Over regen en putjes

Minister Bot verwoordde de plannen van staatssecretaris Van Hoof vandaag in het RTL-nieuws treffend:

Het regenwater loopt uiteindelijk naar het putje dat open is…

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

dinsdag 14 maart 2006 :: 22.22 uur

81 Comments

81 reacties


  1. CDA veegt salarisverhoging politici van tafel
    .

    Die 10% die bos wel goed vind is nog steeds te hoog.

    Jan Marijnissen, vraag aan bos waarom hij vind waarom hij wel met 10% akkoort gaat?
    Pak die nep sociale wouter wiebelkant aan!
    Eerst moet er resultaat komen (minder armoede).

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — dinsdag 14 maart 2006 @ 22.43 uur

  2. Precies en het meest interessante land voor de Poolse en Oost-Europese arbeiders, is Nederland, met zijn sociale voorzieningen en zijn verplicht minimumloon…

    Reactie door L.M. Lembeck — dinsdag 14 maart 2006 @ 23.01 uur

  3. @1, Evert Tighelaar jr,

    Inderdaad, dat vond ik ook maar een vaag verhaal van Bos! Hoezo salarisverhoging? Laat ze eerst maar eens zorgen dat de ‘gewone man’ normaal kan rondkomen!

    Reactie door J3roen — dinsdag 14 maart 2006 @ 23.25 uur

  4. En dat putje wat Nederland heet dreigt door de regering zelf te worden opengezet, Jan.

    Ik vind het onverantwoord om nu de boel open te gooien zolang buurlanden als Belgie en Duitsland de zaak dichthouden.

    Hopelijk ziet het kabinet dat ook in.

    Reactie door DJ Digital — dinsdag 14 maart 2006 @ 23.34 uur

  5. Volgens mij is putje nederland al volgestroomd en staat bij menigeen het water aan de lippen!
    Dit is vast het zoet wat we moeten slikken, net zo als het niet teruggeven van teveel zorgtoeslag, tjonge jonge max. zorgtoeslag is 34 euro pp, het zal wel teveel gedoe geven en teveel kosten om, teveel betaalde terug tevorderen.

    Het blijven vreemde vogels in het kabinet, ze kakelen genoeg!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 14 maart 2006 @ 23.41 uur

  6. Vandaag maar net het hoofd boven water kunnen houden:
    APK: niets gevonden, kleine beurt, roet- en andere metingen èn 40 euro ‘actiekorting’.
    Kosten: 261 euro….

    Reactie door B arend — dinsdag 14 maart 2006 @ 23.49 uur

  7. @4, Wat een geld, Barend!Ik ben blij dat ik maar een fietsje heb en eigen fietsenmaker, maar ook dan is het leven financieel steeds lastiger!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — woensdag 15 maart 2006 @ 0.04 uur

  8. Lezers gegroet,

    Mijn naam is Alwin stanley Meyerhoven.

    Ik heb een verzoek aan de heer Marijnesen.

    Beste Jan,

    Ik heb een plan van aanpak voor me liggen waarmee we deze-, en flink aantal andere maatschappelijke problemen te bewerken.

    Graag zou ik met je een afspraak willen maken om het plan door te nemen.

    Het plan sluit op de meeste stand-/kernpunten van de SP.

    Als sociaal Makelaar neem ik de klus aan voor een Beter Nederland.

    In afwachting van je reactie,

    Alwin S. Meyerhoven

    Reactie door Nieuwe Nederlanders, dus ook nieuwe politiek? — woensdag 15 maart 2006 @ 0.06 uur

  9. @6, Riant toch zeker?
    Dat leidt ongetwijfeld tot resultaten!
    Hoe ‘nieuw’ moet je er voor zijn?
    “Je neemt de klus aan????”
    Wás er dan al een voorstel aan jou gedáán?

    Alwin, als je nu eens van start zou gaan in
    je eigen omgeving en ons dan na een half
    jaar de ‘stand van je záken’ komt melden
    hier, zorg helemaal zélf voor een ver-
    rassing voor ONS, dat is, althans namens
    mijzélf, een tegenvoorstel voor jou!

    Wat ben je heerlijk optimistisch maar weet
    je wel wat zo’n áfspraak met de heer
    Marijnissen kost? Wie weet zit er een ont-
    moeting in tijdens één van zijn spreek-
    beurten in het land, want ik vermoed dat je
    nog geen OV-jaarkaart hebt, klopt dat?
    Fijne dag gewenst vandaag, Alwin, groetjes,

    Reactie door Madelief — woensdag 15 maart 2006 @ 4.33 uur

  10. Ik las de naam Bot en ik dacht meteen dat kamerleden ernstige vragen hadden gesteld aan de minister over de dood van Milosevic. Maar nee. Een nieuwsfeit met heel veel vraagtekens maar ons parlement weet plotseling niets te vragen. Ook de media weet niet meer hoe naief ze moeten zijn. Leven we toch een bananen staat?

    Een mooie gelegenheid om dat belachelijke tribunaal het land uit de gooien.

    Misschien dat iemand dit te lezen krijgt.

    Reactie door Sprut — woensdag 15 maart 2006 @ 9.42 uur

  11. (2)in principe heb je gelijk ware het niet dat veel oosteuropeanen niet een voldoende arbeidsverleden opbouwen voor een uitkering en veel werkgevers de vereiste premies niet betalen .oosteuropeanen komen hier voor een habbekrats werken om hun armoede het hoofd te bieden.de overheid doet er niks aan ook het feit van het grote alchohol gebruik (wat in hun armoede cultuur ligd mijninziens)in het verkeer en op het werk word door de overheid oogluikend toegestaan .kortom een kabinet en ambtenaren die het niet zo nauw nemen met de wet zijn een groter gevaar voor ons land en europa dan de oosteuropeanen .tot ziens op 8 april ,stop dekker,

    Reactie door ,texas, henkie — woensdag 15 maart 2006 @ 9.51 uur

  12. @10
    Volgens mij zitten we nog met 11 verbranden mensen ergens in de maag.
    Voor jou geval aan de beurt is kan nog wel even duren.

    Reactie door Jofel — woensdag 15 maart 2006 @ 10.06 uur

  13. Scherp jofel!!

    Groet

    Reactie door Wattenstaafie — woensdag 15 maart 2006 @ 10.19 uur

  14. Jan en Bas, vraag eens aan Ewout of hij dat MAI-Verdrag nog eens wil uitleggen. Wedden dat veel bloggers hier de boel gelijk helemaal door hebben?

    Reactie door L.M. Lembeck — woensdag 15 maart 2006 @ 10.26 uur

  15. @10

    Tja. Als Milosevic in Moskou dood was gegaan had je de media en politiek eens moeten horen. Dat hele doofpot gedoe bewijst hoe fout dit land eigenlijk is.

    Opmerkelijk vond ik het commentaar op radio1 een paar uur na het bekend worden. “We zullen wel nooit te weten komen wat er gebeurd is” en dat eindeloos herhaald. Waar zijn toch die kritische journalisten gebleven?

    Dit is natuurlijk offtopic maar zowel op dit log en bij andere partijen weten ze nog van niks lijkt het.

    Reactie door Sprut — woensdag 15 maart 2006 @ 10.36 uur

  16. Als jan M met zijn SP echt zo bezorgt is over de werkelozen had ie en links nederland veel meer moeten doen. Nu gaan brullen over grenzen ach kom op zeg….

    Alsof we sinds gisteren ineens al die werkelozen hadden en die nu ineens door al die Polen zijn verdongen waardoor het voor ze onmogelijk is geworden om een baan te vinden.

    Hardere acties dat is iets wat de SP niet durft te nemen, werkelozen wat harder achter de broek zitten om te werken, maar dan verliezen ze hun achterban.

    Harder zwartwerk en illegale constructies aanpakken, maar nee want daarmee pak je niet alleen die schimmige constructies van Polen, maar ook veel zwart bijklussende werkelozen nederlanders of bijklussende schilders, juist de achterban van de SP.

    Nee laten we voor de makkelijke populistische weg kiezen, roepen dat de grens nog dicht moet blijven. Zo achterban weer zoutgehouden, want die hebben toch niet door dat de SP niets voor ze doet.

    Reactie door jeroen — woensdag 15 maart 2006 @ 10.53 uur

  17. @14, Sprut,
    Het is ook lastig zoveel theorie – en(trema zoek)Vergiftiging:kan, Eigen toedoen:kan, feit is, en daar wordt onderzoek naar gedaan:of beveiliging in Scheveningen niet scherper moet!Naar wat ik heb gehoord, dat controle bij bezoekers niet veel voorstelde.
    Naar ik begrijp gaat ook Moskou onderzoeken, althans onafhankelijk onderzoek wordt aangevraagd:de crux in deze zal die onafhankelijkheid zijn, wie o wie is nog onafhankelijk???
    Ik bedoel als je nu kijkt in de toestand rond Jericho gevangenis.
    Mijn conclusie:veel dubieuze spelletjes zijn er gaande op hoogste niveau;
    Immers er zijn ook nog die geheime gevangenissen(begravenis mag in Servie)???

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — woensdag 15 maart 2006 @ 10.55 uur

  18. @15, Jeroen, SP regeert niet, en bij mijn weten wordt regelgeving en handhaving door regering beslist!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — woensdag 15 maart 2006 @ 10.57 uur

  19. Wel geeft SP regelmatig aan dat zaken anders dienen te gebeuren maar ja, als ze geen meerderheid vinden, pech!
    Dat is democratie!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — woensdag 15 maart 2006 @ 11.00 uur

  20. Bullshit Sabineke,

    Elk kamerlid kan plannen verzinnen, andere mensen mobiliseren om achter die plannen te gaan staan. Opositie zit er in nederland niet voor spek en bonen bij.

    Maar zowiezo hoor ik van de SP op dat gebied weinig…..

    Reactie door jeroen — woensdag 15 maart 2006 @ 11.01 uur

  21. Nou Jeroen,

    volgens mij doet geen een partij zoveel onderzoek als de SP, maar dat kun je vinden op de SP site.

    En met dit gesloten kabinet zit de oppositie er schijnbaar bijna voor spek en bonen bij. Helaas.

    Reactie door Red Bat — woensdag 15 maart 2006 @ 11.13 uur

  22. @ Jeroen, onzin ga maar eens opzoeken hoe veel kamer vragen er gesteld worden:SP al jaren nummer 1! Heel veel draait om vriendjes en voor wat, hoort wat, Misschien zijn principes waard om overeind gehouden te worden!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — woensdag 15 maart 2006 @ 11.30 uur

  23. scherp !

    Reactie door Kees — woensdag 15 maart 2006 @ 12.05 uur

  24. @16
    Jeroen je bent vrij beperkt, je heb het alleen maar over werklozen en WAO en bijstands trekkers.
    Misschien houd voor jou de wereld daar op, dat kan?
    Maar er is zo veel meer op deze wereld Jeroen.

    En voor acties richt je eigen is op de vakbonden.

    Reactie door Jofel — woensdag 15 maart 2006 @ 13.43 uur

  25. @19 sabineke,

    En heb je wel eens afgevraagd waarom de sp vaak geen meerderheid vindt????

    Reactie door jeroen — woensdag 15 maart 2006 @ 14.05 uur

  26. @19,Dat wordt er in commentaar niet bij gezegd en ik heb geen tijd om elk debat te volgen, meestal ben ik het met de vragen wel eens Maar als jij het weet, ik leer graag!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — woensdag 15 maart 2006 @ 14.08 uur

  27. Er wordt SP ook verweten niet met geld om te kunnen gaan, dat vind ik nu van de VVD, rood staan is de goedkoopste lening!!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — woensdag 15 maart 2006 @ 14.16 uur

  28. @ 25 Jeroen

    Volgens mij had ik dat al gezegd Jeroen. Omdat de coalitie de gelederen gesloten houdt. Duidelijker kan ik het niet voor je maken.

    Reactie door Red Bat — woensdag 15 maart 2006 @ 14.17 uur

  29. Soms is investeren in je mensen nodig, wil je meer rendement halen uit je bedrijf, blijkbaar zijn de mensen uit bv Nederland het niet waard om in te investeren!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — woensdag 15 maart 2006 @ 14.20 uur

  30. Maar goed ik ga mijn tijd in boodschappen investeren, mogelijk tot een andere keer!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — woensdag 15 maart 2006 @ 14.21 uur

  31. REGEN EN PUTJES.

    Twee gegevens, die je niet los van elkaar kunt zien. Volgens natuurlijke wetten was de regen het eerst en toen het putje. Regen stroomt altijd naar het laagste punt.
    Met dat gegeven hebben de bewoners van de lage landen altijd getobd. Resultaat: Perfecte rioolsystemen. Maar wat krijgen wij nu? Buitenlanders drijgen te verzuipen want zij spoelen naar het putje van Minister Bot en die begint te mopperen, betaal ik daarvoor rioolbelasting, laat die lui daar waar ze thuis horen. Nu begrijp ik iets niet, het zingen van de internationale waar slaat dat op, het internationaal samenwerken of op de vacantie reizen naar het zonnige Madera. Laten het wel weten, er is een tijd geweest toen heetten die vreemdelingen “Gastarbeiders”, in zijn tijd een verrijking van de cultuur der lage landen. Al die heerlijke luchtjes als er gekookt werd, dat ruikte toch beter dan stampot andivie. In Koeln had je hele wijken met Turken en ik mocht er graag wandelen, je was in buitenland in het buitenland. Alles bij elkaar genomen ik ben niet tegen buitenlanders in de Nederlanden, als er maar controle is, dat niet iedereen met een noodgang naar binnen komt hollen, helaas de grensbewaking is afgeschaft, voel je het probleem, controle bij de werkgever is de enigste remedie.
    De werkgever dient zijn aanvraag in, voor gastarbeiders en het is geregeld zo was het ook in de jaren 70. En dat werk wat zij deden, daar voelde de Nederlander zich te belangrijk voor, of zijn de tijden veranderd?

    Reactie door Henk Hiensch — woensdag 15 maart 2006 @ 15.57 uur

  32. @Henk Hiensch

    Geachte heer Hiensch,
    ik kan Uw uiteenzetting helemaal volgen.
    Ikzelf ben zeker voorstander van een pluriforme maatschappij.
    Voelden ‘wij Nederlanders’ ons werkelijk te belangrijk voor de destijds door gastarbeiders ingenomen banen?
    Ik weet eenvoudig niet of dit zo was.(ik ga ervan uit dat U daarin gelijk hebt)
    Maar wat ik wel weet, is dat je een baan maar 1 keer kan vergeven, en de werkgever zal kiezen voor de goedkoopste arbeidskracht.
    Dus daaruit volgend zal het Nederlandse potentieel aan arbeidskracht voor een deel buitenspel komen te staan.
    En dit zal m.i. op langere termijn en op meerdere terreinen rampzalig uitpakken voor onze economie.
    Dus of de tijden mbt buitenlandse arbeidskrachten veranderd zijn weet ik in dit verband niet.
    Alleen weet ik wel dat de gevolgen anders zullen zijn.

    Groet

    Reactie door Wattenstaafie — woensdag 15 maart 2006 @ 21.37 uur

  33. Wattenstaafje,

    Ja die ene baan is maar 1 keer te vergeven. Punt is dat er meer banen zijn. Was net op RTL nieuws, vergrijzing. En dat is geen modewoord, serieus onderzoek van universiteit van Maastricht.

    Het laat zien dat werk langzaam maar zeker in overvloede aanwezig zal komen.

    Reactie door jeroen — woensdag 15 maart 2006 @ 21.42 uur

  34. @33, Jeroen, men had het over 2035, dus over zo’n 25 jaar.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — woensdag 15 maart 2006 @ 23.08 uur

  35. Te laat geboren dus Sabineke!! :)

    Reactie door Wattenstaafie — woensdag 15 maart 2006 @ 23.55 uur

  36. Te vroeg natuurlijk!!! excuses

    Reactie door Wattenstaafie — woensdag 15 maart 2006 @ 23.56 uur

  37. @36, Wattenstaafje,
    Bij leven en welzijn ben ik dan 74 en hang ik verhalen op aan mijn kleinkinderen, waar ik natuurlijk dagelijks op moet passen aangezien de ouders allebei fulltime moeten werken om de lasten van leven nog op te kunnen brengen, voor mij plezierig, voor hen?????

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 16 maart 2006 @ 0.53 uur

  38. Nee sabineke, als je de moeite neemt om het hele onderzoek te lezen

    http://www.nidi.knaw.nl/en/output/demos/2004/demos-20-05-derks.pdf/demos-20-05-derks.pdf

    zie je dat limburg al negatieve bevolkings groei en zeeland over enkele jaren, de bevolkings groei in de rest van nederland daalt al snel. Over 25 jaar is er pas inderdaad dan in heel Nederland een negatieve groei.

    Wat jij niet begrijpt is dat in het proces van steeds minder groeiende bevolking al zichtbaar banen bijkomen door vergrijzing.

    Het ging jou niet om jou sabineke, het ging toch om de jeugd van Jan M. de vmbo jeugd die zogenaamd verpest worden door de polen. Die kinderen van 15, 16 die ze nu zijn hebben over 25 jaar en eerder al dus volop kansen. Of is die groep mensen die dan 50 is ook al te oud…..

    Zucht,….. Je moet er wel verstand van hebben als je over dit soort dingen wil meepraten

    Reactie door jeroen — donderdag 16 maart 2006 @ 9.29 uur

  39. Euhhh 40 zijn die mensen dan over 25,…..

    Reactie door jeroen — donderdag 16 maart 2006 @ 9.30 uur

  40. @ 38 Jeroen

    In de afgelopen 20 jaar is de Nederlandse arbeidsproductiviteit, de productie per uur, met gemiddeld zo’n 2% per jaar gestegen. Door mechanisering, automatisering, reorganisaties etc. Verhoging van de arbeidsproductiviteit stelt ons in staat met minder mensen de zelfde hoeveelheid te produceren en op die manier de gevolgen van een vergrijzende (beroeps)bevolking op te vangen.

    Reactie door Ed Sorrento — donderdag 16 maart 2006 @ 10.47 uur

  41. Ed voor een deel heb je gelijk, maar de arbeidsproductiviteit van werkenemers is niet veel verder meer op te voeren, terwijl de afname bevolking juist nu wel opgang komt.

    Het is leuk dat je automatisering en mechanisering opnoemt. De SP voert met zijn “grenzen nog dicht houden” beleid een achterhoede gevecht. Laag geschoolde arbeid staat inderdaad onder druk, maar veel meer door mechanisering automatisering dan door Polen.

    Twee simpele voorbeeldjes, machine die uit een lopende band slechte of foute producten er weet uit te halen. Mini radiochips voor in de supermarkt, geen kassiere meer nodig je loopt met winkelwagen door een poortje en de rekening krijg je thuis gestuurd.

    Tja daar ligt de echte “concurentie” voor laag geschoold werk. Eens kijken wat de SP daaraan gaat doen…..

    Reactie door jeroen — donderdag 16 maart 2006 @ 11.19 uur

  42. @ 41 Jeroen,

    Zelfs in haar meest sombere scenario’s rekent het Centraal Plan Bureau voor de komende decennia nog altijd op een trendmatige groei van de arbeidsproductiviteit met 1% per jaar. Tegen de tijd dat de vergrijzing gaat pieken, tussen 2030 en 2040, kunnen we dus in ieder gevalmet een veel kleinere beroepsbevolking toe.

    Maar zelfs als er door de vergrijzing van de bevolking krapte op de arbeidsmarkt zou gaan ontstaan lossen we dat toekomstige probleem niet op door nu alvast hele beroepsgroepen, bijvoorbeeld in de bouw of het wegtransport, brodeloos te maken of in een situatie te brengen waarin onder Oosteuropese arbeidsvoorwaarden gewerkt moet worden. Want dat gebeurt als we Polen gaan toestaan om werk aan te nemen dat niet betaald wordt volgens de Nederlandse CAO. Terecht dus dat de SP weerstand biedt tegen deze “social dumping”.

    Reactie door Ed Sorrento — donderdag 16 maart 2006 @ 13.20 uur

  43. …regelrecht het riool in!

    Reactie door e.krul — donderdag 16 maart 2006 @ 13.49 uur

  44. Vergrijzing is niet een sportman die ineens kan pieken of zo ed. Het is een gelijdelijk proces wat nu al opgang is.

    Je hebt het over social dumping, een hele leuke SP term. Maar je stopt dat niet met grenzen dicht of open te houden. Strengere naleving van cao’s, werkomstandigheden moet er gebeuren.

    Lachwekkend is het wel hoe de bouw de komst van de Polen beschrijft:

    “De grootste klappen gaan in het grijze/zwarte circuit vallen. Onze eigen zwartwerkers worden verdrongen”

    Reactie door jeroen — donderdag 16 maart 2006 @ 14.06 uur

  45. naar mijn mening is de zogenaamde vergrijzing,gekweekt.
    mensen hebben nu al weinig tijd meer over,moeten met 2 werken om een normaal betaalbaar bestaan te verwerven,en moeten ook steeds meer tijd besteden aan de opvang en vormgeving van ouders in een verzorgings/bejaardentehuis.
    kortom, heeft een mens hier nu zo weinig tijd dat men wel 2x nadenkt om een gezin met 5 kinderen te stichten.
    dit is wat mij betreft de grootste boosdoener als het gaat om de vergrijzing.
    maar in hoeverre is die er al,en hoeveel erger word het dan wel niet als we op deze voet doorgaan?

    Reactie door iew — donderdag 16 maart 2006 @ 15.47 uur

  46. Iew,

    Je kan het Gekweekt noemen, feit is dat de babyboomers van net na de oorlog nu langzaam maar zeker uit de arbeidsmarkt treden. Niet veel zullen er voor kiezen om veel langer na hun 65ste door te werken.

    Zie ook:

    http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=244505

    De gevolgen zijn nu al aan het optrden. “Ook de werkloosheid zal volgens Derks snel gaan dalen. Er komt een structurele krapte op de arbeidsmarkt.”

    Reactie door jeroen — donderdag 16 maart 2006 @ 15.59 uur

  47. @ 45 Jeroen,

    Niemand die zal ontkennen dat vergrijzing van de bevolking een proces is dat zich geleidelijk voltrekt. Bovendien kun je dat proces ruim van te voren zien aankomen.

    In 1997 stelde het Centraal Bureau voor de Statistiek een projectie op waarin de bevolkingsomvang voor 2040 werd geraamd op 13,2 miljoen zielen, waarvan 52% in de
    beroepsgeschikte leeftijd van 20 – 64 jaar. Voor 1997 waren deze cijfers 15,7 miljoen respectievelijk 63%. Als het CBS het bij het juiste eind heeft zal de Nederlandse beroepsgeschikte bevolking dus in ruim 40 jaar met 9 procent-punten afnemen in verhouding tot de totale bevolking. Gemiddelde dus nog geen kwart procent-punt per jaar. Vergelijk die afname naar eens met de verwachte stijging van de arbeidsproductiviteit (1% per jaar) en je ziet meteen dat de spookbeelden die het kabinet Balkenende ons probeert op te dringen met betrekking tot de gevolgen van de vergrijzing een objective basis missen.

    Tenzij het natuurlijk de bedoeling is dat de geesten rijp gemaakt worden voor zaken als verlaging van de pensioenaanspraken, verhoging van de pensioengerechtige leeftijd of, zoals nu, een onbelemmerde instroom van goedkope arbeid.

    Wat de controle op naleving van de CAO’s betreft. De regering heeft herhaaldelijk aangegeven niets te zien in intensievere controle en zich op het standpunt gesteld dat dat vooral een zaak van werkgevers en werknemers was. Maar ook die werkgevers voelden daar niet veel voor. Waar het uiteindelijk allemaal echt om gaat werd nog het duidelijkst onder worden gebracht door zijne excellentie staatssecretaris Van Hoof: als die bouwvakkers niet kunnen concurreren met de Polen moeten ze maar genoegen nemen men een lager loon. (Dat wordt dus nog meer zwart klussen voor die jongens.)

    Reactie door Ed Sorrento — donderdag 16 maart 2006 @ 16.43 uur

  48. @46
    klopt wat u zegt,alleen denk ik dat het toch ook te maken heeft met mijn punt betreffende “mensen denken nu wel 2x na,om grote gezinnen te stichten”
    aangezien in de plaats waar ik woon[14.000 inwoners] er ieder jaar nog steeds een babyboom plaatsvind.
    in de overbevolkte gebieden[randstad]zou ik persoonlijk al niet aan kinderen willen beginnen.
    daarbij zie ik een hele grote verschuiving van oost europese mensen naar dit soort kleinere plaatsen.
    ik heb eerder hier ook al gesproken over het niet kunnen krijgen van een bollenpellersbaantje ivm dit fenomeen. het gaat namelijk niet alleen de massa aan.
    en het gaat als een sneltrein…..
    dat valt in de randsteden misschien niet zo op[grootste stemmersaantal] dus word dit niet genoemd.
    in 8 jaar tijd is de wachtijd voor een woning namelijk gestegen van 3 maanden naar 3 jaar.[dat zegt toch ook wel wat]
    maar ons politiebureau is wegbezuinigt….
    en wij voelen hier al het beleid van CDA,VVD,PVDA in de gemeenteraad een paar jaar.

    Reactie door iew — donderdag 16 maart 2006 @ 16.55 uur

  49. Ja ed, wat gegoogel met cijfers kan ik ook. 1% arbeidsproductiviteit per jaar is erg ongeloogwaardig. Het onderzoek wat wat ik aanhaal is geen Balkenende, het is onafhankelijk onderzoek dat laat zien dat er vrij snel een krapte op de arbeidsmarkt komt.

    Vandaag nog twee vandaag gezien, waarin ook economen het aantrekken van de economie en krapte op de arbeidsmarkt bevestigen.

    Kijk Ed, het is makkelijk roepen al die vooroordelen over de komst van de Polen. Maar ze worden een voor een niet bevestigd door onderbouwde argumenten en cijfers.

    En als jij een kwart procent punt weinig vind moet je ook niet zeuren over de Polen die komen, ook ongeveer een kwart procent punt…. Zucht…..

    Reactie door jeroen — donderdag 16 maart 2006 @ 20.15 uur

  50. @ Jeroen,

    Je hebt klaarblijkelijk moeite met feiten die jouw mening niet ondersteunen. Wel wat gemakzuchtig om die feiten dan af te doen als “gegochel met cijfers”.

    Toeval of niet, dit bericht was vandaag juist op RTL(Z) te lezen, maar de strekking ervan was bij insiders al veel langer bekend.

    “Beroepsbevolking
    Op dit moment groeit de Nederlandse bevolking nog met 90 mensen per dag. Maar in 2040 ligt de sterfte hoger dan de geboorte, waardoor de bevolking met 30 mensen per dag krimpt. De beroepsbevolking zal over 35 jaar gemiddeld met 0,4% per jaar krimpen. Dat heeft een drukkend effect op de economische groei.

    Arbeidsproductiviteit
    Toch verwacht het CPB dat de arbeidsproductiviteit jaarlijks zal stijgen met gemiddeld 1,2%, als gevolg van ICT, hoger opgeleide beroepsbevolking en het verminderen van inefficiënties.

    Welvaart
    Zolang de arbeidsproductiviteit sneller stijgt dan dat de beroepsbevolking krimpt, zal er sprake zijn van welvaart. Het CPB schat in dat de welvaart in 2040 (als de vergrijzing zijn hoogtepunt bereikt) zo’n 30 tot 120% hoger zal liggen dan nu.”

    http://www.rtl.nl/(/financien/rtlz/nieuws/)/components/financien/rtlz/2006/weken_2006/08/21-vergrijzing-welvaart.xml

    Hoor je ‘t ook eens van iemand anders.

    Reactie door Ed Sorrento — donderdag 16 maart 2006 @ 21.07 uur

  51. Ja ed,

    Profiteer van die welvaart stijging in plaats van de polen de schuld te geven dat ze het afpakken. Als je verder denkt en verstand van economie hebt, kun je op je klompen aanvoelen dat er bij welvaartsstijgingen en groeiende economieen banen ontstaan.

    Al die werkelozen die maar klagen, dat ze niks kunnen vinden en de Polen hun banen inpikken.

    Feit is dat diverse bedrijfstakken al moeite hebben personeel te vinden. Als jij vind dat ze daar werkelozen in moeten zetten, in plaats van Polen, Fijn. Ga jij die werkelozen maar eens zo ver krijgen. Zover zijn alle projecten mislukt, het enige wat lijkt te werken is hard de uitkering in trekken. Iets wat de SP niet zo leuk vind denk ik…

    Reactie door jeroen — donderdag 16 maart 2006 @ 22.12 uur

  52. @51, Jeroen,
    Het ligt altijd aan de werklozen nooit aan de projecten, hoe wil jij een vormalig WAOer , nu in de bijstand aan het werk krijgen als zijn lichaam het werk niet aankan!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — vrijdag 17 maart 2006 @ 0.40 uur

  53. @ 51 Jeroen

    Wat ik op m’n klompen aanvoel is dat arbeid in Europa in de toekomst wat schaarser gaat worden en dat werkgevers dat niet zo’n prettig vooruitzicht vinden.

    Reactie door Ed Sorrento — vrijdag 17 maart 2006 @ 1.33 uur

  54. Sabineke,

    Kom op zeg, je doet alsof iedereen in de bijstand een lichamelijk mankement heeft. Dat is onzin natuurlijk.

    Die projecten hebben niet blindelings mensen uitgepikt om te werken, ze hebben mensen eerst nog geselcteed om te kijken of ze kunnen werken.

    Heb je je wel eens afgevraagd waarom een afgestudeerde Pool, hier wel bereid is achter de lopende band te staan en een afgestudeerde Nederlander minder?

    Juist, na 1 jaar houdt de uitkering praktisch op in Polen en ben je op familie, kennisen aangewezen. Geld is de enige motivatie om mensen weer aan het werk te krijgen.

    Het probleem hier is de mentaliteit, ik krijg met niks doen al 750 euro waarom zou ik voor 40 uur per week werken 1000 euro verdienen, dat is 40 uur voor 250 euro.

    Reactie door jeroen — vrijdag 17 maart 2006 @ 8.45 uur

  55. @53 dus ed,
    Meer arbeidsplaatsen beschikbaar, minder werknemers, wat zeurt links nederland en dan vooral de SP over verdringing.

    Reactie door jeroen — vrijdag 17 maart 2006 @ 8.48 uur

  56. hoe zit dat dan met de mensen die in het kader van de terugdringing van de WAO,zijn geherkeurd,waarbij geen medische gegevens worden opgevraagd.
    die vervolgens door een veredelde huisarts teruggebracht worden in percentage?
    als we dat eens goed gaan bekijken zijn deze mensen dus direct ontheven van de sollicitatieplicht.
    want: deze mensen moeten nu liegen tegen de werkgever over hun aandoening,waarmee ze geen recht meer hebben op WAO als ze nu door de “werkelijke”aandoening uitvallen.
    want dan heb je inneens gelogen over je ziekte. en word er wel gekeken naar de medische gegevens die het UWV vertikt[ook op verzoek] op te vragen.
    beetje vreemd dat een diagnose van specialisten die gamaakt is aan de hand van foto’s/uitvoerige onderzoeken etc etc,zomaar even van tafel geveegd kunnen worden door een herkeuringsarts van UWV,aan de hand van 3 rek strek en buig oefeningetjes…
    krijg je dan wel bijstand? en zo ja dan zijn mensen dus verplicht om al het werk aan te nemen dat de gemeente passend vind en word je dus gewoon helemaal gezond geacht.[probleempje?]
    maar dit zie ik natuurlijk verkeerd…
    bij UWV gaat natuurlijk alles goed dankzij de Geus!

    Reactie door iew — vrijdag 17 maart 2006 @ 9.32 uur

  57. iew,

    die herkeuringen worden nu overhaast uitgevoerd en ja daar kan je vraagtekens bij zetten.

    Maar je gaat me niet vertellen dat al die mensen in de wao allemaal 100% afgekeurd zijn en niet meer kunnen werken. Vele zijn jaren geleden wel heel snel afgekeurd en in de WAO terecht gekomen.

    Wat de Geus wil is de WAO reserveren voor de echte WAO gevallen, wie daar niet in thuis hoort kan/moet de bijstand in. En daar mag best een wat minder vrijblijvend karakter heersen….

    Reactie door jeroen — vrijdag 17 maart 2006 @ 9.44 uur

  58. @57
    hier gaat u dus totaal voorbij aan het punt dat ik wilde maken.
    de terugdringing is niet het probleem, de manier waarop er gewerkt mag worden door het UWV wel!
    bv als een herkeurings arts een diagnose veranderd van hernia naar rugklachten…
    zonder daar de medische gegevens voor hebben opgevraagd,bij de behandelend specialist,sterker nog het verzoek van de WAO’er om dit te doen negeert.
    alleen maar om toch af te kunnen schatten.
    kunt u mij vertellen waar de WAO in eerste plaats voor bedoeld was?
    en natuurlijk moest deze wet verandert worden, daar hoort u mij niet over.

    Reactie door iew — vrijdag 17 maart 2006 @ 10.36 uur

  59. Als je het niet eens bent met de handelswijze van de keuringsarts, moet je in beroep gaan.

    WAO, is wet arbeids ONGESCHIKT. Dat betekend dat iemand die niet kan werken er in kan/mag/moet komen, iemand die weer beter wordt er ook uit kan/mag maar meer MOET gaan en niet blijven hangen!!!

    Reactie door jeroen — vrijdag 17 maart 2006 @ 13.41 uur

  60. @ Jeroen, Je roept heel veel maar hebt ook weinig verstand van zaken.

    Wao keuring verloopt niet netjes naar betrokkenen, er zijn vele onderzoeken en rechtsuitspraken om er sceptisch over te zijn!
    Reintergratie bureau’s:ook daar worden veel vragen bij gesteld, het laatste onderzoek hierover is het landbouwproject, het werkt niet en lost dus niets op, in zoverre er zijn 2000 mensen aan de slag gegaan en er zijn 25.000 vacatures.Politiek zet nu zijn vraagtekens, niet de mensen aan het werk!

    Als de maatschappij een lopende bander afkeurd, ga je toch niet in die branche aan het werk!
    Als maatschappij hebben we te maken met dat het als ouders als schande wordt ervaren als je kind VMBO predicaat krijgt, laat staan de niet theoretische vorm!

    Dat is waar we mee te maken hebben! Het is niet voor niets dat dat de werkster niet meer bestaat maar de interieur verzorgster!
    De minachting voor de ‘lagere’beroepen!
    Al het vakwerk verdwijnt uit onze samenleving, dat is niet de schuld van de individuele werknemer, dat is een politieke keuze van jarenlang regeringsbeleid:zaken onder het tapijt vegen maakt ze niet weg!
    SP heeft nog nooit in regering gezeten, dit SP verwijten is dus niet terrecht!
    Keer op keer wordt er door hen gewezen op gevaren van een ingeslagen weg, dat anderen niet mee willen of kunnen werken, dien je hen te verwijten!

    Als iemand jaren niet gewerkt heeft, is ie door inactiviteit al veel lastiger in staat om op papier te doen waarvoor hij kwalificaties bezit, dat proces heeft tijd een aandacht nodig, wordt vergeten.
    Kijk eens hoe een gebroken been na gipsperiode eruit ziet, die is veel dunner, door spierafname! Ook dwangstand van spieren door te veel in zelfde houding veroorzaakt functie verlies.

    Je vergeet in het hele proces dat geneeswijzen veranderen, therapie ook maar dat de geestelijke verandering veelal achter loopt in het geheel en dat DAT veel meer tijd vergt.

    Dat een Pool afhankelijk is van familie, daar zou de discussie over moeten gaan, dat er geen werk is daar, immers een Pool zal het prettiger vinden dus beter kunnen functioneren in eigen omgeving!
    Wil je dus dat de baan uitgevoerd wordt op de beste wijze mogelijk moet je naar meer factoren kijken dan je nu doet!

    Overgens volgens mij werkt officieel niemand meer 40 uur(in Nederland), misschien dien je juist wel te kijken om iedereen in de wereld aan de slag te krijgen naar meer partimers!
    Meer specialisten, meer huisartsen, meer verpleegkundigen, meer leerkrachten, meer bouwvakkers, etc. maar minder uur per persoon aan de slag.Flexibiliteitkosten gaan momenteel erg eenzijdig de kant op van werknemer.Maar dan zul je ook naar levenskosten moeten kijken en die zijn per land ernstig verschillend.

    Je focust teveel op korte termijn oplossing, want wat betekent meer Polen hier, voor Polen als land, zij zullen te maken krijgen met nog minder geschoolden uit nog verder weg, die financieel heil gaan halen aldaar.Hoe gaat die intergratie, waar soort nog heel veel meer speelt dan hier!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — vrijdag 17 maart 2006 @ 14.42 uur

  61. Ten eerse sabineke, je haalt dingen door elkaar. De wantoestanden bij reintegratie buro’s heeft niets te maken met het feit dat genoeg gezonde werkelozen niet (meer) willen werken in de landbouw of simpel productie werk. Het blijft een mentaliteits probleem onder de werkelozen, of je kreeg juist mensen die werden aangeschreven om ergens te werken en plots hadden ze wel een andere baan. En maar klagen dat ze niks konden vinden ????

    Ten tweede ieder gun ik zijn tijd om te herstellen van een ziekte of ongeval, maar dit heeft zijn grenzen. Na een gebroken been heb je tijd nodig, maar het is overdreven om daarvoor 4 jaar in de WAO te hangen. Er wordt veel misbruik van gemaakt, dat is ook een van de reden om de bezem er door te halen.

    Sabineke, wie focust zich nou op korte termijn oplossingen?

    Die grenzen die open of dicht gaan, het is een steentje die je in de zee gooit, de rimpels komen niet boven de al aanwezige golven uit. Wees blij dat de Polen nu nog komen, om klussen te doen waar lastig nederlanders te vinden zijn. Ook hun economie trekt goed aan, zeker na de toetreding bij de EU. Op een gegeven moment is het voor een Pool ook niet meer aantrekkelijk om hierheen te komen.

    Kijk maar eens hoe het Spanje, Portugal en Ierland is vergaan. Het ware arme regio’s, voor de EU toetreding destijds. Ook de vrees was er toen dat we overspeold zouden worden door hun. Maar na de EU toetreding, hebben die landen zich ook sterk weten te ontwikkelen door open markten.

    Dat heet vooruit kijken, het kost wat tijd, een grotere groep mensen de welvaart laten delen.

    Bahhh wat haat ik die kortzichtige SP figuren die zogenaamd sociaal met hun eigen Nederlanders omgaan terwijl ze eigenlijk niets doen en maar de makkelijke populistische leuzen scanderen als de grenzen dichthouden uit sociale overwegingen. Kortzichtig, kortzichtig en nog eens kortzichtig.

    Reactie door jeroen — vrijdag 17 maart 2006 @ 15.16 uur

  62. Jammer Ed,

    http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/)/components/actueel/rtlnieuws/2006/03_maart/17/binnenland/0317_1130_cpb_vergrijzing.xml

    Toch niet zo rooskleurig als jij het voorsteld die vergrijzing. De overheid moet de komende jaren flink gaan sparen om te voorkomen dat de lasten van de vergrijzing zwaar gaan drukken op de volgende generaties. Dat zegt het Centraal Planbureau.

    Reactie door jeroen — vrijdag 17 maart 2006 @ 15.28 uur

  63. @61
    ga eens terug naar school….
    iemand met een gebroken been word niet afgekeurd! en zit niet 4 jaar in de WAO!
    “Wees blij dat de Polen nu nog komen, om klussen te doen waar lastig nederlanders te vinden zijn.” ????????
    je bedoeld waar Nederlanders worden ingeruild voor veel goedkopere werknemers,en er buiten GEHOUDEN worden.
    en als je SP zo “haat” wat doe je hier dan???
    lijkt een beetje op oeverloos gezwets en napraterij, soms een fan van Jan Peter?

    Reactie door iew — vrijdag 17 maart 2006 @ 15.31 uur

  64. Iew,

    Bij wijze van spreke, wie kwam ook al weer met die gebroken been. Feit is dat er veel misbruik van de WAO wordt gemaakt. Maar ja, als iemand of iets ook maar aan de WAO of uitkeringen durft te komen of voorsteld om het misbruik aan te pakken krijg je links nederland op je dak.

    Die landbouwers die bij het CWI aankloppen om mensen maar niemand krijgen, die slachterijen bijvoorbeeld waarvan werkelozen ineens iets anders hadden gevonden.

    Kijk de SP laat mensen graag geloven dat werkeloosheid wordt verergert door de komst van de Polen. En dat het beter is als ze niet komen. Maar denk je nou echt dat iemand die 10 jaar in de uitkering zit echt makkelijker een baan zal vinden als de grenzen gesloten blijven.

    Reactie door jeroen — vrijdag 17 maart 2006 @ 15.41 uur

  65. Jeroen, laatste opmerking:
    Overal wordt misbruik gepleegd, uitkeringsgerechtigen maar ook werkgevers, neem dat uitzendbureau uit Vlissingen, de bouwfraude

    SP pleit gewoon voor heldere regels en handhaving ervan, dit gebeurd nog onvoldoende, dit is ons eigen belang en in dat van Polen, wat is daar nu mis mee!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — vrijdag 17 maart 2006 @ 16.22 uur

  66. @46
    sorry voor mijn ietwat boze reactie hiervoor.
    maar ik heb al een paar jaar met deze zogenaamde goede regels te maken[overheid/UWV] en ik ben de praktijk…
    het heeft er in mijn geval voor gezorgd dat ik ipv binnen 2 maanden weer aan het werk had kunnen zijn[sterker nog geweest was] nu nog thuis zit.[al bijna 3 jaar!]
    maar aangezien het hele beleid er alleen maar op gericht is om zo min mogenlijk uit te keren,en niet op het hervatten van werk,zijn er dus DE problemen ontstaan.
    neem nu eens de regel:het UWV is niet meer “verplicht” om voorschotten te verstrekken.
    dat doen ze dus ook pertinent niet[meer]
    neem dan even de proceduretijd die ze nodig hebben om een aanvraag te verwerken erbij[mogen ze 6 a7 weken over doen en vaak redden ze dat nog niet eens]
    waarna je een beschikking krijgt,en pas DAN kun je WW aanvragen[daar heb je die beschikking voor nodig]
    daar gaat ook 6 weken overheen[maar in de tussentijd heb je geen inkomen]
    als er dan ook nog eens[wat altijd kan gebeuren] een foutje gemaakt word door UWV tijdens de aanvraagprocedure….
    dan de wetten die er in zouden moeten voorzien dat je niet zonder inkomen komt te zitten, sluiten er totaal niet op aan.
    TRI ? “neen” er ligt al een aanvraag ww aan te komen!kan niet geen recht op.
    bijstand? alleen in de vorm van een eenmalig voorschot alleen voor levensonderhoud,via het bijzondere bijstand potje,wat ook direct word verhaald door de gemeente bij de eerste uitbetaling van UWV/WW na 14 weken, [zonder geld/inkomen.]
    en dat voorschot via bijstand is voor die 14 weken hooguit 500 euro….
    bezwaarschriften die zogenaamd niet op de juiste afdeling terecht komen[sorry meneer]dit houden ze vol tot dat de tijd om bezwaar te maken voorbij is…
    ik heb zelfs bewijzen dat werkbriefjes die ik aangetekend heb gestuurd nooit zijn aangekomen[op de juiste afdeling dan]
    het staat zelfs in het dossier!
    klachten die geherformuleerd worden en afgedaan alszijnde GEEN GEGRONDE klacht.
    ze hebben zelfs het gore lef om mensen vanuit het klachtenbureau op te bellen en te vertellen dat het niet behandeld word als klacht, maar intern zal worden gebruikt om de zaken te verbeteren…[ja ook dat heb ik meegemaakt]
    zal ik nog even doorgaan????
    als ik het hele verhaal hier op moet tikken[en ik heb de bewijzen!]dan praat u wel even anders over het huidige UWV en de nieuwe regels in het kader van…
    maar dat ik als alleenstaande ouder de zorg heb over mn kind van 7[toen 4] heb, dat is niet belangrijk.[stort maar in elkaar principe]
    daarom ben ik nu in de WSNP tercht gekomen en ben ik NOG kansarmer gemaakt op de arbeidsmarkt!
    het enige waar ik om heb gevraagd ten tijde van de aanvraag was een paar kleine maandelijkse voorschotjes om mijn PL te kunnen betalen[die waren al zo vriendelijk om mn lening rentevrij te maken en hadden de maandelijkse aflossing naar 50 euro teruggebracht]
    en voor mijn ouderbijdrage vanwege de plek op het KDV waar mijn kind op zat.
    NEEN meneer wij zijn het niet meer verplicht……
    ik ben afgekeurd op een lichte hernia[ik was schilder in het particulier onderhoud,bij een éénmanszaakje en daar werd erg veel dubbel glas gezet,en iedere zware steiger zelf opgebouwd]
    aangezien ik dik 12 jaar ervaring heb in mijn vak[praktijk] en het midden in het hoogseizoen was had ik binnen 2 maanden,bij ieder schildersbedrijf dat geen zwaar dubbel glas zet e.d. zo weer aan de slag gekund.
    maar nee zo werkt dat niet meneer…..
    en me dan vorig jaar ook nog even afschatten en van een hernia,lichte rugklachten maken…..
    nee het is geweldig!!!!!!! die nieuwe regels!!!
    maar nu wil geen baas me meer hebben, al 3 jaar wao,bang voor loonbeslag ivm WSNP,alleenstaand vader….
    zal ik nog even doorgaan???
    en wat denk je, zou mn gezondheid nu vooruit zijn gegaan,of achteruit?!

    Reactie door iew — vrijdag 17 maart 2006 @ 17.47 uur

  67. @ 62 Jeroen

    Nederland heeft, anders dan jij stelt, geen grootschalige instroom van buitenlands arbeidskrachten nodig om de gevolgen van de vergrijzing op te kunnen vangen. Vergrijzing is een drogreden, dat is het punt wat ik aan de orde stel.

    Reactie door Ed Sorrento — vrijdag 17 maart 2006 @ 19.54 uur

  68. oh ed, die kwart proent punt noem jij ineens wel grootschalige instroom. En sommige sectoren kunnen die extra arbeiders wel gebruiken. Maar dat zie je niet als je thuis zit…..

    Reactie door jeroen — vrijdag 17 maart 2006 @ 19.59 uur

  69. @ 68

    Ik heb de indruk dat je je vergist. Tenminste, als je met die 0,25 procent-punt het getal bedoelt dat ik noem in post (47) Dat getal slaat namelijk op de verwachte afname van de Nederlandse BEROEPSBEVOLKING en NIET op de te verwachten toestroom van Poolse arbeidskrachten. Concreet betekent 0,25% dat het aanbod van arbeidskrachten jaarlijks zal verminderen met zo’n 20 tot 25.000 personen. Niet niks, maar ook niet echt dramatisch, gegeven het feit dat onze beroepsbevolking uit zo’n 9 miljoenen personen bestaat en gegeven de jaarlijkse groei van de arbeidsproductiviteit. Bovendien zal de verwachte krimp pas in 2011 beginnen.

    Wat dat “thuiszitten” betreft, ik zit meestal niet voor zessen aan de vrijdagmiddelborrel en vaak begint de werkweek dan alweer op zondagmiddag.

    Reactie door Ed Sorrento — vrijdag 17 maart 2006 @ 22.24 uur

  70. Ook moet niet vergeten worden dat vergrijzing uit de AWBZpot wordt betaald, niet ziektenkosten en dat er met minder werkende mensen, de files vanzelf minderen, er ook minder uitgegeven hoeft te worden aan alle vervoerszaken, scholing, er dus weer uit andere potten middelen vrijkomen.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zaterdag 18 maart 2006 @ 0.35 uur

  71. Sabineke,

    Je leest het CPB rapport niet goed, als de overheid niet nu flink spaart dan zijn de kosten voor de vergrijzing straks niet te overzien.
    Wat dacht je van al de aow en uitkeringen, die moeten ergens van betaald worden, een steeds minder wordende groep werkende moet een steeds grotere last dragen voor die aow en uitkeringen, dat gaat op een gegeven moment fout.

    Ed,
    Ik lach me rot met jou, 2011. Zo’n perfect gekozen jaar om de krimp t laten beginnen, en dan ook nog zeker precies 1 mei 2011 00:00 uur natuurlijk? want dan staat de EU de restricties die we nu hebben voor Polen niet meer toe.

    Nou dus als je 20 tot 25 duizend niet dramatisch noemt dan wel 30 duizend? Dat zijn de aantallen die het encorys onderzoek als verwachte toestroom noemt boven het aantal Polen wat nu al in nederland is. Dit is nog zelfs een pessimistische inschatting gebaseerd, waarbij nog een deel niet het hele jaar hier zal werken.

    Nogmaals mijn vraag, waar maak je je druk om?????

    Reactie door jeroen — zaterdag 18 maart 2006 @ 8.50 uur

  72. @ 71

    Tsja Jeroen, het CPB noemt nu eenmaal 2011 als het jaar waarop de Nederlandse beroepsbevolking zal gaan krimpen. En 2011 wordt trouwens ook genoemd in de studie van Derksen, waarnaar jij ZELF verwijst onder (38) en (46). Misschien moet je de bronnen die je noemt eens wat beter lezen. Dan lach je misschien wat minder om andere inzendingen, maar ben je wel beter geinformeerd.

    Wat de te verwachten instroom van Polen betreft. In Ierland, waar de grenzen zijn opengegaan bestaat nu 5% van de beroepsbevolking uit Polen. Trek je die verhoudingen door naar de Nederlandse situatie, dan praat je over zo’n zo’n 300.000 arbeidskrachten.

    Reactie door Ed Sorrento — zaterdag 18 maart 2006 @ 13.11 uur

  73. Ten eerste, is dit niet zomaar door te trekken,

    ierland was met zweden en engeland de eerste drie de de grenzen volledig openstelde. Sindsdien hebben meer landen al geleideleijk voor sommige sectoren al hun grenzen laten open gesteld.

    Ten tweede, wat je vergeet te melden is dat in ierland, engeland en zweden betere economische groei waar te nemen was dan gemiddeld. Noem het maar toeval als je wilt, maar die economische ontwrichting die SP fguren zo leuk er bij weten te halen, blijkt dus wel mee te vallen.

    Laat de SP of links Nederland maar regeren en niets doen tegen de vergrijzing, dat is toch allemaal rechtse propaganda, mij maakt het niet meer uit. Nog even zelf doorsparen en deze jongen hoeft niet meer.

    Aan al die SP volgelingen die dachten dat hun AOW en uitkering veilig zou zijn met hun SP stem, nou veel succes!!

    Reactie door jeroen — zaterdag 18 maart 2006 @ 21.58 uur

  74. @Jeroen, Dat klikt wel erg verbitterd, is geld zo belangrijk???

    Geld is een ruilmiddel, vervang het eens door geitenkeutels in je hoofd, wie weet kom je dan tot andere inzichten.

    Samenleving betekent, in mijn ogen, iets anders als de recht van de sterkste, want waarom hebben wij anders zo ontwikkelde hersenen gekregen tijdens onze evolutie?

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zondag 19 maart 2006 @ 11.13 uur

  75. Verbitterd??

    Gewoon de geitenkeutels in mijnhersenen gebruiken om mezelf niet afhankelijk van een overheid te stellen (SP of geen SP), in plaats van maar je energie steken om een sociale stelsel overeind te houden.

    Ontwikkelde hersenen hebben we gekregen om niet het recht van de sterkste uit te voeren maar het recht van de slimste….

    Reactie door jeroen — zondag 19 maart 2006 @ 11.20 uur

  76. En de zwakken dan?

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zondag 19 maart 2006 @ 11.34 uur

  77. En wie bepaald de slimheid, waarom ben jij in de gelukkige omstandigheden van een goed hersenstelsel en de ander niet?.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zondag 19 maart 2006 @ 11.45 uur

  78. Bos is ook maar een vage VVDer ,daarom zit hij bij de PvdA

    Reactie door fred — zondag 19 maart 2006 @ 15.58 uur

  79. Sabineke,

    De wereld is niet eerlijk verdeeld dat hoor je mij niet zeggen. Waarom de een slimmer is dan de ander, waarom de een wel genoeg verdient en de ander niet? Een kwestie van geluk, puur geluk of ongeluk als je het zo wilt uitdrukken.

    Waarom zit jij lekker warm met eten in een land waar je niet vermoord wordt voor je mening?

    De zwakken in Nederland komen er wat dat betreft redelijk goed vanaf, nu wordt het ens tijd om ook te delen met andere landen. Dat kan door hulp weg te geven, of ze ervoor laten werken.

    Wat is socialer volgens de SP?

    Reactie door jeroen — zondag 19 maart 2006 @ 16.10 uur

  80. @79, Jeroen, Dat lees je op de site van SP.
    Het feit dat de wereld oneerlijk is, hoeft niet te betekenen dat je dus niets doet.
    Het feit dat Nederland voedselbanken bezit, vind ik afschuwlijk en bepaald niet iets om trots op te zijn!Als mensen in nood zijn dien je te helpen, armoede kleeft nog generaties later, uitzoeken waarom en hulp bieden is gewoon nodig, laten stikken is schandelijk!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zondag 19 maart 2006 @ 20.33 uur

  81. @ 79 Jeroen,

    Nog socialer is het om buitenlandse arbeidskrachten die in Nederland werken dat te laten doen tegen Nederlandse arbeidsvoorwaarden en er als overheid ook actief op toe ze zien dat dit ook daadwerkelijk gebeurt.

    Niet sociaal is het de condities te scheppen waardoor Europese werknemers tegen elkaar uitgespeeld worden in een slag om de arbeidsvoorwaarden.

    Reactie door Ed Sorrento — zondag 19 maart 2006 @ 21.14 uur