Nederland in Europa

Nederland in Europa

Na het ondubbelzinnige ‘Nee’ van afgelopen juni, is er nu de website nederlandineuropa.nl. Via deze website wil het kabinet horen hoe jij over de toekomst van Europa denkt.

Eindelijk een initiatief om mensen actief te betrekken bij de discussie over Europa.

Het ‘Nee’ dat de bevolking op 1 juni massaal uitsprak, was geen ‘Nee’ tegen Europese samenwerking maar het was wel een ‘Nee’ tegen een Europese Unie met méér bevoegdheden, méér macht en minder soevereiniteit voor de lidstaten. Een ‘Nee’ tegen het uit handen geven van zeggenschap aan een logge bureaucratie waar de burger geen enkele binding mee heeft. Mijn weblog op 1 juni jl:

De ontstane situatie – voorlopig geen verdere politieke integratie van Europa – dwingt de politiek éérst het gat tussen de wil van de politiek en de burger te dichten. Het is goed dat dit nu gebeurt. Langjarige minachting van de wil van de burgers leidt immers vroeg of laat tot ontsporing en stagnatie

Het onderzoek van de regering duurt tot 18 april. De resultaten wegen mee bij de standpuntbepaling voor de Europese top in juni. Op die top wordt de balans opgemaakt van de bezinningsperiode die volgde op het afwijzen van de Europese grondwet in Frankrijk en Nederland.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 13 maart 2006 :: 23.07 uur

82 Comments

82 reacties

  1. Hoi Jan

    onder Europese samenwerking word de
    dienstenrichtlijn van Bolkestein verstaan
    in deze enquete,dat geeft natuurlijk een
    andere uitkomst dan bedoeld.

    Reactie door B.Hoekstra — maandag 13 maart 2006 @ 23.19 uur

  2. Erg onnozel. Het is natuurlijk wel een voorwaarde om te weten hoe en waarom er nu precies een Europese samenwerking is, en wat die globalisatie feitelijk behelst:

    OCTOBER 9, 2002, VANCOUVER: Dr. Michael Parenti, one of North America’s leading radical writers on U.S. imperialism and interventionism, fascism, democracy and the media, spoke to several hundred people at St. Andrews Wesley Church in Vancouver.

    http://informationclearinghouse.info/article11635.htm

    Reactie door ko de dok — maandag 13 maart 2006 @ 23.26 uur

  3. Ik weet niet of dit zo’n geschikt moment is om deze europese flauwekul weer onder de aandacht te brengen. Nederland is nog steeds niet ingestort en bovendien duwen ze de regelingen nu per hapklare brok door onze strot.

    Ik zou het flinker vinden om een website te lanceren waar men aan kan geven wat men van bakellende vind.

    Reactie door RedBat — maandag 13 maart 2006 @ 23.56 uur

  4. Het is verder natuurlijk je reinste drogreden dat de regering, die uitsluitend het kapitalisme dient, echt geïnteresseerd is in wat burgers vinden, laat staan hen dient.

    En dat de SP deze gecontroleerde oppositie propageert is of meer dan ongelofelijk naief of maakt hen gewoon medeplichtig aan dit verwerpelijke systeem.

    Reactie door ko de dok — dinsdag 14 maart 2006 @ 0.02 uur

  5. Heb je de vragen al afgewerkt Jan? Niet schrikken hoor, maar er is door de regering “goed” over nagedacht.

    Reactie door Jeroen — dinsdag 14 maart 2006 @ 0.14 uur

  6. Nu maar weer wachten wanneer de liberaaltjes hier Europa uit komen leggen. Ik heb vast een verhaaltje voor ze gemaakt.

    http://www.redbat.nl/?p=18

    Reactie door RedBat — dinsdag 14 maart 2006 @ 0.22 uur

  7. Ik heb ‘m ingevuld, maar ja: misschien bèn ik wel een beetje naïef.

    Ik ben benieuwd hoe mijn veelvuldig gegeven commentaar – als nadere motivatie van mijn “weet niet” – verwerkt gaat worden …

    Verder heb ik mijn best gedaan aan te geven dat ik vooral tegen allerlei Europese nonsens ben, totaal geen vertrouwen heb in het stelletje machtswellustelingen in Brussel èn dat enige EU-uitbreiding wat mij betreft voorlopig in de koelkast kan – de vriezer is misschien nog beter: eerst eens even de huidige rotzooi opruimen en de boel daarna goed op de rit krijgen lijkt me een veel beter idee.

    Reactie door Renée — dinsdag 14 maart 2006 @ 1.19 uur

  8. Wat weer een flut-enquette
    Mateloos tendentieus.
    Er wordt hoe dan ook vanuit gegaan dat je ‘het Europa van de toekomst’ wil.
    De te beantwoorden vragen zijn dusdanig dat de multiple choice antwoorden uitsluitend aansluiten bij het al reeds bestaan van het door de voorstanders gewenste Europa

    Reactie door Wattenstaafie — dinsdag 14 maart 2006 @ 1.45 uur

  9. Het onderstaande heb ik als slotopmerking in de enquete ingevuld;

    Ik bem tegen de vorming van een europese unie in welke politieke zin dan ook. Ik ben voor europese en wereldwijde internationale samenwerking. Een politieke unie met een parlement en een constitutie (grondwet) is niets anders dan een federatie waarbij de lidstaten hun soevereiniteit kwijt zijn. Waar hebben wij in 40-45 voor gevochten? De vraagstellingen geven onvoldoende ruimte om dit kenbaar te maken en gaan ervan uit dat de huidige en toekomstige europese unie een reeds geaccepteerd feit is (voor politici misschien wel maar niet voor de gehele ned. bevolking). Ik ben zelfs voor een nieuwe nederlandse verzetsbeweging die de strijd aanbindt on het reeds verloren deel van onze souvereiniteit binnen de EU terug te winnen.

    Reactie door Plam — dinsdag 14 maart 2006 @ 3.22 uur

  10. @7 Inderdaad, dubbele bodem met een dubbele agenda. De vraag is niet of je voor of tegen verdere samenwerking en erger nog, de dienstenregeling bent. Je antwoord alleen in welke mate je sowiezo voor bent of je hebt geen mening. Kreeg een erg nare smaak in m’n mond na het invullen (invullen moet als je de volgende vraag wilt zien). Toeval of niet maar ik liep al smurfend op het web tegen een uitspraak van Voltaire aan: Het is erg gevaarlijk om gelijk te hebben, ten tijde van een regering die ongelijk heeft.

    Reactie door Fridtjof — dinsdag 14 maart 2006 @ 3.24 uur

  11. Met deze tendentieuze “enquete” worden wij voor de zoveelste keer in een richting gedreven die wij totaal niet willen.
    Mijn voornaamste bezwaar daartegen is:
    Wat wordt er mee gedaan?
    Gaat men zoals gewoonlijk de feiten verdraaien en daarmee aantonen dat wij er volledig vóór zijn?
    Mijn wantrouwen tegenover deze regering is niet voor één keer bewezen.
    Het gebeurt telkenmale dat mijn weinige haren ten berge rijzen over de genomen besluiten. Zogenaamd genomen op “democratische” gronden.
    En waar dat dan weer op slaat is mij ten ene male ontgaan.
    Het komt er menigmaal op neer om de Kapitalisten te ontzien en het weinig verdienende “PLEPS” uit te kleden.
    Die hebben een te grote bek en zijn het niet eens met deze “heren”.

    Reactie door Ouwe Dirk — dinsdag 14 maart 2006 @ 8.37 uur

  12. @6 Hallo hier zijn we weer. Maak je maar niet te druk, dat is slecht voor je socialistische hartje. Uit de liberaal conservatieve hoek is doorgaans meer kritiek op het politieke project Europa dan vanuit linkse hoek (vooruit de weinig consistente SP uitgezonderd). Economische samenwerking graag, vedere intergratie en daarmee opgeven van soevereiniteit? Nee dank u, dat leidt tot verdere vervreemding.

    Overigens is het misschien wel aardig om erop te wijzen dat niet Balkenende (onze onovertroffen leider) persoonlijk de beweging Europa in gang heeft gezet. Je verhaaltje over de olifant slaat weer nergens op: je eigen ego een beetje opkrikken door anderen zwart te maken is uiteindelijk nogal kinderachtig.

    Reactie door diederik — dinsdag 14 maart 2006 @ 9.11 uur

  13. Ik heb ook het onderzoek ingevuld en was er zeer teleurgesteld over (net als over het kabinet Balkenende). Er zat geen enkele vraag tussen over de eventuele staatrechtelijke indeling van Europa. Worden we een federatie, wat is de macht van het Europese parlement, komen er echte Europese rechters, wat is de invloed van de burgers? Dat zijn m.i. de vragen waar we over moeten discussieren, aangezien het huidige Europa op een totaal ondemocratische en niet transparante manier “bestuurd” wordt. Het tekent helaas de nederlandse regering dat hier geen enkele aandacht voor is. Wel een hoop gedoe over een gekozen burgemeester in je gemeente, maar als burger heb je niks te zeggen in het Europa waar de echte beslissingen worden genomen (bv dienstenrichtlijn).

    Reactie door Cristian — dinsdag 14 maart 2006 @ 9.16 uur

  14. blijkbaar mag je in democratisch?nederland alleen je mening geven via een website .dus mensen zonder een pc worden buitengesloten
    1.moeilijk leesbare code
    2.veel op elkaar lijkende vragen over turkije.
    3.in vragen over turkije word onnodig het het geloof erbij gehaald (om het even welk)
    4.geboorte land ouders niet relevant
    5.ze vragen je postcode en hebben je e mail adres dus weten ze je identiteit .dus is deze enquete niet anoniem.(met de groeten aan de a.i.v.d.)
    kortom pure rechtse retoriek .
    persoonlijk ben ik tegen europa .omdat ik vind dat ieder land zijn eigen identitiet en cultuur diend te houden .daar deze verschillen europa interesant maken en houden .
    wel vind ik dat we onze welvaart wereldwijd moeten delen (de onze kan voor sommige poengraaiers heel wat minder)maar daar hebben we geen liberale grondwet voor nodig .vergeet niet dat onder het huidige europa van barosso,berlusconi,blair,BALKENENDE!!!!!!!!! (DIE VERREKTE B TOCH)in nederland de VOEDSEL BANKEN ZIJN ONTSTAAN EN GROEIENDE TERWIJL DE TOPMANAGERS RIANTE BONUSSEN VANGEN !liberaal europa nee !! sociaal europa JA!!!!!
    vergeet tijdens het invullen niet dat we bijna een jaar geleden door van aartsen (net als nicolai van de v.v.d.) voor communisten zijn uitgemaakt .en brinkheurst dreigde dat het licht zou uitgaan .kortom een beter europa begint hier in nederland .door die rechtse kabinets ballen dit mooie land uit te jagen .

    Reactie door ,texas,henkie — dinsdag 14 maart 2006 @ 9.22 uur

  15. Deze enquête is overbodig, er is al `NEE!’
    gestemd, voorts is het voer voor weer een Europese D-base die tegen je gebruikt kan worden omdat postcode en geboortedatum verplicht zijn, gekoppeld aan een ip-nummer
    kan er weer extra data-info over de goedlachse deelnemer worden opgeslagen.

    Reactie door Emiel — dinsdag 14 maart 2006 @ 9.25 uur

  16. Diederik begint zich zowaar een beetje te herkennen in de SP.
    De wonderen zijn de wereld blijkbaar nog niet uit :)

    Reactie door Wattenstaafie — dinsdag 14 maart 2006 @ 9.30 uur

  17. @14 Wrattenstaafje,
    De SP politiek is een rare mengelmoes van socialistiese, populistische en persoonlijke opvattingen van Marijnissen. Bij sommige aspecten, als bijvoorbeeld Europa, wordt een goede analyse gemaakt. Brussel is een moloch geworden, waar de Sovjets in hun beste dagen trots op zouden zijn. Eea leidt tot vervreemding van de overheid, en erger nog, tot vervreemding van onze eigen afkomst (en dus onszelf). Voor het wegrelativeren van nationale cultuur komt niets in de plaats, want Europese cultuur bestaat niet, of alleen in beperkte mate bij de bestuurlijke elite.

    Reactie door diederik — dinsdag 14 maart 2006 @ 9.50 uur

  18. @12 Diederik

    Ach, ik maak me niet zo druk, behalve over en voor mensen die het nodig hebben. Wat betreft mijn socialistisch hartje, die heb ik niet. Een sociaal hart wel.

    Ik ben voor elk sociaal en humaan initiatief van welke partij dan ook. En verhaaltjes moet je niet zo serieus nemen, behalve als je je aanesproken voelt dan.

    En toen kwam er een olifant met een hele grote……….

    Reactie door Red Bat — dinsdag 14 maart 2006 @ 9.57 uur

  19. Wederom erg leidende stellingen, heb dus veel opmerkingen geplaatst, alleen een economisch belang van Europa is gezien de steeds groter wordende globalisering niet handig.Mensrecht, Minderheden;zullen door globalisring ook meer komen,( immers sinds mensheugenis is er economisch vluchtgedrag)!Milieu zijn dringerder zaken, economie zorgt wel voor zichzelf, voor wie in gebakken lucht en voorspelling geloofd!
    Meer communicatie is nodig en handhaving binnen oudstaten van eigen regelgeving:Europese bergroting is een zooitje!Geldverspillende verhuizing iedere maand, onzin!
    Wij willen profiteren maar alleen economisch, dat is wel de oprichtingsreden van EU, echter met al dat onrecht niet meer van deze tijd!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 14 maart 2006 @ 10.08 uur

  20. Ja ja, dat is prachtig maar ik wil wel eens wat van deze regering weten. Namelijk:

    1.Beseft deze regering wel dat het overgrote deel van het volk geen vertrouwen meer in ze heeft?

    2.Waarneer stopt deze regering met “regeren”? ( gezien punt 1)

    3.En waarom gaat deze regering gewoon door met een rammelende vvd en een bijna verdwenen d66?

    4.Waar is het sociale gezicht van het cda? (als dat überhaupt al bestaan heeft)

    Ach, zo maar een paar vragen…..

    Reactie door Gandalf — dinsdag 14 maart 2006 @ 10.34 uur

  21. @16 Hallo Wrattenschaafje!

    Over die verhaaltjes zou ik met de volksschrijver willen zeggen: er is niks tegen oudehoeren zolang er Gods zegen maar op rust.

    Wel zie ik enige spanning tussen het grove verhaaltje, en het hoog opgeven over je sociale inborst. Laten we met elkaar toch niet zo opscheppen over onze sociale en humane motieven, maar vooral er op bedacht zijn dat we allemaal meestal uit eigenbelang handelen. Niet idealistisch, maar wel realistisch. Ik stop er mee voor vandaag. Groet.

    Reactie door diederik — dinsdag 14 maart 2006 @ 10.35 uur

  22. Gewoon een keer op de website van eurotransparant kijken wat er allemaal loos is daar in Brussel. Als je dan nog zin hebt in een Verenigd Europa vrees ik dat er een steek bij je los zit.

    Reactie door Toike — dinsdag 14 maart 2006 @ 10.42 uur

  23. @17 en 21 Diederik,

    Het is Wattenstaafie, gelieve niet zo grof te doen.
    Dank u.

    Reactie door TOMAAT — dinsdag 14 maart 2006 @ 10.44 uur

  24. Toike,
    Dat is wel wat makkelijk. Europa is niet alleen maar slecht, als ondernemer kan ik bijvoorbeeld zonder veel problemen mijn productenin België verkopen. Ook als toerist zijn er voordelen.

    De Van Buitenen lijkt me een rare kwiebus, maar dat terzijde.

    Reactie door Magda — dinsdag 14 maart 2006 @ 10.46 uur

  25. @20

    In principe kiezen we onze volkskvertegenwoordigers voor vier jaar, en is de regeerperiode ook vier jaar. Dat is heel goed, want dat geeft ze wat ruimte om iets boven de grillen van het verveelde volk dat altijd maar “meer meer” en “anders” wil, uit te komen. Nog even geduld dus. Bovendien doet het kabinet het best goed.

    Reactie door Kaftan — dinsdag 14 maart 2006 @ 10.51 uur

  26. Off topic: Ja, we komen weer bij het sociale gezicht uit waar Balkenende zelf nog steeds niet uit is, vandaar ook die vele verbouwingen aan z’n smoel.
    @24 Kaftan: Bovendien doet het kabinet het best goed. Tsja, als je even in je achterhoofd houdt hoe het tot stand is gekomen en dan de geproduceerde rotzooi er eerst weer vanaf trekt, dan ziet het er al een stuk minder rozekleurig uit, de slachtoffers die zelfmoord gepleegd hebben door hun nazi wao keuringen, de mensen die door hun geen dak meer boven hun hoofd hebben, geen gas meer hebben, geen elektrisch meer hebben, geen water meer hebben, geen voedsel meer hebben, geen geld meer hebben. Ja hoor, dit kabinet doet het fantastisch, ja, voor bepaalde groeperingen zoals de upperclass, zoals vanouds .

    Reactie door The Scarlet Pimpernel. — dinsdag 14 maart 2006 @ 11.15 uur

  27. Het invullen van die vragenlijst duurt 45 minuten. De peiling komt in de plaats van de voorgenomen Brede Maatschappelijke Discussie. Voor een techneut is het niet moeilijk om die vragen zodanig in die peiling te zetten dat de voorgeprogrammeerde computer pecies dat er uithaalt wat de regering wilt. Met andere woorden fraude gevoelig. In de Volkskrant van vandaag stond het arikel: Nieuwe vraag: wat wil Nederland wel in Europa?
    En een volgend artikel: Europa wordt uit elkaar gespeeld door de invoering van de euro.
    Maar gelukkig stond ook een ander artikel:

    NU OF NOOIT ,

    Deze slagzin had ik in de 50 jaren op mijn groene baret, NUNC AUT NUNQUAM.

    “Nu of nooit” is een goede slagzin om daarmee op 14 Mei 2007 de verkiezingen in te gaan. Wij zijn voor een europese samenwerking maar tegen een super kapitalisch Europa, met al zijn ellende van dien. Ik zou willen zeggen Europafielen blijft met je rotpoten van Nederland af.

    Reactie door Henk Hiensch — dinsdag 14 maart 2006 @ 11.36 uur

  28. @8, Wattenstaafie.

    Helemaal met u eens, Wattenstaafie! Wat ‘n domme vragenlijst en, inderdaad, hoe tendentieus! Ik ben benieuwd, hoeveel het kabinet betaalt aan de makers van die onzin, want dat is weer ‘n gigantische blunder. Er is helemaal niet over nagedacht, of er zit ‘n ‘verborgen’ agenda achter (‘n niet door de ondervraagde te achterhalen verband dat ‘n niet door de ondervrager vermeld resultaat oplevert; hoe noemen ze dat ook alweer….?). Wetenschappelijke waarde: O.O.

    Reactie door Boudewijn Pleines — dinsdag 14 maart 2006 @ 12.00 uur

  29. Inderdaad een flut-enquette!

    Je kan er alle kanten mee uit, behalve de goeie.
    Typerend voor het CDA.
    En inderdaad “doodzonde” van het geld.

    Reactie door TOMAAT — dinsdag 14 maart 2006 @ 12.22 uur

  30. Dinsdag 14 Maart 2006

    DEN HAAG (ANP) – Minister Bot van Buitenlandse Zaken is kritisch over het plan van staatssecretaris Van Hoof (Sociale Zaken) om vanaf 1 mei de grenzen voor werknemers uit Polen en andere EU-lidstaten volledig te openen.

    Bot (CDA) vreest problemen voor de Nederlandse arbeidsmarkt als de omringende landen blijven vasthouden aan de beperkingen voor werknemers uit deze landen. ,,We moeten niet het putje worden waar al het water naar toestroomt”, zei hij dinsdag na afloop van een overleg met collega-bewindslieden, waarbij Van Hoof (VVD) zijn plan op tafel heeft gelegd. Op dit moment mogen werknemers uit de nieuwe EU-landen alleen in Nederland aan de slag als het Centrum voor Werk en Inkomen daarvoor toestemming heeft gegeven.

    Bot is in beginsel voor het openen van de grenzen voor werknemers uit nieuwe EU-landen, onderstreepte hij dinsdag, maar hij heeft zijn twijfels als Nederland dat als enige zou doen. In de Tweede Kamer zijn CDA en PvdA huiverig voor het openen van de grenzen.

    Dit toont duidelijk de problemen van Europa, iedreen wil alleen profiteren, echter lasten, homaar!

    Economische agenda van Europa alleen is niet voldoende, dus graag ander Europa en geen grondwet, want dan zit je eraan vast!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 14 maart 2006 @ 12.27 uur

  31. “Economische samenwerking” Er wordt dan nog samenwerking bijgenoemd. Maar het gaat puur om de economie. Hun economie. Nu al in Rotterdam, miljoenenfraude met Poolse arbeiders. Door een (louche) uitzendbureau. Vrindjes van M. Pastors?

    Reactie door Jan Nijman — dinsdag 14 maart 2006 @ 12.31 uur

  32. Miljoenenfraude met Polen in Rotterdamse haven

    DEN HAAG (ANP) – De Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (SIOD) heeft met de politie in de Rotterdamse haven een miljoenenfraude met Poolse werknemers opgerold. Vijf leidinggevenden van een maritiem uitzendbureau zijn zondag opgepakt.
    Volgens de z…

    Trackback door Red Bat — dinsdag 14 maart 2006 @ 12.31 uur

  33. @16 Diederik 10.35 uur

    Volgens mij is je comment abusievelijk aan mij geadresseerd en bedoeld aan Red Bat 9.57 uur?

    Reactie door Wattenstaafie — dinsdag 14 maart 2006 @ 12.44 uur

  34. @ Diedrik 12):

    Meer economische samenwerking hoeft helmaal niet noodzakelijkerwijs ook het verder opgeven van soevereiniteit te betekenen. Het hangt er maar van af hoe je die samenwerking vormgeeft.

    En ach, jouw “onovertroffen leider” Balkenende zal bij de volgende Tweede Kamerverkiezingen echt wel afgestraft worden voor zijn onchristelijke beleid, hoor. :)

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 14 maart 2006 @ 12.52 uur

  35. heb even een paar vragen gedaan bij http://www.nederlandineuropa.nl maar volgens mij is de sp site echt veel duidelijker met zijn vragen whahahahahaha europa nee!!!!! dat hebt ik toch gestemd en nu wille ze al weer.Kunne die vragen niet makkelijker en niet zo uitgebreid,daar neemt een simpele burger gelijk afstand van die neemt de moeite niet om die lijst vragen door te nemen.Gewoon simpel ja of nee is veel beter en desbnoods een verhaal erbij

    Reactie door Johan Wieles — dinsdag 14 maart 2006 @ 13.21 uur

  36. @33 Sorry, Wattenaarsje!

    Reactie door Diederik — dinsdag 14 maart 2006 @ 13.45 uur

  37. uitbreiding EU en integratie zijn niet los van elkaar te zien,mijn vraag:
    hoe kan een volk,waar de geloofsovertuiging nadrukkelijk “VERBIED” om te integreren zich vestigen in westerse beschavingen?
    vraag 2:hoe kan je volkeren die elkaar al eeuwen naar het leven staan door dit soort geloofsovertuigingen leren met elkaar om te gaan in een land als Nederland.
    naar mijn idee komt het dan toch echt op “verplichten” aan.
    de uibreiding van de EU moet stoppen,sterker nog ben ik van mening dat we er beter uit kunnen stappen.
    de minister onderschat de handelspositie van ons land in zeer grote mate.
    ik zou wel eens willen zien wat andere europese landen kunnen zonder Nederland als handelsroute….
    wij worden naar mijn idee uitgeleverd aan de massa en onze Identiteit gaat verloren.
    het land word al stelselmatig ingericht met wetten en regels die vooral in eerste plaats rekening houden, met de normen en waarden en culturele aspecten van andere volkeren.
    niet alleen was het een NEE tegen de grondwet en/of europa maar werd er als eerste van tafel geveegd door onze minister, dat het GEEN stem was tegen de zittende regering,en dat het volk nog vertrouwen had in het kabinet.
    ik zou zeggen hou dan eens een nieuwe enquete: nu verkiezingen of in 2007?
    maar zo “mogen”wij het niet zien, wij “MOETEN” het zien zoals het kabinet ons uitlegd/voorschoteld/verplicht te zien.
    zelfs al wijzen alle signalen de andere kant uit…. [en dan zijn er nog wat feitjes die gewoon het doofpotje in gefrommeld worden naar mijn mening]
    je kan gaarkeukens nu wel voedselbanken gaan noemen, maar het blijft hetzelfde als voor en in WW2.
    ik schaam me voor mijn eigen land.
    ik schrijf nu al enige tijd naar 2e kamer leden en dergelijke over een periode van ongeveer 2 jaar. maar het beleid is duidelijk, NEGEREN!!! die onvermogenden!

    Reactie door iew — dinsdag 14 maart 2006 @ 13.47 uur

  38. Ja Olav Meijer ik had ook wat opmerkingen over de “onovertroffen FUHRER” J.P.B.

    Heil, heil SIEG HEIL.

    Waar heb ik dat meer gehoord?????

    Reactie door Ouwe Dirk — dinsdag 14 maart 2006 @ 13.48 uur

  39. Diederik, mag het alsjeblieft wat beschaafder?

    Ik heb het wel gedaan, die enguete, en ik was binnen 15 minuten klaar en heb als opmerking gezegd dat ik samenwerking in Europa prima vindt, zolang die maar begint op het sociale vlak en het welzijn van de inwoners van alle landen van Europa. Als dat goed gaat komt de economie vanzelf goed, denk ik.
    Verder denk ik ook dat ze precies weten WIE de enquete invullen. E-mail adres, postcode kan je anders invullen en dat pakt-ie toch, maar ze zullen zeker ook mijn IP nr al hebben. Weten ze dat ik fel gekant ben TEGEN DIT Europa. Dit Europa dat alleen nog maar over geld gaat en de mensen en het milieu gewoon links laten liggen.

    Reactie door L.M. Lembeck — dinsdag 14 maart 2006 @ 13.55 uur

  40. ik heb de enquete ook gedaan en hij is op een aantal punten zo in elkaar gezet dat iemand die het niet goed snapt of leest,NEE wil zeggen maar dat er toch JA uitkomt.
    ik vond het een enquete waar ze straks na de uitslag weer alle kanten mee op kunnen die ze wenselijk vinden….

    Reactie door iew — dinsdag 14 maart 2006 @ 14.19 uur

  41. @25 Gij zegt : bovendien doet het kabinet het best goed. (?)
    Mag ik vragen waaruit dat blijkt?

    Reactie door Gandalf — dinsdag 14 maart 2006 @ 14.20 uur

  42. Mijn commentaar bij de digitale kabinetsenquête op http://www.nederlandineuropoa.nl:

    In principe wordt in deze vragenlijst uitgegaan van de Europese Unie, zoals die zich nu ontwikkelt. Maar ik ben weliswaar voorstander van Europese samenwerking, maar dan op een heel andere leest geschoeid dan de huidige. Een meer werkelijk sociaal Europa, met echt soevereine staten die met elkaar samenwerken. En niet zo’n eenzijdige gerichtheid op een “vrije markteconomie”. Hiermee in tamelijk schril contrast staat de huidige situatie: nu komt al de helft van de regelgeving, geheel van neo-liberale snit, uit de Brusselse burelen, met een zwakke democratische legitimatie.

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 14 maart 2006 @ 14.35 uur

  43. Het enquette-niveau:

    Zullen we het schoolreisje door laten gaan?
    Ja/nee

    We gaan 1 naar de Efteling 2 naar Madurodam.
    Optie 1/ optie 2

    Mag Pietje uit klas 1 ook mee?
    Ja/nee

    Moet Pietje hiervoor extra betalen?
    Ja/nee

    Vindt U dat wij met zijn allen voor Pietje dienen te betalen?
    Ja/nee

    Moet Pietje dan een korte broek aan of mag hij net als wij een lange broek dragen?
    Ja/nee

    Als Pietje lastig gevallen wordt, ruzie krijgt, moeten wij hem dan helpen?
    Ja/nee

    Reactie door Wattenstaafie — dinsdag 14 maart 2006 @ 14.40 uur

  44. Wattenstaafje, je vergeet:
    De schoolreiscommissie bepaald alles en over de uitslag van dit onderzoek kan niet gecorrespondeerd worden!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 14 maart 2006 @ 14.45 uur

  45. @39 Een ieder heeft zo zijn eigen Europa, wat ook weer blijkt uit uw reactie. De een denkt aan economie, u legt vooral de nadruk op sociale regelingen. Ik moet er niet aan denken om de Franse sociale regelingen hier in te voeren, u moet er waarschijnlijk niet aan denken om de Britse toestanden hier te hebben. En zo heeft ieder land behoefte aan zijn eigen sociale wet- en regelgeving. Niet iets voor Europa, dunkt me.
    Het was een plagerijtje, maar de ingrepen in de WAO en ziektekostenstelse, het op orde brengen van overheidsfinanciën, het oog vragen voor waarden en normen en gezinsbeleid en een balans in het vreemdelingenbeleid, vindt ik belangrijke wapenfeiten. Dat zal niet iedereen met me eens zijn, maar we wisten toch allemaal al tientallen jaren dat WAO en ziektekosten op de schop moesten.

    Reactie door Diederik — dinsdag 14 maart 2006 @ 14.49 uur

  46. @41 Gandalf, zie 45. Voeg daarbij nog dat we bespaard zijn gebleven voor terroristische aanslagen.

    Reactie door Diederik — dinsdag 14 maart 2006 @ 14.51 uur

  47. Moet eerlijk toegeven dat ik dit wel n goed initiatief vind. Waarom doen ze dit niet vaker?!?!

    Reactie door hilly — dinsdag 14 maart 2006 @ 15.14 uur

  48. @47 hilly
    Waarom doen ze dit niet vaker?

    ‘Ze’ doen niet anders dan tegen de wil van het volk hun zin doordrammen! Ben je misschien vergeten dat er nét een referendum aangaande deze kwestie is geweest?
    Dat deze uitslag ondubbelzinnig NEE luidde?
    En dan nu gewoon deze uitslag negerend het weer opnieuw probeeert!

    Groet

    Reactie door Wattenstaafie — dinsdag 14 maart 2006 @ 15.26 uur

  49. @46 Is kaftan dezelfde als diederik?
    Wapenfeiten?
    Normen en waarden belijden met de mond want de regering zelf heeft er niets aan gedaan.
    Het ziektenkostenstelsel op de schop? Ipv meer handen aan het bed is de administratieve rompslomp gigantisch geworden.
    De wao op de schop. Wie weet inmiddels nog niet wat dit voor veel mensen heeft betekend. Een regering die praat over normen en waarden ontbreekt het aan fatsoen en scheidt het kaf niet van het koren maar gaat tekeer als een olifant in een porseleinkast. Inmiddels zijn de wapenfeiten van dit kabinet desastreus geworden voor met name de zwakkere in de samenleving. Mooi dat Balkenende ons een terroristische aanslag heeft bespaart. Toe nou even zeg.
    Verder alles in orde?

    Reactie door Gandalf — dinsdag 14 maart 2006 @ 15.38 uur

  50. Geachte Jan Marijnissen,

    Ik vindt het jammer dat er niet meer publiciteit aan dit onderzoek is gegeven. Ik heb dit onderzoek via NU.nl gevonden, en dat is een slechte zaak, men zou direct naar dit soort onderzoeken moeten worden verwezen door folders of andere soorten van publiciteit. De rechtmatigheid van dit onderzoek zou ter discussie moeten worden gesteld aangezien het niet evenredig is met de gemiddelde meningen van de bevolking. Dit aangezien niet iedereen op de hoogte is van, en de kans heeft om, zijn mening te geven. Daarom zou het mij ten zere spijten als mede door mij deelname de uitslag van dit onderzoek wordt gebruikt als stem van NL.Daarom hoop ik dat de SP als oppositiepartij de discussie aan gaat met de momenteel zittende regering over de hierboven vele malen genoemde punten.

    hoogachtend,

    RvS

    Reactie door Ruud — dinsdag 14 maart 2006 @ 15.55 uur

  51. @ Gandalf
    Misschien overbodig maar niets aan toe te voegen!
    Niet te miskennen ‘wapenfeiten’ van falend beleid.

    Mocht overigens afgelopen weekeinde weer in een discussie aanhoren dat het weer veel beter gaat met de economie, -met veel bravour gebracht- dat deze aantrekt.
    Wat of hij er zelf van heeft gemerkt en verwacht er van te gaan merken?
    Tja toen was het stil..

    Reactie door Wattenstaafie — dinsdag 14 maart 2006 @ 15.59 uur

  52. @Wattenstaafje:uitzendbanen en flexwerk merk je ervan, alleen is dat geen vast werk volgens banken!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 14 maart 2006 @ 16.15 uur

  53. Volgende ellende is vast net als in Frankrijk:ontslagversoepeling!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 14 maart 2006 @ 16.18 uur

  54. manipulatief en onvolledig.
    Ik kijk wel linker uit dan zo ‘n enquete in te vullen. Big brother..
    er komt een tijd dat scepticisme tegen een verenigd Europa wordt uitgelegd als een terreurdaad.

    Reactie door kaatje — dinsdag 14 maart 2006 @ 16.41 uur

  55. @ Sabineke

    uitzendbanen en flexwerk….

    Dat is geen aantrekken van de economie,
    het zijn stuiptrekkingen.

    Reactie door Wattenstaafie — dinsdag 14 maart 2006 @ 16.50 uur

  56. Het logo van de de mening over de EU die de reging wil weten, zie boven, lijkt anders verdacht veel op die van dat foldertje tegen terrorisme, zie onder:
    http://www.nederlandtegenterrorisme.nl/home

    Reactie door Emiel — dinsdag 14 maart 2006 @ 16.59 uur

  57. @54 kaatje

    ‘er komt een tijd dat scepticisme tegen een verenigd Europa wordt uitgelegd als een terreurdaad.’

    Het wordt door sommigen nu al hooghartig gezien als onzindelijk denken.
    Als ‘second class brains’

    En Big Brother….het ontbreekt er nog maar nét aan dat je ook niet je naam en adres moest invullen..
    Waarschijnlijk schat men de intelligentie van de deelnemers dusdanig in, dat wanneer dit wel vereist zou zijn, men hierna rustig zou durven besluiten met: ‘op grond van de door U verstrekte gegevens kan niet Uw identiteit achterhaald worden’

    Nou die identiteit is allang bekend hoor, IP-tje is al voldoende.

    Reactie door Wattenstaafie — dinsdag 14 maart 2006 @ 17.06 uur

  58. @57, Wat’nstaafie.
    En dan? Je lust ze toch zeker rauw?
    En ook, die vragen, in verhouding tot de opties voor beantwoording – en dus ook het aanvinken – kun je op zoveel manieren uitleggen. Er valt, volgens mij, geen enkele eenduidige conclusie uit die ‘quiz’ te trekken. Echt niet één. Behalve, daaruit volgend, dat het van ‘n bedroevend niveau is.

    Reactie door Boudewijn Pleines — dinsdag 14 maart 2006 @ 17.32 uur

  59. Beste Meneer Pleines

    Begint U nu ook al fratsen uit halen met mijn alias? :)

    En ja ik lust ze rauw, hoewel ik doorgaans heel zorgvuldig ben m.b.t wat ik eet!
    Hier zit namelijk een luchtje aan!

    Reactie door Wattenstaafie — dinsdag 14 maart 2006 @ 17.42 uur

  60. Au! Nee! Niet weer een website! Ik ben die referendumwebsite en nederlandtegenterrorisme.nl nog geneens te boven, komen ze met nog meer propagandistische pulp… :(

    Reactie door J3roen — dinsdag 14 maart 2006 @ 19.38 uur

  61. Wattenstaafke en andere.
    De agenda voor ontslagversoepeling en aanverwante zaken die neerkomen op het afbreken en indammen van de rechten van de werknemers, ligt allang klaar. Flexibele arbeidsmarkt is het toverwoord om alles maar dan ook alles in het belang van de “grote ondernemingen”door te voeren. Het is een complot, als je het mij vraagt. Op naar METROPOLIS. (Frits Lang)

    Reactie door Gandalf — dinsdag 14 maart 2006 @ 20.03 uur

  62. Het is werkelijk te grof hoe het kabinet hiermee de kiezer schoffeert: de uitslag van het referendum was `Nee!’ Waarom wil deze regering dan nog `Uw mening’ weten?

    Nee = nee, dus niet achterbaks naar een ja vissen via een besmuikte achterdeur!
    En uit wat voor fonds wordt deze glibberige colportage betaald?
    Kamervragen a.u.b.!

    Reactie door Emiel — dinsdag 14 maart 2006 @ 20.49 uur

  63. @ 62.

    Uit EU sociale fonds.

    Reactie door khosrow — dinsdag 14 maart 2006 @ 22.05 uur

  64. @21 en @36 Diederdrèk, gedraag je, of wil
    je eigenlijk liever terug naar je áchter-
    land, maar is de sfeer dáár nóg niét her-
    steld? Wat jij denkt te kunnen, kan men hier ook en je wilt er vast geen wedstrijd
    van maken. Als je goed leest, zie je precies wie hier de gástheer is, wie zijn
    gásten zijn die hier een doorlopende uitno-
    diging hebben en daar kunnen er nog heel
    veel bij, mits ze …..dat ga ik dus niet
    nóg eens herhálen…………………….

    Reactie door Madelief — dinsdag 14 maart 2006 @ 22.21 uur

  65. Onderstaande reactie heb ik zojuist ook achtergelaten op de Europapagina van de SP website.

    Er is iets mis met het onderzoek op de website die de regering heeft opgezet met tot doel te peilen wat de Nederlandse bevolking nou eigenlijk met Europa wil. De meeste vragen zijn erg tweeslachtig en lijken bedoeld om de mensen op een dwaalspoor te brengen en de uitslag te manipuleren. Daarbij zijn de antwoordmogelijkheden beperkt en zijn de antwoorden op sommige vragen voor meerdere interpretaties vatbaar. De regering wil de uitslag van dit onderzoek gebruiken als uitgangspunt voor de besprekingen van Juni. Ik vrees echter, dat de regering – als opdrachtgever van het onderzoek – teveel invloed kan uitoefenen op de uitslag. Ik wordt in dit vermoeden alleen maar gesterkt door het feit dat het, zoals ook bij eerdere “internetstemmingen” al is gebleken (o.a. grootste Nederlander), mogelijk blijkt te zijn de enquete meerdere malen vanaf dezelfde PC in te vullen. Ik heb dit gisterenavond in een uurtje tijd zo’n keer of vijf gedaan. Als ik dat vijf keer in een uur kan, hoeveel keer kunnen, laten we zeggen, tien ambtenaren van het ministerie van Buitenlandse Zaken dat dan in acht uur en dat 75 dagen lang?! Ik heb sterk de indruk dat de regering ons alsnog die verachtelijke grondwet door de neus wil boren en dat mag niet gebeuren. Ik ben niet tegen Europese samenwerking, maar ik ben wel tegen de verregaande bemoeienis van Brussel met allerlei aangelegenheden die eigenlijk alleen Nederland iets aangaan.

    Breda
    Stan van Steen

    Reactie door Stan van Steen — woensdag 15 maart 2006 @ 10.31 uur

  66. Vraag gestuurd naar Europees bureau in Den Haag: kwalijke kwaliteit, erg leidende vragen, dus veel commentaar geleverd, in hoeverre wordt dit meegenomen in het definiteve verslag van Europa enquete?

    Uw vraag wordt zo spoedig mogelijk beantwoord: het zal me benieuwen??

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — woensdag 15 maart 2006 @ 12.03 uur

  67. @64 tut tut tut. Een klein naamgrapje met Wattenstaafie mag niet? Maar de heer Red Bat mag wel zijn “genomen worden door olifant” verhalen poneren omdat hij de klassenstrijd een warm hart toedraagt? U discrimineert mej. Madelief.

    Reactie door Diederik — woensdag 15 maart 2006 @ 13.06 uur

  68. “67 Diederik,

    Het is je nu door verschillende mensen hier gevraagd en je schijnt het niet te snappen of bewust niet te willen snappen.

    Het is tuut, tuut, tuut en niet TUT.
    En als je dit kleine naamgrapjes noemt, kan ik het helaas niet me je eens zijn, vind ze nogal grof.
    En dit probeer je met je tut, dus ook bij Madelief te doen.

    En wat Red Bat er allemaal uitkraamt is voor zijn rekening, maar wij willen geen persoonlijke aanvallen op de namen van de mensen hier aanwezig.
    Beetje respect zou niet misstaan.

    En als je dit niet bevalt, ga lekker terug waar je vandaan komt en neem die Red Bat meteen ook mee terug.
    Kunnen jullie schelden zoveel je maar wilt.

    Het is op dit log zo, dat je je gedraagt, zo niet, moet je gewoon opzouten!

    vriendelijke groet,

    Reactie door TOMAAT — woensdag 15 maart 2006 @ 13.51 uur

  69. @68 Nou, ik zal me maar wat inhouden, over humor valt niet te twisten. Ik hoop voor degene niet niet dat Wattenstaafie z’n “echte” naam is. Van beschaving merk ik hier trouwens bij veel reacties weinig, met als schandalig dieptepunt 38 (“Sieg Heil”). Maar dat zal wel humoristisch (strafbaar?) zijn omdat het over onze premier gaat. Maar u heeft gelijk dat we voor ons niveau ons maar niet teveel naar anderen moeten richten.

    Reactie door Diederik — woensdag 15 maart 2006 @ 17.05 uur

  70. @69 Diederik,

    Dit lijkt me niet onverstandig van je en als je ouwe Dirk zou kennen, zou je deze opmerking anders interpreteren.

    En of iemand hier nu onder een vast alias schrijft of niet, doet er niet toe!
    Daar hoef je nog niet zo denigrerend over te doen en misselijk makende zgn. grapjes over te maken.

    V.w.b. je commentaar op Madelief, geldt bij mij altijd de regel nog, als je mijn naam niet kent, dan zeg je maar MEVROUW, dus geen mej.

    Ben bang dat het wat van je tijd gaat vergen voor je de regels hier door hebt.

    Dit is een politiek weblog en geen chatbox.

    Ook niet de plaats om iemand persoonlijk af te zeiken.
    Als je hier in het vervolg rekening mee wilt houden zou ons dat zeer tevreden stemmen.

    Vriendelijke groet,

    Reactie door TOMAAT — woensdag 15 maart 2006 @ 17.16 uur

  71. @ Diederik
    Je mag met mijn alias doen wat je wilt.
    Het staat je vrij..
    Vaak zegt het ook wel iets over iemand wanneer deze zich van deze methode bediend, maar dat is mijn persoonlijke mening.

    Sjaak

    Reactie door Wattenstaafie — woensdag 15 maart 2006 @ 19.57 uur

  72. @61 Gandalf

    Ik kan niet echt veel info over de film Metropolis vinden, alleen wat op Wikipedia. Maar ik denk te begrijpen wat of je bedoeld.

    Groet

    Reactie door Wattenstaafie — woensdag 15 maart 2006 @ 22.10 uur

  73. @Diederik

    De door jou bedoelde kreet zal vast wel ironisch bedoeld zijn. Ze is in zoverre fout, dat eigenlijk het Ialiaanse equivalent gebruikt zou moeten worden. Immers, belangrijke CDA-prominenten, waaronder de voorbije ministerpresident Jan de Quay, waren aanhangers van Mussolini.

    Reactie door Drob — woensdag 15 maart 2006 @ 22.45 uur

  74. Wattenstaafje/Sjaak, ik heb min of meer beloofd uw alias niet te vervormen, hoeveel plezier ik er ook aan beleefde. Met mijn naam schijnt trouwens ook iets mis te zijn, want daar krijg ik hier ook wel eens reacties op. Ik probeer (ook) altijd inhoudelijk te reageren. Zie ook reactie 21: laten we ons zelf maar niet te veel op de borst slaan en ons moreel beter achten dan anderen.

    @73 Interessant, nooit iets over gelezen in CDA-brochures.

    Reactie door Diederik — donderdag 16 maart 2006 @ 8.57 uur

  75. @Diederik

    Nee, dat verzwijgen ze. Maar het is wel terug te vinden. Lees de notulen van de fusiebesprekingen tussen Jan de Quay en de fascistenleider Arnold Meijer van het Zwart Front er maar op na. Er staat zelfs in dat het Nederlandse volk misleid moest worden over de doelstellingen en dat de Quay tegen iedere vorm van democratie is. Louis Einthoven (later opperhoofd BVD) voegde er aan toe dat de Nederlandse bevolking eerst opgevoed moest worden (kennelijk in fascistische zin).

    Reactie door Drob — donderdag 16 maart 2006 @ 10.16 uur

  76. Klaarblijkerlijk nemen ze de burger niet serieus of ze ijlen wat na :gebruiken ze soms geestverruimende middelen ?

    Reactie door fred — vrijdag 17 maart 2006 @ 15.58 uur

  77. heeft er wel eens een form van onafhankelijke juridische hoogleraren dit eens onderzocht ,wat de consequenties zijn van aannamen van de Europese grondwet en de daarop gebaseerde andere wetten ?
    Of weet die Balk dat wel

    Reactie door fred — vrijdag 17 maart 2006 @ 16.01 uur

  78. ik ben begonnen aan de vragenlijst, heb hem niet afgemaakt, omdat volgens mij de beloofde anonimiteit niet gewaarborgd is.Dat is misschien nu niet zo erg, maar hoe is dat in b.v. 2015 of 2020?

    Reactie door Aad Sweep — zondag 19 maart 2006 @ 0.20 uur

  79. Ik ben aan de enquête begonnen, maar heb hem niet afgemaakt toen ik doorkreeg dat we weer eens belazerd worden. Uit de vragen die wel en die niet gesteld worden is voor mij de bedoeling duidelijk: De uitkomst (niet van het volk maar van een selecte groep)internetters moet als resultaat geven de Nederlanders zijn voor de grondwet als de toetreding van Turkije zo moeilijk mogelijk gemaakt wordt en er na Roemenië,Bulgarijen Turkije geen uitbreiding van de Unie meer komt. Alle ander bezwaren tegen de grondwet worden weggemoffeld. Wie heeft de inhoud van de enquête bepaald?

    Reactie door Reynold — vrijdag 24 maart 2006 @ 19.47 uur

  80. hierbij mjin mening nederland moet gewoon nederland blijven en daar bij kan je samenwerken maar elkland heeft zijn /haar staathoofd.
    klompen en tulpen horen bij nederland en geen burka,s of minerettes.
    ROOD WIT BLAUW.
    je bent dadalijk na de nieuwe partij zeker vreemde in eigen land en gelukkig mogen wij onze mening geven.
    net als de partij groep wilders en de lpf en vooral dat laatste heeft de kamer geprobeerd wakker te schudden .
    maar een iemand vond dat blijbaar niet nodig en die moest opgeruimt worden een polentiek spellentje.
    ik hoop van harte dat wilders hier wat aan doe of er moet een nieuwe pim op staan.

    Reactie door m de brabander-van der hul — zaterdag 1 april 2006 @ 9.03 uur

  81. Turkije bij de EU? Waarom uberhaupt een EU?

    Discussier mee, stem mee, lees mee op Europadebat.nl, een burgerinitiatief voor een brede maatschappelijke discussie over de toekomst van Nederland in de Europese Unie.

    Reactie door Jasper (Europadebat) — woensdag 4 oktober 2006 @ 18.48 uur

  82. Hoi Jan,

    de uitkomst van Nederland in Europa zal in juni worden teruggekoppeld aan de deelnemers (indien hiervoor toestemming gegeven). Tot op heden heb ik niets vernomen van de uitkomst van de enquete. Waarschijnlijk is het resultaat tegenvallend (mijn interpretatie) voor het huidige Europabeleid en worden daardoor de uitkomsten niet bekend gemaakt. Heb jij wel de uitkomsten of weet jij waar ik de uitkomst kan inzien?

    Mvg,

    Ruben

    Reactie door Ruben — maandag 9 oktober 2006 @ 10.19 uur