Tank niet Total-itair

Total-itair?

Burma (ook wel Myanmar genoemd) wordt al 44 jaar bestuurd door een hardvochtige generaalskliek. Het land wordt op dit moment tot de ergste drie dictaturen van de wereld gerekend. De dappere bevolking probeert zich desondanks te verzetten. Na een opstand in 1988 werden verkiezingen afgedwongen die werden gewonnen door de NLD, de partij van de bekende Aung San Suu Kyi. De generaals verwierpen de uitslag echter en hielden de touwtjes strak in handen. Velen werden gevangen genomen, verdwenen of moesten het land te ontvluchten. De onderdrukking en uitbuiting van het volk gaat tot de dag van vandaag door.

De oppositie vraagt om diplomatieke druk op de generaals, maar die hebben helaas machtige vrienden, in Frankrijk bijvoorbeeld. De Franse oliemaatschappij Total is verreweg de grootste Europese investeerder in Burma. Deze maatschappij is betrokken bij de aanleg van een 63 kilometer lange pijpleiding door het land. Honderden hectare bos zijn gekapt, er wordt dwangarbeid gebruikt, tientallen dorpjes zijn hardhandig ‘verplaatst’ en het milieu wordt roekeloos vernietigd.

Total gaf tot nu toe miljarden (jaarlijks zo’n 200 miljoen) euro’s aan het regime voor ‘onderhoud’. De bijdrage van Total is cruciaal voor het voortbestaan van de dictatuur. Hiermee krijgt de term ‘totalitair’ een heel dubbele lading.

De Europese Unie heeft in oktober 2004 economische sancties ingesteld, maar met één uitzondering. Onder Franse druk is een uitzondering gemaakt voor de olie- en gasindustrie. Total mag dus blijven investeren in Burma.

De SP steunt de strijd tegen het onderdrukkende regime. Er zijn genoeg redenen om de dictatuur van Burma hard te straffen voor het misdadige bewind. De klassieke vraag is, kun je een land of bedrijf boycotten, zonder het volk te laten lijden? De oppositie in Burma vraagt om een boycot van producten en bedrijven die grof verdienen aan de dictatuur. Bovendien heeft de Internationale Arbeidsorganisatie van de Verenigde Naties iedereen met economische betrekkingen in Burma verzocht deze ‘te herzien’ vanwege de massale dwangarbeid. Nederland heeft sinds 2001 een formeel beleid van ‘ontmoediging van alle investeringen in, handel met en toerisme naar Burma’. De afgelopen jaren is actie gevoerd tegen invoer van hardhout uit Burma en fabrikanten van ondergoed (Sloggi en Triumph) die profiteren van de onderdrukking. Ook werden Heineken en IHC Caland onder druk gezet om niet te investeren in het misdadige regime, mede door acties van de SP.

Het Burma Centrum Nederland zoekt nieuwe middelen om de strijd tegen de generaals op te voeren. SP-afdelingen helpen daar graag aan mee en hebben het afgelopen jaar contact opgenomen met pomphouders van Total om de hoogste bazen in Parijs onder druk te zetten. Total maakt echter nog geen aanstalten om te stoppen met de investeringen in de dictatuur. Zolang het bedrijf direct of indirect gebruik maakt van dwangarbeid en met haar investeringen mede het militaire regime in het zadel houdt, tank ik niet bij Total. En ik roep je op hetzelfde te doen. Steun Burma. Tank niet Total-itair

Meer weten?
Burma Centrum Nederland, ook over de Total-campagne
Over Burma:
Over Aung San Suu Kyi

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 24 maart 2006 :: 9.59 uur

70 Comments

70 reacties

  1. Ik ben het geheel eens, tank NIET total-itair!
    Probeer de witte tankstations, die proberen toch de multi-nationals te beconcureren, op moeilijke wijze, omdat ze op alle mogelijke manieren worden dwars gezeten.

    Reactie door Ouwe Dirk — vrijdag 24 maart 2006 @ 10.29 uur

  2. Ga fietsen!

    Reactie door Willem — vrijdag 24 maart 2006 @ 10.39 uur

  3. ik tank nergens, heb geen eens een auto (gelukkig)

    Reactie door Annet — vrijdag 24 maart 2006 @ 10.49 uur

  4. nu ik dit weet zie je me nooit meer bij total tenken.het is een schande dat ze dit uberhoud toe laaten, dit regiem moet stoppen met onderdruking.

    Reactie door yvonne — vrijdag 24 maart 2006 @ 11.00 uur

  5. Ja een auto heb ik ook niet (meer)!

    Reactie door Ouwe Dirk — vrijdag 24 maart 2006 @ 11.10 uur

  6. beste jan, eind 1994, toen de tsunami toeslag, was ik in myanmar (v/h birma) op vakantie. ik heb daar gesproken met mensen van het verzet en ook gesprekken gevoerd met studenten. de mening van de partij van aung san su ki is de enige die telt in het westen en het is dan ook een bewonderswaardige vrouw.er zijn echter ook partijen in myammar die geen boycot voorstaan en zeker geen toeristenboycot! de fabrieken die werden gesloten door westerse boycotacties hebben tot massale jeugdwerkloosheid geleid. het gevolg was een toestroom van jonge kinderen naar het birmese leger! de chinezen investeren veel in birma. het krioelde er van de chinese zakenlieden. een westerse boycot heeft dan naar mijn mening ook helemaal geen zin als china gewoojn via de achterdeur het regime in stand houdt.overigens, jan, arme mensen komen niet in opstand, die moeten overleven. door een groeiende birmese economie gaat een middenklasse ontstaan die de militairen tzt zal wegjagen. geld en welvaart hebben de birmanen nodig, geen armoede!! ik denk dat het beter is als het toerisme naar birma gaat groeien, de sfeer wordt dan minder grimmig, de mensen uiten zich tegen de buitenlanders die ze vertrouwen en die niet tot de geheime dienst (de makhabarat) behoren…helaas hoor ik van een van mijn birmese vrienden niets meer…is hij gearresteerd omdat hij contact met mij had?? ik hoop het niet maar vrees wel…..

    Reactie door hugo — vrijdag 24 maart 2006 @ 11.13 uur

  7. 1994?? ik bedoelde natuurlijk 2004!!! was nog niet helemaal wakker…

    Reactie door hugo — vrijdag 24 maart 2006 @ 11.14 uur

  8. tweede correctie; die geheime dienst heette anders, de door mij genoemde is van een ander (een of andere arabier) hoe heette die geheime dienst ook al weer?? ik heb thuis nog een foto met de naam erop, stiekem genomen van een militair terrein!

    Reactie door hugo — vrijdag 24 maart 2006 @ 11.30 uur

  9. bij een demonstratie van het birmacentrum met de s,sp in haarlem was dit een bijzondere ervaring’. om over birma en het systeem een film te zien en daarna te demonstreren bij totalpompen.aanrader om ze uit te nodigen in je eigen woonplaats

    Reactie door han hulsman — vrijdag 24 maart 2006 @ 11.48 uur

  10. Ik tank dus niet meer bij Total.
    Ik tank bij ANWB. Weet iemand of die niet toevallig bezine uit Frankrijk betrekken ?

    Reactie door alexander — vrijdag 24 maart 2006 @ 12.00 uur

  11. Total is ook veel duurder met zijn benzine dan andere maatschappijen.Standaard 5 tot 6 centen duurder.

    Reactie door LIESHOUT — vrijdag 24 maart 2006 @ 12.23 uur

  12. Tanken doe ik al zo wie zo niet bij Esso, Shell en Total.
    Van wege de prijs bepaling die deze giganten doen.

    Reactie door Pia Gutjens — vrijdag 24 maart 2006 @ 12.23 uur

  13. Ik steun de reactie van Hugo. Ik vind zijn feedback veel ‘gezonder’. Zijn dit soort boycot acties niet wat kort door de bocht? Er zijn dan wel heel wat meer landen waar je niet op vakantie moet gaan, of waar je geen produkten uit moet importeren. NL boycot toch ook geen produkten uit de US, maar iedereen is tegen de oorlog in Irak!!

    Reactie door Ellen — vrijdag 24 maart 2006 @ 12.42 uur

  14. Wat goed dat Jan Marijnissen (en de SP) zich uitspreekt over de misstanden en Burma en de rol die Total daarbij speelt.

    De NLD (National League for Democracy), de onderdrukte winnaars van de verkiezingen in 1990 roepen nog steeds op tot het vertrek van buitenlandse bedrijven uit Burma. Dit zal een steun in de rug voor hen zijn.

    Hoewel Total niet de enige investeerder in Burma is, kunnen zij wel hun verantwoordelijkheid nemen voor de gevolgen van hun investeringen, de schendingen van de mensenrechten. Zij kunnen vertrekken uit Burma en daarmee het regime ontdoen van een belangrijke bron van inkomsten. Dit vertrekt zal ook leiden tot gezichtsverlies voor het regime en een versterking van de positie van de NLD.
    Bovendien zou het vertrek van Total niet leiden tot massale ontslagen, aangezien er maar weinig Burmezen werkzaam zijn in de gasindustrie en degenen die dat wel zijn, zijn vrienden van het regime en zeker geen dissidenten.

    Het argument van constructive engagement is vaak gebruikt om investeringen in Burma te rechtvaardigen, onder andere door Total zelf, maar in de praktijk blijkt dat alleen het regime en vrienden van het regime profiteren van enige economische groei. De lokale bevolking totaal niet.

    In het verleden ging toerisme in Burma ook gepaard met mensenrechtenschendingen als dwangarbeid bij de aanleg en onderhoud van faciliteiten voor toeristen en atracties.

    Ik steun deze oproep van de SP! Teken ook de petitie tegen Total via de website http://www.burmacentrum.nl

    Jennifer Hartogensis
    Burma Centrum Nederland

    Reactie door Jennifer Hartogensis — vrijdag 24 maart 2006 @ 12.47 uur

  15. Ga ik naar de site om de petitie te tekenen. Wat kom ik bij ‘view current signatures’ tegen?
    Jawel hoor, advertenties van aanbieders van zogenaamde ‘goedkope’leningen…
    Zou die Leen toevallig ook connecties hebben met het Burmeese regime??

    Reactie door Cees — vrijdag 24 maart 2006 @ 14.01 uur

  16. “Total gaf tot nu toe miljarden (jaarlijks zo’n 200 miljoen) euro’s aan het regime voor ‘onderhoud’. De bijdrage van Total is cruciaal voor het voortbestaan van de dictatuur.” 200 miljoen lijkt me niet cruciaal voor het voortbestaan van het regime. Irak kreeg in de jaren tachtig voor miljarden steun van de Sovjet Unie en Europa maar in de jaren negentig bleef het voortbestaan zonder die steun.

    “De Europese Unie heeft in oktober 2004 economische sancties ingesteld, maar met één uitzondering. Onder Franse druk is een uitzondering gemaakt voor de olie- en gasindustrie.” Dan kan Shell deze sancties ook ontlopen. Het enige wat men moet doen is een bijvoorbeeld Britse limited company oprichten in Frankrijk en viola, zaken doen maar.

    Ik ken nog wel wat regimes die in aanmerking kunnen komen Saoedi Arabie, Libië, enz.

    Reactie door mathijs ter wee — vrijdag 24 maart 2006 @ 14.01 uur

  17. Mathijs @ 16, je hebt gelijk: allemaal aanpakken!

    Reactie door Carlos Witteman — vrijdag 24 maart 2006 @ 14.33 uur

  18. De Franse regering ontpopt zich steeds meer als niet alleen neo-kolonialistisch, maar ook fascistisch. Wordt het geen tijd om ze uit de EU te schoppen?

    Reactie door Remco — vrijdag 24 maart 2006 @ 14.36 uur

  19. @ Remco

    Wat denk je van de persvrijheid in Italië of Griekenland wat de begrotingsregels aan zijn laars lap?.

    Reactie door mathijs ter wee — vrijdag 24 maart 2006 @ 14.41 uur

  20. @ Carlos Witteman

    Hoe moeten ze aangepakt worden? Voor mij kan de aanpak tweeledig zijn. Men kan consequent zijn met sancties. Aan de andere kant moet je soms een kwaad steunen om een groter kwaad te voorkomen. Militaire middelen kunnen ook gebruikt worden om hier economische problemen te voorkomen en daar orde op zaken te stellen.

    Reactie door mathijs ter wee — vrijdag 24 maart 2006 @ 14.46 uur

  21. Maar wat gaan we doen als daar de moordpartijen tegen de onschuldige bevolking uit de hand loopt?
    De praktijk is dat economische sancties aan de laars worden gelapt.
    Als we geen militaire interventie durven overwegen is het resultaat dus voorspelbaar.

    Reactie door Bertoli — vrijdag 24 maart 2006 @ 14.54 uur

  22. @ Bertoli

    Uit de hand lopen? Moordpartijen zijn per definitie verboden.

    Reactie door mathijs ter wee — vrijdag 24 maart 2006 @ 15.11 uur

  23. Tja, moeilijk hoor. Ik ben het helemaal eens, om niet te tanken bij total. Maar of dit inderdaad het gewensde resultaat zal opleveren is maar de vraag… Zijn er andere alternatieven om van dit regime af te komen? Militaire interventie is geen alternatief….

    Reactie door wouter — vrijdag 24 maart 2006 @ 15.24 uur

  24. #23
    Juist opgemerkt Wouter.

    Opnieuw dus het alternatief van de duivel.

    Met niet ingrijpen laten we de bevolking in de steek en worden onschuldige mensen verder gemarteld en vermoord.
    Als we wel ingrijpen, en welk ander alternatief is er dan anders mogelijk dan militair, wordt dit een herhaling van Afghanistan en Irak.

    Reactie door Bertoli — vrijdag 24 maart 2006 @ 16.01 uur

  25. Het is niet de schuld van de SP dan in Birma mensen worden vervolgd, gemarteld en gedood.
    Het is zelfs niet de schuld van de VVD of de CDA van Balkendende.
    Net zoals ten aanzien van Noord-Korea en de beangstigende ontwikkelingen in Iran lijkt ook dat boter op ons hoofd de enige smeerolie is om deze landen een vrijbrief te geven.
    Zoals in meerdere belangrijke issues speelt Frankrijk hier wederom een zeer bednkelijke rol.
    Olie is nog altijd lichter dan water.

    Grijpen we naar de moderne vorm van Chaberlainisme?

    Wel te waarderen dat Jan Marijnissen deze kwestie ter discussie wilt stellen.

    Maar beste Jan, de consequenties bij welke vorm van optreden, effectief optreden, zijn verstrekkend.

    Het plaatst ook je mening over Irak en afghanistan in een breder perspectief.

    Inderdaad Jan, Het alternatief van de duivel.

    Reactie door Bertoli — vrijdag 24 maart 2006 @ 16.15 uur

  26. Steek onder water en een beetje off-topic.
    (Alhoewel?)
    Schijnbaar ben ik sinds kort SP lid want kreeg vandaag het partijblad etc. opgestuurd.
    Wel heb ik Jan Marijnissen gewaarschuwd dat ik een zeeeer kritisch lid zal zijn en dat hij het beter kan overdenken.
    Ik krijg nog wel dat boek van je Jan!

    Waar blijft dat?

    Groetjes,

    Jacob

    PS
    Ik blijf mijn contributie betalen tot ik wordt uitgestoten.
    (Hetwelk bijna met zekerheid gebeurt binnen drie maanden)

    Reactie door Bertoli — vrijdag 24 maart 2006 @ 16.24 uur

  27. @ Matijs ter wee,

    Je hebt me helemaal overtuigd. Ik tank helemaal niet meer.
    Ik ga op zonnebloemolie rijden

    Reactie door alexander — vrijdag 24 maart 2006 @ 16.50 uur

  28. Goed hoor Jan, dat je aandacht vraagt voor de mensenrechtenschendingen in Myanmar!

    Maar waarom ben je zo stil omtrent de “verkiezingen” in Wit-Rusland, de laatste dictatuur van Europa en zoveel dichterbij dan Myanmar? Vond je het niet mooi dat moedige activisten in Minsk voor het eerst de straat opgingen om te demonstreren tegen het autoritaire regime, met alle risico’s vandien? Waarom lees ik daarover helemaal niks in je weblog? Verdient het verzet in Wit-Rusland niet onze morele steun? Moeten we er niet eerst voor zorgen dat er geen dictatuur meer is in Europa?

    Reactie door Paul — vrijdag 24 maart 2006 @ 17.42 uur

  29. tussen het standpunt van de nld, en haar spreekbuis, het burma centrum nederland, staan wel vijftig miljoen birmanen die zullen lijden onder een boycot en nog meer bezig zullen zijn om te overleven dan nu. het is niet voor niets dat elites voor revoluties zorgen. armen komen niet in opstand. een boycot vind ik wel begrijpelijk als eerste reactie, maar uiteindelijk ondoordacht. de mening van die vijftig miljoen birmanen wordt niet gevraagd. ik heb met mensen gesproken die blij waren dat er buitenlanders kwamen tegen wie ze zich durfden uiten en die tegen een boycot waren. als je de birmanen echt wilt helpen: ga erheen met vakantie, besteedt je geld bij plaatselijke bevolking en praat met ze en houd contact. en: loop eens met een groep naar het huis van aung san su kyi, je wordt wel tegengehouden ,maar dan oefen je pas druk uit, nl. op de soldaatjes die haar bewaken!
    wat moet een junta immers met hordes toertisten voor haar deur? allemaal dissidenten!

    Reactie door hugo — vrijdag 24 maart 2006 @ 17.47 uur

  30. @ Paul,

    Idealisten zijn nogal druk bezig met de wereld te verbeteren. Ze kunnen niet overal aandacht aan geschenken. Sommige mensen zijn nou eenmaal zieliger dan de andere.

    Reactie door mathijs ter wee — vrijdag 24 maart 2006 @ 17.47 uur

  31. Total speelt slechts een bijrol in het Birmese drama. De Birmese militaire dictators zijn zetbazen van China en een Chinese troef in de competitie met hun aardsrivaal India. China heeft een marinebasis aan de Birmeese kust waardoor haar militaire aanwezigheid in de Golf van Bengalen verzekerd is en van waaruit ze de doorvoer van grondstoffen kan controleren en haar energiebehoefte in de toekomst veilig kan stellen. Bovendien bezit Birma zelf ook natuurlijke grondstoffen, die de gigantisch expanderende Chinese economie hard nodig heeft, zoals gas in de Golf van Bengalen, tropisch hardhout en mineralen. Het land wordt in snel tempo leeggesleept, net zoals Tibet. Het noorden van Birma wordt overstroomt met Chinese immigranten en is in feite een Chinese provincie geworden. China is degene die onder druk gezet dient te worden als je veranderingen in Birma wilt bewerkstelligen.

    Reactie door Hans van der Markt — vrijdag 24 maart 2006 @ 17.58 uur

  32. 26.Vergeet niet dat dit fijne Nederland rijk is aan aardgas.In het buitenland rijden auto,s op aardgas vooral in duitsland.Hoe zou het toch komen dat in Nederland dat niet zou kunnen.Simpel de staat der Nederlanden heeft alles doorgespeelt aan de grote oliebaronnen waaronder Shell in verkapte vorm.Een feit staat vast Wij worden nu bestuurd door mensen die als normaal denken te zijn.Let op nu komt het-Potter niet bekwaam zie beloningen energietop-Bot woedend om uitspraak van een buitenlander om uitspraak wat gaat over nazie,s,Bot zou daar de Geus eens voor aan kunnen spreken dan heeft zo,n buitenlander toch gelijk-zie wao,ww,vut,pensioen,etc,-Zie Dekker ja het kan niet zotter worden-zie Hoogevorst hoeveel mensen het niet meer op kunnen brengen i.v.m ziektenkosten-van Geel plannen heeft totaal zinloos-en nu tanken waar kan je nog tanken zonder gewetensgevoel,bij de witte pomp Ik denk van niet daar negerzoenen al verboden zijn.Hoe ver kun je of hoe ver kan men gaan in een land waar nog steeds verkrachtingen gebeuren in het paradepaardje van Kamp.Een feit en IK neem er geen woord van terug wij worden bestuurd door gekken die niet weten wat een echte Gulden nog waard is.nj

    Reactie door nj — vrijdag 24 maart 2006 @ 18.19 uur

  33. Ik tank nooit bij Total en nu al helemaal nooit meer.

    Reactie door J3roen — vrijdag 24 maart 2006 @ 19.29 uur

  34. PS
    Ik blijf mijn contributie betalen tot ik wordt uitgestoten.
    (Hetwelk bijna met zekerheid gebeurt binnen drie maanden)

    Reactie van Bertoli — vrijdag 24 maart 2006 @

    -Misschien krijg je wel een gratis lidmaatschap voor het leven!! :)

    Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 24 maart 2006 @ 20.52 uur

  35. Zeer juist Hans van der Markt. Het is inderdaad het grote geopolitieke spel. Niet-militair vechten tegen Myanmar is hetzelfde als niet-militair vechten tegen China, en dat geldt ook voor andere landen. Wanneer total er niet zit, dan zit de cnooc er wel. Het is een taak van de overheid om een genocideheffing te zetten op olie.

    Het is immers niet enkel Myanmar zoals we weten. Esso in Westelijke Sahara, Shell in Nigeria, Exxon in Centraal-Afrika, etc. etc.

    Er zijn teveel realistici. De enige echte oplossing is inderdaad een tobin-tax of noem het vredestax waarmee voedsel- en energiesoevereiniteit kan worden bewerkstelligd waarmee de mensenrechten aan terrein kunnen winnen. Tot dan kunnen we weinig doen, tenminste wat hugo zegt is waar; ik heb de indruk dat je er op vakantie kunt gaan zonder het regime daarmee te steunen, maar wel de locals.

    Reactie door no blood for oil — vrijdag 24 maart 2006 @ 22.18 uur

  36. Total-loss…

    Reactie door J3roen — vrijdag 24 maart 2006 @ 22.57 uur

  37. Zouden ze bij Total wakker liggen van die anderhalve Nederlander die niet meer bij Total tankt? Citroënrijders hebben dan ook nog een probleem, want Citroën prefereert Total!!! :-) Daar komt bij dat als ik in Frankrijk ben en mijn tank begint leeg te raken, dan kijk ik echt niet bij welk merk ik ga tanken. Eerlijk gezegd ook hier in Nederland niet. De goedkoopste heeft mij en laat dat voor mij door een collectieve overeenkomst nu toevallig…….Total zijn.
    Ik vind het ook een beetje oogkleppen op doen om een oliemaatschappij te boycotten. Er is er geen één die deugt!!!
    Shell zit ook nog steeds in Nigeria waar hele gebieden worden bevuild. En witte pompen en de ANWB, waar zouden die hun brandstoffen van betrekken? De oliewereld wordt door de groten geregeert en daar doe je als consumentje helemaal niets aan, tenzij je geen brandstof meer afneemt. Dan nog ben je alleen voor jezelf aan het boycotten.

    Reactie door Gerard — vrijdag 24 maart 2006 @ 23.37 uur

  38. Tja, die tijger in de tank wil er maar niet uitkomen!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — vrijdag 24 maart 2006 @ 23.47 uur

  39. @Mathijs ter Wee,

    Kunnen die idealisten zich niet eerst beter richten tot een dictatuur zo dichtbij? Ik vind het namelijk belachelijk dat er zoveel aandacht is voor een dictatuur aan de andere kant van de wereld terwijl je bijna niks hoort over een dictatuur drie landen verderop. Zou het niet een doel moeten zijn om eerst Europa dictatuurvrij te maken voordat andere continenten aan de beurt zijn?

    Reactie door Paul — zaterdag 25 maart 2006 @ 0.53 uur

  40. @39

    ‘Kunnen die idealisten zich niet eerst beter richten tot een dictatuur zo dichtbij? Ik vind het namelijk belachelijk dat er zoveel aandacht is voor een dictatuur aan de andere kant van de wereld terwijl je bijna niks hoort over een dictatuur drie landen verderop. Zou het niet een doel moeten zijn om eerst Europa dictatuurvrij te maken voordat andere continenten aan de beurt zijn?

    Dit is dus duidelijk weer een op eigen belang gerichte libertarische benadering en staat haaks op die van de SP.

    Misstanden ver weg of dichtbij, het blijven misstanden.
    Dus zal de SP deze signaleren en aan de kaak stellen

    Maareh…is dit jullie moderne variant op eigen volk eerst?
    Dit even binnen het kader van het door jullie zo bejubelde Europa?

    Ik ga nu slapen met de ijdele hoop dat jullie libertariërs ooit een keer wakker,(menselijker) zullen worden!

    Reactie door Wattenstaafie — zaterdag 25 maart 2006 @ 4.23 uur

  41. @ Paul

    Verzet tegen elk autoritair regime is op zich goed. Helaas heb ik nu even niet mijn ranglijstje van autoritaire regimes die ik graag zie verdwijnen bij mij.

    @ Wattenstaafie

    “Dus zal de SP deze signaleren en aan de kaak stellen.” Aan de kaak stellen. Ik denk dat menig dictator nu erg bang word.

    “Maareh…is dit jullie moderne variant op eigen volk eerst? Dit even binnen het kader van het door jullie zo bejubelde Europa?” Door ons bejubelde Europa? Als ik president was, was Nederlands uit de EU gestapt. Verder heb ik niet echt een voorkeur voor mijn eigen volk. De Polen mogen mijn huis opknappen, boeren uit Ghana moeten niet belemmerd worden in het afzetten van hen producten en ik geef graag mijn Iraanse penvriendin een rondleiding door Nederland.

    “Ik ga nu slapen met de ijdele hoop dat jullie libertariërs ooit een keer wakker,(menselijker) zullen worden!” Wattensaafje, als untermensch had ik altijd al willen weten hoe het is om Übermensch te zijn. Kunt u mij dat eens vertellen?

    Reactie door mathijs ter wee — zaterdag 25 maart 2006 @ 6.23 uur

  42. @Wattenstaafie:

    Jan heeft altijd overal een mening over hier op zijn weblog. Waarom dan niet over wat er nu in Wit-Rusland is gebeurd? Stiekeme sympathie voor Loekasjenko soms?

    Voor de Wit-Russen kunnen we meer doen dan voor de onderdrukte inwoners van Myanmar. Wit-Rusland is zoveel dichterbij en het is toch eigenlijk een schande, nog een dictatuur in de achtertuin van de EU.

    Reactie door Paul — zaterdag 25 maart 2006 @ 9.46 uur

  43. VVD beeldje.
    http://www.planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=695511/sc=be6bd8

    Reactie door Jofel — zaterdag 25 maart 2006 @ 17.25 uur

  44. Ook ik heb een aantal maanden geleden met een aantal mensen actie gevoerd met spandoeken “tank géén Total” bij de tankstations (vanuit twee aangrenzende gemeente’s georganiseerd) vanwege het regimé wat daar gaande is, Als er géén mensenrechten zijn, en het geld wat verdiend word gestoken, in een niets ontziende mens onteerende dictatuur dan kan ik alleen maar zeggen lees de site en ontvang de nieuwsbrieven via http://www.burmacentrum.nl wens een ieder veel wijsheid bij het tanken ….

    Reactie door pien — zaterdag 25 maart 2006 @ 18.19 uur

  45. @44, Pien,

    Goeie actie, Pien! Daar waren ze bij die total tankstations zeker wel blij mee? :)

    Reactie door J3roen — zaterdag 25 maart 2006 @ 20.03 uur

  46. @41, Mathijs,

    Voor de SP is iedereen gelijk, Nederlander, Pool, Belg of Ghanees. Als je jezelf “untermensch” voelt, moet je misschien op een weblog gaan schrijven waar niet iedereen het oneens met je is, dat is beter voor je eigenwaarde…

    Reactie door J3roen — zaterdag 25 maart 2006 @ 20.07 uur

  47. nee hoor J3roen..we werden netjes verwijderd, zeker naast de snelweg..politiebusje etc… we
    hielden vol hebben de spandoeken uiteindelijk boven de snelweg gespannen…

    Reactie door pien — zaterdag 25 maart 2006 @ 20.13 uur

  48. @47, Pien,

    Mooi gedaan!

    Reactie door J3roen — zaterdag 25 maart 2006 @ 23.43 uur

  49. @41

    ‘WattensTaafIe, als untermensch had ik altijd al willen weten hoe het is om Übermensch te zijn. Kunt u mij dat eens vertellen?’

    -Nee dat kan ik niet.
    Ze bestaan namelijk niet.

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 26 maart 2006 @ 2.03 uur

  50. Ik wil even een ergernis kwijt:

    Het is nog steeds BIRMA (Burma) en NIET Myanmar. Dat is wat de Militaire regering ervan maakt, zodat de associaties met Birma niet meer gemaakt zouden worden.
    Als u voor mensenrechten bent in dat land, noem het dan alstublieft BIRMA (BURMA in het Engels).

    Reactie door L.M. Lembeck — zondag 26 maart 2006 @ 13.51 uur

  51. weinig zinvolle reacties, vooral de laatste, ik ben het met hugo eens. boycot helpt niet, vakantiereizen wel.

    Reactie door daniel — maandag 27 maart 2006 @ 14.02 uur

  52. ik tank zonnebloemolie bij de supermarkt .

    Reactie door ,texas,henkie — maandag 27 maart 2006 @ 20.15 uur

  53. @51, daniel,

    Bedankt voor je enorm zinvolle reactie. Gelukkig ziet dit bericht er nu dankzij jou een stuk zinvoller uit! Wat een prachtige toevoeging, werkelijk geniaal! \___/ (

    Reactie door J3roen — maandag 27 maart 2006 @ 23.26 uur

  54. bij 53,

    Dat \___/ is dus een heel flink teiltje…

    Reactie door J3roen — maandag 27 maart 2006 @ 23.27 uur

  55. @52, Texas Henkie,

    Hoe werkt dat in de praktijk? Heb je de motor van de auto aan laten passen? Moet je daar nog steeds een ontheffing voor hebben?

    Reactie door J3roen — maandag 27 maart 2006 @ 23.28 uur

  56. J3roen? who the f*** is J3roen? vast een werkloze, van onze belastingcenten profiterende kraker en dierenliefhebber..

    Ga eens uitrusten in Ngagpali Beach in Mynamar;heerlijk….goedkoop eten, drinken, vriendelijke mensen ; echt een aanrader!!

    Reactie door daniel — dinsdag 28 maart 2006 @ 7.58 uur

  57. @56, Daniel,

    Hoewel velen hier al gepoogd hebben een profielschets van me te maken, is niemand er tot nog toe in geslaagd: ook jij niet!

    Daar gaan we weer:

    Nee, ik ben niet werkeloos. Nee, ik profiteer niet van jouw belastingcenten, maar betaal stevig mee. Nee, ik ben geen kraker -hoewel ik krakers prima vind-.

    Ik ben wel een dierenliefhebber, dus je scoort toch nog 1 uit 4: er is nog hoop voor je!

    Nou daniel, wanneer gaan we eens op inhoud ergens over discussieren of is dat iets te moeilijk voor je?

    Reactie door J3roen — dinsdag 28 maart 2006 @ 13.30 uur

  58. beste j#roen, je profiel interesseert echt niemand wat. je reageert zelf niet inhoudelijk maar maakt een aantal domme oprispingen en dan krijg je dat soort reacties.

    Reactie door daniel — dinsdag 28 maart 2006 @ 18.03 uur

  59. @daniel 51 56 58

    ‘beste j#roen, je profiel interesseert echt niemand wat. je reageert zelf niet inhoudelijk maar maakt een aantal domme oprispingen en dan krijg je dat soort reacties.’

    Nu lees ik hierboven 3 reacties van jou.

    In de eerste begin je al te schoppen,tegen bijna iedereen (weinig zinvolle reacties) en tegen één persoon (vooral de laatste) in het bijzonder.
    Vervolgens krijg je een wat stevige reactie van J3roen en bedien je jezelf van schelden en vooroordelen.
    Dit kan ik ook niet echt zinvolle en inhoudelijke bijdrages noemen.

    Jammer…

    Reactie door Wattenstaafie — woensdag 29 maart 2006 @ 6.57 uur

  60. inderdaad, wattenstaafie, je hebt goed aangevoeld dat ik jou mede bedoeld heb toen ik sprak over ‘weinig zinvolle reacties”. en als je goed hebt gelezen heb ik diegene met een negatieve reactie (j3roen) precies datgene gegeven waar hij om vroeg, namelijk GEEN inhoudelijke reactie. ook jij grijpt mijn kritiek niet aan om WEL inhoudelijk te reageren, maar draait wel mijn bedoeling om. jammer. zo bereik je als actievoerders het tegendeel van wat je wilt bereiken en gaan mensen denken “krakers, werklozen, etc. ; dat is geen schelden , dat is mechanismen duidelijk maken.

    Reactie door daniel — woensdag 29 maart 2006 @ 17.03 uur

  61. Jou mechanisme was me al duidelijk Jeroen.
    Maar laten we elkaar niet steeds in de haren vliegen; heeft geen zin…

    Reactie door Wattenstaafie — woensdag 29 maart 2006 @ 17.16 uur

  62. http://home.planet.nl/~verbe326/

    ga toch fietsen

    Reactie door nico — donderdag 30 maart 2006 @ 0.08 uur

  63. Heb met veel interesse het stukje van Jan Marijnissen gelezen over Birma, daar gaat het oorspronkelijk toch over?
    Ik wist echt niet precies wat er daar allemaal speelt, maar als het zo is kunnen we dan niet ophouden elkaar de huid vol te schelden en zinloze opmerkingen te plaatsen?
    Hoe ging het toendertijd met de boycot van Zuid Afrika? was daar ook een sterke diplomatieke actie en veel protest aan voorafgegaan?
    Mensen, het is vreselijk wat daar gebeurt, maar ik heb ook (noodzakelijk) een auto, fiets toch veel, en tank daar waar ik de goedkoopste benzine kan kopen. Maar als boycotten echt helpt probeer ik mee te doen. Geen Total meer dus, en….. hou op met elkaar aan te vallen.

    Reactie door Jacoba — donderdag 30 maart 2006 @ 16.22 uur

  64. Niet alleen Total maar ook alle andere oliemaatschappijen hebben veel op hun kerfstok wat ook o.a het millieu betreft!
    Ze gaan over lijken !

    Met Vriendelijke Groet !

    Reactie door Peter Grootheest Junior ! — woensdag 5 april 2006 @ 8.03 uur

  65. Wanneer Total haar capaciteiten op een duurzaam en ethisch verantwoorde manier zou gebruiken zouden ze de mogelijkheid kunnen benutten om alle handelsbetrekkingen met een dictatuur als deze stop te zetten.
    Maar dat weigeren ze..
    Ze spreken van een “zorgvuldig overwogen keuze”, en houden zich tegelijkertijd schuil achter hun zogenaamd ‘socio-economic program.
    Jaarlijks spendeerd Total vele miljoenen in Birma, dit komt vanzelfsprekend terecht bij het uiterst geweldadige militaire regime wat aan de macht blijft op deze manier.
    Groenfront! heeft daarom afgelopen donderdag 13 april een Total-tankstation langs de A2 bij IJsselstein bezet gehouden.
    Tevens heeft Groenfront! inmiddels nieuwe acties aangekondigd, en we gaan zo lang door totdat Total eens wil luisteren en haar bedrijfsvoering grondig aanpast.
    TOTAL MOET WEG UIT BIRMA !!!

    Op deze manier wil ik dan ook iedereen oproepen om deel te nemen aan de ANTI-TOTAL campagne in Nederland, zodat we samen onze krachten kunnen bundelen en meer draagvlak in oa Nederland en de rest van de EU gaan krijgen. Wanneer er een (inter)nationale discussie aangewakkerd zal worden kunnen we beleidsmakers en landelijke politiek bereiken.

    Frankrijk zal haar politieke beleid tav Total moeten veranderen onder druk van de Europese Unie. Dan pas kan er wat gaan veranderen. Tot die tijd blijft Groenfront! vechten tegen Total om haar steentje bij te dragen.

    Ik hoop dan ook persoonlijk dat een ieder die zich bewust is van de situatie in Birma zijn/haar eigen steentje bijdraagt in deze campagne tegen Total.

    met strijdbare groet, Bram.

    Reactie door bram — zaterdag 15 april 2006 @ 23.04 uur

  66. bram, wat weet jij er nu van? je bent niet eens in birma geweest. gewoon total blijven tanken, naar birma (prachtig land!) op vakantie gaan en met de bevolking praten en deze zo ondersteunen. de door jou acties gesloten fabrieken leiden tot werkloosheid en tot nieuwe leden voor het kinderleger van birma. de militairen eten er geen rijstkorrel minder om. lekker makkelijk praten en progressief doen vanuit je groenlinkse stoel voor je kleurentv met afstandsbediening. ga eens wat nuttigs doen, joh en hef dat gekke groenfront op. allemaal folkertj van der g. types.

    Reactie door marisca — zondag 14 mei 2006 @ 9.26 uur

  67. betting…

    leftover antibiotic affirmed diminution sailorly appalled bookmakers http://www.more-sport-betting.com/

    Trackback door betting — woensdag 17 mei 2006 @ 18.59 uur

  68. Tja KunstInBlik…na mijn ’68 tijd in Parijs had ik ooit een droom:
    een franse ME bus ombouwen tot mobiele galerie…
    op mijn site zie je dat dat gelukt is
    MAAR….
    de oren aan mijn “denktank” hoorden van files van 25 km….en ga maar eens met een oldtimer de weg op…

    HOOG tijd voor de doorstoot:
    in samenwerking met kunstenaarsduo Vindingrijk bouwen we momenteel
    – juli 2006 -
    aan een ecodesignrecupproject:
    een 3-wieler voor volwassenen met een dakje – waarin een zonnepaneel voldoende voor telefoon, muziek en kleine schootcomputer: foto’s binnenkort op mijn website.

    nooit meer eenzaam – in – blik want belangstelling te over!
    Zappa (hond) loopt mee of kan achterin.
    ( voor de lange afstand de trein)

    dag Total, dag Shell die niet helpt, future is now!

    lees ook eens op mijn site het stukje van prof. Braungart
    hoe hij een ijswikkel transformeert tot…boom

    Reactie door de mobiele vrouw — donderdag 6 juli 2006 @ 10.47 uur

  69. Waarom China niet boycotten, daar zijn ze ook lekker met demensenrechten!

    Reactie door gerrit — vrijdag 28 september 2007 @ 14.59 uur

  70. Wat is deze linkse boycot een arrogante imperialistische houding! Stop de inmenging van het westen in andermans binnenlandse aangelegenheden!

    Voor het dichtsbijzijnde Total-station:
    http://www.viamichelin.com/b2b2c/nld/dyn/controller/dlhomepage?productId=79655&EXTalang=NL

    Reactie door Burke — zaterdag 29 september 2007 @ 1.04 uur