Van Hoof is blind en doof

“Van Hoof is blind voor de ontwrichtende gevolgen voor onze arbeidsmarkt, de toekomstige werkgelegenheid van onze kinderen en de concurrentiepositie van zelfstandigen zonder personeel en kleine ondernemers. Hij moet de grenzen niet verder openen, maar zijn ogen openen.” (SP-website)

Ierland is een vaak aangehaald voorbeeld van succesvolle opening van de grenzen, maar in Ierland komt een meerderheid van de bevolking en de oppositie in het parlement terug op het volledig openen van de grenzen. Ze willen een systeem van werkvergunningen zoals we dat in ons land kennen. In Ierland is nu 5% van de beroepsbevolking afkomstig uit Polen. Omgerekend naar Nederlandse maatstaven is dat 300.000 werknemers.

Duitsland, België, Oostenrijk en ook Frankrijk willen de beperkingen behouden.

De verplichting om CAO-lonen te betalen, die Van Hoof wil instellen, zal geen zoden aan de dijk zetten. Er wordt namelijk verwacht dat werknemers deze zelf controleren. Veel buitenlanders worden door taalproblemen en het ontbreken van kennis over hun rechten uitgebuit. Ze lopen niet naar de rechter. Daarom moet de Nederlandse overheid, ongeacht de uitkomst, de komende drie jaar een CAO-autoriteit instellen die actief naleving van de CAO controleert voor buitenlanders die een werkvergunningen hebben.

Het grootste bezwaar is echter wel onze eigen jeugd. Waar moeten al onze VMBO-ers, die nu een vak leren als schilder, stukadoor of elektriciën naar toe? Zij kunnen niet concurreren tegen hun Poolse collega’s en zullen dus langs de kant komen te staan. Iets wat nu al schrijnend zichtbaar wordt.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

dinsdag 14 maart 2006 :: 15.18 uur

61 Comments

61 reacties

  1. FNV heeft twijfels, minister Bot twijfelt, het zal me benieuwen!
    Maar ik vrees dat Nederland weer het braafste kindje uit de klas wil zijn!

    Oh ,een jaar duurt veel te lang!!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 14 maart 2006 @ 15.44 uur

  2. “Miljoenenfraude in Rotterdamse haven.”
    Is dus wel weer duidelijk wie deze goedkope arbeidskrachten zo graag willen.
    Misbruik wordt (waarschijnlijk) niet gestraft.

    Reactie door Jan Nijman — dinsdag 14 maart 2006 @ 15.50 uur

  3. Hij is toch een VVD-er. VVD noemt zichzelf volk vrijheid en democratie terwijl ze doen mee aan uitbuiting van het volk. VVD motto’s zijn even zo verdacht als hun norm waardeloze minsiters. VVD, D66 en CDA dienen onderzocht worden. Er zit heel veel duistere praktijken en belangeverstrengeling in hun achterkamers. De burgers hebben recht om te weten door wie ze worden geregeerd. kennelijk de motto’s staan voor niks.

    Reactie door khosrow — dinsdag 14 maart 2006 @ 15.51 uur

  4. Ja Sabineke ‘twijfeling’ is zo’n heerlijk woord, waar je alle kanten mee op kan. Nooit iets definitiefs. Hoewel Bot heeft verklaard (zie teletekst) door dat landen als Duitsland en Belgie de grenzen (nog) niet willen open stellen voor de Polen “niet het afvoerputje te willen zijn, waar alle water naar toestroomt.

    IK roep hierbij allle SP-ers op om de site http://www.nederlandineuropa.nl. tegaan bezoeken en deel te nemen!!!
    ——–
    Kabinet vraagt burgers naar mening over Europa
    Staatssecretaris Nicolaï (Europese Zaken) heeft een onderzoek geopend waarin mensen hun mening kunnen geven over de rol van Nederland in Europa. De vragen en stellingen staan op de site http://www.nederlandineuropa.nl.
    ——–

    Reactie door Jan Medema — dinsdag 14 maart 2006 @ 16.06 uur

  5. @3, Jan Medema,

    Al ingevuld met heel veel commentaar, zie comment over dat toppic.
    Bij twijfel niet doen, is mij altijd geleerd.
    Ik vind dit grenzen gedoe ook weer typisch Europa en regering, niet nadenken over conseqenties van wat beleid in het ene land, voor invloed heeft in het andere!

    Nog even en we moeten allen als flexwerker of uitzendkracht aan de slag, helaas zijn de banken niet zo soepel!!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 14 maart 2006 @ 16.11 uur

  6. Nog even als aanvulling; ik vind de vragen erg suggestief. Vragen als ‘was u voor de invoering van de euro, ben u voor het huidig verdrag van Nice etc.waar wij totaal niet in gekend zijn of terwijl bent u uberhaupt tegen Europa ontbreken dus ook!! Met andere woorden het gaat hierbij alleen om de invulling hoe Europa er in de toekomst eruit moet komen te zien !!!

    Reactie door Jan Medema — dinsdag 14 maart 2006 @ 16.14 uur

  7. @Jan, dat zei ik al, veeeel commentaar!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 14 maart 2006 @ 16.17 uur

  8. Nee, v. Hoof is NIET blind of naïef. Ook onderschat hij de gevolgen niet, hij wéét wat de gevolgen zullen zijn. v.Hoof is VVD’er, en die zijn er o.a op uit de arbeidskosten drastisch te verlagen om ondernemend NL snel in de lift te zetten en wel vóór het te laat is! En met een aanstaande linkse meerderheid is het mogelijk te laat. Nee, dit alles maakt deel uit van een door en door overdachte VVD strategie waarbij alle consequenties zijn meegenomen. Ook de toenemende werkloosheid onder “onze” jeugd, het uitspelen van onze werkers tegen “de Polen” enz. Wanneer ontwaakt NL eens uit de droom. WIJ zijn naïef, op het domme af. En uitgerekend D66, on the way out, steunt dit onzalige plan!
    PvdA, CDA en een enkele VVD’er moeten er nog een nachtje over slapen, maar die grenzen gaan open nu of in 2009. Maar we gaan toch CAO lonen betalen? Ja hoor. Vakbondsmensen worden van het aspergeveld gejaagd als ze het woord CAO loon in de mond durven te nemen. Was er ook niet iets met 200 Polen in de Rotterdamse haven? Ons Europa wordt het wilde westen van Europa. En als “ze” ons in een wurggreep hebben denken we met weemoed terug aan de tijd dat we wat probleempjes hadden met onze allochtone medeburgers.

    Reactie door william — dinsdag 14 maart 2006 @ 16.29 uur

  9. @Sabineke De uitkomst van het rapport zal een te eenzijdig beeld gaan opleveren. Je zou bij de basis moeten gaan beginnen waarom men tijdens het referendum negatief heeft gestemd. Om die reden ontbreken er een aantal essentiele vragen !!

    Reactie door Jan Medema — dinsdag 14 maart 2006 @ 16.30 uur

  10. dat de FNV twijfelt vind ik een gotspe! Wederom wordt de achterban volledig genegeerd. Van Hoof kan straks een mooie baan in Europa tegemoet zien met wat fijne bonussen van de kapitaalkrachtigste multinationals.

    Reactie door kaatje — dinsdag 14 maart 2006 @ 16.32 uur

  11. De vakbonden zij te gemengd met de politiek. Voorzitters van vakbonden aassen maar al te graag op burgermeesterposten of voorzitter van de HBO-raad. Een voordracht van het kabinet! Om die reden durven de vakbonden de politiek niet meer hard aan te gaan pakken, bang dat ze geen toekomst meer hebben!

    Reactie door Jan Medema — dinsdag 14 maart 2006 @ 16.39 uur

  12. Tjonge, jonge, als iemand voor het openstellen van de grenzen is dan is hij gelijk blind, doof en de grootste kapitalist.

    Nou herhaalt Jan M zich ook maar weer eens met zijn vmbo leerlingen, wat een ver gezocht argument.

    Jan M, jij bent doof en blind voor de aantrekkende economie, die extra mankracht vereist, jij bent doof en blind voor de vergrijzing die nu al opgang is waardoor nog meer tekort aan personeel optreed.

    Per saldo zal een haperende economie doordat arbeid niet vervuld kan worden ons meer kosten, en onze koopkracht verminderen dan de verdringing van de werkelozen ons aan sociale lasten zal kosten.

    Reactie door jeroen — dinsdag 14 maart 2006 @ 16.53 uur

  13. Jan M.

    Hou die grens nog maar dicht.

    Elke werkeloze die er na 3 jaar nog daarvan betaal jij de uitkering? Want die zullen er niet zijn toch met gesloten grenzen.

    Elke vmbo leerling die geen baan heeft, die help jij persoonlijk verder toch? Want die zullen met gesloten grenzen er niet zijn toch? Jij belooft ze een gouden toekomst als die polen maar wegblijven.

    Droom verder.

    Reactie door jeroen — dinsdag 14 maart 2006 @ 16.58 uur

  14. Dat…..dat…..dat stelletje..notabelen! Daar ben je mooi klaar mee…
    Ben wel benieuwd, hoe dat over 50 jaar terugleest in de geschiedschrijving… “2008: het groot Europees oproer”.

    Reactie door Boudewijn Pleines — dinsdag 14 maart 2006 @ 17.03 uur

  15. Waarom is Nederland te slap om Duistland, Frankrijk en België in hun besluit te volgen?
    Is dit kabinet o.l.v. Balkenende soms bang om buiten het potje te piesen v.w.b. de moslim-geaarde landen?
    Ik vind dit kabinet hoe langer en langer steeds enger en griezeliger worden.

    Reactie door TOMAAT — dinsdag 14 maart 2006 @ 17.10 uur

  16. Tomaat,

    Waarom volgen we niet Finland, spanje, portugal, engeland, ierland, denemarken, griekeland en zweden?

    Reactie door jeroen — dinsdag 14 maart 2006 @ 17.22 uur

  17. Voorbeeld uit de praktijk.

    Een goede vriend van mij heeft een Gipsplaatvoeg-bedrijf.
    Hij heeft 4 personeelsleden in dienst.
    Het is een uitermate gezond bedrijf, de personeelsleden verdienen vér boven het geldende CAO en krijgen jaarlijks een behoorlijke winstdeling.
    Hij heeft nu besloten dat de werknemers ADV-dagen moeten gaan inleveren omdat het door de concurrentie van de Poolse collega’s welke door andere bedrijven worden ingehuurd niet meer ‘uitkan’.
    Zijn werknemers accepteren deze maatregel welke tegen de CAO -regels in zijn zonder morren, omdat ze het goed hebben., maar óók zien dat de situatie anders kan leiden tot verlies van hun baan.
    Een teken aan de wand dunkt me, het lijdt tot uitholling van verworven rechten en erger!

    Reactie door Wattenstaafie — dinsdag 14 maart 2006 @ 17.29 uur

  18. @ 12 Jeroen

    Al meer dan twee decennia worden in Nederland de CAO-lonen “gematigd”, zogenaamd in het belang van de werkgelegenheid. Waar het werkelijk om ging en gaat blijkt nu: zoveel mogelijk druk uitoefenen op de arbeidsvoorwaarden van het klootjesvolk. Inderdaad, Van Hoof is noch blind, noch naief. Hij wil gewoon wat meer werkloosheid. Zie iemand “Marx”?

    Reactie door Ed Sorrento — dinsdag 14 maart 2006 @ 18.29 uur

  19. Grote fraude in de Rotterdamse haven met Polen. En het is nog maar het topje van de ijsberg, denkt men. De Nederlandse vaklieden staan aan de kant, terwijl Polen dat werk doen (schepen verbouwen) op een vals document. Ja, zo creeer je wel nieuwe werklozen…. doodeng. Ik heb het vorig jaar al een keer of twee gezegd: we moeten er voor oppassen dat we hier geen Oost-Europese toestanden gaan krijgen met zulke arme mensen dat in een strenge winter mensen zullen overlijden. In ieder geval al hun bezittingen moeten verkopen om eten te kunnen kopen. Willen we dat nu echt?

    Reactie door L.M. Lembeck — dinsdag 14 maart 2006 @ 18.32 uur

  20. @12, jeroen,

    Welke aantrekkende economie bedoel je? Er is slechts een krappe groei merkbaar en bovendien is er nog steeds veel werkeloosheid, laat staan dat we hier werk over zouden hebben. Deze mogelijke instroom veroorzaakt niets dan werkeloze Nederlandse arbeiders, omdat zij worden ingeruild voor goedkopere arbeidskrachten uit het buitenland.

    @16, jeroen,

    Omdat we ze met de EU-grondwet gelukkig ook niet klakkeloos gevolgd hebben en we ze met de euro ook niet hadden moeten volgen… (met “ze” bedoel ik een meerderheid van EU-landen)

    Reactie door J3roen — dinsdag 14 maart 2006 @ 19.11 uur

  21. @13, jeroen,

    Oh, jij dacht dat de SP verder geen ideeen heeft voor een beter Nederland? Nou, we hebben ook nog plannen te over om werkgelegenheid te creeren en -bijvoorbeeld- opgroeiende jeugd een eerlijke kans te geven, maar dan moeten niet alle arbeidsplaatsen hier vergeven zijn aan goedkopere, buitenlandse krachten!

    Als je doel is om hier iemand van jouw mening te overtuigen, zul je met beter onderbouwde argumenten op de proppen moeten komen, anders maak je weinig indruk.

    Reactie door J3roen — dinsdag 14 maart 2006 @ 19.20 uur

  22. @18 Ed Sorrento,

    Mee eens.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — dinsdag 14 maart 2006 @ 19.27 uur

  23. Als het dit systeem uitkomt zijn buitenlanders wel welkom !
    Waarom Polen wel en Afghanen niet ?
    Ik vind dit erg hypocriet !
    Voor mij mogen alle grenzen weg !
    Om mensen uit te buiten mogen ze wel het land in !

    Met Vriendelijke Groet !

    Reactie door Peter Grootheest Junior — dinsdag 14 maart 2006 @ 20.07 uur

  24. Dit kabinet gaat, met dank aan Europa en haar dienstenrichtlijn, voor het bedrijfsleven nog hogere winsten mogelijk maken. Daarvoor zijn goedkope en, nog belangrijker, slaafse arbeidskrachten nodig. Op dit moment zijn het dus de Polen die hun diensten hier komen verlenen. Helaas echter voor het bedrijfsleven heeft dit behalve voordelen ook nadelen, een ‘gastarbeider’ komt hier vooral om te werken, de avonden en de weekenden zal een gastarbeider vooral in het pension of op de camping rond hangen, de zuur verdiende eurootjes worden opgespaard en pas bij terugkomst in Polen besteed gaan worden. Dit geld verdwijnt dus uit onze economie. Omdat wij, de ‘autochtone Nederlanders’, minder te besteden door het verlies aan werkgelenheid zal het de economie eerder schaden dan goed doen.

    #Jeroen

    Na de Polen komen de Roemenen, Bulgaren, Kroaten, Albaniers, Turken en Oekrainers daarna is onze levensstandaard zo ver gedaald dat we zelf weer aan de beurt zijn!

    Reactie door hanri — dinsdag 14 maart 2006 @ 21.42 uur

  25. En dan durven ze Rotterdam leefbaar te noemen. Kennelijk niet voor de geïmporteerde slaven en de uitgeconcurreerde Nederlandse werklozen. In Rotterdam illegaliteit is aan de orde van de dag. Allemaal onder de toezicht van rechtse heren.

    Reactie door khosrow — dinsdag 14 maart 2006 @ 22.02 uur

  26. Polen die hier komen bukken voor wat strooigeld zijn meestal blank, rechts en rooms, bovendien is het door hen onlangs gekozen bewind anti-homo en abortus, en is Polen Bush’ meest trouwe bewonderaar en volgeling.
    Ideale gastarbeiders voor het CDA dus.

    Vergeten is men even dat Amerika geen poot uitstak toen Polen in `45 door de Russen werd ingelijfd, door de Sovjet & US per handjeklap bekokstoofd bij wijze van koehandel om gebiedsverdeling. Laat Amerika Polen maar met terugwerkende kracht Marshall-hulp en schadevergoeding betalen, dan hoeft ónze economie er niet voor op te draaien!

    Reactie door Emiel — dinsdag 14 maart 2006 @ 22.06 uur

  27. @ 25

    Jezus Emiel, schei eens uit. Je ga zo’n beetje elk topic loos op je USA-fobie. En nu vind je dus dat Amerika een schadevergoeding aan Polen moeten betalen omdat de Soviet Unie dat land na WO II heeft bezet. Logisch toch?

    Reactie door Ed Sorrento — dinsdag 14 maart 2006 @ 22.37 uur

  28. Dat is nou percies wat ik verwacht.

    Over de toekomst en het heden, over werknemers die niet op kunnen boxen tegen de oostblok werknemers.

    En dat moet aan banden gelegd worden.

    Reactie door Ron — woensdag 15 maart 2006 @ 7.26 uur

  29. @20 j3reoen,

    Welke aantrekkende economie? Die door raad voor werk en inkomen berekende werkgelegenheid, die door bedrijven opgemerkte tekort aan personeel in diverse sectoren.

    Kijk jij kan dan wel thuis werkeloos zitten, maar sommige sectoren zitten echt met hun handen in hun haar om personeel te krijgen. Dan kun je wel roepen we hebben een hele groep werkelozen, maar dat is nou juist het probleem, het aanbod sluit erg slecht aan op de vraag.

    Dit is een structureel probleem, en dit los je niet op met grenzen wel of niet nog 3 jaar dicht te houden. Sterker nog een in de metaal industrie zitten ze ook niet te wachten op een extra ongeschoolde werkeloze of die nou Pool of Nederlander is. Iemand moet zich de moeite nemen om zich tot vakman te bekwamen. En daar moet men zich maar eens echt op richten.

    Reactie door jeroen — woensdag 15 maart 2006 @ 8.54 uur

  30. Een anderpunt wat niet eens genoemd wordt is dat het banenverlies door de grenzen dicht te houden alleen maar groter wordt.

    Veel bedrijven overwegen serieus [en vele zijn er al] om hun werk te verplaatsen naar Polen. Dan heb ik het niet eens over de grote multinationals, die zitten al lang in China. Maar meer het midden en zelfs het kleinbedrijf.

    Aan de ene kant ordinair kostenbesparing om het maar zo uit te drukken, aan de andere kant ook gebrek aan personeel, en overdreven regelzucht in Nederland wat bedrijven niet prettig vinden.

    SP, maak je sterk voor een veel groter probleem aan banenverlies, de uittocht van Nederlandse bedrijven, laat ze een oprotpremie betalen…..

    Reactie door jeroen — woensdag 15 maart 2006 @ 9.02 uur

  31. @23, Peter,

    Soms wordt je zo moe van mensen die zomaar wat roepen. Wat hebben die Afghanen hier mee te maken? Polen zit in de EU en afghanistan niet.

    En ik geef toe de EU is ook weer een log aparaat, die waar het uitkomt zichzelf ook weer keihard beschermt met harde buitengrenzen.

    Reactie door jeroen — woensdag 15 maart 2006 @ 9.07 uur

  32. @18 sorrento,

    Dat matigen van de CAO,s heeft dus niets met open of grenzen te maken, als het al decennia lang aan de gang is.

    Reactie door jeroen — woensdag 15 maart 2006 @ 9.11 uur

  33. @32 Jeroen

    Het verband ligt precies andersom. Open grenzen en de bijbehorende verruiming van het arbeidsaanbod worden nu gebruikt als drukmiddel om de loonmatiging voort te kunnen zetten.

    Reactie door Ed Sorrento — woensdag 15 maart 2006 @ 10.02 uur

  34. En zo wordt het MAI-Verdrag langs een omweg alsnog ingevoerd…. :(

    Reactie door L.M. Lembeck — woensdag 15 maart 2006 @ 10.16 uur

  35. Jeroen

    Ed Sorrento ziet het naar mijn mening helemaal juist.
    Mijn bijdrage @17 illustreert dit afdoende.

    Een super gezond bedrijf met uitermate gemotiveerde mensen en nu begint het te rammelen.
    Het is idd al decennia aan de gang en het opengooien van de grenzen heeft nu een katalyserend effect
    De afbraak gaat nu in rap tempo, let maar op!

    Reactie door Wattenstaafie — woensdag 15 maart 2006 @ 10.30 uur

  36. @Jeroen, het heeft allemaal met loonmatiging te maken(zoals Ed Sorrento al aangaf)Die Bolkesteijn richtlijn, de grenzen open, het zijn allemaal instrumenten om lonen te drukken!
    Het zelfde zie je met dat nieuwe zorgstelsel, de macht bij verzekering leggen, zodat specialist moet gaan onderhandelen over zijn prijs!
    Voor zowel loon werknemer en specialist zijn er overleg organen die de prijs bepalen:blijkbaar lukt dit niet voldoende, in bepaalde ogen, en worden dit soort trucks uitgehaald om buiten regulier overleg om aan lonen te morrelen!

    In mijn ogen heel oneerlijk, want vergeten wordt wie de dupe zullen zijn:heel Nederland, want of de lonen gaan omlaag en kosten voor levensonderhoud blijven in het gunstigste geval het zelfde maar voor werknemer blijft minder over om te spenderen(slecht voor economie)of lonen blijven zelfde maar werkeloosheid stijgt en belastingen zullen omhoog gaan en/of zorgstelsel om de zaken betaalbaar te houden.Ook dan minder te besteden maar een nog grotere groep wordt getroffen, want we betalen allemaal meer en hebben minder uit te geven

    Het wordt helemaal lastig als Nederland een van de weinige in onze omgeving is die grenzen zal openen, er zullen nog meer komen dan kan of wenselijk is!

    Het feit dat opleidingen niet aansluiten of niet werken is niet alleen aan te rekenen aan de werknemer.Heel veel knowhow verdwijnt ook omdat arbeidscontracten stompzinnig zijn, b.v. Je mag van werkgever van bedrijfsgeld een cursus volgen, alleen geen bepaling over langer werken indien dit gebeurd.
    Heel veel opleidingen zijn van schandalig lage kwaliteit, worden wel geeist maar extra hulp in praktijk blijkt geenzins en maken dus werknemer onnodig duur!
    We zijn verworden tot diploma land, terwijl het hebben een stuk papier geenzins een bewijs is van een goed werknemer, als je het geleerde niet in praktijk weet te brengen.

    Dus eens dat opleidingen/scholing hoog nodig goed onder de loep worden gelegd!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — woensdag 15 maart 2006 @ 10.34 uur

  37. Ja klopt sabineke,

    het onderwijs en met name dat rare vmbo moet op de schop en zorg dat het beter aansluit.

    Helemaal mee eens, maar gebruik het niet als argument om de grenzen nog 3 jaar dicht te houden, het heeft er niks mee te maken.

    Reactie door jeroen — woensdag 15 maart 2006 @ 10.45 uur

  38. Heb zo juist een programma gezien op TV Rijnmond over een tenstoonstelling over chemie. Hier staat ook Nerefco een grote raffinaderij. Gevraagd aan een knaapje van een jaar of veertien of hij weet wat dat is. Antwoord is neen. Iets met olie zegt de interviewer. Oh zegt knaapje en met hem nog enkele anderen, niets voor mij want dan krijg ik vuile handen!! Techniek misschien? Neen óók daar voelde knaapje weinig voor. Intussen heeft Nerefco 175 openstaande functies. Lekkere leerlingen hebben wij, niet waar? Dat is de andere kant van het verhaal.

    Reactie door jeroen — woensdag 15 maart 2006 @ 10.59 uur

  39. @37,38,Wel als ze er druk mee bezig zijn,Jeroen, ze zijn bezig met de eerste drie jaar onderwijs weer eens om te gooien, meer praktijk en betere praktijklokalen is het plan, iets wat SP al jaren roept:mensen die goed zijn met hun handen moeten dit kunnen doen!

    Mijn zoon en dochter, allebei natuur en techniek VWO, zoon naar uni, nieuwe opleiding:sustanable sience and technology, cobi van Leiden en Delft, Leiden beviel heel goed, Delft was vreselijk demotiverend: onzin duurzaam, zeer de vraag of dit wel beoogd effect zal hebben, kortom experts zijn er het nog niet geheel over eens, hij is gestopt met de studie hierom, doet nu bewegingswetenschappen!
    Dochter vindt beta vakken niet leuk, kan ze wel, lesgehalte: 15 minuten uitleg, daarna zelf, terug komen op gemaakte proefwerken en gemaakte fouten, helaas gebeurd niet, dus fout blijft als je niet oplet als ouder erin!Haar commentaar op het onderwijs:ik leer aleen opzoeken,projectmatig zijn en verslagen schrijven; ik leer niet! Ik wordt niet serieus genomen, het ligt altijd aan mij, nooit aan leerkracht of manier van lesgeven!In plaats dat ik begeleid wordt, moet ik op de barricades voor goed les, dat gaat af van mijn leer tijd!

    We zijn samen naar een nieuwe uni in Middelburg geweest, prachtig alle verhalen en een masterclass gevolgd over literatuur, qua moeilijkheidgraat, bijna hoogste niveau:bedroefend makkelijk en een 2e jaars gaf een presentatie,;het had van een groep 8 kunnen zijn, alles wel in het Engels gegeven; mijn dochter kon het heel makkelijk volgen en was verbaasd over de eenvoud;het was haar eerste uni bezoek:
    goh Mam is dit alles??Ze is 16, zit in 5 VWO doet dus moeilijkste profiel met extra Frans en tekenen, heeft 1 zeven als laagste cijfer maar weet nog niet wat ze wil!Ze heeft vandaag voor de eerste keer dit jaar praktijk scheikunde, vorig jaar 3 keer!Natuurkunde praktijk, nog geen, wiskunde praktijk geen!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — woensdag 15 maart 2006 @ 11.25 uur

  40. Ik zou er geen problemen mee hebben, als Polen en andere Oosteuropeanen hier werk vinden en hebben, als alles maar volgens de in Nederland geldende condities zou gebeuren, dus volgens de normale CAO, normale werktijden, etc. etc. Maar dat gebeurt niet, want niemand wil dit controleren. Dan weet je al genoeg. Werkgevers ontduiken massaal de CAO’s, betalen de Polen zwaar onder het minimumloon, laten ze lang werken, bij nacht en ontij, zonder noodzakelijke rust. Nederland wordt hiermee het afvoerputje van Europa, een waar paradijs voor werkgevers, die heel goedkope en hardwerkende arbeidskrachten willen hebben en die zich nu snel willen ontdoen van vaste medewerkers, en die laten vervangen door oproepuitzenkrachten, die voor een minimumloon (bruto 7 euro 39 cents) of iets meer mogen op komen draven. De nieuwe Arbeidstijdenwet komt er aan. De grens tussen rust- en werktijden zal definitief gaan vervagen. Met je mobiel kun je dag en nacht opgeroepen worden om te komen werken. Is al volop realiteit, Sabineke. Er bestaan ook allerlei criminele U-constructies vanuit Polen met uitzendkrachten. Van Hoof kan wel roepen, dat alles gelegaliseerd wordt, maar er is geen enkele controle. Dat wordt volgens het liberale denken overgelaten aan de markt, in dit geval werkgevers- en werknemersorganisaties. Werknemersorganisaties staan in deze constructie op grote achterstand. Ze worden veelal tegengewerkt en kritische medewerkers die lid zijn van de vakbond worden vaak zwaar geintimideerd. Dreigen met sluiten van de tent en met ontslag is aan de orde van de dag en wordt straks nog gemakkelijker, als de werkgevers erin slagen de ontslagregeling in hun voordeel verder te versoepelen.
    Een bijkomend nadeel van een eventuele invasie van Oosteuropeanen is, dat de lasten van het dragen van een multiculturele samenleving nu al zwaar zijn. Met een geweldige instroom krijg je ook met allerlei criminaliteit te maken, want die komen ook hier naar toe, om daar te vluchten voor justitie. De Polen moeten ook gehuisvest worden, doen een beroep op de sociale voorzieningen en ziekenzorg. Dat maakt op zich allemaal niet uit, als ze nuttige burgers in de Nederlandse samenleving willen worden en willen integreren in de Nederlandse samenleving. Maar ik denk, dat ze toch alleen maar hier naar toe worden gehaald om druk op de Nederlandse arbeidsmarkt te zetten en om de arbeidsvoorwaarden verder te verslechteren, zuiver het korte termijn eigen belang van werkgevers. Mocht de krapte op de arbeidsmarkt toenemen, maar daar is volgens mij nog helemaal geen sprake van, dan kun je nog altijd de grenzen verder open stellen. Maar Nederland kan beter wachten tot 2009 en dan ook scherp controleren, op eventuele misstanden en wel de CAO’s naleven.

    Reactie door Tiny Romme — woensdag 15 maart 2006 @ 12.07 uur

  41. @40,Tiny Romme, met dat wachten ben ik het geheel eens, geen misverstand!Ook graag betere en meer controle, zodat uitbuiting duidelijker wordt, dit schept ook weer werkgelegenheid, toch!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — woensdag 15 maart 2006 @ 12.31 uur

  42. Folders uitdelen bij vakopleidingen VMBO lijkt me wenselijk, zodat toekomstige werkende jongeren alvast voorbereid zijn op wat ze te wachten staat, namelijk een baas die zegt: `Voor jou 4 Polen’.

    Reactie door Emiel — woensdag 15 maart 2006 @ 13.28 uur

  43. Emiel,

    Als ze die folders kunnen lezen, uit onderzoek is gebleken dat het samengaan van mavo en lbo to vmbo volledig mislukt is. Heeft niets met Polen te maken, laat de sp daar nou echt goede constructieve plannen voor maken, in plaats de polen de schuld te geven…..

    Reactie door jeroen — woensdag 15 maart 2006 @ 14.08 uur

  44. @Jeroen, foei! We geven de polen niet de schuld!Laat maar lezen in welk stukje dat staat!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — woensdag 15 maart 2006 @ 14.11 uur

  45. Nou, nou, nou, Jeroen. Ik heb zelf op een VMBO gewerkt als docent. Je doet of die kinderen compleet achterlijk zijn en niet kunnen lezen of schrijven. Dat valt wel mee. Maar ik denk wel, dat ze in een minder kansrijke positie worden gemanoeuvreerd, als Polen massaal hier naar toe komen. Het is toch raar, dat leerlingen met een lagere opleiding in hun eigen land nog niet eens een kans krijgen een plaatsje te verwerven op de arbeidsmarkt. Ik denk overigens ook niet, dat een oude mavo de oplossing is voor alle problemen op het vmbo. Leren, zoals dat vroeger gebruikelijk was, gaat niet meer. Onderwijs zul je moeten aanpassen aan de leerling van nu. De tweedeling in het onderwijs zou je alleen kunnen wegnemen met een volledig nieuw opgetuigd mavo, met veel meer nieuwe leren, met een mix van leerwerkplekken en flexleerplekken. Op die manier kan er weer aansluiting ontstaan naar havo.

    Reactie door Tiny Romme — woensdag 15 maart 2006 @ 14.19 uur

  46. Sabine,

    Kijk eens naar het stukje van Jan M, het is nog zelfs zijn grootste bezwaar. De Polen die de toekomst van de vmbo leerlingen verknallen. Wat een onzin, het vmbo stelsel sluit gewoon slecht aan op het werkaanbod. Al hou je die grenzen tot sint juttemis dicht, als je niks aan het vmbo doet leidt je leerlingen op voor de werkeloosheid, dat gebeurt nu al

    Reactie door jeroen — woensdag 15 maart 2006 @ 16.04 uur

  47. Jeroen, wat kortzichtig ben jij? Leerlingen van het VMBO doen ook nog MBO. En ik vind het echt kwalijk van jou om een hele generatie VMBO-leerlingen af te schrijven als nutteloos. Dat is echt bar en boos. Waarom zouden ze geen plek mogen krijgen op de Nederlandse arbeidsmarkt en Polen wel. Help dan mee om ze meer gekwalificeerd te krijgen in plaats van te kankeren. Ik ken overigens veel allochtonen op het bedrijf waar ik werk, zeer goed opgeleid en enorm bij de pinken. Weet je waar ze bezorgd over zijn? Dat ze geen werk kunnen krijgen, omdat ze toevallig Achmed of Celim of Mohammed heten. Dan denk ik, waar zit nu die kortzichtigheid, bij VMBO-ers die voor het merendeel wel doorstromen naar MBO en daar ook hun beroepskwalificaties halen, of bij werkgevers, die heel gemakkelijk iets roepen maar vooral heel goedkope arbeidskrachten willen, zonder enige CAO-beperking.

    Reactie door Tiny Romme — woensdag 15 maart 2006 @ 17.00 uur

  48. Tiny,

    Als je mijn andere posting op een andere “Polen” topic hebt gelezen zei je dat ik juist zeg dat VMBO alleen vaak niet genoeg is. Het is voorbereidend op MBO. Wat Jan M zo leuk weet te brengen is, is dat VMBO leerlingen kansloos worden door de Polen, terwijl hij juist niet beseft dat het een doorstroom is.

    Wat jij niet begrijpt is dat ik de VMBO leerlingen zelf niet aanval. Het systeem vmbo heeft niet gewerkt, het is vlees nog vis.

    Reactie door jeroen — woensdag 15 maart 2006 @ 20.04 uur

  49. @46, Dat gebeurd toch door de geschapen situatie, Jeroen, Jan bedoelt echt niet dat Polen hier opzettelijk de boel komen verstieren, die willen gewoon beleg op brood!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 16 maart 2006 @ 1.08 uur

  50. Sabineke,

    Jan zegt ook niet dat de Polen opzettelijk de boel komen verstieren, hij beweert alleen verkeerde dingen.

    VMBO leerlingen leren op VMBO geen echt vak meer. Hij ziet dat onder vmbo verlaters grote werkeloosheid is en concludeert dan dat het door de verdinging van de Polen komt. Dat is de grootste onzin!!!

    Als hij echt zo om die jongens geeft gaat hij zich inzetten om een blok te vormen die dat VMBO onderwijs verbeterd.

    Reactie door jeroen — donderdag 16 maart 2006 @ 9.36 uur

  51. De kwaliteit van VMBO moet beter. Maar het is onterecht om te beweren dat ze leren geen vak meer. Op dit moment er is een process van verdringing aan de gang. Wie gaat een aankomende MBO werkenemers aannemen en on the job trainen waneer ze kunnen voor spot goedkoop de ervaren polen aannemen?

    Reactie door khosrow — donderdag 16 maart 2006 @ 11.14 uur

  52. Khosrow,

    Spot goedkoop valt dus wel mee, een beginned MBOer krijgt minimumloon, een Pool hoort dat ook te krijgen.

    Reactie door jeroen — donderdag 16 maart 2006 @ 11.23 uur

  53. Dankzij moderne slavernij praktijken, Werk en onderwijs hebben hun betekennis ingeboet.

    Reactie door khosrow — donderdag 16 maart 2006 @ 11.44 uur

  54. Ben je op de een of andere manier belanghebbend bij een grotere toestroom van Polen naar Nederland, Jeroen? Anders kan ik jouw reactie niet plaatsen, ook niet je schimpscheuten naar VMBO-leerlingen.

    Reactie door Tiny Romme — donderdag 16 maart 2006 @ 16.03 uur

  55. Ik ben geen belanghebbende. Moet dat dan om voor open grenzen te zijn? Ik denk gewoon in zijn algemeenheid dat open grenzen economisch gezien meer voordelen dan nadelen biedt.

    Wat is jou grote belang om de grenzen nog dicht te houden? Jij ziet het anders denkt dat er meer nadelen zijn dan voordelen. toch?

    Reactie door jeroen — donderdag 16 maart 2006 @ 16.25 uur

  56. Het belang bij al te overhaaste open grenzen ligt duidelijk bij werkgevers, niet bij werknemers. Ik ben een werknemer, een zogenaamde uitzendkracht+. Ik zie voor mij en veel anderen aan de onderkant van de arbeidsmarkt weinig tot geen voordeel. Overigens, ook de allergrootste economieen ter wereld, zoals Amerika, doen vaak aan protectionisme, terwijl ze een open markt prediken. Dat passen ze alleen toe, als ze op die markt de baas zijn. Je moet je niet door ideologie laten misleiden, die dekt vaak de werkelijkheid niet. Een volledig vrije markt werkt, denk ik, alleen, als de verschillen gering zijn, ongeveer gelijke arbeidsvoorwaarden. Op termijn, ik denk een lange, zou de global economy een vrije markt kunnen zijn en kan de arbeidsmarkt ook globale dimensies hebben. Als we jouw redenering volgen, dan zouden de arbeidsvoorwaarden in Nederland naar Oosteuropese of Aziatische maatstaven teruggebracht moeten worden en zou de verzorgingsstaat bijna geheel ontmanteld moeten worden. Pas dan zouden wij in jouw optiek met de tijd meegaan en ons niet schuldig maken aan links conservatisme. Nou, ik ben eerlijk gezegd liever conservatief dan progressief in jouw terminologie. We hebben nu te maken met globalisering met digitale snelweg en durfkapitalisten, die alle arrangementen opzij willen schuiven om ongebreideld te kunnen groeien. Het heeft veel trekjes van vroeg-kapitalisme. Onze tijd vraagt een nieuwe Marx. Destijds werd door kapitalisten het verzet van arbeiders en vaklieden ook als achterlijk gekarakteriseerd. Het verzet heeft destijds wel het een en ander opgeleverd, dat toch vooruitgang voor werknemers betekende, zoals de achturige werkdag en een begin van sociale voorzieningen. Ik denk dat neoliberale ideeen en globaliserende economie in het huidig tijdsgewricht ook tegenkrachten gaat oproepen. Alleen al omdat veel mensen tegenwoordig redelijk goed geschoold zijn.

    Reactie door Tiny Romme — donderdag 16 maart 2006 @ 16.45 uur

  57. Tiny,

    Leuk dat je amerika noemt, want dat is wel een grote markt, met veel verschillende staten, arme zuidelijke staten en rijkere andere. Wij missen in Europa zo iets, elk landje hier schermt alles af.

    Dat jij niet geprofiterd hebt van een open economie wil niet zeggen dat het niet werkt. Nederland is een land dat zijn geld verdent door handel met andere landen. Wat dacht je als de landen om ons heen, al hun grenzen voor onze producten hadden gesloten. Duitsland die zegt, leuk jullie kaas en bloemen, maar wij willen die niet want we willen onze eigen kaas en bloemenmarkt beschermen.

    Dan zaten hier met een stuk minder sociale voorzieningen, of dacht je dat die uitkeringen uitde rug van zalm groeide. Die zijn ergens verdiend en in Nederland is dat met name door te handelen met andere landen.

    Reactie door jeroen — donderdag 16 maart 2006 @ 20.26 uur

  58. Europa is nog lang geen Verenigde Staten. De verschillen tussen Oost-Europa en de oude Unie van 15 staten is zeer groot. Die verschillen zullen eerst kleiner moeten worden. In de Verenigde Staten van Amerika is alles ontzettend scheef gegroeid tussen de zeer rijken en de ontzettend armen met nauwelijks een verzorgingsstaat en een steeds groter staatsschuld waar andere landen in de wereld voor opdraaien (ja, zo kan ik ook voor vrijhandel zijn). De voorzitter van de centrale banken heeft daar al voor gewaarschuwd. De vele houtjes-touwtjes-regelingen kwamen schrijnend aan het licht bij de overstromingen in en rond New Orleans. De positie waar ik in verkeer, is niet individueel, maar dat treft velen, vooral in de laagste groepen. De CDA-achterban begint zich ook te roeren tegen het dogmatisch en star beleid van deze regering, die alleen maar in neoliberale termen wil denken. Er is echter geen enkel hard bewijs, dat dit denken alleenzaligmakend is. Het maatschappelijk draagvlak kalft enorm af voor dit beleid. Ik werk temidden van hardwerkende mensen, die in hun hele leven vaak braaf op het CDA gestemd hebben en die nu zeggen op Jan Marijnissen te stemmen, omdat hij tenminste zegt “wat wij denken”. Ik heb wel eens de advocaat van de duivel gespeeld door te beweren dat deze regering misschien toch harde maatregelen moet nemen om de economie er boven op te helpen. Verachting was mijn deel, de nekharen gingen bij hen overeind staan alleen al bij het horen van CDA, VVD en Balkenende. Met name de zorgverzekeringen hebben veel kwaad bloed gezet en alle andere bezuinigingen, waaraan maar geen einde lijkt te komen. Dat is de stemming op de werkvloer. Als uitzendkracht kom je op veel vloeren en je hoort overal hetzelfde verhaal.

    Reactie door Tiny Romme — donderdag 16 maart 2006 @ 22.30 uur

  59. Wat haal je er allemaal bij om je er uit te lullen????

    Ten eerste, het gaat over of we wel of niet de grenzen openen voor mede EU burgers. Hoe dit kabinet presteert, of wat voor identiteitscrisis het CDA heeft, het zorgstelsel zijn andere issues.

    Ten tweede, verschillen kun je juist kleiner later worden door gezamelijk als unie op te treden. Kijk naar Spanje en portugal, die begin jaren 80 toetraden, erg arme regio’s waren dat en net onder het Franco dictatuur vandaan. Kijk eens wat het EU lidmaadschap hun heeft opgeleverd, allen FC Barcelona heeft een begroting waar duizenden mensen van leven.

    En wat hebben wij daar als nederland aan, we hebben er weer een handels partner bij. Je ziet nu al een enorme stijging van handel met Polen, tjechie etc.

    Tiny romme, je laat je leiden door strubbelingen in het CDA, achterpraat door Truus op de werkvloer. Als je dat gebruikt om onderbouwde argumenten of zelfs beleid te voeren, heb ik toch wat meer vertrouwen in onafhankelijk gepubliceerde onderzoeken over de toestand van de economie.

    Reactie door jeroen — vrijdag 17 maart 2006 @ 9.01 uur

  60. Zo gek veel onafhankelijk economisch onderzoek heb je niet in Nederland. Het meeste onderzoek is beleidsrelevant, dus niet geheel en al onafhankelijk. Vaak gaat men van de premisse “open markt is goed en grenzen moeten geslecht worden” uit. Interessant zou onderzoek zijn, dat juist die premisse aan een kritisch onderzoek onderwerpt. Overigens voor de goede orde, ik heb er geen bezwaar tegen, als hier Polen komen werken, maar wel tegen de hier geldende voorwaarden en alles onder zeer stricte controle. Ook geen criminele U-constructies vanuit Polen met zogenaamde uitzendbureau’s. Verder vind ik dat er veel meer werk moet worden gemaakt van werk voor werkloze Nederlanders. En waarom moeten er zovelen via een uitzendbureau moeizaam werk zien te vinden, vaak als oproepkracht, dus bijna nooit een volledige werkweek, altijd hap-snap, amper kans op een vaste aanstelling, hooguit een poolcontract, dat na 2, 2,5 jaar afloopt, waardoor je weer opnieuw kunt beginnen. Hoe moet je op zo’n manier ooit iets opbouwen en dan misschien ook nog de pech hebben, dat je Achmed heet? Jeroen, ik ken genoeg mensen die graag aan de bak willen, maar ze krijgen geen vaste plek. Ze zitten op de schopstoel en daar blijven ze op. Daar hoor ik jou niet over. In jouw lyrisch verhaal van de vrije markt passen deze verhalen niet. Dat vind je maar Tante Truus-achtig. Ik denk dat je zelf een Truus bent, Jeroen.

    Reactie door Tiny Romme — vrijdag 17 maart 2006 @ 19.59 uur

  61. Ik zeg niet dat in mijn vrije markt alle problemen met de werkeloosheid en zowiezo alle problemen opgelost zouden zijn.

    Ik geef aan dat ik een vrije markt de voorkeur geef boven een markt waar kunstmatige muren zijn opgebouwd.

    Problemen hou je altijd, dat is nou eenmaal de we van behoud van ellende.

    Als jij voor belemmeringen en restricties kiest, fijn. Dat moet jij weten, maar wees konsekwent, zou je in een land willen leven waar je alleen maar Nederlandse spullen kan kiezen. Je wilt geen buitenlands arbeid, maar buitenlandsespullen koop je wel? Dat kopen van die spullen heeft een nog grotere impact op de lokale beroepsbevolking….. Maar ja, besef jij je dat wel?

    Reactie door jeroen — vrijdag 17 maart 2006 @ 20.09 uur