Breken met Bush

De doden aan Westerse kant in de oorlogen tegen Irak en Afghanistan worden door de media breed uitgemeten. Dat zijn er 3000.

Wat niet aan bod komt zijn de doden, veelal burgers, aan Iraakse en Afghaanse zijde. Alleen al in Irak zijn dit er minstens 33.000. Zaterdag 18 maart organiseert het Platform tegen de nieuwe oorlog, waar de SP deel van uitmaakt, een demonstratie op het Museumplein in Amsterdam.

De demonstratie roept Nederland op om te breken met de politiek van het huidige Amerikaanse bewind.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

dinsdag 14 maart 2006 :: 13.16 uur

107 Comments

107 reacties

  1. Het is meer dan verschrikkelijk wat daar gebeurt.
    De Bush kliek heeft dat op zijn geweten. En is ook verantwoordelijk voor de steeds geweldadige burgeroorlog.
    En J.P.B. hoort ook bij die kliek. Met daarbij Tony B.

    Wordt het volgende geweld Iran?

    Met de voorbereiding is hij al begonnen!

    Reactie door Ouwe Dirk — dinsdag 14 maart 2006 @ 13.35 uur

  2. —————————
    Uitgegeven: 13 maart 2006 07:25
    Laatst gewijzigd: 13 maart 2006 10:51

    LONDEN – Britse bedrijven hebben gezamenlijk zeker 1,1 miljard pond (1,7 miljard euro) verdiend in Irak, sinds de Amerikaans-Britse coalitie Saddam Hussein uit het centrum van de macht verdreef. Dat blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van de onafhankelijke waakhond voor bedrijven Corporate Watch en de Britse krant The Independent.

    The Independent stelt in de maandageditie dat zeker 61 bedrijven garen hebben gesponnen bij contracten in Irak. Het gaat onder meer om bedrijven die actief zijn in de beveiliging, de oliehandel en de architectuur.

    Een van de grootverdieners is volgens The Independent Amec. Dat bedrijf zou 500 miljoen pond (774 miljoen euro) hebben verdiend met onder meer het herstellen van elektriciteitsvoorzieningen.

    Volgens het onderzoek zijn de daadwerkelijke verdiensten in Irak voor Britse ondernemingen nog veel hoger dan de genoemde 1,7 miljard euro. Veel bedrijven zouden zwijgen over hun contacten in het Arabische land.

    Bron: Nu.nl
    ————————-
    Minstens 33.000 burgerslachtoffers…. 1,7 miljart euro MINIMAAL.
    Hoeveel is een mensenleven waard in de ogen van Groot Brittannië en de VS?
    Zij vinden het geen probleem om zoveel onschuldige mensen te treffen (want we hebben het nu over dodelijke slachtoffers, maar hoe zit het met gewonden, invaliden, nabestaanden?), maar hoor ze eens als het een burger van hun eigen land betreft! Dan moet de onderste steen boven komen!
    Mij bekruipt het enge gevoel dat in de ogen van de grootmachten bepaalde volkeren minder waard zijn.
    Ik leg de asociatie, jullie ook?

    Reactie door Monique — dinsdag 14 maart 2006 @ 13.54 uur

  3. The law of wild wild west = the law of jungle. Het einde is nu al zoek.

    Reactie door khosrow — dinsdag 14 maart 2006 @ 13.54 uur

  4. Vreselijk Monique!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 14 maart 2006 @ 14.02 uur

  5. Kan alleen maar huilen.

    Reactie door simone — dinsdag 14 maart 2006 @ 14.07 uur

  6. Die oorlogen hebben niks anders dan ellende opgeleverd. Waar Irak onder Saddam een veilig land was is het nu een chaos van jewelste. Saddam was dan wel een verschrikkelijk man, maar wat is Irak nu opgeschoten met zijn vertrek?

    Hetzelfde geldt voor Afghanistan.

    Het is gewoon om van te huilen hoe Amerika dit heeft aangepakt.

    Reactie door DJ Digital — dinsdag 14 maart 2006 @ 14.19 uur

  7. Ik deel de associatie van de grootmachten niet.
    De jouwe deel ik wel Monique.

    Groet

    Reactie door Wattenstaafie — dinsdag 14 maart 2006 @ 14.20 uur

  8. Daarom is het zo belangrijk je openlijk te verzetten tegen rascisme en discriminatie.

    Niet huilen maar vechten.

    Allemaal naar Amsterdam de 18e !!!

    Reactie door Pietje af — dinsdag 14 maart 2006 @ 14.23 uur

  9. En er moet weer een zondebok zijn voor deze malafide dicteerder, hijzelf heeft
    weer geen schuld:
    http://news.yahoo.com/s/afp/20060313/wl_mideast_afp/usiraqbushiran

    Reactie door Emiel — dinsdag 14 maart 2006 @ 14.24 uur

  10. wat mij vreselijk heeft gestoord, en nog…
    is dat zodra het land was in genomen er verklaard werd dat de oorlog was afgelopen in Irak…
    om het dan nu te verdraaien en het een burgeroorlog te noemen vind ik belachelijk!
    in mijn ogen is het gewoonover gegaan in een guerrillawar en hadden wij Nederland er niets te zoeken met een opdracht die pas kan worden uitgevoerd als de oorlog “daadwerkelijk” voorbij zou zijn.

    Reactie door iew — dinsdag 14 maart 2006 @ 14.39 uur

  11. @ Monique (2):

    Het is goed om naast jouw “aso-ciatie” ook een “associatie” te leggen. (De combinatie is perfect). :)

    Ook de door jou aangehaalde cijfers maken weer eens duidelijk: het gaat de VS en het Verenigd Koninkrijk helemaal niet om “democratisering”, maar om:
    -grote verdiensten voor particuliere ondernemers (vooral de grote, “bevriende” concerns);
    -een gemakkelijke toegang tot oliebronnen;
    -een militair-strategische positie in het Midden-Oosten.

    Duizendne burgerslachtoffers? Och, “collateral damage”, toch? :(

    KOMT ALLEN OP ZATERDAG 18 MAART A.S. NAAR AMSTERDAM!

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 14 maart 2006 @ 14.59 uur

  12. Kijken die wandaders wel eens in de spiegel? Dan durven ze zich heilig, democratisch, gelofig en kerk en moskeegaande leiders te noemen. Volgens mij geloven ze alleen in het achterlaten van lijken en vullen van eigen zakken.

    Reactie door khosrow — dinsdag 14 maart 2006 @ 15.03 uur

  13. Hebben de mensen in Irak dan geen recht op vrijheid zoals wij in Nederland? Hoeveel burgers zijn er wel niet omgekomen door toedoen van Sadam Hoessein? Dat zijn er heel wat meer dan die 33.000. En het merendeel van die 33.000 is het werk van Taliban en Al Qaida.

    Als de internationale gemeenschap onder leiding van de NAVO niet had ingegrepen hadden de burgers van Irak nog steeds onder het bewind van Sadam geleefd. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

    Reactie door Freek — dinsdag 14 maart 2006 @ 15.12 uur

  14. @13, Freek, dit wel dan?Wie zijn wij dat we bepalen wat goed is.Dat is aan een land zelf, volgens mij.

    Sadam is trouwens door VS in zadel geholpen na Russische invasie van dat land.

    Zoveel jaren ongein omdat iemand anders het beter weet.Hoogste tijd voor rust en eigen invulling van !

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 14 maart 2006 @ 15.23 uur

  15. @Freek — dinsdag 14 maart 2006 @
    en hoelang is het daarvoor dan wel toegestaan geweest? natuurlijk was het Saddam bewind verschrikkelijk!maar we hebben het wel eerst jaren laten bestaan,nu niet inneens gaan bagatelliseren wat er al die tijd is nagelaten.het is ook nooit de bedoeling geweest om ons land hiermee onveiliger te maken….
    ik noem het oorlog voeren over de rug van je westerse vrinden, ik wil echt geen kloon van de US worden hier, jij wel?

    Reactie door iew — dinsdag 14 maart 2006 @ 15.31 uur

  16. Ben benieuwd hoeveel Partij van de A-ballonnen er zijn dit keer. De uitbreiding van de oorlog naar Afghanistan is mede door de PvdA mogelijk gemaakt.

    @13, Freek

    Ging de inval in Iraq nu om Sadam, het voormalige bevriende staatshoofd, of om wapens die er niet waren?

    Reactie door Jan Nijman — dinsdag 14 maart 2006 @ 15.40 uur

  17. @Freek,
    Geloof jij écht dat het Bush om de mensenrechten te doen was in Irak?
    Waarom is hij dan niet actief in Sudan bijvoorbeeld waar duizenden sterven (veelal vluchtelingen) door de burgeroorlog? Waarom roept niemand dat daar vrede moet komen, dat die mensen recht hebben op leven en vrijheid?
    Wellicht omdat daar niets in de bodem zit dat Bush of Blair om kunnen zetten in keiharde dollars of ponden?
    Bush heeft maling aan mensenrechten:
    ——————————-
    Soldaten VS folterden kinderen in Abu Ghraib
    WASHINGTON – Amerikaanse militairen hebben in de beruchte Abu Ghraib-gevangenis Iraakse kinderen mishandeld om hun vaders aan het praten te krijgen.

    Dit bleek dinsdag tijdens een hoorzitting van het Amerikaanse Congres.

    Sergeant Samuel Provance vertelde de parlementariërs van het geval van de Iraakse generaal Hamid Zabar. Diens 16-jarige zoon die niets misdaan had, werd opgepakt. De jongen werd voor de ogen van zijn vader met ijswater besproeid. Ook werd hij opgesloten met gewone criminelen, terwijl bekend was dat hij daar een groot risico liep verkracht te worden.

    Provance sprak tijdens een hoorzitting over klokkenluiders die de wantoestanden in Abu Ghraib hadden onthuld. Hij werd zelf ook gedegradeerd.
    ——————————————-

    Reactie door Monique — dinsdag 14 maart 2006 @ 15.52 uur

  18. En is het trouwens niet héél erg opvallend dat de VS ene Osama Bin Ladin in het zadel hielpen waarna hij volksvijand nummer 1 werd, vervolgens werd ene Sadam Hussein door de VS sterk en machtig gemaakt en was hij de volgende volksvijand…

    Reactie door Monique — dinsdag 14 maart 2006 @ 15.54 uur

  19. ik zou graag een nieuw agentschap ter controle van de VS zien.
    genaamd “het star wars atoom agentschap”
    moet daar ook niet eens gecontroleerd worden?
    of zijn westerse beschavingen per defenitie vreedzaam en ongevaarlijk?

    Reactie door iew — dinsdag 14 maart 2006 @ 16.08 uur

  20. @Monique, je gaat je haast afvragen of je als bondgenoot geen risico verzekering dient af te sluiten!!

    Amerikaanse regering is al net zo wereld vreemd als de onze!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 14 maart 2006 @ 16.14 uur

  21. Ze gingen onder het mom dat Irak wapens had die ze niet mochten hebben van de VN resoluties. Maar die wapens bleken toen niet meer te vinden. Wat hadden ze toen moeten doen? Het land achterlaten in totale chaos? Wilde juliie dat dan? Ik denk het niet. En het is waar de VS hebben ooit Sadam en Bind Laden in het zadel geholpen. Achteraf bleek dat een foutje te zijn. En mag de VS dan dat foutje niet goedmaken, nadat Bin Laden 9/11 had gepleegd? De VS proberen nog tenminste hun fouten goed te maken, andere landen lopen met een bloedneus en doen niks.

    Reactie door Freek — dinsdag 14 maart 2006 @ 16.19 uur

  22. Westerse Beschaving… wat is beschaving? Landen die hun rijkdommen hebben opgebouwd door het bezetten en leegroven van andere landen en mensen te kopen, verkopen en gebruiken als slaaf (!).

    Is iedereen vergeten hoe de VS Nederland waarschuwde dat ze Nederland zouden binnenvallen als wij Amerikanen gevangen zouden nemen en willen berechten voor het Internationaal Oorlogstribunaal?

    Op dit moment zitten er in gevangenis van Abu Ghraib en diverse anderen (waaronder geheime locaties!) tientallen-duizenden ‘verdachten’ zonder enige vorm van proces, zonder officiele aanklacht (waarvan enkelen al sinds de eerste golfoorlog!), zonder recht op een advocaat maar wel met dagenlange verhoren en martelingen.

    Beschaving?

    Reactie door Monique — dinsdag 14 maart 2006 @ 16.23 uur

  23. Het is maar wat je foutje goedmaken noemt!!

    Stel dat Amerika nu eens al het geld dat nu door oorlog is gesoepeerd had gegeven en wat knowhow, dan praat je volgens mij van goed maken, zo niet!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 14 maart 2006 @ 16.23 uur

  24. @21, Freek

    Het wrange is dat de VS-regering met Osama en Sadam precies wisten wat ze voor vlees in de kuip hadden. Net als met Pinochet, Suharto, Mobutu en noem maar op.
    Dit soort lieden wordt vanwege hun nietsontziende bloeddorstigheid aan de macht gebracht, om de belangen van “ons” te behartigen. Het woordje “ons” is de grootste leugen van het verhaal dat rechts de wereld voorhoudt.
    Fouten kan je overigens niet herstellen door er nog een serie aan vast te plakken.

    Reactie door Jan Nijman — dinsdag 14 maart 2006 @ 16.29 uur

  25. En aan wie hadden ze dat geld moeten geven dan? Aan een mogelijke opvolger van Sadam? Die nog erger is?

    Reactie door Freek — dinsdag 14 maart 2006 @ 16.31 uur

  26. @ Jan Nijman
    Wat de 1 een fout vind, vind de andere weer niet. Dat is persoonlijk

    Reactie door Freek — dinsdag 14 maart 2006 @ 16.33 uur

  27. Als je de hele Sadam historie op een rij zet klappert menigeen met de oren.

    Sadammetje was kind-aan-huis bij Oncle Sam in de begin jaren. Sadam behartigde de belangen van hun. dus keek men een andere kant op toen deze troetel-dictator wat Koerden vergaste. De vs leverden zelfs de sateliet beelden.

    De oorlog met Iran was ook op verzoek van de yanks. Zij leverde de machinerie en trainden de legers.
    Het ging zover dat de VS zelfs Iran voorzag van wapens. Da’s pas geld verdienen. Wapens leveren aan alle twee de kampen.

    Na de uitputtende oorlog, die irak gevoerd had met de “hulp” van de amerikanen had iraq een flinke schuld. Dat wapentuig is niet goedkoop.
    Nu heeft Iraq veel olie en het geld stroomt binnen als ze daar de kraan verder open zetten, zij het niet dat de Verenigde emiraten de kraan verder openzette, zodat de olie goedkoper werd, en iraq in de problemen kwam.

    Sadam protesteerde daartegen bij zijn ‘vrienden’ de Amerikanen, maar deze vertelde hem ‘to go fuck himself’, waarop hij, na herhaalde dreigingen aan het adres van de emiraten binnen viel.

    Deze hele gebuertenissen hebben miljoenen levensgekost aan de Iraakse kant en Iraanse
    en tientallen miljoenen levens getraumatiseerd.

    Toen zijn de grootste sponsoren van terroristennetwerken, de emiraten, de vrienden van Bush senior geworden.
    De hulp van de VS bij het kapotmaken van Iraq was in goede aarde gevallen.

    Deze vrienden hebben flink geinvesteerd in de VS.
    De vriendschap met de Verenigde Emiraten gaat zo ver dat, meer dan de helft van de piloten, die het WTC binnenvlogen, het land niet tot de ‘as van het kwaad hoorde’.
    Nee de scapegoat was Osama, het achterlijke neefje van het grootste bouwbedrijf en holmaatjes van Bush senior.

    ipv de Bin Ladens eens flink aan de tand te voelen, werden ze snel het land uitgezet.

    Vervolgens is uncle Sam Afganistan binnegetrokken om de “dader” te pakken en om en goh, ze vonden hem niet. Hij was niet thuis en had zijn rolluiken omlaag !!.

    Later was Iraq de schuld dat er overal terrorisme is. (De oorlog tussen Iran en Iraq heeft daar helemaal niets mee te maken,…. yea right)
    Dus moest Saddam dood en de olie van Irak naar de VS.

    Straks komt Iran aan de beurt.

    Dat saddam een smerige moordenaar is geloof ik direct. En dat ze hem aan de hoogste boom ophangen vind ik prima. Maar ik zou graag dat de Bush ernaast hingen.
    Hij (en zijn clubje) hebben niet de trekker overgehaald, maar de opdracht gegeven om door veel leed te veroorzaken veel geld te verdienen.

    normaal in de criminaliteit worde de breinen achter de daden extra hard gestraft, maar nu niet. Nu worden ze president.

    Reactie door alexander — dinsdag 14 maart 2006 @ 16.38 uur

  28. @26, Freek

    Wat de 1 een fout vindt, vindt de andere weer niet.
    Persoonlijk?
    De fouten van sommigen (Bush, Blair, Berlusconi, Balkenende) beheersen de wereld waarin óók anderen proberen te leven.
    De fouten die sommigen (zoals jij?) niet zien willen, verpesten het voor de meesten.
    Persoonlijk? Misschien, in ieder geval maakt het duidelijk aan welke kant de oorlogshitsers staan. Niet aan het front, maar in een hele veilige schuilkelder.

    Reactie door Jan Nijman — dinsdag 14 maart 2006 @ 16.48 uur

  29. Is het mogelijk dat er wordt doorgegeven hoeveel mensen naar HET MUSEUMPLEIN komen a.s. ZATERDAG, dan nemen wij de zakdoeken wel mee.

    Reactie door simone — dinsdag 14 maart 2006 @ 18.14 uur

  30. @Reactie van Monique — dinsdag 14 maart 2006 @ 16.23
    dank je voor die aanvulling!

    Reactie door iew — dinsdag 14 maart 2006 @ 18.21 uur

  31. @22 Monique,

    Ik kan je hier alvast zeggen wat de “westerlijke landen” allemaal uitvreten onder het mom van beschaving, beslist geen beschaving is.
    Het is eigenlijk gewoon om je kapot te schamen.

    Reactie door TOMAAT — dinsdag 14 maart 2006 @ 18.37 uur

  32. @Monique,

    Dat het cabanet Balkenende medeverantwoordlijk is voor de ellende en de chaos in Irak staat voor mij buiten kijf. Vooral de verlichtingsfundamentalisten als Leon de Winter, Arend-Jan Boekestijn, Afshin Ellian en de hele sinistere kliek van leugenaars om hun heen zijn moreel en ethisch hun handen niet in onschuld wassen. Zij hielpen Bush zijn leugen, door middel van angst en manipulatie, aan het Nederlandse publieke opinie te verkopen. Resultaat van deze zogenaamde oorlog tegen Saddams WMD is dat duizenden Iraakse onschuldige burgerslachtoffers vielen. Het land glijdt af naar een totale chaos die nog tientallen jaren zal duren.

    Reactie door Gert — dinsdag 14 maart 2006 @ 18.52 uur

  33. Heel die zogenaamde ‘strijd voor vrijheid en democratie’ verliest zijn geloofwaardigheid als dat onder leiding van de huidige U.S.A. moet gebeuren. Onze grote vriend en bondgenoot, dictator tegelijk, trekt zich met het grootste gemak niets aan van het internationale recht, noch van mensenrechten!! Hoe kan zo’n boeman nu dezelfde rechten verdedigen?
    Het “Either you’re with us or you’re against us” klonk meer als een bedreiging dan als een internationaaldemocratische nuancering! Daar waar scheiding van kerk en staat een hoog goed is binnen onze westerse democratie,staat deze president rustig met een bijbel in de hand te verklaren dat er één boek belangrijker is dan het wetboek!! Onze eigen westerse ayatholla, die van harte meedoet met het in de fik steken van onze wereld….

    Reactie door Rinus G — dinsdag 14 maart 2006 @ 18.52 uur

  34. @ 28 Jan Nijman

    Oorloghitsers? Bedoel je mij? Ik geef alleen maar mijn mening, ben ik dan gelijk een oorlogshitser?

    Ik vraag me af als SP zou regeren, hoelang zij dat dan volhouden? Erg makkelijk om vanaf de zijlijn kritiek te geven en meestal nog achteraf ook. Dat kan iedereen, dat kunnen kinderen zelfs. Ga er maar eens staan. En dan ook nog met vingertje wijzen naar J.P.B., wel laf hoor. Hoe had de SP dan de puinhopen van de Pvda willen opruimen?

    Trouwens was het SP niet die in de schuilkelkers wilden, SP was toch tegen uitzending van Nederlandse soldaten? Het is onze oorlog niet, dus dan gaan we niet. Dat is pas laf en dat soort stellingen verpesten het voor de meeste mensen.

    Reactie door Freek — dinsdag 14 maart 2006 @ 18.52 uur

  35. cabanet=Kabinet

    Reactie door Gert — dinsdag 14 maart 2006 @ 18.53 uur

  36. Freek doe eerst eens wat onderzoek naar standpunten van SP, of wil je te boek als roeptoeter!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 14 maart 2006 @ 19.09 uur

  37. @31 Freek — dinsdag 14 maart 2006,

    De SP is niet laf, ze willen die mensen wel helpen alleen op een andere manier.
    Het zijn niet alleen de puinhopen van de pvda hoor, al jaren is het een combinatie van pvda, cda en vvd die regeerd.

    En met bezuinigen op alles wat los en vast zit los je niks, dat leverd alleen dood geld op.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — dinsdag 14 maart 2006 @ 19.19 uur

  38. @13, Freek,

    Opvallend dat je claimt het zo goed voor te hebben met de bevolkingen van dergelijke landen en tegelijk over 33000 slachtoffers praat alsof dat een ‘acceptabele’ prijs voor vrijheid zou zijn. Daarnaast is het inderdaad zo dat velen hiervan het slachtoffer zijn geworden van bomaanslagen door radicale groeperingen, desalniettemin zou het zover niet zijn gekomen als door ‘de coalitie’ een andere benaderingswijze was gekozen (i.p.v. de hele toko te bezetten).

    Bovendien kost vrijheid en democratisering tijd, het laat zich niet met oorlog afdwingen!

    Reactie door J3roen — dinsdag 14 maart 2006 @ 19.30 uur

  39. @31-Tomaat.
    Je hoeft de geschiedenisboeken maar na te kijken en het schaamrood schiet je naar je kaken. En dan nog hun mond vol durven hebben over andere geloven die gewelddadig zijn!

    @32-Gert,
    Ja maar Balkenende mocht toch fijn ontbijten met zijn grote vriend (al wist Bush zijn naam niet meer). Zag je Balkenende niet glunderen? Dat moment was het wel waard om het volk voor te liegen en zoveel onschuldige slachtoffers te maken!

    @34-Freek,
    Als jij dat laf noemt Freek, dan ben ik er heel trots op dat ik laf ben!
    Een oorlog die alleen maar slachtoffers kent terwijl de zakenlieden (denken we er even aan dat Bush sr. groot-aandeelhouder is van een wapenleverancier?) er beter op worden, moet ik daar aan meewerken?
    Als jouw buurman bij je aanbelt en vraagt of je even zijn andere buurman in mekaar wil slaan zodat hij diens nieuwe televisie kan inpikken, doe je dat dan ook?
    Dit is een oorlog waar voornamelijk burgerslachtoffers vallen, waar kinderen door Amerikaanse soldaten worden gemarteld, waar ‘verdachten’ worden vernederd en onmenselijk behandeld door de VS. Nee, daar wens IK in elk geval niet mede-schuldig aan te zijn. Noem dat gerust laf.
    Maar ik kijk die laffe kop van mezelf graag in de spiegel aan en kan dan zeggen dat IK niet achter deze gigantische bloederige uitbuiting sta!

    En een paar handige tips voor je: kijk de film 9-11 van Michael Moore eens, lees eens waar de SP werkelijk voor staat en lees ook meteen even een beetje op de site van Amnesty International.
    Simpelweg propaganda aannemen van de grootste bek heeft in het verleden al genoeg schade opgeleverd.

    Reactie door Monique — dinsdag 14 maart 2006 @ 19.56 uur

  40. Interessante site over dit onderwerp:
    http://www.belafonte-asiteofsites.com/

    (en dan vooral even verder klikken)

    En een zin uit de film Hair had betrekking op de toenmalige oorlog in Vietnam, maar is nu best wel weer actueel:

    The white people use the black people to fight the yellow people to defend the land they stole from the red people!

    Reactie door Monique — dinsdag 14 maart 2006 @ 20.48 uur

  41. Ja breken met Bush, en binnenkort beslist de Hoge Raad of Balkenende vervolgd kan worden voor zijn betrokkenheid bij de illegale oorlog in Irak.

    Reactie door Jeroen — dinsdag 14 maart 2006 @ 20.59 uur

  42. @40, jeroen,

    Nou, als dat eens kon!

    Reactie door J3roen — dinsdag 14 maart 2006 @ 21.01 uur

  43. @ Freek 34, je ventileert: `SP was toch tegen uitzending van Nederlandse soldaten? Het is onze oorlog niet, dus dan gaan we niet. Dat is pas laf en dat soort stellingen verpesten het voor de meeste mensen.’

    Wie ben jíj dan wel niet dat jij namens de meeste mensen praat, zeg maar bràlt, dat het làf is tegen uitzending van Nederlandse troepen te zijn?
    Leg eens uit wat daar laf aan is om te vinden dat het onze oorlog niet is? Als je durft??!!
    Ik noem het laf en collaboratief om met het gelijk van de `meesten’ te heulen. snap je? Om als een gedresseerde poedel te sidderen voor de oorlogsretoriek van een stel volksmenners en op bevel te knikken voor de aangeboden riem & muilkorf!

    Reactie door Emiel — dinsdag 14 maart 2006 @ 21.05 uur

  44. Maar, de meeste doden vallen toch als gevolg van aanslagen door moslim-fundamentalisten van soennitische danwel sjiitische signatuur en Al Quada geboefte.
    Dát kun je Bush toch niet aanwrijven ?

    Reactie door Henk — dinsdag 14 maart 2006 @ 21.10 uur

  45. @43-Henk
    Dat wil de VS ons graag wijsmaken, Henk. Wel vreemd dat die partijen nu ineens zo met elkaar aan de stok hebben, terwijl dat vóór de komst van de VS wel meeviel…
    Als je 9-11 (de documentaire) hebt gezien dan zul je ook bij het huidige gebeuren in Irak hier en daar flinke vraagtekens plaatsen. Het komt Bush wel steeds héél goed uit. Zodra de opinie tegen hem begint te raken komt er ‘opeens’ weer een bandje met dreigementen van Bin Ladin. En als de bevolking in de VS begint te morren dat men zich best terug kan trekken uit Irak veranderd de situatie daar ineens explosief (letterlijk). Geloof niet alles wat je voorgeschoteld krijgt.
    Zoals die belangrijke ‘gouden Moskee’ die werd opgeblazen door discutabele figuren. Het KAN, en ik zeg duidelijk KAN ook zo zijn dat dat gewoon Amerikaanse soldaten waren die even het lontje in het kruidvat wilden aansteken.
    MIj valt het gewoon op dat al dat soort incidenten steeds plaatsvinden als Bush daalt in de opiniepeilingen. Toeval? Ik denk het niet.

    Reactie door Monique — dinsdag 14 maart 2006 @ 21.20 uur

  46. @43, Henk,

    Hoewel er natuurlijk altijd al tegenstellingen tussen de verschillende bevolkingsgroepen in Irak bestonden, is door de bezetting een en ander veel verder gepolariseerd. Daarnaast werkt naar mijn mening de door Bush gevoerde internationale politiek averechts en werkt dit verdere radicalisering in de hand in plaats van dat het het tegengaat.

    Aanwrijven is natuurlijk iets geheel anders, maar de oorlog creeert wel een -kennelijk niet voorziene- voedingsbodem voor de huidige “bijna-burgeroorlog”. Bush is naar mijn mening in die zin dus niet verantwoordelijk voor de bomaanslagen, maar wel mede-verantwoordelijk voor de ontstane haat en algehele waanzin waardoor terroristen deze aanslagen plegen.

    Reactie door J3roen — dinsdag 14 maart 2006 @ 21.37 uur

  47. Ik wil mijn vorige stukje toch even een beetje toelichten:

    * Vlak vóór de Gouden Moskee explodeerde zagen ooggetuigen ‘gemaskerde mannen’ daar binnendringen. De moskee is opgeblazen met explosieven maar het was geen zelfmoordaanslag. De ‘werkwijze’ is niet die van de Soennieten of Sjiïten die in zo’n geval zouden kiezen voor het martelaarschap en zichzelf openlijk opblazen.

    * Zowel voor de Sjiïten als de Soennieten is de moskee heilig. Het opblazen van de moskee, ook al is hij van een andere geloofsstroming, zou een belediging van de Islam zijn. Het lijkt mij dus sterk dat ze dit zouden doen.

    Probeer je eens te verplaatsen in de gedachtenwereld van een figuur als Bush. Hij wil Irak hebben, maar hij weet dat hij niet zomaar aan ‘landje-veroveren’ kan doen omdat simpelweg de bevolking al begon te protesteren toen bleek dat er geen massavernietigingswapens waren (zijn eerste excuus voor de inval). Wat doe je in zo’n geval? Dan zorg je dat de twee grootste bevolkingsgroepen tegen elkaar worden opgezet. Burgeroorlog. Men slacht elkaar af, sloopt het land. En als de chaos compleet is stap je als ‘redder’ naar voren en je gaat het land opbouwen. Met JOUW materieel, JOUW mensen, JOUW bedrijven. Kassa!
    Dit is niets nieuws, de Romeinen en Grieken hadden die strategie al bedacht. Het is alleen te bizar voor woorden dat de wereld er steeds weer intrapt!
    De CIA heeft de beste en meest geavanceerde spionnen ter wereld. Waarom hebben ze Osama Bin Ladin nog niet gepakt, of zelfs maar gelocaliseerd? Is dat niet verdacht? Na 9 September werd de familie van Osama met privé-vliegtuig de VS uit gebracht, op een moment dat het luchtruim al gesloten was voor alle verkeer. Is dat niet verdacht? En zo zijn er VEEL MEER punten die absoluut niet kloppen met de werkelijkheid. Wij zijn getuige van een bloederige soap waarin de ‘good-guy’ wel eens de ‘bad-guy’ zou kunnen zijn en omgekeerd.

    Reactie door Monique — dinsdag 14 maart 2006 @ 21.40 uur

  48. “43 Monique,

    Dat is nu precies wat mij óók opvalt.
    Daarom geloof ik zeker niet “alles” wat ons wordt voorgeschoteld.
    Je bent scherp meid, ga zó door!
    En toeval, néé dat denk ook ik niet.

    Reactie door TOMAAT — dinsdag 14 maart 2006 @ 21.54 uur

  49. Carla Del Ponte hoort ook George Bush voor het tribunaal te slepen !
    En dan ook dezelfde behandeling te geven als Slobodan Milosovic !
    Ook dezelfde medicijnen !

    Met Vriendelijke Groet !

    Reactie door Peter Grootheest Junior — dinsdag 14 maart 2006 @ 21.57 uur

  50. @48-Peter,
    Dat eerste ben ik helemaal met je eens, ik zou graag zien dat hierin de onderste steen boven kwam. Maar dat is ijdele hoop denk ik, aangezien Bush slechts de stroman is van het grote kapitaal.
    Wat die medicijnen betreft, dat is natuurlijk nog helemaal niet duidelijk. Milosovic kan die ook zelf genomen hebben om op die manier te kunnen ontsnappen naar Rusland. Dat is nog onzeker.
    Maar zowiezo (er toch even serieus op ingaand, al weet ik dat jij het met een kwinkslag bedoelde) zou ik Bush nooit iets toedienen waardoor hij er tussenuit zou kunnen knijpen. Misdadigers van dit kaliber dienen geconfronteerd te worden met hun daden en daarmee de openbare vernedering en straf.

    Reactie door Monique — dinsdag 14 maart 2006 @ 22.06 uur

  51. Werden er vorig jaar niet een aantal Britse en Amerikaanse commando’s in Irak betrapt met bomauto’s?

    Reactie door Johnito — dinsdag 14 maart 2006 @ 22.13 uur

  52. @50-Johnito,
    Dat durf ik niet te beamen omdat ik dat blijkbaar gemist heb, maar het zou me eerlijk gezegt niet verbazen! Ik ben een nuchter persoon en geen mens die zich meteen begraaft in ‘complot-theorieën’. Maar als je iets verder kijkt dan je neus lang is en je echt een beetje in het verhaal verdiept, dan kom je feiten tegen waar je nekharen van omhoog gaan staan. Het sprookje zoals wij dat te horen krijgen is een cover voor de werkelijkheid die erger stinkt dan de ergste beerput!

    Reactie door Monique — dinsdag 14 maart 2006 @ 22.18 uur

  53. Wat mij vooral opvalt is dat geen enkele mainstream media kanaal, in de VS en in Nederland het niet aandurft de onduidelijkheden van de 9-11 gebeurtenissen aan te stippen, terwijl de feiten toch op zijn minst dubieus zijn

    Het is oorverdovend stil.

    Reactie door alexander — dinsdag 14 maart 2006 @ 23.13 uur

  54. Ja, het staaltje rond Jericho vandaag, heel vreemd!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 14 maart 2006 @ 23.25 uur

  55. Overigens is die 33.000 hoogstwaarschijnlijk aan de lage kant, aangezien alleen westerse nieuwsbronnen worden gebruikt en die – schrik niet – zijn niet altijd even objectief.
    Zie hier:

    http://www.medialens.org/alerts/06/060125_paved_with_good.php
    http://www.medialens.org/alerts/06/060126_paved_with_good_part2.php
    http://www.medialens.org/alerts/index.php

    — Pieter

    Reactie door Pieter — woensdag 15 maart 2006 @ 0.39 uur

  56. Het aantal van 33.000 doden klopt niet en is in werkelijkheid veel lager. Lees meer daarover in ‘The Civilian Casualty Fable’

    http://www.logictimes.com/civilian.htm

    Veel zal het niet uitmaken want de waarheid doet er niet toe. Het gaat dan ook niet om een protest tegen de oorlog maar om een protest tegen Amerika. Hoeveel meer doden er vielen onder Saddam(zelfs als je uitgaat van 33.000 doden) doet er voor de demonstranten dan ook niet toe evenals het aantal doden in bijvoorbeeld Darfur.

    Reactie door Rinus Duikersloot — woensdag 15 maart 2006 @ 0.46 uur

  57. Rinus de waarheid doet er voor integere mensen ALTIJD toe.
    Het doet er voor slachtoffers en nabestaanden altijd toe!
    Dat dit niet opgaat voor de propaganda machine van de VS lijkt me evident.

    Reactie door Wattenstaafie — woensdag 15 maart 2006 @ 9.35 uur

  58. @53: Dit zou de reportage moeten zijn die de publieke omroep zou moeten uitzenden, daar hebben we als belastingbetalers recht op:
    http://video.google.com/videoplay?docid=-2023320890224991194

    Reactie door Emiel — woensdag 15 maart 2006 @ 9.58 uur

  59. @56-Rinus,
    Vergeet even niet dat we het hier niet over cijfertjes hebben maar over ménsen. Ouders die hun kinderen zien sterven, kinderen die hun ouders verliezen, broertjes, zusjes… elk slachtoffer is er een teveel!

    Reactie door Monique — woensdag 15 maart 2006 @ 10.24 uur

  60. @ 42 Emiel

    Even vooraf, als je het niet eens met iemand dan hoef je die persoon niet gelijk uit te gaan schelden en beledigen. Doe ik tcoh ook niet.

    Ja, dat is laf !! tegen uitzending van Nederlandse troepen om een land/regio op te bouwen. Hoe noem jij het dan? We kunnen wel ons afzijdig houden bij elke gebeurtenis. Maar wat dan als we zelf hulp nodig hebben? Bij wie gaan we dan aankloppen? En dan met argumentatie komen dat het onze oorlog niet is? Toen de Amerikanen ons kwamen bevrijden van de Duitsers, dat was toch niet de oorlog van de Amerikanen hier in Europa. Maar we waren reuze blij met hun hulp, nietwaar?

    Natuurlijk is elk slachtoffer teveel, elke oorlog is al teveel. Maar wat wilde je er aan doen? Praten totdat je een ons weegt ofzo?

    Trouwens welke website kun je voor 100% als waarheid aannemen op het internet?

    Reactie door Freek — woensdag 15 maart 2006 @ 10.51 uur

  61. Freek je liegt in 60!!
    Ik heb jou helemaal niet uitgescholden in mijn posting in 43!
    Het moet niet gekker worden…!

    Dus ik ga niet verder op je in.

    Reactie door Emiel — woensdag 15 maart 2006 @ 11.10 uur

  62. @60-Freek,
    Er is ook nog zoiets als gezond verstand. In WOII was er sprake van een dictator die Europa veroverde en alle joden wilde vernietigen.
    Waarom is de VS in Irak?
    Om de olie en om niets anders!
    Om vrede te brengen voor de bevolking? Laat me niet lachen! Dan had Bush al heel wat landen binnen kunnen vallen waar het nog véél erger aantoe gaat. Massavernietigingswapens? Die had Sadam helemaal niet, en wederom zijn er andere landen die ze wél hebben maar waar Bush ook geen interesse voor heeft.
    Uitzending naar Irak is meewerken aan een oorlog die alleen maar om keiharde dollars en Britse ponden draait.
    Onschuldige mensen werden en worden daar afgeslacht puur om wat rijke mensen nog wat rijker te maken.
    Ben je trots dat je daar achter staat?

    Reactie door Monique — woensdag 15 maart 2006 @ 11.41 uur

  63. @ Emiel
    Ik heb de reportage gezien
    Laat niets heel van de officiële lezing
    Het lijkt onwaarschijnlijk, maar er zijn te veel niet te weerleggen feiten.
    Heel indrukwekkend. Ik had al soortgelijke reportages gezien, maar deze laat aan duidelijkheid niets te wensen over……
    En idd hier zou het grote publiek kennis van moeten nemen.

    Reactie door Wattenstaafie — woensdag 15 maart 2006 @ 11.54 uur

  64. @34, Freek

    Jou noem ik geen oorlogshitser, maar die schoen mag je best aantrekken. Blijkbaar past’ie precies.
    Laf? Niet aan een oorlog meedoen willen en de straat opgaan om vrede te eisen mag jij laf noemen. Je hebt wel vaker ongelijk.
    Jij doet net zo min aan de oorlog mee. Vanaf de zijlijn keur je de oorlog goed. Net als Bush, Blair, Balkenende en -om het bij de B’s te houden- Bos, die vanuit hun veilige plekje anderen naar het front sturen.
    Kinderen van een ander de oorlog insturen, dat noem ik laf.

    Reactie door Jan Nijman — woensdag 15 maart 2006 @ 12.00 uur

  65. @64-Jan,
    “Kinderen van een ander de oorlog insturen, dat noem ik laf”
    Deze zin moest ik gewoon even quoten omdat die PRECIES zegt waar het om draait. Niet alleen de soldaten die kinderen van een ander zijn, maar ook de slachtoffers. Een perfecte omschrijving Jan!

    Reactie door Monique — woensdag 15 maart 2006 @ 12.07 uur

  66. @ Emiel, ook ik heb de video bekeken en ja dit zou op publieke tv thuis horen!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — woensdag 15 maart 2006 @ 12.36 uur

  67. na 2 dagen op de site van de SP kan ik me hier redelijk goed vinden…
    alleen merk ik dat als je van een LTS niveau bent,[zaoals ik]je ook hier genegeerd word door de vaste kliek.
    gek he dat mensen naar partijtjes zoals Wilders gaan….?!

    Reactie door iew — woensdag 15 maart 2006 @ 13.43 uur

  68. @67-Iew,
    Hoe bedoel je dat je negeert wordt?
    En je niveau staat niet onder je berichten hoor, daar kan men niet aan zien wat voor opleiding je hebt gehad.

    Reactie door Monique — woensdag 15 maart 2006 @ 13.59 uur

  69. @Iew, echt, heb je die indruk???Om voor mezelf te spreken, ik schrijf terug als ik het er niet mee eens ben, of nog meer verduidelijking wil geven of vragen.Het niveau maakt alleen uit als de toon vreselijk is of alleen geroeptoetert wordt.

    Ergens las ik van jou, dat je bollenpelt en een dochter van 7 hebt en ergens anders las ik van Jeroen dat een technisch bedrijf, iets met olie, uit de duin bollenstreek 175 vacatures heeft, naam is me ontschoten, begint met een N.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — woensdag 15 maart 2006 @ 14.00 uur

  70. Nerefco en het is een chemie bedrijf!
    Het stukje van Jeroen staat bij van Hoof

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — woensdag 15 maart 2006 @ 14.02 uur

  71. Uiteraard mag je ook blijven bollenpellen, ik heb dat vroeger als vakantiewerk gedaan, vond het onwijs gezellig qua sfeer, qua werk brrrr!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — woensdag 15 maart 2006 @ 14.03 uur

  72. “67 iew,

    Er zijn veel nieuwkomers de laatste tijd, als jij je genegeerd voelt, komt denk ik dat je hier veel dezelfde tegenkomt die de hele discussie gaan overnemen en een ander dan niet meer opvalt.

    En wat is er mis met LTS, helemaal niets.
    Kijk er zitten altijd lui tussen die kicken op hun opleiding, hoe geweldig ze wel niet zijn, bla, bla, bla figuren.

    Zal zeker geen opzet in het spel zijn, dus hou nog even vol hier.

    vriendelijke groet,

    Reactie door TOMAAT — woensdag 15 maart 2006 @ 14.04 uur

  73. @42, Nou J3roen,

    Het kan want het gebeurt. Zeer binnenkort, je zal het wel horen wanneer de beslissing is gevallen. Heel spannend voor JP.

    Reactie door Jeroen — woensdag 15 maart 2006 @ 14.27 uur

  74. ik pel geen bollen… [niet goed gelezen dus]
    bedankt voor de verwijzing naar de openstaande vacatures,mijn punt hebben jullie dus ook niet begrepen, wat ik daar wilde maken.
    precies wat ik bedoel.
    [maar zo raken we ook weer off topic,en daar was ik niet voor naar deze site gesurfd.]

    Reactie door iew — woensdag 15 maart 2006 @ 14.47 uur

  75. “74 iew,

    Op wie reageer je hier?
    Op deze manier is het wat vaag en niet duidelijk.
    Het handigste is als je even het nummer en naam er bij vermeldt.

    Reactie door TOMAAT — woensdag 15 maart 2006 @ 14.52 uur

  76. @69 @71 en @75
    k pel geen bollen… [niet goed gelezen dus]
    bedankt voor de verwijzing naar de openstaande vacatures,mijn punt hebben jullie dus ook niet begrepen, wat ik daar wilde maken.
    precies wat ik bedoel.
    [maar zo raken we ook weer off topic,en daar was ik niet voor naar deze site gesurfd.]

    Reactie van iew — woensdag 15 maart 2006 @ 14.47

    je hebt gelijk niet op gelet.
    ik beloof beterschap in de toekomst!

    Reactie door iew — woensdag 15 maart 2006 @ 14.59 uur

  77. @74-Iew,
    Allereerst vind ik het heel sterk als iemand (man of vrouw) alleen een kind opvoed omdat dat veel meer van je vergt dan welk diploma dan ook.

    En ik heb wel degelijk gelezen over dat jij als alleenstaande vader werd afgewezen voor de baan omdat die voor alleenstaande moeders was. En dat is natuurlijk belachelijk!
    Ik ben ook een nieuwkomer hier hoor, alleen ben ik nou eenmaal van het vervelende soort dat steeds met haar grote klep overal tussenkomt.
    Ik kan natuurlijk niet voor anderen spreken, alleen voor mijzelf als ik zeg dat jij hier net zo welkom bent als ik. Bombardeer jezelf gewoon tot ‘vaste kliek’ en zie jezelf niet als een LTS’er (die tijd ligt al lang achter je toch?) maar als fulltime manager, opvoeder, huishouder, kok, verpleger…want dát ben je als alleenstaande huisvader!

    Reactie door Monique — woensdag 15 maart 2006 @ 15.03 uur

  78. @Iew, in de post 3 van beloning(semi)publieke sector, schreef u wel degelijk te solliciteren in bollenpelsector, de onderliggende gedachte dat als alleenstaand vader er ook vreemde rolpatronen te signaleren zijn, even terzijde.En geloof me ik weet heel veel vreemde excusen voor het niet aannemen, de grootste is geld, de werkvloer is vreselijk moeilijk op te komen momenteel en de enigen die dat op hun brood krijgen zijn de werkzoekenden (te lui, niet gemotiveerd en ga zo door, net als de meeste politiek kijkt men niet verder dan de neus!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — woensdag 15 maart 2006 @ 15.11 uur

  79. @67 ieu,
    Als niemand op je reageert, wil nog niet zeggen dat je niet gelezen wordt. Wil je stevige reacties? Dan moet je een beetje dwars gaan liggen of erg goeie dingen zeggen maar dat is vaak een hele opgave. Ik heb ook LTS maar dat maakt geen bal uit. Hier tenminste niet. Elitaire snoeshanen lopen buiten dit log genoeg rond. Heb geduld, je leert de gang van zaken hier snel genoeg kennen.

    Reactie door Gandalf — woensdag 15 maart 2006 @ 15.20 uur

  80. ieu, zo, nu heb je toch een paar reacties!

    Reactie door Gandalf — woensdag 15 maart 2006 @ 15.21 uur

  81. “80 Gandalf,

    Die laatste reactie had je nu net weg moeten laten, komt weer wat rottig over en zeker voor nieuwkomers.
    Maar ik weet dat je het niet rot bedoeld.

    Iew, nogmaals, blijf gewoon meedoen hier, we horen jouw mening net zo graag als die van anderen.

    Hou vol en succes hier en trouwens WELKOM!

    vriendelijke groet van TOMAAT

    Reactie door TOMAAT — woensdag 15 maart 2006 @ 15.59 uur

  82. @77 78 79
    dank jullie allemaal voor het hartelijke welkom! ;)
    @78
    solliciteren, ja. omdat ik niet aan ander werk kan komen.
    dat punt wat u aanhaalt over dat wij er te lui voor zouden zijn,word al sinds het integreren van andere volkeren gebruikt.
    alleen was het in het verleden ook zo dat die baantjes[poepscheppen werd het ook wel genoemd]ook nog eens slecht betaald werden.
    er word nu namelijk ook grof geld verdiend in de afvalverwerkingsindustrie.
    ik blijf stellig van mening dat we niet alleen moeten breken met Amerika,maar misschien toch eens hard moeten na gaan denken om uit de EU te stappen.

    Reactie door iew — woensdag 15 maart 2006 @ 16.04 uur

  83. Iew,

    Ik heb je stukjes nogmaals eens gelezen hierboven en moet je zeggen dat ze helemaal niet slecht zijn, integendeel zelfs.
    Ik kan me ook levendig voorstellen dat je je gepasserd hebt gevoeld, maar goed zoals, Monique ook al aan gaf, ze is ook een nieuwkomer en behoorlijk gebekt.

    Gewoon blijven meedoen Iew, veel lezen en reageren als jij dat nodig vindt.
    Je zal zien, het zal steeds beter gaan.

    Om extra op te vallen, kun je je naam natuurlijk ook in het rood zetten, door in de website even http://www.IEW.nl of zoiets neer te zetten.

    Reactie door TOMAAT — woensdag 15 maart 2006 @ 16.08 uur

  84. @ 64 Jan,

    Ik ben afgekeurd voor dienst, anders had ik nu in het leger gezeten. En was ik wellicht allang uitgezonden.

    Reactie door Freek — woensdag 15 maart 2006 @ 16.13 uur

  85. @jan 64

    Ik heb wel vaker ongelijk? Wie zegt dan dat jij wel gelijk hebt?

    Reactie door Freek — woensdag 15 maart 2006 @ 16.16 uur

  86. @82 + 83
    Mag ik raden? S5.

    Reactie door Jan Nijman — woensdag 15 maart 2006 @ 16.34 uur

  87. @86.
    Gaat weer lekker hier. (+)
    82 + 83 moet zijn: 84 + 85, Freek.

    Reactie door Jan Nijman — woensdag 15 maart 2006 @ 16.47 uur

  88. @87 Jan Nijman,

    Ik dacht al, wat krijg ik nu weer aan mijn broek.

    Reactie door TOMAAT — woensdag 15 maart 2006 @ 16.51 uur

  89. @ Sabineke (14):
    Saddan Hoessein is niet in het zadel geholpen na een Russische invasie in Irak. Je verwart dit land kennelijk met Afghanistan. Saddam Hoessein greep zelf de macht in Irak in 1969.

    @ Monique (18):
    De door de Amerikanen gesteunde strijd tegen de Russen in Afghanistan woedde in de jaren tachtig, terwijl Saddam Hoessein al veel eerder de macht hd gegrepen in Iark.

    @ Freek (21):

    Een “foutje”? Het aan de macht helpen van figuren die je politiek goed uitkomen, resp. die weer laten vallen als dat niet meer zo is? Dat is ordinaire opportunistische machtspolitiek.
    Overigens hebben de VS Saddam Hoessein niet aan de macht geholpen -wel met wapenstuig gesteund, o.a. in de oorlog tegen Iran in de jaren tachtig-, noch O. Bin Laden. Deze laatste vormde wel een basis in Afghanistan (letterlijke betekenis van Al Qaeda).

    @ Freek (34):

    Als jij zo’n dappere held bent, meld je dan meteen aan als vrijwillger voor Uruzgan!
    En (60): In de huidige situatie valt helemaal niets “op te bouwen” in Uruzgan. Het is een thuishaven van de Taliban. Jouw vergelijkingen kloppen voor geen meter. Het is genoegzaam bekend, maar het kabinet-Balkenende moet weer zo nodig eerste hulpje spelen voor de VS.

    @ Monique (47):

    Het eerste excuus voor de aanval op Irak was de z.g. nauwe band met O. Bin Laden. Pas later kwam het accent op de massavernietigingswapens, om het tenslotte te gooien op het ten val brengen van Saddam Hoessein. De argumenten moesten steeds worden aangepast, maar de werkelijke belangen bleven natuurlijk steeds dezelfde (zie nr. 11).

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 15 maart 2006 @ 17.13 uur

  90. @ #57 Wattenstaafie & #59 Monique

    Door het verdwijnen van Saddam Hoessein sterven er minder mensen dan ooit daar. Lang leve de VS!

    @ Olav Meijer

    Lees ’12 Iraqi War Myths’ http://www.thereligionofpeace.com/Articles/11Myths.htm

    Reactie door Rinus Duikersloot — woensdag 15 maart 2006 @ 18.40 uur

  91. @90 Duikersloot: Voor je uit je nek gaat brallen, lees eerst maar eens wat voor leugens de westerse propaganda voor ons in petto heeft om een komende oorlog tegen Iran te rechtvaardigen:

    http://www.antiwar.com/orig/hirsch.php?articleid=8701

    ‘k Vond het steeds al raar dat in Amerika geen vogelgriep voorkomt, maar áls het gebeurt…., nou dan weet je het wel.

    Reactie door Emiel — woensdag 15 maart 2006 @ 21.05 uur

  92. @90-Rinus,
    Als je dát werkelijk gelooft dan geloof je ook dat Amerika niets met 11 September te maken had, dat Sinterklaas nog bestaat en dat de paashaas écht chocoladeeieren verstopt!

    Reactie door Monique — woensdag 15 maart 2006 @ 21.51 uur

  93. @ 86 Jan,

    Nee, S5 was het niet. Het was mijn gehoor.

    @ 89 Olaf,

    Ik geef je een keer helemaal gelijk? Hallo? Op dit moment is daar ook niets om op te bouwen, daarom gaan ze er ook heen. Ze gaan daar om te beginnen met iets op te bouwen. En dat wordt dan verder uitgebouwd.

    Wat moeten ‘onze’ jongens anders doen met hun werktijd? Kaarten in de kazernes? elke rekruut die de afgelopen 20jr in dienst is gekomen, die weet dat de kans groot is dat je uitgezonden kunt worden naar oorlogsgebieden. Daarvoor wordt betaald.

    Het blijft moeilijk hè, lezen. Ik schreef toch al dat ik afgekeurd was op mijn gehoor?

    @ 92 Monique,

    JIj hebt het bij het juiste einde, de VS hebben zelf die vliegtuigen de Twin Towers ingevlogen en om het af te maken hebben ze een landing gemaakt in het Pentagon. Dream on !

    Waarom zou ik dat verhaal geloven op antiwar.com en dat verhaal op thereligionofpeace.com niet?

    Reactie door Freek — donderdag 16 maart 2006 @ 10.21 uur

  94. @93, Freek

    Er zijn inderdaad mensen die zich wegens een “slecht gehoor” afkeuren laten. Simulanten hebben altijd wel een reden om anderen het werk op te laten knappen.
    Zo is Pinochet ook altijd ziek zwak of misselijk wanneer de rechter hem oproept.
    Het enigste dat Nederlandse militairen in Uruzgan opbouwen gaan is hun eigen legerplaats.
    Voor wie in de praatjes van Balkenende en Bush gelooft zijn het sprookjes, maar wie zegt dat ‘t echt waar is liegt.

    Reactie door Jan Nijman — donderdag 16 maart 2006 @ 11.16 uur

  95. @ Emiel, Monique en vele anderen

    Jullie hebben het over geloven en dat is precies jullie instelling. Het is niks meer dan een religie die jullie hier verkondigen. De waarheid zal jullie worst wezen.

    Reactie door Rinus Duikersloot — donderdag 16 maart 2006 @ 13.08 uur

  96. @95, Rinus

    Waarheid is relatief. De waarheid van Emile, Monique en anderen komt echter een stuk dichter bij de realiteit als de jouwe.
    Het is joun waarheid die op worst lijkt. Op een stinkende bedorven bloedworst.

    Reactie door Jan Nijman — donderdag 16 maart 2006 @ 14.41 uur

  97. @ jan 94

    Wat ben jij een ontzettende loser !!! Denk jij nou echt dat ik me laat afkeuren door te laat of te vroeg indrukken van die knop tijdens de gehoortest om niet mijn dienstplicht te kunnen vervullen? En dat soort mensen denken dan dat ze gelijk hebben met hun waardeloze uitspraken. Sodemieter een eind op man, jij wil niet meemaken hoe het is om niet goed te kunnen horen. Hoeveel dingen je dan mist. Echt zielig ben jij !!

    We hebben nu eenmaal met het Nederlandse volk voor dit kabinet gekozen, iedereen die wilde stemmen heeft gekozen. En dan moet je daar maar mee leven tot de nieuwe verkiezingen. En dan mag je weer stemmen. Denk je dat ik blij ben met elke beslissing van dit kabinet. Die nieuwe zorgverzekeringen: 1 grote bende ! Die euro, ik wou dat we nog steeds de gulden hadden. De zorg in Nederland is om te janken en dat noemen ze een verzorgingstaat, laat me niet lachen. Oudere mensen die hun leven hebben gewerkt en niet alleen voor zichzelf maar ook voor ons worden aan hunzelf overgelaten. Die mensen worden 1x in de week gewassen, die mensen worden aan de lopende band gewassen alsof ze een produkt zijn. Schandalig ! Zo zijn er nog veel meer dingen. Ik ben echt benieuwd wat een volgend kabinet gaat doen, hoe zij het aan gaan pakken. 1 ding is zeker JPB komt niet meer terug, daar zijn we het allemaal wel mee eens, nietwaar.

    Reactie door Freek — donderdag 16 maart 2006 @ 16.09 uur

  98. Een knop bij de gehoortest? Dat was dan na mijn tijd.
    Ik weet was ‘t is wanneer mensen slecht horen.
    En ik weet ook dat er nogal wat mensen zijn die van alles deden om onder hun dienstplicht uit te komen. Veel van dat soort roept nu ‘t hardst.
    Als je denkt dat het volk het kabinet gekozen heeft, is S5 meer op je van toepassing als H5.
    SIMULANT!

    Reactie door Jan Nijman — donderdag 16 maart 2006 @ 16.21 uur

  99. @98
    “dan H5….”
    en als u in dienst bent geweest, dan had u geweten dat je er niet zomaar onderuit kwam.

    Reactie door iew — donderdag 16 maart 2006 @ 16.36 uur

  100. @ Rinus Duistersloot (90):

    Goh, interessant, joh. Leuk! Af en toe moet ik wel heel hard lachen om deze pro-neocon-propaganda! “Een mythe dat Bush loog”? Hahahahaha!!! Hoe verzin je zoiets! :)

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 16 maart 2006 @ 17.34 uur

  101. @ Freek (93):

    Het zou al een wonder zijn, als de soldaten in Uruzgan hun eigen versterkte trailers kunnen beschermen!
    De Nederlandse militairen gaan erheen omdat de Amerikanen dat willen van de Nederlandse schoothondje Balk en De Hoop Keffer. En ehct niet “om te beginnen met iets op te bouwen”. Dat kan namelijk daar nu helemaal niet.

    En wat een onzin weer in nr. 97: “het Nederlandse volk heeft voor dit kabinet gekozen”. Nee hoor, de stemmers kiezen alleen parlementsleden. En deze laatsten maken onderling uit welke coalitie er komt. Soms wordt daarbij de werkelijke trend van de verkiezingsuitslag geweld aangedaan. (Zo werd in 1977 de PvdA, die de grootste fractie vormde en tien zetels winst had geboekt, buiten de regering gehouden. Net als in 2003).

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 16 maart 2006 @ 17.46 uur

  102. R Duikersloot 95: De waarheid zal me worst wezen? De weerzinwekkende Washington- waarheden, lees leugens? Ja, het Republikeinse neocon-devies luid: `The Truth will set you free.’

    Lees een betere waarheid en leer daarvan!
    http://www.dewaarheid.nu/

    Reactie door Emiel — vrijdag 17 maart 2006 @ 8.57 uur

  103. @99, Iew

    Als of dan, zal ik wel nooit leren.
    Heb overigens niet geprobeerd om er onderuit te komen. 81-1.

    Reactie door Jan Nijman — vrijdag 17 maart 2006 @ 9.28 uur

  104. @102 Jan
    in die tijd was ik erg opstandig en heb er alles aan gedaan om eronderuit te komen,plas mengen van allemaal,alles verkeerd lezen,doen of je doof bent met de gehoortest[moest je je hand op steken,als je iets hoorde,geen knopje inderdaad]ik heb zelfs geweigerd om de arts in mn testikels te laten knijpen omdat ik vond dat er dan maar een verpleegster of vrouwelijke arts moest komen,aangezien ik niet homosexueel ben en niet wil dat er een man aan zat hahaha.
    maar ik ben gewoon goedgekeurd,en weet daarom dus ook dat je er niet zomaar even onderuit kwam.
    voer het maar weer in hoor,ik heb er heel wat van geleerd!alleen eerst breken met landen, die naar mijn mening politiek onverantwoord met soldaatjes spelen…..

    Reactie door iew — vrijdag 17 maart 2006 @ 9.44 uur

  105. @104, Iew

    Ongeveer net zo opstandig. Vond alleen dat opstandige typetjes ook (vooral?) binnen het leger actief zouden moeten zijn. Soldaten tegen kernwapens, demonstreren in uniform en dergelijke. Heeft me heel wat weekeindjes achter de wacht opgeleverd en zelfs een paar maandjes Nieuwersluis. En een hoop lol.
    Dienstplicht kan inderdaad geen kwaad, zolang soldaatjes maar geen speelgoed van maffe generaals en krankzinnige politici worden.
    Tot morgen, Museumplein!

    Reactie door Jan Nijman — vrijdag 17 maart 2006 @ 10.08 uur

  106. @Jan Nijman #96

    Waarheid is inderdaad relatief volgens leugenaars. Jou en alle overigen wil ik bedanken voor de inhoudelijke argumentatie! (maar niet heus)

    Reactie door Rinus Duikersloot — zaterdag 18 maart 2006 @ 13.32 uur

  107. Goeie Demo vandaag, in Amsterdam, alleen veel te weinig mensen.
    Mijn vriend en ik, dachten er ca. 1500 te hebben gezien. Krant zegt enkele honderden.

    Bij aankomst op het Museumplein liepen we direct naar de hoek waar SPers zichtbaar aanwezig waren; en ik kon het niet laten te denken waar zouden Simone, Emiel, Wattenstaafie, Madelief, en al die anderen die ik op dit log lees eventueel staan? Had leuk geweest jullie eens in het echt te zien!

    Maar ja.

    Al die mensen die aan de kant van de weg stonden, foto’s te nemen, sommigen met aanmoedigingen vanuit hun ramen … ik had zin om te roepen; ‘doe toch mee, sta niet aan de kant’ …

    Eenmaal terug op het Museumplein, moe en last van mijn rug, werden al die namen opgenoemd, en dit vond ik best wel verdrietig en aangrijpend. De slachtoffers van deze afgrijselijke oorlog(en) herdenk ik het liefst door actie te voeren.

    Eenmaal thuis; blij dat ik ben geweest, maar best wel triest dat we niet massaal zijn gegaan, want het gaat ons allemaal aan.

    Reactie door Pietje af — zaterdag 18 maart 2006 @ 19.56 uur