Goedkoop

Het voorjaarsoverleg tussen de sociale partners van vandaag heeft wat betreft koopkrachtcompensatie weinig opgebracht. De bonden kregen de toezegging dat er door het kabinet gekeken gaat worden naar hun cijfers, terwijl het inmiddels toch duidelijk moge zijn dat er velen op achteruit zijn gegaan, tegen hun belofte in.

FNV-bondgenoten protesteerde vanochtend ook tegen het volledig openstellen van de grenzen voor Oost-Europeanen. Net als wij vinden ze nu dat eerst wetten en regels moeten worden aangepast om uitbuiting te voorkomen, verdringing op de arbeidsmarkt tegen te gaan en sociale dumping onmogelijk te maken.

Voor degenen die zich weinig kunnen voorstellen bij oneerlijke concurrentie of uitbuiting, kijk eens naar onderstaande mailing die we op de fractie ontvingen. De SP heeft inmiddels vragen over gesteld over deze praktijken.

Een gemiddelde bouwvakker uit Nederland kost een werkgever 29 euro. Daar valt als Nederlander totaal niet tegen te concurreren, en dat moeten we dus ook niet willen!

Polska

Klik op de afbeelding voor een vergrote versie. Zie ook het SP-bericht.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

donderdag 09 maart 2006 :: 16.00 uur

155 Comments

155 reacties

  1. Tja, net als energiebedrijven doen ook uitzendbedrijven goede zaken!

    Zelf vind ik het helemaal niet erg om als uitzendkracht te werken, alleen banken en hypotheekverstrekkers doen moeilijk met tijdelijke contracten.Ergo:uitzendwerk en vast werk is niet hetzelfde!Zolang dat niet wordt beseft, komen er steeds meer flex ellende banen met nare gevolgen voor hen die al financiele verplichtingen hebben, of willen aangaan!
    Je word dus niet serieus genomen, zelfs al werk je je een slag in de rondte!

    En ja, natuurlijk voor nieuwkomers gelijk loon en arbeidsvoorwaarden, -omstandigheden en goede woon/slaapvertrekken!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 9 maart 2006 @ 16.14 uur

  2. En kan men blijven roepen:banengroei!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 9 maart 2006 @ 16.15 uur

  3. en als dat niet helpt en er wordt niets tegen gedaan???
    wat dan ,,gewoon toe kijken,,en niets doen,,
    de meeste schapen uit nl doen dat blijkbaar,,gewoon blijven kijken..
    bonden doen niets de politiek al helemaal niet
    neem toch het heft in eigen handen..
    je krijgt toch geen steun uit denhaag/bonden..

    Reactie door ad — donderdag 9 maart 2006 @ 16.20 uur

  4. Het gedonder begint dus al. Waar blijven die vakbonden nou eens ?

    Reactie door SPOSITIVO — donderdag 9 maart 2006 @ 16.34 uur

  5. Waar blijft ons aller Liberale Hansje?

    Heeft hij weer smoesjes van, dat het goed voor de economie is?
    Dat de Nederlanders niet werken (daar rekent hij zichzelf niet onder). Hij is waarschijnlijk geen Nederlander. (Pool misschien?)

    Laat ik hem bij voorbaat mijn ervaring voorleggen:

    Bij een reis naar Algerije (daar wonen die islamieten) heb ik in de Sahara een kippenfarm bezocht.

    Wie hadden die gebouwt?

    De Roemenen! Met Nederlandse Know How!

    Want die lui, hadden met de door hem zo gewaardeerde liberaalse ondernemingsgeest die kennis voor grof geld verkwanseld aan Roemenië.

    Met gevolg dat het Nederlandse bedrijfsleven geen poot aan de grond kreeg!
    En om die kennis te vergaren zullen ze waarschijnlijk ook nog Rijks subsidie gekregen hebben.

    Leer mij die pappenheimers kennen!

    Reactie door Ouwe Dirk — donderdag 9 maart 2006 @ 16.51 uur

  6. Hoorde ik het goed tijdens het NOSnieuws
    van 16.00 uur? FNV tevreden met het gehou-
    den gesprek. Van een vrouw van formaat
    verwacht ik dat ze haar gewicht in goud
    blijkt te kunnen waarmaken.
    Voor wat betreft vandaag lijkt het een
    beetje op, althans de kleur van ‘brons’.
    Maar ja, soms zien de roestige uiteinden
    van mijn stalen zenuwen er net zo uit, dus
    zien we dan wel in het nieuws van 17, 18 en
    20 uur, hoe kleurrijk of vlekkeloos de toe
    komst er uit zal gaan zien en wat inhoude-
    lijk de belofte aan de burger zal gaan in-
    houden m.b.t. de tekorten, door het nieuw
    ingevoerde Zorgstelsel ontstaan!
    Ja, dat missen we nog op Internet:
    http://www.ZORGtelsell.nl met info, die niéts te
    wensen overlaat of binnen één of twee jaar
    van geheel andere maatstaven uit te gaan!
    Polska is er bij mij niet bij, wel polsstok
    springen over de gaten die het Kabinet in
    mijn budgettering weet te maken. Foei !

    Reactie door Madelief — donderdag 9 maart 2006 @ 16.54 uur

  7. En om er nog aan toe te voegen….

    Heeft dat jongetje (Hansje) zich wel eens afgevraagd naar waar onze ondernemers (Multi Nationaal) op dit moment zich hebben verplaatst?

    Naar Polen!!!!!!!!!!!!!!!

    Zie Philips en qs.

    Goed voor de economie hè jochie?

    Reactie door Ouwe Dirk — donderdag 9 maart 2006 @ 16.57 uur

  8. Wat mij opvalt in deze advertentie zijn de prijzen die het bedrijf voor de aangeboden vaklieden bieden.

    Hoeveel gaat er nog vanaf voor het bedrijf?
    De prijzen die ze noemen zijn al 11 euro lager als wat een Nederlander als vakman moet kosten.

    Als de kosten voor dit bedrijf er dan ook éénmaal af zijn, dan vraag ik me toch af, WAT HOUDT DIE POOL HIER AAN OVER?

    Duidelijk een “stuk minder” als de Nederlander.

    En Spositivo, als ik het geloven mag, dan worden de vakbonden nu eindelijk een beetje wakker?
    Tenminste te lezen uit het bovenstaande bericht.

    DIT IS GEEN GELIJKHEID EN DEUGT DUS VAN GEEN KANTEN.
    DICHT HOUDEN DIE GRENZEN EN DIT SOORT PRAKTIJKEN TEGEN GAAN.

    Reactie door TOMAAT — donderdag 9 maart 2006 @ 17.02 uur

  9. Het zit de SP echt dwars die Polen he? En maar blijven roepen dat ze al onze banen verdringen.

    Wat is er mis om onder de prijs van 29 euro per uur te werken. Nooit gedacht dat die 29 wel erg duur is?

    Reactie door jeroen — donderdag 9 maart 2006 @ 17.02 uur

  10. Ouwe dirk,

    Oud nieuws die verplaatsing, al decennia lang is dit aan de gang die verplaatsing van fabrieken, niet eens naar Polen maar nog veel verder.

    En zijn we er nou zoveel slechter van geworden….

    Reactie door jeroen — donderdag 9 maart 2006 @ 17.05 uur

  11. @6 Nou jullie zien het: die site bestaat
    nog niet! Gat in de markt? Tien procent van
    de winst wil ik om zelf uit te kunnen delen
    en de rest gaat naar de Partijkas.
    Genoeg kundige amateurs hier die er een
    leuk logo aan kunnen verbinden en de be-
    schermheren en dame worden de SP,GL,PvdA.
    Alleen reis- en lunchkosten worden vergoed:
    geen commissarissen die 2 x per jaar even
    een kijkje komen nemen tegen een ongehoord
    honorarium of er hun declaraties kunnen in
    dienen. Afgelopen met dát soort presentie-
    geldvergoedingen, heus affreus zég! Neu!

    Reactie door Madelief — donderdag 9 maart 2006 @ 17.06 uur

  12. @9, Jeroen, ohhh!
    Wie gaan er dus voor minder werken, de Polen, waarom omdat zij minder hoge levenskosten hebben dan wij!
    Zorg er maar voor dat werknemers lasten omlaag gaan, mogelijk is lager dan bespreekbaar!Maar tot nu toe laat de marktwerking in dat opzicht geen prettige resultaten zien voor werknemer!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 9 maart 2006 @ 17.09 uur

  13. Ouwe Dirk,
    Voor Philips is Polen al weer te duur. Ze hebben onder meer een lampenfabriek gesloten en naar (ik meen) China verplaatst.

    Reactie door Matthijs — donderdag 9 maart 2006 @ 17.10 uur

  14. §12, Mathijs, tja, die werkgevers zijn nooit tevreden!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 9 maart 2006 @ 17.12 uur

  15. Jeroen jongen, zou je dat willen vragen aan al die ontslagen werknemers van Philips die in Terneuzen werkten, of die er slechter van zijn geworden?

    Vraag ook gelijk eens wat de salaris derving van die werkers is?

    Reactie door Ouwe Dirk — donderdag 9 maart 2006 @ 17.12 uur

  16. “Want die lui, hadden met de door hem zo gewaardeerde liberaalse ondernemingsgeest die kennis voor grof geld verkwanseld aan Roemenië.”

    Verkwanseld? Als je je eigen kennis verkoopt aan Roemenen en die Roemenen kunnen er geld mee verdienen, is dat dan verkwanselen? Ze hebben daar al zoveel ellende gehad, het is toch mooi dat die Roemenen dan wat kunnen verdienen?

    Let wel, waar jij nu mee aan komt is heel wat anders dan laagbetaalde Polen die in Nederland komen werken!

    Reactie door Fjodor — donderdag 9 maart 2006 @ 17.13 uur

  17. De markt bepaalt, wie geeft die Gerdus Polska nou een kans? Ja wij, omdat we niet alleen in zee willen gaan met de duurdere nederlandse werklui.

    Reactie door jeroen — donderdag 9 maart 2006 @ 17.16 uur

  18. Bien,
    Klopt, werkgevers zijn nooit tevreden maar vaak werken ze voor aandeelhouders en dat zijn vaak weer de mensen die beleggen voor ons pensioen.
    Maar goed. Het is zaak bij verplaatsing van arbeid te zorgen dat de werknemers goed geschooold zijn zodat ze snel en flexibel ingezet kunnen worden voor andere werk. Dit bereik je niet in een paar maanden of jaren, maar het begint met investeren in onderwijs en opleiding.
    We moeten wel reeel blijven, waarom zouden we werk laten doen voor 50 euro per uur als het ook voor veel minder, zeg 10 Euro, kan alleen ergens anders.
    Het is een complex vraagstuk.

    Reactie door Matthijs — donderdag 9 maart 2006 @ 17.18 uur

  19. overigens is het hier getoonde voorbeeld legaal. hoeveel werk wordt er niet gedaan door ‘handje contantski’ mensen uit Polen?

    Reactie door Matthijs — donderdag 9 maart 2006 @ 17.20 uur

  20. Ouwe dirk,

    Je moet niet te kortzichtig en te beperkt kijken. We zijn niet alleen werknemer maar ook consument.

    Een fabriek die sluit is vervelend, maar we klagen niet als we goedkopere goederen kunnen kopen doordat het in het buitenland is gemaakt.

    Reactie door jeroen — donderdag 9 maart 2006 @ 17.20 uur

  21. @Mathijs, ik kan zo flexibel zijn als een graspriet, echter er staat niets tegenover wat waarde heeft voor mij, alleen voor werkgever!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 9 maart 2006 @ 17.22 uur

  22. Ja jeroen, gelijk heb je, althans dat geldt voor de meeste mensen.

    Maar vòòr de tweede wereld oorlog hadden de liberalen in hun vaandel:

    Koop Nederlandse waar dan helpen wij elkaar!

    Zijn jullie dat vergeten?

    Reactie door Ouwe Dirk — donderdag 9 maart 2006 @ 17.26 uur

  23. Willen alle mensen hier die tegen goedkope polen zijn dan voortaan ook alleen produkten kopen die in Nederland zijn geproduceerd.

    Dank u, hij is fijn.

    Reactie door Ronald — donderdag 9 maart 2006 @ 17.26 uur

  24. op de korte termijn, ja. Op de lange termijn moeten we dit op zien te lossen en zoals ik aangeef gaat daar wel wat tijd overheen. het begint met onderkenning van het probleem. pas dan kun je werken aan structurele oplossing.
    zoals Jeroen aangeeft doen we er allemaal aan mee door de produkten te kopen. hier in de VS zijn ze dus begonnen met Buy Made in USA campagne. Dat kunnen we in NL ook doen. : Koop Hollands! grote Oranje stickers erop en hupsakee…. we zullen dan ook bereid moeten zijn soms iets meer te betalen.

    Reactie door Matthijs — donderdag 9 maart 2006 @ 17.27 uur

  25. @19, Oh, Jeroen, daar begin ik weer, kinderarbeid, middeleeuwse werkomstandigheden, andere milieuwetten.
    Ik wil best meer betalen, als ik weet dat niemand onder het maken heeft moeten lijden, of subsidies belanden waar ze niet horen!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 9 maart 2006 @ 17.28 uur

  26. Voor de tweede wereld oorlog? Dan noem je ook een totaal ander tijdperk. We leven nu in een internationale wereld waar een e-mail binnen een seconde de wereld rond is. En ook fysiek stap je zo het vliegtuig in en ben je niet veel later in een ander land zeker in europa.

    Reactie door jeroen — donderdag 9 maart 2006 @ 17.30 uur

  27. @22, Als ik zeker weet dat er geen Pool voor heeft moeten boeten!Ook in land en tuinbouw gaat veel mis met gelijk loon en arbeidsomstandigheden en niet te vergeten redelijk woonniveau!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 9 maart 2006 @ 17.30 uur

  28. Sabineke,

    Ik zeg niet dat kinderarbeid, slechte werkomstandigheden genegeerd kunnen worden. Maar geef nou eerlijk toe hoeveel meer heb je er echt voor over. Wil je iets bouwen wat volledig volgens alle normen en waarden is gemaakt dan ben je een stuk duurder uit.

    Kijk naar dat biologische vlees enzo, een leuk initiatief. Maar het slaat niet echt aan bij de consument.

    Reactie door jeroen — donderdag 9 maart 2006 @ 17.38 uur

  29. Jeroen,
    en waarom slaat dat biologische vlees niet aan?
    Exact het is te duur.
    Vraag je mensen naar hun mening van het concept dan staan ze er vierkant achter.

    Reactie door Matthijs — donderdag 9 maart 2006 @ 17.47 uur

  30. Ouwe Dirk grijpt terug naar de tijd toen hij nog in de bloei van zijn leven was, voor de tweede wereldoorlog. Ook toen speelde klaarblijkelijk de internationalisering al. De komst van de Oost Europese werknemers is hooguit nog een paar jaar tegen te houden. Dan mag het niet meer. Waarom dan niet anticiperen op het onvermijdelijke? Andere West Europese landen zijn wel verstandig. Nu kun je de boel nog goed reguleren, straks is dat niet meer mogelijk

    Reactie door Hans — donderdag 9 maart 2006 @ 17.53 uur

  31. De bonden kunnen maar voor een ding gaan,en dat is grenzen sluiten voor de Polen.
    Alleen als echt aantoonbaar is dat er een te kort is in een branche, deze tijdelijk hiervan uit Polen voorzien.
    Niet met z,g voorwaarden die aan allen kanten omzeild worden.
    Doen de bonden dat niet dan hebben zij alle WW en Bijstand trekkers de definitieve nek slag toe gediend.
    En zijn zij mede de oorzaak,van zeer grote armoede en uitbuiting onder de toekomstige arbeids klasse in Nederland.
    En hun eigen bestaands recht om zeep geholpen.

    Reactie door Jofel — donderdag 9 maart 2006 @ 18.12 uur

  32. Gaat dat nog door ,nu van Aartsen oprot ?

    Reactie door Fred — donderdag 9 maart 2006 @ 18.20 uur

  33. @6 Madelief.,

    ja je hebt het goed gehoord, zag het ook., ze zei:

    ze wilden 500 miljoen, maar ze had nu de toezegging gekregen dat er een koopkrachtonderzoek zou komen ,en daar was ze ook mee tevreden.,

    dat word dus ook niks met die Agnes!

    Reactie door Jansonius — donderdag 9 maart 2006 @ 18.26 uur

  34. van Aartsen moet maar oprotten naar Polen en daar de grenzen openstellen voor Nederlanders ?
    of het loon snel laten stijgen in Polen :wij in Nederland hebben genoeg werkloze , die graag aan de slag willen ,maar door hun leeftijd ,culturele achtergrond geen werk krijgen :Kom niet weer met de truc dat de Nederlanders niet willen werken ,zoals in 1960/1970 ,toen de werkgevers arme ,onmondige “Gastarbeider ”
    ging rondselen tegen een laag salaris/loon :ook deze mensen raken nu hun baan kwijt in de land- en tuin-bouw .

    Reactie door Fred — donderdag 9 maart 2006 @ 18.28 uur

  35. Het is bekend dat er Poolse auto’s in Nederland rondrijden waarop de auto hun service staat vermeld :compleet met http://www….., een fax en tel nummer :en deze verblijven hier ergens in Nederland : ze hebben dus kleine bedrijfjes :zijn deze ingeschreven bij de Kamer van Koophandel , dragen deze aan belastingen en premies af aan de Nederlandse staat : Hoe zit het met hun Poolse nummerbord ? moet dat niet verandert worden in een Nederlandse : betalen zij wel wegenbelasting ,verzekeringen ….Of ….ZIJN HET KOPPELBAZEN :

    Reactie door Fred — donderdag 9 maart 2006 @ 19.03 uur

  36. @33 Fred,

    Die mensen werden begin 50-er jaren al met open armen ontvangen en binnen gehaald.

    En wel om hier het werk te doen waar de Nederlander te bedonderd voor was.
    En wat is hun beloning nu?

    Lees de reactie van bertje maar eens, die hier als 2e generatie gewoon in Nederland geboren is, een gewone Nederlander dus, hier geboren en getogen.
    Wat krijgt hij en zijn zonen van de blanke Nederlander te horen?
    Hé zwarte K.. Marokkaan, sodemieter op naar je eigen land.
    Terwijl zij net als wij Nederlanders zijn.
    2e en 3e generatie.

    Deze mensen hebben zich hier wel tegen een relatief laag rotloontje kapot gewerkt om Nederland te helpen heropbouwen en dit is de dank die ze krijgen.

    Begrijp me niet verkeerd, ik ben het grotendeels helemaal met je eens dat het niet weer mag gebeuren om een bepaalde groep mensen uit te buiten.

    Dit keer dus de Polen etc.
    Eerst duidelijke afspraken, gelijke lonen voor hetzelfde werk, als dat er al is.
    En mocht er werk zijn, wat ik zeer betwijfel, dan géén uitbuiterij van deze groep.

    De tijd van slavernij hebben we gehad en hopelijk ook voor goed achter ons gelaten, al heb ik daar soms bij bepaalde bedrijven mijn twijfels bij.

    Ik schaam me er zo langzamerhand voor om tot de Nederlandse bevolking te behoren.
    Helaas, maar het is echt zo.
    Vind het tegenwoordig niet meer echt iets om trots op te zijn. :(

    Reactie door TOMAAT — donderdag 9 maart 2006 @ 19.19 uur

  37. @34 fred,
    Ga er maar van uit dat dit hier om koppelbazen gaat.

    Reactie door TOMAAT — donderdag 9 maart 2006 @ 19.21 uur

  38. Dag Hans ik dacht al waar blijf je.

    Laat ik even reageren op het reguleren van je. Waarmee wil je dat doen jongen?

    Met het stel zakkenvullers in Brussel?

    Mijn schoonvader, een zeer brave en hard werkende man, moest in zijn winkeltje annex koperslagerij, wekelijks langs zijn klanten om geld op te halen die bij hem op de pof gekocht hadden.

    Dát deed híj wel, kom daar nu eens om.

    Wil jij die tijd weer terug?

    Daar zijn jullie hard mee bezig, het verschil is, dat er nu niemand te vinden is die zulke dingen zou doen.
    Het zou goed zijn als jullie VVDers daar eens mee zouden beginnen.

    DAT is de tijd van nu! Waar jij iets van zou moeten maken en niet alleen maar aan je zelf denken!

    Ikke Ikke en de rest??????

    Reactie door Ouwe Dirk — donderdag 9 maart 2006 @ 19.26 uur

  39. En Fjodor, je hebt het goed gelezen,

    VERKWANSELD, want ze hadden die kennis die niet van hun was aan die lui achter het ijzeren gordijn gegeven voor grof geld!

    Jouw vriendjes!!!!!!!!

    Reactie door Ouwe Dirk — donderdag 9 maart 2006 @ 19.31 uur

  40. Vanavond om 20.20 uur op Nederland 3 trouwens het onderwerp ‘De Polen komen’ bij Zembla.

    Is denk ik wel een kijktip waard.

    Reactie door Anton Schuurmans — donderdag 9 maart 2006 @ 19.57 uur

  41. Even reageren op de (oudere) Gastarbeider ( overigens een belachelijke naam ,want hoe deze mensen worden behandeld is die in ieder geval niet van een GAST ).
    In de jaren van reizende welvaart in Nederland ging de lonen van alle beroepsgroepen behoorlijk omhoog ; de Nederlanders ,die het vuile werk deden wenste dit natuurlijk ook ;echter de werkgevers wilden dit absoluut niet :Dat Nederlander niet meer het vuile werk wilde doen is een sprookje :Ook nu zijn er nog zeer veel Nederlanders die het vuile werk doen .
    de 2e en volgende generatie van mensen ,die wegens achterstand in opleiding EN VOORAL door hun CULTURELE-achtergrond geen ander werk in andere beroepen krijgen ,vervallen weer tot werk in de land- en tui- bouw :en HET zijn DEZE mensen die ook nu hun baan verliezen door de Polen die tegen een lager loon werken .

    Reactie door Fred — donderdag 9 maart 2006 @ 20.03 uur

  42. @39

    Je had het over een kippenboerderij die door Roemenen gebouwd is met Nederlandse kennis. Daar leek mij niks mis mee, we maken in Nederland ook gebruik van kennis uit allerlei landen. Je had er niet bij verteld dat degenen die de kennis voor veel geld verkochten, kennis verkochten die niet van hen was.

    En hoezo zijn dat dan ineens mijn vriendjes? Als jij met een of ander wazig verhaal over een kippenboerderij in Algerije aan komt zetten en ik plaats daar vraagtekens bij, dan zijn de liberalen waar je het over hebt ineens mijn vriendjes?

    Reactie door Fjodor — donderdag 9 maart 2006 @ 20.07 uur

  43. Die toezeggingen aan de bonden, dat weten we nu wel al! Blijkbaar hebben de bonden er nog steeds geen leerling uitgetrokken, of beter ze willen ook niet.

    Ik heb het al vaker gezegd en zeg het nog een keer: Er zitten rechtse figuren in die bonden, die zitten te wachten totdat ze een dik baantje toegeschoven krijgen in het bedrijfsleven of in het kabinet, zoals die flapdrol Wim Kok. Daarom houden ze zich gedeisd.

    Reactie door ACCEPT — donderdag 9 maart 2006 @ 20.25 uur

  44. Het mag natuurlijk kostte wat het kost nooit gebeuren dat de grenzen van de oud eeg landen opengaan voor arbeiders van de nieuwe leden.
    Dit zou een ramp zijn voor de minder geschoolden en werklozen.Die zullen uiteindelijk geen of moeilijk een baan kunnen vinden.
    Jan heeft al een discussie hierover geopend die al even loopt.Daaruit blijkt dat de meeste mensen het met hem eens zijn.
    De vraag is alleen:hoe hou je het kabinet tegen voor het te laat is?
    Die vraag wil ik graag stellen aan Jan.
    Overigens ben ik ook wel heel direct betrokken bij deze discussie omdat ik helaas dus ook mensen ken in de buurt die sinds een half jaar al mis(ge)bruik maken van de beslissing(fout) van de heer de Geus.
    Dat bureau verdiend al schandalig veel geld aan de oude situatie en dat wordt als de grenzen opengaan alleen maar meer.A-sociaal tuig noem ik het,niet meer en niet minder.
    Dus ik kan alleen maar zeggen,stem SP over 14 maanden,als het dan nog niet te laat is.
    Bedankt voor uw aandacht.

    Reactie door Eric van Dulst — donderdag 9 maart 2006 @ 20.29 uur

  45. Ja ACCEPT ,ik heb dat al eens eerder verwijt gemaakt over de bonden :gelukkig wordt Nederland te aanzien van de bonden langszaam wakker : Gewoon je lidmaatschap opheffen en een nieuwe burgersbond oprichten :laat de top van de bonden maar een leuke baan zoeken in het bankwezen ( Zie KOK )

    Reactie door Fred — donderdag 9 maart 2006 @ 20.29 uur

  46. @44

    Precies Fred. Ikzelf ben trouwens nog nooit lid geweest van de bond. Ze schreeuwen zo hard mogelijk om maar leden te winnen, maar uiteindelijk niks doen. Inderdaad, de burger heeft ze nu langzamerhand door gekregen.

    Reactie door ACCEPT — donderdag 9 maart 2006 @ 20.39 uur

  47. otto.metaalflex.creyfs,enz dat zijn nog eens echte nederlanders,
    duizenden aanvragen liggen er klaar,om de nederlander te vervangen..
    slaap lekker.nl.
    kunnen we straks lekker op een terras zittent onder het genot van een koffie en gebak.
    vrouw en twee kinderen lekker thuis.kinderen hoeven niet naar school wandt pools en duits eerst leren hoeven ze niet van mij.
    1 keer per jaar lekker 2 weken op vakantie.
    met de auto.
    van +- 800 euro per maand inc vakantiegeld.
    ja je kunt aan het werk,maar waarom,voor 900 euro?
    of wordt dat straks ook afgedwongen?

    Reactie door ad — donderdag 9 maart 2006 @ 20.52 uur

  48. Als de energieleveranciers nu massaal overgaan op fietsende Polen. Die dan al fietsend aan een superdynamo ons land van elektriciteit voorzien. Is dat een idee?
    Iedereen blij? De Polen een hongerloontje, daar schijnen ze het nu al voor te doen. Zij pikken niet onze banen in. Ik blij… Groene energie?
    Dat lijkt een natte droom de winstbeluste ondernemer…
    Ik ben werknemer en heb alleen nachtmerries.

    Reactie door originalGiel — donderdag 9 maart 2006 @ 20.56 uur

  49. @31 Jofel,

    De ww-ers en bijstanden hebben zelf hun eigen nek omgedraaid. Na 1 mei 2004 hebben we de grenzen voor de nieuwe eu landen dicht gehouden. Met als reden dat we de eigen werkelozen aan de bak gingen helpen.

    Speciale projecten zijn toen opgestart, het resultaat: bedroevend. Zelfs onder dwang zijn er slechts enkele honderden aan het werk gekregen waar toch enkele tienduizenden vacatures open lagen.

    Reactie door jeroen — donderdag 9 maart 2006 @ 21.55 uur

  50. Eric,

    koste wat kost? ga met een jachtgeweer bij de grens staan en schiet ze af die rakkers met een Pools kenteken.

    De economie trekt aan, de vergrijzing begint op gang te komen, enorme tekorten in de zorg en onderwijs sector. Tja het zijn de echte loozers die geen baan kunnen vinden en de Polen dan maar als excuus gebruiken….

    Reactie door jeroen — donderdag 9 maart 2006 @ 22.06 uur

  51. heet je geen hans w woonachtig in d.
    j van 50.
    en ben je het woordt scheveningen niet vergeten?

    Reactie door ad — donderdag 9 maart 2006 @ 22.26 uur

  52. @50, Jeroen, je gaat nu echt te ver in mijn ogen!Losers, dat is kreet voor mensen die het niet bij kunnen benen in deze tijd????
    In mijn ogen bij jij de loser!
    Wil jij ongemotiveerden in de zorg en onderwijs?? Of een Pool?
    Nou dan gaat die kenniseconomie goed vooruit!!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 9 maart 2006 @ 23.19 uur

  53. Jeroen, wat is er in wiens naam dan ook mis met gelijk loon en gelijke rechten??

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 9 maart 2006 @ 23.21 uur

  54. @49/ 50, jeroen,

    Wat een vreselijk kortzichtige berg vooroordelen! Geloof je nou werkelijk zelf dat iedereen in de WW te lui is om te werken? Geloof je nou echt dat de toestroom van goedkope arbeidskrachten geen extra werkeloosheid tot gevolg zal hebben? Om nog maar te zwijgen van de o zo geweldige arbeidsmarkt; je praat alsof de banen voor het oprapen liggen.

    Als ondernemer zie ik overal om me heen collega’s personeel ontslaan, doordat de omzetten rampzalig zijn. Vervolgens krijgen ondernemers de kans om Poolse arbeiders in te huren voor de helft en voor je het weet hebben ze hun Nederlandse personeel grotendeels vervangen, waardoor de hardwerkende burger (die dus ook heel graag wil werken, jeroen) zonder baan komt te zitten.

    Volgens jouw ongenuanceerde geroeptoeter (om ‘m nog maar ‘ns te doen) zijn dus bijvoorbeeld de reeds door goedkopere Polen vervangen vrachtwagenchauffeurs, die werkeloos thuiszitten en geen baan meer kunnen vinden “losers” die “de instroom van Polen als excuus gebruiken”?

    Dat gaat dus nergens over…

    Reactie door J3roen — donderdag 9 maart 2006 @ 23.37 uur

  55. Jeroen

    Ik vind niemand een loser!

    Maar mensen die denken overal een antwoord op te hebben en eigenlijk meteen het tegendeel bewijzen door een hele simplistische visie ten toon te spreiden komen toch aardig in de buurt.
    Kom op zeg! Je beseft niet eens wat je zegt!
    Wat is dit nu voor vreemd confrontatie zoekend gedrag?
    Kick je hierop soms?
    Je doet veel mensen die in een benarde situatie verkeren en hun uiterste best doen om hier uit te geraken te kort.
    Je geeft ze een slag in hun gezicht met zo’n opmerking!
    Erg makkelijk en dapper zo achter je beeldscherm!

    Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 10 maart 2006 @ 0.28 uur

  56. Van mij mogen de Polen komen maar dan enkel indien ze lid van een vakbond worden
    en zich aan de cao s conformeren.
    De vakbonden hebben aldus een grote taak
    te volbrengen. Maar je hoort ze amper of met veel te gematigde eisen (500 miljoen
    koopkracht verbetering vergelijk met wat topmensen met bonussen , optie regelingen e.d. opstrijken ? Verhoudingen volledig zoek. De vakbonden zijn na dinsdag AAN ZET om er een heerlijke linkse lente van te gaan maken. Economie trekt aan ? Omhoog die salarissen.

    Reactie door SPOSITIVO — vrijdag 10 maart 2006 @ 1.09 uur

  57. spositivo..het cnv wil ze wel gratis verzorgen,,geen lidmaatschap nodig..die betalen de nl leden wel.
    en polen willen wel meer maar vinden dit zoals het nu gaat in nl prachtig.3-4-5 keer zoveel als in hun land,meer als genoeg,maar meer is welkom.
    de meesten hebben het niet slecht in holland,ach en een beetje krap wonen voor 1-2-3 maanden,doet ze geen reet..
    de meeste polen lachen die domme hollanders al jaren uit.

    Reactie door ad — vrijdag 10 maart 2006 @ 6.41 uur

  58. @49
    Jeroen na mijn mening zit jij op een andere planeet.
    Wees flink ga bij het CWI staan en vertel dat tegen die mensen die daar komen.
    Mensen de wanhoop nabij .
    Om een mening te vormen zul je eerst wat reschars moeten doen.
    Het is duidelijk dat jij hiet in e verzaakt.

    Reactie door Jofel — vrijdag 10 maart 2006 @ 7.39 uur

  59. Even de taal foutjes er uit gehaald.

    Jeroen na mijn mening zit jij op een andere planeet.
    Wees flink ga bij het CWI staan en vertel dat tegen die mensen die daar komen.
    Mensen de wanhoop nabij .
    Om een mening te vormen zul je eerst wat research moeten doen.
    Het is duidelijk dat jij hier in verzaakt.

    Reactie door Jofel — vrijdag 10 maart 2006 @ 7.41 uur

  60. En iedereen die roept dat de Polen hun banen verdringen is nog simplistischer bezig.

    Jofel, ik ben zelf niet persoonlijk bij de CWI’s geweest, maar het RWI, raad voor werk en inkomen, heeft dit wel onderzocht. Zij hebben onder andere juist aangegeven de grens in 2004 dicht te houden om werklozen aan een baan te helpen.

    Ik wil niet iedereen over een kam scheren maar de projecten die op gang gezet zijn om mensen aan een baan te helpen zijn mislukt.

    En oh ja, een leuk bijeffect werd er genoemd. Een deel van de mensen uit de bijstand werden opgeroepen om in een slachthuis, verpakkingswerk of kassen te werken en plots was het niet meer nodig ze hadden een “betere” baan gevonden…..

    Reactie door jeroen — vrijdag 10 maart 2006 @ 9.08 uur

  61. @54,

    Ja de banen liggen voor het oprapen. Kijk iedereen die roept dat de Polen onze banen komen verdringen, geeft dus eigenlijk toe dat hij geen verstand heeft hoe een economie in elkaar zit.

    Ik noem maar 1 van de talloze voorbeelden uit een sector. De lassers, toeveallig gevonden via google.

    http://www.eindhovensdagblad.nl/opinie/article116581.ece

    De lassers, er dreigt een tekort te ontstaan. Hoeveel werkelozen zie ik het initiatief nemen om zich daarin te bekwamen. Kijk je moet wel wat doen om een baan te

    Reactie door jeroen — vrijdag 10 maart 2006 @ 9.15 uur

  62. Sabineke,

    Er wordt door veel werkelozen niet eens de moeite gedaan om iets nieuws te proberen. En ga nou niet roepen dat ik generaliseer, want er is wel degelijk een mentaliteits probleem onder veel werkelozen.

    Mede ook veroorzaakt door linkse partijen als de Sp en PVDA. “Ja… jongetje blijf jij maar lekker in de uitkering zitten.”

    “Wij strijden ervoor dat die blijft bestaan en niet naar beneden gaat.”

    “Mensen dwingend aanspreken, korten op uitkeringen, nee dat doet de VVD”

    ….
    ….

    Reactie door jeroen — vrijdag 10 maart 2006 @ 9.20 uur

  63. @Jeroen, en hoeveel van de werklozen bevindt zich in een reintergratie traject: handen vol geld vragen die bedrijven van ons belastingsgeld;het zou hun taak toch moeten zijn om werklozen te herscholen.

    Persoonlijk kan ik mij voorstellen dat je met een studie, aan de universiteit, genoten niet in een slachthuis wilt werken!

    Ik zie het al bij de school van onze dochter, zij -instromers, totaal geen pedagogiek kennis, didactiek kennis en geen motivatie, wat dat voor schade doet aan een leergierig kind.Kennis economie aan m’n hoela!

    Nederland gaat ten gronde aan gebrek aan visie, alleen korte termijn denken telt!

    Cijfertjes zeggen mij niet zoveel en onderzoeken ook niet, het hangt zo af van vraagstelling en blik waarmee je naar het onderzoeksgebied kijkt!

    Je hebt een tunnelvisie eerste klas en probeert puntjes te scoren, echter de dagelijkse praktijk van mensen die elk 5 euro muntje moeten bezien gaat volledig aan je voorbij!
    Ik ken mensen die echt buiten eigen schuld, vies in de problemen zitten en er alles aan doen om eruit te komen en dat kost jaren en dat zijn nog niet eens laagopgegeleiden.

    Maar goed ik stop met nogmaals een discussie aan te gaan met jou, jouw visie is de juiste, geniet ervan!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — vrijdag 10 maart 2006 @ 9.44 uur

  64. Ja sabineke, dan wordt het moeilijk he? Als je cijfers en onderzoeken niet wilt geloven. Je betoog ophangen aan die zogenaamde verhalen van die enkeling die toch buiten hun schuld werkloos zijn en niet aan de bak komen.

    Sociaal zijn betekend ook dat als je kan werken je ook moet werken. OK je mag een paar keer iets weigeren, maar daarna ben je toch vrij associaal bezig door te blijven hangen en andere je uitkering te laten betalen.

    Weet je wat tunnel visie en korte termijn denken is. Mensen die niet inzien dat de economie aantrekt en er echt tekort aan personeel is. Dan heb ik het nog niet eens over de vergrijzing problemenatiek.

    Mensen die willen scoren zijn de SP die populistisch leuzen scanderen als wij komen voor jullie op, wij gaan de grenzen dichthouden,

    Reactie door jeroen — vrijdag 10 maart 2006 @ 9.54 uur

  65. Jeroen, ik rijdt geen auto, ik heb geen auto en middels mijn belastingen betaal ik toch ook mee aan wegennet voor de auto!

    Er zullen altijd misbruikers zijn!
    Het spreekwoord zegt niets voor niets de goeien zullen onder de kwade lijden:SP is tegen misbruik!

    Als je niet naar het individu kijkt zul je nooit weten of je een Einstein in je midden hebt, of een Hitler!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — vrijdag 10 maart 2006 @ 10.08 uur

  66. Sabineke, maar je betaalt geen wegenbelasting of benzine accijnzen.

    Je moet ook naar het individu kijken, maar je kan geen beleid aan een individu ophangen. Je moet weten hoe een groep gemiddeld is.

    Was het maar waar dat er maar een individu misbruik maakte. Maar het is toch een teken aan de wand dat met veel projecten het nog zo lastig is om de werkelozen aan het werk te krijgen. Terwijl het werk er wel is!

    Reactie door jeroen — vrijdag 10 maart 2006 @ 10.18 uur

  67. @ Jeroen

    Jofel heeft hier op dit log meermaals gezegd, zie o.a. 31
    Alleen als echt aantoonbaar is dat er een te kort is in een branche, deze tijdelijk hiervan uit Polen voorzien.
    Dat blijkt hier dus het gezien het artikel waarnaar je verwijst het geval.
    Vervolgens staat er in het zelfde artikel:

    ‘De afnemende belangstelling voor de opleidingen metaalbewerking baart ons grote zorgen. Het vmbo kent landelijk nog krap 13.000 leerlingen en ‘oude’ opleidingen als metaaltechniek worden vervangen door metalektro. Alarmerend is ook het leerlingaantal dat in de metaaltechnische mbo-opleidingen dat het afgelopen jaar van 16.500 naar 15.100 daalde, een achteruitgang van acht procent! In de beroepsopleidende leerweg werktuigbouwkunde was de terugloop zelfs negen procent.’

    *Hier wordt echter geen reden opgegeven voor de dalende belangstelling

    Natuurlijk begrijp ik dat het werk gedaan moet worden.
    En dat kan door zoals Jofel zegt, door Polen tijdelijk aan te trekken.
    Echter dit dient dan te gebeuren tegen dezelfde voorwaarden als deze gelden voor Nederlandse werknemers.

    Mocht dit niet gebeuren, als deze Polen wel tegen andere –goedkopere- arbeidsvoorwaarden hier gaan werken, wat gaat er dan gebeuren?
    Wat denk je wat of er dan overblijft van de belangstelling van de huidige en komende generaties leerlingen voor deze opleidingen?
    Er valt dan immers voor een Nederlandse lasser op termijn toch geen Nederlands brood meer binnen die bedrijfstak te verdienen?

    Groet

    Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 10 maart 2006 @ 10.34 uur

  68. En jij verwijt mensen maar steeds van korte termijn denken.
    Deze jongeren zijn dan door het beleid wat jij zo voorstaat gedoemd de werkelozen van morgen.

    Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 10 maart 2006 @ 10.43 uur

  69. @Gemiddeld wil zeggen dat hoog en laag afvalt, daar is ons hele schoolgebeuren op gebaseerd, in plaats van stimulatie om het beste te halen uit iedereen!

    VMBO is veel te veel leren geworden, men kijkt blijkbaar al een tijd neer op handwerk

    Tja:teken aan de wand dat met zoveel projecten het nog zo lastig is werklozen aan het werk te krijgen en dan ligt het aan de werklozen en niet aan de projecten?
    Je moet een goede lichamelijke conditie hebben in b.v.de tuinbouw, bijstand krijg je na 2 jaar, dacht ik, nu dan zul je uberhaubt daar problemen mee krijgen, helemaal als je nog nooit lichamelijke arbeid hebt vericht.En goed project? 25.000 vacatures in de tuinbouw(ministerie cijfers), zoveel mensen nodig dan heb je qua aantrekking in de opleidingen dus een flink gat laten vallen!In plaats van iedereen moet naar school, had het mogelijk moeten zijn, iedereen agrarisch!En in land- en tuinbouw zit heel veel Europese subsidie, dus of die tak levensvatbaar is voor Nederland?

    Vragen genoeg, eenvoudig weg zetten als werkeloos wil niet, daar heb ik mijn vraagtekens bij en om dan te spreken van losers, terwijl ook verslaafden en psychiatrisch gestoorden deel maken uit die groep, gaat mij veel en veel te ver!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — vrijdag 10 maart 2006 @ 10.49 uur

  70. Wattenstaafje,

    Teneerste, sp hamert zo op pas de grenzen openstellen als Polen ook volgens Nederlandse normen en waarden werken. Maar dat is een drog reden, want er zijn al genoeg handvaten om hier aan te voldoen, wet tegen arbeidsdiscriminatie, cao regelingen, kliklijn, zowiezo minimumloonwet. Boetes zijn zwaar verhoogd en extra controluers zijn er bijgekomen.

    Iedere Pool (of Nederlander) die vind dat ie uitgebuit wordt stapt naar de rechter.

    Ten tweede, zonder dat grenzen open staan heeft het vmbo al een probleem. Vraag en aanbod sluiten niet op elkaar aan. Grote groepen vmbo leerlingen vinden geen werk doordat ze een richting hebben gekozen die niet aansluit op het werkaanbod. Dit is het echte probleem. Jan M. weet het zo leuk te stellen dat de Polen die VMBO jongens uit de markt drukt, maar dat is te makkelijk gezegd.

    Reactie door jeroen — vrijdag 10 maart 2006 @ 11.04 uur

  71. @ Jeroen
    We blijven van mening verschillen hieromtrent en dat kan en mag gelukkig.
    Je zult me niet overtuigen, net zo min als ik jou kan overtuigen.
    Dus eindeloos standpunten aanscherpen en of herhalen heeft voor beiden geen zin.
    De toekomstige ontwikkelingen zullen uitsluitsel geven.
    Groet

    Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 10 maart 2006 @ 11.15 uur

  72. We hoeven niet eens te wachten wattenstaafje. Iedereen is bang voor “De Polen komen”. Guess what? Ze zijn er al!!

    Ik probeer je alleen op cijfers te wijzen en standaard ecoomie lesjes. Werkeloosheid is een verschijnsel dat op en neer gaat en zich weinig aantrekt van open of gesloten grenzen.

    Wat jij verdringing van leerlingen door polen noemt, noem ik een natuurlijk economisch verschijnsel. Een aantal jaren geleden konden studenten nog voor hun diploma al aan de slag. Nu is het wat moeilijker, en straks gaat het weer beter.

    Reactie door jeroen — vrijdag 10 maart 2006 @ 11.35 uur

  73. Ja, ik zag het gisteren ook op Zembla, de Polen zijn er al en ook al een hele poos. Wie bang is voor “De Polen komen”, heeft jarenlang met de oogjes dicht op de bank gezeten. Maar zou het echt lang duren? Polen word immers rap duurder. Zou het zichzelf niet reguleren?

    Reactie door Duh — vrijdag 10 maart 2006 @ 14.54 uur

  74. Er was eens een tijd dat het westen bang was voor het oosten. Het ging om de Russen.
    Wim Kan zei het zo mooi op oudejaarsavond.
    Als de Russen komen, komen ze één voor één.
    Laat ons gerust een beetje zorgen maken en een geruststelling is als alles op is, dan is alles voorbij. Alles geht vorüber alles geht vorbei nach einen Dezember gibt wieder einen Mai.

    Reactie door h.hiensch — vrijdag 10 maart 2006 @ 15.01 uur

  75. Ik ben iets vergeten. Wat doen wij met de Poolse bruiden. Ieder heeft toch de film de Poolse bruid gezien.

    Reactie door h.hiensch — vrijdag 10 maart 2006 @ 15.06 uur

  76. @75

    Niks, gewoon hier laten. Ze vormen een mooi tegenwicht tegen de vergrijzing toch?

    Reactie door Duh — vrijdag 10 maart 2006 @ 15.13 uur

  77. Jeroen
    Jou principe is duidelijk,pleegt iemand met blauw haar een misdaad en je kan hem niet vinden knup dan allen met blauw haar op dan zit hij er ieder geval bij.
    De wijzen mannen in dit land zullen wel gaan beslissen,afwachten maar.
    Groetjes en prettig weekend.

    Reactie door Jofel — vrijdag 10 maart 2006 @ 15.59 uur

  78. Nu overtref jejezelf jofel zelfs ik snap je niet meer :-)

    Reactie door jeroen — vrijdag 10 maart 2006 @ 16.10 uur

  79. ‘Goedkoop’….? Voor wie?

    Reactie door Boudewijn Pleines — vrijdag 10 maart 2006 @ 18.05 uur

  80. De algehele houding hier van “bang zijn voor de Polen” is zorgwekkend. Creeer dan je eigen kansen en laat je niet afschrikken door Polen of Chinezen. Zorg er eerst maar eens voor dat al die VMBO-ers hier aan het werk gaan, dan drukken ze de Polen vanzelf van de markt, tenminste als ze hard werken en de taalbeheersen, wat niet meer zo vanzelfsprekend is.

    En deze reactie lezen we hier op dit log wel vaker: “Maar goed ik stop met nogmaals een discussie aan te gaan met jou, jouw visie is de juiste, geniet ervan!” het is natuurlijk ons aller Sabineke die ons verwijt kortzichtig te zijn.

    Reactie door 1969 — vrijdag 10 maart 2006 @ 19.18 uur

  81. @80
    Vuur met water vermengen lukt niet,je kunt er natuurlijk wel eeuwig mee door bljven gaan.
    Maar dat is zonde van de tijd.
    Standpunten zijn bekend,oplossen zullen we het niet op deze site,de beslissing ligt ergens anders.
    Maar helaas is het vaak zo dat deze wijzen mannen een onwijze beslissing nemen.

    Reactie door Jofel — vrijdag 10 maart 2006 @ 20.23 uur

  82. @80,

    15050????????????????????????

    Zout op!!

    Reactie door TOMAAT — vrijdag 10 maart 2006 @ 22.37 uur

  83. We kunnen de polen alleen verdringen als wij ook met 20 personen in een caravan mochten wonen. Als al de keuringen voor materiaal waar we mee moeten werken niet nodig zijn ( denk aan stijgers in tegenstelling tot palets of huishoudtrapjes) en als hier de prijzen omlaag zouden gaan voor b.v huur en dagelijkse boodschappen dan ja hadden ze de polen niet meer nodig. Vergis je niet als ik in een ander eu land 2x zoveel zou verdienen als hier dan zou ik ook met veel mensen in 1 caravan gaan wonen. Grenzen dicht is de beste oplossing waarom volgen we duitsland , frankrijk en engeland niet op.

    Reactie door Lisette — vrijdag 10 maart 2006 @ 23.00 uur

  84. @80, ’1969′.

    Wie Sabineke is, kunnen wij precies weten, uit wat zij ex- en impliciet schrijft en omdat zij zich niet verschuilt achter ‘n alias.
    Maar wie bent u en wie bedoelt u met “ons”?

    Niemand is “bang voor Polen of Chinezen”. We willen alleen geen valse concurrentie, waar slechts 1 groepering buitenproportioneel van profiteert. En met die Polen en Chinezen van u blijkt ‘taal’ dus al geen argument. “Goedkoop” is daar het enige argument.

    Reactie door Boudewijn Pleines — zaterdag 11 maart 2006 @ 10.24 uur

  85. Lisette,

    Ten eerste, engeland heeft zijn grenzen al vanaf 1 mei 2004 volledig open. Er zijn veel Polen bijgekomen maar structureel sprake van verdinging is/was er niet.

    Ten tweede alhoewel duitsland zijn grenzen niet volgens EU richtlijnen open heeft, heeft duitsland met polen een billaterale overeenkomst, waardoor het niet al te moeilijk is om zeker voor tijdelijk werk in duitsland te werken.

    Ten derde waarom volgen wij niet ierland, zweden, engeland, spanje griekeland, finland en portugal op.

    Ten vierde, als je echt bezorgd bent over de huisvesting van die Polen, hun zogenaamde slechte materiaal, dan los je dat niet op met grenzen gesloten te houden. Je werkt alleen maar duistere constructies in de hand. Beter is het om die problemen echt bij de kern aan te pakken, en werkgevers zwaar te straffen die hun Poolse werknemers in een oude krot stoppen.

    Reactie door jeroen — zaterdag 11 maart 2006 @ 11.53 uur

  86. Boudewijn,

    Wat is valse concurrentie? Het affiche van Gerdus Polska wat hier door Jan M als voorbeeld is bijgevoegd?

    Zal ik ook een affiche van de aldi plaatsen en wijzen op de belachelijk lage prijzen. Ja dat is een race naar de bodem dat willen we niet toch, Alber Heijn en Laurus hebben daar last van.

    Laat die Nederlandse schilders en klusjesmannen maar de heten adem voelen van de Polen. Jarenlang hebben ze naast hun baan in het grijze circuit bij particulieren bijgeklust voor belachelijke prijzen. Nu ziet die particulier dat het de helft goedkoper kan en twee keer zo snel door een Pool te vragen. En dan staan ze moord en brand te schreeuwen.

    Reactie door jeroen — zaterdag 11 maart 2006 @ 12.00 uur

  87. @86

    Ik kan het even niet meer volgen.
    In @84 wordt er een vraag gesteld, wie u bent en wat er met ons bedoeld wordt.

    Moet ik nu concluderen dat u jeroen en 1969 in één bent?
    15050??? misschien?

    Snap er geen barst meer van.

    Reactie door TOMAAT — zaterdag 11 maart 2006 @ 13.06 uur

  88. Je zou bijna denken dat sommigen aandelen hebben in de Poolse bouwwerker.
    Het enige wat ik lees uit die commentaren:
    Nederlanders zijn te duur voor werkgevers!
    (dat het sneller gebeurd ga ik niet op in, immers je hebt nu 2 of 3 werkmannen voor hetzelfde geld)

    Hebben Nederlandse werknemers er voor gezorgd dat ze zo duur zijn?

    Waarom dan niet allom protest dat onze levens standaard tegenwoordig zo vreemd in elkaar zit, dat je veel moet krijgen om rond te komen.

    Willen we voor toekomst van Polen dat hen hetzelfde lot treft?
    En dan de Roemenen, Letten, Albanen?
    Een belachelijke strijd ,in mijn ogen,immers het lost niets op het verplaatst problemen.

    En dan heb ik het nog niet eens over wat al dat moeten reizen, voor de sociale context van de landen, zal betekenen.

    Immers men wil kinderen, huisje, boompje, beestje en we moeten allemaal werken en blijven studeren en voor wie?
    Voor die 800 miljardairs?Moeten we allemaal miljardairs worden?

    Heeft het hebben van geld iets maar dan ook iets met menszijn van doen?
    Bepaald de waarde van de inhoud van je portemonee, echter vaker nog de bank, je menszijn status?

    Betekent dit dat een verpleegkundige minder waard is dan een CIO van Essent?
    Een toiletjuffrouw minder waard dan een bankemployee?

    Vreemde wereld!!Want hoe zit het dan met de grond waarop wij toevallig terecht zijn gekomen en ooit gratis gekregen en nu op veel plaatsen onbetaalbaar.
    De luchtkwaliteit, de waterkwaliteit, de dieren, ook zij bij toeval hier terecht?

    Geen grotere arrogantie dan de een die per toeval op deze aarde, het recht heeft een ander tekort te doen!Immers de vrijheid van de een, is de vrijheid van de ander!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zaterdag 11 maart 2006 @ 15.15 uur

  89. Tomaat,

    Ik ben niet 1969, vreemd he? Er kunnen meer mensen zijn die het niet met alle SP stellingen eens zijn.

    Reactie door jeroen — zaterdag 11 maart 2006 @ 15.26 uur

  90. Sabineke,

    Een heel verhaal, maar als je vrijheid voor iedereen wil en niemand tekort wil doen dan gun je de Poolse werknemer dus de vrijheid om hier te werken net als elke andere EU burger toch?

    Reactie door jeroen — zaterdag 11 maart 2006 @ 16.02 uur

  91. Jeroen, ik gun iedereen de hele wereld maar alleen als hij/zij het wil, niet omdat het onze klussen goedkoper maakt, of omdat hij/zij geen keus heeft op prettig bestaan in eigen land!
    Persoonlijk voel ik me meer wereldburger dan Europees of Nederlands.

    Het maakt me verdrietig zoals met elkaar wordt omgegaan de een zijn onwelvaart is de welvaart van de ander, dat kan niet juist zijn

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zaterdag 11 maart 2006 @ 16.13 uur

  92. Sabineke,

    En hoe weet jij nou dat die Pool het niet wil of geen keus heeft. Natuurlijk komt hij hierheen om te werken voor het geld. Maar mede daardoor kan hij juist een prettiger bestaan opbouwen.

    En wat bedoel je met klussen goedkoper maken, pure SP retoriek. Zoals ik al eerder zei, er zijn nu al regels om uitbuiting en bijgehorende ellende hard aan te pakken.

    De S van SP staat voor sociaal, dat betekend niet alleen iemand een uitkering kunnen geven, maar ook iemand de mogelijkheid geven om te werken. En als jij jezelf wereld burger noemt kijk je over de landsgrenzen heen.

    Reactie door jeroen — zaterdag 11 maart 2006 @ 16.38 uur

  93. @92, natuurlijk komt hij hierheen voor het geld, nou dat gun ik hem dus in eigen land, zodat hij niet weg hoeft van familie/kinderen. Als we het niet uit eigen belang doen, die grenzen open stellen, waarom doen we het dan?

    Het is op een lepe manier onderhandelingen over loon etc.te verscherpen.

    Het is niet voor niets dat er een groot Europees onderzoek komt naar misstanden, notabene door Solano, een groot voorstander van open grenzen!
    Ook is er een onderzoek gedaan door ministerie van SW en ook daar bleek veel mis!
    SP wil eerst die regelingen aanscherpen zodat die misstanden niet meer kunnen, evenzo FNV, wat is daar nu mis mee? Nog even wachten dus, in belang van Pool en Nederlandse werknemer.
    Ook in Engeland en Ierland komen Polen zelf in opstand en Belgie heeft al besloten grenzen nog even dicht!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zaterdag 11 maart 2006 @ 16.59 uur

  94. 15 euro per uur voor ongeschoold werk, lees ik. Ongetwijfeld gaan er nog dingen vanaf, maar het lijkt mij geen laag tarief. 40 uur x 15 euro/uur = 600 euro per week. Per 4 weken dus 2400 euro bruto. Als een medewerker van dat bedrijf zichzelf verhuurt kan hij of zij dat hele bedrag beuren.

    Reactie door geldwolfje — zaterdag 11 maart 2006 @ 17.48 uur

  95. Het handje klap tussen de verkoper(FNV) van het vee(werknemers en leden FNV)en koper (de regering ook wel het slachthuis genoemd) is begonnen.
    Even spelen de gemoederen voor show van de omstanders hoog op maar de gemiddelde prijs stond eigenlijk al zo goed als vast.
    Daarna zeer tevreden gezichten bij verkoper en koper.
    Het vee is gedwongen om hier apathies naar te kijken,en moet lijdzaam toezien hoe zij met spoed naar de slachtbank worden geleid.

    http://www.bondgenoten.nl/renderer.do/menuId/36729/sf/36729/itemId/127676/instanceId/36775/pageId/36664/

    Reactie door Jofel — zaterdag 11 maart 2006 @ 18.48 uur

  96. Melkert intoduceerde de banenpool,
    dit kabinet de banen-Pool.

    Reactie door Emiel — zaterdag 11 maart 2006 @ 19.30 uur

  97. Sabineke,

    Misstanden zijn er die ontken ik niet. Maar dit los je echt niet op met de grenzen gesloten houden, het werkt ze juist in de hand. Even wachten tot de boel in orde is, dat is natuurlijk een drog reden van de SP. Zoals al gezegd er zijn genoeg maatregelen en middelen om misstanden aan te pakken.

    Natuurlijk is eigenbelang ook een reden om de grenzen open te doen. Maar wat dacht je van EERLIJKHEID? Iets waar jij zo voorstander van bent. Polen is nou eenmaal EU, dus waarom zou een belg hier wel zomaar mogen werken en die Pool niet.

    En het feit dat de Pool bij zijn famlie weg gaat voor een tijdje is al een moeilijk genoege keus, en dan wil de sociale SP hem dit nog eens ontnemen door wat drogreden op te werpen zodat ze weer wat stemmen kunnen meenemen uit het lage segement… Nou wat je leep noemt.

    Voor jouw informatie, het is een heftige discussie in Belgie geweest met maar een nipte meerderheid om de grenzen nog gesloten te houden, wel is belsloten om voor diverse sectoren de grens toch niet echt gesloten te houden, met zelfs nog en optie om de grens helemaal open te doen als het economisch mee zit.

    Reactie door jeroen — zaterdag 11 maart 2006 @ 19.46 uur

  98. Ja jofel, jij zal het nivo van vee nooit ontstijgen. Dat is nu wel duidelijk geworden.

    Als je niet lijdzaam wilt toezein als vee ga je wat doen aan je toekomst. Het liefst voor 2011 want dan is het hek echt van de dam. Een gratis tip: Misschien kan je een Pools snack tentje beginnen, genoeg klandezie zou ik zeggen….. :-)

    Reactie door jeroen — zaterdag 11 maart 2006 @ 19.59 uur

  99. Jeroen jij hebt jouw mening, ik de mijne, ze zullen nooit hetzelfde worden!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zaterdag 11 maart 2006 @ 20.55 uur

  100. Jeroen, Drogredenen:SP lagere sigment stemmen winnen is 1; SP leden zijn net zo gemeleerd als de samenleving.

    2 genoeg regels om misstanden te voorkomen, blijkbaar niet, anders werd dat toch wel gedaan, zijn tenslotte weer een aanvulling voor de pot algemene middelen(de boetes bedoel ik)

    3 Ik heb de regels niet gemaakt, die zijn met elkaar in Europa afgesproken, beslissing is geloof ik in Maart en blijkbaar hoeft het niet en mag wachten dus!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zaterdag 11 maart 2006 @ 21.07 uur

  101. Dat is geen beste handel, want die Pool moet om een Nederlands knakworstje te betalen een hele dag werken bij een van zijn uitbuiters.
    Zoals in een hoop dingen jou het inzicht ontbreekt, is dit nu ook op het zakelijke niveau het geval.

    Reactie door Jofel — zaterdag 11 maart 2006 @ 21.13 uur

  102. Sabineke,

    En er wordt hard opgetreden tegen misstanden 8000 euro boete per illegale werknemer. EEr zijn al diverse figuren gepakt met tientallen zwartwerkers, die zie je niet meer terug. Een werker van welke nationaliteit dan ook is hier beschermd door regelgeving. We moeten die werkers er wel op bewust van maken.

    Zucht,…, Jij weet ook niet eens echt hoe de situatie zit en roept ook maar wat. Nou,..beslissing wordt in maart gemaakt om voor 3 jaar nog hetzelfde beleid aan te houden, waarbij nieuwe EU burgers een vergunningen aan te laten vragen voordat ze mogenwerken.

    Punt is dat sommige sectoren al gevrijwaard zijn. In 2009 is weer zo’n beslis moment voor 2 jaar en in 2011 is het niet meer toegestaan om binnen de EU de enige restricties op te leggen wat betreft grensoverschrijdend arbeid

    De SP weet weer heel leuk om juist nu het Polen rond te schreeuwen, terwijl al sinds 5 jaar heel gelijdelijk meer en meer Polen gewoon legaal werk verrichten waar een tekort aan mensen is. Toen heb ik ze niet gehoord.

    Reactie door jeroen — zaterdag 11 maart 2006 @ 22.19 uur

  103. Jammer Jofel, het is nu al te laat. Ja je hebt gelijk mijn inzicht ontbreekt: ik had eerder moeten instappen. Goh, is dat het? Je bent jaloers op die eigenaren van die recent geopende Poolse winkeltjes die een leuke boterham verdienen door die uitgebuite Polen een Pools knakworstje te verkopen.

    Reactie door jeroen — zaterdag 11 maart 2006 @ 22.26 uur

  104. Ik zou er maar vast aan wennen Jofel, je hebt blijkbaar nog last van de vorige vloedgolf van arbeiderslag. Al die turken met hun winkeltjes in Amsterdam, allemaal geen zakelijk inzicht. Ze hebben je allemaal ingehaald… :-):-):-)

    Nu wordt het je nog verdraait lastig gemaakt, die turk herkende je nog, die Polen zie je niet eens meer aankomen!!!

    Reactie door jeroen — zaterdag 11 maart 2006 @ 22.31 uur

  105. Jeetje,Jeroen wat ben je aan het afzakken, ik bedoel dan het niveau.
    Je haalt alles door elkaar, wat is er aan de hand.
    Ik ben jaloers, je schuift mij lasten op de nek.
    Je speelt het allemaal persoonlijk, terwijl we het over landelijke vraagstukken hebben.
    Dan ben je weer bang dat ik de boot mis en een snackbar moet beginnen.
    Ik waardeer je bezorgdheid maar ik ben volwassen genoeg om mijn eigen zaken op een rijtje te zetten.

    Reactie door Jofel — zaterdag 11 maart 2006 @ 22.50 uur

  106. @102, Jeroen, zoals ik al zei, nu nog even niet, eerst maar dat onderzoek van Solana afwachten, het wordt niet voor niets gedaan!

    Arme jij, ik krijg haast medelijden met je, zoveel onkunde bezit ik , ik ben niet overtuigd door jouw argumenten om mijn mening te herzien, helaas pindakaas, wie weet een volgende keer.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zaterdag 11 maart 2006 @ 23.56 uur

  107. @104, Jeroen, heel vreemd commentaar naar Jofel.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zondag 12 maart 2006 @ 0.20 uur

  108. @Jofel.

    ‘Niveau’ is, wat het is, ben ik bang. Erin “afzakken” veronderstelt dat er al ‘n bepaalde standaard in

    Reactie door Boudewijn Pleines — zondag 12 maart 2006 @ 10.58 uur

  109. Jofel,

    Als ik me laat afzakken komt het doordat ik op jouw geweldige reacties reageer, ok noem het maar afreageren. Als je het landeljk wil bekijken, moet je dus niet alleen naar de nadelen maar ook naar de voordelen voor Nederland (in zijn geheel) van dit vraagstuk kijken.

    Als jij jezelf, of de arbeiders, al als vee beschouwd in een eerdere reactie hoef ik me ook niet veel verder af te laten zakken.

    Reactie door jeroen — zondag 12 maart 2006 @ 11.08 uur

  110. (sorry)…was bereikt en volgens mij wordt dat niet aangetoond. Au contraire, zou ik zeggen. Het maar niet in willen zien dat we de grenzen niet dicht willen houden voor Polen, e.d., maar tegen de totale afbraak van moeizaam verworven rechten, toont aan, hoezeer ‘niveau’ ontbreekt. Het zal ongetwijfeld te maken hebben met persoonlijk winstbejag, neem ik aan. Wat ik niet begrijp, is dat die, wat meer libertarisch georienteeerde, discussiegenoten niet zien dat ook zij uiteindelijk de dupe zullen worden van hun eigen principe?

    Reactie door Boudewijn Pleines — zondag 12 maart 2006 @ 11.09 uur

  111. Sabineke,

    Ik wil je niet overtuigen, dat heb jezelf al gedaan. Althans, je spreekt je behoorlijk tegen. Eerlijkheid staat zogenaamd hoog op je lijstje en je bent een wereldburger, maar niet tegenover de Polen die eerlijk en volgens normen (ja die zijn er ook en het gros zelfs, vreemd he?) in Nederland willen werken. Maar ja, jouw eerlijkheid en wereldburgerschap houdt blijkbaar op net voorbij Hengelo!!

    Wat Solana doet is heel goed, dat bestrijd ik ook niet, jij denkt dat ik de grootste kapitalist van de VVD ben. Guess what? Niet dus. Ik gun die polen wel een eerlijk salaris toe door ze die mogelijkheid te bieden.

    Jij wil de grenzen dichthouden, en dat is struisvogelpolitiek, maar dat is bekend van links. Denken dat je daarmee dit vraagstuk kan oplossen en dat als de grenzen dichtzijn alles wel goed zal komen. Leuk om de achterban te sussen voor dit moment….

    Reactie door jeroen — zondag 12 maart 2006 @ 11.19 uur

  112. Jeroen,

    Lees @8 eens goed, lees de advertentie eens goed en het stukje wat jan heeft geplaatst.
    Denk dan nog eens goed na.
    Misschien wordt je dan iets duidelijk?

    Reactie door TOMAAT — zondag 12 maart 2006 @ 12.00 uur

  113. @Jeroen.

    Kunt u zich voorstellen dat een discussie ophoudt, wanneer 1 van de twee discussierende partijen blind en doof is voor de ‘argumenten’ van de andere partij?
    ‘Gelijk’ heb ik niet; dat moet ik krijgen.

    Reactie door Boudewijn Pleines — zondag 12 maart 2006 @ 14.26 uur

  114. Jeroen, je leest niet goed, of selectief!

    Ik stel nergens grenzen voorgoed dicht, wel onderzoek afwachten van Solana en daarna beslissen.
    Dat is eerlijk naar Polen en Nederlanders!

    Waar zeg ik dat jij de grootste VVD kapitalist bent?

    Naar mijn idee is de politiek de struisvogel in het geheel, wel van alles willen maar conseqenties niet willen zien.

    Het is nu eenmaal een feit dat goede onder slechte dienen te lijden, ons hele rechtssysteem is daar op gebaseerd!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zondag 12 maart 2006 @ 15.05 uur

  115. @Tomaat,

    Ja ik heb de advertentie gezien, jouw reactie en het stukje van Jan. Maar je doet alsof het alleen maar slecht is.

    Ten eerste, het is niet illegaal om iemand minder te betalen dan wat “gangbaar” is. Die Pool houd natuurlijk minder over maar wel minimumloon. En ik begrijp dat die Pool daar minder moeitemee heeft dan een Nederlander omdat het geld meer waard is in Polen.

    Ten tweede, als je denkt dat door de grens nog dichthouden het uurtarief op 29 euro zal blijven heb je het mis.

    Ten derde, het gros van de schilder en klusjesmannen doet werk waar de nederlandse particulier nou steeds minder die 29 euro per uur wil betalen. We kunnen met zijn alle mooi klagen over duurder gworden prijzen, daar zit dus ook prijs van arbeid bij.

    Reactie door jeroen — zondag 12 maart 2006 @ 15.06 uur

  116. Boudewijn, over wie heb je het? Ieder heeft zijn standpunten hier. In andere reacties zie ik mensen net zo blind en doof voor tegenargumenten. Het feit dat jet argumenten zijn die in jouw straatje passen, maakt hun minder doof en blind dan ik….?

    Ik geef alleen wat tegengas op de argumenten die de SP hier gebruikt om de grenzen nog dicht te houden. Jan M. heeft het op zijn homepage over verdringing, uitbuiting en uitzichtloosheid van vmbo leerlingen.

    Alle drie de argumenten zijn nogal twijfelachtig.

    1) verdringing. Is slechts ten dele waar, Polen doen nu vooral veel werk waar nu minder gemotiveerde nederlanders voor te vinden zijn. Ze vullen ook veel werk op waar tekorten zijn. Verder geeft Raad voor werk en inkomen al aan dat de eonomie bijtrekt en de vergrijzing er voor zorgt dat er nog meer werk vrijkomt.

    2) Uitbuiting, gebeurt zeker, maar los je dit op door grenzen gesloten te houden, voor een deel, voor een deel zeker niet. De oplossing ligt meer in strengere aanpak. Men vergeet te melden dat het gros gewoon legaal volgens cao werkt.

    3) Kansloze vmbo leerlingen. DIt is een echt vergezocht argument. Het probleem heeft niks met de Polen te maken. Het vmbo is vlees nog vis, wat een leerling daar leert sluit slecht aan op de vraag uit de arbeidsmarkt. Ook zal alleen vmbo weinig perspectief bieden de afkorting zelgt het al V van voorbereidend op MBO.

    Reactie door jeroen — zondag 12 maart 2006 @ 15.24 uur

  117. @109
    Jammer Jeroen dat je niet goed kan lezen.
    Als jij denkt dat ik arbeiders als vee beschouwt ben je de rollen aan het omdraaien.
    Het is juist een deel van de politiek,de werkgevers die arbeiders niet anders zien als een stuk werkend vee.
    Men praat constant over het kosten plaatje maar niet over de sociale gevolgen.
    Ook vee heeft geen enkel invloed wat hun eind bestemming is dat beslissen anderen wel voor ze.
    Of wel de boer beslist als de koe te weinig melk op brengt om hem te slachten, hij is niet meer economisch bruikbaar.
    Ook over het lot van de arbeiders in Nederland en Europa worden beslissingen genomen waarbij de arbeider al vaak niet weet dat ze genomen worden, laat staan dat hij er invloed op heeft.

    Reactie door Jofel — zondag 12 maart 2006 @ 15.33 uur

  118. Jofel, als jij echt denkt dat men de arbeiders als vee beschouwd dan droom lekker verder.

    Kostenplaatje en sociale gevolgen, iets wat de SP altijd zo leuk naar voren weet te brengen. Als een bedrijf op zijn kosten let is het gelijk asociaal en wordt het beticht van kapitalisten.

    Als wij (de consument) eens goed op de kosten letten en daarmee eigenlijk veel grotere gevolgen voor de economie teweeg brengen dan zeurt niemand.

    Reactie door jeroen — zondag 12 maart 2006 @ 15.45 uur

  119. @Jeroen.

    Laten we trachten, om de blinde vlek die dat veroorzaakt, om het eens niet over Polen te hebben (omdat het daar ook niet over gaat).
    Stel, u bent ‘n Verweggistanees en schilder bij ‘n Verweggistaans schildersbedrijf. U en uw Verweggistaanse werkgever betalen premies en belastingen voor uw arbeid aan de Verweggistaanse staat.
    In het buurland, Nogverderweggistan, wordt weliswaar wat minder goed voor de Nogverderweggistaners gezorgd en is er wat tekort aan werk enzo, maar daar betalen ze dan ook veel minder premies en belastingen. Daar is het leven dus ook ‘n stuk goedkoper voor iedereen dan in Verweggistan.
    Dan beslist de overheid opeens dat de schilders uit Nogverderweggistan in Verweggistan mogen komen schilderen. Die hoeven niet de premies en belastingen te betalen die in Verweggistan voor iedereen gelden. Ze hoeven er niet eens te komen wonen. Nee, u moet die wel blijven betalen, maar die schilders uit Nogverderweggistan mogen volstaan met het betalen van de veel lagere premies en belastingen van Nogverderweggistan. Dat maakt die Nogverderweggistaanse schilders wel ‘n stuk goedkoper voor uw werkgever, die voor zijn Nogverderweggistaanse werknemers dus minder premies en belastingen hoeft te betalen dan voor u, en die is natuurlijk niet op z’n Verweggistaanse achterhoofd gevallen. Sorry, zegt ie tegen u, voor wat u mij kost, kan ik wel 2 Nogverderweggistaanse schilders in dienst nemen. Ik ben ‘gereorganiseerd’ en nu heb ik dus ‘n zusterbedrijfje in Nogverderweggistan. Op uw werk was niet veel aan te merken, maar voor wat u mij in verhouding tot ‘n Nogverderweggistaner kost, vind ik u wel wat brutaal daarenboven. Veel succes, verder, op de schildersmarkt.

    Er is nog ‘n bijkomend, concurrentie vervalsend element: die schilder uit Nogverderweggistan kon maar heel moeilijk aan opdrachten komen, in Nogverderweggistan. Als je ‘t over armoede hebt! Die houdt zich dus wel lekker gedeisd, in Verweggistan: Voor mij 10 anderen, denkt hij, en slooft zich suf…

    Reactie door Boudewijn Pleines — zondag 12 maart 2006 @ 16.29 uur

  120. Boudewijn,

    Ik begrijp je voorbeeld, maar het kijkt te eenzijdig naar de problematiek. Ik mis een aantal punten.

    Een economie is groter dan alleen de schildersector, er zijn sectoren met structurele tekorten. Deze laten zich moeilijk vullen met het aanbod van werkelozen wat we hebben.

    Naast werknemer zijn we eigenlijk nog meer consument. Dit betekend, als we lagere prijzen hebben voor goederen of diensten er meer overblijft om in de economie te stoppen.

    En wat is er mis met de sociale hulp aan en ander land. We geven niet eens gratis hulp weg, we bieden de mensen de mogelijkheid om er voor te werken zodat de welvaart daar ook aantrekt.

    Of houdt de SP op bij de landsgrenzen….

    Reactie door jeroen — zondag 12 maart 2006 @ 17.14 uur

  121. Er zijn alleen dat soort “tekorten”, omdat de werkgevers er niet meer voor over hebben, Jeroen. Waarom volwassen werknemers het volle pond betalen, als hetzelfde werk voor minder door scholieren kan worden gedaan? Waarom je administratie in Amsterdam laten doen, wanneer dat voor ‘n fractie van het geld in Bangkok kan? Waarom je lampenfabriek in Eindhoven, als die 10 keer meer opbrengt in Maleisie? Waarom je sportschoenen in Baltimore laten fabriceren door iemand die je daarvoor 9 dollar p.u. moet betalen, als ‘n kind in China het voor 5 cent doet? Daar gaat het hier over, Jeroen. Het waren zulke moeilijke economische tijden, maar er zijn intussen wel 113 miljardairs bij gekomen. Daar gaat het over.
    Over loyaliteit en solidariteit en over obsceniteit.
    Het is geen economisch vraagstuk; het is ‘n moreel vraagstuk, Jeroen.
    Het gaat er niet om dat niemand er beter van mag worden; het gaat erom dat niemand er slechter van mag worden.

    Reactie door Boudewijn Pleines — zondag 12 maart 2006 @ 17.56 uur

  122. Nu gaan we al van de werkgevers sociale werkplaatsen maken.
    Wie gelooft dat nou weer.

    Reactie door Jofel — zondag 12 maart 2006 @ 17.57 uur

  123. @115 jeroen

    Helaas jeroen. je snapt het nog steeds niet, of wil het bewust niet snappen.
    Je leest heel selectief, pikt er uit wat jou niet aan/of wel aanstaat, zeurt hier eindeloos over door, maar het punt waar het werkelijk over gaat, daar ben je helaas stekeblind. JAMMER, ik had je wat slimmer ingeschat.
    Ga hier ook niet meer op door, geloof in je eigen sprookjeswereld en wees er gelukkig mee.

    Reactie door TOMAAT — maandag 13 maart 2006 @ 0.29 uur

  124. Boudewijn,

    Een groot deel van onze economische welvaart is gebasseerd op die productie in het buitenland. Zonder dat zat de SP nog te strijden om hogere uitkeringen. Mede door dqt hebben we een zo goed sociaal systeem hier, nou denk daar maar over na….

    Nou iedereen sterkte ook hier met het vinden van een baan. Gezien het nivo van vele wordt het moeilijk, Schiet wel op want na 2011 red je het helemaal niet meer met al die polen. En werkend Nederlqnd wil niet langer jullie uitkeringen betalen…

    Reactie door jeroen — maandag 13 maart 2006 @ 15.55 uur

  125. Als jij het een moreel vraagstuk vind boudewijn, dan maak je geen tweede rangs burgers van de Polen; Wel andere EU burgers toelaten tot de arbeidsmarkt maar de Polen niet.

    Die zitten nu in zo,n rare halfbakken situatie; als eu burger mogen ze wel hier gewoon komen, maar puur voor te site-seeing, meedoen aan het economisch proces niet. Leuk die SP mensen; het is maar hoe je loyaliteid, eerlijkheid, solidariteit en moraal uitlegt he…

    Reactie door jeroen — maandag 13 maart 2006 @ 16.00 uur

  126. @124 jeroen,

    Ik denk dat je Boudewijn verkeert begrijpt.
    Het gaat hier juist om het feit dat de Polen hier niet worden uitgebuit door de werkgevers.
    Dus eerst goede afspraken, gelijke rechten en plichten, gelijke lonen etc. etc.
    Dus niet hier Polen laten werken voor een habbekrats, zodat de werkgevers goedkoper uit zijn, het moet zo zijn dat ze voor het zelfde werk, het zelfde loon krijgen als een Nederlander.
    En dat is inderdaad loyaliteit en eerlijkheid en wel zo solidair.

    Reactie door TOMAAT — maandag 13 maart 2006 @ 16.32 uur

  127. @125
    Jeroen je hoort bij de sp
    eerlijkheid, solidariteit en moraal.

    Reactie door Jofel — maandag 13 maart 2006 @ 16.54 uur

  128. Tomaat,

    En dit is nou zo,n drog reden. Het merendeel werkt gewoon legaal volgens cao. Je moet de misstanden die er zijn wel aanpakken, maar graag met de juiste middelen.

    Er zijn nog veel autorijders die zich zwaar misdragen. Zullen we dan autorijden voorlopig verbieden tot dat weg is. Nee je pakt de misbruikers nog harder aan toch….

    Reactie door jeroen — maandag 13 maart 2006 @ 17.08 uur

  129. Jofel,

    Sociaal is iemand die kan werken en niet wil werken een uitkering geven tot zijn sterfte dag;

    Maar sociaal is dan ook iemand diewil werken uit polen ook toelaten…

    Reactie door jeroen — maandag 13 maart 2006 @ 17.10 uur

  130. Sociaal is mensen die willen werken in Nederland ook laten werken en niet afwijzen op te oud een lichamelijk ongemak of te duur tegen over een werknemer uit een ander land die voor 25 % van het loon nog een riant salaris heeft in het land ven herkomst.
    Sociaal is om mensen die aan de slag willen maar geen kans krijgen toch een goed levens niveau te geven.
    En dat is 95 % van de werklozen die graag aan de slag willen.
    Sociaal is het om mensen die graag willen niet te laten bloeden voor dat kleine aantal wat niet wil.

    Reactie door Jofel — maandag 13 maart 2006 @ 17.33 uur

  131. @128 jeroen,

    Kun je hier dan voorbeelden van geven?

    En wat die autorijders betreft, die vergelijking kan je niet maken met waar het hier overgaat.

    Reactie door TOMAAT — maandag 13 maart 2006 @ 17.34 uur

  132. @130, Jofel.

    Wat jeroen betreft, zijn we roependen in de woestijn, Jofel. De naald zit vast in de groef. Al uitgelegd dat het niet over Polen (alleen) gaat, maar ook over Polen; al uitgelegd dat het over behoud van rechten, hier, gaat; over het risico van uitbuiting van werkers van buiten onze grens…etcetera. La maar…

    Reactie door Boudewijn Pleines — maandag 13 maart 2006 @ 17.51 uur

  133. Boudewijn;

    Jouw naald blijft ook behoorlijk steken; En maar niet inzien dat we als land zijnde ook voordelen kunnen hebben met open grenzen. Ons land heeft zijn rijkdommen verdient met internationale handel.

    Tomaat,
    Heb je afgelopen zembla gezien, hierin kwamen de aspecten naar voren. Legaal werkende Polen via legale uitzendburo,s aan de slag gingen. Een open keuken politiek van die mensen, niets hadden ze te verbergen, desnoods mag je de boekhouding meenemen.

    De reden voor het bedrijf om met de Polen te werken was niet zozeer goedkoop alsmede motivatie en moeilijk Nederlanders kunnen vinden;

    Wat betreft mijn autorij-voorbeeld dat is precies SP politiek. De verkeerde medicijnen toedienen aan een zieke patient. En de wantoestanden, die er altijd [zullen] zijn gebruiken om een opzich valide beleid aan te vallen;

    Reactie door jeroen — dinsdag 14 maart 2006 @ 9.00 uur

  134. Jeroen, fiets lekker naar Polen, misschien waai je wat door!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 14 maart 2006 @ 10.09 uur

  135. Uitgegeven: 14 maart 2006 07:59
    Laatst gewijzigd: 14 maart 2006 08:24

    DEN HAAG – De Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (SIOD) heeft met de politie in de Rotterdamse haven een miljoenenfraude met Poolse werknemers opgerold. Vijf leidinggevenden van een maritiem uitzendbureau zijn zondag opgepakt. Dat heeft een woordvoerder van de SIOD dinsdag bekendgemaakt.

    Volgens de zegsman is voor een bedrag van 8 miljoen euro of meer aan belastingen en premies ontdoken. Ruim tweehonderd Poolse loodgieters, elektriciens, schilders en timmerlui werden met valse papieren als zeelui ingezet, terwijl ze in werkelijkheid onderhoudswerk aan schepen deden.

    Zeemanstarief

    De zogenaamde matrozen verbouwden schepen voor een tarief van 5 euro per uur, terwijl dat normaal 25 euro kost. Er werd twaalf uur per dag gewerkt, waarvan een deel zwart werd uitbetaald en het andere deel tegen het zeemanstarief.

    Rechercheurs van de SIOD zijn onder meer naar Cyprus en Polen afgereisd om de zaak te onderzoeken. Het uitzendbureau dat bemiddelt in scheepsbemanningen, zorgde ervoor dat Poolse vaklui via een vestiging op Cyprus als matrozen werden aangemonsterd.

    De SIOD kwam de fraude op het spoor toen de Arbeidsinspectie en Koninklijke Marechaussee bij controles steeds dezelfde Polen tegenkwamen op een schip dat maar niet vertrok

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 14 maart 2006 @ 10.29 uur

  136. Hoe bedoel je geen uitbuiting van Polen!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 14 maart 2006 @ 10.30 uur

  137. Sabineke,

    Jij beschuldigt mij van selectief lezen, waar heb ik gezegd dat er geen uitbuiting plaatst vind. Elk incident ga je nu aangrijpen, leuk dat de telegraaf dit op de voorpagina van hun site zet terwijl ze de voorstellen van staatsecretaris van sociale zaken ergens wegmoffelen

    Ik zeg alleen dat je dat niet verhelpt met grenzen gesloten te houden. Je werkt het alleen maar in de hand. Strenger aanpakken dat soort lui;

    Ooo maar wacht even daar wringt de schoen, strenger illegaal en zwart werk aanpakken betekend ook de vele uitkeringstrekkers met een zwart bijbaantje aanpakken en laat dat nou net de aanhang van de sp zijn…

    Nogmaals, onafhankelijk onderzoeksburo encorys heeft in de meest ongunstige doem scenarios berekend dat er twee keer zoveel polen komen als er nu al zijn, en dat is dan een half procent van de nederlandze beroepsbevolking…. Verdringing…..

    Reactie door jeroen — dinsdag 14 maart 2006 @ 10.39 uur

  138. Jofel,

    Je moet het niet gekker maken, 95 procent van de werkelozen wil graag aan de slag? Nou als dat zo was waren al die projecten niet mislukt. En hadden we die Polen niet eens nodig.

    Onafhankelijk onderzoek van de Raad voor werk en inkomen, toont aan dat er tekorten zijn en dreigen te komen in vele sectoren. Ook zien ze dat deze tekorten zich moeilijk laten aanvullen door het werkelozen aanbod

    En boudewijn, economische groei wordt belemmerd als we niet snel hier iets aan doen, groei die nodig is om onze koopkracht op peil te houden, denk eens wat verder na…..

    Als jullie dat niet wil geloven fijn;;;;

    Reactie door jeroen — dinsdag 14 maart 2006 @ 10.44 uur

  139. @133 jeroen,

    Nee hélaas, Zembla niet gezien, zat even in de puree.
    Maar maakt niet uit, dit verandert namelijk niets aan mijn standpunten.
    Kan hier nog aan toevoegen, dat Sabineke het goed verwoord en erg duidelijk is hier over.
    Snap alleen niet dat jij het niet wilt/kunt snappen en snap ook niet waar Sabineke nog al die energie vandaan haalt om jou iets aan je gezonde boerenverstand (mag ik hopen) te peuteren.

    Reactie door TOMAAT — dinsdag 14 maart 2006 @ 10.59 uur

  140. Dinsdag 14 Maart 2006

    DEN HAAG (ANP) – Minister Bot van Buitenlandse Zaken is kritisch over het plan van staatssecretaris Van Hoof (Sociale Zaken) om vanaf 1 mei de grenzen voor werknemers uit Polen en andere EU-lidstaten volledig te openen.

    Bot (CDA) vreest problemen voor de Nederlandse arbeidsmarkt als de omringende landen blijven vasthouden aan de beperkingen voor werknemers uit deze landen. ,,We moeten niet het putje worden waar al het water naar toestroomt”, zei hij dinsdag na afloop van een overleg met collega-bewindslieden, waarbij Van Hoof (VVD) zijn plan op tafel heeft gelegd. Op dit moment mogen werknemers uit de nieuwe EU-landen alleen in Nederland aan de slag als het Centrum voor Werk en Inkomen daarvoor toestemming heeft gegeven.

    Bot is in beginsel voor het openen van de grenzen voor werknemers uit nieuwe EU-landen, onderstreepte hij dinsdag, maar hij heeft zijn twijfels als Nederland dat als enige zou doen. In de Tweede Kamer zijn CDA en PvdA huiverig voor het openen van de grenzen.

    We zijn dus niet de enige die twijfels hebben, Jeroen!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 14 maart 2006 @ 12.23 uur

  141. Nee, dat willen wij niet geloven…

    Reactie door Boudewijn Pleines — dinsdag 14 maart 2006 @ 12.29 uur

  142. Wie het grote geld ziet zal zich er toe aangetrokken voelen, zo is het toch jeroen? Verzin maar allerlei smoezen ..je wilt gewoon slavernij terug! geld over Nederlandse werknemers hun rug! Weet jij waarom projecten niet werken jeroen? Omdat de leidinggevenden van die projecten dat niet willen, zij willen alleen maar veel geld opstrijken! En ook de CWI`s en de uitzendbureau`s jeroen!

    Reactie door cynthia — dinsdag 14 maart 2006 @ 13.59 uur

  143. Jullie hebben niet twijfels jullie zijn botweg tegen, en proberen dit te verklaren met vergezochte redenen. Als je verder leest is Bot wel voor open grenzen in beginsel.

    Als jullie economische kennis zo laag is, en blind zijn voor adviezen van raad voor werk en inkomen, fnv, cnv en sociale zaken dan kan ik jullie ook niet meer helpen…..

    Nou ja, net zo min dat ik jullie weet te overtuigen, overtuigen jullie mij ook niet.

    Reactie door jeroen — dinsdag 14 maart 2006 @ 14.05 uur

  144. @120
    En wat is er mis met de sociale hulp aan en ander land. We geven niet eens gratis hulp weg, we bieden de mensen de mogelijkheid om er voor te werken zodat de welvaart daar ook aantrekt.

    A sociaal is zeggen dat je sociaal bent door niks weg te geven maar het woord te gebruiken om er zelf beter van te worden.

    Reactie door Jofel — dinsdag 14 maart 2006 @ 14.14 uur

  145. De FNV wil een serieus antwoord op haar zorgen, voordat ze ‘ja’ of ‘nee’ zegt tegen open grenzen na 1 mei. Jongerius: “Het kan niet de bedoeling zijn dat Nederlandse werknemers massaal hun baan kwijtraken en worden verdrongen door een Pool die grof wordt uitgebuit. Op die zorg willen wij een antwoord, voordat we toekomen aan een positief of negatief waardeoordeel over vrij verkeer.”

    9 maart 2006
    Website FNV, jeroen!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 14 maart 2006 @ 14.42 uur

  146. Helaas heb ik zelf weinig vertrouwen in het FNV
    Of ze nu wel of niet gelijk beloond worden de wegen om die te omzeilen zijn legio.
    Het toelaten van massa arbeiders uit het Oosten zal de oorzaak zijn van massa ontslag in Nederland en een enorme daling van de gem. lonen met maar een lachende partij.

    Reactie door Jofel — dinsdag 14 maart 2006 @ 15.11 uur

  147. @Jofel, ik ben ook geen fan van FNV, alleen Jeroen gaf aan dat ze het een goed idee vinden; ook zij zien twijfels, dat wilde ik duidelijk maken!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 14 maart 2006 @ 15.26 uur

  148. Twijfels daar draait het allemaal om he… De FNV heeft haar standpunt al, kijk op hun site of zie Zembla, herhaling op internet, en hoor het standpunt van Agnes van de FNV

    FNV wil open grenzen
    Agnes Jongerius, voorzitter FNV: “De Nederlandse grenzen moeten per 1 mei dit jaar volledig worden opengesteld voor Poolse werknemers. De huidige quotumregeling hoeft niet te worden verlengd”. Wel stelt de FNV als voorwaarde dat de Poolse werknemers onder dezelfde CAO komen te vallen als hun Nederlandse collega’s en dus en hetzelfde loon ontvangen.

    En ja er worden voorwaarden gesteld, daar ben ik het ook mee eens. Zelfs de FNV ziet in dat het gunstiger is voor de nederlandse economie in zijn geheel om de grenzen open te stellen. Nu jullie nog.

    En Jofel wat jij massa,s Polen noemt is volgens encorys ,eest negatieve inschattingen 70.000, een klein percentage van onze beroepsbevolking. Leuk om het woordje massa´s te grbruiken om de boel op te blazezn….

    Reactie door jeroen — dinsdag 14 maart 2006 @ 15.39 uur

  149. Ach en 1 miljoen mensen die hier al aan de kant staan, maakt ook niet uit, is het wel, Jeroen!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 14 maart 2006 @ 15.49 uur

  150. En die 1 miljoen ligt dus niet aan de Polen. Maar ja dat snap jij niet. OK hou die grenzen maar dicht, als we over 3 jaar nog werkelozen hebben gaan betalen jullie hun uitkeringen dan?

    Geen probleem toch, Jofel, 95 procent wou zo snel aan de slag????

    Reactie door jeroen — dinsdag 14 maart 2006 @ 16.45 uur

  151. Ja, dan betalen wij hun uitkeringen, ja.

    Reactie door Boudewijn Pleines — dinsdag 14 maart 2006 @ 17.47 uur

  152. @143 en 148 jeroen,

    Als ze in het Haagse land een beetje zouden nadenken dan volgen ze het voorbeeld van Frankrijk, België en Duistland.
    Daar houden ze de grenzen tenminste nog tot nader te bepalen dicht.
    Maar balkie zal wel tegen beter weten in, onder het mom van Nederland is tolerant er tegen ingaan en de Polen laten uitbuiten.

    Nieuws nog gevolgd over de uitbuiting van het illegale uitzendburo?
    Hoe de Polen hier uitgebuit zijn t.g.v. een werkgever?
    Of zat je ook even in de puree?

    Jeroen doe nou eindelijk die oortjes en oogjes eens van je open.
    geef gewoon toe dat je alles te simpel ziet, want daar ligt volgens mij jou hele probleem.
    Mijn neus is klein, ik kijk niet verder.

    Reactie door TOMAAT — dinsdag 14 maart 2006 @ 18.50 uur

  153. Ja, hoor, best!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 14 maart 2006 @ 18.53 uur

  154. @150
    Het aanbod van werk daar draaid het om ,Jereon zit nog een beetje in het verleden toen er een hevig tekort was aan werknemers.
    Het FNV heeft nooit aan zijn leden gevraagd wat zij willen daar staat de top teveel op hun voetstuk en leven ze al in een Europa droom.

    Reactie door Jofel — dinsdag 14 maart 2006 @ 21.19 uur

  155. Goed Jeroen, wat doe je dan op dit weblog!
    Jij wilt niet verder kijken dan je neus lang is? Dan zie je inderdaad niet zo veel. Eigenbelang voorop, of niet?

    Reactie door cynthia — woensdag 15 maart 2006 @ 12.47 uur