Zonder vergunningstelsel krijg je misstanden

Het loslaten van vergunningen voor de uitzendbranche heeft geresulteerd in een grote rotzooi.

Volgens brancheorganisatie ABU houdt tweederde van de ondernemingen in deze sector zich bezig met louche praktijken. Ze sjoemelen met de afdracht van premies, ze werken zonder contracten en vergunningen, en verder worden gastarbeiders uitgebuit en mishandeld.

Al in oktober kaartte Jan de Wit de malifide praktijken in de Kamer aan en stelde voor het vergunningsysteem weer in te voeren. Vanmiddag in het vragenuurtje mag minister De Geus aangeven of hij nog steeds niets ziet in dit plan.

Update: Helaas komen de vragen van Jan de Wit niet bij dit vragenuur aan bod.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

dinsdag 28 maart 2006 :: 9.52 uur

72 Comments

72 reacties

  1. de geus..
    een voorbeeld voor jou,
    een meneer werkzaam bij uitzent bureau,,(naam van een bekende ex voetballer uit a,dam)
    krijgt ongeluk/je op het werk.
    overegens,, is alweer aan het werk.maar de behandeling stinkt.
    maar ze moesten hem niet meer,wandt immers hij ging twee keer in de fout?? doordat i te gauw weer aan het werk ging,
    ja wandt anders ging zijn baan naar een ander,dus wat wil je,kom op.
    maar, weer ziek? geworden,,toen heeft i eerst de lichamelijke schade laten herstellen,
    maar het uitzend bureau,dacht er anders over,geen werk voor ex zieke mensen
    nu allang weer 100%.
    afijn.
    andere vestiging belt,genemuiden, voor baan ,,,
    oo de gegevens zijn bekent in urk,,ik bel zo terrug,
    ZO duurde 2 weken,en daarna niets meer!!
    maarja we zullen maar denken,het zijn C stemmers,die daar werken.
    en die zijn maar wat blij met zo’n gier sorry geus als jou,
    eerst afmaken laten door een ander,blijven je handen schoon,
    jou tijd komt nog wel.
    kom een keer hier op werk? bezoek er zijn er plenty die jou even in de armen willen sluiten.

    Reactie door ad — dinsdag 28 maart 2006 @ 10.44 uur

  2. Vergunningensysteem… levert direct werk op, is faalbaar dus nog meer werk ivm controle.
    Daarbij dit gaat EU wetgeving worden lijkt me, vrije markt van werkzoeken/werkgevers, lange rijen voor de poort en niet klagen anders stuurt de baas je zonder geld van die dag weg.

    Het wegvallen van verguningen is pas stap 1 van de reis naar totale chaos, maar wel in ‘vrijheid’.

    Reactie door Baarend — dinsdag 28 maart 2006 @ 10.48 uur

  3. Ik heb vroeger vaak gewerkt voor uitzendburo’s. Ik had altijd het idee dat alles voor je geregeld werd.
    Later heb ik ontdekt dat ik goed bestolen ben door die malafide uitzendbranche’s.
    Afschaffen die uitzendburo’s .
    Gewoon je werk zoeken via het arbeidsburo.
    Daar hoort vraag en aanbod samen te komen.
    Ik vraag me af hoeveel miljoenen die uitzendburo’s al hebben gejat van de belastingsdienst door hun gesjoemel.
    Want uiteindelijk krijgen wij allemaal de rekening van de staat.
    En die lui horen in de gevangenis gegooid te worden.
    Want als een bijstandsmoedertje een pakje margarine jat, wordt ze ook aan de hoogste boom opgehangen met een boete van meer dan € 200.
    Waarom zou men die lui moeten ontzien?
    Voor mij zijn het fraudeurs, en dus regelrechte criminelen.

    Reactie door Charlie — dinsdag 28 maart 2006 @ 10.58 uur

  4. Hoewel ik eerst van mening was dat de SP een benepen mening had over Oost Europese werknemers ben ik er nu wel van overtuigd dat het het enig juiste standpunt is en dat zonder strenge regels vooraf een nieuwe slavernij ontstaat.
    Zo zag ik vanmorgen op de BBC een documentaire over de behandeling van deze werkers in Engeland waar deze mensen zonder ristricties worden toegelaten. Ik raad u aan eens te kijken naar http://www.bbc.co.uk/slavery Hopelijk dat een nederlandse omroep deze documentaire wil overnemen.

    Reactie door Rob Jurka — dinsdag 28 maart 2006 @ 11.07 uur

  5. stuur dit kabinet nu maar es naar huis! ipv te blijven mekken en klagen!
    ze hebben toch schijt aan iedereen…
    en op deze manier houden we het in stand.
    weg ermee!
    of laten we ze gewoon zitten,en kan straks de nieuwe regering niets meer terugdraaien,ivm lange termijn afspraken die dit kabinetnog steeds kan maken tot aan de verkiezingen?
    met als gevolg dat “als” de SP gaat regeren,zij ook weer komen aanzetten met: “wij kunnen nu niets doen/veranderen vanwege de afspraken die het kabinet JPB heeft gemaakt…
    ik blijf erbij dat de oppositie mede verantwoordelijk is, voor het in stand houden van de hedendaagse ellende.
    een bindend referendum zou zeer welkom zijn!

    “vervroegde verkiezingen?” ja/nee
    “geniet dit kabinet nog het vertrouwen?” ja/nee

    of is iedereen weer bang dat zn zomer reces/vakantie er bij in schiet?!

    Reactie door iew — dinsdag 28 maart 2006 @ 11.08 uur

  6. Deze hele ellende is veroorzaakt door Paars II in 1998, toen de vergunningenplicht werd afgeschaft. Gevolg is de inmiddels bekende chaos.

    Dat de regering daar niks aan doet zegt veel over hun houding naar de mensen toe. Het kan ze gewoon geen bal schelen. ‘Zoek het maar uit, wij hebben er toch geen last van’.

    Mooi land is dit hoor. Niets geleerd van dat verhaal met die gastarbeider in de jaren 60 en 70…

    Reactie door DJ Digital — dinsdag 28 maart 2006 @ 11.16 uur

  7. @4 houdt Llink maar in de gaten (is een omroep)

    Reactie door Baarend — dinsdag 28 maart 2006 @ 11.32 uur

  8. Nee DJDigital leren doen ze nooit, ze rotzooien maar raak.
    Het lijkt dat ze met een blinddoek voorlopen en zo zullen ze nooit leren onder geen omstandigheid.
    En het oordelen wat ze van plan zijn is geheim.
    Zo zal de Geus nooit terug komen op zijn eerder ingenomen positie want dat is gezichtsverlies.
    En daardoor blijven ze doorgaan in de verkeerde richting, zie Betuwelijn , fraude bestrijding en bezuinigingen.
    Wat niet meer. Hopeloos.

    Reactie door Ouwe Dirk — dinsdag 28 maart 2006 @ 11.33 uur

  9. Kijk hier ben ik het dus wel eens met de SP, er moet strenger worden gecontrolleerd in de uitzendbranch, malafide burootjes aanpakken en opdoeken.

    @5 Iew,

    Met jou referendum vragen kan je altijd wel verkiezingen houden. Regeringspartijen zijn nou eenmaal populair, en dat maakt niet eens uit welke partijen dat zijn. Als je denkt dat een linkse regering daar verandering in kan aanbrengen dan heb je het mis.

    Reactie door jeroen — dinsdag 28 maart 2006 @ 11.45 uur

  10. Een Nederlander de slimste van Europa?

    Om tegen te stemmen bij de Europese grondwet behoef je niet slim te zijn!

    Om in zo’n regeringskliek opgenomen te worden was dat slim?

    Reactie door Ouwe Dirk — dinsdag 28 maart 2006 @ 12.05 uur

  11. 10 @ Ouwe Dirk
    Om in zo`n regeringskliek opgenomen te worden was dat slim?

    Ja dat was heel slim, een riant salaris en na afloop een geweldig wachtgeld, en dat alles door maling te hebben aan het volk, heel slim toch?

    Reactie door leen — dinsdag 28 maart 2006 @ 12.42 uur

  12. Ik vind het onacceptabel dat er zulke vulgaire verbale taal wordt gebruikt op deze site. Ik hoop dat de persoon die de verantwoording draagt voor dit geschrevene hiermee kan stoppen.

    Reactie door afschuw — dinsdag 28 maart 2006 @ 12.53 uur

  13. @ 8

    Sja, Ouwe Dirk, de regering denkt nu eenmaal alleen maar aan zichzelf. Zo is dat altijd al geweest en zo zal het ook wel blijven denk ik.

    Reactie door DJ Digital — dinsdag 28 maart 2006 @ 13.07 uur

  14. Het is een van de zoveelste uitwassen van de liberaliseringsdrang van deze overheid. Makelaars kregen vroeger een vorm van beediging, nu kan elke oplichter op 2 benen zich makelaar noemen. De consument en in dit geval de werknemer trekt weer aan het kortste eind.
    Zag net op rtl5 dat de metalunie ook al jongeren tot 23 wil kunnen ontslaan, bij wijze van proef. Zo’n rechtse lul verslaggever kwam met een mooi verhaaltje dat dit een zeer positieve invloed heeft op de economie, als voorbeelden werden Denemarken en Amerika aangehaald. Mooie voorbeelden hoor en goed voor wie eigenlijk? Niet voor de jongeren, die geen verplichtingen als een eigen huis meer aan kunnen gaan en maar bij hun ouders moeten blijven wonen. Alles is het voordeel van de grote werkgevers. Om te kotsen. Die gasten van die malafide uitzendbureaus moeten ze zo ‘n hoge boete geven dat ze er hun hele leven voor krom moeten liggen, dat is het enige dat helpt.

    Reactie door kaatje — dinsdag 28 maart 2006 @ 13.18 uur

  15. Open die grenzen!!

    Door de arbeid middels arbeiders uit Oostbloklanden goedkoper te maken in de Westerse landen, tast men de sociale zekerheid van de bestaande arbeiders aan.
    Arbeidsvoorwaarden zullen in de westerse landen als gevolg hiervan op de tocht komen te staan.
    Arbeid in de gehele breedte zal goedkoper worden.
    Niet alleen in de Westerse wereld, want de vertrokken arbeiders zullen in eigen land weer vervangen worden door nóg weer goedkopere krachten uit nóg weer goedkopere arbeiders uit weer andere landen.
    Gevolg hiervan is dat de grotere ondernemingen door de gedaalde arbeidskosten meer winsten zullen boeken.
    De Oostblok arbeiders zullen hun verdiende geld merendeels in eigen land gaan consumeren.
    Daar zullen de grote ondernemingen op inspringen, het is immers hoofdonderdeel van hun masterplan.
    De arbeiders uit bijvoorbeeld de Oekraïne of Bulgarije, die hun geld weer in bijvoorbeeld Polen hebben verdient, besteden hun geld weer in hún land van herkomst en dus trekt de karavaan van ondernemingen in hun kielzog met ze mee.
    Gevolg is een continentale nivellering van arbeidskosten met als grote winnaars de grote ondernemingen.
    Ze hebben door deze strategie een veel grotere afzetmarkt en bijgevolg nog weer hogere winsten en dit geheel ten koste van de arbeider.

    Reactie door Wattenstaafie — dinsdag 28 maart 2006 @ 13.21 uur

  16. Het vrijgeven van branches zorgt bijna altijd voor wildgroei en verpaupering van de branche, zeker in de uitzendbranche natuurlijk; geef ze een vinger en ze nemen de hele hand…

    Reactie door J3roen — dinsdag 28 maart 2006 @ 13.21 uur

  17. Tja kaatje,

    Door je grote frustratie blijkbaar haal je wel wat dingen vreselijk door elkaar, je roept maar wat…

    Een makelaar die een huis weet te verkopen voor je en die daarvoor wat teveel geld vraagt noem jij een oplichter? En wat heeft het met deze discussie te maken over illegale uitzend buro’s.

    Ontslag recht tot 23 is een goed initiatief!

    Reactie door jimmy — dinsdag 28 maart 2006 @ 13.27 uur

  18. Jimmy,

    werkgevers hebben al 3 jaar (3x een jaarcontract), waar hebben ze in godsnaam nog meer ruimte voor nodig ? Moderne slavernij ?!

    Reactie door Andre — dinsdag 28 maart 2006 @ 13.34 uur

  19. @15

    Wattenstaafje,

    Je kan het van twee kanten bekijken.

    Inderdaad de caravan trekt door en is in beweging. Is dit nou slechter of beter dan als de caravan stil zou staan? Ik weet het niet, ik ben geen eceonoom.

    Wat mensen die tegen globalisering zijn vergeten is dat door een rondtrekkende caravaan de welvaart omhoog brengt daar waar de caravaan doorheen rijdt.

    Kijk naar China, India, je kunt de fabrieken met lage lonen daar bekritiseren omdat ze niet onze nederlandse standaarden halen. Maar wat was de situatie voor die fabrieken, keiharde armoede en hongersnooden op het platteland van india en china.

    Reactie door jimmy — dinsdag 28 maart 2006 @ 13.35 uur

  20. Jimmy, het heeft alles met elkaar te maken. Het is het beleid dat er op gericht is het leven zuur te maken van arbeiders en in het geval van de makelaars huizenkopers. Alles ter faveure van de eigen bankrekening.
    Ik heb het ook niet over een centje verdienen, maar willens en wetens voor veel te winig geld mensen hun huis afhandig maken en ‘em smeren met de winst. Maar goed, je hebt inderdaad gelijk het is een iets andere topic.

    Reactie door kaatje — dinsdag 28 maart 2006 @ 13.37 uur

  21. Andre,

    Werkgevers mogen drie keer een tijdelijk contract verlengen. Het is niet gezegd dat dat persee 3 keer 1 jaar moet zijn.

    Werkgevers zijn net mensen, als het wat slechter gaat met de economie willen ze zuiniger aan doen, gaat het wat beter dan willen ze ook snel kunnen inspringen.

    Aan de ene kant kun je werkgevers niet “verplichten” om mensen extra lang in dienst te houden als het economisch niet goed gaat. Daar zijn we in nederland een beetje doorgeschoten. Het is erg lastig om van iemand af te komen. Met als gevolg dat een bedrijf zich wel twee keer bedenkt om iemand aan te nemen.

    Reactie door jimmy — dinsdag 28 maart 2006 @ 13.40 uur

  22. Zou een zwarte lijst zinvol zijn?

    Als inderdaad tweederde van de uitzendorganisaties zich bezig houdt met louche praktijken, dan wil ik eigenlijk wel weten om welke uitzendbureau’s het gaat. Zijn dat bijvoorbeeld alleen de kleine bureau’tjes of ook de grotere, bekendere uitzendbureau’s?

    Reactie door Pineut — dinsdag 28 maart 2006 @ 13.42 uur

  23. Jimmy,

    Het geeft niets dat je geen econoom bent, ik ook niet, maar het mooie is dat er ook nog iets als kranten zijn, dan kan je in ieder geval iets lezen! Gif door de rivieren, omdat er niets aan milieu wordt gedaan. Er komt een belasting op de chopsticks, omdat vanwege de economische groei de sticks sneller vervangen worden, en betekent dat er jaarlijks 130 miljoen m3 hout nodig is. Steden die onder centimersdikke lagen stof bedolven zijn.
    Ik gun iedereen absoluut het beste in ieders leven, maar we moeten wel goed uitkijken wat we overlaten voor de volgende generatie ……

    Reactie door Andre — dinsdag 28 maart 2006 @ 13.45 uur

  24. @Kaatje

    Het idee is op zich goed, laat meer makelaars toe, zodat die elkaar beter op prijs kunnen beconcureren. Het zelfde geld voor notarisen.

    Wat doen die gasten eigenlijk, ze zetten je huis op funda, plakken een tekoop bordje op je raam en stellen een contract op. Daar hoef ik geen dure beeedigde figuurtje voor te hebben.

    Reactie door jimmy — dinsdag 28 maart 2006 @ 13.45 uur

  25. @23 Andre,

    Klopt allemaal wat je zegt. Maar kijk eens naar West europa 100, 150 jaar terug toen we hier met industriele revolutie begonnen. Ons milieu, onze lucht en waterwegen zullen nooit meer dezelfde zijn. Door onze scherpe regelgeving weten we het nog in de perken te houden.

    Het is lastig, zeg je tegen de chinzen en indiers (en wie weet straks de afrikanen) stop met het bouwen van fabrieken want dat is schadelijk voor het milleu. Waarop zij weer zeggen wie bepaald dat wij geen fabrieken mogen bowuen en net zo’n levensstandaard als in het westen willen ontwikkelen.

    Reactie door jimmy — dinsdag 28 maart 2006 @ 13.52 uur

  26. Ook klunzen moeten vrijheid van ondernemen hebben. Klanten en uitzendkrachten moeten maar beter uit hun doppen kijken.

    Reactie door Kas — dinsdag 28 maart 2006 @ 13.54 uur

  27. @26, Kas.

    OK, Klunzen daar ben ik niet bang voor die klunzen zichzelf wel uit de markt. Maar wat wil je met al die dekmantels en duistere figuren dan doen?

    Reactie door jimmy — dinsdag 28 maart 2006 @ 13.56 uur

  28. @5 Iew,

    Even voor de duidelijkheid, de SP regeert niet mee, maar is een oppositiepartij.
    Het is niet aan Jan Marijnisen om dit kabinet te laten vallen!
    De PVDA heeft de kans gehad om dit te laten gebeuren, maar was er te laf voor.
    D66, idem, dito met *****
    Ga de SP géén dingen toespelen, waarop ze geen invloed hebben, ze kùnnen niet anders als oppositie voeren en ik vind dat ze dat uitstekend doen.
    Dus iew, even nadenken en conclusies trekken, de SP heeft nog nooit geregeerd, maar volgens mij persoonlijk wordt het hoog tijd, dat dit volgend jaar eindelijk gaat gebeuren.
    Het enige waar ik het wèl méé ééns ben, dat de SP zich niet als het schoothondje van de PVDA moet laten gebruiken.

    Vriendelijke groet van TOMAAT

    Reactie door TOMAAT — dinsdag 28 maart 2006 @ 13.57 uur

  29. We hadden in de jaren 70 nooit goed moeten vinden dat arbeidsbemiddeling werd geprivatiseerd. Uitzendbureau’s hadden gewoon verboden moeten blijven. Zeelieden die op Zuid-Amerika hadden gevaren, wisten hoe het met de Chinees zat die door de haven werkers betaald moest worden om aan werk te komen. Uitzendbureaus maken arbeid onnodig duur en de werkende moet daar voor betalen.

    Roelf

    Reactie door R. van Bergen — dinsdag 28 maart 2006 @ 14.04 uur

  30. @27

    Die duistere lieden maken geen kans meer als iedereen uit zijn doppen kijkt en … dat vooral: de certificering in de gaten houdt. Uitzendbonden ABU en NBBU certificeren uitzendbureaus via strenge criteria.

    Reactie door Kas — dinsdag 28 maart 2006 @ 14.09 uur

  31. @28

    Wat een onzin zeg, er werken ontelbaren met plezier en in alle vertrouwen via uitzendbureaus (o.a. ik !!). Arbeidsbemiddeling via de overheid is bureaucratiscn en ineffectief: je komt bij de arbeidsbureaus binnen als “de werkloze”, terwijl je bij uitzenders meteen aan de slag kunt of men anderszins direct ter zake komt. Geld, dus het overleven, is de beste drijfveer, Arbeidsbureaus zijn slechts een extra bureaucratische laag tussen werknemer en
    -gever. Bovenal: mensen kiezen zelf om te werken via uitzend, cq bedrijven nemen uitzendkrachten in dienst. Die kiezen dus ook voor de kosten. Al dat verbieden dient slechts 1 doel: baasje spelen.

    Reactie door Kas — dinsdag 28 maart 2006 @ 14.12 uur

  32. Kom op kas, hoe naief kun je zijn. Het is juist het ontbreken van iedereen die uit zijn doppen kijkt.

    Het zijn juist die duistere illegale lieden met illegale arbeiders die alles en iedereen ontduiken. De overheid kan wat dat betreft niet streng genoeg zijn.

    Reactie door jimmy — dinsdag 28 maart 2006 @ 14.13 uur

  33. @29 Roelf van Bergen,

    En wie betaalt er voor jou met al je maagbloedingen?
    15050?????????? was het niet zo?
    Terug in je hok en ga herstellen of steek een peuk op.
    Je verhaaltjes kloppen van geen kanten.

    Reactie door TOMAAT — dinsdag 28 maart 2006 @ 14.19 uur

  34. @15 jimmy

    Mijn punt is dat de grote ondernemingen een dusdanige macht hebben en een nog veel grotere macht zullen verkrijgen, totdat ze uiteindelijk de gehele wereld in een wurggreep hebben.
    Regeringen zullen er noch slechts zijn voor de vorm.
    Regeringsleiders zullen niet anders zijn dan ‘puppets on a string.’
    Als je ziet wat macht zich maar kan veroorloven, neem als voorbeeld; de VS heeft meer dan 10 jaar zijn contributie niet afgedragen aan de VN.
    Kon allemaal, het werd getolereerd door de wereldgemeenschap, immers de VS heeft macht!
    Ja na 11 september kwamen ze over de brug, maar het schets heel scherp wat macht zich kan veroorloven.

    Zo kunnen straks de multinationals hun eigen regels gaan bepalen, ze zijn juist door hun macht onontbeerlijk voor het draaiende houden van het leven in de moderne maatschappijen en hierdoor tegelijkertijd onaantastbaar.
    Het is m.i. het scenario van een nieuwe wereldorde.
    Het wordt een maatschappij naar analogie van die van de bijen.

    Reactie door Wattenstaafie — dinsdag 28 maart 2006 @ 14.20 uur

  35. @22 Pineut, dat is zinvol. Door verkeerde loonopgaven kon ik dubbel betalen. Binnen 1 jaar f 3000,00.

    Met heel veel mazzel is dat nog terug te vinden binnen mijn chaotische administratie. Bij echte hulp vanuit jezelf, wil ik daarin duiken!

    @17. Jimmy, Jimmy, Jimmy,
    Wat ben ik blij dat jij mijn zoon/dochter niet bent. Zou me namelijke verheugen op de dag dat jij 18 werd/wordt. Je heel kleine inboedeltje stond om 7 uur ‘s morgens al, bij de door mij gehuurde boedelfiestbak.

    Vraag aan een ieder:
    Iemand werkt voor werkgever die loonbelasting niet afdraagt. Belastingdienst gaat hierop niet in + geen advocaat te vinden die de echt fijne mazen van de wet weet te vinden.
    Gevolg: Werknemer moet 3000.00 euro opnemen, c.q. lenen, om te voldoen aan de wensen en normen van de belastingdienst. Heeft een uitkering volgens W.A.O.. Keuring bij UWV loopt al sinds augustus 05.

    Mijn eigenlijke oproep gaat uit naar Jan de Wit.
    Ben ten volle bereid al mijn dossiers, administratie ter inzage te leggen.

    Bij de door U in het leven geroepen ‘WAOPLEIN’ komen meer en meer signalen van ‘MENSEN’ die dolgraag aan de maatschappij willen meedoen.

    Jammer genoeg hoort en leest men steeds vaker over mensen (een bedreigde diersoort), die niet in een Circus willen/kunnen leven.

    Kan me niet voorstellen dat U wilt dat wij een stel lemmingen worden.

    Help!

    met vriendelijke groet,

    Simone Rademaker

    Reactie door simone — dinsdag 28 maart 2006 @ 14.20 uur

  36. @32 aanvulling,
    Zantax doet ook wonderen!
    Alleen niet voor je hersens.

    Reactie door TOMAAT — dinsdag 28 maart 2006 @ 14.21 uur

  37. @23 Juist omdat wij nu weten wat negatieve gevolgen een industriele revolutie met zich meebrengt (broeikas, kernenergie, afvalbergen, milieuvervuiling etc)moeten we juist nog voorzichtiger zijn. Dat houdt in dat we dus zeer beperkt de goedkope producten uit het verre oosten moeten halen, opdat de welvaart groeit gemaximaliseerd kan worden, onder de voorwaarde dat het milieu zeer beperkt wordt aangetast.

    Reactie door Andre — dinsdag 28 maart 2006 @ 14.35 uur

  38. @23 In de gemeente Weesp heeft het GAD, in al zijn wijsheid besloten, dat alles maar weer op een grote hoop moet.

    p.s. milieu schrijf je met dubbel ‘l’.

    Reactie door simone — dinsdag 28 maart 2006 @ 14.43 uur

  39. @15 jimmy

    Aanvulling op mijn reactie 31

    Men mag mijn bovenstaande bijdrages wat mij betreft paranoia noemen.
    Ik geloof niet zo gauw in samenzweringstheorieën, daarvoor ben ik veel te nuchter.
    Maar dat hier een plan ten uitvoer wordt gebracht, staat voor mij vast.
    Een ieder kan toch zien dat we ons in een tijdsgewricht bevinden waarin een en ander zich aan het voltrekken is?
    Waarin totaal niet meer naar het volk wordt geluisterd, waarin een andere agenda blijkbaar prevaleert?
    Zo niet, als ik de enige ben die dit meent te zien, tja, dan maar paranoia door het leven, maar in ieder geval niet blind.

    Groet

    Reactie door Wattenstaafie — dinsdag 28 maart 2006 @ 14.48 uur

  40. @32 Andre,

    Wat bedoel je met zeer beperkt producten uit het vere oosten halen. Kijk op het label: “Made in China”. De consument bepaalt uiteindelijk wat er gekocht wordt.

    Reactie door jimmy — dinsdag 28 maart 2006 @ 14.49 uur

  41. @34 Klopt, vraag maar aan aan willekeurig wie, economen, politicologen.

    Wij kunnen enkel nog iets doen op microgebied.

    Reactie door simone — dinsdag 28 maart 2006 @ 14.58 uur

  42. @36 Simone,

    Jezus, niet zo zeuren over een spelfoutje graag, niet iedereen is een neerlandicus in der nederlandse taal.
    MILLIEU.
    We weten toch wat er bedoeld wordt?
    Voor de zoveelste keer, sommige mensen hebben nu éénmaal moeite met de Nederlandse taal.
    Ooit van dyslectie gehoord?

    Muggenzifterij als je het mij vraagt, maar je vraagt me niets, dus geef ik maar even ongevraagd commentaar.
    Graag gedaan!

    Andre, laat je hierdoor niet weerhouden, maar laat je mening weten.

    Reactie door TOMAAT — dinsdag 28 maart 2006 @ 15.04 uur

  43. @39 Simone,

    aan aan?

    Kijk dit is nu zeikerig gedrag.

    Reactie door TOMAAT — dinsdag 28 maart 2006 @ 15.06 uur

  44. Uitzendbureaus, uitgezonderd Start, adverteren meestal met fake-banen, vooral Adecco, Quick, Main- Tec en Tempo-Team spannen de kroon.
    Wie naar binnen gaat wordt eerst uitgehoord om vervolgens te vernemen dat die baan er al een tijd niet meer is. Over banen die er wel zijn doet men zeer geheimzinnig. Verder zullen ze wel uitkijken om iemand af te wijzen op leeftijd, maar boven de veertig ben je er eigenlijk al kansloos. Het irritante is dat het CWI vol hangt met hun aangeplakte gebakken lucht er CWI banenmarkten bijna uitsluitende bestaan uit
    marktkraampjes met de bekende uitzendbureaus. Randstad voorop, ook een
    gelikte veelbelovende `arbeidsbemiddelaar’ voor jong en oud in alle branches, maar
    de medewerkers houden zich voornamelijk bezig met testen en interviewen van werkzoekenden waarvan ze van te voren al weten dat die niet inpasbaar is.
    Op deze manier wordt een formidabele hoeveelheid cv-gegevens verzameld die later weer verhandelbaar zijn in de spam-en d-base-industrie.
    Randstad heeft zelfs een reïntegratiebureau
    `Randstad Rentree’ dat langdurig uitkeringstrekkenden kunnen kiezen om verplicht naartoe te moeten. Prima, maar je zou denken dat de client dan ook mee profiteert van het Randstad vacaturebestand, maar nee, niks prioriteit. Men leert er in sollicitatie-
    clubjes de nieuwste trends op het gebied van asessment en presentatie, maar het leidt voor de client zelden tot acceptatie door Randstad voor bemiddeling voor een werkgever, ja en die staat centraal in de cursus…
    Nogmaals over Start niks dan goeds, dus het kán wel beter.

    Reactie door Emiel — dinsdag 28 maart 2006 @ 15.07 uur

  45. @ 33 van Dale denkt er toch anders over ….

    @ 35 Daar verschil ik dus van mening over dat de consument dat bepaald. Bij voorkeur zie ik dat daar een regulerend overheidorgaan dit bepaald met zowel economen als milieudeskundigen. Zij kunnen dan de zaken beter in de gaten houden. Dit moet grensoverschrijdend gebeuren, teneinde landen/de wereld te laten veranderen in een ecologische chaos.

    Reactie door Andre — dinsdag 28 maart 2006 @ 15.16 uur

  46. tomaat en simone, http://www.vandale.nl, echt waar het is een uitkomst ! Wel 20 woorden die beginnen met milieu! Heerlijk ! van heffing tot defensie!

    Reactie door Andre — dinsdag 28 maart 2006 @ 15.20 uur

  47. @46 Andre,

    Het gaat mij hier niet vandale, maar om het eeuwige gezeur van bepaalde personen die zitten te zeiken over een spelfoutje.
    Wat zal mij het rotten 1 L of 2LL, ik snap wat er bedoeld wordt.
    Lijkt mij het belangrijkste, of niet soms?
    Is weer typisch wijven-gezeur.
    En voordat ik de hele vrouwenkliek hier over me heen krijg, ook onder de kerels heb je figuren zitten die zijken als wijven.

    Reactie door TOMAAT — dinsdag 28 maart 2006 @ 15.28 uur

  48. En nu nog de grenzen open en zooitje Polen er in en de chaos is compleet.
    O nee,dat is waar ook daar komen regeltjes voor.
    Aan me hoela!!

    Reactie door Jofel — dinsdag 28 maart 2006 @ 15.42 uur

  49. iets nieuws onder de zon.

    Midden jaren 70 tierden de uitzendburo’s ook al welig hier in het oosten van het land. Op zondag morgen waren de grotere stations, Arnhem, Nijmegen verzamelpunten voor voornamelijk Engelsen die door de, -toen noemden we de uitzendbazen trouwens nog gewoon koppelbazen-, koppelbazen werden geselecteerd voor de diverse bouwlokaties in binnen- en buitenland (Duitsland). Hoewel deze praktijken bij eenieder bekend waren werd daar eigenlijk nauwelijks tegen op getreden. Verwacht dus niet dat er nu veel actie ondernomen gaat worden tegen de huidige ‘koppelbazen’.

    Je ziet scheefgroei overigens ook in de taxibranche, liberalisering zou de markt zuiveren van onbekawme chauffeurs, korte rit weigering en intimiderende directies richting chauffeurs. Het omgekeerde blijkt het geval.

    #30 Kas
    Bovenal: mensen kiezen zelf om te werken via uitzend,”

    Wat een onzin kraam jij uit zeg, er zal best een aantal mensen zijn die om persoonlijke redenen er voor kiezen om tijdelijk via een uitzendbureau aan het werk gaan, het merendeel zal echter een vaste baan verkiezen boven een tijdelijke. Het hele westerse leven is gebaseerd op de zekerheid van een vast inkomen. De hypotheekverstrekker zal weinig clementie tonen als ik eens een jaartje of twee geen afbetalingen doe, ook de energieleverancier, telecomaanbieder enz. houden weinig rekening met het opdrogen van mijn inkomstenbron.

    Reactie door hanri — dinsdag 28 maart 2006 @ 15.43 uur

  50. #48 Correctie:

    iets nieuws onder de zon?

    Reactie door hanri — dinsdag 28 maart 2006 @ 15.47 uur

  51. Wél héél érg oud nieuws… uit de bijbel of zo ?
    Waarom niet een hele editie over slechts komkommers ?
    Ondernemers werken nu eenmaal met cash-flow anders vallen er helemaal geen zaken te doen.

    Reactie door Lezer — dinsdag 28 maart 2006 @ 15.59 uur

  52. Als werkgevers direct zaken zouden met werknemers dan zouden er geen uitzendbureaus nodig zijn. Gewoon een personeelsadvertentie in de media. Dit is bovendien goedkoper…

    Reactie door SNIX — dinsdag 28 maart 2006 @ 16.08 uur

  53. Uitzendburo’s bestaan bij de gratie van de ontslagbescherming,
    Er is werk, maar ook de werkgever weet niet voor hoelang, dus een extra vaste medewerker is gewoon een te groot financieel risico (wegens dat ontslag recht).
    Wij hebben zat gedetacheerde mensen bij ons werken en die zijn duurder dan vaste medewerkers, maar ja er is gewoon veel makkelijker weer van dat extra personeel af te komen.

    Reactie door Ronald — dinsdag 28 maart 2006 @ 17.29 uur

  54. Zeg tomaatje, heb je nog antwoorden op mijn vragen. Bij de Van Dale ben ik gekomenen tot ‘de baleinen’en jij?
    Tomatensoep ging te ver. Dat konden mijn grijze hersencellen niet aan. Wellicht heb jij een recept voor deze Websitelezers?

    @35 wie kan helpen. Kan zelf misschien aantonen dat uitzendbureau’s zelfs toen de mist in gingen

    Reactie door simone — dinsdag 28 maart 2006 @ 17.49 uur

  55. Niet mee eens Jan…
    Wel met al die mensen die je erop wijzen dat Uitzendbureaus zoieso niet horen te bestaan.Eens met het voorstel elders op deze site, om deze lui voortaan weer bij hun naam te noemen, koppelbazen.
    Overal moet tegenwoordig een handelaar tussen zitten, zelfs tussen jouw en je baas…Dit is slecht voor de economie.
    We hebben het hier over groepen mensen die niets bijdragen aan onze maatschappij,
    maar hem wel helpen uithollen.
    Tenslotte kun je rechtstreeks voor de baas werken.Zoals de banken zich in ons geldverkeer hebben gewrongen, zo hebben de uitzendbureaus zich tussen ons en onze werkgever gedrongen. Wat een smerig wereldje.Noemen ze dat wereldje niet “dienstverlende sector” ?
    Bewijs me een dienst en rot op…….

    Reactie door Bram Volkers — dinsdag 28 maart 2006 @ 17.53 uur

  56. @45Andre, de consument bepaalt niet. Multinationals doen dat. Niet eens vanuit eigen beleid. Heb je ‘Nobel House’ al gelezen.

    groet,
    Simone.

    Reactie door simone — dinsdag 28 maart 2006 @ 17.58 uur

  57. Hebben we nou helemaal niets geleerd van het turkse en marokkaanse verhaal? Volgend jaar moeten we weer een regeling gezinshereniging maken voor de Polen en
    Tsjechen. Laten die heren-werkgevers nu eens (financieel) verantwoordelijk zijn voor iedere Pool die ze hierheen halen, en niet alleen nu, maar ook nog over 30 jaar.
    En dan: het is allemaal achterbuurtvolk wat we al meer dan genoeg hebben van ons eigen.

    Reactie door pieter verbunt — dinsdag 28 maart 2006 @ 18.19 uur

  58. kijk ik zal het even uitleggen,,ahum.
    de bazen? in nederland,geilen op uitzendbureau’s,
    maar dat is niet nieuw/met eu.
    wandt er is door de geus meen ik,een beschermende?? regeling in het leven geroepen,
    Waarom twee vraagtekens,,vraagt u zich mischien af,,nou daar kom ik zo aan toe..
    een werknemer,in vaste dienst,bij ziekte/ongeluk moet twee jaar lang doorbetaald worden,leuk met een vraagteken??
    maar bij het begin van een baan,een probleem.
    zie hier de uitkomst,, een uitzend bureau,
    kun je zonder risico een knecht in dienst nemen,eerst een half jaar,
    klere hij mankeerdt nog niets,nog maar een half jaar,(tenminste dat was nog zo,,lang geleden)
    en als je dan nog niets mankeerdt geven ze je een contract van een half jaar,mankeer je dan nog niets,dan wordt het mischien vaste diens,tenzij je net ouder bent geworden als 50 jaar,
    dan zijn er genoeg jongeren die deze behandeling nog niet vervelend vinden,
    om een lang verhaal kort te houden,
    DE 100% STERKEN WERKEN,
    maar had ik dat alleen opgeschreven ,,in het begin,dan had de staten generaal van de tweede kamer het niet begrepen,
    die kunnen van een mug zelfs een ,,opgeblazen verhaal maken.
    hopende u van dienst te hebben kunnen zijn sluit ik nu de vergadering,
    ook geleerdt van de geus met iets aan komen draven vlak voor het einde van het vragen uurtje,en dan met een grevo bek gaan zitten laggen,met ch.
    maar goed dat ik niet in de polietiek,met 1 i,zit
    pegtold 2?kweet de naam niet zo goed?
    maal de factor 10,en blauwe oogschaduw was niet vaak meer nodig.

    Reactie door ad — dinsdag 28 maart 2006 @ 18.45 uur

  59. @57 Pieter,

    Jij hebt totaal geen verstand van de Polen, en je denkt dat ze zo te vergelijken zijn met de Marokanen en turken. Je zit er totaal naast.

    Gezinshereniging? Over het algemeen genomen zal geen Pool zich hier gaan vestigen met gezin. Polen is in tegenstelling tot marokko en Turkijen veel makkelijker te berijden. Je vergeet dat Polen EU is, er valt zowiezo niks te herenigen, als een Pool zich wil vestigen hier kan ie dat gewoon doen!

    Reactie door jeroen — dinsdag 28 maart 2006 @ 18.55 uur

  60. Het zijn en blijven in mijn ogen doodgewoon verkapte koppelbazen meer woorden wil ik niet vuil maken aan dit tuig.

    Oha en deze dan!

    Zo is er vorig jaar voor 59 miljoen met uitkeringen gefraudeerd, en daar heeft de overheid maar liefst even 1150 sociaal rechercheurs op gezet.

    De faillissementsfraude en uitzendbranche bedroeg meer dan 2 miljard ( 2000 miljoen) euro, en het aantal rechercheurs die dat mogen oplossen bedraagt 55….

    Daar hoor je die jongens en meisjes van CDA en VVD nooit over zeuren.

    Belangenverstrengeling???

    Reactie door Henk gras — dinsdag 28 maart 2006 @ 19.14 uur

  61. (35)SIMOME . ik denk dat je gebruik had kunnen maken van art 16 lid 1 wet werk en bijstand .het betreft een voorliggende voorziening (vordering )met de eventuele volgende aangifte gewoon bijzondere bijstand aanvragen .je krijgt dan ook een lening maar de gemeente is verplicht om met jou samen het geld op de werkgever te verhalen .niet leuk maar laat je niet kennen .

    Reactie door ,texas,henkie — dinsdag 28 maart 2006 @ 19.16 uur

  62. Zouden die polen ook aan de hoge pofiel-eisen van uitzendbureau’s kunnen voldoen ?
    Of is er voor hun een speciale regeling ? of zijn ze zoveel beter en passen precies in het PROFIEL ?

    Reactie door Fred — dinsdag 28 maart 2006 @ 19.54 uur

  63. Op dit moment kijk ik al een half uur met verbazing naar CNN die nonstop live verslag uitbrengt over `riots’ en `stríke’ in Paris.
    Op het scherm is nauwelijks een rel te zien maar verslaggeefsters die de Franse namen niet eens goed uit kunnen spreken, doen hijgerig commentaar over op `geweld’ beluste jongeren, die door de CRS worden bespoten met wat water.

    Kan je nagaan hoe bang de US-neocons zijn zijn dat het besmettelijk is en overwaait naar hun. Stel je voor dat de Revolutie uitbreekt! Dat is ten slotte al eens eerder gebeurd in Parijs.

    Tja, als de studenten in Belarus Witrusland tegen Lukasjenko demonstreren is Amerika er als de kippen erbij om ze te steunen, maar bij muitende meuten in Frankrijk wordt in de verslaggeveng uiteraard met heel andere (hysterische)rechtse maten gemeten.

    Allez, pour la Patrie les gars!

    Reactie door Emiel — dinsdag 28 maart 2006 @ 20.09 uur

  64. Uitzend (uitzuig) buro’s

    De pooiers van de arbeidsmarkt.

    Het zijn in feite koppelbazen, die waren verboden vroeger, maar gingen onder bovengenoende naam door de mazen van de wet en zijn nu zelfs een serieuze partij voor menige wetgever of bedrijf.

    Ik zal je zeggen wat een uitzendburo precies is oorspronkelijk. De oprichter van een uitzendburo is niks meer dan een niksnut, eigenlijk een werkschuwe potverteerder die een manier uitvond om te blijven niksnutten en via een formule een ander aan het werk te zetten. Het enigste waarin ze in hoefden te investeren is een nummer bij de kvK plus een telefoon en een PC. En maar slapend rijk worden van de levensbehoeften van mensen. BAH. Platgooien die handel. Ik snap niet, dat bedrijven daar extra voor willen betalen; voor deze pooiers van de arbeidsmarkt.

    het is tijd voor de revolutie

    Reactie door ReneR — dinsdag 28 maart 2006 @ 20.13 uur

  65. #53 Ronald

    dat bedrijf heeft zeker nog nooit gehoort van tijdelijke contracten. Ben je echt geen uitzuigburo voor nodig. Een uitzendkracht, daar kun je bijna 2 mensen via een contract van laten werken. En een beetje goede ondernemer, die weet heus wel uit ervaring, waneer hij qua omzet weer kan of moet pieken hoor!

    Zolang er grif extra wordt betaald voor uitzendburo’s hè; is er ook ruimte om de lonen blijkbaar nog flink hoger te doen stijgen. Want ook de loon van een uitzendkracht moet worden vertaald in de prijs van het produkt….Ik snap er zo langzamerhand steeds minder van..dat geblèr van dat VNO over dat hier te hoge loonkosten zouden zijn. Ja, laten ze dan die uitzendtroep aan de kant gooien!

    Het is tijd voor de revolutie

    Reactie door ReneR — dinsdag 28 maart 2006 @ 20.21 uur

  66. Zie: het plan van de Metaal Unie. Jongeren willekeurig ontslaan binnen twee jaar?
    De puzzlestukjes vallen in elkaar.
    Nederland=mafialand.

    Reactie door Wim — dinsdag 28 maart 2006 @ 21.41 uur

  67. Dit soort rotzooi levert wel veel malafide winst op natuurlijk he!

    WINST is het heilige woord geworden, oogluikend ziet men toe.

    Reactie door e.krul — woensdag 29 maart 2006 @ 9.20 uur

  68. Vakbonden hebben ook uitzendb.Dat telt lekker aan tel uit je winst.Alle nieuwe regels en wetten zijn nog altijd geen verbeteringen.als vakbonden en werkgevers en de Geus nou eens het oude vertrouwde arbeidsb.terug invoerde dan kan er heel wat verbetert worden.Het cwi is een grote puinbak trouwens het uwv ook.Als werkgevers weer mensen willen hebben moeten ze maar verplicht worden om ze bij het arbeidsb. te halen.Dan moeten de Geus en werkgevers en bonden ook meewerken,heeft alleen maar voordelen zijn we gelijk verlost van verkapte koppelbazen en kunnen de gemaakte cao,s in stand blijven.Nu is het de Geus die alle macht bij de werkgevers legt en werknemers onder het mom eigen verantwoording nog verder de vernieling in brengt.Maar de Geus is volop bezig om de ontslagversoepeling in te voeren i.v.m de komst van Polen,ja dat is met voorbedachte rade samen met wekgevers.Voor Nederland een schande dat we zo geregeerd worden door gekken.Zie Hoogevorst-Dekker-Zalm-Geus-Veerman-Bot-Donner-Verdonk-Harry Potter volgens Belgen-en als klap op de vuurpijl worden we nog aangestuurd door grote bedrijven.nj

    Reactie door nj — woensdag 29 maart 2006 @ 10.35 uur

  69. gisteren in het nieuws,een dode poolse man in sintmaarten en 1 zwaargewonde pool.
    het gaat waarschijnlijk om een afrekening…
    deze mannen werkten hier,en verbleven in een pensionnetje.
    waarschijnlijk hadden zij contacten met russische maffia werd er gezegd.
    nee zet de grenzen maar open hoor!!!

    maar aangezien er alleen gekeken word naar de randstad/steden,zijn de problemen zich al lange tijd aan het verplaatsen naar de kleinere/afgelegen gemeentes.

    Nederland word gewoon geofferd aan europa en zitten straks alle bestuurders lekker in Brussel,te kijken naar dat o zo grote industriegebied dat vroeger Nederland was…

    Reactie door iew — woensdag 29 maart 2006 @ 15.20 uur

  70. @64, ReneR.

    Wat heb ik u gemist! En u heeft gelijk.

    Reactie door Boudewijn Pleines — donderdag 30 maart 2006 @ 17.45 uur

  71. #70

    Dank je (en schrijf maar “je” hoor)

    Ik was ruim een maand verstoken van internet thuis vandaar…

    Reactie door ReneR — zaterdag 1 april 2006 @ 9.00 uur

  72. Er is al genoeg bekend over welk uitzendbureau dan ook om ze (als je echt zou willen) hun deuren te doen laten sluiten bij wet, waarom doen we dan dan niet ? NU SP, NU, nu is het aan de SP de kans om daar winst te halen en het bedrijfsleven terug te dwingen “mensen” uit het gewone leven aan eerlijk werk te helpen en die uitzuigbureaus buiten spel te zetten, toegegeven het zal niet makkelijk worden maar NU heb je de kans, NU, nu je zelf mee gaat regeren (ga ik even vanuit gezien de opties die er overblijven)

    Pak de handschoen op en verdedig het bestaansrecht van de werkende arme en ban deze moderne slavernij uit, verbied de aangroei van uitzendbureaus en maak een wet die een totaalverbod (zeg maar eind 2007 effectief) van bestaande uitzuigbureaus bij wet regelt.

    Ik sta al jaren te janken omdat ons dierbare land naar de kloten word geholpen door uitzuigers en uitbuiters die er behagen in scheppen de gewoe man de nek om te draaien en te onderwerpen aan de nieuwe slavernij.

    Jan Snijder, Mappel

    Reactie door jan snijder — donderdag 30 november 2006 @ 13.24 uur