Geen kind in de cel

Geen kind in de cel

Vreemdelingenkinderen horen niet thuis in een gevangenis. Toch worden in Nederland kinderen steeds vaker en langer samen met hun ouders of alleen vastgezet in vreemdelingendetentie. Op dit moment alleen al zitten tientallen vreemdelingenkinderen opgesloten!

Het is slecht voor de gezondheid en ontwikkeling van kinderen om ze in een gevangenis vast te zetten. Ze horen op school te leren en goed onderdak te krijgen. Dat staat ook in het kinderrechtenverdrag waaraan Nederland en 191 andere landen zich officieel hebben verbonden.

Amnesty International, Defence for Children International Nederland, Stichting INLIA, Kerkinactie, Stichting Allleenstaande Minderjarige Asielzoekers Humanitas (SAMAH), Raad van Kerken, Unicef Nederland en VluchtelingenWerk Nederland vinden deze gang van zaken onaanvaardbaar en voeren daarom actie. Deze organisaties hebben daarbij uw hulp nodig!

Als u de petitie op deze site tekent, geeft u vreemdelingenkinderen die in Nederlandse gevangenissen vastzitten een stem. De actievoerende organisaties zullen de petitie op 21 juni overhandigen aan de ministers van Justitie en van Vreemdelingenzaken en Integratie, samen met aanbevelingen om in deze situatie verandering te brengen.

Deze petitie kun je ondertekenen via de website www.geenkindindecel.nl. De SP heeft in eerdere debatten hier veel aandacht aan besteed en verschillende moties ingediend die het opsluiten van kinderen zouden moeten verbieden. Helaas zonder Kamermeerderheid.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 31 maart 2006 :: 12.00 uur

92 Comments

92 reacties

  1. Dit is een grote schande voor Nederland.
    Als Nederlandse kinderen een Moskee in de fik steken, dan laat de politie zich uit als “het zijn maar kwajongens”
    En onschuldige kinderen worden wel in detentie gezet.
    Dit kabinet, met zijn beleid heeft wat mij betreft het hoogste kotsgehalte die men maar kan bedenken.
    Als onrecht en het kwade een gezicht heeft, dan is het wel het gezicht van het Balkenende II kabinet.

    Reactie door Charlie — vrijdag 31 maart 2006 @ 12.17 uur

  2. Het is al ten hemel schreiend dat er in de
    2e Kamer een aantal debatten niét heef ge-
    leid tot adequate beslissingen die de Over-
    heid gehouden was te nemen.
    Opnieuw het Kabinet zelf niet bij machte om
    een verantwoorde oplossing te creëren voor
    het grote onrecht dat KINDEREN wordt aange-
    daan?
    Gezaghebbende organisaties onvoldoende zeg-
    gingskracht?
    De BURGER ZELF die meende een regering aan
    het wérk te zién, die nu persóónlijk moet
    komen opdraven om aan deze wantoestanden
    een eind te moeten maken?
    Als de búrger dan toch zélf naar Den Haag
    moet kómen, maakt zij mogelijk ook direct
    een einde aan de chaos van wan-ordelijkhe-
    den die op dit moment al lang het betame-
    lijke hebben overschreden !
    Ja zeker, GEEN KIND IN DE CEL, MAAR WEL DIE
    GENEN DIE DIT BESLIST EN VEROORZAAKT HEBBEN
    Wacht maar af, wat er kan gebeuren als de
    burger genoeg krijgt van deze manier van
    regéren en dit Kabinet maling heeft aan de
    2e Kamer, daar waar de oppositie opkomt voor récht DOEN !
    Al lijkt dit Kabinet slim en snel, een gisse burger achterhaalt dat wel !
    Over 70 dagen een petitie aanbieden betref-
    fende een onderwerp dat gisteren al gere-
    geld diende te zijn? Hérsens?? Waar????

    Reactie door Madelief — vrijdag 31 maart 2006 @ 12.41 uur

  3. Laten we niet overdrijven, er zijn in Nederland geen moskeeën in de fik gestoken, hooguit wat brandschade en ook kerken hebben onder dat vandalisme te lijden gehad. De asielkinderen vallen onder de verantwoordelijkheid van hun ouders; dus als de ouders hun verantwoordelijkheid nemen dan hoeven ze niet in detentie, pure demagogie.

    Een leuke toepasselijke open brief:

    http://hoeiboei.web-log.nl/log/5400878

    (klik anders boven voor link)

    Reactie door Cogito — vrijdag 31 maart 2006 @ 12.46 uur

  4. Ik ben het met de voorgaande reacties helemaal eens.
    Kinderen in de cel? wat zegt dat over de gehanteerde normen en waarden? dIT KABINET IS WAARDELOOS.

    Reactie door khosrow — vrijdag 31 maart 2006 @ 13.03 uur

  5. Voor de duidelijkheid, ik ben het eens met de recties 1 en 2.

    Reactie door khosrow — vrijdag 31 maart 2006 @ 13.06 uur

  6. Kinderen zijn altijd de laastse barierre die een corrupte overheid overschrijdt in hun zucht naar geld/macht/e.d.
    Na het onrecht aandoen van kinderen is er een hele lange weg terug.

    Dit is weer een teken hoe ver we zijn afgegleden.

    Reactie door alexander — vrijdag 31 maart 2006 @ 13.15 uur

  7. Nederland is te klein en heeft de mond vol als het over kindermishandeling gaat.
    Deze gang van zaken staat voor mij gelijk aan kindermishandeling.
    Heb dan ook de petitie getekend en hoop dat er nog velen zullen volgen die dit ook doen.

    Reactie door TOMAAT — vrijdag 31 maart 2006 @ 13.23 uur

  8. @3: Wat hebben moskeeën en de islam of moslims in godsnaam nu weer te maken met kinderen die in detentie zitten omdat hun ouders illegaal in dit land zijn, wat overigens niet eens strafbaar is! De islamofobie neemt hier toch wel enge trekjes aan; alsof alle illegalen moslims zijn….?

    Reactie door Opa-Buiswater — vrijdag 31 maart 2006 @ 13.32 uur

  9. Satan manifesteert zich in de hoogste regionen van het ‘Christelijke’ denken.
    Let wel, ik doel hier NIET op de OPRECHTE Christenen, maar op diegenen die zichzelf erop voorstaan dit te zijn, terwijl ze dit evident niet zijn.
    Ja! Ik reken het CDA de misstanden aan, ze is immers de grootste regeringspartij en politiek bij machte een humaner beleid te voeren, echter zij laat dit na.
    Onschuldige kinderen in de gevangenis, hoe kun je het bedenken!!
    Ziek zijn ze, ziek!!
    Ook doel ik niet alleen op Nederland.
    Kijk naar Bush, God zou hem hebben ingefluisterd:

    ‘I’m driven with a mission from God. God would tell me, “George, go and fight those terrorists in Afghanistan.” And I did, and then God would tell me, “George, go and end the tyranny in Iraq …” And I did. And now, again, I feel God’s words coming to me, “Go get the Palestinians their state and get the Israelis their security, and get peace in the Middle East.” And by God I’m gonna do it.’

    http://www.bbc.co.uk/pressoffice/pressreleases/stories/2005/10_october/06/bush.shtml

    En: (geheel onderaan de volgende site)

    “God told me to strike at al Qaida and I struck them, and then he instructed me to strike at Saddam, which I did, and now I am determined to solve the problem in the Middle East. If you help me I will act, and if not, the elections will come and I will have to focus on them.”

    http://www.mindfully.org/Reform/2003/Road-Map-Abbas26jun03.htm#god

    Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 31 maart 2006 @ 13.33 uur

  10. @3,

    Waarom krijg ik zo’n raar gevoel bij hoeiboei? Iets in mij zegt, dat er ergens iets scheef zit, maar kan het niet helemaal plaatsen.

    Reactie door TOMAAT — vrijdag 31 maart 2006 @ 13.38 uur

  11. Reactie voor Cogito:
    De (arme) ouders kúnnen hun verantwoording niet nemen. Het gaat erg vaak om mensen die statenloos zijn; door hun land van herkomst niet meer toegelaten worden en daarover zelfs een verklaring van de ambassade van dat land hebben. In zulke gevallen zou minister Verdonk volgens de regels van het vreemdelingenbeleid een verblijfsvergunning op basis van ‘buiten schuld’ moeten afgeven. Wat ze in werkelijkheid doet is deze mensen mét hun kinderen (soms nog baby) op straat zetten zonder enige vorm van voorziening (geen geld, geen buskaart, niets). En in andere gevallen zet ze ze in detentie. Dat betekent letterlijk in de cel! Ook de kinderen. De mensen zitten van ‘s middags 17.00 uur tot ‘s ochtends 11.00 uur ‘achter de deur’, ze krijgen maar eenmaal per dag te eten (en dan moeten ze zorgen dat ze voor hun andere twee maaltijden ook voldoende meenemen naar hun cel) en de kinderen krijgen geen onderwijs.
    Al in een groot aantal gevallen heeft de rechter bepaald dat de vreemdelingen-bewaring onrechtmatig was en de vrijlating van de asielzoekers gelast. Vervolgens komen ze dan toch weer op straat (en dat betekent letterlijk: aan de andere kant van de slagboom, zonder geld of wat dan ook.

    Reactie door regina bult — vrijdag 31 maart 2006 @ 13.45 uur

  12. Kinderen scoren altijd goed op de zieligheidsbarometer. Kost een paar centen meer aan vliegtickets, maar dan heb je ook wat :)
    En dat weten die avonturiers.

    Reactie door P. Daalemmer — vrijdag 31 maart 2006 @ 13.52 uur

  13. @ 10. hoeiboei is de stem (niet de enige gelukkig) van politiek incorrect links. Met veel kunst, cultuur, gevoel en humor. Maar vooral LOGICA!

    Reactie door AVe — vrijdag 31 maart 2006 @ 14.04 uur

  14. @12 Daalemmer,

    Ga je schamen. Dit slaat werkelijk nergens op.
    Je doet alsof deze mensen vuilnis zijn.

    Volgens mij kun je beter met Pedaalemmer ondertekenen.

    Reactie door TOMAAT — vrijdag 31 maart 2006 @ 14.04 uur

  15. @13 Eva,

    Sorry, maar de logica hiervan kan ik niet vatten. Laat staan de humor die er in moet zitten.
    Vind dit bij zo’n onderwerp ook niet erg op zijn plaats.

    Reactie door TOMAAT — vrijdag 31 maart 2006 @ 14.07 uur

  16. @14 Tomaat:

    Schamen? Waarom?
    En waar is de relatie met vuilnis?

    Gewoon lezen wat er staat en even op je laten inwerken alvorens voorgeprogrammeerd beginnen te blaten.
    Dank U.

    Reactie door P.Daalemmer — vrijdag 31 maart 2006 @ 14.11 uur

  17. @3:Niet in de fik gestoken, hooguit wat brandschade?! Zijn deze branden gesticht met het oogmerk dat zij slechts wat brandschade zouden veroorzaken? M.a.w was de uitkomst qua schade door de brandstichters al bij voorbaat ingeschat? Ofwel, U wordt overhoop geschoten maar overlijdt daaraan niet. Niks aan de hand!

    @12: Uw kinderen ook? Of heeft U die helemaal niet. In dat geval is Uw reaktie verklaarbaar.

    Reactie door william — vrijdag 31 maart 2006 @ 14.12 uur

  18. @17 william

    Juist opgemerkt!

    Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 31 maart 2006 @ 14.17 uur

  19. @ 17 William:

    Omdat u het zo graag wil weten, ik heb 4 kinderen.
    Hoe verklaart u nu mijn reactie..?

    En ik kan u verklappen dat een vliegvakantie met het hele gezin er voor ons niet inzit.
    Waarschijnlijk omdat in ons gedroomd land van bestemming niet een uitgebreid welkomscomitee klaar staat om ons wegwijs te maken binnen de locale instituten.

    Reactie door P.Daalemmer — vrijdag 31 maart 2006 @ 14.18 uur

  20. @16,

    Ik blaat niet voorgeprogrammeerd.
    Ik kan er niets anders uit opmaken als wat ik al gedaan heb, mocht je iets anders bedoelen, wees dan duidelijk.

    Reactie door TOMAAT — vrijdag 31 maart 2006 @ 14.21 uur

  21. De Somalische zielepieten hebben het goed door.
    Als de kinderen hun nut hebben gehad, gaan ze gewoon weer terug naar huis na verloop van tijd of worden ze ingeruild.
    Ik verzin dit echt niet zelf hoor, gewoon praktijk.
    Ook in dit geval weer dure vliegtickets, maar geld speelt blijkbaar geen rol.

    Reactie door P.Daalemmer — vrijdag 31 maart 2006 @ 14.22 uur

  22. @19 P.

    Ik kan Uw reactie niet verklaren, doch trek er wel conclusies uit.

    Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 31 maart 2006 @ 14.24 uur

  23. ja, laten we nog eens een hantekeningenactie houden. en misschien een stille tocht? Vooral Rita Verdonk blijkt heel gevoelig voor dit soort dingen. Als er al een minister durft te zeggen dat hij/zij er anders over denkt krijgt hij/zij op zijn kop. Is er nou echt nog iemand die denkt dat het inleveren van handtekeningen helpt? Al zijn het er 16 miljoen, Rita heeft gelijk en zolang de kamer dit onmenselijke kabinet laat zitten, blijven die kinderen heus ook wel in de gevangenis.

    Reactie door herman — vrijdag 31 maart 2006 @ 14.24 uur

  24. @19,

    Dat zit er voor zoveel gezinnen niet in, ben je niet de énigste in.

    Reactie door TOMAAT — vrijdag 31 maart 2006 @ 14.28 uur

  25. @23 Herman,

    Als je niets doet, weet je ook zeker dat er niets gebeurt.

    Reactie door TOMAAT — vrijdag 31 maart 2006 @ 14.30 uur

  26. @ 22 W

    Conclusies trekken zonder iets te begrijpen??

    Da’s nou precies te reden waarom de discussie vooral op emoties word gevoerd.
    De zieligheidsbarometer boven het boerenverstand.
    Dit verklaart veel.

    Reactie door P.Daalemmer — vrijdag 31 maart 2006 @ 14.31 uur

  27. @ 24 tomaat:

    Helemaal mee eens.
    Voor gewone Nederlandse gezinnnen zit dat er idd niet in.
    Wel voor Somalische gezinnen o.a.

    Hoe verklaart u dat nou?

    Reactie door P.Daalemmer — vrijdag 31 maart 2006 @ 14.33 uur

  28. @26 P
    Dat is Uw ongefundeerde conclusie

    Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 31 maart 2006 @ 14.33 uur

  29. De schandalen stapelen zich op.

    Reactie door hendrik dieks — vrijdag 31 maart 2006 @ 14.39 uur

  30. @ Daalemmer en de rest.

    Er is een misverstand.
    De een praat over oplichters, de ander over vluchtelingen.

    Reactie door hendrik dieks — vrijdag 31 maart 2006 @ 14.52 uur

  31. @27,

    Het gaat hier niet alléén om Somalische gezinnen, ook uit andere landen waar men géén ènkele vorm van een beetje menselijk leven nog mogelijk is, komen mensen hier naartoe om asiel aan te vragen.

    Deze mensen laten alles achter wat ze hebben, al zal dat niet veel zijn en krijgen vaak van familie nog de laatste spaarcentjes mee om een ticket te kunnen kopen.

    Je moet toch wel hélemaal gevoelloos zijn om je kinderen dan achter te laten.
    De situatie vanuit jouw standpunt bekeken, gaat dat ook beslist niet op.

    Afgezien van het feit, dat jij voor 6 personen geen vliegvakantie kunt betalen, zoals eerder al gezegd, voor velen zit het er al niet in met zijn tweeën, wordt jij in het land waar je op vakantie zou gaan, niet in een cel gedonderd met je kinderen.

    Wees blij, dat je in Nederland nu nog kunt zeggen wat je wilt.

    De mensen waar het hier om gaat, kunnen dat váák niet en kunnen om allerlei lullige redenen gefolterd worden en zelfs vaak de doodstraf krijgen, alleen voor het feit dat ze het niet met het systeem eens zijn, homo of christen zijn.

    Het zijn niet allemaal economische vluchtelingen.
    Denk daar eens over na.

    Reactie door TOMAAT — vrijdag 31 maart 2006 @ 14.53 uur

  32. Mensen uit 3de wereldlanden kunnen onmogelijk vliegtickets kopen voor een heel gezin. Wij Nederlanders kunnen dan al niet!
    Dan bedoel ik gewone werkende mensen.
    De groep die hier zijn geluk komt beproeven is voor 95% crimineel.
    Anders kan ik het niet verklaren.

    Reactie door P.Daalemmer — vrijdag 31 maart 2006 @ 14.56 uur

  33. @30 hendrik dieks

    Dank U voor Uw scherpzinnige analyse!
    U heeft gelijk!

    Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 31 maart 2006 @ 14.59 uur

  34. Ik heb als collumnist en redacteur
    culturen (dus niet in de mode) van
    http://www.couturekrant.nl de aktieside gelinkt.
    Compleet met een kort artikeltje.

    Niemand in Nederland kan over de genoemde
    feiten onverschillig blijven. Dit heeft
    verder weinig met emoties te maken. En
    zowel – wat dan nog?

    Als dergelijke feiten in het Buitenland
    voorkomen, vooral buiten Europa, dan wordt
    er wel schande over gesproken!

    Het is wat mij betreft de definitieve reden
    waarom dit Kabinet zo snel mogelijk dient
    te verdwijnen. En laat mevrouw Verdonck
    dan maar lekker fractievoorzitster van de
    VVD worden.

    Reactie door Peter van der Klein — vrijdag 31 maart 2006 @ 15.01 uur

  35. @ Tomaat (nummer 10) Probeer dat ‘gevoel’ dat je hebt, nu eens logisch te beschrijven. Daar komen we heel wat verder mee!

    Reactie door AVe — vrijdag 31 maart 2006 @ 15.03 uur

  36. @ Daalemmer

    Vergelijk het eens met de economische vluchtelingen uit Oost-Europa die hier per 1 januari legaal zijn.

    Reactie door hendrik dieks — vrijdag 31 maart 2006 @ 15.08 uur

  37. @32,

    Ik kan niet anders concluderen, dat Wattenstaafie helemaal juist zit met zijn constatering. zie @28.
    Elke letter aan u nog geschreven is zonde van de tijd.
    Hopenlijk gaat het u wèl goed.

    Reactie door TOMAAT — vrijdag 31 maart 2006 @ 15.08 uur

  38. @32 Daalemmer

    Je zou wel eens gelijk kunnen hebben.
    Zo heb je ook een somalische die voor de VVD in de tweede kamer zit, en mogelijk (zoals jij het omschrijft) tot die 95% criminelen hoort. ;)

    Reactie door Charlie — vrijdag 31 maart 2006 @ 15.10 uur

  39. Het is toch ook wel weer potsierlijk hoe zo’n onderbuiks element als P-daalemmer zich beklaagt. Origineel is hij ook al niet, zijn naam heeft hij gejat van het socialistische Groninger cabaretduo Rooie Rinus @ Pé Daalemmer. (moesten deze jongens eens weten)
    Etnisch Multicultureel is wat mij betreft welkom, economische vluchtelingen uit Polen mogen zich beklagen bij deze Pé.

    Reactie door Emiel — vrijdag 31 maart 2006 @ 15.11 uur

  40. @35 Eva

    Zie mijn vorige reactie @15.
    Als u dit niet snapt, wat snapt u dan eigen lijk wel?

    Reactie door TOMAAT — vrijdag 31 maart 2006 @ 15.11 uur

  41. @39 Emiel,

    Dank je. Je maakt voor mij nu duidelijk waar ik mijn rooie tomatenkop al een tijdje over breek. Hoei-boei, Groningen.
    Zonder het zelf te weten Emiel, heb je voor mij iemand héél duidelijk in beeld gebracht.
    Let wèl, ik bedoel niet jou, maar iemand die zich hier wel eens anders voordoet als onder het alias waaronder hij zich meestal voordoet.

    Allemaal een goeiemidddag overigens.

    Reactie door TOMAAT — vrijdag 31 maart 2006 @ 15.30 uur

  42. er zijn genoeg “echte” vluchtelingen die hulp verdienen/zouden moeten krijgen.
    alleen krijgen deze mensen helaas ook de slechte kanten van de criminele vluchtelingen toe bedeeld.
    die zijn er inderdaad wel Pedaalemmer,maar niet in het beeld zoals u hier neerzet.
    veel vluchtelingen [meestal vrouwelijk] worden in de landen van herkomst geronseld en verdwijnen via de prostitutie in “DIE” criminele handen,waardoor zij de reis gedwongen terug moeten betalen.
    de criminelen die dit doen zitten gewoon in eigen land en zullen er enkel een aantal hier verblijven om de mensen hier te dwingen tot dit soort activiteiten.
    ik weet uit ervaring dat er ook genoeg komedianten tussen asielzoekers zitten,daar ik een erg lange periode in een asielzoekerscentra kwam.
    die kinderen zitten dus eigenlijk in de gevangenis vanwege dat soort mensen die misbruik maken van hun eigen volk. het is echter onze regering die dit in de hand heeft gewerkt,is mijn mening.
    tel daar het terrorismebestrijdingspraatje eens bij op en dan kom je ongeveer hier op uit: http://tweakers.net/nieuws/41835/Kabinet-wil-AIVD-uitgebreid-in-persoonsgegevens-toelaten.html
    want naar mijn mening is dit kabinet nog even, het venijn zit in de staart,aan het verwezelijken…

    Reactie door iew — vrijdag 31 maart 2006 @ 15.32 uur

  43. Wanneer ik dergelijke mensonwaardige toestanden tegenkom, voel ik een ontzettende boosheid in me opkomen, vooral als er kinderen bij betrokken zijn.
    Deze boosheid richt zich vooral naar die (on)mensen die dit blijkbaar heel normaal vinden.

    Waartoe zijt gij op Aarde?
    Om anderen je wil op te leggen?, of om liefde en vrede te ontwikkelen.

    Is er nog een keuze mogelijkheid in deze tijd?

    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — vrijdag 31 maart 2006 @ 15.34 uur

  44. @43 Amita,

    Ze gaan van hun “normen en waarden” uit, hélaas kunnen ze zich de inhoud van de bijbel niet meer herinneren.

    Wat u niet wilt wat u geschiedt, doe dat dan ook een ander niet.

    Heb uw naaste lief, zoals uw zelve.

    Zouden er nu zoveel landgenoten zijn, die niet meer van zichzelf houden?
    Sommige reacties te lezen, vrees ik van wel.

    Groet,

    Reactie door TOMAAT — vrijdag 31 maart 2006 @ 15.48 uur

  45. Wie is er voor om kinderen van 7.30 tot 19.30 uur op te sluiten in een school met een groot hek er om heen.
    We hebben in dit land niet zoveel moeite met kinderen opsluiten.
    Het is maar hoe je het brengt.

    Reactie door jofel — vrijdag 31 maart 2006 @ 16.15 uur

  46. @45 Jofel,

    Die is raak!

    Reactie door TOMAAT — vrijdag 31 maart 2006 @ 16.39 uur

  47. Ben nooit echt met tegenzin naar school gegaan. Als kind heb ik dat dan ook nooit als opsluiting ervaren. Soms met heel leuke dingen, soms ook minder leuke. daaruit heb ik het nodige geleerd, o.a. mededogen.
    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — vrijdag 31 maart 2006 @ 17.25 uur

  48. Van een VVD lijsttrekster/minister voor vreemdelingenzaken die eerder gevangenisdirectrice was kun je verwachten dat ze kinderen achter slot en grendel zet.

    En cipiers: geen lucifers laten slingeren hè? Voor je het weet zetten die kids de boel in de hens. Brandweerkosten en bluswater zijn al duur genoeg tegenwoordig!

    Reactie door Emiel — vrijdag 31 maart 2006 @ 17.28 uur

  49. #P.Daalemmer

    Moeilijk hé, delen!

    Reactie door hanri — vrijdag 31 maart 2006 @ 17.57 uur

  50. Ik denk dat de kinderen die in detentiekamp Zeist zitten erg blij zouden zijn als ze van half 8 tot half 8 op een echte school zouden mogen zitten!

    Reactie door regina bult — vrijdag 31 maart 2006 @ 19.47 uur

  51. weet iemand hoe je deze banner op de weblog kan zetten?

    Reactie door Karin — vrijdag 31 maart 2006 @ 20.06 uur

  52. wat er met kinderen gebeurd, in detentie is niet te accepteren, terecht wijst marijnissen dit aan als grove fout.
    Ik kan er veel worden over vuil maken,maar ja.Kinderen hebben geen schuld, maar krijgen wel de rekening. We moeten er alles aan doen wat mogelijk is, om onschuldigen uit een cel te krijgen, zeker de kinderen.
    Overheid leverd ze liever uit aan regime s in congo of syrie, het is dat het verplicht is om vredelievend te blijven,maar gevoelens van ongerepte kreten schieten me wel te binnen.
    Weg met dit beleid!!!

    Reactie door miedema — vrijdag 31 maart 2006 @ 21.22 uur

  53. Dit is nu de reden waarom ik niet op SP stem. Stel SP is aan de macht dan zitten we in no time met 10.000.000 asielzoekers hier in ons kleine overbevolkte NL. En wie kan dat gaan betalen juist. Je kunt niet iedereen toelaten en wil je dat wel nou dan neem je ze toch allemaal lekker op in je eigen huis. En toen was het stil.
    Maar goed nog 30 jaar en we zijn hier zowiezo niet meer de baas in eigen land.

    Reactie door Ahap — vrijdag 31 maart 2006 @ 22.19 uur

  54. Wat ik nou niet begrijp is dat iedereen zich zo druk maakt om een paat honderd kinderen die in Nederland gedetineerd zijn; die als ze ziek zijn behandeld worden enz enz. Als ik even over de grens van ‘het westen’ kijk, zie ik er een paar honderd miljoen, die god op hun blote knien zouden danken, als ze de verzorging zouden krijgen zoals gebruikelijk in een nederlandse cel.
    Het lijkt me beter om te zorgen, dat er geen enkele reden is voor (al dan niet economische) vluchtelingen, zodat we dan misschien een iets betere wereld hebben.

    Reactie door R Zijlstra — vrijdag 31 maart 2006 @ 22.23 uur

  55. @44 (Tomaat): Dit kabinet gaat niet uit van normen en waardeN maar van normen en waardeS. Klein verschil met grote gevolgen.
    Maar helaas doet een keihard, onmenselijk, ‘consequent’ beleid het goed bij het rechts onderbuikse volksdeel en dat houdt, wederom helaas, een erg groot deel van de bevolking in en zal dus ook een hoop stemmen opleveren. Gelukkig kan de SP hier nog een tegengeluid op geven.

    Reactie door A. van Lieshout — vrijdag 31 maart 2006 @ 22.25 uur

  56. @54 R Zijlstra

    ‘Wat ik nou niet begrijp is dat iedereen zich zo druk maakt om een paat honderd kinderen die in Nederland gedetineerd zijn;’

    -Lees je eigen schrijfsel nog een paar keer over zou ik zeggen..

    Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 31 maart 2006 @ 23.13 uur

  57. @53 Ahap

    ‘Dit is nu de reden waarom ik niet op SP stem en verder….’

    - Blij toe! Ik zou met jou niet in dezelfde club willen zitten! My Goodness!!

    Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 31 maart 2006 @ 23.26 uur

  58. Aanvulling op 57…

    Andere lezers sorry!

    Ik ben niet van zins om op dergelijke crap verwoord in reactie 53 inhoudelijk te reageren.
    Ik laat de twijfelachtige eer gaarne aan iemand anders.

    Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 31 maart 2006 @ 23.39 uur

  59. #Ahap

    Jou partijgenoten zullen er waarschijnlijk voor zorgen dat de hier te werkgestelde Polen er voor gaan betalen. De Nederlander heeft dankzij jou VVD en/of CDA dadelijk geen baan meer.

    Onze kinderen kunnen na hun opleiding direct in de bijstand!

    Reactie door hanri — zaterdag 1 april 2006 @ 0.53 uur

  60. Als ik Jan Marijnisse van de SP zou zijn zou ik never never never nooit tegen mijn achterban zeggen “De SP heeft een motie in gediend maar helaas er was geen kamermeerderheid”!!!!! .

    Wegwezen met je kamer meerderheid en weet ik veel wat voor politieke of “democratiese” waanzin/onzin !!!!!
    Dit is een beschaafd land en daarmee uit en daar gaat je niet over discusieren tenzij je van mening bent dat Nederland en zijn democratie niet beschaafd zijn en dan moet je als volks vertegenwoordiger niet alleen maar het politieke debat gaan voeren (zie wat gebeurd is met de voedslbanken zij zijn doordat er maar flink veel op een democratiese en politiek gekleurde manier over gesproken is nu dus gewoon een politiek geacepteerde realiteit) waarmee de democratiese economiese eenheid Nederland geen enkel moreel bezwaar meer tegen heeft blijkbaar .

    Als ik Jan Marijnisse was zou ik heel erg hard duidelijk gaan maken dat er zoiets als de de Demorcatiese Economiese eenheid bestaat waar wel het een en ander mee mis is !!!

    Maar als ik Jan Marijnisse was zou ik nog duidelijker en harder gaan schreeuwen dat er ook nog zoiets als de Beschaafde Nederlandse Samenleving bestaat, en het peil van mijn beschaving helemaal niets met Economie of Democratie te maken heeft!!!!!

    Jan Marijnisse zou jij zelf als je Bewaker was onschuldige kinderen opsluiten !!!!uit naam der democratie!!!!.
    Als het niet via een kamermeerderheid kan nou Jan noem dan gewoon de Bewakers imoreel want dat zijn ze , laten we de “uitvoerders” nou ook eens een keer op hun verantwoordelijkheid wijzen ,het is onbeschaafd om voor je brood onschuldige kinderen op te gaan sluiten om dat het democraties besloten is Jan dat is laffe gewetenloosheid !!!!! En niet anders, de VVD CDA PVDA D66 gaan een dergelijke discussie echt niet zelf beginnen nee Jan daar moet jij nou gewoon het lef voor hebben , niet om zieltjes te winnen maar wel omdat je vindt dat ook een Bewaker een keer nee moet kunnen zeggen en gewoon verantwoordelijk is voor zijn eigen daden zoals jezelf al opgemerkt hebt heeft Nederland blijkbaar een internationaal verdrag getekend en schend zij deze overeenkomst en dat doen de Bewakers dus ook !!!! Vertel het ze en leg uit dat wat ze doen verkeerd is(kan zijn), uiteindelijk zijn het de Bewakers die deze hele waanzin gewoon dag in dag uit in stand houden want zij zijn gewoon diegene die de sleutel omdraaien of niet soms !!!!

    Ik meen serieus als Jan Marijnisse het lef heeft om het een keer over de rol van de gewetenloze uitvoerders te hebben ,dan wordt ik lid van de SP in Amsterdam en ga ik de eerste de beste keer stemmen op de SP

    En anders zou ik het wel op prijs stellen te weten waarom diegene die dagelijks de sleutels omdraaien niet gewezen kan worden op hun imorele handellen.

    Reactie door bertje — zaterdag 1 april 2006 @ 6.13 uur

  61. (53)voor je een hoop onzin uitkraamt is het beter je eerst in de materie te verdiepen .de s.p is in eerste instantie voor opvang van vluchtelingen in de eigen regio .de door jou genoemde 10.000.000 asielzoekers slaat dan ook nergens op mede om het feit dat momenteel meer (ontevreden) nederlanders het land verlaten dan dat mensen zich hier vestigen .dat kinderen in nederland in gevangenissen zitten in dit land verbaast mij niet en de verondwaardiging daarover is hypocriet .in een land waar kinderen ondergeschikt zijn aan economie en materiaalisme lijkt me dit normaal .of kan iemand mij uitleggen wat het verschil?is tussen een gevangenis en zo,n kinderopvang fabriek waar ze s,morgens om 7 uur gedumpt worden en s,avonds om half negen weer opgehaald worden door hun ,BEWAKER, (ouders)kortom dit land zakt steeds verder in de (morele)strond!!!!! met dank aan het c.d.a v.v.d. p.v.d.a.

    Reactie door ,texas,henkie — zaterdag 1 april 2006 @ 7.32 uur

  62. @ 12,16,19,21,26,27,32
    Ik vind het nogal vreemd om hier een mening over het onderwerp te geven met gebruikmaking van een alias van een regionaal bekende helft van een zangduo. Daar zal Pé niet blij mee zijn, zeker gezien de inhoudelijkheid van de onder zijn naam geplaatste reacties.En inhoudelijk val je behoorlijk door de mand.Ook je andere aliassen zijn inmiddels bekent.Trol.
    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — zaterdag 1 april 2006 @ 7.42 uur

  63. @ 25 tomaat

    Nee niets doen helpt niet, maar handtekeningen bij deze regering ook niet. gewoon dit stelletje onmensen, genaamd kabinet naar huis sturen. als het via de tweede kamer niet werkt, misschien wordt het dan maar tijd dat we een voorbeeld nemen aan die onbeschaafde landen als georgië en zo en weer eens wat aan democratie gaan doen. Dus een regering die het volk vertegenwoordigt en niet zichzelf.

    Reactie door herman — zaterdag 1 april 2006 @ 8.43 uur

  64. @60
    wat u hier zegt,heb ik al meerdere malen aangegeven.[de lafheid]
    maar dat word direct afgedaan met die zogenaamde kamermeerderheid.
    en het schermen met “zolang het kabinet nog een meerderheid heeft”
    punt 1: de kamer heeft geen meerderheid meer!
    de meesten hebben het vertrouwen in de regerende partijen al opgezegd! dus is het een valse meerderheid.
    punt 2: omdat de oppositie vanwege kleine onderlinge verschilletjes geen vuist kan/wil maken.
    waarna het afgeschoven word op de bevolking en weer gewezen word op de komende verkiezingen,zo van “stem volgende keer dan op ons”
    waarom? denk ik dan? op partijen die dit kabinet gewoon laten zitten, en hun gang laten gaan?!
    partijen die alleen uit leggen waarom zij zogenaamd het kabinet “NIET” naar huis kunnen sturen?
    partijen die feiten laten liggen?
    het is zowiezo belachelijk dat mensen zonder Nederlandse nationaliteit hier mogen stemmen!!![gemeenteraad]
    ik hoop dat “als” het straks in Frankrijk escaleert,dat wij de Fransen steunen en hun voorbeeld volgen.
    als het dan toch de bevolking is die constant verweten word dat WIJ niets doen,misschien moet dat dan maar eens gebeuren….
    aangezien wij geen oppositie hebben die er voor het volk is of wil zijn, vanwege eigenbelang of kleine onderlinge verschilletjes dan is het helemaal niet zo gek om te denken dat mensen straks steeds vaker het recht in eigen hand gaan nemen.
    zeker gezien het feit dat het minimaal al een half uur duurt na melding, om een politieagent ergens ter plaatse te krijgen.
    en dan nog blijven ze op de hoek staan kijken…
    we hebben namelijk geen gezag meer op straat alleen nog bonnenboekjes.
    snotneuzen van 18+ gemiddeld 1.70m met het uiterlijk van een schoolgaande tiener,dwingt geen respect af en is lachwekkend.
    naar mijn inziens is het ook gevaarlijk voor deze jonge agenten.
    maar goed daar gaan we weer…
    we weten het allemaal,we willen het niet,we zeggen NEE,er is geen vetrouwen meer,maar het enige wat hier gebeurt is weer blablablablablabla.
    en gaat het uitmelken van Nederland gewoon door.

    Reactie door iew — zaterdag 1 april 2006 @ 9.16 uur

  65. Wattenstaafie en Tomaat en nog de andere weldenkende mensen GOEDENMORGEN.

    Laat U niet opjutten door fascisten die hier de site bevuilen hier vallen onder de pedaalemmer met 4 kinderen, Ahap en nog een stel vuig tuig.

    Reactie door Ouwe Dirk — zaterdag 1 april 2006 @ 9.24 uur

  66. @3 Cogito, jouw link geldt ene Annelies van
    der Veer, tot 2 x toe. Wat is de bedoeling
    dat we daar de reacties van bijv. ene
    Rinus Duikersloot en Josie Houtsma e.a. ter
    harte moeten nemen? Als je dan toch, in-
    cognito, weer met de zoveelste alias wilt
    verschijnen, hier, bedenk dan iets wat meer
    origineel, of althans grammaticaal juist is. Evenwel zal het beslist een sporenonder
    zoek niét in de weg zitten. Voor je volgen-
    de alias is ‘cognaciasis’ een voor de mond
    liggende variant en maakt de link wat een-
    voudiger te leggen. Overigens lijkt me zo’n
    pluralistisch optreden op de langere duur
    wel erg vermoeiend. Een vergissing is dan
    snel gemaakt, maar dat wist je al ! Veel
    eenvoudiger is het te blijven wie je dus
    bent, al was het maar in de naamvoering !
    Je komt me voor als een merkwaardige vogel,
    of overeenkomstig een curieus diersoort:
    de kameleon. Chameleonbird klinkt ook wel
    romantisch vind je niet? Have a good day!
    Is this the first of April? Yes it is!

    Reactie door Madelief — zaterdag 1 april 2006 @ 9.33 uur

  67. Kindeen horen inderdaad niet in de cel. Zet ze op school, maar zorg wel dat ze niet het illigale circuit in gaan. Als ze geen beperkingen opgelegd krijgen, kan zelfs de grootste naiveling inzien dat ze gewoon weglopen en dan zwerfjongeren worden, zonder vooruitzicht. Wil de SP dit dan? Vergeet ook niet dat veel asielzoekers express hun paspoort weggooien omdat ze dan kunnen zeggen dat ze minderjarig zijn. Kinderen in de cel ben ik dus tegen, maar geef wel even een betrouwbaar alternatief!

    Reactie door robert b — zaterdag 1 april 2006 @ 9.47 uur

  68. Mogguh Ouwe Dirk!

    Reactie door iew — zaterdag 1 april 2006 @ 9.56 uur

  69. @65 Ouwe Dirk,

    Ook u een hele goedemorgen gewenst.
    Maak u niet ongerust, door facisten laat ik me beslist niet opjutten.
    Vraag me alleen wel af, wat ze hier te zoeken hebben.
    Maar u heeft gelijk, het beste is om dit “soort” gehéél te negeren, géén áándacht, géén lol.

    Groet,

    Reactie door TOMAAT — zaterdag 1 april 2006 @ 10.05 uur

  70. @62: Ik vind het nogal vreemd om hier een mening over het onderwerp te geven met gebruikmaking van een alias van een bekend karakter uit de boeken van Tolkien. Daar zou Tolkien niet blij mee zijn geweest…

    Reactie door Pierre Gustav — zaterdag 1 april 2006 @ 11.05 uur

  71. @70 Tot op heden waren er een aantal onder-
    werpen mbt Gandalf in Google te ontdekken.
    Echter met uw toevoeging van Tolkien, komt
    Gandalf dus op een heel andere manier tevoorschijn.
    Wat zou de heer van Ouweneel hier mogelijk
    op te zeggen hebben indien hij hierover be-
    naderd werd/zou worden?
    Zou Gandalf, hier, daarvan niet op de hoogte geweest zijn is het misschien moge-
    lijk hem enige anagrammen voor te stellen:
    Fladang, Lafdang,Glafand of Daflang?
    Meent hij evengoed niet in de problemen te
    zullen geraken, zie ik dat graag uitgelegd,
    vragen staat vrij niet waar?

    Ook al besef ik dat ik “beatrix” onder elke
    inzending zou kunnen zetten, zal ik het toch nooit doen, of eraan toevoegen:
    “beatrix, niet Uw koningin”, om elke asso-
    ciatie tegen te gaan.

    Het veranderen van Madelief in “graflelie”
    kan ook alleen maar bedacht worden op een
    niét-goede vrijdag de 13e. Vooralsnog is er
    op dit moment zo’n vrijdag nog niet in het
    vizier, maar mijn naamswijziging zal er on-
    getwijfeld een voorbode van zijn, en zal dat dan laten weten !
    Al vast fijne vrije feestelijke dagen ge-
    wens met veel plezier en vrolijke vooruit-
    zichten voor een heerlijke zomer !
    Hartelijke groeten voor allen, Madelief.

    Reactie door Madelief — zaterdag 1 april 2006 @ 12.21 uur

  72. Een vrouw en een kip zijn de dood van een schip.
    Dit geldt ook voor de Politiek.

    Reactie door jofel — zaterdag 1 april 2006 @ 14.16 uur

  73. Antwoord op reactie 66

    Ik ben hier nooit onder een andere alias dan Cogito geweest en Cogito is geen verbastering van (in)cognito, maar een afleiding van het Latijnse Cogitare ‘denken’, waarvan Cogito de eerste persoon enkelvoud van de tegenwoordige tijd is.

    En de link naar hoeiboei gaf ik, omdat een beetje andere wind op deze site geen kwaad kan.

    Reactie door Cogito — zaterdag 1 april 2006 @ 16.37 uur

  74. @73,

    Wat een toeval toch!

    Reactie door TOMAAT — zaterdag 1 april 2006 @ 17.06 uur

  75. @73 Hoeiboei had de voorkeur??
    Dan vergis ik me zeker, sorry, de hoeveel-
    ste keer dan wel vandaag?
    Gie geleuft dat?
    Ach laat ook maar !

    Reactie door Madelief — zaterdag 1 april 2006 @ 17.13 uur

  76. @73 Voor de goede orde Cogito: er wordt
    hier regelmatig gecopieerd, hetgeen de ei-
    genaren van de diverse aliassen niet in
    dank wordt afgenomen.
    brrevenski (at)hotmail (dot)com
    is het emailadres waaronder Cogito zich al
    meldde op Internet.
    Als dit log ‘zo nodig een andere kant op’
    diende te gaan, wéét hij er toch wel van,
    hoop ik? Groet, Madelief.

    Reactie door Madelief — zaterdag 1 april 2006 @ 17.22 uur

  77. Aanstaande zondag vindt op een van de plaatsen waar kinderen in detentiecentra worden vastgehouden, een wake plaats.

    Voor degenen die bij deze wake, die om 16:30 aanvangt, aanwezig zouden willen zijn, hierbij even een korte route beschrijving (opdat men er zonder zoeken en vertraging op tijd kan geraken):

    A28 (snelweg Utrecht – Amersfoort): afslag “Soesterberg”, volg richting “Militair luchtvaartmuseum”.
    Met de scherpe bocht mee naar rechts en na 750 m weg naar links inslaan (met fietspad), Kamp van Zeist.

    Of je kijkt even op kaart.nl. Toets de postcode “3769 AZ” in: bij het verschijnen van het kaartje, op de zwarte pijl beneden klikken, en dan verschijnt de exacte lokatie.

    (Met openbaar vervoer overigens niet bereikbaar)

    Reactie door David Tompot — zaterdag 1 april 2006 @ 18.10 uur

  78. Voor de duidelijkheid: wake bij Kamp van Zeist

    Reactie door David Tompot — zaterdag 1 april 2006 @ 18.13 uur

  79. Hallo Hallo
    Er zitten in dit land niet alleen onschuldige vreemndelingenkinderen (raar woord trouwens kinder zijn kinder) MAAR er zitten ook onschuldige Nederlandse kindjes in de bak in afwachting van een behandeling .Vaak verblijven ze er maanden lang ik weet ook uit eigen ervaring waardoor dat komt omdat er zoveel tussenpersonen aan meedoen dat het niet sneller gaat maar alleen vertraagd want schijnbaar raakt er vaak iets zoek of wordt naar het verkeerde adres gestuurd en hoe meer er aan meedoen des te lastiger om de verantwoordelijke aan te spreken die meestal nergens begrip voor hebben maar alé ik kan nog uren zo door gaan en dan hebben we het alleen over ministrie van Justitie gehad .
    PS ik was gaan stemmen laats bleek hier geeneens de SP te bestaan werd me ineens veel duidelijk in dit gat hier heb ik maar blanco gestemd triest he

    Reactie door Martina — dinsdag 4 april 2006 @ 1.42 uur

  80. @ Tomaat (3), en Wattenstaafie, Madelief, Gandalf e.a.:

    Het zijn gewoon (zeer) rechtse types bij Hoeiboei.
    “Cogito” (deze figuur moet kennelijk benadrukken dat hij écht wel kan nadenken; dat is een kwestie van onzekerheid :)) is waarschijnlijk dezelfde rechtse rakker met die schuilnaam, die regelmatig de internetsite van Trouw onveilig maakt. En P. Daalemmer en Ahap zijn bentgenoten. Meestal is niet reageren het beste.

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 4 april 2006 @ 18.57 uur

  81. @80 Olav,

    Wat mij het meest irriteert, als ik op hoeiboei klik en mijn kleinkind staat er toevallig even bij, is het eerste wat het kind ziet: Porno. Niet meer en niet minder.
    Als er figuren zijn die de site hoeiboei zo nodig willen promoten, moeten ze dat maar ergens anders doen en niet op een politiek weblog.
    Verder zal het me worst zijn of ze rechts of links zijn. Vind deze verwijzingen hier niet thuis horen.
    Groet,

    Reactie door TOMAAT — woensdag 5 april 2006 @ 16.37 uur

  82. @60/64

    Zal de reactie van de bewaarder niet altijd zijn het zich beroepen op zijn/haar plicht? Het zich verschuilen achter de ‘taak’ is een wijd verbrijd en aanvaard verschijnsel. Ook ons aller Rita Verdonk voelt zich niet als persoon verantwoordelijk, ze voert dit beleid uit als ‘de minister’. Als deze veschuiving van de verantwoordelijkheid zich blijft verplaatsen van een persoon naar een functie maakt dit een samenleving mogelijk die ik een technocratie wil noemen. Een samenleving niet geleid door mensen maar door instituten, waarin mensen totaal ondergeschikt zullen zijn. Als wij als beschaving menswaardig willen blijven zullen wij dit moeten voorkomen.

    Het lijkt mij in de toekomst heel goed mogelijk dat er een beweging onstaat die het vertrouwen in de politiek heeft verloren en van buitenaf zal ingrijpen. Deze beweging kan een positieve of negatieve beweging zijn. Er kunnen mensen opstaan die de technocratie niet langer pikken en een menswaardiger beschaving willen. Het is ook mogelijk dat er een volksmenner opstaat, welbespraakt en charismatisch. We lopen nu een keer graag achter leiders aan, de geschiedenis heeft dat bewezen.

    Het zal alleen niet meer mogelijk zijn zich later te verschuilen achter “Wir haben es nicht gewust”.

    Reactie door Bert — vrijdag 14 april 2006 @ 22.35 uur

  83. Hallo allemaal

    Mijn naam is George Hendriks. Ik ben het ONEENS met ‘t feit dat ‘n kind in de gevangenis komt voor haar/zijn misdaad.Dat kinderen gestraft worden, oke!

    George

    Reactie door George Hendriks — zondag 7 mei 2006 @ 12.46 uur

  84. IK BEDOEL… HALLOOOOO

    NJAA..
    laterrrpeoples

    Reactie door mooierd — zondag 3 december 2006 @ 15.15 uur

  85. hoezo saai hier… =S

    byeeee

    Reactie door lekkerding — zondag 3 december 2006 @ 15.16 uur

  86. IK

    Reactie door ik — zondag 3 december 2006 @ 15.17 uur

  87. WIL

    Reactie door ik — zondag 3 december 2006 @ 15.18 uur

  88. HET

    Reactie door ik — zondag 3 december 2006 @ 15.18 uur

  89. 90ste BERIGTJEE

    Reactie door ik — zondag 3 december 2006 @ 15.19 uur

  90. GELUKT !! =)

    I’m happy now :D

    Reactie door ik — zondag 3 december 2006 @ 15.19 uur

  91. w8.. dit wou ik ook nog zegge;;

    B.. ik hou van jou!!

    Reactie door ik — zondag 3 december 2006 @ 15.20 uur

  92. Ik vind het schandalig er zijn nog steeds kinderen in de cel!!!! kijk maar in het uitzetcentrum AIRPORTBAAN in Rotterdam

    Reactie door lamars — woensdag 10 januari 2007 @ 10.27 uur