: hoewel de ouderbijdrage ‘vrijwillig’ is, wordt deze soms gebruikt om kinderen van armere ouders buiten de deur te houden.

5. Toelatingsrecht op alle scholen: segregatie wordt mede mogelijk gemaakt door de mogelijkheid voor het bijzonder onderwijs om leerlingen te weigeren op basis van de grondslag van de school, terwijl het openbaar onderwijs elke leerling moet accepteren.

Luister hier naar het gesprek dat ik met Ron Abel had. (Mp3)

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

34 Comments

34 reacties

  1. Ik bepaal zelf wel waar en wanneer ik mijn kinderen inschrijf.
    Punt uit.

    on-topic, ga eerst eens na waarom er zwarte en witte scholen bestaan, misschien zijn de ‘witten’ het gedrag van de allochtonen gewoon zat.

    Reactie door Ronald — zondag 5 maart 2006 @ 13.34 uur

  2. Ronald, jij hebt een goed stel hersens, dus kan je makkelijk uitzoeken en bepalen hoe of wat, maar er zijn ook zat mensen die er geen kaas van hebben gegeten. En dus niet weten hoe het aan te pakken…

    Reactie door Patrick — zondag 5 maart 2006 @ 13.40 uur

  3. @Patrick, dat is nog steeds geen excuus om voor mij te gaan bepalen waar, wanneer en welke school mijn kind naar toe gaat.

    Wat is de volgende stap, wil meneer marijnissen ook gaan bepalen waar ik woon, werk, mijn boodschappen doe.

    Reactie door Ronald — zondag 5 maart 2006 @ 13.44 uur

  4. Ronald, waarom geen richtlijnen/ afpraken daarin. Iedere kind is toch ook wettelijk verplicht om op de leeftijd van vier jaar naar school te gaan, waarom dan geen eerlijke kansen voor scholen?

    Reactie door Patrick — zondag 5 maart 2006 @ 13.47 uur

  5. @Patrick, waarom wel?
    waarom moet de overheid zich met iets bemoeien wat hun geen ruk aan gaat.

    Dit is precies de reden waarom ik nooit SP zal stemmen, ze willen zich met veel te veel dingen bemoeien en reguleren die hun echt geen ene fuck aangaan.

    Reactie door Ronald — zondag 5 maart 2006 @ 13.54 uur

  6. Ronald, wat is jou alternatief dan?… De boel laten zoals ie is, de kloof op meerdere gebieden laten vergroten tot de bom een keer barst?

    Reactie door Patrick — zondag 5 maart 2006 @ 13.56 uur

  7. @Patrick een alternatief?

    je moet naar de oorzaken van het ontstaan van de witte en zwarte scholen.
    En dat is echt niet omdat allochtonen hun kinderen later inschrijven zoals ik al eerder schreef, misschien zijn de ‘witte’ de ‘zwarte’ gewoon wel spuugzat.

    Een van de oorzaken van dat witte ouders hun kinderen niet op zwarte scholen willen hebben is de schrikbare criminaliteit onder de kinderen van zwarte scholen.

    2de oorzaak is dat elke minuut extra die een onderwijzer aan een achterstandskind moet besteden is een minuut minder die hij aan reguliere kinderen kan besteden.

    Reactie door Ronald — zondag 5 maart 2006 @ 14.16 uur

  8. Als een kind direct vanaf zijn vierde jaar gelijke kansen krijgt, zorg je er dan niet voor dat er juist minder “achterstandskinderen” komen.
    En “elke minuut” is een bullshit frase, want dat “achterstandskind” is wel onze toekomst en heeft dus evengoed recht op aandacht. En kan juist met die aandacht misschien wel goed terecht komen…

    Maar goed, als jij het nodig vindt om alleen in zwart/wit termen te denken heeft het niet veel zin om lang door te gaan met deze discussie, want er bestaat ook nog een heel grijs gebied, wat jij nu voor het gemak even overslaat…

    Reactie door Patrick — zondag 5 maart 2006 @ 14.23 uur

  9. @Patrick,
    zoals ik al eerder zei, er is ook geen discussie mogelijk over waar, wanneer en welke school ik mijn kinderen naar toe stuur.
    punt uit.
    Dat is het exclusieve domein van de ouders.

    Reactie door Ronald — zondag 5 maart 2006 @ 14.36 uur

  10. Ronald, t is wel zo fatsoenlijk om dan dat exlusieve domein wat ouders hebben zo gelijkwaardig mogelijk te maken…

    Reactie door Patrick — zondag 5 maart 2006 @ 14.38 uur

  11. @10 Goed van jou Patrick: we moeten vanaf
    zo vroeg mogelijk beginnen!

    Reactie door Madelief — zondag 5 maart 2006 @ 15.03 uur

  12. @Patrick, zolang je maar uit mijn domein blijft vind ik dat best.
    Maar als jij vind dat men wat te zeggen hebt over waar en ik wanneer ik mijn kind inschrijf dan zullen een hele hoop ouders in opstand komen en dat zullen er meer zijn dan jij denkt.

    Reactie door Ronald — zondag 5 maart 2006 @ 15.22 uur

  13. Ronald, ik heb helemaal niks te beslissen over jou en je kinderen. Maar ik ben er wel voor dat iedereen gelijke kansen krijgt. Vooral kinderen, omdat als zij van begin af aan al gelijke kansen krijgen minder snel zullen ontsporen en een veel prettiger leven zullen leiden…

    Reactie door Patrick — zondag 5 maart 2006 @ 15.26 uur

  14. zullen en kunnen, moet dat zijn

    Reactie door Patrick — zondag 5 maart 2006 @ 15.27 uur

  15. @Patrick, iedereen krijgt ook gelijke kansen, wat let die ouders om hun kinderen gelijk bij geboorte in te schrijven?
    Waarom mag er geen bijzonder onderwijs zijn?
    Waarom een maximum aan de ouder bijdrage?

    ouders kiezen een school die bij hun levenswijze past en ja christelijke scholen presteren over het algemeen beter als de overige scholen.

    En als ik mijn koters naar een christelijke school stuur omdat ik niet wil dat ze met andere levensovertuigingen in aanraking komen dan is dat mijn goed recht.

    Reactie door Ronald — zondag 5 maart 2006 @ 15.33 uur

  16. Ronald, dan is jou wereld maar erg klein. Alleen mensen met veel geld en een goede opleiding krijgen gelijke kansen. Zet die oogkleppen is af en ga eens kijken hoe het bij een groot deel van de mensen er echt aan toe gaat en vertel me dan nog maar eens met een serieuze blik dat alle mensen hier gelijke kansen krijgen…

    Reactie door Patrick — zondag 5 maart 2006 @ 15.36 uur

  17. @Patrick, ik refereer aan de punten hierboven in dit log genoemd.

    Reactie door Ronald — zondag 5 maart 2006 @ 15.56 uur

  18. Ronald, ik lees hierboven toch echt niet dat “witte” “zwarte” spuugzat zijn, dus je refereert daar niet aan…

    Reactie door Patrick — zondag 5 maart 2006 @ 16.08 uur

  19. euhm patrick, dit stuk gaat over witte en zwarte scholen hoor.

    Reactie door Ronald — zondag 5 maart 2006 @ 16.19 uur

  20. Het lijkt hier wel msn
    En wanneer ik lees: MISSCHIEN wordt volgens mij bedoeld IK?

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 5 maart 2006 @ 16.54 uur

  21. Ronald @ 7 zeg je toch dat misschien de witte de zwarte spuugzat zijn… daar lees ik niets van terug in de bovenstaande punten.

    @ Wattenstaafje, msn-e doe je met vrienden ;)

    Reactie door Patrick — zondag 5 maart 2006 @ 17.10 uur

  22. Mijn ervaring is dat byzondere scholen, ik bedoel Christelijke, vaak juist door allochtonen worden gekozen.In de trend van, ze zullen ook begrip hebben voor mijn geloof.
    Ik wordt een beetje moe van de discussie ‘wit’ of ‘zwart’Er zijn ook zat zwarte kinderen met intelligentie en zat witte kinderen met mindere intelligentie.
    Zat keurig opgevoede zwarten en zat slecht opgevoede witten.

    Wat ik van een school eis, is dat ze het beste uit het kind willen halen en niet gaan voor minimale inspanning, maxiamaal resultaat.Ik begin haast te geloven dat dit laatste iets typisch Nederlands is, doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg maar het moet vooral onze gewoon zijn en dat vind ik heel jammer!

    Wat mij is opgevallen binnen de scholen hier in Haarlem en omstreken, is dat kinderen opgegeven worden op verschillende scholen en als het 1 september is komen die kinderen niet, zitten ze op een andere school, zonder afmelding of opgaaf van reden, niet netjes!

    Persoonlijk kan ik erg genieten van de familieband die er binnen andere culturen heerst!Mogelijk kunnnen wij daar nog wat van leren.

    En verder denk ik dat we de zaken tegenwoordig veel te veel als algemeen geldend zien, natuurlijk zijn er probleemscholen en dient daar wat aangedaan te worden, natuurlijk kun je middels toewijzing iets doen aan al dan niet gekleurde wijken, maar mijn ervaring is dat groepen gelijk gestemden graag bij elkaar willen zijn, dat is bij wit en zwart gelijk.

    Weer regels erbij lijkt me niet handig!Het wordt met middelbaar, idiote keuze vakken al lastig gemaakt om te verhuizen naar een andere plaats, dat is gezien de flexibiliteit, die we moeten hebben in banen, mogelijk veel belangrijker om aan te pakken, ik ken tieners die niet bij hun ouders kunnen blijven wonen, vanwege vakkenpakket keuze!! Belachelijk!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zondag 5 maart 2006 @ 17.36 uur

  23. Ik snap het even niet. Waarom al die moeite om met Ronald in discussie te gaan ? Is toch je tijd verspillen. Laat het hem zelf uitzoeken. Ook als hij zelf hulpbehoevend is.

    Reactie door piet — zondag 5 maart 2006 @ 17.38 uur

  24. Piet, nee hoor.. als je helemaal niets terug zegt denkt ie straks nog dat iedereen er zo over denkt…

    Reactie door Patrick — zondag 5 maart 2006 @ 17.55 uur

  25. ik denk het niet.

    Reactie door R.Drenth — zondag 5 maart 2006 @ 19.12 uur

  26. De reakties gelezen hierboven, maar niets wijzer geworden.
    Waarom zijn er witte & zwarte scholen? (vreselijke term vind ik dit)
    Het probleem zit veel dieper. Ouders van allochtonen kinderen hebben vaak de nederlandse taal niet onder de knie. Hierdoor ontstaat er een (nederlandse) taal achterstand bij hun kinderen. Dit moet eerst worden bijgespijkerd op de lagere school. Dit kost tijd, veel tijd. Deze tijd gaat helaas vaak te kostte van de lesstof, immers allochtonen kinderen begrijpen dan de lesstof niet goed en dit houd het lestempo op. Dit is volgens mij de reden, dat autochtone ouders hun kroost op een “witte school” doen, immers hier heeft men geen oponthoud van te trage allochtone kinderen.
    Naar mijn idee, zou er dus bijles gegeven moeten worden na of in schooltijd om deze allochtone kinderen in onze taal bij te spijkeren. Op die manier kunnen deze kinderen de nederlandse lesstof wel begrijpen en kunnen zij mee met de rest. Deze bijspijkerlessen zouden dan wel verplicht moeten worden voor die kinderen, wanneer blijkt dat zij niet meekunnen met het tempo van het lesgeven. De financiele kosten zouden dan voor rekening moeten komen van het Rijk. Ook de ouders zou je de kans moeten geven om goed nederlands te leren.

    Ik lees ook dat ieder kind gelijke kansen moet hebben in het onderwijs. Ben ik het mee eens. Onderwijs moet eigenlijk “gratis” zijn . Dus het afschaffen van het schoolgeld, collegegelden, wachtlijsten/loting, enz. ben ik een groot voorstander van. Dan pas kan je het beste uit de kinderen halen. Het maakt dan ook niet meer uit of de ouders arm of rijk zijn, elk kind krijgt dan een gelijke kans om naar zijn kunnen te presteren. Ook ben ik een groot voorstander van het afschaffen van religie op scholen. Onderwijs heeft te maken met het verkrijgen van kennis en het je eigen maken van die kennis.
    Ik wil niet zeggen dat alle religie in de ban moet worden gedaan, maar het heeft volgens mij echt niets met onderwijs te maken.

    Reactie door Hans van Eldert — maandag 6 maart 2006 @ 1.01 uur

  27. @26, Hans van Eldert,
    Er zijn speciale programma’s voor taal die binnen scholen gedaan kunnen worden, o.a.Piramide, Kaleidoscoop, probleem zit er in dat dit te duur wordt gevonden, want er horen dan klassenassistenten bij te komen en er is veel extra werk voor leerkrachten door zo’n programma.

    Zoals altijd draait het om geld, kleinere klassen worden ook steeds, om die reden van tafel geveegd.

    Naar, mijn bescheiden mening, een misser, want als het fundament niet goed is, is ook de opbouw wankel(geen goede basiskennis, heeft ook problemen in het vervolg)

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — maandag 6 maart 2006 @ 8.46 uur

  28. Mijn kind kon al een beetje lezen toen het naar de basisschool ging. Veel allochtone kinderen die hier geboren zijn gaan naar school en kunnen niet eens nederlands praten. Waar ligt dit aan? de motivatie van de ouders. Kijk eens in een jeugdbibliotheek? Zie je daar wel eens allochtonen? Thuis staat alleen de TV aan op Turkse en arabische zenders. Spreek die ouders erop aan. Ook als kleine hummels nog om 10 uur ‘s avonds buiten spelen. Een avondklok, voorleesuurtjes in de bieb voor allochtonen. Samen sesamstraat kijken. Allemaal maatregelen die meer opleveren dan autochtone ouders dwingen hun kinderen niet naar de beste school te laten gaan.

    Reactie door Andreas Rose — maandag 6 maart 2006 @ 16.37 uur

  29. Sabineke, tuurlijk draait alles om geld, daarom ben ik van mening, dat onderwijs gratis moet zijn. Ik persoonlijk, wil daar best meer belasting voor betalen, want het geld moet toch ergens vandaan gehaald worden.
    Ik ben het met je eens, dat het fundament, zoals je dat omschrijft goed moet zijn, dus een beetje dwingend beleid kan hier een bijdrage aan leveren.

    Andreas, ik heb het niet gehad over het dwingen van autochtone ouders om hun kinderen naar een minder goede school te laten gaan. Maar ik ben wel met je eens, zoals jij aandacht besteed heb en nog doet, mag ik aannemen, de manier is om kinderen te stimuleren, om te leren en zich te ontwikkelen.
    Ook ben ik het met je eens, dat je zelden allochtone ouders met kroost in de bibliotheek tegenkomt. Het zou goed zijn, om dit te stimuleren. Steken de ouders er ook wat van op.

    Ik heb in mijn eerste verhaaltje een paar luchtballonnetjes opgelaten, zoals ik het zelf graag zou zien. Maar het neemt niet weg, dat anderen ook goede ideeën hebben, waar ik achter kan staan. Dus bedankt voor jullie reaktie.

    Reactie door Hans van Eldert — maandag 6 maart 2006 @ 21.16 uur

  30. Ik moest wel lachen vanavond, ik zapte en kwam langs :in het land, of zoiets van een RTL en daar was een item over een nieuwe school, in Amsterdam, na de kerstvakantie geopend, er zat een jongetje op, twee juffen en een directeur!Reactie van het jongetje:ik zou wel vriendjes willen maar nu is het fijn, want ik win altijd met sport!!Reactie van Juf:verbazend hoe, als je veel aandacht kan geven, hoe snel er vooruitgang is te zien!!Voor het nieuwe schooljaar waren er gelukkig wel al aanmeldingen!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — maandag 6 maart 2006 @ 23.42 uur

  31. Preciies Hans van Eldert, en waar is nu ook op bezuinogd? BIJLES AAN KINDEREN UIT EEN ANDER LAND!

    Reactie door cynthia — dinsdag 7 maart 2006 @ 12.28 uur

  32. Ronald,Patrick,Hans.Ook jullie zijn schijnbaar vergeten dat het stem gedrag van Nederlanders veranderd is omdat ze de enorme toeloop van vreemdelingen die hier willen profiteren en zich niet willen aanpassen zat zijn.Dan krijg je zulke toestanden met schoolgaande kinderen.Er is maar één oplossing,terug naar hetland van herkomst en wel nu.

    Reactie door Alexander Sedaka — woensdag 8 maart 2006 @ 9.06 uur

  33. @32,Alexander Sedaka, goh, hebt u dat aan alle stemmers gevraagd???
    Peiling wijst aan dat 40% stemt om landelijke idieen(trema is zoek), inburgering en regelgeving omtrent nieuwkomers is landelijk beleid!
    Die opmerking van u, slaat dus als tang op varken!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 9 maart 2006 @ 8.45 uur

  34. Wat een kletsverhaal over gewichtige en gewichtloze leerlingen.
    Indien in een wijk voornamelijk gewichtige kinderen wonen van gewichtige ouders die op dezelfde school zitten geeft dit dus een afspiegeling van de wijk en/of maatschappij.
    Als het intakebeleid van een school gaat reguleren ga je voorbij aan alle sociaal economische kaders die de eigenljke oorzaak zijn. In een maakbare samenleving zou je dus het vestigingsbeleid voor burgers moeten reguleren op sociale en economische aspecten om een gemengde schoolpopulatie te krijgen.(?).
    Het lijkt mij slimmer om op basis van een instroom citotoest voor 4 jarigen extra leerkrachten aan achterstandsituaties toe te wijzen. Zo vlak je de prestatieverschillen af en verminder je de behoefte van ouders om te gaan shoppen voor een school.

    Reactie door Coen — vrijdag 10 maart 2006 @ 22.26 uur