PvdA’er Tromp in de Gelderlander

De uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen heeft vreemde commentaren opgeleverd. Nu vooral in de grotere steden de PvdA heeft gewonnen, weerklinkt algemeen de opvatting van weldenkende mensen dat linkse meerderheidscolleges uit den boze zijn.

Het nieuwe gemeentebestuur moet zo breed mogelijk van samenstelling zijn. Een merkwaardig advies. Ooit propageerde de PvdA immers afschaffing van de toen gebruikelijke afspiegelingscolleges, waarin zoveel mogelijk partijen een plaats in het bestuur hadden. Dit om voor ‘duidelijkheid in de politiek’ te zorgen. Maar die is kennelijk op gemeentelijk niveau geen thema meer.

Deze opstelling wordt verdedigd door dezelfde politici van links en rechts die landelijk nu juist een duidelijke keus van de kiezers verwachten tussen een kabinet van de ene of van de andere opstelling, al is in deze scenario’s een links meerderheidskabinet bij voorbaat buiten de orde. Het dolzinnige marktdenken op het gebied van het universitair onderwijs van VVD-er Mark Rutte heet ‘linksliberaal’, het verzet daartegen van de SP ‘ouderwets links’.

Nu al wordt een sfeer geschapen waarin een links meerderheidskabinet niet alleen een ramp voor het land is, maar er ook niet eens hoort te komen. Dat een linksere regering de groeiende sociale ongelijkheid in Nederland zou tegengaan is geen openlijk argument. In plaats daarvan wordt altijd maar weer naar een financiële onverantwoordelijkheid verwezen waarvoor geen spoor van bewijs bestaat. Van de naoorlogse ministers van Financiën hebben Lieftinck, Hofstra, Duisenberg en Kok, allen PvdA, onbetwist het best de hand op de knip gehouden. De overheidsuitgaven zijn juist in regeringen met confessionelen en VVD uit de hand gelopen. Als Gerrit Zalm is nog altijd bezig de puinhopen van paars te ruimen, zoals VVD en Telegraaf graag melden, dan heeft hij die toch als paarse minister zelf veroorzaakt.

Bart Tromp

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zondag 26 maart 2006 :: 19.20 uur

41 Comments

41 reacties

  1. Het is wel een aardig stukje. Woensdag heb ik een tentamen over een boek van Tromp. Anyways, als libertarier vrees ik de SP niet zoveel. Ik ga er vast niet dood aan en ik gun ze een economisch wonder. Trouwens zo groot verschil is er niet tussen de verschillende partijen.

    Reactie door mathijs — zondag 26 maart 2006 @ 19.28 uur

  2. Met Joop den Uyl heeft de PVDA in 1986 zijn linkse hart verloren.

    Reactie door hanri — zondag 26 maart 2006 @ 19.33 uur

  3. In dit verband een interessante aflevering gezien van “Andere tijden” van de VPRO, met name met betrekking tot Jan Terlouw, destijds minister van economische zaken.
    Kijk eens op
    http://geschiedenis.vpro.nl/programmas/2899536/afleveringen/27519762/

    Reactie door Wim — zondag 26 maart 2006 @ 20.17 uur

  4. @1 mathijs — zondag 26 maart 2006 @ 19.28,

    Veel succes woensdag! Op een wonder wachten heeft niet veel zin, dat doen die vrije markt denkers wel. Nee, daar word je niet vrolijk van als je de Tribune leest, wat je te wachten staat als je straks klaar bent met je studie en opzoek gaat naar een huurhuis.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zondag 26 maart 2006 @ 20.23 uur

  5. Tsja, die Bart Tromp. Werd ooit nog eens binnen de PVDA als “rechts” versleten. Zit nu dus op de linkervleugel. Pleit heftig voor Bart en zegt ook erg veel over de kant die de PVDA is opgegaan.

    Reactie door Ed Sorrento — zondag 26 maart 2006 @ 20.50 uur

  6. Ik geloof zelfs dat een links kabinet economischer met geld om zal gaan dan een rechts kabinet die klakkeloos achter de Amerikaanse manier van bedrijfsvoering aanlopen. Een links kabinet zal meer vertrouwen hebben in de uitvoerders van beleid(de werkvloer) zonder tot in het detail te willen voorschrijven en te controleren. Het investeren in het vertrouwen in mensen betaald zich uiteindelijk dubbel en dwars uit. Op vele fronten. Financieel en sociaal. We moeten niet het Amerikaanse starre controlerende systeem hier willen invoeren. Maar verder borduren op vertrouwen,flexibiliteit en creativiteit.

    Reactie door Alie Dekker — zondag 26 maart 2006 @ 22.45 uur

  7. Aanvulling op 6

    After all: the world is chaotic, go with the flow, dont try to controle it.

    Reactie door Alie Dekker — zondag 26 maart 2006 @ 22.51 uur

  8. Wat ik me afvraag Jan, indien de splitsing van de energiebedrijven doorgaat en de grenzen worden volledig opengesteld voor buitenlandse werknemers, kun je dit dan nog terugdraaien indien de SP door een godswonder toch deel uit gaat maken van een kabinet?

    Reactie door kaatje — zondag 26 maart 2006 @ 23.12 uur

  9. @8

    Ik denk dat niemand dat weet, Kaatje. We weten alleen wel wat er wel gebeurt als een rechts kabinet komt.

    Reactie door Erik van Donk — zondag 26 maart 2006 @ 23.22 uur

  10. Ik geloof ook dat een links kabinet meer zal investeren in mensen.
    dit leid er toe dat deze mensen in de veiligheidsbeghoefte achter zich laten en verder evaluaren.
    Dit is broodnodig voor onze gewenste kenniseconomie.

    ik dank alleen dat links (lees sociaal) dit voor elkaar krijgt.

    Reactie door alexander — zondag 26 maart 2006 @ 23.26 uur

  11. Wat is stemmen dan nog waard?

    Reactie door Ninka — zondag 26 maart 2006 @ 23.29 uur

  12. Alexander, wat jij en ik graag willen kan alleen maar iendien je afstand neemt van Amerika en van Europa. Dit geeft dan weer allerlei stiekeme problemen die wij als burgers niet eens weten (boycots, dreigen, etc.)
    Jan gaf gisteren in het interview met “jaws” ook aan dat hij zeker niet van plan is om zeer radicale wijzigingen aan te brgengen indien regeren aan de orde is. Ik verwacht er slechts 3; generaal pardon voor alle mensen die hier langer dan 6 jaar zijn, terugdraaien van de liberalisering van de gezondheidszorg en stabilisatie, zo niet langzame terugdraaing van de invloed van Brussel.

    Reactie door kaatje — zondag 26 maart 2006 @ 23.43 uur

  13. @ kaatje

    “Ik verwacht er slechts 3; generaal pardon voor alle mensen die hier langer dan 6 jaar zijn, terugdraaien van de liberalisering van de gezondheidszorg en stabilisatie, zo niet langzame terugdraaing van de invloed van Brussel.”
    Kijk, hier kan ik me bij 2 v.d. 3 punten in vinden. De liberalisering van de gezondheidszorg terugdraaien is het enigste punt waar ik het niet echt mee eens ben. Aan de andere kant, dit punt laat mij relatief koud en ik zie het niet als een echte liberalisering van de gezondheidszorg.

    Reactie door mathijs — maandag 27 maart 2006 @ 0.45 uur

  14. @ kaatje,

    Ik zie het meer in een mentaliteit verandering dan echte concrete acties. Ik ben met je eens dat veel zaken niet meer terug te draaien zijn. Maar de ingeslagen weg is niet zo slecht. Pak bijvoorbeeld de liberalisering van de energie. Als het kabinet besloten had om de burger (die zij behoort te representeren) sterker had gemaakt in de liberaliseringslag waren er sommige dingen nooit gebeurd.

    Bijvoorbeeld:

    - een verbod op dure telefoonlijnen
    - afsluiten mag pas gebeuren nadat aantoonbaar alles gedaan is om tot een resolutie te komen. Eerst moet er toestemming gevraagd worden en de afsluitingen moeten getoetst worden door een onafhankelijk orgaan.
    - Als een energiebedrijf niet in staat is om binnen 16 maanden een jaarafrekening te genereren vervalt de ¼ van de vordering, met iedere maand vertraging ¼ erbij.
    - heraansluitingen mogen niet meer kosten dan de daadwerkelijke kosten.
    - Enegiebedrijven moeten werken volgens één service nummer, en niet de klant van de ene afdeling doorverwijzen naar de andere.

    De reden dat Essent, nuon, e.d. zich zo arrogant opstellen is dat er geen haan naar kraait als ze vet de mist in gaan. Dte en andere instantie leuteren alleen maar over boetes, maar doen er verder niets mee. Al drie jaar staat Essent hoog bij de klachten top drie van diverse consumenten programma’s en niemand doet iets.
    Stel als de overheid echt de belangen van de burger voorop stelden, in plaats van hun rijke holmaatjes, dan zag de liberalisering er een stuk beter uit.
    Bedrijven moeten vechten voor hun klant en deze niet in een houtgreep houden.

    Zo zijn er meer ingrepen die een regering zou kunnen toepassen om de burger veel meer invloed te geven.

    Reactie door alexander — maandag 27 maart 2006 @ 2.59 uur

  15. Ik vrees dat een ‘Links’ kabinet een illusie zal blijven, tenzij het PvdA een interne koerswijziging maakt. Maar ik verwacht niet dat dat gebeurt, want ik ga ervan uit dat Wouter en aanhang voldoende steun hebben om door te kunnen stomen.
    De PvdA staat niet langer voor de A van Arbeid (-erspartij) als wel voor de A van Algemeen belang.
    Op zich lijkt me dat geen verkeerd uitgangspunt, Waar ik bang voor ben is de uitwerking van een punt als bijvoorbeeld de marktwerking. De liberalisatie. Mijns inziens schiet die door.
    Het is mij nog een vraag of er heus zo’n voorspelde positieve werking is van deze economische ideologie voor een grote economische eenheid als bijvoorbeeld Frankrijk of Spanje in belangrijke aspecten als gezondheidszorg, energiesector, onderwijs, openbaar vervoer. De USA is niet bepaald een shining example.
    Maar ik ben stellig van mening dat het voor kleine economische eenheden als Nederland een ramp is om dergelijke infrastructurele voorzieningen speelbal te laten worden van economische supra-structuren.
    Als er al sprake is van marktwerking, zal het eerder zo zijn dat een Nederlandse markt nuttig is om te compenseren voor minder winstgevende onderneming in andere markt(en).
    Voor het ‘grote Europese marktideaal’ is dat natuurlijk -op de lange duur- wel gunstig, maar u en ik betalen wel de nivellering van de Europese Unie.
    Daar zijn wij met z’n allen natuurlijk heel content mee, want we zien graag dat onze Poolse, Roemeense, Hongaarse broeders en zusters het net zo goed hebben als wij.
    Het mag wat kosten.
    Waar ik al een beetje van baal is de schijnbare graagte waarmee wij door onze Nederlandse verkozen vertegenwoordigers worden geoffreerd.
    Wat me verder tegen de borst stuit is de onverminderde ijver waarmee Nederlandse belangen ondergeschikt worden gemaakt aan ‘overstijgende’ europese belangen. Terwijl om ons heen de andere deelnemers steeds minder hard lopen.
    Straks staan we triomfantelijk te glimlachen aan de finish, maar zijn de boterhammetjes, onze handdoeken, en de sporttas met inhoud verdeeld onder de andere deelnemers.
    We kunnen natuurlijk wel pleisters tegen de blaren krijgen.
    Tegen anderhalf keer de inkoopprijs.

    Voor mij houdt de huidige toon, opstelling, en koers van de PvdA onvoldoende houvast in om er op te durven vertrouwen dat zij NIET kiest voor het zo belangrijke ideaal van heel de EU een grote fijne markt. Het moet er wel komen, uiteindelijk, maar niet te snel. Het gaat snel genoeg, laat andere landen maar even op kop.

    Reactie door Jo-Anne — maandag 27 maart 2006 @ 4.26 uur

  16. Wat regeringen? deze bestaan uit hoppers. Wouter Bos komt van Shell. En bij de de voorgenomen splitsing. Van de elektriciteit. Kwam Ruding opdraven. Een oud CDA er van financien. Nu in Amerika. En zijn CV : Amro Bank, Burke stichting….En zelfs investeren tezamen met Bush. De ouwe CDA ER! En de meneer van de Burke stichting kan men nu veel bij Nova Buitenhof Radio 1 horen en zien. En helpt Wilders. Niet met eigen geld. Maar met oud en nieuw Amerikaans geld, hij hoeft zijn eigen broek niet op te houden,
    deze neo behoudende. En zo was er laatst een mislukt chemicus te zien bij rondom tien over het mileu. Die een nieuwe loopbaan begonnen is met het geld van die rijke Amerikanen. Van de Burke stichting , goed geholpen door Ruding!. Het CDA. Zo heeft overal Amerika alles in zijn macht. Dit nieuwe wereldrijk. En zo zegt men in Arnhem de SP heeft geen lijntjes met het bedrijfsleven. De Projectontwikkelaars worden door CDA en PVDA pas blij! Onzinnig

    Pjotter

    Reactie door pjotter — maandag 27 maart 2006 @ 6.01 uur

  17. Ps wie kent niet , de hoog leraar Boekenstein , vergeef me spelfouten, die als deskundige bij NOVA Twee vandaag Buitenhof etc opdraaft, of bij talpa. Deze compleet geschifte geeft dan zijn zogenaamd deskundig oordeel over de inval in IRAK. Als Hoogleraar heeft hij veel publicaties gedaan. Zeggen zijn leerlingen. Alles van twee bladzijden. Deze mislukte, hoeft zijn eigen broek niet meer op te houden. Daar is de Burke stichting hem met veel geld tegemoet gekomen. En mag hij bij NOVA komen etc. Wie legt mij dit uit?

    Reactie door pjotter — maandag 27 maart 2006 @ 6.33 uur

  18. Goedenmorgen allen.
    Wanneer ik de reacties lees moet ik mijn best doen om niet mijn optimisme te verliezen.
    Mathijs, het beste met je tentamen.
    Wat ik over je onderwerp had willen zeggen dat doe ik liever niet.
    Wel over wat pjotter en Jo-Anne zeggen:
    Als men realistisch naar de geschiedenis kijkt, is er weinig kennis voor nodig om te constateren dat het een ‘illusie’ moet zijn om een linkse regering met de SP er in te verwachten.
    Bij de zojuist gehouden gemeenteraad verkiezingen is het al niet anders, de conservatieve krachten zijn groter dan men denkt.
    Maar ik blijf optimistisch en blijf rekenen op een toenemende linkse meerderheid.
    En misschien heeft Maurice de Hond wel gelijk, dat wanneer er geen keus voor een mede regerings kandidaat wordt gemaakt door Wouter Bos dat dan de kiezer wel eens voor de SP zal kiezen.

    Reactie door Ouwe Dirk — maandag 27 maart 2006 @ 6.59 uur

  19. @18 Ouwe Dirk,

    Ben het volkomen eens met jouw commentaar.
    Het moge duidelijk zijn dat we rechts spugzat zijn en als Wouter Bos inderdaad geen keuze maakt, ‘velen hebben nu éénmaal PVDA gestemd omdat ze deze gang van zaken méér dan zat zijn,’ is er een redelijke kans, dat de SP er heel wat stemmetjes bij gaat krijgen.
    En daar zullen we voor blijven knokken. Voor gerechtigheid, niet om de hete brij heen draaien, zoals Bos dus wel nog steeds wel doet.
    Viva SP.

    Reactie door TOMAAT — maandag 27 maart 2006 @ 8.00 uur

  20. jammer dat alleen de ministers van financieen genoemd worden .wouter bos en willem vermeend zijn toch staatssecr van financieen geweest onder zalm .en dus mede verandwoordelijk voor de zalm koers van paars en het huidige kabinet .de sp zal op eigen kracht de verkiezingen in moeten gaan en op tijd stelling moeten nemen t.o.v. de p.v.d.a. en gl na de gemeenteraads verkiezingen verkondigde je jan DE SP IS GROOT GEWORDEN !!!! nou gedraag je daar dan ook na. regelmatig hoor ik het verwijt dat balkenende het schoothondje van zalm (en boes) is ,ik vind dat je nu de zelfde kant opgaat t.o.v. bos .komop jan als je geen calimero meer wild zijn dan moet je je er ook na gedragen .kortom ,
    STEL EEN DAAD EN TOON JE MOED .
    de sp moet mijninziens op korte termijn duidelijk haar doelstelling voor mei 2007 bekend maken .

    Reactie door ,texas,henkie — maandag 27 maart 2006 @ 8.35 uur

  21. Natuurlijk gaat de PVDA niet linksaf, hier in De Bilt hebben we met PVDA/GR.L en de plaatselijke linkse D66 een linkse meerderheid is hier nipt mogelijk, maar of zij die keuze maken ?? Ze stappen net zo makkelijk met de VVD in een college de grote libiraliserings en privatiserings partij. Voor een links Nederland zal men SP moeten stemmen. Dat dwingt de PVDA linksaf te gaan. Doe mee met de pol van de Biltse SP http://www.debilt.sp.nl

    Reactie door Harry Sangers — maandag 27 maart 2006 @ 9.22 uur

  22. @21 dat is nu juist zo leuk om vast te leggen en de kiezer bekend te maken.
    Wat doen de grote PvdA fracties die een dikke vinger in de te formeren pap hebben.

    Anderzijds, het zijn niet zelden lokale franchisers, met name bij de PvdA, die gewoon als een lokale partij optreden met de voordelen van een landelijke partij daarbij…

    Reactie door Baarend — maandag 27 maart 2006 @ 9.37 uur

  23. Aardig stukje.

    De tendens wordt inderdaad geschapen dat een links meerderheids kabinet een ramp voor het land wordt.

    Wie dit gerucht verspreidt is wel duidelijk, het komt vooral uit VVD-hoek.

    Wederom geen teken van democratisch denken!

    Reactie door e.krul — maandag 27 maart 2006 @ 9.46 uur

  24. Er is een oud Hollands gezegde,”De waarheid ligt in het midden” zo is ook gesteld met de PvdA. Er is een tijd van weder opbouw geweest, “De doorbraak” daarna werd het “Regentisme”. De “Regelaars” van weleer, zich hoog boven de arbeidersklasse verheven voelend, bijgestaan door de CDA en VVD.
    Uit dat milieu stamde Bart Tromp af. Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
    Een linkse beweging uit België heeft kort geleden iets op hun site gezet over de mogelijkheid een linkse regering te vormen in de Nederlanden. Dan hoort men ook iets van een ander, te lezen op:
    http://www.vonk.org/CallReadOnly.asp?artikelID=1741&status=1

    Reactie door Henk Hiensch — maandag 27 maart 2006 @ 10.35 uur

  25. @hanri

    Aan de andere kant, is iedereen t.o.v. de SP rechts. ;)

    Reactie door Stephan — maandag 27 maart 2006 @ 10.37 uur

  26. Je moet er toch niet aan denken: Wouter Bos samen met Balkie of Maxime Verhagen.
    Ik denk dat de SP zou moeten ophouden met vriendelijke verzoeken richting Wouter Bos om toch alsjeblieft eens saampjes een 25-punten-plan te mogen opstellen. Het keffertje van de SP heeft inmiddels voldoende achterban om zich een waakhond van formaat te mogen noemen – Deense dog formaat.
    ‘Stem SP, voor een links kabinet’ – dat zou de huidige, heldere oneliner moeten zijn.

    Reactie door Sylvia — maandag 27 maart 2006 @ 12.00 uur

  27. @25, Stephan

    Ik mis een partij ter linkerzijde van de SP – die zou het krachtencentrum mogelijk kunnen verleggen. En die zou mogelijk het absurde beeld van een radikale SP, dat oa in EO-kringen opgeld doet, kunnen wegnemen.

    Reactie door Sylvia — maandag 27 maart 2006 @ 12.09 uur

  28. Sylvia..je ziet het helemaal goed !!

    Reactie door eric — maandag 27 maart 2006 @ 12.36 uur

  29. De beste SPer uit het verleden…oh kijk mij,de nostalgist…was Joop den Uyl..
    na Jopie werd het pas de.. p.VVD.A..!!!!
    Aan Wouter om de koers te verlinksen..oei..moeilijk,he.!!

    Reactie door eric — maandag 27 maart 2006 @ 12.38 uur

  30. Eric, ik vond Den Uyl juist een betweterige oude zeur, die zichzelf graag hoorde praten en zich tomeloos arrogant manifesteerde, maar goed smaken verschillen.

    Reactie door kaatje — maandag 27 maart 2006 @ 14.07 uur

  31. Ik merk inderdaad wel dat veel mensen een links kabinet als een ondergang van Nederland zien. Waarom weet ik niet, want een links kabinet heeft nog nooit gezeten in Nederland, alleen maar puur centrum en centrumrechts.

    Reactie door Niels — maandag 27 maart 2006 @ 16.43 uur

  32. Wat is nu nog links?
    Alleen die partijën die het socialisme uitdragen (met het motto draagt elkanders lasten) dus.
    Ik ken maar een zo’n partij, – juist ja, onze SP.
    De partij van de arrogantie sociaal?
    Groen-liberaal sociaal?
    No-way!
    Ja, de CU een beetje.
    Maar voor de rest, allemaal keiharde materialisten die alleen eigenbelang najagen en weinig oog hebben voor de slachtoffers van hun beleid. Hun commentaar: “Eigen schuld dikke bult. – Had je maar moeten studeren – of, had je maar niet ziek moeten worden, e.d.”.
    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — maandag 27 maart 2006 @ 18.13 uur

  33. http://www.vonk.org/CallReadOnly.asp?artikelID=1741&status=1
    Bedankt Henk @24, enkele citaten….

    “Rechts bestrijd je niet met een rechts beleid maar door een duidelijk en gedurfd links alternatief.”

    “De PvdA-leiding zal bij een zege in 2007 proberen te manoeuvreren. We zien dit nu al bij de vorming van lokale besturen, waar ze zeer schuw is tegenover talrijke coalities met SP, aangezien dit hen volgend jaar nog meer in de richting van een linkse regeringscoalitie zou duwen. Dus zal de aanzet vanuit de SP moeten komen. Bij een klinkende overwinning zou de SP een voorstel tot een links eenheidsfront moeten lanceren. Niet gewoon omwille van de linkse eenheid maar op basis van een duidelijk eisenplatform waarin de noden van de werkende mensen centraal staan. Daarvoor kan de SP bijvoorbeeld een campagne in de wijken voeren om een behoeftenregister op te stellen van de belangrijkste noden in de volkswijken.”

    SP LAAT JE HOREN, laat de overwinning in 2007 een DONDERSLAG bij heldere hemel zijn!

    Reactie door Johan Smeets — maandag 27 maart 2006 @ 18.17 uur

  34. Schijnheiligheid troef.

    Heeft u dat nu ook?
    Alleen al die kop van Bart Tromp maakt mij misselijk.
    Valsheid in optima forma! Er zijn nog meer Tromp(etters) waar ik ziek van wordt!

    Lees wat hij schrijft en constateer uw maagzweer.
    Kotsen helpt niet want het zieke gevoel blijft.

    De SP moet ver, nee heel ver afstand nemen van dit soort figuren.

    Jan Marijnissen/SP heeft die hele kut (excuzez le mot) PvdA helemaal niet nodig.
    Oprotten met die valse hap waar ook kabouter Bos met zijn gladde porem onderdeel van is.
    (Beetje Amsterdams moet mogen)

    Maar ook onze Jan deugt niet!
    (Ik overdrijf hier bewust)

    Dwars en door alles heen links lullen terwijl Jan intelligent genoeg is om te weten dat het leven in Nederland en helemaal in de hele wereld veel complexer in elkaar steekt.
    Dus ook voor jou een gele kaart Jan Marijnissen!

    Beste Jan,
    Je bent geen lulletje lampenkatoen meer maar vertegenwoordigt nu een zeer serieuze groep kiezers.
    Gedraag je als zodanig want veel mensen van links en rechts hebben vertrouwen gegeven aan jou. (Nee Jan, niet alleen linkse mensen)

    Probeer op je weblog hieraan door onderwerpkeuze vorm te geven.
    Heel veel mensen lezen je log.

    Maar vooral Jan;
    Blijf sociaal maar vooral realistisch.

    Schijnheiligheid troef.
    Ik zou me schamen als ik moest constateren dat je aan deze omschrijving voldoet.

    Reactie door Bertoli — maandag 27 maart 2006 @ 21.22 uur

  35. @ Ouwe Dirk
    [quote]Als men realistisch naar de geschiedenis kijkt, is er weinig kennis voor nodig om… [/quote]
    Zo’n uitspraak doet mij wat meewarig glimlachen O.D.

    Glimlachen omdat ik het helemaal met je eens ben.
    Meewarig omdat er zo’n tragiek in schuilt.

    Met duizenden jaren geschreven geschiedenis in de achterzak blijkt veel noch weinig kennis veel verschil te maken in het politieke metier van alledag.
    “De mens die zijn geschiedenis niet kent is gedoemd deze te herhalen” versus “Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst”

    Het is m.i. wel van belang hoe je naar de geschiedenis kijkt en waar je naar kijkt, als je hedendaagse politiek voordeel wil laten hebben van lessen uit het verleden.

    Binnen het kader van de column waarmee het hier begon zou ik wensen dat de SP duidelijk kon maken aan kiezend Nederland dat met kiezen voor SP er geen sprake is van het moeten inleveren van allerlei luxe verworvenheden bij het tot standkomen van een ‘linkse regering’.

    De geur die aan SP hangt is die van armoe. Blijmoedig, sociaal, evenredig-verdeelde relatieve rijkdom, maar wel allemaal half in lompen. Genoeg te eten (roggebrood met spek), mager maar gezond, maar geen kans meer op een vette SUV.
    En allemaal glimlachen naar elkaar natuurlijk, want we hebben het beste met elkaar voor.
    Dat is de geur van de SP bij de landelijke kiezer. De geur van de geitewollen sok met een homp brood en geen geld voor de kapper.

    Kijkend naar de geschiedenis van de mens, is dat niet wat de mens wil. De mens wil het goed hebben, liefst beter, maar nooit minder.
    Tijdelijk inleveren? Ok, tijdelijk dan, maar dan wel met een verdomd goed verhaal, een afgebakende tijd, zicht op beter, en vooral EERLIJK.

    Zicht op beter en eerlijk zijn beide heel belangrijk, en mits deze voorwaarden goed gevoed worden kan de mens verdories veel verdragen. Maar uiteindelijk moet er wel een beloning zijn.

    Wat win ik erbij? Een goed gevoel is prima, maar ik heb liever die cd-speler. Zomaar een voorbeeldje. Mensen zijn géen lieverdjes.

    Reactie door Jo-Anne — maandag 27 maart 2006 @ 21.33 uur

  36. Ik hoop van harte op verzet uit de PvdA achterban tegen de inmiddels duidelijke “strategie” van Bos. Desalniettemin moeten we binnen de SP op de huidige koers doorstomen en vertrouwen op onze eigen kracht!

    Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er veel meer aan de hand is dan naar buiten wordt gebracht en een en ander tevoren wordt georkestreerd…

    Reactie door J3roen — maandag 27 maart 2006 @ 22.21 uur

  37. Waarom nog verkiezingen in dit land ?
    Links en rechts ?
    Wie is hier nog links in dit rechtse land ?
    Wouter Bos ? De PVDA ?
    Laat me niet lachen !
    Iemand die dit nog gelooft moet hoognodig naar een neuroloog !
    Allemaal eigen belang en voor de rest niets !
    Opzouten allemaal !

    Met Vriendelijke Groet !

    Reactie door Peter Grootheest Junior ! — maandag 27 maart 2006 @ 23.49 uur

  38. @ 37 Peter

    “Iemand die dit nog gelooft moet hoognodig naar een neuroloog !’

    Daar gaan weer vele no-claims!

    Met Vriendelijke Groet !

    Reactie door Wattenstaafie — maandag 27 maart 2006 @ 23.59 uur

  39. Ouwe Dirk, Bedankt voor je reaktie.
    Groetjes Pjotter

    Reactie door pjotter — dinsdag 28 maart 2006 @ 5.44 uur

  40. Het is zo makkelijk voor rechts en Bos, ze hoeven maar te zeggen dat de koophuizen minder waard worden bij links en men kiest massaal voor een plurkenregime.

    Reactie door Emiel — dinsdag 28 maart 2006 @ 8.01 uur

  41. @ 34

    Niks mis met die analyse van Tromp.

    Reactie door Ed Sorrento — dinsdag 28 maart 2006 @ 16.39 uur