No fun being dead

No fun being dead

Ook in Canada vallen er veel jeugdige verkeersdoden. De voorlichtingscampagne ‘no fun being dead‘ moet daar verandering in brengen.

De campagnewebsite, de filmpjes en de abri’s zijn indrukwekkend. Knap gedaan, met de juiste boodschap. Drive smart!
(Via Houtlog, zie ook houtlog voor de filmpjes)

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 31 maart 2006 :: 14.33 uur

21 Comments

21 reacties

  1. Haha, Canada…..grappig.
    Helemaal mee eens, kinderen moeten beschermd worden door goede voorlichting.
    Maar……
    Canada, no fun being dead for the young seals to !

    Reactie door Charlie — vrijdag 31 maart 2006 @ 15.35 uur

  2. Creatieve campagne zet wel aan ‘t denken en dat is de bedoeling. Effectief, maar een beetje luguber is het wel…

    Reactie door Erik Manders — vrijdag 31 maart 2006 @ 16.52 uur

  3. Heeej hallo daar.
    Zo valt de reclame op de mat en zo valt ook mijn oog op “De Internetter” en wat leuk om dan te ontdekken dat er mensen in mijn eigen woonplaats in de politiek bezig zijn en ook over een web-log beschikken !

    Een een welkom van een hoogezandster via web-log.nl dan maar !

    groet
    Koba

    Reactie door Melody — vrijdag 31 maart 2006 @ 18.14 uur

  4. Dus Jan Marijnissen, voortaan wat rustiger aan met je autotje (je weet wel, die van dat leuke filmpje van jou). ;)

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — vrijdag 31 maart 2006 @ 20.57 uur

  5. Sorry, maar ik vind deze campagne zo fout als het maar zijn kan. Er wordt lacherig gedaan over de dood. “dead” en “fun” worden in dezelfde zin gebruikt. Op deze manier vertel je de jongeren dat risico’s nemen in het verkeer stoer is.

    In Canada mogen jongeren al op hun 16e autorijden. En daardoor vallen er meer jonge doden in het verkeer. Misschien zouden ze beter daar wat tegen kunnen doen. Dat spaart meer levens dan een waardeloze campagne die onbewust het omgekeerde zegt van wat ze bedoelt.

    Reactie door Onno — vrijdag 31 maart 2006 @ 21.28 uur

  6. Net al bij rokerij al die auto’s volplakken met van die hele grote letters:
    AUTO’s ZIJN DODELIJK !
    AUTO’s VERPESTEN ’t STRAATBEELD !
    AUTO’s VERVUILEN ’t MILIEU !
    AUTO’s STAAN MEESTAL STIL !
    AUTO’s ZIJN LEVENSGEVAARLIJK !
    AUTO’s ZIJN ZIEKMAKEND !
    AUTO’s DODEN KINDEREN !
    AUTO’s DODEN DE NATUUR !
    AUTO’s STINKEN !
    AUTO’s VEROORZAKEN STRESS !
    AUTO’s ZIJN GEVAARLIJKER DAN TERRORISTEN !
    AUTO’s MAKEN VÉÉL TE VÉÉL LAWAAI !
    AUTO’S VERKORTEN LEVENS !
    AUTOWEG !
    AUTOMOBILISTENWEG !
    AUTO’S DODEN DIEREN !

    Reactie door Lezer — vrijdag 31 maart 2006 @ 23.19 uur

  7. @ Onno.

    Nee, natuurlijk is dood niet leuk maar dat is ook vast niet de insteek van de hele campagne. De insteek is jongeren bewust te maken van de risico’s die het deelnemen aan het verkeer met zich mee brengt. Hoe kan je dat dan nog beter doen dan de jongeren in hun eigen taal aan te spreken.

    Door het omgekeerde te zeggen kun je soms je doel beter bereiken..

    Reactie door Mark — vrijdag 31 maart 2006 @ 23.25 uur

  8. om minder doden in het verkeer te krijgen moet je de mentaliteit van mensen veranderen. veel te veel mensen hebben maar twee standen op hun gaspedaal, volledig ingetrapt of niet ingtrapt. Vooral jongeren hebben daar last van. In nederland worden alleen de examens moeilijker gemaakt (geheel in tegenstelling tot andere europese landen) en als dat niet helpt worden de examens nog eens ingewikkelder gemaakt. enz. Zo worden het behalen van een rijbewijs overdreven duur en wordt de economie bevorderd, het enige wat in nederland telt. Als je dan je rijbewijs hebt, dan mag je eigenlijk doen wat je wilt, want aan de mentaliteit is niets gedaan. Misschien dat een filmpje als in Canada daar wel wat aan doet. Per slot was de anti reclamecampagne tegen vuurwerk ook redelijk succesvol, toen men liet zien wat er mis kan gaan. Laat de jongere rijder maar zien dat je ook vlot en goed kan rijden zonder risico’s te nemen. Als je bewust gemaakt wordt dat je met een dodelijk wapen, genaamd auto, omgaat, begrijp je misschien beter wat gebeurt voor het te laat is

    Reactie door herman — zaterdag 1 april 2006 @ 8.34 uur

  9. Ik denk dat mensen over het algemeen bewust zat zijn als het om dit soort zaken gaat.

    Er zullen altijd echter doden in het verkeer blijven vallen, of je moet jezelf opsluiten thuis en ook het vliegtuig mijden. Toch gaan verkeersfundamentalisten zoals Veilig Verkeer Nederland, door met de ene zinloze aktie na de andere. Waarom? Omdat ze worden gesubsidieert door het rijk en ze daarom af en toe wat van zich moeten laten horen.

    #6 Lezer

    Het zijn trouwens niet auto’s noch tabaksplanten die dodelijk kunnen zijn. Dat is de mens zelf. Je kunt dus bij je rijtje het beste “mensen” aan het begin van elke regel zetten. Een bovengenoemde stichting als VVN of NVO kan beter gaan lobbyen bij de regering voor een soort van bevolkingspolitiek zoals dat ook in China gebeurd. Maar dan moet je niet bij progressief Nederland aankloppen.

    Reactie door ReneR — zaterdag 1 april 2006 @ 9.59 uur

  10. en dan komen er straks mensen[en jongeren] met een rijbewijs uit een ander europees land hier werken…
    in sommige van die landen stelt het rijbewijs/verkeersexamen niets voor!
    2x vooruit 1x achteruit en een keer parkeren en je bent geslaagd.
    gezakt? gewoon de vooringang en opnieuw betalen en afrijden maar weer…
    hoe hoog denk je dat het aantal verkeersongevallen hier dan gaat worden?!
    ik vind het ook niet zo gek dat de jeugd helemaal losgaat na het behalen van dit overdreven moeilijk gemaakte rijexamen in ons land.

    het valt mij ook regelmatig op dat bestuurders waar ik naast in de auto zit,en die al 20 jaar hun rijbewijs hebben,de helft van alle nieuwe borden en regels niet eens kent.

    ook vind ik dat, hoe minder jeugd het rijbewijs “kan” halen,het voor deze groep vaak ook nog een extra beperking geeft in het vinden van een baan.

    iemand met een rijbewijs,geniet meestal de voorkeur boven een persoon zonder rijbewijs.[zeker in deze snelle moderne tijd]

    voor mensen van 25 jaar en ouder geld dit zelfs nog meer!
    meer inwoners per land = meer jeugd
    integratie = meer jeugd
    meer jeugd = hoger cijfer jeugdige verkeersdoden.

    maar hoeveel jeugd haalt er nu z’n rijbewijs in 1x, in vergelijking met 10 of 20 jaar geleden?

    en hoeveel jeugd komt er hier wonen/is hier komen wonen, of werken uit andere europese landen, met een “makkelijk”[veel minder moeilijk] gehaald rijbewijs uit het land van herkomst?

    het rijbewijs moet zeker nóg duurder??
    nog moeilijker?!

    als je minder auto’s op de autoweg en snelwegen wilt hebben,en minder jeugdige verkeersslachtoffers in de toekomst maak dan de brommobieltjes flink goedkoper in aanschaf[in Frankrijk gebruiken ze die al erg lang]
    is een mooi 2e boodschappen wagentje en kan op kortere afstanden ook goed voor woon/werkverkeer gebruikt worden.
    deze mogen namelijk niet op 80km+ wegen.
    maar goed dat kost weer wat wegenbelasting inkomsten,want die autootjes zijn wegenbelasting vrij…

    het rijbewijs nog duurder maken en nog moeilijker zal niet veel helpen in het terugbrengen van het aantal jeugdige slachtoffers is mijn mening.

    het kost de jeugd meer geld = meer criminaliteit = meer kosten voor de overheid.[er zijn namelijk jeugdigen die alles doen om aan dat geld te komen]
    alles wat pubers vanaf hun 16e willen hebben kost al erg veel geld.
    hoevaak worden kinderen nu al niet beroofd door leeftijdsgenoten van mobiel,mp3 speler etc ?

    nog moeilijker maken = ze gaan nog meer los in het verkeer zodra ze het felbegeerde papiertje eindelijk hebben! ze hebben er immers DIK voor betaald en hoeven zich nu niet meer zo strict aan het onzettende eisenpakket te houden.
    tel daar de reclame en hype’s die deze jeugd moeten verwerken, iedere dag eens bij op.
    gevolg…? u weet het, ik weet het…

    veel verkeersdoden vallen onder de jeugdigen onder de 18,oorzaak scootertjes…
    als je nu de leeftijdsgrens voor een bromautootje op 16 jaar vastlegd, en er een bromfietscertificaat aan vastplakt om er 1 te mogen besturen,je maakt deze autootjes goedkoper,en je richt er rijschooltjes voor op dan heeft dat naar mijn idee een aantal zeer noemenswaardige voordelen: het creeerd inkomsten.
    aangezien deze autootjes een kenteken hebben ipv een bromfietsplaatje [denk aan parkeerboetes en andere verkeers overtredinkjes.]
    denk ook aan de rijschooltjes die zowel voor inkomsten als werkgelegenheid zorgen.

    andere voordelen:
    men doet rijervaring op in verband met het toekomstige “gewone” 18+ rijbewijs.
    men zit beschermder in zo’n autootje dan op een snelle scooter.dus ook makkelijker op te sporen/aan te houden door politie ivm met bv diefstal of een verkeersovertreding.
    apk gevoelig = ook inkomsten.

    aangezien onze vriend JP Balkenende zo veel goeds over heeft aangaande de VS,en ze daar ook al met 16 jaar een auto mogen besturen,zou dit voorstel precies in zijn straatje moeten passen.

    dus Meneer Marijnissen,werkt u het gerust verder uit en leg het eens voor zou ik zeggen…

    ik meen me te herinneren dat deze autootjes toen ze voor het eerst hier werden geintroduceerd in Nederland [rond 1995]dat de verkooprijs van een nieuwe rond de 10.000 GULDEN zat.
    inmiddels kosten ze 11.000 EURO !

    Reactie door iew — zaterdag 1 april 2006 @ 15.22 uur

  11. @9,

    De meeste ongelukken gebeuren nog altijd in huis.
    Dus jezelf opsluiten heeft ook niet echt veel zin.
    Verder ben ik het met je eens dat het niet de auto’s zijn, maar de figuren die het stuur zitten.

    @8,

    Heel lang geleden bij de eerste rijlessen kreeg ik al te horen, realiseer je goed dat je in een moordwapen zit. Bedoeld om je te verplaatsen, maar niet om te doden.

    Reactie door TOMAAT — zaterdag 1 april 2006 @ 17.02 uur

  12. @9,
    aanvulling/correctie
    Verder ben ik het met je eens dat het niet de auto’s zijn, maar de figuren die achter het stuur zitten. ======

    Reactie door TOMAAT — zaterdag 1 april 2006 @ 17.04 uur

  13. Elke ochtend op weg naar school en werk, nou,nou, wat ik meemaak onderweg is vaak misselijk makend. Afslaande auto’s die gewoon niet kijken als je daar met je brommer en fiets rijdt, fietsstroken die belemmerd worden zodat je er niet langs kan, kruispunten die bezet worden op fietsroute’s, extra gas bijgeven als ze zien dat het stoplicht bijna rood is, je als fietser in de stromende regen gewoon laten staan bij een oversteekplaats, terwijl de automobilisten zelf lekker droog zitten, etc. etc. en als je voorrang hebt en je rijdt verder toeteren ze ook nog even, en steken ze een middelvinger naar je op. Wat een mentaliteit tegenwoordig….

    Reactie door pien — zaterdag 1 april 2006 @ 23.43 uur

  14. @ 13 Pien

    Ik weet het Pien, maak het ook regelmatig mee…moet altijd lachen!
    Echt waar, het is zo mooi om te zien welke vormen het ‘recht van de ‘sterkste’ aan kan nemen.
    ik ga er dwars met mij fietsje vóór staan..haha
    Moet je ze dan zien kijken als je ze een big smile geeft!

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 2 april 2006 @ 0.32 uur

  15. Hoi,Hoi Wattenstaafie, gelukkig rijdt ik al 25 jaren schadevrij op mijn brommertje in de Randstad n.b. maar moet dadelijk weer meer gaan betalen voor die zogenaamde kentenplaat die mij en mijn man 60 euro per brommer meer gaan kosten. De wegenbelasting zie ik dadelijk ook wel komen let maar op…net zoals toendertijd dat bromfiets-certificaat, ik hoefde geen eens examen te doen maar moest wel 25 gulden betalen…pure geldklopperij toch?

    Reactie door pien — zondag 2 april 2006 @ 0.42 uur

  16. Het is idioot.
    Vandaag in Kassa een meneer die lag met Nuon in de clinch; hij moest omdat hij nog via acceptgiro betaald elke maand 1 euro opslag betalen.
    500.000 van de 2 miljoen klanten betalen nog op deze wijze.
    Dit is dus 500.000 euro x 12 maanden = 6 miljoen euro extra inkomsten op jaarbasis voor Nuon.

    En dit wilde dat mannetje van Nuon nog verdedigen ook.
    Ook als je via internet betaald -dus niet automatisch- geldt deze opslag ook, belachelijk!

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 2 april 2006 @ 1.04 uur

  17. Mensen die met auto’s dood & verderf zaaien zou mén dus kunnen betitelen als: Autoterroristen ?

    Reactie door Lezer — zondag 2 april 2006 @ 11.48 uur

  18. @16, Wattenstaafie,

    Ik heb het ook gezien; dat zijn nou echt van die vuile trucjes! Een simpel rekensommetje en er staat inderdaad ineens een flink getal!

    Reactie door J3roen — zondag 2 april 2006 @ 23.09 uur

  19. Harde, maar doeltreffende campagne van Canada. Doet me denken aan het volgende:

    Jaren geleden reed ik langs militair vliegveld Gilze-Rijen, waar een bord langs de weg stond met een foto van een brancard en de tekst: “te hard rijden kost teveel”…

    Iemand met een gouden ingeving had eronder gespoten:

    “Apache’s ook!”

    Reactie door J3roen — zondag 2 april 2006 @ 23.13 uur

  20. @17 Ja, dat denk ik wel ‘lezer’, en als men
    vanaf de werkplek buiten proportie bevoog-
    dend denkt te kunnen opereren, noemt men dat: autoritairisten.
    Niet verbaasd zijn als politici zélf over
    zo’n woord zouden struikelen want dat gaat
    ze niet gemakkelijk af. Let ook maar eens
    op en zie dat alleen snel dénkende mensen
    hun talen vloeiend spreken, zoals het Itali
    aans met vele, vele lettergrepen.
    Reken maar eens uit hoeveel lettergrepen
    Nederlanders in een uur kunnen verwerken
    tov bijv. de Italianen, daarnaast de Fran-
    sen die in rap tempo hun lettergreepjes per
    minuut weten te produceren.
    Nederlanders hebben toch al zo’n merkwaar-
    dige expressie, wanneer die zegt:
    Hoe maakt u het?, zegt de Fransman:
    Hoe zou je het zelf doen?
    Overigens gaven ze de Haute Couture ook ‘n
    charmante cultuur mee en vind men dáár dat
    mensen in de puntjes gekleed moeten gaan,
    verwoordt men dat met: être tiré á quatre
    epingle, de diepzinnige oorsprong ervan is
    veel leuker als je die hebt ontdekt!

    Reactie door Madelief — maandag 3 april 2006 @ 10.44 uur

  21. @19 Conform de realiteit een aantal jaren
    terug en misschien nog wel, rijdend langs
    het kanaal van Hoogeveen naar Diever, langs
    de ‘warme’ bakker:
    “Pik hier uw Drentse bollen”…….maar
    stóppen om de daad bij het woord te voegen
    heb ik nooit gedaan….maar goed Aangifte
    van Vermissing…kan de bakker dus i.q. niét gaan doen…met zo’n uitnodiging.

    Reactie door Madelief — maandag 3 april 2006 @ 10.53 uur