7 Maart: Nijmegen

Hier!

Ter ondersteuning van de afdelingscampagnes voor de gemeenteraadsverkiezingen trek ik tot de raadsverkiezingen van 7 maart heel Nederland door onder het motto ‘Hier is de SP’.

Vandaag ben ik in Nijmegen om de Nijmeegse bevolking te bedanken voor hun vertrouwen in het linkse college. Uit een peiling van TweeVandaag bleek dat de Nijmeegse bevolking het meest tevreden was over hun gemeentebestuur.

Samen met de wethouders Hans van Hooft sr., Peter Lucassen en de SP-karavaan stond ik op de Grote Markt. Uit de reacties op straat bleek dat de mensen (zeer) tevreden zijn over de SP.

Rond twaalven vetrokken we naar de universiteit. Daar deelde ik in de universiteitskantine folders uit aan de lunchende studenten. Ook hier veel positieve reactie op de SP.

Ik heb daarom ook alle vertrouwen in de verkiezingsuitslag voor de SP in Nijmegen.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 06 maart 2006 :: 14.54 uur

97 Comments

97 reacties

  1. De VVD is bezig met een aardig staaltje demoniseren. Je hoort niets over wat zij zelf willen, maar alleen verwensingen richting andere politici. Vooral de linkse partijen moeten het ontgelden. Het ‘horrorscenario’ is volgens Van Aartsen dat er meer gemeentebesturen komen zoals in Nijmegen, van PvdA, SP en GroenLinks. Maar de inwoners van Nijmegen geven aan hun wijk een hoger rapportcijfer dan vier jaar geleden, zo bleek laatst uit de gemeentemonitor. Daarbij speelt het toegenomen gevoel van veiligheid een grote rol. Ook de waardering voor de eigen stad is gegroeid naar een rapportcijfer 7,55 en dat is hoger dan in alle andere grote steden. Het aantal mensen in de bijstand is bijna met de helft afgenomen van 14% in 2000 naar 8% in 2005. Het centrumlinkse college heeft de stad schoner, heler, socialer en veiliger gemaakt en tegelijkertijd in de afgelopen vier jaar de begrotingen sluitend gehouden en achttien miljoen euro bezuinigd. De algemene reserve is van 11 miljoen weer op 20 miljoen euro gekomen. Maar het belangrijkste is misschien wel dat er ook een beter sociaal klimaat tot stand is gekomen: steeds meer Nijmegenaren voelen zich medeverantwoordelijk voor de leefbaarheid in hun buurt en ruim 30% van de mensen is actief in de eigen wijk of buurt. Het blijkt gelukt te zijn om de woningbouwproductie op te schroeven van 330 woningen in 2002 tot 1500 in 2005. Ook de doelstelling is gehaald om daarvan 40% goedkope huur- en koopwoningen te bouwen. Een kroon op deze aanpak was de uitverkiezing van Nijmegen tot ‘Schoonste stad van Nederland’ in 2005. Dat zijn prestaties waarbij die van het kabinet verbleken. Misschien dat het daarom voor de VVD een ‘horrorscenario’ is: hoe meer Nederlanders op lokaal niveau ontdekken dat een progressief bestuur beter is, des te kleiner de kansen voor de VVD om het ingezette verval van de partij richting de verkiezingen van 2007 te keren.

    Reactie door Barry — maandag 6 maart 2006 @ 15.13 uur

  2. En is hier iets van waar betreffende Nijmegen? (heb ik van geenstijl afgehaald)

    de lasten verhoogd met 32 procent. De rioolbelasting tot aan 1600 procent hoger. De auto’s de stad uitgejaagd. En plannen voor een einde aan de vrije schoolkeuze.

    Reactie door Stephan — maandag 6 maart 2006 @ 15.32 uur

  3. Het zoet van de SP (bonbons) werd goed ontvangen! Was leuk op de mark en ondanks het weer toch best druk :)

    Groetjes Patrick en Irene

    Reactie door Patrick — maandag 6 maart 2006 @ 15.50 uur

  4. @2, Geen idee Stephan, maar meer en deel te vreden lijkt me een goede prestatie!
    Als je wilt typ Nijmegen in google en je vindt vast meer

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — maandag 6 maart 2006 @ 16.08 uur

  5. @2
    Persoonlijk vind ik de mening van de inwoners van Nijmegen meer te vertrouwen dan de verkiezingstaal van van Aartsen…

    Reactie door @bacus — maandag 6 maart 2006 @ 16.12 uur

  6. Ja zo kan ik ook een begroting sluitend krijgen door de lasten niet enorm maar gigantisch te verhogen.

    1600% verhoging van de rioollasten, dan denk je wel 2 keer voordat je gaat poepen.

    En dan ook nog de lasten met 32% verhogen, goh ik vraag me af aan wie ze gevraagd hebben of ze tevreden zijn met dit college, het ontvangende deel van de nijmeegse bevolking of het betalende deel.

    Reactie door Ronald — maandag 6 maart 2006 @ 16.49 uur

  7. En ook met dit onderzoek veeg ik de vloer aan.

    Volgens 2 vandaag is 50% van de bevolking van nijmegen tevreden over dit bestuur.

    Echter bezit deze coalitie wel 23 van de 39 zetels en dat vertegenwoordigd 58% van het stemvee in Nijmegen.

    Goh dat lijkt mij een daling van het vertrouwen in deze coalitie.

    Reactie door Ronald — maandag 6 maart 2006 @ 17.03 uur

  8. @6 Ronald,

    Ik weet niet hoeveel de rioollasten gemiddeld zijn maar misschien weet jij het? Maar als je
    dat zou verhogen met 1600% dan had je volgens mij wel aardig wat mensen horen schreeuwen.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — maandag 6 maart 2006 @ 18.10 uur

  9. @Evert, in normale gemeentes betaal je een vast bedrag, in Nijmegen betaal je echter per 2500euro van de WOZ waarde van je pand.

    Misschien poept een 4 persoonsgezin in een goedkope huurwoning minder dan een alleenstaande in een dure koopwoning, maar dat lijkt me niet geheel reeel, hoezo de vervuiler betaald?

    Reactie door Ronald — maandag 6 maart 2006 @ 18.26 uur

  10. @Evert,
    Volgens Vereniging eigen huis zouden lasten in nijmegen als de overheid niet het gebruikersdeel van de OZB had afgeschaft met 85,26% zijn gestegen van 2003 tot 2006.
    Nu dalen de lasten met 3,95% dit komt geheel voor rekening van dit kabinet en is dus niet de verdienste van de gemeenteraad.

    Zoals ik al hierboven zei, het vertrouwen is dus van 58% naar 50% gedaald, dus de kans is groot dat deze coalitie na de gemeenteraads verkiezing niet meer mogelijk is.

    Reactie door Ronald — maandag 6 maart 2006 @ 18.35 uur

  11. @2 Dat hoort typisch bij wat ik nu al tien-
    tallen jaren hoor: verkiezings-geleuter én
    gepeuter. Twijfel zaaien en zeer binnenkort
    zonder een welgemeend ‘sorry’ weer ongedaan
    maken. Duidelijk genoeg hé en voor de mensen hier nauwelijks interessant, die we-
    ten al dik een half jaar dat het heel goed
    werkt in Nijmegen. Voorbeeld enerzijds, en
    de jalouzie van degenen die dachten dat on-
    deruit te kunnen halen: trappen wij en al
    diegenen die hier vanavond of vannacht nog
    even komen kijken, absoluut niet in.

    Vergis je ook niet in de Burgemeester ter
    plekke, die rare capriolen zonder twijfel
    zal willen voorkomen. Als eeerste burgeres
    was zij dan daarop al lang in de media ge-
    attaqueerd. Nuchter en logisch nadenken
    brengt zeker helderheid en je meningsvor-
    ming. Veel succes morgen, en wat vond je van die flauwe grap van Van Aartsen vandaag
    om rode rozen te gaan uitdelen, alsof de
    burger zou moeten denken dat er op het
    laatste moment nog een pact zou zijn geslo-
    tussen de PvdA en de VVD?

    Een volstrekt zielige vertoning, waarbij ik
    hoop dat het overgrote deel nuchtere Amster
    dammers, die zich zeker niet laat mislei-
    den, morgen deze ‘groet’ gaan brengen aan
    de SP en de PvdA.

    Dik 11 miljoen mensen mogen morgen stemmen
    waarvan een groot aantal jongelui die nu
    net 18 zijn geworden. Zeker deze jongsten
    zullen eieren voor hun geld kiezen en het
    belang onderkennen dat sommige partijen spe
    cifiek aandacht aan hen zal willen besteden
    zodat hun belangen zo goed mogelijk worden
    behartigd en bij de SP kunnen zij altijd
    terecht en ook lid worden van de partij.

    Zelf dan echt meedoen voor een geringe con-
    tributie is tevens werken aan interesse
    voor politiek. Het blad de Tribune houdt hen dan op de hoogte van wat voor hen be-
    langrijk is.
    Kom jongelui, als je nog onvoldoende geïn-
    teresseerd was tot op heden, is SP stemmen
    een garantie dat zoveel mogelijk in jullie
    voordeel zal uitpakken: succes morgen !

    Reactie door Madelief — maandag 6 maart 2006 @ 18.40 uur

  12. @madelief, als de jeugd een leidraad is dan ziet het er niet goed uit voor de SP

    Ongeveer 60.000 middelbare scholieren, verspreid over ruim 175 scholen, konden maandag tot 16.00 uur hun stem uitbrengen. Uiteindelijk maakten bijna 27.000 leerlingen daarvan gebruik

    De volledige uitslag is:
    1. PvdA 29,5 procent,
    2. Lokale partijen 16,9 procent,
    3. VVD 15,8 procent,
    4. GroenLinks 9,8 procent,
    5. CDA 9,1 procent,
    6. SP 5,8 procent,
    7. D66 5,0 procent,
    8. CU-SGP 3,7 procent,
    9. LPF 0,9 procent,
    overige partijen 3,6 procent.

    Reactie door Ronald — maandag 6 maart 2006 @ 18.47 uur

  13. @11 Madelief,

    Een verstandige raad aan de jeugd, want die zijn tenslotte de toekomst van ons landje.
    CDA/VVD, weg ermee, willen de jeugd een beetje toekomst, STEM SP.

    Reactie door Anja — maandag 6 maart 2006 @ 18.48 uur

  14. Wees maar niet benauwd Ronald.
    Het is de eerste keer dat zij stemmen en
    afhankelijk van de beïnvloeding van de do-
    cent maatschappijleer of ouders waar men
    nog bij woont, voelen zij zich mogelijk het
    prettigst bij die aanbevolen keuze.

    Bovendien telt Nederland nu 92 afdelingen
    waarbij men kan stemmen, en niet voor niets
    zijn zij in eigen woonplaats veel beter ge-
    oriënteerd en hebben dus niet voor niets op
    Lokale Partijen, 16,9 % gestemd, logisch!!

    Kijk Ronald, morgenavond weten we als het
    meezit, exact, hoe die jongeren in die 92
    gemeenten werkelijk gestemd hebben, en dát
    zou nog wel eens aardig mee kunnen vallen.

    Hoe het morgenavond met de SP gesteld is, en wat dat mogelijk voor signaal kan bete-
    kenen naar de 2e Kamerverkiezingen van het
    volgend jaar, zou je nog wel eens kunnen
    verbazen. Onderschat het logisch redeneren
    van de jongelui maar onder géén beding!
    Veel plezier, morgenavond!

    Reactie door Madelief — maandag 6 maart 2006 @ 19.05 uur

  15. @Madelief, och ik persoonlijk weet nog niet of ik uberhaupt ga stemmen voor het landelijke gebeuren.

    Zal toch wel een PVDA/CDA of PVDA/VVD kabinet uit den ‘hooge hoed’ getovert worden.

    misschien kan iemand die wat ouder is als mij eens een jaartal vermelden wanneer er geen kabinet waar ofwel het CDA ofwel het PVDA zitting in had.

    ‘t is hier wat dat betreft precies de VS, de resterende partijen zijn gewoon opvulling voor het PVDA of CDA.

    Reactie door Ronald — maandag 6 maart 2006 @ 19.18 uur

  16. @9 Ronald,

    mmm, ja, als dat zo is ongaat mij de logica waarom het wordt bepaald op basis van de waarde van het huis.

    @10,

    Die conclusie kan ik niet trekken, als ik na de gegevens van eigen huis kijkt profiteerd nijmijgen het meest van de afschaffen van het gebruikersdeel.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — maandag 6 maart 2006 @ 19.26 uur

  17. @evert, omdat ze dan meer geld wegkunnen halen bij mensen die meer geld hebben, terwijl die echt niet meer poepen dan een minder rijk persoon hoor.

    Vereneging eigen huis is redeliujk duidelijk hoor, als de regering het gebruikers deel van de OZB niet had gescharpt dan waren de gemeentelijk lasten dit jaar 85% hoger geweest als in 2003.

    Reactie door Ronald — maandag 6 maart 2006 @ 19.46 uur

  18. @15 Ronald,

    Zo te horen ben je niet zo blij met de cda of pvda, misschien een idee om SP te stemmen om de partij van wouter wiebelkont voorbij te gaan ;).

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — maandag 6 maart 2006 @ 19.47 uur

  19. @Evert,

    van wouter ‘het kan altijd stouter’ boskabouter zou ik nog niet eens een 2de handsauto kopen, laat staan dat ik op hem stem.

    Reactie door Ronald — maandag 6 maart 2006 @ 20.44 uur

  20. @17 Ronald,

    Ja maar het verschil tussen de eerse en tweede kollom is erg groot, terwijl dat bij anderen een stuk kleiner is. Blijkbaar kunnen ze in Nijmegen dus met het zetje van het kabinet meer bereiken dan de rest.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — maandag 6 maart 2006 @ 20.49 uur

  21. Hoe is het met steden met een rechts bestuur
    Of zijn die er niet meer.
    Typerend van de politiek is een meerderheid van de bevolking tevreden, hebben ze toch weer een andere mening.
    Maar dat is waar ook, de mening van de bevolking is niet zo belangrijk.
    Het is vermakelijk om te zien hoe de VVD die zich toch een beetje profileert als het intellect van Nederland over gestapt is naar de riool politiek.
    En nu niet meer is dan een ordinaire straat vechter .
    Het ware a sociale gezicht van deze partij wordt steeds duidelijk..

    Reactie door Jofel — maandag 6 maart 2006 @ 20.54 uur

  22. Lang leven Nijmegen! Goed voorbeeld doet volgen.

    Reactie door stan — maandag 6 maart 2006 @ 20.54 uur

  23. @19 Ronald,

    Ja, je kunt dus beter die van Jan Marijnissen overnemen, die heeft binnen een korte tijd veel mensen kunnen bezoeken, mooi snel bakje dus ;).

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — maandag 6 maart 2006 @ 20.55 uur

  24. Ronald erken je wel dat de tevredenheid over het bestuur onder de bewoners van Nijmegen groter is dan in andere steden? Kom jij zelf trouwens uit Nijmegen?
    Ik kom zelf uit Nijmegen en zie inderdaad dat er dingen verbeteren in Nijmegen. Mensen hebben veel meer inspraak over wat er gebeurt in de stad, groen wordt goed bijgehouden, er wordt meer in de wijken geïnvesteerd, er worden betaalbare woningen gebouwd, de tweedeling wordt tegen gegaan, de riolering en wegen worden gemaakt etc.
    De SP krijgt zeker mijn stem morgen, zodat ze verder kunnen gaan met hun goede werk. Tenzij Ronald me op een partij wijst die o.a de bovengenoemde zaken beter kan regelen.
    Verder vind ik de uitspraken van Rutte en van Aartsen over Nijmegen niet echt steekhoudend, want de lokale VVD is gek genoeg redelijk te spreken over het werk van de SP.

    Reactie door Storm — maandag 6 maart 2006 @ 21.01 uur

  25. Net in Netwerk was van Aartsen nog eens aan het woord over wat er in Nijmegen allemaal zogenaamd verschrikkelijk verkeerd zou zijn gegaan onder een links stadsbestuur. Holle Retoriek en zoals altijd van nature bij de VVD zonder inhoud.
    Anders dus als de tevredenheid van de burgers uit die stad.
    Wat er landelijk mis is gegaan onder dictatuur van o.a. een VVD bestuur deed even nu schijnbaar even niet ter zake.
    Of wel?
    Laat ik hopen dat er morgen in NL een klare wijn geschonken wordt, en geen verzuurde uit zulk soort van oude zakken.

    Reactie door Alex — maandag 6 maart 2006 @ 21.16 uur

  26. @23 Storm,

    Hoe zit het met b.v. de rioolbelasting in Nijmegen, zijn ze waar of zijn het alleen maar klets praatjes?

    Al vast bedankt voor je reactie.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — maandag 6 maart 2006 @ 21.26 uur

  27. De riolen in Nijmegen zijn 20 jaar niet onderhouden. Voorheen zaten de rioollasten voor de helft in de OZB.Nu niet meer en dat is dus een verdubbeling met tegeljkertijd een verlaging van de OZB. De heffing is nu verdeeld over de waarde van het pand. Pas bij een waarde van 3 miljoen betaal je 2500 euro. Kleine ondernemers hebben heel vaak geen pand met een dergelijke waarde. Bovendien zijn veel panden in handen van vastgoedhandelaren waar ik geen medelijden mee heb.

    Reactie door Hans van Hooft — maandag 6 maart 2006 @ 21.29 uur

  28. Morgen feesten! In het Nijmeegse Vondelparkje! Vlak bij het station.
    Dus, neem de trein, en laat de auto maar thuis. En neem laarzen mee, het Vondelparkje is nog niet af.

    Reactie door Wim — maandag 6 maart 2006 @ 21.47 uur

  29. @28
    Werk aan het riool in uitvoering aldaar?

    Reactie door Alex — maandag 6 maart 2006 @ 21.50 uur

  30. vvd is ook weer lekker bezig met
    http://www.stemslim.nl/
    las ik, heb wat verschillende combinaties geprobeerd, maar kreeg er niks anders uit dan vvd of onbekend.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — maandag 6 maart 2006 @ 21.50 uur

  31. @30 Evert
    ‘Leuke link’. Heb net ff de stemtest gedaan.
    Heb bij alle antwoorden tegen de voorgeprogrammeerde suggestie van de vraagstelling gestemd.
    Het stemadvies was: V.V.D

    Reactie door Alex — maandag 6 maart 2006 @ 21.59 uur

  32. @30 Erg knullig van de plaatselijke VVD, weer een belediging in het gezicht “Van den Dommen Burger”.

    Maar wie wind zaait zal storm oogsten.

    Reactie door Johan Smeets — maandag 6 maart 2006 @ 22.02 uur

  33. Was trouwens een ludieke actie van vvd-sympathisanten (bron nu.nl).

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — maandag 6 maart 2006 @ 22.12 uur

  34. Nijmegen als voorbeeld voor NL…!!!
    Eat this..!!! Doen dus !!

    Reactie door eric — maandag 6 maart 2006 @ 22.16 uur

  35. Tegen zoiets dien toch te worden opgetreden!!
    Het brengt alle andere enquettes toch in discrediet.
    Kan er ergens aangifte tegens zoeiets gedaan worden?
    Mij wordt verdomme ook het etiketje liberaal opgeplakt wat of ik ook maar invul.
    Blijkt duidelijk de btrouwbaarheid van de VVd uit.
    Nul dus!

    Reactie door Wattenstaafie — maandag 6 maart 2006 @ 22.50 uur

  36. NOORDWIJK – De lokale fractie van de VVD in Noordwijk zit achter een stemwijzer voor de gemeenteraadsverkiezing van dinsdag. Inwoners van de kustplaats zijn via een advertentie in een huis-aan-huisblad gewezen op de website stemslim.nl. Daar krijgen zij na het invullen van twintig stellingen een stemadvies. Vrijwel altijd komt de kiezer bij de VVD uit.

    Volgens de website waarop de stemwijzer is te raadplegen, wil de Stichting Beter Stemgeluid de zwevende kiezers in de gemeente een steuntje in de rug geven. Na het invullen van de stellingen over lokale kwesties wordt vrijwel altijd geadviseerd VVD te stemmen. “U bent liberaler dan u denkt”, is de boodschap bij de uitkomst.

    Kiezersbedrog

    Volgens voorzitter Stephan Stokkermans van de VVD in Noordwijk is geen sprake van kiezersbedrog. “Dit is een ludieke actie van VVD-sympathisanten. Ik was ervan op de hoogte, maar heb ervoor gekozen ze niet tegen te houden.” Hij vindt dat de kiezers worden onderschat door mensen die spreken van bedrog. “De kiezer prikt er wel doorheen.”

    De gemeente Noordwijk vindt dat de internetpagina ‘lijkt op een gemeentelijke site’ en noemt de stemwijzer misleidend. VVD-burgemeester van Noordwijk, Harry Groen, is dit weekeinde door gemeenteraadslid Leon van Ast van Verenigd Noordwijk aangesproken op de stemwijzer van VVD-sympathisanten. Maandagmiddag was de website nog actief. Vooralsnog neemt de gemeente geen stappen tegen de VVD, omdat de verkiezingen daarvoor te snel komen.

    Typisch voorbeeld weer van volksverlakkerij!
    En dat onder de noemer van ludiek!
    Ja zo kun je alles goedpraten!
    Hoeveel mensen zullen er in trappen?
    Bah!

    Reactie door Wattenstaafie — maandag 6 maart 2006 @ 23.19 uur

  37. Vanavond in Nova, Abu Thaleb(schrijf ik het goed?), Eerdmans, minister Kamp.

    Ik vond Abu erg goed, Eerdmans, kan ik bijna niet naar kijken, griezel en Kamp was knullig en erg angstig ook voor meer linkse coalities!!
    En als je dan vraagt wat daar erg aan zou zijn:te soft en een gat in de hand!
    En ik dacht toch echt dat het tijdperk van den UIl al enige tijd geleden was!

    Verder kwam Balkenende nog even en zowaar hij was af en toe gevat!En wat ik goed vind is dat hij het op de man spelen niet netjes vind en dat het gaat om gemeentelijke politiek!
    Maar toen moest hij, recht in de camera oproepen om te gaan stemmen morgen en dat was toch weer een afknapper!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — maandag 6 maart 2006 @ 23.57 uur

  38. Het zal mij benieuwen, morgen!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 7 maart 2006 @ 0.00 uur

  39. Goede, goede, goede morgen allemaal !
    Dit is de eerste dag van de rest van uw
    leven. Vandaag zitten we niet aan de kant,
    we hebben het zo mogelijk allemaal in eigen
    hand!

    Niet klagen, maar stemmen dragen, op naar
    de macht!

    Tenzij het afgesproken werk zou zijn, het-
    geen ik me toch nauwelijks kan voorstellen,
    was de aktie van Van Aartsen, om in Amster-
    dam, ROZEN (symbool van de PvdA) uit te gaan delen, wel de allerbeste manier om de
    burger af te doen knappen op deze vorm van
    ‘concurrerend’ gedrag, wat een afgang!

    Maar als het zo moet, dan weet ik er ook
    nog wel ééntje.

    Vanavond met de VVD een mierzoete Oranje-
    bitter aanbieden, om hun onlustgevoelens
    mee door te spoelen.

    Zij denken geloof ik echt hun aanhang te
    vinden in het handjevol ‘beter betaalden’
    die al zo reëel zijn om zich beschaamd te
    voelen met hun inkomensverbetering ten koste van de laagstbetaalden/uitgekeerden!

    Hans Wiegel, twee jaar terug, nog de “ver-
    losser van de VVD” betiteld heeft zich nu
    zelf tot het onderwerp van verwijdering ge-
    maakt. Toen er een opening was om samen met
    de PvdA een socialere koers in te zetten
    lieten zij zich door partijhalsstarrigen om
    de tuin leiden en plukten daar beiden zure
    vruchten van.

    Mocht het volk moeten denken dat de samen-
    werking tussen VVD en PvdA gisteren is ge-
    start met het uitreiken van rozen door v.A.
    heeft men zich totaal vergist in het waar-
    nemingsvermogen van de kiezer/burger!

    Is dit dus de STUNTvertoning geweest van al
    leen en uitsluitend de VVD, heeft men zich
    daar onsterfelijk belachelijk gemaakt.

    Ook de STEMwijzer die in Noordwijk werd be-
    dacht en hoe dan ook uitdraait op een
    “V.V.D.”-resultaat is mogelijk een geraffi-
    neerd staaltje van hoe de kiezer voor de
    gek te houden. Niet-oppervlakkige mensen
    laten zich niet van alles aanpraten!

    Jofel en Wattenstaafie zijn dus ook typisch
    niet voor de gek te houden en zo zijn er
    meerdere mensen met een hart voor de SP.

    Overigens al zou de rioolbelasting verhoogd
    worden, dan heeft men er toch in Nijmegen
    de voorkeur aangegeven, éérst de noden van
    de burgers aan te pakken en hebben dus ken-
    nelijk prioriteiten gesteld, wijs besluit!

    Van Aartsen kan zich mogelijk volgend jaar
    laten omscholen tot accountant om de diver-
    se partijkassen te gaan controleren, maar
    dat vereist wel heel veel integeriteit en
    serieuze, objectieve benadering,..ennuh….

    GUUS BLIEF MAAR TUUS,
    en al staat de vvd te brullen…………..
    ga door met armoede bestrijding…………
    en blijf de monden vullen!

    Juiste mensen op de juiste werkplekken,
    Nijmegen een voorbeeldfunktie: Succes, 7
    maart 2006.

    Reactie door Madelief — dinsdag 7 maart 2006 @ 8.37 uur

  40. @27 Heer Hans van Hooft, SP Nijmegen (?)bedankt voor deze aanvullende verklaring en
    ….’t was prettig kennismaken op TV !
    ‘t Zou prettig zijn op dit log nog wat nadere uitleg te krijgen van e.e.a., maar
    dát hoeft beslist niet vandaag !

    Het commentaar van vvd-zijde aan het adres
    van Nijmegen, en niet alleen aan de gemeente Nijmegen, mag tzt wel even nuchter
    becritiseerd worden.

    Nederland mag misschien ook uit Nijmegen
    nog wat op te laten proefbalonnen verwach-
    ten vooruitstrevend als men bezig blijkt te
    zijn.
    Overtuigende bevestiging van waar men nu al
    tijden mee bezig is, wens ik u voor uw eigen fractie vanavond van harte toe!

    Reactie door Madelief — dinsdag 7 maart 2006 @ 8.55 uur

  41. waarde sp ers ik wens dat iedere gemeenteraad waar de sp in zit of gaat ziotten nu mag oosten wat ze de afgelopen jaren gezaaid heeft .

    Reactie door ko — dinsdag 7 maart 2006 @ 9.48 uur

  42. Gestemd! Voor de gemeenteraad op Josine Stroermann en voor de deelgemeente blanco. Die kosten heel veel geld en kunnen en mogen weinig doen. Zonde dus van geld dat je beter kunt uitgeven dan.
    Ronald, als jij niet gaat stemmen voor de Tweedekamerverkiezingen volgend jaar, wil ik je ook niet meer horen klagen en zuchten en steunen dat het niet rechts en marktgericht genoeg is. Wie niet stemt heeft geen recht om te klagen!

    Reactie door L.M. Lembeck — dinsdag 7 maart 2006 @ 11.10 uur

  43. Dat Van Aartsen een beetje de weg kwijt is, was al duidelijk. (Denk b.v. aan zijn kreet: “Voedselbanken leveren geen werk op!”). Maar dat hij ook nog rode rozen gaat uitdelen! Als hij niet uitkijkt gaat de VVD binnenkort een inbewaringstelling vorderen…..

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 7 maart 2006 @ 14.17 uur

  44. Zo, gestemd, veu veu deu natuurlijk… een beetje tegengas tegen het vreselijke beleid in Nijmegen… stel je voor al die basketbalveldjes,.. gratis sporten moeten we niet hebben eh… ghehe geintje :)

    @ Lydia, gelijk heb je… als je niet stemt moet je ook niet klagen enne als je wel stemt moeje ook niet klagen maar actie voeren ;)

    Reactie door Patrick — dinsdag 7 maart 2006 @ 14.18 uur

  45. @ Sabineke (37):

    Die Eerdmans (LPF; “lijstduwer” van Leefbaar Rotterdam) stelde gisteravond op een gegeven ogenblik zelfs voor, het leger in te zetten voor de veiligheid in de wijken! Dat was zelfs VVD-minister Kamp te gortig: die wees het falikant af.
    PvdA-wethouder Ahmed Aboutaleb (dit is de juiste spelling) was goed op dreef, inderdaad.

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 7 maart 2006 @ 14.27 uur

  46. @ Patrick (44):

    Wanneer mag je dan wél klagen? :)

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 7 maart 2006 @ 14.31 uur

  47. Olav, Uhm, als je nou bijvoorbeeld gewoon met zn alle een giga klaagmuur op gaat bouwen in Den Haag en die vervolgens met zn alle door iedereen vol laat kalken met klachten over dit kabinet of zo?

    Reactie door Patrick — dinsdag 7 maart 2006 @ 14.35 uur

  48. Nou, het lijkt allemaal leuk en aardig hier in Nijmegen, maar als je het mij vraagt gaan we recht de afgrond in. Ik stemde altijd links, en de vorige keer voor de SP. Maar nu ben ik wel bekeerd. De lasten hier in Nijmegen voor mij als redelijk verdienende middenstander rijzen de pan uit, en met de auto is mijn winkeltje steeds moeilijker te bereiken. Opeens betalen we weer rioolbelasting, notabene afhankelijk van hoe groot je huis is. En ook de andere gemeentebelastingen zijn tientallen procenten gestegen.
    Ja voor de minima wordt wel wat leuks gedaan, maar waarom gaat het daar altijd over? Dat is gelukkig nog geen 10% van het anatal inwoners. De rest kan in de s…. zakken? Ik hoop dat de linkse studenten het mooie Nijmegen niet verder verpesten.

    Reactie door Magda — dinsdag 7 maart 2006 @ 14.53 uur

  49. S.P Nijmegen,zet hem op vandaag !

    Met Vriendelijke Groet !

    Reactie door Peter Grootheest Junioir ! — dinsdag 7 maart 2006 @ 14.53 uur

  50. @48 Magda
    Interessant stukje Magda, jammer dat al die wereldverbeteraars hier er niet op reageren. Waar dit SP beleid je uiteindelijk toe dwingt is waarschijnlijk dat je het ondernemersbijltje erbij neer gooit en ook maar uit de staatsruif gaat eten. Tenslotte ben jij als ondernemer natuurlijk deel van het probleem, je bent een smerige kapitalist met dollartekens in je ogen en alleen maar uit op winst maken en het uitbuiten van je werknemers. Toch?

    Succes met je winkel, al dan niet in Nijmegen.

    Reactie door HenriOsewoudt — dinsdag 7 maart 2006 @ 15.57 uur

  51. Magda,
    Ik ben het met je eens. Het lijkt allemaal wel mooi: meer O.V. en iedere bijstandsgerechtigde een nieuwe koelkast. Maar door alle belastingen en parkeertarieven op te schroeven, wordt de melkkoe langzamerhand wel doodgehongerd.

    Reactie door Diederick — dinsdag 7 maart 2006 @ 16.41 uur

  52. Goh Magda, wat komt me dat bekend voor.

    Voor de echte die-hard socialisten, kijk hier maar eens naar.

    http://www.2vandaag.nl/index.php?module=PX_Story&func=view&cid=2&sid=30363#

    En let goed op het antwoord wat die man geeft op de vraag hoe het kan dat er na zoveel jaar NCPN nog steeds armoede in de gemeente is.

    Reactie door Ronald — dinsdag 7 maart 2006 @ 17.37 uur

  53. @52 Ronald
    Meesterlijk filmpje idd. Ik hoop dat de Nijmegenaren die laatste opmerking nog ‘ns goed overdenken over een paar jaar.

    Waar blijven trouwens de reacties op Magda? Waar is Sabineke nu? En Boudewijn? En Evert Tichelaar? En Madelief? En..en..

    Reactie door HenriOsewoudt — dinsdag 7 maart 2006 @ 18.15 uur

  54. @henri, och denk niet dat ze het willen zien

    Reactie door Ronald — dinsdag 7 maart 2006 @ 18.19 uur

  55. @53 HenriOsewoudt,

    Ik heb wel meer te doen dan de hele dag internetten hoor. Ja, aan die stijgende kosten moet natuurlijk wel wat gedaan worden.
    Maar ja, als je iets wil verbeteren heb je natuurlijk wel wat geld nodig.

    @54,
    Zal ik het maar niet over de langspeelplaat hebben van de vvd die steeds blijft hangen?

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — dinsdag 7 maart 2006 @ 18.38 uur

  56. @Evert, zie je het niet of wil je het niet zien, ze hebben de mensen met het geld WEGGEJAAGD met hun beleid.

    Niemand laat zich blindelings kaal plukken, reageer dan eens met argumenten op de bijdrage van Magda hier boven.

    Reactie door Ronald — dinsdag 7 maart 2006 @ 18.55 uur

  57. @56 Ronald,

    Wat ik gehoord heb zijn er op verschillende punten dingen verbeterd, als je iets wil verbeteren kost dat nu eenmaal geld. Het is een uitdaging voor links in Nijmegen om de kosten wat meer binnen de beperken te houden en daarnaast nog meer dingen te verbeteren.

    @48 Magda,

    Van de auto’s uit de stad jagen is volgens mij meer een punt van groenlinks, daar hebben ze ook last van in groningen hoor ik. Wat milieu bewust ok, maar ze kunnen het ook overdrijven daar bij groenlinks.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — dinsdag 7 maart 2006 @ 19.38 uur

  58. @Evert,
    het gaat erom dat die verbetering alleen door 1 bepaalde bevolkingsgroep in Nijmegen gedragen wordt terwijl die verbeteringen ten gunste komen van de mensen die er niks aan bijdragen.

    Reactie door Ronald — dinsdag 7 maart 2006 @ 19.41 uur

  59. Magda reageert hier op haar manier en dat
    mag ze. Wordt ze iets genuanceerder en heb
    ik wat meer kijk op haar denkwijze zal ik
    zeker over een antwoord nadenken.
    Echter laat ik nu de gemeente Reiderland
    ten delen kennen en verschillende mensen
    die er in die uitgebreide gemeente wonen en
    werken. Je moet heel goed geïnformeerd zijn
    om te weten hoe je over de gemeente Reider-
    land zou willen praten. Gedeeltelijk is onze hulp er uit solidariteit nodig en wel-
    kom, maar laten we de inwoners uit die
    streek absoluut niet in één ‘vakje’duwen.
    Dat is niet nodig en niet terecht.
    Bovendien zullen we eerst maar eens probe-
    ren recent cijfermateriaal duidelijkheid
    te doen verstrekken.
    Overigens ik zou er dolgraag Wonen !
    Henri, morgen ga ik eens op mijn gemak de
    visie van Olav ook nogmaals naast de mijne
    leggen en nogmaals uitleggen, waarom ik de
    Kieswet ‘krom’ vind. De grote lijn is in
    ieder geval, dat we maar één SP hebben, en
    92 afdelingen die daaronder ressorteren.

    We hebben niet 92 verschillende SP-partij-
    tjes, met een link naar administratief
    Den Haag.
    Alle zaken, lokale, regionale en landelijke
    verdienen een gemeenschappelijke aanpak.
    Voorbeeld: het is te zot voor woorden dat
    2 ambtenaren hun centen verdienen door de
    aan- en verkoop op, enerzijds lokaal- en
    anderzijds provinciaal niveao. Samen spelen
    zij handelaartje over grondaan- en verkopen
    alsof het Monopoly is.

    Alleen al op die gang van zaken kan lande-
    lijk enorm bespaard worden, door een veel
    betere regelgeving te ontwerpen.

    We hebben het over Nederland van nog geen
    300 bij 300 km. Wáár zijn we mee bezig?

    Uiteindelijk lopen dan door onteigenings-
    procedures, die geld kosten, projecten
    die door het Ministerie van Verkeer en Wa-
    terstaat uitgevoerd zouden moeten kunnen
    worden, niet zelden stuk op een volkomen
    langs elkaar heen werken, waarbij niet ook
    niet zelden blijkt dat stedenbouw, weg- en
    waterwerken niet op elkaar afgestemd wer-
    den. Te weinig grondonderzoek of verkeerd
    ingeschatte mogelijke luchtvervuiling door
    industrie maken het niet effectief uitvoe-
    ren van voorgenomen plannen kompleet tot
    een chaos. Iedereen weet er voorbeelden van
    aan te wijzen in de eigen regio.
    Het afbreken van bouwwerken die nog lang
    niet afgeschreven zijn, en het verleggen
    van wegen, zijn er de meest eenvoudige
    voorbeelden van.

    Als we per gemeente individueel gaan
    ‘regeren’ ontbreekt het nog aan de nieuw
    te bouwen stadswallen om de eigen zaakjes
    veilig te stellen, en naar zo’n regelgeving
    willen we met zijn allen toch niet terug.
    Centraal coördineren is gewoon noodzaak en
    vele miljarden besparend !

    Reactie door Madelief — dinsdag 7 maart 2006 @ 19.42 uur

  60. @58 Ronald,

    Dat lijkt me erg overdreven.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — dinsdag 7 maart 2006 @ 20.03 uur

  61. Bijna met je eens Ronald.

    Het gaat erom dat die verbetering alleen door 1 bepaalde bevolkingsgroep in Nijmegen gedragen wordt terwijl die verbeteringen ten gunste komen van de mensen die er niks aan KUNNEN bijdragen.

    Reactie door Jofel — dinsdag 7 maart 2006 @ 20.26 uur

  62. @Jofel,
    bijna goed, een gemeente bestuur is er voor ALLE inwoners en niet alleen voor een bepaalde groep over de rug van een andere groep.
    Dat noemt men een dictatuur hoor,
    er is geen verschil tussen een VVDer die graait voor zijn ‘rijke’ achterban of een socialist die graait voor de ‘armlastige’ achterban.

    Beide zijn net zo verwerpelijk.

    Reactie door Ronald — dinsdag 7 maart 2006 @ 20.30 uur

  63. @62 Ronald,

    Bla, bla, bla, armlastige achterban, bla, bla, SP.

    Dat verhaaltje kunnen we nu wel en klopt niet. Mag ik een ander plaatje aanvragen DJ Ronald? ;)

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — dinsdag 7 maart 2006 @ 20.59 uur

  64. @evert, ik refereerde aan een linkse coalitie in nijmegen, niet specifiek aan de SP hoor.

    welk plaatje wil je horen?

    Reactie door Ronald — dinsdag 7 maart 2006 @ 21.07 uur

  65. Oh, dat is snel hoor ik hier nu al een nummer van Ronald op de radio ;).

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — dinsdag 7 maart 2006 @ 21.08 uur

  66. Goed he ;-)

    Zit net naar NOVA te kijken over die achterlijke lijstduwers, mensen die op een bepaalde partij stemmen omdat er een bepaald bekend persoon op een totaal onverkiesbare plek staat moeten ze het stemrecht ontnemen.

    Reactie door Ronald — dinsdag 7 maart 2006 @ 21.16 uur

  67. @Evert, zat net ff op je site te koekeloeren, die filechooser heb je die vanaf de grond op gebouwd of heb je gewoon de CommenDialog gekaapt en aangepast?

    Reactie door Ronald — dinsdag 7 maart 2006 @ 21.22 uur

  68. @66 Ronald,

    Ja, een nummer over een man wat bijklust in een bordeel als transsexueel.

    Ja, beetje onnozele stemmers, op iemand stemmen hoor je te doen op basis van de woorden en daden van de persoon. Het is geen spel show waar je een prijs kunt winnen als je als eerste op het knopje naast een bekende nl-er drukt.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — dinsdag 7 maart 2006 @ 21.25 uur

  69. @67 Ronald,

    CommonDialog? Uit welk taaltje komt die?
    Ik heb hem voor een groot deel zelf geschreven, wel op basis van wat standaard Java components.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — dinsdag 7 maart 2006 @ 21.33 uur

  70. ik kom ut nImwwegen maar ik ben un oud vrouwke, mien reactie is dattekcfdsbgvf

    Reactie door cfcfcfcfbbbb — dinsdag 7 maart 2006 @ 21.44 uur

  71. @evert, commondialog zijn de standaard dialog’s van windows.
    Ze zitten in een bepaalde DLL van windows, je kan die dingen ‘kapen’ door bepaalde API-hooks te gebruiken zodat je bijv. extra functionaliteit toe kan voegen.

    Beste voorbeeld is bijv. een preview optie bij tekenprogramma’s toegevoegd aan de standaard Openfile van windows.

    Reactie door Ronald — dinsdag 7 maart 2006 @ 21.53 uur

  72. Iedereen in een feeststemming!
    Heerlijk!Dit is alleen nog maar de Gemeente raad!Tijd om te profileren, eindelijk….. SP volhouden! Kan alleen nog beter gaan. Straks blijkt gewoon “Jan de man die het tij veranderen kan!”

    Yolanda

    Reactie door Yolanda — dinsdag 7 maart 2006 @ 22.04 uur

  73. @Magda (#48): Ik ben zo’n links-stemmende Nijmeegse student (al woon ik tegenwoordig in Utrecht), heb het huidige college mede in het zadel geholpen.

    Ik weet niet waar je winkeltje zit, maar afhankelijk van wat voor spullen je verkoopt zou ik in ieder geval niet al te veel auto’s voor de deur willen hebben, dan lopen mensen minder makkelijk binnen (ik snap vast iets niet).

    Dat de lasten voor jou de pan uitrijzen is kut, maar ‘het moet ergens gehaald worden’. Of (en dat kan ook) je haalt het geld niet, en doet vervolgens ook niks. Ik vermoed (aangezien je in het verleden links stemde) dat je dat ook weer niet wil.

    Ik kan me voorstellen dat je wil dat het college (of het nu links is of niet) ook wat doet voor de niet-minima, bijvoorbeeld voor ondernemers. Maar WAT zou je dan graag zien? (ben zelf (nog) geen ondernemer, dus heb hier nauwelijks inzicht in)

    Ik hoop dat de suggesties verder gaan dan het afschaffen van de belastingen. Alvast dank,

    Reactie door Marcel — woensdag 8 maart 2006 @ 1.57 uur

  74. @73 Wat ik zou willen als ondernemer aan de oostkant van het centrum? Dat er goede faciliteiten komen in de stad. Iedere ondernemer weet dat het tegenwerken autoverkeer en het duurder maken van parkeren ten koste gaat van zijn omzet. Wat ik nog meer zou willen? Dat de gemeentelijke belastingen voor mijn winkel en woonpand niet bijna verdubbelen. Dat er kordaat wordt opgetreden tegen dieven en relschoppers. Ik krijg meer en meer het gevoel dat ondernemers bij voorbaat als krimineel worden gezien, en bijstandstrekkers als rolmodel.

    Reactie door Magda — woensdag 8 maart 2006 @ 10.11 uur

  75. Magda, er rijden toch meer dan genoeg bussen door het centrum. Ook zijn er voldoende bewaakte fietsenstallingen. En een beetje meer respect naar mensen die in de bijstand zitten zou je niet misstaan. “bijstandtrekkers” …Net of mensen er voor kiezen geen werk te kunnen vinden, net of mensen er voor kiezen om ziek te worden en niet kunnen werken.

    Reactie door Patrick — woensdag 8 maart 2006 @ 12.29 uur

  76. @Patrick, ga jij dan even fijn je wekelijkse boodschappen voor een 4 persoons gezin met de bus halen.

    Reactie door Ronald — woensdag 8 maart 2006 @ 18.42 uur

  77. Ronald, deed het toen ik nog in een zespersoonshuishouden woonde lopend… (en nee, de winkel was niet om de hoek…) Op de fiets met aan beide kanten twee tassen is ook nog best te doen! Enne, boodschappen doen je trouwens meestal niet in het centrum van de stad, zitten namelijk zo goed als geen supermarkten.

    Reactie door Patrick — woensdag 8 maart 2006 @ 19.02 uur

  78. @Patrick, jij snapt wel wat ik bedoel.

    als jij een winkel in nijmegen hebt waar ik niet met mijn auto kan komen dan ga ik wel naar de concurent waar ik wel met mijn auto kan komen (mits ik met mijn auto ga uiteraard.)

    p.s.
    Ik probeer ook zoveel mogelijk lopend cq fietsend te doen, maar als ik toch buiten mijn dorp moet zijn dan moet ik met de auto en dan kies ik wel een ‘auto vriendelijke’ stad.

    P.P.S.
    Patrick neem je een krat amstel mee, zitten superpingels bij ;-)

    Reactie door Ronald — woensdag 8 maart 2006 @ 19.23 uur

  79. Ronald, dan vraag ik me af, rij je dan 20 km verder wat waarschijnlijk evenveel geld kost als parkeren in de stad om zogenaamd goedkoper uit te zijn? ;)

    Reactie door Patrick — woensdag 8 maart 2006 @ 19.33 uur

  80. Ja hoor, boeit me niks, het gaat er namelijk dat als ik met de auto ga, ik de auto neem omdat ik geen zin of kracht heb om een pokke eind met die spullen te gaan sjouwen.

    Ik ga echt geen pakje sigaretten halen met de auto hoor.
    En wat je dus dan krijgt is dat winkeliers wegtrekken uit dat soort gebieden en dus verpaupering van de stad.

    Maar goed Groenlinks heeft flinke klappen gekregen in Nijmegen, en nu zal de PVDA leading zijn, eens kijken of dat college nog steeds stand zal houden.

    Reactie door Ronald — woensdag 8 maart 2006 @ 19.47 uur

  81. Ronald, zie ik je ook niet voor aan hoor, een pakje sigaretten halen met de auto ;) Er zijn toch parkeergelegenheden in het centrum in Nijmegen, wat is het probleem dan… Mensen hoeven niet te sjouwen, maar dat kost wel wat…

    Reactie door Patrick — woensdag 8 maart 2006 @ 19.52 uur

  82. Juist ja patrick en voor wat dat kost kan ik ook naar een stad rijden waar ik wel voor de winkel (of dichtbij) kan parkeren.

    Ik betaal potdomme toch al wegenbelasting, laten ze dat geld maar eens aanwenden voor dat soort zaken.

    Reactie door Ronald — woensdag 8 maart 2006 @ 20.06 uur

  83. Als dat geld zo belangrijk is snap ik het nog steeds niet hoor Ronald, want als je verder weg moet gaan rijden kost dat meer tijd en tijd kost geld is het toch…

    Reactie door Patrick — woensdag 8 maart 2006 @ 20.21 uur

  84. @Patrick, heb je gelijk ik, maar ik verdom het om een gemeente te spekken met geld dat ze gebruiken om mij en mijn auto de stad uit te jagen.

    kwestie van principe, dan spek ik liever de Shell, dan krijg ik tenminste nog airmiles.

    Reactie door Ronald — woensdag 8 maart 2006 @ 20.23 uur

  85. liever de shell spekken vind ik minder principieel klinken dan wat minder auto’s in de stad en wat meer openbaar vervoer of fietsen…
    maar goed, zo heeft ieder z’n eigen principes.

    Reactie door Patrick — woensdag 8 maart 2006 @ 20.33 uur

  86. @Patrick,
    zo zwart/wit is het niet, ik wil best betalen om te kunnen parkeren, maar dan moet dat geld wat daar mee beschikbaar komt ook ten goede komen van het parkeren, m.a.w. men moet gewoon niet meer innen dan men nodig heeft voor het onderhoud aan de parkeerplaatsen.

    Maar de auto is een makkelijke melkkoe voor allelij projecten en het tot in den treure sponseren van het openbaar vervoer.

    Reactie door Ronald — woensdag 8 maart 2006 @ 20.46 uur

  87. Om eerlijk te zijn, k zou het niet weten Ronald, heb geen auto dus word ook niet uitgemolken :P Nooit gehad ook, dus ik zie sowieso het probleem niet zo heel erg, want ook zonder auto kun je makkelijk de stad in en je boodschappen doen…

    En wat is er zo slecht aan openbaar vervoer (uh, behalve de ns dan ;) )

    Reactie door Patrick — woensdag 8 maart 2006 @ 20.57 uur

  88. @Patrick, er is niks met een goed openbaar vervoer, maar dat openbaar vervoer moet gewoon uit zichzelf rendabel zijn, als iets niet rendabel is dan moet je het zo veranderen dat het wel rendabel is of gewoon opdoeken, maar niet een andere groep uitmelken om dat OV maar in stand te houden.

    Reactie door Ronald — woensdag 8 maart 2006 @ 21.02 uur

  89. Ronald, weet er niet zo heel veel vanaf hoor, maar had het stadsvervoer (novio hier) dan gewoon niet geprivatiseerd moeten worden?

    Reactie door Patrick — woensdag 8 maart 2006 @ 21.07 uur

  90. Patrick, het maakt me geen fuck uit of het OV geprivatiseerd is of niet, als ze zelf maar hun broek op houden, dan blijft er vanzelf meer geld over voor inderdaad de minima en de echte behoeftigen.
    En dat geld wat mij betreft voor alle secundaire dingen zoals OV, sportverenigingen, subsidiesponzen, politieke partijen, theathers, concertzalen etc etc e.d

    Reactie door Ronald — woensdag 8 maart 2006 @ 21.18 uur

  91. Ronald, met de laatste vijf kan ik het enigzins nog wel eens zijn, alhoewel sport toch ook wel belangrijk is. Maar openbaar vervoer is juist voor de minima en bijvoorbeeld oudere belangrijk. En dus geen secundaire behoefte…

    Reactie door Patrick — woensdag 8 maart 2006 @ 21.28 uur

  92. @Patrick, dat snap ik, kan ik ook nog wel een eind in meegaan, maar de reden dat ik dat niet als primaire behoefte zie is omdat er belangerijke zaken zijn waar dat geld beter op zijn plaats zijn.

    Waarom geld in openbaar vervoer steken als we dat geld ook kunnen gebruiken om de voorzieningen waar die minima en ouderen met het OV naar toe reizen.

    Bijv. kleinschalige klinieken in de wijken, klinieken die tussen de huisarts en ziekenhuis in zitten, goed voor de werkgelegenheid en gaat verpaupering tegen.

    De meeste mensen sporten niet omdat het gezond is, maar voor de gezelligheid achteraf, prima maar dat mogen ze fijn zelf financieren.

    Als je voor je gezondheid wil sporten kan je ook hardlopen, da’s gratis

    Reactie door Ronald — woensdag 8 maart 2006 @ 21.39 uur

  93. Ronald, sommige chronisch zieken of gehandicapten hebben niet veel aan een standaard kliniekje in de wijk omdat ze bepaalde zorg op maat nodig hebben waarbij ze naar een gespecialiseerd ziekenhuis moeten. Maar voor het overgrote deel zou zit wel een goeie oplossing zijn.

    Wat betreft het sporten, inderdaad hardlopen is gratis, basketbal is gratis, voetbal is gratis. Maar bijvoorbeeld terugkeren in de maatschappij, als je er lang uit bent geweest, is een mooie tussenoplossing een sportvereniging waar je opnieuw met mensen om leert gaan of zo…

    Reactie door Patrick — woensdag 8 maart 2006 @ 21.47 uur

  94. Patrick, ik heb het niet over ‘standaard’ kliniekjes, maar meer zoals in de VS, klinieken met een fatsoenlijke eerste hulppost, bedden etc etc
    Ze doen nog net geen operaties, meer al het reguliere werk wat in een ziekenhuis ook gedaan wordt.
    Zo’n kliniek wordt op den duur vanzelf een soort van cultureel/sociaal centrum dus mensen die revalideren etc zullen wederom eerder opgenomen worden in de maatschappij.

    Als je ooit de kans krijgt om in het academisch ziekenhuis in utrecht rond te kijken dan moet je voor de grap eens de borden CMH (centraal militair hospitaal) volgen en het verschil tussen die 2 bekijken (zelfde gebouw, veelal zelfde personeel (kwa chirugen)), toch echt een veel betere sfeer en echt een veel betere omgang met patienten.

    Dat laatste ben ik je met je eens, het kan de terugkeer bespoedigen.

    Maar anderzijds ben je het toch ook wel met me eens dat je niet het OV moet sponseren terwijl er voedselbanken zijn, eerst dat soort problemen oplossen en dan gaan we ons wel eens met de vervoersproblematiek bezig houden.

    Reactie door Ronald — woensdag 8 maart 2006 @ 22.44 uur

  95. Ronald, ik heb het ook niet over gewone ziekenhuizen, maar bijvoorbeeld reuma patienten die af en toe naar Amsterdam moeten, kleine kinderen die aan een heftige vorm van astma lijden en naar een speciale kinderintensive care moeten als het mis is. Voor de laatste vooral, als je dan iedere dag met het openbaar vervoer heen en weer moet omdat je toch graag bij je kind wilt zijn…

    En hoe willen mensen naar de voedselbank gaan? Maar je hebt gelijk die prioriteit ligt net iets hoger.

    Reactie door Patrick — donderdag 9 maart 2006 @ 11.11 uur

  96. Die klagende middenstanders wonen zelf in bijvoorbeeld Malden of Wychen en kopen daar zelf hun spullen en niet in Nijmegen.
    In bijvoorbeeld de Molenstraat zit een schoenenwinkel al 10! jaar opheffingsuitverkoop te spelen, omdat dat blijkbaar goed verkoopt.
    Parkeren is inderdaad niet goedkoop maar de middenstand wil er extra plek bij hebben De parkeergarages staan doordeweeks treurig leeg te zijn.
    Ik ga lekker met een KAN kaartje retour voor 2 Euro naar de stad met de Bus dankzij de SP als ik een boek ga kopen.
    Ik vind niet dat die “arme” ondernemer die laatst op tv was zo moet neulen over het feit dat die wandelende parelketting van hem haar SUV nergens kan parkeren.
    Er is plek zat!

    Reactie door Groadus — vrijdag 10 maart 2006 @ 17.40 uur

  97. ik wil jullie graag op de hoogte stellen
    van het MFC toezichthouders die gestolen spullen op kopen daelers die hier de baas zijn afpersingen waar personeel van weet
    paketjes en shottjes maken op wc dingen toestaan die niet door de beugel kunnen diefstallen dreigingen hiervan staat de leiding ter plekken en zecht niets dealers die dreigen kunnen alles maken dit kan niet langer zo wilt u aub een keer langs komen voor het nog gekker word

    Reactie door gebruiker — vrijdag 17 maart 2006 @ 19.24 uur