Gelijk werk, gelijk loon

De SP is niet de enige die niet wil dat op 1 mei de grenzen voor Oost-Europese arbeiders verder worden opengesteld. Ook het FNV komt in verzet en roept daaarom haar leden op om 12 april naar Den Haag te komen.

Uit hun pamflet:

Polen en ander werknemers uit Oost-Europa worden op dit moment op schandalige wijze behandeld.
Te weinig loon, te lange dagen en vaak zeer slechte huisvesting. Maar ook de Nederlandse werknemers zijn de dupe.
Er zijn nu al ruim twee maal zoveel Oost-Europeanen werkzaam in Nederland dan dat er werkvergunningen zijn afgegeven.
Nederlandse werknemers verliezen hun baan.

FNV Bondgenoten vraagt kabinet en Tweede Kamer daarom te gaan voor:

• Een wettelijke basis voor het principe ‘gelijk werk, gelijk loon’
• Het verbeteren van controle en handhaving
• Een streng sanctiebeleid op overtredingen
• Dan pas de grenzen open

De SP heeft inmiddels al voorgesteld om een CAO-autoriteit in te stellen die actief naleving van de CAO controleert.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zaterdag 25 maart 2006 :: 17.40 uur

124 Comments

124 reacties

  1. Wat is je stanpunt m.b.t. het volgende voorbeeld? :

    Toen ik 17 was deed ik exact het zelfde wek als de jongen van 25 naast mij (was afhalen en vouwen in een mega wasserette)

    Hij verdiende meer dan ik.

    Dus geld naar werk, of naar leeftijd?
    (afgezien van land van herkomst e.d.)

    Reactie door Baarend — zaterdag 25 maart 2006 @ 17.49 uur

  2. Helemaal mee eens, anders kunnen we net zo goed meteen het minimumloon, CAO’s, afspraken over arbeidsvoorwaarden, arbeidstijdenregelingen enz. afschaffen.

    Reactie door Tiny Romme — zaterdag 25 maart 2006 @ 18.00 uur

  3. Wat de werknemer zegt en denkt is niet belangrijk.
    Als zelfs de arbeiders verrader het FNV niet belangrijk vindt om zijn achterban te raadplegen omdat het de laatste vier jaar als een hangend rechter handje van dit kabinet functioneert.
    Deze bond maakt zich schuldig aan valse voorlichting en wraak voor het in hun hemd staan met de EU grondwet.
    Het is schandalig dat de bond pleit voor het openstellen van de grenzen daarmee een groot gedeelte van de arbeiders in Nederland het minimum loon injagen.
    Want dit minimum loon is volgens de wettelijke normen
    Hoe kan de werknemer dan zij stem laten klinken.
    Het FNV heeft mee gewerkt aan.
    De loonsverhogingen drukken.
    Afbraak van het sociaal stelsel.
    Waren eens met de z,g werk prikkel waardoor vooral mensen die op oudere leeftijd in de WW komen enorm zijn gepakt.
    Ik zie de Waal nog zitten op de TV met zijn halve waarheden.
    En nu is men ervoor om een enorm arbeids potentiaal toe te laten waardoor ook v.n.m de oudere groep het al helemaal kan vergeten
    Men heeft hand in hand gezeten met dit kabinet voor de TV om de EU grondwet er door heen te krijgen.
    Dit is een uitvloeisel van het EU denken van de bond.
    De grootse vijand die arbeiders in Nederland op dit moment hebben is een toneel spelend FNV.
    Duidelijk is dat Wim Kok nog met zijn stengels verweven zit in dit FNV.
    De Praktijk is anders dat weet de SP en zeker de Bonden ik kan in een CAO voor de zelfde Job 16000 verdienen maar ook 23000 wat denken julie dat er gaat gebeuren.
    En dat is volkomen wettelijk.
    En hou op met die controle dat werkt niet.
    Geef mij als werknemer een argument om ja te zeggen tegen jullie voorstel,behalve dan dat het door de strot wordt gedauwd door de EU

    De slagzin moetluiden voor de toekomstige werknemers in Nederland

    Lager loon,of je gaat eruit!!

    Reactie door Jofel — zaterdag 25 maart 2006 @ 18.13 uur

  4. Dat is rekbaar, wordt hier het poolse loon
    mee bedoeld, fnv dan ook het lidmaatschaps geld naar de poolse norm innen.

    Reactie door schoenmaker — zaterdag 25 maart 2006 @ 18.49 uur

  5. Niet meer dan normaal,inderdaad Jan..
    wordt het nog gezellig in de huiskamer vanavond..? Ja toch,he..NL 1..ik kijk zeker,de tvjunk die ik ben !

    Reactie door eric — zaterdag 25 maart 2006 @ 18.55 uur

  6. poppenkast van de f.n.v. (
    bos, jongerius,de waal ,kok,)ze zijn voor de eu grondwet (dienstenrichtlijn )en proberen nu hun smoel te redden ze hebben (p.v.d.a en gl )de gewone man verkocht aan het grootkapitaal .en waarom een c.a.o. autoriteit jan ?weer een instantie van wegkijkende ambtenaren erbij .dacht dat we nog zoiets hadden van een arbeids inspectie ,waarom gaat de belastingdienst dit jaar extra controleren op bijverdienste van de gewone man/vrouw (alpha hulpen o.a)en niet op corrupte bedrijven (zakkenvullers)eerst wegkijkende wethouders,raadsleden,ambtenaren ,en natuurlijk den haag aanpakken voordat er weer een bliknietszeggende ambtenaren en regels opengetrokken worden .

    Reactie door ,texas,henkie — zaterdag 25 maart 2006 @ 19.19 uur

  7. Er zijn nu al ruim twee maal zoveel Oost-Europeanen werkzaam in Nederland dan dat er werkvergunningen zijn afgegeven.

    Bovenstaande controle werkt al niet.

    Er is maar een weg voorlopig geen Pool er in.
    En zie eerst het bovenstaande maar goed te krijgen.
    Is er ergens een struktueel tekort van werknemers dan onder strikte voorwaarden toelaten.

    Het door de SP weer uitbreiden van het ambtenaren korps is onzinnig te noemen en geld verslindend.

    Reactie door Jofel — zaterdag 25 maart 2006 @ 19.26 uur

  8. Mooi, hopelijk wordt het een zeer krachtig tegengeluid.

    Reactie door J3roen — zaterdag 25 maart 2006 @ 19.29 uur

  9. Zo denkt de bond europees lekker de grenzen los.
    Beetje handje geklap,en hun zo gewenste EU droom is weer meer waarheid.

    FNV Bondgenoten voert sinds januari dit jaar campagne onder de noemer ‘Gelijk werk, gelijk loon’. De bond is voorstander van vrij verkeer van werknemers binnen alle EU-landen, maar alleen als wordt voldaan aan het uitgangspunt gelijk werk, gelijk loon. Om dat te bereiken, moet Nederlandse wet- en regelgeving en sectorale regelgeving worden aangepast en moet de handhaving daarvan worden verscherpt.

    Reactie door Jofel — zaterdag 25 maart 2006 @ 19.37 uur

  10. Manklopende redenering.

    We hebben er ongeveer 100 jaar over gedaan om rechten voor de werkende mens te bevechten.
    Het meeste bereikt na de tweede wereldoorlog.

    Ik ervaar het als zeer storend dat Jan Marijnissen/SP zich blind staart op de komst van burgers uit de nieuwe lidstaten van de EU.
    Sociaal is ook om aan deze mensen te denken en niet klakkeloos de deur te willen dichtgooien zodat de vingers van deze mensen worden verpletterd.

    Maar met ‘gelijk werk gelijk loon’ ben ik het volstrekt eens.

    Hierop moet dus het zwaartepunt liggen en niet het opeisen van welvaart slechts alleen voor ons.
    Grotendeels is onze wetgeving toereikend maar helaas niet de controle.
    Arbowetgeving, CAO afspraken en nog veel meer vormen van wetgeving ten aanzien van arbeid en ondernemingsverhoudingen.

    In feite zegt de SP;
    Omdat wij niet goed kunnen controleren flikkeren we de deur voor jullie dicht.

    Sociaal?
    Ik dacht het niet Jan!

    Reactie door Bertoli — zaterdag 25 maart 2006 @ 19.53 uur

  11. @10, Bertoli,

    Je gaat wel erg kort door de bocht. Misschien moet je de vorige discussie hierover op dit weblog en de informatie op de SP site eens lezen om te begrijpen waarom oneerlijke concurrentie op de arbeidsmarkt desastreuze gevolgen voor Nederland heeft:

    http://www.janmarijnissen.nl/weblog/2006/03/22/rondtrekkende-parias/#comments

    Reactie door J3roen — zaterdag 25 maart 2006 @ 20.14 uur

  12. @11
    Met gelijk loon gelijk werk.
    Welk gelijk loon.
    Maar het is duidelijk dat de hier zwaar bevochten sociale regels de laatste 3 jaar bijna tot de grond toe zijn afgebroken,
    En dat het open stellen van grenzen de welvaart met namen in het onderste gedeelte van de arbeidsklasse met sprongen om laag gaat.
    Het is een SM instelling dat bonden en regering deze samen hebben afgebroken ook met hun motivatie om de werk prikkel te verhogen.
    Het is schandalig dat die zelfde regering en bond nu de grenzen wagen wijd wil open stellen en zo de mogelijkheid voor werk van tienduizenden de pas afsnijd.
    En kom niet met het verhaal dat het een sociale motivatie is om de grenzen open te stellen.

    Reactie door Jofel — zaterdag 25 maart 2006 @ 20.32 uur

  13. Het is heel sociaal tegenover de nederlandse staatsburgers.Als het van het begin af aan zo was geweest had mijn man nu nog werk gehad ! Laat de poolse regering maar sociaal tegen hun burgers doen…

    Reactie door lisette — zaterdag 25 maart 2006 @ 20.34 uur

  14. @10
    ‘Omdat wij niet goed kunnen controleren flikkeren we de deur voor jullie dicht.
    Sociaal?
    Ik dacht het niet Jan!’

    -Maar wel realistisch!
    Het is onmogelijk om dit goed te controleren.
    Zeker als er straks weer Poolse controleurs de arbeiders moeten controleren enz.
    Wie controleert wie uiteindelijk?
    Zo kun je alles wel niet sociaal noemen.

    Net zoiets als democratie: over enkele kabinetten heen is de partij van de allochtonen de grootste, let maar op.
    Democratisch gezien geheel correct.
    Maar ik vind het toch wel raar dat je de sleutel van je huis straks aan anderen moet geven en die de verbouwingen en de kleur van de verf gaan bepalen.
    Vind het allemaal maar een vreemde gang van zaken worden.

    Reactie door Wattenstaafie — zaterdag 25 maart 2006 @ 20.42 uur

  15. Onder sociaal moet de werknemer verstaan dat er een grote kans is dat hij zijn baan verliest en een stuk minder gaat verdienen.
    Hoe sociaal zijn de werkgevers dan en de EU.
    Hoe sociaal is de bond als ik mijn baan verliest of een stuk minder gaat verdienen,
    Hoe sociaal is de regering met haar sociale regels die tot de grond toe afgebroken zijn.
    Dat heet sociaal zijn over de rug van een ander.

    Reactie door Jofel — zaterdag 25 maart 2006 @ 20.54 uur

  16. Ik kan alleen maar concluderen dat FNV dus voor open grenzen per 1 mei.

    Er is nu al namelijk een wettelijke basis voor gelijk loon, we hebben minimum loon, CAO bepalingen en wet tegen arbeidsdiscriminatie.

    Controle is opgevoerd, er zijn meer controleurs en er is een kliklijn opengesteld.

    Boetes zijn enorm verhoogd, 8000 euro boete voor de werkgever per illegale arbeider en nog eens 4000 euro boete voor de arbeider zelf.

    Reactie door pim — zaterdag 25 maart 2006 @ 22.25 uur

  17. @15 Jofel

    En ik heb al zo’n last van m’n rug..

    Reactie door Wattenstaafie — zaterdag 25 maart 2006 @ 22.32 uur

  18. De deur dichthouden zal alleen maar inhouden dat er meer bedrijven vertrekken.

    Als de werknemers niet naar het bedrijf kunnen, dan gaat het bedrijf wel naar hun toe.

    Symptoom bestrijding dus.

    Oorzaak -> Nederlanders zijn te duur
    Gevolg -> goedkope polen komen deze kant op

    Oorzaak -> Nederlanders te duur en polen mogen hier niet werken.
    Gevolg -> bedrijven vertrekken naar lage lonen landen.

    Het enige wat helpt is dat de loonlasten en de levensonderhoudskosten voor de NL arbeider drastisch dalen, de enige manier dat dat kan is door drastisch te snijden in de sociale voorzieningen omdat het bulk van het geld van de gewone arbeider daarvoor wordt gebruikt.
    Dat weet de SP ook dondersgoed maar ja, dat kunnen ze niet aan hun achterban verkopen he.
    Dus dan maar symptoom bestrijding die op de lange termijn meer schade berokkend dan daadwerkelijk iets oplevert.
    Bedrijven die vertrokken zijn komen namelijk niet zo snel meer terug, en nee hun plek wordt niet door andere bedrijven ingenomen omdat zo’n bedrijf niet hun marktaandeel opgeeft enkel hun standplaats.

    Reactie door Ronald — zaterdag 25 maart 2006 @ 22.35 uur

  19. Er is toch wel een sociaal iemand te vinden die je even wrijft.

    Reactie door Jofel — zaterdag 25 maart 2006 @ 22.35 uur

  20. Het enige wat ik kan concluderen is dat de FNV voor open grenzen is per 1 mei.

    Er is nu al bestaande wetgeving voor minimum loon, cao bepalingen en wet tegen arbeidsdiscriminatie.

    Controle is enorm verscherpt door extra controleurs en kliklijnen.

    Boetes zijn enorm verhoogd, je betaald 8000 euro per illegale arbeider als werkgever, en de arbeider zelf kan 4000 euro dokken.

    Reactie door pim — zaterdag 25 maart 2006 @ 22.44 uur

  21. Ronald@17,
    goed kope aziaten komen naar polen en worden daar als oud vuil gebruikt , herkenbaar of niet.

    Reactie door schoenmaker — zaterdag 25 maart 2006 @ 22.51 uur

  22. En waarom komen die aziaten naar Polen, precies om geld te verdienen. Als je het probleem wilt aanpakken dat verschillende culturen elkaar niet als oud vuil moeten beschouwen moeten we vooral open staan. Allerlei grenzen opwerpen versterkt dit allen maar.

    Reactie door pim — zaterdag 25 maart 2006 @ 22.55 uur

  23. @17
    Grappig stukkie Ronald!
    Oorzaak en gevolg! klinkt goed, ligt lekker in ‘t gehoor en slaat nergens op!

    Weet je wat het is, die gevolgen gaan ook weer dingen (ver)oorza(a)k(en)
    En dat realiseer jij je blijkbaar niet of daar stap jij met onbenullig gemak overheen.
    Triest!

    Reactie door Wattenstaafie — zaterdag 25 maart 2006 @ 22.57 uur

  24. pim@21,
    grenzen open met een winaar, niet de werknemer.

    Reactie door schoenmaker — zaterdag 25 maart 2006 @ 23.00 uur

  25. @ pim
    ‘Het enige wat ik kan concluderen is dat de FNV voor open grenzen is per 1 mei.’

    -Jammer dat dit het enige is dat je kan concluderen.
    Ik trek meer conclusies.

    Reactie door Wattenstaafie — zaterdag 25 maart 2006 @ 23.01 uur

  26. En wat zijn die conclusies dan?

    Reactie door pim — zaterdag 25 maart 2006 @ 23.03 uur

  27. Lees maar een paar topics, je vind me wel

    Reactie door Wattenstaafie — zaterdag 25 maart 2006 @ 23.07 uur

  28. Het begint me nu te draaien.

    Eerst is het sociaal werk dat we de Polen hier naar toe halen.
    Dan is het,we willen geen vies werk doen.
    Dan zijn we te duur.
    Dan is het de vergrijzig.
    Dan we komen hier mensen te kort.
    Dan gaan de bedrijven ook wel de rijdende ondernemers genoemd naar Polen.
    Dan is het weer de natte dromen van de bonden van een groot Europa.
    Dan moeten we ze weer toelaten om dat het misschien een ander het eerder doet en we de boot missen.
    Dan is het weer de ww en de bijstanders willen niet werken.

    Reactie door Jofel — zaterdag 25 maart 2006 @ 23.11 uur

  29. @@7 Jofel

    Inderdaad jofel, de argunenten vöór het openstellen van de grenzen zijn talrijk, echter een steekhoudend argument heb ik nog niet gehoord.
    Wanneer je steekhoudende argumenten hebt behoef je deze volgens mij maar 1 keer te poneren en dat is het dan.
    Maar de argumenten worden steeds weer anders van karakter en wisselen met de dag.
    Riekt naar confabulatie.

    Reactie door Wattenstaafie — zaterdag 25 maart 2006 @ 23.30 uur

  30. #17

    Goh, zijn de Nederlanders duur?

    Hoe komt dan toch?

    Enig idee hoe hoog de hypotheekrente-aftrek in Polen is Ronald? Kinderbijslag, Ronald? Tegemoetkoming in de studiekosten, Ronald?

    Wordt elke omhooggevallen IT-er in Polen ook met een lease-auto beloond?

    Reactie door hanri — zaterdag 25 maart 2006 @ 23.35 uur

  31. @27/ 28, Jofel & Wattenstaafie,

    Het is inderdaad om draaierig van te worden! Hetzelfde patroon wordt weer afgewerkt (EU-gw): eerst gouden bergen beloven, werkt dat niet wordt de illusie van noodzaak voor ‘t land gecreeert, werkt dat niet dan begint ‘t paniekzaaien en vervolgens wordt weer totale rampspoed voor ons land voorspelt…

    De argumenten worden steeds belachelijker en hun uiteindelijke doel is inmiddels overduidelijk…

    Reactie door J3roen — zondag 26 maart 2006 @ 0.01 uur

  32. Schaart de SP zich nu ook achter Wilders, die pleit voor een stop van de immigratie van niet-westerse immigranten ? Of ze nu uit Polen of uit andere landen komen, maakt dat wat uit ?
    Kun je dan niet beter zeggen dat de grenzen dicht moeten ?

    Reactie door Henk — zondag 26 maart 2006 @ 0.16 uur

  33. @31
    Wat denk je zelf Henk?
    Is dit nu een serieuze vraag?
    Het antwoord weet je toch allang?
    Zo niet; verdiep je dan in het een en ander aangaande de standpunten van de SP.

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 26 maart 2006 @ 0.24 uur

  34. #31 Henk

    Volgens mij hoeven van de SP de grenzen van Nederland niet dicht, de mensen binnen deze grenzen hebben echter dezelfde rechten en plichten.

    Dus wie hier werkt zal, onafhankelijk van zijn nationaliteit, hetzelfde salaris verdienenen en onder de zelfde arbowetgeving vallen.

    Reactie door hanri — zondag 26 maart 2006 @ 0.25 uur

  35. Trek maar een blik Polen open!
    Waarom komen er zoveel Polen in Nederland werken en geen Duitsers? In Duitsland is de werkloosheid ook gestegen. Nee, Polen zijn goedkoop, dat is de reden. En als de Polen in de toekomst te duur dreigen te worden dan krijgen we Litouwers. Bedrijven blijven zoeken naar de goedkoopste. En dat Polen harder werken is grote flauwekul. Als je een week van huis bent, ben je als Pool nu eenmaal meer uren beschikbaar voor werk.

    8 april naar Amsterdam en 12 april naar Den Haag. Zo kom je nog eens ergens.

    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — zondag 26 maart 2006 @ 6.08 uur

  36. @Wattenstaafje, natuurlijk komen er nieuwe oorzaken uit de gevolgen, maar ik kijk nu naar de 1ste gevolgen voor nederland.

    @Hanri, precies jij snapt hem, de polen beconcureren ons niet op ons netto loon maar op ons brutoloon.
    De enige juiste manier om ons daar tegen te verweren is door het verschil tussen bruto en netto te verkleinen voor de NL arbeider.
    En inderdaad, in de laagste belastingschijf wordt maar 1% belasting geheven, de rest zijn sociale premie’s, dus waar kun je dan alleen nog bezuinigen, zodat die arbeider net zo interresant wordt als een Pool?

    En de bedragen die naar de hypotheek rente aftrek gaat is daarbij vergeleken wisselgeld, je praat dan over een lastenverlichting die 50+ miljard gaat kosten omdat te realiseren.

    De insteek van de SP is dat gelijk werk gelijk loon opleverd (en dus ook de zelfde afdracht van premie’s e.d.) creeert het probleem dat hier massaal eu inwoners naar toe komen om te gaan werken voor een periode om zo doende rechten op te bouwen voor een uitkering etc etc

    Reactie door Ronald — zondag 26 maart 2006 @ 7.09 uur

  37. Misschien is het een idee de mensen die geloven in het open stellen van grenzen onder z.g gelijke voorwaarden tijdens die demonstratie een schopje mee te geven,
    Als symbool dat ze bezig zijn hun eigen graf van zijn eigen arbeidsplaats te graven.
    Misschien dat je van de bond er nog een houten kruis er op krijg.
    Met het opschrift deze lul was sociaal.
    Maar de Pool is met zijn baantje aan de haal.

    Reactie door Jofel — zondag 26 maart 2006 @ 10.13 uur

  38. Schopje of schepje? Jofel toch!

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 26 maart 2006 @ 10.17 uur

  39. ja hoor daar gaan we weer…
    blablabla nee,nee,nee!
    en zit er nog steeds een kabinet dat:
    niet doet wat het het volk heeft beloofd.
    gewoon doet waar het zin in heeft.
    schijt heeft aan motie’s of oppositie.
    schijt heeft aan de wensen van het volk.
    ons land onveiliger heeft gemaakt.
    meer bureaucratie heeft gebracht.
    armoede heeft veroorzaakt.
    ministers die liegen.
    gewoon doorgaat met de EU grondwet,in verkapte vorm via Brusselse regelgeving.
    ons voor dom uitmaakt.

    is dit die holocaust die ze ons voor zouden schotelen, als we NEE zouden zeggen?
    op deze manier zullen ze het denk ik ook uitleggen tijdens de komende verkiezingscampagne ben ik bang voor…[zo van: we hebben er nog voor gewaarschuwd]
    nee lekker de 4 jaar vol laten maken hoor!
    beetje raar dat iedereen weet dat dit kabinet “hoort” op te stappen,iedereen wil dat ook,vind dat ook.
    maar al gaat het hele land naar de kloten,ze moeten en krijgen gewoon de gelegenheid om de 4 jaar vol te maken!
    en waarom? met welk recht nog?
    wat dat betreft is dit land een debiel land! een regering waar het vertrouwen allang in is opgezegd, kan gewoon blijven zitten,en dan vraag ik me toch af,in hoeverre de oppositiepartijen “werkelijk” met het volk begaan zijn….
    want als je alles eens goed gaat bekijken had dit kabinet allang naar huis gestuurd “MOETEN” zijn. als we het over normen en waarden hebben.
    alsof ze nu nog kunnen redden wat ze kapotgemaakt hebben in dit land.
    belachelijk!!!
    het gaat om macht vergaren,en wie kan je dan beter als leermeester nemen dan BUSH.
    de nieuwe geweren van de heren politie,met de zogeheten “beanbags” is hier ook al onder een ander naampje ingevoerd. nog even en dan krijgen onze agentjes net zulke verregaande bevoegdheden als de Amerikaanse agent[dus ook als ze alleen werken]
    alles word daar maar klakkeloos vandaan gehaald.
    zelfs in de debatten worden steeds meer amerikaanse bewoordingen/termen gebruikt.
    met straks de bijlmer als bronx etc etc…
    zo laten we ons alles weer gewoon welgevaren,je ziet het allemaal aankomen!
    maar het enige wat hier gebeurt is blablablabla,en roepen ze “stem dan op ons volgende verkiezingen”
    en zo kweken we onze eigen radicalen is mijn mening.
    nog even een greep uit het boekje “terrorismebestrijding”
    mensen in een uitzichtloze of kansloze positie kunnen sneller verradicaliseren…
    lekker voorzetje weer!
    maar wat nu als ik in zo’n positie kom te zitten? mag ik dan volgens de wet: handelen naar de mate van bedreiging?[zelfverdediging] dus eten stelen omdat ik geen eten meer kan kopen…
    en in hoeverre denkt de oppositie nu nog wat te kunnen doen,in deze periode naar de verkiezingen toe?
    de regering luisterde al niet,en zal dat nu helemaal niet meer doen,zeker nu ze weten dat ze eruit gaan vliegen!
    ze proberen gewoon door te voeren wat ze voor ogen hadden met die grondwet,en dat zullen ze blijven doen tot het moment dat ze eruit liggen.
    want JPB had zn handtekening al gezet…
    laat ze nu verdorie geen lange termijn afspraken meer maken,en zorg voor vervroegde verkiezingen!
    straks is het te laat![zoals gewoonlijk]
    grenzen open, gaat gewoon gebeuren,de oppositie word gewoon uitgelachen!!
    en uit het oogpunt van [de zogenaamde]politieke correctheid kan/wil niemand wat…

    Reactie door iew — zondag 26 maart 2006 @ 10.27 uur

  40. (36)polen concureren niet op bruto loon .deze mensen worden gewoon uitgebuit door de werkgever o.a het te werken uren per week en onderbetaling.producten worden niet goedkoper maar de winstmarge van de werkgever word hoger en de kwaliteit van het werk word minder .puur omdat deze mensen bestolen worden daald hun animo wat begrijpelijk is .tot slot wil ik nog kwijt dat er niks mis is met de nederlandse arbeider (behalve dat deze niet zo slim zijn als jij ronaldje)
    pim(20)allemaal nietszeggende info en cijfertjes uit den haag .ga maar eens op een boerderij of gemiddeld industrie terrein kijken de kans dat je een controleur ziet is net zo groot als de staatsloterij winnen .de kans dat deze verbaliserend optreed is net zo groot datje de jackpot er nog bij wint.de moraal in dit land is naar de klote jongen .

    Reactie door ,texas,henkie — zondag 26 maart 2006 @ 10.31 uur

  41. klokje nog ff aanpassen webmaster.

    Reactie door ,texas,henkie — zondag 26 maart 2006 @ 10.34 uur

  42. De oplossing is: CWI en uitzendbureaus verplichten regionaal arbeidsoverschot in dienst te nemen, zo niet sancties.
    Bv. uitzendbureaus die ouderen en allochtone paspoorthouders weigeren bestickeren als disciminant, en massaal melden van werkzoekenden per flashmob op vooraf afgesproken tijden bij het CWI.

    Waarom moet Frankrijk geen Polen maar moet dat hier wel? Waarom kunnen Franse werkenden voor hun rechten opkomen, en luikt dat hier niet? Doordat de kaasnederlander zo makkelijk is te mainpuleren, dociel geneigd desinformatie en domme rijkspropaganda te geloven, een soort polderblindheid, wat gooien ze hier in drinkwater?

    Reactie door Emiel — zondag 26 maart 2006 @ 11.31 uur

  43. #36 Ronald

    Ik vind het juist geen probleem dat er in Nederland een sociaal opgebouwd salarisstelsel is.

    Je kunt de grens nu voor de Polen en Tsjechen openstellen, over 5 jaar voor Hongaren en Bulgaren, over 10 jaar voor Kroaten en Serven en over 15 jaar voor Turken, het droomscenario van menig CEO, een onuitputtelijke bron van goedkope arbeidskrachten. Het resultaat zal m.i. zijn dat de arbeidsmarkt in NL dusdanig ontwricht zal zijn dat het in stand houden van welke voorziening dan ook onmogelijk zal zijn.

    De levensstandaard van de meeste inwoners van NL zal dan waarschijnlijk gedaald zijn tot het niveau van het huidige Polen.

    Zolang men mij niet uit kan leggen, behalve dan met vage voorbeelden, wat de economische voordelen van een ongeremde toestroom van arbeidskrachten uit landen met economien op het niveau van ontwikkelingslanden voor mij zijn ben ik tegen de openstelling van onze grenzen voor deze arbeidskrachten.

    Reactie door hanri — zondag 26 maart 2006 @ 12.06 uur

  44. @ 36

    Buitenlandse arbeidskrachten gebruiken als breekijzer om het stelsel van sociale verzekeringen uit z’n voegen te tillen. Goh, waar komt toch die weerzin tegen het openstellen van de grenzen vandaan?

    Reactie door Ed Sorrento — zondag 26 maart 2006 @ 12.16 uur

  45. Ik vindr dat het FNV zeer de belangen van de Poelen behartigd en in zeer weinig de van de Nederlande arbeider en met name van onze zgn ouder gastarbeiders :het is met name deze groepering die het hardst lijdt onder die klote polen :ik heb weinig sollidair gevoel voor ratten die aan de sociale verhoudingen in Nederland knage :Die polen weten donders goed dat zij onder andere sociale condities werken en leven : Ze hebben echetr ook maling aan de Nederlande arbeider !

    Reactie door fred — zondag 26 maart 2006 @ 12.32 uur

  46. zaterdag 8 april de huuren,,
    woensdag 12 april den haag,,
    waarom kunnen die dingen niet samen?
    waarom de een in den haag, en de ander in a dam?of heeft dit meer effect??
    ik heb al vaker gezegt als je wildt staken/protesteren, doe het gezamelijk,masaal.
    waarom eerst de politie/gemeente’s dan de brandweer/ambulance, dan weer de bouw,enz.
    1 bond verschillende beroepen,ok.
    maar heeft het niet meer gevolgen,
    als alles plat ligt,
    de polietiek pakt toch met dat huurbelijd ook niet alleen de brandweer daar mee,, en een maand later de gemeente?
    de politiek zet de grensen ook niet alleen open voor de vrachtwagen chaufeur,en een maandt later de bouwvakker,enz.
    nee die pakken heel nederland in een keer.
    ik ben bang dat er maar wijnig bouwvakkers opkomen draven,hoop het niet.
    1 om dat ze,,en dat weet de bondt, gezien wordt als een ,,veelste veel ja knikkend clubje,
    2,er zijn meerdere bonden/en die werken niet samen,cnv is zobizo een cda club.
    2a zijn ze aan het onderhandelen en het fnv zegt nee
    dan zit de cda oeps cnv bedoel ik dus lekker verder te lullen,en al wel acoortjes te maken,of de boel te sussen.
    2b en veel bouwvakkers enz voelen zich veraden,en vertrouwen het allemaal niet zo meer.
    ach je kunt wel gaan protesteren,maar ze hebben het toch al rond.
    zie nu maar weer even staken/protesteren,
    anderhalve maand voor 1 mei,dat had veel eerder met prikken moeten beginnen,het speeld toch ook veel langer??
    en helpt dat niet en willen de machthebbers aan de top dan niet luisteren,dan in een keer masaal,
    een gaos in nederland.
    treinen/openbaar vervoer stop/ziekenhuizen alleen nood/politie komt alleen maar in nood,zoniet laten staan.bouw plat/snelwegen blokeren/grensen blokeren,paleizen komt geen een in maar ook niet uit,,het zijn immers maar b wegen die je blokkeerdt bij die paleizen//
    immers je hebt dan genoeg mensen,hoop je.
    en geen kleine aantallen voor elk apart protestje.dan heb je de kleine?? clubjes,nodig bij grensen/snelwegen enz,en niet naar den haag,,ja de fnv/sp enz/cnv?met ,,dit zijn de eisen,niet,ok go,
    en plat licht nederland.
    of ben ik nu te exstreem?of iets aan het zeggen wat niet kan??
    beter gezien worden als een grote gevaarlijke leeuw,
    dan behandeld worden als een leuk klein poesje,miaaw even krabelen op het bolle buikje pprrr en ze slapen weer.
    ik ga naar alle twee maar met een geiriteerd en kwaad zwaar hoofd,
    zomaar wat gedachten.

    Reactie door ad — zondag 26 maart 2006 @ 12.36 uur

  47. Nogmaals de meeste Poelen weten donders goed dat zij belazerd worden en nog meer de Nederlanders : De meeste kunnen namelijk geod Nedrlands en zijn zeer goed in polen geinformeerd :het enigie is hun niet aflatende GELDZUCHT : Er zijn hie in Nederland , met name Marokaanse en Turkse groeperingen die hun baan kwijt raken : het zijn ook deze mensen die door hun culturele afkomst en hun opleiding in de tuin- en land-bouw zijn gaan werken .
    Bovendien mogen die Polen alles in Nederland :OOk in een hok wonen op het land van een tuinbouwer in het Westland .

    Reactie door fred — zondag 26 maart 2006 @ 12.39 uur

  48. @Hanri,
    als de goedkope pool niet naar het bedrijf kan komen dan gaat het bedrijf wel naar de goedkope pool toe.

    2 situaties en jij mag kiezen welke je liever hebt :

    1. bedrijf in nederland werkt met goedkope polen (ja nederlanders zijn werkeloos) maar het bedrijf draagt nog steeds haar belastingen af aan Nederland.

    of

    2. bedrijf vertrekt compleet uit nederland, draagt geen belastingen meer aan Nederland, nederlanders zijn werkeloos en als klap op de vuurpijl gaat dat bedrijf vanuit polen concureren tegen bedrijven die wel in nederland blijven die daar niet tegen op kunnen vanwege hun kosten.

    Wat lijkt jou nou de minst erge oplossing?

    Reactie door Ronald — zondag 26 maart 2006 @ 12.39 uur

  49. @39 iew

    Ik ben het volledig met je stukje eens.
    Ook ik was bezig (met onderbrekingen) een stukje met dezelfde strekking te maken.
    Je hebt me de moeite bespaart.
    Ik had het niet beter kunnen verwoorden.

    @36 Ed

    Ja onbegrijpelijk hé?
    We zijn nu eenmaal een volk van klagers hé!

    Ik begrijp gewoon niet dat er -op zich intelligente- mensen zijn die niet inzien dat de gevolgen desastreus zullen uitpakken voor de Nederlandse werknemers en het stelsel van sociale verzekeringen.
    Deze blinde vlek kan ik psychologisch niet duiden.
    Tekens genoeg aan de wand, maar ze worden domweg genegeerd.
    Emiel vroeg zich hierboven af of er misschien iets aan het drinkwater wordt toegevoegd.
    Je zou het bijna geloven.

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 26 maart 2006 @ 12.55 uur

  50. Het is natuurlijk wel een gave manier van redeneren echter de probllem van Nederlandse bevolking is dat we zoveel kosten dat niet meer kuune concureren als arbeider :dit komt voornamelijk door de ksten van levensonderhoud ,waar vooral de overheid /lokale overheid de schuld van is : hoge belastingen , hoge premies hoge overige kostem m.b.t. millieu-heffingen :dit is Nederland zijn probleem :En dan komne er nog paar geestelijke gestoorde uit het kabinet Balkenelende die ook maar zelf iets op eigenhoutje gaan doorvoeren ;zoals zorgstelsel ,onbeperkte huurstijging , onbeperkte energiekosten ,onbeperkte verhoging van reiskosten enz.

    Reactie door fred — zondag 26 maart 2006 @ 13.19 uur

  51. fred :-)
    ze mogen alles/veel maar komen er straks niet meer mee weg,de irritatie neemdt snel toe,
    mischien verkeerdt, maar dat is wat de EU/nl politiek aan het uitproberen is,//gevoelsmatig//.
    hoe ver kunnen we gaan,beter hun op de vuist en wij de centen.

    Reactie door ad — zondag 26 maart 2006 @ 13.23 uur

  52. Hoe gunstig is het nu voor de werkloze Nederlandse arbeider om te gaan werken in Polen ? hebben wij Nederlanders dat wel eens gecontroleerd :zijn wij wel welkom in Polen om te gaan werken ?
    In Nedrland is er altijd een een richting beleid geweest : bijvorbeeld mogen mensen vanuit de oude kolonie hier onbeperkt zich vestige ,echetr de Nederlander kan zich niet onbeperkt vestigen in de kolonie >

    Reactie door fred — zondag 26 maart 2006 @ 13.24 uur

  53. Misschien werken die Polen ook wel veel harder dan de gemiddelde Nederlander in dezelfde functies en zijn ze daarom zo geliefd bij werkgevers die hun vacatures voor laaggeschoold werk sowieso vaak al moeilijk ingevuld krijgen.
    Dat zij gewoon hetzelfde loon zouden moeten verdienen vind ik niet meer dan normaal maar wat hoe ga je dan om met alle sociale premies t.o.v. sociale rechten e.d. (ziekenkostenverekering/uitkeringen).
    Daarnaast zou ik wel graag een auto willen kopen voor Poolse prijzen.
    Trouwens Vakbonden denken alleen maar aan de babyboomers (hun achterban)die allemaal zonodig met de VUT moeten waarna de volgende generatie dubbel kan gaan bloeden voor beslissingen die ze in feite democratisch nooit kan winnen en dat vind ik al helemaal niet sociaal.

    Reactie door Vandeplato — zondag 26 maart 2006 @ 13.28 uur

  54. Je zou eigenlijke een aantal bussen moeten huren en hup mee naar Polen rijden en ondergaan hoe die polen daarop reageren als de Nedrlander daar tegen een lager salaris gaat werken :kijken hoe de pool daarop reageert !Gaan de bonden daar ook voor de Nederlanders opnemen : mogen we dan ook onbeperkt wonen ?
    Hoe tolerant is eigenlijk de Pool ?

    Inmiddels hebben ze als wat opstootjes gehad met russen .

    Reactie door fred — zondag 26 maart 2006 @ 13.31 uur

  55. Het met de VUT gaan is natuurlijk voor de meeste wel heel erg VERWEND zijn :
    Bij de TU-Delft dummpen ze zo mensen ,die net 56 jaar zijn geworden :die mensen gaan natuurlijk omdat het onzeker is wat een volgende reorganisatie zal opleveren : ze keizen er dud voor met de VUT te gaan en geen risico te lopen ontslagen te worden en weer te moeten sollicitren :

    Reactie door fred — zondag 26 maart 2006 @ 13.36 uur

  56. Nou polen werken slechts zolang hard totdat zij gebruik kunnen maken van de socialen verworvenheden in Nedreland !
    ook sommige uitzendbureaus zorgen ervoor dat zijn gedurende langere tijd een heel sober leven leiden ,zodat ze niet lui worden :
    Dus harder werken is relatief en beperkt door sobere werkomstandigheden .

    Reactie door fred — zondag 26 maart 2006 @ 13.39 uur

  57. @Fred Klopt absoluut dat er ook mensen in gedumpt worden maar een heleboel mensen willen graag met de VUT wat ik overigens ook volledig begrijpelijk vind maar gewoon niet sociaal.En voor de meeste beroepen is het nou eenmaal zo dat het grootste gedeelte van de mensen best langer kan doorwerken.

    @Fred vorige bericht;briljant ik stel voor dat ons kanbinet voor net iets minder dan het loon van het Poolse kabinet op de bus gezet wordt!

    Reactie door Vandeplato — zondag 26 maart 2006 @ 13.47 uur

  58. Misbruik van sociale voorzieningen vind uiteraard onder alle bevolkingsgroepen plaats maar ik heb gewerkt met Polen (op kantoor) en die hebben gewoon een betere arbeidsinstelling dan het gros van de Nederlanders.Overwerken als er veel werk ligt en dan niet meteen mekkeren en zeuren.
    Trouwens ik vroeg juist hoe je met de sociale voorzieningen e.d. zou moeten omgaan waarbij ik ook aangaf dat ik wel graag een Poolse auto zou willen kopen (voor een Poolse prijs zonder BPM).
    Overigens zouden we ons in Nederland beter druk kunnen maken over het aantrekken van goed opgeleide mensen uit het buitenland.
    (zoals bv. Canada/Australie/Nieuw-Zeeland dat doen).

    Reactie door Vandeplato — zondag 26 maart 2006 @ 14.02 uur

  59. Ja zou je als Nederlands burger niet het kabinet te koop of te huur kunnen aanbieden ?

    Tegen elk aannemenelijk bod : Te koop een sorry-sorry- kabinet .

    tegen gratis op te halen een Balkenelende : heeft een goede PR bij Bush .

    Reactie door fred — zondag 26 maart 2006 @ 14.04 uur

  60. @58
    Het zijn de bonden die de boel oplichten.
    Zij maken op grote schaal propaganda om de grenzen open te stellen.
    En verbloemen dat ,door het al gesloten EU pact met de regering voor z.g gelijke behandeling.

    FNV Bondgenoten voert sinds januari dit jaar campagne onder de noemer ‘Gelijk werk, gelijk loon’. De bond is voorstander van vrij verkeer van werknemers binnen alle EU-landen, maar alleen als wordt voldaan aan het uitgangspunt gelijk werk, gelijke loon. Om dat te bereiken, moet Nederlandse wet- en regelgeving en sectorale regelgeving worden aangepast en moet de handhaving daarvan worden verscherpt.

    Ze nemen zelfs nog niet de moeite om uit te leggen wat het voordeel van mij als werknemer is in Nederland is om de grenzen open te stellen.
    Ze bedoelen dat de werknemer (sorry)een boerenlul is die deze door het FNV gesteunde EU waanzin als gegeven moet beschouwen.

    Reactie door Jofel — zondag 26 maart 2006 @ 14.35 uur

  61. Jofel ,je heb gelijk

    Reactie door fred — zondag 26 maart 2006 @ 14.48 uur

  62. Ik wordt zachtjes aan zo moe van het feit ,dat die polen zo;n hader en goed werkers zijn : Ik ken een mokkel ,die zat tijdens het werk alleen maar haar smoel te plamuren en bovendien had ze een onbeschofte houding t.o.v. klanten : Haar baas kreeg een stijve van haar opmerking : Afspraak is afspraak : hij schreef dit ook gelijk op ! Geweldig he’; de klanten kregen bijna een hartaanval van woede !Ze werd ook huppelkuje geneomd ;zeer begrijpelijk :wat een arrogante trut was dat !

    Reactie door fred — zondag 26 maart 2006 @ 15.03 uur

  63. #48 Ronald

    Ik heb niet de illusie dat het bedrijfsleven zich veel om de Nederlandse werknemer bekommerd, het liefst hebben zij de goedkoopste arbeidskrachten al dan niet legaal. Als het geen Polen zijn, dan maar Bulgaren of Kroaten.
    Als die te duur worden over een aantal jaren verplaatsen ze het hele bedrijf of onderdelen daarvan wel naar India of Bangladesh.

    Een hoera van het bedrijfsleven voor de globalisering!

    Zodra de arbeidskosten in west Europa vergelijkbaar zijn met die in de oost Europa komen wij weer in beeld voor het vervullen van vacatures, alleen zullen er dan niet veel berdijven meer over zijn omdat er weinig te produceren valt voor een volk dat geen inkomen heeft.

    Gezien de opstelling van de overige landen binnen de EU is deze vrees niet ongegrond.

    Reactie door hanri — zondag 26 maart 2006 @ 15.57 uur

  64. Een van de grootste problemen van de Nederlandse arbeider is het feit dat hij verplicht is tot werk-overleg : wat vaak wel een hele werkdag kan duren :Is Wettelijk :vooral in ICT-diensten bij overheden en kleinere ambtelijke organisatie als bijvoorbeeld het onderwijs leveren die werk-overleg situaties de meeste stress : wel daar hebben de polen geen last van :en daarmee werk ze hard en goed : Nou dit laatste gaat er bij mij niet in

    Reactie door fred — zondag 26 maart 2006 @ 16.05 uur

  65. Jan Marijnisse

    Lech Wallesa en de vakbond Solidariteit,
    deden nog niet zo lang geleden een beroep op onze Solidariteit in hun strijd voor vrijheid democratie en tegen de sociale misstanden en Sovjet geleide niet vrije markteconomie.
    De Nederlandse haven arbeiders losten/laadden geen schepen meer die onder Poolse vlag vaarden uit Solidariteit met dezelfde Polen.

    Polen is een vrije democratie die ontstaan is uit Solidariteit!!!!

    Solidariteit is een machtig wapen gebleken ,en het begrip Solidariteit moet zijn waarde behouden en dient niet misbruikt en uitgehold te worden .

    Solidair ben je met de hongerige vervolgde en onderdrukte bewoners van deze Planeet en Solidair ben je niet met je moordenaar of degene die je in je bestaan bedreigd !!!

    Ik hoop dat Jan Marijnisse, dat wel even heel duidelijk gaat uitleggen aan de mensen die dat niet begrijpen ,waarom zou de SP verplicht zijn om Solidair met de Polen te zijn !!!! Ik zou echt niet weten waarom alle Polen leven in een democratie en hebben eten en misschien ook wel Voedselbanken nou die hebben wij hier ook en daar willen wij graag van af en daar hebben we nu even geen Polen bij nodig die even lekker tegengas gaan zitten geven.
    Dus SP wegwezen met de Poolse arbeider in Nederland en gewoon zeggen waar het op staat !!!
    En met wie en wanneer de SP Solidar is beslist de partij gewoon helemaal zelf en niemand anders , en zeker niet een of andere gek uit Den Haag .
    Jan Marijnisse als je wilt dat ik ga stemmen op de SP en jij mij dus gaat vertegenwoordigen dan wil ik wel graag dat je deze dingen wat nadrukkelijker duidelijk gaat maken .

    bertje

    Reactie door bertje — zondag 26 maart 2006 @ 17.55 uur

  66. Ja Bertje,

    Sociaal zijn houdt op net voorbij Hengelo, dat is de mening van vele hier….. zucht. We leven nu eenmaal niet meer in de jaren 50 waar je misschien 1 keer per jaar over de grens kwam, bij kerst om 2 uur voor hazeldonk te wachten omdat alles wat je had gecontroleerd moest worden.

    Reactie door jeroen — zondag 26 maart 2006 @ 18.08 uur

  67. @29 Wattenstaafje, er is gewoon een steekhoudend argument om met open grenzen te werken.

    Netto gezien is het beter voor de economie. Dit heeft zich in het verleden al diverse malen bewezen, en is al onderzocht door diverse economen (mensen die doorgaands iets meer verstand hebben van de materie dan de meeste mensen hier).

    Jij (de SP) willen kosten wat kosten die lopendeband medewerker of die bouwvakker zijn baan behouden en tegen zo hoog mogelijk salaris. Guess what, dat lukt niet, niet omdat er geen wil is, er is geen economische grondslag voor.

    Kijk, ik kan hier een fabriek openen om auto’s te bouwen, nederlanders aannemen, en alles “Nederlands” doen. De auto die ik produceer zal 3 keer zo duur zijn. Dit houdt ik natuurlijk niet lang vol….

    En als jij je afvraagt waarom al die vette kapitalistische werkgevers zo goedkoop mogelijk willen zijn. Heel simpel, een van de eerste regels van de economie die mijn neefje van 5 nu ook al kent en toepast! Snoepje A kost bij de winkel 50 cent, maar een vergelijkbaar snoepje B kost 25 cent. Nou mag jij raden welk snoepje mijn neefje met 1 euro zakgeld gaat kopen….?

    Reactie door jeroen — zondag 26 maart 2006 @ 18.19 uur

  68. Gohhh wat een rotjoch is mijn neefje eigenlijk he, trekjes van een vette kapitalist. Misschien heeft ie het wel van mij.

    Reactie door jeroen — zondag 26 maart 2006 @ 18.25 uur

  69. @ Bertje,

    “Ik hoop dat Jan Marijnisse, dat wel even heel duidelijk gaat uitleggen aan de mensen die dat niet begrijpen ,waarom zou de SP verplicht zijn om Solidair met de Polen te zijn !!!!”

    Waarom zou de SP in het algemeen verplicht solidair zijn?

    Volgens een man in Zembla zijn er permanente arbeidsplaatsen vrij die maar heel weinig door Nederlanders bezet worden.

    http://omroep.vara.nl/tvradiointernet_detail.jsp?maintopic=424&subtopic=4177&detail=304319

    Reactie door mathijs — zondag 26 maart 2006 @ 19.04 uur

  70. Ontslagen mannetje tegen zijn vrouwtje,ik ben ontslagen.
    Hoe kom dat dan mannetje.
    Er kwam een Pool die was goedkoper.
    Goh,wat sociaal van jou.
    Maar waar eten we nou van vraagt het vrouwtje
    Van de sociale dienst.
    Dat is sociaal zegt het vrouwtje.
    Nou zegt de man, onze buurman Jeroen vindt dat A sociaal.
    Want die vindt de hoogte van de uit keringen niet normaal.
    Want sociaal voor jou is geweest,je bent een economisch beest.
    Want eigen schuld dikke bult.
    En de bond dan mannetje, je weet wel het FNV.
    Die zeggen we zijn ons van niets bewust, want ons geweten wordt door de EU gesust.

    Reactie door Jofel — zondag 26 maart 2006 @ 19.11 uur

  71. Dag hippies,

    Het programma tegenlicht heeft ook aardige uitzendingen gemaakt verwant aan dit onderwerp.

    http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/26031884/
    http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/26526818/

    Reactie door mathijs — zondag 26 maart 2006 @ 19.18 uur

  72. @67 jeroen

    Dat jij jezelf maar blijft herhalen is prima hoor.
    Maar verlang van anderen a.u.b. niet hetzelfde.

    Laat ik mezelf, tegen mijn gewoonte in dan ook maar een keer herhalen, het is tenslotte een kleine moeite via een linkje.

    http://www.janmarijnissen.nl/weblog/2006/03/22/rondtrekkende-parias/#comment-181530

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 26 maart 2006 @ 20.12 uur

  73. @67
    Bij A want die verkoopt roden tomaten snoepjes.
    Volgens nijn neefje van 4 jaar.

    Maar zoals alle voorbeelden is deze van Jeroen ook weer slecht want snoepen is niet gezond.

    Reactie door Jofel — zondag 26 maart 2006 @ 20.26 uur

  74. Nijn is mijn,was even door dat voorbeeld in de war met Nijntje.

    Reactie door Jofel — zondag 26 maart 2006 @ 20.27 uur

  75. Mathijs 69: Permanente arbeidsplaatsen die niet door Nederlanders worden bezet???
    Wat weet jij daar nou van, lulletje met de gouden lepel in het smoel geboren??

    Nogmaals, als personeelswerker erger ik me rot dat dat bazen niet eens meer de moeite nemen te antwoorden op afgewezen 444 sollicitanten, daar waar bijvoorbeeld slechts één postkamersorteerder nodig was.
    Elke personeelsafdeling klaagt over de hoeveelheid sollicitaties, maar de vacatures laten ze wel een eeuw hangen bij het arbeidsbureaA, samen met de fakebanen van de uitzendburau’s, zo wordt de Léugen
    in stand gehouden dat er werk zat is voor wie maar wil. Zum Kotzen!

    Ik walg, maar dan ook tot aan de bodem van mijn ziel & maag van rechtse `mensen’ die nóg altijd beweren dat er geen krachten zouden te zijn te vinden, die zijn er zat, maar niet om beneden CAO zich het schompes te werken, men heeft ook nog zijn trots.

    Libertairisten willen slaven? Ha, dan vergissen ze zich, slaven slaan terug tegenwoordig!

    En wat Polen betreft, bij druivenplukken in Zd. Frankrijk deed ik eens mee in een internationaal gezelschap: Spanjaarden, Duitsers, Nederlanders en Fransen. Gezellig. Er was ook een Pools stel bij, voor in de 20. Ze waren zo oncollegiaal om nooit bij schaft erbij te zitten in de groep, nooit een emmer druiven zelf even naar de kar te brengen als de boer en knechten het druk hadden, nee dat deden de collega’s, en verder voelden ze zich veel te goed voor opruimactiviteiten, god wat een noeste werkers die Polen, wie heeft die flauwekul eigenlijk bedacht?

    Reactie door Emiel — zondag 26 maart 2006 @ 20.29 uur

  76. Wij moeten niet de talenten en de werkkrachten uit de Oost-Europese landen onder idiote omstandigheden inhuren.
    Omdat werk en talent daar, en juist nu hard nodig zijn.

    Wij moeten tijd, expertise en geld tegen een redelijk deel van de koek ter beschikking stellen. Welvaart exporteren.
    Dan kunnen (en willen) die mensen zelf de veelhoekige Augiasstal na decennia van halvegarebestuurders uitmesten.

    Ik kan hier werkelijk boos over worden.

    Reactie door hendrik dieks — zondag 26 maart 2006 @ 20.35 uur

  77. @ jeroen

    Sorry dat ik soms wat ‘katterig’ op je reageer.
    Maar welles nietes spelletjes leiden nergens naar.
    Jij hebt het recht te denken wat je wilt, evenzo heb ik dat recht.
    Elkaar overtuigen lukt klaarblijkelijk niet.

    Is niet erg, maar laat dit gewoon zo zijn en laten we accepteren dat er nu eenmaal meerdere meningen omtrent één en hetzelfde onderwerp bestaan.

    Eindeloos herhalen heeft geen enkele zin, de standpunten zijn over en weer allang duidelijk.

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 26 maart 2006 @ 20.51 uur

  78. Wattenstaaf,

    Jij mag denken wat je wilt, ik geef alleen mijn standpunt weer, herhaaldelijk omdat men hier ook zo herhaaldelijk onderbuikgevoelens gebruikt om de grens dicht te houden.

    Ik basseer mijn standpunt dat een open economie per saldo beter is voor de economie. Jofel, Emiel en andere proberen hun situatie (of die van direct betrokkenen) van een dreigend baan verlies te projecteren op de Nederlandse economie en concluderen dat het dus wel persee slecht moet zijn om die Polen hier te laten werken.

    Hoe begrijpelijk hun standpunt ook is, het is zeker niet het enige effect van de komst van de Polen, en uberhaubt in zijn algemeenheid het effect van een open economie.

    Reactie door jeroen — zondag 26 maart 2006 @ 23.03 uur

  79. @76 Hendrik,

    De mensen zijn daar ook hard nodig, maar weet je wat daar ook hard nodig is. Harde pecunnia’s, meegeebracht door de vele werkende Polen in het buitenland.

    Reactie door jeroen — zondag 26 maart 2006 @ 23.07 uur

  80. 75 @Emiel,

    Wat een pannekoek ben jij, logisch nadenken zit er bij jou niet in. Je ziet 1 Pools stel in zuid frankrijk dat oncollegiaal is en je vraagt af die Polen wel noeste arbeiders zijn. Geen wonder dat je niet wordt aangenomen, logisch redeneren is niet je sterkste punt.

    Kijk het gaat om gemiddelden en voorselecties. Ik betwijfel of de gemiddelde Pool inderdaad zo veel meer werklust heeft als de gemiddelde Nederlander. Een gemiddeld mens is gewoon lui.

    Het punt is dat de Pool die al besloten heeft om hier heen te komen en maanden lang familie achterlaat, zich die luiheid niet kan permiteren, en overwerk is alleen maar mooi meegenomen als extraatje, en aangezien familie en vrienden in Polen zit heeft hij niet te maken met sociale verplichtingen.

    Dit is de noestere arbeider die zo geprezen wordt, niet omdat de Polen zo noester zijn, nee de situatie maakt ze noester.

    Reactie door jeroen — zondag 26 maart 2006 @ 23.25 uur

  81. @ Emiel

    “Wat weet jij daar nou van, lulletje met de gouden lepel in het smoel geboren??” De Raad voor Werk en Inkomen weet daar van. In de tuinbouw kon men in een jaar bij een project nog geen 300 Nederlanders aan het werk krijgen tegenover 20000 Polen. Men krijgt daar gewoon het CAO loon.

    Bij mij in de buurt is er genoeg werk. Ik denk aan Condor Carpets, TPG, Phoenix of de AH distributie centra.

    “Libertairisten willen slaven? Ha, dan vergissen ze zich, slaven slaan terug tegenwoordig!” Wat een prachtig beeld van de wereld en van uzelf!

    Trouwens, als de Polen op zo’n schandalige wijze worden behandeld… Waarom komen ze dan zo graag naar Nederland toe?

    Reactie door mathijs — maandag 27 maart 2006 @ 0.17 uur

  82. @80
    quote:
    ‘Je ziet 1 Pools stel in zuid frankrijk dat oncollegiaal is en je vraagt af die Polen wel noeste arbeiders zijn. Geen wonder dat je niet wordt aangenomen, logisch redeneren is niet je sterkste punt.’

    -Mag ik daar even iets tegenoverstellen?

    Even de stelling: ‘redeneren is niet je sterkste punt’ onder het voetlicht gebracht:
    Hieronder je eigen woorden Jeroen:

    ‘Kijk het gaat om gemiddelden en voorselecties. Ik betwijfel of de gemiddelde Pool inderdaad zo veel meer werklust heeft als de gemiddelde Nederlander. Een gemiddeld mens is gewoon lui.’

    -kijk dat is logica!

    @81
    quote:
    (jou reactie op Emiel)
    ‘Libertairisten willen slaven? Ha, dan vergissen ze zich, slaven slaan terug tegenwoordig!” Wat een prachtig beeld van de wereld en van uzelf’

    -Ik verheug me in het feit dat het beeld wat U hebt aangaande het prachtige beeld wat Emiel heeft van de wereld en van zichzelf, niet ook mijn beeld is.

    ‘Trouwens, als de Polen op zo’n schandalige wijze worden behandeld… Waarom komen ze dan zo graag naar Nederland toe?.’

    -Omdat de situatie in Polen gewoon geweldig is.
    ‘Verlaat huis en haard, dat is immers goud waard’

    Reactie door Wattenstaafie — maandag 27 maart 2006 @ 2.39 uur

  83. @82, ja dus wattenstaafje? Logisch redeneren en lezen zijn dus ook niet jouw sterkste punten!

    Ze komen hierheen om geld te verdienen dat is duidelijk, wat jij niet beseft is dat het sneller dan je denkt al wel eens afgelopen kan zijn met die stroom Polen.

    Je ziet al dat de Pool ook niet klakkeloos alles doet voor elk salaris. Tel daarbij nog het punt op van een zeer snel groeiende economie in Polen. Het wordt steeds minder interessant om hierheen te komen.

    Stond de zloty twee jaar geleden nog ruim 4,60, nu krijg je voor 1 euro nog maar 3.82. Die verdiende euro’s hier worden steeds minder waard in Polen.

    Reactie door jeroen — maandag 27 maart 2006 @ 8.20 uur

  84. UTRECHT (ANP)
    FNV Bondgenoten is in principe voor het vrij verkeer van werknemers .Naast de demonstratie gaat FNV Bondgenoten tientallen bedrijven bezoeken om het personeel te informeren over de ongelijke behandeling van Oost-Europese werknemers.

    Misschien is het goed dat het FNV ook met hun kraampje op de banen markten van het CWI gaan staan met dit verhaal.
    En bij de inschrijvingen van de WW bij het CWI
    Zal zeker met veel enthousiasme ontvangen worden door de mensen daar ??

    Reactie door Jofel — maandag 27 maart 2006 @ 9.05 uur

  85. @81
    Trouwens, als de Polen op zo’n schandalige wijze worden behandeld… Waarom komen ze dan zo graag naar Nederland toe?

    Opklopperij van het FNV ,om hun werkelijk doel de natte droom EU te verbloemen.
    Waar zijn die mishandelde Polen gebleven?
    De inzet van de bonden ongelijken behandeling is om de mensen te misleiden, en ze nemen zo in een keer ook de vrije verkeer van de arbeiders mee,gebruikmakend van het medelijdendschap.

    Reactie door Jofel — maandag 27 maart 2006 @ 9.13 uur

  86. Poneer ‘n stelling die betrekking heeft op ‘De Vrije Matkt’ en, gegarandeerd, daar zijn ze weer, de meest gewetenloze kooplieden van deze site, mathijs, jeroen en Ronald.
    En trappen wij daarin?

    Reactie door Boudewijn Pleines — maandag 27 maart 2006 @ 9.13 uur

  87. @78
    Nogmaals als er een tekort is in een sector aan personeel en als dit goed aan getoond wordt,is er van mijn kant geen enkel bezwaar om hier Polen onder voorwaarden te laten werken.

    Reactie door Jofel — maandag 27 maart 2006 @ 9.18 uur

  88. @87
    En er is dus tekort aan personeel. Dit is geen natte droom van rechts, kijk om je heen zou ik zeggen. Het verschilt van sector tot sector natuurlijk.

    FNV bepleit ook bij de overheid dat ze meer moeten doen voor de huidige werkelozen.

    Jofel jij maakt de fout zoals vele, waarom de Polen laten mogen werken hier als we nog een bulk werkelozen hebben? Dan is het heel simpel, het werkaanbod wat er is sluit niet aan op de groep werkelozen.

    @86,
    Jat wat is er zo gewetenloos aan een vrije markt. Als of een gesloten markt zo sociaal is waar je allerlei kunstmatige grenzen opwerpt uit naam der bescherming van een groep mensen. Wat bescherming voor de een is is juist helemaal geen bescherming voor de ander.

    Reactie door jeroen — maandag 27 maart 2006 @ 10.01 uur

  89. Wel eerst nog even de problemen rond werkeloosheid en discriminatie op de arbeidsmarkt oplossen graag.

    Arbeidsgehandicapten worden nog steeds gedumpt, zowel door de WAO, als door werkgevers en via de sollicitatie-brieven die in de prullenbakken verdwijnen!

    Reactie door e.krul — maandag 27 maart 2006 @ 10.25 uur

  90. Even hand in eigen boezem steken. Waarom krijgen vrouwen minder beloning uit arbeid dan mannen in nederland.

    Kunnen we dan niet beter Poolse vrouwen in dienst nemen. Kelderen de uitgaven voor de werkgevers nog een stukje.

    Reactie door simone — maandag 27 maart 2006 @ 10.36 uur

  91. @90 Simone,

    Wat jij noemt is nou illustratief voor het probleem van de SP. Zou het raar zijn als we gaan roepen dat vrouwen nog niet mogen werken omdat ze minder verdienen en misschien wel uitgebuit worden?

    Klinkt dom he, maar vervang het woordje “vrouwen” maar eens door het woordje “Polen” en je ziet wat voor geweldige argumenten de SP gebruikt……

    Reactie door jeroen — maandag 27 maart 2006 @ 11.09 uur

  92. @90
    precies en laten ze daar nu eerst eens wat aan doen! ipv de grenzen open.
    of moeten de grenzen gewoon maar open en laten we dat ongemoeid…
    of gaan we dat salarisverschil pas aanpassen als er poolse vrouwen over gaan klagen?!
    ook vind ik het een beetje krom dat u hier eigenlijk stelt,dat poolse arbeiders alleen maar uit mannen bestaan.
    de stelling die u hier nu eigenlijk maakt is,dat de vrouwen in Nederland dus dubbel zo erg de dupe zullen zijn van het openstellen van de grenzen.
    Nederland hoeft niet zonodig “het” industrieterein van de EU te worden,want dat is wat er gebeurt als alleen wij de grenzen openstellen,terwijl vele andere [grotere] landen zeggen dat het ONVERSTANDIG is!

    Reactie door iew — maandag 27 maart 2006 @ 12.23 uur

  93. @88, jeroen.
    Niet zo moeilijk: de grootste groep beschermen tegen de kleinere; in dit geval: de werknemers beschermen tegen de uitbuiters.

    Reactie door Boudewijn Pleines — maandag 27 maart 2006 @ 12.54 uur

  94. Iew,

    van de 15 “oude” EU zijn Ierland, Engeland, Zweden, Spanje, Portugal, Finland die hun grenzen volledig open stellen. Dus dat valt wel mee, dat wij het putje worden.

    Reactie door jeroen — maandag 27 maart 2006 @ 13.05 uur

  95. De werkgevers hebben een grote groep werkwilligen afgestoten.
    Ouderen en onder oud verstaat men al mensen boven de 50 jaar, en gehandicapten.
    Ook met de mensen die lang ziek zijn geweest waren vandaag in het nieuws.
    Waar ik kwaad om wordt is nog niet eens het standpunt van Jeroen, al ben ik er niet mee eens.
    Maar de minachting van het FNV om een heel groot arbeids potentiaal toe te laten en daar positief over te zijn.
    En dan komt men met het slappe verhaal ze moeten gelijk betaald worden.
    En dan trommelt men voor de TV een paar Polen op en maakt er een zielig verhaal van
    Er wordt al jaren misbruik gemaakt van arbeiders buiten Polen in dit land.
    Aan die eerder genoemde groep(ouderen en gehandicapten) heeft het FNV geen boodschap had eerst daar maar voorwaarden voor geëist .
    Ik blijf het smerig vinden van het FNV om de mensen te besodemieteren met valse propaganda en een groot potentiaal van werkwillend Nederland in de goot te gooien.
    Alleen omdat dat het EU tuig (sorry echt kwaad) in de top van het FNV alleen bezig is om hun eigen ego te bevredigen.
    Maar het handje klap is al gemaakt met de Haag ,wij regelen dat wel met die ingeslapen leden van ons.
    Ik hoop dat de mensen die lid zijn en niet lid zijn beseffen dat het FNV met smerig spel bezig is.

    Reactie door Jofel — maandag 27 maart 2006 @ 13.25 uur

  96. Jofel,

    Je mag denken wat je wil over het handje klap theorie, maar dat soort complot theorien zijn wel ver gezocht. Uiteindelijk is het een kwestie van alle plussen en minnen bij elkaar vegen die het open zetten van de grenzen met zich mee brengt.

    Ben het met je eens dat ouderen het lastig hebben om een nieuwe baan te vinden. Maar of dit door de grote arbeidspotentiaal van de Polen komt, ik weet het niet? Nee, ik denk het niet! Als die Polen er niet waren dan had de werkgever wel een jonge Nederlander gevonden.

    Reactie door jeroen — maandag 27 maart 2006 @ 13.48 uur

  97. @96
    Nee, ik denk het niet! Als die Polen er niet waren dan had de werkgever wel een jonge Nederlander gevonden.

    Eindelijk ben je met de bovenstaande uitspraak met me eens dat de Polen nog een tijdje weg moeten blijven.
    Toch weer een jonge Nederlandse WW aan het werk.

    Reactie door Jofel — maandag 27 maart 2006 @ 14.55 uur

  98. FNV informeert Polen over hun rechten
    Gepubliceerd op maandag 27 maart 2006
    UTRECHT (ANP) – Met een folder in het Pools informeert FNV Bondgenoten Poolse werknemers in Nederland over hun rechten. Daarin staat onder meer wat het minimumloon is, hoeveel uur iemand maximaal per dag mag werken en dat een werknemer recht heeft op vakantietoeslag.

    De folder past in de campagne ‘gelijk werk, gelijk loon’, die de bond sinds begin dit jaar voert. Op 12 april mondt die campagne uit in een demonstratie in Den Haag. Op die dag praat de Tweede Kamer met staatssecretaris Van Hoof van Sociale Zaken over het openstellen van de grenzen voor werknemers uit de nieuwe EU-lidstaten, zoals Polen.

    De FNV is in principe voor het vrije verkeer van werknemers, maar dan moet wel gelden dat voor gelijk werk ook gelijk loon wordt betaald. Nu gebeurt dat volgens de bond lang niet altijd. Dinsdag trekken bondsbestuurders het land in om op stations en bij bedrijven werknemers op te roepen op 12 april naar Den Haag te komen. Met de folders in het Pools gaan zij ook langs bij bedrijven waar Polen werken.

    Tjonge wat zijn ze druk met de Polen.
    Wat is hun belang toch.
    Eerst jaren niet naar omgekeken.
    Krijgen andere uitgebuiten werknemers er geen een in hun taal.
    Wat vreemd.??

    Reactie door Jofel — maandag 27 maart 2006 @ 15.47 uur

  99. @92. Dank je Iew, want ik vrees met grote vreze.

    Reactie door simone — maandag 27 maart 2006 @ 17.08 uur

  100. Je zou je als Pool toch doodschamen als je op een bruiloft je lelijke Hollandse koppelbaas de Polonaise ziet dansen met een gekochte Poolse bruid.

    Reactie door Emiel — maandag 27 maart 2006 @ 20.36 uur

  101. @100, Emiel,

    Hahaha! Dat wordt dan Poolonaise! :)

    Reactie door J3roen — maandag 27 maart 2006 @ 22.46 uur

  102. @Jeroen
    een putje = een “klein” stukje in een “GROOT”
    oppervlak,waar de gehele stroom naar toe loopt…

    zo duidelijker?!

    Reactie door iew — dinsdag 28 maart 2006 @ 7.50 uur

  103. Ja J3roen, de Polonaise is het Franse woord voor een Poolse dans op het ritme van de Polka, gespeeld als mars op tempo.

    Reactie door Emiel — dinsdag 28 maart 2006 @ 8.07 uur

  104. @97 Ik ben het helemaal niet met je eens! Redeneren is ook niet jouw sterkste kant zo te zien!

    Ik geef alleen aan dat werkgevers in het algemeen minder staan te juichen om oudere werknemers. Niet dat ik dat goed keur, maar het is nou eenmaal zo.

    Dit verschijnsel heeft niks met de Polen te maken. Die gun ik gewoon dezelfde rechten als elke andere mede EU burger.

    Reactie door jeroen — dinsdag 28 maart 2006 @ 8.47 uur

  105. @102,

    Nee helemaal niet duidelijker. Als je het putje als argument gebruikt zit je er naast.

    Zweden open grenzen, op 8 uur met de bootdienst de oostzee over.

    Finland idem dito

    Engeland en Ierland open grenzen, vlieg je in 2 uur naar Polen. Leuk bij verschijnsel van de open grenzen daar. Opleving van regionale vliegvelden waar pricefighters nieuwe vluchten naar Polen introduceerden.

    Nogmaals, welk putje bedoel je eigenlijk?

    Reactie door jeroen — dinsdag 28 maart 2006 @ 8.56 uur

  106. @104
    Nee, ik denk het niet! Als die Polen er niet waren dan had de werkgever wel een jonge Nederlander gevonden.

    Jouw redenering niet de mijne.Zie @96

    Reactie door Jofel — dinsdag 28 maart 2006 @ 9.17 uur

  107. Ik snap je nog steeds niet Jofel, Nogmaals ik geef aan dat het niet de schuld van de Polen is dat werkgevers liever jongere aannemen.

    Dat jij er af kan leiden dat ik het met je eens bent dat de polen nog een tijdje weg moeten blijven, blijft me een raadsel.

    Denk je nou echt dat de 50+ een stuk makkelijker een baan kan vinden als alle Polen morgen zouden weggaan? Dat denk ik dus van niet, maar jij mag het wel denken hoor…..

    Reactie door jeroen — dinsdag 28 maart 2006 @ 9.31 uur

  108. @98 En wat heb jij zo tegen Polen,

    De FNV komt op voor de Polen die minder betaald krijgen en niet afweten van alle cao regels. Dat is het doel van de FNV en hun idealen houden niet op net voorbij de landsgrenzen.

    SP, leer hier wat van!!!

    Reactie door jeroen — dinsdag 28 maart 2006 @ 9.36 uur

  109. van harte mee eens. Geklijk werk gelijk loon

    Reactie door khosrow — dinsdag 28 maart 2006 @ 11.21 uur

  110. @108, jeroen,

    Voor de zoveelste keer: ook de SP komt op voor Poolse arbeiders, dat heeft de SP het afgelopen jaar wel bewezen. Stop dus eindelijk eens een keer met je doelloze insenuaties…

    Reactie door J3roen — dinsdag 28 maart 2006 @ 13.00 uur

  111. Als dat zo is J3roen, dan zou de SP niet zo hard voorstander zijn van het dicht houden van grenzen.

    De SP zou net als de FNV moeite moeten doen om de Poolse arbeiders te bereiken en hun uitleggen wat cao regels zijn, uitleggen wat goede huisvesting is, uiteleggen wat minimumlonen zijn.

    Nee daar heeft de SP geen zin in. Jan M en de SP schreeuwen liever van alle daken dat het onverstandig is om de grenzen te openen voor de Polen.

    Reactie door jeroen — dinsdag 28 maart 2006 @ 14.03 uur

  112. @108
    Ik heb niks tegen Polen want deze kwestie is niet persoonlijk.
    Maar waarom alleen Polen inlichten er lopen meer nationaliteiten rond in dit land die uit gebuid worden.
    Maar die tellen nu even niet mee voor het FNV vreemd.
    Verder is Het SP standpunt niet die van mijn.
    Mijn standpunt grenzen dicht en geen Pool er in alleen bij zeer nijpende vraag.
    Er is in dit land zoveel aanbod van arbeiders potentiaal dat het om moeilijkheden vraagt om deze te negeren en kansloos te maken.
    Met alle sociale gevolgen van dien.
    Ja en daar doe ik het nu mee Jeroen ,misschien komen we elkaar nog wel eens tegen op deze site zo niet dan wens ik je het alle beste,en de toekomst bepaald onze wijsheid.

    Reactie door Jofel — dinsdag 28 maart 2006 @ 16.05 uur

  113. Elke keer is er een soort eenricting verkeer : waarom horen wij niet iets van de Polen zelf ? Zijn die lui monddood gemaakt in de communistische tijd ?

    “De polen zijn stil ” geruisloos slopen ze de sociale verstandhoudingen in Nederland :Is het niet zodat het landsbelang voorgaat :d.w.z. de werkloosheid eeerst oplossen van jongere en oudere burgers van Nederland :We zijn niet gek , toch ?

    Reactie door Fred — dinsdag 28 maart 2006 @ 19.10 uur

  114. Die FNV moet helemaal hun kop houden.

    Die waren immers ook voor die EU GrondweT.

    Reactie door ReneR — dinsdag 28 maart 2006 @ 20.31 uur

  115. @fed 113

    Ja het zijn harde taaie knakkers die Polen, slopen kunnen ze zeker, iets wat je van de nederlandse bouwvakkers niet meer kan zeggen…..

    Succes met oplossen werkeloosheid. O ja eens even terugkijken in de geschiedenis, wanneer waren er ook al weer nul werkelozen…. Doeiiiii!

    @rene,

    Kop houden want jij was voor de grondwet ???

    Reactie door jeroen — dinsdag 28 maart 2006 @ 22.09 uur

  116. @115 jeroen
    Quote:
    ‘Ja het zijn harde taaie knakkers die Polen, slopen kunnen ze zeker, iets wat je van de nederlandse bouwvakkers niet meer kan zeggen…..’

    -Moet je een Nederlandse bouwvakker recht in zijn gezicht zeggen jeroen; zal je eens kijken hoe of deze kan slopen.
    Maar dat lef heb je niet, alleen achter je toestsenbordje ben je ‘dapper’

    Reactie door Wattenstaafie — woensdag 29 maart 2006 @ 0.35 uur

  117. Ja wattenstaafje en jij dan achter je pc’tje. ga het die poolse bouwvakkers eens vertellen dat ze hier niet welkom zijn omdat ze onze onze banen wegstelen. Eens kijken hoe hard je kan rennen.

    Reactie door jeroen — woensdag 29 maart 2006 @ 8.07 uur

  118. @117 Jeroen

    Daartoe heb ik zéker wel het lef hoor.
    Daarnaast weet ik ook met absolute zekerheid dat ik niet zal behoeven te rennen.
    Ik ga dan namelijk met deze mensen een discussie aan op basis van argumenten en niet basis van vooroordelen of ongenuanceerde kreten.
    Centraal hierin zal staan dat ik naast mijn bezwaren, óók volledig begrip heb voor hun situatie.
    Ik vind namelijk helemaal niet dat ze onze banen stelen.
    Ik vind dat onze overheid onze werkgelegenheid en ons sociale stelsel verkwanselt.
    Kleine nuance?
    Dit in tegenstelling tot wat jij doet, jij roept maar wat, zoals ik je al eerder heb proberen duidelijk te maken!
    En wat betreft die Nederlandse bouwvakkers, ik heb het idee dat jij het werk wat deze mannen verrichten fysiek nog geen halve dag volhoudt.
    Maar genoeg Jeroen, droom fijn verder, virtuele held!

    Reactie door Wattenstaafie — woensdag 29 maart 2006 @ 14.53 uur

  119. Ja droom verder….

    Reactie door jeroen — woensdag 29 maart 2006 @ 15.46 uur

  120. Bij een beetje bekendheid met de wereld kan geen kwaad : Werkloosheid is er altijd geweest :en is zelfs “economisch gezien gezond ” maar dat er NU mensen ontslagen worden alleen door het onbeperkt binnenstormen is niet “GEZOND “!
    Je breek je poten over de poolse wagens , vaak volgeladen om even langs huis te gaan .In Rotterdam heb je zelfs straten ,waarvan , als je daar bent ,je waant te zijn in Warschau te .

    Reactie door Fred — woensdag 29 maart 2006 @ 20.09 uur

  121. Zucht……En hier in Amsterdam voel ik me net thuis in Cassablanka, ankara of peking. wat is je probleem daarmee?

    Tja fred jammer dat je je baan kwijt raakt aan die Pool.

    Gohhh, economie trekt aan, banensites staan bol van de vacatures, diverse sectoren scheeuwen om mensen, Pool og geen Pool.

    Jammer dat jij daar niets mee kan. nou succes er mee he.

    Reactie door jeroen — woensdag 29 maart 2006 @ 21.46 uur

  122. Gisteren een docu van de BBC, over de Polen, triest, pensions volgestouwd met stapelbedjes, en zetbazen die ze al op de vliegvelden en stations op stonden te wachten.Ze kregen minimum loon 130 pond per week en zetbazen vroegen 80 pond voor bed en vervoer en dat waren dan nog de goede zetbazen, er waren er ook die maar 20 pond overhielden per week!

    Verder schrijnend werkloze Potugezen die in eens zonder werk kwamen te zitten, aangezien ze hun rechten beter kenden en dus ook rustijden willen ala CAO.

    Leuk hoor die globalisering!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 30 maart 2006 @ 0.07 uur

  123. @122

    En DUS moet de SP juist optreden tegen dit soort praktijken. Het is een mythe om te denken dat je door grenzen dicht of open te doen enig invloed hebt op die koppelbazen en huisjesmelkers. Dat zijn de schurken die de vrije markt misbruiken.

    Reactie door jimmy — donderdag 30 maart 2006 @ 7.58 uur

  124. 2007 de zelfde sjit weer aan de macht.
    CDA onstond uit de koeie vla wie zou er dus zo massaaal op cda stemmen.
    Poolen komen er toch wel in.
    Er is maar een afdeling die ons regeerd en drie maal raden.

    Groeten van uit Brussel sukkels

    Reactie door jan met de pet — zondag 13 augustus 2006 @ 23.29 uur